[Mac mini 2010-2014] Ervaringen en Discussie, deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Matey schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 15:37:
Wat verwachten jullie van de WWDC keynote qua MacMini's?
Op de WWDC wordt alleen software besproken :)

Mijn wederhelft heeft de goedkoopste nieuwe mini al een tijdje. Ze hoefde niks fancy's..maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik vrolijk word van de snelheid van het ding. Ze is er zelf blij mee hoor, maar pfff, ik kan er niet echt mee werken... Mijn oude mini beneden in de huiskamer (htpc) is volgens mij vlotter :/ :P En die is nog uit te breiden ook.. Blijf het ontzettend jammer vinden dat je niet zelf meer kunt sleutelen of betaalbaar kunt upgraden.

[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 14-06-2016 16:13 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

GekkePrutser schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:42:
[...]

Daar kunnen we alleen naar raden... Maar idd, wat KhaZ zegt.

Geheugen upgrades en SSD's waren mega duur van Apple zelf dus iedereen die de mini kocht zette de schroevendraaier erin na aankoop. Ik ben gelijk naar de 16GB gegaan en een SSD er bij geplaatst, later zelfs 2x SSD :9 Anders had mijn 2011 Mini allang niet meer voldaan als dagelijkse computer.

Nu zit je vast aan wat je koopt, en kan je bovendien Apple's prijzen betalen als je veel geheugen wil. Upgraden van het 4GB basismodel naar 16GB is 360 euro, terwijl een 16GB SO-DIMM kit 56 euro kost in de pricewatch |:(

Of als je een SSD wil hebben. Puur SSD kan niet eens bij Apple, van 500GB HDD naar 1TB "Fusion" hybride kost 300 euro. Daar heb je gewoon een losse SSD van 1TB voor ;( Gelukkig kan je die nog wel vervangen.

Plus dat ze nu geen quadcores meer doen... Dusja, ik zou voor het quadcore 2012 model gaan als je die nog gereviseerd o.i.d. kan krijgen.
Helemaal mee eens, fusion drive is gewoon achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
2Dutch schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:12:
[...]
Op de WWDC wordt alleen software besproken :)
Meestal wel maar niet altijd. Bijvoorbeeld de MacBook Pro met retina scherm is tijdens een WWDC keynote bekend gemaakt (in 2012). En de nieuwe Mac Pro in 2013, al was die niet meteen beschikbaar. Sindsdien is het inderdaad stil geweest op het gebied van hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-05 11:48
KhaZ schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:08:
[...]

Om te zorgen dat je een nieuwe koopt... :/
Ja, en dat heb ik ook gedaan >:)

In 2014 hals over kop een van de laatste mac mini uit 2012 kon bemachtigen. En ook nog met flinke korting die meteen naar SSD en 16 GB RAM ging. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-02 11:40
Olga2000 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:41:
[...]

Ja, en dat heb ik ook gedaan >:)

In 2014 hals over kop een van de laatste mac mini uit 2012 kon bemachtigen. En ook nog met flinke korting die meteen naar SSD en 16 GB RAM ging. ;)
heb toen inderdaad hetzelfde gegaan. Schitterende prijs voor de quadcore 2012 mini en dan zelf hdd vervangen door een SSD en geheugen uitgebreid naar 16gb en de mini werkt nog steeds perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-06 21:40
De 2012 quadcore mini was inderdaad makkelijk op te kietelen door zelf geheugen en een SSD bij te plaatsen. Met een puik beeldscherm erbij was je nog steeds honderden euro's goedkoper uit dan een vergelijkbare iMac. Dat zal ook wel de reden zijn dat Apple deze configuratie niet meer aanbiedt...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-05 11:48
Gluten Parody schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:45:
De 2012 quadcore mini was inderdaad makkelijk op te kietelen door zelf geheugen en een SSD bij te plaatsen. Met een puik beeldscherm erbij was je nog steeds honderden euro's goedkoper uit dan een vergelijkbare iMac. Dat zal ook wel de reden zijn dat Apple deze configuratie niet meer aanbiedt...
Ja, denk ik ook... Apple eigen RAM ruim 4 keer zo duur...

Enige wat mij een beetje tegenvalt is grafische kaart. Niet dat het helemaal slecht is, maar tja... Die zijn bij alle macs niet al te beste.

Ik las laatst gerucht dat Apple aan nieuwe Thunderbolt display met ingebouwde grafische kaart zou werken en dat nieuwe MacOS gaat zelf de beste kaart gebruiken. Dat zou een perfecte aanvulling op mijn MacMini quad core 2012 zijn! Echter twijfel ik of die met zo'n 'oude' MacMini zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Is er wellicht iemand op het forum die zijn MacMini gebruikt in combinatie met een 21:9 scherm? Ik ben wel gecharmeerd van het brede bureaublad, echter lees ik dat er op Windows sprake kan zijn van interface foutjes en dat sommige software niet goed kan omgaan met dergelijke resoluties.

Wat zijn jullie ervaringen? Hoe gaat OSX om met deze schermen? Merken jullie problemen met applicaties van andere ontwikkelaars?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
Welke SSD raden jullie aan om in mijn Mac Mini 2014 te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:30

OgWok

U.N.C.L.E.

ralphjxss schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:15:
Welke SSD raden jullie aan om in mijn Mac Mini 2014 te zetten?
De snelste! Is wel een "stevige" klus als ik iFixit even zo bekijk, maar wel te doen.

https://nl.ifixit.com/Gui...d+Drive+Replacement/32815

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
OgWok schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:21:
[...]

De snelste! Is wel een "stevige" klus als ik iFixit even zo bekijk, maar wel te doen.

https://nl.ifixit.com/Gui...d+Drive+Replacement/32815
Dat heb ik er wel voor over! :)
Thanks voor je linkje, sinds ik mijn Macbook Pro Retina heb voelt de Mac Mini echt enorm traag aan wat enorm zonde is :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 12:34
SirLenncelot schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:27:
Is er wellicht iemand op het forum die zijn MacMini gebruikt in combinatie met een 21:9 scherm? Ik ben wel gecharmeerd van het brede bureaublad, echter lees ik dat er op Windows sprake kan zijn van interface foutjes en dat sommige software niet goed kan omgaan met dergelijke resoluties.

Wat zijn jullie ervaringen? Hoe gaat OSX om met deze schermen? Merken jullie problemen met applicaties van andere ontwikkelaars?
Ik heb hem inderdaad een tijdje gebruikt met een LG 21:9 paneel. Onder OSX werkt dit zeker goed. Het enige probleem wat ik had is dat een Mac Mini <2014 over HDMI geen resoluties hoger dan 1920x1200 kan uitsturen. Een 21:9 display blijft via HDMI dus steken op FHD.

Over displayport kan het wel. Dus met de juiste verloopjes kan je tot 2560x1440 of zelfs 1600 over VGA. Ziet er niet uit qua kabels maar dat is niet heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een 2e hands mac mini die ik nog volledig kan pimpen qua geheugen, processor en hd. Tot welke jaargang van de mac mini was dit nog mogelijk? En weet iemand een leapp.nl achtige website hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
RAM kan tm het 2012 model. HD wisselen kan nog steeds (1 in de 2014, 2 in alles daarvoor). Processor wisselen is al sinds de Core 2 Duo dagen niet meer mogelijk, als je dat wilt moet je aan de hackintosh.

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:22
Zijn er al geruchten omtrend een upgrade? Ik hoop eigenlijk op een Mac Mini met een GTX 1060 chip, graag eindelijk een dedicated chip i.p.v. Intel Iris Pro zou toch een welkome aanvulling zijn. Nvidia heeft de 1060 zo zuinig gekregen, relatief koel en de mobiele chips doen amper onder voor de PC kaarten, iets wat ik AMD niet waar zie maken. Een iMac 5k is mij te duur, maar ik wil voor mijn dagelijkse taken (buiten gaming om) toch het liefst bij Mac blijven.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:15

nelizmastr

Goed wies kapot

MadDogMcCree schreef op donderdag 01 september 2016 @ 01:15:
Zijn er al geruchten omtrend een upgrade? Ik hoop eigenlijk op een Mac Mini met een GTX 1060 chip, graag eindelijk een dedicated chip i.p.v. Intel Iris Pro zou toch een welkome aanvulling zijn. Nvidia heeft de 1060 zo zuinig gekregen, relatief koel en de mobiele chips doen amper onder voor de PC kaarten, iets wat ik AMD niet waar zie maken. Een iMac 5k is mij te duur, maar ik wil voor mijn dagelijkse taken (buiten gaming om) toch het liefst bij Mac blijven.
De geruchten gaan dat de MacBook Pro in ieder geval AMD Polaris gaat krijgen, dus geen Nvidia. De Mini zal hooguit een keer een CPU refresh krijgen met iets snellere HD graphics. Het is nou eenmaal een instap model voor de standaardgebruiker, niet voor de veeleisende klant. Die neemt wel een dikke iMac of Mac Pro (die ook erg toe is aan een nieuwe editie)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
Voor mijn nieuwe opleiding een Macbook Pro aangeschaft, Mac Mini staat nu stof te happen. Enig idee wat ik hiermee nog kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 12:51

breinonline

Are you afraid to be known?

Will it blend, verkopen, htpc van maken, etc. Er lijkt me genoeg zelf te verzinnen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-06 21:46

Coffee

Coffee

OgWok schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:21:
[...]
De Upgrade is prima te doen (als je een beetje ervaring hebt en voorzichtig bent). Ik heb het zelf al een aantal keer gedaan.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
MadDogMcCree schreef op donderdag 01 september 2016 @ 01:15:
Een 1060 lijkt me echt onmogelijk. Apple zorgt er altijd voor dat de Mini als goedkoopste model zo oninteressant mogelijk is.

Er is de laatste jaren maar een model geweest met dedicated GPU, dat is het dual-core 2011 model dat ik nog steeds heb. En daar zat maar een 6630M in, toen al niet bijzonder (alhoewel grappig gezien wel beter dan de 6490M die in de instap MacBook Pro zat!). De quad core had vreemd genoeg weer integrated intel graphics.

Ze hebben inmiddels de quad core optie ook al gedropt en er zijn sindsdien ook geen dedicated GPU's meer geweest. Plus dat de mini sinds de laatste update veel minder interessant is geworden doordat de 2e SATA poort is verwijderd en het geheugen nu gesoldeerd zit. Ik denk dat je het op je buik kan schrijven :) Apple houdt niet (meer) van waar voor je geld. Jammer :-(

En ja de HDD vervangen is niet lastig. Die removal tool van iFixit heb je trouwens ook niet nodig. Gewoon een dunne schroevendraaier ofzo gebruiken en het met beleid doen.

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 04-09-2016 16:16 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Geen Skylake refresh zo te zien?

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
De verwachting was sowieso dat deze keynote alleen iPhone/iWatch besproken zou worden.

Een andere verwachting is dat in oktober een nieuw event is waar in ieder geval de nieuwe Macbook Pro besproken zal worden. Wellicht dan ook de nieuwe Mini :)

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvd-linden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-01-2023
Ik heb een probleem met mijn Mac mini (medio 2011), namelijk het volgende:

Vanmiddag liep mijn Mac mini plotseling vast, het beeld verdween ineens en het nummer dat ik in iTunes aan het beluisteren was bleef haken. Op een gegeven moment ging die zelf over tot een herstart, maar dit duurde zolang dat ik op een gegeven moment mijn computer uitgezet heb via de power button. Daarna heb ik hem geprobeerd opnieuw op te starten, maar telkens kwam die tot de laadbalk en zodra die verdween kwam er een wit scherm (ipv het normale opstartscherm), en na pak en beet 1 à 2 minuten startte die weer opnieuw op en begon de riedel weer van voor af aan.

Nu heb ik hem zojuist geprobeerd op te starten in de veilige modus. Hij maakte de laadbalk grotendeels af (dit duurde al langer dan normaal) en vervolgens ging die weer naar het witte scherm en daar staat die nu al ruim een kwartier op.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en wat ik zou kunnen proberen?

PSN ID: dvd-linden | Youtube: dvd-linden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Welke mac mini (2011 bijv) kan ik nog uitbreiden dusdanig dat ik er final cut pro x fatsoenlijk op kan draaien?? Ik zoek een 2e handse mac mini die ik hiervoor kan gebruiken... iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 11:56
Sbakker1982 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 23:20:
Welke mac mini (2011 bijv) kan ik nog uitbreiden dusdanig dat ik er final cut pro x fatsoenlijk op kan draaien?? Ik zoek een 2e handse mac mini die ik hiervoor kan gebruiken... iemand tips?
Mac mini 2012 is de laatste die je zelf kunt uitbreiden (heb er zelf een en ssd 128gb erbij gedaan naast de 1 tb die er al in zat en 16 gb werkgeheugen erin geprikt) bij het 2014 model zit alles vast en is niet meer uit te breiden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:15

nelizmastr

Goed wies kapot

Sbakker1982 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 23:20:
Je beste opties zijn de Quad Core 2011 en 2012 modellen. Ik zou geen Final Cut op de dual core modellen draaien. Exports duren dan absurd lang, zelfs met final cut.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Helaas, gaat Sierra niet meer lukken op mijn (wat oudere) Mac Mini. Jammer, want wil er nog geen afscheid van nemen. Draait met Yosemite erg goed (8 GB mem en SSD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Wat voor een is het dan? Misschien is het een van de modellen waar je die beperking nog kan omzeilen?

http://dosdude1.com/sierrapatch.html

[ Voor 16% gewijzigd door GekkePrutser op 12-11-2016 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

GekkePrutser schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:13:
Wat voor een is het dan? Misschien is het een van de modellen waar je die beperking nog kan omzeilen?

http://dosdude1.com/sierrapatch.html
Early 2009, dacht ik zo even snel. Had de Dosdude site ook gezien. Voor WiFi moet er dan wel een andere WiFi kaart in, want de ingebouwde wordt niet meer ondersteund. Ook het feit dat bij updates OSX "broken" kan raken, spreekt me niet aan. Dan lijkt het meer op een Hackintosh ;)

Heb besloten er El Capitan op te zetten en maar hopen dat Apple daar nog een paar jaar support op geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 11:56
Iemand hier ervaring met 4k filmpjes bewerken op Mac mini 2012 core i7 model?
Welk programma kan ik het beste gebruiken?
Final cut pro of adobe of imovie?
Betreft 4k filmpjes @30fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Even dit topic oprakelen. Mijn Mac Mini late 2009 heeft iets geks. Ik haal maar 50 Mbit/s via de LAN kabel, en ca 130 Mbit/s via Wifi. Mijn Ziggo abo is 150/15 MBit/s. Ik had op internet iets gevonden over het uitzetten van IPv6 ondersteuning en het zetten van wat instellingen in /etc/sysclt.conf. Daarmee haal ik nu 80 Mbit/s. Voor de wifi snelheid had het geen invloed.

Ik vind het vreemd dat ik een lagere snelheid via de kabel haal dan via Wifi. Bij de netwerk instellingen heb ik geprobeerd de LAN verbinding op 1000BaseT in te stellen, maar dan gaat de interface op rood (not connected). Volgens specs zou de late 2009 toch echt wel een 1000 Mbit/s netwerkpoort heeft.

Als ik een Windows laptop aansluit op dezelfde kabel (ik heb verder geen andere Apple met een netwerk poort), dan haal ik 154 Mbit/s (via wifi trouwens ook), dus aan de kabel ligt het niet.

Kan de Mac Mini niet harder, of is er iets wat ik kan doen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-06 13:33
zonoskar schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 00:05:
Even dit topic oprakelen. Mijn Mac Mini late 2009 heeft iets geks. Ik haal maar 50 Mbit/s via de LAN kabel, en ca 130 Mbit/s via Wifi. Mijn Ziggo abo is 150/15 MBit/s. Ik had op internet iets gevonden over het uitzetten van IPv6 ondersteuning en het zetten van wat instellingen in /etc/sysclt.conf. Daarmee haal ik nu 80 Mbit/s. Voor de wifi snelheid had het geen invloed.

Ik vind het vreemd dat ik een lagere snelheid via de kabel haal dan via Wifi. Bij de netwerk instellingen heb ik geprobeerd de LAN verbinding op 1000BaseT in te stellen, maar dan gaat de interface op rood (not connected). Volgens specs zou de late 2009 toch echt wel een 1000 Mbit/s netwerkpoort heeft.

Als ik een Windows laptop aansluit op dezelfde kabel (ik heb verder geen andere Apple met een netwerk poort), dan haal ik 154 Mbit/s (via wifi trouwens ook), dus aan de kabel ligt het niet.

Kan de Mac Mini niet harder, of is er iets wat ik kan doen?
Heeft je modem/router/ap/switch wel een 1Gbit poort? Niet dat die max maar 100Mbit aankan en al een andere kabel geprobeerd?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

SpoekGTi schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 10:37:
Heeft je modem/router/ap/switch wel een 1Gbit poort? Niet dat die max maar 100Mbit aankan en al een andere kabel geprobeerd?
Ja, want met een andere laptop op dezelfde kabel haal ik wel de Max snelheid.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-06 13:33
zonoskar schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 11:19:
[...]

Ja, want met een andere laptop op dezelfde kabel haal ik wel de Max snelheid.
Vaag en als je iets kopieert over je lan? Grote file, dus geen Speedtest doen? Wat haal je dan?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Nieuwe Mac Mini's in aantocht vandaag? :)

http://www.apple.com/us/shop/goto/macmini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-06 13:03
Om 16:01 weet je het :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ik ben op zich wel benieuwd. Maar ik verwacht er niet veel van sinds het huidige model uit 2014. De mini is voor mij niet interessant meer sinds de 2e SATA poort is verdwenen en het geheugen nu ook vastgesoldeerd zit. En geen quadcore optie meer...

Misschien als hij met een kleinere form factor komt en de prijs lager wordt.. Maargoed het is Apple ;) Goedkoop zal hij niet worden. Maar een nieuwe case is eigenlijk wel nodig. De huidige heeft nog steeds ruimte voor een DVD drive die er sinds 2010 al niet meer in zit. :z

Ik gebruik wel nog dagelijks mijn 2011 Mini met dedicated GPU (Radeon 6630M). Tegenwoordig ook geen super ding meer maar hij kan nog wel mee, met 2 SSD's er in en 16GB RAM. Als het zo'n nieuwe onmodbare mini was geweest dan was hij allang al niet meer bruikbaar geweest.

Edit: Nou, het is live.. Ik zie anders niets nieuws?? Zelfde case, zelfde hardware zo te zien. Eigenlijk wel bizar dat ze nog steeds hardware uit 2014 verkopen voor dezelfde prijs als toen 8)7 Volgens mij doet niemand dat behalve Apple.

[ Voor 50% gewijzigd door GekkePrutser op 24-03-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 15:18

-SaveMe-

-klik-

[b][message=50687139,noline]
Edit: Nou, het is live.. Ik zie anders niets nieuws?? Zelfde case, zelfde hardware zo te zien. Eigenlijk wel bizar dat ze nog steeds hardware uit 2014 verkopen voor dezelfde prijs als toen 8)7 Volgens mij doet niemand dat behalve Apple.
Inderdaad. Er mag wel eens een upgrade komen. Ik zit zelf ook nog op de 2011 mini met 16GB Ram. Werkt nor prima voor wat ik er mee doe, maar wil ooit wel eens upgraden ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik heb niet meer gewacht en ben twee maanden terug maar voor een Thin-mITX Hackintosh systeem gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10-2022
Dreamvoid schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:22:
Ik heb niet meer gewacht en ben twee maanden terug maar voor een Thin-mITX Hackintosh systeem gegaan.
Mag ik vragen welke hardware je hebt gebruikt ? En welke installatie procedure ? Of waar je de hackintosh vandaan hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Zie de 'specs' link in mijn signature :) Unibeast installatiemethode, ik heb er een postje over gemaakt in het hackintosh topic.

[ Voor 52% gewijzigd door Dreamvoid op 26-03-2017 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:19
Ook ik meld me in dit topic. In 2005 heb ik een Mac Mini G4 gehad met 1,25GHz, 256MB RAM en 40GB HDD. Geweldige machine, icm een Hercules 15" TFT. Later kwam er een Apple Cinema Dispay 20". Oude tijden herleven, want sinds gisteren staat er een tweedehands 2014 instapmodel onder de TV hier :>. €275.

Nu de rest van dit topic eens door nemen.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Dat is geen gekke prijs voor een mini! Feli's met de aankoop!

Ik gebruik mijn 2010 mini ook nog steeds. Nu eindelijk geüpgrade van Mavericks naar Sierra. Ik vind het nieuwe systeemlettertype alleen erg lelijk op schermen zonder retina. Daarom ben ik ook zo lang op Mavericks gebleven. Denk dat ik binnenkort maar Ubuntu erop zet.

Voor HTPC is het inderdaad een super ding, het is ook het laatste model dat nog de IR remote ondersteunt!

Ik had trouwens precies diezelfde G4! Nog ergens in de kast liggen ook. Ook heb ik nog een hele tijd een Core 2 Duo model op colocatie gehad, met de DVD drive verwijderd voor extra koeling.

[ Voor 17% gewijzigd door GekkePrutser op 01-04-2017 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Maar waar blijven de nieuwe minis? Apple gaat ze toch niet uit het assortiment halen. Ben er een beetje bang voor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-06 16:37
Om de geruchtenmolen nog een zwaai te geven: ik heb gehoord dat er tijdens de WWDC een nieuw, kleiner model gepresenteerd wordt, de iniMini.

Uit het assortiment halen van de mini zie ik niet gebeuren, net zo min als een spoedige update. Apple heeft geen reden om ze te vernieuwen en de winstmarge lijkt mij wel in orde. Het is wel grappig om te zien dat er een jaar of tien geleden ook al twijfels waren of de mac mini nog lang zou bestaan. Ik werk zelf nog op een late 2009 Mini. Inmiddels wel met een ssd, en eerlijk gezegd heb ik ook geen snellere computer nodig. Het zou wel leuk zijn om een nieuwe, supersnelle mini te hebben, maar ik betwijfel of ik veel verschil zou merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik vraag alleen af hoeveel ze er nu nog van verkopen en of Intel überhaupt nog wel Haswell chips bakt. Op een gegeven moment is die voorraad chips toch wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Op zich sta ik er wel voor open om mijn 13 inch MBP pro retina (early 2013) in te ruilen zodra er een nieuwe Mini uitkomt.. Mobiel kan ik meer dan voldoende met de iPad Pro dus ik houd dit topic ff in de gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Ik heb een tricked-out Mini late 2012, quadcore, 16GB, en met een home made fusion drive bestaande uit de 1TB HDD plus een 512GB SSD. Inmiddels dus 4.5 jaar oud, en als zodanig begint het te jeuken om een keer iets nieuws te krijgen.

Het enige wat ik nog realistisch kan upgraden binnen het apparaat is naar 1 of 2TB SSD gaan -- de huidige Minis zijn niet beter (en in veel opzichten eerder slechter). Maar alternatieven zijn er ook niet echt meer -- moet ik dan maar een Mac Pro 4,1 gaan doen en er nieuwe CPUs en ram in prikken? Of -- ieuw -- Hackintosh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Twee kanten op denk ik:

- als je een klein Mini-achtig systeem wilt houden, dan zou ik je quadcore Mini lekker houden, want zoveel snellers is er ook weer niet in Hackintosh-land. Je kan een Skylake mITX systeem maken (Kaby Lake is nog ietwat lastig), maar zelfs de snelste optie (Core i7-6700K) is 'maar' 50% sneller. Ook een kant-en-klare NUC schiet niet veel op.

- als het formaat/stroomverbruik geen probleem is, dan kan je bv een tweedehands workstation kopen, die dingen zijn niet zo idioot duur (een HP Z800 met 2x6 core Xeon heb je al voor rond de 700-800 euro) en dan heb je al snel 5x de performance van je huidige Mini, en royale uitbreidingsmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Naar aanleiding van : nieuws: Tim Cook: Mac mini wordt belangrijk in ons productaanbod

Ben inmiddels mijn 2e mini in huis aan het uitfaseren (Chromecast heeft hem vervangen, meer gemak en ben nog geen streaming-errors tegengekomen), en ga binnenkort de mini van mijn missus upgraden met een ssd. (Die ze uiteraard 'niet hoefde' bij aanschaf :P ). Het ding is echter, lijkt het, trager dan het 2011 model wat ik heb, of in ieder geval niet merkbaar sneller. Best jammer, dus ik hoop dat als Apple iets met de mini gaat doen, ze het een leuke bang for buck-minipc maken. Want ze worden natuurlijk helemaal overschaduwd door de kleine bikkels als de Intel NUC e.d. Vooral voor de prijs verwacht je toch wel een beetje meer storage en vooral cpu-power.

Wat denken jullie dat er met de mini gaat gebeuren? :)

[ Voor 4% gewijzigd door 2Dutch op 25-10-2017 15:15 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:51
2Dutch schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:14:
Het zou mij niets verbazen als de Mac Mini de eerste Mac wordt met een CPU van Apple zelf. Als ze hadden gewild, hadden ze de Mac Mini natuurlijk al lang kunnen updaten met Intel's Skylake, Kaby Lake of Coffee Lake. Het zou kunnen dat ik er naast zit, maar hij lijkt mij niet meer dan logisch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
2Dutch schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:14:
Naar aanleiding van : nieuws: Tim Cook: Mac mini wordt belangrijk in ons productaanbod

Ben inmiddels mijn 2e mini in huis aan het uitfaseren (Chromecast heeft hem vervangen, meer gemak en ben nog geen streaming-errors tegengekomen), en ga binnenkort de mini van mijn missus upgraden met een ssd. (Die ze uiteraard 'niet hoefde' bij aanschaf :P ). Het ding is echter, lijkt het, trager dan het 2011 model wat ik heb, of in ieder geval niet merkbaar sneller. Best jammer, dus ik hoop dat als Apple iets met de mini gaat doen, ze het een leuke bang for buck-minipc maken. Want ze worden natuurlijk helemaal overschaduwd door de kleine bikkels als de Intel NUC e.d. Vooral voor de prijs verwacht je toch wel een beetje meer storage en vooral cpu-power.

Ik vermoed de cornerstone van de smart home, dus homekit hub achtig ding icm iTunes music en weet ik wat. Ik gebruik mijn Mac Mini inmiddels alleen nog voor plex server en home automation, chrome casts aan de TV's voor het streamen van de content want idd de mac mini was minder soepel daarin dan chrome cast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Sander schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:25:
[...]

Ik vermoed de cornerstone van de smart home, dus homekit hub achtig ding icm iTunes music en weet ik wat. Ik gebruik mijn Mac Mini inmiddels alleen nog voor plex server en home automation, chrome casts aan de TV's voor het streamen van de content want idd de mac mini was minder soepel daarin dan chrome cast.
Ik denk dat Apple vooral de Apple TV en HomePod voor Smart Home in zal gaan zetten. Als ze smart home in de Mac (Mini) in hadden willen bouwen, hadden ze dat al kunnen doen/gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik zit eigenlijk wel met smart op een nieuwe mini te wachten. Hoop komend jaar toch op een nieuw model!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
Even een vraagje: klopt het dat de 1TB fusion drive van de mac mini nog steeds een 128GB ssd heeft? Bij de imac is de ssd flink verkleind, maar bij de mac mini staat in de apple configurator nog steeds 128GB (in de toelichting bij de schijfopties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-06 09:20
Ik ga mijn Mac Mini uit 2012 maar eens van een SSD voorzien. Hij begint nu wel heel erg traag te worden. Ik wil de items bestellen op iFixit, hebben ze alles op voorraad behalve de logic board removal tool :(. Nu weet ik dat het niet perse nodig is, maar ik wil hem er wel graag bij hebben voor het geval ik bezig ben en ik toch besluit om de logic board er uit te halen.

Zo ruk dat ik nu moet wachten op een onderdeeltje dat slechts 5 dollar kost :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-06 21:12

Ethirty

Who...me?

Misha schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:23:
Ik ga mijn Mac Mini uit 2012 maar eens van een SSD voorzien. Hij begint nu wel heel erg traag te worden. Ik wil de items bestellen op iFixit, hebben ze alles op voorraad behalve de logic board removal tool :(. Nu weet ik dat het niet perse nodig is, maar ik wil hem er wel graag bij hebben voor het geval ik bezig ben en ik toch besluit om de logic board er uit te halen.

Voor de 2012 heb je helemaal geen iFixit tools nodig, alleen wat geduld en standaard gereedschap. Of ga je er een 2e disk in zetten? Ik heb die van mij al voorzien van SSD na een paar weken en dat maakt echt zoveel verschil, dat ik verbaasd ben dat je het zo lang met HDD hebt volgehouden. :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Ethirty schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:42:
[...]

Voor de 2012 heb je helemaal geen iFixit tools nodig, alleen wat geduld en standaard gereedschap. Of ga je er een 2e disk in zetten? Ik heb die van mij al voorzien van SSD na een paar weken en dat maakt echt zoveel verschil, dat ik verbaasd ben dat je het zo lang met HDD hebt volgehouden. :)
Ik gebruikte hem voorheen vooral enkel als Plex Media Server. Ik streamde alles via de iPad en iPhone. Maar m'n vriendin zit nu ff een tijdje thuis en gaat waarschijnlijk veel TV kijken. Dat kan ook opzich wel via de Chromecast, maar denk dat direct op de TV toch wat chiller is

En je moet wel standaard gereedschap hebben :P ik ben alle schroevendraaiertjes met een klein formaatje kwijt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Misha schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:44:
[...]

Ik gebruikte hem voorheen vooral enkel als Plex Media Server. Ik streamde alles via de iPad en iPhone. Maar m'n vriendin zit nu ff een tijdje thuis en gaat waarschijnlijk veel TV kijken. Dat kan ook opzich wel via de Chromecast, maar denk dat direct op de TV toch wat chiller is

En je moet wel standaard gereedschap hebben :P ik ben alle schroevendraaiertjes met een klein formaatje kwijt :+
Setjes met kleine schroevendraaiertjes verkopen ze bij elke dhz of lidl. Kan je over 30min dat ding al openschroeven. ;)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ethirty schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:42:
[...]

Mijn 2011 Mini heeft ook nog steeds alleen een HDD. Helemaal niet traag, ik heb 16GB ram en zet hem altijd in slaapstand. Uit slaapstand in 1 seconde en alles staat gewoon altijd open, lekker vlot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Ethirty schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:52:
[...]

Setjes met kleine schroevendraaiertjes verkopen ze bij elke dhz of lidl. Kan je over 30min dat ding al openschroeven. ;)
Moet sowieso nog ff wachten op mijn SSD, dus heb nog even 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294239

ik gebruik vanaf 2009 al een mini mac met
versie 10.6.8 2ghz intel cure duo en 2gb geheugen
nu wil een mac zaak in mijn buurt er 2 gb bijzetten en el catain erop zetten voor 160 euro is dit zinvol of moet ik dit niet doen ik gebruik de mac hoofdzakelijk voor internet e mail en af en toe wat downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 12:51

breinonline

Are you afraid to be known?

Je kan beter de harde schijf voor een SSD vervangen, daar ga je meer effect van merken. Extra geheugen zal ook helpen maar ik zou dat niet alleen maar doen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Anoniem: 294239 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 07:12:
ik gebruik vanaf 2009 al een mini mac met
versie 10.6.8 2ghz intel cure duo en 2gb geheugen
nu wil een mac zaak in mijn buurt er 2 gb bijzetten en el catain erop zetten voor 160 euro is dit zinvol of moet ik dit niet doen ik gebruik de mac hoofdzakelijk voor internet e mail en af en toe wat downloaden
Een SSD erin, 2 GB meer geheugen en El Capitan erop, dan kan je weer even vooruit en dat draait prima.
Hangt er wel vanaf of je het zelf kan/wil inbouwen, om de kosten laag te houden.

Je kan bij iFixit je Mac Mini opzoeken en kijken wat ervoor komt kijken om die harde waren zelf in te bouwen. 10.6.8 is alweer van juni 2011; om alles goed werkend te houden is een MacOS upgrade wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

helaas kan ik dat niet zelf dus zal bij dat bedrijf vragen wat erbij die 160 euro komt als ik vraag om er een ssd schijf in te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik vind het wel duur om zo'n oud apparaat te updaten. Het lastige met oude hardware is een beetje de schaarste van de onderdelen, dus men kan vragen wat men wil. Aan de andere kant: helemaal vernieuwen is vele malen duurder en dit is natuurlijk incl arbeidsloon, wat het dan wel weer ok maakt.

Maak even duidelijke afspraken over je data voor je iemand je computer laat herinstalleren, en maak zelf een goede backup!

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja heb gezien dat een ssd inbouwen niet echt goedkoop is dus begin nu te twijfelen omdat ze ook tweedehands imacs verkopen van 2010 enn 2011 met sdd erin en 8gb geheugen voor 575

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Geheugen en SSD prijzen zijn nu vrij hoog dus upgrades zijn relatief prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Dreamvoid schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:08:
Geheugen en SSD prijzen zijn nu vrij hoog dus upgrades zijn relatief prijzig.
Zit zelf ook wat te dubben met een 2011 mac mini die nu 'over' is. Geheugen-upgrade vind ik niet zo nodig, ssd is 2e hands ook goed en dan ben je voor 80 euro wel klaar voor 250 GB. Maar goed ik hou hem meer als reserve/prutsbakje, dus voorlopig steek ik er geen geld in.

Ben pas voor mijn vrouw bezig geweest met d'r mini om de disk te vervangen voor een ssd: het hele godganse ding moet daarvoor leeg/uit elkaar, te doen maar bah bah :X Wel netjes te toolset van ifixit gehaald, die paar euro is het wel waard. Sommige van die stekkertjes durf je niet te lang naar te kijken zo iel. Wel cool om te zien wat er allemaal ontworpen is om het zo mooi passend te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ik heb pas een 4K scherm gekocht, en tot nu toe was mijn 2011 Mac Mini mijn dagelijkse machine (met flinke upgrades, 16GB en snelle SSD).

De mini kan volgens de specs maximaal 2560x1600, maar met de 4K op Displayport ingeprikt werkt hij toch gewoon op 4K! Hij springt ook gelijk in de 'retina' mode (dus extra scherpte, geen ultrakleine letters), nadeel is wel dat je de verschillende scaling groottes niet hebt (je kan alleen 1920x1080 retina doen). En een nog groter nadeel.. Hij werkt alleen op 30Hz. Daardoor heb je een merkbare lag tijdens het scrollen en muisbewegen. Het lagt meer dan ik zou verwachten van bijv. games die ik wel eens op 30 fps heb gespeeld dus ik heb het vermoeden dat er wat meer aan de hand is dan alleen de framerate, dus wellicht dat de radeon kaart het er erg zwaar mee heeft. Al met al voelt het behoorlijk traag en 'laggy' aan, dat werkt niet lekker. Dus ik was aan het kijken naar wat nieuwers.

Nu zag ik dat de 2014 Mini nog steeds niet eens 4K support heeft? Is dat ook praktisch zo of alleen officieel (net zoals bij de 2011 die het blijkbaar toch gewoon kan)? Alleen dan wil ik wel 60Hz natuurlijk.

Edit: Inmiddels toch gevonden uit praktijkvoorbeelden: de 2014 kan alleen 4K op 30Hz net als de 2011... |:(

Ik wil per se een desktop machine (geen zin om voor een duur scherm, accu enz te betalen die ik toch niet gebruik). En een iMac is geen optie omdat ik soms ook mijn game PC of werklaptop op hetzelfde scherm aan wil sluiten.

Dan toch maar eens naar een NUC gaan kijken met Linux... De 2014 Mini is sowieso erg onaantrekkelijk wegens het gebrek aan update mogelijkheden. Alleen dat 4K is zo mooi :) En Apple heeft het 'retina' gebeuren zo goed voor elkaar. Zowel Linux als Windows werken lang niet zo goed met verschillende monitoren waarvan sommige HiDPI zijn en anderen niet.

Edit: Bedankt @Dreamvoid ! Ik heb daar ooit wel eens mee geexperimenteerd maar toen was het niet bepaald soepel (booten ging stuk bij elke update enzo), toch weer eens opnieuw proberen dan.

[ Voor 27% gewijzigd door GekkePrutser op 10-01-2018 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Voor wat het waard is, ik heb een Hackintosh draaien met 4K, triple boot met Linux en Windows 10, zie mijn sig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Dreamvoid schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:14:
Voor wat het waard is, ik heb een Hackintosh draaien met 4K, triple boot met Linux en Windows 10, zie mijn sig.
Kan je wat meer vertellen hoe je dat gedaan hebt? Een Hackintosh bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

BThomas schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:01:
[...]

Ga maar eens kijken bij TonyMac op het internet. Daar is veel te vinden. Welke hardware en het installeren van OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
2Dutch schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:04:
[...]

Ben pas voor mijn vrouw bezig geweest met d'r mini om de disk te vervangen voor een ssd: het hele godganse ding moet daarvoor leeg/uit elkaar, te doen maar bah bah :X
Je moet die handleiding van iFixit dan ook niet geheel volgen. Zo hoeft het logicboard er niet in zijn geheel uit om alleen de interne HDD te vervangen. De wifi antenne en koeling verwijderen is voldoende. Alleen moet je dan wel de hele mac omdraaien als je de nieuwe drive weer terugplaatst. Anders valt hij niet goed in de bracket. Maar das niet zo heel erg als het hele ding uit elkaar halen. Als je dat toch gaat doen zet er dan een dual drive kit in (dan kan je raid setup draaien en met 2012 en hoger fusiondrive opstelling).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
BThomas schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:01:
[...]

Hier is mijn post met m'n huidige setup:
[OSx86] Installatie ervaringen & discussie

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 10-01-2018 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Misha schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:23:

Je kunt de gehele set natuurlijk ook op ebay kopen. Is en goedkoper en zit al het benodigde gereedschap erbij. Ik was toendertijd €10 kwijt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
Ik werk nu een dikke maand op een nieuwe Mini (2,8 GHz /8 GB/1 TB fusion drive. Met flinke korting op kunnen pikken en toen de knoop toch maar doorgehakt ipv te wachten op het nieuwe model dat misschien wel nooit komt). En ik moet zeggen dat het toch wel een flinke vooruitgang is ten opzichte van mijn late 2009 Mini (2,53 GHz/4 GB/256 GB ssd). Die kon op zich nog wel aardig mee, maar qua mogelijkheden miste ik toch wel het een en ander. Ik kan nu eindelijk airdrop gebruiken tussen ipad air/macbook air 11 inch/mini en mijn beats koptelefoon wisselen tussen apparaten via de icloud koppeling. Snelheid is, voor de dingen die ik ermee doe, gewoon goed. Ook een Haswell processor heeft ten opzichte van een Core Duo al een hoop voordelen. Blij dat ik met mijn Apple apparaten nu eindelijk up to date ben (in 2014...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ik wil mijn Mac mini graag een upgrade geven, nu las online dat je een 2e m.2 sata kunt toevoegen met een speciale bracket. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb de Mac mini 2014 2,6-GHz processor ,1 TB opslag(harde schijf, geen Fusion)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

SirMemeAlot schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:47:
Ik wil mijn Mac mini graag een upgrade geven, nu las online dat je een 2e m.2 sata kunt toevoegen met een speciale bracket. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb de Mac mini 2014 2,6-GHz processor ,1 TB opslag(harde schijf, geen Fusion)
Geen ervaring mee. Ik heb zelf mijn mini met dezelfde specs als die van jou van een externe SSD voorzien. 250 gb Samsung Evo 750 via een USB 3.0 enclosure. Mijn mini is vrijwel net zo snel geworden als mijn Windows game PC met ingebouwde SSD.

Systeem en programma's op de SSD. Mijn data op de ingebouwde harde schijf. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Nu online
Dat zou zeker de makkelijkere/goedkopere oplossing zijn! Persoonlijk vind ik het alleen niet zo handig om met een externe SSD te werken. Mijn voorkeur zou gaan naar een interne oplossing met M.2 SSD.

[ Voor 6% gewijzigd door SirMemeAlot op 12-04-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

SirMemeAlot schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:47:

Al eens bij iFixit gekeken? Kan je met een beetje geluk zien, of wat jij wilt haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Nu online
Ik heb wel wat kunnen vinden bij Ifixit, alleen ik ben vooral benieuwd naar de ervaring. Op Ifixit ziet het er allemaal heel makkelijk uit ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb een tweede sata SSD geinstalleerd met zo'n iFixit bracket in mijn 2012 MM. Naar mijn mening prima te doen mits je het juiste gereedschap hebt, en ik gebruikte er ook nog zo'n 'vergrootglasbril' bij met opzetstukjes want somminge aansluitingen die je los moet halen, zijn wel heel erg klein (voor mij dan :X ).

Laptop er naast met iFixit stappenplan en hi-res foto's erop, helpt overigens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
Op Ifixit (https://www.ifixit.com/Gu...014+SSD+Replacement/32646) staat beschreven hoe je de SSD in een Mac Mini 2014 met SSD of Fusion kunt vervangen.

Zou dit ook werken op een instap Mini waar dus nog geen SSD cq Fusion Drive inzit? De procedure is namelijk een stuk eenvoudiger dan die waarbij je de originele HD vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@TonVH Als de originele HD hetzelfde formaat heeft als een SSD, dan kan je die natuurlijk vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
@OgWok Het gaat juist niet om vervangen maar het plaatsen van een SSD.

De HD zit (als de Mini omgekeerd is) helemaal onder en is dus extra veel (de)montage terwijl er ruimte voor een SSD is bovenop. Zie de beschrijving op Ifixit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/erJBICu4MFOTDndf6KNtzw87/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@TonVH Dan is het toch simpel: juiste SSD kopen en erin schuiven..... maar, als er een speciale Mac SSD gebruikt wordt, dan wordt het, je raad het al, iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-06 22:36
Hey vraagje, ik zit met een klein probleempje.

Mijn Mac Mini 2012 Server komt niet meer in het scherm gedeelte waar ik kan kiezen vanaf welke partitie ik opstart. terwijl letterlijk een uur daarvoor nog wel wou. Ik heb inmiddels een origineel apple toetsenbord geprobeerd(werkt niet). Mijn microsoft media keyboard(werkt niet, en een uur daarvoor wel) En mijn logitech keyboard werkt ook niet.

wat ik doe:
Ik zet het systeem uit. Druk alt op het toetsenbord in, en vervolgens zet ik de machine aan.
Wat ik inmiddels heb geprobeerd met allen toetsenborden:
- Machine aanzetten en direct daarna Alt in drukken
- Dit met rechter alt
- CTRL(Links) + ALT(LINKS) met alle toetsenborden, voor aan zetten en direct indrukken na aanzetten mac.
- Rechter alt

Nu het probleem, ik kom dus niet meer in MacOS. Ik zit vast in windows, maar sinds er dus die volumes in MacOS zijn, kan ik niet meer in MacOS booten via de bootcamp applicatie op windows. Erg storend.

Jullie nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
jctjepkema schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:37:
Hey vraagje, ik zit met een klein probleempje.

Mijn Mac Mini 2012 Server komt niet meer in het scherm gedeelte waar ik kan kiezen vanaf welke partitie ik opstart. terwijl letterlijk een uur daarvoor nog wel wou. Ik heb inmiddels een origineel apple toetsenbord geprobeerd(werkt niet). Mijn microsoft media keyboard(werkt niet, en een uur daarvoor wel) En mijn logitech keyboard werkt ook niet.

wat ik doe:
Ik zet het systeem uit. Druk alt op het toetsenbord in, en vervolgens zet ik de machine aan.
Wat ik inmiddels heb geprobeerd met allen toetsenborden:
- Machine aanzetten en direct daarna Alt in drukken
- Dit met rechter alt
- CTRL(Links) + ALT(LINKS) met alle toetsenborden, voor aan zetten en direct indrukken na aanzetten mac.
- Rechter alt

Nu het probleem, ik kom dus niet meer in MacOS. Ik zit vast in windows, maar sinds er dus die volumes in MacOS zijn, kan ik niet meer in MacOS booten via de bootcamp applicatie op windows. Erg storend.

Jullie nog ideeën?
Kun je eventueel nog eens proberen nadat je Windows helemaal af sluit met het volgende commando? shutdown /s /t 0
Eventueel zou je met de Shift ingedrukt tijdens het opstarten bij de opstartinstellingen van Windows moeten komen, misschien kun je daar iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
theblindman schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:43:
[...]

Kun je eventueel nog eens proberen nadat je Windows helemaal af sluit met het volgende commando? shutdown /s /t 0
Eventueel zou je met de Shift ingedrukt tijdens het opstarten bij de opstartinstellingen van Windows moeten komen, misschien kun je daar iets mee?
thx! Zo even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
theblindman schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:43:
[...]

Geen verschil gemaakt, en kom ook geen windows boot instellingen in, EFI boot vgm..

Ik zou zo ff niet weten wat ik moet

EDIT:

OK LOL Huh? Ik wissel van thunderbolt naar HDMI adapter naar de ingebouwde HDMI en bam in eens zit ik in het efi-boot menu van Apple. Bam mac geselecteerd en ben er in!

[ Voor 15% gewijzigd door jctjepkema op 12-06-2018 21:04 . Reden: situatie gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 21:41
Ik heb mijn Mac Mini weer eens tevoorschijn gehaald en zit er aan te denken deze een upgrade te geven.
Hij komt uit mid 2011 met 2.3GHz i5, 8GB 1333 geheugen met een Intel HD Graphics 3000 512MB en een 500GB 5400rpm HDD en die laatste wil ik vervangen voor een Samsung Evo 850 500GB SSD.
Ik wil de Mac Mini als media apparaat gaan gebruiken aan mijn Acer S277HK 30" UHD (4K?) scherm.

Nu zou de Mac via de Thunderbolt port tot 2560x1600px moeten ondersteunen maar ik krijg het niet aan de praat. Ik dacht nog dat dit aan de apparaten zou liggen maar als ik een beetje snuffel op het internet dan zou het output apparaat Thunderbolt moeten hebben en dan kan het input apparaat af met een mini Displayport.

https://www.cnet.com/news...layport-with-thunderbolt/

Zijn er mensen die het wel werkend hebben gekregen op hun oude Mini of zie ik iets over het hoofd?

En mochten jullie tips hebben voor een upgrade dan hoor ik dat ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Dagg schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:48:
Ik heb mijn Mac Mini weer eens tevoorschijn gehaald en zit er aan te denken deze een upgrade te geven.
Hij komt uit mid 2011 met 2.3GHz i5, 8GB 1333 geheugen met een Intel HD Graphics 3000 512MB en een 500GB 5400rpm HDD en die laatste wil ik vervangen voor een Samsung Evo 850 500GB SSD.
Ik wil de Mac Mini als media apparaat gaan gebruiken aan mijn Acer S277HK 30" UHD (4K?) scherm.

Nu zou de Mac via de Thunderbolt port tot 2560x1600px moeten ondersteunen maar ik krijg het niet aan de praat. Ik dacht nog dat dit aan de apparaten zou liggen maar als ik een beetje snuffel op het internet dan zou het output apparaat Thunderbolt moeten hebben en dan kan het input apparaat af met een mini Displayport.

https://www.cnet.com/news...layport-with-thunderbolt/

Zijn er mensen die het wel werkend hebben gekregen op hun oude Mini of zie ik iets over het hoofd?

En mochten jullie tips hebben voor een upgrade dan hoor ik dat ook graag.
Ik heb ook de 2011 (Wel met Radeon 6630) en die doet gewoon 4K over Displayport. Helaas wel maar 30 Hz dus heel laggy.

Trouwens, ik heb de 2014 van mijn werk en die kan je met een hack op 47Hz krijgen. Sommige mensen halen zelfs 52 maar bij mij verlies ik dan de sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:19
Mijn i5 uit 2014 (Intel Iris 5000) doet ook 4K op HDMI, maar slechts op 30Hz.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
Ben aan het kijken voor oftewel een aparte NAS te bouwen, oftewel een mac mini als mediaspeler+nasje.
Deze komt dan onder de TV te staan.
Hier zal op draaien: Plex Media Player (films,series,tv), downloaders, homebridge, Time Machine backups.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 121,-€ 121,-
1Apple TV Remote€ 80,09€ 80,09
1Apple Mac Mini (najaar 2014) Core i7 3,0GHz, 16GB, 256GB ssd€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 201,09

Voor diegenen die naar mac mini 2014 4K@60hz aan het kijken zijn, dit zou mogelijk zijn middels DisplayPort->HDMI adapter met HDMI2.0 ondersteuning door TV/monitor: YouTube: Mac Mini newest model & LG 43UH6100 (43UH610A) TV 4K 60Hz with FCP

[ Voor 3% gewijzigd door Nindustries op 06-07-2018 11:21 ]

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Napsju schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:32:
Mijn i5 uit 2014 (Intel Iris 5000) doet ook 4K op HDMI, maar slechts op 30Hz.
Hij kan wel hoger met SwitchResX.

Bij mij gaat het tot 47Hz. Op Displayport weliswaar. Daarna raak ik de sync kwijt maar sommige mensen hebben tot 52 gehaald.

Dit is wel de 2,6. Ik weet niet of de 1,4 dit ook kan. Want die heeft een andere gpu.

En bedankt @Nindustries. Als die adapters betaalbaar zijn zal ik dat proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door GekkePrutser op 06-07-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
De HDD inmiddels vervangen voor een SSD maar ik krijg het display niet aan de praat. Gebruiken jullie ook een Thunderbolt-Thunderbolt kabel van Apple? Ik denk dat de Intel kaart geen Thunderbolt ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

TB2 of TB3? Of bedoel je mini-displayport?

Moet wel aan beide kanten gelijk zijn.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Ik dacht day dat nite hoefde zoals te lezen is in mijn eerder geplaatste link. Mac Mini Thunderbolt output - Thunderbolt kabel - Acer Mini DisplayPort input scherm is mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
Ik gebruik mijn mac mini nu als mediaspeler en server.
Voor het media stuk had ik een Siri Remote van de Apple TV gekocht, met bluetooth gepaired en proberen gebruiken met Plex Media Player. Dit werkt echter niet. Iemand een idee?

~ beware of misinformation.

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste