[Mac mini 2010-2014] Ervaringen en Discussie, deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:35
GekkePrutser schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 18:54:
[...]

Voor mij de prijs/kwaliteit combinatie. Een van de snelste SATA III (6Gbit/s) SSD's en toch een van de goedkoopste. En ze werken prima met de mini.

Ik heb nu de tweede er ook in zitten, de mini is nu toch een stuk stiller, en weer sneller :D

Overigens, die tweede SSD bevat met name een grote VM, vandaar dat ik die er in heb zitten. Want die VM paste niet op de eerste er bij. Plus dat die VM natuurlijk ook de snelheidswinst goed kan gebruiken. Ik twijfel er nog over om het hele zaakje in RAID 0 te installeren. Maar ik wil ook een Windows installatie op de tweede SSD kwijt dus ik denk het maar niet.

[...]

Ja die fout maak ik nooit meer :)
Heeft het nog voordelen om 2 maal 128 GB er in te zetten als je geen RAID gebruikt?
Overweeg zelf om een 256GB SSD er in te zetten, dan hoef ik ook dat kabeltje niet te bestellen voor $70.
De HDD laat ik dan weg.

Bij alleen vervangen van HDD voor SSD heb ik toch alleen die Torx T6 en T8 nodig, verder geen speciaal gereedschap of ringetjes?

Ik heb de instapper i5 2,3GHz

Heb hem nu trouwens naast mijn 2007 model staan maar ik moet zeggen dat de nieuwe veel minder geluid maakt, lijkt wel of het geluid bij de oude door de CD spleet naar buiten komt.

edit: de Crucial M4 256GB is iets goedkoper dan twee maal de 128GB en heeft ook een wat hogere schrijfsnelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Newday op 24-12-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zou ik ook doen, 256GB ipv 2x 128GB, steek het geld van dat (onzinnige) kabeltje $$$ maar gewoon in euro/GB.

RAID0 is wel sneller, alleen het voordeel in disk I/O zul je alleen theoretisch zien met benchen en merken indien je 20 downloads aan hebt staan, je iTunes met multiple downloads en dan een 1080p film aan het afspelen bent (dan wil een single ssd nog weleens een hick-up in de 1080p film veroorzaken, met RAID0 heb ik dit niet eerder gemerkt.) Gevoelsmatig in normaal gebruik is 230MB/s niet sneller dan 460MB/sec naar mijn ervaring, de windows staan even snel en snappy op je desktop.

Al lijkt het mij wel erg dik om 2x256GB M4 in RAID0 te hebben natuurlijk... :P
(En dan benchen op of tegen de 1GB/sec.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GekkePrutser schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:12:
[...]

Het hangt er natuurlijk ook heel erg van af wat je er mee doet. Als je er op gaat zitten handbraken dan ja, dan hoor je hem wel :) Bij mij wel in elk geval, in rust is hij erg stil, maar als je hem belast dan hoor je hem wel. Maar als je daar mee stopt dan is het ook wel weer gauw over.

Nou heb ik niet de instapper maar de 2.5 met discrete graphics, maar ik kan me niet voorstellen dat de instapper onder alle omstandigheden helemaal stil is (ik heb het namelijk ook met dingen waarbij ik de GPU helemaal niet aan spreek, zoals handbrake).
Hij is wel gewoon 100% stil hoor, je mag er echt helemaal met je oor naast zitten, anders hoor je niks.
Zowel met de 5400rpm hdd als met ssd, blijft hetzelfde. Ik zag met het wisselen van de hdd, dat ze ook echt veel aandacht hebben besteed aan de ophangen van de hdd, alles met rubbertjes hebben afgewerkt, heel innovatief/clever! Alleen met 720/1080p aan en nog wat andere dingen tegelijk, dan slaat de fan wel aan en goed ook- dan is hij zeker hoorbaar! Voor de rest is het een prachtmachine d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:49:
Dit zou ik ook doen, 256GB ipv 2x 128GB, steek het geld van dat (onzinnige) kabeltje $$$ maar gewoon in euro/GB.
De 256GB zit er intussen in (samen met de 8GB geheugen upgrade), bezig met verse online installatie van Lion.
Zou zo'n 2,5 uur moeten duren geeft hij aan.

Andere vraag:
Ik heb mijn mac mini uit Hong Kong meegenomen met natuurlijk een verkeerd netsnoer.
Het gekke is dat het lijkt dat er een randaarde stekker aan zit terwijl bij het apparaat alleen twee fases aanwezig zijn.
Hoe is dat bij het Nederlandse netsnoer, is dat gewoon zo'n platte stekker zonder randaarde?
Ik wil het meegeleverde netsnoer openknippen en er een NL stekker opzetten namelijk.

(misschien niet helemaal het juiste topic maar heeft iemand een tip met welke adapter ik de HDD die uit de mini komt het makkelijkste als externe HDD kan gebruiken via USB, Firewire of Thunderbolt? Via Google niet zoveel gevonden behalve hele dure oplossingen)

[ Voor 14% gewijzigd door Newday op 30-12-2011 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, gewoon een platte eurostekker. Geen aarde. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Newday schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 13:56:
[...]

De 256GB zit er intussen in (samen met de 8GB geheugen upgrade), bezig met verse online installatie van Lion.

Andere vraag:
Ik heb mijn mac mini uit Hong Kong meegenomen met natuurlijk een verkeerd netsnoer.
Het gekke is dat het lijkt dat er een randaarde stekker aan zit terwijl bij het apparaat alleen twee fases aanwezig zijn.
Hoe is dat bij het Nederlandse netsnoer, is dat gewoon zo'n platte stekker zonder randaarde?
Ik wil het meegeleverde netsnoer openknippen en er een NL stekker opzetten namelijk.

(misschien niet helemaal het juiste topic maar heeft iemand een tip met welke adapter ik de HDD die uit de mini komt het makkelijkste als externe HDD kan gebruiken via USB, Firewire of Thunderbolt? Via Google niet zoveel gevonden behalve hele dure oplossingen)
Zou je niet gewoon zo'n 8-je ophalen bij de lokale bouwmarkt/electronica zaak ipv risico lopen op kortsluiting oid bij het zelf prutsen aan zo'n kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Newday schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 13:56:
[...]

Andere vraag:

Ja, de stekker vervangen is een kwestie van knippen, strippen en schroeven. Of je dat moet willen? Een nieuw snoertje kost geen drol:

zwart:
http://www.kabeltje.com/v...plug-15-meter-pf-204.html
http://www.kabeltje.com/v...plug-25-meter-pf-205.html
http://www.kabeltje.com/v...plug-5-meter-pf-2253.html

wit:
http://www.kabeltje.com/e...15-meter-wit-pf-2719.html
http://www.kabeltje.com/e...2-meter-wit-pf-11294.html

Overigens heeft jouw stekker (zo'n Engels ding) meteen een zekering en nog wat spul ingebouwd, daarom is het zo'n rare stekker.

[ Voor 4% gewijzigd door sebastius op 30-12-2011 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
ja, gaat ook niet om de kosten :)
Ik heb hier namelijk nog zo'n snoertje liggen van een oud scheerapparaat, maar die zijn wat zacht/rubberachtig en glijden niet zo goed als die standaard apple kabel, lijkt ook wel of hij er minder ver in gaat.
Verder ziet die originele kabel er ook wat mooier uit, maar misschien is het ook wel erg oud wat ik hier heb liggen.
I.i.g. bedankt voor de tips, ik ga eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Scheerapparaat snoertje NIET gebruiken!!! Dat is een andere steker maar belangrijker nog: niet gemaakt voor de stroom die de Mini verbruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 10:19
Nieuwe Mac Mini gekocht, 2,3 Ghz versie met 2 Gig ram, dag erna natuurlijk even langs de shop om twee x 4 gig bankjes te halen. Damn dat werkt wel goed hoor. Inzetten was letterlijk 1 minuut.
Voor de grap even de locale mac dealer ge-mailed wat het zou kosten om er daar 8 gig in te laten zetten.. Mailtje terug: 200 euro!! Haha die lui zijn echt te grappig voor woorden.
Anyhow, happy mac mini user hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Impstoker schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 02:52:
Nieuwe Mac Mini gekocht, 2,3 Ghz versie met 2 Gig ram, dag erna natuurlijk even langs de shop om twee x 4 gig bankjes te halen. Damn dat werkt wel goed hoor. Inzetten was letterlijk 1 minuut.
Voor de grap even de locale mac dealer ge-mailed wat het zou kosten om er daar 8 gig in te laten zetten.. Mailtje terug: 200 euro!! Haha die lui zijn echt te grappig voor woorden.
Anyhow, happy mac mini user hier!
Wat heeft het geheugen jou gekost? En wat ben je van plan met die Mini te gaan doen?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
Rond de 40 euro ben je klaar. Per 4 gig betaal je zo'n 20 euro.
Mac mini als main computer, heb ernaast nog een wat oudere macbook air.
Internet, Photoshop, tekstverwerking, video's spelen en wat programmeer werk. Niets heftigs maar toch is een snelle bak echt fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Impstoker schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 03:08:
Rond de 40 euro ben je klaar. Per 4 gig betaal je zo'n 20 euro.
Mac mini als main computer, heb ernaast nog een wat oudere macbook air.
Internet, Photoshop, tekstverwerking, video's spelen en wat programmeer werk. Niets heftigs maar toch is een snelle bak echt fijn!
Ah i see. Zou er ook twee x 8gb in kunnen? Ik heb nu een MacBook Air. Merk je het verschil in photoshop met opstarten en zo? Het is inderdaad een leuk uitziende bak. Ik wil deze als multimedia station gaan inzetten in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
Op de support site van apple: http://support.apple.com/kb/ht4432#1 staat maximaal 8 gb ram.
En ja en hele hoop start sneller op en werkt vlotter so far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Impstoker schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 03:17:
Op de support site van apple: http://support.apple.com/kb/ht4432#1 staat maximaal 8 gb ram.
En ja en hele hoop start sneller op en werkt vlotter so far.
Officieel 8GB inderdaad, maar er zijn wel mensen die 16GB aan de praat gekregen hebben, maar je hebt natuurlijk geen garantie dat het gaat werken. De prijs daarvan wordt wel steeds lager, gaat al heel hard naar de 100 euro toe (met twee van deze bijvoorbeeld: pricewatch: Corsair CMSO8GX3M1A1333C9 ). Maar of dat specifieke model goed werkt met de mini heb ik nog niet gevonden.
EDIT: Het werkt in elk geval niet in de MacBook Pro: VisionMaster in "\[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2" , dus de mini zal ook wel niet werken. Jammer want die Corsairs zitten qua prijs ver onder de andere 8GB modules. Maar andere mensen is het (met andere modules) wel gelukt, zie dit topic op MacRumors.

Ik denk als het rond de 50-60 euro gaat zitten dat ik het ook ga doen. Maar volgens de reacties op MacRumors scheelt het heel weinig qua snelheid, het is alleen handig als je heel veel doet met VM's of enorme foto's open hebt in Photoshop ofzo.

[ Voor 19% gewijzigd door GekkePrutser op 10-01-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiomacDaan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-06-2017
Iemand al ervaring met de 2011 mini server?

Ik denk er aan om deze dit voorjaar aan te schaffen voor gebruik met Logic Pro en Ableton Live. Dit na install van minimaal 8 GB RAM en wellicht SSD's in RAID 0. (met voldoende backup van de RAID 0 opstelling)

Ik las iets over meer writes (en mogelijk kortere levensduur??) bij een SSD opstelling in RAID 0. Heeft iemand daar meer info over?

Hieronder wat info over iemand die z'n 2011 mini server heeft gemaxed met 16 GB (met 2x 750 GB's):

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1216832

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sebastius schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 20:19:
Scheerapparaat snoertje NIET gebruiken!!! Dat is een andere steker maar belangrijker nog: niet gemaakt voor de stroom die de Mini verbruikt!
Het snoer en de stekkers die door de Mac mini 2010 en 2011 worden gebruikt zijn gestandaardiseerd. Dit type snoer en stekker is bedoeld voor apparaten die weinig stroom gebruik hebben en dus ook geen randaarde nodig hebben. Een scheerapparaat is net als zo'n Mac mini, een bureaulamp en de gemiddelde batterijoplader ook voorzien van zo'n snoer + stekker. Die stekker zit wel snor maar ik denk dat hier eerder het soort ader (lees: de hoeveelheid/dikte van koper) het probleem is. Dan zou zo'n snoer nogal warm kunnen worden. Doel je daar soms op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

ppl schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 00:58:
[...]

Het snoer en de stekkers die door de Mac mini 2010 en 2011 worden gebruikt zijn gestandaardiseerd. Dit type snoer en stekker is bedoeld voor apparaten die weinig stroom gebruik hebben en dus ook geen randaarde nodig hebben. Een scheerapparaat is net als zo'n Mac mini, een bureaulamp en de gemiddelde batterijoplader ook voorzien van zo'n snoer + stekker. Die stekker zit wel snor maar ik denk dat hier eerder het soort ader (lees: de hoeveelheid/dikte van koper) het probleem is. Dan zou zo'n snoer nogal warm kunnen worden. Doel je daar soms op?
Ik denk dat hij dat bedoelt, maar goed, over hoeveel stroom hebben we het nou? Een mini gebruikt niet bijster veel, maximaal 85 watt. Dat is 0,37 Ampere, volgens Wikipedia is de norm voor zo'n CEE 7/16 Europlug 2,5 Ampere. Dus elk eurosnoer moet die last makkelijk kunnen hebben.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Sowieso is de scheerapparaatsteker net iets anders dan die van de mini (met als resultaat dat pinnen kunnen verbuigen of dat er slecht contact is en de boel gaat vonken). Het krulsnoer is erg dun en omdat het krult doet het ook rare dingen. Gewoon een goed snoer kopen. 600 euro voor een Mac, dan kan er ook een goed snoer van 3 euro vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dat is een gigantische generalisatie wat snoeren betreft! Zeker niet ieder scheerapparaat heeft het door jou beschreven snoer. Er zijn er zat die exact hetzelfde snoer als de Mac mini heeft en daarmee dus niet afwijken. Niet zo raar want het is gestandaardiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Joh, weet je, probeer het lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 14:17
Is het aan te raden Lion op een 1.83 C2D 2gb te installeren? De Mac wordt voornamelijk voor basis computerdingen gebruikt, hier en daar wat Photoshop/Illustrator en wat gerommel met Garageband.

(zelf ben ik geen Apple/Mac gebruiker maar een vriending heeft zo'n model gekocht en vroeg me dit)

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Denk niet dat er veel verschil is met SL, gewoon doen :) zou er wel 2gb bij prikken en haar geen ding noemen ;)

[ Voor 32% gewijzigd door sebastius op 15-01-2012 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Lijkt me niet verstandig :) Ik zelf heb een C2D 2Ghz, 2GB RAM en had daar Snow Leopard op geïnstalleerd al, na een tijd ben ik terug naar Leopard gegaan en daar waren de prestaties veel beter, ook het geheugenverbuik was minder (aangezien Snow Leopard uit meer 64bit onderdelen bestaat neemt het ook meer RAM in).

Maw hoe nieuwer het OS, hoe meer RAM het verbruikt en hoe slechter het zal draaien op oudere hardware :)

Kan iemand mij trouwens wat informatie geven over het stroomverbruik van een Mac Mini uit 2007? Op de (cashed website) van Apple staat 23Watt idle en 110watt maximum voor een "1.83 GHz or 2.0 GHz Core 2 Duo, 512MB 667 DDR2 SDRAM, 80GB 5400 RPM, built in GMA, Combo drive" terwijl ik een 2Ghz, 2gb RAM, 120GB HD Mini met een superdrive heb. Ik neem aan dat die van mij wat meer zal verbruiken? :)

Verder wil ik ook nog vragen of het nut heeft om WiFi/Bluetooth uit te schakelen om een zo laag mogelijk verbruik te krijgen. Bij laptops heeft dit zin aangezien ze op batterij werken maar aangezien de Mini met een adapter werkt? Geen idee.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Kick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
filenox schreef op zondag 15 januari 2012 @ 13:02:
Kan iemand mij trouwens wat informatie geven over het stroomverbruik van een Mac Mini uit 2007? Op de (cashed website) van Apple staat 23Watt idle en 110watt maximum voor een "1.83 GHz or 2.0 GHz Core 2 Duo, 512MB 667 DDR2 SDRAM, 80GB 5400 RPM, built in GMA, Combo drive" terwijl ik een 2Ghz, 2gb RAM, 120GB HD Mini met een superdrive heb. Ik neem aan dat die van mij wat meer zal verbruiken? :)

Verder wil ik ook nog vragen of het nut heeft om WiFi/Bluetooth uit te schakelen om een zo laag mogelijk verbruik te krijgen. Bij laptops heeft dit zin aangezien ze op batterij werken maar aangezien de Mini met een adapter werkt? Geen idee.. :/
Wat Apple daar zegt klopt natuurlijk gewoon. Tussen de 23W en 110W. Volgens mij gebruiken HDD's met een grotere capaciteit niet meer stroom dan een kleiner model, en dat extra geheugen zal ook niet zo veel uitmaken.

WiFi en BT uit zetten zal wel iets helpen, maar niet veel. Hooguit een halve watt ofzo.

Maargoed wat dus ook blijkt uit wat Apple zegt: Het hangt er van af wat je er mee doet. Als je echt met alles gaat staan knallen (100% CPU op beide cores, HDD laten stampen en ondertussen een CDtje branden, terwijl je op elke USB poort de maximale 2,5W trekt (en dacht ik 10W op FireWire) dan kan je kennelijk wel tot de 110W komen. Ik heb het nooit geprobeerd :) Uiteraard heb je dan ook te maken met gierende fans van rond de 6000RPM, dat lijkt me voor zo'n mini ook geen maanden lang te doen.

In de praktijk moet ik zeggen dat de mijne rond de 30-40 W zat als ik er gewoon mee bezig was. Zegt alleen niet zo veel over jouw gebruik :) Nou weet ik niet hoe nauwkeurig de wattmeter was die ik toen had, maar ik weet nog dat het 2009 model inderdaad een stuk minder verbruikte. Ik heb er toen toevallig naar gekeken omdat ik hem als servertje wilde gaan gebruiken maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan, ik heb hem verkocht en een Sheevaplug als server genomen (opgenomen vermogen ongeveer 3W d:)b )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Bedankt voor de uitgebreide reactie :) De server draait enkel Windows XP en een Minecraft-server ( :Y) ). De CPU is gemiddeld voor zo'n 30% actief indien er spelers aanwezig zijn, de superdrive wordt niet gebruikt, net zoals WiFi en Bluetooth, USB/Firewire-apparaten hangen er ook niet aan. Dus laten we zeggen een verbruik van 60watt?

Hoeveel kost zoiets per jaar dan als hij 300 dagen online staat van 11utot 1u? 20euro? Ik heb echt geen flauw idee, ik betaal thuis de stroomkosten niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Misschien een simpele vraag, maar ik kan het antwoord nergens vinden.
Zijn er nog winkels/online shops die de laatste generatie MacMini met optische drive verkopen? (MC438)
Of moet ik er dan echt één tweedehands kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 09:39
Wootism schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:04:
Zijn er nog winkels/online shops die de laatste generatie MacMini met optische drive verkopen? (MC438)
Je zult toch echt voor een 2e hands moeten kijken, de mini met optische schijf is al geruime tijd niet meer in het assortiment. Stunt prijzen met het optische model zijn al geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Apple's eigen refurb store (gereviseerde modellen) heeft ze nog (af en toe), alleen die leveren niet naar Nederland helaas.

Als je iemand kent in Engeland of Duitsland zou je er misschien op die manier een kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Je kan natuurlijk altijd een MacBook Air Superdrive bijkopen, al betaal je daar wel een grote som geld voor..
http://store.apple.com/us/product/MC684ZM/A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 11:34
Verschillende vestigingen van staples office Centre hebben hem nog wel staan, in Breda hebben ze er iig een paar op voorraad. Heb je wel een bedrijfspas nodig, maar meestal doen ze ook niet te moeilijk met particuliere .

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Bedankt voor de reacties! Was al bang dat ik vrij laat was met deze vraag.
Bij Staples lijken ze ook overgestapt te zijn op de nieuwe "Macbook Mini" ( :F )
Zal ze toch maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Ik zou echt een losse drive nemen, performance is veel beter in de nieuwe gen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallMeRui
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 19:31
zojuist mijn pas aangeschafte mac mini(2011) voorzien van een ssd crucial M4 128GB. Ik moet zeggen ik heb totaal geen spijt van! Wat een beest is het geworden.

In het begin maakte ik me druk om flashen van mijn ssd naar fw0309 via usb. Maar uiteindelijk stelde het niks voor :)

Ik heb toch alle schroeven eruit gehaald en kabels voorzichtig los getrokken, want ik kreeg het eerste schijf niet erin die stomme kabels aan de zijkant begonnen mij te irriteren :x

Nu nog zoeken naar een 8GB geheugen kitje en dan is het perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
CallMeRui schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:33:
In het begin maakte ik me druk om flashen van mijn ssd naar fw0309 via usb. Maar uiteindelijk stelde het niks voor :)
In de Firmware Update Guide van Crucial staat alleen de procedure beschreven via een CD, hoe heb je de upgrade gedaan? Via USB stick?
Ik kan hier geen beschrijving van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallMeRui
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 19:31
Newday schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 18:35:
[...]

In de Firmware Update Guide van Crucial staat alleen de procedure beschreven via een CD, hoe heb je de upgrade gedaan? Via USB stick?
Ik kan hier geen beschrijving van vinden.
Ja, ik heb het via USB stick naar 0309 geflashed. Ik heb de procedure via instructie van Rampage gevolgd op meuk: Crucial m4 0309 (ik quote even):
Door RampageNL, maandag 16 januari 2012 11:51

meuk: Universal USB Installer 1.8.7.8

01. Run the downloaded .exe
02. Step 1: Select "Try Unlisted Linux ISO (New Syslinux)
03. Browse to your Crucial SSD .ISO-file
04. Select your USB drive
05. If your USB drive is not formatted (Fat32) check the box
06. Click "Create"
07. Click "Ok"
08. Reboot
09. Start from USB drive
10. Follow instructions

Makkelijker kan het niet
Eenmaal op stick gezet via een windows systeempje, reboot mac en option toets inhouden en gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Bedankt, duidelijke beschrijving, werkt alleen niet op de mini bij mij.
Bootable USB stick gemaakt volgens beschrijving, USB stick boot wel vanaf Windows PC maar niet vanaf de mini.
Na inhouden option toes kom ik in het boot menu en kies voor de USB stick (heet dan Windows).
Vervolgens de melding "Boot Error".
Iemand een idee?

Edit: ook al een andere USB stick en andere USB poort op de mini geprobeerd

[ Voor 10% gewijzigd door Newday op 22-01-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdlaan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 20:27
Ik wil deze week een mac mini aanschaffen hoofdzakelijk als mediacenter en voor iphoto & imovie.
Nu twijfel ik tussen de 2,3 en 2,5 ghz uitvoering.

Op dit moment gebruik ik mijn macbook pro, model 2011 i5 2,3ghz 8 gb intern, hiervoor, maar deze kan ik alleen aan mijn tv koppelen, terwijl mijn receiver, een Marantz SR 6006, hdmi aansluitingen heeft.
Helaas geeft deze het beeld van de mbp niet door, terwijl een win7 pc wel doorgegeven wordt.

In de MBP zit een intel HD 3000 met 512mb geheugen.

Volgens mij moet de 2,3 ghz versie van de mac mini voldoende zijn, maar hier zit ook een Intel HD 3000 grafischekaart in met minder geheugen. Zou mijn receiver deze mac mini wel herkennen of is het verstandiger om voor de 2,5ghz gaan met een ATI HD6630 grafische kaart er in.

Dit is voor mij belangrijk omdat de receiver meer audioformaten ondersteund en ik 'm via een 2e video out ook in een andere kamer kan gebruiken.

Wie heeft er een advies ...?

Xbox One X | iPhone 12 | iPad Pro 11 | MacBook Air M1 | Sony HX50v | Sony HX400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
Van het weekend men mac mini intensief gebruikt om te gamen en foto's te showen. Werkt perfect! Kwaliteit is niet zo super als op een ps3 oid, maar voor een huis tuin en keuken gamer prima!
Verder was hij wel rechtstreeks op de tv aangesloten dus ik kan hierboven niet helpen, maar waarvoor je hem wilt gebruiken werkt de 2,3 prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerryN
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:54
pvdlaan schreef op zondag 22 januari 2012 @ 22:55:
Ik wil deze week een mac mini aanschaffen hoofdzakelijk als mediacenter en voor iphoto & imovie.
Nu twijfel ik tussen de 2,3 en 2,5 ghz uitvoering.
Toevallig afgelopen zaterdag zelf de 2.3 GHz-uitvoering gehaald en geïnstalleerd. Heb er logischerwijs dus pas twee dagen ervaring mee, maar tot nu toe vreet hij alles wat ik er tegen aan gooi. Heb XBMC geïnstalleerd, vanuit de Mac mini een HDMI-kabel lopen naar mijn Onkyo TX-SR507, vanwaar het geluid naar de aangesloten speakers wordt gestuurd en het beeld via HDMI naar mijn TV gaat.

DTS, Dolby Digital e.d. werken allemaal prima. 2.3 GHz-uitvoering kan het meer dan prima doen allemaal, voor zover ik dat kan beoordelen na twee dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is de geluidsopbrengst tijdens zo'n media-center taken? Bv. 1080-HD film afspelen?
Het zou ideaal zijn moest de ventilator dan niet aan slaan maar ik vrees dat hij dat wel doet, kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Ik heb er zelf geen last van, muziek komt er ruim boven uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op maandag 23 januari 2012 @ 16:42:
Ik heb er zelf geen last van, muziek komt er ruim boven uit :)
Maar films willen wel eens stille passages hebben. Hoor je 'm dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 17:06:
[...]

Maar films willen wel eens stille passages hebben. Hoor je 'm dan?
Zelf heb ik em nooit echt gehoord toen ie zelf films moest afspelen (aka van HDD) en nu met gestreamde zaken vanaf NAS ook niet...

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O okay, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, ik heb een vraagje.

Weet iemand toevallig welk geheugen ik het beste kan nemen voor de Mac Mini 2011 2.5Ghz?
Ik wil een upgrade van 8gb gaan doen. Maar nu weet ik niet of ik beter voor een 1066mhz snelheid
geheugen kan gaan of de snellere 1333Mhz maar met lagere timings.

Ik heb geen idee..

alvast bedankt.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Kijk even in de topicstart, daar heb ik het exact neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmh ik zit al op pagina 5 en heb nog steeds niks erover gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
TopicStart, je weet het, het begin van het topic!
Geheugen
Het geheugen is vrij eenvoudig te wisselen. Koop DDR3 1333mhz SODIMM's en je zit goed. Er passen er twee in. Draai het bodemdeksel los, klik de modules los, nieuwe modules er in en klaar. Voor de precieze procedure: lees de handleiding, op pagina 41 t/m 46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aii oke, excuses..

maar dan nog heb ik geen volledig antwoord op mijn vraag. ik snap dat je met 1333mhz goed zit, maar die kost ook duurder dan een 1066mhz geheugen, met snellere timings (meestal 7-7-7 en 1333 9-9-9). dus zou het veel verschil uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
Ze zijn duurder of ze kosten meer..
Verder passen ze er volgens mij beide in, Zal vanavond eens kijken welke ik heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Voor die paar euro niet beknibbelen, gewoon 1333 nemen! Timings boeien niet zo veel voor huis-tuin-keukengebruik...

[ Voor 35% gewijzigd door sebastius op 24-01-2012 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke. Snap ik, maar ik doe zelf aan programmeren en fotobewerking (hele Adobe pakket eigenlijk) dus het moet wel snel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Voor Photoshop etc is een snelle SSD een betere investering dan moeilijk doen over timings van geheugen, dat ga je echt niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdool
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-03 23:01
Wie heeft er ervaring of kan advies geven voor mijn situatie, ik wil mijn Mac mini upgraden op twee fronten, SSD schijf en 8 GB Memory, als ie toch open ligt...

Dit is het model: http://support.apple.com/kb/SP505?viewlocale=nl_NL
Modelaanduiding: Macmini3,1
Processornaam: Intel Core 2 Duo
Processorsnelheid: 2 GHz
Aantal processors: 1
Totaal aantal cores: 2
L2-cache: 3 MB
Geheugen: 4 GB
Bussnelheid: 1,07 GHz
Geheugensleuven:

ECC: Uitgeschakeld

GEHEUGEN 2 MAAL 0/DIMM0:
Grootte: 2 GB
Type: DDR3
Snelheid: 1067 MHz
Status: OK

Vraag: Is de OCZ Vertex 2 E SATA II 2,5" compatible & beste prijs kwaliteit?
pricewatch: OCZ Vertex 2 E SATA II 2.5" SSD 120GB

Vraag: Qua vervolgstappen, hoe zorg ik ervoor dat ik niet alles opnieuw moet installeren, maar dat ik een back-up terug kan zetten. M.a.w. welke stappen zitten er tussen "mac dichtschroeven" tot aan "time machine back-up terug zetten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Lees even het ssd in je mac topic, komen beide vragen uitgebreid aan bod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin.heukels
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-12-2020
werkt een mini ook samen met een bluetooth toetsenbordje uit hongkong dat bedoeld is voor een iPad/Tablet?

en kun je ook zo'n standaard draadloze logitech muis met zo'n USB dongle gebruiken?

one life, live it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh- by the way, voor degenen die nog een mini 2.3 GHz zoeken voor ca. 500 euro ipv 599 -> Mediamarkt rekent dit weekend geen btw, geldt ook voor de online aankopen van Macs.

http://www.mediamarkt.nl/...,10259,314544,187093.html

Niet om reclame te maken ofzo (dan doen ze zelf al genoeg), maar voor mede-tweakers die al van plan waren en de commercials gemist hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

erwin.heukels schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 22:37:
werkt een mini ook samen met een bluetooth toetsenbordje uit hongkong dat bedoeld is voor een iPad/Tablet?

en kun je ook zo'n standaard draadloze logitech muis met zo'n USB dongle gebruiken?
Ja hoor daar werkt hij mee. Ik heb het vandaag nog getest. Heb een mac mini gehaald als HTPC bij de Media Markt.
Nu nog naar geheugen zoeken en een 256 SSD. Dan ben ik klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin.heukels
kevinl schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 00:24:
[...]

Ja hoor daar werkt hij mee. Ik heb het vandaag nog getest. Heb een mac mini gehaald als HTPC bij de Media Markt.
Nu nog naar geheugen zoeken en een 256 SSD. Dan ben ik klaar.
Top! ik zit ook 'op de wip' of ik wel/geen 500,- stuksla bij de MM...

nog 1 ding wat ik vooraf zeker wil weten; Speelt de Mac Mini ook 1080p 60fps H264 af? Mijn videocamera zet dat namelijk op mijn SDHC kaartje en ik wil die rechtstreeks naar de Mac Mini kopieren om daar af te spelen...

Kan de Mac Mini 2.3Ghz dat aan? Als nodig natuurlijk met wat extra memory....

one life, live it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
Net even 1080p 60fps H264 filmpje gedownload voor je. Draait als een malle. Totaal geen probleem.
Ik heb 2.3 Ghz i5 versie hier. Maar wel met 8 gig ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdlaan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 20:27
erwin.heukels schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 21:44:
[...]

Top! ik zit ook 'op de wip' of ik wel/geen 500,- stuksla bij de MM...

nog 1 ding wat ik vooraf zeker wil weten; Speelt de Mac Mini ook 1080p 60fps H264 af? Mijn videocamera zet dat namelijk op mijn SDHC kaartje en ik wil die rechtstreeks naar de Mac Mini kopieren om daar af te spelen...

Kan de Mac Mini 2.3Ghz dat aan? Als nodig natuurlijk met wat extra memory....
Afspelen zal geen probleem zijn, alleen als je 'm wilt bewerken via iMovie kan het problemen veroorzaken ...
Heb ik ook met mijn filmpjes van mijn sony hx9v camera.

Verder heb ik 'm ook vrijdag aangeschaft en tot volle tevredenheid, zeker voor de huidige prijs bij de MM.

Films afspelen via VLC, XBMC of Plex, uitzending gemist via internet, foto's ordenen met iPhoto, noem maar op en als afstandbediening gebruik ik mijn ipad.
Ik zal er geen brieven op typen, maar voor boven genoemde punten is het echt een prima apparaat.

Xbox One X | iPhone 12 | iPad Pro 11 | MacBook Air M1 | Sony HX50v | Sony HX400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin.heukels
pvdlaan schreef op zondag 29 januari 2012 @ 00:04:
[...]
Afspelen zal geen probleem zijn, alleen als je 'm wilt bewerken via iMovie kan het problemen veroorzaken ...
Heb ik ook met mijn filmpjes van mijn sony hx9v camera.
oeps... dat was ik natuurlijk ook van plan... wat zijn dan de 'problemen'? Duurt het lang (ofwel: gewoon geduld hebben) of lukt het in totaal niet / gaat geluid uit de pas lopen met beeld of andere stommiteiten...

de rest is inderdaad ook 'leuk', maar ik de voornaamste aanleiding was dus om de superhandige opzet van de apple videobewerkingsspullen te gaan gebruiken...

one life, live it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Laatst online: 20:04
erwin.heukels schreef op zondag 29 januari 2012 @ 09:00:
[...]

oeps... dat was ik natuurlijk ook van plan... wat zijn dan de 'problemen'? Duurt het lang (ofwel: gewoon geduld hebben) of lukt het in totaal niet / gaat geluid uit de pas lopen met beeld of andere stommiteiten...

de rest is inderdaad ook 'leuk', maar ik de voornaamste aanleiding was dus om de superhandige opzet van de apple videobewerkingsspullen te gaan gebruiken...
Ik gebruik een MacMini 2010 met 8GB geheugen voor videobewerking. De 1080p bestanden komen van een 60D en die heb ik probleemloos kunnen bewerken. Enige bottleneck is dat de de preview in iMovie niet helemaal vloeiend verloopt maar dit heeft geen invloed op de uiteindelijke kwaliteit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin.heukels
dat klinkt weer hoopgevend... en ik heb begrepen dat de videokaart van de mid 2011 ook weer paar keer sneller is dus dan moet het wel goed komen neem ik aan... ik neem mijn SDHC kaartje zo maar even mee naar de MM en ga even beetje proberen....

wordt vervolgd ;)

one life, live it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Laatst online: 20:04
erwin.heukels schreef op zondag 29 januari 2012 @ 11:12:
dat klinkt weer hoopgevend... en ik heb begrepen dat de videokaart van de mid 2011 ook weer paar keer sneller is dus dan moet het wel goed komen neem ik aan... ik neem mijn SDHC kaartje zo maar even mee naar de MM en ga even beetje proberen....

wordt vervolgd ;)
De 2011 versie moet het inderdaad nog sneller doen. Wellicht dat je dan helemaal van de preview hapering af bent. Overigens, 8GB geheugen maakt echt veel verschil. Wellicht dat de Mini in de winkel over 4GB beschikt. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AVCHD/H264 etc. hebben het sowieso al moeilijk qua bewerken, omdat het sterk gecomprimeerd is, zelfs met RAID0 SSD (2x Kingston V+100 96GB) met 460MB/sec lezen en 359MB/sec schrijven had ik enigszins moeite om AVCHD te editten...dus ik zou daar de mini niet voor afschieten ;)

Voor de rest een prima apparatus, die 2.3GHz, 8GB ram erin, nu nog 1xSDD Sata2 (binnenkort Sata3 :P)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2012 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin.heukels
Dank voor alle adviezen... Net terug van de Media Markt waar ze helaas al uitverkocht waren...

Dit gaf me nog wel de gelegenheid even verder te snuffelen en ben nu toch voor een alternatief gezwicht. Weer terug bij het 'oude vertrouwde' micro-sof met een 11,6netbookje dat de helft van het geld kost en ook prima in staat bleek om H264 1080p 60fps af te spelen èn te bewerken. Gewoon je SDHC kaartje mee naar de MM en even life proberen ondanks de 19%gekte in de zaak (bewerken gaat weliswaar niet zo rap, maar kwaliteit was OK).

one life, live it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
Je maakte je zo druk over 1080p 60fps om dan nu voor een netbookje te gaan? Benieuwd naar je beweegredenen, behalve de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt idd als een impulsaankoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

erwin.heukels schreef op zondag 29 januari 2012 @ 14:15:
Dank voor alle adviezen... Net terug van de Media Markt waar ze helaas al uitverkocht waren...

Dit gaf me nog wel de gelegenheid even verder te snuffelen en ben nu toch voor een alternatief gezwicht. Weer terug bij het 'oude vertrouwde' micro-sof met een 11,6netbookje dat de helft van het geld kost en ook prima in staat bleek om H264 1080p 60fps af te spelen èn te bewerken. Gewoon je SDHC kaartje mee naar de MM en even life proberen ondanks de 19%gekte in de zaak (bewerken gaat weliswaar niet zo rap, maar kwaliteit was OK).
Ben benieuwd hoe lang dat netbookje het kan volhouden. Zonder dat je gek wordt van de fan die aan het draaien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik dat lees denk ik net hetzelfde. Meneer twijfelt aan de prestaties van een i5 en gaat uiteindelijk een netbook kopen..... juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:02

Q

Au Contraire Mon Capitan!

1080p bewerken in bruikbaar tempo geloof ik niet.
Ik geloof niet dat je blij wordt met zo'n apparaat.
Dan ben je wel goedkoper uit, maar eigenlijk heb je spijt dat je niet iets goeds gekocht hebt.
Liever 950 betaald voor plezier, dan 500 euro en dan net niet tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zocht laatst naar schermen aansluiten via DVI op een Mac Mini en kwam wat dingen tegen over flikkeren van het scherm. Gebruik je DVI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 128% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRepsac
  • Laatst online: 14-08-2024
Goedendag,

Ik heb hier een probleempje met mijn mac mini (mid 2011 instapmodel), luidsprekers (Logitech Z-2300) en mijn Scherm (BenQ G2420HD).

Het probleem luidt:

Als ik mijn mac mini (via hdmi) aansluit op mijn scherm en mijn luidsprekers op mac aansluit en mijn koptelefoon op de headphone aansluiting van mijn scherm. Deze opstelling gebruik ik voor Virtual DJ waarbij ik nummers kan voor luisteren via mijn koptelefoon. Nu is het probleem dat mijn koptelefoon een brom geeft (en heel slecht geluid) bij het voor luisteren van een nummer via mijn koptelefoon.

-Ik heb zelf al de koptelefoon en de luidsprekers omgewisseld (speakers in scherm, koptelefoon in mac) hierbij hoor ik de brom (en het slechte geluid) via mijn speakers.
-Ook heb ik mijn xbox al aansgeloten via hdmi aan mijn scherm en mijn koptelefoon in mijn scherm gedaan. Hierbij hoor ik geen brom.

Nu denk ik zelf dat het of aan de hdmi kabel in samenwerking met de mac mini licht.

Zouden jullie mij misschien kunnen helpen?

Met Vriendelijke Groet,

Casper Noordhuizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij dat het dan aan je BenQ scherm ligt. Je kunt het ook testen door iets van een DVD speler op je BenQ aan te sluiten. Hoor je dan nog steeds een bron, dan weet je dat het niet aan je Mac Mini ligt.

Kijk ook even of je de monitor in een geaard stopkontakt hebt. Dat wil soms ook nog wel eens helpen tegen een brom toon.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Heb je de Audio Midi Setup al eens nagekeken onder Applications -> Utilities? Sorry maar ik weet niet hoe dat op een Nederlandstalige Mac heet. Het icoontje ziet er uit als een muziek-keyboard.

Je kan daar per uitgang de sample rate instellen dus het zou kunnen zijn dat je HDMI output op 8 kHz staat ofzo. Dat heb ik ook wel eens gehad, dan klinkt alles afgrijselijk.

[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 01-02-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Ik zit er over te twijfelen om eenmac mini te halen (die met de 6630M gpu). Nu heb ik alleen een monitor met vga/dvi. Zit er standaard al een mini-displayport naar dvi converter bij? Of moet het een thunderbolt-dvi converter zijn?

Ik vind een apple keyboard niks. Werkt de mini met elk bluetooth keyboard en muis (logitech?)

En zijn er mensen die games spelen op de mini? Hoe goed is de gpu? Ik speel eigenlijk nog nauwelijks PC games, maar het zou leuk zijn als ik Diablo II (komt dit jaar) erop zou kunnen spelen ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
-SaveMe- schreef op zondag 05 februari 2012 @ 19:29:
Ik zit er over te twijfelen om eenmac mini te halen (die met de 6630M gpu). Nu heb ik alleen een monitor met vga/dvi. Zit er standaard al een mini-displayport naar dvi converter bij? Of moet het een thunderbolt-dvi converter zijn?
Er zit een HDMI naar DVI converter bij.

En hij werkt inderdaad prima met alle toetsenborden en muizen die ik geprobeerd heb. Ik heb geen Logitech toetsenbord geprobeerd maar wel een G5 muis en die werkt prima (alhoewel hij niet alle functies van de G5 ondersteunt zoals de verschillende DPI instellingen).

Edit: Ik heb trouwens ook de 6630M versie, het is best aardig om een beetje te gamen, maar verwacht er niet te veel van. Het is maar een 256MB kaartje. World of Warcraft draait er aardig maar heeft het bijvoorbeeld in grote steden wel een beetje zwaar tenzij je de details omlaag gooit.

[ Voor 21% gewijzigd door GekkePrutser op 05-02-2012 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

GekkePrutser schreef op zondag 05 februari 2012 @ 19:34:
[...]

Er zit een HDMI naar DVI converter bij.

En hij werkt inderdaad prima met alle toetsenborden en muizen die ik geprobeerd heb. Ik heb geen Logitech toetsenbord geprobeerd maar wel een G5 muis en die werkt prima (alhoewel hij niet alle functies van de G5 ondersteunt zoals de verschillende DPI instellingen).

Edit: Ik heb trouwens ook de 6630M versie, het is best aardig om een beetje te gamen, maar verwacht er niet te veel van. Het is maar een 256MB kaartje. World of Warcraft draait er aardig maar heeft het bijvoorbeeld in grote steden wel een beetje zwaar tenzij je de details omlaag gooit.
OK, thanks! Gamen zal ik dan wel vergeten :) Primair wordt het een ontwikkelbak (xcode). Eventueel mediaservertje.

En dan moet ik nog een dvi-switch / splitter hebben, anders kan ik de hele tijd de kabel van mijn laptop naar de mini ompluggen ...

EDIT:

Hmmm, als gaming toch niet echt een optie is, kan ik dan wellicht niet beter voor het basismodel kiezen (en daar 8GB inproppen) ? Kan het basismodel ook dienen als mediaservertje ?
Gehuegentype was SODIMM 1333 toch ?

[ Voor 9% gewijzigd door -SaveMe- op 06-02-2012 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
-SaveMe- schreef op zondag 05 februari 2012 @ 22:12:
[...]
dan moet ik nog een dvi-switch / splitter hebben, anders kan ik de hele tijd de kabel van mijn laptop naar de mini ompluggen ...

EDIT:

Hmmm, als gaming toch niet echt een optie is, kan ik dan wellicht niet beter voor het basismodel kiezen (en daar 8GB inproppen) ? Kan het basismodel ook dienen als mediaservertje ?
Gehuegentype was SODIMM 1333 toch ?
De 6630M GPU is toch wel een stuk sneller HD3000 IGP van het instapmodel. Zie de Notebookcheck gaming fps list, je kan ze allebei aanklikken en dan op 'Restrict' drukken om ze naast elkaar te vergelijken. Ze hebben ook een benchmark lijst.

Je kan er op zich wel een beetje op gamen hoor (op de 6630M), maar je zal je settings een beetje in de hand moeten houden. Op low draait er nog best veel (zeker onder Windows). Met mijn opmerking 'verwacht er niet te veel van' bedoelde ik meer dat je niet moet verwachten dat je moderne games op high kan draaien. Met de HD3000 kan je het helemaal vergeten. Klein voorbeeldje: Battlefield 3 op low settings geeft in bovenstaande lijst 34 fps met de 6630M en 7 fps op de HD3000. Dus voor lichte gaming is er zeker een flink voordeel (in dit geval het verschil wel/niet speelbaar). Ik heb zelf de PC versie van BF3 niet anders zou ik het wel testen :-(

Als je niet wil ompluggen kan je ook de DisplayPort -> VGA adapter kopen, die van Apple is 29 euro maar je kan ook 3rd party kabeltjes vinden voor rond de helft. Ik heb zelf de mini op DVI en als ik mijn laptop aansluit dan doe ik die op VGA.

Maar als je echt niet wil gamen dan kan je met het basismodel ook wel uit als mediacenter. Ik heb het zelf nooit geprobeerd want ik heb de 6630M versie, maar de HD3000 heeft ook ondersteuning voor allerhande codecs. En spelers als VLC spelen gewoon zonder GPU versnelling af en op mijn 2.5Ghz i5 heb ik nog niets gezien wat hij niet bij kon houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Ik heb zelf sinds kort last van crashes op mijn mid 2011 Mac Mini. Hij doet dienst als mediacenter, en het gebeurt meestal als hij een half dagje muziek staat af te spelen.

Het beeld valt uit en uit de speakers komt alleen een metaalachtig gebrom. Een harde reset is het enige dat nog mogelijk is...

Iemand een idee wat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ook al ga ik er niet op gamen, ik ga toch maar voor het model met de losse gpu. Vind het instapmodel toch wat te karig.

DIII spelen kan ik dan waarschijnlijk nog beter doen op mijn oude laptop, daar zit een Gforce 9800M GTX 1GB DDR3 in en een c2d 2,8Ghz ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin.heukels
Q schreef op maandag 30 januari 2012 @ 02:03:
1080p bewerken in bruikbaar tempo geloof ik niet.
Ik geloof niet dat je blij wordt met zo'n apparaat.
Dan ben je wel goedkoper uit, maar eigenlijk heb je spijt dat je niet iets goeds gekocht hebt.
Liever 950 betaald voor plezier, dan 500 euro en dan net niet tevreden.
Ben wat laat met de reactie maar ben jullie wel een uitleg verschuldigd. Allereerst: jullie hebben helemaal gelijk! was zeker een 'impuls' aankoop, alhoewel het al wel een tijdje in de overweging zat. Al sinds mijn HDX1000 mediacenter bleek de 1080p video niet te trekken en feitelijk alleen bruikbaar was als NAS / backup voor de video al tijdje op zoek naar 'wat anders'. Hierbij al meerdere keren verlekkerd gekeken naar de MacMini, maar werd toch iedere keer weer afgeschrikt door optelsommetje van de kosten met toetsenbordje, muis, etc.
Ook de AMD 12" netbookjes zoals de Asus 1015B en de HP dm1 al meerdere keren in de reviews/BBG gevolgd en nu met de 19% actie dus maar de kogel door de kerk gejaagd.

Uiteindelijk was de doorslaggevende afweging (naast de helft van het geld; ben nu voor 325,- klaar) :
- netbookje is toch net iets meer 'portable' en video laat je uiteraard graag aan familie zien
dat zie ik toch net iets meer zitten dan de MM meenemen en ter plaatse aansluiten
- de MM zou aan de flatscreen in de woonkamer gekoppeld worden. en dan zul je dus altijd zien dat je net ff lekker iets wilt doen en dat moeders-de-vrouw ook net iets wil kijken wat is opgenomen op die mooie Ziggo HD-recorder. Kunnen we dus geen van beiden 'naar boven uitwijken'.

Filmpje bewerken is inderdaad een kwestie van (veel) extra geduld hebben. Windows Live Movie Maker is absoluut NIET at par met iMovie. Maar kan wèl overweg met 1080p 60fps H264 bestandjes en speelt ze direct af vanaf de SDHC kaartjes. Geduld is met name nodig voor het 'definitief maken van de film' zelf. Het bewerken (knippen/plakken) gaat eigenlijk helemaal niet veel trager dan ik had verwacht.

Enniewee... ik weet dat ik hier voor het verkeerde publiek aan het preken ben. Dus nogmaals: jullie hebben helemaal gelijk. Een Mac Mini moet je absoluut niet willen vergelijken met een netbookje met de helft van de spec's. Toch doet het voor mij wat ik er van verwacht, dus ik ben er heppie mee. Alleen dank voor het meedenken in de afweging!

_/-\o_

one life, live it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Nog een vraagje over draadloos tobo + muis. Mag dat in plaats van Bluetooth ook USB (dongle) zijn? Neem eigenlijk aan van wel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
-SaveMe- schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 23:59:
Nog een vraagje over draadloos tobo + muis. Mag dat in plaats van Bluetooth ook USB (dongle) zijn? Neem eigenlijk aan van wel ...
Ja dongle's werken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:24
Middag,

Ik heb een raar softwarematig probleem met mijn Mini (2010) en dat ga ik hieronder even uitleggen.

Setup:

Mini zit aangesloten met HDMI naar mijn TV en met een Optical naar mijn receiver.

Het vervelende is dat na een reboot (wat op zich niet vaak gebeurt) hij standaard het geluid over de HDMI gaat selecteren, kortom dan moet ik eerst weer naar Systeemvoorkeuren en dan bij geluid de SP/Dif weer selecteren. Dit is gekomen sinds dat ik Lion er op heb staan.

Ik heb me al in de rondte gegoogled, maar kan niets vinden om het permanent op te lossen.

Iemand hier een idee?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.u
  • Laatst online: 14-01-2024
Omdat mijn de aankoop van een power mac G5 wordt afgeraden ben ik opzoek naar een Mac Mini, tweakers die nog eentje in de aanbieding hebben mogen het mij altijd laten weten met PM.

Ps. Ik weet niet of dit toegelaten is ? anders Feel free to kick this message !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wouter.u schreef op maandag 13 februari 2012 @ 21:23:
Omdat mijn de aankoop van een power mac G5 wordt afgeraden ben ik opzoek naar een Mac Mini, tweakers die nog eentje in de aanbieding hebben mogen het mij altijd laten weten met PM.

Ps. Ik weet niet of dit toegelaten is ? anders Feel free to kick this message !
Zet een vraagadvertentie in http://tweakers.net/aanbod/latest/vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.u
  • Laatst online: 14-01-2024
Done, wist niet dat rechtstreeks posten van advertenties op het forum niet toegelaten is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 09:58
Nog meer mensen problemen met de resolutie na het inschakelen van het kanaal van de mini op de tv?
Na de nieuwe update verspringt de resolutie elke keer nadat je de input van je tv naar de mini zet naar een veel te lage resolutie.

Op mac fora zijn meer mensen die dit hebben maar nog geen oplossing hebben. Hier ervaringen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier enig idee als er in de Mac Mini genoeg plaats is voor een SSD en een gewone HDD? In de Mac Mini Server zitten 2 HDD's maar ik weet niet als de Mac Mini dezelfde behuizing gebruikt als die van de server versie.
Daarnaast ben ik ook van plan om er 8GB Ram in te steken, in het vorige deel zag ik al een paar setjes voorbijkomen die vaak gebruikt werden. Zijn die nog altijd aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 14:08:
Heeft iemand hier enig idee als er in de Mac Mini genoeg plaats is voor een SSD en een gewone HDD? In de Mac Mini Server zitten 2 HDD's maar ik weet niet als de Mac Mini dezelfde behuizing gebruikt als die van de server versie.
Daarnaast ben ik ook van plan om er 8GB Ram in te steken, in het vorige deel zag ik al een paar setjes voorbijkomen die vaak gebruikt werden. Zijn die nog altijd aan te raden?
Ook over de HDD /SSD combi's is genoeg gezegd in de verschillende delen van dit topic en op ifixit (en sowieso op google) ook genoeg te vinden: http://www.ifixit.com/Gui...ual-Hard-Drive-Kit/6634/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Heb hem ondertussen aangeschaft, Met apple wireless keyboard en de magic trackpad. DIe laatste is echt cool, werkt echt fijn!

Nu me verdiepen in het OSX gebeuren, ben een complete noob op dat gebied, dus snel ff tuts en tips en tricks opsnorren.

Xcode staat er al op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet de mijne binnenkort nog gaan halen en was aan het twijfelen tussen de mouse en het magic trackpad maar ik denk toch dat ik voor de magic mouse ga gaan. Wat heeft je overhaald om toch voor de trackpad te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
Ik vind het persoonlijk lastig multi-gestures te doen op een magic mouse zonder hem met een aantal vingers vast te moeten houden. Het oppervlakte is toch redelijk stroef aan je vingers als je wil swipen naar boven of links bv.
Ik gebruik een trackpad, lekker groot oppervlakte en heerlijk met alle gestures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Mss rare vraag, maar moet je dat wireless keyboard en de magic trackpad nog echt uitzetten metde knop aan de zijkant als de mini slaapt? OF gaan die ook automatisch in slaapstand ?

Pagina: 1 ... 3 ... 19 Laatste