Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kitlens van Canon (18-55 IS STM) is een stuk beter dan de Sony 16-50. En ook de 55-250 IS STM is een stuk beter dan de 55-210 van Sony (eigenlijk zijn beiden beter dan zo'n beetje alle kitlenzen van de concurrentie). Daarnaast heeft de Sony 16-50 powerzoom, wat heel leuk voor video is, maar echt niet fijn voor fotografie.

Een (wat duurder) alternatief kan ook de Panasonic G7 zijn. Heeft alles wat je wil, is iets lichter en compacter dan een 1300D en heeft ook nog 4k video.

[ Voor 19% gewijzigd door Universal Creations op 09-12-2016 11:15 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:55

PnD

like in Pinda ^_^

Mmm, lastige keuze hoor. Gaan we eens even over nadenken. Misschien de S110 gewoon voor de snelle vakantiekiekjes houden en voor de Canon gaan als deze met weinig licht beter presteert als de Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PnD schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:17:
Canon gaan als deze met weinig licht beter presteert als de Sony.
Beter bij weinig licht niet. Dat hangt af van de lens. Aangezien de kitlenzen nagenoeg dezelfde lichtsterkte hebben (niet lichtsterk), presteren ze redelijk gelijk bij weinig licht. Een lichtsterke lens kost je bij Canon trouwens wel een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Hmm, misschien dwalen we wat ver af, maar wat voor lens zou je er bij adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

Kitlenzen hebben meestal een f/4-5.6 diafragma, wat voor fotografie binnenshuis meestal niet lichtsterk genoeg is. Nikon heeft een betaalbare 35mm f/1.8 prime, of Canon iets vergelijkbaars heeft weet ik niet.
Voor binnenhuisarchitectuur is iets meer groothoek dan dat misschien wel prettig.
Sigma heeft in elk geval een 17-50 f/2.8 groothoekzoom die ook voor Canon te krijgen is en goede reviews heeft.

edit: Canon heeft een (semi)groothoekprime, die samen met een 1300D precies in je budget valt.
pricewatch: Canon EF-S 24mm f/2.8 STM

[ Voor 24% gewijzigd door Egocentrix op 09-12-2016 14:37 ]

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Egocentrix1 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:32:
edit: Canon heeft een (semi)groothoekprime, die samen met een 1300D precies in je budget valt.
pricewatch: Canon EF-S 24mm f/2.8 STM
Ik kan dit geen groothoek noemen op APS-C. Op APS-C zou ik maximaal 16mm willen als groothoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In principe is alles onder 50mm fullframe groothoek, maar goed. 24mm op een 1300D geeft je een aardig bruikbaar beeld voor binnen. De pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Canon) is een zeer goede vervanging van de kitlens. Zelfde bereik, maar een stuk lichtsterker, vooral aan het lange eind (f/2.8 vs f/5.6). Ik zou die eerder adviseren dan meteen voor een lens met vast brandpunt te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Universal Creations schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:36:
In principe is alles onder 50mm fullframe groothoek, maar goed. 24mm op een 1300D geeft je een aardig bruikbaar beeld voor binnen. De pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Canon) is een zeer goede vervanging van de kitlens. Zelfde bereik, maar een stuk lichtsterker, vooral aan het lange eind (f/2.8 vs f/5.6). Ik zou die eerder adviseren dan meteen voor een lens met vast brandpunt te gaan.
Is jouw advies vanwege eenvoud in gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jezelf beperken tot een (of meerdere) prime lens (lens met vast brandpunt) is voor veel mensen erg lastig. Veel mensen beginnen met een superzoom (heel groot bereik, bijvoorbeeld 18-250mm), omdat ze lenzen wisselen maar vervelend vinden en bang zijn 'het' moment te missen. Vervolgens stappen ze over op 2 of meer kortere zoomlenzen, al dan niet met meer lichtsterkte (afhankelijk van budget en eisen). En weer een klein deel daarvan koopt prime lenzen, specifiek voor bepaalde soort fotografie. Bijvoorbeeld een 50mm f/1.8 voor portretten, of een 24mm voor straatfotografie, of een 105mm macrolens, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
PnD schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:17:
Mmm, lastige keuze hoor. Gaan we eens even over nadenken. Misschien de S110 gewoon voor de snelle vakantiekiekjes houden en voor de Canon gaan als deze met weinig licht beter presteert als de Sony.
Haal gewoon die 5100. Eenvoudig (voor je vriendin :-) en zat in te stellen als je wilt experimenteren. Niet altijd handig omdat je het menu in moet, dat klopt wel. En hij maakt oneindig betere plaatjes dan die S110. Zeer veel lichtsterker ook. Zoals gezegd is het een powerhouse, een wolf in schaapskleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bart2005 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 17:46:
[...]

Haal gewoon die 5100. Eenvoudig (voor je vriendin :-) en zat in te stellen als je wilt experimenteren. Niet altijd handig omdat je het menu in moet, dat klopt wel. En hij maakt oneindig betere plaatjes dan die S110. Zeer veel lichtsterker ook. Zoals gezegd is het een powerhouse, een wolf in schaapskleren.
Een camera koop je voor de langere termijn. Die vriendin zal waarschijnlijk ondanks het touchscreen al vrij snel tegen de beperkingen aanlopen van het gebrek aan knoppen en wieltjes. Tevens is de kitlens gewoon een van de slechtste te verkrijgen kitlensen. Het is de bedoeling dat er hier neutraal advies gegeven wordt passend bij de behoefte van de vragensteller. Onze persoonlijke voorkeuren moeten daarbij geen rol spelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2016 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 17:59:
[...]

Een camera koop je voor de langere termijn. Die vriendin zal waarschijnlijk ondanks het touchscreen al vrij snel tegen de beperkingen aanlopen van het gebrek aan knoppen en wieltjes. Tevens is de kitlens gewoon een van de slechtste te verkrijgen kitlensen. Het is de bedoeling dat er hier neutraal advies gegeven wordt passend bij de behoefte van de vragensteller. Onze persoonlijke voorkeuren moeten daarbij geen rol spelen.
Onzin. Eigenlijk alles wat je schrijft. Je moet je persoonlijke voorkeur inderdaad geen rol laten spelen. Het is daardoor niet objectief meer. Voor 99% van de mensheid is die 5100 een camera die precies doet wat zij wensen. En ik weet niet of je vrouwen kent? Maar die zitten dus niet te wachten op "knoppen" en "wieltjes". Die zijn uitsluitend belangrijk voor Tweakers. Hoe meer hoe beter. ;)

En die kitlens is meer dan uitstekend trouwens.

[ Voor 11% gewijzigd door Bart2005 op 09-12-2016 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart2005 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 19:02:
Voor 99% van de mensheid is die 5100 een camera die precies doet wat zij wensen.
We hebben het niet over de mensheid, maar over iemand die meer wil doen met fotografie, dan gewoon de sluiterknop indrukken en hopen dat het goed is.
En ik weet niet of je vrouwen kent? Maar die zitten dus niet te wachten op "knoppen" en "wieltjes". Die zijn uitsluitend belangrijk voor Tweakers. Hoe meer hoe beter. ;)
Dat is wel erg generaliserend! En ook absoluut niet waar. Ik heb genoeg vrouwelijke klanten die echt niet bang zijn voor wieltjes en ook graag een camera hebben waar ze makkelijk bij de instellingen kunnen zonder een menu in te duiken.
Grapjas: http://www.photozone.de/s...-sony1650f3556oss?start=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bart2005 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 19:02:
[...]

Onzin. Eigenlijk alles wat je schrijft. Je moet je persoonlijke voorkeur inderdaad geen rol laten spelen. Het is daardoor niet objectief meer.
Een camera koop je dus niet voor de langere termijn? En je geeft me in de derde zin al gelijk op iig 1 ding wat ik zei...
Voor 99% van de mensheid is die 5100 een camera die precies doet wat zij wensen. En ik weet niet of je vrouwen kent? Maar die zitten dus niet te wachten op "knoppen" en "wieltjes". Die zijn uitsluitend belangrijk voor Tweakers. Hoe meer hoe beter. ;)
Buiten dat dit seksisme is is het ook onwaar. Ik ken genoeg vrouwen die hun camera al minimaal met 2 draaiwieltjes willen. De vrouw/vriendin van de vraagsteller speelt nu al met de instellingen van de P&S om beter resultaat te krijgen. De kans is vrij groot dat zodra je er meer lol in gaat krijgen je nog meer met de instellingen wil doen. De A5100 heeft slechts 1 instelwiel (wat M mode al een ramp maakt). Op zich is dat nog niet zo'n heel groot probleem maar dat ene wiel zit op een ergonomisch rampzalige plek. Daarnaast heeft deze camera niet eens een MASP wieltje waardoor het schakelen tussen verschillende modus ook niet snel gaat. Vrager geeft aan te willen gaan filmen, laat nu oa de A5100 last hebben van overheating tijdens het filmen, ook niet echt wenselijk.
De kitlens is een powerzoom model, wat door fotografen als vrij vervelend wordt ervaren maar voor videografen dan weer fijner is (alhoewel je over het algemeen niet zo snel zal zoomen als je leuk wil filmen). Ik denk dat als je tijd en moeite in een vergelijkend onderzoek zal stoppen je tot de conclusie komt dat dit een van de slechtere kitzooms is die vandaag de dag te krijgen zijn.

Kortom ik vind, maar dat is mijn mening, je advies vrij slecht. Ik zou de vraagsteller dan ook willen aanraden UC om advies te vragen. Die heeft volgens mij dagelijks met vele verschillende camera's en aankoopadviezen te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Interessante reacties heren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Het zal je verbazen. Op de Zuid Afrika tour had ik zonder meer de mooiste foto's. Zo bleek op de gezamelijke site. Gewoon met de kitlens. Er waren heel wat mensen met professioneel spul. Dat is natuurlijk anekdotisch bewijs maar het was wel zo in dit geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Bart2005 op 09-12-2016 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart2005 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 20:06:
[...]

Het zal je verbazen. Op de Zuid Afrika tour had ik zonder meer de mooiste foto's. Zo bleek op de gezamelijke site. Gewoon met de kitlens. Er waren heel wat mensen met professioneel spul. Dat is natuurlijk anekdotisch bewijs maar het was wel zo in dit geval.
Er heeft niemand beweert dat je met een slechte kitlens geen mooie foto's kunt maken. Maar dat maakt het nog altijd geen uitstekende lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
10 mensen, 10 meningen, 10 wensen!

Wieltjes en knopjes zijn niet heilig, meer is niet altijd beter!

Ik wil een PASM wiel, ik wil een instelwiel bij mijn wijsvinger (voor program shift in de P-stand, of instellingen in de A- of S-stand; de M-stand gebruik ik nooit), en ik wil een dedicated knop voor belichtingscorrectie. Het is ook handig als de ISO instelling niet 10 niveaus diep in het menu zit.

Twee instelwielen? Is voor mij niet nodig!

Lang kunnen filmen? Is voor mij niet nodig! Ik maak voor 99,9% foto's, en heel af en toe een klein stukje video.

Touch screen? Leuk, maar is voor mij niet nodig. Een zoeker met voldoende (hoeft niet veel) knopjes vind ik makkelijker.

Aansluiting voor een flitser? Ja, dat is voor mij een harde eis!

Welke camera de beste is, zal per persoon verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02
ikweethetbeter schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:48:
10 mensen, 10 meningen, 10 wensen!

Wieltjes en knopjes zijn niet heilig, meer is niet altijd beter!

Ik wil een PASM wiel, ik wil een instelwiel bij mijn wijsvinger (voor program shift in de P-stand, of instellingen in de A- of S-stand; de M-stand gebruik ik nooit), en ik wil een dedicated knop voor belichtingscorrectie. Het is ook handig als de ISO instelling niet 10 niveaus diep in het menu zit.

Twee instelwielen? Is voor mij niet nodig!

Lang kunnen filmen? Is voor mij niet nodig! Ik maak voor 99,9% foto's, en heel af en toe een klein stukje video.

Touch screen? Leuk, maar is voor mij niet nodig. Een zoeker met voldoende (hoeft niet veel) knopjes vind ik makkelijker.

Aansluiting voor een flitser? Ja, dat is voor mij een harde eis!

Welke camera de beste is, zal per persoon verschillen.
Smoesjes, iedereen wil een D5 / 1D X II voor het run en gun werk en iedereen wil een PhaseOne voor in de studio! }:O

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:11
Ventieldopje schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 00:42:
[...]

Smoesjes, iedereen wil een D5 / 1D X II voor het run en gun werk en iedereen wil een PhaseOne voor in de studio! }:O
Welneen, voor het run en gun werk heb ik liever wat compact(er)s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42
Wat is je beschikbare budget?
500 euro

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Portretfotografie

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet super belangrijk

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Mogelijkheid voor typische bokeh portret lensen als de nikon/canon 50mm

Heb al vaker met cameras van vrienden (eos 550d) leuke fotos gemaakt icm de 50mm lens. Ik ben dus ook echt gek op het bokeh effect. Wat mij betreft is dat ook de enige lens die ik nodig heb:
- Bestaan deze lenzen ook voor systeemcameras? (zonder adapter)
- Net zo betaalbaar als bij Canon/Nikon (~150 euro?)
- Kan ik beter voor een Nikon/Canon gaan? Ik neig nu naar een eos serie icm de canon lens maar dat is puur op ervaring :P

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op zondag 11 december 2016 @ 17:56:
Wat is je beschikbare budget?
500 euro

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Portretfotografie

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet super belangrijk

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Mogelijkheid voor typische bokeh portret lensen als de nikon/canon 50mm

Heb al vaker met cameras van vrienden (eos 550d) leuke fotos gemaakt icm de 50mm lens. Ik ben dus ook echt gek op het bokeh effect. Wat mij betreft is dat ook de enige lens die ik nodig heb:
- Bestaan deze lenzen ook voor systeemcameras? (zonder adapter)
- Net zo betaalbaar als bij Canon/Nikon (~150 euro?)
- Kan ik beter voor een Nikon/Canon gaan? Ik neig nu naar een eos serie icm de canon lens maar dat is puur op ervaring :P
Qua prijs zit je met een Canon 50mm f/1.8 het beste. Optisch is het niet de beste 50mm. De Nikon f/1.8 is wel wat scherper, maar ook duurder. De alternatieven bij systeemcamera's zijn helaas nog duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Met een DSLR ben je beter af, zeker in dat budget als je portretten wil gaan doen. Kiezen tussen camera merken is een beetje als kiezen tussen auto merken.. maak een testritje. Het is in de eerste plaats belangrijk dat je er goed mee overweg kan. Het verschil in kwaliteit/rendering maakt met uitzondering van extreme gevallen ook niet veel uit zolang je maar weet hoe je met de camera moet schieten en welke stappen er in de nabewerking nodig zijn om het maximale er uit te halen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dank voor de reacties. Ik zat meer te zoeken in zal ik een relatief goedkope Nikon D3300 kopen maar daarbij is de lens weer duurder ivm ontbreken body motor.
Misschien toch dan maar een eos 650d 700d (2ehands) of 750d. Heb al veel met Canon geschoten dus blijf denk ik daarbij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
laurens0619 schreef op zondag 11 december 2016 @ 18:46:
Dank voor de reacties. Ik zat meer te zoeken in zal ik een relatief goedkope Nikon D3300 kopen maar daarbij is de lens weer duurder ivm ontbreken body motor.
Misschien toch dan maar een eos 650d 700d (2ehands) of 750d. Heb al veel met Canon geschoten dus blijf denk ik daarbij :)
Een 50mm f/1.8 II kun je voor pakweg 60 / 70 euro vinden maar ik zou aanraden iets meer uit te geven en de STM versie te kopen. Die heeft een veel betere focus motor die je ook altijd zelf bij kan stellen terwijl hij op AF modus staat. Bij de normale versie zonder STM kan dit niet en draai je de focus motor kapot.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 10:34
Ik heb zelf een a5100 gekocht, omdat ik betere foto's wilde maken van mijn dochter. Had redelijk wat reviews gelezen en die sensor van de Sony komt er erg goed uit. Verder vind ik het fijn dat de camera compacter is dan de meeste DSLR.
Qua instellingen verander ik soms wat aan de aperture, maar dat vind ik vrij makkelijk gaan. Helemaal naar manual mode doe ik niet. Denk als je zover wil gaan met fotograferen, je inderdaad beter een serieuzere camera kunt zoeken. Bedenk wel dat je met een betere camera en lens vaak ook minder hoeft in te stellen. De camera kiest dan zelf al betere settings.
Maar voor iemand die wat meer wil doen met fotograferen is dit echt een leuke eerste stap. Je kunt alvast wat investeren in lenzen en mocht je het dan echt leuk vinden, later alsnog voor een hoger model gaan.
In ieder geval ga je zeker mooiere foto's maken met zo'n toestel dan met een simpele point en shoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
AgeOfPanic schreef op zondag 11 december 2016 @ 20:44:
[...]

Bedenk wel dat je met een betere camera en lens vaak ook minder hoeft in te stellen. De camera kiest dan zelf al betere settings.

[...]
Ehh, nee zo werkt het in de praktijk niet helemaal ;) :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ventieldopje schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:06:
[...]

Ehh, nee zo werkt het in de praktijk niet helemaal ;) :Y)
Misschien moet ik het anders formuleren. De neiging om de instellingen te veranderen kan minder zijn, omdat de camera door de betere sensor en lens in de automatische stand al betere foto's maakt. Ik ben in ieder geval al dik tevreden met de foto's die ik dan maak.
Ook vind ik de controls van de a5100 toegankelijk genoeg om de eerste stappen te zetten met het instellen van zaken als aperture. Bovendien kun je het geld bij de 5100 dat je overhoudt steken in betere lenzen, die je dan later altijd mee kunt nemen naar bijvoorbeeld een a6300 (die helaas fors duurder is geworden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
AgeOfPanic schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:51:
[...]

Misschien moet ik het anders formuleren. De neiging om de instellingen te veranderen kan minder zijn, omdat de camera door de betere sensor en lens in de automatische stand al betere foto's maakt. Ik ben in ieder geval al dik tevreden met de foto's die ik dan maak.
Ook vind ik de controls van de a5100 toegankelijk genoeg om de eerste stappen te zetten met het instellen van zaken als aperture. Bovendien kun je het geld bij de 5100 dat je overhoudt steken in betere lenzen, die je dan later altijd mee kunt nemen naar bijvoorbeeld een a6300 (die helaas fors duurder is geworden).
Als ik zijn post zo lees:
Dan lijkt het mij dat hij serieus aan de slag wil en dan ga je natuurlijk niet op automatische stand schieten. Je maakt dan ook niet ineens betere foto's, ik weet niet hoe je daar bij komt.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik reageerde eigenlijk meer op de discussie eerder over de 5100. Je reactie is ook een beetje neerbuigend. Wel mijn opmerking afschieten, maar geen opbouwende kritiek geven. Met betere foto's bedoelde ik scherpte, kleuren enz en niet de compositie. Met een 5100 ga je op die punten echt wel vooruit tov een point en shoot.
Voor bokeh heb je niet beslist een duurdere camera nodig. Dat lukt ook wel met de 5100. De instelling om de aperture aan te passen is makkelijk genoeg.
Anyway, ik wilde alleen mijn ervaringen met de 5100 beschrijven. Het is een fijne instapcamera, waarmee je erg mooie foto's kunt maken en de eerste stappen kunt zetten qua lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AgeOfPanic schreef op zondag 11 december 2016 @ 22:23:
Ik reageerde eigenlijk meer op de discussie eerder over de 5100. Je reactie is ook een beetje neerbuigend. Wel mijn opmerking afschieten, maar geen opbouwende kritiek geven. Met betere foto's bedoelde ik scherpte, kleuren enz en niet de compositie. Met een 5100 ga je op die punten echt wel vooruit tov een point en shoot.
Voor bokeh heb je niet beslist een duurdere camera nodig. Dat lukt ook wel met de 5100. De instelling om de aperture aan te passen is makkelijk genoeg.
Anyway, ik wilde alleen mijn ervaringen met de 5100 beschrijven. Het is een fijne instapcamera, waarmee je erg mooie foto's kunt maken en de eerste stappen kunt zetten qua lenzen.
Betere scherpte haal je door zelf de juiste instellingen te kiezen. Betere kleuren (defineer "beter" eerst even) haal je door een betere belichting, en die kan je beter zelf instellingen want de automatische stand bakt daar vaak niets van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Prima, voor mij is de discussie een beetje klaar. Heb ook geen zin om door de grote goden van de fotografie zo aangesproken te worden. Ik kan me duidelijk niet meten aan jullie expertise. Als je inderdaad alles zelf wil instellen of dit wil leren, dan kun je beter niet de 5100 kopen. Als je betere foto's wil maken dan een P&S en je bent nog niet zover dat je alles zelf in kan stellen, dan is de 5100 een mooie compacte camera met een hele goede sensor, waarvoor redelijk aanbod aan lenzen is in verschillende prijssegmenten.
Ik laat aan de mensen die een camera zoeken wat voor soort camera het meest geschikt is voor hun wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AgeOfPanic schreef op zondag 11 december 2016 @ 22:39:
Prima, voor mij is de discussie een beetje klaar. Heb ook geen zin om door de grote goden van de fotografie zo aangesproken te worden. Ik kan me duidelijk niet meten aan jullie expertise. Als je inderdaad alles zelf wil instellen of dit wil leren, dan kun je beter niet de 5100 kopen. Als je betere foto's wil maken dan een P&S en je bent nog niet zover dat je alles zelf in kan stellen, dan is de 5100 een mooie compacte camera met een hele goede sensor, waarvoor redelijk aanbod aan lenzen is in verschillende prijssegmenten.
Ik laat aan de mensen die een camera zoeken wat voor soort camera het meest geschikt is voor hun wensen.
In de handen van een goede fotograaf maakt een P&S betere foto's dan een DSLR/MILC in de handen van een amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
In de handen van dezelfde fotograaf maakt de 5100 in dezelfde omstandigheden waarschijnlijk een betere foto dan een P&S.
Nogmaals, ik wil alleen maar uit het oogpunt van een starter (dat ben ik zelf ook ) aangeven dat de 5100 een hele leuke camera is. Goede sensor, leuke lenzen. Bovendien erg compact en daardoor makkelijk mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
AgeOfPanic schreef op zondag 11 december 2016 @ 20:44:
Ik heb zelf een a5100 gekocht, omdat ik betere foto's wilde maken van mijn dochter. Had redelijk wat reviews gelezen en die sensor van de Sony komt er erg goed uit. Verder vind ik het fijn dat de camera compacter is dan de meeste DSLR.
Mede daarom heb ik er ook een sony a5100, in april '15 gekocht ter vervanging van een nikon d5100 omdat het kleinere formaat en systeem mij wel aansprak voor hobby en gezinsfoto's. Fotograferen met lcd als zoeker vond ik op die camera weer goed genoeg. Een matige evf op een bridge camera was eens mijn voornaamste reden toen een four thirds dslr te kopen (niet zo groot, wel door de lens kunnen kijken).
Qua instellingen verander ik soms wat aan de aperture, maar dat vind ik vrij makkelijk gaan. Helemaal naar manual mode doe ik niet. Denk als je zover wil gaan met fotograferen, je inderdaad beter een serieuzere camera kunt zoeken.
Met m'n nikon gebruikte ik praktisch altijd de manual icm 35mm prime lens toen ik dat eenmaal wat onder de knie had. De automatische stand van de sony vind ik beter en gebruik ik vrijwel altijd nu ik de grenzen wat ken en dan komen de andere opties tot volledig zelf instellen wel van pas. Ik heb bijvoorbeeld de sony 30mm macro en bij close-up/macro fotografie is de automaat geneigd de lens open te zetten maar dat geeft dan al gauw een te kleine scherptediepte. Met de kitlens en verlopend diafragma heb je daar niet gauw last van maar beter glas kun je er vaak meer mee door zelf je instellingen te kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door bite op 11-12-2016 23:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
AgeOfPanic doet z'n best om een vraagsteller te helpen, en wordt hier afgeschoten. Door een moderator! Erg netjes is dat niet...

De A5100 is een prachtige en goede camera, maar zou niet mijn eerste keuze zijn door oa het ontbreken van een PASM wieltje. Ook al maak ik veel foto's in de Auto of P stand (en die standen zijn tegenwoordig erg goed), ik wil controle kunnen uitoefenen op de situatie. En dat moet niet lang duren, dus 10 niveaus het menu induiken is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat afschieten zie ik eigenlijk niet gebeuren. Slechts een correctie door een meer ervaren iemand. Niets mis mee en leerzaam volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is wel leerzaam, dat klopt, maar de toon...

Goed, genoeg hierover, terug on topic!

De vraagsteller wil wat met belichting spelen. Hoe, dat weten we niet, maar ik zal dan altijd een camera adviseren die je makkelijk van de automaat af kunt halen.

Als mijn vader mijn advies vraagt, zal ik hem een A5100 (of een andere instap MILC, maar geen Canon of Nikon) adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou inderdaad niet zonder 2 wieltjes en een draaiwieltje kunnen. Zonder dat kan ik niet snel de drie basisinstellingen aanpassen. Helaas zal je dan alle instap DLSR/MILC over moeten slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:46:
Ik zou inderdaad niet zonder 2 wieltjes en een draaiwieltje kunnen. Zonder dat kan ik niet snel de drie basisinstellingen aanpassen. Helaas zal je dan alle instap DLSR/MILC over moeten slaan.
Dat valt wel mee toch? Ik ben begonnen met een 450D en sluitertijd kon ik aanpassen met het wieltje, diafragma met knop (duim) + wieltje. Doordat de body bijna niks weegt vond ik dit prima te doen en mistte ik nou niet direct een apart wiel daarvoor.

Zolang je maar niet in de menu's hoeft te graven, dan kun je best snel werken. Nikon had hier vroeger wel een handje van om dingen die je veel gebruikt alsnog in een menu te proppen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ventieldopje schreef op zondag 11 december 2016 @ 22:05:
[...]

Als ik zijn post zo lees:

[...]

Dan lijkt het mij dat hij serieus aan de slag wil en dan ga je natuurlijk niet op automatische stand schieten. Je maakt dan ook niet ineens betere foto's, ik weet niet hoe je daar bij komt.
Ik wil de camera (in het begin) vooral gebruiken voor fotos van pasgeboren kindje. Ik ben gewoon erg gecharmeerd van portretfotos met een DSLR (bokehhh). De sony icm een 50mm lens is wel mooie optie, maar wel erg duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:46:
Werk je zo vaak in de M-stand, dat je echt 2 wieltjes nodig hebt?

Ik werk zelden in de M-stand (meestal P of A, S komt ook voor, M zelden). In P is het wiletje Program shift, in A stel je (uiteraard) diafragma in, en in de S-stand (Tv op Canon) kun je de sluitertijd aanpassen.

In de M-stand is het wieltje alleen vaak diafragma instellen, en wieltje met ingedrukt knopje sluitertijd instellen. Dus je hoeft de menu's niet in te duiken, en je oog hoeft niet van de zoeker om sluitertijd of diafragma aan te passen.

Even terug naar de Sony A5100. Deze heeft geen fysiek PASM wiel, maar ook geen zoeker. Het virtuele PASM wiel krijg je met één druk op de knop. Aanpassingen doe je snel on screen. Het gemis van een PASM wiel plus instelwieltje is op een A5100 niet zo erg als op bv een instap spiegelreflex of een camera met (optische of elektronische) zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Bedankt voor alle adviezen weer. Alle reacties helpen mij in mijn te maken keuze en er is geen goed of fout advies. Ik weet tenslotte zelf nog niet eens wat ik belangrijk vind.

Vooralsnog neig ik wel naar de voordelen van de A5100 (formaat, eenvoud, touch) tegen de 1300D (lichtsterkte, bedieningsgemak, toekomstbestendiger). Ik denk dat dit op dit moment het beste bij ons past.
Een camera hoeft van mij niet direct jaren mee te gaan. Volgend jaar verkopen en een andere kopen kan altijd weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:57:
Nikon had hier vroeger wel een handje van om dingen die je veel gebruikt alsnog in een menu te proppen.
Dat doen ze nog steeds op de 3xxx en 5xxx serie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:57:
[...]

Dat valt wel mee toch? Ik ben begonnen met een 450D en sluitertijd kon ik aanpassen met het wieltje, diafragma met knop (duim) + wieltje. Doordat de body bijna niks weegt vond ik dit prima te doen en mistte ik nou niet direct een apart wiel daarvoor.

Zolang je maar niet in de menu's hoeft te graven, dan kun je best snel werken. Nikon had hier vroeger wel een handje van om dingen die je veel gebruikt alsnog in een menu te proppen.
Ik vond het op mijn D90 toendertijd erg onhandig. Nu kan ik zonder in een menu te duiken de sluitertijd, het diafragma, de ISO waarde instellen (en de belichtingscompensatie, maar dat dan weer niet in manual omdat ik niet auto-iso gebruik). Als ik iets van Nikon zou kopen dan wordt het minimaal een 7xxx.
ikweethetbeter schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:31:
[...]

Werk je zo vaak in de M-stand, dat je echt 2 wieltjes nodig hebt?

Ik werk zelden in de M-stand (meestal P of A, S komt ook voor, M zelden). In P is het wiletje Program shift, in A stel je (uiteraard) diafragma in, en in de S-stand (Tv op Canon) kun je de sluitertijd aanpassen.

In de M-stand is het wieltje alleen vaak diafragma instellen, en wieltje met ingedrukt knopje sluitertijd instellen. Dus je hoeft de menu's niet in te duiken, en je oog hoeft niet van de zoeker om sluitertijd of diafragma aan te passen.

Even terug naar de Sony A5100. Deze heeft geen fysiek PASM wiel, maar ook geen zoeker. Het virtuele PASM wiel krijg je met één druk op de knop. Aanpassingen doe je snel on screen. Het gemis van een PASM wiel plus instelwieltje is op een A5100 niet zo erg als op bv een instap spiegelreflex of een camera met (optische of elektronische) zoeker.
Ik gebruik in alle situaties met lastiger licht de M-stand, omdat veel camera's daar toch wat moeite mee hebben. Op een DSLR deed ik dat minder, omdat ik het daar niet direct kon zien. Nu met mijn A7 zie ik gelijk wat er aan de hand is. DSLR ervaring helpt wel mee om snel het juiste uitgangspunt te vinden om vanuit te werken. Een camera zonder fysieke PASM knop zou ik eigenlijk niet meer kopen. Ik wil de belangrijkste dingen gewoon direct kunnen instellen, ik vind het al erg dat ik in een menu moet duiken om de lichtmeting of focus wijze aan te passen (misschien moet ik maar eens de button lay-out customizen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Bijna een knoop doorgehakt, maar heb het mezelf nog wat moeilijker gemaakt. Komt door een kortingsactie van ING + cashback een voor mij op het het oog interessante kandidaat bij: https://rentepunten.ing.nl/productdetails/6584368#108914

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PnD schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:25:
Bijna een knoop doorgehakt, maar heb het mezelf nog wat moeilijker gemaakt. Komt door een kortingsactie van ING + cashback een voor mij op het het oog interessante kandidaat bij: https://rentepunten.ing.nl/productdetails/6584368#108914
Mooie camera, maar....
Dit product is tijdelijk niet leverbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 18:23
Goedemorgen heren en dames!

Gister avond even dit forum door zitten lezen, ik zit namelijk in twijfel! Ik zou graag een systeemcamera willen maar heb een aantal vragen! ik heb namelijk een 3tal camera kits in de vergelijking staan! dat zijn de Canon EOS M10, Sony A5000 en de Nikon 1 J5. In de vergelijking zie ik staan

Hoe is het gebruiksgemak van een touchscreen tegen over geen touchscreen?
Hoe zit het met de focuspunten? m10 heeft er 49, sony 25 en nikon is een ? wanneer komt dit van pas en hebben focuspunten veel invloed op het maken van normale fotos rond om huis/vakantie (geen actieve dingen, daar heb ik een gopro voor :))

en tot slot natuurlijk de vraag, doe ik er goed aan om 1 van deze cameras aan te schaffen? of hebben jullie ervaringen met andere camera kits rond het budget 400-500,-?

Ik hoor graag van jullie! Vond het namelijk wel een leuk kerstcadeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:42
Ik heb de Olympus OM-D E-M10 met kit lens besteld. Echter heb ik hem 2 maal, 1 van Kamera-Express en 1 van MediaMarkt. Kamera-Express zou hem niet op voorraad hebben, alleen kitlens in de zwarte kleur. Ondanks dat ik de order bij Kamera Express had geannuleerd, is toch alsnog verzonden.
Echter is de kitlens los mee gestuurd in bubbel folie. De doos van de camera is eigenlijk van een andere kit.
Is zoiets gebruikelijk?

Ik ben in dubio welke camera te houden. Kamera Express lees ik hier goede verhalen over en zijn in principe wel goed bereikbaar, maar dit komt wel rommelig over, hoewel ik o.a. op dit forum wel veel goede ervaringen lees.

[ Voor 206% gewijzigd door Myliobatis op 11-06-2017 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:10

Barrycade

Through the...

Wat is nu precies je probleem:
je hebt 2x een camera en een lens. Dat de kitlens er los bij zit hoeft toch helemaal geen probleem te zijn. Ze zijn je tegemoet gekomen om de camera met lens bij je te krijgen. Bij andere camera winkels gebeurt dit vaker en hoeft helemaal geen probleem te zijn. Zijn of Bulk lenzen of komt van een klant die alleen een body wilde.

Je begint nu over afterservice: KE heb je blijkbaar wel al goede ervaringen mee qua bereikbaarheid MM nog niet.

Uiteindelijk is het bij problemen opsturen en wachten totdat de camera terugkomt. Dan zou ik toch voor 3 jaar garantie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mfreriks schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:08:

Gister avond even dit forum door zitten lezen, ik zit namelijk in twijfel! Ik zou graag een systeemcamera willen maar heb een aantal vragen! ik heb namelijk een 3tal camera kits in de vergelijking staan! dat zijn de Canon EOS M10, Sony A5000 en de Nikon 1 J5. In de vergelijking zie ik staan

Hoe zit het met de focuspunten? m10 heeft er 49, sony 25 en nikon is een ? wanneer komt dit van pas en hebben focuspunten veel invloed op het maken van normale fotos rond om huis/vakantie (geen actieve dingen, daar heb ik een gopro voor :))

en tot slot natuurlijk de vraag, doe ik er goed aan om 1 van deze cameras aan te schaffen? of hebben jullie ervaringen met andere camera kits rond het budget 400-500,-?

Ik zou zeggen probeer ze uit in een winkel. Qua autofocus zal de Nikon 1 het snelst zijn waarschijnlijk. Nikon 1 is ook min of meer een dood systeem, verwacht daar geen nieuwe objectieven en body's voor in de toekomst. Canon is ook vrij halfslachtig bezig met zijn EOS M lijn, alhoewel er hoop is op verbetering. Sony timmer momenteel en de afgelopen tijd vooral aan de weg met zijn full frame lijn, het is maar de vraag of er door Sony nog APS-C objectieven zullen worden ontwikkeld.

Ik zou eerder aanraden om eens bij Fuji of Panasonic/Olympus te kijken. Tenzij je van plan bent om de bodu met kitlens te kopen en vervolgens geen uitbreidingsplannen meer hebt, dan zou het nog kunnen lonen om ergens een verdwaalde Samsung te vinden voor weinig.

Een touchscreen is potentieel heel handig, maar dat ligt maar net aan de implementatie van de fabrikant.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:51:
[...]

Ik zou zeggen probeer ze uit in een winkel. Qua autofocus zal de Nikon 1 het snelst zijn waarschijnlijk. Nikon 1 is ook min of meer een dood systeem, verwacht daar geen nieuwe objectieven en body's voor in de toekomst. Canon is ook vrij halfslachtig bezig met zijn EOS M lijn, alhoewel er hoop is op verbetering. Sony timmer momenteel en de afgelopen tijd vooral aan de weg met zijn full frame lijn, het is maar de vraag of er door Sony nog APS-C objectieven zullen worden ontwikkeld.

Ik zou eerder aanraden om eens bij Fuji of Panasonic/Olympus te kijken. Tenzij je van plan bent om de bodu met kitlens te kopen en vervolgens geen uitbreidingsplannen meer hebt, dan zou het nog kunnen lonen om ergens een verdwaalde Samsung te vinden voor weinig.

Een touchscreen is potentieel heel handig, maar dat ligt maar net aan de implementatie van de fabrikant.
Informatie waar je wat aan hebt!! :) Kans acht ik klein dat ik ga uitbreiden, Heb even gekeken, recente modellen bij de genoemde merken zijn ook weinig te vinden voor mijn budget.

Zit zelf veel richting de a5000 te kijken... Met het ook op niet uitbreiden, is dat een goede keuze? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:42
Barrycade schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:45:
Wat is nu precies je probleem:
je hebt 2x een camera en een lens. Dat de kitlens er los bij zit hoeft toch helemaal geen probleem te zijn. Ze zijn je tegemoet gekomen om de camera met lens bij je te krijgen. Bij andere camera winkels gebeurt dit vaker en hoeft helemaal geen probleem te zijn. Zijn of Bulk lenzen of komt van een klant die alleen een body wilde.

Je begint nu over afterservice: KE heb je blijkbaar wel al goede ervaringen mee qua bereikbaarheid MM nog niet.

Uiteindelijk is het bij problemen opsturen en wachten totdat de camera terugkomt. Dan zou ik toch voor 3 jaar garantie gaan.
Goed, ik weet dat ik uitgebreid schrijf en niet altijd even concreet ben.
KE kwam op mij nogal rommelig over, terwijl ik er hier positieve ervaringen over lees. Wellicht kom ik ook rommelig over uit deze berichten ok ;)
Niet kloppende voorraad status, aangeven dat een kit beschikbaar is terwijl het alleen de body is en de zwarte lens i.p.v. zilver als optie aanbieden, geannuleerde order een dag later alsnog verzenden, een losse body en lens i.p.v. originele complet kit.
Verder wel snel geregeld dus, dat is zeker positief, door voorraden uit andere winkels te halen.

Ik vroeg mij af of het vaker gedaan wordt om body en lens los te verpakken, dat was mij niet bekend. Jij geeft dus aan dat dat vaker gebeurt. Dat is inderdaad sneller dan wachten tot er een complete kit in één doos vanuit de fabrikant geleverd kan worden, terwijl het verder hetzelfde is.

Het is mijn eerste ILC camera, sowieso niet iets wat de meeste consumenten wekelijks bestellen of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mfreriks schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:08:

Om te beginnen wil ik stellen dat er niet of nauwelijks slechte systeemcamera's of DSLR's zijn. Alleen is niet elke camera een goede keuze.

Nikon ziet MILC's als "leuk voor erbij", en heeft de Nikon 1 serie onder z'n DSLR reeks gepositioneerd. Dat zie je oa aan de sensorgrootte, die is met 1" heel veel kleiner dan het FF of APS-C formaat van Sony, het is zelfs aanzienlijk kleiner dan MFT formaat van Olympus en Panasonic.

Canon heeft de MILC categorie nooit serieus genomen. De EOS-M10 is niet slecht, maar wel het slechtste wat je voor dat geld kunt krijgen.

De Sony A5000 is een prachtige camera, en een goede keuze tenzij je veel actiefoto's maakt. De A5100 is dan een betere keuze, die levert dezelfde hoge kwaliteit, maar is veel sneller.

Olympus, Panasonic en Fujifilm maken ook hele goede MILC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperdunk_15
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06-2024
Hoi allen, ik lees al enige tijd mee op het forum omdat ik geinteresseerd ben in fotografie en het leuk vindt om te lezen wat voor adviezen er worden gegeven met betrekking tot de aankoop van camera's en de ontwikkeling daarin. Zelf heb ik tot enkele jaren terug een Sony Alpha 550 met een aantal lenzen gehad en heb deze verkocht voor een digitale ultra zoom. Dit is mij uiteindelijk niet zo bevallen. De charme van het echte klikken en de lenzen vind ik mooi. Mijn vriendin is ook geintereseerd in fotografie en wil zich hierin verdiepen/ cursus volgen.

Onderstaande is van toepassing:
Wat is je beschikbare budget? 1000 euro (of iets minder/ meer)
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Niet specifiek, maar zelf vind ik het leuk om sport te fotograferen. Mijn vriendin zal deze meer gebruiken voor landschappen, foodblog enz.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Leuk als het kan, maar het gaat om de foto's.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Ja
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Hierbij heb ik wel een vraag, in hoeverre is interen beeldstabilisatie nodig? Mis je dit echt, of is dit ook makkelijk te ondervangen met een statief/ goede ondergrond enz?

Ik heb al een en ander gegoogled en veel sites bekeken. Ik vind het lastig om in te schatten wat ik nodig heb. Mijn vriendin zal voor het eerst echt met een spiegelreflex gaan fotograferen, ik zelf heb wel enige ervaring en vind het ook leuk om er mee bezig te zijn. Ik probeer dan ook veel uit, en combineer dit met lezen en youtube tips en tricks e.d.. Met het oog op de door ontwikkeling ben ik opzoek naar iets dat boven het instap segment hangt. Ik weet echter niet in hoeverre mijn vriendin hier hinder van zal ondervinden (wordt het apparaat te moeilijk te bedienen voor een beginner?). Zelf vind ik een LCD op de bovenkant van de camera prettig, hetgeen ik heb gemerkt toen ik de Nikon van mijn broer een weekendje mee had.

Ik heb voor nu de volgende camera's bekeken:
- Canon 70D
- Canon 760D
- Nikon D7100
- Nikon D5300

Dit dan in combinatie met een lens waarmee je de eerste tijd uit de voeten kan, om vervolgens door te sparen voor een extra lens. Misschien dat iemand ons verder kan helpen! We willen deze week naar de winkel gaan om de camera's ook even vast te houden en te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:24
Hyperdunk_15 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:57:
Hoi allen, ik lees al enige tijd mee op het forum omdat ik geinteresseerd ben in fotografie en het leuk vindt om te lezen wat voor adviezen er worden gegeven met betrekking tot de aankoop van camera's en de ontwikkeling daarin. Zelf heb ik tot enkele jaren terug een Sony Alpha 550 met een aantal lenzen gehad en heb deze verkocht voor een digitale ultra zoom. Dit is mij uiteindelijk niet zo bevallen. De charme van het echte klikken en de lenzen vind ik mooi. Mijn vriendin is ook geintereseerd in fotografie en wil zich hierin verdiepen/ cursus volgen.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Niet specifiek, maar zelf vind ik het leuk om sport te fotograferen. Mijn vriendin zal deze meer gebruiken voor landschappen, foodblog enz.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Leuk als het kan, maar het gaat om de foto's.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Hierbij heb ik wel een vraag, in hoeverre is interen beeldstabilisatie nodig? Mis je dit echt, of is dit ook makkelijk te ondervangen met een statief/ goede ondergrond enz?

Ik heb al een en ander gegoogled en veel sites bekeken. Ik vind het lastig om in te schatten wat ik nodig heb. Mijn vriendin zal voor het eerst echt met een spiegelreflex gaan fotograferen, ik zelf heb wel enige ervaring en vind het ook leuk om er mee bezig te zijn. Ik probeer dan ook veel uit, en combineer dit met lezen en youtube tips en tricks e.d.. Met het oog op de door ontwikkeling ben ik opzoek naar iets dat boven het instap segment hangt. Ik weet echter niet in hoeverre mijn vriendin hier hinder van zal ondervinden (wordt het apparaat te moeilijk te bedienen voor een beginner?). Zelf vind ik een LCD op de bovenkant van de camera prettig, hetgeen ik heb gemerkt toen ik de Nikon van mijn broer een weekendje mee had.

- Canon 70D
- Canon 760D
- Nikon D7100
- Nikon D5300

Dit dan in combinatie met een lens waarmee je de eerste tijd uit de voeten kan, om vervolgens door te sparen voor een extra lens. Misschien dat iemand ons verder kan helpen! We willen deze week naar de winkel gaan om de camera's ook even vast te houden en te bekijken.
Sta min of meer voor dezelfde keuze,
Vooralsnog ben ik gecharmeerd van de Nikon (D5300). Dan i.c.m. een 18 - 105 of 18 - 140mm. Daarna zou ik nog een 35mm prime willen....

De canon reeks moet ik nog bekijken.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hyperdunk_15 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:57:

- Canon 70D
- Canon 760D
- Nikon D7100
- Nikon D5300

Ik zie dat je AF tijdens live view/video als noodzaak hebt staan. Dan is de keuze heel simpel: 70D met STM lens. Wil je een beetje bereik, ga dan voor de uitstekende 18-135 IS STM die alle standaardlenzen van Nikon verslaat. Mocht je vriendin geïnteresseerd zijn in landschappen, dan heeft Canon de zeer betaalbare en prima presterende 10-18 IS STM. Stabilisatie in de body is niet nodig als die in de lenzen zit. Voor sport kun je zelf nog kijken naar de 55-250 IS STM, die ook zeer goed presteert. Uiteraard kun je eerst beginnen met de 70D met 18-135, zodat je niet te ver over je budget gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Valandil schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:59:
[...]

Sta min of meer voor dezelfde keuze,
Vooralsnog ben ik gecharmeerd van de Nikon (D5300). Dan i.c.m. een 18 - 105 of 18 - 140mm. Daarna zou ik nog een 35mm prime willen....

De canon reeks moet ik nog bekijken.
Moet het Canikon zijn?

Nikon heeft de betere sensoren in de body's, Canon heeft de betere stillere kitlenzen, en de Canon 70D (en nieuwer) heeft fase detectie pixels op de sensor, dus focust snel bij live view en filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:57
Na veel lezen, oriënteren heb ik uiteindelijk een Nikon D7200 body aangeschaft en ben nu aan het oriënteren op een bijpassende basis lens (17-55 mm) , Als ik het aanbod zo bekijk is er één toplens in dit gebied, de Nikon AF-S DX 17-55mm f/2.8 IF-ED , van ca €1500,- en de rest van het veld zijn lenzen rond de €500,- met over het algemeen een kleiner zoombereik.

pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon)
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm Ni F/2.8 SP Di II VC (Nikon)
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF V2 (Nikon)
pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Nikon)
pricewatch: Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Nikon)

Hoe vergelijken de Tamron en Sigma lezen zicht tegenover de Toplens van Nikon? of toch doorsparen voor de Nikonlens. Over het algemeen worden 90% van de foto's binnen dit bereik gemaakt, dus zo'n lens mag wat meer kosten.

[ Voor 0% gewijzigd door pandit op 21-12-2016 14:01 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

50 of 55 is een kleiner verschil dan je zou denken.

Dus de 17-50 van Tamron en Sigma zijn vergelijkbaar qua tele met de Nikon.

Ik ben er al een tijdje uit maar de Tamron VC (I) was minder scherp dan zijn voorganger (zonder VC), maar ik zie dat er nu ook een versie II is. Ik ken die niet. Maar als ze de bezwaren van de VCv1 hebben weggepoetst kan dat een prima lens zijn.

Volgens mij zijn de 17-50 en de 18-35 Sigma's meer dan prima. Alleen is 18-35 wel een beperkte reikwijdte. Dus die zou ik in eerste instantie niet adviseren.
17-70 is wat meer allround maar is iets minder lichtsterk op 70 mm dus kan een prima keuze zijn, maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat UC je een heel mooi linkje gaat geven naar de website die ik altijd vergeet. Maar de Sigma 17-50mm is een hele goede lens die waarschijnlijk niet heel erg veel onder zal doen voor de Nikon. Zeg ik met enige voorzichtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
De links heb ik van Universal Creations gekregen :-)

Hoe is Sigma tegenwoordig?Ik heb voor mijn Sony A33 een 25 jaar oude Sigma telelens die voorheen op mijn Minolta stond, Ik ben nooit wild van deze lens geweest, speling, en niet echt scherp. Ik meen me te herinneren dat Sigma zich heeft gebeterd en dat ze nu wel topspul maken. Toch is het prijsverschil enorm met de Nikonlens 1500 versus 400 euros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
pandit schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:11:
De links heb ik van Universal Creations gekregen :-)

Hoe is Sigma tegenwoordig?Ik heb voor mijn Sony A33 een 25 jaar oude Sigma telelens die voorheen op mijn Minolta stond, Ik ben nooit wild van deze lens geweest, speling, en niet echt scherp. Ik meen me te herinneren dat Sigma zich heeft gebeterd en dat ze nu wel topspul maken. Toch is het prijsverschil enorm met de Nikonlens 1500 versus 400 euros.
Er zitten nog steeds wel haken en ogen aan maar Sigma heeft sinds ze begonnen met de Art/Contemporary/Sport lijn de boel omgegooid en zijn meer op kwaliteit gaan richten. Ze maken nu erg mooie lenzen maar sommige modellen hebben nog steeds wel last van AF issues. In ieder geval een gigantisch verschil met vroeger :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 22:45
Zover ik weet is de Nikon niet beter dan de Sigma versie. Iemand kan mij corrigeren als het niet zo is.

De 18-35 is wat mij betreft de beste lens die je kan hebben als je graag binnen dit bereik werkt en je de AF goed afstelt. Anders zou ik voor de Sigma 17-50 gaan. Een alom geprezen lens met super prijs/kwaliteits verhouding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:23:
Ik denk dat UC je een heel mooi linkje gaat geven naar de website die ik altijd vergeet. Maar de Sigma 17-50mm is een hele goede lens die waarschijnlijk niet heel erg veel onder zal doen voor de Nikon. Zeg ik met enige voorzichtigheid.
Ik denk dat je deze bedoeld:

http://www.the-digital-picture.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komt mij bekend voor :P Dank je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperdunk_15
Universal Creations schreef op woensdag 21 december 2016 @ 00:06:
[...]

Ik zie dat je AF tijdens live view/video als noodzaak hebt staan. Dan is de keuze heel simpel: 70D met STM lens. Wil je een beetje bereik, ga dan voor de uitstekende 18-135 IS STM die alle standaardlenzen van Nikon verslaat. Mocht je vriendin geïnteresseerd zijn in landschappen, dan heeft Canon de zeer betaalbare en prima presterende 10-18 IS STM. Stabilisatie in de body is niet nodig als die in de lenzen zit. Voor sport kun je zelf nog kijken naar de 55-250 IS STM, die ook zeer goed presteert. Uiteraard kun je eerst beginnen met de 70D met 18-135, zodat je niet te ver over je budget gaat.
Bedankt voor je antwoord! Ik denk dat ik dan inderdaad voor de 70D ga. De lens die je noemt is dus ook een goede om mee te starten? De LiveView is in die zin noodzakelijk dat mijn vriendin het wel fijn vindt om ook op het scherm het een en ander te kunnen waarnemen.

Zou de 760D ook een optie kunnen zijn of niet? Die is iets goedkoper en is volgens mij wat later uitgekomen. Als ik de reviews lees lijken die wel positiever over de 70D.

Kan iemand mij vertellen wat ik ga missen als ik bijvoorbeeld een D5300 koop ipv een 70D of D7100? De laatste 2 camera's lijken toch wat in een hoger segment te vallen maar ook de D5300 heeft veel goede reviews. Excuus voor de vele vragen, er zijn zoveel camera's en specificaties dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Ik ga morgen naar de fotowinkel en wil toch wel graag wat voor informatie hebben.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 760D heeft een aantal zaken hetzelfde als de 70D, maar heeft minder goede autofocus tijdens liveview/video en een minder robuuste body. De 18-135 lens is zeker een goede lens om mee te starten.

De D5300 is een lager segment dan de D7100. Dat uit zich vooral in de bediening en het formaat van de body. Op een D5300 moet je veel zaken toch al snel via een menu instellen. Dat zal in het begin geen probleem zijn, maar mettertijd kun je daar wel tegenaan lopen. De Nikons zijn absoluut niet goed met AF tijdens liveview/video. Dus als je dat belangrijk vindt, valt Nikon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:23:
Zojuist een flink aantal filmpjes bekeken op Youtube en men is goed te spreken op de Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM, beter dan de veel duurdere Tamron, Het nadeel wat ik beluister is dat de focusring meedraait bij het autofocussen, moah, voor een lensje van 310 euro's te overzien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de lens zelf niet maar het is wel een lens die ik zeker aan het overwegen ben. Een andere lens die ik zeker aan het overwegen ben is de Sigma 18-35mm Art (pricewatch: Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Pentax). Die kan ik gebruiken voor landschappen en straatfotografie, maar daar past een 17.50mm ook prima in. Een prime zou ook nog daarvoor kunnen maar dan heb ik liever een ander zoom bereik..

Zoals gezegd is de Sigma 17-50mm een erg goede lens en qua prijs/kwaliteit een no brainer voor een ieder die meer wil dan de standaard kitlens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Nog bedankt voor alle hulp, na lang wikken en wegen ligt nu het volgende onder de kerstboom:

- Canon EOS 1300D Body
- Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Canon

Heb de mogelijkheid het nog te retourneren binnen 14 dagen, dus mijn vrouw heeft volgende week om te ervaren of dit het is!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:48:
Ik heb de lens zelf niet maar het is wel een lens die ik zeker aan het overwegen ben. Een andere lens die ik zeker aan het overwegen ben is de Sigma 18-35mm Art (pricewatch: Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Pentax). Die kan ik gebruiken voor landschappen en straatfotografie, maar daar past een 17.50mm ook prima in. Een prime zou ook nog daarvoor kunnen maar dan heb ik liever een ander zoom bereik..

Zoals gezegd is de Sigma 17-50mm een erg goede lens en qua prijs/kwaliteit een no brainer voor een ieder die meer wil dan de standaard kitlens.
Is de 18-35 niet een beetje, groot, zwaar en opvallend voor straatfotografie?

Verwijderd

Mwah, ik vind het wel meevallen hoor.Het is geen kanon, maar zo klein als mijn vorige lens, de Sigma 30mm prime, is hij ook niet. Voor portretten valt hij af. Daarvoor heb ik een 50mm prime. Maar ik heb nog meer op mijn lijstje staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:51:
[...]

Nou, gister dan maar eens geld uitgeven voor een camera! Had de Sony a5000 in de hand maar toen viel mij oog op de Samsung nx300m met 16-50 lens uit m'n hoofd voor een kleiner bedrag dan de Sony... Waar de Sony(anders dan op pricewatch) ook maar 300,- was.

Heb helaas nog niets kunnen testen maar dat gaan we snel doen!:)

@ikweethetbeter

Ook bedankt voor de info! Zoals hierboven aangegeven is het een Samsung geworden! Zoals ik heb kunnen zien ook een stuk sneller met focussen etc.

Zal na wat getest te hebben wel even wat mededelen!!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je weet dat Samsung gestopt is met camera's en je nooit zal kunnen uitbreiden of upgraden?

Los van de beperkte tweedehands aanbod en whatever er nog aan voorraad in winkels ligt.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2016 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
mfreriks schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 07:54:
[...]

Nou, gister dan maar eens geld uitgeven voor een camera! Had de Sony a5000 in de hand maar toen viel mij oog op de Samsung nx300m met 16-50 lens uit m'n hoofd voor een kleiner bedrag dan de Sony... Waar de Sony(anders dan op pricewatch) ook maar 300,- was.

Heb helaas nog niets kunnen testen maar dat gaan we snel doen!:)

@ikweethetbeter

Ook bedankt voor de info! Zoals hierboven aangegeven is het een Samsung geworden! Zoals ik heb kunnen zien ook een stuk sneller met focussen etc.

Zal na wat getest te hebben wel even wat mededelen!!:)
Gefeliciteerd met je aankoop :)
Welke winkel was je waar je de sony voor die prijs hebt gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
laurens0619 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:31:
[...]

Gefeliciteerd met je aankoop :)
Welke winkel was je waar je de sony voor die prijs hebt gezien?
Bedankt!!:) Heel blij mee:)

Bij de MediaMarkt in Doetinchem stond de kit voor 300,- te koop!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memocrat
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-07-2024
Zijn de modellen in de intro post nog wel actueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:24
Memocrat schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:21:
Zijn de modellen in de intro post nog wel actueel?
Nee....

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 14:10
knip

[ Voor 97% gewijzigd door PowerUp op 30-12-2016 04:11 . Reden: crossposten is niet de bedoeling ]

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperdunk_15
Universal Creations schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:58:
De 760D heeft een aantal zaken hetzelfde als de 70D, maar heeft minder goede autofocus tijdens liveview/video en een minder robuuste body. De 18-135 lens is zeker een goede lens om mee te starten.

De D5300 is een lager segment dan de D7100. Dat uit zich vooral in de bediening en het formaat van de body. Op een D5300 moet je veel zaken toch al snel via een menu instellen. Dat zal in het begin geen probleem zijn, maar mettertijd kun je daar wel tegenaan lopen. De Nikons zijn absoluut niet goed met AF tijdens liveview/video. Dus als je dat belangrijk vindt, valt Nikon af.
Nog bedankt! Heb de 70D inclusief lens gekocht. Nu weer lekker aan de gang en alles een beetje in de vingers krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 11:15
Ik ben ook (al langere tijd) aan het rondkijken naar een vervanger voor mijn oeroude Sony Alpha 200.
Ik ben absoluut geen topfotograaf en beschik niet over serieuze objectieven..

Wat ik graag doe is landschappen / stadsfotografie en natuurfotografie (en uiterarad de standaard familie dingetjes)
Omdat we nogal nat weer kennen in NL, neig ik erg richting Pentax maar op verschillende forums zie je maar weinig (hobby-) fotografen die dit merk gebruiken. Deels zal dit door het beperktere aanbod aan objectieven komen maar ik vroeg me als starter af of dit misschien ook nog andere oorzaken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdpolder
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:36
Gadgeteer schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:20:
Ik ben ook (al langere tijd) aan het rondkijken naar een vervanger voor mijn oeroude Sony Alpha 200.

Wat ik graag doe is landschappen / stadsfotografie en natuurfotografie (en uiterarad de standaard familie dingetjes)
Omdat we nogal nat weer kennen in NL, neig ik erg richting Pentax maar op verschillende forums zie je maar weinig (hobby-) fotografen die dit merk gebruiken. Deels zal dit door het beperktere aanbod aan objectieven komen maar ik vroeg me als starter af of dit misschien ook nog andere oorzaken heeft?
veel mensen houden er ook van om actie te fotograferen. Pentax heeft goede camera's voor het geld, maar voor goede (sport) autofocus moet je zeker niet bij Pentax zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaume1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 22:01

Als je die Sony Alpha 200 hebt, waarom zou je dan niet bij Sony blijven? Al eens gekeken naar de A58 of de A68? Ik ben gestart bij de Sony A100 en zou nooit meer een ander merk willen. Alleen al het feit dat er in de nieuwere modellen een schermpje in de zoeker zit, is voor mij een grote meerwaarde.

Plus je kan je oude lens gewoon op je nieuwe camera gebruiken, dat bespaart je al een mooie kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Die oude A200 heeft ook een oude CCD sensor, die nogal ruist boven de ISO 400. Als je een nieuwe A58 koopt, dan ben je weer bij de tijd, met een moderne CMOS sensor. Een A68 is nieuwer, maar het is aan jou of het de meerprijs waard is.

Ik zou niet overstappen op Pentax. Ja, het is een mooi en goed systeem, maar er zit weinig ontwikkeling in. Overweeg eventueel een MILC. Kies dan Sony, Fujifilm of MFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
guillaume1 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 15:29:
[...]

Als je die Sony Alpha 200 hebt, waarom zou je dan niet bij Sony blijven? Al eens gekeken naar de A58 of de A68? Ik ben gestart bij de Sony A100 en zou nooit meer een ander merk willen. Alleen al het feit dat er in de nieuwere modellen een schermpje in de zoeker zit, is voor mij een grote meerwaarde.

Plus je kan je oude lens gewoon op je nieuwe camera gebruiken, dat bespaart je al een mooie kost.
[/quote]
ikweethetbeter schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 01:02:
[...]

Die oude A200 heeft ook een oude CCD sensor, die nogal ruist boven de ISO 400. Als je een nieuwe A58 koopt, dan ben je weer bij de tijd, met een moderne CMOS sensor. Een A68 is nieuwer, maar het is aan jou of het de meerprijs waard is.

Ik zou niet overstappen op Pentax. Ja, het is een mooi en goed systeem, maar er zit weinig ontwikkeling in. Overweeg eventueel een MILC. Kies dan Sony, Fujifilm of MFT.
[quote]

Mjn a200 is ook erg traag. Tijdens het afzwemmen van mijn oudste wou ik een foto maken terwijl hij in het water sprong. Keurig optijd op de knop gedrukt maar op de uiteindelijke foto lag hij al in het water en sprong de volgende al.
Dit soort snelle momentjes wil ik in de toekomst ook niet meer missen. Ik zal de a58 eens gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan had je niet vooraf gefocust, anders drukt ie meteen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gadgeteer schreef op maandag 2 januari 2017 @ 07:21:
Mjn a200 is ook erg traag. Tijdens het afzwemmen van mijn oudste wou ik een foto maken terwijl hij in het water sprong. Keurig optijd op de knop gedrukt maar op de uiteindelijke foto lag hij al in het water en sprong de volgende al.
Dit soort snelle momentjes wil ik in de toekomst ook niet meer missen. Ik zal de a58 eens gaan bekijken.
UC had de juiste tip al gegeven.

Er zijn nog meer opties. Zo kun je je camera op de sportstand zetten. Dat levert niet alleen een korte sluitertijd op, maar zorgt er ook voor dat de focus priority uit staat. Dat kan een onscherpe foto opleveren, maar je pakt wel het juiste moment.

Ik heb een A300 (A200 met Quick Live View) gehad, en heb nu een A58. Merkbare verschillen naast de kwaliteitsverbeteringen onder lastige omstandigheden zijn toch wel snelheid en nauwkeurigheid.

De A58 met kitlens is een snellere combinatie dan een A200 met kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
ikweethetbeter schreef op maandag 2 januari 2017 @ 09:16:
[...]

UC had de juiste tip al gegeven.

Er zijn nog meer opties. Zo kun je je camera op de sportstand zetten. Dat levert niet alleen een korte sluitertijd op, maar zorgt er ook voor dat de focus priority uit staat. Dat kan een onscherpe foto opleveren, maar je pakt wel het juiste moment.

Ik heb een A300 (A200 met Quick Live View) gehad, en heb nu een A58. Merkbare verschillen naast de kwaliteitsverbeteringen onder lastige omstandigheden zijn toch wel snelheid en nauwkeurigheid.

De A58 met kitlens is een snellere combinatie dan een A200 met kitlens.
Hij stond op sport. Ik ben geen expert in fotografie maar de sportstand had ik van te voren uitgeplozen.
Ik herinner mij ook dat destijds in reviews werd aangegeven dat de a200 niet tot de snellere behoorde. Ik heb hem echter gekregen van familie omdat het ding lag stof te happen.
Deze a200 heeft er echter wel voor gezorgd dat ik fotograferen leuk ben gaan vinden en dat ik er wat meer tijd in wil gaan steken om de ins en outs wat beter te leren kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gadgeteer schreef op maandag 2 januari 2017 @ 09:41:
Hij stond op sport. Ik ben geen expert in fotografie maar de sportstand had ik van te voren uitgeplozen.
Ik herinner mij ook dat destijds in reviews werd aangegeven dat de a200 niet tot de snellere behoorde. Ik heb hem echter gekregen van familie omdat het ding lag stof te happen.
Deze a200 heeft er echter wel voor gezorgd dat ik fotograferen leuk ben gaan vinden en dat ik er wat meer tijd in wil gaan steken om de ins en outs wat beter te leren kennen.
Mijn oude A300 (en daarmee ook jouw A200) was destijds een erg mooie camera, die onder goede omstandigheden prachtige foto's kan maken. Het was voor die tijd een prachtige en betaalbare spiegelreflex, door Minolta ontworpen, maar naar de huidige maatstaven is hij gedateerd.

Heb je, naast de kitlens, nog een lens bij je A200, dan is mijn advies: A58. Deze kan alles wat je van een moderne spiegelreflex mag verwachten, en je hoeft niet meteen de menu's in te duiken om instellingen te wijzigen. Of, als je je hobby heel erg serieus gaat nemen, dan kun je een A68 of A77-II overwegen.

Heb je naast de kitlens geen andere lenzen voor je A200, dan staan alle opties open: Sony SLT, Nikon DSLR, Canon DSLR, Sony MILC, Fujifilm MILC, MFT, ...

Je kunt voor een A58 gaan, niet meer de nieuwste body, maar nog steeds goed. Voordeel is dat hij meteen vertrouwd overkomt. En als bonus kun je er erg goed mee filmen.

Nikon wijkt qua bediening niet veel af van Sony. Met een D3300 kun je meteen aan de slag. De opvolger D3400 zou ik niet nemen, dat is een (kleine) downgrade. Vind je naast foto's filmen ook belangrijk, dan heb je meer aan een Sony.

Het instapsegment van Canon zou ik niet nemen. De 1x00D zijn aardige camera's, maar bieden niks wat Nikon en Sony niet kunnen bieden. Vind je naast foto's filmen ook belangrijk, dan heb je met een 70D een hele goede (iets duurdere) camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-09 02:54

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik ben ook op zoek om mijn huidige setup wat te upgraden. Op het moment werk ik met een (eenvoudige) Sony RX100 Mk. I, en ik merk dat het vaak niet helemaal geweldig werkt. Relatief veel ruis op lage ISO, voelt af en toe wat traag aan, dus ik wil een upgrade.

Ik heb al wel wat zitten zoeken en twijfel een beetje tussen een dSLR en een systeemcamera. Aangezien ik nu nog niets heb ben ik niet beperkt door objectieven of wat dan ook.
- Ik vind het leuk om in het donker te fotograferen, dus low-light performance vind ik wel vrij belangrijk (daarom vooral ook last van de ruis op de huidige). Daarnaast liefst ook uitgebreide opties voor long-exposure. Omdat ik niet altijd een statief bij de hand heb lijkt mij goede stabilisatie dan ook wel een goed idee.
- Ik film af en toe wat optredens van mijn broertje (cello), daarbij heb ik het liefst 1080p60 of beter (ik wil een losse mic erbij, dus een micpoort is eigenlijk ook wel een eis). Ook hierbij is de stabilisatie wel van belang, er is niet altijd ruimte voor een statief.
- Verder het standaardwerk: vakantiekiekjes, landschappen, af en toe wat macro, maar niet al te veel/klein (ook hierin is de huidige camera af en toe wat beperkend)
- Ik wil wel een camera/merk waar ik een stuk mee verder kan. Ik kan nu alles kiezen, en ik wil niet over een paar jaar allemaal nieuwe lenzen moeten kopen omdat ik dan naar een ander merk moet voor betere kwaliteit.
- Budget voor een body + objectief is rond de €1300.

De vader van een vriend van mij is toevallig eigenaar van een fotozaak, dus ik had heb om advies gevraagd en hij raadde mij de Sony A7 II met 28-70 objectief aan (voor €1300), maar deze combi kan ik nergens voor deze prijs vinden? Het lijkt mij wel een erg mooie camera. Verder noemde hij nog de A68 en de EOS750, maar ik had gehoord (klopt dat?) dat lenzen bij Canon wat duurder zijn. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat er qua lenzen wel veel meer keus is bij Canon dan bij Sony, want twee jaar geleden was het gebrek eraan nog wel een minpunt in veel reviews. Nikon had volgens deze man niet per se iets moois hiervoor.

Zelf weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik nu moet kiezen, dus vraag ik om jullie advies. Wat vinden jullie? Waar moet ik nog rekening mee houden bij mijn beslissing? Zitten er nog nieuwe (veelbelovende) camera's in de pijplijn?

Nog een lijstje met de wensen/eisen opgesomd:
- Goede low-light performance
- Filmfunctionaliteit met 1080p60
- Micpoort
- Liefst een kantelbaar scherm
- Niet al te lomp/gigantisch
- Uitgebreide(re) opties voor long-exposure dingen (de opties op mijn huidige camera zijn enigszins beperkt)
- €1300

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lenzen zijn bij Canon juist goedkoop. Als je veel geld uit wil geven aan lenzen moet je bij Sony zijn, je krijgt er dan wel kwaliteit voor terug (op de 24-70 f4 na), maar L-glas is goedkoper en er is meer keus. Als je wilt filmen zou ik Nikon lekker laten vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2017 02:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-09 02:54

F.West98

Alweer 16 jaar hier

*voor goede kwaliteit* had ik moeten toevoegen :P
Heb ik van een vriend van mij (is zelf meer into analoge fotografie though) zei dat bij Canon goede kwaliteit vrij duur was en bij goedkopere lenzen het verschil tussen gemiddeld en slecht niet goed zichtbaar/merkbaar was terwijl er bij Sony een veel duidelijker verschil (in prijs en kwaliteit) is. Maar misschien is dat ook een verouderd advies.
Maar duidelijk, geen Nikon dus!

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Heuh, Bij het lezen van jouw vraag dacht ik meteen aan de Nikon D7200 die ik toevallig vorige week heb aangeschaft, Een dijk van een camera, Eén van de beste APS camera's voor hoge ISO waardes op dit moment. Je kan bij weinig licht nog acceptabele foto's mee maken. Ik heb er even mee gefilmd en niets mis mee, Alleen misschien de autofocus die terug moet schakelen naar contrast i.p.v fase. Het enige nadeel van deze camera is het missen van een klapscherm, Dat was bij mij een vereiste, maar omdat de rest gewoon super is ben ik hier overheen gestapt.

Ik kom overigens van een Sony SLT camera. Door de speciale halfdoorlatende spiegel erg goed voor video door de continue perfecte spiegel, helaas hierdoor minder gevoelig wat een nadeel is bij low light. Ook de nieuwste SLT camera's van sony zijn minder bij weinig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pandit schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 07:19:
[...]

Heuh, Bij het lezen van jouw vraag dacht ik meteen aan de Nikon D7200 die ik toevallig vorige week heb aangeschaft, Een dijk van een camera, Eén van de beste APS camera's voor hoge ISO waardes op dit moment. Je kan bij weinig licht nog acceptabele foto's mee maken. Ik heb er even mee gefilmd en niets mis mee, Alleen misschien de autofocus die terug moet schakelen naar contrast i.p.v fase. Het enige nadeel van deze camera is het missen van een klapscherm, Dat was bij mij een vereiste, maar omdat de rest gewoon super is ben ik hier overheen gestapt.

Ik kom overigens van een Sony SLT camera. Door de speciale halfdoorlatende spiegel erg goed voor video door de continue perfecte spiegel, helaas hierdoor minder gevoelig wat een nadeel is bij low light. Ook de nieuwste SLT camera's van sony zijn minder bij weinig licht.
Hij wilt filmen, dan valt Nikon af. Ben je beter af met een Canon 80D. Qua SLT kom je al snel op de A99II en die valt ver buiten budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 08:58:
Hij wilt filmen, dan valt Nikon af. Ben je beter af met een Canon 80D. Qua SLT kom je al snel op de A99II en die valt ver buiten budget.
Het klopt dat Nikon afvalt als je wilt filmen.

Het klopt niet dat je bij Sony meteen naar full frame moet! Alle courante SLT's volstaan. Van de goedkope A58 tot de top van de APS camera's, de A77-II. De A65 is een topper, ouder maar iets beter dan de A68. En de A77 kan ook nog prima.

Canon L-lenzen zijn duur, de nieuwste STM's zijn goedkoper en hebben een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Hij wilt zijn broer filmen die cello speelt. Zo ver ik weet is een cello speler niet echt mobiel.
Dus lekker boeie AF tijdens filmen. AF gewoon manueel doen.

Daar zou ik dus mijn keuze niet op stuk laten lopen.

Bij long exposures is een top LCD wel erg handig.
Maar zelfs daar is een mouw aan te passen.

Keuze is aan jou. Maar met een budget van 1300 euro is er zeker wat moois te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 08:58:
[...]

Ik moet bekennen dat ik nauwelijks heb gefilmd met de D7200, maar de eerste poging was niet slecht, Ik vind het nogal een boude uitspraak, F.West wil ook low light fotograferen en dat is de D7200 juist erg goed. Eigenlijk is geen enkele dlsr optimaal voor videofilmen, Hierbij is een groot zoombereik en een motorzoom voor mij essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pandit schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:58:
Ik moet bekennen dat ik nauwelijks heb gefilmd met de D7200, maar de eerste poging was niet slecht, Ik vind het nogal een boude uitspraak, F.West wil ook low light fotograferen en dat is de D7200 juist erg goed. Eigenlijk is geen enkele dlsr optimaal voor videofilmen, Hierbij is een groot zoombereik en een motorzoom voor mij essentieel.
Filmen zal prima gaan, AF is beroerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oshawott
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-09 19:17
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een DSLR/Systeemcamera. Ik heb nog geen objectieven want dit wordt mijn eerste camera. De prioriteit ligt bij het filmen maar ik wil ook wel fotografie leren. Dit zijn de functies die ik graag zou willen zien in deze nieuwe camera:

- Een microfoon aansluiting
- Filmen in 1080p 60fps
- Een kantelbaar scherm

Mijn oog is gevallen op de Panasonic G6 met 14-42mm kitlens omdat deze camera beschikt over alle bovenstaande functies. Deze camera is echter vrij oud. Wordt dit model nog steeds aangeraden of is het te oud? En hoe zijn de autofocus en stabilisatie tijdens het filmen want ik ga denk ik niet zo veel gebruikt maken van een statief. Mijn budget is ongeveer €400 maar ik kan ook nog wel wat hoger gaan.
Pagina: 1 ... 88 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's