[Mac mini 2010-2014] Ervaringen en Discussie, deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:18

Ethirty

Who...me?

Tja, de Mini staat niet echt vooraan als het gaat om vernieuwingen doorvoeren. Er is net vorig jaar een vernieuwde versie uitgebracht en die was redelijk "over datum" in vergelijking met bijv de iMac. Ik zou er niet op wachten.

Als je hem nu nodig hebt, gewoon kopen. Voor de taken die je omschrijft is de huidige meer dan prima, maar verwacht niet teveel van de graphics. Als je wel kan wachten: na Haswell komt er weer een betere cpu ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 15:20
Niet wachten inderdaad, ik ben in het bezit van een 2011 versie gekocht zomer 2012 en heb met een ram upgrade een behoorlijke snelle machine.

Hij draait bij mij als server maar daarnaast gebruikt ik hem ook voor taken op de tv die jij omschrijft en heb niet het gevoel dat hij het moeilijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Ethirty schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 23:00:
Er is net vorig jaar een vernieuwde versie uitgebracht en die was redelijk "over datum" in vergelijking met bijv de iMac.
Het was juist de iMac die erg over datum was, tussen de huidige en voorlaatste iMac zaten 577 dagen, tussen de huidige en voorlaatste Mac Mini 461 dagen. (http://buyersguide.macrumors.com/#iMac)
Momenteel zitten we op 248 dagen na de release van de laatste mini, het zou dis best nog wel eens even kunnen duren voor de volgende komt als je kijkt naar de gegevens van de afgelopen jaren.

[ Voor 3% gewijzigd door Zer0 op 28-06-2013 23:42 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
Is het niet zo dat de Haswell cpu met een betere onboard graphics chip komt? Voor dat ene spel dat ik een keer wil spelen (Football Manager) lijkt me dat dan mooi meegenomen. Tevens hoop ik eigenlijk net als bij de Air op een kleine prijsverlaging, maar wellicht zit dat er niet in. Ga er iig niet van uit dat hij duurder zal worden, en gezien ik hem voorlopig nog niet nodig heb neig ik toch naar wachten. Maar misschien is dat een rare gedachte...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zer0 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 23:42:
[...]

Het was juist de iMac die erg over datum was, tussen de huidige en voorlaatste iMac zaten 577 dagen, tussen de huidige en voorlaatste Mac Mini 461 dagen. (http://buyersguide.macrumors.com/#iMac)
Momenteel zitten we op 248 dagen na de release van de laatste mini, het zou dis best nog wel eens even kunnen duren voor de volgende komt als je kijkt naar de gegevens van de afgelopen jaren.
Ik heb ze inderdaad omgedraaid, maar dat veranderd mijn standpunt verder niet. Als je nú iets nodig hebt, koop het dan, er komt altijd een volgende versie die beter is.
TB1989 schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 09:46:
Is het niet zo dat de Haswell cpu met een betere onboard graphics chip komt? Voor dat ene spel dat ik een keer wil spelen (Football Manager) lijkt me dat dan mooi meegenomen. Tevens hoop ik eigenlijk net als bij de Air op een kleine prijsverlaging, maar wellicht zit dat er niet in. Ga er iig niet van uit dat hij duurder zal worden, en gezien ik hem voorlopig nog niet nodig heb neig ik toch naar wachten. Maar misschien is dat een rare gedachte...?
Zoals gezegd, de versie na Haswell zal nog beter zijn, met nog betere graphics. Het is nog maar gokken welke Haswell cpu gekozen wordt. Met een 5000 of lager zal de winst niet schokkend zijn. Je wil minimaal dan de Iris versie hebben (5200 geloof ik). Als jij nu niks nodig hebt en de komende 6-12 maanden kan wachten, vooral doen. Met de eerder aangehaalde refresh rate verwacht ik dit jaar eerlijk gezegd geen Haswell Mini meer, maar het blijft koffiedik kijken.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
als je kijkt naar de afgelopen jaren is toch elk jaar een update van de mini uitgekomen. Het lijkt me zeer logisch dat dit jaar nog een (stille) Haswell update van de mac mini komt. Of daar een 5000 intel GPU inzit, dat weet niemand. Het zal waarschijnlijk niet de iris pro zijn. (zit ook niet in de macbook air)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:34
Iemand een tip welke ssd het beste is voor de mac mini 2012?
Wil een schijf erbij doen naast de 1tb standaard schijf (dualdrive) voor osx 10.8...ik lees namelijk hier en daar verschillende meningen tussen de samsung 830 of crucial m4 of een intel ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De M4 en 830 zijn al oude modellen en de 830 is niet of nauwelijks meer leverbaar dus het lijkt erop dat je vooral veel oude dingen gelezen hebt ;)

Volgens mij is de 840 Pro een van de populairdere en snellere schijven, heb deze zelf ook in mijn Mini ziten. Maar er zijn talloze andere merken die ook goede snelle SSD's maken. Ik zou zeggen: zoek eens wat recente SSD reviews op internet op zodat je zelf een keuze kunt maken. Begin eens met de artikelen van Tweakers

Hou wel rekening mee met het feit dat je een extra kabeltje moet regelen om beide schijven tegelijk te gebruiken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:34
Hartelijk dank voor de snelle reactie :-) ik ga voor de 840 pro 128 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaszCore
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 12:17
dbz1985 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 22:04:
Hartelijk dank voor de snelle reactie :-) ik ga voor de 840 pro 128 GB
Goede keus, heb ik er ook in zitten, bevalt prima. Overigens is er ook een apart SSD's en Macs op t.net :)
Het SSD in je Apple topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 16:21
Even een vraag:

Hebben jullie de i5 of i7 Mac Mini en draai je ook virtuele machines daarop?

Alvast bedankt

Mijn naam is niet Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb zelf een Mac mid 2011 I5 met 16GB geheugen en VM's gaan zeer soepel

[ Voor 4% gewijzigd door Fietsbel op 21-07-2013 15:34 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
Zijn er eigenlijk al gebruikers die de mini gebruiken als (home) server?
En hoe ervaren zij dat?

Zelf ben ik ITer voor het MKB, en steeds vaker merk je toch dat de stijgende Windows prijzen veel gemor teweeg brengen..
Nou ben ik zelf thuis aan de gang met OSX Server, vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de ervaringen van anderen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:16

LoneWolf

Just a Byte

Bevalt me prima, heb een echte mac mini server, uit eind 2009, heb er als services een mailserver, webserver en vpn server op draaien, hij is file server voor mijn thuisnetwerk, time machine voor de andere macs, en hangt aan de tv met plex er op als mediaplayer. Heb er een externe 2tb firewire disk aan buiten de 2x 500 die er standaard in zit.
Ben overigens zelf ook systeembeheerder, en ben aan de mac geraakt omdat ik geen zin had thuis aan die windows meuk meer. Ik wilde thuis niet meer ook constant systeembeheerder zijn maar gewoon dat het spul werkt. En dat doet het prima!

[ Voor 3% gewijzigd door LoneWolf op 21-07-2013 22:00 ]

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
ja dat is ook de reden dat ik met Apple ben begonnen :)
ik wil na de zomer mijn Apple certificeringen op zak gaan halen, en dan die kant verder op als Apple consultant / systeembeheerder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Ik heb een Mac Mini uit 2011 met i5 processor en heb daar alleen Windows 8 op draaien (jaja, ik weet het...).

Zijn er nog anderen die problemen hebben met de Windows updates? Deze willen maar niet installeren bij mij... :X

[ Voor 5% gewijzigd door technorabilia op 27-07-2013 18:46 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

Bij mijn Apples gaat dat prima (of ging, 8 weer vervangen door 7 want ik werd gek van 8 op een desktop), wel een officiële Windows naar ik aanneem toch?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ja officiele Windows. Het is ook niet een specifieke Windows update. Mja, ik gebruik de Mini maar minimaal dus voor mij niet zo'n probleem. Of anders maar wachten op 8.1 ofzo... Bedankt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baqsteen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:44
Ik heb een vraagje. Ik kan van iemand een mac mini overnemen voor €550,- hierbij gaat het om het instapmodel van late 2012. Is dit een goede prijs of niet? Via mac2sell kwam er een prijs van €480,- uit, maar ik weet niet hoe representatief dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:57
Heb jij er 550 euro voor over? Dat is de vraag. Nieuw kost hij 633 euro (http://tweakers.net/produ...e-mac-mini-(najaar-2012)/). Ik weet niet wat de staat is van de Mac Mini en of je het praktischer vind om voor 83 euro een compleet nieuw exemplaar te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baqsteen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:44
Gezien het feit dat, doordat ik nog student ben, hem ook voor 615 kan kopen twijfel ik ook nog wat meer. Hij is wel in goede staat, bijna niet gebruikt. Ik weet ook nog niet zeker of ik een mac mini wil. Ik kan ook nergens vinden of de mac mini een beetje overweg kan met programma's zoals solidworks, autocad, catia en dergelijke. Verder zou ik er nog een beetje op willen gamen(al heb ik al wel gelezen dat hiervoor de prestaties niet echt denderend zijn). Ik weet niet of er hier iemand is die ervaring heeft met een mac mini met de hiervoor genoemde programma's( of misschien met een ander systeem) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:47

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Baqsteen schreef op maandag 29 juli 2013 @ 21:33:
Gezien het feit dat, doordat ik nog student ben, hem ook voor 615 kan kopen twijfel ik ook nog wat meer. Hij is wel in goede staat, bijna niet gebruikt. Ik weet ook nog niet zeker of ik een mac mini wil. Ik kan ook nergens vinden of de mac mini een beetje overweg kan met programma's zoals solidworks, autocad, catia en dergelijke. Verder zou ik er nog een beetje op willen gamen(al heb ik al wel gelezen dat hiervoor de prestaties niet echt denderend zijn). Ik weet niet of er hier iemand is die ervaring heeft met een mac mini met de hiervoor genoemde programma's( of misschien met een ander systeem) ?
Afhankelijk van of die programma's profijt hebben van een dedicated GPU. De HD 4000 is voor desktopgebruik prima. Voor games is het al redelijk aan de mindere kant (afhankelijk van wat je speelt natuurlijk). AutoCad 3D is in elk geval een programma dat zeer veel baat heeft bij een goede videokaart en daar is de HD 4000 in de Mac Mini niet geschikt voor. Hardware acceleratie kan je dan ook vergeten.

Als die voor die 550 euro met toetsenbord en muis komt zou ik het nog wel doen, anders zou ik gewoon een nieuwe kopen mocht je het geld ervoor (over) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodie
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:43
Hier nog mensen die weten wat ik kan vragen voor het instap model mac mini 2012 met toetsenbord, muis en trackpad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 21:37
Ik zou 500 een mooie prijs vinden, max 550.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodie
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:43
Zo weinig? Nieuwprijs was €860,- sinds wanneer daalt Apple spul zo snel in waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 21:37
Goodie schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 17:41:
Zo weinig? Nieuwprijs was €860,- sinds wanneer daalt Apple spul zo snel in waarde?
De standaardprijs van het instapmodel is altijd 655,-, dus dat zou een afschrijving van 100 á 150 euro zijn, dat valt mee. Daarbij zie je op marktplaats dat mensen niet echt meer betalen voor een Mini van 2012 t.o.v 2011 of zelfs 2010. De daling in prijs is in het eerste jaar het grootst. De meeste mensen kopen de Mini namelijk niet voor de kracht maar voor licht gebruik of als media center, daar is de laatste jaren weinig aan verandert.

Daarnaast heb je hebben misschien ook wel een beetje duur gekocht, ik heb in november bij de MediaMarkt tijdens zo'n actie het 'duurdere' 2012 (MD388FN/A) model gekocht voor 649,-, deze kost normaal 855,-.

Misschien dat je het TB/Muis en Tackpad ook los kunt verkopen, dan krijg je er denk ik in verhouding meer voor, levert wellicht nog 100 á 120 euro extra op.

* Onder het 'duurdere' model versta ik de Mac mini, 2.3-GHz quad-core Intel Core i7, 4GB 1600MHz DDR3 SDRAM (2x 2GB), 1TB SATA 5400-rpm, Intel HD Graphics 4000, Mac OS X Mountain Lion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mataklap
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-01-2021
Wij hebben op werk een MAC OS X Server Mini. Alle apple gebruikers werkt het prima, alleen windows gebruikers hebben geen 'permission' om folders te openen die door de Mac gebruikers zijn gemaakt, en als een Windows gebruiker een folder maakt kunnen de mac users er niet in... is dit een bekend probleem? Het is vervelend om steeds als administrator in te loggen om de permissions van mappen te veranderen.
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 09:58
Vandaag een Seagate Momentus XT 1TB in m'n Mini gestoken. Wat een verademing :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Heb hier nog een coreSole en een coreDuo mac mini staan. Is dat nog wat waard? Of gewoon wegflikkeren? Heb desstijds wel bij beiden het ram naar 2GB geupgrade. Dus draait snow leopard nog best lekker!

[ Voor 32% gewijzigd door Japie.G op 05-08-2013 15:47 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 16:18

KhaZ

Alfa Romeo

Leuk als internetradio.. of voor je opa die alle tijd v/d wereld heeft ;)

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

KhaZ schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 15:47:
Leuk als internetradio.. of voor je opa die alle tijd v/d wereld heeft ;)
Hmm, heb een 2010 mac mini draaien die echt superlekker werkt met een SSD er in, en net ook een 2012 versie besteld met i7 die als mediacenter gaat dienen. Dan heb ik niet zo veel meer aan die oude troep

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:18
Weet niet zeker of ik dit topic of het SSC mac of Windows naar Mac moet gebruiken, maar dan hoor ik het wel.

Ik kom vanaf Windows en ik wil een MacMini (I7, 1 TB) gaan aanschaffen en deze als volgt gaan inrichten en uitbreiden.
  • MacMini uitbreiden tot 16GB (2x8) geheugen. (Crucial)
  • MacMini uitbreiden met een 256 GB SSD
  • Via Parallels op de SSD 100GB gebruiken om Windows 8.(1) installeren (p.s. ik las dat 5 september versie 9 uitkomt en als je nu een versie 8 koopt je deze gratis kunt upgraden. bron)
  • De 1 TB wil ik dan als dataschijf gebruiken en deze schijf vanuit Windows benaderen met MacDrive
  • De Mac userfolders overzetten naar de 1TB data drive
Voordat ik hem koop wacht ik in ieder geval nog een maandje om te zien of Apple een nieuwe versie van de MacMini aankondigd (en of deze wel weer uitbreidbaar is).

Hebben jullie nog aanvullingen / suggesties?

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ja, overweeg ook exFAT voor je 'gedeelde' Win/Mac schijf, dat scheelt gepruts met MacDrive en is native in OS X en Win.

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 19-08-2013 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Dreamvoid schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:24:
Ja, overweeg ook exFAT voor je 'gedeelde' Win/Mac schijf, dat scheelt gepruts met MacDrive en is native in OS X en Win.
Tnx, had er nog nooit van gehoord. Aangezien ik niet met andere OS'en aan de slag lijkt dit exFat de beste en goedkoopste (gratis) oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
jschoorl2 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:40:
[...]
Tnx, had er nog nooit van gehoord. Aangezien ik niet met andere OS'en aan de slag lijkt dit exFat de beste en goedkoopste (gratis) oplossing.
Let wel op als je nog met XP zit (zoals ik hier op mijn werk), je moet dan een driver installeren: deze, en dan nog werkt het niet erg goed.

Ik heb regelmatig dat hij onder XP niet meer naar een exFAT volume kan schrijven, op de een of andere manier raakt het dan opeens schrijfbeveiligd en kan ik het niet uitzetten. Op de Mac werkt het dan nog wel gewoon.

Voor MacDrive is er trouwens ook een gratis alternatief: HFS Explorer. Deze is alleen niet gebouwd als filesystem driver maar als een app, dus onder Windows kan je je Mac schijven alleen benaderen vanuit het programma (dus niet vanuit elk programma zoals met MacDrive). Maargoed het is dan ook wel gratis, MacDrive is erg aan de prijs vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Baqsteen schreef op maandag 29 juli 2013 @ 21:05:
Ik heb een vraagje. Ik kan van iemand een mac mini overnemen voor €550,- hierbij gaat het om het instapmodel van late 2012. Is dit een goede prijs of niet? Via mac2sell kwam er een prijs van €480,- uit, maar ik weet niet hoe representatief dat is.
Ik heb net een Mac Mini 2011 (model 5,1) + Crucial m4 128 GB SSD + 500 GB HDD + 8 GB RAM verkocht voor € 440.

Hhmm, volgens Mac2Sell had ik er wel iets meer voor mogen vragen... :|

[ Voor 8% gewijzigd door technorabilia op 19-08-2013 12:59 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
GekkePrutser schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:49:
[...]

Let wel op als je nog met XP zit (zoals ik hier op mijn werk), je moet dan een driver installeren: deze, en dan nog werkt het niet erg goed.

Ik heb regelmatig dat hij onder XP niet meer naar een exFAT volume kan schrijven, op de een of andere manier raakt het dan opeens schrijfbeveiligd en kan ik het niet uitzetten. Op de Mac werkt het dan nog wel gewoon.

Voor MacDrive is er trouwens ook een gratis alternatief: HFS Explorer. Deze is alleen niet gebouwd als filesystem driver maar als een app, dus onder Windows kan je je Mac schijven alleen benaderen vanuit het programma (dus niet vanuit elk programma zoals met MacDrive). Maargoed het is dan ook wel gratis, MacDrive is erg aan de prijs vind ik.
Ik ga voor windows 8.1 of 7. XP is (gelukkig) al lang de deur uit en Win 8 kan ik niet aan wennen. Wacht tot de startknop weer terukomt.

Overigens heeft iemand nog suggesties voor een goede muis welke goed werkt onder windows 8 en OS X. Kwam de Logitech 620 tegen, werkt vooral onder Win8 maar schijnt redelijk met OS X te werken of gaan jullie voor de Magic Mouse?

[ Voor 16% gewijzigd door jschoorl2 op 19-08-2013 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Japie.G schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 15:46:
Heb hier nog een coreSole en een coreDuo mac mini staan. Is dat nog wat waard? Of gewoon wegflikkeren? Heb desstijds wel bij beiden het ram naar 2GB geupgrade. Dus draait snow leopard nog best lekker!
Tja, ik doe er nog van alles met Core2Duo iMac's (de witte nog, dus 2.0ghz), we hebben onlangs ruim een uur film zitten monteren er mee! Het kan dus wel!

Wegflikkeren is natuurlijk onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Precies, zet het dan te koop in V&A, wellicht kun je er iemand nog gelukkig mee maken :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
kraades schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:56:
[...]
Ik heb net een Mac Mini 2011 (model 5,1) + Crucial m4 128 GB SSD + 500 GB HDD + 8 GB RAM verkocht voor € 440.

Hhmm, volgens Mac2Sell had ik er wel iets meer voor mogen vragen... :|
Op Mac2sell moet je je niet blindstaren. Die is altijd super optimistisch t.a.v. de verkoopprijs. Die gaat er nog vanuit dat tweedehands Macs bijna hun nieuwwaarde waard zijn zoals vroeger. En dat is gewoon niet meer zo.

440 is een nette prijs hiervoor. Zeker als het het instapmodel was zonder dedicated video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:38
Gisteren heb ik een nieuwe HDMI kabel gekocht. Deze aangesloten op mijn Mac Mini (2007) naar mijn Sony TV via een DVI overloopje naar HDMI. Dit werkte hiervoor prima. Na een tijdje kwam ik erachter dat de nieuwe HDMI kabel gebroken was, precies waar de kabel eindigt in het gouden overloopje wat in de TV zit. Meteen eruit gehaald, en een andere HDMI kabel die ik nog had liggen erin gedaan, maar geen signaal meer..
Heb als een PRAM en SMC reset uitgevoerd, maar zonder succes. Via Screen sharing kom ik nog wel bij de Mac, maar deze herkent met geen enkele andere kabel de TV meer. De poorten heb ik nog getest van de TV, daar ligt het niet aan.
Moet ik vrezen dat mijn DVI poort is gesneuveld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:27
Hier nog even een snelle vraag:

Wat kan een Mac Mini 2011 met een i5, 16GB en 500GB harddisk nog opleveren inclusief 2 jaar Applecare resterend?

Had op mac2sell gekeken maar die vond ik erg optimistisch en daar zit zelfs de resteren garantie dan niet eens bij.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik heb mijn 2011 incl. SSD verkocht voor 440 euro. Zie paar posts hierboven. Dus reken op 400-450 euro.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ik ben sinds een tijdje stiekem aan het kijken voor een Mac Mini, de OUYA bevalt me niet zo wat betreft media center ervaring en ik heb bij enkele vrienden al meerdere malen genoten van hun opstelling met een mac mini als center voor de media.

Streamen vanaf een HPn40L met freeNAS is het voornaamste, daarnaast spotify met af en toe een youtube filmpje voor vrouwlief.

Nu wil ik natuurlijk voor een dubbeltje eerste rang zitten en ben op zoek naar een model vanaf 2011, ik verwacht dat die voldoen aan mijn eisen (dus met een i5).

Ik heb een flauw vermoeden van €425 voor het volgende teveel is: Mac Mini 5,1 (instapmodel van 2011) met een 2,3Ghz en 500GB hdd en 2GB RAM. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

2GB lijkt mij niet correct, weet je dit zeker?
Als de mini voor de rest helemaal kaal is (geen toetsenbord,muis etc) dan zou ik 380 zeggen.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Fietsbel schreef op zondag 29 september 2013 @ 00:08:
2GB lijkt mij niet correct, weet je dit zeker?
Als de mini voor de rest helemaal kaal is (geen toetsenbord,muis etc) dan zou ik 380 zeggen.
Dat staat er wel, is volgens de everymac wel standaard uitrusting.

Mac2Sell zegt ook 380, die zijn vrij optimistisch naar mijn weten dus daar ga ik liever niet overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Dacht dat het 2011 model allemaal met minimaal 4GB kwamen, maar dan zou ik 350/360 aanhouden.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
Iemand enig idee of ik een macbook pro als display voor mijn mac mini kan gebruiken, door ze te verbinden met een thunderbolt kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Fietsbel schreef op zondag 29 september 2013 @ 00:12:
Dacht dat het 2011 model allemaal met minimaal 4GB kwamen, maar dan zou ik 350/360 aanhouden.
Instapper kwam met 2GB. Die heb ik ook gehad.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Fuff schreef op zondag 29 september 2013 @ 00:05:
Ik ben sinds een tijdje stiekem aan het kijken voor een Mac Mini, de OUYA bevalt me niet zo wat betreft media center ervaring en ik heb bij enkele vrienden al meerdere malen genoten van hun opstelling met een mac mini als center voor de media.

Streamen vanaf een HPn40L met freeNAS is het voornaamste, daarnaast spotify met af en toe een youtube filmpje voor vrouwlief.

Nu wil ik natuurlijk voor een dubbeltje eerste rang zitten en ben op zoek naar een model vanaf 2011, ik verwacht dat die voldoen aan mijn eisen (dus met een i5).

Ik heb een flauw vermoeden van €425 voor het volgende teveel is: Mac Mini 5,1 (instapmodel van 2011) met een 2,3Ghz en 500GB hdd en 2GB RAM. Wat denken jullie?
425 is inderdaad wel wat veel. Het is een prima machine en het RAM is erg gemakkelijk te upgraden. Ditzelfde model is ooit een tijdje verkocht voor € 450 nieuw bij onder andere de Media Markt.

350-380 lijkt me ook een mooie prijs.

Heerlijke machine die bij ons al dik anderhalf jaar als hoofd-computer in gebruik is. Wel met SSD en 16 GB RAM :)

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
BillSpaarbank schreef op maandag 30 september 2013 @ 09:55:
[...]

425 is inderdaad wel wat veel. Het is een prima machine en het RAM is erg gemakkelijk te upgraden. Ditzelfde model is ooit een tijdje verkocht voor € 450 nieuw bij onder andere de Media Markt.

350-380 lijkt me ook een mooie prijs.

Heerlijke machine die bij ons al dik anderhalf jaar als hoofd-computer in gebruik is. Wel met SSD en 16 GB RAM :)
RAM (4GB)en SSD (64GB)heb ik nog liggen, mits die ernaast te plaatsen is (even in verdiepen nog). Maar het lijkt me een heerlijke machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Fuff schreef op maandag 30 september 2013 @ 14:59:
[...]

RAM (4GB)en SSD (64GB)heb ik nog liggen, mits die ernaast te plaatsen is (even in verdiepen nog). Maar het lijkt me een heerlijke machine.
Hij is er onder of boven te plaatsen, maar is wel even een klus. En je hebt een andere SATA-kabel nodig. Ik heb een OCW kit ervoor aangeschaft. Daar zit alles bij wat je nodig hebt.

Nu een 256 GB Samsung 840 Pro erin en een 750 GB HDD.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
BillSpaarbank schreef op maandag 30 september 2013 @ 16:23:
[...]

Hij is er onder of boven te plaatsen, maar is wel even een klus. En je hebt een andere SATA-kabel nodig. Ik heb een OCW kit ervoor aangeschaft. Daar zit alles bij wat je nodig hebt.

Nu een 256 GB Samsung 840 Pro erin en een 750 GB HDD.
Dank, zal er eens naar kijken. Heb niet heel veel geld te besteden, maar op termijn wel interessant natuurlijk.

Komt er binnenkort niet een update van de Mac Mini's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ze verwachten een update tijdens het event in oktober, maar met apple weet je dat nooit 100%.
Afgelopen week was ook opeens de imac vernieuwd zonder ruchtbaarheid.

Geheugen inbouwen is heel makkelijk, je draait de onderkant er vanaf en je komt er al bij.
De SSD inbouwen is echt niet moeilijk, maar je moet even je tijd ervoor nemen en het rustig aanpakken.
Op ifixit is een duidelijk stappenplan te vinden dat je kan helpen met het installeren van onderdelen: http://www.ifixit.com/Tea...+Mid+2011+Teardown/6131/1

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
kraades schreef op maandag 30 september 2013 @ 07:38:
[...]
Instapper kwam met 2GB. Die heb ik ook gehad.
Ik heb hem nog steeds (2011 model) alleen de 2GB vrijwel meteen vervangen voor 8GB (was toen 40 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
bouwfraude schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 02:49:
[...]

Ik heb hem nog steeds (2011 model) alleen de 2GB vrijwel meteen vervangen voor 8GB (was toen 40 euro)
Wat zouden jullie doen, core 2 duo (2010) model met RAM en SSD erin. Is dit voldoende voor xbmc, beetje surfen, word, excel, dreamweaver en emulators.

Of duidelijke voorkeur voor core i5 uit 2011?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Blijf verbaasd dat ze de Mac Mini zijn vergeten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 23:56

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Pyrone89 schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 23:41:
Blijf verbaasd dat ze de Mac Mini zijn vergeten. :X
Hoezo vergeten? Heerlijk apparaatje. Alleen jammer van de intel gpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
uhm volgens mij bedoelt FUFF dat hij niet is geüpdatet tijdens het apple evenement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

A zo ja klopt idd had wel een iris in gemogen dan is het pas een beest }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
ja inderdaad! als je beetje redelijk kan gamen op zon ding zou wel cool zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

jctjepkema schreef op woensdag 27 november 2013 @ 18:59:
ja inderdaad! als je beetje redelijk kan gamen op zon ding zou wel cool zijn.
Ze zeggen dat hij iets sneller is dan de gt640m van de imac vorig jr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb een hele tijd op internet gezocht, maar nog niet echt een goed antwoord gevonden op de volgende vraag: is een Mac Mini met een i7 stiller dan een Mac Mini met een i5 onder bepaalde omstandigheden?

De reden dat ik het vraag, is dat ik vorig jaar nog een MacBook Pro had uit 2011 met een i5 processor en dat de ventilator daarvan bij mijn typische gebruik vaak ging blazen als een idioot. Dit nam uiteraard het plezier van de MacBook een beetje weg en ik ben toen weer geswitcht naar een PC.

Omdat ik een software ontwikkelaar ben (hoofdzakelijk Microsoft, maar ook iOS), heb ik op een Mac heel vaak Vmware Fusion draaien. Zodat ik Windows en OS X naast elkaar kan gebruiken.

Ook vind ik het tof om met Logic te werken als ik hobbymatig bezig ben met gitaarspelen. Vaak heb ik dan een track met drumloop, en nog 4 of 5 tracks erbij met gitaar en verschillende audio plugins (met name equalizers en limiters / compressors, en ik speel nog wat met de panning en volume).

Al met al kon mijn MacBook Pro dit niet aan destijds en ben ik uit financiele overwegingen maar weer overgestapt naar een PC.

Hoewel mijn PC prima werkt, is hij wel vreselijk saai. Ik mis het gebruiken van een Mac.

Omdat ik al een prima scherm heb (24" IPS panel van HP) en een iMac sowieso veel te duur vind, ben ik aan het kijken naar de Mac Mini. Maar ik ben tegelijkertijd ook bang dat ik dan weer zo'n stofzuiger in huis haal die bij het geringste herrie gaat maken (niet handig als je met muziek bezig bent).

Wat is jullie ervaring met de Mini qua geluidsproductie? Zeker wanneer je Vmware Fusion gebruikt, of bijvoorbeeld Logic of Reaper met een stuk of 5 tracks?

Heeft het zin om voor de i7 te gaan? Of gaat dit weinig uitmaken?

Mijn theorie is dat de processor minder snel warm wordt, omdat hij door zijn grotere capaciteit relatief gezien minder belast wordt. Maar dat is tot nu toe alleen theorie :D

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 30-11-2013 13:24 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 11:03:
Ik heb een hele tijd op internet gezocht, maar nog niet echt een goed antwoord gevonden op de volgende vraag: is een Mac Mini met een i7 stiller dan een Mac Mini met een i5 onder bepaalde omstandigheden?

De reden dat ik het vraag, is dat ik vorig jaar nog een MacBook Pro had uit 2011 met een i5 processor en dat de ventilator daarvan bij mijn typische gebruik vaak ging blazen als een idioot. Dit nam uiteraard het plezier van de MacBook een beetje weg en ik ben toen weer geswitcht naar een PC.

Omdat ik een software ontwikkelaar ben (hoofdzakelijk Microsoft, maar ook iOS), heb ik op een Mac heel vaak Vmware Fusion draaien. Zodat ik Windows en OS X naast elkaar kan gebruiken.

Ook vind ik het tof om met Logic te werken als ik hobbymatig bezig ben met gitaarspelen. Vaak heb ik dan een track met drumloop, en nog 4 of 5 tracks erbij met gitaar en verschillende audio plugins (met name equalizers en limiters / compressors, en ik speel nog wat met de panning en volume).

Al met al kon mijn MacBook Pro dit niet aan destijds en ben ik uit financiele overwegingen maar weer overgestapt naar een PC.

Hoewel mijn PC prima werkt, is hij wel vreselijk saai. Ik mis het gebruiken van een Mac.

Omdat ik al een prima scherm heb (24" IPS panel van HP) en een iMac sowieso veel te duur vind, ben ik aan het kijken naar de Mac Mini. Maar ik ben tegelijkertijd ook bang dat ik dan weer zo'n stofzuiger in huis haal die bij het geringste herrie gaat maken (niet handig als je met muziek bezig bent).

Wat is jullie ervaring met de Mini qua geluidsproductie? Zeker wanneer je Vmware Fusion gebruikt, of bijvoorbeeld Logic of Reaper met een stuk of 5 tracks?

Heeft het zin om voor de i7 te gaan? Of gaat dit weinig uitmaken?

Mijn theorie is dat de processor minder snel warm wordt, omdat hij door zijn grotere capaciteit relatief gezien minder belast wordt. Maar dat is tot nu toe alleen theorie :D
Ik ben destijds overgestapt van een Mediacenter PC naar een Mac Mini vanwege het geluid. Wil het ding altijd aan hebben staan, en 's nachts was dat niet te doen met de PC. De Mac Mini staat altijd aan, en hoor hem 's nachts niet eens. Soms alleen de Externe HDD, maar daar kan de mini niks aan doen. Er staat altijd een VM (Windows 8) te draaien in Virtual Box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03
Ik hoor mijn mini (i7q2.3) alleen een beetje bij spelletjes, met twee VM's open blijft hij nog vrij stil.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Gluten Parody schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 01:11:
Ik hoor mijn mini (i7q2.3) alleen een beetje bij spelletjes, met twee VM's open blijft hij nog vrij stil.
Dat klinkt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Gluten Parody schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 01:11:
Wat voor spellekes speel je op je mini? En dan met de intel4000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03
Eigenlijk alleen de vrij beroerde port van GTA3. Als ik na een uurtje spelen het spel sluit hoor ik ineens dat de mini licht ruist; dit komt niet boven de muziek in het spel uit.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn eerste Mac Mini vraagje.
Vandaag een Late 2012 model aangeschaft via MP (325,-) gewoon het basis model i5, 4GB, 500GB HDD.
Deze ga ik voornamelijk gebruiken als mediaplayer,

Nu heb ik voor ik er thuis mee aan de slag ga alvast een paar vraagjes:

Ik heb geen los beeldscherm. Eerste installatie wil ik via mijn TV doen en voor daarna zoek ik een mogelijkheid om de Mini te bedienen via mijn rMBP.
Hoe kan ik dat het beste doen?

Tweede vraag: Ik heb in mijn oude Dell XPS nog een 512GB samsing 830 SSD zitten. Kan ik deze SSD zonder verdere softwarematige actie gewoon in de mini zetten en daar Mavericks op installeren (USB stick)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
readytoflow schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:50:
Tweede vraag: Ik heb in mijn oude Dell XPS nog een 512GB samsing 830 SSD zitten. Kan ik deze SSD zonder verdere softwarematige actie gewoon in de mini zetten en daar Mavericks op installeren (USB stick)?
Als je de HDD omwisselt voor de SSD dan werkt dat zonder verdere aanpassingen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
kraades schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:01:
[...]

Als je de HDD omwisselt voor de SSD dan werkt dat zonder verdere aanpassingen.
Volgens mij niet waar dit.

Ik neem aan dat de Mac het niet grappig vindt als je een NTFS schijf erin probeert te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Dus eerst formatteren? Of is het niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon in bouwen en dan tijdens installatie van OS X je SSD formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb pas ook een Mac mini gekocht en er verder wel blij mee. Wat me wel opviel is de hoge temperatuur van de processor onder load. Deze gaat flink de hoogte in tot max zo'n 95 graden (Tj max = 105) @ 3000rpm op de cpu/auxfan.

Maar zover ik gelezen heb schijnt dit normaal te zijn. Ik moest wel even schrikken in het begin :o :D

Wel meteen de 'trage' 1TB schijf vervangen door een 840 EVO SSD. Echt niet voor iedereen weggelegd om dit zelf te doen, maar voor een beetje tweaker heb je 'm echt zo vervangen met goed gereedschap.

:)

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Pyrone89 schreef op maandag 09 december 2013 @ 18:02:
[...]

Volgens mij niet waar dit.

Ik neem aan dat de Mac het niet grappig vindt als je een NTFS schijf erin probeert te doen
Duh. :)
Vinnie schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:55:

Wel meteen de 'trage' 1TB schijf vervangen door een 840 EVO SSD. Echt niet voor iedereen weggelegd om dit zelf te doen, maar voor een beetje tweaker heb je 'm echt zo vervangen met goed gereedschap.
Er zijn twee manieren. Als je de mini helemaal uit elkaar haalt dan gaat het vrij eenvoudig. Anders moet je wat passen en meten.

[ Voor 46% gewijzigd door technorabilia op 09-12-2013 22:07 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Dat klopt. Ik heb alleen de airportmodule, fanmodule en plastichoudertje naar de fan losgehaald om de harde schijf eruit te krijgen.

En zoals in het bekende OWC filmpje te zien is, met een papiertje is het redelijk makkelijk om de schijf/ssd terug te plaatsen. Het irritantste vond ik zelf de fanconnector op het 'moederbord'. Dat moet je echt met beleid doen :X

En omg, ik moet 's nachts nogsteeds wennen dat de mac mini zo erg stil is. Zo stil dat ik soms dingen buiten hoor die ik niet eerder opgemerkt heb met de pc die ik hiervoor heb gehad 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Hopelijk wordt de volgende iMac en Mac Mini alleen nog maar met SSD geleverd, dan zijn we hiervan af zonder daarbij de dure upgrades te moeten kopen. Bij de laptops doen ze het al, maar vreemd genoeg blijft de desktop telkens achter (sterker nog, ze hebben de HDD juist verlaagd van 7200 RPM naar 5400 RPM in de iMac).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Vinnie schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:50:
En zoals in het bekende OWC filmpje te zien is, met een papiertje is het redelijk makkelijk om de schijf/ssd terug te plaatsen. Het irritantste vond ik zelf de fanconnector op het 'moederbord'. Dat moet je echt met beleid doen :X
Die fan heb ik destijds er ook maar aan gelaten en opzij gelegd. Erg fragiel...

Vraag:
Is het inmiddels mogelijk om Windows 8 in AHCI mode te installeren of schermt Apple dat nog steeds af zodat Windows trager draait? (Dus niet via Boot Camp maar alleen Windows) Ik ben dus meer op zoek naar de hardware en niet naar OS X.
Ik ben nl. nu naar een Intel NUC aan het kijken en ben dan wel wat goedkoper uit maar kan max. een i5 kiezen.

Intel NUC i5 met 16GB RAM en 480GB mSATA SSD:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 19,95€ 19,95
1Intel Next Unit of Computing (3de generatie) Core i5-4250U€ 324,79€ 324,79
1Crucial CT2KIT102464BF160B€ 135,87€ 135,87
1Crucial mSata M500 480GB€ 262,-€ 262,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 742,61

[ Voor 72% gewijzigd door technorabilia op 10-12-2013 09:53 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• readytoflow
  • Niet online
Ik wil mijn Samsung 840 Pro SSD gaan gebruiken in mijn Mac Mini.

Die mini kan ik niet rechtstreeks via een toetsenbord besturen. Ik kon ook niet zo 1, 2, 3 een clone maken van mijn mac Mini schijf (gaat niet wanneer de opstartschijf in gebruik is).

Nu heb ik een clone gemaakt van de ssd in mijn retina Macbook Pro (256GB > 200GB in gebruik). Dat is gelukt.

Zou ik nu de Samsung in de Mini kunnen plaatsen waarna de mini weer meteen werkt en opstart?

• Lethalis
  • Niet online
Vinnie schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:50:

En omg, ik moet 's nachts nogsteeds wennen dat de mac mini zo erg stil is. Zo stil dat ik soms dingen buiten hoor die ik niet eerder opgemerkt heb met de pc die ik hiervoor heb gehad 8)7
Die fanconnector vind ik dus ook eng.

En voor de rest heb ik hetzelfde: ik hoor ineens allemaal geluiden thuis die ik eerst niet hoorde wanneer ik achter de computer zat. Zoals het gezoem van mijn koelkast 8)7
kraades schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 09:42:
[...]
Ik ben nl. nu naar een Intel NUC aan het kijken en ben dan wel wat goedkoper uit maar kan max. een i5 kiezen.
De NUC zit anders in elkaar. Sowieso heeft hij geen aluminium behuizing die warmte afgeeft. Hierdoor moet de fan eerder zijn werk doen.

Het kan zijn dat de Haswell NUC's hier minder last van hebben, maar de vorige generatie NUC's maakten onder de eerste beste belasting herrie.

[ Voor 27% gewijzigd door Lethalis op 19-12-2013 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
readytoflow schreef op donderdag 19 december 2013 @ 13:14:
Ik wil mijn Samsung 840 Pro SSD gaan gebruiken in mijn Mac Mini.

Die mini kan ik niet rechtstreeks via een toetsenbord besturen. Ik kon ook niet zo 1, 2, 3 een clone maken van mijn mac Mini schijf (gaat niet wanneer de opstartschijf in gebruik is).

Nu heb ik een clone gemaakt van de ssd in mijn retina Macbook Pro (256GB > 200GB in gebruik). Dat is gelukt.

Zou ik nu de Samsung in de Mini kunnen plaatsen waarna de mini weer meteen werkt en opstart?
Om mezelf maar eens te quoten en misschien een tip voor anderen:
Ja, dit werkt heel goed zo! Alleen even de computernaam en timemachine wijzigen en je bent klaar.
Nu heb ik zelfs al mijn eigen icoontjes mee kunnen kopiëren. Via de migratie assistent werkte dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
readytoflow schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:50:
Vandaag een Late 2012 model aangeschaft via MP (325,-) gewoon het basis model i5, 4GB, 500GB HDD.
Deze ga ik voornamelijk gebruiken als mediaplayer
Ik vraag mij meer af hoe je het voor elkaar krijgt om die machine te kopen voor 325 euro :D

Voor dat geld zou ik naast mijn huidige mini er nog eentje bijkopen, maar ik zie op Marktplaats de meesten toch behoorlijk meer vragen. Sowieso staan er niet veel mini's te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Inderdaad! Maar toch ook gewoon MP hoor. Had ook mijn twijfels maar alles klopte. Goed in de gaten houden en snel toehappen als iets de moeite waard lijkt te zijn. Kon hem zelfs pas 4 dagen later ophalen dus was wel ff bang dat 'ie toch aan mijn neus voorbij zou gaan. Wel een fijn dingetje voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Noujah zeg :P Mijn ouders hebben al een paar jaar een MacBook Pro (begin 2011), en sindskort ook een nieuwe installatie gegeven op een SSD die ik nog had liggen.

Maar nu heb ik het gevoel dat de MacBook Pro sneller aanvoelt dan mijn eigen Mac mini :X

Beide hebben een frisse installatie van OS X Mavericks. De Mac mini heeft dus een Samsung 840 EVO 750GB op SATA 6Gbps (Intel 7 Series chipset), TRIM enabled. De MacBook Pro (i5 2.3GHz, 2GB 1333 RAM) een OCZ Vertex2 (:X:P) op SATA 3Gbps (Intel 6 Series chipset), TRIM enabled.

Ook op 1920x1080 ipv 2560x1440 op de Mac mini lijkt het allemaal net wat stroever te lopen.

Ik moet echter wel zeggen dat de upgrade van 4GB naar 16GB wel geholpen heeft. imho is 4GB wel net te weinig, als je meer doet dan een mailtje stuurt en wat over het internet browsed.

Tijdens wat testinstallaties met OS X, oa Mountain Lion via Internet (Cmd+R bij boot), heb ik ook gemerkt dat mijn Dell scherm, een U2713HM, roet in het eten gooit als je een Internet Restore doet als de ingebouwde USB3 hub aangesloten is. Na het inladen van de download reboot de machine en eindigt het systeem met de [?] map in beeld.

En om het even af te sluiten... ik blijf het jammer vinden dat de Mac mini niet de Line-in heeft geshared met een Mic-in. Nu heb ik gelukig een <80's batterij gevoede mic, maar dat blijft klooien met batterijen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Gezien de enorme vraag naar de Mac Pro en de druk die dat op het productieproces legt ben ik bang dat de Mac Mini een jaar wordt overgeslagen en pas met de volgende cyclus weer aan de beurt is.

Normaliter lekken er namelijk al maanden van tevoren Geekbench scores en zulke ongein over nog niet gelanceerde updates, maar ook die zijn er nog niet geweest.

Zonde, de Mac Mini zou mijn inziens met een Haswell en standaard SSD tegen de huidige prijs in 1 klap een gigantische switch van Windows naar OSX veroorzaken, aangezien de prijs van de Mini als enigste in het bereik ligt wat de doorsnee gebruiker eraan uit wil geven indien het wordt aangeboden met de nieuwste techniek (Haswell en vooral volledig afstappen van HDD ten faveure van de superieure SSD met externe uitbreidbaarheid als je meer opslag wilt, zoals ook bij de Mac Pro)

[ Voor 14% gewijzigd door Pyrone89 op 23-12-2013 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 17:34

4POX

Everybody is wired

Misschien dat de Mac Mini weer een refresh krijgt. De vorige editie heeft nog een behuizing die oorspronkelijk voor een computer met een dvd speler is ontworpen. De msata ontwikkeling bij Apple geeft de ontwerpers de kans om het apparaat nog kleiner te maken.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
@Pyrone89: Ik vrees dat de Mini alleen maar duurder gaat worden met een Haswell processor en SSD.

Daarnaast zit de "doorsnee gebruiker" inmiddels met zijn ipad op de bank en niet meer achter zijn PC. De focus ligt simpelweg niet op een betaalbare Mini bij Apple.

Sterker nog: vrijwel al hun producten zijn duurder geworden.

Ik weet nog goed dat ik op een goedkopere iPhone 5C aan het anticiperen was. Viel dat even tegen :P

Het is een mooi apparaat en misschien komt hij er alsnog als mijn iPhone 4 overleden is, maar voorlopig vind ik het zonde van het geld. Als ik dan mijn vriendin met haar Galaxy S3 met quad core zie dan ben ik stiekem wel een beetje jaloers (en dat dingetje kost nog maar 300 euro nieuw).

Uiteraard vind ik de iCloud integratie met mijn Mac wel tof die ik heb, hetgeen mij een beetje tegenhoudt iets anders dan een iPhone te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 17:34

4POX

Everybody is wired

Lethalis schreef op maandag 23 december 2013 @ 11:37:
@Pyrone89: Ik vrees dat de Mini alleen maar duurder gaat worden met een Haswell processor en SSD.

Uiteraard vind ik de iCloud integratie met mijn Mac wel tof die ik heb, hetgeen mij een beetje tegenhoudt iets anders dan een iPhone te nemen.
De reden dat ik voor synchronisatie blijf vasthouden aan google en dropbox.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
4POX schreef op maandag 23 december 2013 @ 11:39:
[...]
De reden dat ik voor synchronisatie blijf vasthouden aan google en dropbox.
Ik heb ook gezien dat mensen SyncMate gebruiken, maar ik heb geen idee of dat een beetje handig werkt. Bovendien schijnt dat alweer niet te werken met Mavericks.. (al komt er wel een nieuwe versie uit)

Google ben ik zelf mee gestopt, omdat ik het handiger vond om mijn e-mail onder te brengen bij mijn hosting provider (met eigen domein). Ik werk nu gewoon met IMAP via SSL. En iCloud gebruik ik puur voor het syncen van contactgegevens en mijn agenda.

Ik vond het ook niet tof als ik reclame kreeg over zaken die in mijn mailbox stonden bij Google :')

Bijkomend voordeel is dat ik nu ook een lokale kopie van mijn mail heb.

[ Voor 38% gewijzigd door Lethalis op 23-12-2013 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Lethalis schreef op maandag 23 december 2013 @ 11:37:

Daarnaast zit de "doorsnee gebruiker" inmiddels met zijn ipad op de bank en niet meer achter zijn PC. De focus ligt simpelweg niet op een betaalbare Mini bij Apple.

Sterker nog: vrijwel al hun producten zijn duurder geworden.

Ik weet nog goed dat ik op een goedkopere iPhone 5C aan het anticiperen was. Viel dat even tegen :P

Het is een mooi apparaat en misschien komt hij er alsnog als mijn iPhone 4 overleden is, maar voorlopig vind ik het zonde van het geld. Als ik dan mijn vriendin met haar Galaxy S3 met quad core zie dan ben ik stiekem wel een beetje jaloers (en dat dingetje kost nog maar 300 euro nieuw).

Daar vrees ik ook voor, maar ergens diep van binnen hoop ik dat ze intern toch wel geschrokken zijn van de kritiek op de prijsstelling van de iPhone 5C en dus voor de Mac Mini niet dezelfde fout maken.

Veel mensen zitten idd op de iPad, maar dat is geen serieuze vervanger van een computer zolang mensen ook nog Office nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiacs
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 01:06
Pyrone89 schreef op maandag 23 december 2013 @ 14:09:
[...]

Daar vrees ik ook voor, maar ergens diep van binnen hoop ik dat ze intern toch wel geschrokken zijn van de kritiek op de prijsstelling van de iPhone 5C en dus voor de Mac Mini niet dezelfde fout maken.

Veel mensen zitten idd op de iPad, maar dat is geen serieuze vervanger van een computer zolang mensen ook nog Office nodig hebben.
Ik moet zeggen dat je met de iPad een behoorlijk eind komt. Mijn zusje doet al haar verslagen op haar iPad met Pages voor de iPad, en met de printer thuis die AirPrint ondersteunt kan ze zelfs ook gelijk printen vanaf haar ipad. Voor simpele dingen is de ipad dus al meer dan genoeg.
Maar ik zelf zou niet met alleen een iPad kunnen :-)

• Marv87
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 18:12
Net m'n Mac Mini besteld :)

Even voor de zekerheid: ik wil mijn geheugen meteen gaan uitbreiden naar 16gb met dit setje: http://www.saturn.nl/mcs/...50,996932.html?langId=-11

Gaan die werken in mijn Mini? Of andere tips?

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Marv87 schreef op donderdag 26 december 2013 @ 14:04:
Net m'n Mac Mini besteld :)

Even voor de zekerheid: ik wil mijn geheugen meteen gaan uitbreiden naar 16gb met dit setje: http://www.saturn.nl/mcs/...50,996932.html?langId=-11

Gaan die werken in mijn Mini? Of andere tips?
Ik denk niet dat het past, voor de Mac Mini heb je SODIMM geheugen nodig.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:29

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica