[Mac mini 2010-2014] Ervaringen en Discussie, deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
breinonline schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 07:02:
Geheugen van Corsair zou geen probleem moeten opleveren. Ik heb zelf gekozen voor deze: pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10 dat werkt prima. SSD maakt verder weinig uit, dat werkt altijd wel.
Bedankt :)
Is 8GB voldoende of is het beter om ineens voor 16GB te gaan.
http://www.computerstore....602&6519=18606&4896=24938

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 15-09 19:57

OgWok

U.N.C.L.E.

Nou, 16 GB lijkt me lekkerder dan 8 GB :9~

[ Voor 7% gewijzigd door OgWok op 07-11-2014 15:13 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Voor lichte foto en videobewerking is 8gb ook prima. Ik zou alleen voor 16 gaan als je het geld er voor over hebt. Verschil ga je niet merken als je ook een ssd hebt ;) Ik spreek uit ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Laatst online: 15-09 14:14
OgWok schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 15:13:
Nou, 16 GB lijkt me lekkerder dan 8 GB :9~
Meer GB klinkt altijd sneller, maar is het zinvol?
blupmans schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 15:47:
Voor lichte foto en videobewerking is 8gb ook prima. Ik zou alleen voor 16 gaan als je het geld er voor over hebt. Verschil ga je niet merken als je ook een ssd hebt ;) Ik spreek uit ervaring
Ben van plan om er vandaag gelijk een SSD Samsung EVO 840 250GB in te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Moris schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 15:51:
[...]

Meer GB klinkt altijd sneller, maar is het zinvol?

[...]

Ben van plan om er vandaag gelijk een SSD Samsung EVO 840 250GB in te plaatsen.
Zelf draai ik nog wel eens Win7 op VirtualBox en ja, dan is 16GB erg lekker! OS X merkt er niks van dat Windows in een VirtualBox staat te ploegen ;) (die Win7 is ook heel erg snel)

[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 07-11-2014 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb hier een oude Mac mini staan die ik weer wat leven in wil blazen. Het is een Late 2009 model. Inmiddels zit er een SSD en extra geheugen in, en dat werkt echt heerlijk. Als enige wil ik nog de optical drive gaan vervangen door de pricewatch: Seagate Spinpoint M9T, 2TB. Nu weet ik dat er van die optibay kits te verkrijgen zijn waar je de HDD in kan plaatsen maar mijn vraag is of ik de HDD niet gewoon in de Mac mini kan plakken zonder zo'n caddy? Er is toch ruimte zat dan, heeft zo'n optibay nog extra nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:49

breinonline

Are you afraid to be known?

Als je de schijf zo plaatst kan hij veel teveel bewegen. Als je de SSD op de plek van de HDD plaatst en de SSD lost hangt zal het wellicht wel gaan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
breinonline schreef op maandag 10 november 2014 @ 06:27:
Als je de schijf zo plaatst kan hij veel teveel bewegen. Als je de SSD op de plek van de HDD plaatst en de SSD lost hangt zal het wellicht wel gaan.
Oke, dat is misschien wel handig inderdaad. Ooit een iMac ook zo geupgrade met een SSD erin geducktaped xD Zou het voor de rest niet uitmaken dat een SSD als primary schijf met Mac OS X installed op de "tweede" poort komt waar de optical drive eerst zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Idd. Een HDD bevat bewegende onderdelen, dus los erin zetten lijkt me niet verstandig. Voor een SSD zou het minder uit maken.

Voor zover ik weet kan je overigens in OS X instellen welke schijf/poort je primary is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:37
SirMemeAlot schreef op donderdag 06 november 2014 @ 11:45:
[...]

Daar ben ik ook nieuwsgierig naar, kan iemand deze vraag beantwoorden?
Volgens mij zit in Yosimite nog steeds geen TrueHD en DTS HD (master HD) support in CoreAudio. Apple ontkent het bestaan van Bluray en dus HD audio formaten, dus zit het domweg niet in het OS ingebakken. Zelfs het ondersteunen van bitstreamen over HDMI. Je kunt dus alleen 5.1 audio bitstreamen (= DTS, DD, DD+) over HDMI of optisch (Toslink).

Zie ook:

http://kodi.wiki/view/XBM...e_HD_audio_passthrough.3F

Als ik het goed begrijp zal Core Audio (de audio driver @ OS level) de zogeheten coreaudio stream (sorry, het heet ook zo) uit de DD of DTS stream plukken en deze 5.1 stream naar je receiver over HDMI sturen. Dus geld ook voor bv. XBMC, waar het audio framework boven Core Audio hangt.

Andere kant, kan XBMC wel TrueHD of DTS-HD software matig omzetten naar bv. LPCM 7.1 en die over HDMI sturen, dat schijnt weer wel te kunnen.

Dit is ook een van redenen die mij er van weerhouden om een Mac Mini als HTPC te gebruiken... ik wil graag dat m'n receiver de decoding doet. Hoewel het qua geluidsbeleving geen moer uitmaakt... tenzij je natuurlijk perse bv. Dolby Atmos wilt horen in je 5.1.2 of 7.1.2 home cinema "setje"...

[ Voor 13% gewijzigd door loekf2 op 10-11-2014 20:07 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ik heb de nieuwe Mac mini 2014 i5 2,6Ghz binnen en geinstalleerd, werkt perfect. Ik wil nog wel de interne harde schijf vervangen voor een samsung EVO 120 GB SSD. Dit is voor mij te weinig ruimte en wil dus de huidige interne harde schijf gebruiken als externe, maar daarvoor heb ik een kabel van Sata naar thunderbolt voor nodig. Bestaan deze kabels, een snelle google heeft me nog weinig opgelevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

SirMemeAlot schreef op woensdag 12 november 2014 @ 16:20:
Ik heb de nieuwe Mac mini 2014 i5 2,6Ghz binnen en geinstalleerd, werkt perfect. Ik wil nog wel de interne harde schijf vervangen voor een samsung EVO 120 GB SSD. Dit is voor mij te weinig ruimte en wil dus de huidige interne harde schijf gebruiken als externe, maar daarvoor heb ik een kabel van Sata naar thunderbolt voor nodig. Bestaan deze kabels, een snelle google heeft me nog weinig opgelevert.
Bestaat wel, alleen je moet wel even je portemonnee open trekken.

https://www.conrad.nl/nl/...CFVHMtAodR1cAUw&WT.srch=1

Ik zou eerder kijken naar een USB 3.0 naar sata als ik jou was. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Nu online
Die had ik ook al gezien, maar is natuurlijk veel te duur.

Ga ik met USB 3.0 niet veel snelheidsverlies merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
SirMemeAlot schreef op woensdag 12 november 2014 @ 17:17:
Die had ik ook al gezien, maar is natuurlijk veel te duur.

Ga ik met USB 3.0 niet veel snelheidsverlies merken?
Nee, je hdd kan die bus niet satureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38
Ik wil ook een mac mini 2012 i5 aanschaffen...
Maar ik twijfel over de hoeveelheid geheugen.
Ik wil er plex (transcoden naar ipad) en xbmc opzetten.
Daarnaast een sickbeard met sabnzb en evt couchpotato. en ook nog utorrent.
Hij gaat als htpc functioneren, dus hoeft verder niets doen behalve afspelen.
Ik was van plan om er 16 gb in te zetten, maar vraag me nu af of ik niet gewoon met 4 gb afkan.
Waarschijnlijk vervang in ik de 500 gb hdd voor een 2 TB.
Was van plan om er een ssd naast te zetten, maar denk dat dat eigenlijk niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had de default HDD en 4GB maar je merkt toch wel snel dat het niet genoeg is als je meer dan 5 tabs in Safari open hebt staan, of twee schermen waar je er op 1 browsed en de ander VLC met 1080p materiaal. Ik heb daarom zelf gekozen een upgrade te gaan uitvoeren naar een 128GB SSD (Samsung Pro) en 8 GB compatible DDR, bij een kennis was dit namelijk een wereld van verschil. Het is alsof je een nieuwe computer hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
Ik ga hem weinig gebruiken om te browsen.
Vooral als mediacenter en om te downloaden.
Maar denk dat van 4 naar 8 gb wel de moeite waard is..
Is lastig voor mij om te bepalen, al mijn vorige mac's hadden 8 of 16gb intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 20:27
Hier een mac mini 2014 met 4gb ram.
Werkt perfect als mediacenter i.c.m. Plex en op de achtergrond het complete download proces.

Volgens mij kun je er zelfs nog leuk een spelletje op spelen als het moet. :)

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Executor16 schreef op maandag 10 november 2014 @ 02:18:
Ik heb hier een oude Mac mini staan die ik weer wat leven in wil blazen. Het is een Late 2009 model. Inmiddels zit er een SSD en extra geheugen in, en dat werkt echt heerlijk. Als enige wil ik nog de optical drive gaan vervangen door de pricewatch: Seagate Spinpoint M9T, 2TB. Nu weet ik dat er van die optibay kits te verkrijgen zijn waar je de HDD in kan plaatsen maar mijn vraag is of ik de HDD niet gewoon in de Mac mini kan plakken zonder zo'n caddy? Er is toch ruimte zat dan, heeft zo'n optibay nog extra nut?
Buiten de montageproblemen: De SATA aansluiting van een slimline optical drive is bovendien anders dan die van een harddisk. Ik heb zelf wel eens geprobeerd dit zonder optibay te doen (ik heb ook een 2009 mini, nog steeds in gebruik) maar dat past dus gewoon niet...

Overigens hoef je niet de dure optibay te gebruiken, er zijn ook andere merken die veel goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 18:02
Ik heb een 2012 Mac Mini Server (met 2x 1TB 5400rpm HDD) en 16GB.
Nu twijfel ik ook aan de installatie van een SSD (Samsung 850 Pro 256GB oid), alleen is het aan te raden om beide schijven te vervangen?

Of kan ik beter alleen de OS schijf vervangen voor een SSD (hier staan alle programma's ed.) en de 1TB 5400rpm laten zitten voor opslag van films, muziek, downloads..

Ik gebruik de Mac zo nu en dan voor video bewerking in FCP, maar verder geen spectaculaire zware applicaties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 06:40
DarkChylde schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:52:
Ik was van plan om er 16 gb in te zetten, maar vraag me nu af of ik niet gewoon met 4 gb afkan.
Was van plan om er een ssd naast te zetten, maar denk dat dat eigenlijk niet nodig is.
Ik heb hier zo stock als maar kan, en het draait allemaal perfect. Soms wat trager dan gewenst, maar altijd snel genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
Goed om te horen. Van de week maar een mini bestellen met 4gb. Kan altijd later nog upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

DarkChylde schreef op zondag 16 november 2014 @ 16:30:
Goed om te horen. Van de week maar een mini bestellen met 4gb. Kan altijd later nog upgraden.
Dan moet je wel de 2012 variant kopen.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
barktus schreef op zondag 16 november 2014 @ 16:45:
[...]

Dan moet je wel de 2012 variant kopen.
Zo te zien was die dat al van plan ;)
DarkChylde schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:52:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
Inderdaad, het word de 2012 variant. Valt me alleen tegen om een keyboard met touchpad te vinden die osx multitouch goed ondersteund. Dacht aan de kt820, maar geen multitouch op osx..
Denk dat ik de eerste tijd een rii mini keyboard gebruik die ik nog heb liggen. Kan toch het scherm overnemen van een macbook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Laatst online: 23:29
Hoi, ik overweeg de aankoop van een Mac mini om mijn oude Windows desktop te vervangen. Mijn voorkeur gaat uit naar het 2.6Ghz model met 8Gb ram voor 700 EUR.

Ik ga ook zeker de opslag upgrade nemen, maar ik weet niet goed welke: Fusion drive of SSD. Heeft een pure SSD meer voordelen? En moest ik dan ooit externe opslag gebruiken (geen ervaring mee) kan ik dan onmiddellijk aan mijn gegevens (bv foto's) indien deze externe Hdd verbonden is?

Alvast bedankt voor het advies!

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
DarkChylde schreef op zondag 16 november 2014 @ 17:15:
Inderdaad, het word de 2012 variant. Valt me alleen tegen om een keyboard met touchpad te vinden die osx multitouch goed ondersteund. Dacht aan de kt820, maar geen multitouch op osx..
Denk dat ik de eerste tijd een rii mini keyboard gebruik die ik nog heb liggen. Kan toch het scherm overnemen van een macbook
Zijn de 2012 versies nog te verkrijgen of wordt het tweedehands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Darks schreef op maandag 17 november 2014 @ 22:52:
Hoi, ik overweeg de aankoop van een Mac mini om mijn oude Windows desktop te vervangen. Mijn voorkeur gaat uit naar het 2.6Ghz model met 8Gb ram voor 700 EUR.

Ik ga ook zeker de opslag upgrade nemen, maar ik weet niet goed welke: Fusion drive of SSD. Heeft een pure SSD meer voordelen? En moest ik dan ooit externe opslag gebruiken (geen ervaring mee) kan ik dan onmiddellijk aan mijn gegevens (bv foto's) indien deze externe Hdd verbonden is?

Alvast bedankt voor het advies!
Het schijnt dat een fusion drive naarmate de SSD vol raakt flink trager begint te worden. Ik heb er zelf geen ervaring mee dus dat zou iemand moeten bevestigen. Een SSD is natuurlijk constant super snel.
Je kan prima een SSD nemen en dan een 1TB externe hardeschijf aansluiten voor je grote bestanden. Zo doe ik dat ook op m'n macbook met 256gb SSD. Werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

blupmans schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 08:08:
[...]

Het schijnt dat een fusion drive naarmate de SSD vol raakt flink trager begint te worden. Ik heb er zelf geen ervaring mee dus dat zou iemand moeten bevestigen. Een SSD is natuurlijk constant super snel.
Nee, hoor. Een SSD wordt trager naarmate hij vol raakt, dat geldt dus net zo goed voor jouw enkele SSD als de fusion drive.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
bvsteyn schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 06:40:
[...]

Zijn de 2012 versies nog te verkrijgen of wordt het tweedehands?
2012 i5 is bijvoorbeeld bij prowarehouse nog beschikbaar.
Ik zag toevallig een i7/16gb/1tb model op marktplaats staan en heb die vandaag opgehaald.
Goede deal voor 700 Euro vind ik. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Hoe gebruiken jullie Facetime op de MacMini? Werkt elke webcam of heb je een special webcam nodig? Het internet geeft tegenstrijdige resultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

barktus schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 15:28:
Hoe gebruiken jullie Facetime op de MacMini? Werkt elke webcam of heb je een special webcam nodig? Het internet geeft tegenstrijdige resultaten :)
De meesten van Logitech werken. Tenminste, heb 2 goedkope modellen getest en die deden het allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
breinonline schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 08:24:
[...]

Nee, hoor. Een SSD wordt trager naarmate hij vol raakt, dat geldt dus net zo goed voor jouw enkele SSD als de fusion drive.
Laat ik mezelf verduidelijken;

In een fusion drive zit een kleine (128gb?) SSD. Zodra die vol raakt houd je standaard HDD snelheden over voor files waarvoor de fusion drive kiest deze niet op de ingebouwde SSD te zetten.
Dat heb je bij een gewone SSD niet. Ten eerste heb je 256gb super snelle storage, waarnaast je dus zelf een externe hdd kunt gebruiken, en je kunt zelf kiezen waar je welke bestanden neerzet.

De performance vermindering van een fusion drive kun je naar mijn mening nooit vergelijken met die van een SSD zoals jij suggereert.

Daarnaast heb ik hier op het forum regelmatig gelezen dat mensen met een fusion drive een SSD aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

OgWok schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 17:03:
[...]

De meesten van Logitech werken. Tenminste, heb 2 goedkope modellen getest en die deden het allebei.
Welke waren dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb zelf de Logitech QuickCam Vision Pro Webcam for Mac
Maar word volgens mij niet meer gemaakt helaas.

Je moet in ieder geval een webcam hebben die voldoet aan de USB video device class http://en.wikipedia.org/wiki/USB_video_device_class

Deze zullen zonder problemen werken op OSX en ook op Windows zonder drivers van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Heb ze er even bij gepakt. Het zijn de Logitech C210 en de Trust Chat Webcam; dus niet allebei Logitech.
Getest met Photo Boot (5 minuten geleden). Wel Webcams die graag heel VEEL licht hebben anders sterft het van de ruis. Maar ja, voor die prijs.

Dacht dat je met MacCam? zo'n beetje alles werkend kan krijgen, als het native niet werkt. KLIK

[ Voor 7% gewijzigd door OgWok op 18-11-2014 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 19:25

Noq

Ik heb interesse in een Mac Mini. Dit systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor web development. Dat betekent dat er wel eens een virtuele machine zal gaan draaien in de zwaarste gevallen. Ook heb ik graag een SSD erin.

Nu lees ik al het een en ander, maar wil liever zeker zijn van mijn zaak, dus hierbij het volgende;
Raden jullie een 2012 model aan, zodat ik het RAM kan verhogen naar 8GB en een SSD kan plaatsen? Of komen er wellicht binnenkort nog nieuwe modellen aan bod of is een model uit 2014 alsnog aan te passen naar eigen wens?

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@Noq: een 2012 model zal niet zo makkelijk te krijgen zijn. Dus meer moeite kosten om er een te "pakken te krijgen". Zowel nieuw als tweedehands.

Nieuwe modellen zijn natuurlijk zo te kopen; met de nodige "beperkingen".

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 19:25

Noq

De eerste webwinkel in deze lijst verkoopt ze naar mijn mening met genoeg voorraad; pricewatch: Apple Mac Mini (najaar 2012) 2,5GHz Dual Core

Ik snap dus niet de hele 'er is bijna niet te komen aan 2012 model' discussie :)
Of zijn dit nog eens andere modellen?

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Noq schreef op donderdag 20 november 2014 @ 10:12:
Ik snap dus niet de hele 'er is bijna niet te komen aan 2012 model' discussie :)
Of zijn dit nog eens andere modellen?
Inderdaad, de Quad Core versie is waar de meeste mensen naar zoeken. Juist omdat de 2014 serie geen Quad Core meer heeft.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40
Zie regelmatig dat de server uitvoering goedkoper aan wordt geboden dan de reguliere. Iemand een verklaring voor? Volgens deze website zijn er totaal geen verschillen behalve dat je een 2e HDD kan plaatsen in de server. Is dit correct?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
krizzziz schreef op donderdag 20 november 2014 @ 12:26:
Zie regelmatig dat de server uitvoering goedkoper aan wordt geboden dan de reguliere. Iemand een verklaring voor? Volgens deze website zijn er totaal geen verschillen behalve dat je een 2e HDD kan plaatsen in de server. Is dit correct?
Klopt, en Server.app staat er standaard op, maar die kun je zelf ook downloaden op elke willekeurige mini ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepeet
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-08 11:48
Heb zelf dit model (2014) met 8Gb Ram en Intel Haswell 2,6GHz.
Hij werkt fantastisch en is gewoon lekker rap. ook diverse spellen zoals SimCity, Walking Dead, enz. enz.. Geen enkel probleem op 2560x1440.
Zo ook Foto bewerking heb ik nog geen hinder ondervonden.

Kortom: Nee zeker geen overkill, maar meer dan voldoende om er heerlijk mee te kunnen werken, filmpje kijken, en af en toe een spelletje te kunnen spelen.

• Waltman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10-2022
barktus schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 15:28:
Ik heb een oude externe isight webcam. Gevonden op marktplaats, firewire adapter bij alle kabels gekocht en de app ivision voor wat settings. Ik ben er tevreden over. de isight ziet er nog steeds sjiek uit en is niet duur voor de prijs / prestatie die je er ondertussen voor krijgt.

[ Voor 20% gewijzigd door Waltman op 27-11-2014 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 14:37
Ik heb dit topic doorgespit en lees dat sommige relatief goedkoop het ram geheugen hebben opgekrikt. Ik zoek mij suf maar kom overal rond de €80,- uit voor 2x4 ddr3. Iemand een tip?

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

DaveD1109 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 19:37:
Ik heb dit topic doorgespit en lees dat sommige relatief goedkoop het ram geheugen hebben opgekrikt. Ik zoek mij suf maar kom overal rond de €80,- uit voor 2x4 ddr3. Iemand een tip?
"Relatief" en "goedkoop" ....... ja, daar kan je alle kanten mee uit ;) Denk dat je voordelig uit bent met tweede hands. Moet je wel zin in hebben en kunnen testen wat je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
OgWok schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 08:19:
[...]

"Relatief" en "goedkoop" ....... ja, daar kan je alle kanten mee uit ;) Denk dat je voordelig uit bent met tweede hands. Moet je wel zin in hebben en kunnen testen wat je koopt.
hmmm dat vertrouw ik meestal niet zo qua onderdelen. Ga nog wel ff verder zoeken dan.

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
Ik heb nog wat cadeaubonnen en wil een grotere hdd in mijn Mac mini i5 2012 zetten. Ik heb nu deze in het vizier! http://www.bol.com/nl/p/t...product__9200000013991513
Gaat deze werken in de mini?? Zie namelijk ook laptopschijven staan van 2,5 inch.

[ Voor 6% gewijzigd door DaveD1109 op 08-12-2014 07:46 ]

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 23:56

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Bij mijn weten gaan de2.5 inch 9 mm schijven er in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
Ga hem maar bestellen want dan moet hij wel passen!

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Laatst online: 23:47

-d-

Ze hebben hier bij de lokale Saturn (Luxemburg - sorry niet in NL) een Mac Mini voor 399 EUR. Volgens mij vorige generatie - type MD387. Heb een beetje slechte scan van hun folder, maar wat ik kan lezen i5 / 500 GB HD / 4 GB ram. Goeie deal toch? Deze is makkelijk(er) te upgraden naar 8 GB ram en SSD?

Edit: Met 8 GB moet Ableton Live goed te doen zijn toch?

[ Voor 11% gewijzigd door -d- op 09-12-2014 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
-d- schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 17:34:
Ze hebben hier bij de lokale Saturn (Luxemburg - sorry niet in NL) een Mac Mini voor 399 EUR. Volgens mij vorige generatie - type MD387. Heb een beetje slechte scan van hun folder, maar wat ik kan lezen i5 / 500 GB HD / 4 GB ram. Goeie deal toch? Deze is makkelijk(er) te upgraden naar 8 GB ram en SSD?

Ja, je kan in dit model nog gewoon zelf extra ram en een SSD bijplaatsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-

-d-

Thanks! Lijkt me een goeie deal dan, morgen even langs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

-d- schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 17:34:

Zeker een goede deal. Kan zelf (bijna) niet voor € 120,-- eventjes op en neer naar Luxemburg :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraagje... ik heb sinds een maandje of zo een 2e hands Mac Mini uit Najaar 2012 met 16GB en een i5. Werkt als de brandweer maar soms heeft hij opeens allemaal rare artifacts in het scherm die gaan knipperen en loopt hij vast. Enige optie om dat te fixen is om hem opnieuw aan te zetten en dan werkt het wel weer. Iemand enig idee wat dat is?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Volgens mij begrijpen die Luxemburgers het soms ook niet helemaal: "Carte graphique Intel HD 4000 Mountain Lion" ;) En alvast een "Beschten Feierdeeg" gewenst.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
"Beschten Feierdeeg" is gewoon Luxemburgs voor "Fijne Feestdagen".

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-

-d-

Net opgehaald bij de Saturn (het gevaar van een Saturn op 1 minuut lopen van werk) }:O

Er zijn er nog meer dan genoeg, dus als je nog even langs komt om te tanken, stop ook even bij de Saturn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
Hier sinds een week een late '14 2.8 ghz i5, 16GB en 256 SSD. Nog volop bezig met het ontdekken van OSX trouwens (kom van jaren exclusief Ubuntu af). De upgrade naar i7 vond ik het geld niet waard, als je de verschillen met Geekbench ziet is het beetje extra te verwaarlozen.

Hardwarematig zit het wel snor, snelle machine. Toch best knap om dat allemaal in een doosje te proppen wat evenveel weegt als een pakje margarine. Het apparaat is zeer stil, tot nu toe tijdens alle loads.
De temperaturen nog niet zichtbaar kunnen maken. Wat ook opvallend goed werkt is het hibernaten en weer wakker worden. Snelheden van het flash geheugen zijn >700 MB read en write. Hele revelatie voor iemand die het al 7 jaar deed met een Western Digital Velociraptor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@Boefs: na jaren Ubuntu nu een Mac. Hoe is dat zo gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
OgWok schreef op woensdag 10 december 2014 @ 19:02:
@Boefs: na jaren Ubuntu nu een Mac. Hoe is dat zo gekomen?
Het begon met een iPhone, toen een iPad. Gezworen nooit aan een Mac te beginnen maar langzaam gezwicht voor het ecosysteem.

Ubuntu heeft nog steeds een plekje op het bureau, kan er nog niet echt afscheid van nemen.
Canonical heeft vergeleken met Apple natuurlijk maar zeer beperkte middelen en af en toe is dat als gebruiker lastig. Zo gebruikte ik alleen de LTS versies, 10.04 -> 12.04 -> 14.04 maar de laatste versie was maar weinig innoverend, niet dat het slecht OS is, alles behalve dat.

Maar je wilt af en toe ook wel de eenvoud van even een RDP open zetten naar het werk, foto'tje bewerken (Gimp is niet alles) en een agenda delen. Als dat allemaal kon, had ik nu geen Mac. Want, vele dingen zijn onnodig ver weggestopt in OS X. Voor een Linux gebruiker voelt het af en toe aan alsof Apple je niet serieus neemt.

Simpele commands als 'sudo apt-get update' en 'sudo apt-get autoremove' mis ik wel. Maar, ik ga vast m'n draai met OS X ook wel vinden. Zo niet, schuif ik de Ubuntu machine rechts van me weer naar het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
DaveD1109 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 19:37:
Vroeger (2011-2012) was appeltjes geheugen 41 euro bij mycom en andere winkels voor 8GB incl. Verzenden. Sindsdien is het alleen maar gestegen. Het is jammer maar je doet er niet zoveel aan. 16 MB voor mijn Amiga was waarschijnlijk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Boefs schreef op woensdag 10 december 2014 @ 19:57:
Want, vele dingen zijn onnodig ver weggestopt in OS X. Voor een Linux gebruiker voelt het af en toe aan alsof Apple je niet serieus neemt.
Dat ligt eraan of je meer een GUI customiser bent of juist meer op de commandline leeft. Op de commandline vind ik OS X net iets serieuzer dan een Linux distro maar ik heb dan ook iets meer met UNIX dan met Linux. Ik merk dat UNIX kennis net even breder inzetbaarder is en me wat meer inzicht geeft dan Linux kennis. Maar goed, dat is ook een beetje onderbuikgevoel.
Simpele commands als 'sudo apt-get update' en 'sudo apt-get autoremove' mis ik wel. Maar, ik ga vast m'n draai met OS X ook wel vinden. Zo niet, schuif ik de Ubuntu machine rechts van me weer naar het midden.
Je kunt ook gebruik maken van Macports. Homebrew is niet zo aan te raden gezien het feit dat elementaire UNIX kennis daar afwezig lijkt (denken dat /usr/local helemaal voor hunzelf is en dat die 777 chmodden verstandig is bijvoorbeeld :X ). Als je echt graag apt gebruikt dan moet je eens naar Fink kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Nu online
Ik ben vroegah altijd enorm fan geweest van Counter Strike, ik heb het vanaf dag 1 gespeeld tot en met Counter strike 1.6. Echter waren prioriteiten veranderd en heb ik geen game PC meer, maar heb nog wel de nieuwste Mac mini Core i5 2,6Ghz.

Heeft iemand ervaring met het gamen op een Mac mini, kan ik hier gewoon goed op spelen of kan de mini dat niet aan?

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:27
Als je Counter Strike Source wilt spelen; dat draait zelfs prima op native resolutie op mijn MBA 13" i5 1.8GHz met HD4000 :)

On topic: ik kwam eigenlijk vooral delen dat ik hopelijk een topdeal heb gemaakt :)

Een 2012 Mini met 2,6GHz Quadcore i7, 16GB ram, 256GB 840 Pro, 1TB (standaard drive), magic mouse en Apple keyboard. Alles met originele verpakking en in nieuwstaat (afgaand op de verkoper en zijn feedback) voor de nette prijs van 750,-

Zelf wil ik daar een tweede 256GB 840 Pro aan toevoegen (ipv HDD) en het geheel in RAID0 zetten. Dan is dit de snelste Mac Mini samenstelling mogelijk. Kan niet wachten hiermee te gaan spelen en moest het echt even delen aan gelijk gestemden. Zo'n Mini en dan hopelijk over een tijdje een tweede TB Display, dat is echt een droom setup.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 20:40

NVD

bokkow schreef op donderdag 18 december 2014 @ 00:52:
Als je Counter Strike Source wilt spelen; dat draait zelfs prima op native resolutie op mijn MBA 13" i5 1.8GHz met HD4000 :)

On topic: ik kwam eigenlijk vooral delen dat ik hopelijk een topdeal heb gemaakt :)

Een 2012 Mini met 2,6GHz Quadcore i7, 16GB ram, 256GB 840 Pro, 1TB (standaard drive), magic mouse en Apple keyboard. Alles met originele verpakking en in nieuwstaat (afgaand op de verkoper en zijn feedback) voor de nette prijs van 750,-

Zelf wil ik daar een tweede 256GB 840 Pro aan toevoegen (ipv HDD) en het geheel in RAID0 zetten. Dan is dit de snelste Mac Mini samenstelling mogelijk. Kan niet wachten hiermee te gaan spelen en moest het echt even delen aan gelijk gestemden. Zo'n Mini en dan hopelijk over een tijdje een tweede TB Display, dat is echt een droom setup.
Waar heb je die gekocht? :)

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:27
Ik heb Vraag & Aanbod + marktplaats een week of 2 in de gaten gehouden (dagelijks zoeken op Mac Mini / Mac Mini i7). Afgelopen zondag werd hij hier aangeboden. Dacht daarbij niet snel nog eens tegen zo'n buitenkansje aan te lopen en de vraagprijs geboden. Heb veel 2,3GHz Quadcores voorbij zien komen zonder SSD of extra geheugen die voor rond de 700,- weg gingen. Ben best wel in mn nopjes haha

Morgen komt ie binnen als het goed is, dan weet ik het zeker.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

DaveD1109 schreef op maandag 08 december 2014 @ 07:44:
Ik heb nog wat cadeaubonnen en wil een grotere hdd in mijn Mac mini i5 2012 zetten. Ik heb nu deze in het vizier! http://www.bol.com/nl/p/t...product__9200000013991513
Gaat deze werken in de mini?? Zie namelijk ook laptopschijven staan van 2,5 inch.
Waarschijnlijk zeg ik het te laat maar:

Zou je niet eerder voor een SSHD gaan?

http://www.alternate.nl/S...duct/1072245?tk=7&lk=9601
SirMemeAlot schreef op zondag 14 december 2014 @ 16:41:
Ik ben vroegah altijd enorm fan geweest van Counter Strike, ik heb het vanaf dag 1 gespeeld tot en met Counter strike 1.6. Echter waren prioriteiten veranderd en heb ik geen game PC meer, maar heb nog wel de nieuwste Mac mini Core i5 2,6Ghz.

Heeft iemand ervaring met het gamen op een Mac mini, kan ik hier gewoon goed op spelen of kan de mini dat niet aan?
Ik heb zelf de Mac Mini 2011 met AMD Radeon HD 6630M. Ik speel daarmee af en toe wel eens Battlefield 3. Hij staat dan wel lekker te blazen, maar het werkt wel (op medium settings en niet al te hoge resolutie). Op de nieuwe mac mini's zal het alleen maar beter gaan met de Intel Iris graphics.
Battlefield 4 was daarin tegen echt onspeelbaar en zal denk ik niet anders zijn op Intel Iris.

[ Voor 30% gewijzigd door Psycho_Mantis op 19-12-2014 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 08:26:
[...]

Waarschijnlijk zeg ik het te laat maar:

Zou je niet eerder voor een SSHD gaan?

http://www.alternate.nl/S...duct/1072245?tk=7&lk=9601

[...]

Ik heb zelf de Mac Mini 2011 met AMD Radeon HD 6630M. Ik speel daarmee af en toe wel eens Battlefield 3. Hij staat dan wel lekker te blazen, maar het werkt wel (op medium settings en niet al te hoge resolutie). Op de nieuwe mac mini's zal het alleen maar beter gaan met de Intel Iris graphics.
Battlefield 4 was daarin tegen echt onspeelbaar en zal denk ik niet anders zijn op Intel Iris.
Inderdaad te laat! Miste het gamen dus heb de Mac mini weer verkocht! :-p

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

DaveD1109 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 08:33:
[...]

Inderdaad te laat! Miste het gamen dus heb de Mac mini weer verkocht! :-p
Ik kan je geen ongelijk geven. Een mac is helaas niet zo optimaal om te gamen.
Zelf zou ik eerder een game PC erbij kopen dan dat ik me mac vervang. Om productief bezig te zijn ga ik zelf echt liever voor de Mac, alleen al vanwegen time machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
Dat gaat mij boven het budget en ook vind ik het wel fijn om door het hele huis heen flexibel te zijn.

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Ik wilde gaan kijken voor een Mac Mini Server, maar ik kan deze online bij Apple niet meer vinden. Zijn die na de laatste update eruit of mis ik iets? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Squ1zZy schreef op zondag 21 december 2014 @ 19:45:
Ik wilde gaan kijken voor een Mac Mini Server, maar ik kan deze online bij Apple niet meer vinden. Zijn die na de laatste update eruit of mis ik iets? :|
Klopt, die zijn er niet meer. De OSX server app is nog wel te download in de app Store. Er is echter geen Mac Mini met 2 hdd's te koop.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Wordt OS X Server nog wel ondersteunt en verder uitgebouwd? Of stoppen ze daar ook mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Squ1zZy schreef op zondag 21 december 2014 @ 19:57:
Wordt OS X Server nog wel ondersteunt en verder uitgebouwd? Of stoppen ze daar ook mee?
OS X Server heeft gewoon een Yosemite update gehad. Op dit moment verder niks bekend of Apple van plan is om te stoppen met het ontwikkelingen van server.app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:36
Ik ben mij ook aan het oriënteren op een Mac mini. Dit wel 2e hands. Maar ben hier nog verre van weg bekend mee. Ik ga hem gebruiken als mediacenter en om flac af te spelen. Ik had begrepen dat het 2011 model weinig jitter heeft i.v.m. de flac files. Ik kan nergens vinden hoe dit bij het 2012 en 2014 model is?

Weet iemand wat een reële prijs is voor een mid-2011 i5 2,3ghz, 2gb, 500 gb skijf?

[ Voor 9% gewijzigd door Morpheusk op 09-05-2015 23:35 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 23:56

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Hey ik heb de mac mini 2011 base model
Als je de ram tot max uitbreid 8gb en een ssdin zet werkt dat ding als een tiet.
Ik gebruik hem als plex server,download en stream naar max 3 personen full hd films dit gaat prima. Is een rap apparaatje en het is dat ik een imac er bij heb puur voor se gpu anders had ik deze als main pc. Het enigste waar osx niet goed tegen kan en merk je dat hij langzaam is dat is als de hdd vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Mijn mini draait nog steeds (al jaren) perfect als mediacenter maar heel zelden heb ik het probleem dat als de stroom eraf is geweest (om wat voor reden dan ook) en de mini weer aan gaat, hij bij dit scherm blijft hangen:

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/b1t5/IMG_4278.jpg

En dat is natuurlijk best vervelend als er op dat moment fysiek niemand aanwezig is om even een toetsenbord te pakken en om op enter te drukken. Normaliter gaat dat ding gewoon automatisch booten na een power failure. Die optie staat ook gewoon aangevinkt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 14:32
Misschien in het osx instellingen scherm de opstartschijf selecteren/activeren?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Executor16 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 21:54:
Mijn mini draait nog steeds (al jaren) perfect als mediacenter maar heel zelden heb ik het probleem dat als de stroom eraf is geweest (om wat voor reden dan ook) en de mini weer aan gaat, hij bij dit scherm blijft hangen:

[afbeelding]

En dat is natuurlijk best vervelend als er op dat moment fysiek niemand aanwezig is om even een toetsenbord te pakken en om op enter te drukken. Normaliter gaat dat ding gewoon automatisch booten na een power failure. Die optie staat ook gewoon aangevinkt uiteraard.
Vervelend probleem. Ik neem aan dat je de instellingen van de opstartschijf al eens bekeken hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 14:32
En draai schijfhulpprogramma eens voor schijfherstel... wil ook wel misschien wat soelaas bieden

Hier een 2009 macmini voorzien van 8Gb Ram, en 250Gb Crucial SSD (MX200).
super... enige wat ik nog in gedachte had is de CPU upgrade van Core2Duo 2.0Ghz naar 2.33Ghz.

Helaas blijkt mijn model de CPU onboard te zijn vastgesoldeerd, en dus heb ik de T7600 op 2.33Ghz over...

[ Voor 59% gewijzigd door NielsTn op 21-05-2015 11:41 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Zoals aangegeven draai diskutilities en maak een backup. Doe niet te vaak schijfherstel, anders kan je ook de gegevens vernaggelen.

De backup kan je maken via de restore functie in disk utilities. Zorg wel dat de externe harde schijf leeg is. Want er wordt een een op een kopie gemaakt. Vervolgens na overzetten. Nieuwe installatie van OS doen. Daarna de gegeven van de externe schijf terugzetten handmatig.

Stroom onderbrekingen kunnen funest zijn voor het bootproces van de computer. Heb dat een paar weken geleden mee moeten maken van een Macbook van een vriend van mij. Hij sluit nooit zijn MBP handmatig af. Maar laat de computer leeglopen. Heb toen 6 uur in de Apple store van Amsterdam gezeten om de gegevens over te zetten. Daar ging me zaterdag. Maar kon ik wel de macbook 12 uitgebreid testen.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
NielsTn schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 23:29:
Misschien in het osx instellingen scherm de opstartschijf selecteren/activeren?
Al gedaan ja, is ook de enige os schijf die erin zit en dus ook de enige die ik kan selecteren xD. Heb ook al eens Onyx gedraaid met alle repairs en cleans die er maar in zitten. Toch komt het nog soms voor. Vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Wil mijn Mac Mini uit 2011 graag wat sneller maken, hij bevat reeds 8GB RAM.
pricewatch: Apple Mac Mini 2.3 GHz 2011

Ik wil dit gaan doen met een SSD en heb deze op het oog:
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Daar heb je dan een Dual Drive Kit voor nodig. Aangezien ik de handleiding van iFixit wil gebruiken kwam ik op dit setje tegen: https://nl.ifixit.com/Sto...ual-Drive-Kit/IF171-005-2

Heeft iemand ervaring met een andere webshop om dit Dual Drive Kitje te kopen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-02 18:31
Deze heb ik van de week gekocht voor mijn Mac Mini late 2012 en krijg ik een dezer dagen binnen: http://r.ebay.com/Vrvv3Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 12:58
Robberto schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 08:37:
Wil mijn Mac Mini uit 2011 graag wat sneller maken, hij bevat reeds 8GB RAM.
pricewatch: Apple Mac Mini 2.3 GHz 2011

Ik wil dit gaan doen met een SSD en heb deze op het oog:
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Daar heb je dan een Dual Drive Kit voor nodig. Aangezien ik de handleiding van iFixit wil gebruiken kwam ik op dit setje tegen: https://nl.ifixit.com/Sto...ual-Drive-Kit/IF171-005-2

Heeft iemand ervaring met een andere webshop om dit Dual Drive Kitje te kopen? :)
Ik heb dat iFixit kitje gebruikt ondertussen al 3 jaar geleden om een SSD in mijn Mac Mini te zetten. Precies dezelfde als jij hebt, mid 2011. Draait nog steeds als een tiet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Het verschil is best groot, 10 euro of 40 euro. Zou het uit dezelfde fabriek komen of is er een kwaliteitsverschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik heb een ebay setje gekocht en dat werkt tot nu toe. Gezien de hoeveelheid electronica die erin zit kan ik mij niet voorstellen dat het prijsverschil gerechtvaardigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Tsja, de verkoper heeft ook 100% positieve feedback. Als iets niet zou werken, zou de feedback denk ook slechter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Goed, vandeweek maar is m'n eerste ebay-bestelling doen dan. Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Ik twijfel ook nog wat ik doe qua specs in de Mac Mini (late 2012)...
Ik heb nog een Macbook Pro 13 inch (late 2011) die ik naar verhouding minder zal gebruiken dan de Mac Mini. Daar zit een 120GB SSD in en 8GB ram.

Ik kan de RAM gelijk verdelen tussen beide machines en dan heeft de Mac Mini 6GB RAM (2+4).

Via Boot Camp wil ik zowel Mac OS als Windows installeren. De SSD in de Mac Mini is 128GB, dus ik kan twee partities maken van 64GB per besturingssysteem. Dan heb ik nog een HDD 500GB liggen voor de opslag om erbij te prikken middels dat kabeltje van eBay.

Of ik doe er nog een SSD in van 120GB (heb ik nog wel liggen) en dan heb ik voor beide besturingssystemen een aparte 120GB SSD en loop ik minder de kans dat elke keer die 64gb vol zit. Voor grote opslag heb ik nog een Synology draaien.

Normaal gesproken zijn het niet zulke ingewikkelde keuzes, maar je verwisselt niet zomaar eventjes snel een harde schijf in een Mac Mini :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• securitymayo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 13:08
PatrickG schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:46:

Of ik doe er nog een SSD in van 120GB (heb ik nog wel liggen) en dan heb ik voor beide besturingssystemen een aparte 120GB SSD en loop ik minder de kans dat elke keer die 64gb vol zit. Voor grote opslag heb ik nog een Synology draaien.

Normaal gesproken zijn het niet zulke ingewikkelde keuzes, maar je verwisselt niet zomaar eventjes snel een harde schijf in een Mac Mini :)
Ik zou bovenstaande doen!
Heb ik ook gedaan voor m'n mac mini 2011.
de ene ssd 128gb voor osx, de andere voor windows 8.1
Tevens een synology voor opslag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Ja, dat vond ik ook wel een fijnere keuze.
Ga ik doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Ik heb toch maar een 250 GB schijf gekocht :)

Nu lees ik op iFixit dat de mensen die hun originele apple harde schijf op de originele plek hebben laten zitten en een SSD op de nieuwe plek (tegen de bovenkant van de behuizing aan), problemen kregen als de SSD dan hun primaire schijf zou zijn. De een zei dat het überhaupt problemen gaf en de ander dat het komt doordat de Mac het dan als een Fusion drive ziet er de driver dan niet goed werken omdat de schijven niet identiek zijn. Of iets in die trant.

Iemand daar hier ervaring mee?

Zie reacties van de guide: https://www.ifixit.com/Gu...Dual+Hard+Drive+Kit/11713

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Het draait al, windows ook via boot camp.
Maar misschien ga ik het toch via Parrallels doen, de hele tijd opnieuw opstarten is ook irritant. Het is dan ook meer voor mijn vriendin die Mac OS niet fijn vind (lees: ermee moet leren werken).

Goed te doen, die dual hard drive kit. Ik heb alleen de schroefjes waarmee je de extra SSD installeert andersom gebruikt. De bijgeleverde schroefjes steken teveel uit als je de dikke kruiskopjes aan de achterkant doet. Dan komen ze tegen de behuizing aan en past het niet vlekkeloos.

Je komt er wel achter als je ermee bezig bent. Het is geen ramp als je het niet doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
En heb je de SSD en de HDD nou omgedraaid? Ik ga de SSD uiteraard gebruiken voor OS X en de HDD voor opslag van iTunes/iMovie en iPhoto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Nee ik heb een extra ssd gekocht van 250gb. De oude ssd van 128gb is nu de extra schijf voor opslag.

Ik had zoiets van: dat wordt toch minder warm in zo'n kleine behuizing. En het is lekker snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 09:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Waarom laat je je vriendin niet wennen aan OS X? als het alleen een kwestie is van wennen dan is dat zo gebeurt imho..

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Die pogingen zijn al vaak gedaan hoor :D

Ik snap het ook wel, ik vind bepaalde dingen ook fijner/sneller werken in Windows. Maar de algemene indruk van OS X blijft voor mij toch wel aangenaam en stijlvol.
Ach, we komen er wel, de Mini is in ieder geval goed geprepareerd voor de toekomst.
Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste