Ik heb pas een 4K scherm gekocht, en tot nu toe was mijn 2011 Mac Mini mijn dagelijkse machine (met flinke upgrades, 16GB en snelle SSD).
De mini kan volgens de specs maximaal 2560x1600, maar met de 4K op Displayport ingeprikt werkt hij toch gewoon op 4K! Hij springt ook gelijk in de 'retina' mode (dus extra scherpte, geen ultrakleine letters), nadeel is wel dat je de verschillende scaling groottes niet hebt (je kan alleen 1920x1080 retina doen). En een nog groter nadeel.. Hij werkt alleen op 30Hz. Daardoor heb je een merkbare lag tijdens het scrollen en muisbewegen. Het lagt meer dan ik zou verwachten van bijv. games die ik wel eens op 30 fps heb gespeeld dus ik heb het vermoeden dat er wat meer aan de hand is dan alleen de framerate, dus wellicht dat de radeon kaart het er erg zwaar mee heeft. Al met al voelt het behoorlijk traag en 'laggy' aan, dat werkt niet lekker. Dus ik was aan het kijken naar wat nieuwers.
Nu zag ik dat de 2014 Mini nog steeds niet eens 4K support heeft? Is dat ook praktisch zo of alleen officieel (net zoals bij de 2011 die het blijkbaar toch gewoon kan)? Alleen dan wil ik wel 60Hz natuurlijk.
Edit: Inmiddels toch gevonden uit praktijkvoorbeelden: de 2014 kan alleen 4K op 30Hz net als de 2011...
Ik wil per se een desktop machine (geen zin om voor een duur scherm, accu enz te betalen die ik toch niet gebruik). En een iMac is geen optie omdat ik soms ook mijn game PC of werklaptop op hetzelfde scherm aan wil sluiten.
Dan toch maar eens naar een NUC gaan kijken met Linux... De 2014 Mini is sowieso erg onaantrekkelijk wegens het gebrek aan update mogelijkheden. Alleen dat 4K is zo mooi

En Apple heeft het 'retina' gebeuren zo goed voor elkaar. Zowel Linux als Windows werken lang niet zo goed met verschillende monitoren waarvan sommige HiDPI zijn en anderen niet.
Edit: Bedankt @
Dreamvoid ! Ik heb daar ooit wel eens mee geexperimenteerd maar toen was het niet bepaald soepel (booten ging stuk bij elke update enzo), toch weer eens opnieuw proberen dan.
[
Voor 27% gewijzigd door
GekkePrutser op 10-01-2018 14:54
]