Win7 op Mini zonder OS X; Enable AHCI? Verkorten boot time?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Ik heb Windows 7 Ultimate 64-bit geinstalleerd op een Mini zonder OS X / Bootcamp.

Vragen:

Booten
Na booten duurt het nu 40 seconden voordat het grijze opstart scherm verdwijnt en Windows boot.
Wel heel erg lang? Hoe zou dit komen?
Ik kan mij niet herinneren dat dit ook het geval was als ik Bootcamp gebruik?

De originele HDD zit op de "lower" aansluiting ("disk 0" bij Windows Disk Management).
De later geplaatste SDD op de "upper" aansluiting ("disk 1" bij Windows Disk Management).
Windows is geinstalleerd op de SSD.

AHCI
Ik draai nu nog steeds in PCI IDE mode i.p.v. AHCI mode.
Ik dacht dat de Windows installatie dit nu zelf wel zou uitvogelen?

Hoe zet ik dit aan als ik alleen Windows 7 heb geinstalleerd?
Ik heb wel geprobeerd de IDE driver te vervangen door de standaard AHCI driver maar dan krijg je helaas een BSOD.
Aangeven dat je AHCI wilt starten in de registry heeft ook geen effect.

Iemand een idee? Dank!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:56
Je zult de controller ook in AHCI mode moeten zetten, enkel de driver vervangen helpt natuurlijk niet. Normaal gesproken doe je dit in de bios, hoe dat bij een Mac Mini werkt heb ik geen idee van.

/edit:
Ik draai nu nog steeds in PCI IDE mode i.p.v. AHCI mode. Ik dacht dat de Windows installatie dit nu zelf wel zou uitvogelen?
Dat heeft niks met Windows te maken, je bios configureert de controller in een bepaalde mode en meldt deze aan het OS welke hierop de juiste driver gebruikt. Heb 't verhaal in je linkje even gelezen en blijkbaar zorgt de tool patchedcode.bin die via de mbr geladen wordt dat de controller online omgeschakeld wordt van IDE naar AHCI. Als je na het actief maken van de AHCI driver in Windows middels de registry instelling een BSOD krijgt heb je deze blijkbaar niet (goed) geinstalleerd.

[ Voor 66% gewijzigd door Nielson op 28-04-2012 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Bedankt voor de uitleg.
Ik had idd helemaal niets met de mbr gedaan...

Maar in de link spreekt men toch over het overschrijven van de mbr?

Met Bootcamp verdeel je de disk over OS X en Windows.
In mijn geval staat er alleen Windows op en helemaal geen OS X meer... (dus geen Bootcamp)

Ik vraag mij dan af:
- Is dit een mbr voor Windows? Hoe kan men daar dan AHCI aanzetten?
- Is dit een oplossing die alleen werkt met Bootcamp?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:56
kraades schreef op zondag 29 april 2012 @ 00:46:
Maar in de link spreekt men toch over het overschrijven van de mbr?
Ja, blijkbaar wordt de mbr overschreven met een aangepaste versie.
- Is dit een mbr voor Windows? Hoe kan men daar dan AHCI aanzetten?
Een normale mbr bevat ook uitvoerbare code, in z'n meest simpele vorm doet deze niet meer dan kijken wat de actieve partitie is en daar de bootsector van laden om zo het bootproces voor te zetten. Blijkbaar is hier code toegevoegd die enkele registers in de chipset kan zetten die de mode van de SATA controller on the fly kan aanpassen. Default staat 'ie in IDE waarna de aangepast MBR wordt geladen die 'm in AHCI zet waarna het bootproces verder gaat totdat de AHCI driver het verder overneemt, zoiets ongeveer.
- Is dit een oplossing die alleen werkt met Bootcamp?
Heb geen idee hoe 'n mac precies werkt maar als deze zonder bootcamp gewoon een mbr kan laden dan zou het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik heb de patchedcode.bin gebruikt om de mbr te overschrijven.
Helaas wordt daarna de disk daarna niet meer herkend.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 13:42
Boot Camp zijn de drivers van je Mac Mini voor windows. Boot Camp heeft verder niks te doen met het verdelen van je disk (dat doet een klein App'je "Boot Camp Manager). Boot Camp zelf zijn puur de drivers. Als je wilt dat al je hardware goed werkt op Windows kun je dus de drivers gebruiken die Apple beschikbaar heeft gesteld, die drivers zijn samengepakt in een programmaatje wat Boot Camp heet.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Dat is ook wel gelukt.
Alleen het activeren van AHCI lukt niet door beperkingen van Apple.

De 40 seconden tijd in het kenmerkende 'grijze scherm' bij opstarten is nu wel terug naar 5 seconden.
Waarschijnlijk (?) door het installeren van de laatste firmware (EFI 1.6).

Nadeel daarvan is dat ik nu bv. Ubuntu niet meer kan booten van USB (in EFI mode).

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1