MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
http://www.cpubenchmark.n....php?cmp[]=2238&cmp[]=809
Volgens deze benchmark zou het nieuwe model zelfs sneller zijn dan mijn huidige.
Aangezien ik nog steeds zeer tevreden ben over de performance van mijn huidige mac, komen we toch tot de conclusie dat het nieuwe model helemaal nog niet zo slecht is.
Ok, dan heb ik zelf nog wel extra geheugen erin gestopt (8GB) en de hardeschijf vervangen voor een SSHD.
Helaas schijnt het zo te zijn dat in het nieuwe model het geheugen is gesoldeerd, waardoor je al snel voor een duurder model moet gaan. Echter kan je er wel een SSD erin zetten,wat veel meer scheelt dan meer RAM.
Dus het is nog steeds een leuk instap model
Overigens niet zo heel raar toch dat een computer uit 2014 sneller is dan een uit 2011? Dat zijn 2 of 3 generaties Intel cpu's.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
http://www.macrumors.com/2014/10/17/mac-mini-soldered-ram/Ethirty schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 17:39:
Ik heb al gezien dat geheugen wel gewoon zelf te vervangen is via een Apple support medewerker.
En met nog maar 1 disk blijft er alleen maar een hoop lucht achter. Hadden ze de Mini best nog een stuk kunnen laten krimpen, dan had ik die keuzes nog begrepen.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dat is wel zo, maar de CPU snelheid maakte me best wel aan het twijfelen of het wel acceptabel is.Ethirty schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 17:39:
Overigens niet zo heel raar toch dat een computer uit 2014 sneller is dan een uit 2011? Dat zijn 2 of 3 generaties Intel cpu's.
Vandaar dat ik even had uitgezocht hoe de snelheid is in vergelijking met de oude generatie.
Ik vraag me ook nog af de Intel HD graphics 5000 beter is dan de AMD Radeon HD 6630M. Helaas kon ik deze vergelijking nog niet vinden op internet.
Vergelijk hem niet met de 2012 mini en dan vooral de quadcore niet, want dan ben je teleurgesteld. Daarom heb ik na lang wachten op het 2014 model toch net de i7 2012 gehaald. Kan ik ook makkelijker zelf upgraden.Psycho_Mantis schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 17:01:Volgens deze benchmark zou het nieuwe model zelfs sneller zijn dan mijn huidige.
Aangezien ik nog steeds zeer tevreden ben over de performance van mijn huidige mac, komen we toch tot de conclusie dat het nieuwe model helemaal nog niet zo slecht is.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Wat raden jullie aan. Gewoon de nieuwe bestellen, omdat die wel beter is dan de oudere versie. Of de oude Mini op de kop tikken bij een Media Markt?
Ik denk dat 4GB prima is voor een mediaspeler. En als je de HDD vervangt voor een SSD zal hij snel genoeg zijn ondanks "slechts" 4 GB ram.NVD schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 11:40:
Ik heb gewacht op de aankondiging van de nieuwe Mac Mini (goedkoopste model) om deze te kopen als mediaspeler. Nu krijg ik het idee dat de goedkoopste Mini eerder een downgrade is. De bedoeling was om de HDD te vervangen voor een SSD en de RAM handmatig te upgraden.
Wat raden jullie aan. Gewoon de nieuwe bestellen, omdat die wel beter is dan de oudere versie. Of de oude Mini op de kop tikken bij een Media Markt?
Wat adviseren jullie? 128GB SSD of groter?
i7-4578U.nanoChip schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 17:36:
Iemand enig idee wat voor type i7 in het duurste model komt? Ik heb nu een Mac Mini Server (Late 2012) met een i7-3720QM. Ik heb echt het gevoel dat een upgrade naar het nieuwe model gewoon een downgrade wordt.
Sowieso dual core. Als je programma's draait die daar gebruik van maken dan ga je er zeker op achteruit.nanoChip schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 17:36:
Iemand enig idee wat voor type i7 in het duurste model komt? Ik heb nu een Mac Mini Server (Late 2012) met een i7-3720QM. Ik heb echt het gevoel dat een upgrade naar het nieuwe model gewoon een downgrade wordt.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
#team_UTC+1
Verwijderd
Ik heb nu drie dagen ervaring met twee machines. Een Core2Duo 2.4GHz met 2Gbyte RAM en een Quad core i7 2.3GHz met 16Gbyte. (Het afdankertje van de baas, en m'n mini thuis.)Psycho_Mantis schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 11:46:
[...]
Ik denk dat 4GB prima is voor een mediaspeler. En als je de HDD vervangt voor een SSD zal hij snel genoeg zijn ondanks "slechts" 4 GB ram.
Met beiden is goed te werken. Ik doe geen hele woeste dingen, maar als ik een uurtje bezig ben staan er een tiental shells open, evenveel browsertabs, Numbers en Pages, 5 vpns, Skype, iMessage en ik ben vast nog wel wat vergeten. Op de laptop heb ik een scherm van 1400x900 en 1920x1200, de Mini heeft twee keer 1920x1200. De mini op kantoor heeft drie keer 1920x1080, maar ik ben al een paar dagen niet op kantoor geweest..
Afgaande op die ervaringen zou ik zeggen dat Yosemite, Mavericks en Mountain Lion grofweg vergelijkbaar zijn qua snelheid en geheugeneisen. En dat er met 2Gbyte nog altijd prima te werken is voor mensen die niet de hele dag 24MPixel zitten bij te schaven in PhotoShop.
Koop gerust meer geheugen als je er het geld voor hebt, maar de 4 of 8Gbyte in de Mini is in mijn bescheiden mening geen showstopper-beperking. (Ik heb er toch vooral 16Gbyte inzitten omdat ik een stel VM's draai die goed zijn voor een vaste footprint van 8Gbyte.)
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2014 23:10 ]
https://www.ifixit.com/Te...+Late+2014+Teardown/30410
Niet alleen is de bodemplaat niet meer zo makkelijk te verwijderen, ook gebruiken ze TR6 security schroefjes waar iFixit geeneens gereedschap voor had.
Ook maar 1 SATA poort en geen standaard Apple PCI-e SSD slot.
Fijn Apple
#team_UTC+1
Want die nieuwe, met niet te upgraden RAM laat ik even aan mij voorbij gaan. Vind het trouwens opvallend dat mensen hier zeggen dat het alsnog goede specs zijn voor een mediaplayer. Maar ik gebruik mijn mini niet als mediaplayer...
ehhhh..HOI
Ik lees namelijk veel over testen dat deze aanzienlijk langzamer is dan het 2012 model.
Ja dat werkt prima. Het wordt een ander verhaal als je bijv. een Plex server gaat draaien o.i.d.SirMemeAlot schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:53:
Ik wil ook weer aan de Mac Mini, en denk dat het nieue instapmodel ideaal is voor mediaspeler, een SSD er in en je komt al een heel eind. Maar zal dit ook allemaal vlekkeloos 1080P en de meest basis functionaliteit zoals Word etc goed kunnen draaien met deze specs?
Ik lees namelijk veel over testen dat deze aanzienlijk langzamer is dan het 2012 model.
Wat ik ook nog niet zo snel kon vinden is, kunnen er ook 2 schijven in de nieuwe mac mini?
Volgens mij kan er maar 1 schijf in. Daarnaast kan je zaken als Plex server wel draaien alleen het werkt niet even soepel als een Quadcore i5 of i7 uit een late 2012. Word moet geen probleem zijn.SirMemeAlot schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:21:
Daar zou deze Mac mini niet krachtig genoeg voor zijn en de late 2012 wel? Of alleen als je de geheugen verhoogd en een SSD er in doet?
Wat ik ook nog niet zo snel kon vinden is, kunnen er ook 2 schijven in de nieuwe mac mini?
Plex server zal met 2 vingers in zijn neus worden gedraaid gezien dat zelfs prima functioneert op een Mini uit 2007 met een core2duo.....kan me niet voorstellen dat een i5 4th gen mini daar problemen mee zou moeten gaan hebben.nanoChip schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:24:
[...]
Volgens mij kan er maar 1 schijf in. Daarnaast kan je zaken als Plex server wel draaien alleen het werkt niet even soepel als een Quadcore i5 of i7 uit een late 2012. Word moet geen probleem zijn.
Daarentegen heb je qua overall performance wel gelijk, in principe is de mini 2014 voor iedereen die een 2011/2012 model heeft een redelijk downgrade qua performance en upgradeability.
Ik hou mijn 2011 model met de i5 en 16GB nu ook tot zijn dood denk ik.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
De i5 van 2014 is wel beter dan de i5 van 2012. Het gaat om de krachtigere modellen zoals de Macmini6,2 met 3615QM en 3620QM. Ga niet voor een Macmini6,1 maar voor een Macmini7,1SquareOne schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 19:04:
Het 2012 model wordt nu voor €499 aangeboden bij Dixons en Mycom. Deze is interessanter dan de nieuwe voor €519 in mijn ogen.
Meer info over beide modellen vind je hier, en verwachte prestaties vind je hier.
De ophef is voornamelijk ontstaan omdat veel Tweakers de Mac Mini gebruiken als een soort energie zuinige server of desktop voor iets zwaardere taken. Ga je dat doen, dan adviseer ik om te gaan voor een Macmini6,2 met i7.
[ Voor 59% gewijzigd door nanoChip op 22-10-2014 19:34 ]
Mijn voornaamste bezwaar is dat er ik zelf geen extra geheugen meer kan bij prikken of een 2e SSD/HDD. Het 7,1 model heeft bijvoorbeeld maar 1 sata aansluiten op het moederboard.nanoChip schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 19:26:
[...]
De i5 van 2014 is wel beter dan de i5 van 2012. Het gaat om de krachtigere modellen zoals de Macmini6,2 met 3615QM en 3620QM. Ga niet voor een Macmini6,1 maar voor een Macmini7,1
Meer info over beide modellen vind je hier, en verwachte prestaties vind je hier.
De ophef is voornamelijk ontstaan omdat veel Tweakers de Mac Mini gebruiken als een soort energie zuinige server of desktop voor iets zwaardere taken. Ga je dat doen, dan adviseer ik om te gaan voor een Macmini6,2 met i7.
Dit klopt niet. Vriend van me heeft Plex server draaien op een nieuwe mac mini en kan moeiteloos 2 HD streams transcoden.nanoChip schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:57:
[...]
Ja dat werkt prima. Het wordt een ander verhaal als je bijv. een Plex server gaat draaien o.i.d.
Dat ligt er maar net aan wat je met Plex doetgiantgiantus schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 20:59:
[...]
Dit klopt niet. Vriend van me heeft Plex server draaien op een nieuwe mac mini en kan moeiteloos 2 HD streams transcoden.
Hij heeft al een beeldscherm, en wil een betrouwbare computer alleen voor internetten en mail. Daarvoor is 4GB RAM en deze CPU genoeg.
Ik ben mij bewust dat het model uit 2012 met een quad-core i7 wellicht meer waar voor het geld biedt, maar met een klein budget gaat dat niet voor ~€519 lukken.
Hier heb ik een andere ervaring mee. Sinds 4,5 jaar heb ik een Mac mini 2009 met 2 GB, en in de loop van de tijd heb ik regelmatig de strandbal gezien. En dat bij huis-tuin-keuken gebruik als browsen, mail en office. Dat ligt natuurlijk niet alleen aan het geheugen; de processor (core2duo) en harddisk (5400 rpm) is ook niet van het snelste. Wat liet zien dat 2 GB geheugen te krap is, is dat de mini regelmatig stond te swappen. Onlangs heb ik de mini dan ook geupgrade naar 8 GB. Daarbij ben ik uitgegaan van de mini 2012 die ik ook een tijdje in gebruik heb: die gaat niet zo snel swappen, maar de 4 GB geheugen is altijd vrij snel gevuld.Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 23:09:
[...]
Afgaande op die ervaringen zou ik zeggen dat Yosemite, Mavericks en Mountain Lion grofweg vergelijkbaar zijn qua snelheid en geheugeneisen. En dat er met 2Gbyte nog altijd prima te werken is voor mensen die niet de hele dag 24MPixel zitten bij te schaven in PhotoShop.
Als je budget-gebonden bent zou ik nu eerder voor het 2012 instapmodel kiezen voor E 499; de processor is weliswaar minder snel, maar als je de mini een aantal jaar wil gebruiken wordt de 4 GB geheugen op den duur te krap en kun je dat niet upgraden.M-ThijZ schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 13:31:
Mijn vader heb ik ook het 1.4GHz instapmodel aangeraden.
Hij heeft al een beeldscherm, en wil een betrouwbare computer alleen voor internetten en mail. Daarvoor is 4GB RAM en deze CPU genoeg.
Ik ben mij bewust dat het model uit 2012 met een quad-core i7 wellicht meer waar voor het geld biedt, maar met een klein budget gaat dat niet voor ~€519 lukken.
Uiteraard wil ik dat het ding gewoon OS X boot. Nu moet ik bij dit soort incidenten elke keer een toetsenbord / muis erbij pakken om alleen even op Macintosh HD te klikken. Zeer irritant als je niet bij de mini in de buurt bent.
Ooit soort gelijkt iets gehad. In system preference bij start-up disk de juiste schijf gekozen en het probleem was opgelost. Misschien helpt het ook bij jou.Executor16 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:16:
Ik heb hier een Mac mini geconfigureerd als mediacenter / server op het netwerk. Dit werkt in principe allemaal keurig en normaal booten gaat perfect (aanzetten / opstarten / inloggen / teamviewer) etc. Echter ben ik erachter gekomen dat bij een power failure (of iemand zet per ongeluk de stroom uit en aan) dat de Mac mini blijft hangen bij de startup manager. Deze geeft dan 2 opties weer -> Macintosh HD (Yosemite) of Recovery HD. (Start up automatically after a power failure staat aangevinkt bij Energy Saver).
Uiteraard wil ik dat het ding gewoon OS X boot. Nu moet ik bij dit soort incidenten elke keer een toetsenbord / muis erbij pakken om alleen even op Macintosh HD te klikken. Zeer irritant als je niet bij de mini in de buurt bent.
Daar en tegen heeft de hardeschijf vervangen voor een SSD in de Mac Mini 2014 vele malen meer effect vanwege de hardeschijf bus, deze is bij de Mac mini 2012 'maar' Sata-150 en bij de 2014 Sata-600. Ik denk dat het daarom redelijk mee zal vallen omdat het geheugen snel z'n data kan weg schrijven.antidote schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 19:25:
Hier heb ik een andere ervaring mee. Sinds 4,5 jaar heb ik een Mac mini 2009 met 2 GB, en in de loop van de tijd heb ik regelmatig de strandbal gezien. En dat bij huis-tuin-keuken gebruik als browsen, mail en office. Dat ligt natuurlijk niet alleen aan het geheugen; de processor (core2duo) en harddisk (5400 rpm) is ook niet van het snelste. Wat liet zien dat 2 GB geheugen te krap is, is dat de mini regelmatig stond te swappen. Onlangs heb ik de mini dan ook geupgrade naar 8 GB. Daarbij ben ik uitgegaan van de mini 2012 die ik ook een tijdje in gebruik heb: die gaat niet zo snel swappen, maar de 4 GB geheugen is altijd vrij snel gevuld.
Hoe kom je daar nou bij? De 2012 (en volgens mij de 2011 ook) hadden al SATA-600.SirMemeAlot schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 10:53:
[...]
deze is bij de Mac mini 2012 'maar' Sata-150 en bij de 2014 Sata-600
#team_UTC+1
Klopt, maar daar had ik al gekozen voor de primary macintosh hd (een andere optie is niet mogelijk trouwens, heb maar 1 hard disk). Bij het probleem wordt de recovery hd weergegeven naast mijn primary hd.4POX schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 21:09:
[...]
Ooit soort gelijkt iets gehad. In system preference bij start-up disk de juiste schijf gekozen en het probleem was opgelost. Misschien helpt het ook bij jou.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Als je even een paar posts terugleest, staan daar wat staafdiagrammetjes.DennusB schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:51:
Iemand al enig idee hoe de oude Mac Mini i7 zich houd tegen de nieuwe i5 2,4GHz? Want anders blijft de oude natuurlijk zeer interessant. Ik denk alleen dat de nieuwe een stuk betere grafische performance heeft!
#team_UTC+1
Jep, zag ze na m'n postEthirty schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:10:
[...]
Als je even een paar posts terugleest, staan daar wat staafdiagrammetjes.
Iemand een suggestie voor de juiste en goed werkende kabel op E-Bay oid?
En iemand nog een tip waar de schroefjes om de ssd in de behuizing te plaatsen verkrijgbaar zijn?
[ Voor 11% gewijzigd door OkeOkeOke op 31-10-2014 23:42 ]
http://www.ebay.com/itm/D...pters&hash=item1e925bb915
Zoeken op mac mini server kit
De 2012 modellen werden even aangeboden via dixons en mycom, maar dit bleek een fout te zijn in het systeem..
Mac Mini (2014)
- 2,8-GHz dual-Core Intel Core i5 (Turbo Boost tot 3,3 GHz)
- 16 GB 1600-MHz LPDDR3 SDRAM
- 256 GB PCIe-flashopslag
- Intel Iris grafische processor
Opstarten van de Mac Mini in nog geen 10 seconden.
Openen van verschillende programma’s, gaat dankzij de SSD zeer snel.
Onder zware belasting blijft de Mac Mini onhoorbaar.
Photoschop en Canon DPP:
Importeren van Raw-bestanden en bewerken gaat zeer vlot.
Lightroom 5::
Importeren van 404 Raw-bestanden gaat zeer vlot.
Exporteren van 404 Raw-bestanden naar jpg (1920x1080) op de kop getimed 20min/09sec.
iMovie
Importeren van Full-HD film en bewerken zeer gaat vlot en zonder stotteren.
Exporteren Full-HD (20min) gebeurd op de achtergrond (10min)
Office:
Hier gebruik ik het gratis OpenOffice alternatief voor namelijk LibreOffice. Werkt voor mijn doeleinden prima en vlot.
Muziek converteren
Album Flac to Alac lossless met dbPoweramp + After encoding verify written audio geactiveerd (2min/21sec).
Finder:
Openen van Raw-bestand (+/-30MB) in voorvertoning gaat wat langzamer bij Yosemite, dan bij de voorgaande versie.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
De serverversie lijkt overigens nog wel hier en daar te zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door breinonline op 01-11-2014 20:43 ]
Omdat de bovenstaande programma’s die ik gebruik, gewoonweg geen gebruik maken van de extra Cores van een i7. Met als gevolg dat de hogere kloksnelheid van deze i5 (2014) tov de i7 (2012) en de snellere GPU hier meer winst bieden. Ook is deze Mac Mini recenter en door de nieuwere aansluitingen beter future proof.Arthur-M. schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 18:33:
@hierboven: Als ik vragen mag, waarom gekozen voor een mid 2014 model en niet voor een Late 2012 QC i7, die met RAM en SSD upgraden nog goedkoper is?
• 2,6-GHz dual-Core Intel Core i5 (Turbo Boost tot 3,1 GHz)
• 8 GB 1600-MHz LPDDR3 SDRAM
• 256 GB PCIe-flashopslag
• Intel Iris grafische processor
Ik zal ook mijn ervaringen posten als hij binnen is.
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Heb ze wel even gemailt in de hoop deze aanbieding nog te kunnen gebruiken. Ook ik ga voor de nieuwe mac mini 2014 omdat multicore niet voor mij belangrijk is, ik wil deze als desktop gebruiken en voor de standaard programma's en op mijn TV als mediacenter. Dan heb ik meer aan snelle single core performance en grafisch vermogen.
edit1; en vanwege de future proofness ga ik voor deze.
edit2; enige wat jammer is de dubbele aansluit mogelijk voor harde schijven wat ontbreekt.
[ Voor 10% gewijzigd door SirMemeAlot op 01-11-2014 23:07 ]
SSD kan nog wel zelf? Maar dan alleen vervangen en niet ernaast plaatsen meer.
👉🏻 Blog 👈🏻
Goede vraag, wil ik ook wel wetenOgWok schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 19:38:
Ja, goed idee; maar waar zijn die Late 2012 QC i7 nog ruimschoots voorradig?
Simpel: pricewatch: Apple Mac Mini (najaar 2012) 2,3GHz Quad Core
Helaas nergens voorradig voor een prijs van minder dan de prijs die hij was voor de introductie van het 2014 model.
Ik hoop zelf dat hij weer in de refurb store van Apple zelf komt, daar is hij 609 euro op het moment.
Wat is future-proof? 4K schijnt in ieder nu niet te werken dus het is de vraag of je wat hebt aan de extra grafische performance. https://discussions.apple.com/thread/6605359Moris schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 21:09:
[...]
Ook is deze Mac Mini recenter en door de nieuwere aansluitingen beter future proof.
Op ebay staat trouwens nog één Mini te koop dus dat schiet ook niet op.
[ Voor 8% gewijzigd door breinonline op 02-11-2014 08:01 ]
Zijn we nu allemaal in de ban van 4K, ik alvast niet!!!breinonline schreef op zondag 02 november 2014 @ 07:56:
Wat is future-proof? 4K schijnt in ieder nu niet te werken dus het is de vraag of je wat hebt aan de extra grafische performance. https://discussions.apple.com/thread/6605359
Vandaag kopen is morgen al oud, zal altijd wel zo blijven. Toch is deze Mac Mini (2014) recenter en hierdoor meer future proof
[ Voor 6% gewijzigd door Moris op 02-11-2014 10:24 ]
Dat is wel jammer.SirMemeAlot schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 23:08:
Er zit geen dubbele sata aansluiting meer op, dus dan moet je inderdaad met usb 3.0 een externe HDD er achter zetten. Dat is wel een rare aanpassing aan de nieuwe Mini
Ik had destijds een 2011 model met SSD+HDD en 16 GB RAM voor niet al te veel geld.
Nog wel een beetje spijt dat ik die toen heb weggedaan...

👉🏻 Blog 👈🏻
Ik ook niet, ik probeer alleen aan te geven dat de 2012 mini minstens even toekomstbestendig is als de 2014. De eerste als je nu en in de toekomst programma's gebruikt die met meer cores overweg kunnen. De tweede als die programma's van GPU versnelling profijt hebben. Als je daarnaast ooit naar 16GB Intern wilt, dan heeft het 2012 model nog een streepje voor. Het is al met al maar net waar je de Mini voor wilt gebruikenMoris schreef op zondag 02 november 2014 @ 10:23:
[...]
Zijn we nu allemaal in de ban van 4K, ik alvast niet!!!
Ik wil ook de hoofdschijf gaan vervangen voor een 120gb Samsung EVO SSD, en de huidige schijf gaan gebruiken als opslag schijf, ik heb van de Samsung EVO SSD laptop kit nog een SATA to USB 3.0 kabel waarmee ik de huidige schijf mee kan aansluiten, hoe doe ik het met overzetten van OSX, kan ik dat met de samsung mass transfer tool doen die ik er bij heb gekregen of gaat dat complicaties opleveren?
Ik zou gewoon de HDD die in de Mac Mini zit clonen op de SSD, daarna de SSD inbouwen.SirMemeAlot schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:26:
Ik heb even gezocht maar kon het nog niet direct vinden, maar ondersteund de nieuwe mac mini i5 2,6Ghz via de HDMI aansluiting ook DTS wat betreft geluidsstromen? Want ik schakel weer over van een Windows HTPC naar de Mac mini, alleen wil ik wat betreft geluid er niet op achter uit gaan. Heb nu een 5.0 opstelling met een marantzreceiver.
Ik wil ook de hoofdschijf gaan vervangen voor een 120gb Samsung EVO SSD, en de huidige schijf gaan gebruiken als opslag schijf, ik heb van de Samsung EVO SSD laptop kit nog een SATA to USB 3.0 kabel waarmee ik de huidige schijf mee kan aansluiten, hoe doe ik het met overzetten van OSX, kan ik dat met de samsung mass transfer tool doen die ik er bij heb gekregen of gaat dat complicaties opleveren?
Of, de SSD inbouwen en daarna booten vanaf een bootable Mavericks / Yosemite USB en vervolgens op die manier OS X op de SSD installeren.
[ Voor 65% gewijzigd door SquareOne op 03-11-2014 17:36 ]
Dit kan op een lege ssd worden uitgevoerd.
Althans zo was dit een paar jaar terug.
(Als je al een usb hebt met osx dan gaat dit sneller natuurlijk dan eerst downloaden via cmd+r)
👉🏻 Blog 👈🏻
Geen DTS-HD Master en Dolby TrueHD.SirMemeAlot schreef op maandag 03 november 2014 @ 18:50:
En wat betreft het geluid, ondersteund de mac mini wel alle geluidssporen?
En klopt het dat je bij de Server editie geen iMovie, iPhoto en GarageBand hebt?
Toch wel over HDMI?
Ik zou een Mac Mini Server kunnen kopen voor 950 Euro met, loont het dan de moeite om het geheugen en de harde schijf te vervangen door een SSD?BillSpaarbank schreef op donderdag 06 november 2014 @ 08:29:
Yosemite is sowieso gratis als update. iMovie en dergelijke weet ik niet of die erbij zitten. Lijkt me haast wel. En als je met een Apple id inlogt welke deze app al hebben kun je ze alsnog installeren.
Of kan je deze 2 harde schijven ook in Raid 0 zetten om vergelijkbare prestaties als een SSD te hebben?
Mac mini Server
2.3GHz Quad-Core Intel Core i7- processor
4GB 1600MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
2X1 TB Serial ATA Drive @ 7200 rpm
Intel HD Graphics 4000 processor
RAM upgrade is bijna verplicht
Maar je had toch ook net een 2014 model gekocht?
De gemiddelde prijs loopt op verschillende webshop al gauw op naar 1050 Euro.
Hier moet ik nog geheugen bijtellen (geen idee v/d prijs) en een SSD.
Vandaar dat ik in twijfel ben of dit een interessant model is?
Zelf heb ik mijn 2014 model gister binnen gekregen met de i5 2,6 GHz, 8GB RAM en 256 GB PCI-e SSD. Deze heb ik via korting op mijn werk voor iets meer dan 800 euro kunnen aanschaffen. Het feit dat deze mini echt een stuk stiller is onder load gaf voor mij de doorslag. Daarnaast verwacht ik er nog een 1TB SATA schijf bij te kunnen prikken op termijn. Dan ben je volgens mij wat voordeliger uit. Je hebt dan uiteraard wel minder power in de Mac zitten. Vandaar de vraag, wat wil je ermee gaan doen?
Maar het model wat jij benoemt is zeker interessant
[ Voor 4% gewijzigd door BillSpaarbank op 06-11-2014 10:57 ]
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar, kan iemand deze vraag beantwoorden?
Volgens mij is het toevoegen van een SATA schijf niet mogelijk bij het 2014 model.BillSpaarbank schreef op donderdag 06 november 2014 @ 10:56:
Ik denk dat je je moet afvragen wat je ermee wilt gaan doen. Heb je de Core i7 nodig en wil je er (ik noem maar wat) nog 300 euro extra aan uitgeven.
Zelf heb ik mijn 2014 model gister binnen gekregen met de i5 2,6 GHz, 8GB RAM en 256 GB PCI-e SSD. Deze heb ik via korting op mijn werk voor iets meer dan 800 euro kunnen aanschaffen. Het feit dat deze mini echt een stuk stiller is onder load gaf voor mij de doorslag. Daarnaast verwacht ik er nog een 1TB SATA schijf bij te kunnen prikken op termijn. Dan ben je volgens mij wat voordeliger uit. Je hebt dan uiteraard wel minder power in de Mac zitten. Vandaar de vraag, wat wil je ermee gaan doen?
Maar het model wat jij benoemt is zeker interessant
[ Voor 22% gewijzigd door BillSpaarbank op 06-11-2014 12:27 ]
De 256 GB PCI-e SSD neemt geen sata poort in beslag, daarom heeft Billspaarbank 1 over.SquareOne schreef op donderdag 06 november 2014 @ 12:18:
[...]
Volgens mij is het toevoegen van een SATA schijf niet mogelijk bij het 2014 model.
Ik heb de mini vandaag ook besteld, de midden versie met 1TB hardeschijf 5400rpm. Ik vind het jammer dat ik niet eens Hardeschijf kan bij plaatsen
[ Voor 6% gewijzigd door bvsteyn op 06-11-2014 15:46 ]
Ik ga morgen mijn Mac Mini afhalen en wil de onderstaande zaken gelijktijd aankopen.
Iemand die me aub kan zeggen of de onderstaande hardware prima als investering is?
Geheugen 16GB: https://www.alternate.be/...ml?navId=710&tk=7&lk=6004
SSD Samsung 840 EVO: https://www.alternate.be/...duct/1090484?tk=7&lk=6086
Je praat nu net over de nieuwe Mac Mini alsof het niets kan. Dat is niet zo, in tegendeel. Wat jij ermee wil gaan doen kan prima. De upgrade naar een i7 is de moeite niet waard, het gaat eigenlijk alleen maar om een hogere kloksnelheid. Een upgrade van 8 naar 16GB RAM of een SSD is wel zéker de moeite waard.bvsteyn schreef op donderdag 06 november 2014 @ 15:37:
Is de mac mini 2014 (i5 of beter de i7?) überhaupt het overwegen waard als je er Final Cut Pro op wil gebruiken. Het gaat dan standaard videobewerking met overgangen, menu, titels et cetera voor eigen gebruik. Op dit moment wordt er een windows pc in combinatie met Pinnacle studio gebruikt, maar heb niets dan ellende met Pinnacle. Dus ben nu op zoek naar een alternatief..
Arthur-M. schreef op donderdag 06 november 2014 @ 18:38:
[...]
Je praat nu net over de nieuwe Mac Mini alsof het niets kan. Dat is niet zo, in tegendeel. Wat jij ermee wil gaan doen kan prima. De upgrade naar een i7 is de moeite niet waard, het gaat eigenlijk alleen maar om een hogere kloksnelheid. Een upgrade van 8 naar 16GB RAM of een SSD is wel zéker de moeite waard.
Geheugen van Corsair zou geen probleem moeten opleveren. Ik heb zelf gekozen voor deze: pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10 dat werkt prima. SSD maakt verder weinig uit, dat werkt altijd wel.Moris schreef op donderdag 06 november 2014 @ 18:32:
Maakt het voor de Mac Mini iets uit welk merk van geheugen je neemt of maakt het geen verschil uit buiten de prijs dan gerekend?
Ik ga morgen mijn Mac Mini afhalen en wil de onderstaande zaken gelijktijd aankopen.
Iemand die me aub kan zeggen of de onderstaande hardware prima als investering is?
Geheugen 16GB: https://www.alternate.be/...ml?navId=710&tk=7&lk=6004
SSD Samsung 840 EVO: https://www.alternate.be/...duct/1090484?tk=7&lk=6086
Hoop dat ze het snel fixen.
Hier een voorbeeld van het Apple forum:
https://discussions.apple.com/thread/6627963
[ Voor 6% gewijzigd door BillSpaarbank op 07-11-2014 09:18 ]