XMS Glasvezel ervaring - XIV Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 50 Laatste
Acties:
  • 269.692 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny67
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 21:10
Helaas, nog steeds rood lampje en dus geen analoge tv/radio.

Vanuit XMS radiostilte.

Je staat nu echt machteloos, bellen met helpdesk is zinloos, webcare team houdt mijn signaal in de gaten.......

Danny 3766zc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:56
Dat doen ze al jaren, Das oud nieuws ;)

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 09:51

j1nx

Geek - Enjoying life

Rekenblok schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:09:
[...]

Dat doen ze al jaren, Das oud nieuws ;)
Jep en dat is goed, want dan houd je stellingen zoals; "Stilstand is achterstand" in werking.

Als je even veslapt ben je het haasje. Er is er maar 1 die daar beter van word en dat is de consument.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 15:02
Danny67 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:37:
Helaas, nog steeds rood lampje en dus geen analoge tv/radio.

Vanuit XMS radiostilte.

Je staat nu echt machteloos, bellen met helpdesk is zinloos, webcare team houdt mijn signaal in de gaten.......
Bij deze een groot "mea culpa mea maxima culpa.. " van mij.

Je hebt gelijk en het proces blijkt in de praktijk volledig anders uit te pakken dan dat wij dachten. De downtime bij deze migraties blijkt geen 1-5 minuten te zijn maar men knipt hele strengen fiber door en patched deze vervolgens in een periode van 1-6 uur af.

Ik heb XMS geïnformeerd en we zijn aan het onderzoeken wat we met het hele verhaal aan moeten. Wat de situatie des te pijnlijker maakt is dat we vooraf juist de bedoeling hadden om de migratie zo pijnloos mogelijk door te voeren en de klanten netjes te informeren.

We zijn (samen met XMS) druk bezig om dit te escaleren en met Reggefiber veegteams samen te stellen die vandaag nog bij klanten langsgaan om openstaande problemen te herstellen. Als het goed is heb je een kwartier geleden ook een telefoontje gehad.

to be continued..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Bedankt Denan.

Nu komt het vast goed. Het begint met het besef.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denan schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:07:
[...]

Je hebt gelijk en het proces blijkt in de praktijk volledig anders uit te pakken dan dat wij dachten. De downtime bij deze migraties blijkt geen 1-5 minuten te zijn maar men knipt hele strengen fiber door en patched deze vervolgens in een periode van 1-6 uur af.
Klopt idd.
Toen ik hier gemigreerd werd, was ik naar de monteur gegaan die de werkzaamheden uitvoerde.
Hij deed inderdaad een hele bundel vezels tegelijk.
Hij zij tegen mij, de downtime ligt ongeveer tussen de paar minuten, tot een halve dag.
Afhankelijk hoe snel ik met jou vezel bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Even een update mbt soest:
Er zijn nog zo'n 16 locaties waarop de patching niet goed is. Engineers zijn momenteel bezig om die patchings 1 voor 1 na te lopen en te herstellen. HIerna zijn alle migraties in Soest afgerond, voor de komende periode staat er niets meer op de planning.

[ Voor 23% gewijzigd door denan op 22-10-2011 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
6-maanden jubileum van het ticket gevierd. Oplossing nog steeds niet in zich, eea is nog steeds bij vlagen zo traag als stront in een trechter. Daarbuiten is het net acceptabel. Inmiddels zijn we er proefondervindelijk achter gekomen dat het probleem zich niet voor lijkt (echter: korte test) te doen met een dynamisch IP adres.

Maar goed, dan gaan er weer weken voorbij dat je niets hoort. Je belt weer eens. Meneer, ik ga het uitzoeken, ik bel U vandaag nog terug. Standaard helpdesk, de verwachting was laag, en dat bleek terecht: er is niet teruggebeld.

zucht.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Ik zou zeggen: leg het bij webcare neer.. maar dan moet je wel iets minder cryptisch zijn in je beschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Internet is bij vlagen een aantal dagen traag. Dit uit zich in pagina's die niet willen laden, of slechts na herhaaldelijke reloads. Youtube filmpjes die stotteren door gebrek aan data, enzovoorts. Op de betere momenten gebeurt dit ook nog steeds, maar is er, zoals dat heet, mee te werken. De downloadtests zoals de XMS Helpdesk die aanraad (oa BBned) zijn op de slechte momenten erg slecht (Zo doet het BBned 1 GByte bestand het momenteel met een geweldige 3.4 KB/sec, is GoT voor als je veel geduld hebt, en (voor wat die waard is) wil speedtest.net niet eens starten, laat staan laden). Tijdens dat alles is mijn IPv6 tunnel (over IPv4 naar HE) wel in staat de volle 50 Mbit vol te trekken; hetgeen sterk doet vermoeden dat het probleem upstream van mijn eigen fysieke vezel zit, denkelijk in de routering. De 42Networks DRG416 in de mterkast is al vervangen, zonder resultaat. Ik heb een vast IP, middels een dynamisch IP leek eea goed te werken, met het terugzetten naar het vaste IP was het probleem ook weer terug. Dit laatste is een week of twee geleden gebeurd (vraag me niet waarom zo'n basisstap 5 maanden moet duren), sindsdien is het weer stil (en zou ik afgelopen vrijdag teruggebeld worden).

Ik kan middels PM meer klantgevens leveren, uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja... als jouw HE tunnel wel de volle 50 mbit/s haalt, dan kan het natuurlijk nooit in eigen apparatuur thuis zitten maar ligt het wellicht aan de routeringen van XMS. Dat de route naar jouw HE tunnel endpoint toe wel snel is, is dan overigens ook best wel mazzel :P

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Tell me about it... Het vervelende is dat je dan te maken krijgt met de diverse beheer partijen, die de bal doorspelen, tickets sluiten, niet terugkoppelen, enzovoorts. Effectief begin je elke keer dat je belt weer vanaf square 1. "momentje meneer, dit is een enorm ticket, ik moet het even doorlezen".

[ Voor 88% gewijzigd door ijdod op 22-10-2011 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:24

Fiber

Beaches are for storming.

Zit je vast aan XMS of kun je overstappen op een andere glasvezel provider? Hebben ze je lijn al een keer doorgemeten? Doet iptv het wel goed? Al een andere DNS server geprobeerd? Google, Open DNS, etc.

Ik ga er maar even vanuit dat je computer wel up-to-date is met voldoende geheugen en vrije hd ruimte...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Fiber schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 16:41:
Zit je vast aan XMS of kun je overstappen op een andere glasvezel provider?
Alleen XMS, vziw.
Hebben ze je lijn al een keer doorgemeten?
Onbekend. Wel is er destijds in de wijkverdeler het eea gewijzigd (vervangen), en heeft met de DRG vervangen. Neemt niet weg dat een gare vezel problemen moet geven op alle verkeer, en daarnaast de errorcounters op de fiber apparatuur zou moeten laten oplopen.
Doet iptv het wel goed?
Gebruik ik niet.
Al een andere DNS server geprobeerd? Google, Open DNS, etc.
Ja; ondanks dat daar het probleem niet zit.
Ik ga er maar even vanuit dat je computer wel up-to-date is met voldoende geheugen en vrije hd ruimte...
Meerdere PC's geprobeerd, al was het maar omdat de helpdesk niet overweg kan met de linux bak die er normaal tegenaan hangt als router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny67
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 21:10
Alles werkt hier weer.

Vanavond stond er iemand voor de deur, was druk met iemand in gesprek aan de telefoon, die volgens mij druk aan het patchen was.

Ook nog gebeld door het Soester glasvezelcentrum, goed gesprek mee gehad.

We proberen alles maar weer te vergeten en kijken weer vooruit.

Iedereen bedankt, in het bijzonder Denan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ijdod schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 16:25:
Tell me about it... Het vervelende is dat je dan te maken krijgt met de diverse beheer partijen, die de bal doorspelen, tickets sluiten, niet terugkoppelen, enzovoorts. Effectief begin je elke keer dat je belt weer vanaf square 1. "momentje meneer, dit is een enorm ticket, ik moet het even doorlezen".
Mja het is en blijft ook wel een vaag iets. Normaal zijn er twee scenario's:

* Rotte vezel / poort in POP: Alleen jij hebt er last van maar in die logica zou ALLES bij jou traag moeten zijn, incl. je HE tunnel.

* Routeringsprobleem bij provider zelf waardoor de ene route wel snel is ( je HE tunnel ) en andere routes niet. Maar dan zouden meer mensen daar last van moeten hebben.

....

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ijdod Kun je een ifconfig van de interface pasten waar je internet aan hangt? En zou je een tcpdump -s0 kunnen doen voor die interface op het moment dat t traag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Danny67 schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:27:
Iedereen bedankt, in het bijzonder Denan.
Ik zat thuis op de bank, de meeste dank gaat uit naar de mensen die tot 8 uur 's avonds bezig zijn geweest om de problemen te herstellen. Dit was in ieder geval een wijze les voor de volgende migraties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 20:26:
@ijdod Kun je een ifconfig van de interface pasten waar je internet aan hangt? En zou je een tcpdump -s0 kunnen doen voor die interface op het moment dat t traag is?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr xxxxx  
          inet addr:85.223.xx.xx  Bcast:85.223.63.255  Mask:255.255.240.0
          inet6 addr: fe80::xxxx/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:92428670 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:51820583 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:100 
          RX bytes:135166992875 (135.1 GB)  TX bytes:6185448699 (6.1 GB)

tcpdump wordt aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nah, dat is het alvast niet.. Ik dacht heel even aan een mismatch in je netmask ofzo. ben benieuwd naar de dump en of er icmp berichten in staan, of resets, out of order pkts en wat de response tijd is van van alles.
Hoe zijn je ping tijden trouwens naar de gw en verder? En met welke v6 tunnel provider connect je, en wat is de route daarheen? Van je router naar de v6 tunnel end-point is ook gewoon v4 natuurlijk, en dan performed blijkbaar wel. Het lijkt er dan ook sterk op dat de route terug niet overal bekend is, en dat is hier wel eens eerder voorbij gekomen.. Toen had iemand een adres wat volgens de helft van het netwerk op een andere pop uithing (ik geloof dat Denan dat toen uitgevonden had). Je zou evt een ander vast adres kunnen aanvragen om te zien of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
En wat krijg je bij een trace naar tweakers.net?
Mogelijk dat de ASR waarop je zit aan het buggen is.
Dit probleem is namelijk niet de eerste keer dat het voorbij komt in dit topic!

Voorbeeld van mijn verbinding ter vergelijking:

tracert tweakers.net

Tracing route to tweakers.net [213.239.154.35]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 <1 ms <1 ms <1 ms 1-72-223.ftth.xms.internl.net [85.223.72.1]
3 1 ms 1 ms 1 ms vlan335.newxr1.nik-asd.internl.net [217.149.196.45]
4 1 ms 1 ms 1 ms vlan335.newxr1.nik-asd.internl.net [217.149.196.45]
5 1 ms 1 ms 1 ms amsix.true.nl [195.69.144.171]
6 2 ms 1 ms 1 ms 10ge-e600-1.ams7.true.nl [87.233.1.218]
7 2 ms 1 ms 2 ms tweakers.net [213.239.154.35]

Trace complete.

[ Voor 20% gewijzigd door White_Collar op 22-10-2011 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
C:\Users\aurora>tracert tweakers.net

Tracing route to tweakers.net [213.239.154.35]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms     1 ms     1 ms  musashi.yoruichi.local [10.10.10.1]
  2     1 ms     1 ms     1 ms  1-48-223.ftth.xms.internl.net [85.223.48.1]
  3     *        *        *     Request timed out.
  4     *        *        *     Request timed out.
  5     *        *        *     Request timed out.
  6     *        *        *     Request timed out.
  7     *        *        *     Request timed out.
  8     *        *        *     Request timed out.
  9     4 ms     4 ms     4 ms  vlan335.newxr1.nik-asd.internl.net [217.149.196.45]
 10     4 ms     4 ms     5 ms  amsix.true.nl [195.69.144.171]
 11     5 ms    14 ms    17 ms  10ge-e600-1.ams7.true.nl [87.233.1.218]
 12     4 ms     4 ms     4 ms  tweakers.net [213.239.154.35]

Trace complete.

C:\Users\aurora>

Die stapel Timeouts hebben er voor zover ik me kan herinneren altijd in gezeten, staat me bij dat daar vroeger een aantal private IP adressen in terugkwamen. (maar zit me nu af te vragen of ik nu niet in de war ben met de MPLS omgeving @ work)

Overigens heeft tracepath wel een flag dat 'ie assymmetrisch gerouteerd wordt. Alleen wordt die flag als onbetrouwbaar gezien, geen idee wat daar de norm voor is.

[ Voor 9% gewijzigd door ijdod op 22-10-2011 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dan zit jij waarschijnlijk ook nog in een oud gebied. Misschien de migratie nog even afwachten. Die zou in jouw geval de problemen wel eens kunnen oplossen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te zien weten de icmp berichten je wel gewoon te vinden. Ik zou mn static laten aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 21:23:
Zo te zien weten de icmp berichten je wel gewoon te vinden. Ik zou mn static laten aanpassen
Heb destijds al een paar keer aangegeven dat ik dat geen probleem vond; het is al eens eerder geopperd als mogelijkheid. In eerste instantie ligt die bal bij de provider, 's mijns inziens. Er is echter nooit wat mee gebeurd; ik zal het zelf volgende weeks eens aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sja.. tis een behoorlijk vaag probleem. Ik denk dat ze bij XMS er ook geen raad mee weten. Dus hoe meer je zelf aandraagt, hoe groter de kans dat t opgelost wordt. Als sr network engineer moet je toch aardig wat hints voor ze hebben ;)
Ik kan dat verhaal even niet terugvinden wat ik vorig jaar las over eenzelfde situatie, maar daar was dus een IP geregistreerd bij 2 pops. En aangezien een DHCP adres wel werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 20:06

Jheroen

Jheroen

Wie weet of de 'gratis' SD ontvanger die je bij XMS kunt bestellen inmiddels de A 140 is? Iemand van XMS vertelde dat deze uitgeleverd wordt wanneer je de SD optie kiest. Daarnaast zou deze versie identiek zijn aan de betaalde HD versie?

Heeft iemand (positieve) ervaring met powerline adapters ipv trekken van kabels overal heen?

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
ijdod schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 21:30:
[...]

Heb destijds al een paar keer aangegeven dat ik dat geen probleem vond; het is al eens eerder geopperd als mogelijkheid. In eerste instantie ligt die bal bij de provider, 's mijns inziens. Er is echter nooit wat mee gebeurd; ik zal het zelf volgende weeks eens aankaarten.
Leg het even bij webcare neer, een static IP komt in principe uit een aparte orderinterface en handmatig aanpassingen daarin maken is lastig.. maar het is wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 00:12
Luuk1983 schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 12:30:
[...]

Ik ga een beetje offtopic, maar dit is een bekend probleem in het algemeen als je geluid van een apparaat naar een surround set gaat leiden. Het probleem is dat een TV het beeldsignaal moet gaan verwerken. Dit kan heel even duren, afhankelijk van hoeveel beeldverbeteraars er aan staan op de TV. Er zit dus een kleine vertraging in van het moment dat je TV het beeldsignaal ontvangt tot het moment dat het beeld daadwerkelijk getoond wordt. Moet je TV veel doen (bijvoorbeeld tussenliggende frames 'verzinnen' of ambilight aansturen) dan zal deze vertraging aanzienlijk zijn, tot soms wel 10-tallen milliseconden.

Het geluid komt eigenlijk vrijwel zonder vertraging uit de speakers van je surroundset. Het geluid zal voor gaan lopen op het beeld. En dat zie je. De enige manier om dit totaal op te lossen is een receiver die HDMI 1.3 ondersteund en zowel het beeld als het geluid via de receiver naar je TV laten lopen. HDMI 1.3 ondersteund lip-sync, waarmee beeld en geluid gelijk gehouden kunnen worden. (Lipsync voorkomt dat het geluid uit de pas gaat lopen, als het geluid eenmaal niet synchroon loopt zal deze dat niet meer corrigeren).

Een goedkopere oplossing is om zoveel mogelijk dingen op de TV uit te zetten die rekenkracht (en daarmee tijd) kosten. Een klein voorbeeld: ik had vroeger hetzelfde met mijn blu-ray speler. Als ik 'Intelligent Frame Creation' op de TV aanzet (techniek om het beeld soepeler te laten lopen), dan moet de TV extra frames gaan verzinnen en dat kost tijd. Ik zag bij blu-rays heel snel dat het geluid niet meer klopte. Met 'Intelligent Frame Creation' uit was dit probleem veel minder zichtbaar omdat de TV veel minder tijd nodig had om het beeld weer te geven.

Nu heb ik overigens een HDMI 1.4 versterker, dus problem solved ;)
ik wil hier nog ff op terug komen. Ik dacht eerst :"alle uitleg klinkt logisch" maar ik heb hiervoor (meer dan een maand geleden) Ziggo gehad. ook daarvan ging het geluid direct van mijn TV naar de versterker (via zo'n lichtkabeltje), en daar heb ik nooit last gehad van het niet synchroon lopen van beeld en geluid. Het geluidstekkertje zit nog steeds op dezelfde plek, en nu (met XMS) heb ik er wel last van.

Ik kan mij dus eigenlijk niet voorstellen dat het aan mijn installatie ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
En waar ligt het dan wel aan volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:52
kuwerti schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 20:25:
[...]
Wellicht een andere encoding die langzamer decodeert? (of zeg ik hier nu iets doms?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Caelorum schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 21:45:
[...]

Wellicht een andere encoding die langzamer decodeert? (of zeg ik hier nu iets doms?)
De bitrate van de stream is wel een kwakje hoger als die van de Ziggo. Misschien nu net hoog genoeg voor je TV om er net iets te veel moeite mee te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
j1nx schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 22:39:
[...]

De bitrate van de stream is wel een kwakje hoger als die van de Ziggo. Misschien nu net hoog genoeg voor je TV om er net iets te veel moeite mee te hebben.
Gelijk, Ziggo zet het ook 1:1 door, net zoals Glashart media ;)
Dat maakt het probleem des te vager.

[ Voor 5% gewijzigd door White_Collar op 23-10-2011 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet in alle gevallen 1:1 bij Ziggo

De mpeg videostreams van de HD-zenders worden bij Ziggo DVB-C wel 1:1 doorgegeven.
De mpeg videostreams van de SD-zenders worden bij Ziggo DVB-C niet 1:1 doorgegeven (bitrate shaping).
De mpeg videostreams van de SD-zenders worden bij GHM DVB-C wel 1:1 doorgegeven.

Verschil tussen die laatste 2:
http://www.hostfile.nl/images/z3lg1iu18v/4130/ziggo.png
http://www.hostfile.nl/images/0zndj5ea3v/4129/ghm.png

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2011 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrarifreak
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@webcare team

Gisteravond op verschillende zenders problemen gehad via IPTV, de zender gaat op zwart dan moet er worden geschakeld naar een andere zender.
Daarna lijkt het weer te werken, dit gebeurd op verschillende STB's.
Afgelopen tijd gebeurd het vaker maar gisteravond was het niet meer normaal, analoog werkte normaal dus aan de uitzending lag het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

pffffff, heb me eigen suf heen en weer zitten klikken voordat ik het zag. Dat zegt mij genoeg ;)

Valt op zich wel mee dan.

Nou ja, dan weet ik het ook niet. Zal wel de reden zijn waarom ze hdmi 1.3+ hebben uitgevonden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ferrarifreak schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 09:56:
@webcare team

Gisteravond op verschillende zenders problemen gehad via IPTV, de zender gaat op zwart dan moet er worden geschakeld naar een andere zender.
Daarna lijkt het weer te werken, dit gebeurd op verschillende STB's.
Afgelopen tijd gebeurd het vaker maar gisteravond was het niet meer normaal, analoog werkte normaal dus aan de uitzending lag het niet.
Kan je ons via DM je adresgegevens toesturen, dan kunnen we naar dit probleem gaan kijken voor je -Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
kuwerti schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 20:25:
ik wil hier nog ff op terug komen. Ik dacht eerst :"alle uitleg klinkt logisch" maar ik heb hiervoor (meer dan een maand geleden) Ziggo gehad. ook daarvan ging het geluid direct van mijn TV naar de versterker (via zo'n lichtkabeltje), en daar heb ik nooit last gehad van het niet synchroon lopen van beeld en geluid. Het geluidstekkertje zit nog steeds op dezelfde plek, en nu (met XMS) heb ik er wel last van.

Sinds een maand of 4 heb ik ook 'out of sync' geluid bij veel uitzendingen (vooral live dingen als het journaal. Reclames/series zijn gewoon in sync) op Rtl4-HD. Rtl4-SD werkt prima. Ook op Net5 zijn een aantal uitzendingen lichtelijk uit sync, vooral 'het blok'. Aangezien ik via sat kijk heb ik een andere bron dan jullie. Met dezelfde problemen kan het dus alleen maar in de bron bij RTL zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:48
denan schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 11:48:
[...]

Sinds een maand of 4 heb ik ook 'out of sync' geluid bij veel uitzendingen (vooral live dingen als het journaal. Reclames/series zijn gewoon in sync) op Rtl4-HD. Rtl4-SD werkt prima. Ook op Net5 zijn een aantal uitzendingen lichtelijk uit sync, vooral 'het blok'. Aangezien ik via sat kijk heb ik een andere bron dan jullie. Met dezelfde problemen kan het dus alleen maar in de bron bij RTL zitten.
Ik heb hetzelfde, valt vooral op bij RTL Boulevard, en het lijkt de ene keer 'erger' dan de andere keer.
Wel slecht van RTL, lijkt mij toch één van de dingen die je echt goed wilt hebben :)

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Packardhell schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 12:00:
[...]

Ik heb hetzelfde, valt vooral op bij RTL Boulevard, en het lijkt de ene keer 'erger' dan de andere keer.
Wel slecht van RTL, lijkt mij toch één van de dingen die je echt goed wilt hebben :)
Klopt. Het blok is ook echt niet op aan te zien op HD. Net of alle stemmen nagesynced zijn. En ze hebben daar ook last van 'vreemd' camerawerk. Zodra er een 'wide angle' shot (geen idee of dat zo heet.. ik ben geen cameraman.. @rekenblok: jij weet daar meer van :)) komt lijkt het net of het een 3d beeld is en zitten in de HD uitzendingen rode/blauwe lijntjes om alles wat in de verte staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jheroen schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 10:54:
Wie weet of de 'gratis' SD ontvanger die je bij XMS kunt bestellen inmiddels de A 140 is? Iemand van XMS vertelde dat deze uitgeleverd wordt wanneer je de SD optie kiest. Daarnaast zou deze versie identiek zijn aan de betaalde HD versie?
XMS levert de A140 als gratis SD ontvanger, deze is met uitzondering van de HDMI kabel hetzelfde als de A140 die gebruikt wordt als HD ontvanger. -Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abhaas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 20:08
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 13:47:
[...]

XMS levert de A140 als gratis SD ontvanger, deze is met uitzondering van de HDMI kabel hetzelfde als de A140 die gebruikt wordt als HD ontvanger. -Tim
Hier kan je dan ook gewoon HD zenders mee ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abhaas schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 15:31:
[...]

Hier kan je dan ook gewoon HD zenders mee ontvangen?
Het pakket met alle HD zenders kun je aanvragen via Mijn XMS. Hierna kun je deze zenders bekijken via de A140. Om de HD zenders in de juiste kwaliteit te ontvangen is het raadzaam de A140 met een HDMI kabel aan te sluiten. - Sophie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:46
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 15:39:
[...]

Het pakket met alle HD zenders kun je aanvragen via Mijn XMS. Hierna kun je deze zenders bekijken via de A140. Om de HD zenders in de juiste kwaliteit te ontvangen is het raadzaam de A140 met een HDMI kabel aan te sluiten. - Sophie
Maar standaard zitten er toch al een paar HD-zenders in het basispakket. Dus begrijp ik het goed dat je met de 'gratis' A140 als je een HDMI-kabel pakt dus gewoon HD-zenders kan ontvangen? Dus er is geen verschil meer tussen de SD en HD ontvanger? Er is nu dus nog alleen maar de STB zonder harddisk en de STB met harddisk?

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb de voorganger A130 gehad met het basispakket en dan kan je inderdaad een aantal HD zenders zien zonder extra HD abonnement.
Wel leuk dat de A140 nu 'gratis' is ipv de A110 :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le-xxx-ie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-08 08:14
Als ik iets opneem van 13th street gaat dat prima. Echter, als ik het weer af wil spelen is er geen ondertiteling meer.

Het gebeurd als ik tijdens een programma begin met opnemen (als ik 100% zeker ben dat er ondertiteling is), maar ook met ingeplande opnames.

Is dit al bekend ? (Het zal toch niet zijn dat ik iets verkeerds gedaan heb ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
Ik heb trouwens steeds vaker problemen met mijn Amino 532, Bij mij staat dat ding altijd aan (mijn keuze) Het probleem is dat ik elke avond als ik de tv aanzet (op zijn vroegst) 18:00 ik beeld krijg en dan staat er iets als "verbinding verbroken" of "tvgids verversen" Ik moet dan de PVR hard resetten, dus niet even power knoppie maar echt stroom eraf en weer erop.

Begin me daar wel aan te ergeren ik heb het zon beetje elke dag. In de slaapkamer staat een Amino 110 staat ook 24/7 aan en ook hier heb ik dat probleem.

Weet iemand trouwens als je de Amino 532 uitzet en je hebt een schedule gemaakt voor opname, of hij deze dan nog wel opneemt ? gaat de PVR vanzelf aan en weer uit of doet ie het in de stand=by stand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
In standby stand kan de PVR uiteraard gewoon geplande opnames maken, ik zou de STB dus gewoon standby zetten als je hem niet gebruikt.

[ Voor 53% gewijzigd door ik222 op 24-10-2011 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Volgens mij gaat die 532 echt naar de klote op dit moment, wil even een programma pauzeren wat ik normaal ook doe, krijg ik de melding dat ik moet formatteren, wil ik dat doen krijg ik error code 2.

http://imageshack.us/f/830/20111024212115.jpg/

Dit zijn weer van die dingen dat ik denk "dok je 250 euro voor een pvr en dan werkt het nog niet vlekkeloos"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 18:32
Heb je de aansteker er maar alvast bijgelegd, mocht de apparatuur het echt laten afweten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwinvangestel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-05-2022
Ik zie dat onder het Glashartmedia infokanaal de EPG wordt gebruikt als nieuwsoverzicht. Daarin valt me op dat er in november een nieuwe zenderindeling komt. Weet iemand meer daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:06
MiK schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:26:
Volgens mij gaat die 532 echt naar de klote op dit moment, wil even een programma pauzeren wat ik normaal ook doe, krijg ik de melding dat ik moet formatteren, wil ik dat doen krijg ik error code 2.

Dit zijn weer van die dingen dat ik denk "dok je 250 euro voor een pvr en dan werkt het nog niet vlekkeloos"
Is die hdd niet gewoon naar de klote?

Als er geen garantie meer opzit, hang 'm dan eens aan een pc en kijk of je daar smart info kan uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MiK schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:26:

Ik heb dat ook al 2 maal gehad.
Kreeg vanmiddag wel een berichtje dat ik naar de xms winkel moet gaan.
Maar daar heb ik gewoon even weinig zin in, ivm de gezondheid van mijn vader (ernstig).
Heb andere dingen aan mijn hoofd.

En ik weet 200% zeker dat ze daar hetzelfde constateren als ik heb geconstateerd.
Mijn 532 is gewoon kaduuk.
Er zit vermoedelijk een los contact in het ding, want als ik hem een tik geeft doet ie het weer.
Heb alles al geprobeerd, kabels vervangen, adapter doorgemeten, hd geformateerd, software opnieuw geladen etc etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 00:12
Packardhell schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 12:00:
[...]

Gelukkig, ik ben niet de enige. Ik dacht even dat het aan mij zou liggen ;) Even de reactie van webcare afwachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Ja mij proberen ze ook naar een XMS huis te lokken. Alsof ik een uur ga tuffen van Leiden naar Utrecht even heen en weer... Dit is trouwens al mijn tweede 532. Ik kijk het nog even aan, anders ga ik ze bellen weer voor een nieuwe.

Beginnen ze vast weer dat ik eerst naar het XMS huis moet gaan, moet ik weer uitleggen dat niet iedereen zo gek is een uur heen en een uur terug te gaan met de auto naar utrecht.

EDIT

Na het spanningsloos maken van de pvr kan ik weer pauzeren of recorden. Ik heb de melding ook niet meer gekregen dat ik de schijf moet formatteren.

[ Voor 16% gewijzigd door boswandeling op 24-10-2011 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die m532's zijn gewoon faal apparaten van de bovenste plank. Wel een 'geruststelling' om te lezen dat dit op WGDO netwerken dus net zo goed geldt als op WBA+ bij Lijbrandt :)

De m532 is voor mij ook vanaf het begin dat ik 'm had een grote ergernis geweest. In het begin meer mislukte opnames dan gelukte (is op een geg. moment opgelost). Maar ondertussen gebruikte ik al m'n eigen PVR oplossing gebaseerd op DVB-C en was de m532 niet meer dan een veredelde timeshift-bak (want dat blijf ik het handigst vinden aan een PVR).
Toen begon de m532 steeds uit te vallen en weer te rebooten. Bleek dat de stroom aansluiting (het 12v connectortje) bijna geen contact meer maakte. Probleem gemeld bij Lijbrandt, moest ook maar naar een Reggefiber winkel gaan (die in Almere). Daar met een andere adapter hetzelfde probleem geconstateerd. Uiteindelijk had ik binnen een week een vervangende binnen.... en god zij dank een M540!

Stuk betere bouwkwaliteit, betere afstandsbediening, betere infrarood ontvangst, stukken sneller, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:39:
[...]

Ik heb dat ook al 2 maal gehad.
Kreeg vanmiddag wel een berichtje dat ik naar de xms winkel moet gaan.
Maar daar heb ik gewoon even weinig zin in, ivm de gezondheid van mijn vader (ernstig).
Heb andere dingen aan mijn hoofd.

En ik weet 200% zeker dat ze daar hetzelfde constateren als ik heb geconstateerd.
Mijn 532 is gewoon kaduuk.
Er zit vermoedelijk een los contact in het ding, want als ik hem een tik geeft doet ie het weer.
Heb alles al geprobeerd, kabels vervangen, adapter doorgemeten, hd geformateerd, software opnieuw geladen etc etc...
Hmm, ook gelijk een goed excuses om met bij mij op de koffie te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MiK schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 22:05:
[...]

Beginnen ze vast weer dat ik eerst naar het XMS huis moet gaan, moet ik weer uitleggen dat niet iedereen zo gek is een uur heen en een uur terug te gaan met de auto naar utrecht.

[...]
Gelukkig heeft mijn 540 nog geen kuren gekregen.... Mij krijgen ze ook met geen stok naar een XMS-huis. Dichtstbijzijnde XMS-huizen zitten in Utrecht (Overvecht als ik me niet vergis en dat is eigenlijk al een buurt waar je liever niet rondloopt) en Amersfoort. Allebei een uur reizen met het OV.

Maar het product "PVR" moet nog wel wat verbeterd worden hoor. Heb nou al een paar keer gehad, dat ik op de REC-knop heb gedrukt toen er een programma begon maar dat de PVR er na ruim een kwartier gewoon mee stopt. In de EPG staat dan blijkbaar nog het vorige programma en dan stopt hij dus iets van 15 minuten nadat dat programma afgelopen zou zijn... Als je 2 programma's (op verschillende zenders) direct na elkaar op wil nemen, dan kan dat niet omdat je hebt ingesteld dat je een kwartier uitloop op wil nemen en de PVR je niet de mogelijkheid geeft om dat eenmalig niet te doen..... (En die uitloop heb ik juist ingesteld, omdat ik anders af en toe het laatste stukje van een programma mis.)

Opnemen werkt vaak goed, maar helaas niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn toch echt firmware problemen die oplosbaar zijn, als er de nodige effort in gestoken wordt.
Ik gebruik zelf een eigen 'PVR' (Tvheadend) op de SD iptv streams, daar kan ik probleemloos overlappende programma's mee opnemen en ook meerdere programma's (op verschilende zenders ;) ) tegelijk.
Dus het ligt m.i. echt aan de PVR soft/firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:45
elwinvangestel schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:30:
Ik zie dat onder het Glashartmedia infokanaal de EPG wordt gebruikt als nieuwsoverzicht. Daarin valt me op dat er in november een nieuwe zenderindeling komt. Weet iemand meer daarover?
Ben benieuwd of het alleen indeling betreft, of ook toevoegingen van zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 00:43:
[...]

Gelukkig heeft mijn 540 nog geen kuren gekregen.... Mij krijgen ze ook met geen stok naar een XMS-huis. Dichtstbijzijnde XMS-huizen zitten in Utrecht (Overvecht als ik me niet vergis en dat is eigenlijk al een buurt waar je liever niet rondloopt) en Amersfoort. Allebei een uur reizen met het OV.

Maar het product "PVR" moet nog wel wat verbeterd worden hoor. Heb nou al een paar keer gehad, dat ik op de REC-knop heb gedrukt toen er een programma begon maar dat de PVR er na ruim een kwartier gewoon mee stopt. In de EPG staat dan blijkbaar nog het vorige programma en dan stopt hij dus iets van 15 minuten nadat dat programma afgelopen zou zijn... Als je 2 programma's (op verschillende zenders) direct na elkaar op wil nemen, dan kan dat niet omdat je hebt ingesteld dat je een kwartier uitloop op wil nemen en de PVR je niet de mogelijkheid geeft om dat eenmalig niet te doen..... (En die uitloop heb ik juist ingesteld, omdat ik anders af en toe het laatste stukje van een programma mis.)

Opnemen werkt vaak goed, maar helaas niet altijd.
Ik ben erg tevreden over de PVR (M540) tot nu toe. Wij zijn hier thuis niet erg veeleisend qua opnemen (en nemen ook weinig op) en zijn eigenlijk nog niet tegen de beperkingen aangelopen. Timeshiften werkt super goed en dat is eigenlijk de voornaamste reden om de PVR aan te schaffen. Maar dat betekent niet dat het niet beter kan.

Dingen die volgens mij beter kunnen (let op Webcare! ;)):
  • Ondertiteling. Bij sommige zenders (met name Discovery science) heeft de ene keer wel ondertiteling bij een opname, de andere keer niet. Er is ook geen mogelijkheid om bij een opname de ondertiteling te kiezen, Maar ik vind dat het weergeven van de Nederlandse ondertiteling in ieder geval standaard zou moeten zijn.
  • Idem voor kanalen met meerdere geluidssporen. Sommige zenders hebben meerdere talen.
  • Opnames na elkaar op verschillende zenders gaan nog wel eens fout (ik denk door de overlap?), zoals al eerder aangegeven.
  • Niet echt een probleem, maar wel iets wat ik heel handig zou vinden: als ik een programma aan het kijken ben en ik wil dat programma opnemen, dan kan ik natuurlijk op 'rec' drukken. Echter, dan moet ik ook handmatig de opname stoppen. Om het huidige programma op te nemen moet ik eerst naar de guide gaan, het huidige programma selecteren en kiezen voor 'opnemen'. Ik zou graag een 'neem op' knop hebben als ik de informatie van het huidige programma bekijk (dus als je aan het kijken bent op 'OK' en dan op blauw voor info te klikken, naast de mogelijkheden om SD of HD te kiezen, een geluidsspoor te kiezen of een ondertitelingtaal te kiezen). Zo hoef je niet eerst naar de guide te gaan. Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel.
Verder werkt alles gewoon prima :)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Luuk1983 we hebben jouw ideeën op de signaleringslijst gezet. - Sophie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
@Luuk:

Ik ben het niet eens met je punt dat je standaard de nederlandse ondertiteling eronder wil hebben. Ik vind dat persoonlijk weer hoogst irritant :)

Met betrekking tot het opnemen op meerdere zenders achter elkaar: Die overlap is er natuurlijk voor aanwezig dat je niks mist van de show. Soms loopt een programma iets uit. Als je de overlap zou verkorten loop je de kans dat je dus een stuk van het vorige programma mist. Het snel op record drukken vind ik dan wel een strak punt.

@webcare: snelle reactie. Dat stemt ons klanten zeer gerust :)

[ Voor 6% gewijzigd door muppet99 op 25-10-2011 09:35 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:57
[...]

Dus als ik het goed begrijp zijn er geen meerkosten meer voor een SD en HD ontvanger, behalve dat de gebruiker er zelf een HDMI kabel tussen moet plaatsten?

Als dat zo is hebben dus alle A130 kopers dus min of meer voor niets een meerprijs betaald? :(

Of zie ik iets over het hoofd?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
muppet99 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:35:
@Luuk:
Ik ben het niet eens met je punt dat je standaard de nederlandse ondertiteling eronder wil hebben. Ik vind dat persoonlijk weer hoogst irritant :)
Het mooiste zou zijn dat je zelf kan kiezen natuurlijk. Maar ik vind als je NIET kan kiezen, dat je standaard de default van de zender moet aanhouden en dat is eigenlijk altijd met NL ondertiteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:35:
Als dat zo is hebben dus alle A130 kopers dus min of meer voor niets een meerprijs betaald? :(
Ik denk dat dat gewoon vooruitgang is. Iets wat eerst was kan later veranderen. Waarschijnlijk is het prijstechnisch nu interessant geworden om één model uit te geven in plaats van meerdere. Dus ja, nieuwe klanten hebben er voordeel bij en hoeven niks bij te betalen voor de HD-box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Luuk1983 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:45:
[...]

Ik denk dat dat gewoon vooruitgang is. Iets wat eerst was kan later veranderen. Waarschijnlijk is het prijstechnisch nu interessant geworden om één model uit te geven in plaats van meerdere. Dus ja, nieuwe klanten hebben er voordeel bij en hoeven niks bij te betalen voor de HD-box.
Early adopter fee. De meeste bedrijven houden hier rekening mee zodat oude klanten zich niet benadeeld voelen.

Ik heb hier ook nog de 130 staan, en onder het mom van ik heb er al 100 euro aan uitgegeven, ga ik niet nog een keer upgraden voor geld. Ik wacht wel tot XMS eens "basic business psychology for dummies" heeft uitgelezen en de bij behorende termen wat beter begrijpt ;).

Begrijp me niet verkeerd. Digitale TV is strakker dan waar dan ook, het internet is puik qua service (was anders) en qua upptime/kwaliteit. Echter, er zit weinig beweging in, en on the long run is XMS best wel duur in vergelijking met de concurenten.

Nu is er geen offset, ik verwacht dat ze daar vast ook ooit wel mee komen. Belonen van nieuwe klanten is begrijpenlijk, maar het vasthouden van klanten is dat ook ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Le-xxx-ie schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 18:05:
Als ik iets opneem van 13th street gaat dat prima. Echter, als ik het weer af wil spelen is er geen ondertiteling meer.

Het gebeurd als ik tijdens een programma begin met opnemen (als ik 100% zeker ben dat er ondertiteling is), maar ook met ingeplande opnames.

Wij gaan kijken of wij dit probleem hier ook hebben en kijken hoe wij dit probleem met je kunnen oplossen. - Sophie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Luuk1983 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:17:
[...]
• Niet echt een probleem, maar wel iets wat ik heel handig zou vinden: als ik een programma aan het kijken ben en ik wil dat programma opnemen, dan kan ik natuurlijk op 'rec' drukken. Echter, dan moet ik ook handmatig de opname stoppen. Om het huidige programma op te nemen moet ik eerst naar de guide gaan, het huidige programma selecteren en kiezen voor 'opnemen'. Ik zou graag een 'neem op' knop hebben als ik de informatie van het huidige programma bekijk (dus als je aan het kijken bent op 'OK' en dan op blauw voor info te klikken, naast de mogelijkheden om SD of HD te kiezen, een geluidsspoor te kiezen of een ondertitelingtaal te kiezen). Zo hoef je niet eerst naar de guide te gaan. Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel.
Als je nu tijdens een programma op rec drukt stop hij al automatisch aan het einde van het huidige programma. In de huidige implementatie is er juist geen mogelijkheid om te blijven opnemen tot je hem handmatig stopzet. Al kan je dat natuurlijk wel min of meer bereiken door handmatig een hele lange opname in te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
ik222 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 10:16:
Als je nu tijdens een programma op rec drukt stop hij al automatisch aan het einde van het huidige programma. In de huidige implementatie is er juist geen mogelijkheid om te blijven opnemen tot je hem handmatig stopzet. Al kan je dat natuurlijk wel min of meer bereiken door handmatig een hele lange opname in te plannen.
oh, dat wist ik niet! Ik vind het in ieder geval niet logisch. Als ik gewoon op rec duw moet de PVR gewoon opnemen tot ik 'm stop of tot de harddisk vol is. Want anders ben je (weer) afhankelijk van de TV-gids. Als ik alleen het huidige programma wil opnemen dan wil ik dat via de TV-gids of via de info van het programma kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MiK schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 22:05:
EDIT

Na het spanningsloos maken van de pvr kan ik weer pauzeren of recorden. Ik heb de melding ook niet meer gekregen dat ik de schijf moet formatteren.
Mocht het uitzetten van amino na gebruik en voor gebruik weer inschakelen geen oplossing bieden, kun je voor de zekerheid de nieuwste software inladen. als dit niet helpt, laat het ons dan weten - Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:41: Ik heb de beschikking over een amino 110 en het ding doet ongeveer wel wat je ervan mag verwachten, niet supersnel en af en toe wat hick-ups, maar waar ik nog niet achter ben is of je hem uit mag zetten, of niet.
De eerste dagen zette ik hem uit en dan kreeg ik hem bijna niet meer aan; duurde zeker een minuut of vijf voordat het lukte; nu staat hij permanent aan.
Ik heb natuurlijk geprobeerd om zowel in de handleiding als hier in het topic zo goed mogelijk na te lezen of ik hierover iets staat, misschien heb ik iets gemist, maar het blijft mij onduidelijk.
Zou je ons hiervoor via DM ook nog even je adresgegevens kunnen sturen ? - Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Darkangle schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 10:03:
Early adopter fee. De meeste bedrijven houden hier rekening mee zodat oude klanten zich niet benadeeld voelen.

Ik heb hier ook nog de 130 staan, en onder het mom van ik heb er al 100 euro aan uitgegeven, ga ik niet nog een keer upgraden voor geld. Ik wacht wel tot XMS eens "basic business psychology for dummies" heeft uitgelezen en de bij behorende termen wat beter begrijpt ;).
XMS (en de andere ISP's) hebben gewoon een vaste prijs die ze moeten betalen om die boxen in te kopen. Als dan later (door nieuwe afspraken/acties/bulkkorting) de inkoopprijzen omlaag gaan is het toch alleen maar netjes dat nieuwe klanten daar gebruik van kunnen maken.

Acties lopen altijd maar als klant ga je er toch niet van uit dat een actie die nu loopt automatisch ook voor iedereen van de afgelopen jaren opgaat? Een isp moet die kosten tenslotte zelf ook gewoon betalen en het geld moet ergens vandaan komen.

Ik wil best 'basic business psychology for dummies' downloaden en lezen.. maar op voorwaarde dat jij de bestseller "there's no such thing as a free lunch" oppikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
denan schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:10:
[...]

XMS (en de andere ISP's) hebben gewoon een vaste prijs die ze moeten betalen om die boxen in te kopen. Als dan later (door nieuwe afspraken/acties/bulkkorting) de inkoopprijzen omlaag gaan is het toch alleen maar netjes dat nieuwe klanten daar gebruik van kunnen maken.

Acties lopen altijd maar als klant ga je er toch niet van uit dat een actie die nu loopt automatisch ook voor iedereen van de afgelopen jaren opgaat? Een isp moet die kosten tenslotte zelf ook gewoon betalen en het geld moet ergens vandaan komen.

Ik wil best 'basic business psychology for dummies' downloaden en lezen.. maar op voorwaarde dat jij de bestseller "there's no such thing as a free lunch" oppikt ;)
Trust me, ik ben me daar van bewust. :)

Echter, vergeef me asl ik dit verkeerd gezien heb (ben niet echt bekend met de huidige aanbiedingen) maar reken even mee:

Mijn abbo: Klant vannaf het begin, de volle prijs moeten betalen (figuurlijk) voor de 110, 130, GEEN voordeel van inschrijven toendertijd en toegang tot dezelfde tijdelijke acties (tijdelijke line upgrade bv) en zelfs een kleine prijs verhoging voor het abbo, als ik mijn 130 (waarvoor ik pilot tester was) wil upgraden naar iets nieuwers moet ik wederom geld bij leggen.

Nieuw abbo: Gratis TV topbox, 3 maanden korting, alle eventuele sinterklaas/kerst acties.

Je hebt helemaal gelijk, er bestaat geen gratis lunch, maar er zijn gradaties van hoe je kan omgaan met mensen die early adopters fee betalen voor alles. Wat ik terug gekregen heb is zeer stabiele TV en internet, maar dat is iets wat ik eigenlijk ook wel verwacht, ongeacht. ;).

Natuurlijk geld dat de bulk kortingen opgaan voor werving van nieuwe klanten; echter een nieuwe klant voor een jaar vs een oude klant van 6 jaar da's nogal een verschil in winst ;). Ik hoef geen handouts, nog een "free lunch". Echter helemaal niets is een beetje kaal in vergelijking, zowel op papier, als gevoels matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:52
Lijkt me alsof het meer loont om elk jaar over te stappen op een andere aanbieder. Blijven switchen tussen XMS en KPN glasvezel oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Storing Interactieve TV: Authenticatie mislukt

In verband met een storing kunnen er mogelijk problemen optreden bij de Interactieve Televisiedienst van XMS. Mocht je de melding 'Authenticatie mislukt' te zien krijgen, dan ervaar je mogelijk problemen met het ontvangen van de pluspakketten of een van de extra betaalde diensten zoals Moviemax.

Wegens deze storing, kunnen er tijdelijk ook geen wijzigingen aangebracht worden aan het Interactieve Televisieabonnement via Mijn XMS. Er wordt uiteraard gewerkt aan een oplossing voor dit probleem. -Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Darkangle schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:27:
Natuurlijk geld dat de bulk kortingen opgaan voor werving van nieuwe klanten; echter een nieuwe klant voor een jaar vs een oude klant van 6 jaar da's nogal een verschil in winst ;). Ik hoef geen handouts, nog een "free lunch". Echter helemaal niets is een beetje kaal in vergelijking, zowel op papier, als gevoels matig.
Ik snap je punt en dacht ooit ook zo.. tot ik zag wat het allemaal kost om zoiets door te voeren. Wellicht een beetje flauw: maar jij hebt al 6 jaar kunnen genieten van glasvezel en hebt ook in de pilot gratis IPTV kunnen ontvangen. Dat heeft die nieuwe klant niet.

Verder is er echt geen absolute noodzaak om de 130 voor een 140 te vervangen, diensttechnisch zul je geen verschil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caelorum schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:50:
[...]

Lijkt me alsof het meer loont om elk jaar over te stappen op een andere aanbieder. Blijven switchen tussen XMS en KPN glasvezel oid.
Loont altijd maar heb je zin in die rompslomp.
Een jaar wachten hoeft bij Ziggo trouwens niet eens,want die hebben geen jaarkontrakten meer.
Mijn overbuurman doet exact hetzelfde,zegt XMS op, gaat naar Ziggo,wacht een paar maandjes,gaat terug naar XMS waar ie 100 mbits krijgt voor de prijs van 50 mbits en mooie acties met decoders,in december verloopt zijn jaarkontract bij XMS dus dan gaat ie weer terug naar Ziggo, krijgt daar dat mooie wireless modem en een interactieve decoder voor een paar knaken en kan vanwege het ontbreken van de jaarkontrakt optie bij Ziggo,weer terug naar XMS zodra daar een leuke optie is.
Overbodige spulletjes verkoopt ie gewoon (heb nog een Humaxje van hem gekocht voor Ziggo voor weinig) en zijn vorige interactieve Ziggo decoder heeft ie voor een leuk bedrag toen ie de laatste keer naar XMS ging,op marktplaats verkocht.
Nu gaat hij in december weer terug naar Ziggo,krijgt daar naast het nieuwste modem,een nieuwe interactieve PVR,een leuke korting voor de eerste 3 maanden.
Na die 3 maanden zal ie zich wel weer bij XMS melden als daar wat leuks is.
Hij heeft zo steeds het nieuwste van het nieuwste en kijkt minimaal een half jaar gratis door wat de acties en de verkoop opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
denan schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:14:
[...]

Ik snap je punt en dacht ooit ook zo.. tot ik zag wat het allemaal kost om zoiets door te voeren. Wellicht een beetje flauw: maar jij hebt al 6 jaar kunnen genieten van glasvezel en hebt ook in de pilot gratis IPTV kunnen ontvangen. Dat heeft die nieuwe klant niet.

Verder is er echt geen absolute noodzaak om de 130 voor een 140 te vervangen, diensttechnisch zul je geen verschil zien.
Gratis? Niet bij mijn weten, alleen de HD content toen was gratis (welke we aan het testen waren), mijn rekening ging niet omlaag. De upgrade maakt technisch niet veel uit, maar de 130 werd toen aangeboden met de hint dat HDD recording in een toekomstige firmware release een optie werd.

Zie ook nicks punt ;). En al had ik de pilot IPTV gratis gehad, dat weegt nog steeds niet op tegen de voordelen van een gratis decoder en een paar maanden korting (als we het over alleen de cijfertjes hebben).

Het lijkt de laatste tijd een cultuur geworden in nederland (ik heb een externe view op dat soort zaken, leuk om te zien) om long time commitment af te straffen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Darkangle schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:30:
Het lijkt de laatste tijd een cultuur geworden in nederland (ik heb een externe view op dat soort zaken, leuk om te zien) om long time commitment af te straffen :).
En juist daarom had XMS vorig jaar een actie waarbij alleen de vaste klanten beloond werden.

Wat het wel lastig maakt is dat je binnen een ISP (even generiek vanuit mijn ervaring bij verschillende ISP's.. niet puur op XMS) te maken hebt met afdelings budgetten. Marketing zal vast een eigen budget hebben waarmee men de orderintake omhoog kan schroeven. Operations zal vooral budget hebben om de processen te verbeteren en mensen aan te nemen.. Budgetten voor 'bestaande klanten' zijn vaak maar heel beperkt.. maar ik ben het met je eens dat zulke acties een ISP wel aantrekkelijker maken. Nederland is een land van puntenplakkers en bonnetjes spaarders... dus een gouden kans om zoiets bij een ISP te introduceren (1 punt voor elke maand dat je klant bent.. in te ruilen in de webshop van de ISP voor een muis, een nieuwe afstandbediening, etc).

@gratis iptv: sorry.. dat had natuurlijk moeten zijn "gratis HD voordat iemand anders het kon gebruiken". En hadden jullie niet aan het eind van de pilot de optie om de 130 met grote korting te behouden?

@nick: je bent er weer! (ga je nou ook op XMS stemmen in de "beste ISP:" thread? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door denan op 25-10-2011 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Je moet er maar zin in hebben... En vaak zijn dat ook nog de types die het hardste klagen als er wat mis gaat...

Maar, niets nieuws onder de zon, vroeger waren er ook al mensen die op die manier een krant lazen. En tegenwoordig moet je bijna ook zo met je werkgevers omgaan als je een beetje vooruit wil in deze wereld. Het is helaas niet mijn stijl, anders had ik vast nog wel eens heel rijk kunnen worden.

Komt er dit jaar weer een extraatje voor trouwe klanten rond de sinterklaas of zo? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
denan schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:35:
[...]

En juist daarom had XMS vorig jaar een actie waarbij alleen de vaste klanten beloond werden.
Gezien ik de nieuwsbrief niet ontvang (ander verhaal, opgegeven), wat heb ik gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ontbrekende zenders

Bericht van Glashart Media:
Op dit moment is er een probleem met de aanlevering van het signaal van onderstaande zenders.

TV Oranje
Brava NL
Schlager TV
GPTV
Brava 3D
Er wordt aan gewerkt om het probleem zo spoedig mogelijk te verhelpen. - Sophie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Darkangle schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:46:
[...]
Gezien ik de nieuwsbrief niet ontvang (ander verhaal, opgegeven), wat heb ik gemist?
Stond hier ook in de thread. Bestaande klanten konden kiezen uit korting, een maand edl gratis of nog iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Darkangle schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:46:
[...]
Je bent de enige niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Le-xxx-ie schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 18:05:

Bij onze opstelling kunnen wij wel een programma opnemen en afspelen met Nederlandse ondertiteling. Het probleem zijn wij vaker bij klanten tegengekomen. Het heeft ermee te maken dat er op een zender vaak meerdere opties zijn in welke taal je het programma wilt horen en ondertiteld wilt hebben. Om dit probleem op te kunnen lossen, wil ik je vragen je adresgegevens via DM of naar webcare@kantoor.xmsnet.nl te sturen. Zo kunnen wij dit probleem aankaarten bij de juiste mensen om het probleem in toekomst hopelijk te kunnen verhelpen. - Sophie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:37

GerkeP

Vragen mag altijd........

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:34:
[...]

Bij onze opstelling kunnen wij wel een programma opnemen en afspelen met Nederlandse ondertiteling. Het probleem zijn wij vaker bij klanten tegengekomen. Het heeft ermee te maken dat er op een zender vaak meerdere opties zijn in welke taal je het programma wilt horen en ondertiteld wilt hebben. Om dit probleem op te kunnen lossen, wil ik je vragen je adresgegevens via DM of naar webcare@kantoor.xmsnet.nl te sturen. Zo kunnen wij dit probleem aankaarten bij de juiste mensen om het probleem in toekomst hopelijk te kunnen verhelpen. - Sophie
Hier het zelfde, opnames van 13th street syfy en TV5 zijn zichtbaar met ondertiteling, bij opnames ontbreekt de ondertiteling.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Darkangle schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:27:
Nieuw abbo: Gratis TV topbox, 3 maanden korting, alle eventuele sinterklaas/kerst acties.
Tegenwoordig moet je toch 4,95 per maand betalen voor digitale TV? Dus je STB is gratis, maar je moet maandelijks een bedrag betalen?
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:48:
Ontbrekende zenders

Op dit moment is er een probleem met de aanlevering van het signaal van onderstaande zenders.

TV Oranje
Brava NL
Schlager TV
GPTV
Brava 3D
Doe rustig aan, of liever gezegd, laat die zenders maar helemaal weg als het even kan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Luuk1983 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:48:
[...]

Tegenwoordig moet je toch 4,95 per maand betalen voor digitale TV? Dus je STB is gratis, maar je moet maandelijks een bedrag betalen?
(Even als summary voor de afgelopen pagina)
Als je nu IPTV neemt en langer als 2 jaar klant bent, dan word je als langer blijvende klant gestraft en ben je duurder uit als dat je hem direct gekocht had. Maar je hebt dan wel wel 24 zegel-puntjes voor je nieuwe native ipv6 router uit de webshop.

en welkom terug Nick
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:34:
[...]

Bij onze opstelling kunnen wij wel een programma opnemen en afspelen met Nederlandse ondertiteling. Het probleem zijn wij vaker bij klanten tegengekomen. Het heeft ermee te maken dat er op een zender vaak meerdere opties zijn in welke taal je het programma wilt horen en ondertiteld wilt hebben.
Waarom word de opname dan niet weggezet als RAW TS, dan blijven alle geluids sporen en ondertitels behouden en kun je tijdens het afspelen gewoon weer kiezen.

Ja, dat vraagt een hoop ruimte, maar die ruimte is zo duur niet meer vandaag de dag, dus ......

[ Voor 37% gewijzigd door j1nx op 25-10-2011 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Luuk1983 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:48:
[...]
Ik dacht altijd dat als je die 4.95 per maand betaalde dat dan die STB in bruikleen was... O-) Ik weet weet nog wel dat het in de begintijd van iptv anders was, toen moest je die box kopen maar betaalde je geen 4.95 per maand extra. :)
[...]
Doe rustig aan, of liever gezegd, laat die zenders maar helemaal weg als het even kan :*)
Ik had ze ook nog niet gemist moet ik zeggen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:48:
Ontbrekende zenders

TV Oranje
Brava NL
Schlager TV
GPTV
Brava 3D
O nee, niet Schlager TV! Hopelijk werkt hij weer zodra ik thuis ben :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
My-life schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:34:
[...]

O nee, niet Schlager TV! Hopelijk werkt hij weer zodra ik thuis ben :+ .
Je kunt Schlager TV ook via internet bekijken: http://www.schlagertv.nl/?menu_id=21 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die link vraagt om een password.

YouTube heeft ook genoeg...

http://youtu.be/RgyA7a6OOB0

[ Voor 54% gewijzigd door Fiber op 25-10-2011 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:04:
[...]

Mocht het uitzetten van amino na gebruik en voor gebruik weer inschakelen geen oplossing bieden, kun je voor de zekerheid de nieuwste software inladen. als dit niet helpt, laat het ons dan weten - Tim
Uiteraard ook geprobeerd, we zullen zien hoe het apparaat zichzelf presenteerd de aankomende tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

A140 SD ontvanger . Wablief ? Vautje lijkt me. A110 is SD, A140 HD, toch ????
Zie ook hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Moet op de website dan nog geupdate worden: daar staat dat je, "om nu of later HDTV te kunnen kijken", een speciale box moet bestellen die 50 euro extra kost.

Je gaat natuurlijk geen 50 euro betalen voor een HDMI-kabeltje ter waarde van 8 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebo66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-03-2024
Bijna wekelijks moet ik opnieuw inloggen op dit forum terwijl ik mijn sessie steeds voor een jaar vast leg rarara?
Ik heb ook een 532 box maar ervaar de problemen niet die hier beschreven staan en verder heb ik een XMS huis op loopafstand.

Maar even een vraagje;
Als ik iets opneem kan ik ook een programma pauzeren en als ik iets opneem kan ik ook een opname bekijken er is dus veel meer mogelijk dan tot nu toe wordt gebruikt.
En dan mijn vraag; wanneer kan ik meerdere programma's tergelijkertijd opnemen?
Wordt hier al naar gekeken en wat is de status?

Hoe zit het eigenlijk met de netschijf en de mogelijkheid om je eigen content op je televisie te kunnen bekijken; dit was één van de hot items tijdens een XMS bijeenkomst in Utrecht toen nog met Folkert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
wiebo66 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 01:03:
Hoe zit het eigenlijk met de netschijf en de mogelijkheid om je eigen content op je televisie te kunnen bekijken; dit was één van de hot items tijdens een XMS bijeenkomst in Utrecht toen nog met Folkert.
Zover ik weet is dat al langere tijd geleden afgeschoten ivm rechten van de content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luuk1983 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 08:54:
[...]

Zover ik weet is dat al langere tijd geleden afgeschoten ivm rechten van de content.
Volgens mij heeft tegenwoordig bijna elke TV wel een USB-aansluiting waar je je USB-schijf op aan kan sluiten om je eigen content af te kunnen spelen.

Ik neem af en toe weleens een film van een collega mee naar huis op een USB-stick. Kwestie van in de TV pluggen en kijken maar.

Voorlopig doe ik het gewoon lekker met de 540. Het apparaat heeft zo zijn beperkingen, maar daar werken we wel omheen. In de toekomst zie ik zelf meer heil in een HTPC-achtige oplossing, die zowel op het IPTV-netwerk (bedraad) als op het internet (draadloos) komt.
Pagina: 1 ... 11 ... 50 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat direct over ervaringen met XMS Glasvezel, dus NIET over onderwerpen die mogelijk gerelateerd zijn, zoals de recente discussies over de legaliteit van usenet, deze horen simpelweg in een apart topic thuis.

Verder zullen uitgebreide flamewars tussen bepaalde personen in dit topic niet worden toegestaan, dit is al een paar keer voorgekomen in dit topic, en zal direct aangepakt worden middels een OW en/of ban.