Denk dat er met een budget van 400 euro niet veel anders zal zijn.
Dus een G7 of anders loopt al snel richting het dubbele.
Dus een G7 of anders loopt al snel richting het dubbele.
Verwijderd
Hij had ook al naar een A7II gekeken, en die is simpelweg veel, veel, beter in low light. Geen enkele DSLR is optimaal voor jou om mee te filmen. Aan je eis m.b.t een groot zoombereik zoek je standaard consumentencamcorder.pandit schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:58:
[...]
Ik moet bekennen dat ik nauwelijks heb gefilmd met de D7200, maar de eerste poging was niet slecht, Ik vind het nogal een boude uitspraak, F.West wil ook low light fotograferen en dat is de D7200 juist erg goed. Eigenlijk is geen enkele dlsr optimaal voor videofilmen, Hierbij is een groot zoombereik en een motorzoom voor mij essentieel.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2017 15:28 ]
Nee klopt, (heel) goede AF is bij cello e.d. niet nodig. Ook andere dingen die ik af en toe film (timelapse-achtige dingen) kunnen ook wel prima met manual focus.Barrycade schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:18:
Hij wilt zijn broer filmen die cello speelt. Zo ver ik weet is een cello speler niet echt mobiel.
Dus lekker boeie AF tijdens filmen. AF gewoon manueel doen.
Daar zou ik dus mijn keuze niet op stuk laten lopen.
Bij long exposures is een top LCD wel erg handig.
Maar zelfs daar is een mouw aan te passen.
Keuze is aan jou. Maar met een budget van 1300 euro is er zeker wat moois te koop.
Die vader van die vriend (eigenaar van een fotozaak) noemde eerst idd de D7200 ook, maar toen ik de low-light noemde stapte hij daar juist weer vanaf en noemde die A7. Als ik zo kijk lijkt mij de grotere sensor in de A7 een groot voordeel.pandit schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:58:
[...]
Ik moet bekennen dat ik nauwelijks heb gefilmd met de D7200, maar de eerste poging was niet slecht, Ik vind het nogal een boude uitspraak, F.West wil ook low light fotograferen en dat is de D7200 juist erg goed. Eigenlijk is geen enkele dlsr optimaal voor videofilmen, Hierbij is een groot zoombereik en een motorzoom voor mij essentieel.
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Volgens https://www.dpreview.com/...6636&y=0.5898948448320082 is de A7 een mooie ruisarme camera , maar moet de D7200 toch voor laten gaan, al zijn de verschillen niet schokkend. Ik ben in ieder geval onder de indruk van mijn foto's gemaakt met hoge ISO waardes tijdens oud en nieuw.F.West98 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:14:
[...]Die vader van die vriend (eigenaar van een fotozaak) noemde eerst idd de D7200 ook, maar toen ik de low-light noemde stapte hij daar juist weer vanaf en noemde die A7. Als ik zo kijk lijkt mij de grotere sensor in de A7 een groot voordeel.
Verwijderd
Bizar dat Dxomark er heel wat anders van maakt, blijkbaar is het in de echte wereld toch anders.pandit schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 07:51:
[...]
Volgens https://www.dpreview.com/...6636&y=0.5898948448320082 is de A7 een mooie ruisarme camera , maar moet de D7200 toch voor laten gaan, al zijn de verschillen niet schokkend. Ik ben in ieder geval onder de indruk van mijn foto's gemaakt met hoge ISO waardes tijdens oud en nieuw.
Verwijderd
Hmm ik denk dat ik dan liever het kleine formaat van de A7 heb ten koste van dat kleine beetje ruis. Enige nadeel is wel dat de FE-objectieven wat duurder zijn.pandit schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 07:51:
[...]
Volgens https://www.dpreview.com/...6636&y=0.5898948448320082 is de A7 een mooie ruisarme camera , maar moet de D7200 toch voor laten gaan, al zijn de verschillen niet schokkend. Ik ben in ieder geval onder de indruk van mijn foto's gemaakt met hoge ISO waardes tijdens oud en nieuw.
Verwijderd
Zou je uit kunnen leggen waarom jouw voorkeur uitgaat naar dit objectief i.p.v. de Nikon 35 of 50mm?Harribo schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:40:
Denk voor de nikon dslr aan de nikon 35mm(of50mm) f1.8 of nog beter , mijn favoriet, de sigma 17-50 os hsm f2.8.
Ik zou ook nog even goed kijken naar hoeveel geld je wilt investeren. Full frame is leuk maar het verschil met crop is erg klein qua ruisprestaties en beeldkwaliteit. Je bent in staat een onderwerp iets meer van de achtergrond te onderscheiden door een kleinere 'depth of field'. Maar zet een goede 2.8/1.8 lens op een crop body en je krijgt ook een mooie 'blurry' background.F.West98 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:00:
[...]
Hmm ik denk dat ik dan liever het kleine formaat van de A7 heb ten koste van dat kleine beetje ruis. Enige nadeel is wel dat de FE-objectieven wat duurder zijn.
Ik denk dat het dan de A7 wordt, dus iig alvast bedankt voor het advies
Verwijderd
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Als ik zo even kijk in de PW lijken E-mount lenzen allemaal relatief duur te zijn, ook voor APS-C, zeker als je stabilisatie wil (wat op zich wel handig is met de A6300 en de A7. A7 II heeft dat niet nodig maar die valt dan weer buiten budget). De Fujifilm valt echt buiten budget, de Panasonic is wel interessant maar lijkt toch iets minder goed beeld te hebben. Nikon lijkt idd wel een stuk goedkoper.walletje-w schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:46:
[...]
Ik zou ook nog even goed kijken naar hoeveel geld je wilt investeren. Full frame is leuk maar het verschil met crop is erg klein qua ruisprestaties en beeldkwaliteit. Je bent in staat een onderwerp iets meer van de achtergrond te onderscheiden door een kleinere 'depth of field'. Maar zet een goede 2.8/1.8 lens op een crop body en je krijgt ook een mooie 'blurry' background.
Nadelen van Full Frame (ook mirroless):
- Dure lenzen
- Zware lenzen
- Grote lenzen
- Soms grotere body
Ik ben nu juist in de overgang van Full Frame naar Crop omdat ik de voordelen niet langer vind opwegen tegen de nadelen.
Als ik jou was zou ik dus ook zeker even uitrekenen welke lenzen je wilt kopen, of in de toekomst en welk budget daar bij komt kijken. De Sony A7 serie zijn prachtige camera's maar er zijn ook nog andere alternatieven die ook voldoen. Bijvoorbeeld de sony A6300/A6500, Fujifilm X-T2, Panasonic G80 of dus inderdaad de 7200, die qua body misschien iets groter is maar qua lenzen weer snel kleiner kan worden. Dus als je een tas mee moet nemen naar een shoot dan heb je minder ruimte nodig.
Hmm dat is toch heel anders dan ik overal lees. De D610 is helaas ook boven budget, zeker als je er een degelijke lens bij wil. Heeft ook geen 1080p60 wat ik toch eigenlijk wel wil.Universal Creations schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:06:
Doorgaans is het verschil tussen aps-c en crop ongeveer 1 stop. Wat sony met de A7 heeft gedaan, ik weet het niet, maar de hoge iso ruis is gewoon prut voor een fullframe (mijn antieke 5D2 doet het op de native iso's zelfs beter). De AF van de A7 is ook nu niet bepaald geweldig en de bediening is ook niet geweldig. Ik zou als ik weinig te besteden had en per se fullframe willen hebben, gewoon voor een D610 gaan.
Verwijderd
Als je binnen de pricewatch filtert op "Sony E Mount" dan komen daar ook een hele boel FE lenzen tussen te staan. De FE lenzen heb je nodig voor de sony A7, daar werken de E lenzen niet op. Voor de 6300 heb je de E lenzen nodig en kun je ook FE lenzen gebruiken. Ja het aanbod goede E lenzen is niet heel hoog maar qua prijs zijn er toch een heel aantal die goed betaalbaar zijn.F.West98 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:34:
[...]
Als ik zo even kijk in de PW lijken E-mount lenzen allemaal relatief duur te zijn, ook voor APS-C, zeker als je stabilisatie wil (wat op zich wel handig is met de A6300 en de A7. A7 II heeft dat niet nodig maar die valt dan weer buiten budget). De Fujifilm valt echt buiten budget, de Panasonic is wel interessant maar lijkt toch iets minder goed beeld te hebben. Nikon lijkt idd wel een stuk goedkoper.
[...]
Nee klopt, maar het is niet zo dat alle FE-lenzen enorm veel duurder zijn dan de niet-FE-lenzen. Dat bedoelde ik.walletje-w schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:54:
[...]
Als je binnen de pricewatch filtert op "Sony E Mount" dan komen daar ook een hele boel FE lenzen tussen te staan. De FE lenzen heb je nodig voor de sony A7, daar werken de E lenzen niet op. Voor de 6300 heb je de E lenzen nodig en kun je ook FE lenzen gebruiken. Ja het aanbod goede E lenzen is niet heel hoog maar qua prijs zijn er toch een heel aantal die goed betaalbaar zijn.
De 80D lijkt soms iets meer ruis te hebben (https://www.dpreview.com/...605&y=-0.3215915597862821) maar inderdaad niet al te erg. Maar als het kan heb ik eigenlijk liever een mirrorless omdat die toch lichter en kleiner zijn, waardoor je er toch makkelijker langer mee rondloopt zonder een nekband oid.De goedkoopste lenzen ga je simpelweg voor Canon vinden met ook vaak de beste prijs/kwaliteit verhouding.
En misschien heb ik er overheen gelezen maar waarom geen Canon 80D? Dat is ook een prachtige camera met goede auto focus, film mogelijkheden, en ruisprestaties die vele malen beter zijn dan je RX100
Duidelijk.F.West98 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:13:
[...]
Nee klopt, maar het is niet zo dat alle FE-lenzen enorm veel duurder zijn dan de niet-FE-lenzen. Dat bedoelde ik.
Dan raad ik je toch eerst eens aan om naar een foto winkel te gaan om het gewicht te ervaren. Je komt nu van een RX100 af dus alles gaat een groot verschil zijn en met iedere keuze ga je blij worden.[...]
De 80D lijkt soms iets meer ruis te hebben (https://www.dpreview.com/...605&y=-0.3215915597862821) maar inderdaad niet al te erg. Maar als het kan heb ik eigenlijk liever een mirrorless omdat die toch lichter en kleiner zijn, waardoor je er toch makkelijker langer mee rondloopt zonder een nekband oid.
Hallo hé, dat is echt wel totaal geen relevante situatie, iso25600 met een aps-cF.West98 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:13:
De 80D lijkt soms iets meer ruis te hebben (https://www.dpreview.com/...605&y=-0.3215915597862821)
De A7II heeft dezelfde sensor dus dat zou niet uit moeten maken, dan zou ik eerder door moeten sparen voor een A7S, maar die is echt flink wat duurder. Wel jammer dat de A7 inderdaad al enigszins verouderd is.walletje-w schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:24:
[...]
Dan raad ik je toch eerst eens aan om naar een foto winkel te gaan om het gewicht te ervaren. Je komt nu van een RX100 af dus alles gaat een groot verschil zijn en met iedere keuze ga je blij worden.
Daarnaast hangt het bij de Sony A7 series heel erg af welke lens je eraan koppelt of je ook nog maar een beetje voordeel hebt qua gewicht. Daarnaast is een 80D ook niet zo zwaar, zeker niet in vergelijking met een 5DIV waar genoeg fotografen een hele dag mee rondlopen of dus die sony A7 met een full frame lens.
Zelf zou ik de Sony A7 simpelweg niet aanraden, oude sensor, zeer slecht met scherpstellen. Dan zou je zoals Universal Creations als benoemde een 5DII kunnen kopen die hetzelfde presteert enkel in een iets kleiner formaat. Het enige 'voordeel' van de A7 tegenover de 7200 of 80D is een full frame sensor maar zelfs daar verliest hij het op ruisprestaties. Wat je dan dus overhoud is enkel een kleinere 'depth of field'. Voor de rest lever je overal op in en dat zou ik het dus bij lange na niet waard vinden.
Dan of doorsparen voor een A7II, of een 6300/7200/80D.
Universal Creations schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:28:
[...]
Hallo hé, dat is echt wel totaal geen relevante situatie, iso25600 met een aps-c![]()
Maar buiten dat, de 80D is idd minder sterk op hoge iso's, staat wel een hele berg tegenover t.o.v. de D7200 en A7. De G80 is een ander verhaal, maar ook die komt ook op een paar vlakken te kort als het gaat om fotografie (batterijleven, optisch zoeker, AF-tracking). Een G80 mag dan wel lichter zijn, maar het gaat om 225gram (exclusief sloot accu's die je bij de G80 meer nodig hebt). En dan de lenzen. De 80D met 18-135 STM erop is redelijk onverslaanbaar qua prijs/kwaliteit en gemak.
Zoom.Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:28:
Bedankt voor jullie advies/mening Harribo en Sj44k13.
[...]
Zou je uit kunnen leggen waarom jouw voorkeur uitgaat naar dit objectief i.p.v. de Nikon 35 of 50mm?
Video-AF t.o.v. beiden werkt stukken beter. AF in het algemeen met fotografie ook stukken beter dan de A7. Dan de bediening en ergonomie. De 80D heeft een touchscreen wat kantelbaar is. Knoppen die je makkelijk en snel kunt bedienen (en ja, ook makkelijk dan die van de D7200). Accuduur van de A7 is ruk. Bouwkwaliteit van de A7 is ook niet echt om over naar huis te schrijven. De D7200 heeft een dubbel kaartslot, wat wel een aardig pluspunt is t.o.v. de 80D en A7-serie. En dan de quirks van de A7 nog.... opstarttijden die eerder te vergelijken zijn met een computer dan met een camera, vastlopers. De D7200 is typisch Nikon en de menu's en functies daarvan zijn ook niet altijd even logisch geplaatst. Oké, de 80D is ook niet perfect, maar de meeste zaken kun je vrij snel vinden vergeleken met Nikon (en ja, ook mensen die al eeuwig Nikonian zijn, stuiten zo nu en dan op onlogische zaken in de software van Nikons).F.West98 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:45:
Wat voor voordelen zitten er verder aan de 80D tegenover de D7200 en A7 (naast goede en goedkope lenzen)?
Oja? Sigma op 35mm f/2.8 vs 35/1.8 op f/2.8 en Sigma op 50mm f/2.8 vs 50/1.8 op f/2.8Harribo schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:55:
Daar komt bij dat ik deze sigma scherper bij mij over komt dan die 2 primes van nikon.
[ Voor 24% gewijzigd door Universal Creations op 05-01-2017 23:26 ]
[ Voor 52% gewijzigd door Harribo op 05-01-2017 23:41 ]
Bedankt voor je uitgebreide en toch wel vrij overtuigende uitlegUniversal Creations schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:15:
[...]
Video-AF t.o.v. beiden werkt stukken beter. AF in het algemeen met fotografie ook stukken beter dan de A7. Dan de bediening en ergonomie. De 80D heeft een touchscreen wat kantelbaar is. Knoppen die je makkelijk en snel kunt bedienen (en ja, ook makkelijk dan die van de D7200). Accuduur van de A7 is ruk. Bouwkwaliteit van de A7 is ook niet echt om over naar huis te schrijven. De D7200 heeft een dubbel kaartslot, wat wel een aardig pluspunt is t.o.v. de 80D en A7-serie. En dan de quirks van de A7 nog.... opstarttijden die eerder te vergelijken zijn met een computer dan met een camera, vastlopers. De D7200 is typisch Nikon en de menu's en functies daarvan zijn ook niet altijd even logisch geplaatst. Oké, de 80D is ook niet perfect, maar de meeste zaken kun je vrij snel vinden vergeleken met Nikon (en ja, ook mensen die al eeuwig Nikonian zijn, stuiten zo nu en dan op onlogische zaken in de software van Nikons).
Remote shooting met wifi is op de 80D kinderspel, op een D7200 een uitdaging
Het focussysteem van de D7200 is als het er op aan komt beter en ook de beeldkwaliteit is net wat beter als je heel erg gaat pushen. Of je laatste beetje extra op beide vlakken nodig gaat hebben in de praktijk, valt te betwijfelen.
Als je DSLR's gewend bent wel, vergelijken met ander systeemcamera's is het niet zo groot.Universal Creations schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:15:
Accuduur van de A7 is ruk.
kan je dat toelichten:?, mijn ervaring is dat het een prima solide camera is.Bouwkwaliteit van de A7 is ook niet echt om over naar huis te schrijven.
De opstarttijd is snel genoeg om als je een foto wil maken en de camera hangt aan een strap dat tegen de tijd dat je de camera bij je oog hebt je een foto kan schieten. En vastlopers heb ik geen ervaring mee. Wel lees ik dat sommige EF-FE adapters voor vastlopers kunnen zorgen maar dat is niet de schuld van sonyDe D7200 heeft een dubbel kaartslot, wat wel een aardig pluspunt is t.o.v. de 80D en A7-serie. En dan de quirks van de A7 nog.... opstarttijden die eerder te vergelijken zijn met een computer dan met een camera, vastlopers.
Ik wilde zeggen dat de sony goede remote control mogelijkheden had met de play memories app, maar helaas is in de praktijk de wifi alleen nuttig om de bestanden over te brengen naar je smartphone.Remote control heb ik nog niet aan de praat kunnen krijgenDe D7200 is typisch Nikon en de menu's en functies daarvan zijn ook niet altijd even logisch geplaatst. Oké, de 80D is ook niet perfect, maar de meeste zaken kun je vrij snel vinden vergeleken met Nikon (en ja, ook mensen die al eeuwig Nikonian zijn, stuiten zo nu en dan op onlogische zaken in de software van Nikons).
Remote shooting met wifi is op de 80D kinderspel, op een D7200 een uitdaging
Het focussysteem van de D7200 is als het er op aan komt beter en ook de beeldkwaliteit is net wat beter als je heel erg gaat pushen. Of je laatste beetje extra op beide vlakken nodig gaat hebben in de praktijk, valt te betwijfelen.
ora et labora
Het zou ook nog kunnen dat Canon pas op de CP+ beurs met met nieuwe modellen komt. Die is eind februari. Er zijn geruchten over de 800D als opvolger van de 750D,Shrake schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:11:
Ik hoopte eigenlijk dat Canon misschien een opvolger voor de 100D of 750D zou presenteren op de momenteel lopende CES, maar daar lijkt het helaas niet op.
“I'd give an arm to be ambidextrous!"
Verwijderd
De USM versie is net zo geschikt voor video, want de motor is net zoals de STM versie heel precies en gelijkmatig aan te sturen. Deze versie is wat duurder omdat de focusmotor sneller is dan de STM, die eigenlijk ook echt niet langzaam is. Daarnaast heeft de USM versie de mogelijkheid met een speciale aanstuurmodule via contactpunten aan de onderkant van de lens, elektronisch te zoomen. Dat is wel heel mooi als je graag zoomt tijdens filmen.F.West98 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 00:49:
Bedankt voor je uitgebreide en toch wel vrij overtuigende uitleg
Welke lens zou je me aanraden om mee te beginnen bij de 80D? In de PW staan twee kits. De 18-135 lijkt me iets flexibeler (beter inzetbaar), maar de USM is wellicht minder geschikt voor video dan de STM? Of losse body met los objectief?
Hoe kom je tot deze 3?Shrake schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:11:
Sorry dat ik me niet aan een vast formaat hou, maar ik ga dus beginnen met DSLR fotografie en ben nu aan het twijfelen tussen 3 modellen als beginners toestel.
Ik heb min of meer al besloten om voor een Canon te gaan en twijfel nu heel veel tussen de 100D, 1300D en 750D, echter kan ik niet tot een uiteindelijk besluit komen en dus hoop ik dat iemand kan adviseren.
Filmen vind ik niet zo belangrijk voor deze camera, de aanschaf is puur voor foto's maken (al zeg ik natuurlijk niet gelijk dat er nooit mee gefilmd zal worden, maar daar weeg ik niet zwaar aan).ikweethetbeter schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:13:
[...]
Hoe kom je tot deze 3?
Vergeet de 100D. Dit is in basis een oude sensor in een nieuw compact jasje.
Vergeet ook de 1300D. Dit is een oude sensor in een oud jasje.
Als het Canon moet zijn, ga dan voor een 750D of 70D.
Maar er is meer dan alleen Canon! Ga je alleen foto's maken, of ga je ook filmen? Bekijk de vragen in de OP eens.
Ik denk dat die topic start sowieso voor iedereen een aanrader is om door te nemen. Hij is weer helemaal up to dateUniversal Creations schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:42:
[...]
De USM versie is net zo geschikt voor video, want de motor is net zoals de STM versie heel precies en gelijkmatig aan te sturen. Deze versie is wat duurder omdat de focusmotor sneller is dan de STM, die eigenlijk ook echt niet langzaam is. Daarnaast heeft de USM versie de mogelijkheid met een speciale aanstuurmodule via contactpunten aan de onderkant van de lens, elektronisch te zoomen. Dat is wel heel mooi als je graag zoomt tijdens filmen.
Optisch zijn ze gelijk en zeer goed, zie ook de topicstart van Het grote Canon EF(-S) mount objectieven-topic 2017
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Bart2005 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:08:
Ik zou dan voor een Panasonic FZ-1000 gaan. Die kan beide. Of een Sony RX-10 idem.
Mwah, is maar net hoe kritisch je bent. Als je dat heel serieus doet en je wil veel keepers hebben, dan is een FZ1000 niet de beste optie, maar een instap dslr ook niet.Sj44k13 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:09:
Lijkt me voor voetbalwedstrijden niet zo handig, dan is een DSLR beter.
[...]
Universal Creations schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:11:
[...]
Mwah, is maar net hoe kritisch je bent. Als je dat heel serieus doet en je wil veel keepers hebben, dan is een FZ1000 niet de beste optie, maar een instap dslr ook niet.
Dan moet hij ook een andere lens. Wil hij dat?Sj44k13 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:09:
Lijkt me voor voetbalwedstrijden niet zo handig, dan is een DSLR beter.
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door Bart2005 op 08-01-2017 19:19 ]
Klopt, maar het focussysteem is echt niet zoveel beter dan dat van een FZ1000.Sj44k13 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:12:
Maar een D5500 is ook niet helemaal een instapper, dat is de D3400 eerder.
Niet dat de FZ1000 geen sportfoto's kan maken, maar 2 willekeurige foto's plaatsen, is niet echt overtuigend. Ik kan ook een vrachtje sportfoto's maken, genomen met mijn Zeiss 100mm f/2 die allemaal perfect in focus zijn. Maar dat wil niet zeggen dat dit een verstandige keuze isBart2005 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:15:
[...]
Dan moet hij ook een andere lens. Wil hij dat?
Dit is een sportfoto genomen met een FZ-1000:
[afbeelding]
En nog 1, gaat prima zo te zien:
[afbeelding]
[ Voor 50% gewijzigd door Universal Creations op 08-01-2017 19:22 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Bart2005 op 08-01-2017 19:39 ]
Verwijderd
Een vraagje. Zou je deze combinatie van objectieven ook aanbevelen voor de 80D i.p.v. de 18-135 kitlens? Ik overwoog namelijk om de 80D + 18-135 kit aan te schaffen (aan het eind van de maand wanneer de MediaMarkt waarschijnlijk weer de BTW-dagen heeft), maar door jouw bericht overweeg ik nu het volgende:Universal Creations schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:17:
In het geval van de 70D kun je kijken voor de 18-55 STM in kit en daarbij de 55-250 STM nemen.
De 80D is een nog betere camera op een aantal vlakken: beter AF systeem, 1080p60, meer dynamisch bereik. Of je al die zaken nodig hebt, is een andere vraag. De 18-135 STM is een zeer goede lens (als de beperkte lichtsterkte geen probleem is), maar met de dubbelkit heb je meer bereik. Dus dan is de keuze tussen meer bereik met zo nu en dan lenzen wisselen of redelijk wat walkaround bereik zonder lenzen wisselen.Verwijderd schreef op zondag 8 januari 2017 @ 23:25:
[...]
Een vraagje. Zou je deze combinatie van objectieven ook aanbevelen voor de 80D i.p.v. de 18-135 kitlens? Ik overwoog namelijk om de 80D + 18-135 kit aan te schaffen (aan het eind van de maand wanneer de MediaMarkt waarschijnlijk weer de BTW-dagen heeft), maar door jouw bericht overweeg ik nu het volgende:Bij de kit vraag ik het Canon tegoed aan en daar geef ik de aankoop van het objectief op. Voor het objectief vraag ik de cashback aan. Het objectief kost dan uiteindelijk nog maar €190 - €125 Canon tegoed - €25 cashback = €40. Voor net onder de duizend euro heb ik dan een 80D inclusief 18-55 en 55-250. Lijkt me een mooie set om mee te beginnen.
- Wachten tot de BTW-dagen aan het einde van deze maand. De Canon cashback/tegoed actie loopt dan ook nog.
- Een 80D inclusief 18-55 kopen. Normale prijs €1138 maar tijdens de BTW dagen €945. (Bij deze kit krijg je €80 cashback of €125 Canon tegoed.)
- Daarna de 55-250 STM kopen. Normale prijs €229 tijdens de BTW-dagen €190. (Bij dit objectief krijg je €25 cashback of €50 Canon tegoed.)
Verwijderd
Bedankt voor je reactie. Ik ga er eens rustig over nadenken welke van de twee opties geschikter is voor mijn situatie. Heb toch nog even tot aan de BTW-dagen.Universal Creations schreef op maandag 9 januari 2017 @ 00:01:
[...]
De 80D is een nog betere camera op een aantal vlakken: beter AF systeem, 1080p60, meer dynamisch bereik. Of je al die zaken nodig hebt, is een andere vraag. De 18-135 STM is een zeer goede lens (als de beperkte lichtsterkte geen probleem is), maar met de dubbelkit heb je meer bereik. Dus dan is de keuze tussen meer bereik met zo nu en dan lenzen wisselen of redelijk wat walkaround bereik zonder lenzen wisselen.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2017 19:32 ]
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Canon EOS 80D body Zwart | € 1.019,- | € 1.019,- |
1 | Canon EF-S EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM + EW-73C + Lens Cloth | € 222,68 | € 222,68 |
1 | Canon EF 24-70mm f/4L IS USM | € 657,99 | € 657,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.899,67 |
1 | Pentax K-1 Zwart | € 2.099,- | € 2.099,- |
1 | Pentax HD-D FA 24-70mm f/2.8 ED SDM WR | € 1.235,- | € 1.235,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.334,- |
1 | Nikon D750 Body Zwart | € 1.735,70 | € 1.735,70 |
1 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | € 1.669,72 | € 1.669,72 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.405,42 |
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Dat is een flink budget waar je zeker wat leuks voor kan kopenArator schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 01:33:
Van de zomer is mijn fototas gestolen uit mijn wagen (dom natuurlijk om die er in te laten liggen). Ik had een oudere Canon EOS 400d, en was hiervoor al wel eens naar vervanging aan het kijken, en ook enkele mooie objectieven. Alles kwijt. Ik dacht dat voor die keren dat ik het toestel bovenhaalde, het eigenlijk niet de moeite was om een nieuwe te kopen. We hebben tegenwoordig toch allemaal een fototoestel op zak. Toch niet hetzelfde... Dus ik ben op zoek naar een nieuwe body en nieuwe objectieven.
Wat is je beschikbare budget?
Ik had gedacht om max 2000 euro uit te geven aan een body, en dan nog 1000 euro om te beginnen met objectieven. Er kan/mag geschoven worden met het budget (een duurdere body resulteert in goedkoper glas en andersom)
Zo te lezen geen lastige onderwerpen voor de autofocus. zelf met de meest basic systeem zou je dus uit de voeten kunnen. hou je geld over voor leuke lenzen. Maar welke lenzen gebruikte jij eigenlijk met je oude 400D?Koop je de camera met een specifiek doel?
Het is mij vooral opgevallen dat ik mijn toestel niet bovenhaalde op de familiefeestjes of de festiviteiten in het dorp. Wel sleurde ik alles mee op wandeling door een duinengordel langs de westkust van Denemarken, en klom ik er mee rond op het plateau van het Kaapse schiereiland. Beestjes in wildparken en dierentuinen konden me ook altijd wel bekoren. Vooral landschappen trekken me op het moment aan.
liveview a la smartphone, gewoon beeld via het lcd kunnen kijken, en een foto kunnen maken (en scherpstellen) zover ik weet kunnen alle huidige camera's dat, alleen hele oude dslr's wil dat nog wel eens ontbreken. Het maakt de keuze niet anders.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nog nooit gefilmd, dus ik zou het niet weten.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nog nooit gewerkt met Live View?
Ik zou niet meer voor de 6D gaan, is al een wat oudere camera, en met jouw budget kun je een leuker toestel kopen, de nieuwe sensor in de 80D presteert heel erg netjes, en kan goed met de concurrentie meegaan. Iets waar canon de laatste jaren moeite mee had (nouja nogal logisch, ze gebruikte 5 jaar lang dezelfde sensoren in hun midden segment)Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik heb hiervoor dus altijd gewerkt met Canon en ben dus daarmee wat vertrouwd, ook qua glaswerk.
Eerst was ik aan het twijfelen tussen een 80d of een 6d, en hoe meer ik me aan het inlezen was hoe meer de weegschaal aan het doorwegen was voor de 80d. Het is wel geen FF, maar heeft een hogere resolutie op een kleinere oppervlakte. Ook de nieuwere AF (tov 6d) sprak me wel aan. Niet echt nodig voor de landschappen, maar wel voor de beestjes.
Opvallende lenskeuze. een 24-70 is een beetje vreemd op aps-c. dan zou ik eerder een 16-35 pakken.of de sigma 18-35En dan ben ik gaan kijken bij de andere merken. Een Nikon D750 scoort ook zeer goed, een FF, hogere resolutie (tov 6d). En als ik dan ga kijken bij de "exotische" merken, komt de Pentax K-1 naar voor.
De vraag
Als ik wat lijstjes maak
Canon EOS 80d
# Product Prijs Subtotaal 1 Canon EOS 80D body Zwart € 1.019,- € 1.019,- 1 Canon EF-S EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM + EW-73C + Lens Cloth € 222,68 € 222,68 1 Canon EF 24-70mm f/4L IS USM € 657,99 € 657,99 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.899,67
De Pentax is een zeer robuuste en mooie camera. Maar stelt qua lenzen wel een beetje teleur. Veel pentax lenzen voor de K1 zijn tamron rebrands waar ze de stabilisatie hebben uitgeschakeld, en ook nog eens extra geld voor vragen. En verder is de lens lineup erg beperkt voor Pentax. Zo maakt sigma tegenwoordig maar weinig lenzen voor pentax. de 85 art bijv, is alleen leverbaar voor canon en nikon, en sigma (SA) mount. Tweedehands kom je ook een stuk moeilijker aan lenzen, dan van canon of nikon.Pentax K-1
# Product Prijs Subtotaal 1 Pentax K-1 Zwart € 2.099,- € 2.099,- 1 Pentax HD-D FA 24-70mm f/2.8 ED SDM WR € 1.235,- € 1.235,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 3.334,-
Gewoon een hele degelijke keuze, en de 24-70 f2.8 is een echt werkpaard. maar je moet het dan wel met slechts èèn lens doen, is misschien wat jammer.Nikon D750
# Product Prijs Subtotaal 1 Nikon D750 Body Zwart € 1.735,70 € 1.735,70 1 Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED € 1.669,72 € 1.669,72 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 3.405,42
ik zou die 24-70 lekker laten, die verdiend een full frame camera, koop dan liever een paar goede aps-c zoomsDus daar waar ik mijn weg wel een beetje ken bij Canon, moet ik bij de andere merken toch voortgaan op wat ik kan vinden in lijstjes van goede objectieven, en dan kom ik toch boven het budget uit. Dus als iemand goede alternatieven weet, of zou ik gewoon gaan voor de 80d en dan doorsparen voor goed glaswerk boven de 70mm (persoonlijk voel me goed bij deze optie)
ora et labora
Eigenlijk maakte ik vooral gebruik van de Tamron 17-50. Kvond het geen slechte lens, zeker niet in de tijd dat ik hem kocht, maar was net niet wijd genoeg naar mijn gevoel. En als die er niet opstond maakte ik meestal gebruik van de canon 100-400. Daar heb ik het meeste spijt van dat die weg is.mrc4nl schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 02:19:
Maar welke lenzen gebruikte jij eigenlijk met je oude 400d
[ Voor 6% gewijzigd door Arator op 10-01-2017 02:42 ]
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Verwijderd
Als de 80D binnen je budget past dan zul je daar geen miskoop mee doen, geweldige camera.Verwijderd schreef op zondag 8 januari 2017 @ 23:25:
Een vraagje. Zou je deze combinatie van objectieven ook aanbevelen voor de 80D i.p.v. de 18-135 kitlens? Ik overwoog namelijk om de 80D + 18-135 kit aan te schaffen (aan het eind van de maand wanneer de MediaMarkt waarschijnlijk weer de BTW-dagen heeft), maar door jouw bericht overweeg ik nu het volgende.......
Verwijderd
Hmm...als de kwaliteit van dit objectief dusdanig veel beter is dan de 18-55 kitlens dan is het misschien het overwegen waard om een losse body met dit objectief aan te schaffen. Wel jammer dat MediaMarkt geen Sigma verkoopt.Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 04:30:
[...]
De standaard kitlens 18-55 en de 55-250 zoom zouden mij wat afbeeldingskwaliteit betreft in de kortste keren gaan storen en hoe goedkoop ook, je betaalt dan uiteindelijk wel dubbel.
Met een fraaie 80D als body zou ik liever kwalitatief uitbreiden dan kwantitatief.
80D body | € 1019 - 17,36% BTW* - € 80 cashback | € 762 |
Sigma 17-50 2.8 | € 319 | € 319 |
Totaal | € 1081 |
80D body | € 1019 - 17,36% BTW* | € 842 |
Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | € 719 - 17,36% BTW* - €125 Canon-tegoed - €45 Cashback** | € 424 |
Totaal | € 1266 |
Verwijderd
Ik heb de specs zo snel niet paraat, maar vergelijk ook de gewichten van beide lenzen eens.Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:17:
[...]
Het prijsverschil tussen het Sigma en Canon objectief is dan nog maar € 185. Zouden jullie dan nog steeds kiezen voor de Sigma of toch voor de Canon?
Tip: de Sony A5000 heeft een (naar huidige maatstaven) langzame AF. Ga voor een ander model (A5100, A6000).evanraalte schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:23:
Beste Tweakers,
Ik zit al een tijdje met het idee om een systeem camera te kopen. Heb een vakantie lang een "premium" compact camera uit 2012 (Fujifilm X10) mogen lenen van mijn vader. Nu wil ik toch wel een eigen cameraatje.
Mijn budget
Ik vind het moeilijk om dit op een bepaald bedrag te zetten. Als ik een nieuwe camera koop wil ik wel zo'n 600 euro uitgeven inclusief een starter lens. Echter hoor ik ook dat een tweedehands best OK is als je net met fotografie begint. In dat geval is mijn budget 350 voor een (ouder model) camera+starter lens. De camera hoeft dan vanzelfsprekend minder lang mee te gaan dan wanneer ik een nieuwe camera koop.
Welke gear heb je al?
Helemaal niks![]()
Waar ga je de camera voor gebruiken?
Voornamelijk op vakantie voor de komende jaren. Ik vind goed kunnen filmen ook erg belangrijk gezien ik naast fotografie mij ook een beetje daarin wil verdiepen. 60fps 1080p vind ik al mooi, 4K hoeft niet perse (al is dat wellicht wel handig als ik een camera voor de komende jaren koop).
Overige wensen
Omdat ik in eerste instantie niet heel veel budget heb, wil ik het liefst bij 1 lens blijven. Waarschijnlijk zal dit een kitlens (18-55ish) worden. Echter heb ik wel wat meer over voor een lens 18-150mm (wss heb ik dan wel een 2e hands camera te pakken om binnen de 600 te blijven).
Wat heb ik zelf al gevonden?
Sony A6000/A5100 met kitlens 600 euro:
+Schijnt fenomenale AF te hebben
-oud model?
Panasonic GX80 met kitlens 600 euro
+Stabilisatie in body
+4K filmen
- AF minder dan A6000
Olympus OM-D E-M10 met 2 lenzen 564 euro + rentepunten.
-niet verkrijgbaar op dit moment..
2e hands:
Sony NEX-6, rond 300-350 met kitlens:
+goedkoop
-schijnt rare menu structuur te hebben, verbeterd in latere series.
-model uit 2012, wellicht heel wel heel oud ondertussen?
-ergonomie schijnt niet al te best te zijn
-risico 2e hands aanschaf (voor een beginner)
Sony /A5000/A5100 met kitlens: (A6000 buiten beschouwing omdat deze boven mijn 2e hands budget valt).
+prima camera's als ik het zo mag lezen
+geen viewfinder
-risico 2e hands aanschaf (voor een beginner)
Wellicht kan ik ook nog wat voordeel halen tijdens de MM BTW dagen![]()
Hebben jullie verder nog tips?
professioneel als in "betaald"? ik zou daar nu nog geen rekening mee houden.Adrenalynn schreef op maandag 16 januari 2017 @ 22:39:
Wat is je beschikbare budget?
550-650 euro ongeveer (nieuw), daarnaast nog kosten voor verschillende lenzen.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Portretten, landschappen en architectuur. Als hobby starten en uitbouwen. In de toekomst zou ik de hobby graag uitbouwen naar professioneel fotograferen.
Alle camera's hebben tegenwoordig filmfunctionaliteit. De een beter dan de ander dat wel. Zo heeft Canon heel erg goede autofocus, maar is de videokwaliteit niet super. De nikon doet het beter qua beeld, maar heeft hele simpele autofocus voor video.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Ja, liefst wel
Hangt er vanaf hoe fijn je liveview vind. Bij systeemcamera's heb je geen keus. Bij dslr's wel. aangezien systeemcamera's alleen maar live view hebben, zit het met de autofocus met live view wel snor. Bij Dslr's kan het wat aan de trage kant zijn.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Misschien aan het begin handig(?)
Goed gereedschap is het halve werk, de rest moet jij doen. Makkelijk instellen betekend meer knopjes en die vind je op de high end modellen, en die zitten buiten jouw budget (misschien een 2e hands)Ik wil vooral een camera die professioneel resultaat levert en makkelijk in te stellen is.
De kosten van de lenzen is een beetje een grabbelton. je kan niet makkelijk stellen dat het ene merk goedkopere lenzen heeft dan de ander. Ieder merk heeft er wel eentje die goedkoper is dan de concurrentie. Wel kan je stellen dat je voor spiegelreflex minder kwijt bent dan systeemcamera's opdat de markt groter is. Dus ook meer keuze in goedkopere third party en 2e hands lenzenIk twijfel tussen een spiegelreflex of systeemcamera. Wil verschillende lenzen voor verschillende doeleinden kunnen gebruiken. Nu twijfel ik erg tussen een instap dSLR of een systeemcamera wat voor invloed heeft dit op de kosten van overige lenzen e.d.?
Zelf kwam ik uit bij Sony A6000 maar vroeg me af of als ik voor dSLR zou kiezen wat ik dan het beste kan nemen en de grootste verschillen zijn.
ora et labora
[ Voor 11% gewijzigd door icecreamfarmer op 18-01-2017 11:58 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Hoezo is dat geen verlies?Universal Creations schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:38:
Als je aan de D5600 denkt, koop dan de D5500. Zelfde camera, geen snapbridge, maar dat is geen verlies
[ Voor 3% gewijzigd door kleefei op 18-01-2017 13:28 ]
Kan de d5500 ook via bluetooth met je telefoon verbinden om GPS coördinaten op te slaan?Universal Creations schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:38:
Als je aan de D5600 denkt, koop dan de D5500. Zelfde camera, geen snapbridge, maar dat is geen verlies
[ Voor 8% gewijzigd door icecreamfarmer op 18-01-2017 13:38 ]
Ik zit ook te kijken naar die camera's. Het enige voordeel van dat snapbridge volgend mij dat je in een mooiere omgeving via bluetooth fotos naar je telefoon toe kan sturen. De D5500 kan dit ook, maar dan via een wifi-transfer. Wellicht werkt het iets moeilijker - dat is een pure gok - maar mij lijkt dat snapbridge niet een grote toevoeging.kleefei schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:27:
[...]
Hoezo is dat geen verlies?
Ik ben (omdat ik nog geen bevredigend antwoord heb gehad op mijn eerder gestelde vraag) ook nog in de markt. Maar snapbridge lijkt mij juist een behoorlijk toegevoegde waarde. (voor mijn situatie)
Kun je dit motiveren?
Verwijderd
Snapbridge zou, als het vlekkeloos zou werken, inderdaad van toegevoegde waarde zijn. Het probleem is dat Snapbridge over het algemeen als één van de slechtst werkende functies/apps binnen de digitale cameramarkt gezien wordt. Verbinding valt vaak weg, het zuigt de accu leeg en veel mensen krijgen de remote-functies (voor bijvoorbeeld het maken van selfies) nooit aan de praat.kleefei schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:27:
[...]
Hoezo is dat geen verlies?
Ik ben (omdat ik nog geen bevredigend antwoord heb gehad op mijn eerder gestelde vraag) ook nog in de markt. Maar snapbridge lijkt mij juist een behoorlijk toegevoegde waarde. (voor mijn situatie)
Kun je dit motiveren?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2017 13:43 ]
Zou de Canon een beter alternatief zijn, als je dit als een toegevoegde waarde ziet?Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:40:
[...]
Snapbridge zou, als het vlekkeloos zou werken, inderdaad van toegevoegde waarde zijn. Het probleem is ..... Iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij/zij bereid is ruim EUR 100 extra te betalen voor een functie die mogelijk (zeer waarschijnlijk) matig/slecht werkt.
Ik vind dat puur voor GPS zo'n onzin, er zijn zat losse trackers te koop die naar mijn idee veel beter werken en ook nog eens niet de batterij van je camera leeg vreten.Barrycade schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:43:
Wat is trouwens de reden dat je naar een upgrade van je D5000 kijkt of is het gewoon koopdrang/ Het geld brand in de broek
Of is het de GPS coordinaten?
Wellicht kijken naar een D7100/D7200 (afhankelijk hoeveel geld er beschikbaar is) voor een stapje professionelere handling? Daar is volgens mij (voor de D7100) een losse GPS module voor beschikbaar.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Als instaplens zou je kunnen gaan voor de Panasonic 14-42 II. Goedkoop, stabilisatie en gewoon goed.Kek schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:52:
Hallo,
Ik heb van mijn broertje een oude Panasonic G2 gekregen om wat mee te spelen en fotograferen eens wat uit te proberen. Probleem is, er zit geen lens bij.. Hij heeft zelf een G7, en ik denk dat als ik uiteindelijk een nieuwer toestel koop dat ook een panasonic gaat worden (want handig met lensen ruilen enzo?)
Wat is een handige lens om nu te kopen om wat mee uit te proberen; wat is een "instap lens".
Alvast dank.
ora et labora
1 | Nikon D3400 Zwart | € 426,04 | € 426,04 |
1 | Nikon D5600 Zwart | € 745,35 | € 745,35 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.171,39 |
Verwijderd
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2017 23:29 ]
Snapbridge maakt de connectie met bluetooth, maar gebruikt vervolgens wifi voor het overzenden van de bestanden, zover ik weet. Beetje zoals NFC eigenlijk doet, maar dan ingewikkeld en werkt heel vaak heel slecht is mijn ervaring helaas.AMD1800 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:33:
[...]
Ik zit ook te kijken naar die camera's. Het enige voordeel van dat snapbridge volgend mij dat je in een mooiere omgeving via bluetooth fotos naar je telefoon toe kan sturen. De D5500 kan dit ook, maar dan via een wifi-transfer. Wellicht werkt het iets moeilijker - dat is een pure gok - maar mij lijkt dat snapbridge niet een grote toevoeging.
De nieuwe 7n reeks ziet mee er toch iets te duur uit. Is er dan eigenlijk veel verschil tussen de 3400 en 5500Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:25:
De D5600 is geldverspilling, kan je beter kijken voor een D7xxx of een D5500. Snap de logica ook niet om een D3300 op je lijstje te zetten als er ook een D3400 is terwijl je van de 5000 serie wel de nieuwste pakt.
Weather sealed is wel een pluspunt, maar niet onoverkomelijk. In principe 'schiet' ik nu alles echt op de live view, maar heb voor mijn NEX geregeld een dSLR geleend. Ik zal eens kijken of ik die nog even kan lenen, vooral om te testen of ik er nog een beetje fijn mee kan werken, zonder heimwee te krijgen naar de ILC.Barrycade schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:25:
Moet het een compacte camera zijn? Weather sealed of niet?
De A6300 is weathersealed maar ik weet niet of er dan ook een speciale lens op moet.
Qua weather sealed zijn er een aantal dSLR's die aan je eisen voldoen. Bij Canon 80D, 7DII en de Nikons 7100/7200 en een heleboel Pentaxen. Dus stevige camera's dus niet echt compact.
Bij de ILC's heb je of problemen met de resoluties of de prijs en is je gevonden A6300 de enige die aan beide kan voldoen met je budget in het achterhoofd.
Dan is het duidelijk dat full frame voor mij niet veel toevoegt. Het extra gewicht voor een kleine kwaliteit verbetering is het mij niet waard.walletje-w schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:45:
Full Frame lijkt me een beetje overkill. Full frame heeft als voordeel: betere ruisprestaties (Niet echt van groot belang bij landschappen, statische onderwerpen, voor astro kan dit wel een voordeel zijn), klein beetje beter dynamisch bereik (kan handig zijn bij een landschap, maar het verschil is zo klein dat dit is om foto's 5% te verbeteren, alla national geographic style), makkelijker (extreem) groothoek, (dit kan interessant zijn voor landschappen maar er zijn ook wideangle lenzen voor APS-c waarmee bijna dezelfde kwaliteit behaald kan worden, again 5% beter wellicht)
De nadelen van full frame, duurder, groter, zwaarder glas en body.
De Samyang 12mm f2.0 ziet er zeer interessant uit. Bedankt voor de tip!Kortom ik zou het zeker bij jou gebruik houden bij een APS-c camera. De Sony a6300 is een goede kandidaat inderdaad en je zou daar ook prima je huidige kitlens op kunnen gebruiken. Dan zou ik daar een 12mm f2.0 samyang bij halen voor groothoek landschappen en kun je overwegen een 16-70 of 18-105 aan te schaffen voor het overige bereik. De 10-18 schijnt ook erg goed te zijn mocht je veel in dit bereik spelen.
Dan kom je al wel boven je budget uit. Mocht je daar onder willen blijven dan kun je het bij je 16-50 houden en daar 1 of twee primes bij zoeken zoals dus de Samyang 12mm f2, Sigma 30 1.4, Sony 50 1.8 voor de scherpere foto's.
Tesla M3LR '21
Het is een beetje van beiden. Er is geld teveel maar ik mis ook de gps functie. Die losse ontvangers zijn hartstikke leuk maar maken de camera nog groter dan hij is en steken er allerlei irritante kabels uit tevens kost die ook €230. (Zijn ook verkijgbaar voor de d5000). Een bluetooth dongle voor de d5000 die hetzelfde kan zou ook welkom zijn.Barrycade schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:43:
Wat is trouwens de reden dat je naar een upgrade van je D5000 kijkt of is het gewoon koopdrang/ Het geld brand in de broek
Of is het de GPS coordinaten?
Wellicht kijken naar een D7100/D7200 (afhankelijk hoeveel geld er beschikbaar is) voor een stapje professionelere handling? Daar is volgens mij (voor de D7100) een losse GPS module voor beschikbaar.
Voorbeelden?Ventieldopje schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:45:
[...]
Ik vind dat puur voor GPS zo'n onzin, er zijn zat losse trackers te koop die naar mijn idee veel beter werken en ook nog eens niet de batterij van je camera leeg vreten.
[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 19-01-2017 11:41 . Reden: Dubbelpost gecorrigeerd ]
Gewoon een app op je telefoon gps laten tracken. GPX bestand daarvan in Lightroom (of andere software) koppelen aan je foto's (wel zorgen dat tijd en datum in je camera goed staat). Fluitje van een cent.
Waarom niet een 70D met 18-135? Maakt mooie foto's en kan daarnaast ook nog filmen (en heeft live view) met behoud van AF!Planespotter schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:10:
...
Video is zeker een aspect waar ik gebruik van wil gaan maken, maar fotografie heeft prioriteit.
...
Ik twijfel tussen het investeren in een body vs objectief. Dat wil zeggen: Canon 760D/Nikon D5500 en duurdere objectieven vs. Canon 80D/Nikon D7200 en goedkopere objectieven. Ik ga er vanuit dat de eerste optie verreweg het slimste is, dus daarom zat ik te kijken naar de Canon 760D met de 18-135mm IS STM.
Dat doe ik nu maar vind dat niet ideaal.Universal Creations schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:47:
[...]
Gewoon een app op je telefoon gps laten tracken. GPX bestand daarvan in Lightroom (of andere software) koppelen aan je foto's (wel zorgen dat tijd en datum in je camera goed staat). Fluitje van een cent.
Tsja, een accu die een stuk sneller leeg is, is ook niet ideaal. Maar goed, als je je foto's niet bewerkt, dan kan ik me voorstellen dat je gewoon geen gedoe wil hebben, gewoon in jpg schiet en klaar.icecreamfarmer schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 12:00:
Dat doe ik nu maar vind dat niet ideaal.
Als ik dan toch upgrade zou ik die functie graag terug zien.
Vandaar de vraag of de fotokwaliteit echt significant beter is of ik gewoon bij mijn d5000 kan blijven.
Mijn vader gebruikt al jaar en dag de Solmeta N3 Geotagger GPS module met zijn D7000 en D7200. Hij klikt het doosje gewoon vast op de riem van het fototoestel of in de flitsschoen indien die beschikbaar is.icecreamfarmer schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:18:
[...]
Het is een beetje van beiden. Er is geld teveel maar ik mis ook de gps functie. Die losse ontvangers zijn hartstikke leuk maar maken de camera nog groter dan hij is en steken er allerlei irritante kabels uit tevens kost die ook €230. (Zijn ook verkijgbaar voor de d5000). Een bluetooth dongle voor de d5000 die hetzelfde kan zou ook welkom zijn.
Clowns to the left of me, Jokers to the right
Daar kun je mooie foto's mee maken, daar is geen twijfel over!Stijnb_ schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 22:26:
Ik ga voor de nikon 5500 gaan. Alleen weet ik niet of ik kitlenzen ga nemen of een deftige lens van tussen de 55mm-300mm, of dan voor die prijs een deftige flits. Iemand die mij kan helpen bij mijn keuze?
Het is mijn eerste spiegelreflex, mijn vader heeft de d3000 en had graag de 5 serie gekocht. Waarom omdat hij meer scherpstel punten heeft en betere iso waarden. De 7100 is toch een klein beetje boven budget. Waarom ik geen sony of canon neem? Omdat ik eigelijk van kinds af thuis met nikon heb gewerkt en ben eigenlijk te vreden van nikon dusjh.ikweethetbeter schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 23:45:
[...]
Daar kun je mooie foto's mee maken, daar is geen twijfel over!
Maar waarom een D5500, en geen D3x00 of D7100? Wat verwacht je bijvoorbeeld van een D5x00 wat een D3x00 niet kan bieden? Of een Sony of Canon of Pentax of MFT of ...?
Neem eens wat camera's in je hand, en beslis dan!
Als filmen een issue is, dan zit je bij Nikon sowieso bij het verkeerde merk. Beter kies je dan voor een Canon 70D, of een Panasonic G7.Stijnb_ schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:01:
Heb net gezien dat de D5500 in kit en de D7100 in kit. Amper verschillen in prijs dus zit ik met een twijfel geval. Ik wil nu en dan eens een klein filmpje schieten. De D5500 heeft hiervoor een uitstekend kantelbaar scherm en kan filmen aan 60fps. Waar de 7100 nu maar aan 30fps kan filmen. Nu heeft de 7100 meer scherpstel punten maar dan mindere iso waarde. Hmm moeilijke keuzes, de 7100 is dan ook nog eens spatwater dicht.
Filmen is niet echt een issue. Het is gewoon om tussen door eens een filmpje te schieten van is max 5min. Het toestel moet mooie foto's kunnen schieten das de grootste voorwaarde.Universal Creations schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:13:
[...]
Als filmen een issue is, dan zit je bij Nikon sowieso bij het verkeerde merk. Beter kies je dan voor een Canon 70D, of een Panasonic G7.
Goed punt, maar heb na het bekijken en lezen van reviews toch de 760D gekocht samen met de 18-135mm lens.ikweethetbeter schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:50:
[...]
Waarom niet een 70D met 18-135? Maakt mooie foto's en kan daarnaast ook nog filmen (en heeft live view) met behoud van AF!
Tesla M3LR '21
Als je slechts af en toe een filmpje schiet voldoet de nikon ook wel, zeker als je geen hoge eisen hebt qua autofocus met video.Stijnb_ schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:16:
[...]
Filmen is niet echt een issue. Het is gewoon om tussen door eens een filmpje te schieten van is max 5min. Het toestel moet mooie foto's kunnen schieten das de grootste voorwaarde.
[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 21-01-2017 21:52 ]
ora et labora
[ Voor 5% gewijzigd door Pindakaas op 22-01-2017 21:46 ]
don't mind me
De ruisprestaties van de huidige generatie MFT zijn zeer goed voor hun formaat, en zitten dicht tegen APS-C aan, wat de Canon 650 dus is.Wel heb je minder snel van die zachte achtergronden omdat op gelijke F stop (F5.6 bijv) de kleinere sensor een grotere scherptediepte heeft.JeroenF schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:45:
Goeiedag mede-tweakers
Ik ben dus op zoek naar een compactere camera die ook betere film mogelijkheden heeft. Mijn oog is toen gevallen op een Panasonic G7. Deze lijkt precies te hebben wat ik zoek, goede fotomogelijkheden en 4k film mogelijkheden. Maar wat mij nog weerhoud is de kleinere sensor. Ga ik daar veel van merken t.o.v. mijn huidige camera?
Dat de Panasonic G80 geen 4K heeft lijkt mij zeer vreemd. Panasonic rust tegenwoordig alle camera's uit met 4k video.Dus ik kijk eens op de officiële site en zie:Ook kwam ik nog de Panasonic G80 tegen. Deze is nog net iets compacter en filmt niet in 4k, daarentegen heeft hij wel een betere beeldstabilisatie. Voor zover ik de reviews mag geloven zijn de verschillen onderling niet super groot.
Kortom, welke zouden jullie in mijn situatie kopen, en waarom? Hebben jullie nog andere alternatieven en / of tips?
De G80 heeft dus gewoon 4k video aan boordFilm (MP4) [4K] 3840x2160 : 4K/30p 100Mbps, 4K/25p: 100Mbps, 4K/24p 100Mbps
[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 22-01-2017 22:04 ]
ora et labora
don't mind me
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq