[Mac mini 2010-2014] Ervaringen en Discussie, deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 15:09

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter

Mac mini

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/overview_hero.png
Mac mini specificaties:

• 2,3 of 2,5GHz Dual Core Intel i5 of 2.7GHz dual core i7. Servermodel met 2.0GHz quad core i7
• 2 GB of 4 GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 8 GB)
• 500 GB (5400 rpm), 750GB (7200 rpm), 256GB SSD of een combinatie van SSD + HDD
• Intel HD Graphics 3000 of AMD Radeon HD6630M
• Thunderbolt
• HDMI
• DVI via verloopje (meegeleverd)
• Één FireWire 800-poort
• Vier USB 2.0-poorten
• Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer en ingebouwde luidspreker
• SDXC-kaartlezer
• AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd
• Ingebouwde voeding
• Mac OS X Lion 10.7, iLife '11. Server software beschikbaar via Appstore
Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/features_hero_rearview.jpg

Fysieke dimensies:

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/techspecs_2_3ghz_mini.jpg
Prijzen:

pricewatch: Apple Mac Mini 2.3 GHz (mid 2011)
pricewatch: Apple Mac Mini 2.5 GHz (mid 2011)
pricewatch: Apple Mac Mini Server 2.0 GHz (Zomer 2011)

Via de Apple Store zijn er diverse opties mogelijk mbt geheugen, hdd, ssd etc. De Mac mini is in juli 2011 geüpdatet (het mid-2011 model). Gemiddeld heeft de mini een updatecyclus van ongeveer 1 jaar. De ene keer korter, de andere keer langer. Kijk voor meer informatie op de Buyers Guide van MacRumors
Doe het Zelf:

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/pep3nXuGbHtWfvRShuge.jpg

De Mac Mini is een Mac waar je zelf prima upgrades op kunt uitvoeren. Geheugen en Harddisk zijn goed te vervangen. Je hoeft alleen even het deksel los te draaien:
Afbeeldingslocatie: http://guide-images.ifixit.net/igi/EHeE3OSxnGBpG5cR.thumbnailAfbeeldingslocatie: http://guide-images.ifixit.net/igi/nrQsgSGm4FLoIsDn.thumbnailAfbeeldingslocatie: http://guide-images.ifixit.net/igi/AK1A1wVNKrIgIRBY.thumbnail

Geheugen
Het geheugen is vrij eenvoudig te wisselen. Koop DDR3 1333mhz SODIMM's en je zit goed. Er passen er twee in. Draai het bodemdeksel los, klik de modules los, nieuwe modules er in en klaar. Voor de precieze procedure: lees de handleiding, op pagina 41 t/m 46

Overzicht DDR3 SODIMM vanaf 2GB - Voor de mid 2011 mini's, maar ook de 2009 modellen gebruiken DDR3 (let op, officieel max 4GB)

Alle pre-unibody Mac Mini's (A1176, A1283) moeten flink uit elkaar geschroefd om het geheugen te upgraden, de nieuwere generaties zijn eenvoudiger. De A1176 gebruikt DDR2 geheugen (max 2x 1GB of 1x2GB voor de Mac Mini 1.1, 2x 2GB voor de Mac Mini 2.1 (max 3gb bruikbaar)), de A1283 (Mac Mini 3.1) gebruikt DDR3 modules (max 2x 2GB officieel, uitbreidbaar tot 2x 4GB).

Mac Mini A1176 RAM upgrade
Mac Mini A1283 RAM upgrade

Harddisk(s)
Ook de harddisk is te vervangen. Dit is iets meer werk maar als je de prijzen van Apple bekijkt zeker de moeite waard. Eventueel kun je een tweede harddisk (of SSD) inbouwen als je een extra kabeltje en wat schroefjes koopt (let op, alleen bij Mid 2011 mini's). iFixit heeft hier een mooi artikel over geschreven:

http://www.ifixit.com/Gui...ual-Hard-Drive-Kit/6275/1

Gewoon de harddisk vervangen? Zoek een mooie SATA notebook schijf met specificaties die naar jouw zin zijn (bv 7200rpm) en je kunt je gang gaan! Een SSD is altijd de beste upgrade voor elke machine. Kijk voor tips in het SSD in je Apple topic

Nuttige topics in Macs&Software

[Mac OS X Lion] Ervaringen & Discussie - deel 3
Mac Mini als Media Center
Het SSD in je Apple topic
[Mac OS X] App Store Ervaringen & Discussie

Mac mini

[ Voor 7% gewijzigd door sebastius op 05-09-2011 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Heb je nog dingen die je graag aan de TS wilt toevoegen, DM me even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33
Nice, Mooie OP.

Vorige week het geheugen van mijn Mac Mini late '09 geupgrade. Was een eitje, als iemand specifieke dingen hier over wil weten hoor ik het graag!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://guide-images.ifixit.net/igi/NKiCeEI5YIfxYAOJ.mediumAfbeeldingslocatie: http://guide-images.ifixit.net/igi/kIPyRrmkFB4DTogD.medium

Meer dan dit is het niet ;)

Ik heb de OP nog een klein beetje uitgebreid met wat meer RAM upgrade informatie, vooral voor de oude Mac Mini's.

Laat ik meteen mijn ervaring delen over de Mac Mini:

Ik heb een basismodel mid-2011 Mini (met de i5). Ik heb zelf er 4GB DDR3 in gezet (meer gevoelsmatig dan noodzaak waarschijnlijk) en ik heb er een Apple Remote bijgekocht.

De Mini staat onder de TV en draait:

- OSX Lion (uiteraard)
- SABNZBd
- SickBeard
- CouchPotato
- XBMC
- Air Video

Deze combi maakt een mooi MediaCentertje. Automatisch komen films en series binnenknallen en via XBMC en Air Video kan ik de boel kijken (sterker nog, ik kan op TV een HD film opzetten en op de iPad via Air Video ook nog een serie kijken. Sterker nog, hij trekt zelfs nóg een iPad ;). Beheer doe ik via Remote desktop of via de webinterfaces van de diverse programma's.

Voor meer details kun je m'n blog bekijken: Bas z'n knutselblog: Mijn automatische Media Center

Ik zit nog met één lullig probleempje omtrent het slapen van de Mini:

Ik zet de Mini aan het einde van de avond in slaapstand met XBMC (alle automatische screensavers en powersaving staat uit). Werkt prima. Maar het wakker worden werkt niet altijd! Hij gaat wel aan maar ik krijg dan geen beeld (HDMI). Ik moet een muis aansluiten en klikken om weer beeld te krijgen, of remote desktop opstarten. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. De muis maakt soms de Mini midden in de nacht wakker (nodeloos energieverbruik) en het is zinloos wandelen. Remote Desktop heb ik niet altijd zin in, dan moeten er weer andere machines aangezet worden. Iemand een tip?

[ Voor 82% gewijzigd door sebastius op 05-09-2011 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:28

Smoonshine

Feyenoord!!

Ik zit er ook zwaar over te denken om een Mac Mini aan te schaffen voor gebruik als server/mediacenter. Alleen kan ik niets vinden over het verbruik van de Mini. Ik weet dat ze erg zuinig zijn, maar heeft er hier iemand ervaring mee? Het idee is dat de Mini 24/7 aan blijft staan, weet iemand wat dit op jaarbasis ongeveer gaat kosten?

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Theoretisch maximum van 85 watt, dat is grofweg 160 euro op jaarbasis. Praktisch gezien is het veel minder (lagere belasting, schijf uitschakelen etc).

Maar waarom zou je de mini 24/7 aan laten staan? Gewoon in slaap en wake-on-lan voor als het servertje nodig is, en via de zapper aanknallen onder de TV. Dat scheelt zo 19 van de 24 uur per dag (bij mij staat de mini gemiddeld van 18.00 tot 23.00 aan. En dan zakt die prijs naar 40 euro op jaarbasis (geschat nav 85 watt gedurende 5 uur per dag, 2 watt gedurende 19 uur per dag).

120 euro besparen door slim energiemanagement!

In de praktijk kun je uitgaan van andere getallen. Stel je hebt hem 24/7 aan, dan gebruikt de Mini 85watt full-load theoretisch en 13 watt idle. In sleep is het ongeveer 2 watt.

Een mini 24/7 aan met volle belasting kost je 160 euro.
Een mini 24/7 aan in idle kost je 25 euro.
Een mini met een patroon van 1 uur full-load, 4 uur idle en 19 uur sleep kost je 15 euro

Jouw verbruik zal ergens hier tussenin zitten, dus tussen de 15 euro en 160 euro. Hangt helemaal van jezelf af!

[ Voor 29% gewijzigd door sebastius op 05-09-2011 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Idle doet de Mac mini iets van 15 Watt, maar hij gaat vanzelf slapen.
15/1000*24*365=131,4kWh per jaar * 21 ct = 27,60 euro.

's Nachts zet ik hem na het afsluiten uit met de schakelaar op het stekkerblok.
Je kan hem automatisch laten opstarten na stroomstoring.
Dat laatste werkt dus niet. De bedoeling was om de Mac aan te zetten als het stekkerblok aangaat.

[ Voor 15% gewijzigd door bouwfraude op 05-09-2011 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33
sebastius schreef op maandag 05 september 2011 @ 09:39:
[afbeelding][afbeelding]

Meer dan dit is het niet ;)

Ik heb de OP nog een klein beetje uitgebreid met wat meer RAM upgrade informatie, vooral voor de oude Mac Mini's.

Laat ik meteen mijn ervaring delen over de Mac Mini:

Ik heb een basismodel mid-2011 Mini (met de i5). Ik heb zelf er 4GB DDR3 in gezet (meer gevoelsmatig dan noodzaak waarschijnlijk) en ik heb er een Apple Remote bijgekocht.

De Mini staat onder de TV en draait:

- OSX Lion (uiteraard)
- SABNZBd
- SickBeard
- CouchPotato
- XBMC
- Air Video

Deze combi maakt een mooi MediaCentertje. Automatisch komen films en series binnenknallen en via XBMC en Air Video kan ik de boel kijken (sterker nog, ik kan op TV een HD film opzetten en op de iPad via Air Video ook nog een serie kijken. Sterker nog, hij trekt zelfs nóg een iPad ;). Beheer doe ik via Remote desktop of via de webinterfaces van de diverse programma's.

Voor meer details kun je m'n blog bekijken: Bas z'n knutselblog: Mijn automatische Media Center

Ik zit nog met één lullig probleempje omtrent het slapen van de Mini:

Ik zet de Mini aan het einde van de avond in slaapstand met XBMC (alle automatische screensavers en powersaving staat uit). Werkt prima. Maar het wakker worden werkt niet altijd! Hij gaat wel aan maar ik krijg dan geen beeld (HDMI). Ik moet een muis aansluiten en klikken om weer beeld te krijgen, of remote desktop opstarten. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. De muis maakt soms de Mini midden in de nacht wakker (nodeloos energieverbruik) en het is zinloos wandelen. Remote Desktop heb ik niet altijd zin in, dan moeten er weer andere machines aangezet worden. Iemand een tip?
Ehh..mijn 2009 mac mini is nog de voorganger van het model waar jij een plaatje van post, en dan is de ingreep wel iets lastiger...:)

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

Dat valt me allemaal hard mee. Het is waarschijnlijk inderdaad beter om hem gewoon buiten gebruikstijd in de slaapstand te zetten. De enige reden om hem 24/7 aan te laten staan zijn Sickbeard en Couchpotato. Sickbeard update altijd 's nachts de serie informatie en anders moet je dit handmatig doen. Maar voor 120 euro wordt die handeling een stuk minder vervelend natuurlijk.

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Sickbeard doet bij mij alles prima automatisch hoor, ook al doet ie 's nachts niks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

sebastius schreef op maandag 05 september 2011 @ 13:55:
Sickbeard doet bij mij alles prima automatisch hoor, ook al doet ie 's nachts niks ;)
Ik draai Sickbeard nu op mijn MacBook en wat ik merk is dat wanneer ik niet af en toe automatisch update hij af en toe dingen mist bij "Upcoming Episodes".

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 15:36
Een vraag over je artikel. Je zegt dat je alles via remote hebt ingesteld. Hoe heb je dit werkend gekregen in Lion? Of heb jij een mac desktop/laptop?
Want ik krijg het niet meer klaar met m'n windows laptop.

[LION] Mac bedienen via windows

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Smoonshine schreef op maandag 05 september 2011 @ 11:56:
Dat valt me allemaal hard mee. Het is waarschijnlijk inderdaad beter om hem gewoon buiten gebruikstijd in de slaapstand te zetten. De enige reden om hem 24/7 aan te laten staan zijn Sickbeard en Couchpotato. Sickbeard update altijd 's nachts de serie informatie en anders moet je dit handmatig doen. Maar voor 120 euro wordt die handeling een stuk minder vervelend natuurlijk.
Zelf overweeg ik ook om een mini te nemen als mediacenter, ipv steeds mijn laptop aan de tv/tuner knopen. Echter is mijn gewone MBP zoveel aan, dat ik daar ook alles op binnenhengel. Maar goed via gigabit LAN is alles zo overgezet natuurlijk en remote toch de mini inzetten voor downloadwerk is altijd nog een optie.

Vooral het feit dat ie zuinig is, mooi design, backupMac (je weet maar nooit :P ) en nog okee uit te breiden gaat ons wel over de streep trekken denk ik zo :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
blubbers schreef op maandag 05 september 2011 @ 18:31:
[...]

Een vraag over je artikel. Je zegt dat je alles via remote hebt ingesteld. Hoe heb je dit werkend gekregen in Lion? Of heb jij een mac desktop/laptop?
Want ik krijg het niet meer klaar met m'n windows laptop.

[LION] Mac bedienen via windows
Ik heb een iMac maar volgens mij kan je met een VNC client inloggen als je de instellingen daar op aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Smoonshine schreef op maandag 05 september 2011 @ 14:50:
[...]

Ik draai Sickbeard nu op mijn MacBook en wat ik merk is dat wanneer ik niet af en toe automatisch update hij af en toe dingen mist bij "Upcoming Episodes".
Ik denk dat je een betere search-provider moet nemen, zoals NZBMatrix of NZBsrus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

2Dutch schreef op maandag 05 september 2011 @ 18:51:
[...]

Zelf overweeg ik ook om een mini te nemen als mediacenter, ipv steeds mijn laptop aan de tv/tuner knopen. Echter is mijn gewone MBP zoveel aan, dat ik daar ook alles op binnenhengel. Maar goed via gigabit LAN is alles zo overgezet natuurlijk en remote toch de mini inzetten voor downloadwerk is altijd nog een optie.

Vooral het feit dat ie zuinig is, mooi design, backupMac (je weet maar nooit :P ) en nog okee uit te breiden gaat ons wel over de streep trekken denk ik zo :)
Die streep is al angstig dichtbij :-). Het irritante van downloaden op mijn MacBook (unibody 2008) vind ik dat SabNzbd+ toch wel een hoop resources inneemt tijdens het downloaden en verwerken van de bestanden. Ook begint de Macbook aardig wat lawaai te maken tijdens het verwerken van de bestanden. Dus een mini is wel de ideale uitkomst. Het is een geweldig mooi apparaat. Snel genoeg om te downloaden/verwerken en tegelijk films en series te kijken. Daarbij heb ik dan de MacBook mooi vrij voor andere dingen.

Het enige nadeel vind ik dat de huidige mini geen superdrive meer heeft. Ik wil de mini ook gebruiken voor mijn iTunes library en aangezien ik nog wel eens een cd koop kan ik die niet meer rippen op de mini. Aan de andere kant kan ik de cd daarnaast ook wel downloaden. Dat gaat tegenwoordig sneller dan rippen.

uhm...

• blubbers
@Sebastius, heb jij ook een programma dat automatisch ondertiteling download?
Heb net sublines gevonden maar weet niet of dat iets is..

• sebastius

sebastius

Topicstarter
blubbers schreef op donderdag 08 september 2011 @ 09:36:
@Sebastius, heb jij ook een programma dat automatisch ondertiteling download?
Heb net sublines gevonden maar weet niet of dat iets is..
Couchpotato doet het volgens mij automatisch, en sickbeard soms ook, maar ik gebruik nauwelijks ondertiteling, dus ik weet het niet echt zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

2Dutch schreef op maandag 05 september 2011 @ 18:51:
[...]

Aangezien ik mijn MBP moest inleveren (defecte accu), heb ik maar meteen een Mac Mini meegenomen ipv te wachten :+ Backup teruggezet en moet zeggen dat ie nog best rap is, ik ben natuurlijk verwend met o.a. meer ram en een hybride disk ipv 5400rpm, maar al met al: valt het niet tegen.

De komende dagen even verdiepen in hoe ik het ga regelen met opslag, evt apart accountje maken en overwegen om toch maar een wireless tobootje te halen voor 't gemak. Lekker spelen :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 09:21
Is er iemand die ervaring heeft met het gebruiken van een Mini als desktop én mediacenter tegelijkertijd? Ik zou het dan zo voor me zien:
- Monitor via DP als primair beeldscherm, met daarbij toetsenbord en muis;
- TV (FullHD) als secundair beeldscherm, met mediacenter software op de extended desktop, bestuurd middels apple remote.

Is dit een beetje werkbaar? Gaat de Mini ook OK om met verschillende resoluties?

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Op zich zou dat moeten kunnen, het is enkel een kwestie van de software op de goede schermen draaien. Maar zodra jij zwaar desktop gebruik gaat doen dan gaat de mediacenter het zwaar krijgen natuurlijk.

Maar wat is precies je scenario, wil je echt simultaan film kijken en werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
Ik snap dat ook de rekenkracht van zo'n mini beperkt is, en ook dat gamen op de desktop en een film kijken op TV wat lastig gaat worden ;) maar het gaat mij meer om het gebruiksgemak. Ik wil vanaf de bank op mijn TV dingen film of muziek aan kunnen zetten, zonder eerst naar de desktop moeten lopen om wat instellingen aan te passen. Mijn vriendin moet er ook mee overweg kunnen, zeg maar.

Als ik het 2011 model met ATi videokaart aanschaf, neemt deze dan onder OSX volledig het decoderen van video over? Dat als ik bijvoorbeeld een redelijk berekening aanzet, dat ik nog wel gewoon film kan kijken? Kan ik in OSX trouwens makkelijk prioriteit geven aan bijv Plex of XMBC zodat deze software koste wat kost vloeiend blijft lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Pfoeh, dit zijn vragen die ik niet durf te beantwoorden. Ik heb de instap-2011 en die doet het Mediacenter (incl downloaden etc) met twee vingers in z'n neus, maar ik weet niet wat je bedoelt met 'een redelijke berekening'.

Volgens mij moet het prima kunnen maar de enige manier om er achter te komen is het uitproberen natuurlijk.

Prioriteit geven zou niet nodig moeten zijn, het OS kan dat prima zelf af.

De i5 processors zijn behoorlijk sterk. Wederom: het gaat om wat je nou precies wilt doen. Is het niet handiger om een dedicated mediacenter en een aparte vaste computer te nemen? Dan zit je elkaar nooit in de weg en blijft je vriendin het ook snappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
Laten we het versimpelen dat de basis is dat ik zonder problemen op mijn eigen monitor wil kunnen internetten terwijl vriendinlief vanaf de bank met haar remote Sex In The City of Bridget Jones Diary kan aanzetten. Natuurlijk kan ik twee PCs kopen, maar als ik het redelijkerwijs af kan met één dan is dat w.m.b. voldoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Dat zou prima moeten lukken denk ik, maar misschien dat je het even moet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-05 08:58

Maduth

Probeersel

Heren/Dames,

Deze jongen heeft een probleem en het is een zeer irritant probleem.

Thuis heb ik een GamePC en een Macmini die beide zijn aangesloten op mijn TimeCapsule.

Nu heb ik op beide units (mini + PC) 2 mappen die ik deel, Movies & Series. Nu kan ik via beide mijn TC bereiken zonder een probleem. Maar de Mac en PC zien elkaar de ene keer wel en de andere keer weer niet.

Bijvoorbeeld, ik klink op de netwerklink van mijn PC naar de Mini en dan kom ik in de folder structuur terecht (Movies/Series en nog 2 andere). Hierdoor kan ik mooi legaal O-) gedownloade films en series daar in plaatsen als ze eenmaal binnen zijn. Maar de volgende dag moet ik eerst een w8woord invoeren om bij mijn Mini te komen en dat wordt dan niet geaccepteerd. Blijkbaar is mijn wachtwoord dus fout en heb ik deze aangepast beneden en toen kon ik wel weer inloggen, probleem opgelost...NIET DUS! :(

Weer een dag later, kon ik weer niet inloggen aangezien me wachtwoord niet correct was. Daardoor werd ik zo gefrustreerd (want hij was zeker goed), dat ik maar gewoon TV ben gaan kijken. De dag daarna zit ik weer boven achter de GamePC en klik weer op de link en warempel, ik zit gelijk op de Mini zonder de vraag voor een wachtwoord 8)7

Maar vandaag, kan ik weer niet inloggen/linken want het wachtwoord is niet goed terwijl deze dus niet wordt veranderd. Conclusie, de ene keer kan ik wel in gedeelde mappen komen en de andere keer niet... waar kan dat in vredesnaam aanliggen? :?

Kan het zijn dat je de PC or Mini eerst moet opstarten of zou dat niet mogen uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Dat heb ik soms ook. De windows pc rebooten helpt altijd bij mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
blubbers schreef op maandag 19 september 2011 @ 16:43:
Dat heb ik soms ook. De windows pc rebooten helpt altijd bij mij. :)
Dat is toch geen goede oplossing ? :')

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mensen, ik heb thuis een Macbook Pro 2011, core i5 model. Wel de entry level 13".

Nu ben ik de laatste tijd vaak met Garageband bezig, audio op te nemen en dan komt het steeds vaker voor dat ik een stuk of 10 tracks naast elkaar heb staan (vaak wel een paar muted) om te vergelijken wat het beste klinkt enzo.

Op dat moment begint de MBP te blazen als een gek en heb ik dus een stofzuiger geluid naast mij terwijl dat op zo'n moment uiterst onhandig is.

Zou dit probleem met de nieuwste Mac Mini net zo erg zijn? Of zou ik hiervoor toch echt een iMac moeten aanschaffen? Ik heb namelijk eigenlijk liever een apart scherm (ik vind 23" of 24" het beste kijken en heb altijd graag een mat scherm) en kijk daarom naar de mini.

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 20-09-2011 10:29 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:46
Lethalis schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 10:25:
Mensen, ik heb thuis een Macbook Pro 2011, core i5 model. Wel de entry level 13".

Nu ben ik de laatste tijd vaak met Garageband bezig, audio op te nemen en dan komt het steeds vaker voor dat ik een stuk of 10 tracks naast elkaar heb staan (vaak wel een paar muted) om te vergelijken wat het beste klinkt enzo.

Op dat moment begint de MBP te blazen als een gek en heb ik dus een stofzuiger geluid naast mij terwijl dat op zo'n moment uiterst onhandig is.

Zou dit probleem met de nieuwste Mac Mini net zo erg zijn? Of zou ik hiervoor toch echt een iMac moeten aanschaffen? Ik heb namelijk eigenlijk liever een apart scherm (ik vind 23" of 24" het beste kijken en heb altijd graag een mat scherm) en kijk daarom naar de mini.
Ik heb de mac mini i5 en deze maakt zo af en toe nog aardig wat herrie.

P.S. Ik heb nog steeds geen third party gevonden voor de HDD/SSD kabels, iemand anders al wat gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Lethalis schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 10:25:

Gaat je weinig winst bieden. Mac Mini is iets ruimer bemeten dus zal iets minder warm lopen in theorie maar ik denk niet dat je er veel aan hebt. Beter is uit te zoeken hoe je de Macbook koeler kunt laten lopen (goed bureau, laptopkoeler) of gewoon een koptelefoon opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Na succesvolle import van een aardige lijst Apple producten ga ik nu door een collega een MacMini 2011 mee laten brengen uit de VS. Scheelt ongeveer 100,- op de aanschaf voor exact zelfde apparaat en de normale wereldwijde apple garantie. Ga hem ook inzetten als mediacenter via HDMI aan TV, in 1e instantie zonder toetsenbord en muis. Apple remote heb ik nog liggen van ATV2 en kan mijn logitech harmony hem uiteraard ook zo aanleren.

Enige waar ik nog over twijfel is ontsluiting van de storage, heb nu een NAS draaien die in principe prima voldoet voor simpel opslaan en serveren van media bestanden. Read/write speeds zijn niet geweldig (24mb/s over gigabit), maar in principe voldoende voor opslag. Toch twijfel ik of het qua performance niet handiger is om de 2 x 1TB in externe behuizingen te drukken en op die manier aan de mac te hangen. Wat zijn jullie ideeën?

Werken de tutorials voor het aanzetten van de VPN server in de non-server versie van Lion nog steeds net zo als in SL?

Voor sharing tussen de rest van m'n macs gebruik ik de remote disk van de TimeCapsule en services zoals DropBox. Wanneer de mini erbij komt en toch 24/7 draait kan het zijn dat ik ook wat van die data daarop ga laten landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Weet je, ik heb alleen de 500gb storage als media-center en voor mij is het meer dan genoeg (want ik gooi na alles gekeken te hebben weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
sebastius schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:02:
Weet je, ik heb alleen de 500gb storage als media-center en voor mij is het meer dan genoeg (want ik gooi na alles gekeken te hebben weg)
Dat doe ik ook, maar met name met series wil ik graag als ik met wat nieuws begin een aardig stukje vooruit kunnen. En films gooi ik in Couchpotato en heb ik ook altijd wel een stuk of 20/30 die ik nog wil zien/ga kijken. Al met al dus continu zo'n 600GB aan downloads rond slingeren. Ik doe nu vanaf ubuntu servertje alles na downloaden naar NAS (dus laatste stap van SAB > Sick/Couch verplaatsing zet hem gelijk in map die via NFS gemount is). Denk dat ik deze manier maar even in stand houdt tot ik tegen performance dingen aan ga lopen.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
sebastius schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 13:44:
[...]
Gaat je weinig winst bieden. Mac Mini is iets ruimer bemeten dus zal iets minder warm lopen in theorie maar ik denk niet dat je er veel aan hebt. Beter is uit te zoeken hoe je de Macbook koeler kunt laten lopen (goed bureau, laptopkoeler) of gewoon een koptelefoon opzetten.
Okee bedankt. De MBP staat nu al op een Rain Design mStand, zodat hij zijn warmte wat beter kwijt kan.

En ik zit wel vaak met een koptelefoon op, maar het apparaat maakt zoveel herrie dat ik het niet kan negeren.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Heeft iemand de nieuwe Mac Mini high-end versie (met 6630M GPU) al geprobeerd met Flight Simulator X? Met Windows onder Boot Camp. Ik zit er over te denken om deze te kopen maar het zou erg fijn zijn als FSX daar een beetje redelijk op zou draaien. Grafisch hoeft het niet super te zijn, als het maar werkt.

Ik heb het ooit wel eens op mijn MacBook Pro geprobeerd die een 9400M had en dat liep wel maar het was zo traag dat het niet te gebruiken was. Vandaar dat ik het vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:03

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Onze mac mini is sinds gisteravond helemaal vast gelopen en doet niks meer. Hij blijft hangen in Finder en programma's verdwijnen uit die taakbalk als je erop klikt. Stroom er af halen, aan/uit knop ingedrukt houden werkte allemaal niet...

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Heren (en dames), daar ben ik weer.

Nou de overstap van windows naar OS X viel uiteindelijk mee. Wel een geklooi om de sneltoetsen te leren en dingen zoals het verschil in parititieformat. Nu heb ik fijn alle hardeschijven goed ingedeeld (exfat) waardoor ik ze ook aan mijn windows pc kan hangen. Het trackpad is qua precisie werk nog wel wennen, maar heeft veel potentie.

De snelheid van de mini vind ik wel tegenvallen! Ik heb sinds vandaag het geheugen geüpgrade van 2GB naar 5GB, maar nog steeds duurt het opslaan en openen van programma's en bestanden in excel, word en pages vrij lang. Kan het zijn dat hardeschijf hier gewoon een bottleneck in is, aangezien dit zo'n laptop hardeschijf is? Ik vind dat wel vreemd, heb je een krachtige processor, genoeg geheugen en dan heb je zoiets als bottleneck. Hoe ervaren jullie dat :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-02 15:46
Vraag waar ik niet helemaal uit kom; is het instapmodel van de huidige mini nou toegerust om Final Cut Pro X te draaien? http://www.apple.com/nl/finalcutpro/specs/
Vraag dit voor m'n zwager. Hij heeft momenteel een iMac die het in ieder geval niet lijkt te gaan trekken. Uit m'n hoofd is dat een early 09 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Waypoint schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 19:15:

Nou de overstap van windows naar OS X viel uiteindelijk mee. Wel een geklooi om de sneltoetsen te leren en dingen zoals het verschil in parititieformat. Nu heb ik fijn alle hardeschijven goed ingedeeld (exfat) waardoor ik ze ook aan mijn windows pc kan hangen. Het trackpad is qua precisie werk nog wel wennen, maar heeft veel potentie.

De snelheid van de mini vind ik wel tegenvallen! Ik heb sinds vandaag het geheugen geüpgrade van 2GB naar 5GB, maar nog steeds duurt het opslaan en openen van programma's en bestanden in excel, word en pages vrij lang. Kan het zijn dat hardeschijf hier gewoon een bottleneck in is, aangezien dit zo'n laptop hardeschijf is? Ik vind dat wel vreemd, heb je een krachtige processor, genoeg geheugen en dan heb je zoiets als bottleneck. Hoe ervaren jullie dat :) ?
Mijn ervaring is dat harde schijven momenteel de meest vertragende factor in computers zijn. Ik heb in mijn desktop iMac een SSD gebouwd en ik heb eindelijk een vlotte computer. De Mini doet bij mij alleen Media Center werk en dat red ie prima, me dunkt dat voor normaal werk het echt voldoende moet zijn. Maar een SSD blijft de beste investering in een computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

sebastius schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 19:42:
[...]
Mijn ervaring is dat harde schijven momenteel de meest vertragende factor in computers zijn. Ik heb in mijn desktop iMac een SSD gebouwd en ik heb eindelijk een vlotte computer. De Mini doet bij mij alleen Media Center werk en dat red ie prima, me dunkt dat voor normaal werk het echt voldoende moet zijn. Maar een SSD blijft de beste investering in een computer.
hmm, net een nieuwe mac en nieuw geheugen en scherm/ tb/ trackpad dan houdt het wel even op. Dan had ik net zo goed een andere pc kunnen kopen zo langzamerhand ;) . Wel wat teleurstellend moet ik zeggen! Vroeger was je cpu de bottleneck..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Waypoint schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 22:00:
[...]

hmm, net een nieuwe mac en nieuw geheugen en scherm/ tb/ trackpad dan houdt het wel even op. Dan had ik net zo goed een andere pc kunnen kopen zo langzamerhand ;) . Wel wat teleurstellend moet ik zeggen! Vroeger was je cpu de bottleneck..
Ik ben het wel met je eens, ik vind dat ze voor deze prijs ook wel een snellere HDD er in hadden mogen plaatsen, maar goed het grote voordeel is de zuinigheid van de mini, en dat willen ze natuurlijk houden.

Ik heb een 2009 editie met snellere harde schijf en 4GB geheugen, een 2010 editie met 8gb geheugen en een seagate momenten XT 500GB Hdd, en heb nu dus de duurdere versie van de mac mini van 2011. Als ik heel eerlijk ben merk ik wat betreft snelheid vrij weinig met mn 2009 versie en deze. Ik heb dus ook echt sterk het vermoeden dat een snellere CPU of zoals nu een aparte GPU vrij weinig nut heeft zonder een HDD -> SSD upgrade.

Ik wacht nog steeds op een third party voor de HDD/SSD kabel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:39

M_V

SirMemeAlot schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 22:54:
[...]

Ik wacht nog steeds op een third party voor de HDD/SSD kabel :-)
Zijn daar al vorderingen? Ik vind 70 euro voor de Apple-versie nogal duur eigenlijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.apiooo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 11:31

J.apiooo

FWN

Waypoint schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 19:15:

Ik heb gisteren het geheugen van de Mac Mini 2011 (entry model) van 2GB naar 8GB verhoogd. Ik vind het resultaat erg prettig. Het werkt allemaal soepeler. Eerder 'hing' de Mac nog regelmatig (bij kopieren bestanden of openen van foto's). Dat gaat nu veel sneller. De investering van €50,- ruim waard.

Ben nu wel aan het kijken naar een toetsenbord + trackpad. Het besturen van de Mac via de iPad leek mij vooraf ideaal, maar in de praktijk is het een gevalletje 'net niet'. Het muizen via de iPad (gaat via WiFi) is te traag en niet precies genoeg. Je zit vaak te pielen, bijvoorbeeld om een venster te sluiten. Misschien handig voor andere mensen die hier naar zitten te kijken.

Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386752

Beste tweakers',

ik ben een arme scholier en nu heb ik rond de 700 euro gespaard voor een nieuwe pc. Ik heb al een mooie scherm staan en een toetsenbord etc.

Nou dacht ik eraan om voor 600 euro een Mac Mini te halen en voor 20 euro de RAM te upgraden naar 4 GB.

Om te gamen heb ik namelijk al een xbox en ik wilde altijd al een OS X apparaat hebben.

Nu vraag ik me af of de Mac Mini voldoende kracht heeft om goed voor school te kunnen werken, films te downloaden EN starcraft 2 (op middel settings) te spelen.

Alvast bedankt voor jullie antwoord,

Kos5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160183

Voor wat je ermee wilt doen, is dat voldoende zat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Anoniem: 386752 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 16:25:
Beste tweakers',

ik ben een arme scholier en nu heb ik rond de 700 euro gespaard voor een nieuwe pc. Ik heb al een mooie scherm staan en een toetsenbord etc.

Nou dacht ik eraan om voor 600 euro een Mac Mini te halen en voor 20 euro de RAM te upgraden naar 4 GB.

Om te gamen heb ik namelijk al een xbox en ik wilde altijd al een OS X apparaat hebben.

Nu vraag ik me af of de Mac Mini voldoende kracht heeft om goed voor school te kunnen werken, films te downloaden EN starcraft 2 (op middel settings) te spelen.

Kos5000
School, films etc gaat prima werken. StarCraft zal ook wel lukken hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 19:44
Anoniem: 386752 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 16:25:
Beste tweakers',

Kos5000
Als scholier zijnde kun je gebruik maken van de onderwijs store van Apple, zie http://store.apple.com/nl...ni/select?mco=MjMzOTQxMTc

Voor 750 euro kun je dan gelijk het 2,5 gHZ model kopen, deze heeft gelijk al 4 gig geheugen en wat belangrijk is een losse videokaart. Deze is flink sneller als de standaard videokaart, dus als je Starcraft wilt spelen is dat wel een aanrader. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVins
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10-2024
Heb zelf de 2,3Ghz gekocht voor 570 euro met dank aan mijn studentenkaart. Hou je nog wat over voor nog meer geheugen. ;) Voor waarvoor je 'm wil gebruiken voldoet ie prima! Voor mij is het toch wel dé aanschaf van 2011 geweest. :)

antihipsteralliance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hallo Tweakers,

ik overweeg om geld opzij te gaan zetten zodat ik een Mac Mini aan kan schaffen. Nu zit ik alleen nog te twijfelen over welke versie ik mezelf tot doel zal stellen, en ik hoop dat jullie mij hierin van enig advies kunnen voorzien.

Het voornaamste twijfelpunt heeft te maken met de videokaart. Ik verwacht dat ik de Mac net als mijn huidige computer voornamelijk zal gebruiken voor internet, tekstverwerking, muziek en films. Hiernaast speel ik op mijn huidige computer echter nog af en toe (lees: een paar keer per maand hooguit) een van de (nieuwere) Need for Speed of Call of Duty spellen. Ik zou dit het liefst kunnen blijven doen. Hiertoe zal ik dan waarschijnlijk Windows 7 in Boot Camp draaien.
De vraag hierbij is dus of de Intel HD van de 2,3GHz hiervoor toereikend zal zijn, of dat ik beter iets langer door kan sparen en voor de 2,5 GHz kan gaan. Hoeveelheid RAM is wat mij betreft niet heel belangrijk, dat kan ik er gemakkelijk zelf bij plaatsen.

Zoals gezegd, ik hoop dat jullie mij hierin van wat inzicht en/of advies kunnen voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 19:44
Mac Mini met losse graphics heeft ongeveer dubbele framerates, zie http://www.barefeats.com/mini11_01.html
Als je dus beetje wilt gamen kun je beter voor losse graphics gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Maar is het de investering waard? Het is een flink prijsverschil, voor die ene keer per maand iets minder frames per seconde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Niet online
sebastius schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 22:39:
Maar is het de investering waard? Het is een flink prijsverschil, voor die ene keer per maand iets minder frames per seconde?
Dat is inderdaad een vraag die ik mezelf ook stel. Maar daar tegenover staat "het oog wil ook wat". Met mijn huidige computer draai ik de spellen op (bijna) de hoogste settings @1080p, en ik vraag me af of dat met de Intel HD ook mogelijk zal zijn. Toegegeven, als de framerates elkaar niet heel erg ontlopen is dat wellicht een van de eerste dingen waarbij ik met minder genoegen zal nemen.

Nog meer mensen die mij hier iets over kunnen vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Wat voor systeem heb je nu staan? Je kunt kijken naar bv 3dmarks en sysmarks oid van beide mini's in vergelijking met jouw videokaart/processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Niet online
sebastius schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 23:05:
Wat voor systeem heb je nu staan? Je kunt kijken naar bv 3dmarks en sysmarks oid van beide mini's in vergelijking met jouw videokaart/processor.
Huidige systeem is een Athlon X2 6000+ met 9800GTX en 4GB RAM. Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden aan 3dmarks of sysmarks.

edit:
Ik heb enige vergelijking kunnen vinden met Cinebench, hierin haalt de Intel HD minder dan de helft van de FPS van mijn huidige systeem (12 tegen 27), de AMD van de 2,5GHz haalt bijna evenveel FPS (24). Dat lijkt me toch een redelijke motivatie om iets langer door te sparen.

[ Voor 26% gewijzigd door MDKorpel op 13-10-2011 04:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
MDKorpel schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 23:13:
[...]

Huidige systeem is een Athlon X2 6000+ met 9800GTX en 4GB RAM. Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden aan 3dmarks of sysmarks.

edit:
Ik heb enige vergelijking kunnen vinden met Cinebench, hierin haalt de Intel HD minder dan de helft van de FPS van mijn huidige systeem (12 tegen 27), de AMD van de 2,5GHz haalt bijna evenveel FPS (24). Dat lijkt me toch een redelijke motivatie om iets langer door te sparen.
En over welke game gaat dit dan? En welke resolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 09:39:
[...]
En over welke game gaat dit dan? En welke resolutie?
Het gaat niet om een game, maar om het programma Cinebench. Dit staat in mijn post. Ik heb nog niet echt duidelijke benchmarks van games gevonden die ik op mijn huidige systeem kan uitvoeren.

Intussen heb ik in ieder geval wel een idee van wat ik kan verwachten bij overstap naar een Mac Mini, en ervoor gekozen om voor de 2.5GHz te sparen. Dan heb ik nog enige performance voor games, al zal het minder zijn dan mijn huidige systeem. Maar voor af en toe een spelletje vind ik dat niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
MDKorpel schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 10:02:
[...]

Intussen heb ik in ieder geval wel een idee van wat ik kan verwachten bij overstap naar een Mac Mini, en ervoor gekozen om voor de 2.5GHz te sparen. Dan heb ik nog enige performance voor games, al zal het minder zijn dan mijn huidige systeem. Maar voor af en toe een spelletje vind ik dat niet zo erg.
Ik wilde ook voor de 2,3GHz gaan, maar na dit topic toch maar de 2,5GHz halen. COD BO is daar dus 'prima' op te spelen als ik het goed begrijp? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
DennusB schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 10:42:
[...]

Ik wilde ook voor de 2,3GHz gaan, maar na dit topic toch maar de 2,5GHz halen. COD BO is daar dus 'prima' op te spelen als ik het goed begrijp? :)
Je leest hem niet goed. Hij verwacht dat hij wel kan spelen maar weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 22:35
Gisteren toch maar even mn MacMini early 2009 (C2D 2.0GHz, 12GB HDD, 1GB MEM) geüpgradet. Werd wel eens tijd.

Ik gebruik em voor Plex en PS3Mediaserver (DLNA TV boven) en hij liep toch wel aardig tegen een MEM tekort aan. Los daarvan vond ik de HDD bok en boktraag. In mn eigen PC inmiddels een SSD geplaatst, en dan wil je niet meer terug ;)

Dus nu zit er 4GB MEM en een 64GB Crucial M4 in. Openslopen is even een klus maar wel mooi om al die techniek in zo'n klein doosje te zien.

Hij is weer supersnel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat een wereld van verschil maakt zo'n SSD hé. Een oude computer voelt weer aan als een gloednieuwe dmv zo'n upgrade :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Na een tijdje de instapmini in gebruik te hebben..merk ik toch dat ie qua specs (vooral mem) eigenlijk te licht is voor Lion. Hij swapt als een malle zonder dat ie veel hoeft te doen/laden. Dus hij krijgt over een tijdje een memupgrade, ook fijn voor als ie een keer desktop moet spelen ipv htpc.

Ken mezelf, dan wil ik er ook een dikkere HD in, vermoedelijk een hybride disk: kost weinig, veel plezier van en genoeg opslag.

De onderkant had wat stroever gekund, op mijn bureau schoof het ding alle kanten op als ik per abuis aan een kabeltje trok :+ Blijft als htpc (Plex) echter briljant, ben toch blij met de aanschaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 10:42:
[...]
Dat zou ik niet zonder meer zeggen. Ik vond deze review: http://www.macworld.com/a...011macminibenchmarks.html
Daarin kun je zien dat de 2.5GHz beter presteert dan de 2.3GHz in de een of andere CoD4 timedemo. Er wordt echter niet genoemd welke timedemo, dus ik kan de resultaten niet vergelijken met mijn huidige machine.

Dat betekent dat ik subjectief moet gaan oordelen, aangezien ik nog geen Mac Mini heb staan. Nu vond ik toevallig ook de volgende site: http://www.videocardbenchmark.net/

Als ik daar wat scores opzoekt van processor en videokaart, krijg je het volgende:
Huidig systeem: Proc=1647, gpu=1134
MM2.3: Proc=2966, gpu=576
MM2.5: Proc=3585, gpu=309

Dus, daaruit maak ik op dat ik van de Mac Mini 2.5GHz meer rekenkracht kan verwachten, maar minder goede grafische prestaties. Wat betreft Black Ops zou ik dus verwachten dat het wel te spelen is, maar waarschijnlijk op medium setting ofzo. En zoals ik al zei, zou ik dat niet zo erg vinden voor die ene keer per maand dat ik mogelijk wil spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
MDKorpel schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 13:04:
[...]

Dat zou ik niet zonder meer zeggen. Ik vond deze review: http://www.macworld.com/a...011macminibenchmarks.html
Daarin kun je zien dat de 2.5GHz beter presteert dan de 2.3GHz in de een of andere CoD4 timedemo. Er wordt echter niet genoemd welke timedemo, dus ik kan de resultaten niet vergelijken met mijn huidige machine.

Dat betekent dat ik subjectief moet gaan oordelen, aangezien ik nog geen Mac Mini heb staan. Nu vond ik toevallig ook de volgende site: http://www.videocardbenchmark.net/

Als ik daar wat scores opzoekt van processor en videokaart, krijg je het volgende:

Dus, daaruit maak ik op dat ik van de Mac Mini 2.5GHz meer rekenkracht kan verwachten, maar minder goede grafische prestaties. Wat betreft Black Ops zou ik dus verwachten dat het wel te spelen is, maar waarschijnlijk op medium setting ofzo. En zoals ik al zei, zou ik dat niet zo erg vinden voor die ene keer per maand dat ik mogelijk wil spelen.
Ik heb hetzelfde. Ik heb momenteel m'n PC te koop staan (in V&A) en daar zit een ENGTX260 in. Die trekt COD op 1920x1080 op very high met 2 vingers in z'n neus. Nu speel ik niet zo vaak en is hij vooral voor muziek, internet & MSN. Maar ik wil wel dat als ik een keer COD wil spelen dat hij het trekt.
Is er iemand hier met een Mac Mini 2,5GHZ (nieuwe gen) die hier uitsluitsel over kan geven?

http://www.notebookcheck....eon-HD-6650M.43962.0.html -> Volgens die pagina draait die AMD GPU black ops op high met gemiddeld 37fps. Dat is toch goed te doen?

[ Voor 5% gewijzigd door DennusB op 19-10-2011 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
MDKorpel schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 13:04:
[...]

Dat kan toch haast niet? De Radeon 6630M van de 2.5 is ongeveer 2x zo snel als de integrated HD3000 van de 2.3. Die kan nooit zo'n slechte score geven, of er was gewoon iets totaal anders in die setup. De 6630M ondersteunt DirectX 11 en de HD3000 niet dus misschien was de benchmark in dat geval zwaarder omdat hij extra opties aan had.

Of het zou kunnen zijn dat die "MM2.5" het 2009 model is met Core 2 Duo, die had een 2.53 Ghz processor.

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 19-10-2011 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Niet online
GekkePrutser schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 13:37:
[...]
Ik heb het vermoeden dat die "MM2.5" het 2009 model is met Core 2 Duo, die had een 2.53 Ghz processor.
"MM2.5" is puur de naam die ik zelf heb gegeven voor de Mac Mini met 2.5 GHz i5 2520M. De score van de GPU komt zoals gezegd van http://www.videocardbenchmark.net/
Ik heb verder geen idee wat voor benchmark ze gedraaid hebben en met welke instellingen, dus daar kan ik niet veel over zeggen. Het is dus wel exact de videokaart die in de Mac Mini 2.5GHz zit. Bovendien haalt deze dus ook een bijna tweemaal zo hoge score als de Intel HD.
edit:Let wel, ik heb alleen losse scores opgezocht van processoren en GPUs, dat zegt natuurlijk niet erg veel over de overige samenstelling van het systeem, wat wel verschil zou kunnen maken.

Ik vind het zelf niet heel verwonderlijk, aangezien de Mac Mini mijns inziens niet bepaald bedoeld is om mee te gamen. Zoals ik al zei, ik verwacht dat ik de games die ik nu af en toe speel wel moet kunnen blijven spelen, alleen op iets lagere settings. Dat vind ik zelf niet erg.

[ Voor 9% gewijzigd door MDKorpel op 19-10-2011 13:56 . Reden: toevoeging geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Hebben jullie ook last met de apple remote sinds de nieuwste update?

Telkens als m'n mini uit sluimerstand komt gaat de apple remote ook ineens itunes aansturen in xbmc. Heel vervelend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Ah, ligt niet aan mij dus! Erg irritant idd! Geen oplossing gevonden nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
sebastius schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 23:43:
Ah, ligt niet aan mij dus! Erg irritant idd! Geen oplossing gevonden nog...
Mijn oplossing tot nu toe is de mini 24/7 op laten staan.. :) of helemaal uitschakelen en opzetten kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Ja beiden vind ik geen oplossing. Kost me veel te veel stroom of moeite/tijd. De kracht van de mini is juist dat ie superzuinig is en dat ie klaarstaat als je film wilt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
haha True, ik vind het juist vervelend dat ik nog steeds geen third party heb gevonden om een sata connector bij te kopen.

Desalniettemin heb ik nog geen last gehad van jullie probleem, zal er wel eens op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
sebastius schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:45:
Ja beiden vind ik geen oplossing. Kost me veel te veel stroom of moeite/tijd. De kracht van de mini is juist dat ie superzuinig is en dat ie klaarstaat als je film wilt kijken.
Je hebt zelf de vergelijking gemaakt, het scheelt per jaar maar tiental euro's. slaapstand of constant aan in idle. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160183

upgrade on the way van de mini?

http://browse.geekbench.ca/geekbench2/view/501585

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:17
Iemand ervaring met 19" rack adapters voor de Mini...?
Kwam zelf al deze 2 modellen tegen
http://www.mk1manufacturi...turing.com/MMR-2G-1U.html
http://www.sonnettech.com/product/rackmacmini.html

De Sonnet is direct in Nederland verkrijgbaar, de andere moet waarschijnlijk uit amerika komen. Voordeel van de Sonnet is dat deze dicht is... andere is weer goedkoper.
Gaat er om dat we 1 mini-2010 in een rack kunnen plaatsen met usb aansluiting en powerknop vooraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dat lijkt mij niet helemaal te kloppen. De i7 2600K is ten eerste een desktop processor met een TDP van 95 watt. Dat gaat nooit lukken in zo'n kleine kast als een mac mini. En daarnaast is de K versie de overclock versie, die zou Apple ook nooit gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 22:36
even een vraag omtrent de mac mini.

Mijn huidige iMac wil ik gaan vervangen door een mac mini. Ik wil namelijk een beeldscherm aanschaffen waar ik de mac mini op ga aansluiten. Aangezien ik het ook leuk vind om zo nu en dan een game te spelen op de pc, wil mijn pc ook aansluiten op hetzelfde beeldscherm. Dit is op zich geen probleem lijkt mij. Alleen wil ik _niet_ telkens het toetsenbord wisselen.(heb een muis met draad bij mijn iMac)

Is er een toetsenbord die ik zowel op de pc als de mac mini, draadloos kan laten communiceren, en deze ook nog eens volledig wordt ondersteund door Lion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Voor zover ik weet niet, ik zou zelf eerder naar een K(V)M switch kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Niet online
Ashy schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 16:38:
Is er een toetsenbord die ik zowel op de pc als de mac mini, draadloos kan laten communiceren, en deze ook nog eens volledig wordt ondersteund door Lion?
Zoals Frietsaus vermeldt, is een KVM switch mogelijk een oplossing. Dan moet je geloof ik echter meestal nog handmatig switchen tussen de computers.

Waar ik in eerste instantie aan dacht was het programma Synergy, waarmee je de muis en het toetsenbord van de ene computer kan delen met een andere computer. Dat is hier te vinden: http://synergy-foss.org/
Het wordt op de website gepresenteerd als oplossing voor computers met elk een eigen scherm, maar ik kan me niet voorstellen dat het minder goed zou werken als je twee computers op hetzelfde scherm gebruikt. Mogelijk nadeel is dat het over het netwerk werkt, dit zou wellicht lag op kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Nah... De i7-2600K (3.4Ghz!) uit die benchmark is een CPU met een TDP van 95 Watt. Die gaat niet in de mini passen, of je moet hem als kookplaat willen kunnen gebruiken :)

Apple gebruikt nu de 35W CPUs voor gewone laptops (45W voor het quad-core server model) en dat schijnt al heet te worden.

Ik denk dat die Geekbench score gewoon een hackintosh is met een gehackte System ID zodat hij zich als Mac Mini ziet.

Er gaan wel wat geruchten over een kleine snelheid upgrade van de MacBook Pro modellen (als tussentijdse upgrade, tot Ivy Bridge er is van de zomer volgend jaar), maar de MBP is dan ook voor het laatst in Februari vernieuwd geweest. De huidige mini is pas 2 maanden oud.

Edit: Oeps, Satch had dit al gezegd, sorry. Ik had er even overheen gelezen.

[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 23-10-2011 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 16:05:
Iemand ervaring met 19" rack adapters voor de Mini...?
Kwam zelf al deze 2 modellen tegen
http://www.mk1manufacturi...turing.com/MMR-2G-1U.html
http://www.sonnettech.com/product/rackmacmini.html

De Sonnet is direct in Nederland verkrijgbaar, de andere moet waarschijnlijk uit amerika komen. Voordeel van de Sonnet is dat deze dicht is... andere is weer goedkoper.
Gaat er om dat we 1 mini-2010 in een rack kunnen plaatsen met usb aansluiting en powerknop vooraan.
Je kunt ook gewoon een plank in je rack leggen he? Stuk goedkoper ;)

Meteen een tip voor de mede XBMC'ers die zich net als ik ergeren aan dat iTunes zich bemoeit met de remote (met omhoog/omlaag gaat het volume omhoog/omlaag).

1) Sluit XBMC af
2) Start Activiteitenweergave
3) Stop iTunes en iTuneshelper
4) Start XBMC
5) Profit! (totdat je reboot)

[ Voor 17% gewijzigd door sebastius op 23-10-2011 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
sebastius schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 22:17:
[...]

Meteen een tip voor de mede XBMC'ers die zich net als ik ergeren aan dat iTunes zich bemoeit met de remote (met omhoog/omlaag gaat het volume omhoog/omlaag).

1) Sluit XBMC af
2) Start Activiteitenweergave
3) Stop iTunes en iTuneshelper
4) Start XBMC
5) Profit! (totdat je reboot)
Werkt dit ook nog als je hem uit sluimerstand haalt? Want als ik reboot is het juist terug in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Jup, bij mij wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Bij mij is het niet opgelost. Als ik hem uit sluimerstand haal is het weer naar de klote..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 22:36
Nog even een andere vraag over de mac mini. in de OP wordt aangegeven dat men officieel max 2*2gb geheugen kan doen in de macmini. Als ik nu 2*4gb koop, worden deze dan niet herkend of? Het geheugen is op dit moment erg goedkoop wat een upgrade naar 8gb betaalbaar zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:17
sebastius schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 22:17:
[...]

gaat meer om de net en handigheid... ding zit nu met wat houtjes vast, maar geen powerknop aan de voorkant,,, willen het gewoon goed en netjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Nou, dat was snel :) Na lang denken, wou ik een MBA 13" of een Mini met betere GPU, Ethernet, uitbreidbaar geheugen en voor een lagere prijs... Toch maar voor de mini gegaan omdat ik toch graag een aparte desktop en een portable heb, en ook wel eens wil gamen. En eigenlijk wel meer dan 4GB nodig heb (VMs).

Gisteren besteld en vandaag staat ie al te zoemen, netjes hoor van Apple (hij moest uit Engeland komen).

Tot nu toe had ik een 2009 model, 2.0Ghz C2D met 4GB. Nu de midrange i5 2.5Ghz (met 6630M). GPU natuurlijk gelijk getest, ik kan GTA:San Andreas met alles op Max spelen op 1920x1080, WoW speelbaar op high... Prima :D Hij wordt tijdens het gamen wel een beetje luidruchtig maar ik vind het nog meevallen en zodra je stopt met het spel is het ook binnen een minuut weer rustig. Hij maakt een wat dieper geluid dan het vorige model als de fan echt hard draait, minder irritant. En met gamen heb ik toch meestal een headset op dus het boeit niet zo... Ik zou het denk ik wel irritant vinden als ik films aan het converteren ben, misschien gebruik ik daar de oude mini wel voor, die werd nooit zo luidruchtig als je alleen de CPU en niet de GPU aansprak.

Alles voelt ook veel directer aan, ondanks dat hij nog aan het indexeren is en geen SSD heeft. Ook in rust hoor je hem wel wat meer dan het vorige model trouwens (ik denk dat dat komt doordat de GPU zelfs in rust wat meer stroom verbruikt dan het vorige model), maar niet vervelend hard. Ik denk dat het ook deels de HDD is.

Ik had hiervoor dus ook nog het oude model behuizing, het nieuwe bevalt goed, ziet er wat strakker uit. Wel jammer dat de onderkant geen rubberen laag meer heeft, deze is nu hard plastic. Hierdoor schuift hij erg over de ondergrond en ik had er dan ook gelijk een kras op van een zandkorrel ofzoiets.

Ook jammer dat de powerknop nog steeds aan de achterkant zit (wie bedenkt nu zoiets :? ). Maargoed dat is bij de iMac ook het geval (die ik trouwens nooit overweeg vanwege het glossy scherm). Ik vind het ook wel handig dat hij nu lekker licht is en een ingebouwde voeding heeft, hierdoor is hij makkelijker mee te nemen.

Nu nog een tweede HDD kabeltje zoeken (voor niet al te veel), en de komende tijd verder sparen voor een knappe SSD, en een flinke bak geheugen :)

[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 26-10-2011 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-05 19:57
weet iemand of het instapmodel minder geluid maakt dan de i5 2.5 GHz vanwege bovenstaande verhaal (met GPU)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Newday schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:27:
weet iemand of het instapmodel minder geluid maakt dan de i5 2.5 GHz vanwege bovenstaande verhaal (met GPU)?
Ik denk het niet eigenlijk. Ik heb gisteravond even zitten kijken en de fans draaien idle op 1800RPM, dat is het laagste stand. Dus voor het instapmodel zal dat wel hetzelfde zijn. Ik moet nog even kijken wat de idle RPM is van mijn 2009 model.

Maar het valt wel op: Bij het 2009 model moest ik soms echt kijken of hij aan stond of niet. Bij de 2011 is het gewoon duidelijk te horen. Best een verschil. Misschien komt het ook wel door de harde onderkant (dat die wat geluid doorgeeft aan de tafel), ik ga nog proberen er iets tussen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-05 19:57
oke dank je
ben ik ook wel benieuwd naar, ik heb nu volgens mij het 2008 model en is inderdaad bijna niet te horen.
Zit nu te twijfelen, upgrade naar SSD of nieuwe instapmodel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.apiooo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 11:31

J.apiooo

FWN

Ashy schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 20:55:
Nog even een andere vraag over de mac mini. in de OP wordt aangegeven dat men officieel max 2*2gb geheugen kan doen in de macmini. Als ik nu 2*4gb koop, worden deze dan niet herkend of? Het geheugen is op dit moment erg goedkoop wat een upgrade naar 8gb betaalbaar zou maken.
2x4GB werkt prima. Heb ik een aantal weken geleden ook gedaan. Binnen 5 minuten ben je klaar. Geen draaiende ballonnetjes meer :)

Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GC-Martijn
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-12-2018
ik zit te twijfelen tussen een pc laptop icm externe monitor of bijv. een mac mini.
Mijn enige eis is dat deze geen herrie maakt wanneer ik bijv. photoshop draai, ik zie hier enkele berichten dat de mini wel herrie kan maken (blazen etc).

Hoeveel herrie maakt een mac mini nu en wanneer, en is er iets tegen te doen ?

// - bla la

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
GC-Martijn schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 10:19:
ik zit te twijfelen tussen een pc laptop icm externe monitor of bijv. een mac mini.
Mijn enige eis is dat deze geen herrie maakt wanneer ik bijv. photoshop draai, ik zie hier enkele berichten dat de mini wel herrie kan maken (blazen etc).

Hoeveel herrie maakt een mac mini nu en wanneer, en is er iets tegen te doen ?
Ik denk dat je het over mijn ervaringen hebt hierboven? Nouja, 'herrie' is een groot woord hoor. Mijn verwachtingen waren gewoon hoog gespannen door het oude model. De nieuwe mini hoor je altijd wel een beetje, en het oude hoorde je echt niet in rust. De nieuwe hoor je een beetje blazen als hij het niet druk heeft, net zoals een laptop. Het viel me gewoon op omdat het oude model stiller was maar het is nog lang niet zo hard als bijvoorbeeld een Desktop PC.

Natuurlijk als je hem keihard gaat belasten dan gaan de fans hard draaien en dan klinkt hij als een stofzuiger. Zeker als je zowel de CPU als de GPU tegelijk belast. Dat is altijd al zo geweest en is eigenlijk met elke PC of laptop het geval.

Of het in jouw geval te doen is hangt gewoon af van wat je precies doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:37
Ik wil mogelijk een Mac Mini aanschaffen en heb een aantal vragen.
Op tweakers/internet heb ik al e.e.a. aan informatie gevonden maar graag een reactie/bevestiging.

1.
Meerprijs voor een 256 GB SSD is 600 euro. 8)7

Is de Mini SATA II of SATA III? Ik dacht SATA III?
Ik heb nl. nog onderstaande SSD's liggen waarvan de Kingston SATA II en is de Crucial SATA III.
Ook zou ik graag willen weten welke gegarandeerd werken.

Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit) 96GB

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

2.
Meerprijs voor een 4 GB RAM is 200 euro. 8)7
Welke compatible geheugen merk/type is gegarandeerd werkend op de Mini?

3
Zijn er nog andere voordelen dan pure CPU kracht om een i7 CPU te kiezen?
Ik las iets over de videokaart in combinatie met een i7?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
kraades schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 21:14:
Op tweakers/internet heb ik al e.e.a. aan informatie gevonden maar graag een reactie/bevestiging.
Ik heb ook de nieuwe mini, hij is idd SATA III. Ik heb ook die Crucial al klaarliggen. Ik wacht nog even op het inbouwmateriaal (tweede HDD kabel + rubber montageringetjes) die ik heb besteld, dan ga ik hem inbouwen. Als het goed is komt dat volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
kraades schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 21:14:

1.
Meerprijs voor een 256 GB SSD is 600 euro. 8)7

Is de Mini SATA II of SATA III? Ik dacht SATA III?
Ik heb nl. nog onderstaande SSD's liggen waarvan de Kingston SATA II en is de Crucial SATA III.
Ook zou ik graag willen weten welke gegarandeerd werken.

Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit) 96GB

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Zie SSD topic voor meer info, je hoeft geen 'upgrade bundle' te nemen sowieso.
2.
Meerprijs voor een 4 GB RAM is 200 euro. 8)7
Welke compatible geheugen merk/type is gegarandeerd werkend op de Mini?
Zie Topicstart, ik heb het al een keertje geprobeerd. In principe werkt al het A-merk geheuren.
3
Zijn er nog andere voordelen dan pure CPU kracht om een i7 CPU te kiezen?
Ik las iets over de videokaart in combinatie met een i7?
Tja, dat is afhankelijk wat je wilt. Tuurlijk is de duurdere mini beter dan de minder dure. Wat ga je er mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:37
Dank voor jullie reacties!

@GekkePrutser
De Mac Mini Dual Hard Drive Kit van iFixit?
Laat even weten hoe het gegaan is?
Mijn staat namelijk dezelfde exercitie te wachten... 7(8)7

@sebastius
Excuses, in mijn enthousiasme heb ik volgens mij de helft van je topic start niet gelezen... :z

Nou, ik denk dat ik maar ga voor het instapmodel en dan de SSD + RAM upgrade zelf doe.
Hoewel het SSD vervangen er niet heel erg makkelijk uit ziet...althans voor ondergetekende...

Wel goed voor de portemonnee zeg!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
kraades schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 19:52:
@GekkePrutser
De Mac Mini Dual Hard Drive Kit van iFixit?
Laat even weten hoe het gegaan is?
Mijn staat namelijk dezelfde exercitie te wachten... 7(8)7
Nee, die is steeds niet op voorraad. Bovendien zijn hun verzendkosten hoog (en komt er daarna nog heffing/BTW bij, bij aflevering). Aangezien het uit Amerika komt.

Ik heb gewoon de 2 partnummers besteld bij een lokale reseller. De kabel was 26 euro ex BTW, de schroeven en rubber ringetjes 22 euro. Die laatste waren best duur maarja, ik doe het liever in 1x goed dan eerst ringetjes monteren die niet passen.

Ik laat wel weten hoe het gaat! Als het goed is komen ze in de loop van deze week binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-05 12:37

LoneWolf

Just a Byte

@GekkePrutser, welke reseller en waar, want, dat wordt al heel wat aantrekkelijker dan overseas orderen

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:39

M_V

GekkePrutser schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:23:
[...]

Nee, die is steeds niet op voorraad. Bovendien zijn hun verzendkosten hoog (en komt er daarna nog heffing/BTW bij, bij aflevering). Aangezien het uit Amerika komt.

Ik heb gewoon de 2 partnummers besteld bij een lokale reseller. De kabel was 26 euro ex BTW, de schroeven en rubber ringetjes 22 euro. Die laatste waren best duur maarja, ik doe het liever in 1x goed dan eerst ringetjes monteren die niet passen.

Ik laat wel weten hoe het gaat! Als het goed is komen ze in de loop van deze week binnen.
Ik ben ook nog steeds erg benieuwd. Ik heb nog een 1Tb 2,5 harddisk liggen en eventueel kan een van mijn desktops ook wel zonder SSD.

Die kabel is erg schappelijk geprijsd, de ringetjes vind ik alleen wel erg duur. Zou je die ringetjes en schroefjes echt nodig hebben? En die logic board removal tool?

Upd. Nog even op die ifixit gekeken, en de ringetjes lijken toch wel erg nuttig.

[ Voor 4% gewijzigd door M_V op 31-10-2011 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162916

Hmm mooi dat het inbouwen van een SSD toch lukt op de bovenvermelde manier. Heb vorige week bij de Apple store in A'dam een mini (duurdere model) besteld. Volgens de verkoper konden ze de SSD inbouwen als ik die bij hen bestelde. Prima, gelijk maar gedaan. 1,5 week verder en het blijkt toch niet te lukken omdat ze de sata controllers niet apart kunnen bestellen. Echt jammer, maarja dan ga ik het zelf maar doen...

Vraagje: ik wil mijn mini onder mijn bureau 'ophangen' via beugels - met USB fan voor de airflow :*) Nu heeft de mini zo'n geweldige powerknop die lekker verzonken is, dus heb niet zoveel zin over mijn bureau te hangen om dat knopje in te drukken. Is het mogelijk de mini aan te zetten (dus niet uit sluimer, echt power on)? Via de Apple Remote werkt het niet, wellicht via een wake on lan app op je iphone?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 162916 op 01-11-2011 08:04 ]

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste