• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Er was nog geen topic over dit type gsm, dus probeer ik het maar eens. Als er anderen willen meewerken, altijd welkom.

Afbeeldingslocatie: http://r-www.se-mc.com/cws/file/1.999259.1309243049!translation/image/xperia-ray-gold.jpg

Link naar de Sony Ericsson site

Leverbare kleurenGold , Zwart , Roze , Wit
Afmetingen111.0 × 53.0 × 9.4 mm
Gewicht100.0 gr
Display3.3" 16,777,216 colour TFT / 854 x 480 pixels (WVGA)
Android versie2.3
GeheugenIntern een 300 Mb vrij, 512 Mb RAM, en een bijgeleverde SD kaart van 4 Gb
Camera8 MP met lampje

• Rafael
  • Niet online
Sinds donderdag heb ik dit toestel, mijn eerste Android toestel. Ik kwam van een Sony Ericsson G705.

Mijn eerste bevindingen zijn zowat gemengd. Ik vind het een prachtig toestel van uiterlijk maar de werking valt me toch ergens een beetje tegen. Dit zijn eerder minpunten aan Android dan aan het toestel zelf. (Of ik heb nog niet gevonden hoe dat op te lossen)
  • Stil is niet stil. Als ik een gsm op stil zet, wil ik dat die geen enkel geluid meer produceert. Toch kwam er nog geluid uit toen ik een spel startte.
  • Soms druk ik op een icoon om een app te starten, licht het vierkant rond het icoon op alsof ik geklikt heb, maar gebeurt er niets en moet ik opnieuw drukken. Dit gebeurt blijkbaar als je tijdens het drukken je vinger nog even omhoog of omlaag beweegt.
  • Bij wekkers kan je niet per wekker instellen of deze wel geluid moet maken of niet tijdens het aflopen. Enkel een globale instelling voor alle wekkers. Ik gebruikte vroeger 1 wekker dagelijks als herinnering, maar die moest stil zijn als ik in vergadering zat. Mijn wekker om op te staan daarentegen moest altijd geluid maken, ongeacht het toestel op stil stond.
  • Switchen tussen apps vind ik ook wat moeilijk in vergelijking met iOs
  • Helderheid van de display regelt zichzelf niet. Mijn vorige gsm deed dat zelfs al, bij deze hebben ze die functionaliteit er dus niet ingestoken. Redelijk rot.
  • Tijdens het typen van een sms met de gewone toetsenblok (Dus cijfer 2 = ABC, 3 = DEF, enz.. vind ik persoonlijk handiger - één van de redenen dat ik Android gekozen heb boven iOs) hebben ze de "wis" knop belachelijk klein gemaakt waardoor ik nogal snel er langs klik. Wanneer ik dat vergelijk met de LG van mijn vriendin is dat wel zonde.
  • Als Belg zijnde zou ik het gewone grote toetsenbord graag op AZERTY kunnen instellen, maar dat lukt me niet. Ik heb de instellingen wel op België-Nederlands staan, maar blijf een QWERTY krijgen.
  • Een shortcut om schermrotatie in en uit te schakelen zou ook handig zijn, ik wil niet altijd dat het scherm meedraait.
Maar hier zijn vast kenners van Android die een paar punten kunnen oplossen hoop ik ;)

Wat het toestel zelf betreft, zoals gezegd naar mijn mening een prachtig uiterlijk. Zeer dun en ligt goed in de hand. De bediening werkt zeer vlot (tenzij ik mis klik zoals hierboven gezegd), applicaties werken ook erg snel. Het is dus zeker geen traag toestel. Schermkwaliteit vind ik ook prima.

De camera is buiten bij goed licht zeer goed, binnen eerder richting aanvaardbaar. Bij minder licht krijg je snel ruis.

De batterij lijkt een dag of 2 te halen, gisteren al goed gebruikt met alles in te stellen en veel op wifi gezeten. Toestel staat 23u op op dit moment en er is nog 49% batterij over. Tijdens de nacht is er 3% afgegaan.

De home knop is ook mooi om te zien, er zit een lampje rond dat wit, groen, oranje en rood kan oplichten. Enerzijds de status van het opladen, anderzijds een waarschuwing als je een sms hebt of gemiste oproep, enz.

Een minpunt aan het toestel zelf vind ik: de "terug" knop zit links van de homeknop. Misschien omdat je daar sneller zou aankunnen met je vinger als je rechtshandig bent ofzo, maar ik vond rechts logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
Ik heb gisteren de Ray in ontvangst mogen nemen en ben toch er tot nu toe erg blij mee. Het is de vervanging van mijn 4,5 jaar oude SE W950i en die begon echt tekenen van slijtage te vertonen. Als ik wat meer gespeeld heb, zal ik hier nog wel even wat posten.

• Sunra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-10-2024
Grappig dat deze telefoon zo weinig aandacht krijgt hier (veel minder dan bijvoorbeeld de mini pro). Het is blijkbaar echt een lady-phone.

Ik hoor het in ieder geval graag als iemand deze fysiek in de winkel ziet liggen. Ik wil em wel even beethouden en kijken of het wat is.
Rafael schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 10:19:
• Stil is niet stil. Als ik een gsm op stil zet, wil ik dat die geen enkel geluid meer produceert.
Toch kwam er nog geluid uit toen ik een spel startte.
Ligt eraan hoe je 'm op stil zet =)
• Soms druk ik op een icoon om een app te starten, licht het vierkant rond het icoon op alsof ik geklikt heb, maar gebeurt er niets en moet ik opnieuw drukken. Dit gebeurt blijkbaar als je tijdens het drukken je vinger nog even omhoog of omlaag beweegt.
Ligt niet aan Android, ligt aan jou of aan het toestel zelf
• Bij wekkers kan je niet per wekker instellen of deze wel geluid moet maken of niet tijdens het aflopen. Enkel een globale instelling voor alle wekkers. Ik gebruikte vroeger 1 wekker dagelijks als herinnering, maar die moest stil zijn als ik in vergadering zat. Mijn wekker om op te staan daarentegen moest altijd geluid maken, ongeacht het toestel op stil stond.
Dan installeer je een andere wekkerapplicatie
• Switchen tussen apps vind ik ook wat moeilijk in vergelijking met iOs
Homeknop 2 seconden indrukken en klaar
• Helderheid van de display regelt zichzelf niet. Mijn vorige gsm deed dat zelfs al,
bij deze hebben ze die functionaliteit er dus niet ingestoken. Redelijk rot.
Lijkt me sterk, nagenoeg elke telefoon heeft een sensor om dit te regelen...
• Tijdens het typen van een sms met de gewone toetsenblok (Dus cijfer 2 = ABC, 3 = DEF, enz.. vind ik persoonlijk handiger - één van de redenen dat ik Android gekozen heb boven iOs) hebben ze de "wis" knop belachelijk klein gemaakt waardoor ik nogal snel er langs klik. Wanneer ik dat vergelijk met de LG van mijn vriendin is dat wel zonde.
Dan installeer je een ander toetsenbord
• Als Belg zijnde zou ik het gewone grote toetsenbord graag op AZERTY kunnen instellen, maar dat lukt me niet. Ik heb de instellingen wel op België-Nederlands staan, maar blijf een QWERTY krijgen.
• Een shortcut om schermrotatie in en uit te schakelen zou ook handig zijn, ik wil niet altijd dat het scherm meedraait.
Dat is ook gewoon in te stellen via een (power)widget
Maar hier zijn vast kenners van Android die een paar punten kunnen oplossen hoop ik ;)
Je moet Android nog gaan ontdekken denk ik zo =) Begin hier is:
Android Market en applicaties - Deel 14 & Post je Homescreen! - Deel 2
Sunra schreef op donderdag 22 september 2011 @ 12:21:
Ik hoor het in ieder geval graag als iemand deze fysiek in de winkel ziet liggen.
Bij The PhoneHouse in de Rijswijk (de Boogaard) heb ik 'm zien liggen =)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• glaaj
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 11:49
Ik heb momenteel een HTC Legend, die bevalt me prima op de processor na maar die is al weer 1,5 jaar oud dus niet te vergelijken met deze. Dit ziet er uit als een waardige opvolger van mn legend, compact, mooi design en ik ben van die HTC sense af want die gebruik ik toch niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb ook een zwarte Ray sinds vorige week. Heb zelf gewacht op dit toestel i.p.v. een Arc te halen vanwege het formaat, 4,2 inch vond ik wat te groot. Dit toestel is even krachtig en heeft dezelfde resolutie als de Arc, alleen dan in 3,3 inch gestopt. Tot dusver bevalt ie prima.
Het enige wat me opvalt is dat de service com.sonyericsson.unsupportedheadsetnotifier tot dusver het meeste data verstookt. Maar waar dat vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
CLB schreef op donderdag 22 september 2011 @ 12:26:

[...]

Dat vind ik rot. AZERTY zou zeker standaard mogen zijn voor een toestel dat ook hier uitgegeven wordt en ook zo op de website van de verkoper staat. Jouw schuld natuurlijk niet ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Rafael op 23-09-2011 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien moet je je toestel op Nederlands (Belgie) zetten als dat kan?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Sunra
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik ben nu 2 dagen in het bezit van een zwarte Ray.

Je kan nu online wel een aantal reviews vinden en naar mijn mening kloppen die aardig.
- Toestel is behoorlijk vlot
- Scherm is mooi
- Batterij zeer aardig. Waar andere androids 2 dagen matig gebruik net niet zouden halen haalt deze dat makkelijk
- Iets wat ik niet in veel reviews teruglas. Misschien is het met huidige toestellen heel normaal, maar GPS is lekker snel qua lock-tijd

Ik kom van een Touch Pro met resistief scherm en uitschuiftoetsenbord. 1 van mijn main concerns was of het typwerk mee zou vallen. De reviews gaven allemaal aan dat dit toch wel een minpunt was. Nou heb ik redelijk smalle vingers en typte ik op de Touch Pro vrij gemakkelijk dus ik dacht dat het wel mee zou vallen. Ik merk nu helaas toch dat op een capacitief scherm minder scherp te werken valt. Ik zal met gewenning zeker nog wel wat sneller gaan typen maar er zitten nu inderdaad flink wat missers tussen. Ik heb nog geen alternatieve toetsenborden geprobeerd, als ik wat beters vind laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-05 11:30
Ik heb sinds 2 dagen de XPERIA ray, en heb een probleem denk ik. Mijn touch toetsen lichten niet op wanneer ik ze aanraak (de home, terug en de rechtse toets) Het LEDje tussen de home toets en XPERIA werkt wel. Hebben meer mensen dit probleem of zitten er gewoon geen lampjes onder deze toetsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilhelm11
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05-2022

Wilhelm11

Ondertitel

jvaessen schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 13:05:
Ik heb sinds 2 dagen de XPERIA ray, en heb een probleem denk ik. Mijn touch toetsen lichten niet op wanneer ik ze aanraak (de home, terug en de rechtse toets) Het LEDje tussen de home toets en XPERIA werkt wel. Hebben meer mensen dit probleem of zitten er gewoon geen lampjes onder deze toetsen?
Ik heb sinds kort een witte Xperia Ray, maar volgens mij zitten onder "terug" en "rechtse toets" geen ledjes, dus je smartphone werkt gewoon goed.

Ik kom zelf van een W610i en dit is dus mijn eerste smartphone. Ik heb een vraag/probleem dat hier wil aankaarten en hoop dat ervaren smartphone/Android gebruikers een oplossing weten.

Voorheen kon ik de contacten in mijn W610i en het adresboek van Outlook Express perfect met elkaar synchroniseren (inclusief synchronisatieregels). Hiervoor gebruikte ik de Sony Ericsson PC Suite software.
Met de Xperia Ray lijkt het erop dat ik wordt gedwongen een Google, Facebook of Sony Ericsson account aan te maken voor het synchroniseren van contacten, terwijl ik dat helemaal niet wil. Het is totaal overbodig en ik wil niet dat mijn contacten ergens online in een account rondslingeren. Ik wil gewoon direct synchroniseren met mijn computer, simpel, net als voorheen, zonder gedoe. Weet iemand een oplossing?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Wilhelm11 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 16:29:
Ik wil gewoon direct synchroniseren met mijn computer, simpel, net als voorheen, zonder gedoe. Weet iemand een oplossing?
Misschien is MyPhoneExplorer wat voor je. Gratis applicatie voor pc, gratis applicatie installeren op je gsm, en je kan je hele gsm beheren met je pc. Bij de instellingen kan je dan kiezen dat hij de contacten moet synchroniseren met de agenda van "Windows mail" of andere, of je kan je contacten ook enkel in het programma zelf beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-05 13:22
Ben wel benieuwd hoe jullie het typen ervaren op de Ray? Heb momenteel een Arc en wanneer ik in portrait mode type gaat dit eigenlijk net goed, dus kan me voorstellen dat het op een 3,3inch scherm wat krap is.

Vind het zelf ook wel handig om een sms te kunnen typen met 1 hand (bijvoorbeeld op de fiets, in de auto), is het te doen om de telefoon met 1 hand te gebruiken in landscape modus (horizonaal)? Of is dan T9 input handiger?

Ben benieuwd, vind dit wel een erg mooi telefoontje maar hij moet wel praktisch zijn natuurlijk (zeker aangezien ik verwend ben met het grote scherm van de Arc.

Oja, heb in enkele reviews gelezen dat het scherm niet altijd alle aanrakingen even goed registreert, hoe is jullie ervaring daarmee?

[ Voor 10% gewijzigd door jap85 op 05-10-2011 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR6
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-10-2024

RR6

Heb mijn Ray nu sinds 15 september en ik vind 'm geweldig. Kom van een HTC Touch Pro2 en die was na 2 jaar gebruik echt niet meer vooruit te branden. De Ray is 2x zo dun en licht en ongeveer 10x zo snel.
Android was in het begin wel even wennen maar een verademing t.o.v. de windoos OS op de HTC. Het typen was, zeker met mijn dikke vingers, wel even wennen maar ook dit gaat nu vrijwel vlekkeloos.

Pluspunten:
- klein / compact / licht (dit in tegenstelling tot de HTC baksteen)
- Android
- geweldig beeldscherm (kleur/scherpte/diepte)
- met 1 druk op de knop alles gesynchroniseerd (deed alles al via Gmail/Google)
- zeer goede camera
- goed geluid (zowel met bellen als muziek luisteren)

Wel heb ik een paar kleine aanmerkingen:
- de accu; na een dagje bellen, whatsappen en muziek luisteren is deze toch echt wel aan opladen toe
- de bijgeleverde headset; de goedkoopste van Sony dit terwijl het toestel als top van het middensegment wordt gepositioneerd, gemiste kans (en de Live Sound is helaas nog steeds niet te koop)
- andere headsets worden niet herkend/ondersteund (AKG/Beats/Urbanears/Senheiser)
- slechts een 4GB memorycard; gelijk vervangen voor een 32GB

Bang for buck? Absoluut, dit ondanks de bovenstaande aanmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
RR6 schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 12:40:
- andere headsets worden niet herkend/ondersteund (AKG/Beats/Urbanears/Senheiser)
Ehm, tenzij de Ray echt radicaal anders is dan alle andere Xperia's (wat ik niet verwacht) zouden gewoon alle headsets met een 3,5mm aansluiting moeten werken? Heb er al diverse gebruikt op mn Arc en ze werkten allemaal. Gebruikt nu de MH710 (van SE zelf), werkt prima.

Maar als ik nu een andere nodig had zou ik de LiveSound van SE nemen, wat meer functies en mooier design, is nu inmiddels verkrijgbaar bij NL webshops trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilhelm11
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05-2022

Wilhelm11

Ondertitel

Rafael schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 23:29:
[...]

Misschien is MyPhoneExplorer wat voor je. Gratis applicatie voor pc, gratis applicatie installeren op je gsm, en je kan je hele gsm beheren met je pc. Bij de instellingen kan je dan kiezen dat hij de contacten moet synchroniseren met de agenda van "Windows mail" of andere, of je kan je contacten ook enkel in het programma zelf beheren.
Bedankt! MyPhoneExplorer is eenvoudig en werkt goed, een aanrader.

Ik heb geen vergelijk met andere smartphones, maar het typen gaat goed. Voor 'portrait' gebruik ik het toetsenblok (+ woordenboek) en kun je met één hand typen; voor 'landscape' gebruik ik het volledige toetsenbord en twee handen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 02Sjoerd
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 15:04
Enige reden waarom ik twijfel om dees te kopen is dat ik bang ben dat dit meer een mobiel voor meisjes is :/

Zelf vind ik van niet, als je gewoon de zwarte neemt ziet ie er normaal uit, maar als je kijkt naar hoe ze hem laten zien in de reclames twijfel ik nog een beetje..

Maar de reden dat ik deze wil in plaats van de arc is de grootte; ik wil namelijk een mobiel om als ik naar school fiets muziek te luisteren en hij moet dus gewoon in mijn broekzak passen als ik fiets (wat bij de arc waarschijnlijk niet kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
02Sjoerd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:43:
Enige reden waarom ik twijfel om dees te kopen is dat ik bang ben dat dit meer een mobiel voor meisjes is :/
Meen je dit nou serieus?? Is toch gewoon een strak, bijna zakelijk design? Als je roze neemt, ok. maar een zwarte is niets 'meisjesachtigs' aan. Hij is alleen wat kleiner dan de gemiddelde smartphone van tegenwoordig, maar als je scherm groot genoeg vind is dat alleen maar een pluspunt.

Heb zelf een Arc en die past ook wel in mn broekzak omdat ie best plat is, maar als ik nu een nieuwe moest nemen zou ik waarschijnlijk ook voor de Ray gaan (juist omdat ie zo mooi klein en strak is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fivepack
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 13:26
Heb zelf sinds een week of 2 nu ook de Ray en het is in het zwart alles behalve een meisjes telefoon. Lekker strak design, niet zo'n grote koelkast als een Sensation e.d. Superscherp beeldscherm, nee ik mis die extra grootte in het scherm zeker niet. Verschil met een dualcore zal er best zijn, maar het toestel reageert tot nu toe zoals ik het verwacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsu
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01-2022
02Sjoerd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:43:

Zelf vind ik van niet, als je gewoon de zwarte neemt ziet ie er normaal uit, maar als je kijkt naar hoe ze hem laten zien in de reclames twijfel ik nog een beetje..

Maar de reden dat ik deze wil in plaats van de arc is de grootte; ik wil namelijk een mobiel om als ik naar school fiets muziek te luisteren en hij moet dus gewoon in mijn broekzak passen als ik fiets (wat bij de arc waarschijnlijk niet kan).
Ik snap je reactie wel hoor. Ik ben ook totaal geen fan van de huidige "groter is beter" race. Met name de afmetingen vind ik echt belangrijk. Heb momenteel een HTC Legend en deze is goed qua formaat maar zou geen significant groter model (en dus meestal met groter scherm) willen. Het scherm op de Legen dis groot genoeg, al zou ik misschien wel voor een 3.7 inch willen gaan, mits het in een kleine verpakking blijft (bv motorola defy).

ook de dual core race is niet echt nodig momenteel. Althans in mij opinie en zeker niet voor wat ik (persoonlijk dus) er mee wil doen!

Nou ja zo gaat de innovatie wel lekker snel dus wie weet wat dat op termijn voor moois oplevert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Laatst online: 16:49

pino85

Im just a Bird in the Sky

@ RR6
de accu; na een dagje bellen, whatsappen en muziek luisteren is deze toch echt wel aan opladen toe
Is dit niet bij zo goed als alke smartphone het geval?
Lees ook wat reacties van mensen die gewoon 2 dagen of zelfs meer halen bij normaal gebruik, en dat is op zich wel netjes toch?
Zelf zit ik naar dit product te kijken, ik wil niet meer dan 300 euro aan een nieuwe telefoon uit geven en ik heb juist een hekel aan die grote schermen, wat de laatste jaren steeds erger is geworden want sommige telefoon's daar denk ik van dat kan je beter mini tablets gaan noemen ipv een telefoon.. je kan ze nog amper fatsoenlijk in je broek stoppen zeg.. het moet niet gekker worden en sony heeft dit begrepen.

Denk ook dat je voor dit bedrag een zeer goede telefoon krijgt waar zo ver ik weet andere type's niet aan kunnen tippen.
En het hele gedoe over een * meisjes telefoon* dat is echt zo'n enorme onzin als je het mij vraagt :X
Ben benieuwd naar meer internet ervaringen en wellicht dat mensen iets zouden kunnen opnemen zodat we kunnen zien hoe het werkt etc.

[ Voor 38% gewijzigd door pino85 op 07-10-2011 23:08 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 02Sjoerd
Wat ik alleen nog afvraag; hoe zit het nou met 4G? Wat is het verschil tussen 4G en 3G? Ik heb er naar gekeken op wikipedia, maar het is iets te technisch gescreven :X
Ik las laatst iets over een gebied in Groot-Brittanië waar ze begonnen zijn met 4G, alleen de Xperia Ray ondersteunt dat (dacht ik) niet.

Is het zo dat het over een tijdje noodzakelijk is om een 4G mobiel te hebben?

(sorry dat ik het hier vraag, ik weet dat ik zulk soort dingen zelf moet opzoeken maar ik snap sowieso het verschil tussen 3 en 4G niet dus ik ben bang dat ik er dan niet uit kom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:24
Welke Anrdoid zit er nu op 2.3.3 of 2.3.4 ?
En is er anders al een update voor de laatste...

[ Voor 36% gewijzigd door Albert020 op 10-10-2011 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Laatst online: 20:55
02Sjoerd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 16:07:
Wat ik alleen nog afvraag; hoe zit het nou met 4G? Wat is het verschil tussen 4G en 3G? Ik heb er naar gekeken op wikipedia, maar het is iets te technisch gescreven :X
Ik las laatst iets over een gebied in Groot-Brittanië waar ze begonnen zijn met 4G, alleen de Xperia Ray ondersteunt dat (dacht ik) niet.

Is het zo dat het over een tijdje noodzakelijk is om een 4G mobiel te hebben?

(sorry dat ik het hier vraag, ik weet dat ik zulk soort dingen zelf moet opzoeken maar ik snap sowieso het verschil tussen 3 en 4G niet dus ik ben bang dat ik er dan niet uit kom)
4G is de opvolger van 3G en in staat (veel) hogere doorvoersnelheden te halen (tot 1Gbit/s in theorie geloof ik). 3G wordt nu nog nagenoeg overal gebruikt met in Nederland gewoon goede dekking. 4G bestaat nu in het wild in de vorm van WiMax en LTE waarbij de laatste uiteindelijk de doorbraak in Nederland zal maken. Dat is nu nog nauwelijks te vinden, alleen op experimentele basis en dat zal ook nog wel een tijdje duren voordat er een landelijke dekking is. KPN wil geloof ik ergens in 2012 beginnen met een uitrol.

Ik zou er dus voorlopig niet naar kijken, want tegen de tijd dat er een fatsoenlijk 4G netwerk is in Nederland ben je waarschijnlijk al aan een nieuwe telefoon toe. Er vanuit gaande dat je er geen 4 jaar mee doet.
Albert020 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 11:12:
Welke Anrdoid zit er nu op 2.3.3 of 2.3.4 ?
En is er anders al een update voor de laatste...
Standaard 2.3.3 geloof ik, maar de update naar 2.3.4 is er ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 414415

Hoe gaat het typen op de ray met een smsje?
Ik zelf heb een xperia arc, maar wil graag de ray i.v.m. het formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
The Realone schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 11:56:
[...]

[...]

Standaard 2.3.3 geloof ik, maar de update naar 2.3.4 is er ook al.
Dat is mooi, heb hem nu net binnen, eerst maar eens de accu opladen ;)
En dat updaten, gaat dat gewoon via PC Companion ?

[ Voor 8% gewijzigd door Albert020 op 10-10-2011 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Schitterende telefoon, heb hem nu een paar weken en totaal geen klachten (behalve dat mijn vingers redelijk fors zijn voor de toetsen). Lekker scherp scherm met een heel mooi beeld. Vind vooral het formaat ook erg convenient want bijv de Samsung SII van een vriend van mij is way to groot, terwijl deze lekker compact is, goed in de hand ligt en ik ben ook niet bang om deze in mijn broekzak te dumpen. Een minpuntje mbt de acessoires is trouwens wel dat de headset zo goedkoop aanvoelt en waarschijnlijk ook is, bij mijn W995 zat een veel betere.

Waar kan je de update vandaan halen? Telefoon zelf, pc companion trouwens ook, zegt de nieuwste software te hebben, terwijl dit pas 2.3.3 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Kun je ook wat meer vertellen over het internet gebruik dus het surfen op pagina's etc ebn wat jou ervaring na die paar weken is met de accu duur?

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
De telefoon houdt het redelijk vol heb laatst meer dan 6 uur non stop muziek gestreamd via wifi en dit kostte nog niet eens de halve batterij. Ook als ik in de trein zit naar mijn ouders, ong 3 uur is dat geen enkel probleem. Doe dan met gemiddeld gebruik (paar uur muziek, al dan niet streamen, 30 min tot 1 uur internet verbruik via 3g op een dag) gemakkelijk 2 tot 3 dagen op 1 accu lading.

Verder gebruik ik opera mini om mee te browsen en dat werkt subliem. Tekst wordt in breedte automatisch aangepast etc, laag dataverbruik. De meegeleverde browser kan ik echter niks over zeggen want die gebruik ik bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Dat klinkt kwa accuduur wel erg goed, bedankt voor je ervaring te delen!

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
Anoniem: 414415 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:27:
Hoe gaat het typen op de ray met een smsje?
Ik zelf heb een xperia arc, maar wil graag de ray i.v.m. het formaat.
Smsen gaat mij zeer goed en snel af met de Xperia ray ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Laatst online: 20:55
drBunhead schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 21:28:
Waar kan je de update vandaan halen? Telefoon zelf, pc companion trouwens ook, zegt de nieuwste software te hebben, terwijl dit pas 2.3.3 is.
Lees dit even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Thnx voor de info, moet dus nog even geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
drBunhead schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:09:
[...]

Thnx voor de info, moet dus nog even geduld hebben.
Hoorde eind deze maand, begin volgende maand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Via de link van The Realone heb ik inderdaad ook gevonden dat het nu al voor de nordic countries is en eind oktober / begin november de rest van de wereld de update krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
Bij mij wil de phone mijn picasa web albums niet allemaal synchroniseren
Hebben meer mensen hier last van ?

*** Edit ***

Opgelost !

[ Voor 12% gewijzigd door Albert020 op 12-10-2011 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368035

krijg je hier ook de livesound headset bij? ik las ergens dat dit in GB wel het geval was... maar of dit in NL zo is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
Anoniem: 368035 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 17:58:
krijg je hier ook de livesound headset bij? ik las ergens dat dit in GB wel het geval was... maar of dit in NL zo is....
Die ben ik niet in de doos tegen gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Zit er niet bij, alleen een goedkoop headsetje. Die ik absoluut niet Sony-Ericsson waardig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 12:51

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik heb een beetje rondgekeken en kwam wederom bij SE uit (heb nu een X10 HD).

Vooral het feit, dat het toestel kleiner is en een wat betere accuduur heeft en toch alles kan wat mijn huidige toestel kan, maken `m ideaal.

1 vraag echter. Zijn alle backcovers (zwart/wit/goud) van plastic? De gouden lijkt van aluminium, maar dat kan goed een lakje zijn... :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
Michael Knight schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 21:02:
Ik heb een beetje rondgekeken en kwam wederom bij SE uit (heb nu een X10 HD).

Vooral het feit, dat het toestel kleiner is en een wat betere accuduur heeft en toch alles kan wat mijn huidige toestel kan, maken `m ideaal.

1 vraag echter. Zijn alle backcovers (zwart/wit/goud) van plastic? De gouden lijkt van aluminium, maar dat kan goed een lakje zijn... :)
Heb zelf de zwarte en het is een soort plastic en voelt zeer sterkt maar zacht ( glad ) aan !
Had wel gehoord dat de wit/goud van een ander plastic soort zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Hmm dat zou vreemd zijn als de witte/gouden variant van een ander soort plastic gemaakt zijn maar het zou inderdaad kunnen.
Wellicht dat iemand die 1 van deze 2 toestellen gaat aanschaffen of heeft bekeken dit kan verifieren.

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 15:39

djunicron

*click-swoosh-thud*

Yup, goud en zwart voelen anders. Moeilijk het verschil te omschrijven, maar ik had het idee dat de goude op m'n huid wat minder stroef was, maar bij de zwarte was juist de voorkant weer relatief gladder (het scherm niet).

Als (dag 1-gemodde) Galaxy S2 gebruiker, kan ik de Ray nog altijd aanraden. Sony heeft itt HTC / Samsung blijkbaar Android en eigen schil netjes in orde gemaakt. Het loopt snel, blijft volgens gebruikers ook soepel over de tijd (haha, probeer dan eens HTC) en er zitten geen afwerkingsfouten in. (eigen apk FC, gps zoek-bugs, volume defecten etc)

Ik moet wel zeggen dat veel extra features in menu's en hardware knoppen die bij een aantal fabrikanten ingebakken zitten jammer genoeg ontbreken, maar dit is niets wat je niet zelf met een custom rom / kernel / homescreen kan oplossen. (next-track met volumeknoppen, reboot onder de powerbutton, toggle widgets, secondaire functies onder knoppen, gebruik van gyro voor volume etc etc.)

Voor de prijs een heel aardig toestel, alleen heel jammer dat ze de minihdmi eraf hebben gelaten t.o.v. de arc / neo. Kan deze toevallig via adaptor over USB? (als host device?)

De batterij gaat inderdaad opvallend goed mee, 2 tot 3 dagen, zonder OC of UV op 1500mah is erg netjes. Ja ik weet dat het scherm klein is voor tegenwoordig en dat dat nou net een vreter is, maar ik ken weinig toestellen die zonder mods dit zelfde halen. (Samsung Ace b.v. niet!)

De cam is in orde en bovengemiddeld voor deze klasse, het enige wat ik eigenlijk jammer vind is dat ze display to surface ratio niet vergroot hebben. Als je het toestel bekijkt zit er naar mijn mening wel erg veel ongebruikt oppervlakte. Iets breder tegen de randen en wat hoger naar het Sony Ericsson toe had het toestel een heel stuk aantrekkelijker gemaakt.

De hoofdtelefoon aansluiting doet het ook prima, maar is niet zo zuiver als een aantal Samsungs / HTC's (maar perfect voor 98% van de gebruikers) met een aardig speakertje voor het formaat van het toestel. Ik moet er alleen bij toevoegen dat ik het niet echt heel hard vind gaan en het lang niet zo goed klinkt als een HTC Evo / Sensation / Galaxy S2. Maar eerlijk is eerlijk: Het toestel is gewoon kleiner en er is dus minder ruimte. Maar het is wel eens andersom geweest met Sony, ze kunnen beter naar mijn idee.

Sony's eigen keyboard heeft me nooit kunnen bekoren, ik zou liever het standaard 2.3.3 keyboard gebruiken. En tip voor de AZERTY liefhebbers; pluk even die versie van XDA / google's apk redisp en kijk niet meer om ;-) Ik snap eigenlijk niet dat Sony dat keyboard eruit heeft gesloopt... (samsung doet het ook, maar die herskint het alleen voornamelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
djunicron schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 22:53:
...
De cam is in orde en bovengemiddeld voor deze klasse
...
Hier ben ik het mee eens, maar vind het wel jammer dat de instelmogelijkheden zeer beperkt zijn. Atm geen panorama bijvoorbeeld. Op mijn "oude" W995 kon ik veel meer instellen.

[ Voor 10% gewijzigd door drBunhead op 12-10-2011 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

djunicron schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 22:53:
Yup, goud en zwart voelen anders. Moeilijk het verschil te omschrijven, maar ik had het idee dat de goude op m'n huid wat minder stroef was, maar bij de zwarte was juist de voorkant weer relatief gladder (het scherm niet).

Als (dag 1-gemodde) Galaxy S2 gebruiker, kan ik de Ray nog altijd aanraden. Sony heeft itt HTC / Samsung blijkbaar Android en eigen schil netjes in orde gemaakt. Het loopt snel, blijft volgens gebruikers ook soepel over de tijd (haha, probeer dan eens HTC) en er zitten geen afwerkingsfouten in. (eigen apk FC, gps zoek-bugs, volume defecten etc)

Ik moet wel zeggen dat veel extra features in menu's en hardware knoppen die bij een aantal fabrikanten ingebakken zitten jammer genoeg ontbreken, maar dit is niets wat je niet zelf met een custom rom / kernel / homescreen kan oplossen. (next-track met volumeknoppen, reboot onder de powerbutton, toggle widgets, secondaire functies onder knoppen, gebruik van gyro voor volume etc etc.)

Voor de prijs een heel aardig toestel, alleen heel jammer dat ze de minihdmi eraf hebben gelaten t.o.v. de arc / neo. Kan deze toevallig via adaptor over USB? (als host device?)

De batterij gaat inderdaad opvallend goed mee, 2 tot 3 dagen, zonder OC of UV op 1500mah is erg netjes. Ja ik weet dat het scherm klein is voor tegenwoordig en dat dat nou net een vreter is, maar ik ken weinig toestellen die zonder mods dit zelfde halen. (Samsung Ace b.v. niet!)

De cam is in orde en bovengemiddeld voor deze klasse, het enige wat ik eigenlijk jammer vind is dat ze display to surface ratio niet vergroot hebben. Als je het toestel bekijkt zit er naar mijn mening wel erg veel ongebruikt oppervlakte. Iets breder tegen de randen en wat hoger naar het Sony Ericsson toe had het toestel een heel stuk aantrekkelijker gemaakt.

De hoofdtelefoon aansluiting doet het ook prima, maar is niet zo zuiver als een aantal Samsungs / HTC's (maar perfect voor 98% van de gebruikers) met een aardig speakertje voor het formaat van het toestel. Ik moet er alleen bij toevoegen dat ik het niet echt heel hard vind gaan en het lang niet zo goed klinkt als een HTC Evo / Sensation / Galaxy S2. Maar eerlijk is eerlijk: Het toestel is gewoon kleiner en er is dus minder ruimte. Maar het is wel eens andersom geweest met Sony, ze kunnen beter naar mijn idee.

Sony's eigen keyboard heeft me nooit kunnen bekoren, ik zou liever het standaard 2.3.3 keyboard gebruiken. En tip voor de AZERTY liefhebbers; pluk even die versie van XDA / google's apk redisp en kijk niet meer om ;-) Ik snap eigenlijk niet dat Sony dat keyboard eruit heeft gesloopt... (samsung doet het ook, maar die herskint het alleen voornamelijk)
Bedankt voor je zeer uitgebreide ervaring met het toestel, hier gaan veel mensen iets aan hebben.
ik vraag me nog steeds af of er voor 300 euro een beter toestel op de markt is op dit moment dan dit product, ik denk het niet eerlijk gezegd.. Sony heeft wat mij betreft echt iets neer gezet waar maar weinig fabrikanten nog voor gaan.. klein( in verhouding dan) scherm met hele hoge resolutie, gewoon nette specs en dit gekoppelt aan een langere accuduur.

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patshad
  • Laatst online: 23:22
Ik ben inmiddels ook al een tijdje in het bezit van een zwarte Ray. Mooie strakke telefoon, werkt goed en vlot. Android versie 2.3.3. Heb 2.3.4 ook een tijdje gedraaid, maar daarna weer terug gegaan naar 2.3.3 omdat de telefoon afsloot wanneer er 5% batterij over was.
Ik kom zelf van een desire HD af, dus het was wel even wennen aan het kleinere formaat, maar dat en de grotere batterij ten opzichte van de DHD in combinatie met dezelfde hardware spraken mij wel aan. Ook heel wat positieve reviews gelezen mbt de batterijduur. Eerlijk gezegd valt deze mij best wel tegen. Hij is namelijk niet beter dan die van de DHD welke ik hiervoor had. Weliswaar met een custom rom erop, maar ok. Ik vraag mij dan ook echt af hoe sommige van jullie 2/3 dagen halen met 3g en 'normaal' gebruik. Wanneer ik een half uurtje internet via 3g, dan is er zo 10% van de batterij weg. Met normaal gebruik (whatsapp, xms, laden van wat apps zoals nu.nl, tweakers, en livescores) haal ik de 13 uur; scherm heeft daarbij + - 2.5 uur aangestaan. Tips voor verlagen van het batterijverbruik ken ik inmiddels uit mijn hoofd. Als iemand de moeite wil doen om wat screens te posten van zo'n goede batterylife (inclusief de tijd welke het scherm aan heeft gestaan), graag :).

Overigens: iemand al cyanogenmod geinstalleerd op de Ray?

[ Voor 5% gewijzigd door patshad op 17-10-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 02Sjoerd
De Ray en Arc zouden toch ook de 4.0 Ice Cream update krijgen? (Ik dacht dat ik het ergens gelezen had)

Maar wat ik me dan afvraag is of ze dat aankunnen. Ik weet niet hoe zwaar 4.0 is, maar de Nexus Prime heeft een dual core..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een bron zou dan wel leuk zijn natuurlijk, persoonlijk denk ik van niet maar je weet het nooit..
De SE Arc kreeg ook opeens nog een update, alhoewel dat een kleinere was, maar toch, zelf zeg ik nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 02Sjoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 11:29
Ik heb deze telefoon vandaag binnengekregen omdat ik mijn abonnement heb laten verlengen (had hiervoor een HTC Desire). Eerste indruk is dat hij er strak en stijlvol uitziet (beter dan de Desire in mijn ogen), wel is hij een stuk kleiner dan mijn vorige telefoon (vooral het scherm is duidelijk smaller/minder hoog). De interface van Sony Ericsson bevalt mij aan de ene kant wel, maar sommige dingen van Sense mis ik toch wel.

Waar ik wel problemen mee heb is de ontvangst van de telefoon, hebben meer mensen dit? In mijn huis krijg ik alleen een GPRS internetverbinding (uiteraard heb ik ook WiFi, maar die heb ik even uitgezet), nooit schakelt hij naar HSDPA waardoor downloaden en browsen ontzettend traag is...mijn Desire heeft dit niet, die schakelt wel over naar HSDPA. Is de antenne van de Xperia Ray slechter? Ik heb alle instellingen al nagelopen maar daar ligt het niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
Cubic X schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 19:31:
Ik heb deze telefoon vandaag binnengekregen omdat ik mijn abonnement heb laten verlengen (had hiervoor een HTC Desire). Eerste indruk is dat hij er strak en stijlvol uitziet (beter dan de Desire in mijn ogen), wel is hij een stuk kleiner dan mijn vorige telefoon (vooral het scherm is duidelijk smaller/minder hoog). De interface van Sony Ericsson bevalt mij aan de ene kant wel, maar sommige dingen van Sense mis ik toch wel.

Waar ik wel problemen mee heb is de ontvangst van de telefoon, hebben meer mensen dit? In mijn huis krijg ik alleen een GPRS internetverbinding (uiteraard heb ik ook WiFi, maar die heb ik even uitgezet), nooit schakelt hij naar HSDPA waardoor downloaden en browsen ontzettend traag is...mijn Desire heeft dit niet, die schakelt wel over naar HSDPA. Is de antenne van de Xperia Ray slechter? Ik heb alle instellingen al nagelopen maar daar ligt het niet aan.
Als ik boven zit heb ik wel HSDPA maar beneden alleen 3G ( Amsterdam Zuid Oost )
Overigens dit had ik voorheen met mijn Samsung Galaxy S ook !

[ Voor 5% gewijzigd door Albert020 op 21-10-2011 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Bij mij is het vooruit gegaan tov mijn Sony Ericsson W995, maar dat was dan ook niet een smartphone (maar wel met HSDPA mogelijkheden, wat ik buiten dus wel had). Omgeving enschede trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Albert020 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:50:
[...]

Als ik boven zit heb ik wel HSDPA maar beneden alleen 3G ( Amsterdam Zuid Oost )
Overigens dit had ik voorheen met mijn Samsung Galaxy S ook !
Inderdaad...in de woonkamer haal ik met de Ray alleen GPRS, ga ik naar mijn slaapkamer (twee verdiepingen hoger) dan haal ik gewoon HSDPA 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
Cubic X schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 10:15:
[...]

Inderdaad...in de woonkamer haal ik met de Ray alleen GPRS, ga ik naar mijn slaapkamer (twee verdiepingen hoger) dan haal ik gewoon HSDPA 8)7 .
Maar dit ligt niet aan de Ray, had dit voorheen ook met de Galaxy S ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHeremans
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:01
Overigens: iemand al cyanogenmod geinstalleerd op de Ray?
Ik heb CM7 al geinstalleerd, had nog enkele problemen maar de meeste zijn ondertussen opgelost. De flits bij het nemen van een foto is nog een probleem.

XDA toppic CM7 Xperia Ray : http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1285977

Ondetussen heb ik er wel MIUI opstaan. Ik heb de rom zelf geport. Momenteel nog enkele problemen opstaan, aangezien het gebasseerd is op CM7 is de flits natuurlijk nog een probleem.

Xda topic : MIUI Xpera Ray : http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1301406

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Zijn die customs rom ook echt een verbetering tov de originele SE variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Iemand nog een suggestie voor een (leren) hoesje voor de Ray? Ik wil niet zo'n klapding (dat je wel bij het touchscreen kan), maar gewoon een bescherming waar je hem in en uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
Cubic X schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 19:03:
Iemand nog een suggestie voor een (leren) hoesje voor de Ray? Ik wil niet zo'n klapding (dat je wel bij het touchscreen kan), maar gewoon een bescherming waar je hem in en uit kan halen.
Gewoon even naar MediaMarkt gaan en een paar Valenta Cases uit proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:20
Ik loop erover te denken om deze telefoon te kopen. Heb nu een htc hd2 met android. Persoonlijk vind ik htc sense erg fijn, alleen htc heeft niet echt een alternatief,ik zoek een compacte telefoon met minimaal 1ghz. Mijn huidige telefoon gebruikte ik ook om films te kijken, door de komst van een tablet heb ik hier geen telefoob meer nodig. Door het tablet is het voor mij wel essentieel dat ik het internet van de telefoon kan delen met het tablet, bij voorkeur via wifi. Bij htc werkt ditperfect hoe is dat bij de SE Ray? Heeft Sony een eigen wifi hotspot functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217007

Hallo jswinkels,
ja, SE Xperia Ray heeft een eigen wifi hotspot functie. Alle 2011 Xperia Modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Versie 2.3.4; werkt de lichtsensor (helderheid beeldscherm) ondertussen al bij iemand? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
Rafael schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:33:
Versie 2.3.4; werkt de lichtsensor (helderheid beeldscherm) ondertussen al bij iemand? :+
Nope net nog even gecheckt maar nog geen update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
Net nog even gecheckt maar nog geen update...

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files3/81100/pgfs0C.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Albert020 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 20:48:
[...]

Gewoon even naar MediaMarkt gaan en een paar Valenta Cases uit proberen ;)
Heb sinds gister ook een valenta case voor mijn Ray, maar ik vond het zeer lastig een goede uit te zoeken. Heb uiteindelijk gekozen voor de Pocket Black 05. Alhoewel deze naar mijn mening iets (paar mill) te kort is, past deze verder wel perfect om de telefoon heen, vergeleken met de andere cases in de MediaMarkt was deze ook veruit de meest geschikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patshad
  • Laatst online: 23:22
@ Albert020: je kan ook gewoon met flashtool het ftf bestand van 2.3.4 flashen? Is te vinden op xda :).

Hoeveel batterij verbruikt jullie telefoon trouwens in standby/idle? Als ik niks met het toestel doe gaat er 2% per uur vanaf. Email staat op push, verder alleen whatsapp en xms geinstalleerd. Vrijwel alle SE software welke ik niet gebruik heb ik verwijderd met titanium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Moet je voor dat verwijderen van de std applicaties, zoals facebook etc, de telefoon geroot hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
patshad schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:51:
@ Albert020: je kan ook gewoon met flashtool het ftf bestand van 2.3.4 flashen? Is te vinden op xda :).

Hoeveel batterij verbruikt jullie telefoon trouwens in standby/idle? Als ik niks met het toestel doe gaat er 2% per uur vanaf. Email staat op push, verder alleen whatsapp en xms geinstalleerd. Vrijwel alle SE software welke ik niet gebruik heb ik verwijderd met titanium.
Doe het toch liever via de officiële weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Als het goed is, wordt de update via PC companion aangeboden. Dit was bij mij wel het geval, sinds eind vorige week pas trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
drBunhead schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 12:23:
Als het goed is, wordt de update via PC companion aangeboden. Dit was bij mij wel het geval, sinds eind vorige week pas trouwens.
Heb wel een update gehad van PC companion maar geen update voor tel...

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files3/81115/TZ7cmtDuPK.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Ook niet als je het probeert via de support zone in pc companion? Daar kon ik namelijk toen de update weghalen.

[ Voor 40% gewijzigd door drBunhead op 01-11-2011 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
drBunhead schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 13:20:
Ook niet als je het probeert via de support zone in pc companion? Daar kon ik namelijk toen de update weghalen.
Geprobeerd, hij blijt zeggen dat ik al de nieuwste software heb, w8 nog wel even dan...

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files3/81127/YkOBhE4s.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Albert020 op 01-11-2011 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Er waren ook al op het forum die de update al hadden (ook via officiele weg) voor mij, terwijl ik hetzelfde had zoals jij nu ook hebt.

Ik verwacht dat de update binnenkort wel wordt aangeboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
drBunhead schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:46:
Er waren ook al op het forum die de update al hadden (ook via officiele weg) voor mij, terwijl ik hetzelfde had zoals jij nu ook hebt.

Ik verwacht dat de update binnenkort wel wordt aangeboden
Denk ik ook, laat het wel weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
Zijn er hier meer mensen die problemen hebben met de t-Mobile verbinding van de NS? Ik kan een Wifi verbinding opzetten, krijg netjes een IP adres maar heb verder geen internettoegang met wat voor applicatie dan ook.

Suggesties hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280937

Ik heb ook een Ray sinds dit weekend. Heel content van eigenlijk. Eindelijk een kleiner model die ook alles kan.
Kan iemand mij juist uitleggen hoe ik een azerty toetsenbord kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Bij mijn weten kan dit niet standaard met de Ray, maar er is vast wel een geschikte app voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:51

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Kan je niet een duitse toetsenbord selecteren?

Jamesbond007uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Moet mezelf trouwens corrigeren, azerty is wel mogelijk, goede tip van duitse variant
1. Instellingen
2. Taal- en toetsenbordinstellingen
3. Internationaal tobo
4. Schrijftalen
5. Duits dan kan je kiezen voor qwerty en azerty.

Enige nadeel hierbij is dat je alleen de duitse verbeter woorden hebt en geen nederlandse, want zodra je die gaat gebruiken veranderd het tobo in qwerty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haya99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-03 18:59
Iemand een idee hoe je foto's/video's op je geheugenkaartje standaard kan laten opslaan? Overigens zeer verheugd met het apparaatje en Android. :)

[ Voor 5% gewijzigd door haya99 op 03-11-2011 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
haya99 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:07:
Iemand een idee hoe je foto's/video's op je geheugenkaartje standaard kan laten opslaan? Overigens zeer verheugd met het apparaatje en Android. :)
Dit gaat automatisch al naar je geheugenkaartje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haya99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-03 18:59
Albert020 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:50:
[...]

Dit gaat automatisch al naar je geheugenkaartje ;)
Aaah... heb de bestanden gevonden. Idd is dit standaard al het geval (zou ook logisch moeten zijn).

Heb me nog even niet gewaagd aan het rooten. Vind de beschrijving op XDA niet zo heel erg simpel en daar wordt uitgegaan van een andere firmware versie. Wacht het nog maar even af, of loop ik dan heel erg veel mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
Root hem zelf ook niet, ben net als jij ook aan het afwachten.
Of je iets mis loopt kan ik je niet vertellen, misschien iemand anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 10:08
heb em ook sinds gisteren :)

heb nog wel een paar probs:
1) WhatsApp werkt niet.
Als ik WhatsApp probeer te starten, vraagt ie eerst een naam in te vullen en vervolgens probeert ie een paar seconden op te starten. Dan zegt ie "Mislukt. Sorry, WhatsApp kon het opstarten van de applicatie niet voltooien. Controleer of u verbonden bent met het internet en probeer opnieuw."
Ik ben verbonden op mijn eigen wifi (met internet). Een browser heeft bv geen probs met internet access. Ik heb nog wel geen data abbo bij mijn mobiele provider, maar dat lijkt me ook niet echt nodig voor dit, toch?
2) Bluetooth verbinding met mijn Win7x64 laptop werkt niet.
Met een USB kabeltje werkt alles perfect. Maar als ik gewoon Bluetooth aanzet op zowel gsm als laptop, dan geraakt ie niet verder als "Gekoppeld maar niet verbonden". Op de laptop klaagt ie dat ie geen drivers kan vinden, ook niet via Windows Update. En op de Sony Ericsson website vind ik daarover al helemaal niets.

Kan iemand me hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Over het eerste kan ik weinig zeggen.

Maar bluetooth werkt bij mij ook niet optimaal kan ook niet alle drivers installeren en / of vinden. Probeer eens een draadloze verbinding op te zetten via wifi. Als je bijv. met de PC Companion wil verbinden kun je daar ook alleen kiezen tussen wifi en usb.

Het enige wat het doet bij mij via de bluetooth is muziek op de telefoon afspelen via de speakers van de laptop. En de wifi verbinding gaat net zo makkelijk, al dan niet makkelijker voor bestandsoverdracht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
Mastakilla schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 22:42:

1) WhatsApp werkt niet.
Als ik WhatsApp probeer te starten, vraagt ie eerst een naam in te vullen en vervolgens probeert ie een paar seconden op te starten. Dan zegt ie "Mislukt. Sorry, WhatsApp kon het opstarten van de applicatie niet voltooien. Controleer of u verbonden bent met het internet en probeer opnieuw."
Ik ben verbonden op mijn eigen wifi (met internet). Een browser heeft bv geen probs met internet access. Ik heb nog wel geen data abbo bij mijn mobiele provider, maar dat lijkt me ook niet echt nodig voor dit, toch?

Denk dat je deze vraag wel kwijt kunt in het Android Market en applicaties topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swopdark
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-06-2024

swopdark

ja doe maar...

Verdorie, het lukt me niet om mijn telefoon te updaten via de PC companion tool. bij stap twee blijft alles stil. mijn pc wordt voorbereid, mijn telefoon word uitgeschakeld en daarna zou je de usb kabel moeten aansluiten terwijl je de "-" volumeknop ingedrukt houd. Dit geeft geen enkele reactie bij zowel de pc als de telefoon. Ik snap er niks van. iemand tips?

Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 15:31
Mastakilla schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 22:42:

heb nog wel een paar probs:
1) WhatsApp werkt niet.

Had hetzelfde probleem met telefoon van m'n vrouw. Ik heb WhatsApp verwijderd en opnieuw aangeschaft bij de Market. Nu werkt het wel, blijkbaar probleem met voor-geinstalleerde versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVanL
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 20:26

KVanL

Alles is relatief

Ik heb dit weekend een Xperia Ray gekocht om mijn 2 jaar oude Samsung Galaxy Spica te vervangen. En ik moet zeggen dat da in vrijwel ieder opzicht een hele verbetering is.

Ik heb sinds vandaag alleen een probleem: Ik had hem aan de lader hangen, maar hij leek niet echt bij te laden. Ik kwam erachter dat hij alleen bijlaadde als ik een beetje kracht op het stekkertje zette terwijl hij was aangesloten. Ik was al bang dat de aansluiting in de telefoon niet goed was, maar ik had het kabeltje van mijn Spica nog liggen en daarmee had hij gelukkig wel meteen goede verbinding. Aan het kabeltje is ook te zien dat één van de pinnetjes in de usb connector verbogen is.

Zijn er meer mensen die problemen hebben met hun kabeltje? Ik zou niet weten hoe het na 3 dagen al verbogen kan zijn. Het is niet dat ik er rare dingen mee heb gedaan. Het is ook niet dat micro-usb stekkertjes heel zwak zijn, aangezien de lader van mijn Spica al 2 jaar zonder problemen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Ik denk dat dit gewoon een pech geval is, heb het in ieder geval nog nergens gelezen of gehoord dat dit probleem in enige mate voorkomt.

Liefhebber van Tweakers

Anoniem: 432816

Heeft iemand enig idee of en hoe je de bestandsnaam/nummering van de gemaakte foto's kunt aanpassen? Standaard wordt de DSCxxxx. bestandsnaam gebruikt. Na het wissen van de foto's uit de Image folder start dan de nummering iedere keer weer met 1. Wil de opslag laten doornummeren ipv van iedere keer weer met 1 te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 02Sjoerd
Hmm weet iemand of dat 'krasbestendige scherm' van 'mineraal glas' ook echt krasbestendig is? Of is het alsnog aan te raden om een screenprotector te kopen als ik em straks heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Bij telefoon's is niets 100% kras bestendig.. ik vind dat altijd mooie marketing termen en niets meer dan dat.
Persoonlijk zorg ik altijd voor een screenprotector, dood zonde als je krassen op je scherm krijgt.

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217007

Anoniem: 432816 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 20:45:
Heeft iemand enig idee of en hoe je de bestandsnaam/nummering van de gemaakte foto's kunt aanpassen? Standaard wordt de DSCxxxx. bestandsnaam gebruikt. Na het wissen van de foto's uit de Image folder start dan de nummering iedere keer weer met 1. Wil de opslag laten doornummeren ipv van iedere keer weer met 1 te beginnen.
Hallo BJDB,
laatste foto in Image folder niet verwijden. Dan begint niet weer met 1. Voorbeeld DSC0050, dan gaat de verder met DSC0051.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVanL
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 20:26

KVanL

Alles is relatief

Er zit standaard een screenprotector op de Ray, maar die heb ik er vrijwel meteen vanaf gehaald. In tegenstalling tot pino85 vind ik het juist doodzonde om die erop te laten. Een screenprotector krast vrij snel, in tegenstelling tot het scherm zelf. Als je een screenprotector gebruikt heb je ook niks aan het krasvrije scherm wat achter die bekraste screenprotector zit. Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is om het te bekrassen, maar het lijkt wel vrij hard (hoewel daar na een week niet heel veel over te zeggen valt).

Als ik mijn telefoon in mij zak heb, heb ik er trouwens wel altijd een hoesje omheen. Bij mijn vorige telefoon is dat prima bevallen. Die had een scherm wat qua hardheid ongeveer hetzelfde aanvoelde als de Ray, en na twee jaar is op dat scherm nog geen krasje op te bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentut
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:57
Ik heb wel een screenprotector op mijn Ray. Ik had na een weekje zonder al een aantal krasjes. Dit was alleen maar van het dragen in mijn broekzak... Toch maar erop gezet. Achterkant maakt me niet uit, die dingen kun je vrij goedkoop op eBay kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
SE beweert dat de lichtsensor in geen enkele Xperia werkt en dat dus ook geen bug is en ze het bijgevolg ook niet gaan oplossen. Handig dat de sensor er in zit, de handleiding zegt dat hij werkt, maar het dus gewoon niet zo is. Ben blijkbaar ook een van de weinigen die zich daar aan stoort. Voor mij geen SE meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Af en toe zou de lichtsensor handig kunnen zijn, maar in de praktijk heb ik er geen last van dat het niet werkt. Over het algemeen (dwz 95% van de tijd) staat het scherm in de "energiezuinige modus" met de backlight zo laag mogelijk. Voor de andere 5% van de tijd, volle zon op het scherm, vind ik het niet erg om mbv de widget het aan te passen, is zo gepiept naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-04 16:04
Iemand ervaring met reparatie van een Ray? Ben hem nu al 3 weken kwijt....
Binnen een week retour gestuurd vanwege een trillend (flirpend) geluid uit de luidspreker tijdens het bellen. Heel erg irritant.

De lichtsensor is niet opgenomen in de huidige android versies, maar werkt wel.
Het dimmen/verhelderen van de display kun je testen via het service menu.
Met dit menu kun je echt van alles testen. Toets:

*#*#7378423#*#*

[ Voor 60% gewijzigd door Patten op 23-11-2011 16:01 ]

Carpe Diem

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste