[Mac mini 2010-2014] Ervaringen en Discussie, deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik gebruik zelf ook de OWC data doubler! Heb een 120GB Samsung 840 EVO als bootschijf en de standaard 1TB voor het download gedeelte. Draait als een trein! Inbouwen is niet moeilijk maar neem er even de tijd voor en doe het zorgvuldig. Er zitten veel connectoren die makkelijk afbreken en je kan je Mac zo aardig om zee helpen!
Donstil schreef op zondag 05 januari 2014 @ 14:08:
Bedankt voor jullie reacties allemaal, wordt gewoon een tweede schijf intern dus.

[...]

Ooh keurig, wist wel dat er in de "server" versie twee konden maar als dit bij de normale dus ook kan ga ik daar voor.

250 GB is wel te weinig, ik download mijn serie en films ermee, ik bewaar niets maar kan niet altijd gelijk kijken. 250 GB is dan zo vol.

[...]

Mm dat klinkt onhandig ja, hij staat wel in de woonkamer maar dan nog.

[...]

Heb de Mini ooit eens open gehad ja, HDD was bij aankoop namelijk defect maar de amac wilde hem niet omruilen alleen opsturen naar hun garantie centrum.

Dat vond ik allemaal wat lang duren en toen heb ik er op de zaak maar een nieuwe in gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 15:41

CasGas

.

Zijn er hier nog meer mensen die het basis model (i5) gebruiken voor Photoshop?

Ik heb nu een Vaio Pro 13 die ik wel eens aansluit op mijn Dell 24", maar ik wil denk ik toch een dedicated machine voor Photoshop. Enige wat ik wil doen is Photoshop en een beetje internetten, youtube etc..

Dan wil ik meteen de drive vervangen voor een 840 EVO en iets van 16GB geheugen erin, kan ik voorlopig vooruit?

Ik zie dat ik nog even moet wachten en dat Dixons korting geeft op de mini.. Komt er misschien binnenkort nog een nieuw model aan van de mini of "zitten" we nog even aan het 2012 model vast?

Als ik de drive vervang, kan ik ook een willekeurige andere dvd speler erop aansluiten om OSX er opnieuw op te zetten of hoe gaat dat precies? (ik ben een Windows man dus geen idee hoe het precies werkt op een mac)

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
CasGas schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:04:

Ik heb nu een Vaio Pro 13 die ik wel eens aansluit op mijn Dell 24", maar ik wil denk ik toch een dedicated machine voor Photoshop. Enige wat ik wil doen is Photoshop en een beetje internetten, youtube etc..

Dan wil ik meteen de drive vervangen voor een 840 EVO en iets van 16GB geheugen erin, kan ik voorlopig vooruit?

Ik zie dat ik nog even moet wachten en dat Dixons korting geeft op de mini.. Komt er misschien binnenkort nog een nieuw model aan van de mini of "zitten" we nog even aan het 2012 model vast?

Als ik de drive vervang, kan ik ook een willekeurige andere dvd speler erop aansluiten om OSX er opnieuw op te zetten of hoe gaat dat precies? (ik ben een Windows man dus geen idee hoe het precies werkt op een mac)
Photoshop trekt die prima. Zeker als je er wat meer geheugen en een SSD in zet gaat zo'n mini als een trein.
De Mac Mini is het enige model dat geen update heeft gehad sinds de hasswell processor, wanneer er een update van de mini komt is koffiedik kijken.

Als je €100 korting kunt scoren op een basis model mini (dus €549,-) dan heb je een goede deal, ook al zou er op relatief korte termijn een nieuw model uitkomen.

OS X opnieuw installeren kan makkelijk via een bootable USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Niet zo ingewikkeld doen ;) Via internet recovery kun je gewoon weer een image van OSX downloaden die wordt geïnstalleerd. Daar heb je verder geen serial keys of andere toestanden voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Tjoekie schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:00:
[...]

Niet zo ingewikkeld doen ;) Via internet recovery kun je gewoon weer een image van OSX downloaden die wordt geïnstalleerd. Daar heb je verder geen serial keys of andere toestanden voor nodig.
Dat moet je dan toch echt ff uitleggen, zit er al een stuk software op waarmee die dat automatisch kan doen of moet ik nog booten vanaf een usb stick ofzo?

Ik voel me nu echt een n00b.. Ik moet iets meer "user" denken ofzo?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
CasGas schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:46:
[...]

Dat moet je dan toch echt ff uitleggen, zit er al een stuk software op waarmee die dat automatisch kan doen of moet ik nog booten vanaf een usb stick ofzo?

Ik voel me nu echt een n00b.. Ik moet iets meer "user" denken ofzo?
Opstarten met de toetsen Command(cmd)+R

Na een aantal minuten kan je gemakkelijk op deze manier via internet de Mac Mini herinstalleren!

[ Voor 28% gewijzigd door EValentino op 07-01-2014 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
of het nou een iTunes dingetje of iets van de Mac Mini is... ik weet het niet.

Mac Mini wordt gebruikt alsdoorgeefluik naar mijn ATV3.

iTunes is actief op de achtergrond. Ik merk dat er elke keer een soort playlist actief afgespeld wordt op de mini? soms hoor je dan ineens geluid uit de mini komen.

Hoe zorg ik dat de mini geen geluid meer maakt? ook niet na een herstart?
Of hoe zorg ik dat iTunes niet automatisch gaat afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Photoshop zou er prima op moeten draaien, zeker als je er een SSD en meer geheugen inzet.

Of er een nieuwe Mini aankomt, dat is iets dat mensen zich al maanden afvragen. Mensen hoopten eigenlijk bij de release van de haswell iMac's dat er ook een Mini bij zou zitten, maar helaas. Vervolgens dachten ze bij de release van de Mac Pro dat er misschien een silent update zou komen, maar helaas :P

Kortom, er gebeurt vrij weinig op het Mac Mini front.

Anderzijds kun je je ook afvragen wat je ervan verwacht. Een Haswell mini zal waarschijnlijk toch maar een kleine upgrade worden ten opzichte van de huidige. Heel misschien dat ze overstappen naar Flash storage, maar zelfs dat weet je niet (en die zal toch niet opkunnen tegen zo'n EVO drive).

Je kunt een USB DVD speler gebruiken, maar ook een USB stick (gewoon van tevoren een bootable stick maken). Daarnaast kun je ook voor internet recovery kiezen. Alle moderne mac's hebben een EFI bios, waar dus meer functionaliteit inzit dan bij een ouderwetse bios.

Nadeel van internet recovery is dat hij niet meteen Mavericks installeert, maar Mountain Lion. Overigens heb ik dat ook gewoon gedaan en een ramp is het niet :)
Donstil schreef op zondag 05 januari 2014 @ 14:08:
250 GB is wel te weinig, ik download mijn serie en films ermee, ik bewaar niets maar kan niet altijd gelijk kijken. 250 GB is dan zo vol.
Tsja, daar heb ik mijn Synology voor :D

[ Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 08-01-2014 08:27 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Hartelijk dank voor jullie antwoorden, weer wat geleerd :)

Iemand die weet of vorig jaar de Apple producten ook in aanmerkingen kwamen bij de BTW-terug actie van de Mediamarkt? Omdat het al een beetje bekend is dat eind januari (waarschijnlijk de laatste) weer zo'n actie komt.. scheelt weer iets meer dan bij de Dixons..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
CasGas schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:35:
Hartelijk dank voor jullie antwoorden, weer wat geleerd :)

Iemand die weet of vorig jaar de Apple producten ook in aanmerkingen kwamen bij de BTW-terug actie van de Mediamarkt? Omdat het al een beetje bekend is dat eind januari (waarschijnlijk de laatste) weer zo'n actie komt.. scheelt weer iets meer dan bij de Dixons..
Ik zou de gok niet wagen. Bij Dixons gegarandeerd €549 vanaf morgen. Bij MM €523,10 , het blijft nog maar even de vraag of de btw-actie gehouden wordt.

Daarnaast 3 jaar garantie bij Dixons. Ook mooi meegenomen.

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 08-01-2014 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
readytoflow schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 23:21:
of het nou een iTunes dingetje of iets van de Mac Mini is... ik weet het niet.

Mac Mini wordt gebruikt alsdoorgeefluik naar mijn ATV3.

iTunes is actief op de achtergrond. Ik merk dat er elke keer een soort playlist actief afgespeld wordt op de mini? soms hoor je dan ineens geluid uit de mini komen.

Hoe zorg ik dat de mini geen geluid meer maakt? ook niet na een herstart?
Of hoe zorg ik dat iTunes niet automatisch gaat afspelen?
Staan je Mac mini en ATV toevallig in dezelfde ruimte? Een Mac mini heeft namelijk ook een infrarood oog dat reageert op de ATV afstandsbediening....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ja ATV staat onder een tafeltje naast de Mac Mini. Zou dat het zijn dan?
Kan ik IR uitzetten op de Mac Mini?

Edit: al gevonden (settings, security, advanced, disable IR)

[ Voor 22% gewijzigd door readytoflow op 08-01-2014 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Brm-G schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:37:
[...]

Ik zou de gok niet wagen. Bij Dixons gegarandeerd €549 vanaf morgen. Bij MM €523,10 , het blijft nog maar even de vraag of de btw-actie gehouden wordt.

Daarnaast 3 jaar garantie bij Dixons. Ook mooi meegenomen.
De 3 jaar garantie is een wassen neus, verkijk je daar niet op. Ze doen er echt werkelijk alles aan om te zorgen dat jouw defect er net niet onder valt. Vaak accu (niet relevant voor Mac Mini) en harddisk (wel relevant voor Mac Mini) willen ze je doen geloven dat het er niet onder valt. Daarnaast gaat je Mac Mini vrolijk wekenlang weg (het is niet alsof een computer anno 2014 iets is dat je dagelijks gebruikt he 8)7 en het is niet alsof een ProWarehouse het wel binnen 2 dagen gegarandeerd repareert -wel dus-).

Zelf gelukkig Dixons altijd vermeden maar 6 van de 9 mensen in mijn kenniskring hebben exact bovenstaande gedoe ervaren. Liever dus gewoon bij Apple zelf. Die kunnen je niet van het kastje naar de muur sturen, want zij zijn zelf het kastje EN de muur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Dat maakt mij verder niet uit bij de Dixons, geheugen en disk worden toch vervangen, dus daar valt weinig garantie te halen op dat moment..

Toch lijkt mij de actie van Dixons wel interessant als ik zo op de site kijk.. Zou de 100 euro korting ook meteen gelden als je het zo in de winkel koopt zonder eerst te bestellen via de site?

Even geen telefoon ter beschikking, daarom hier maar even navragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 16:21
CasGas schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:56:
Dat maakt mij verder niet uit bij de Dixons, geheugen en disk worden toch vervangen, dus daar valt weinig garantie te halen op dat moment..

Toch lijkt mij de actie van Dixons wel interessant als ik zo op de site kijk.. Zou de 100 euro korting ook meteen gelden als je het zo in de winkel koopt zonder eerst te bestellen via de site?

Zolang ze het op voorraad hebben wel ;)

Mijn naam is niet Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
CasGas schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:56:

De actie is zowel geldig in de fysieke winkels als de online webshop. Vergeet niet in de webshop de actiecodes in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Ik heb mijn mac mini binnen! Poe, wat is dat wennen zeg..

Morgen krijg ik mijn evo binnen, geheugen nog niet besteld maar dat is er zo ingezet..
EValentino schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:49:
[...]

Opstarten met de toetsen Command(cmd)+R

Na een aantal minuten kan je gemakkelijk op deze manier via internet de Mac Mini herinstalleren!
Maar als je geen apple keyboard hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Win+R :P

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Windows key +R

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Command = Windows toets
Option = Alt toets

Ik moet er persoonlijk niet aan denken 1 of ander klein Apple toetsenbord te hebben :D Heb zelf een Logitech toetsenbord dat doet denken aan de oude Cherry toetsenborden, maar dan in het zwart :)

[ Voor 71% gewijzigd door Lethalis op 11-01-2014 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:16
Ik wilde het geheugen van mijn mac mini late 2012 uitbreiden naar 16gb. Klopt het dat het geheugen voor deze mini's op dit moment erg duur is? Ik zie dat prijzen rond 150-170 liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

140 euro is inderdaad normaal:

pricewatch: Kingston KTA-MB1600/8G

Zijn er al mensen die problemen hebben met het verkrijgen van een Mini? Ben echt benieuwd wanneer ze de update gaan uitbrengen (met HD5200 svp!)

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Is er een geheugentekort op dit moment?

Opeens lijken die Apple prijzen ineens minder absurd. Toen het geheugen naar 16GB brengen rond de €80 was en bij Apple €200 was het duidelijk dat je werd geripped. Nu zit er 'slechts' de gewone Apple tax op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:29

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Komt door de fik die in een van de fabrieken Hynix heeft plaatsgevonden, zie daarvoor dit artikel. Het was een excuus van RAM-fabrikanten om de prijzen op te krikken omdat er een 'tekort' was aan RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
Lethalis schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:22:
Een Haswell mini zal waarschijnlijk toch maar een kleine upgrade worden ten opzichte van de huidige. Heel misschien dat ze overstappen naar Flash storage, maar zelfs dat weet je niet (en die zal toch niet opkunnen tegen zo'n EVO drive).
De nieuwere macs van 2013 hebben pci flash storage, waarbij je niet meer tegen de limieten van SATA oploopt. Dit is normaal gesproken wel degelijk sneller dan een SSD aan een SATA gekoppeld.

Ik was zelf een van die personen, die in 2013 op een Haswell update hoopte. Met name voor een evt verbetering van het grafische gedeelt (intel Iris (pro) ). Leuk voor een casual game.
Aangezien deze er niet kwam, heb ik toch een Late 2012 met i7 gekocht. Ik had deze keer geen zin om zelf te tweakeren (niet dat ik er bang voor ben, want ik heb al ooit een harddisc van een iMac verwisseld) en ik heb een versie met een 256 Gb SSD laten komen van Apple.
Hier zit een Samsung 830 SSD in, de voorloper van de Samsung 840 dus. Absoluut geen langzame SSD en het schijnt ook een hele betrouwbare te zijn zoals verschillende intel SSD´s series.
Uiteindelijk game ik toch niet meer en voldoet deze mac mini boven verwachting aan mijn eisen. Ik mis de betere GPU niet. Ik mis pci flash storage niet. Voor het dagelijkse gebruik (internet, multimedia, fotos en af en toe wat video bewerking/conversie) volstaat een i7 mac mini met SSD. Hij komt goed mee met de basis iMacs.
Wifi AC mis ik ook niet, omdat de mini direct met kabel aan mijn router aangesloten is (gigabit netwerk).
De mini is aangesloten aan een Dell 2312HM, die ook niet onderdoet voor het beeldscherm van de basis iMacs. Kortom ideaale ´poor man´s¨ Mac. 8)7

(Erg lang antwoord. Ik had beter meteen een review geschreven :z )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Trunksmd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 22:54:
[...]
Kortom ideaale ´poor man´s¨ Mac. 8)7
Ik heb mijn base i5 mini voor 600 euro gekocht. Tegenwoordig zijn er telefoons die duurder zijn 8)7

Heb hem daarna wel uitgebreid met 8 GB RAM en een 256 GB SSD, maar toch :)

En die telefoons.. tsja, ik ben toch geneigd na mijn iPhone 4 gewoon een Samsung te kopen ofzo. 600 tot 800 euro uitgeven aan een computer die ik elke dag met plezier gebruik kan ik nog mee leven, maar voor een telefoon wordt het mij te gek.

De icloud integratie is wel fijn momenteel, maar gelukkig zijn er genoeg alternatieven (owncloud, gmail, etc).

Ik ben overigens nog steeds erg tevreden met mijn mac mini. Het apparaat is echt fluisterstil (1 van de redenen waarom ik ervoor gekozen heb).

Helaas moet ik soms wat issues met OS X verhelpen die ik niet verwacht had, maar tot nu toe geen dealbreakers tegen gekomen. Zo heb ik gisteren rsync zelf gedownload en gecompileerd, omdat Mavericks standaard nog komt met rsync 2.6.9 (uit 2006 |:( ) die helaas slecht omgaat met grote hoeveelheden bestanden. Maar goed, nieuwe gecompileerd en in /usr/bin gezet en nu heb ik een goed werkende 3.1.0 van september 2013 die zonder moeite mijn backup heeft gesynct van ruim 350 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Iemand ervaring met 2 schermen op de mini?

Ik heb nu 1x een dell 24", maar ik wil eigenlijk overstappen naar 2x23 IPS paneel voor de mini. Nu hebben die schermen over het algemeen alleen HDMI, dus 1920x1080, maar die resolutie is wat mij betreft prima. Maar het aansluiten zal dus 1 direct op de HDMI worden en de andere via TB > HDMI verloopje.

Waar ik "bang" voor ben is dat de schermen straks niet hetzelfde weergeven en dat ik dan weer kleurverschil krijg of een soort "waas" wat je wel eens vaker leest met verloopjes..

Heeft iemand hier ervaring mee of ideeën om dit te optimaliseren?

Waarschijnlijk wordt het deze:

pricewatch: LG IPS237L Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tjoekie schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:00:
[...]

had dezelfde vraag aan Apple support gevraagd. Wat is het heerlijk als je zo'n simpel en bevredigend antwoord krijgen kunt, als je nieuw bent in de wereld van OSX.

bestaat er ergens ook een goeie quickstart voor OSX om zo de basis op te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Lethalis schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 08:58:
[...]
Helaas moet ik soms wat issues met OS X verhelpen die ik niet verwacht had, maar tot nu toe geen dealbreakers tegen gekomen. Zo heb ik gisteren rsync zelf gedownload en gecompileerd, omdat Mavericks standaard nog komt met rsync 2.6.9 (uit 2006 |:( ) die helaas slecht omgaat met grote hoeveelheden bestanden. Maar goed, nieuwe gecompileerd en in /usr/bin gezet en nu heb ik een goed werkende 3.1.0 van september 2013 die zonder moeite mijn backup heeft gesynct van ruim 350 GB.
offtopic:
Tip voor de volgende keer: je kunt ook iets als MacPorts of Homebrew gebruiken. Dat maakt de installatie (en deinstallatie) van zelf-gecompilleerde *nix software een stuk makkelijker :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MacRumors meldt obv de website van een Belgische retailer dat er eind februari een update komt voor de MacMini. Zie http://www.macrumors.com/2014/01/22/new-mac-mini-february/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 11:11
CasGas schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 10:45:

Ik heb nu 1x een dell 24", maar ik wil eigenlijk overstappen naar 2x23 IPS paneel voor de mini. Nu hebben die schermen over het algemeen alleen HDMI, dus 1920x1080, maar die resolutie is wat mij betreft prima. Maar het aansluiten zal dus 1 direct op de HDMI worden en de andere via TB > HDMI verloopje.

Waar ik "bang" voor ben is dat de schermen straks niet hetzelfde weergeven en dat ik dan weer kleurverschil krijg of een soort "waas" wat je wel eens vaker leest met verloopjes..

Jep, heb ik 'last' van. Merk het allen bij twee dezelfde websites of als ik op twee schermen iets van voorvertoning met witte pagina's open heb. Vindt het verder niet storend.

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 21:37
CasGas schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 10:45:

Ik heb twee schermen en doe het als volgt. Een via TB -> DVI en de ander via HDMI -> DVI. Ik heb met twee identieke schermen van HP (Pavilion 23xi) totaal geen last van kleurverschil of waas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickster076
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-10-2020
Heb ook een mac mini met 2 dezelfde schermen, ik persoonlijk zie er niks anders aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik gebruik een Mac Mini met twee identieke schermen (HP LP2065), een via TB->DVI en een via HDMI->DVI. Bij de eerste keer aansluiten was er wel een duidelijk kleurverschil te zien, maar dat is opgelost door de in OS X ingebouwde kalibratie te gebruiken (als het goed is te vinden onder Systeemvoorkeuren->Beeldschermen->Kleur, en dan Kalibreren (of iets dergelijks, heb het hier in het Engels)). Ik heb zelf één scherm gekalibreerd, en dit profiel voor beide schermen ingesteld. Dit werkt voor mij prima, maar je zou er voor kunnen kiezen om beide schermen apart te kalibreren.

Als je überhaupt al kleurverschil waarneemt is dit op deze manier als het goed is wel op te lossen. En anders kun je altijd nog kijken of iemand in je omgeving toevallig in het bezit is van een Spyder Pro, dat schijnt erg goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
En als jullie twee schermen gebruiken, is het dan mogelijk om bijv. met de 2 schermen apart te werken bijv op de ene internetten en op de andere in Word oid werken?
En kan het bijv. zelfs via parallels dat je op de ene in Windows zit en op de andere in OSX?

Aanschaf is nu ook aantrekkelijk met de BTW actie van de Media Markt, maar als er in februari waarschijnlijk een update komt, is dat het wachten wel waard...!

[ Voor 23% gewijzigd door RickvN op 28-01-2014 19:53 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Ik zou gebruik maken van de actie. Er is werkelijk geen enkel indicatie dat er een update uitkomt behalve dat een webshop heel kort wat op hun website heeft gezet. Denk je echt dat een willekeurige Nederlandse webshop zulke inside informatie krijgt van Apple zover van tevoren, voordat een van de andere 'Apple watches' iets heeft opgemerkt. Daarnaast is de Mac Mini nog volop leverbaar, in alle versies. Bij Mac's is dat traditioneel een teken dat je de komende tijd geen refresh hoeft te verwachten.

Mocht het wel zo zijn dat is het Apple voor het eerst gelukt om alles geheim te houden, wat ik simpelweg niet kan geloven, en zeker niet voor iets non-interessant als een refresh. Voor een nieuwe iPhone nemen ze die moeite en de kosten die zulke geheimhouding met zich meebrengt, niet voor een refresh van de Mac Mini, waar Apple eigenlijk zelf 0,0 aandacht aan besteed in keynotes (het wordt nog net geen hobby genoemd zoals de Apple TV).

[ Voor 18% gewijzigd door Pyrone89 op 28-01-2014 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Duidelijk, goede onderbouwing. Dan maar eens over denken en dan misschien toch doen, wel jammer dat de Apple prijzen omhoog gaan door de actie, Apple tv van 95 naar 105 en Mac mini van 550 naar 640....

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leader1000
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-07 13:05
Paar dagen terug was het instapmodel Mac Mini € 639,- ik overweeg vanavond de mac te bestellen als die op € 528,- uitkomt.

Zijn er meer mensen die hun slag gaan slaan? Persoonlijk lijkt het mij een prima prijs voor de mini, zijn er ook tegenstanders van?

De specs zijn voor deze tijd natuurlijk al wat aan de lage kant, maar geheugen upgraden + ssd plaatsen zou in de toekomst nog wat performance verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Stond ermee in mijn handen bij de MM, rij startte achterin de winkel. Ben gelijk gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
RickvN schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 19:19:
Stond ermee in mijn handen bij de MM, rij startte achterin de winkel. Ben gelijk gegaan...
Lol, je weet dat je ook gewoon via de webwinkel kon bestellen he? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Paar andere dingen niet ;). En rij er vanuit mn werk toch langs.
Daarnaast ook besloten om toch een evt. Update af te wachten en ga wss ook binnen nu en 2 maanden uit huis, dus toch al genoeg kosten ;)

[ Voor 51% gewijzigd door RickvN op 30-01-2014 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-07 09:24
leader1000 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 12:04:
Paar dagen terug was het instapmodel Mac Mini € 639,- ik overweeg vanavond de mac te bestellen als die op € 528,- uitkomt.

Zijn er meer mensen die hun slag gaan slaan? Persoonlijk lijkt het mij een prima prijs voor de mini, zijn er ook tegenstanders van?
Yep, zonet voor mijn vrouw via de webshop de instapper Mac Mini gekocht voor EUR 529,15. Ook zij gaat over van Windows op OSX, spannend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leader1000
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-07 13:05
Ik heb mijn bestelling gister geplaatst voor de Mac mini. Hopelijk ontvang ik vanavond nog een verzendbevestiging. Altijd leuk om het net voor het weekend in huis te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakkie123
  • Laatst online: 15-09 07:22
Ik heb sterk het idee dat de mac mini vernieuwd gaat worden. Op de coolblue site zijn alle modellen op de I7 quadcore na niet meer te leveren. Ook op diverse andere sites zoals alternatie is er niet een mac mini meer voorradig. Verder zijn de thunderbolt displays ook niet meer te leveren via onder andere coolblue! Tevens las ik op diverse websites ook dat er in februari een update zal komen! ik ben benieuwd.

[ Voor 13% gewijzigd door sjakkie123 op 31-01-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
sjakkie123 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:43:
Ik heb sterk het idee dat de mac mini vernieuwd gaat worden. Op de coolblue site zijn alle modellen op de I7 quadcore na niet meer te leveren. Ook op diverse andere sites zoals alternatie is er niet een mac mini meer voorradig. Verder zijn de thunderbolt displays ook niet meer te leveren via onder andere coolblue! Tevens las ik op diverse websites ook dat er in februari een update zal komen! ik ben benieuwd.
Zolang er nog geen gebrek is aan voorraad bij Apple zelf en meerdere onafhankelijke premium resellers (dus niet bij meerdere resellers van 1 resellermerk) is er nog geen update te verwachten.

Ik hoop dat mijn ongelijk wordt bewezen, want ik zit ook te wachten op een nieuwe Mac Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakkie123
  • Laatst online: 15-09 07:22
Wordt toch wel hoog tijd!! laatste update was oktober 2012.... Vorig jaar is de macbook pro retina ook half februari 2013 stilletjes geüpdatet. Ik vermoed en hoop dat ze nu het zelfde bij de mac mini gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik denk dat het echt niet lang meer kan duren, ik vermoed dat de nieuwe Mac Mini dezelfde behuizing krijgt als de AirPort Extreme!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Zelfs als er tekorten komen hoeft dat geen nieuwe Mac Mini te betekenen, zie http://www.applespot.nl/4...nnenkort-een-nieuw-model/

Dat was 26 juli 2013. Inmiddels weten we allemaal dat er niks kwam.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat we nog veel langer moeten wachten en Apple direct met Broadwell chips en een compleet nieuw design komt.

[ Voor 23% gewijzigd door Pyrone89 op 01-02-2014 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv87
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 18:12
Heb een ssd in mijn Mini gehangen. Nu krijg ik die grill met de wifi antenne er niet goed op. Hij valt op een gaatje perfect, maar de ander scheelt een millimeter. What to do?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

breinonline

Are you afraid to be known?

Tja, wat er niet goed gaat kunnen wij vanaf hier natuurlijk ook niet zien. Kijk goed op ifixit of je alles goed hebt zitten. Of sluit hem via een kabel aan :+

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 22:32
Ik had hetzelfde probleem, Marv87. De grill goed omlaag duwen bij het rechte stuk, of (heb ik gedaan) iets duns schuin in de grill steken aan de ronde zijde en hem omhoog trekken. Dan zou hij op zijn plek moeten springen.

Het blijft trouwens verbazen hoe fijn het is, een SSD in een oudere computer plaatsen. In mijn geval een mid 2010 mac mini, die het nu weer super doet.

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 11:11
Wat is een goede vraagprijs voor het standaard i7 model met 4GB en 1TB HDD? Ik zat zelf aan 600 euro te denken, maar ik weet niet of dit realistisch is.

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Kijk even op http://www.mac2sell.net en neem die prijzen met een korreltje zout (in de zin dat ze wat te optimistisch zijn).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een website waarop Wordpress kan draaien. Gezien ik het zelf wil hosten en een Apple fanboy ben wil ik gaan kijken om een Mac Mini Server neer te zetten. Iemand hier ervaring mee? Ik heb wat reviews gelezen op internet, maar hoor het liever van iemand met praktijk ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv87
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 18:12
nicxz schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 23:23:
Ik had hetzelfde probleem, Marv87. De grill goed omlaag duwen bij het rechte stuk, of (heb ik gedaan) iets duns schuin in de grill steken aan de ronde zijde en hem omhoog trekken. Dan zou hij op zijn plek moeten springen.
Thanks, dat duwen werkte. Nu draait een van de twee schroefjes niet vast, maar goed, dat is te overzien lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bepaald spaarpotje moet dit jaar leeg.Dus het wordt een Mac-Mini,maar ja wachten lijkt mij het verstandigst.Beetje jammer als deze maand bekend word dat de nieuwe Mini binnenkort in de winkel te koop is.Voornamelijk gebruik foto,s opslaan en bewerken,grote Itunes bibliotheek beheren,films en internet.Xbox verkocht dus eventueel nog wat leuke spellen spelen is ook leuk.Hij wordt aangesloten op 50 inch Full-hd.

En ik ben zeer benieuwd of Airplay Mirroring nagenoeg net zo goed is als bedraad,of is de toekomstige Haswell-chip voor dit doel nog beter?.Met mijn Macbook-Pro is dit met Airparrot gewoon niet goed genoeg voor als je b.v film wil kijken,loopt dan niet vloeiend.Verzendsnelheid Wifi netwerk beneden in woonkamer 300 mbps en boven 150 tot 250. Alvast dank.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2014 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 19:48
Ik ben van plan mijn MM 2011 te voorzien van een fusiondrive zoals uitgelegd in de volgende videohttps://www.youtube.com/watch?v=c7ZYwLl8z0Q. Werkt dit alleen onder mountain lion of kan het net zo goed met Mavericks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

dafo schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 11:12:
Yep, zonet voor mijn vrouw via de webshop de instapper Mac Mini gekocht voor EUR 529,15. Ook zij gaat over van Windows op OSX, spannend...
Ik ben zelf ook pas met mac begonnen via de mini.
Dom van (naam grote webshop waar ik veel kocht...) hen dat ze niet vertelden dat een week later de 4-core uitkwam, ik heb nu een dual core en zij 1 core klant minder.

Sowieso maak ik meer muis rsi km's dan op windows 8.1
Basale dingen staan er niet op zoals bijv 'wordpad' in windows. Dus dat wordt of (heel mac eigen is dat) meer dokken, of via een truukje open office installeren, vlan (video player, audio ook) pakt ie van dezelfde website wel... ze willen kennelijk liever dat men een mac-office app koopt.

In het begin is dubbelklikken op een venster, minimaliseren, erg wennen, want bij windows exact andersom.
Keyboards en muizen, veel op internet zoeken cq webshop vragen of je keuze compatible is, de kans is grofweg namelijk 50/50 en ik heb heel veel mazzel gehad met een oud keyboard (rapoo) en muis (logitech) want merk zegt niks, moet ook maar een type zijn dat mac mini cmptbl. is

Ik zeg niet dat ik spijt heb dat ik m kocht, echter ik gebruik mijn windows 8.1 bak toch gewoon 90% van de tijd. Nu gebruik ik hem als vriendin thuis beneden werkt, voor simpele zaken als emailen, surfen, stukjes schrijven of webbased een website bijhouden. En dat met losse radio ipv streamen (wat op een laptop wel lukt) via internet, want ondanks 76 Mbit verbinding toch om de haverklap geluid ff weg. (Ja, allerlei stations en websites geprobeerd) router is een tp link met 1750 Mbit wifi bandbreedte op 2 freq's. en alhier qua 'buren' leeg kanaal.

[ Voor 9% gewijzigd door notsonewbie op 04-03-2014 13:11 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:01
notsonewbie schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 13:06:
[...]

Dom van (naam grote webshop waar ik veel kocht...) hen dat ze niet vertelden dat een week later de 4-core uitkwam, ik heb nu een dual core en zij 1 core klant minder.

Basale dingen staan er niet op zoals bijv 'wordpad' in windows. Dus dat wordt of (heel mac eigen is dat) meer dokken, of via een truukje open office installeren, vlan (video player, audio ook) pakt ie van dezelfde website wel... ze willen kennelijk liever dat men een mac-office app koopt.

In het begin is dubbelklikken op een venster, minimaliseren, erg wennen, want bij windows exact andersom.
Keyboards en muizen, veel op internet zoeken cq webshop vragen of je keuze compatible is, de kans is grofweg namelijk 50/50 en ik heb heel veel mazzel gehad met een oud keyboard (rapoo) en muis (logitech) want merk zegt niks, moet ook maar een type zijn dat mac mini cmptbl. is

Ik zeg niet dat ik spijt heb dat ik m kocht, echter ik gebruik mijn windows 8.1 bak toch gewoon 90% van de tijd. Nu gebruik ik hem als vriendin thuis beneden werkt, voor simpele zaken als emailen, surfen, stukjes schrijven of webbased een website bijhouden. En dat met losse radio ipv streamen (wat op een laptop wel lukt) via internet, want ondanks 76 Mbit verbinding toch om de haverklap geluid ff weg. (Ja, allerlei stations en websites geprobeerd) router is een tp link met 1750 Mbit wifi bandbreedte op 2 freq's. en alhier qua 'buren' leeg kanaal.
geef je nou aan dat het schuld van jouw dual core mini is dat jij via safari geen radio kan streamen?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoverhoeven
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-07-2022
[...]

het spijt me heel erg maar ik snap helemaal niks van dit verhaal sorry

PSN: gupkillzone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:06
Ik heb al weer bijna een jaar mijn mac mini en ben ik over het algemeen zeer tevreden.
De mini wordt gebruikt als download server, media server (plex), radio, backup.

Voorheen maakte ik gebruik van logmein free om mijn mac remote te besturen. Nu is deze dienst niet meer gratis en ben ik over gegaan naar Teamviewer, echter heb ik daarmee na een update steeds problemen met verbinden. De support van teamviewer wordt ik niet veel wijzer van en ben vervolgens op zoek gegaan naar een alternatief. Splashtop werkt prima, alleen wordt zodra ik de verbinding verbreek mijn mini in slaap gezet, dus dan stoppen ook al mijn dowloads.Hierover heb ik vragen uit staan bij splashtop. Uiteindelijk ben ik gebruik gaan maken van NoMachine. Dit werkt eigenlijk prima, maar heeft nog geen support voor mobiele devices.

Nu weet ik dat ik ook via vnc en andere zaken een verbinding kan maken, maar de snelheid is vaak niet om over naar huis te schrijven. Dit was bij bovengenoemde wel goed.

Nu ben ik aan het overwegen om bijvoorbeeld mijn mac mini om te toveren naar een windows machine. Althans ik hoop dat je via bootcamp kan booten naar een gewenst OS.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ? Dus het draaien van windows op je mac mini als main os en wat dat eventueel voor gevolgen heeft voor je verbruik en eventueel andere ervaringen. Voordeel van Windows is voor mij de RDP die over het algemeen vaak een goede performance heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Nadeel van bootcamp (of alleen Windows installeren) is dat je geen gebruik kunt maken van AHCI wat betekent dat Windows qua performance in een versnelling lager gaat. Maar technisch gezien kan het gewoon. Ik heb een tijdje dedicated Windows gedraaid.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Kwestie van de snelheid van je muis instellen lijkt me. Kan via "System Preferences" > "Mouse"
Basale dingen staan er niet op zoals bijv 'wordpad' in windows.
Je bedoelt TextEdit? Kan ongeveer wat WordPad en Notepad kunnen...
Dus dat wordt of (heel mac eigen is dat) meer dokken, of via een truukje open office installeren, vlan (video player, audio ook) pakt ie van dezelfde website wel... ze willen kennelijk liever dat men een mac-office app koopt.
Als je een nieuwe Mac hebt gekocht, heb je iWork (de Office van Apple) er gratis bijgekregen. Waarom Open Office installeren een truukje zou vereisen, weet ik niet, er is gewoon een Mac versie van. Of anders probeer je Libre Office. Ook voor de Mac zijn er zat gratis alternatieven (zeker voor zoiets basaals als een text editor/tekstverwerker), dus "meer dokken" is een keuze die je zelf maakt.
Klopt.
Ik ben werkelijk nog nooit een muis of tobo tegengekomen dat NIET compatible was met een Mac. Ik heb Logitech gehad, via USB of via Logitech's eigen connector. Ik heb er Dell spullen aangehad, zelfs een Microsoft toetsenbord werkt prima, dus ik weet niet waar je het over hebt. Misschien heb je een kapot toetsenbord gebruikt en daarna een die het wel doet en kom je zo op 50/50, maar in het algemeen geldt dit absoluut niet.
En dat met losse radio ipv streamen (wat op een laptop wel lukt) via internet, want ondanks 76 Mbit verbinding toch om de haverklap geluid ff weg. (Ja, allerlei stations en websites geprobeerd) router is een tp link met 1750 Mbit wifi bandbreedte op 2 freq's. en alhier qua 'buren' leeg kanaal.
Staat je Mini op dezelfde plek als waar je het met je laptop geprobeerd hebt? Kan zijn dat de Mini net op een ongunstige plek staat om wifi goed te ontvangen. En anders kun je voor de zekerheid altijd nog een draadje trekken :)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 15:20
[...]

blablablabla
Maybe this will help you.....

Afbeeldingslocatie: http://activerain.com/image_store/uploads/4/8/8/4/2/ar13150738324884.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:09
En dit topic is ook wel handig: Het grote Windows naar Mac switchers topic - deel 2

Qua extra muisafstand t.o.v. Windows: wat ik vaak doe als ik een programma wil starten is Command + Spatiebalk zodat de Spotlight Search opent. Dan eerste paar letters programma intikken en hij komt tevoorschijn. Scheelt weer een aantal klikken. En zeker met een SSD is dat zoekscherm bloedsnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb vandaag de HD in de mini 2011 vervangen door een ssd. ik had alles op het internet gelezen, er was zelfs iemand die de conector van de fan hed gesloopt en het toen maar gesoldeer had.
mijn ervaring is deze. na alles goed gelezen te hebben heb ik het op mijn mannier gedaan.
achterkan de deksel verwijderd, daarna de fan verwijderd en opzij geklapt geen conector los gemaakt.
de netalen plaat met de antenne los gemaakt 4 schoeven voorzichtig eruit gehaald en ook opzei gelegd.
geen enkele conector los gemaakt. links het plastic afdekplaatje verwijderd een schroef. de connector van de HD los gemaakt, daarna 2 lange m3 schroeven in de gaatjes van de HD gedaan en met die twee schroeven voorzichtig de HD verwijderd. alles overgezet de connector de twee schoeven en de plastic overgezet.
de twee schroeven m3 nu in de SSD gedaan en voorzichtig de SSD op zijn plaats gezet.
het geheel weer dicht geschroeft en zie alles werk, de connectoren zijn zeer fragiel daarom deze mannier
het geheel duurt nog geen 30 min en alles werkt weer zoals het hoort dus geen connectoren lasmaken.
en ook geen mainboard naar voren schuiven, nergens voor nodig succes Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2014 @ 12:38:
ik heb vandaag de HD in de mini 2011 vervangen door een ssd. ik had alles op het internet gelezen, er was zelfs iemand die de conector van de fan hed gesloopt en het toen maar gesoldeer had.
mijn ervaring is deze. na alles goed gelezen te hebben heb ik het op mijn mannier gedaan.
achterkan de deksel verwijderd, daarna de fan verwijderd en opzij geklapt geen conector los gemaakt.
de netalen plaat met de antenne los gemaakt 4 schoeven voorzichtig eruit gehaald en ook opzei gelegd.
geen enkele conector los gemaakt. links het plastic afdekplaatje verwijderd een schroef. de connector van de HD los gemaakt, daarna 2 lange m3 schroeven in de gaatjes van de HD gedaan en met die twee schroeven voorzichtig de HD verwijderd. alles overgezet de connector de twee schoeven en de plastic overgezet.
de twee schroeven m3 nu in de SSD gedaan en voorzichtig de SSD op zijn plaats gezet.
het geheel weer dicht geschroeft en zie alles werk, de connectoren zijn zeer fragiel daarom deze mannier
het geheel duurt nog geen 30 min en alles werkt weer zoals het hoort dus geen connectoren lasmaken.
en ook geen mainboard naar voren schuiven, nergens voor nodig succes Peter
Die connectoren zijn idd aardig fragiel. Ik heb er ook al eentje gesloopt. Na lang zoeken de juiste connectoren gevonden en die erop gezet. Heb er nog ~ 9 op spare liggen, in mindere aantallen kon je ze niet bestellen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:34
Hallo tweakers,
Ik ben benieuwd of iemand het antwoord weet op mijn vraag.
Ik heb een mac mini (core I7 2012) en ik weet al dat er geen bitstream mogelijk is via hdmi aansluiting.
Nou vraag ik me af of het wel mogelijk is om bitstream audio te krijgen met een thunderbolt naar hdmi ertussen.
Ik wil met xbmc hd audio krijgen met mijn onkyo versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2014 @ 11:09:
[...]

Die connectoren zijn idd aardig fragiel. Ik heb er ook al eentje gesloopt. Na lang zoeken de juiste connectoren gevonden en die erop gezet. Heb er nog ~ 9 op spare liggen, in mindere aantallen kon je ze niet bestellen :9
Bas z'n knutselblog: [repair] Mac Mini 2011, fanconnector

Bas z'n knutselblog: 2 repairs 1 blog! (2x Mac Mini Powerled/IR connector)

8) Been there done that 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
Goedemorgen beste mensen,

Ik heb een aantal vragen i.v.m. de aanschaf (binnenkort) van een Mac Mini.
Ik heb nu een Windows notebook met redelijke specificaties (i7 processor, 6GB RAM en twéé video kaarten (Nvidia GeForce GT740M en Intel HD Graphics 4000)

Nu wil ik graag het instap model Mac Mini kopen omdat ik een gelimiteerd budget heb, de specificaties hiervan bedragen een i5 processor, Intel HD Graphics 4000 en 4GB RAM geheugen.

Ga ik er t.o.v. mijn notebook er dan hard op achteruit of valt het mee?
En kan ik het RAM geheugen nog uitbreiden nadat ik de Mac Mini gekocht heb?
En kan ik de HDD eventueel in een later stadium vervangen door een SSD?
Kan ik xCode op deze configuratie hier zonder al te veel vasthangers op draaien?

Bij voorbaat dank.

Mvg,
Ralph.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ralphjxss schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 09:43:

Ik heb nu een Windows notebook met redelijke specificaties (i7 processor, 6GB RAM en twéé video kaarten (Nvidia GeForce GT740M en Intel HD Graphics 4000)

Nu wil ik graag het instap model Mac Mini kopen omdat ik een gelimiteerd budget heb, de specificaties hiervan bedragen een i5 processor, Intel HD Graphics 4000 en 4GB RAM geheugen.

En kan ik het RAM geheugen nog uitbreiden nadat ik de Mac Mini gekocht heb?
En kan ik de HDD eventueel in een later stadium vervangen door een SSD?
Kan ik xCode op deze configuratie hier zonder al te veel vasthangers op draaien?

Bij voorbaat dank.

Mvg,
Ralph.
Ik vond de Mac mini altijd een rap apparaatje (model 2011, Core i5, intel HD 3000).
Qua grafische performence lever je er misschien iets op in.

1) RAM is makkelijk uit te breiden.
2) HDD is ook te vervangen. Iets lastiger, maar geen rocketsience. Wat ik destijds heb gedaan is de SSD op de plek van de HDD gezet en de HDD er extra bij gemonteerd via een extra SATA kabel. Win win.
3) Ook xCode draait zonder problemen.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
ralphjxss schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 09:43:

...
Qua grafische kracht waarschijnlijk wel, maar qua CPU is het afhankelijk welke i7 je nu hebt. Zeer waarschijnlijk ga je daar ook op achteruit als je de i5 in de mac mini neemt.

Probeer anders zelf eens een benchmark zoals Geekbench om die score dan te vergelijken met scores van de i5 mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:13
Inmiddels ook een Mac Mini aangeschaft en wil deze toch wel graag uitbreiden met meer geheugen en een ssd. Is het verstandig om dan direct voor 16Gb geheugen te gaan of is 8Gb nog meer dan voldoende? Wordt voornamelijk gebruikt voor studie en af en toe wat hearthstone/wow. Heb de versie met i7 en 4Gb.

En maakt het que ssd nog uit welke je kiest?

Ik zat zelf te denken aan het volgende:
Geheugen: Crucial Ballistix Sport
pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3N169ES4CEU

SSD: Samsung 840 EVO 250GB
pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB

Zijn deze beide compatibel?

EDIT: Deze ssd gekocht en ingebouwd :) werkt perfect!

[ Voor 3% gewijzigd door Royy90 op 19-05-2014 10:37 ]

PSN Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

RKwant schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 17:26:
Inmiddels ook een Mac Mini aangeschaft en wil deze toch wel graag uitbreiden met meer geheugen en een ssd. Is het verstandig om dan direct voor 16Gb geheugen te gaan of is 8Gb nog meer dan voldoende? Wordt voornamelijk gebruikt voor studie en af en toe wat hearthstone/wow. Heb de versie met i7 en 4Gb.
Zie reviews: De grote Tweakers-geheugentest. Voor je studie gaat zelfs 8 ten opzichte van 4GB niets opleveren, met die spellen heb ik geen ervaring dus durf ik niet te zeggen :)
EDIT: Deze ssd gekocht en ingebouwd :) werkt perfect!
Welke van de twee dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:34
Iemand al ervaring met thunderbolt naar hdmi met xbmc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Dat het werkt gewoon....... of heb je een specifieke vraag?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
dbz1985 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 01:28:
Iemand al ervaring met thunderbolt naar hdmi met xbmc?
Gewoon een Mini DisplayPort naar HDMI adapter gebruiken. Die geven gewoon geluid door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

breinonline schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 10:09:
[...]
Zie reviews: De grote Tweakers-geheugentest. Voor je studie gaat zelfs 8 ten opzichte van 4GB niets opleveren, met die spellen heb ik geen ervaring dus durf ik niet te zeggen :)

[...]
Welke van de twee dan?
Ik merkte degelijk wel een verschil van 4 naar 8 GB, die performance merk je pas als je altijd veel open hebt staan.
Dat hebben ze dan weer niet getest.

"Daarbij moeten we wel aantekenen dat we steeds één benchmark tegelijk draaiden. Wie veel programma's continu heeft openstaan, profiteert wellicht meer van extra geheugencapaciteit."

Plus ze hebben windows gebruikt om te testen, volgens mij gaat mac wel wat anders om met geheugen.

[ Voor 5% gewijzigd door Psycho_Mantis op 13-06-2014 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Laatst online: 10-09 12:06
Goedemorgen,

Ik sta op het punt om een Mac Mini te kopen, kies dan voor de i7 versie. Het is wel een 2e handse versie maar hij is nog geen half jaar oud.

Mijn vraag, wat win je er mee om gelijk het geheugen uit te breiden? SSD en HD wil ik nog even mee wachten. Eerst even kijken hoe en wat met zo Mac Mini. Word voor mij DE overstap van Win naar Apple. Heb verder allemaal Apple spul in huis maar heb nog altijd een oude Win laptop waar ik alles op doe.

En, wat voor monitor raden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
8GB werkt beter dan 4. SSD is ook fijn en ze zijn niet meer zo duur tegenwoordig.
Maar het hoeft niet meteen, je kan het even aankijken.

Firewire externe schijf doet het beter dan USB2. Het plugje is ook steviger dan USB3 micro meuk.

Ik heb een Dell 2713 heeft als voordeel boven Apples ding dat er ook nog een andere computer en een PS4 aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 20:40

NVD

Vind je het niet verstandiger nog even te wachten met het aanschaffen van een Mac Mini tot de nieuwe is aangekondigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
bouwfraude schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:02:
8GB werkt beter dan 4. SSD is ook fijn en ze zijn niet meer zo duur tegenwoordig.

Firewire externe schijf doet het beter dan USB2. Het plugje is ook steviger dan USB3 micro meuk.

Ik heb een Dell 2713 heeft als voordeel boven Apples ding dat er ook nog een andere computer en een PS4 aan kan.
Ok, 8GB erin zetten is dan handig om te doen.

Ik heb een ook een Time Capsule staan met een 2TB HD erin en een Synology NAS. Dus kwa mb's maak ik mij niet zo zorgen :)

O ok, aanrader dus? Mooi beeld ook enzo
NVD schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:24:
Vind je het niet verstandiger nog even te wachten met het aanschaffen van een Mac Mini tot de nieuwe is aangekondigd?
Zo kan je aan de gang blijven zeg maar. Dat hou je altijd bij Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD

NVD

Wellicht. Maar het betreffende model is momenteel wel 'heel oud'.
http://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
NVD schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 11:13:
Wellicht. Maar het betreffende model is momenteel wel 'heel oud'.
http://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Mini
Het is er die gekocht is in februari 2014 met de i7 erin.
Er is op dit moment geen beter dan die.

Stel ik wacht, hoe lang moet ik dan wachten....dat weet niemand.

Want heb er wel beetje haast mij want mij laptop met Win7 erop loopt voor geen meter meer. Wilde gister mijn Synology NAS configureren maar had meerdere keer een freez, kon ik niks meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD

NVD

Klopt, dat weet niemand. Ikzelf zit ook te wachten op een vernieuwde versie. Ik gok dat deze in september zal worden aangekondigd, maar zeker weten zal je het nooit.

Het is natuurlijk volledig jouw keuze, wilde het je alleen meegeven. Tevens zullen de prijzen van de Mac Mini wel iets dalen als de nieuwe verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
Ik heb 2 MacMini i7's met 16GB geheugen en 2x 500GB Samsung 840EVO SSD.
Ik heb werkelijk nog geen een keer het idee gehad dat ik iets tekort kwam aan power.

Vooral die 2 SSD in RAID0 is een verademing als in 900MB/s en een achtelijk hoog aantal IOPS.
De ene gebruik ik als VMware ESX host en de ander staat op mijn bureau met een 27" Dell scherm.

Lang verhaal kort; Ookal zijn er al meer dan een jaar rumors over dat er een volgende MacMini aan komt, de huidige voldoet nog meer dan voldoende. Ik verwacht niet dat een nieuw model meer dan 15 - 20 % sneller is aangezien de huidige ook al flinke specs heeft. Neemt niet weg dat ik erg benieuwd ben.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

bouwfraude schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:02:

Gewoon gelijk een goede Thunderbolt drive met pass-through. zo heb je 1 kabel lopen van je Mini naar je HDD en van die naar je Beeldscherm. Pluspunt hiervan is dat je USB poorten vrijblijven voor andere zaken, 4 poorten is "beperkt" voor een gemiddelde desktop.

Aan de CPU heb je iig genoeg en de RAM ook. enige beperking zou de GPU kunnen zijn als je daar veel gebruik van wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:19
Pat-Juh schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 15:08:
[...]

Gewoon gelijk een goede Thunderbolt drive met pass-through.
Een externe Thunderbolt schijf heeft enkel en alleen een voordeel als het een SSD betreft. Anders kun je net zo goed, of misschien wel beter, een USB3 schijf nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De medio 2011 met i5 is voor mij met genoeg geheugen en SSD ook vlot genoeg.
3D spellen trekt het niet echt, Grant Theft Auto San Andreas kan alleen op de laagste settings.
Als je puur naar de hardware kijkt blijft het wel een laptop CPU.
Een entry level i3 4130 voor de desktop is sneller en heeft vlottere onboard video, compleet systeem kost ook maar de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
bouwfraude schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 17:59:
Een entry level i3 4130 voor de desktop is sneller en heeft vlottere onboard video, compleet systeem kost ook maar de helft.
Mijn i7 Mac Mini's zitten op de 11 - 12 Watt idle (met 2 SSD's, 15 stock) en dan heb je een knappe desktop nodig wil je daaronder komen. Dit was voor mij de reden om een MacMini te kopen ipv een desktop, naast dat de machine geruisloos is.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 16:18

KhaZ

Alfa Romeo

M'n harde schijf is overleden in m'n late 2011 Mac Mini.. kan ik zomaar elk type 2.5" SSD plaatsen?

Stelt Apple of de Mac Mini nog voorwaarden aan het type schijf, moet deze bepaalde eigenschappen hebben (TRIM ofzo)?

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Je hebt of een mid 2011 of een late 2012. Maar hardwaretechnisch maakt dat weinig uit: elke SSD moet in principe passen. TRIM is niet vereist, is alleen handig voor jezelf. Ik geloof dat TRIM vanaf snow leopard ondersteund wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door breinonline op 13-08-2014 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 16:18

KhaZ

Alfa Romeo

Top, dankje :)

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien spreek ik de verkeerde topic aan. Maar is er een manier om de aluminium Mac keyboard volledig laten te werken op een Mac Mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:18

Ethirty

Who...me?

Een Mini is gewoon een volwaardige Mac. Wat zou er niet werken dan?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik heb een standaard aluminium keyboard en een hoop van de functie toetsen zoals brightness werkt bij mij niet. Dus vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 15:18:
Nou, ik heb een standaard aluminium keyboard en een hoop van de functie toetsen zoals brightness werkt bij mij niet. Dus vandaar mijn vraag.
Uit welk jaar komt je Mac Mini? http://support.apple.com/...locale=en_US&locale=en_US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:18

Ethirty

Who...me?

Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 15:18:
Brightness is ook wel logisch. Er zit meestal geen scherm aan dat die input snapt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn Mac Mini vorige week gekocht en daar staat natuurlijk Mavericks op. Deze is up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Brightness werkt inderdaad alleen met schermen die het van buitenaf zetten van brightness ondersteunen (met name Apple's eigen schermen). Ik kan je ook alvast melden dat als je eventuele boxen digitaal hebt aangesloten, de volumeknoppen niets doen.

Is dat wat je bedoelt met "een hoop van de functietoetsen" of werken er nog andere zaken niet?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Pagina: 1 ... 14 ... 19 Laatste