‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ok, thanks, precies mijn gedachtenRivanov schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 08:08:
Gaan ook slapen. Misschien dat ze minimaal batterij gebruiken, maar ik vind het omslachtiger om telkens alles uit te zetten en vervolgens weer aan. Dan ze gewoon lekker aan te laten staan, en misschien iets eerder de batterijen te vervangen.
GamiQ, de game notes app met game maps!
Bedankt.
---
Mac Mini 2011 i5 2.3GHz 8GB
Crucial m4 128GB
Ik heb Windows 7 Ultimate 64-bits geinstalleerd via Boot Camp.
De SSD is in twee partities van 64 GB gesplitst. Een voor Lion en een voor Windows.
Ik heb ook de Boot Camp Windows drivers geinstalleerd.
De performance is niet om over naar huis te schrijven.
De Windows Experience Index voor de disk is slechts 7.3.
Nu zie ik dan ook onderstaande melding.
Ik begrijp dat dit betekent dat in in PCI IDE mode draai en niet in AHCI mode.

Hoe los ik dit voor deze situatie op?
Ik wil graag optimaal gebruik maken van de SATA3 aansluiting.
Hardware Info
Edit:
Ik heb hier iets kunnen vinden.
Vraag mij af of dit de enige manier is... voordat ik een poging waag...
[ Voor 11% gewijzigd door technorabilia op 19-02-2012 11:39 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Laat eens even weten wat de resultaten zijn nadat de SSD in AHCI mode draait.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2012 21:31 ]
Verwijderd
Al een half jaar lang is een Roemeen genaamd d3v1l bezig om dit voor elkaar te krijgen.
HIj is nu zeer dicht bij een oplossing:
http://forums.macrumors.c...read.php?t=696523&page=12
Het booten in EFI mode gaat overigens in Windows 8 een stuk gemakkelijker als in Windows 7.
De Windows 8 Consumer Preview kun je bij microsoft downloaden.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2012 18:13 ]
Ik heb op het moment al een ssd in geplaatst en geheugen geupgrade.
Nu wachtte ik tot dusver tot het flex cable'tje wat goedkoper zal worden. Zelfs op Ebay is die niet vanuit Hong Kong ofzo beschikbaar, alleen VS waar ze weer 40 dollar voor rekenen.
Nu heb ik wel een site gevonden die incl. verzendkosten er max. 30 euro voor rekent. http://www.powerbookmedic.com/
Maar heb ik nou wel of geen schroeven nodig en zo'n logic board remover. Waar koop je die schroeven? Zag iets voor bij komen met Macbook Pro set?
Misschien een eenduidige antwoord met wat je nou echt nodig hebt en waar, ook voor toekomstige lezers.
Bedankt alvast
Als je al een SSD geplaatst hebt was je al een aardig eind op weg,Farhang schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 13:29:
Ik heb op het moment al een ssd in geplaatst en geheugen geupgrade.
Maar heb ik nou wel of geen schroeven nodig en zo'n logic board remover. Waar koop je die schroeven? Zag iets voor bij komen met Macbook Pro set?
Bij mij ging de Toshiba er wel uit maar om de Crucial erin te krijgen moest het moederbordje
een klein stukje naar voren worden geschoven. Dat gaat ook met een dunne schroevendraaier.
Ik heb een stukje bubbeltjes envelop tussen de twee schijven gedaan, dan rammelt het niet.
De plastic spudger van ifixit kan jer vervangen door een vinger/duim nagel en dealextreme heeft voor minder dan $10 31-in1 electroc screedriver setjes (De spelling op het doosje laat wat te wensen over maar de bitjes T6 T8 en zo'n driehoek ding voor de macbook pro batterij zitten erin)
Verwijderd
Thuis gebruik ik mijn 32" HDTV als monitor op mijn huidige PC met resolutie 1920x1080. Nu is mijn vraag, weet iemand toevallig of de Mac Mini op de een of andere manier toch op 1920x1080 kan laten draaien? Ben bang dat de verhouding zo raar is anders..
Geef mij maar een Warsteiner.
Verwijderd
Thanks! Dan ga ik 'm morgen maar eens halenKnakker schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:29:
Mac Mini kan prima in 1920x1080 weergeven (zelf thuis ook op TV, via HDMI). Het is maximaal 1920x1200 he
Weet iemand toevallig waar je een nieuw netsnoer kunt kopen voor de mac mini (mid 2011)?
Ik heb al gezocht maar kan niet veel vinden.
Mvg,
Casper Noordhuizen!
Online via diverse sites, bijvoorbeeld:
http://www.kabeltje.com/8...wart-15-meter-p-4192.html (zwart)
http://www.kabeltje.com/e...15-meter-wit-pf-2719.html (wit)
Hoe kun je die trouwens kwijt zijn/gesloopt hebben?
[ Voor 7% gewijzigd door sebastius op 14-03-2012 20:30 ]
Ben hem niet kwijt en heb hem ook niet gesloopt, wil er één extra voor als ik de mac mini op de tv aansluit, dan hoef ik het netsnoer niet helemaal onder mijn bureau vandaan, uit mijn kabelgoot te halen.
Mvg
Hhmm, nog verder mee gekomen?Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:00:
De beste oplossing voor het AHCI probleem is om te booten in EFI mode.
Al een half jaar lang is een Roemeen genaamd d3v1l bezig om dit voor elkaar te krijgen.
HIj is nu zeer dicht bij een oplossing:
http://forums.macrumors.c...read.php?t=696523&page=12
Het booten in EFI mode gaat overigens in Windows 8 een stuk gemakkelijker als in Windows 7.
De Windows 8 Consumer Preview kun je bij microsoft downloaden.
👉🏻 Blog 👈🏻
het is dus een 2011 mac mini, 2.5 Ghz versie. import vanuit new york (al moet dit weinig uitmaken denk ik)
Deze heb ik aangesloten met HDMI op mijn versterker, een Marantz Sr4003. Deze zit weer met HDMI uit op mijn full HD samsung tv.
Programmas die ik gebruik met afspelen zijn VLC, echter deze doet vreemd met mijn speaker setup (linksachter gebruikt ie opeens als de center). Daarom gebruik ik nu XBMC.
Tijdens afspelen gaat alles dus net niet vloeiend. ook hapert het geluid af en toe.
Ik heb een benchmark programma gedownload en gebruikt, om te kijken of de HD geschikt is voor verschillende formaten video, en het vreemde is dat ie eigenlijk aangeeft dat ie dat NIET is
Hij geeft aan dat ie tot max 50 MB/sec kan gaan...
zie onderstaande screenshot:

Iemand een idee wat er hier mis gaat? HD te langzaam? verkeerd aangesloten? verkeerde instellingen?
Hier stond achterhaalde informatie…
Ik merk wel dat m'n films iets lekkerder draaien sinds ik er 8GB geheugen in gestoken heb. Heel de mini werkt veel vlotter. Als dat niet helpt zijn het gewoon instellingen van XBMC. Bij XBMC kan je veel mis laten lopen door verkeerde instellingen imo.
Verwijderd

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2012 18:22 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Helaas dus niet.kraades schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:36:
Schiet je niet veel mee maar volgens mij is dat gedrag in Mountain Lion aangepast en wordt de selectie onthouden.
ik had even een (hopelijk) simpele vraag: Ik heb gisteren een Mac Mini 2.5GHz (2011) gekocht. Tot nu toe bevalt dit uiteraard prima, maar het valt me op dat de processor naar mijn mening vrij warm wordt.
Om een idee te geven van wat ik bedoel: Terwijl ik nu alleen een beetje zit te internetten is de CPU temperatuur zo'n 50 graden. Toen ik eerder vandaag in een VM een bestand aan het uitpakken was, was de CPU temperatuur 70-80 graden. Ik kan me vergissen, maar dit lijkt me toch wat aan de hoge kant.
Nu dus de vraag aan diegenen van jullie die ook een 2011 Mini bezitten: wat voor temperaturen noteren jullie bij idle/licht gebruik en bij iets zwaarder gebruik?
En tevens: mijn Mini staat direct op mijn bureau, met zo'n 15 cm tussen de achterkant en de muur. Dit lijkt me genoeg 'ademruimte', maar hebben jullie hier een mening over?
Je kan SMC Fancontrol installeren, dan kan je instellen wanneer de fan sneller moet gaan blazen. Dan kan je de temperatuur een stuk lager houden.MDKorpel schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 17:12:
Hallo allemaal,
ik had even een (hopelijk) simpele vraag: Ik heb gisteren een Mac Mini 2.5GHz (2011) gekocht. Tot nu toe bevalt dit uiteraard prima, maar het valt me op dat de processor naar mijn mening vrij warm wordt.
Om een idee te geven van wat ik bedoel: Terwijl ik nu alleen een beetje zit te internetten is de CPU temperatuur zo'n 50 graden. Toen ik eerder vandaag in een VM een bestand aan het uitpakken was, was de CPU temperatuur 70-80 graden. Ik kan me vergissen, maar dit lijkt me toch wat aan de hoge kant.
Nu dus de vraag aan diegenen van jullie die ook een 2011 Mini bezitten: wat voor temperaturen noteren jullie bij idle/licht gebruik en bij iets zwaarder gebruik?
En tevens: mijn Mini staat direct op mijn bureau, met zo'n 15 cm tussen de achterkant en de muur. Dit lijkt me genoeg 'ademruimte', maar hebben jullie hier een mening over?
Verwijderd
Van iPhone headset naar willekeurige andere headsetVerwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:26:
Wat voor adapterkabeltje bedoel je dan?
Je zou ook deze kunnen gebruiken:http://dx.com/3-5mm-headphone-headset-adapter-with-microphone-for-iphone-3g-3gs-4-black-70cm-cable-50053 is inclusief microfoontje. Elke koptelefoon inpluggen en gaan.
Verwijderd
Altijd windowcomputers gehad vanwege forum, wil nu overstappen naar Mac. Ik kan een nieuwe macminimodel 2011 kopen, standaard, laatste exemplar bij een winkel, voor 500 euro. Met de docentenkorting kan ik ook het nieuwe 2012 model kopen, paar tientjes meer, maar die heeft dan geen combidirve voor cd en dvd. Wel beter in gamen denk ik, hoewel ik daar geen rijd meer voor heb.
Macmini lijkt me aantrekkelijk,mijn mooie grote monitor kan ik dan gewoon houden.
Beter model 2011 met cd drive of beter model 2012? Vriendelijk dank alvast. Luc
Verwijderd
no doubt zeg je, dus echt beter. ik dacht dat ik die drive zou missen, hoewel ik in mijn windowskreng eigenlijk de drive ook bijna nooit gebruik.
op wikipedia zag ik dat de prestaties voor 3drendering beter waren.
[ Voor 10% gewijzigd door autoreverse op 07-04-2012 17:19 ]
Verwijderd
Dat is inderdaad wat ik ook gedaan heb en dat werkt prima. Rond de kerstvakantie heb ik veel dvd's geript en sindsdien heb ik de losse dvd-drive amper meer gebruikt. Als ik dat niet gedaan had, dan had ik het rustig kunnen uitzingen zonder dvd-drive: iTunes en torrents zijn geduldig.Verwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 11:55:
Die drive gebruik je inderdaad bijna nooit meer. En moest je hem dan toch echt nodig hebben kan je altijd zo'n externe drive halen op usb.
Verwijderd
Koop een extra externe hdd om je torrents op te slaan of behoud je gewone hdd en steek de ssd er bij. Daarvoor koop je dan best wel even dit setje.Martijn2280 schreef op zondag 15 april 2012 @ 15:25:
Ik gebruik mijn Mac Mini voornamelijk voor downloads(torrents) plex en iTunes. Het volgende, ik wil de Mini nu gaan upgraden met een SSD om hem sneller en stiller te maken. In de meterkast heb ik ook een timecapsule staan voor mijn backups(timemachine). Zou ik beter mijn torrents op de timecapsule op kunnen slaan? Ik heb namelijk gehoord dat een SSD hier niet geschikt voor is. Iemand hier ervaring mee?
Ik heb het ook gedaan (nu zelfs 2 SSD's er in, in de non-server versie! )Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 19:38:
[...]
Koop een extra externe hdd om je torrents op te slaan of behoud je gewone hdd en steek de ssd er bij. Daarvoor koop je dan best wel even dit setje.
Ik heb die kabels en schroevenset zelf bij een reseller besteld (als reserve onderdeel voor de server versie). Die removal tool heb je eigenlijk niet nodig, kan met 2 dunne schroevendraaiers ook prima. Let wel op dat iFixit vergeet te vermelden dat je 1 schroef extra los moet maken!!! Anders trek je het moederboard kapot.
De kabel was dacht ik 35 euro en de schroevenset +ringetjes 15 ofzo.
Wel fijn dat hij zo modbaar is, bij een iMac moet het hele scherm er uit als je de HDD wil vervangen... Ik ga binnenkort ook maar voor de 16GB, dit kost nu onder de 100 euro.
Er is toch nog helemaal geen 2012 model!?Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 22:03:
dat is snel ,mooi, want morgen ga ik naar de stad
no doubt zeg je, dus echt beter. ik dacht dat ik die drive zou missen, hoewel ik in mijn windowskreng eigenlijk de drive ook bijna nooit gebruik.
op wikipedia zag ik dat de prestaties voor 3drendering beter waren.
http://buyersguide.macrumors.com/
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik zou dan denk ik toch voor de externe hdd(timecapsule) gaan aangezien ik de Mac Mini graag zo stil mogelijk wil krijgen. Welke SSD zou het meest geschikt zijn?Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 19:38:
[...]
Koop een extra externe hdd om je torrents op te slaan of behoud je gewone hdd en steek de ssd er bij. Daarvoor koop je dan best wel even dit setje.
Een Apple SSD (af-fabriek) is natuurlijk het meest geschikt, omdat die door het OS herkend worden. Anders moet je een beetje gaan knutselen om bijvoorbeeld TRIM aan de praat te krijgen, al kan het vaak wel.martk2280 schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:51:
[...]
Ik zou dan denk ik toch voor de externe hdd(timecapsule) gaan aangezien ik de Mac Mini graag zo stil mogelijk wil krijgen. Welke SSD zou het meest geschikt zijn?
Maar Apples SSD's lopen vaak weer wat achter in specificaties (qua snelheid) en bizar veel duurder dan een mainstream SSD, vandaar dat ik ook voor het laatste heb gekozen. Ik heb zelf heel veel schik van mijn Crucial M4's (met het OS gemod voor Trim support).
Je hoort de HDD van de nieuwe mini inderdaad wel, ik had er in eerste instantie een SSD bij geplaatst maar door het geluid van de HDD uiteindelijk toch die ook maar vervangen door een tweede SSD. Uiteraard is een 2x zo grote SSD dan veel handiger dan 2 kleine maarja op dat moment had ik de eerste al gekocht
Ik ben toch maar voor de Samsung 830 256gb gegaan. Ik hoop hem morgen binnen te hebben dan kan ik meteen aan de slag. Hoop dat het een beetje werkt met die osx internet recovery. Zou die 16 gb nou nog veel verschil maken ook al gebruik je de Mac mini voornamelijk voor films en muziek?GekkePrutser schreef op zondag 15 april 2012 @ 22:52:
[...]
Een Apple SSD (af-fabriek) is natuurlijk het meest geschikt, omdat die door het OS herkend worden. Anders moet je een beetje gaan knutselen om bijvoorbeeld TRIM aan de praat te krijgen, al kan het vaak wel.
Maar Apples SSD's lopen vaak weer wat achter in specificaties (qua snelheid) en bizar veel duurder dan een mainstream SSD, vandaar dat ik ook voor het laatste heb gekozen. Ik heb zelf heel veel schik van mijn Crucial M4's (met het OS gemod voor Trim support).
Je hoort de HDD van de nieuwe mini inderdaad wel, ik had er in eerste instantie een SSD bij geplaatst maar door het geluid van de HDD uiteindelijk toch die ook maar vervangen door een tweede SSD. Uiteraard is een 2x zo grote SSD dan veel handiger dan 2 kleine maarja op dat moment had ik de eerste al gekocht
Ik heb nu 1 monitor aangesloten op de hdmi uitgang middels de meegeleverde hdmi->dvi converter.
Een twee monitor zou dus via de thunderbolt uitgang moeten worden aangesloten? ZO ja, zijn er converters voor tb->dvi of tb->vga of tb->hdmi ?
En een hele andere vraag, is er een browser die (customizable) swipes ondersteunt? Ik gebruik nu safari en met 2-finger left/right kan ik forward/backward swipen met de trackpad. Ik zou het fijn vinden als ik (net als op de iPad met icab Mobile) ook kan reloaden en wisselen van tabs met swipes...
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Nieuwe full hd. En kijk dan meteen naar zo'n een glare scherm met een ips panel in.-SaveMe- schreef op zondag 22 april 2012 @ 15:01:
Zenks! nu nog ff knoop doorhakken om of oude monitor (1366x) aan te sluiten of toch voor een tweede nieuwe full hd te gaan...
EDIT:
Ik zit nu naar deze te kijken
http://www.4launch.nl/sho...vi--hdmi--zwart-/tweakers
Betere suggesties ?
[ Voor 73% gewijzigd door -SaveMe- op 22-04-2012 16:02 ]
Probeer één van deze twee apps, werken allebei goed, kwestie van smaak en opties.[b]
En een hele andere vraag, is er een browser die (customizable) swipes ondersteunt? Ik gebruik nu safari en met 2-finger left/right kan ik forward/backward swipen met de trackpad. Ik zou het fijn vinden als ik (net als op de iPad met icab Mobile) ook kan reloaden en wisselen van tabs met swipes...
In beide apps kan je per programma custom swipes instellen. Erg handig.
http://www.jitouch.com/
http://www.boastr.de/
Verwijderd
Ik weet niet als je al eens gekeken hebt naar zo'n pricewatch: Apple Cinema Display LED 27"? De weergave op die schermen is echt prachtig. Nu ... Apple vraagt meestal wat veel voor zijn producten en uiteraard zijn er dan ook goede alternatieven voor.-SaveMe- schreef op zondag 22 april 2012 @ 15:29:
Uhmz, explain, glare, ups ...
EDIT:
Ik zit nu naar deze te kijken
http://www.4launch.nl/sho...vi--hdmi--zwart-/tweakers
Betere suggesties ?
Enkele redenen waarom de schermen zo goed zijn is omdat ze:
- Een hoge resolutie hebben
- Een ips-panel hebben.
EDIT:
Nu ik de resolitie weglaat als filter krijg ik ook andere formaten. Is zo'n IPS panel echt zoveel beter dan een reguliere LCD ?
[ Voor 18% gewijzigd door -SaveMe- op 22-04-2012 18:46 ]
You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.
Verwijderd
Ga eens naar een store en kijk zelf wat je er van vind. Ik heb er zelf geen op dit moment maar mijn volgend scherm wordt sowieso een scherm met een IPS-paneel.-SaveMe- schreef op zondag 22 april 2012 @ 18:43:
De prijs van dat Apple scherm is echt absurd. Ik had die Dell ook al gespot, had in de pricewatch filter gezet op IPS. Komen echter alleen maar 23" schermen naar voren, net als die DELL. Zou toch graag een 24" hebben. Anders is mijn main een 23" en mijn secundaire een 24", lijkt me niet echt tof ...
EDIT:
Nu ik de resolitie weglaat als filter krijg ik ook andere formaten. Is zo'n IPS panel echt zoveel beter dan een reguliere LCD ?
Download de trial en probeer het eens?we_are_borg schreef op zondag 22 april 2012 @ 19:01:
Is de mac mini geschikt voor Adobe suite en Final Cut Pro de iMac vind ik te duur om te nemen en totaal overbodig. Volgens macroumers kom er een nieuwe uit is hier al meer informatie over of is het gewoon een gerucht.
Ja die support is er wel, maar wel beperkt. Die mooie multitouch dingen zitten er niet in. Ook smooth scrollen en rubberbanding is er allenmaal niet.-SaveMe- schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:24:
Heeft iemand hier ervaring met Bootcamp op de mac mini? Klinkt erg goed moet ik zeggen, zelen ook omdat je blijkbaar onder windows (7) dan support hebt voor oa de trackpad...
Ik heb de Mac Mini nog niet ik zit te wachten op mei en vakantie geld dan wil ik er één kopen. Maar wil eerst weten of er een nieuwe versie uitkom.Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 19:55:
[...]
[...]
Download de trial en probeer het eens?
You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.
Verwijderd
Dat is mooi. Scheel toch weer een hoop: 500 euro ipv 600 is toch de moeite...Dekay schreef op zondag 22 april 2012 @ 20:40:
Komende week is er bij Saturn een kortingsactie, gaat 100 euro van de prijs af (bij alle drie de models). Ik zit zelf ook naar een Mac Mini te kijken, maar ik verwacht eigenlijk van de zomer wel een update.
Jammer, maar aangezien mijn windows laptop het heeft begeven lijkt me een dualboot met Bootcamp een mooie oplossing. Niemand hier ervaringen met bootcamp ?sebastius schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:31:
[...]
Ja die support is er wel, maar wel beperkt. Die mooie multitouch dingen zitten er niet in. Ook smooth scrollen en rubberbanding is er allenmaal niet.
Ik heb hier een 2011 mini staan (2.5GHz i5, AMD GPU) met Windows 7 in bootcamp. Heb de Windows partitie nog niet veel gebruikt, maar wat ik tot nu toe ermee gedaan hebt loopt het allemaal best soepel. Nu moet ik wel zeggen dat ik geen Apple toetsenbord etc gebruik, dus hoe goed dat onder Windows werkt weet ik niet.-SaveMe- schreef op maandag 23 april 2012 @ 18:58:
Niemand hier ervaringen met bootcamp ?
Wel is het me opgevallen dat de temperatuur onder windows goed omhoog kan schieten. Met een kwartiertje Need for Speed Hot Pursuit spelen zat de processor volgens Speedfan op iets van 90-95 graden. Ik zou daardoor denken dat de fan control onder Windows niet helemaal soepel is.
Nou moet ik zeggen dat ik op dit moment een dvd aan het rippen ben en een virtual machine updaten naar Ubuntu 12.04, en de cpu zit nu (in OSX) ook op 85-90 graden, zonder dat ik daar prestatieverschil van merk.
Ik ga van de week maar eens bootcamp installeren en zien hoe dat gaat.\\
Hele andere vraag, bij de mac mini krijg je geen osx op schijf ofzo. Wat als ik een reinstall wil doen, zit er een hidden install partitie op de mini ?
Voor zover ik weet zit er op de nieuwste mini's inderdaad een 'recovery' functie. Hier kom je in door Command-R ingedrukt te houden bij het opstarten. En ik meen me te herinneren dat er hier al eens eerder gezegd is dat de originele harde schijf daarvoor niet eens nodig is (bijvoorbeeld bij vervanging door SSD). Een internetconnectie dan weer wel, geloof ik (maar pin me er niet op vast, dit is even zo uit mijn hoofd).-SaveMe- schreef op maandag 23 april 2012 @ 19:18:
Hele andere vraag, bij de mac mini krijg je geen osx op schijf ofzo. Wat als ik een reinstall wil doen, zit er een hidden install partitie op de mini ?
👉🏻 Blog 👈🏻
Dat is wel erg cool! Thanks allebei!kraades schreef op maandag 23 april 2012 @ 19:52:
Klopt, na het vervangen van mijn HDD door een (lege) SSD kon ik OSX opnieuw installeren via recovery mode (OSX wordt gedownload via internet).
Ik was van plan een tweede hands Mini te scoren en als mediacenter te gebruiken, maar op Marktplaats of tweedehandsmac gaan ze toch nog voor €450+...Dekay schreef op zondag 22 april 2012 @ 20:40:
Komende week is er bij Saturn een kortingsactie, gaat 100 euro van de prijs af (bij alle drie de models). Ik zit zelf ook naar een Mac Mini te kijken, maar ik verwacht eigenlijk van de zomer wel een update.
Voor 50 euro erbij een nieuwe is de moeite waard!
Lijkt me een goede prijs. De mini is zo'n fijn dingBrm-G schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:32:
klopt. Goedkoopste model nu 499 EUR.
Bij een iMac moet het hele scherm er uit om de HDD te vervangen, een enorm gedoe. Bij deze mini is het nog makkelijker dan de vorige.
Nu alleen nog een quad-core mini met goede graphics en ik ben helemaal blij

Verwijderd
16GB? Gaat dat wel? Ik heb 8GB ingestoken omdat andere Tweakerts zeiden dat dit het maximum was. Nuja, uiteindelijk heb ik niet echt meer nodig maar de prijs van het geheugen was niet echt hoog, daarmee ...GekkePrutser schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:52:
[...]
Lijkt me een goede prijs. De mini is zo'n fijn dingEen echte Mac, toch niet al te duur, en lekker modbaar. De mijne draait nu met 2 SSD's en sinds gisteren 16GB geheugen, die 2 reepjes kostten maar 100 euro.
Bij een iMac moet het hele scherm er uit om de HDD te vervangen, een enorm gedoe. Bij deze mini is het nog makkelijker dan de vorige.
Nu alleen nog een quad-core mini met goede graphics en ik ben helemaal blijHeb nu het model met 6630M en dat is al aardig maar ik vind het wel jammer dat de quad core mogelijkheid dan weer weg valt. Iets betere graphics dan een 6630 zou ook fijn zijn maar het moet natuurlijk ook weer geen kookplaat worden
En 2 SSD's? Zou je even kunnen toelichten waarom je dit gedaan hebt? Hoe groot zijn deze SSD's dan en hoe je je data en programma's daar over verdeelt...
Ja 16GB wordt niet officieel ondersteund maar als je het toch aandurft zijn er wel modules die werken.Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 14:01:
[...]
16GB? Gaat dat wel? Ik heb 8GB ingestoken omdat andere Tweakerts zeiden dat dit het maximum was. Nuja, uiteindelijk heb ik niet echt meer nodig maar de prijs van het geheugen was niet echt hoog, daarmee ...
En 2 SSD's? Zou je even kunnen toelichten waarom je dit gedaan hebt? Hoe groot zijn deze SSD's dan en hoe je je data en programma's daar over verdeelt...
Corsair heeft een kit die speciaal voor de Mac is (maar ik niet geprobeerd heb). En ik heb zelf een setje van GeIL die ik makkelijker bij een lokale winkel kon krijgen, niet speciaal voor Mac maar het werkt ook gewoon prima.
Ja die 2 SSD's is een lang verhaal, eigenlijk had ik er beter eentje van 256 kunnen plaatsen. Ik had er eentje van 128 gekocht om het uit te proberen naast de bestaande HDD (+ kabels/schroeven om hem als 2e drive te kunnen plaatsen) maar hij beviel zo goed en het geluid van de HDD irriteerde me een beetje dat ik er nog maar eentje heb gekocht. Ik wou ze zelfs in software-RAID 0 gaan draaien maar dat heb ik nooit geprobeerd ivm een bootcamp partitie die ik op een van de schijven heb.
En het verdelen, ja dat is geen probleem, je hebt gewoon dan 2 drives. Op de eerste drive staan al mijn programma's en het OS, op de tweede heb ik data en temp bestanden staan.
Omdat ik eigenlijk alleen maar in Windows 7 werk, wil ik graag alleen Windows 7 installeren.
(dus geen OSX en geen Bootcamp)
Ik heb hier wel iets gevonden maar dit gaat over een OSX op DVD en Vista.
Kan iemand mij misschien wat meer houvast geven in combinatie met bovengenoemde Mini?
Misschien iemand die dit al eerder heeft uitgevoerd?
Mogelijk kan ik dan ook de SATA3 aansluiting optimaal benutten?
Ik draai nu in PCI IDE mode i.p.v. AHCI mode.
Oh ja, er zit een SSD en de originele HDD in de Mini...
[ Voor 3% gewijzigd door technorabilia op 26-04-2012 18:47 . Reden: Aanvulling ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Windows 7 werkt prima daarop.
Ik zit er niet zo heel vaak achter maar nu zit er een OSX partitie op die ik helemaaal niet gebruik.
Dus als het alleen met Windows kan dan graag.
Voor het werk dedicated in Visual Studio dus...
Tips?
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Waar je wel aan zal moeten denken zijn de drivers, maar in Windows 7 worden die normaal automatisch gezocht...
Ik krijg hierna het volgende scherm en als ik Windows Setup [EMS Enabled] kies dan hangt de Mini.
Dat komt denk ik omdat ik de disks nog niet heb geformatteerd... (?)
De bootcamp drivers ("WindowsSupport") had ik nog ergens bewaard... :-)
Edit:
En ik kan de disk formatteren door de "Recovery HD" te kiezen. Hierna voor Disk Utility kiezen.
Klopt het dat de recovery optie "ingebakken zit" m.a.w. dat ik altijd nog terug kan naar Lion?

[ Voor 17% gewijzigd door technorabilia op 26-04-2012 22:26 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Bij Saturn Utrecht en N'gein uitverkocht inmiddels... Echter heeft de MM een Laagste prijs garantie voor alle winkels <15km range. Dus uiteindelijk voor 500eu een instapmodelletje gescoord bij de MM vandaagJpjedi schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:30:
Bij Saturn 100 euro korting op de mini lees ik in het MBP topic.
- Via Alt de Recovery HD kiezen en via Disk Utility de disks erasen.
- Hierna via Alt de USB disk met de Windows setup files kiezen. Windows wordt geinstalleerd.
- Hierna Bootcamp installeren zodat alle Apple drivers goed worden geinstalleerd.
- En hierna Bootcamp Services via Control Panel weer verwijderen.
Na booten duurt het nu 40 seconden voordat het grijze opstart scherm verdwijnt en Windows boot.
Wel heel erg lang? Hoe zou dit komen?
Ik kan mij niet herinneren dat dit ook het geval was als ik Bootcamp gebruik?
Opgelost door laatste firmware te installeren (EFI 1.6).
De originele HDD zit op de "lower" aansluiting ("disk 0" bij Windows Disk Management).
De later geplaatse SDD op de "upper" aansluiting ("disk 1" bij Windows Disk Management).
Windows is geinstalleerd op de SSD.
Ik draai nu nog steeds in PCI IDE mode i.p.v. AHCI mode.
Ik dacht dat de Windows installatie dit nu zelf wel zou uitvogelen?
Edit:
Ik zie nu dat ik de partitie met de Mac OS X Utilities er ook af heb gegooid.
Je kunt echter nog wel met Command-R (Windows toets-R) deze alsnog opstarten (wordt dan via internet gedownload).
[ Voor 16% gewijzigd door technorabilia op 30-04-2012 20:58 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Nu las ik hier dat je Windows ook in EFI mode kunt installeren waarna AHCI wel mogelijk zou zijn.
Iemand ervaring hiermee?
(ik heb de instap Mac Mini 2011 met Mac mini EFI Firmware Update 1.6)
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik twijfel nog tussen wachten op de 2012 versie of goedkoop een 2011 versie scoren.Cerberi schreef op donderdag 26 april 2012 @ 22:38:
[...]
Bij Saturn Utrecht en N'gein uitverkocht inmiddels... Echter heeft de MM een Laagste prijs garantie voor alle winkels <15km range. Dus uiteindelijk voor 500eu een instapmodelletje gescoord bij de MM vandaag
Tegelijk met mountain Lion waarschijnlijk en dan hebben we het al over Juni/juli. Op zich nog eventjes weg maar ik heb er een hekel aan om met een apparaat te zitten van een paar maanden oud, waarvan alweer een nieuwe versie bestaat.Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 11:02:
Wanneer denk je dat de 2012 versie uitgebracht zal worden?
Verwijderd
Ik heb ook een instap Mac Mini Model 2011 maar krijg het (nog) niet voor elkaar om vanuit EFI Windows te booten. Ik denk dat het voor de instap Mac Mini Model 2011 nog niemand gelukt is om Windows vanuit EFI te booten.kraades schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 08:02:
Ik heb nu alleen Windows 7 erop staan maar krijg helaas AHCI niet aangezet.
Nu las ik hier dat je Windows ook in EFI mode kunt installeren waarna AHCI wel mogelijk zou zijn.
Iemand ervaring hiermee?
(ik heb de instap Mac Mini 2011 met Mac mini EFI Firmware Update 1.6)
Je kan nog wel proberen om AHCI te enablen met de volgende guide:
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?87950-Enabling-AHCI-for-Windows-on-MBP-2011-now-possible
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2012 13:13 ]
Dat is met alle hardware...Jpjedi schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 12:04:
[...]
Tegelijk met mountain Lion waarschijnlijk en dan hebben we het al over Juni/juli. Op zich nog eventjes weg maar ik heb er een hekel aan om met een apparaat te zitten van een paar maanden oud, waarvan alweer een nieuwe versie bestaat.
Ik weet het
Maar begin productcycle geeft me nu eenmaal een beter gevoel dan einde productcycle.
EDIT: Ik heb er zojuist eentje besteld. Een 2,5ghz model met gelijk 16gb ram en 264gb SSD erbij.
[ Voor 16% gewijzigd door Jpjedi op 01-05-2012 21:30 ]
Die guide heb ik geprobeerd, helaas zonder positief resulttaat. Zie hier.Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:12:
[...]
Ik heb ook een instap Mac Mini Model 2011 maar krijg het (nog) niet voor elkaar om vanuit EFI Windows te booten. Ik denk dat het voor de instap Mac Mini Model 2011 nog niemand gelukt is om Windows vanuit EFI te booten.
Je kan nog wel proberen om AHCI te enablen met de volgende guide:
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?87950-Enabling-AHCI-for-Windows-on-MBP-2011-now-possible
Ik heb nog wel dit geprobeerd.
Als je de files op een FAT32 partitie op USB zet dan staat "EFI Boot" er wel bij, maar Win7 Setup start helaas niet.
Ook vanaf interne disk geprobeerd. Helaas, werkt ook niet.

Edit:
Ik heb dezelfde truuk geprobeerd met de Windows 8 CP.
Een USB disk geformateerd in FAT32 formaat en hierna de ISO uitgepakt op de USB disk.
Als je hier de Mac start en Alt ingedrukt houdt zie je "EFI Boot" erbij staan.
NFTS werkt niet dus de Windows 7 USB DVD Download Tool kun je niet gebruiken.
Daarna o.b.v. deze post:
Je ziet idd dat er in EFI wordt geboot:

Er kan alleen op een GPT disk worden geinstalleerd dus voordat je in het setup proces de disk kiest:
- Shift+F10
- diskpart
- list disk
- select disk n met n is de disk waarop je wilt installeren
- clean (let op de partition table wordt gewist)
- convert gpt
Kies hierna deze disk en Windows 8 wordt geinstalleerd.
Disk na installatie:

Na de installatie en het booten krijg je echter onderstaande error (als je F8, Enable low-resolution video kiest):

Waarschijnlijk een driver probleem?

Het idee was om na de installatie de Boot Camp driver van Windows 7 te gebruiken...
Update:
Als je de driver %windir%\System32\drivers\igdkmd64.sys verwijdert dan boot Windows 8 wel.
De status van de drivers is dan als volgt.
[ Voor 41% gewijzigd door technorabilia op 02-05-2012 19:27 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Is die logic board tool noodzakelijk of kan ik die met twee pinnetjes ook zo verschuiven? Tenminste, ik probeer uit te vissen hoe die stap precies gaat zonder dat ik een mini voor me heb.
Deze stap gaat het om die me niet duidelijk is:
Insert the Mac Mini Logic Board Removal Tool into the two holes highlighted in red. Be sure it makes contact with the top side of outer case below the logic board before proceeding.
Carefully pull the tool toward the I/O board. The logic board and I/O board assembly should slightly slide out of the outer case.