[Mac mini 2010-2014] Ervaringen en Discussie, deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 08:52

-SaveMe-

-klik-

Ik zit eigenlijk wel met smart op een nieuwe mini te wachten. Hoop komend jaar toch op een nieuw model!

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:07
Even een vraagje: klopt het dat de 1TB fusion drive van de mac mini nog steeds een 128GB ssd heeft? Bij de imac is de ssd flink verkleind, maar bij de mac mini staat in de apple configurator nog steeds 128GB (in de toelichting bij de schijfopties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:31
Ik ga mijn Mac Mini uit 2012 maar eens van een SSD voorzien. Hij begint nu wel heel erg traag te worden. Ik wil de items bestellen op iFixit, hebben ze alles op voorraad behalve de logic board removal tool :(. Nu weet ik dat het niet perse nodig is, maar ik wil hem er wel graag bij hebben voor het geval ik bezig ben en ik toch besluit om de logic board er uit te halen.

Zo ruk dat ik nu moet wachten op een onderdeeltje dat slechts 5 dollar kost :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:35

Ethirty

Who...me?

Misha schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:23:
Ik ga mijn Mac Mini uit 2012 maar eens van een SSD voorzien. Hij begint nu wel heel erg traag te worden. Ik wil de items bestellen op iFixit, hebben ze alles op voorraad behalve de logic board removal tool :(. Nu weet ik dat het niet perse nodig is, maar ik wil hem er wel graag bij hebben voor het geval ik bezig ben en ik toch besluit om de logic board er uit te halen.

Voor de 2012 heb je helemaal geen iFixit tools nodig, alleen wat geduld en standaard gereedschap. Of ga je er een 2e disk in zetten? Ik heb die van mij al voorzien van SSD na een paar weken en dat maakt echt zoveel verschil, dat ik verbaasd ben dat je het zo lang met HDD hebt volgehouden. :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Ethirty schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:42:
[...]

Voor de 2012 heb je helemaal geen iFixit tools nodig, alleen wat geduld en standaard gereedschap. Of ga je er een 2e disk in zetten? Ik heb die van mij al voorzien van SSD na een paar weken en dat maakt echt zoveel verschil, dat ik verbaasd ben dat je het zo lang met HDD hebt volgehouden. :)
Ik gebruikte hem voorheen vooral enkel als Plex Media Server. Ik streamde alles via de iPad en iPhone. Maar m'n vriendin zit nu ff een tijdje thuis en gaat waarschijnlijk veel TV kijken. Dat kan ook opzich wel via de Chromecast, maar denk dat direct op de TV toch wat chiller is

En je moet wel standaard gereedschap hebben :P ik ben alle schroevendraaiertjes met een klein formaatje kwijt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Misha schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:44:
[...]

Ik gebruikte hem voorheen vooral enkel als Plex Media Server. Ik streamde alles via de iPad en iPhone. Maar m'n vriendin zit nu ff een tijdje thuis en gaat waarschijnlijk veel TV kijken. Dat kan ook opzich wel via de Chromecast, maar denk dat direct op de TV toch wat chiller is

En je moet wel standaard gereedschap hebben :P ik ben alle schroevendraaiertjes met een klein formaatje kwijt :+
Setjes met kleine schroevendraaiertjes verkopen ze bij elke dhz of lidl. Kan je over 30min dat ding al openschroeven. ;)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ethirty schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:42:
[...]

Mijn 2011 Mini heeft ook nog steeds alleen een HDD. Helemaal niet traag, ik heb 16GB ram en zet hem altijd in slaapstand. Uit slaapstand in 1 seconde en alles staat gewoon altijd open, lekker vlot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Ethirty schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:52:
[...]

Setjes met kleine schroevendraaiertjes verkopen ze bij elke dhz of lidl. Kan je over 30min dat ding al openschroeven. ;)
Moet sowieso nog ff wachten op mijn SSD, dus heb nog even 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294239

ik gebruik vanaf 2009 al een mini mac met
versie 10.6.8 2ghz intel cure duo en 2gb geheugen
nu wil een mac zaak in mijn buurt er 2 gb bijzetten en el catain erop zetten voor 160 euro is dit zinvol of moet ik dit niet doen ik gebruik de mac hoofdzakelijk voor internet e mail en af en toe wat downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:44

breinonline

Are you afraid to be known?

Je kan beter de harde schijf voor een SSD vervangen, daar ga je meer effect van merken. Extra geheugen zal ook helpen maar ik zou dat niet alleen maar doen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:43

OgWok

U.N.C.L.E.

Anoniem: 294239 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 07:12:
ik gebruik vanaf 2009 al een mini mac met
versie 10.6.8 2ghz intel cure duo en 2gb geheugen
nu wil een mac zaak in mijn buurt er 2 gb bijzetten en el catain erop zetten voor 160 euro is dit zinvol of moet ik dit niet doen ik gebruik de mac hoofdzakelijk voor internet e mail en af en toe wat downloaden
Een SSD erin, 2 GB meer geheugen en El Capitan erop, dan kan je weer even vooruit en dat draait prima.
Hangt er wel vanaf of je het zelf kan/wil inbouwen, om de kosten laag te houden.

Je kan bij iFixit je Mac Mini opzoeken en kijken wat ervoor komt kijken om die harde waren zelf in te bouwen. 10.6.8 is alweer van juni 2011; om alles goed werkend te houden is een MacOS upgrade wel aan te raden.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

helaas kan ik dat niet zelf dus zal bij dat bedrijf vragen wat erbij die 160 euro komt als ik vraag om er een ssd schijf in te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik vind het wel duur om zo'n oud apparaat te updaten. Het lastige met oude hardware is een beetje de schaarste van de onderdelen, dus men kan vragen wat men wil. Aan de andere kant: helemaal vernieuwen is vele malen duurder en dit is natuurlijk incl arbeidsloon, wat het dan wel weer ok maakt.

Maak even duidelijke afspraken over je data voor je iemand je computer laat herinstalleren, en maak zelf een goede backup!

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja heb gezien dat een ssd inbouwen niet echt goedkoop is dus begin nu te twijfelen omdat ze ook tweedehands imacs verkopen van 2010 enn 2011 met sdd erin en 8gb geheugen voor 575

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Geheugen en SSD prijzen zijn nu vrij hoog dus upgrades zijn relatief prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Dreamvoid schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:08:
Geheugen en SSD prijzen zijn nu vrij hoog dus upgrades zijn relatief prijzig.
Zit zelf ook wat te dubben met een 2011 mac mini die nu 'over' is. Geheugen-upgrade vind ik niet zo nodig, ssd is 2e hands ook goed en dan ben je voor 80 euro wel klaar voor 250 GB. Maar goed ik hou hem meer als reserve/prutsbakje, dus voorlopig steek ik er geen geld in.

Ben pas voor mijn vrouw bezig geweest met d'r mini om de disk te vervangen voor een ssd: het hele godganse ding moet daarvoor leeg/uit elkaar, te doen maar bah bah :X Wel netjes te toolset van ifixit gehaald, die paar euro is het wel waard. Sommige van die stekkertjes durf je niet te lang naar te kijken zo iel. Wel cool om te zien wat er allemaal ontworpen is om het zo mooi passend te maken :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb pas een 4K scherm gekocht, en tot nu toe was mijn 2011 Mac Mini mijn dagelijkse machine (met flinke upgrades, 16GB en snelle SSD).

De mini kan volgens de specs maximaal 2560x1600, maar met de 4K op Displayport ingeprikt werkt hij toch gewoon op 4K! Hij springt ook gelijk in de 'retina' mode (dus extra scherpte, geen ultrakleine letters), nadeel is wel dat je de verschillende scaling groottes niet hebt (je kan alleen 1920x1080 retina doen). En een nog groter nadeel.. Hij werkt alleen op 30Hz. Daardoor heb je een merkbare lag tijdens het scrollen en muisbewegen. Het lagt meer dan ik zou verwachten van bijv. games die ik wel eens op 30 fps heb gespeeld dus ik heb het vermoeden dat er wat meer aan de hand is dan alleen de framerate, dus wellicht dat de radeon kaart het er erg zwaar mee heeft. Al met al voelt het behoorlijk traag en 'laggy' aan, dat werkt niet lekker. Dus ik was aan het kijken naar wat nieuwers.

Nu zag ik dat de 2014 Mini nog steeds niet eens 4K support heeft? Is dat ook praktisch zo of alleen officieel (net zoals bij de 2011 die het blijkbaar toch gewoon kan)? Alleen dan wil ik wel 60Hz natuurlijk.

Edit: Inmiddels toch gevonden uit praktijkvoorbeelden: de 2014 kan alleen 4K op 30Hz net als de 2011... |:(

Ik wil per se een desktop machine (geen zin om voor een duur scherm, accu enz te betalen die ik toch niet gebruik). En een iMac is geen optie omdat ik soms ook mijn game PC of werklaptop op hetzelfde scherm aan wil sluiten.

Dan toch maar eens naar een NUC gaan kijken met Linux... De 2014 Mini is sowieso erg onaantrekkelijk wegens het gebrek aan update mogelijkheden. Alleen dat 4K is zo mooi :) En Apple heeft het 'retina' gebeuren zo goed voor elkaar. Zowel Linux als Windows werken lang niet zo goed met verschillende monitoren waarvan sommige HiDPI zijn en anderen niet.

Edit: Bedankt @Dreamvoid ! Ik heb daar ooit wel eens mee geexperimenteerd maar toen was het niet bepaald soepel (booten ging stuk bij elke update enzo), toch weer eens opnieuw proberen dan.

[ Voor 27% gewijzigd door GekkePrutser op 10-01-2018 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Voor wat het waard is, ik heb een Hackintosh draaien met 4K, triple boot met Linux en Windows 10, zie mijn sig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Dreamvoid schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:14:
Voor wat het waard is, ik heb een Hackintosh draaien met 4K, triple boot met Linux en Windows 10, zie mijn sig.
Kan je wat meer vertellen hoe je dat gedaan hebt? Een Hackintosh bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

BThomas schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:01:
[...]

Ga maar eens kijken bij TonyMac op het internet. Daar is veel te vinden. Welke hardware en het installeren van OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-05 10:59
2Dutch schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:04:
[...]

Ben pas voor mijn vrouw bezig geweest met d'r mini om de disk te vervangen voor een ssd: het hele godganse ding moet daarvoor leeg/uit elkaar, te doen maar bah bah :X
Je moet die handleiding van iFixit dan ook niet geheel volgen. Zo hoeft het logicboard er niet in zijn geheel uit om alleen de interne HDD te vervangen. De wifi antenne en koeling verwijderen is voldoende. Alleen moet je dan wel de hele mac omdraaien als je de nieuwe drive weer terugplaatst. Anders valt hij niet goed in de bracket. Maar das niet zo heel erg als het hele ding uit elkaar halen. Als je dat toch gaat doen zet er dan een dual drive kit in (dan kan je raid setup draaien en met 2012 en hoger fusiondrive opstelling).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
BThomas schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:01:
[...]

Hier is mijn post met m'n huidige setup:
[OSx86] Installatie ervaringen & discussie

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 10-01-2018 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-05 10:59
Misha schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:23:

Je kunt de gehele set natuurlijk ook op ebay kopen. Is en goedkoper en zit al het benodigde gereedschap erbij. Ik was toendertijd €10 kwijt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:07
Ik werk nu een dikke maand op een nieuwe Mini (2,8 GHz /8 GB/1 TB fusion drive. Met flinke korting op kunnen pikken en toen de knoop toch maar doorgehakt ipv te wachten op het nieuwe model dat misschien wel nooit komt). En ik moet zeggen dat het toch wel een flinke vooruitgang is ten opzichte van mijn late 2009 Mini (2,53 GHz/4 GB/256 GB ssd). Die kon op zich nog wel aardig mee, maar qua mogelijkheden miste ik toch wel het een en ander. Ik kan nu eindelijk airdrop gebruiken tussen ipad air/macbook air 11 inch/mini en mijn beats koptelefoon wisselen tussen apparaten via de icloud koppeling. Snelheid is, voor de dingen die ik ermee doe, gewoon goed. Ook een Haswell processor heeft ten opzichte van een Core Duo al een hoop voordelen. Blij dat ik met mijn Apple apparaten nu eindelijk up to date ben (in 2014...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 22:17
Ik wil mijn Mac mini graag een upgrade geven, nu las online dat je een 2e m.2 sata kunt toevoegen met een speciale bracket. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb de Mac mini 2014 2,6-GHz processor ,1 TB opslag(harde schijf, geen Fusion)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:50

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

SirMemeAlot schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:47:
Ik wil mijn Mac mini graag een upgrade geven, nu las online dat je een 2e m.2 sata kunt toevoegen met een speciale bracket. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb de Mac mini 2014 2,6-GHz processor ,1 TB opslag(harde schijf, geen Fusion)
Geen ervaring mee. Ik heb zelf mijn mini met dezelfde specs als die van jou van een externe SSD voorzien. 250 gb Samsung Evo 750 via een USB 3.0 enclosure. Mijn mini is vrijwel net zo snel geworden als mijn Windows game PC met ingebouwde SSD.

Systeem en programma's op de SSD. Mijn data op de ingebouwde harde schijf. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Dat zou zeker de makkelijkere/goedkopere oplossing zijn! Persoonlijk vind ik het alleen niet zo handig om met een externe SSD te werken. Mijn voorkeur zou gaan naar een interne oplossing met M.2 SSD.

[ Voor 6% gewijzigd door SirMemeAlot op 12-04-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

SirMemeAlot schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:47:

Al eens bij iFixit gekeken? Kan je met een beetje geluk zien, of wat jij wilt haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik heb wel wat kunnen vinden bij Ifixit, alleen ik ben vooral benieuwd naar de ervaring. Op Ifixit ziet het er allemaal heel makkelijk uit ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb een tweede sata SSD geinstalleerd met zo'n iFixit bracket in mijn 2012 MM. Naar mijn mening prima te doen mits je het juiste gereedschap hebt, en ik gebruikte er ook nog zo'n 'vergrootglasbril' bij met opzetstukjes want somminge aansluitingen die je los moet halen, zijn wel heel erg klein (voor mij dan :X ).

Laptop er naast met iFixit stappenplan en hi-res foto's erop, helpt overigens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
Op Ifixit (https://www.ifixit.com/Gu...014+SSD+Replacement/32646) staat beschreven hoe je de SSD in een Mac Mini 2014 met SSD of Fusion kunt vervangen.

Zou dit ook werken op een instap Mini waar dus nog geen SSD cq Fusion Drive inzit? De procedure is namelijk een stuk eenvoudiger dan die waarbij je de originele HD vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@TonVH Als de originele HD hetzelfde formaat heeft als een SSD, dan kan je die natuurlijk vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
@OgWok Het gaat juist niet om vervangen maar het plaatsen van een SSD.

De HD zit (als de Mini omgekeerd is) helemaal onder en is dus extra veel (de)montage terwijl er ruimte voor een SSD is bovenop. Zie de beschrijving op Ifixit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/erJBICu4MFOTDndf6KNtzw87/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@TonVH Dan is het toch simpel: juiste SSD kopen en erin schuiven..... maar, als er een speciale Mac SSD gebruikt wordt, dan wordt het, je raad het al, iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 22:08
Hey vraagje, ik zit met een klein probleempje.

Mijn Mac Mini 2012 Server komt niet meer in het scherm gedeelte waar ik kan kiezen vanaf welke partitie ik opstart. terwijl letterlijk een uur daarvoor nog wel wou. Ik heb inmiddels een origineel apple toetsenbord geprobeerd(werkt niet). Mijn microsoft media keyboard(werkt niet, en een uur daarvoor wel) En mijn logitech keyboard werkt ook niet.

wat ik doe:
Ik zet het systeem uit. Druk alt op het toetsenbord in, en vervolgens zet ik de machine aan.
Wat ik inmiddels heb geprobeerd met allen toetsenborden:
- Machine aanzetten en direct daarna Alt in drukken
- Dit met rechter alt
- CTRL(Links) + ALT(LINKS) met alle toetsenborden, voor aan zetten en direct indrukken na aanzetten mac.
- Rechter alt

Nu het probleem, ik kom dus niet meer in MacOS. Ik zit vast in windows, maar sinds er dus die volumes in MacOS zijn, kan ik niet meer in MacOS booten via de bootcamp applicatie op windows. Erg storend.

Jullie nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 10:13
jctjepkema schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:37:
Hey vraagje, ik zit met een klein probleempje.

Mijn Mac Mini 2012 Server komt niet meer in het scherm gedeelte waar ik kan kiezen vanaf welke partitie ik opstart. terwijl letterlijk een uur daarvoor nog wel wou. Ik heb inmiddels een origineel apple toetsenbord geprobeerd(werkt niet). Mijn microsoft media keyboard(werkt niet, en een uur daarvoor wel) En mijn logitech keyboard werkt ook niet.

wat ik doe:
Ik zet het systeem uit. Druk alt op het toetsenbord in, en vervolgens zet ik de machine aan.
Wat ik inmiddels heb geprobeerd met allen toetsenborden:
- Machine aanzetten en direct daarna Alt in drukken
- Dit met rechter alt
- CTRL(Links) + ALT(LINKS) met alle toetsenborden, voor aan zetten en direct indrukken na aanzetten mac.
- Rechter alt

Nu het probleem, ik kom dus niet meer in MacOS. Ik zit vast in windows, maar sinds er dus die volumes in MacOS zijn, kan ik niet meer in MacOS booten via de bootcamp applicatie op windows. Erg storend.

Jullie nog ideeën?
Kun je eventueel nog eens proberen nadat je Windows helemaal af sluit met het volgende commando? shutdown /s /t 0
Eventueel zou je met de Shift ingedrukt tijdens het opstarten bij de opstartinstellingen van Windows moeten komen, misschien kun je daar iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
theblindman schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:43:
[...]

Kun je eventueel nog eens proberen nadat je Windows helemaal af sluit met het volgende commando? shutdown /s /t 0
Eventueel zou je met de Shift ingedrukt tijdens het opstarten bij de opstartinstellingen van Windows moeten komen, misschien kun je daar iets mee?
thx! Zo even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
theblindman schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:43:
[...]

Geen verschil gemaakt, en kom ook geen windows boot instellingen in, EFI boot vgm..

Ik zou zo ff niet weten wat ik moet

EDIT:

OK LOL Huh? Ik wissel van thunderbolt naar HDMI adapter naar de ingebouwde HDMI en bam in eens zit ik in het efi-boot menu van Apple. Bam mac geselecteerd en ben er in!

[ Voor 15% gewijzigd door jctjepkema op 12-06-2018 21:04 . Reden: situatie gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 08:06
Ik heb mijn Mac Mini weer eens tevoorschijn gehaald en zit er aan te denken deze een upgrade te geven.
Hij komt uit mid 2011 met 2.3GHz i5, 8GB 1333 geheugen met een Intel HD Graphics 3000 512MB en een 500GB 5400rpm HDD en die laatste wil ik vervangen voor een Samsung Evo 850 500GB SSD.
Ik wil de Mac Mini als media apparaat gaan gebruiken aan mijn Acer S277HK 30" UHD (4K?) scherm.

Nu zou de Mac via de Thunderbolt port tot 2560x1600px moeten ondersteunen maar ik krijg het niet aan de praat. Ik dacht nog dat dit aan de apparaten zou liggen maar als ik een beetje snuffel op het internet dan zou het output apparaat Thunderbolt moeten hebben en dan kan het input apparaat af met een mini Displayport.

https://www.cnet.com/news...layport-with-thunderbolt/

Zijn er mensen die het wel werkend hebben gekregen op hun oude Mini of zie ik iets over het hoofd?

En mochten jullie tips hebben voor een upgrade dan hoor ik dat ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Dagg schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:48:
Ik heb mijn Mac Mini weer eens tevoorschijn gehaald en zit er aan te denken deze een upgrade te geven.
Hij komt uit mid 2011 met 2.3GHz i5, 8GB 1333 geheugen met een Intel HD Graphics 3000 512MB en een 500GB 5400rpm HDD en die laatste wil ik vervangen voor een Samsung Evo 850 500GB SSD.
Ik wil de Mac Mini als media apparaat gaan gebruiken aan mijn Acer S277HK 30" UHD (4K?) scherm.

Nu zou de Mac via de Thunderbolt port tot 2560x1600px moeten ondersteunen maar ik krijg het niet aan de praat. Ik dacht nog dat dit aan de apparaten zou liggen maar als ik een beetje snuffel op het internet dan zou het output apparaat Thunderbolt moeten hebben en dan kan het input apparaat af met een mini Displayport.

https://www.cnet.com/news...layport-with-thunderbolt/

Zijn er mensen die het wel werkend hebben gekregen op hun oude Mini of zie ik iets over het hoofd?

En mochten jullie tips hebben voor een upgrade dan hoor ik dat ook graag.
Ik heb ook de 2011 (Wel met Radeon 6630) en die doet gewoon 4K over Displayport. Helaas wel maar 30 Hz dus heel laggy.

Trouwens, ik heb de 2014 van mijn werk en die kan je met een hack op 47Hz krijgen. Sommige mensen halen zelfs 52 maar bij mij verlies ik dan de sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:41
Mijn i5 uit 2014 (Intel Iris 5000) doet ook 4K op HDMI, maar slechts op 30Hz.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
Ben aan het kijken voor oftewel een aparte NAS te bouwen, oftewel een mac mini als mediaspeler+nasje.
Deze komt dan onder de TV te staan.
Hier zal op draaien: Plex Media Player (films,series,tv), downloaders, homebridge, Time Machine backups.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 121,-€ 121,-
1Apple TV Remote€ 80,09€ 80,09
1Apple Mac Mini (najaar 2014) Core i7 3,0GHz, 16GB, 256GB ssd€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 201,09

Voor diegenen die naar mac mini 2014 4K@60hz aan het kijken zijn, dit zou mogelijk zijn middels DisplayPort->HDMI adapter met HDMI2.0 ondersteuning door TV/monitor: YouTube: Mac Mini newest model & LG 43UH6100 (43UH610A) TV 4K 60Hz with FCP

[ Voor 3% gewijzigd door Nindustries op 06-07-2018 11:21 ]

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Napsju schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:32:
Mijn i5 uit 2014 (Intel Iris 5000) doet ook 4K op HDMI, maar slechts op 30Hz.
Hij kan wel hoger met SwitchResX.

Bij mij gaat het tot 47Hz. Op Displayport weliswaar. Daarna raak ik de sync kwijt maar sommige mensen hebben tot 52 gehaald.

Dit is wel de 2,6. Ik weet niet of de 1,4 dit ook kan. Want die heeft een andere gpu.

En bedankt @Nindustries. Als die adapters betaalbaar zijn zal ik dat proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door GekkePrutser op 06-07-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
De HDD inmiddels vervangen voor een SSD maar ik krijg het display niet aan de praat. Gebruiken jullie ook een Thunderbolt-Thunderbolt kabel van Apple? Ik denk dat de Intel kaart geen Thunderbolt ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

TB2 of TB3? Of bedoel je mini-displayport?

Moet wel aan beide kanten gelijk zijn.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Ik dacht day dat nite hoefde zoals te lezen is in mijn eerder geplaatste link. Mac Mini Thunderbolt output - Thunderbolt kabel - Acer Mini DisplayPort input scherm is mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
Ik gebruik mijn mac mini nu als mediaspeler en server.
Voor het media stuk had ik een Siri Remote van de Apple TV gekocht, met bluetooth gepaired en proberen gebruiken met Plex Media Player. Dit werkt echter niet. Iemand een idee?

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Gaat er toch nog een nieuwe mini komen! Erg benieuwd wat de specs gaan zijn. En of die nog zelf te upgraden zal zijn.

En najaar? Wanneer is dat, September? wil medio oktober mijn 2011 gaan vervangen, dus dat zou mooi zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 09:14

DJH

-SaveMe- schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 08:48:
Gaat er toch nog een nieuwe mini komen! Erg benieuwd wat de specs gaan zijn. En of die nog zelf te upgraden zal zijn.

En najaar? Wanneer is dat, September? wil medio oktober mijn 2011 gaan vervangen, dus dat zou mooi zijn ...
Keynote is vaak half september. Nieuwe hardware meestal beschikbaar in NL in november/december (zoals de iMac destijds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

DJH schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:23:
[...]

Keynote is vaak half september. Nieuwe hardware meestal beschikbaar in NL in november/december (zoals de iMac destijds).
Hmmm, dat is wel aan de late kant. Maar dan weet ik in september in elk geval of er een nieuwe mini komt en welke specs die heeft. Kan ik dan nog beslissen of ik het nog twee maandjes langer uit mijn huidige mini pers, of dat ik voor een andere optie gaat. Wellicht gaan de 2017 iMacs dan ook wat zakken in prijs ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Vaak worden nieuwe Macs gewoon gereleased zonder keynote. Zelfs nieuwe modellen. Ze doen het alleen als ze er echt veel bombarie over willen maken. Edit: Zie ook de nieuwe MacBooks die net gereleased zijn zonder keynote event.

Als er een keynote komt zou het wat mij betreft juist slecht nieuws zijn: betekent dat Apple hun 'innovatie' wil showen en dat betekent steevast een kleinere case (op zich prima al is het voor een desktop niet echt belangrijk) maar ook minder poorten en meer vastgesoldeerde componenten, en dat laatste is gewoon shit bij een Mini. De 2014 was om die reden al veel minder interessant (en de Mac Pro ook, de 2013 ten opzichte van de eerdere modellen was ook veel minder uitbreidbaar). Mijn horrorbeeld is een Mac Mini met alles vastgestoldeerd en alleen maar een paar USB-C poorten bijvoorbeeld (betekent 150 euro extra aan dongles om mijn 3 monitoren aan te sluiten). Ongetwijfeld kan hij dan een stuk kleiner maar dat maakt me geen zak uit, hij staat toch achter mijn monitoren.

Mijn 2011 gaat nog steeds zo goed mee omdat hij nu 16GB heeft en 2x SSD :) Met een 2014 had ik dat nooit kunnen upgraden. Ik snak alleen echt naar 4K@60Hz support :-( En meer dan 2 schermen (alhoewel maar 1x 4K). En dat kan geen enkele mini op dit moment.
-SaveMe- schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 08:48:
Het artikel van Macrumors heeft het over "tweede helft van 2018". Wat weinig zegt want daar zitten we nu al in.

Maar als ze inderdaad een keynote gaan houden dan wordt het inderdaad hoogstwaarschijnlijk September.. Maar dat gebeurt dus niet altijd, de 2014 is ook gereleased op een willekeurige dag in Oktober met alleen een summier persbericht.

Wel verwacht ik dat de MacBooks eerst komen.. Het zou heel zeldzaam zijn als Apple hun instapmodel (met minder winstmarge) eerder update naar de nieuwste generatie intel CPU's dan de MacBooks en iMacs. In 2014 (laatste Mini) kwamen de MacBooks bijvoorbeeld eind Juli uit en de Mini dus pas in Oktober.

De 2018 MBP's zijn ook net gereleased dus ik denk dat September/Oktober voor de mini een goede gok is.

[ Voor 122% gewijzigd door GekkePrutser op 12-07-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Even afwachten dus... twijfel tussen toch maar een iMac of een nieuwe mini...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
Vaak kun je in de (vooral USA) Apple Store enkele weken tevoren zien dat er een nieuw product aankomt. De leertijd welke normaal enkele dagen is komt dan opeens op weken te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik heb destijds een Mac mini van najaar 2012 omgewisseld voor een exemplaar uit 2014. Ik zit nu helaas vaak tegen de max aan van mijn RAM 8GB en er is geen mogelijkheid om dat te upgraden. Als de nieuwe mac mini hier weer mogelijkheden voor heeft of standaard vrij hoog heeft dan zijn dat voor mij overwegingen om weer over te stappen. Ik weet alleen dat dit wel erg wishfull thinking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
SirMemeAlot schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 15:52:
Ik heb destijds een Mac mini van najaar 2012 omgewisseld voor een exemplaar uit 2014. Ik zit nu helaas vaak tegen de max aan van mijn RAM 8GB en er is geen mogelijkheid om dat te upgraden. Als de nieuwe mac mini hier weer mogelijkheden voor heeft of standaard vrij hoog heeft dan zijn dat voor mij overwegingen om weer over te stappen. Ik weet alleen dat dit wel erg wishfull thinking is.
Haha standaard veel RAM bij Apple??? :+

Maar je kan er in de 2014 wel extra bijkopen (als je het niet erg vindt om daar 200 extra voor te betalen :/). Ik neem aan dat dit met de nieuwe ook zo zal zijn, alleen achteraf kan helaas niet. Ik vind het ook niks maar ik denk niet dat Apple op dit punt terug gaat. Veel te lucratief voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Zijn er mensen bij wie hun bluethooth keyboard en muis niet willen connecten bij het opstarten en na het invullen van het wachtwoordt opeens wel?

Ik moet mijn keyboard connecten met een kabel om mijn wachtwoord in te vullen en daarna doen zowel de muis als het keyboard het weer via bluetooth.

Ik ga nog proberen of het met een bluetooth dongle wel werkt maar mocht iemand een oplossing hebben of het zelfde probleem herkennen dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Ik ga er van uit dat de nieuwe Mac Mini niet spectaculair zal worden. USB-C misschien, nieuwe Intel CPU's. SSD standaard zou al enorm meevallen.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
BikkelZ schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:14:
Ik ga er van uit dat de nieuwe Mac Mini niet spectaculair zal worden. USB-C misschien, nieuwe Intel CPU's. SSD standaard zou al enorm meevallen.
Ik zou er niet op rekenen. Zelfs de iMac heeft standaard geen SSD. Alleen maar gewone HDD's en fusion drives, zelfs het top-end 27" model! Een echte SSD kost altijd extra.

Tenzij ze hem echt superklein maken dat er geen HDD meer in kan maar dat zal dan ook wel met een enorme prijsverhoging gepaard gaan dus dat hoop ik eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

GekkePrutser schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:25:
[...]

Ik zou er niet op rekenen. Zelfs de iMac heeft standaard geen SSD. Alleen maar gewone HDD's en fusion drives, zelfs het top-end 27" model! Een echte SSD kost altijd extra.

Tenzij ze hem echt superklein maken dat er geen HDD meer in kan maar dat zal dan ook wel met een enorme prijsverhoging gepaard gaan dus dat hoop ik eigenlijk niet.
Die gaat ook weer een update krijgen binnenkort.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 31-05 22:59
Dagg schreef op zondag 22 juli 2018 @ 17:18:
Zijn er mensen bij wie hun bluethooth keyboard en muis niet willen connecten bij het opstarten en na het invullen van het wachtwoordt opeens wel?
Kan het zijn dat het even duurt voordat de BT verbinding tot stand komt, als je een minuut wacht heb je dan nog geen BT verbinding? Ik dacht eerst ook dat mijn muis pas na het inloggen werkte maar als ik na het opstarten wat langer wachtte deed deze het ook op het inlogscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
_--\[]--__ schreef op maandag 23 juli 2018 @ 09:16:
[...]
Kan het zijn dat het even duurt voordat de BT verbinding tot stand komt, als je een minuut wacht heb je dan nog geen BT verbinding? Ik dacht eerst ook dat mijn muis pas na het inloggen werkte maar als ik na het opstarten wat langer wachtte deed deze het ook op het inlogscherm.
Ongeduldig, mijn muis wordt inderdaad herkend als ik wat langer wacht, mijn keyboard niet helaas. Voorlopig maar even een kabeltje er aan gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad. Door een veranderde opstelling stond het toetsenbord niet meer recht voor de Mini maar schuin er naast. Toetsenbord werd niet of moeizaam herkend. Zodra ik het toetsenbord weer recht onder de Mini zette was het probleem verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
TonVH schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:22:
Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad. Door een veranderde opstelling stond het toetsenbord niet meer recht voor de Mini maar schuin er naast. Toetsenbord werd niet of moeizaam herkend. Zodra ik het toetsenbord weer recht onder de Mini zette was het probleem verholpen.
Dat maakt helaas niet uit bij mij. Het toetsenbord ligt voor de mini. Dank voor je meedenken O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 11:46

SG

SG surft naar info hardewaren

BikkelZ schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:14:
Ze zullen voor alleen spects upgrade uiteraard niet breed in de media zetten om simple reden dan tech zaken bij de massa niet zo goed marketable is.
Tenzij er features komen innovaties of gimmicks die zo opvallen dat het bij de massa marketable is.

Voor mij is zooi meer cores en betere gpu een zeer welkom evolutie die zelf belangrijker vind.
En flinke stepup tov prehistorische dual cores.

Het is dat door AMD iNtel ook met veel cores smijt. Dus ik verwacht een 8gen quadcore en top model met zuinige 6 core zou heel mooi zijn.

Nog beter als dat ding wat groter werd voor meer optie of hogere spects

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 10:16

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik verwacht wel een upgrade einde jaar. Temeer omdat naast de iPhones de AppStore de grootste melkkoe is van Apple en iOS apps straks ook op OSX zullen draaien. Des te grotere userbase, des te meer apps ze kunnen afzetten. Een goedkopere Mac Mini zou de afzet kunnen versnellen.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

De laatste tijd heb ik steeds dat tijdens een film(kijk het met Plex) stil blijft staan. Ik vermoed zelf dat het geheugen vol zit op dat moment, maar dat is puur een onderbuik gevoel. Ik heb een Mac mini uit 2014 en kan dus geen RAM bij prikken(i5 2,6Ghz, 8 GB RAM, intel iris 1536.

Ik draai eigenlijk alleen Plex mediaserver en Qbittorent en Plex home theater voor het afspelen.

Als ik bij activiteitenmonitor kijk staat er op dit moment dit:

Fysiek geheugen 8GB
Geheugengebruik 4,7GB
Bestanden in Cache 3,2GB
Gebruikte swap 260MB

Dit doet mijn mac sinds de laatste tijd. Heeft een format + verse install nut om dit probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:04
SirMemeAlot schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:46:
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

De laatste tijd heb ik steeds dat tijdens een film(kijk het met Plex) stil blijft staan. Ik vermoed zelf dat het geheugen vol zit op dat moment, maar dat is puur een onderbuik gevoel. Ik heb een Mac mini uit 2014 en kan dus geen RAM bij prikken(i5 2,6Ghz, 8 GB RAM, intel iris 1536.

Ik draai eigenlijk alleen Plex mediaserver en Qbittorent en Plex home theater voor het afspelen.

Als ik bij activiteitenmonitor kijk staat er op dit moment dit:

Fysiek geheugen 8GB
Geheugengebruik 4,7GB
Bestanden in Cache 3,2GB
Gebruikte swap 260MB

Dit doet mijn mac sinds de laatste tijd. Heeft een format + verse install nut om dit probleem op te lossen?
Zo te lezen is dit een probleem dat ontstaan is in High Sierra: https://forums.plex.tv/t/...ex-home-theater/209917/14

PHT is sinds maart 2017 al niet meer geüpdatet, dus ik verwacht ook niet dat hier een fix voor zal komen. Je zou kunnen downgraden naar macOS Sierra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Nooit aan Plex zelf gedacht vanwege de aard van het probleem! Dat is wel balen, Plex is al een hele tijd mijn favoriet. Het probleem is niet erg genoeg om zoveel uit te halen om te downgraden, het is miss 1 of 2 keer per film.

Zijn er programma's die jullie kunnen aanraden voor het beheren en tonen van een film/serie bibliotheek?

• SirMemeAlot
Heb een groot gedeelte van de Apple Special Event gevolgd, maar 2x een 15 ongeveer gemist. Ik heb niks vernomen over de Mac mini? Was dat toevallig in die 15 minuten er tussendoor gedaan of hebben ze de Mac mini wederom geen update gegeven 8)7

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:41
@SirMemeAlot Dat laatste. Bizar.

Lekker!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

SirMemeAlot schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:47:
Heb een groot gedeelte van de Apple Special Event gevolgd, maar 2x een 15 ongeveer gemist. Ik heb niks vernomen over de Mac mini? Was dat toevallig in die 15 minuten er tussendoor gedaan of hebben ze de Mac mini wederom geen update gegeven 8)7
Het was dan ook een IOS-event en niet voor Mac's.

#team_UTC+1

• TonVH
Dat is geen argument. Mojave kwam ook ter sprake.

Ik vond het in elk geval een domper. Weer geen nieuwe Mini terwijl de huidige prima bij de antiquair zou staan.

• SirMemeAlot
Ethirty schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:14:
[...]

Het was dan ook een IOS-event en niet voor Mac's.
Om eerlijk te zijn was ik daar niet van op de hoogte. Wist niet eens dat ze daar onderscheid in hadden. Los daarvan is het jammer, had graag weer een nieuwe versie gezien.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

TonVH schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:18:

Ik vond het in elk geval een domper. Weer geen nieuwe Mini terwijl de huidige prima bij de antiquair zou staan.
Je bedoelt dat ze in een adem noemen wat voor software ze als bedrijf allemaal in huis hebben dat met elkaar integreert? Hoe heeft dat met nieuwe computer hardware te maken?

Begrijp me niet verkeerd, een update is meer dan welkom. Maar dan verwacht ik die eerder op een Mac event of als stille update.

#team_UTC+1

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
TonVH schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:18:

Ja, een gemiste kans inderdaad, dit begint echt frustrerend te worden. Als er iets aan een update toe is zijn dat dat wel de Mini en de Air. Helaas hebben de niet mobiele platformen weinig interesse meer van Apple. Ik ben een redelijk Apple fan, deels ook door gebrek aan een serieuze alternatieven, met een iPhone, iPad, Macbook Air en een Apple tv maar op notebook/desktop gebied ben waarschijnlijk definitief over op Ubuntu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
gold_dust schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:30:
[...]

Ja, een gemiste kans inderdaad, dit begint echt frustrerend te worden. Als er iets aan een update toe is zijn dat dat wel de Mini en de Air. Helaas hebben de niet mobiele platformen weinig interesse meer van Apple. Ik ben een redelijk Apple fan, deels ook door gebrek aan een serieuze alternatieven, met een iPhone, iPad, Macbook Air en een Apple tv maar op notebook/desktop gebied ben waarschijnlijk definitief over op Ubuntu.
Er zijn nu sterke geruchten in de richting van een nieuwe mini op korte termijn. Ik denk in Oktober wel een evenement te zien.

Normaal is een nieuwe mini puur iets voor een 'stille' update, maar als er zoals de geruchten zeggen een redesign komt met een heel andere (pro) insteek dan zal dat wel iets zijn dat ze van de daken willen schreeuwen. Zeker gezien het (nog steeds) gebrek aan een nieuwe Mac Pro die in 2018 had moeten komen.

Ik begin inmiddels wel een beetje bang te worden dat die nieuwe "pro mac mini" hetzelfde is als de "nieuwe mac pro". Als dat zo is dan zal hij voor mij natuurlijk (extreem) onbetaalbaar worden en zal ik echt het Mac platform moeten verlaten. Op mijn werk heb ik een iMac maar dat kan thuis niet want ik gebruik mijn scherm voor meer dingen (game PC ook bijvoorbeeld). En de target display mode hebben ze allang gekilld. En in een portable zie ik helemaal niets. Ik wil gewoon een desktop.

Ik heb uit pure armoe (draai nu een 4K scherm met allerlei hacks op 47Hz op een 2014 Mini, hoger gaat het niet zonder stabiliteitsproblemen) geprobeerd om een intel NUC te Hackintoshen. Lukte op zich wel maar na de eerste update was het ding al weer kapot, wou niet meer booten. Wat een geklooi... Daar gebruik ik nu precies geen Mac voor.

Ik hoop dat Apple zich realiseert dat er wel een userbase blijft voor een betaalbare mini.

[ Voor 13% gewijzigd door GekkePrutser op 13-09-2018 18:10 ]

• TonVH
Ik heb al vaker erover gedacht om op een Linux versie over te stappen. Temeer daar er tegenwoordig ook leuke All-In-One's zijn die dus Linux kunnen draaien.

Wat mij echter tegenhoudt is de afzichtelijkheid van mij bekende distributies. Naast de goede techniek onder de motorkap vind ik een prettig uiterlijk ook erg belangrijk. En dat is bij Linux nog altijd zoeken.

Maar wie weet is die er wel maar heb ik hem nog niet gevonden.

Hackintosh is mij te onbetrouwbaar qua updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Wat het bij mij is zijn verschillende punten:
  • Mixed DPI: Ik heb een 4K scherm en 2 1280x1024 schermen (nu maar 1 aangesloten op de mini want de 2014 kan maar 2 schermen tegelijk). In macOS werkt dit feilloos met HiDPI "retina" op de 4K en gewone resolutie op de andere. Er is geen enkele Linux window manager die dit kan, voor zover ik weet. Gnome, KDE, XFCE in elk geval niet want die heb ik allemaal geprobeerd.
  • Beschikbaarheid van grote namen in software zoals MS Office maar er zijn er meer
  • "Just works", belangrijk op mijn primaire computer die ik niet voor knutselen gebruik
  • Linux / POSIX compatibiliteit op commandline en X-applicaties (Windows heeft de Ubuntu shell nu maar je kan niets grafisch draaien). Ik draai met name regelmatig X-apps via SSH. Op Windows doe ik dit ook wel eens via MobaXTerm maargoed, ik ben sowieso niet echt fan van Windows. Het ziet er ook niet uit vind ik.
  • Inderdaad ook hoe het er uit ziet, en de consistente UI van verschillende programma's, bij Linux is dat een stuk minder (GTK apps vs KDE apps zien er weer anders uit bijv)
En inderdaad, ik heb hetzelfde met Hackintosh... Ik ben juist naar Mac overgestapt omdat ik al dat geklooi met Linux zat werd. In de tijd sinds ik overstapte (2002) is Linux wel een heel eind gekomen, maar het is er nog steeds niet helemaal.

Edit: @Dreamvoid Ik heb het geprobeerd met Unibeast op een Nuc5i5RYK en dat werkte wel, maar ging na de eerste update alweer kapot helaas. En bootproblemen vind ik lastig te debuggen.

Maargoed ik mis de kennis hiervoor ook een beetje. Hackintosh is toch weel een heel kennisgebied op zich

Ik heb het toevallig net nog een keer geprobeerd en hoewel de 10.13.6 update eerst hing loopt die nu wel, maar ik loop niet over van vertrouwen in de stabiliteit sinds vorige keer.

Maargoed eerst maar eens aanzien of de nieuwe mini betaalbaar blijft.

[ Voor 22% gewijzigd door GekkePrutser op 14-09-2018 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hackintosh is niet zo heel spannend tegenwoordig, ik heb een anderhalf jaar terug een Mini-achtig systeem in elkaar geschroefd (zie sig) en dat draait gewoon 24/7 vrolijk door, inclusief updates, ik heb er iig sinds de initiele installatie niks aan hoeven prutsen.

Idem met mijn systeem daarvoor, dat draait nu al zeven jaar door, begonnen op Lion en inmiddels op Sierra. Ik doe wel een verse reinstall voor elke nieuwe major OS X versie, maar dat doe ik ook bij mijn echte Macs. Tis niet voor totale leken, maar het is veel minder geklooi dan ik met Linux had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik hoop nog op een Apple event in Oktober met nieuwe mine en nieuwe iMacs... Ijdele hoop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als Intel inderdaad productietekorten heeft op 14nm, dan kunnen ze lekker nog 22nm Haswell chips door blijven bakken voor Apple :)

• desley1992
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-05 23:23
-SaveMe- schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:54:
Ik hoop nog op een Apple event in Oktober met nieuwe mine en nieuwe iMacs... Ijdele hoop ?
Deze oktober komt sowieso nog een Mac event. In de beta's van iOS 12.1 zijn ook aanwijzingen gelekt naar de nieuwe iPad Pro's. Over het jaar zelf ook genoeg aanwijzingen naar nieuwe Mac's gelezen. kan toch aannemen dat ze niet een heel event aan de iPad's wijden:9

Apple|Games|PSN: desjuhh

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

desley1992 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:42:
[...]

Deze oktober komt sowieso nog een Mac event. In de beta's van iOS 12.1 zijn ook aanwijzingen gelekt naar de nieuwe iPad Pro's. Over het jaar zelf ook genoeg aanwijzingen naar nieuwe Mac's gelezen. kan toch aannemen dat ze niet een heel event aan de iPad's wijden:9
Enig idee wanneer in oktober ?

• desley1992
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-05 23:23
-SaveMe- schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:43:
[...]
Enig idee wanneer in oktober ?
Gezien de laatste jaren wanneer er een oktober event was van Apple, is het vanaf de tweede week tot de laatste week van oktober mogelijk.

Apple|Games|PSN: desjuhh

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

desley1992 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:46:
[...]

Gezien de laatste jaren wanneer er een oktober event was van Apple, is het vanaf de tweede week tot de laatste week van oktober mogelijk.
Ik hoop voorin oktober.. Ik moet echt upgraden en wil dan graag ook nieuwe modellen in mijn keuze meenemen ...

• Zalaroth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-05 11:11
Ik moet ook nodig upgraden..(macbook air 2012) ben al erg lang op mac mini's aan het wachten eigenlijk..
Hopelijk zijn ze ook betaalbaar anders ben ik wel klaar met Apple eerlijk gezegd.

Ben benieuwd!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:13

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb zelf een Mac Mini 2011, fijn dat die geen MacOS updates meer krijgt. Maar no-way dat ik dan een 2014 model gaat kopen.

Begrijp niet dat ze zo lang wachten.
Maar dat 2014 model is sowieso een downgrade. Valt amper wat aan te upgraden. Die 2011 heb ik van 4GB ram geüpgraded naar 16GB en een snelle SSD, wordt nog steeds elke dag intensief gebruikt.
Ik mis wel af en toe wat CPU power. Een HD film in iMovie bewerken duurt een eeuw en doe ik liever op mijn Macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mijn Mac Mini ontvangt ook geen MacOS updates meer, da's voor mij ook de reden om deze te vervangen door een Intel NUC. Ik gebruik hem merendeel als server en het 2014 model is ook niet interessant (en duur).

Ik denk dat Apple de Mini uiteindelijk gewoon (stilletjes) van de site haalt, want de omzetcijfers (en winst) zullen niet interessant genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 16:40
als jullie een 2011 MacMini hebben, zonder AMD GPU kun je eenvodig d.m.v dosdude1 patcher tool Mojave installeren..

Meer info hier :
https://forums.macrumors....rted-macs-thread.2121473/

AMD GPU's 5xxx en 6xxxx is het helaas niet meer mogelijk mee acceleration werkende te krijgen onder Mojave.
een alternatief zou dan bijv. wel een thunderbolt e-gpu kunnen zijn, dit enkel voor diegene met iMac, Macbook Pro of MacMini met zo'n GPU erin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

FlorisVN schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:23:
als jullie een 2011 MacMini hebben, zonder AMD GPU kun je eenvodig d.m.v dosdude1 patcher tool Mojave installeren..

Meer info hier :
https://forums.macrumors....rted-macs-thread.2121473/

AMD GPU's 5xxx en 6xxxx is het helaas niet meer mogelijk mee acceleration werkende te krijgen onder Mojave.
een alternatief zou dan bijv. wel een thunderbolt e-gpu kunnen zijn, dit enkel voor diegene met iMac, Macbook Pro of MacMini met zo'n GPU erin..
Mja, laat ik zo'n AMD GPU hebben :'( Maat het beestje is toch te traag geworden voor met name Xcode en aanverwante zaken. Dus ik wacht oktober nog even af en dan gaat de quest voor vervanging beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Kon het niet laten om eens te kijken wat Apple voor de nieuwe fully loaded Mini vraagt:
een whopping €4969 :X

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-05 23:10
Vraag:

Ik heb via eBay UK een Mac Mini (late 2014) voor een heel leuk bedrag kunnen overnemen.
Nu wil ik deze graag upgraden met een SSD van 512GB maar wil niet een dure OWC SSD hoeven kopen.
Ik weet dat het mogelijk is om in een MacBook Air 2017 met een verloopconnector een Samsung 970 NVME M.2 te plaatsen, is zoiets ook mogelijk in de Mac Mini?
Ik wil de mogelijkheid van een standaard HD erbij namelijk graag behouden voor opslag van grote bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Goldwing1973 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:04:
Vraag:

Ik heb via eBay UK een Mac Mini (late 2014) voor een heel leuk bedrag kunnen overnemen.
Nu wil ik deze graag upgraden met een SSD van 512GB maar wil niet een dure OWC SSD hoeven kopen.
Ik weet dat het mogelijk is om in een MacBook Air 2017 met een verloopconnector een Samsung 970 NVME M.2 te plaatsen, is zoiets ook mogelijk in de Mac Mini?
Ik wil de mogelijkheid van een standaard HD erbij namelijk graag behouden voor opslag van grote bestanden.
In een late 2014 kan je alleen een SSD plaatsen als er een fusion drive in heeft gezeten. Anders is er geen extra poort beschikbaar op het moederbord.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 31-05 20:35

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ethirty schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 20:10:
Kon het niet laten om eens te kijken wat Apple voor de nieuwe fully loaded Mini vraagt:
een whopping €4969 :X
En nog 149 euro voor een keyboard, 99 euro voor een muis en 695 (of 1395) voor een eGPU :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
kevinl schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:54:
[...]

In een late 2014 kan je alleen een SSD plaatsen als er een fusion drive in heeft gezeten. Anders is er geen extra poort beschikbaar op het moederbord.
Oh? Ik lees toch op diverse sites (o.a. Onlinemacwinkel) dat het moederbord wel de connector heeft en dat je wel een speciaal kabeltje nodig hebt om de OWC aan te kunnen sluiten op het moederbord

BRON

[ Voor 8% gewijzigd door Goldwing1973 op 27-11-2018 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:50

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Goldwing1973 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:39:
[...]

Oh? Ik lees toch op diverse sites (o.a. Onlinemacwinkel) dat het moederbord wel de connector heeft en dat je wel een speciaal kabeltje nodig hebt om de OWC aan te kunnen sluiten op het moederbord

BRON
Ik heb een 2014 Mini. En deze kwam met een HD van 1 TB. Ik heb via 1 van de USB 3.0 poorten een 250 gb SSD van Samsung via een enclosure aangesloten. En hier MacOS opgezet. Draait tig keer sneller dan via die trage ingebouwde HD.

Misschien een idee :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
SandsOfArrakis schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:46:
[...]

Ik heb een 2014 Mini. En deze kwam met een HD van 1 TB. Ik heb via 1 van de USB 3.0 poorten een 250 gb SSD van Samsung via een enclosure aangesloten. En hier MacOS opgezet. Draait tig keer sneller dan via die trage ingebouwde HD.

Misschien een idee :)
In dat opzicht ben ik een echte tweaker en wil er *proberen* uit te halen wat er uit te halen valt.
Als ik HIER lees heeft iedere Mac Mini 2014 een PCIe aansluiting en is het installeren van een PCIe SSD een eitje (platic kap eraf, metalen kap eraf, PCIe cable connector aansluiten en PCIe SSD erin, metalen kap erop, plastic kap erop en installeren maar.
Dan heb ik de SSD én de HDD (best of both worlds).
Ik heb ondertussen een converter besteld op AliExpress (dezelfde die voor de Macbook Air 2017 bedoeld is) en ga het gewoon proberen.
Op die eerder genoemde site staat dat een PCIe NVME mogelijk moet zijn, dus dan zou het ook moeten werken met zo'n extra converter ertussen.
Ik ga het gewoon proberen, als het werkt dan heb ik wat nieuws "getweaked" ;) en als het niet werkt.. heb ik €13,50 voor niks uitgegeven (PCIe cable connector en M.2 converter) want ik ben niet van plan om een dure OWC SSD aan te schaffen ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:04

4POX

Everybody is wired

YouTube: Samsung 970 EVO 1TB SSD and Sintech ST-NGFF2013-C Adapter upgrade o...

Gebruiken alle Apple producten dezelfde connector? Dan is deze Youtube video een aanrader. Ik heb begin dit jaar een upgrade gedaan met mijn SSD. Maar ik heb een tweedehands Originele Apple SSD gekocht omdat ik niet het risico wilde lopen dat mijn Macbook zou crashen als die in de sleep-mode kwam.

Maar gisteren zag ik deze video dat er nu een converter bestaat die het sleep probleem oplost.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Goldwing1973 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:56:
[...]

In dat opzicht ben ik een echte tweaker en wil er *proberen* uit te halen wat er uit te halen valt.
Als ik HIER lees heeft iedere Mac Mini 2014 een PCIe aansluiting en is het installeren van een PCIe SSD een eitje (platic kap eraf, metalen kap eraf, PCIe cable connector aansluiten en PCIe SSD erin, metalen kap erop, plastic kap erop en installeren maar.
Dan heb ik de SSD én de HDD (best of both worlds).
Ik heb ondertussen een converter besteld op AliExpress (dezelfde die voor de Macbook Air 2017 bedoeld is) en ga het gewoon proberen.
Op die eerder genoemde site staat dat een PCIe NVME mogelijk moet zijn, dus dan zou het ook moeten werken met zo'n extra converter ertussen.
Ik ga het gewoon proberen, als het werkt dan heb ik wat nieuws "getweaked" ;) en als het niet werkt.. heb ik €13,50 voor niks uitgegeven (PCIe cable connector en M.2 converter) want ik ben niet van plan om een dure OWC SSD aan te schaffen ervoor
En heb je getweaked?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
Nee, pakketpost uit China is momenteel belachelijk traag, ik zit nog op pakketjes te wachten van begin november.

Edit: Pakketje nooit aangekomen, geduld op.
HDD eruit getrokken en een 500GB Samsung 860 SSD ingebouwd.... wat een verschil, opstarten in 15 secs.
Ga nog wel via een andere verkoper een converter proberen te bestellen voor m'n m.2 SSD.

[ Voor 31% gewijzigd door Goldwing1973 op 25-01-2019 22:24 . Reden: Aanvullende informatie ]

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste