[Mac mini 2010-2014] Ervaringen en Discussie, deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem1509
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-08 22:49
Ik heb een ssd gekocht en die op de plek van de originele harde schijf geplaatst en een 750gig harde schijf als tweede schijf erbij geplaatst met die 2nd hdd kit.

Maar ik weet eerlijk gezegd niet of het veel uitmaakt hoe je ze plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnen OSX maakt het volgens mij niets uit waar welke schijf zit (ervan uitgaande dat beide locaties dezelfde SATA snelheid hebben, een snelle SSD op SATA 2 is een beetje jammer). Heb zelf althans nooit verschil gemerkt in mijn MacBook Pro's en Mac Mini.

Mijn ervaring is dat zodra je Windows draait op een Mac (native of via bootcamp), Windows bij de installatie soms wel wat lastig doet over welke schijf waar zit. Sowieso kun je Windows vaak niet installeren als er meer dan één schijf tegelijk aangesloten is. Tijdelijk één van de twee connectoren loshalen biedt dan de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Net succesvol de HDD in de mini van 2011 erbij gezet. Alles lijkt goed te werken en volgens mij niets gesloopt :+

Viel me wel op dat er al aardig wat stof in de mini terecht was gekomen. Gelijk maar even netjes verwijderd.

Nu dus 16 GB ram, 256 GB 840 Pro en een 750 GB HDD.

Niets meer te doen dus :)

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
BillSpaarbank schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 18:37:
Net succesvol de HDD in de mini van 2011 erbij gezet. Alles lijkt goed te werken en volgens mij niets gesloopt :+

Viel me wel op dat er al aardig wat stof in de mini terecht was gekomen. Gelijk maar even netjes verwijderd.

Ben je nog van plan om er een DIY Fusion Drive van te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Niet echt. Ik moet me er nog in verdiepen, maar ik zie zo op het eerste gezicht het voordeel er niet echt van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03
Ik heb er ook naar gekeken maar toch gekozen om de ssd en hdd niet te 'fusen'. Ik heb mijn OS en mijn documenten op de SSD, en films, muziek en foto's op de HDD. De indeling is er dus al, die hoef ik niet aan een fusion drive over te laten.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem1509
BillSpaarbank schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 18:37:

Nice! Waar gebruik je de mac mini voor als ik vragen mag? Ik heb mijn mac mini als mediacenter draaien icm sickbeard, sabnzb, couchpotato en plex. Draait echt als een zonnetje:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
willem1509 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 09:50:
[...]

Nice! Waar gebruik je de mac mini voor als ik vragen mag? Ik heb mijn mac mini als mediacenter draaien icm sickbeard, sabnzb, couchpotato en plex. Draait echt als een zonnetje:)
Ik heb hem aangeschaft voor onder de televisie. Daar heeft hij een half jaar als media server gestaan. Op een dag keek ik thuis om me heen en zag gewoon teveel apparaten staan en liggen. Vervolgens ben ik gaan kijken wat ik nodig heb om voldoende productief te zijn.

Ik heb vervolgens mijn Macbook en een Windows PC verkocht en ben de Mac mini als hoofdcomputer gaan gebruiken. Mijn Macbook nam ik ook bijna niet meer mee buitenshuis en als ik onderweg iets moet kunnen doen gebruik ik de iPad van mijn werk.

Ik gebruik de Mac mini voornamelijk voor werk om VM's te draaien en er draait een Plexserver om mijn mediacontent naar mijn Apple TV te streamen. Voor de rest een beetje fotobewerking, surfen en wat spelletjes.

Ik was een SSD in de Macbook gewend en dan gaat zo'n 5.400 RPM schijfje snel irriteren. Daarna krijg je wat ruimtegebrek op je schijven en als je het geheugen dan upgrade, kun je het beter gelijk goed doen. Ik ben zeer tevreden met de Mac mini en kan er alles op doen wat ik wil :)

-edit-

Iemand ervaring met deze mount/stand?
http://macupgrade.eu/cata...apple-mac-mini-p-634.html

Kan het kwaad voor de harde schijf om de mini op zijn kant te zetten? I.v.m. ruimtegebrek op mijn bureau zou dit best een goeie oplossing zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door BillSpaarbank op 04-03-2013 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:10
BillSpaarbank schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:06:
[...]
Ik gebruik de Mac mini voornamelijk voor werk om VM's te draaien en er draait een Plexserver om mijn mediacontent naar mijn Apple TV te streamen. Voor de rest een beetje fotobewerking, surfen en wat spelletjes.
Ik ben ook van plan een Apple TV aan te schaffen, met exact die bedoeling die jij schetst: Mac Mini met Plex op locatie A, de Apple TV bij de TV en alles zodoende streamen.

Werkt dat goed? Zonder hickups en met volledige functionaliteit van de Apple Remote? Gebruik jij voor je media content ook een NAS? Ik namelijk wel, hetgeen wellicht de performance enigszins in de weg kan staan...

Ik zit nu vaak (fysiek) te switchen met de Mini tussen mijn bureau en de tv. Dat werkt an sich prima, maar het zou mooier zijn als dit niet hoeft.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Leut schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:27:
[...]

Ik ben ook van plan een Apple TV aan te schaffen, met exact die bedoeling die jij schetst: Mac Mini met Plex op locatie A, de Apple TV bij de TV en alles zodoende streamen.

Werkt dat goed? Zonder hickups en met volledige functionaliteit van de Apple Remote? Gebruik jij voor je media content ook een NAS? Ik namelijk wel, hetgeen wellicht de performance enigszins in de weg kan staan...

Ik zit nu vaak (fysiek) te switchen met de Mini tussen mijn bureau en de tv. Dat werkt an sich prima, maar het zou mooier zijn als dit niet hoeft.
Werkt prima. Alleen bij 1080-files gaat het af en toe mis. Ik gebruik geen NAS omdat ik de neiging heb content die ik bekeken heb gelijk te verwijderen en momenteel voldoende ruimte ter beschikking heb.

Ik heb wel wat problemen met Plex sinds de laatste updates. Subtitles werken plots niet lekker meer en sommige files wilde niet afspelen. Ik ben recentelijk geswitched naar de Media Player die via ATVflash beschikbaar is en ik merk dat deze het beste omgaat met de verschillende formaten. Plex gebruik ik om af en toe wat te streamen naar mijn iPad. Nadeel van de Media Player is wel dat na een X aantal films de Apple TV moet herstarten omdat het geheugen volloopt.

De Apple remote werkt uitstekend. Ik heb de IR-sensor van de Mac mini wel uitgeschakeld omdat het koppelen van de Remote niet helemaal lukte. Mijn Mac wilde nog wel eens iTunes starten bij het gebruik van de Apple TV. Ik heb verder niet gezocht naar een oplossing omdat ik de remote bij mijn Mac niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• londemanmp
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:41
BillSpaarbank schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:06:
[...]
-edit-

Iemand ervaring met deze mount/stand?
http://macupgrade.eu/cata...apple-mac-mini-p-634.html

Kan het kwaad voor de harde schijf om de mini op zijn kant te zetten? I.v.m. ruimtegebrek op mijn bureau zou dit best een goeie oplossing zijn.
Mijn mini ( 2010 ) hangt al een tijdje achter de tv, met 2 beugels van de Gamma. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem1509
@BillSpaarbank,

ik ben juist overgestapt van de apple tv naar een mac mini. Mijn vorige situatie was dat al mijn films op een macbook pro stonden en met plex media server naar de apple tv werden gestuurd, maar ik had vrij veel vastlopers en ook gebeurde het vaak dat de serverkant van plex niet meer werd gevonden door de apple tv. Om dit gedoe op te lossen heb ik gekozen voor een mac mini die nu onder mijn televisie staat. Ik gebruik hem eigenlijk verder nergens voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Had vorige week mijn Mini opengemaakt om even te kijken hoe vlot het ging met alles loshalen e.d. om er evt een SSD in te zetten, omdat hij zo traag was. Had geen tooltje voor 't loshalen van het logicboard, maar besloot nog ff een nieuwe installatie erop te knallen van Lion..en warempel: alsof het ding een turbo had gekregen? Nooit gehad bij Mac OS X, wat er mis is gegaan bij de vorige installatie: dunno..maar hij's lekker rap dus de SSD die ik over had gaat maar de verkoop in. De Mini speelt toch alleen maar mediacenter :)

Ook ik merkte veel stof op, ging tussen allerlei randjes en kiertjes zitten..

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54

franssie

Save the albatross

OSX kan erg slecht tegen een volle schijf, misschien dat dat aan de hand was?
Verder is een clean install toch soms gewoon lekker omdat allerlei tooltjes die je ooit probeerde en hun updates toch de boel kunnen vertragen.
Ik heb 'm ook laatst open gehad en er een 1TB disc in gezet en max geheugen, loopt ook weer als een zonnetje, nu met Snow Leopard Server (via ebay nieuw voor ca EUR60,-). Nu nog bedenken wat ik er mee wil :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Gluten Parody schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 20:59:

Eerste setje dat ik kreeg werkte helaas niet, ik kreeg kernel panics en veel fouten in memtest. De winkel was zo vriendelijk om meteen om te ruilen voor een ander setje dat gelukkig wél goed werkt. Het is blijkbaar een beetje gokken met Corsair ValueSelect in Macs...
Maandje later: weer kernel panics en veel fouten in memtest. Corsair Valueselect 2x8GB gaat terug, ik ga toch maar voor de duurdere Mac-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Gluten Parody schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 22:51:
[...]

Maandje later: weer kernel panics en veel fouten in memtest. Corsair Valueselect 2x8GB gaat terug, ik ga toch maar voor de duurdere Mac-versie.
Ik denk dat je echt heel veel pech hebt of er zit elders in mini iets niet goed. Ik draai dezelfde kit namelijk al geruime tijd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 09:58
Gluten Parody schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 22:51:
[...]

mac versie is nergens voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
blubbers schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:02:
[...]

mac versie is nergens voor nodig :)
Ik heb toch het zekere voor het onzekere genomen en dat is natuurlijk ook niet zeker. :+

Maar ik lees toch regelmatig problemen met niet gecertificeerd Mac-geheugen. Qua prijs scheelt het bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Ik weet dat het dezelfde modules zijn, maar blijkbaar zijn die apple-setjes gematched ofzo. De valueselect-modules draaien los van elkaar prima, maar samen geven ze fouten in memtest. De mini draait nu weer op zijn af-fabriek geleverde 4GB, weg vastlopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54

franssie

Save the albatross

gelukkig, dan is je moederbord geen waarschijnlijke oorzaak, want dat is natuurlijk de volgende verdachte.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Nee, de mini zelf is nog wel goed, ik heb 'm ook pas 3x compleet uit elkaar gehad. O-) Maar gelet op wat ik per uur kost heeft het weinig zin om met die valueselect-modules te blijven rommelen, nu al 2x problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baynes
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:27
He he, eindelijk ook een ssd (Samsung 840) in m'n mini. Was al lang aan het wachten op mijn bestelling bij OWC. Had afgelopen week contact met ze dat ik het nog niet ontvangen had en ze hebben dezelfde dag een nieuwe pakketje toegestuurd met prioriteit (gratis verzending, pakket kost alleen geld als het eerder bestelde pakketje alsnog wordt afgeleverd). Was twee dagen later binnen. Goede service!

Zul je natuurlijk altijd zien dat nu ook het eerder bestelde pakketje binnen is gekomen. Lag bij de douane. Mocht 18 euro aftikken voor een pakketje met een waarde van $35.00. Nou ja, ik heb er nu een over, dus mocht iemand interesse hebben in een OWC Data Doubler voor een Mac Mini 2011/2012 dan graag een pb (als deze laatste zin niet is toegestaan dan mijn excuses).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem1509
Enigszins off topic,

Ik heb het volgende: ik heb een mac mini en gebruik deze als media center die onder mijn televisie staat. Nu ben ik dat blikkerige geluid van de televisie een beetje zat en dacht ik eraan om het setje van Bowers & Wilkins eronder te zetten. (ik lees namelijk alleen maar goede reviews en het design is prachtig. Nu is alleen de vraag. Geeft dit setje wel voldoende geluid om de 'film-ervaring' te geven. Ik zit een meter of 4 van mijn televisie. Graag hoor ik jullie mening hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Ik heb inmiddels de Newertech NuStand Alloy een weekje in gebruik en het is wat mij betreft een dikke afrader. Het is een stand die de mini (2011) rechtop zet om ruimte te besparen. Ik merkte dat mijn fan sneller aansloeg als de mini rechtop staat.

Bij een DVD converteren met Handbrake merkte ik dat mijn temps opliepen naar 98 graden. Als ik de mini uit de stand haalde en weer neerlegde, daalde de temps naar 75 graden.

Ik vind dit vreemd, want ik lees overal dat de mini rechtopstaand eigenlijk lagere temps zou moeten hebben vanwege betere cooling. Ik ga de stand maar opbergen en terugsturen denk ik.

Iemand een idee waarom dit zoveel verschil maakt? Apple zegt ook dat je de mini in beide posities kan gebruiken. Erg vreemd, maar de tempverschillen zijn heel makkelijk te reproduceren.

-edit- Wazig, als ik hem andersom rechtop zet met de IR-sensor aan de bovenkant, blijft hij wel koel. IR-senson aan de onderkant zorgt voor hoge temperaturen.

[ Voor 9% gewijzigd door BillSpaarbank op 12-03-2013 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-09 22:39

Scaror

Don't watch this!

Na goede ervaringen met een Mac mini op mijn werk heb ik er zelf een aangeschaft: een mid 2010 2.4Ghz Core2Duo. Het is een standaard uitvoering waarin de harde schijf vervangen was door een hybride 750GB + 8GB SSD schijf. De SuperDrive werkte echter niet goed, na een paar seconden gooit hij het schijfje er al uit. Een veelvoorkomend probleem kwam ik achter op internet. Zoals ik gewend ben heb ik het apparaat helemaal uit elkaar gehaald m.b.v. een manual op ifixit om eens een kijkje te nemen. Dat is sowieso nodig als ik er een nieuwe in zou willen zetten.

Ik vond de fan connector er al gaar uit zien, en inderdaad, bij het loshalen kwamen er 3 van de 4 draadjes los uit de connector. Volgens mij is er onderaan een stukje plastic afgebroken als ik de connector vergelijk met de foto's op ifixit. Ik kan ze met veel moeite (naald-en-draad ervaring) weer terug stoppen, maar ze zitten niet erg vast. De vorige eigenaar had het waarschijnlijk ook zo opgelost. Helaas kon ik ook niks vreemds aan de SuperDrive zien.

Het probleem is nu dat mijn fan op 100% draait als ik hem aanzet. Buiten de SuperDrive werkt de Mac mini prima. Hij maakt nu zoveel herrie, dat het voor mij niet bruikbaar is. PRAM en SMC resetten helpt niet. 'Fan Control' geeft aan dat de 'Left fan' 0 rpm draait, die op mijn werk geeft 1800+ aan. Het lijkt er dus op dat daar iets fout gaat. Wat zou ik nog kunnen proberen? Nieuwe fan? Mobo probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Volgens mij heeft de mini van 2010 2 aansluitingen. 1 van de Fan zelf en de andere zit aan de HDD. Heb je gecheckt of die ook goed zit?

Zie stap 13
http://www.ifixit.com/Gui...+Drive+Replacement/3113/2

[ Voor 25% gewijzigd door BillSpaarbank op 12-03-2013 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-09 22:39

Scaror

Don't watch this!

BillSpaarbank schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 16:20:
Volgens mij heeft de mini van 2010 2 aansluitingen. 1 van de Fan zelf en de andere zit aan de HDD. Heb je gecheckt of die ook goed zit?

Zie stap 13
http://www.ifixit.com/Gui...+Drive+Replacement/3113/2
Er zitten er zelfs 2 op de hdd en 1 op de Superdrive. Deze heb ik inderdaad gecontroleerd. Dit zijn sensoren voor temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem1509
Scaror schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 16:07:
Na goede ervaringen met een Mac mini op mijn werk heb ik er zelf een aangeschaft: een mid 2010 2.4Ghz Core2Duo. Het is een standaard uitvoering waarin de harde schijf vervangen was door een hybride 750GB + 8GB SSD schijf. De SuperDrive werkte echter niet goed, na een paar seconden gooit hij het schijfje er al uit. Een veelvoorkomend probleem kwam ik achter op internet. Zoals ik gewend ben heb ik het apparaat helemaal uit elkaar gehaald m.b.v. een manual op ifixit om eens een kijkje te nemen. Dat is sowieso nodig als ik er een nieuwe in zou willen zetten.

Ik vond de fan connector er al gaar uit zien, en inderdaad, bij het loshalen kwamen er 3 van de 4 draadjes los uit de connector. Volgens mij is er onderaan een stukje plastic afgebroken als ik de connector vergelijk met de foto's op ifixit. Ik kan ze met veel moeite (naald-en-draad ervaring) weer terug stoppen, maar ze zitten niet erg vast. De vorige eigenaar had het waarschijnlijk ook zo opgelost. Helaas kon ik ook niks vreemds aan de SuperDrive zien.

Het probleem is nu dat mijn fan op 100% draait als ik hem aanzet. Buiten de SuperDrive werkt de Mac mini prima. Hij maakt nu zoveel herrie, dat het voor mij niet bruikbaar is. PRAM en SMC resetten helpt niet. 'Fan Control' geeft aan dat de 'Left fan' 0 rpm draait, die op mijn werk geeft 1800+ aan. Het lijkt er dus op dat daar iets fout gaat. Wat zou ik nog kunnen proberen? Nieuwe fan? Mobo probleem?
Ik zou even contact opnemen met sebastius (maker van dit topic) heeft mij ook uit de brand geholpen. Wellicht weet hij raad met jouw mac mini.

succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-08 18:32

ken-dj

Life is short break the rules

Ik ben opzoek naar schermen voor de mac mini ,om aan de muur te hangen.

maar ik kom om in de merk-en/type's ...? Lg-Samsung-Dell

iemand tips ..? een apart topic zag ik niet volgens mij voor dual schermen.

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ken-dj schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 12:14:
iemand tips ..? een apart topic zag ik niet volgens mij voor dual schermen.
Jawel, hier: [Centraal] Multi-monitor setup

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-08 18:32

ken-dj

Life is short break the rules

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekware
  • Laatst online: 06:44

beekware

To Experience The Unexpected..

Overweeg een Mac Mini Server (model mid 2011) aan te schaffen, de 2.0 ghz Quad i7 en deze te upgrade naar met 16GB geheugen en 2x SSD 256GB.

Bedoeling is een VMware lab omgeving te hebben. Mooi klein en compact voor in de meterkast :)

Volgens http://paraguin.com/2012/...5-server-part-1-research/ is dit mogelijk?

Iemand hier ervaring mee om de Mac mini als VMware ESXI server gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door beekware op 21-03-2013 13:03 ]

|| Twitter || Instagram || PV Output ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Laatst online: 13:39
Mag ik vragen waarom je dan voor een Server model gaat, puur omdat daar makkelijk 2 schijven in kunnen?
In de standaard variant kun je met een ombouwkit (€ 40,-) namelijk ook 2 schijven plaatsen.

Heb zelf het basis late 2012 model, 16GB en 500GB HDD en op korte termijn komt daar een 128GB SSD bij als main HD. Hierop zet ik dan OSX en Windows 8 via parallels (heb ik er nu ook al op) en alle data gaat naar de standaard HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekware

beekware

smoken schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 14:10:
Mag ik vragen waarom je dan voor een Server model gaat, puur omdat daar makkelijk 2 schijven in kunnen?
In de standaard variant kun je met een ombouwkit (€ 40,-) namelijk ook 2 schijven plaatsen.

Heb zelf het basis late 2012 model, 16GB en 500GB HDD en op korte termijn komt daar een 128GB SSD bij als main HD. Hierop zet ik dan OSX en Windows 8 via parallels (heb ik er nu ook al op) en alle data gaat naar de standaard HDD.
Server ivm de quad core en idd de mogelijkheid voor 2 schijven. De gedachte is de mini in de meterkast te zetten en een volledige VMware ESXi installatie te doen, zonder OSX. Hierbij 2 disk welke ik volledig kan benutten als VMware datastore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Weet niet wat het 2011 server model nog kost, maar de huidige server modellen zijn wel een stukje prijziger (€ 200,-) dan de standaard quad core modellen...

Voor € 855,- en een ombouwkit heb je dan wel het nieuwste model met de nieuwste processoren etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb destijds ook overwogen een MM server te kopen maar heb toen toch gekozen voor een gewone MM en zo'n uitbreidkitje (= gruwelijk overpriced snoertje).

Nu met een SSD als OS disk en een grote 7200 toeren disk als data disk en 16 GB memory fungeert hij uitstekend als studie en demo server draaiend op Windows Server 2012 met Hyper-V. Er draaien 5 Windows Server VM's op met SQL Server (mijn vakgebied) en nog een paar "hobby" VM's.

Daar is een MM naar mijn mening ideaal voor. Klein (staat op mijn ladenblok, onder mijn bureau), mooi, stil zuinig en krachtig genoeg. Dus ik denk dat een MM ook prima als ESXI server kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekware

beekware

Verwijderd schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 19:06:
Ik heb destijds ook overwogen een MM server te kopen maar heb toen toch gekozen voor een gewone MM en zo'n uitbreidkitje (= gruwelijk overpriced snoertje).

Nu met een SSD als OS disk en een grote 7200 toeren disk als data disk en 16 GB memory fungeert hij uitstekend als studie en demo server draaiend op Windows Server 2012 met Hyper-V. Er draaien 5 Windows Server VM's op met SQL Server (mijn vakgebied) en nog een paar "hobby" VM's.

Daar is een MM naar mijn mening ideaal voor. Klein (staat op mijn ladenblok, onder mijn bureau), mooi, stil zuinig en krachtig genoeg. Dus ik denk dat een MM ook prima als ESXI server kan werken.
Bedankt voor je reactie, zal eens gaan vergelijk wat de kosten uiteindelijk zijn. Als je Windows 2012 HyperV installeerd wordt alles netjes ondersteund/geinstalleerd drivers/os? MS hyperv ipv Vmware ook goed optie natuurlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om eerlijk te zijn heb ik me niet zo druk gemaakt over alle drivers op de host... In mijn devicelist zie ik dan ook een aantal unknown devices. Ik heb WS2012 geinstalleerd zonder OSX en Bootcamp. Ik heb er wel voor gezorgd dat ik voor de belangrijkste componenten de laatste drivers heb (via de Bootcamp Windows support files dan wel internet). Maar ik heb me niet druk gemaakt over keyboard, bluetooth, infrarood, display drivers etc. Ik neem de MM alleen remote over, er hangt geen scherm of keyboard aan. En binnen Hyper-V worden automatisch de juiste drivers geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
  • Laatst online: 24-07 19:47
Ik heb nu een tijd een macmini staan die aan mijn TV hangt en dienst doet als soort van mediacenter (er draait geen mediacenter applicatie op.. behalve dan VLC; vandaar dit topic). Nu gebeurt het de laatste tijd vaak (volgens mij na een update) dat mijn bedrade netwerk niet meer functioneert na het uit slaapmodus komen. Dwz: hij krijgt geen IP uitgedeeld van de router en als ik de IP statisch instel in de range vd router (uit een range die niet door de router gebruikt wordt) kan ik de router niet pingen. De oplossing is vervolgens om de netwerkkabel uit de router te trekken en hem er vervolgens weer in te stoppen (voor de volledigheid: ik kan ook geen DHCP renew doen op de mac).

Ik heb wat gegoogled over dit fenomeen en het schijnt een bekend probleem te zijn. Nu kan ik gewoon het concept "sleep" loslaten, maar dat vind ik stroomtechnisch eigenlijk zonde. Daarom zat ik te denken: is het mogelijk om de netwerkkaart tijdelijk uit te zetten als hij uit sleepmode komt om hem vervolgens weer aan te zetten? Heeft iemand hier ook een probleem mee of ben ik de enige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan een Mac Mini aan te schaffen, en ik wil hier tweemaal een Dell Ultrasharp U2412M aan hangen. Nu hebben deze monitoren een 16:10 resolutie van 1920x1200, dus groter dan 1080p.

Ik heb zowel dit topic als internet doorgespit, maar krijg niet helder welke verloopkabels ik hiervoor nodig ga hebben. Ik neem aan dat de hdmi-poort niet meer dan 1080p kan aansturen, dus die kan ik dan niet gebruiken.

Heb ik dus 1x TB/mini-Displayport to DVI nodig en 1x USB to DVI? Of kan het toch met de standaardpoorten en de juiste verloopkabels? Iemand toevallig ervaring met tweemaal 1920x1200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:55

thomaske

» » » » » »

Ik heb zo'n zelfde setup draaien. Mac Mini met 2x 1920x1200 scherm. De ene is aangesloten dmv de meegeleverde HDMI-naar-DVI-adapter en de andere dmv een Thunderbolt-naar-DVI-adapter (deze)

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thomaske schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 14:08:
Ik heb zo'n zelfde setup draaien. Mac Mini met 2x 1920x1200 scherm. De ene is aangesloten dmv de meegeleverde HDMI-naar-DVI-adapter en de andere dmv een Thunderbolt-naar-DVI-adapter (deze)
Oké, thx, dat klinkt goed. Dus de HDMI uitgang kan wel meer dan 1080p aan en dus de volledige 1900x1200 tonen. Cool 8)

Ook bedankt voor de link, dat kost helemaal niks daar!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2013 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Is de HD ombouwkit ook ergens in een Nederlandse winkel te koop?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Fietsbel schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 00:54:
Is de HD ombouwkit ook ergens in een Nederlandse winkel te koop?
Ja: Hier. Heb mijn kit hier niet vandaan maar een andere Tweaker wel: Verwijderd in "[Mac mini] Ervaringen en Discussie, deel 5" en die was er blij mee.

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 30-03-2013 03:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
GekkePrutser schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 03:02:
[...]

Ja: Hier. Heb mijn kit hier niet vandaan maar een andere Tweaker wel: Verwijderd in "[Mac mini] Ervaringen en Discussie, deel 5" en die was er blij mee.
Kan niet op de website zien of de atributen die je erbij "nodig?" hebt, hier ook bij zitten?
Zo'n "tangetje" om de connectoren van het mobo los te maken, de juiste schroevendraaiers en zo'n hendel om het mobo eruit te schuiven.. Mocht je dit soort dingen allemaal nodig hebben, moet je hier natuurlijk wel rekening mee houden in je aanschaf. Ergens eerder in dit topic wordt een aanbieder op Ebay genoemd die deze attributen er wel allemaal bij heeft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdzfsadf

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-09 13:37
GekkePrutser schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 03:02:
[...]

Er is ook nog een Belgische verkoper
http://macupgrade.eu/cata...ssd-flex-cable-p-795.html

Daar heb ik mijn flex cable van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Ik heb dit setje van eBay gebruikt, hier zitten ook de spudger, removal tool en schroefjes/ringetjes bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Bedankt voor de vele links :) , misschien toch maar importeren, want de prijzen verschillen wel erg veel met de Nederlandse shops.
Wat is zo'n mac mini heerlijk snel, heerlijk computertje :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
Let dan wel op de importtax
Op de vorige pagina van dit draadje mocht iemand 18 euro aftikken voor een pakketje met een waarde van $35.00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de mijne destijds via Macupgrade in Belgie.

Kabeltjes zijn gewoon buitenproportioneel duur maar ik heb ook onlangs de ervaring met een HDD kabel voor een MBP. Prijs 33 dollar en 19 euro importrechten... En een maand onderweg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Dat is ook wel weer zo. Goedkoop importeren, komen er inklaringskosten bij ben je alsnog duurder uit en moet je ook nog lang wachten voor het er is :D

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 11:11
Wat is een goede vraagprijs voor het i7 model (standaard configuratie)?

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 14:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

MJ23 schreef op maandag 08 april 2013 @ 22:16:
Wat is een goede vraagprijs voor het i7 model (standaard configuratie)?
Misschien moet je gewoon even op marktplaats of V&A rondkijken wat andere mensen vragen voor vergelijkbare mini's.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag waar ik zelf niet uit kom en heb best een tijd gezocht. Het volgende probleem doet zich voor. Als ik bvb een foto wilt openen op de mini en een bepaalde app wilt kiezen via "openen met" heb ik bij diverse apps een lange lijst van dezelfde apps wat tot resultaat heeft dat het onoverzichtelijk wordt. Weet iemand hoe dit op te lossen is? Zie screenshot.

Afbeeldingslocatie: http://i514.photobucket.com/albums/t344/sponzert/d086cb5a-2d2f-404e-b8ba-1fd083a758e0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkeOkeOke
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 23:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent geweldig!!! Dit werkt als een zonnetje en zo simpel. Daar heb ik een tijd naar gezocht zeg. Top!!! Thx. _/-\o_

Edit
Een aanvullende vraag die erop lijkt is de volgende.
Ik heb in het verleden wel eens met Windows zitten klooien (bootcamp) op de Mac en als ik nu opstart met Alt ingedrukt krijg je alle opstart-schijven te zien. Tot mijn verbazing staan ook die verwijderde Windows-partities er nog tussen terwijl ze niet zichtbaar zijn onder "schijfhulpprogramma". Zijn die nog te verwijderen op de 1 of andere manier? Ze zijn actief want als ik 1 van die windows partities selecteer krijg ik het windows installatiescherm te zien. 8)7

Afbeeldingslocatie: http://i514.photobucket.com/albums/t344/sponzert/foto.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2013 17:55 . Reden: Aanvullende vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
Ja , die zijn nog verwijderen.
Maar dan moet je een heel nieuwe partitietabel aanmaken waardoor je alle data op de schijf kwijtraakt.
Je zal dus eerst moeten backuppen voordat je dit doet ,

[ Voor 9% gewijzigd door Soulshaker op 14-04-2013 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:41
Hoeft toch niet? Je kunt die partities toch verwijderen via het Bootcamp programma in de Utilities map? (Niet helemaal zeker; tijd geleden dat ik met Bootcamp klooide)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sponzert
Hidden partities kun je niet zien in Disk Utility. In plaats daarvan moeten we met de command line gaan werken. Open de terminal en type het volgende commando:

diskutil list

Een partitie leegmaken gaat bijvoorbeeld met het volgende commando:

diskutil eraseVolume HFS+ Blank /dev/disk0s3

Vervolgens kunnen we dit gaan samenvoegen met een andere partitie (disk0s2) met het volgende commando:

diskutil mergePartitions HFS+ Lion disk0s2 disk0s3

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan veel simpeler en vooral veiliger. Zie:
http://www.appletips.nl/o...partitie-zichtbaar-maken/

Vervolgens je partities verwijderen en meer.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2013 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javami
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-09-2021
Eindelijk een SSD in mn Mac Mini 2012 gezet, naast de originele HD. Vervolgens via Command R recovery mode reinstall osx op de SSD. Dat ging prima, na anderhalf uur reboot. Maar die ging naar de oude osx installatie. Reboot gedaan en installatie opnieuw gestart, die had nog een half uur nodig. Maar na 10m een 'install failed' :(

Aangezien de mini preinstalled kwam heb ik geen installatie bestanden en ik vraag me af hoe jullie dit gedaan hebben. Ik wil graag een clean install op de SSD doen maar ben bang dat ik nu toch een clone moet maken van de hd en die op de ssd moet zetten, of zijn er nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:12

Ethirty

Who...me?

Alles wissen. Dan kan je (wel alleen via wifi) een volledige internet recovery installeren. Daar is verder genoeg over te vinden.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javami
Hm alles wissen, daar zit ik niet echt op te wachten. Wilde juist de installatie op de HD achter de hand houden. Volgens deze link (als ik het goed lees) zou het wel moeten kunnen, of mis ik wat?
http://blog.macsales.com/...an-ssd-to-a-2012-mac-mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 18:02
Ik heb sindskort een nieuwe Mac Mini (Server) aangeschaft en recentelijk uitgebreid met 16GB RAM (deze: pricewatch: Corsair Mac Memory CMSA16GX3M2A1600C11).

Hierop heb ik IIyama 22" LED scherm aangesloten via HDMI en bij het opstarten van de Mac vertoont deze ruis. Pas wanneer Mac OSX volledig is opgestart en ik moet inloggen verschijnt er normaal beeld.

Alle recente updates zijn geinstalleerd. Ik heb al gelezen dat er verschillende problemen zijn (geweest) met HDMI op de Mini, maar heb nog geen vergelijkbare problemen gelezen. Zodra de Mini is opgestart valt het beeld niet meer weg.

Iemand bekend hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

javami schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 17:54:
Hm alles wissen, daar zit ik niet echt op te wachten. Wilde juist de installatie op de HD achter de hand houden. Volgens deze link (als ik het goed lees) zou het wel moeten kunnen, of mis ik wat?
http://blog.macsales.com/...an-ssd-to-a-2012-mac-mini
Restart to the OS X Recovery Partition by holding down Command-R until you get the Recovery Partition’s main window. It is very important to note that you should not use the version of Disk Utility in the Recovery Partition; it will see the two separate drives as a “damaged” Fusion drive and try to repair it; allowing it to do so will destroy your data.
Dit misschien?

Maar waarom zou je het achter de hand willen houden? Staat er nog iets op?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javami
Hm maar die disk utility gebruik ik om die reden dan ook niet.. Maar ondertussen ben ik er wel klaar mee, dan maar alles wissen. Jij hebt dezelfde setup, dus harddisk + SSD in je mac mini? Kun je me zeggen hoe jij het aangepakt heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Nee, ik heb alleen de SSD, maar ik dacht vaker gelezen hebben dat met de originele HDD het installeren wat moeizaam verloopt. En aangezien de internet recovery gewoon alles herstelt incl recovery partitie vroeg ik me af waarom je de originele schijf intact wilde houden.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wanneer je een SSD in een mac mini bouwt en deze als primaire schijf wilt gebruiken (dus geen fusion drive wilt gebruiken) , moet de SSD dan op de plek van de originele schijf komen? of maakt het niks uit?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Fietsbel schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:25:
Wanneer je een SSD in een mac mini bouwt en deze als primaire schijf wilt gebruiken (dus geen fusion drive wilt gebruiken) , moet de SSD dan op de plek van de originele schijf komen? of maakt het niks uit?
Maakt niks uit! Je kan hem ook naast de HDD zetten, met gebruik van die kit. Zo heb ik ook een tijdje gedraaid, voordat ik er 2 SSD's inbouwde :)

Als je je HDD echt wil vervangen door een SSD dan is het wel zo handig om hem op de plek van de HDD te zetten, anders moet je die kit kopen. Want de kabeltjes voor de onderste/bovenste HDD positie zijn namelijk verschillend. Als je de HDD er naast houdt heb je de kit sowieso nodig dus dan kan je de HDD gewoon laten zitten waar hij zit.

[ Voor 28% gewijzigd door GekkePrutser op 14-05-2013 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Thanks GekkePrutser

:( Volgens mij is de kabel die ik heb gekregen defect/niet goed. Geen enkele schijf kan uitgelezen worden met de kabel, ongeacht of deze is aangesloten op de eerste of tweede connector.

Op het internet ging ik zoeken of er problemen waren met een mac mini 2011 en een samsung 840 pro, maar toen kwam een pagina tegen van ifixit ( http://www.ifixit.com/Ans...+with+Samsung+Pro+840+256 ) of de kabel is defect of ze hebben de verkeerde gestuurd. Heb namelijk de 821-1347 gekregen. Bah! :(

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Fietsbel schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 20:20:
Op het internet ging ik zoeken of er problemen waren met een mac mini 2011 en een samsung 840 pro, maar toen kwam een pagina tegen van ifixit ( http://www.ifixit.com/Ans...+with+Samsung+Pro+840+256 ) of de kabel is defect of ze hebben de verkeerde gestuurd. Heb namelijk de 821-1347 gekregen. Bah! :(
Balen zeg :-( De 821-1347 is dacht ik wel die van het 2011 model. In elk geval niet van de 2012. Ik heb dat part nummer namelijk al eens online gevonden in November 2011: (oude post) en toen was de 2012 mini nog helemaal niet uit.

Maar er waren dacht ik ook 2 versies van de 2010 kabels. Eentje voor DVD drives (want de 2010 versie had die nog) en eentje voor een tweede HDD van het server model. Dus het zou misschien ook kunnen dat de 821-1347 die DVD kabel is misschien? Ik weet het niet.

Ik heb zelf ook de 2011 en ik heb de Server-HDD kabel van de 2010 versie (922-9560) en die werkte gewoon. Ik heb een SSD in beide slots zitten, maar wel Crucial M4's, niet de Samsung 840.

[ Voor 15% gewijzigd door GekkePrutser op 14-05-2013 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Op de faktuur staat ook dat het model 922-9560 / 076-1391 zou moeten zijn. Ik heb ze een email gestuurd of er wellicht een foutje is gemaakt of dat mijn exemplaar defect is. In elk geval kan ik nu wel een mac mini in record tempo uit en in elkaar schroeven :P

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Fietsbel schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:50:
Op de faktuur staat ook dat het model 922-9560 / 076-1391 zou moeten zijn. Ik heb ze een email gestuurd of er wellicht een foutje is gemaakt of dat mijn exemplaar defect is. In elk geval kan ik nu wel een mac mini in record tempo uit en in elkaar schroeven :P
Als je maar voorzichtig bent, heb er al meerdere moeten repareren van tweakers die ook dachten 'even demonteren'... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem1509
sebastius schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:55:
[...]

Als je maar voorzichtig bent, heb er al meerdere moeten repareren van tweakers die ook dachten 'even demonteren'... ;)
Lol, ik was daar één van. Inderdaad voorzichtig met die kleine leuke connectors:S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joffrey19
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-01-2024
Hallo ik ben op zoek naar een goede HTPC en heb daarbij ook de mm in mijn blikveld. Wat voor mij belangrijk is dat ik blue ray iso kan afspelen. Ik lees daar heel veel diverse verhalen over. Hier iemand die dit goed werkend heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:46
joffrey19 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 09:47:
Hallo ik ben op zoek naar een goede HTPC en heb daarbij ook de mm in mijn blikveld. Wat voor mij belangrijk is dat ik blue ray iso kan afspelen. Ik lees daar heel veel diverse verhalen over. Hier iemand die dit goed werkend heeft.
Blu Ray iso's kun je prima afspelen, de mini is krachtig genoeg. Het probleem zit eerder in de software:
-> m.b.v. Bootcamp en Windows kun je soweso blu-ray iso's afspelen zoals op iedere andere pc.
-> Voor OSx zijn er ook blu-ray player proggramma's, die werken prima maar kunnen sommige encrypted versies niet afspelen.

Op een HTPC wil je natuurlijk Mediacenter software draaien (zoals Plex), dit werkt dan weer niet met blu-ray iso's (ook niet op Windows), losse programmatjes op je HTPC is toch alleen maar lastig...

Je zou je kunnen afvragen, waarom ontzettend grote 30+GB blu-ray iso's afspelen i.p.v. de kleinere 14-17GB maar toch hoge kwaliteit H.264 (en binnekort H.265) mkv's?

[ Voor 15% gewijzigd door RVE_NL op 21-05-2013 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joffrey19
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-01-2024
RVE_NL schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 11:14:
[...]

Blu Ray iso's kun je prima afspelen, de mini is krachtig genoeg. Het probleem zit eerder in de software:
-> m.b.v. Bootcamp en Windows kun je soweso blu-ray iso's afspelen zoals op iedere andere pc.
-> Voor OSx zijn er ook blu-ray player proggramma's, die werken prima maar kunnen sommige encrypted versies niet afspelen.

Op een HTPC wil je natuurlijk Mediacenter software draaien (zoals Plex), dit werkt dan weer niet met blu-ray iso's (ook niet op Windows), losse programmatjes op je HTPC is toch alleen maar lastig...

Je zou je kunnen afvragen, waarom ontzettend grote 30+GB blu-ray iso's afspelen i.p.v. de kleinere 14-17GB maar toch hoge kwaliteit H.264 (en binnekort H.265) mkv's?
Ok, dus mocht ik dit willen dan is bootcamp een optie.

Inzake de iso's dat ervaar ik inderdaad als een probleem. Heb nu een computer naast mn tv staan, maar draai gewoon windows om af te sprelen ipv plex of xbmc door het gebrek aan afspeelmogelijkheden voor blue ray iso's.
Ik zorg altijd voor remux die zijn max 25gb en gevoelsmatig is er dan 0 kwaliteitsverlies wat ik voor mijn gevoel wel hebt bij MKV's (afhankelijk van de poster). Ik zie ook steeds meer BRiso aanbod ipv MKV, dus het lijkt te verschuiven. Daarnaast heb ik inmiddels een aardige verzameling en omzetten oid kost veel te veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:37

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Met de Mediamarkt actie voor een goede prijs een Mac mini kunnen aanschaffen. Nu nog extra RAM en een SSD erin en ik kan weer even vooruit.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Precies, de mini is de makkelijkst te pimpen Mac. Je hebt nog wel zo'n kabeltje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat kabeltje heb je alleen nodig als je beide schijven intern wil houden. Ik heb de bestaande disk gewoon verwijderd en in mijn NAS bijgeplaatst.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaj180
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08-2021
Xilantof schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 09:40:
Met de Mediamarkt actie voor een goede prijs een Mac mini kunnen aanschaffen. Nu nog extra RAM en een SSD erin en ik kan weer even vooruit.
Ik was net te laat, hij was binnen 1 dag uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:10
kaj180 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:48:
[...]

Ik was net te laat, hij was binnen 1 dag uitverkocht.
Je kunt ook via de webshop van MediaMarkt bestellen. Dan geldt dezelfde kortingsactie namelijk.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaj180
Leut schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:18:
[...]

Je kunt ook via de webshop van MediaMarkt bestellen. Dan geldt dezelfde kortingsactie namelijk.
In de webshop hebben ze alleen nog maar de i5 versie, en ik wil de i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Vraag BCC om de prijs te matchen, doen ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 23:56

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

dag mensen, ik heb een mid2011 mac mini,
nu heb ik via ifixed mac mini hdd kabeltje besteld en wil ik de originelen hdd vervangen voor een 1 tb hdd + een 2e 1 tb hdd maar nu het volgende nu moet ik dadelijk osx opnieuw instaleren
De osx recovery staat op de originele hdd hoe nu te werk?

De mini is puur al htpc en nu weet ik dat osx slecht tegen volle hdd kan
Kan ik dan niet beter de originele hdd houden voor de software en de 2e hdd als opslag?

Alvast bedankt

[ Voor 21% gewijzigd door Coldbullet op 07-06-2013 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Coldbullet schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 11:09:
dag mensen, ik heb een mid2011 mac mini,
nu heb ik via ifixed mac mini hdd kabeltje besteld en wil ik de originelen hdd vervangen voor een 1 tb hdd + een 2e 1 tb hdd maar nu het volgende nu moet ik dadelijk osx opnieuw instaleren
De osx recovery staat op de originele hdd hoe nu te werk?

De mini is puur al htpc en nu weet ik dat osx slecht tegen volle hdd kan
Kan ik dan niet beter de originele hdd houden voor de software en de 2e hdd als opslag?

Alvast bedankt
Time Machine Backup maken op externe HDD.
HDD's installeren in de Mac mini
Internet recovery starten
Time Machine Backup terugzetten.

Klaar.

Zo heb ik het gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

BillSpaarbank schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 11:58:
[...]

Time Machine Backup maken op externe HDD.
HDD's installeren in de Mac mini
Internet recovery starten
Time Machine Backup terugzetten.

Klaar.

Zo heb ik het gedaan.
Staat de recovery niet op de disk die er uit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Coldbullet schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 12:11:
[...]

Staat de recovery niet op de disk die er uit gaat?
Jazeker :)

Maar daar heb je dus internet recovery voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

BillSpaarbank schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 12:28:
[...]

Jazeker :)

Maar daar heb je dus internet recovery voor.
Nu mis ik de LIKE knop.. hoe kom ik daarin met opstarten en dan ALT ingedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Cmd + R geloof ik. Ff google of kijken op de Apple site. ;)

http://www.apple.com/osx/recovery/

[ Voor 24% gewijzigd door BillSpaarbank op 07-06-2013 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

BillSpaarbank schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 12:33:
Cmd + R geloof ik. Ff google of kijken op de Apple site. ;)

http://www.apple.com/osx/recovery/
Idd het is cmd -r wat is de wereld van eenvoud toch fijn,
Appeltje eitje!

Nu nog zal ik 2 x 1 tb er in doen of 1 x 500 gb en 1 tb
Kan ook een partie aan maken b.v. 250 gb voor software en 1.750 voor massa opslag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Coldbullet schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 12:41:
[...]

Idd het is cmd -r wat is de wereld van eenvoud toch fijn,
Appeltje eitje!

Nu nog zal ik 2 x 1 tb er in doen of 1 x 500 gb en 1 tb
Kan ook een partie aan maken b.v. 250 gb voor software en 1.750 voor massa opslag..
We verwachten wel een beetje eigen inzet op GoT ;) De vragen die je stelt zijn heel makkelijk zelf te vinden.

De vraag die je stelt zonder verdere info te geven is of 2 TB erin of 1,5 TB erin?

Tuurlijk kun je gewoon partitioneren.

Zelf heb ik er overigens een 256 GB SSD erin zitten en een 750 GB HDD. Door de SSD voelt de hele machine een stuk sneller aan. Al gebruik ik de Mac mini niet alleen als media center. Voor jouw misschien dus minder interessant.

[ Voor 16% gewijzigd door BillSpaarbank op 07-06-2013 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

BillSpaarbank schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 12:46:
[...]

We verwachten wel een beetje eigen inzet op GoT ;) De vragen die je stelt zijn heel makkelijk zelf te vinden.

De vraag die je stelt zonder verdere info te geven is of 2 TB erin of 1,5 TB erin?

Tuurlijk kun je gewoon partitioneren.

Zelf heb ik er overigens een 256 GB SSD erin zitten en een 750 GB HDD. Door de SSD voelt de hele machine een stuk sneller aan. Al gebruik ik de Mac mini niet alleen als media center. Voor jouw misschien dus minder interessant.
nou ik heb zelf wel aardig wat lopen neuzen op tw maar sommige dingen was dubbel of dubieus
Ssd is voor mij niet interressant als htpc ik heb nu mac mini en nas maar nas gaat er uit te veel problemen en stroom verbruik voor alleen opslag..
Op de mini komt plex, sabnzb,
Verder alleen films, series
Voor dagelijks gebruik heb ik de imac

[ Voor 5% gewijzigd door Coldbullet op 07-06-2013 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaj180
Gluten Parody schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 23:45:
Vraag BCC om de prijs te matchen, doen ze wel.
Daar is 'ie ook uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:02
-

[ Voor 100% gewijzigd door MartijnMartijn op 09-06-2013 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:37

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Zondag heb ik een SSD in m'n Mac mini geschroefd. Prima te doen, ook voor iemand die niet dagelijks aan computers sleutels, zo blijkt.
Gelijk 16 GB RAM er in gezet.

Nu nog inrichten (data van iMac moet nog even over) en dan ben ik weer even klaar!

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 09:58
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de nieuwe Seagate Momentus XT series? Ik heb geen zin om een dual hdd kit te bestellen voor een SSD en HDD. Dit lijkt me een goed compromis.. :) Reviews zien er veel belovend uit maar het zou leuk zijn da jullie ervaringen hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem1509

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
Even een korte vraag;

Wat verwacht men hier van een eventuele nieuwe Mac Mini? Ik zit er naar te kijken om deze in de toekomst aan te schaffen, maar vraag mij af of ik niet beter kan wachten op de nieuwe serie met Haswell cpu. Wat ik er op wil gaan doen; office taken, films/series kijken en af en toe een game als Warcraft 3 tower defense of Football Manager, verder eigenlijk niets. Verwachten jullie aan het eind van het jaar de nieuwe Mini met Haswell?
Pagina: 1 ... 12 ... 19 Laatste