Nou heb 'm besteld hoor! Samen met een SSD van Samsung 850 EVO, die was met de Wehkamp nu 99,99 met de kortingscode 'Sunny' voor 250 GB. Hopelijk is het voor volgend weekend binnen, zal mijn ervaringen dan met jullie delen.
-oops-
[ Voor 104% gewijzigd door BartOtten op 12-06-2015 21:00 ]
Yepkraades schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 20:16:
Verkeerde topic? ^^^
Ben hard aan het sparen voor een Mac Mini. In de tussentijd zoek ik alles uit wat ik over de MM te weten kan komen. Nu heb ik een vraagje. Mijn huidige PC is een enorme stofzuiger. We hebben twee katten en die zorgen voor flink wat stof in huis. In de MM zit een ventilatiegleuf. Ik vrees dat ik mijn MM ieder jaar naar de dealer moet brengen om hem te laten schoonmaken. Ervaringen ?
Het is hier ook een stofnest (ik stofzuig veel te weinig
) en het viel me heel erg mee met mijn Mac Mini toen ik hem laatst open had. Ik heb de fan even schoon gezogen maar de koelribben waren nog helemaal schoon. En deze was niet open geweest sinds 2011.
Hij zuigt alleen lucht aan via een heel klein gleufje rond het 'deksel' onderop, de gaten achterop zijn om de warme lucht uit te blazen. Dus kennelijk vangt hij op die manier niet zo veel stof op. Mijn Alienware X51 (mini desktop gaming PC, ongeveer formaatje Xbox) zat veel voller na een jaar. Wat ook wel scheelt is dat de fan in de mini tijdens normaal gebruik maar heel langzaam (bijna onhoorbaar) draait en bij de X51 moet ik een koptelefoon op om mezelf te kunnen horen spelen
Overigens is het een kleine moeite om het zelf te doen, de fan is zo ongeveer het eerste wat er uit komt. Maar wees wel HEEL voorzichtig met de fan connector want die breek je zo van het moederboard af. Kan je het beste met iets van plastic of hout (sate stokje bijv) omhoog wippen zonder kracht te zetten. Maargoed de dealer kan je het ook laten doen idd, wel zo veilig.
Maar kortom ik denk dat je je er niet zo veel zorgen over hoeft te maken. Als je de tafel rond de mini schoon houdt van stof, scheelt het al een hoop met wat hij binnen krijgt.
Hij zuigt alleen lucht aan via een heel klein gleufje rond het 'deksel' onderop, de gaten achterop zijn om de warme lucht uit te blazen. Dus kennelijk vangt hij op die manier niet zo veel stof op. Mijn Alienware X51 (mini desktop gaming PC, ongeveer formaatje Xbox) zat veel voller na een jaar. Wat ook wel scheelt is dat de fan in de mini tijdens normaal gebruik maar heel langzaam (bijna onhoorbaar) draait en bij de X51 moet ik een koptelefoon op om mezelf te kunnen horen spelen
Overigens is het een kleine moeite om het zelf te doen, de fan is zo ongeveer het eerste wat er uit komt. Maar wees wel HEEL voorzichtig met de fan connector want die breek je zo van het moederboard af. Kan je het beste met iets van plastic of hout (sate stokje bijv) omhoog wippen zonder kracht te zetten. Maargoed de dealer kan je het ook laten doen idd, wel zo veilig.
Maar kortom ik denk dat je je er niet zo veel zorgen over hoeft te maken. Als je de tafel rond de mini schoon houdt van stof, scheelt het al een hoop met wat hij binnen krijgt.
[ Voor 19% gewijzigd door GekkePrutser op 15-06-2015 23:56 ]
Dankjewel Gekke Prutser. Je hebt me helemaal gerustgesteld.
Nou hij zit erin, was wel iets meer gepruts om de HDD weer terug te krijgen dan gedacht maar hij is lekker snel. Heb met Carbon Copy Cloner een cloneschijf gemaakt vooraf alleen als ik nu opstart vanaf de SSD vraagt Outlook opeens om een licentie..? Meer mensen last van?Robberto schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 20:06:
Nou heb 'm besteld hoor! Samen met een SSD van Samsung 850 EVO, die was met de Wehkamp nu 99,99 met de kortingscode 'Sunny' voor 250 GB. Hopelijk is het voor volgend weekend binnen, zal mijn ervaringen dan met jullie delen.

Update: Licentie invoeren verhelpt het probleem. Vaag, die kan dus meer dan 3x gebruikt worden dan!
Kwam inderdaad hetzelfde probleem tegen, maar omdraaien werkt prima.PatrickG schreef op zondag 07 juni 2015 @ 09:53:
Goed te doen, die dual hard drive kit. Ik heb alleen de schroefjes waarmee je de extra SSD installeert andersom gebruikt. De bijgeleverde schroefjes steken teveel uit als je de dikke kruiskopjes aan de achterkant doet. Dan komen ze tegen de behuizing aan en past het niet vlekkeloos.
Je komt er wel achter als je ermee bezig bent. Het is geen ramp als je het niet doet
[ Voor 35% gewijzigd door Vitruvius op 20-06-2015 18:58 ]
Ik ben van plan dezelfde operatie uit te voeren op mijn 2012 Mac Mini. Heb jij nu uiteindelijk de HDD verplaatst naar boven en de SDD op de oude plek van de HDD (beneden)?Robberto schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 18:09:
[...]
Nou hij zit erin, was wel iets meer gepruts om de HDD weer terug te krijgen dan gedacht maar hij is lekker snel. Heb met Carbon Copy Cloner een cloneschijf gemaakt vooraf alleen als ik nu opstart vanaf de SSD vraagt Outlook opeens om een licentie..? Meer mensen last van?
Update: Licentie invoeren verhelpt het probleem. Vaag, die kan dus meer dan 3x gebruikt worden dan!
[...]
Kwam inderdaad hetzelfde probleem tegen, maar omdraaien werkt prima.
Nee, de HDD zit lekker opdezelfde plek als eerst. Waar het omgaat is als je de Ebay-set aanschaft je stap 33 van iFixit, de schroeven zonder kruiskop aan de andere kant van de SSD monteer zoals bij stap 35. En de schroefjes van stap 33 bij stap 35 monteert.
Ik zou graag een mac mini neerzetten als htpc met als voornaamste doel het runnen van kodi. Weet niet of er hier eventueel veel mensen ervaring mee hebben, mijn vraag: is het hiervoor afdoende om bijvoorbeeld een 2009 model ergens vandaan te toveren of moet ik echt kijken naar de nieuwere modellen om dit vloeiend te laten lopen?
Twijfel een beetje om naar een 2dehands ouder model te gaan en relatief goedkoop klaar te zijn of naar een duurdere aanschaf te moeten kijken.
De mini zal aan een receiver gehangen worden, begrijp wel dat de 2009 versie geen audio via hdmi / display poort doorgeeft, maar dat is nog wel op te lossen met een extra kabel.
Twijfel een beetje om naar een 2dehands ouder model te gaan en relatief goedkoop klaar te zijn of naar een duurdere aanschaf te moeten kijken.
De mini zal aan een receiver gehangen worden, begrijp wel dat de 2009 versie geen audio via hdmi / display poort doorgeeft, maar dat is nog wel op te lossen met een extra kabel.
Ik heb mijn 2009 server versie mac mini daarvoor in gebruik, draait plex en kodi, werkt prima.(8gb 2x500gb hdd)
aangesloten met kabel van dvi > hdmi en optical audio naar de receiver.
aangesloten met kabel van dvi > hdmi en optical audio naar de receiver.
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
Hier een mini 2009 (2.0GHz) gewoon. SSD erin gezet (cd drive eruit). Materiaal op 1080p heeft hij wel moeite mee, maar aangezien wij een 720p tv hebben maakt me dat niet uit. Maar heb je full HD nodig, dan zou ik toch iets recenter gaan kijken.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
1080p is wel een vereiste aangezien de mini aangesloten zal worden op een 50" Panasonic plasma waar we denk ik krap 3 / 3,5 meter vandaan zitten. Daarnaast speel ik het grootste gedeelte van mijn overige media ook in 1080p af.
Ach ik zit pas in de verkennende fase, maar wel fijn om ervaringen te hebben en zodoende definitief een streep te zetten door bepaalde modellen. Maakt het zoeken ook weer makkelijker.
Ach ik zit pas in de verkennende fase, maar wel fijn om ervaringen te hebben en zodoende definitief een streep te zetten door bepaalde modellen. Maakt het zoeken ook weer makkelijker.
Hier is het ook gelukt trouwens, bedankt!Robberto schreef op zondag 21 juni 2015 @ 18:10:
Nee, de HDD zit lekker opdezelfde plek als eerst. Waar het omgaat is als je de Ebay-set aanschaft je stap 33 van iFixit, de schroeven zonder kruiskop aan de andere kant van de SSD monteer zoals bij stap 35. En de schroefjes van stap 33 bij stap 35 monteert.
Ik vraag me alleen wel af of die problemen die sommige gebruikers meldden op iFixit nog gaan optreden. Tot zover overigens geen problemen gezien
De missus gebruikte haar MBP echt 100% alleen nog maar vast op het bureau, dus de keuze gemaakt om de MBP te verkopen en een Mini voor haar te halen. Ze stelt niet zo heel veel eisen, dus de goedkoopste Mini gehaald. Vooralsnog viel de snelheid van het ding me niet echt tegen, ook al zat er een HDD in wat imho echt niet meer van deze tijd is. Blijf het jammer vinden dat ze bij hun nieuwere producten zo fanatiek aan het "vastsolderen" geslagen zijn en absurde meerprijzen vragen voor upgrades
Maar nu kan ze weer minimaal 5 jaar vooruit, daarna zien we wel weer 
Heb ook nog een 2011 Mini als mediacenter in de woonkamer staan: tot nu toe geen perfecte simpele streamer gevonden die alles net zo goed en gemakkelijk kan en eigenlijk vind ik het wel best zo
Heb ook nog een 2011 Mini als mediacenter in de woonkamer staan: tot nu toe geen perfecte simpele streamer gevonden die alles net zo goed en gemakkelijk kan en eigenlijk vind ik het wel best zo
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Dat solderen was geen probleem geweest als dit net als bij de rest zich ook had vertaald naar een veel kleinere Mac mini (grootte van een NUC bijv.). Maar helaas, dat hebben ze niet gedaan waardoor het vorige model veel interessanter is vanwege het wel kunnen upgraden van het geheugen (en qua computing power zit er ook niet zo veel verschil in).
Solderen doen ze alleen maar omdat het voor hén stukken goedkoper is (geen connector, geen losse ram modules inkopen). Een case opnieuw toolen is heel erg duur dus dat doen ze niet meteen.
Het is uiteindelijk goedkoper maar niet om de redenen die jij noemt. Waar ze voorheen alleen maar een socket hoefden te solderen en daar alleen maar een kantklare module (die ze overal en nergens kunnen inkopen) in hoeven te drukken, moeten ze nu zelf het moederbord opnieuw ontwerpen zodat de geheugenmodule geheel op die printplaat past en dan ook nog eens zodanig dat ze verschillende capaciteiten aan kunnen bieden. Vervolgens moeten alle onderdelen weer los ingekocht worden, geassembleerd, etc. Dat is wel even heel wat meer werk en daardoor ook duurder. Ze hebben alleen de mazzel dat ze dit al voor andere producten doen. Dan hoef je alleen maar dingen uit te breiden.
Je doet dit meer om de kwaliteit te verbeteren en het productieproces verder te automatiseren. Dat laatste is wat geld oplevert omdat je met minder mensen meer kunt produceren (de mens grijpt niet continu in op een geautomatiseerd proces doordat bijv. geheugenmodules erin gedrukt moeten worden; het zal me niks verbazen als ook dat al geautomatiseerd gaat maar dat zal langzamer zijn dan een robot die alle onderdeeltjes op z'n plek legt waarna het hele bordje door de oven gaat).
Een case opnieuw toolen is niet duurder dan van losse modules naar gesoldeerde modules gaan. In beide gevallen zul je je productielijn behoorlijk moeten aanpassen en finetunen. Daar gaat aardig wat tijd in zitten. Daarbij vergeet je hier ook dat de materiaalkosten lager zijn bij een NUC case omdat deze nou eenmaal een stuk kleiner is dan de Mac mini case.
Je doet dit meer om de kwaliteit te verbeteren en het productieproces verder te automatiseren. Dat laatste is wat geld oplevert omdat je met minder mensen meer kunt produceren (de mens grijpt niet continu in op een geautomatiseerd proces doordat bijv. geheugenmodules erin gedrukt moeten worden; het zal me niks verbazen als ook dat al geautomatiseerd gaat maar dat zal langzamer zijn dan een robot die alle onderdeeltjes op z'n plek legt waarna het hele bordje door de oven gaat).
Een case opnieuw toolen is niet duurder dan van losse modules naar gesoldeerde modules gaan. In beide gevallen zul je je productielijn behoorlijk moeten aanpassen en finetunen. Daar gaat aardig wat tijd in zitten. Daarbij vergeet je hier ook dat de materiaalkosten lager zijn bij een NUC case omdat deze nou eenmaal een stuk kleiner is dan de Mac mini case.
Gisteren mijn eerste Mac aangeschaft!
Het Mac Mini model met 8GB RAM en 1TB, I5 2,5ghz en Intel Iris Graphics.
Ik ben benieuwd hoe de ervaring van OSX mij gaat bevallen na jaren Windows gebruikt te hebben
Het Mac Mini model met 8GB RAM en 1TB, I5 2,5ghz en Intel Iris Graphics.
Ik ben benieuwd hoe de ervaring van OSX mij gaat bevallen na jaren Windows gebruikt te hebben
Ik heb sinds begin mei een mac mini, eerste mac na nooit anders dan Windows gekend te hebben (die mini is betaalbaar om met OSX kennis te maken). Gevolg? Ik heb enkele dagen geleden een MacBook bijbesteld en plan nog uitbreidingen. Ik zou niet meer terug willen 
Eerst even wennen en dan komt het (ook bij jou hopelijk) goed.
iPhone 17 256GB Zwart| Apple Watch S11 SG | Mac Mini M1 (2020) | MacBook Air 13" (2025) Blauw | Apple TV 4K (2x) | Airpods 4 (2024)
Dat is zeker waar! Nu inclusief de 10% Back To School actie ben ik iets minder dan €900,- kwijt voor het middelste model inclusief Apple Magic Mouse en Apple Wireless KeyboardVaganzza schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:50:
Ik heb sinds begin mei een mac mini, eerste mac na nooit anders dan Windows gekend te hebben(die mini is betaalbaar om met OSX kennis te maken).. Gevolg? Ik heb enkele dagen geleden een MacBook bijbesteld en plan nog uitbreidingen. Ik zou niet meer terug willen
MacBook was in feite ook eerst het plan, maar aangezien ik nog een redelijk goede Windows notebook heb vond ik het zonde om die te gaan vervangen.
Dat is inderdaad misschien voor in de toekomst een serieuze optie (mocht) OSX mij bevallen, maar ik denk inderdaad dat het helemaal gaat goed komen
Waar liep je vooral de eerste weken tegen op in OSX wat bijv. in Windows geen issue was?
Tja de gekende kleine probleempjes van sneltoetsen: bv. CTRL + X en CTRL + V die niet werkt. Dat je de cmd toets voor vele zaken moet gebruiken, een delete toets die niet bestaat, ... Maar dat was na een weekje al helemaal vergeten. Het is ook normaal dat je aan zaken moet wennen, na zoveel jaartjes op Windows.
De voordelen van hardware zonder moeite te kunnen installeren/gebruiken is dan weer iets waar ik echt van op keek. Bv. voor mijn wireless printer was ik op window gegarandeerd een half uur bezig, nu was dit op 3 muisklikken en 3 min wachttijd gefixed.
De voordelen van hardware zonder moeite te kunnen installeren/gebruiken is dan weer iets waar ik echt van op keek. Bv. voor mijn wireless printer was ik op window gegarandeerd een half uur bezig, nu was dit op 3 muisklikken en 3 min wachttijd gefixed.
iPhone 17 256GB Zwart| Apple Watch S11 SG | Mac Mini M1 (2020) | MacBook Air 13" (2025) Blauw | Apple TV 4K (2x) | Airpods 4 (2024)
Niet helemaal waar. Verplaatsen is cmd+c en alt+cmd+vVaganzza schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:06:
Tja de gekende kleine probleempjes van sneltoetsen: bv. CTRL + X en CTRL + V die niet werkt.
Sowieso schrijf je zo!
Ja, klopt. Maar dat weet je niet het eerste uur als je ermee werkt
NadroJ. Euh cmd-x cmd-v werkt anders ook gewoon hoor. Misschien niet overal, maar in word en safari enzo werkt het prima.
Overigens bestaat de delete toets wel degelijk. Op het draadloze KB weliswaar niet als fysieke knop, maar wel in de vorm van fn - Backspace. Mocht je het nodig hebben dan is dat wel handig om te weten.
Voor de rest geldt eigenlijk dat je met de mac mini's beter de 2011 of 2012 versie kan kopen. Die is zowel krachtiger als beter uitbreidbaar dan de 2014 versie. Ik heb zelf laatst de 2011 i5 aangeschaft als servertje met wireless kb en apple muis voor €330 inclusief, waar een vergelijkbare 2014 versie ruim het dubbele kost.
Ik heb er nu 2 van in gebruik en ze bevallen me erg goed, maar de mini met hdd wordt heel erg traag als je een aantal accounts in gebruik hebt. Onze familie mini beneden heeft vijf accounts waarvan er sws wel 2 van ingelogd staan en is dan echt niet vooruit te branden. Ik hoop dat dit met een ssd enigszins oplost. Ik heb nu voor €15 de dual drive kit gekocht en ga die na mn vakantie installeren icm een bx100 250GB en óf de originele 500gb hdd óf een 2tb samsung spinpoint van 9,5mm.
In combinatie met mn aankomende macbook pro heb ik dan een mooie opstelling om ook backups snel te draaien, VPN services te gebruiken en een account server op te zetten.
Overigens bestaat de delete toets wel degelijk. Op het draadloze KB weliswaar niet als fysieke knop, maar wel in de vorm van fn - Backspace. Mocht je het nodig hebben dan is dat wel handig om te weten.
Voor de rest geldt eigenlijk dat je met de mac mini's beter de 2011 of 2012 versie kan kopen. Die is zowel krachtiger als beter uitbreidbaar dan de 2014 versie. Ik heb zelf laatst de 2011 i5 aangeschaft als servertje met wireless kb en apple muis voor €330 inclusief, waar een vergelijkbare 2014 versie ruim het dubbele kost.
Ik heb er nu 2 van in gebruik en ze bevallen me erg goed, maar de mini met hdd wordt heel erg traag als je een aantal accounts in gebruik hebt. Onze familie mini beneden heeft vijf accounts waarvan er sws wel 2 van ingelogd staan en is dan echt niet vooruit te branden. Ik hoop dat dit met een ssd enigszins oplost. Ik heb nu voor €15 de dual drive kit gekocht en ga die na mn vakantie installeren icm een bx100 250GB en óf de originele 500gb hdd óf een 2tb samsung spinpoint van 9,5mm.
In combinatie met mn aankomende macbook pro heb ik dan een mooie opstelling om ook backups snel te draaien, VPN services te gebruiken en een account server op te zetten.
ja ja, ik weet het, maar ik had het over in OS X zelfsupersnathan94 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 02:32:
NadroJ. Euh cmd-x cmd-v werkt anders ook gewoon hoor. Misschien niet overal, maar in word en safari enzo werkt het prima.
Sowieso schrijf je zo!
En ook daar werken die toetscombinaties gewoon netjes.nadroJ schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 02:59:
[...]
ja ja, ik weet het, maar ik had het over in OS X zelf
Het is alleen even goed wennen als je toevallig ook nog werkt met een Windows Terminal Server. In de sessie werken de meeste Windows combinaties maar daarbuiten dan weer niet.
Relax. nothing is under control.
Ja ik ook. Gewoon de standaard dingen. Sure het kan best zijn dat het ergens niet werkt, maar heb tot nog toe nooit problemen gehad met cmdX, cmdC en cmdVnadroJ schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 02:59:
[...]
ja ja, ik weet het, maar ik had het over in OS X zelf
*snip* geen V&A op GoT
[ Voor 85% gewijzigd door Daedalus op 08-08-2015 17:18 ]
Beste Tweakers,
Via mijn broertje toch steeds meer geinteresseerd in apple.. het begon bij een ipad mini maar heb nu zijn mac mini early 2009 c2d 2 ghz gekregen 120 gb.
ik heb hem opnieuw geïnstalleerd met yosemite en ben er erg tevreden mee.
Nu zit er 2x2gb ram in. Ik zag via apple dat er max 4gb ram in kon maar, vond ik ergens in een forum hier dat door middel van de nieuwe EFI update er ook 8 gb in kon. Ik vind alleen geen geschikt geheugen (2x4 gb). In de pricewatch vond ik van Corsair een setje, maar de review van de ene gebruiker was behoorlijk negatief..en gaf aan dat het niet werkte op mijn mini.
Ik zou graag mijn mini wat willen upgraden, zodat hij wat lekkerder werkt als ik wat multitask.
Graag zou ik jullie tips ontvangen over onderstaande upgrade..
128 gb/256 gb SSD
2x4 gb RAM
Heeft het überhaupt zin dit te upgraden? Zo ja, wat raden jullie mij aan?
Hoop dat jullie mij op weg willen helpen..
Alvast dank!
Grt
Via mijn broertje toch steeds meer geinteresseerd in apple.. het begon bij een ipad mini maar heb nu zijn mac mini early 2009 c2d 2 ghz gekregen 120 gb.
ik heb hem opnieuw geïnstalleerd met yosemite en ben er erg tevreden mee.
Nu zit er 2x2gb ram in. Ik zag via apple dat er max 4gb ram in kon maar, vond ik ergens in een forum hier dat door middel van de nieuwe EFI update er ook 8 gb in kon. Ik vind alleen geen geschikt geheugen (2x4 gb). In de pricewatch vond ik van Corsair een setje, maar de review van de ene gebruiker was behoorlijk negatief..en gaf aan dat het niet werkte op mijn mini.
Ik zou graag mijn mini wat willen upgraden, zodat hij wat lekkerder werkt als ik wat multitask.
Graag zou ik jullie tips ontvangen over onderstaande upgrade..
128 gb/256 gb SSD
2x4 gb RAM
Heeft het überhaupt zin dit te upgraden? Zo ja, wat raden jullie mij aan?
Hoop dat jullie mij op weg willen helpen..
Alvast dank!
Grt
Een SSD is altijd nuttig in elke computer (geef niet bijzonder veel geld uit, de SATA poort is toch niet zo snel in dit model). Meer RAM vind ik persoonlijk voor de meeste zaken niet zo nodig. Wat bedoel je met multitasken? Over het algemeen heb je nog steeds echt wel genoeg aan 4 gb. Bedenk je ook dat het een Core2Duo 2.0ghz is he?
Je zou eventueel kunnen zoeken naar een snellere CPU die er in past, een P8400 of misschien zelfs een P8800?
Mogelijk is een upgrade naar El Capitan ook zinvol voor meer snelheid.
Je zou eventueel kunnen zoeken naar een snellere CPU die er in past, een P8400 of misschien zelfs een P8800?
[ Voor 25% gewijzigd door sebastius op 10-08-2015 23:41 ]
Nou ik merk als ik mijn mail open heb staan, safari en soms nog een programma, (willekeurig) dat hij erg traag wordt en moeite heeft met het draaien van welk programma ik dan op dat moment voor mijn neus heb.
Ik zou graag proberen mijn ram aan te vullen naar 2x4 GB, maar weet niet zo goed waar ik moet zoeken of wat er in past...
Processor upgrade lijkt me ook leuk om te proberen, maar vind online posts over dat dit niet mogelijk is bij een early 2009 mac mini..
Ik ben nog niet zo thuis in Apple, maar ik krijg er alleen maar meer vragen bij haha
in V&A staan een aantal P8400 cpu's.
als ik ram zou aanschaffen en vervangen, welke zou je dan adviseren?
Ik zou graag proberen mijn ram aan te vullen naar 2x4 GB, maar weet niet zo goed waar ik moet zoeken of wat er in past...
Processor upgrade lijkt me ook leuk om te proberen, maar vind online posts over dat dit niet mogelijk is bij een early 2009 mac mini..
Ik ben nog niet zo thuis in Apple, maar ik krijg er alleen maar meer vragen bij haha
Vanmiddag de Mac Mini opgehaald bij de A-Mac.
Bij thuis komst meteen alles geïnstalleerd, alles ging goed tot aan het configureren van een computer account... Met Apple Care gebeld en binnen 10 minuten het probleem opgelost.
Nu heerlijk alles aan het uitproberen op mijn eerste Mac!
Het werkt super tot nu toe. Ik heb wel alleen al Office geïnstalleerd
Bij thuis komst meteen alles geïnstalleerd, alles ging goed tot aan het configureren van een computer account... Met Apple Care gebeld en binnen 10 minuten het probleem opgelost.
Nu heerlijk alles aan het uitproberen op mijn eerste Mac!
Het werkt super tot nu toe. Ik heb wel alleen al Office geïnstalleerd
Iemand enig idee of ik met een Mini DP > HDMI een 2e monitor kan aansluiten via de Thunderbolt op mijn Mac Mini Late 2014.
Ik heb mijn 1ste monitor aangesloten via de HDMI ingang, maar ik zou graag een 2e scherm willen aansluiten.
Ik heb mijn 1ste monitor aangesloten via de HDMI ingang, maar ik zou graag een 2e scherm willen aansluiten.
Je kunt een mini-displayport-naar-displayport kabel gebruiken als je monitor (ook) een DisplayPort ingang heeft.
Ja mijn monitor heeft ook DP ingang. In ieder geval bedankt, maar wat is beter? Mini DP > DP of Mini DP > HDMI?Pjotr schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 18:44:
Je kunt een mini-displayport-naar-displayport kabel gebruiken als je monitor (ook) een DisplayPort ingang heeft.
Twee weken geleden een nieuw-in-doos 2012 2.4Ghz op de kop getikt. Meteen voorzien van SSD. Eindelijk over naar Mac 
Heb er alleen last mee dat hij mijn 42" plasma niet lekker aanstuurt op 1080p. TV wordt keurig weergegeven in systeemoverzicht, hij stuurt ook keurig 1080p uit, maar het beeld is niet goed, er lijkt wat ruis in te zitten. Dezelfde kabel op een AMD A4-systeem met de onboard GPU doet het prima (dat is de oude htpc).
Zou dit opgelost zijn als ik hem via de displayport aansluit, met een verloop naar HDMI? Waarbij ik dus meer zit te denken dat de onboard hdmi niet goed genoeg is?
Heb er alleen last mee dat hij mijn 42" plasma niet lekker aanstuurt op 1080p. TV wordt keurig weergegeven in systeemoverzicht, hij stuurt ook keurig 1080p uit, maar het beeld is niet goed, er lijkt wat ruis in te zitten. Dezelfde kabel op een AMD A4-systeem met de onboard GPU doet het prima (dat is de oude htpc).
Zou dit opgelost zijn als ik hem via de displayport aansluit, met een verloop naar HDMI? Waarbij ik dus meer zit te denken dat de onboard hdmi niet goed genoeg is?
Mini DP --> DP.ralphjxss schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:37:
Ja mijn monitor heeft ook DP ingang. In ieder geval bedankt, maar wat is beter? Mini DP > DP of Mini DP > HDMI?
Heb je dit probleem inmiddels op weten te lossen?sus schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 22:39:
Nog niet, ben eerst op vakantie geweest
Zal vandaag of morgen wel zijn dat ik even zo'n verloopje regel.
Ik heb dezelfde draaien hier. Cpu upgrade is alleen mogelijk met de eerste generaties mac mini. Ik heb dit gedaan voor mijn moeders mac mini geupgrade van 1.83 coreduo maar t7400 wereld van verschil. Helaas vond apple dit geen goed idee met de latere mac minis. Ik heb er zelf een ssd in en het maakt wel degelijk verschil helemaal omdat de standaard harde schijf een 5400rpm is. helaas heb ik er maar 2 gb ram in op het moment en dat merk je wel als je veel hebt openstaan maar over het algemeen draait yosemite er best okay op met een ssd.Queros schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:14:
Nou ik merk als ik mijn mail open heb staan, safari en soms nog een programma, (willekeurig) dat hij erg traag wordt en moeite heeft met het draaien van welk programma ik dan op dat moment voor mijn neus heb.
Dit verhaal heb ik ook al elders gelezen. De 2012 Mac mini heeft problemen (gehad) met HDMI weergavesus schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 22:39:
Twee weken geleden een nieuw-in-doos 2012 2.4Ghz op de kop getikt. Meteen voorzien van SSD. Eindelijk over naar Mac
Mijn Mini (late 2012) start niet meer op/door. Hij blijft hangen op het zwarte scherm met het witte appeltje. Het balkje eronder loopt vol, maar stopt iets over het midden. Pram reset maakt geen verschil, disk utility geeft geen fouten op de (fusion) drive (in recovery mode getest). Opstarten met de hardwaretest gaat goed, maar de test blijft hangen na een minuut of 5-10. Omdat dat tijdens de geheugentest is, heb ik het geheugen eruit gehaald en een voor een getest, hij blijft echter vastlopen. Inmiddels ook ander geheugen getest, dat maakt ook geen verschil. Iemand een idee wat er nog meer aan de hand zou kunnen zijn en hoe ik dat kan testen?
Edit: via deze guide uitgevonden dat ik last heb van een disk2 i/o error. Nu alleen uitvinden of de ssd of de hdd disk2 is.
Edit: via deze guide uitgevonden dat ik last heb van een disk2 i/o error. Nu alleen uitvinden of de ssd of de hdd disk2 is.
[ Voor 19% gewijzigd door breinonline op 03-10-2015 08:24 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ook lekker, mijn Mac Mini (late 2012) wil niet meer opstarten. Hij geeft vrijwel direct een SOS af - drie korte, drie lange, drie korte beeps. Geen beeld, helemaal geen response. Verwonderlijk en irritant hoe weinig hierover op internet te vinden is. Het is geen ram-probleem, maar waarschijnlijk een corrupte EFI die zichzelf in recovery mode plaatst. Maar bij de 2012 versie zou de EFI zichzelf moeten herstellen volgens de Apple supportinformatie. De enige echte doe-het-zelf tip, gevonden bij ifixit, het vervangen - resetten van de PRAM batterij heb ik al uitgevoerd. Maar dit werkt helaas niet. (Het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten van de mini was overigens een interessant project...)
Dus, nu de hamvraag, waar laat ik hem repareren? Het liefst zou ik hem naar Apple opsturen, maar integenstelling tot iPhones doen ze dit niet. Over de Apple Reseller/Servicecenters hoor ik wisselende verhalen. Iemand hier ervaring mee? Even op en neer naar de Apple Store in Amsterdam is ook een mijl op zeven voor mij. Ik vind het ook geen fijn gevoel dat mijn harddisk met allerlei muziekprojecten en fotoprojecten het huis verlaat. Heb er gelukkig wel een backup van.
Dus, nu de hamvraag, waar laat ik hem repareren? Het liefst zou ik hem naar Apple opsturen, maar integenstelling tot iPhones doen ze dit niet. Over de Apple Reseller/Servicecenters hoor ik wisselende verhalen. Iemand hier ervaring mee? Even op en neer naar de Apple Store in Amsterdam is ook een mijl op zeven voor mij. Ik vind het ook geen fijn gevoel dat mijn harddisk met allerlei muziekprojecten en fotoprojecten het huis verlaat. Heb er gelukkig wel een backup van.
@cranebird: er is een andere tweaker die goed thuis is in hardwarereparatie, ook Mac. Zoek eens op sebastius, dan kan je met hem in kontakt komen via een DM.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Bedankt voor de tip!OgWok schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 08:58:
@cranebird: er is een andere tweaker die goed thuis is in hardwarereparatie, ook Mac. Zoek eens op sebastius, dan kan je met hem in kontakt komen via een DM.
De hdd is toch de eerste verdachte, net de mini uit elkaar gehaald en aan de htpc mini 2009 gehangen. Disk moet gerepareerd, maar hij ziet ook dat hij deel uitmaakt van een fusion drive. Daar kan dus ook vandaan komen dat hij het nu niet doet...breinonline schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 21:50:
Zijn er Tweakers die gebruik maken van de miniStack kit (0Gb)? Volgens de specs gaat er maximaal een disk in van 4Tb. Liever stop ik hier 6 of misschien wel 8Tb in. Zijn er Tweakers (of anderen) die hier harddisk met meer opslag in hebben zitten?
[ Voor 16% gewijzigd door Ultimation op 07-10-2015 12:22 ]
MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]
Weet er iemand of je meer snelheid kan halen als je de SSD op de plek van de HDD plaatst in geval van dual drive bay? Of blijft dit hetzelfde? Heb de ebay kit gekocht (connector, 4 schroefjes, spudger en torxjes).
(Mac mini Late 2012)
Heb de indruk dat het iets sneller is, maar niet merkbaar sneller dan de HDD of lijkt dit maar zo?
De HDD was wel heel traag geworden na een tijd... vooral bij start-up en strandbal.
Kan enkel vergelijken met mijn MBPr Late 2013, maar die heeft een PCIe SSD en dat kan je niet echt vergelijken
(Mac mini Late 2012)
Heb de indruk dat het iets sneller is, maar niet merkbaar sneller dan de HDD of lijkt dit maar zo?
De HDD was wel heel traag geworden na een tijd... vooral bij start-up en strandbal.
Kan enkel vergelijken met mijn MBPr Late 2013, maar die heeft een PCIe SSD en dat kan je niet echt vergelijken
Vandaag in mijn MacMini A1283 een Crucial SSD gezet (240GB) Verse Yosemite erop en draait heel goed en vlot. Hele verbetering vergeleken met de originele 120GB Toshiba HD.
Iemand ervaring met 8GB geheugen in deze MacMini? Zinvol of weggegooid geld?
Hangt er compleet van af wat je met die machine wilt doen
Ja, ScreenFlow en Photoshop...... dan heb ik het antwoord al wel gegeven (denk ik): 8 GB er in is wel slim.sebastius schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 17:53:
Hangt er compleet van af wat je met die machine wilt doen
Gaat 8 GB memory ook werken in de (early 2009) MiniMac? EFI 1.2 update geeft aan dat het niet voor deze Mac is.
[ Voor 16% gewijzigd door OgWok op 11-02-2016 18:20 ]
Ik heb ook dit model met 8GB er in gezet, draait nog steeds 24/7 als mijn mailserver in een datacenterOgWok schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 16:23:
Vandaag in mijn MacMini A1283 een Crucial SSD gezet (240GB) Verse Yosemite erop en draait heel goed en vlot. Hele verbetering vergeleken met de originele 120GB Toshiba HD.
Dus ja, zeker handig en zo veel kost het toch ook niet meer?
Edit: Misschien staat die 1.2 EFI er al op, dat hij vandaar zegt dat die er niet voor is?
Volgens dit: http://www.everymac.com/s...upgrade-instructions.html moet het kunnen met de 1.2 EFI er op.
[ Voor 18% gewijzigd door GekkePrutser op 11-02-2016 18:39 ]
Hier ook een Early 2009 met 8GB draaien, moet zeker wel mogelijk zijn dus.
Euh de 2009 zou dit niet meer kunnen volgens mij. Daar zit shit vastgesoldeerd. De 2007 en 2008 modellen kunnen dit wel.sebastius schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 23:37:
Een SSD is altijd nuttig in elke computer (geef niet bijzonder veel geld uit, de SATA poort is toch niet zo snel in dit model). Meer RAM vind ik persoonlijk voor de meeste zaken niet zo nodig. Wat bedoel je met multitasken? Over het algemeen heb je nog steeds echt wel genoeg aan 4 gb. Bedenk je ook dat het een Core2Duo 2.0ghz is he?
4GB is inderdaad afdoende voor de meeste taken, maar een SSD is wel lekker. Ik vind El Cap op de 2009 prima te doen met de 320GB HDD (die is een stukje sneller dan de 120GB), maar heb er toch een intel 320 van 40GB in gezet. Voor server doeleinden meer dan zat. Ding draait nu open directory en bestandsdeling met iSCSI vanaf de NAS. Toch nog steeds een zeer capabele machine.
Heb je 1066 of 1333 geheugen geïnstalleerd? 1066 is alleen lastig te krijgen (duur).....GekkePrutser schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:36:
[...]
Ik heb ook dit model met 8GB er in gezet, draait nog steeds 24/7 als mijn mailserver in een datacenter
Dus ja, zeker handig en zo veel kost het toch ook niet meer?
Edit: Misschien staat die 1.2 EFI er al op, dat hij vandaar zegt dat die er niet voor is?
Volgens dit: http://www.everymac.com/s...upgrade-instructions.html moet het kunnen met de 1.2 EFI er op.
[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 12-02-2016 19:30 ]
Dat was 1066/67 Mhz, maar ik heb het dan ook gekocht in 2010, dus dat was op dat moment het courante type. Ik moest het bonnetje even opzoeken om het te checken maar dat had ik zo gevonden (Ik denk dus dat ik niet geschikt ben voor een baan op het ministerie van justitieOgWok schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 18:56:
[...]
Heb je 1066 of 1333 geheugen geïnstalleerd? 1066 is alleen te krijgen als je veel geld wilt neerleggen.....
Ik denk dat hij ook wel met 1333 werkt maar zeker weet ik het niet. Je zou een topic kunnen openen in het forum van MacRumors, daar zitten wat meer Apple kenners dan hier.
Ik ben al een tijdje bezig om alles qua series enzovoort automatisch te laten binnenhalen en streamen via Plex. Het enige wat ik echt mis is een compact apparaatje dat download, alles goed zet en die streamt naar maximaal 3 apparaten tegelijk. Gebruik hiervoor couchpotato, sonarr en dus downloadprogje utorrent met plex. Mijn oog viel een beetje op deze Mac mini omdat het precies het compacte is at gewoon op een bureatje boven kan staan en de hele dag kan gaan. Waar ik wel heel erg mee zit is of die krachtig genoeg is, hebben mensen een beetje zicht hierop?
Krachtig genoeg ik gebruik mijn mac mini mid2011 er al 4jaar voor
Dit kan de C2D uit 2008/9 ook al prima aan. Laat staan de huidige generatie i5 die veel meer geoptimaliseerd is voor HD video transcodingdglavimans schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 17:04:
Ik ben al een tijdje bezig om alles qua series enzovoort automatisch te laten binnenhalen en streamen via Plex. Het enige wat ik echt mis is een compact apparaatje dat download, alles goed zet en die streamt naar maximaal 3 apparaten tegelijk. Gebruik hiervoor couchpotato, sonarr en dus downloadprogje utorrent met plex. Mijn oog viel een beetje op deze Mac mini omdat het precies het compacte is at gewoon op een bureatje boven kan staan en de hele dag kan gaan. Waar ik wel heel erg mee zit is of die krachtig genoeg is, hebben mensen een beetje zicht hierop?
Das erg fijn om te horen! Raakte een beetje in de war door de eisen die Plex stelt aan streamen naar apparaten tegelijk. Denk dat de mini voor me echt een apparaat kan worden... Neemt weinig ruimte in beslag. Of een Imac. Maar weet ik iig even voldoende weer
Gister 2 reepjes 4GB DDRIII SO-DIMM gehaald en in de MacMini gezet. Werkt prima.
Samsung geheugen 1333 MHz. Type: MA471B5273CH0-CH9.
Scheelt een stuk Win7 te draaien met Virtual Box in 3GB geheugen.
Samsung geheugen 1333 MHz. Type: MA471B5273CH0-CH9.
Scheelt een stuk Win7 te draaien met Virtual Box in 3GB geheugen.
mijn mac mini doet dienst als Plex server/Sql server en is een 2012 model met 120gb ssd en 12gb ram en werkt hier perfect voor.dglavimans schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 17:04:
Ik heb momenteel een Mac mini (medio 2011) met daarin 4GB aan RAM geheugen, maar ik wil dit graag upgraden. Nou ben ik er na wat googelen achtergekomen dat, ondanks dat de Apple website aangeeft dat 2x 4GB de max is, het ook mogelijk is om er 2x 8GB in te stoppen. Nou was ik in eerste instantie van plan om er 2x 4GB in te doen, maar ik ben toch gaan twijfelen omdat ik zag dat 2x een 8GB-module erin doen ook niet bepaald duur is (of is dit echt onzinnig, aangezien ik geen hele zware dingen draai op mijn computer).
Nou is dit niet het belangrijkste wat ik me afvraag. Ik zou namelijk graag graag willen weten of het volgende geheugen het juiste is om erin te doen:
pricewatch: Kingston KTA-MB1333/8G
Overigens is het me opgevallen dat er geheugen is dat op 1333 MHz draait en geheugen dat op 1600 Mhz draait. Maakt dat voor het model Mac dat ik heb nog uit?
Alvast bedankt!
Nou is dit niet het belangrijkste wat ik me afvraag. Ik zou namelijk graag graag willen weten of het volgende geheugen het juiste is om erin te doen:
Overigens is het me opgevallen dat er geheugen is dat op 1333 MHz draait en geheugen dat op 1600 Mhz draait. Maakt dat voor het model Mac dat ik heb nog uit?
Alvast bedankt!
PSN ID: dvd-linden | Youtube: dvd-linden
Als je zegt 'geen hele zware dingen' te draaien, waar moeten we dan precies aan denken? Wat is ongeveer je dagelijks gebruik?dvd-linden schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 16:38:
Nou was ik in eerste instantie van plan om er 2x 4GB in te doen, maar ik ben toch gaan twijfelen omdat ik zag dat 2x een 8GB-module erin doen ook niet bepaald duur is (of is dit echt onzinnig, aangezien ik geen hele zware dingen draai op mijn computer).
Daarbuiten lijkt het me waarschijnlijk dat 8GB prima voldoende moet zijn, zeker als je aangeeft dat je geen zware dingen draait. Ik draai zelf ook een 2011 model met 8GB, en het enige moment dat ik zou willen dat ik er 16GB ingezet had is als ik naast m'n gewone programma's ook een VM open heb staan (en dat gebeurt zelden tot nooit). Verder gebruik ik hem als Plex server, en dat levert ook nooit problemen op.
Het blijft dus vooral je eigen keus; vind jij de upgrade naar 16GB voordelig genoeg, dan moet je het vooral doen, wie weet ben je je zelf nog een keer dankbaar. Maar als je eigenlijk niet verwacht dat je gebruik veel zwaarder gaat worden, kun je jezelf ook ongeveer de helft van het geld besparen.
Dit geheugen is inderdaad geschikt voor de Mac Mini. Er wordt aangegeven dat ze geschikt zijn voor een MacBook Pro, maar daarmee zijn ze in principe meteen geschikt voor alle Macs die 1333MHz DDR3 gebruiken.Nou is dit niet het belangrijkste wat ik me afvraag. Ik zou namelijk graag graag willen weten of het volgende geheugen het juiste is om erin te doen:
Het geheugen dat origineel in je Mac Mini zit is 1333MHz, dat kun je dus matchen, maar in principe moet je 1600MHz geheugen ook gewoon kunnen plaatsen. 1600MHz geheugen zal zich wel mogelijk terugklokken naar 1333MHz, het is dus de vraag of het je iets oplevert ten opzichte van 1333MHz geheugen.Overigens is het me opgevallen dat er geheugen is dat op 1333 MHz draait en geheugen dat op 1600 Mhz draait. Maakt dat voor het model Mac dat ik heb nog uit?
Nee dat maakt niet uit. De 2012 heeft op beide aansluitingen Sata 6 zitten. Ik heb hier de Crucial BX100 erin zitten op 380MB/s write en 580 MB/s readPRQPHET schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 23:45:
Weet er iemand of je meer snelheid kan halen als je de SSD op de plek van de HDD plaatst in geval van dual drive bay? Of blijft dit hetzelfde? Heb de ebay kit gekocht (connector, 4 schroefjes, spudger en torxjes).
(Mac mini Late 2012)
Ik doe geen hele zware dingen op mijn computer. Denk aan surfen, Office, iTunes en zo af en toe een filmpje afspelen of wat streamen, maar heel veel spannender dan dat wordt het niet. Nou zit ik er wel aan te denken om er Logic Pro X op te gaan draaien. Maar ik wil dat dit heel soepel gaat lopen, dus misschien dat ik een MacBook Pro aan ga schaffen die ik dan volledig daarvoor wil gaan gebruiken. Tenzij het echt meer dan prima loopt op mijn huidige Mac Mini, want dan zou ik het prima vinden en hoef ik er niet speciaal een MacBook voor aan te schaffen. Maar tot op heden geen heel zwaar gebruik.MDKorpel schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 00:23:
Als je zegt 'geen hele zware dingen' te draaien, waar moeten we dan precies aan denken? Wat is ongeveer je dagelijks gebruik?
Daarbuiten lijkt het me waarschijnlijk dat 8GB prima voldoende moet zijn, zeker als je aangeeft dat je geen zware dingen draait. Ik draai zelf ook een 2011 model met 8GB, en het enige moment dat ik zou willen dat ik er 16GB ingezet had is als ik naast m'n gewone programma's ook een VM open heb staan (en dat gebeurt zelden tot nooit). Verder gebruik ik hem als Plex server, en dat levert ook nooit problemen op.
Het blijft dus vooral je eigen keus; vind jij de upgrade naar 16GB voordelig genoeg, dan moet je het vooral doen, wie weet ben je je zelf nog een keer dankbaar. Maar als je eigenlijk niet verwacht dat je gebruik veel zwaarder gaat worden, kun je jezelf ook ongeveer de helft van het geld besparen.
Oké, bedankt! Heb je misschien ook nog een suggestie voor een niet al te dure 4GB-module? Of zijn dat gewoon dezelfde van Kingston, maar dan de 4GB variant? Of zijn er wellicht nog goedkopere te vinden die goed van kwaliteit zijn?Dit geheugen is inderdaad geschikt voor de Mac Mini. Er wordt aangegeven dat ze geschikt zijn voor een MacBook Pro, maar daarmee zijn ze in principe meteen geschikt voor alle Macs die 1333MHz DDR3 gebruiken.
Duidelijk!Het geheugen dat origineel in je Mac Mini zit is 1333MHz, dat kun je dus matchen, maar in principe moet je 1600MHz geheugen ook gewoon kunnen plaatsen. 1600MHz geheugen zal zich wel mogelijk terugklokken naar 1333MHz, het is dus de vraag of het je iets oplevert ten opzichte van 1333MHz geheugen.
Ik ben zelf niet bekend met Logic Pro X, maar ik kan me voorstellen dat het gebaat is bij ruim geheugen. Wat betreft eventueel een MacBook Pro aanschaffen, zou ik persoonlijk eerst kijken of je Mini met geheugen upgrade soepel genoeg draait, en anders kun je altijd nog investeren in de MacBook.dvd-linden schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 17:24:
Ik doe geen hele zware dingen op mijn computer. Denk aan surfen, Office, iTunes en zo af en toe een filmpje afspelen of wat streamen, maar heel veel spannender dan dat wordt het niet. Nou zit ik er wel aan te denken om er Logic Pro X op te gaan draaien. Maar ik wil dat dit heel soepel gaat lopen, dus misschien dat ik een MacBook Pro aan ga schaffen die ik dan volledig daarvoor wil gaan gebruiken. Tenzij het echt meer dan prima loopt op mijn huidige Mac Mini, want dan zou ik het prima vinden en hoef ik er niet speciaal een MacBook voor aan te schaffen. Maar tot op heden geen heel zwaar gebruik.
Onder andere Kingston en Crucial hebben modules die ze specifiek op Apple systemen getest hebben. Zie hier verder een overzicht van alle DDR3 modules van minimaal 4GB met trefwoord 'mac'.Oké, bedankt! Heb je misschien ook nog een suggestie voor een niet al te dure 4GB-module? Of zijn dat gewoon dezelfde van Kingston, maar dan de 4GB variant? Of zijn er wellicht nog goedkopere te vinden die goed van kwaliteit zijn?
Persoonlijk heb ik in mijn Mini de 8GB Crucial Mac Memory kit geplaatst, en dat werkt zoals te verwachten prima. Ik heb in mijn 2006 MacBook echter gewoon modules draaien die niet specifiek voor Mac getest zijn, dus ik denk dat het meestal wel meevalt met hoe kieskeurig Macs zijn in welk geheugen werkt. Ook daarin heb je vooral zelf de keuze. Je kunt de goedkoopste modules bestellen, met een (mijns inziens) klein risico dat ze niet werken, of voor de zekerheid van voor Mac geteste modules gaan. Prijsverschil is ook weer niet zo groot.
Ik heb 2x 8GB van Kingston besteld. Je hebt gelijk dat ik het beter eerst met een goede upgrade van mijn Mini kan proberen en anders kan ik een aanschaf van een MacBook altijd nog overwegen. En om die extra 8GB voor die paar tientjes niet te proberen vond ik ook weer zoiets.MDKorpel schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 18:57:
Ik ben zelf niet bekend met Logic Pro X, maar ik kan me voorstellen dat het gebaat is bij ruim geheugen. Wat betreft eventueel een MacBook Pro aanschaffen, zou ik persoonlijk eerst kijken of je Mini met geheugen upgrade soepel genoeg draait, en anders kun je altijd nog investeren in de MacBook.
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen en de hulp in ieder geval! Ben benieuwd of ik het verschil in dagelijks gebruik ga merken.Onder andere Kingston en Crucial hebben modules die ze specifiek op Apple systemen getest hebben. Zie hier verder een overzicht van alle DDR3 modules van minimaal 4GB met trefwoord 'mac'.
Persoonlijk heb ik in mijn Mini de 8GB Crucial Mac Memory kit geplaatst, en dat werkt zoals te verwachten prima. Ik heb in mijn 2006 MacBook echter gewoon modules draaien die niet specifiek voor Mac getest zijn, dus ik denk dat het meestal wel meevalt met hoe kieskeurig Macs zijn in welk geheugen werkt. Ook daarin heb je vooral zelf de keuze. Je kunt de goedkoopste modules bestellen, met een (mijns inziens) klein risico dat ze niet werken, of voor de zekerheid van voor Mac geteste modules gaan. Prijsverschil is ook weer niet zo groot.
Wie kan mij helpen met de volgende kwestie.
Op dit moment heb ik al een mini van mid 2012 en een macbook pro 15 retina eind 2014. Als ik nu naar kantoor ga moet ik altijd de macbook meeslepen en heb daarvoor een henge docks dockingstation staan. Maar omdat ik eigenlijk niet altijd meer zin heb om mijn macbook mee te slepen zoek ik iets vasts voor op kantoor.
Ik heb hier een 40" uhd scherm staan en dat is in dit geval het grootste struikelblok. Een mac mini uit 2014 kan weer wel een uhd scherm @ 30hz aansturen, maar ik wil deze echt op 60hz aansturen. Dit is dus niet mogelijk met de mini 2014, dus zou ik eerder moeten overstappen richting mac pro, maar dat is mij ook weer een bak geld om alleen uhd @ 60hz te draaien, met de standaard specs van een mini zou ik voor die werkzaamheden ook wel weg kunnen komen.
Dus zat ik te denken aan een externe videokaart voor de mini, maar daar valt bar weinig over te vinden. Wel wat oudere linkjes maar de helft daarvan is dood en ook niet echt allemaal even behulpzaam. Is er iemand hier die toevallig een externe gpu heeft aangesloten op de mini om 4k @ 60hz te kunnen draaien en zijn/haar ervaring daarover wil delen?
Op dit moment heb ik al een mini van mid 2012 en een macbook pro 15 retina eind 2014. Als ik nu naar kantoor ga moet ik altijd de macbook meeslepen en heb daarvoor een henge docks dockingstation staan. Maar omdat ik eigenlijk niet altijd meer zin heb om mijn macbook mee te slepen zoek ik iets vasts voor op kantoor.
Ik heb hier een 40" uhd scherm staan en dat is in dit geval het grootste struikelblok. Een mac mini uit 2014 kan weer wel een uhd scherm @ 30hz aansturen, maar ik wil deze echt op 60hz aansturen. Dit is dus niet mogelijk met de mini 2014, dus zou ik eerder moeten overstappen richting mac pro, maar dat is mij ook weer een bak geld om alleen uhd @ 60hz te draaien, met de standaard specs van een mini zou ik voor die werkzaamheden ook wel weg kunnen komen.
Dus zat ik te denken aan een externe videokaart voor de mini, maar daar valt bar weinig over te vinden. Wel wat oudere linkjes maar de helft daarvan is dood en ook niet echt allemaal even behulpzaam. Is er iemand hier die toevallig een externe gpu heeft aangesloten op de mini om 4k @ 60hz te kunnen draaien en zijn/haar ervaring daarover wil delen?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Voor degenen die een nieuwe SSD plaatsen leek 't me wel nuttig om hen eraan te herinneren om TRIM ondersteuning te activeren; dit gebeurt namelijk niet automatisch. Sinds 10.10.4 biedt OS X er officieuze ondersteuning voor, maar dit dien je handmatig te activeren via een terminalcommando.
Als je dat wil gaan doen kan je beter een extra Macbook kopen die je daar neer zet. Een externe GPU én een mac mini zal ongeveer net zo duur zijn als de instap 15" Macbook Pro of een iMac.CasGas schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:24:
Wie kan mij helpen met de volgende kwestie.
Maar de mac mini heb ik in feite al, dus dan zou het al anders worden.
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Ik zie het. Lezen is lastigCasGas schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:28:
Maar de mac mini heb ik in feite al, dus dan zou het al anders worden.

Ik heb sinds day one 16GB ram in mijn 2011 mini gezet. Draait fantastisch, door het vele geheugen en dat ik hem altijd in slaapstand zet voelt het nog steeds als een lekker snel machietnje, ondanks het ontbreken van bijv een SSD, Ik heb altijd veel open staan en dan is 16GB gewoon lekker. Ook om makkelijk 4GB te reserveren voor een VM (met parallels) bijvoorbeeld!dvd-linden schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 16:38:
Ik heb momenteel een Mac mini (medio 2011) met daarin 4GB aan RAM geheugen, maar ik wil dit graag upgraden. Nou ben ik er na wat googelen achtergekomen dat, ondanks dat de Apple website aangeeft dat 2x 4GB de max is, het ook mogelijk is om er 2x 8GB in te stoppen. Nou was ik in eerste instantie van plan om er 2x 4GB in te doen, maar ik ben toch gaan twijfelen omdat ik zag dat 2x een 8GB-module erin doen ook niet bepaald duur is (of is dit echt onzinnig, aangezien ik geen hele zware dingen draai op mijn computer).
Alvast bedankt!
GamiQ, de game notes app met game maps!
@-SaveMe-: kan je een SSD zeker aanbevelen, mocht je nog geld over hebben.....
Enige wat je na inbouw nog moet doen is via een Terminal-venster de TRIM activeren.
Enige wat je na inbouw nog moet doen is via een Terminal-venster de TRIM activeren.
[ Voor 35% gewijzigd door OgWok op 05-05-2016 13:18 ]
Hallo allen, heeft iemand al een mac mini late2012 lopen met 32GB?
Nee, er kan maximaal 16GB in.
[ Voor 7% gewijzigd door breinonline op 14-05-2016 18:10 ]
Voor mijn schoonouders werk ik graag de Mac mini 2010 en update geven. Vader klaagt dat hij te vaak naar de strandbal moet kijken.
Waar volgens mij het probleem in zit idd office 365. Mini staat eigenlijk altijd aan met diverse programma's geopend.
Ik heb mijn iMac 2008 voorzien van een SSD en gaat als een tierelier nu. Dit is dus ook het plan bij de Mac mini alleen dan in combinatie met wat extra geheugen.
Alleen nu lees ik wat verschillende zaken betreffende de SSD. Iets met een bepaalde controller en trim. Iemand adviesw welke SSD ik het beste kan kopen? Geheugen kan DDR3 1066/1333 zijn heb ik begrepen.
250 gb met geheugen voor rond de €125 mogelijk? Eventueel oudere SSD voldoet ook natuurlijk.
Waar volgens mij het probleem in zit idd office 365. Mini staat eigenlijk altijd aan met diverse programma's geopend.
Ik heb mijn iMac 2008 voorzien van een SSD en gaat als een tierelier nu. Dit is dus ook het plan bij de Mac mini alleen dan in combinatie met wat extra geheugen.
Alleen nu lees ik wat verschillende zaken betreffende de SSD. Iets met een bepaalde controller en trim. Iemand adviesw welke SSD ik het beste kan kopen? Geheugen kan DDR3 1066/1333 zijn heb ik begrepen.
250 gb met geheugen voor rond de €125 mogelijk? Eventueel oudere SSD voldoet ook natuurlijk.
Wat lees je over "een bepaalde controller"? Trim kan je aktiveren bij een non Apple SSD met een commando in terminal venster. Echt simpel. Denk dat het merk SSD weinig uitmaakt.
In terminal venster type:
De rest wijst zichzelf.
In terminal venster type:
code:
1
| sudo trimforce enable |
De rest wijst zichzelf.
[ Voor 21% gewijzigd door OgWok op 17-05-2016 20:07 ]
Ik had gelezen dat een sandforce controller moet zijn... Maar misschien is dat oud nieuws.
Heb ik trouwens nog een verloop nodig zoals bij de iMac?
MX200 van Crucial? http://www.crucial.com/us...e/mac-mini-%28mid-2010%29Michiel Arndts schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 19:53:
Voor mijn schoonouders werk ik graag de Mac mini 2010 en update geven. Vader klaagt dat hij te vaak naar de strandbal moet kijken.
NRG
Je kan bij iFixit kijken met het type nummer van de Mini. Daar staat ook uitleg hoe je bv. de HD kan vervangen. Is er een speciale verloop nodig dan zie je dat zeker.Michiel Arndts schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:26:
Ik had gelezen dat een sandforce controller moet zijn... Maar misschien is dat oud nieuws.
Zo zag het er bij mijn Mac Mini uit. De Crucial SSD is iets dunner dan de oorspronkelijke HD, maar da's geen probleem.
[ Voor 17% gewijzigd door OgWok op 18-05-2016 07:41 ]
Hi,
Had een vraagje, zit te denken om eventueel een Mac Mini te kopen en daar Plex op te zetten.
De Mini wil ik dan direct aan mijn tv aansluiten.
Als ik dat wil, waar moet ik dan op letten bij aanschaf? Wat moet de Mini minimaal hebben om de films/series van mijn Syno DS412+ af te kunnen spelen via Plex?
Had een vraagje, zit te denken om eventueel een Mac Mini te kopen en daar Plex op te zetten.
Als ik dat wil, waar moet ik dan op letten bij aanschaf? Wat moet de Mini minimaal hebben om de films/series van mijn Syno DS412+ af te kunnen spelen via Plex?
Volgens mij werkt de minimaalste versie al. Je geeft niet aan welke format. Als je 4K bedoelt, dan zou ik eerder zorgen maken om de aansluiting dan welke versie.Frid0 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:47:
Hi,
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Draait hier soepel met full HD content (blurays etc) op een Mac Mini van 2011. Belangrijkste ding is voldoende bandbreedte tussen Syno en Mac Mini. Wifi is no-go, maar gigabit ethernet gaat uiteraard prima.Frid0 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:47:
Hi,
geen 4K. kan mijn tv ook nog geen eens aan :-)kevinl schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:20:
[...]
Volgens mij werkt de minimaalste versie al. Je geeft niet aan welke format. Als je 4K bedoelt, dan zou ik eerder zorgen maken om de aansluiting dan welke versie.
Zit bv te kijken naar:Sander schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:37:
[...]
Draait hier soepel met full HD content (blurays etc) op een Mac Mini van 2011. Belangrijkste ding is voldoende bandbreedte tussen Syno en Mac Mini. Wifi is no-go, maar gigabit ethernet gaat uiteraard prima.
Proc: 2.66 Ghz Core 2 Duo
Geh: 4 GB 1333 MHz DDR2
HD: 1 TB
Model is dan geloof ik uit 2010.
Is dat wat?
Heb thuis bedraad een CAT6 kabel vanuit de meterkast (daar staat de NAS) naar achter de tvmeubel waar in splitter in ligt. Heb verder thuis glasvezel 500/500.
Is een met een SSD niet beter? Opslag heb je toch al in je NAS.Frid0 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:41:
[...]
geen 4K. kan mijn tv ook nog geen eens aan :-)
[...]
Zit bv te kijken naar:
Proc: 2.66 Ghz Core 2 Duo
Geh: 4 GB 1333 MHz DDR2
HD: 1 TB
Model is dan geloof ik uit 2010.
Is dat wat?
Heb thuis bedraad een CAT6 kabel vanuit de meterkast (daar staat de NAS) naar achter de tvmeubel waar in splitter in ligt. Heb verder thuis glasvezel 500/500.
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Klopt! Maar dit is een koop die ik kan doen. Heb de 1TB toch niet nodig.kevinl schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:54:
[...]
Is een met een SSD niet beter? Opslag heb je toch al in je NAS.
Alle data staat op de NAS.
Kan deze scherp kopen. (tenministe, denk ik)
Waarom dan geen Apple TV 4 met Plex of Infuse?Frid0 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:22:
[...]
Klopt! Maar dit is een koop die ik kan doen. Heb de 1TB toch niet nodig.
Alle data staat op de NAS.
Kan deze scherp kopen. (tenministe, denk ik)
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Omdat je Plex op de Mini kan draaien zeg maar. Installeren op de Mini.BillSpaarbank schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:27:
[...]
Waarom dan geen Apple TV 4 met Plex of Infuse?
Bij de ATV4 is het meer een app en moet je NAS nog het werk doen.
Sandforce? Nee joh, dat is de grootste troep die er is!Michiel Arndts schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:26:
Gewoon lekker een Samsung SSD erin gooien die werken erg goed, maar in principe maakt het voor trimforce niks uit!
It's All In The "Mix"
Kan je bij de laatste generatie mac mini's zelf het intern geheugen uitbreiden en een hd vervangen? Ik zie overal dat dat bij de late 2014 versie niet meer kan.
En hoe zijn de final cut pro x ervaringen met de mac mini?
En hoe zijn de final cut pro x ervaringen met de mac mini?
[ Voor 16% gewijzigd door Ferra op 11-06-2016 10:42 ]
Nee dat kan niet. De 2012 is de laatste waarbij dat kon. Je kon daar zelfs een tweede HDD bijplaatsen (na het kopen van een extra kabel)! Mijn 2011 heeft er ook twee (waarvan 1 SSD) en 16GB ram.
Helaas hebben ze de mini in 2014 inderdaad overdreven beperkt
Edit: Sorry, zoals Marnix1988 zegt kan je inderdaad nog wel de HDD vervangen, maar geen tweede meer bijplaatsen. Geheugen zit nu gesoldeerd.
Edit: Sorry, zoals Marnix1988 zegt kan je inderdaad nog wel de HDD vervangen, maar geen tweede meer bijplaatsen. Geheugen zit nu gesoldeerd.
[ Voor 42% gewijzigd door GekkePrutser op 14-06-2016 09:30 ]
HD vervangen kan nog steeds, alleen intern geheugen niet meer helaas
.
Heb je ook een idee waarom Apple dat gedaan heeft?GekkePrutser schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 17:07:
Nee dat kan niet. De 2012 is de laatste waarbij dat kon. Je kon daar zelfs een tweede HDD bijplaatsen! Mijn 2011 heeft er ook twee (waarvan 1 SSD) en 16GB ram.
Om te zorgen dat je een nieuwe koopt...OgWok schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 07:14:
[...]
Heb je ook een idee waarom Apple dat gedaan heeft?

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB
Daar kunnen we alleen naar raden... Maar idd, wat KhaZ zegt.OgWok schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 07:14:
[...]
Heb je ook een idee waarom Apple dat gedaan heeft?
Geheugen upgrades en SSD's waren mega duur van Apple zelf dus iedereen die de mini kocht zette de schroevendraaier erin na aankoop. Ik ben gelijk naar de 16GB gegaan en een SSD er bij geplaatst, later zelfs 2x SSD
Nu zit je vast aan wat je koopt, en kan je bovendien Apple's prijzen betalen als je veel geheugen wil. Upgraden van het 4GB basismodel naar 16GB is 360 euro, terwijl een 16GB SO-DIMM kit 56 euro kost in de pricewatch

Of als je een SSD wil hebben. Puur SSD kan niet eens bij Apple, van 500GB HDD naar 1TB "Fusion" hybride kost 300 euro. Daar heb je gewoon een losse SSD van 1TB voor
Plus dat ze nu geen quadcores meer doen... Dusja, ik zou voor het quadcore 2012 model gaan als je die nog gereviseerd o.i.d. kan krijgen.