De lens zal wel in een kit gezeten hebben (evenals mijn 12-40 f2.8). Toch is dit geen lens wat we doorgaans een kitlens noemen. Fuji heeft 3 standaardzooms en diegene die we doorgaans kitlens noemen is de 16-50mm f/3.5-5.6.JeyJey schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:19:
[...]
De kitlens die bij mijn camera zat (18-55, 2.8-4.0, metaal) is behoorlijk goed moet ik zeggen..
Ja klopt, maar volgens mij is dit wel de meest gebruikte lens die icm een body werd/wordt aangeboden. Toen mijn camera werd aangeschaft door de vorige eigenaar, was de xc 16-50 er ook nog niet, en was het gewoon een kitlens, alleen niet te vergelijken met de meeste andere kitlenzen.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 18:54:
[...]
De lens zal wel in een kit gezeten hebben (evenals mijn 12-40 f2.8). Toch is dit geen lens wat we doorgaans een kitlens noemen. Fuji heeft 3 standaardzooms en diegene die we doorgaans kitlens noemen is de 16-50mm f/3.5-5.6.
Misschien zegt het ook meer over de keuze van fuji om redelijk betaalbaar deze lens bij je body te kunnen kopen (iig los kopen).
Maar ik ben het wel met je eens hoor, de xc variant is vergelijkbaar met veel andere kitlenzen.
Volgens mij is een kitlens het objectief dat bij de camera in de doos zit voor zover hij als combinatie verkocht wordt.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 18:54:
[...]
De lens zal wel in een kit gezeten hebben (evenals mijn 12-40 f2.8). Toch is dit geen lens wat we doorgaans een kitlens noemen. Fuji heeft 3 standaardzooms en diegene die we doorgaans kitlens noemen is de 16-50mm f/3.5-5.6.
De standaard "kitlens" is over het algemeen de 18-55 van Fuji en niet de 16-50.. Die 18-55 steekt behoorlijk boven de "normale" kitlenzen uit. Als er al kits zijn van bijvoorbeeld een X-T1/2, X-Pro1/2 of E1/2/2s dan zit/ zat dit objectief erbij. Ik gok dat deze camaera's qua volume meer dan de helft van de verkoop-aantallen betreft (ook qua "installed base"). De meerprijs van dit objectief in een kit ligt rond de €300,= Het objectief is ook los te koop voor een (te) fiks bedrag, rond de €750,=.
Het is een optisch zeer goed objectief dat ook mechanisch eigenlijk nauwelijks onderdoet voor het dure en zware 16-55 F2.8 gevalletje, dat voor de helft van het gewicht, afmeting en geld.... Geen WR, maar dat is eigenlijk het enige "nadeel" eraan... Zeker als € 300,= kit-variant een echte aanwinst/ no-brainer voor iemand die Fuji heeft of wil.
Handige handelaren verkopen soms gekanibaliseerde kits, je koopt een body met de verpakking van een kit terwijl zij het kitobjectief los verkopen voor rond de € 600 als "bulk"...
De genoemde 16-50 is alleen bij de instappers (A-serie, X-M1 en soms de X-T10) te krijgen als kit. De T10 is vaak ook met de genoemde 18-55 te koop. Het is dus zeker niet het objectief dat er "doorgaans" bij bij Fuji's op zit. In mijn beleving zal het ook niet standaard bij een X-T10 zitten als iemand een "goedkopere" X-T1 zoekt, je bespaart dan misschien een klein beetje op de camera, maar iemand die wat verder denkt bespaart niet op het objectief.
Dit 16-50 objectief presteert overigens redelijk tot goed, zeker vergeleken bij veel andere merken en duidelijk beter dan bijvoorbeeld de 16-50 pancake van Sony. Het mist echter de diafragmaring en de lichtsterke is duidelijk minder. Daarnaast is de vertekening op 16 mm zonder correctie behoorlijk.Voor ongeveer € 150,= minder is dit dan ook niet echt een alternatief. Het is immers niet voor niets dat veel Fuji eigenaren bij een "upgrade" van de camera die 18-55 houden...
In het verleden werd het 18-135 ook nog wel eens in kits verkocht (bij de X-T1 bijvoorbeeld). Dat objectief zit optisch tussen beide objectieven in heeft echter WR en een duidelijk groter bereik en is geen "kleintje". Ik let er niet echt op, maar ben het de laatste tijd eigenlijk als kit-objectief niet echt meer tegengekomen..
De X-T1 met 18-135 nog wel degelijk op bepaalde plekken verkocht.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Mijn nikon D7100 heeft tijdens de vakantie samen met mijn 18 - 105 lens een nogal ruwe knuffelpartij ervaren met een rotsachtige ondergrond met als gevolg dat beide flink beschadigd zijn. Hierdoor inmiddels aan het zoeken in eerste instantie naar een vervangende lens wat eventueel een mooie upgrade zou zijn voor mijn oude trouwe 18 - 105. Echter nu heeft een medetweaker (ik noem geen namen Universal
) me aan het nadenken gezet of dat ik niet de overstap maak naar het canonkamp.
Ik ben nu dus vergelijkingen aan het maken tussen de Nikon D7200 en de Canon 80D
Beide hebben zo hun eigen pluspunten ten opzichte van de ander. Dynamisch bereik voor de Nikon en iets sneller voor de 80D. De lenzen voor canon staan te boek als wat scherper wat ik zo in de reviews om mij heen lees. Genoeg food for thoughts dus.
Wat zijn zaken waarbij ik hierbij moet opletten? Ik gebruik de camera vooral op vakanties en dagjes weg met uiteenlopende zaken dus die gefotografeerd worden. Ik ben dan ook benieuwd naar jullie tips / feedback.
Ik ben nu dus vergelijkingen aan het maken tussen de Nikon D7200 en de Canon 80D
Beide hebben zo hun eigen pluspunten ten opzichte van de ander. Dynamisch bereik voor de Nikon en iets sneller voor de 80D. De lenzen voor canon staan te boek als wat scherper wat ik zo in de reviews om mij heen lees. Genoeg food for thoughts dus.
Wat zijn zaken waarbij ik hierbij moet opletten? Ik gebruik de camera vooral op vakanties en dagjes weg met uiteenlopende zaken dus die gefotografeerd worden. Ik ben dan ook benieuwd naar jullie tips / feedback.
Live youre Life and Enjoy every Day
In dat geval maakt het niks uit of je nu Nikon of Canon gebruikt. Beide zijn voor dat doel meer dan goed genoeg en voor beide kan je knappe lenzen vinden, ook uit de Sigma stal.jokapo schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 19:49:
Als je eens iets anders wil en een lichtere combo wil meenemen dan kan je eens naar de Sony A6x00 reeks kijken. Dan heb je weer eens wat anders...
[ Voor 12% gewijzigd door Inrage op 22-11-2016 20:39 ]
Wil je je echt tot deze camera's beperken? Er is zoveel meer!jokapo schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 19:49:
Wil je ook filmen? Dan neem je de 80D. En anders maakt het helemaal niks uit!
Ik wil me niet perse tot deze camera's beperken, maar in zoverre waren dit de 2 camera's waar mijn oog cq. zoektocht toe hebben geleid!ikweethetbeter schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 23:01:
[...]
Wil je je echt tot deze camera's beperken? Er is zoveel meer!
Wil je ook filmen? Dan neem je de 80D. En anders maakt het helemaal niks uit!
Heb je ze beide al in de hand even gebruikt? Grip, menu's, knoppen, user interface etc..jokapo schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 23:30:
[...]
Ik wil me niet perse tot deze camera's beperken, maar in zoverre waren dit de 2 camera's waar mijn oog cq. zoektocht toe hebben geleid!
De D7200 hoef je eigenlijk niet uit te proberen, want die is in look and feel praktisch gelijk aan je vorige.
Ik begrijp dat je geen echte 'investeringen' in je vorige Nikon body hebt gedaan, en nu dus vrij kan kiezen uit wat voor systeem dan ook.
Ik heb de indruk dat je iemand bent die maar 1 (zoom)lens gebruikt en niet wisselt - correct me if I'm wrong
[ Voor 6% gewijzigd door Fireshade op 23-11-2016 10:52 ]
Ik heb een paar kleine investeringen gedaan in het verleden voor de D7100 had ik een D70s waarbij toen een 70 - 300 lens is aangeschaft en voor een habbekrats een 50 mm lens. Ik doe meestal als ik weg ga inderdaad voor die dag een keuze maken welke lens zet ik op mijn body, zodat ik niet met een hele rugzak vol apparatuur hoef te zeulen. In de toekomst wil ik dan ook een 2de body aanschaffen (1 voor hem en 1 voor haarFireshade schreef op woensdag 23 november 2016 @ 10:49:
[...]
Heb je ze beide al in de hand even gebruikt? Grip, menu's, knoppen, user interface etc..
De D7200 hoef je eigenlijk niet uit te proberen, want die is in look and feel praktisch gelijk aan je vorige.
Ik begrijp dat je geen echte 'investeringen' in je vorige Nikon body hebt gedaan, en nu dus vrij kan kiezen uit wat voor systeem dan ook.
Ik heb de indruk dat je iemand bent die maar 1 (zoom)lens gebruikt en niet wisselt - correct me if I'm wrongAls de keuze uit deze twee bodies moet komen, zoek dan de lens uit die je echt wil hebben en kan betalen bij deze bodies. Want goed glas is bijna altijd belangrijker dan de body. Dat kan je keuze misschien vergemakkelijken.
Dan wordt het lastiger als je een Canon body koopt. Dan zijn die Nikon-lenzen niet meer bruikbaar totdat je een tweede Nikon body koopt. Als je die zoomrange ook wil hebben op de Canon, moet je die ook erbij kopen. Kostbare zaak lijkt me.jokapo schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:26:
[...]
Ik heb een paar kleine investeringen gedaan in het verleden voor de D7100 had ik een D70s waarbij toen een 70 - 300 lens is aangeschaft en voor een habbekrats een 50 mm lens. Ik doe meestal als ik weg ga inderdaad voor die dag een keuze maken welke lens zet ik op mijn body, zodat ik niet met een hele rugzak vol apparatuur hoef te zeulen. In de toekomst wil ik dan ook een 2de body aanschaffen (1 voor hem en 1 voor haar).
Als het voor "hem-en-haar" is, kun je beter kiezen voor 1 systeem/platform. Handiger en economischer.
De 55-250 STM en 50/1.8 STM zijn gelukkig veel goedkoper dan de Nikon alternatieven.
Kort geleden heb ik, ook vrij van eerdere 'investeringen', gekozen voor Pentax.jokapo schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 23:30:
[...]
Ik wil me niet perse tot deze camera's beperken, maar in zoverre waren dit de 2 camera's waar mijn oog cq. zoektocht toe hebben geleid!
En dus de Canikons links laten liggen.
Als je weer voor een dergelijk midrange-achtige spiegelreflex wilt gaan, zou ik in ieder geval Pentax ook meenemen in je overwegingen. Wellicht de K-3 II, of de goedkopere maar eigenlijk net zo goede K-70.
Bedenk vooral wat je voornamelijk wilt gaan fotograferen. Het klinkt als vrij allround. Kijk dan vooral welke eisen je het belangrijkst vindt. Welke features/eigenschappen moet de body het liefst hebben voor jou persoonlijk? Welke body gooit dan - ook prijstechnisch - de hoogste ogen, en biedt dat merk dan ook interessante lenzen met redelijke bijbehorende prijzen?
Als voorbeeld bij dit laatste, over het belang van lenzen. Ik heb ook het MFT-systeem overwogen. Genoeg keus in goede bodies met loads interessante features, maar mede omdat ik geen zin had om minimaal 850 euro uit te geven aan een lichtsterke standaard zoomlens, heb ik dit systeem links laten liggen. Bij Canon, Nikon en Pentax kun je voor veel minder al goede lichtsterke standaard zoomlenzen vinden (bijvoorbeeld ook van Sigma/Tamron). Kortom, de lenzen lieten het hier voor mij persoonlijk afweten bij MFT, en dus mede hierdoor viel dit systeem af.
Voor mij was de K-70 van Pentax de winnaar, omdat Canon en Nikon voor dat bedrag beduidend minder value konden bieden en ik persoonlijk niet zo enorm veel waarde hecht aan snelheid en video, welke toch lichtelijk de achilleshielen bij Pentax zijn. Stel ik had heel veel sport willen schieten, dan had ik waarschijnlijk een andere keuze gemaakt.
Btw, de 55-300 PLM + de 50mm 1.8 bij Pentax zijn ook bepaald niet slecht, en ingeval van de 50mm 1.8 bepaald niet duur. De 55-300 is dan wel relatief duur, maar dat maakt de aanschafprijs van de K-70 weer goed
Hi allemaal
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe set, Statistisch koop ik sinds 2001 iedere 5 jaar een nieuwe digitale camera. Begonnen met een HP Photosmart 318 (2mp), 5 jaar later een Minolta DiMAGE Z5 (5mp) en nu schiet ik ruim 5 jaar met een Sony Alpha33 (14mp). Ik heb toen voor Sony gekozen omdat ik in het film tijdperk een Minolta fan was en voor mijn Minolta7000 een hele batterij met A-mount objectieven had.
Begin dit jaar heb ik goedkoop een Nikon D3100 overgenomen, een camera van dezelfde generatie als de Sony A33 en ben de hobby verder aan het oppakken en overweeg het Nikon pad te volgen en had mijn zinnen gezet op een D5300 omdat deze camera zoals de A33 een klapscherm heeft. Deze mis ik op de D3100. Nu lees ik dat de D5300 eigenlijk ook een instapcamera is en ik na 16 jaar digitaal en 40 jaar fotograferen iets professioneel wil.
Ik lees over de D7200 enorme lovende verhalen, zoal de beste cropcamera op de markt, snelle autofocus, enorm goed bij hoge ISO waardes. Alleen één enorm groot nadeel! (afgezien van de pittige prijs) geen klapscherm. Jammer dat Nikon deze feature in het professionele segment achterwege laat. Gezien de andere kwaliteiten van deze camera ga ik hier wel voor sparen.
Kan het nadeel van het ontbrekende klapscherm worden ondervangen door gebruik van een smartphone? oftewel kan via een otg kabel of WiFi het beeld op een smartphone worden geprojecteerd, of nog beter kan de camera zo bedient worden? Of is dit alleen bij Canon camera's zo!
Mijn tweede vraag gaat over een aan te schaffen basis lens. Ik wil nl alleen de body aanschaffen en mijn D3100 verkopen. Een kitlens lijkt me het paard achter de wagen spannen, Ik denk zelf aan de Tamron SP 24-70mm F/2.8 om mee te beginnen, behoorlijk lichtsterk, maar vind er in het Nikon objectieven topic geen info over.
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe set, Statistisch koop ik sinds 2001 iedere 5 jaar een nieuwe digitale camera. Begonnen met een HP Photosmart 318 (2mp), 5 jaar later een Minolta DiMAGE Z5 (5mp) en nu schiet ik ruim 5 jaar met een Sony Alpha33 (14mp). Ik heb toen voor Sony gekozen omdat ik in het film tijdperk een Minolta fan was en voor mijn Minolta7000 een hele batterij met A-mount objectieven had.
Begin dit jaar heb ik goedkoop een Nikon D3100 overgenomen, een camera van dezelfde generatie als de Sony A33 en ben de hobby verder aan het oppakken en overweeg het Nikon pad te volgen en had mijn zinnen gezet op een D5300 omdat deze camera zoals de A33 een klapscherm heeft. Deze mis ik op de D3100. Nu lees ik dat de D5300 eigenlijk ook een instapcamera is en ik na 16 jaar digitaal en 40 jaar fotograferen iets professioneel wil.
Ik lees over de D7200 enorme lovende verhalen, zoal de beste cropcamera op de markt, snelle autofocus, enorm goed bij hoge ISO waardes. Alleen één enorm groot nadeel! (afgezien van de pittige prijs) geen klapscherm. Jammer dat Nikon deze feature in het professionele segment achterwege laat. Gezien de andere kwaliteiten van deze camera ga ik hier wel voor sparen.
Kan het nadeel van het ontbrekende klapscherm worden ondervangen door gebruik van een smartphone? oftewel kan via een otg kabel of WiFi het beeld op een smartphone worden geprojecteerd, of nog beter kan de camera zo bedient worden? Of is dit alleen bij Canon camera's zo!
Mijn tweede vraag gaat over een aan te schaffen basis lens. Ik wil nl alleen de body aanschaffen en mijn D3100 verkopen. Een kitlens lijkt me het paard achter de wagen spannen, Ik denk zelf aan de Tamron SP 24-70mm F/2.8 om mee te beginnen, behoorlijk lichtsterk, maar vind er in het Nikon objectieven topic geen info over.
[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 24-11-2016 15:08 ]
Is een klapscherm een must? Ik gebruik altijd een hoekzoeker (nikon dr-5 of nikon dr-6, weet even niet meer welke). Is natuurlijk niet handig als je de camera boven je houdt, maar voor lage standpunten werkt het prima!
De man wikt de vrouw beschikt luidt een oud gezegde. Aangezien we de lenzen al hadden en ik is het de D7200 geworden.
Ik ben altijd creatief met fotografie bezig, soms vanuit een hoog standpunt 2,5 meter met gestrekte armen, soms 2 cm boven het water tussen waterlelies of de zee, dan is een klapscherm zo enorm handig. Een hoekzoeker is in bepaalde situaties inderdaad een optie. Als er mogelijkheden zouden zijn met een smartphone zou ik al blij zijn.
@pandit
Kijk eens naar DslrDashboard, een app die alles doet wat je wil. Bediening en liveviewbeeld van je Nikon (en Canon) camera op je telefoon. Ik gebruik het zelf al een paar jaar en het werkt perfect.
Kijk eens naar DslrDashboard, een app die alles doet wat je wil. Bediening en liveviewbeeld van je Nikon (en Canon) camera op je telefoon. Ik gebruik het zelf al een paar jaar en het werkt perfect.
Ik gebruik zelf de D5300 met de standaard Nikon App, en het klapschermpje, bevalt prima
Heb ik helemaal voor niets zo'n verhaal lopen tikkenjokapo schreef op donderdag 24 november 2016 @ 09:58:
De man wikt de vrouw beschikt luidt een oud gezegde. Aangezien we de lenzen al hadden en ik is het de D7200 geworden.
De D7200 was de beste Nikon aps-c camera (op een aantal vlakken minder goed dan de Canon 7D2) totdat de D500 kwam, welke wel de beste aps-camera is op redelijk wat vlakken. Enorm goed bij hoge iso waardes is een misverstand, want de D7200 is op dit vlak net zo goed als vele andere aps-c camera's.pandit schreef op donderdag 24 november 2016 @ 09:02:
Ik lees over de D7200 enorme lovende verhalen, zoal de beste cropcamera op de markt, snelle autofocus, enorm goed bij hoge ISO waardes.
De D500 is professioneel en heeft een klapscherm.Alleen één enorm groot nadeel! (afgezien van de pittige prijs) geen klapscherm. Jammer dat Nikon deze feature in het professionele segment achterwege laat. Gezien de andere kwaliteiten van deze camera ga ik hier wel voor sparen.
De Tamron 24-70 f/2.8 VC staat gewoon in die lijst, namelijk waar die hoort: "Standaard zoom objectieven (FX)" Het is namelijk een lens die voor FX bedoeld is en op aps-c niet erg handig is vanwege het ontbreken van groothoek (17-24mm). Wil je een f/2.8-ish standaardzoom voor aps-c, dan zijn er redelijk wat opties:Mijn tweede vraag gaat over een aan te schaffen basis lens. Ik wil nl alleen de body aanschaffen en mijn D3100 verkopen. Een kitlens lijkt me het paard achter de wagen spannen, Ik denk zelf aan de Tamron SP 24-70mm F/2.8 om mee te beginnen, behoorlijk lichtsterk, maar vind er in het Nikon objectieven topic geen info over.
pricewatch: Nikon AF-S DX 17-55mm f/2.8 IF-ED
pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon)
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm Ni F/2.8 SP Di II VC (Nikon)
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF V2 (Nikon)
pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Nikon)
pricewatch: Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Nikon)
Deze staan ook allemaal in het Nikon objectieventopic. Wil je de scherpste (en meest lichtsterke): pricewatch: Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Nikon)
Wil je wat meer bereik en stabilisatie en niet de hoofdprijs betalen: pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon)
Bedankt Paul voor je uitgebreide antwoord. Als ik het goed begrijp is een FX lens voor fullframe en DX lens voor aps. dat had ik er niet uitgehaald want er zit weinig logica in deze naamgeving blijkt gewoon een weetje te zijn. Ik had al de nikkor 35mm 1.8 DX lens voor mijn D3100 gekocht en is dus een aps lens.
De D500 kost wel het dubbele als de D7200 en heeft minder pixels en mede daardoor beter in lage ISO waardes, maar ver boven mijn budget, zeker omdat ik eigenlijk voor de D5300 wilde gaan! Ik hoop wel dat de ISO waarden wel aanzienlijk beter zijn dan van de D3100. want daarmee hoef ik echt niet boven de ISO400 te gaan i.v.m ruis.
Voor de lenzen moet ik mijn huiswerk opnieuw doen, een beetje tele vind ik wel prettig op een standaard lens. In de praktijk ga je 80% van je foto's hier mee maken. De Sigma Contemporary Zoomlens - 17 mm - 70 mm - F/2.8-4.0 lijkt me wel wat. Wat vind jij i.c.m de D7200 om mee te beginnen? Jammer dat de diafragma geen 2.8 is over het hele bereik, maar de prijs is er ook naar, Ik hoop wel dat deze beter is dan een kitlens.
Voor Android zie ik alleen qDslrDashboard. is dat dezelfde?ATOR schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:52:
@pandit
Ook dat is een misverstand, maar 90% van de fotografen denkt hetzelfde. Het gaat om het formaat van de sensor (en de algoritmes die de ruis wegpoetsen), niet om het formaat van de pixels. Als je sensoren gaat vergelijken, moet je dit doen op gelijk afdrukformaat. Op pixelniveau vergelijken is niet eerlijk, omdat je dan foto's van camera's met meer megapixels meer uitvergroot.pandit schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:02:
De D500 kost wel het dubbele als de D7200 en heeft minder pixels en mede daardoor beter in lage ISO waardes
Iedere camera heeft ruis (zelfs op iso100). Als je de ruis van een D3100 op iso400 teveel vindt, dan vrees ik voor je dat je naar middenformaat camera's moet gaan kijkenmaar ver boven mijn budget, zeker omdat ik eigenlijk voor de D5300 wilde gaan! Ik hoop wel dat de ISO waarden wel aanzienlijk beter zijn dan van de D3100. want daarmee hoef ik echt niet boven de ISO400 te gaan i.v.m ruis.
De sensoren in de huidige Nikon aps-c line-up zijn of hetzelfde, of zeer gelijkwaardig: https://www.dpreview.com/...8204&y=0.6528451091627987
Het is maar net wat je beter vindt? Bedoel je meer scherpte, of meer lichtsterkte?Voor de lenzen moet ik mijn huiswerk opnieuw doen, een beetje tele vind ik wel prettig op een standaard lens. In de praktijk ga je 80% van je foto's hier mee maken. De Sigma Contemporary Zoomlens - 17 mm - 70 mm - F/2.8-4.0 lijkt me wel wat. Wat vind jij i.c.m de D7200 om mee te beginnen? Jammer dat de diafragma geen 2.8 is over het hele bereik, maar de prijs is er ook naar, Ik hoop wel dat deze beter is dan een kitlens.
In jouw geval zou je ook nog de pentax k-70 kunnen overwegen. Qua prijs valt ie tussen de de D5300 en de D7200. De K-70 biedt D7200-like kwaliteit, voor heel wat minder euro's, scoort erg goed qua ruis op hogere iso's, heeft het gewenste klapscherm. De D7200 is in vergelijking wel tikkeltje hoogwaardiger, met name qua AF, tracking, en video. Maar wellicht zijn dat voor jou geen belangrijke punten.pandit schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:02:
[...]
Bedankt Paul voor je uitgebreide antwoord. Als ik het goed begrijp is een FX lens voor fullframe en DX lens voor aps. dat had ik er niet uitgehaald want er zit weinig logica in deze naamgeving blijkt gewoon een weetje te zijn. Ik had al de nikkor 35mm 1.8 DX lens voor mijn D3100 gekocht en is dus een aps lens.
De D500 kost wel het dubbele als de D7200 en heeft minder pixels en mede daardoor beter in lage ISO waardes, maar ver boven mijn budget, zeker omdat ik eigenlijk voor de D5300 wilde gaan! Ik hoop wel dat de ISO waarden wel aanzienlijk beter zijn dan van de D3100. want daarmee hoef ik echt niet boven de ISO400 te gaan i.v.m ruis.
Voor de lenzen moet ik mijn huiswerk opnieuw doen, een beetje tele vind ik wel prettig op een standaard lens. In de praktijk ga je 80% van je foto's hier mee maken. De Sigma Contemporary Zoomlens - 17 mm - 70 mm - F/2.8-4.0 lijkt me wel wat. Wat vind jij i.c.m de D7200 om mee te beginnen? Jammer dat de diafragma geen 2.8 is over het hele bereik, maar de prijs is er ook naar, Ik hoop wel dat deze beter is dan een kitlens.
Welke body je ook kiest, je kan ook kiezen voor de Sigma/Tamron 17-50 f/2.8. Dan lever je iets aan telezoom in, maar je hebt wel constante aperture én die dingen zijn zelfs goedkoper dan de Sigma 17-70.
Er zijn trouwens nogal wat hardnekkige problemen met de Sigma 18-35 qua autofocus. Bij meerdere merken lees je daarover. De autofocus schijnt nogal eens bijzonder onbetrouwbaar te zijn, wat eventueel is te verhelpen met sigma USB dock, maar kost ook weer 50 euro. Schijnt wel fantastische iq te leveren, maar ja, om nou risico te lopen steeds maar manueel te moeten focussen...
Yup datisum.pandit schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:08:
[...]
Voor Android zie ik alleen qDslrDashboard. is dat dezelfde?
pandit schreef op donderdag 24 november 2016 @ 09:02:
...en nu schiet ik ruim 5 jaar met een Sony Alpha33 (14mp). Ik heb toen voor Sony gekozen omdat ik in het film tijdperk een Minolta fan was en voor mijn Minolta7000 een hele batterij met A-mount objectieven had.
Heb je nog veel / goede Minolta lenzen? Overweeg dan een Sony A58 of, als het professioneler moet, A77-II.pandit schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:28:
Ik ben altijd creatief met fotografie bezig, soms vanuit een hoog standpunt 2,5 meter met gestrekte armen, soms 2 cm boven het water tussen waterlelies of de zee, dan is een klapscherm zo enorm handig. Een hoekzoeker is in bepaalde situaties inderdaad een optie. Als er mogelijkheden zouden zijn met een smartphone zou ik al blij zijn.
Als geld geen issue is, dan kun je met een Fujifilm MILC en je telefoon alles wat je nodig hebt!
Ik heb nog 2 lenzen uit het Minolta tijdperk, een 35-105 mm,dat was de kitlens van toen, maar geen plastic ding, maar zwaar uitgevoerd van aluminium met diafragma 3.5 4.5. betreft een ff lens, maar ik gebruik deze veel op de A33, mooie lens, behalve hij zoomt traag, tja, meer dan 25 jaar oud. en een Sigma 75-300, kwaliteit is iets minder. Ik houd deze set erbij om geen lenzen te hoeven wisselen en\of straks voor één van mijn kinderen als ze geïnteresseerd zijn. Ik heb me georiënteerd op Sony maar zie een minder aanbod van lezen die relatief duurder zijn dan Nikon. En ik heb pas al een Nikon lens aangeschaft (35mm 1.8)ikweethetbeter schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:34:
[...]
[...]
Heb je nog veel / goede Minolta lenzen? Overweeg dan een Sony A58 of, als het professioneler moet, A77-II.
Als geld geen issue is, dan kun je met een Fujifilm MILC en je telefoon alles wat je nodig hebt!
Momenteel ben ik de 25 uur durende video training "CreativeLIVE - Fundamentals of Digital Photography 2014 met John Greengo" aan het volgen, Deze man heeft het talent om zaken enorm goed uit te leggen, zojuist nog even het stuk over sensors herbekeken en het ligt iets genuanceerder. facetten zijn, sensor grootte, pixelgrootte, sensor kwaliteit. het laatste legt hij heel goed uit door een pixel te vergelijken met een beker water met daaronder prut, bij ISO 100 is de hele beker vol (dynamisch bereik) en bij ISO 3200 zit er nog maar een kleine laagje water over een laag prut, waarbij prut de kwaliteit van de sensor is. Ik kan mij voorstellen dat niemand iets van mijn uitleg snapt, want mijn naam is niet John GreengoOok dat is een misverstand, maar 90% van de fotografen denkt hetzelfde. Het gaat om het formaat van de sensor (en de algoritmes die de ruis wegpoetsen), niet om het formaat van de pixels. Als je sensoren gaat vergelijken, moet je dit doen op gelijk afdrukformaat. Op pixelniveau vergelijken is niet eerlijk, omdat je dan foto's van camera's met meer megapixels meer uitvergroot.
Wat een supersite is dit zeg, Bedankt. Ik heb er een beetje in gespeeld. Jammer dat mijn Alpha33 en D3100 uit 2010 er niet bij staan, maar hun opvolgers score qua ruis slecht t.o. de D7200. De D7200 doet het erg goed in de APS veld, alleen moet hij het camera's uit het fullframe kamp voor laten gaan al zijn de verschillende niet echt wereldschokkend, De Rolls Royce onder de ff camera's (Nikon D5) is maar iets beter :-)Iedere camera heeft ruis (zelfs op iso100). Als je de ruis van een D3100 op iso400 teveel vindt, dan vrees ik voor je dat je naar middenformaat camera's moet gaan kijken
De sensoren in de huidige Nikon aps-c line-up zijn of hetzelfde, of zeer gelijkwaardig: https://www.dpreview.com/...8204&y=0.6528451091627987
BeidenHet is maar net wat je beter vindt? Bedoel je meer scherpte, of meer lichtsterkte?

Btw: Als ik via Google shopping naar de D7200 zoek, kan ik hem krijgen voor onder de €600,- bij een bepaalde webshop (Die ik hier niet mag noemen) klopt dat wel? hij staat voor 949,- in de pricewatch. Misschien parallelle import zonder Nederlandse taal? Mijn Sony A33 die ik hier in 2010 in een normale winkel heb gekocht heeft ook geen Nederlands. depth of field, apperture en shutterspeed zijn voor mij even duidelijk als scherptediepte, diafragma en sluitertijd, maar toch.
[ Voor 1% gewijzigd door pandit op 26-11-2016 10:54 . Reden: typos ]
Verwijderd
Pixelgrootte doet er niet toe. Alleen formaat van de sensor en de sensor zelf.pandit schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 10:16:
[...]
Momenteel ben ik de 25 uur durende video training "CreativeLIVE - Fundamentals of Digital Photography 2014 met John Greengo" aan het volgen, Deze man heeft het talent om zaken enorm goed uit te leggen, zojuist nog even het stuk over sensors herbekeken en het ligt iets genuanceerder. facetten zijn, sensor grootte, pixelgrootte, sensor kwaliteit. het laatste legt hij heel goed uit door een pixel te vergelijken met een beker water met daaronder prut, bij ISO 100 is de hele beker vol (dynamisch bereik) en bij ISO 3200 zit er nog maar een kleine laagje water over een laag prut, waarbij prut de kwaliteit van de sensor is. Ik kan mij voorstellen dat niemand iets van mijn uitleg snapt, want mijn naam is niet John Greengo. Ik mag hier geen reclame maken, maar Google is your best friend.
[...]
Ik ben pas hier op de vingers getikt, maar dat was naar een torrentsiteVerwijderd schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 10:59:
Waarom zou je niet mogen linken?

Dit is de link: http://www.eglobalcentral...7HuqQ1RTh5pL5gaAhEg8P8HAQ, €679,- , dus niet onder de 600 euro

Informatie over de training hier: https://www.creativelive....lease&utm_term=dprgreengo
[ Voor 19% gewijzigd door pandit op 26-11-2016 14:17 ]
Verwijderd
Import uit Hong Kong/China. Mocht je een garantiegeval hebben dan mag hij daar naar toe terug.pandit schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 14:14:
[...]
Ik ben pas hier op de vingers getikt, maar dat was naar een torrentsite![]()
Dit is de link: http://www.eglobalcentral...7HuqQ1RTh5pL5gaAhEg8P8HAQ, €679,- , dus niet onder de 600 euro, maar wel scherp geprijst.
Informatie over de training hier: https://www.creativelive....lease&utm_term=dprgreengo
Aha, koetje, dat is het addertjeVerwijderd schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 14:18:
[...]
Import uit Hong Kong/China. Mocht je een garantiegeval hebben dan mag hij daar naar toe terug.
[ Voor 7% gewijzigd door pandit op 26-11-2016 14:23 . Reden: typo ]
Verwijderd
Nu kunnen die camera's best wel een stootje hebben, maar als er inderdaad iets aan mankeert, of er gaat iets niet goed tijdens het transport, maar je tiet maar nat. Terugzenden is voor eigen rekening, de reparatie misschien ook wel, hebben ze daar afwijkende garantiebepalingen als hier in Europa dan denk ik dat je daar niet vrolijk van wordt.
Liever iets meer betalen en minder risico
Liever iets meer betalen en minder risico
Precies, Mijn Minolta Dimage Z5 had ik indertijd bij een bekende Franse webshop gekocht, naam weet ik even niet, toen de zoomfunctie defect raakte was ik hem wel even kwijt, overigens wel keurig onder garantie gerepareerd, Maar Hong Kong is geen Frankrijk.[b][message=49271457,noline]Liever iets meer betalen en minder risico
En toch staan er best wat positieve ervaringen op diverse fora over eGlobal waaronder ook op het Nikon forum!Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 14:18:
[...]
Import uit Hong Kong/China. Mocht je een garantiegeval hebben dan mag hij daar naar toe terug.
Verwijderd
Het hoeft ook niet negatief te zijn, maar je bent je camera een aardig tijdje kwijt en wie weet hoe je hem weer terug krijgt. Je moet de kosten er ook bij rekenen voor het verzenden en mocht het buiten de garantie vallen hoe los je het dan op?
Goedkoop kan dan al snel duurkoop worden.
Goedkoop kan dan al snel duurkoop worden.
Denk aan de lokale middenstand, oriënteer je op het internet, en koop lokaal als het niet teveel uitmaakt!
Als het niet teveel uitmaakt dan inderdaad, maar als het ruim 300 eurie scheelt word het toch een ander verhaal!ikweethetbeter schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:26:
Denk aan de lokale middenstand, oriënteer je op het internet, en koop lokaal als het niet teveel uitmaakt!
Ja lokaal kopen is altijd een goeie voor zover de prijs niet (enorm) verschilt.
Wat overigens ook een aanrader is, is het in de gaten houden van de Amazon.de prijzen.
Met enige regelmaat zie je de nieuwprijs van sommige camera's heel kortstondig een duikeling maken. Vaak maar voor de duur van een dagdeel, dus de pricewatch pikt het soms niet eens op. Op deze manier heb ik 150 euro kunnen besparen op een gloednieuwe Pentax K-70. Dit weekend zag ik hem zelfs voor 200 minder dan de reguliere prijs. En nee, dat was geen tweedehands verkoper. Dit had ook weinig te maken met black friday; Dit soort kortstondige soms forseprijsdalingen zie je vaker.
Wat overigens ook een aanrader is, is het in de gaten houden van de Amazon.de prijzen.
Met enige regelmaat zie je de nieuwprijs van sommige camera's heel kortstondig een duikeling maken. Vaak maar voor de duur van een dagdeel, dus de pricewatch pikt het soms niet eens op. Op deze manier heb ik 150 euro kunnen besparen op een gloednieuwe Pentax K-70. Dit weekend zag ik hem zelfs voor 200 minder dan de reguliere prijs. En nee, dat was geen tweedehands verkoper. Dit had ook weinig te maken met black friday; Dit soort kortstondige soms forseprijsdalingen zie je vaker.
[ Voor 8% gewijzigd door Koekiemonsterr op 28-11-2016 10:40 ]
een paar tientjes ofzo wil ik nog wel bijlappen om zo bij een lokale fotograaf/fotografie winkel iets te kopen, maar daarna hebben ze gewoon pech. Soms zie je toestellen voor rond de 500 euro in de pricewatch staan en in de etalage van de lokale handelaar staat hetzelfde toestel als "aanbieding" voor 700 euro, ja dagikweethetbeter schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:26:

Wees gerust ik ben niet zo iemand die voor 10 cent de kleine ondernemer in de steek laat. Ik heb mn vaste stekjes voor bepaalde dingen, mn autodealer ligt 100 km verderop in het buitenland maar die lui bieden wel zo'n goeie en eerlijke service dat het me de rit waard is. Ik rij 90 km enkele reis voor mijn oude vertrouwde kapper en mijn vaste kebab kraam daar rij ik ook rustig 20 km (enkele reis) voor. Maarja ze moeten het ook weer niet te gek maken
ik zag laatst het omgekeerde, pricewatch bleef dagenlang de prijs van zo'n lightningdeal aangeven die al lang was afgelopenKoekiemonsterr schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:37:
Ja lokaal kopen is altijd een goeie voor zover de prijs niet (enorm) verschilt.
[ Voor 31% gewijzigd door Histamine op 28-11-2016 10:41 ]
Daarom vermeldde ik dat er ook bij!jokapo schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:04:
Als het niet teveel uitmaakt dan inderdaad, maar als het ruim 300 eurie scheelt word het toch een ander verhaal!
Als je bij jou om de hoek een camera kunt kopen voor 500 euro, en online dichtbij (Nederlands) is-ie 490 euro, en online ver weg kost-ie 475 euro, wees dan verstandig, en koop hem bij jou om de hoek. Zo help je mee de lokale middenstand in stand te houden, en je stad / dorp leefbaar te houden.
Als die camera, die bij jou om de hoek 500 euro kost, online voor 400 euro wordt aangeboden bij een bekende betrouwbare Nederlandse site, dan doe je dat. Lokale middenstand is belangrijk, maar jouw eigen portemonnee ook.
Zelf zou ik nooit 400 euro overmaken naar een onbekende buitenlandse webshop. Ja, je hebt 20% korting, maar je moet nog wel 80% betalen, en 400 euro is best veel geld als je geen garantie hebt dat je een werkend apparaat geleverd krijgt.
En stel dat je de camera van 500 euro ergens online vindt voor 250 euro, dan moet je je afvragen of dit wel bonafide is. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het meestal ook te mooi om waar te zijn!
Ik ben niet bepaald een starter, maar dit topic leek mij de beste plek voor mijn dilemma 
Ik heb momenteel een fijne Sony A7 set(28-70 + 50 1.8 en FD 300L), maar met een kleintje dat begint te lopen begin ik een beetje tegen de trage AF van de A7 aan te lopen...
Ik vind het een hele fijne camera, ook de EVF is top met filmen. Ik ben heel erg tevreden met de IQ en de de DR van de sensor, maar met name met de FE 50mm F1.8 is de AF echt traag.
Ik heb laatst een kleine shoot gedaan van mijn zoontje met de spullen van mijn beste maat(1DXII + 24-70II + 70-200II) en alles is natuurlijk perfect in focus. Paar weken later een zelfde setup gedaan met mijn Sony met de 50mm en het aantal foto's dat scherp is is op een hand te tellen.
Ik zit daarom te denken om mijn setje te verkopen en weer terug te gaan naar Canon in de vorm van de 70D + walkaround lens(nog niet helemaal overuit welke) en 70-200 F4L. 2e hands moet dat wel lukken met gesloten buidel.
Voordeel van de 70D voor mij is AF en prima budget lenzen met oa de prima 18-135 STM, 10-18 STM etc. Bij Sony zit ik een beetje vast qua upgrade pad, omdat ik voor huis, tuin en keukengebruik niet ga upgraden naar de 24-70 F4 of F2.8 of een veel duurdere II serie body. Voordeel is ook dat er 2e hands prima deals voor Canon te vinden zijn.
Nadeel waar ik bang voor ben is de stap terug qua IQ en de terugstap van FF naar crop.
Heel verhaal, maar ik ben benieuwd naar wat andere meningen, het liefst van mensen met een soortgelijk "probleem"
Ik heb momenteel een fijne Sony A7 set(28-70 + 50 1.8 en FD 300L), maar met een kleintje dat begint te lopen begin ik een beetje tegen de trage AF van de A7 aan te lopen...
Ik vind het een hele fijne camera, ook de EVF is top met filmen. Ik ben heel erg tevreden met de IQ en de de DR van de sensor, maar met name met de FE 50mm F1.8 is de AF echt traag.
Ik heb laatst een kleine shoot gedaan van mijn zoontje met de spullen van mijn beste maat(1DXII + 24-70II + 70-200II) en alles is natuurlijk perfect in focus. Paar weken later een zelfde setup gedaan met mijn Sony met de 50mm en het aantal foto's dat scherp is is op een hand te tellen.
Ik zit daarom te denken om mijn setje te verkopen en weer terug te gaan naar Canon in de vorm van de 70D + walkaround lens(nog niet helemaal overuit welke) en 70-200 F4L. 2e hands moet dat wel lukken met gesloten buidel.
Voordeel van de 70D voor mij is AF en prima budget lenzen met oa de prima 18-135 STM, 10-18 STM etc. Bij Sony zit ik een beetje vast qua upgrade pad, omdat ik voor huis, tuin en keukengebruik niet ga upgraden naar de 24-70 F4 of F2.8 of een veel duurdere II serie body. Voordeel is ook dat er 2e hands prima deals voor Canon te vinden zijn.
Nadeel waar ik bang voor ben is de stap terug qua IQ en de terugstap van FF naar crop.
Heel verhaal, maar ik ben benieuwd naar wat andere meningen, het liefst van mensen met een soortgelijk "probleem"
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Kies dan voor de 80D, dan ga je maar 1 stop terug in DR en niet 3 stops bij lage iso's. Uiteraard een flinkere uitgave, maar als je zelf DR bij de voordelen zet van de A7, dan wil je daar niet teveel concessies in doen. Overigens zie ik een andere lenskeuze dan je al had. 18-135 snap ik, maar 10-18 is een toevoeging, terwijl je eerst een 50/1.8 had en nu geen 50/1.8 STM erbij zet.
Twijfel ook tussen de 80D en de 70D! Beetje reviews te gelezen, de ene zegt dat het een flinke stap vooruit is, de andere weer dat het verschil tussen de 2 vrij klein is. Ik weet ook niet of 2 stops het verschil maakt of dat ik het prijsverschil beter in glas kan stoppen.Universal Creations schreef op maandag 28 november 2016 @ 19:14:
Kies dan voor de 80D, dan ga je maar 1 stop terug in DR en niet 3 stops bij lage iso's. Uiteraard een flinkere uitgave, maar als je zelf DR bij de voordelen zet van de A7, dan wil je daar niet teveel concessies in doen. Overigens zie ik een andere lenskeuze dan je al had. 18-135 snap ik, maar 10-18 is een toevoeging, terwijl je eerst een 50/1.8 had en nu geen 50/1.8 STM erbij zet.
Qua lenzen ben ik er nog niet helemaal overuit. 18-135 lijkt mij een prima allrounder voor de prijs, maar vrij veel overlap met de 70-200. 15-85 vind ik ook een interessante combi met de 70-200, evenals de sigma 17-70.
Aan de andere kant doe ik nu veruit het meeste met de 50 1.8, dus ik denk dat ik ook uit de voeten kan met de 10-18, Sigma 30mm F1.4 en de 70-200 F4L
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Het verschil is 2 stops, maar de vraag is of jij er iets aan hebt.jd1987 schreef op maandag 28 november 2016 @ 19:23:
Twijfel ook tussen de 80D en de 70D! Beetje reviews te gelezen, de ene zegt dat het een flinke stap vooruit is, de andere weer dat het verschil tussen de 2 vrij klein is. Ik weet ook niet of 2 stops het verschil maakt of dat ik het prijsverschil beter in glas kan stoppen.
De 15-85 vind ik sinds de 18-135 een zinloze dure lens, tenzij je die 3mm aan het korte eind echt nodig hebt. Sigma 30/1.4 is idd een prachtige tegenhanger voor de 50/1.8 op de A7. Op zich kun je prima uit de voeten met die 3 lenzen. Ik doe niet veel anders, alleen dan met 21mm, 50mm, 100mm en 200mm op FF.Qua lenzen ben ik er nog niet helemaal overuit. 18-135 lijkt mij een prima allrounder voor de prijs, maar vrij veel overlap met de 70-200. 15-85 vind ik ook een interessante combi met de 70-200, evenals de sigma 17-70.
Aan de andere kant doe ik nu veruit het meeste met de 50 1.8, dus ik denk dat ik ook uit de voeten kan met de 10-18, Sigma 30mm F1.4 en de 70-200 F4L
Ik ben me nog steeds aan het oriënteren op een nieuwe body, Wat is dat lastig zeg, Rond de 1000 euro zie ik 3 serieuze kandidaten ,
Sony A77-ii , Ik heb een Sony A33 met 3 lenzen, dus hoef niet direct te investeren in glas. nadelen zijn o.a. de slechte ruiswaardes bij hoge ISO's , slechte accuduur , minder aanbod lenzen A-mount en het service apparaat van Sony en het betreft een apparaat uit 2014.
Nikon D7200 , Ik heb een Nikon D3100, die van plan was te verkopen met de KIT lens, Ik hou nog 2 lenzen over. Bij deze camera zie ik alleen pluspunten, m.u.v het ontbreken van een klapscherm.
Canon D80, Ik heb nooit een Canon DSLR in mijn handen gehad, de Canon's hebben wel een kleinere sensor, lijkt me in de praktijk weinig uitmaken, wel een vreemde keuze. Ook moet ik direct investeren in glas.
Een flink aantal reviews gelezen en de D7200 heeft de beste papieren in huis zoals goede accuduur, lage ruis bij hoge ISO, veel features die ik graag wil zoals bracketing. Ik hik toch nog steeds tegen het ontbreken van een klapscherm aan. De Canon en de Sony hebben dit wel maar hebben weer andere nadelen. Nu lees ik hier (http://ilovephoto.in.ua/o...d7300-release-date-price/) dat de D7300 er aan komt eind 2016 begin 2017 met een klapscherm. Omdat andere sites er verder geen informatie over hebben lijkt me dit een broodje aap en de foto gefotoshopt. Het zou vervelend zijn wanneer vlak na de aankoop van de D7200 de D7300 officieel wordt aangekondigd
Weet iemand meer over een op handen zijnde aankondiging van de D7300?
Sony A77-ii , Ik heb een Sony A33 met 3 lenzen, dus hoef niet direct te investeren in glas. nadelen zijn o.a. de slechte ruiswaardes bij hoge ISO's , slechte accuduur , minder aanbod lenzen A-mount en het service apparaat van Sony en het betreft een apparaat uit 2014.
Nikon D7200 , Ik heb een Nikon D3100, die van plan was te verkopen met de KIT lens, Ik hou nog 2 lenzen over. Bij deze camera zie ik alleen pluspunten, m.u.v het ontbreken van een klapscherm.
Canon D80, Ik heb nooit een Canon DSLR in mijn handen gehad, de Canon's hebben wel een kleinere sensor, lijkt me in de praktijk weinig uitmaken, wel een vreemde keuze. Ook moet ik direct investeren in glas.
Een flink aantal reviews gelezen en de D7200 heeft de beste papieren in huis zoals goede accuduur, lage ruis bij hoge ISO, veel features die ik graag wil zoals bracketing. Ik hik toch nog steeds tegen het ontbreken van een klapscherm aan. De Canon en de Sony hebben dit wel maar hebben weer andere nadelen. Nu lees ik hier (http://ilovephoto.in.ua/o...d7300-release-date-price/) dat de D7300 er aan komt eind 2016 begin 2017 met een klapscherm. Omdat andere sites er verder geen informatie over hebben lijkt me dit een broodje aap en de foto gefotoshopt. Het zou vervelend zijn wanneer vlak na de aankoop van de D7200 de D7300 officieel wordt aangekondigd
De D7200 is inderdaad een uitstekende camera. Het verhaal over de D7300 waar je naar linkt maakt op mij niet zoveel indruk. Als je kijkt naar hun speculatie over een (aanraak)klapscherm, grote buffer voor continu schieten en dat ze een opvolger zoeken voor de D300, klinkt dat eerder alsof ze het over de D500 hebben.
Ik kan niet precies zien hoe oud dit stuk is, maar ik gok dat het al even geleden geschreven is. De "D7200/D300 met klapscherm, grote buffer en verbeterde autofocus" bestaat namelijk al. Hij is alleen een beetje boven je budget
. Maar ik denk dat je met een D7200 zeker geen miskoop doet.
Als geen klapscherm echt een dealbreaker is, zou je ook kunnen kijken naar een D5500. Die heeft wel een aanraak-klapscherm, maar hij mist een tweede instelwieltje en het top-lcd. Of je dat mist is een tweede, je huidige D3100 heeft dat immers ook niet.
Ik kan niet precies zien hoe oud dit stuk is, maar ik gok dat het al even geleden geschreven is. De "D7200/D300 met klapscherm, grote buffer en verbeterde autofocus" bestaat namelijk al. Hij is alleen een beetje boven je budget

Als geen klapscherm echt een dealbreaker is, zou je ook kunnen kijken naar een D5500. Die heeft wel een aanraak-klapscherm, maar hij mist een tweede instelwieltje en het top-lcd. Of je dat mist is een tweede, je huidige D3100 heeft dat immers ook niet.
The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.
Mijn eerdere reactie over de Pentax K-70 heeft dus weinig invloed gehad?pandit schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:10:
Ik ben me nog steeds aan het oriënteren op een nieuwe body, Wat is dat lastig zeg, Rond de 1000 euro zie ik 3 serieuze kandidaten ,
Een flink aantal reviews gelezen en de D7200 heeft de beste papieren in huis zoals goede accuduur, lage ruis bij hoge ISO, veel features die ik graag wil zoals bracketing. Ik hik toch nog steeds tegen het ontbreken van een klapscherm aan. De Canon en de Sony hebben dit wel maar hebben weer andere nadelen. Nu lees ik hier (http://ilovephoto.in.ua/o...d7300-release-date-price/) dat de D7300 er aan komt eind 2016 begin 2017 met een klapscherm. Omdat andere sites er verder geen informatie over hebben lijkt me dit een broodje aap en de foto gefotoshopt. Het zou vervelend zijn wanneer vlak na de aankoop van de D7200 de D7300 officieel wordt aangekondigdWeet iemand meer over een op handen zijnde aankondiging van de D7300?
Dat ding biedt uitstekende IQ, ook een zeer lage ruis bij hoge ISO, bracketing, klapscherm. En je betaalt een stuk minder dan de D7200. Je levert dan wel wat in op tracking met de autofocus, video en batterijduur. Maar goed, als je geen video-liefhebber bent en niet al te vaak sportmomenten e.d. wilt vastleggen, dan is de K-70 serieus het overwegen waard.
Ik heb er wel naar gekeken naar de K-70 , een camera met een flinke bang for bucks, maar is net niet echt professioneel en ik moet in lenzen gaan investeren. Ik ga er wat testjes over lezen en zet hem terug op het lijstje :-)Koekiemonsterr schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:44:
[...]
Mijn eerdere reactie over de Pentax K-70 heeft dus weinig invloed gehad?![]()
Dat ding biedt uitstekende IQ, ook een zeer lage ruis bij hoge ISO, bracketing, klapscherm. En je betaalt een stuk minder dan de D7200. Je levert dan wel wat in op tracking met de autofocus, video en batterijduur. Maar goed, als je geen video-liefhebber bent en niet al te vaak sportmomenten e.d. wilt vastleggen, dan is de K-70 serieus het overwegen waard.
Gezien het feit dat ik al wat Nikon glas heb liggen en de D7200 redelijk voordelig te koop is denk ik dat ik uiteindelijk hier voor kies en later een hoekzoeker aanschaf om het gemis van een klapscherm te compenseren
[ Voor 15% gewijzigd door pandit op 01-12-2016 13:19 ]
Het grote verschil tussen de camera's van €500 tot €600 (D5300, 750D, X-T10, A6000, GX80) en de camera's in het segment daarboven, €800 tot €1200 (D7200, 80D, X-T1, A6300, GX8), is in bijna elk geval de autofocus- en burstsnelheid. Ga je veel actie- en sportfotografie doen wil je een body uit dat segment, doe je dit niet kan je beter meer geld in een aantal goede lenzen investeren. Een f/2.8 zoomlens, zoals de Sigma 17-50mm f/2.8, is in elk geval erg fijn om te hebben.
Ik zou je niet te veel vastbijten in het woord professioneel. Het heeft namelijk geen enkele betekenis. Een camera is een middel om een foto te maken, en je moet de goede camera en lenzen hebben voor jouw type fotografie.
[ Voor 6% gewijzigd door Balance op 01-12-2016 13:21 ]
Je hebt Sony/Minolta A-mount en Nikon F-mount camera's en lenzen. Daar iets nieuws bij zoeken lijkt een voor de hand liggende keuze.pandit schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:10:
Een flink aantal reviews gelezen en de D7200 heeft de beste papieren in huis zoals goede accuduur, lage ruis bij hoge ISO, veel features die ik graag wil zoals bracketing. Ik hik toch nog steeds tegen het ontbreken van een klapscherm aan. De Canon en de Sony hebben dit wel maar hebben weer andere nadelen. Nu lees ik hier (http://ilovephoto.in.ua/o...d7300-release-date-price/) dat de D7300 er aan komt eind 2016 begin 2017 met een klapscherm. Omdat andere sites er verder geen informatie over hebben lijkt me dit een broodje aap en de foto gefotoshopt. Het zou vervelend zijn wanneer vlak na de aankoop van de D7200 de D7300 officieel wordt aangekondigdWeet iemand meer over een op handen zijnde aankondiging van de D7300?
Als je kijkt waar je nu de meeste lenzen voor hebt, zowel eigen als van derden, dan gaan de Nikon F-mount en de Canon EF-mount aan kop, gevolgd door de Sony A-mount, op afstand gevold door Pentax en anderen. Alleen hoeveel lenzen heb je nodig? Grote kans dat er iets van je gading tussen zit, of je nu 100 of 1000 lenzen hebt om uit te kiezen, vaak kom je toch bij dezelfde 3 uit.
Als je kijkt naar de toekomst (5 jaar), dan denk ik dat het spiegelloos wordt. Daar gaat de Sony E-mount aan kop, gevolgd door de Fujifilm X-mount en de MFT mount. De spiegelloze Canons en Nikons doen niet mee.
Voor nu, als je niet van plan bent om in glas te investeren: koop een A77-II (vergeet het hoge ISO probleem, dat valt erg mee) of een D7200, daar ga je veel plezier van beleven!
Wil je wel in glas investeren, overweeg dan een Sony E-mount, Fujifilm X-mount of MFT camera.
De Canon 80D is een prachtige camera, maar je hebt er nog niks van, dus bedenk of je nog aan een nieuw DSLR systeem wilt beginnen, of dat je meteen de 21e eeuw ingaat met een MILC.
Klopt hoor wat je zegt. De D7200 is net wat meer high end. De K-70 is in feite een entry level model dat echter zoveel bang voor de buck geeft dat ie in feite enigszins kan wedijveren met het iets hogere segment, en bijvoorbeeld de D5300 het nakijken geeft.pandit schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:13:
[...]
Ik heb er wel naar gekeken naar de K-70 , een camera met een flinke bang for bucks, maar is net niet echt professioneel en ik moet in lenzen gaan investeren. Ik ga er wat testjes over lezen en zet hem terug op het lijstje :-)
Gezien het feit dat ik al wat Nikon glas heb liggen en de D7200 redelijk voordelig te koop is denk ik dat ik uiteindelijk hier voor kies en later een hoekzoeker aanschaf om het gemis van een klapscherm te compenseren
En inderdaad, als je al Nikon glas hebt, is de keuze vrij eenvoudig. Als je met een schone lei zou beginnen is het misschien wat lastiger, maar nu zou ik gewoon bij Nikon blijven.
De verschillen in ruisprestaties zijn erg klein: https://www.dpreview.com/...5919&y=0.6972281449893389pandit schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:10:
https://www.dxomark.com/C...pha-77-II___1076_1020_953
De A77-II is slechter omdat je 2/3 stop kwijtraakt door die transparante spiegel. De 80D heeft een iets kleinere sensor, maar het verschil is erg klein in de ruisprestaties. Je kunt beter naar andere eigenschappen (en lensprijzen) kijken.
Op een aantal vlakken is de K70 een mooie camera, maar qua AF-systeem valt het heel erg tegen. Voor iemand die naar een D7200, A77-II en 80D kijkt, lijkt mij dat wel belangrijk.Koekiemonsterr schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:39:
Klopt hoor wat je zegt. De D7200 is net wat meer high end. De K-70 is in feite een entry level model dat echter zoveel bang voor de buck geeft dat ie in feite enigszins kan wedijveren met het iets hogere segment, en bijvoorbeeld de D5300 het nakijken geeft.
[ Voor 9% gewijzigd door Universal Creations op 01-12-2016 14:24 ]
Heel erg tegen valt ook wel weer mee, maar inderdaad, zoals ik hierboven ook al aangaf, is het AF-systeem met name voor tracking en snelle beweging niet zo goed als deze alternatieven.Universal Creations schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:20:
Op een aantal vlakken is de K70 een mooie camera, maar qua AF-systeem valt het heel erg tegen. Voor iemand die naar een D7200, A77-II en 80D kijkt, lijkt mij dat wel belangrijk.
Bedankt voor jullie waardevolle reacties. Ik fotografeer al weer 6 jaar met DSLR (Sony Alpha A33) en ruim een half jaar met een Nikon D3100 en loop tegen beperkingen op en ben de hobby weer aan het oppakken. Trage focussing is één van mijn ergernissen, Een mirrorless camera lijkt me daarom niet de juiste oplossing. De wat hogere ruis bij de A77-ii komt waarschijnlijk inderdaad van de translucent mirror, Mijn A33 was de eerste camera met deze technologie, Voordeel is dat ik alle informatie in de zoeker kan zien. Ik denk dat de D7200 de juiste camera is voor mijn volgende stap. Kan ik daarna focussen op uitbreiding van het lenzen arsenaal.
Het is toch de Canon 70D geworden, met Sigma 17-70 Contemporary en de Canon 70-200 F4 LUniversal Creations schreef op maandag 28 november 2016 @ 19:33:
[...]
Het verschil is 2 stops, maar de vraag is of jij er iets aan hebt.
[...]
De 15-85 vind ik sinds de 18-135 een zinloze dure lens, tenzij je die 3mm aan het korte eind echt nodig hebt. Sigma 30/1.4 is idd een prachtige tegenhanger voor de 50/1.8 op de A7. Op zich kun je prima uit de voeten met die 3 lenzen. Ik doe niet veel anders, alleen dan met 21mm, 50mm, 100mm en 200mm op FF.
Wel hopeloos wat de grote cameraboeren als inruil waarde bieden, €300 voor A7 met 28-70
Tweakers.net , Vraag en Aanbodjd1987 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 22:02:
[...]
Wel hopeloos wat de grote cameraboeren als inruil waarde bieden, €300 voor A7 met 28-70
Marktplaats.nl
TweedeHands.nl
Verwijderd
Ik zit weer rustig rond te kijken naar wat anders. Momenteel schiet ik nog steeds met mijn ouwe trouwe Olympus E300 (alweer dik 10 jaar in bezit) maar loop er toch steeds vaker tegenaan dat het een gedateerde camera is. Ik kan er in principe nog prima foto's mee maken maar op gebieden als bijvoorbeeld autofocus en hoge ISO is het huilen met de pet op. (om over het kleine scherm en viewfinder maar te zwijgen
)
Aangezien ik een behoorlijk complete Olympus set heb; 3 objectieven, grip, flitser. Wil ik het liefst weer een Four Thirds body terug, maar ik kwam er dus achter dat die niet meer worden gemaakt. (alleen nog MFT) Het meest recente Four Thirds model -de Olympus E5- dateert volgens mij dus alweer uit 2010.
Even in dubbio wat ik dus ga doen, de hele zwik Olympus in de kast leggen als goede backup en een nieuwe Canon/Nikon whatever kopen, of kiezen voor een wat oudere Olympus E5.
Ik neig toch heel sterk naar een ander merk over te stappen om zo een nieuwe future-proof set te maken. Iemand een mening hierover?
Aangezien ik een behoorlijk complete Olympus set heb; 3 objectieven, grip, flitser. Wil ik het liefst weer een Four Thirds body terug, maar ik kwam er dus achter dat die niet meer worden gemaakt. (alleen nog MFT) Het meest recente Four Thirds model -de Olympus E5- dateert volgens mij dus alweer uit 2010.
Even in dubbio wat ik dus ga doen, de hele zwik Olympus in de kast leggen als goede backup en een nieuwe Canon/Nikon whatever kopen, of kiezen voor een wat oudere Olympus E5.
Ik neig toch heel sterk naar een ander merk over te stappen om zo een nieuwe future-proof set te maken. Iemand een mening hierover?
Zojuist de Nikon D3400 gekocht in combinatie met de Nikon 50MM 1.8G lens. Totaalprijs zo'n 580 euro omgerekend. Dit is inclusief een 16GB opslag en tasje 
Eerste DSLR, dus we gaan mooi wat testen. Zat te twijfelen tussen de D3300, D5500 en deze, maar de D3300 vind je hier lastig en de 5500 was toch weer een flink stuk duurder.
Eerste DSLR, dus we gaan mooi wat testen. Zat te twijfelen tussen de D3300, D5500 en deze, maar de D3300 vind je hier lastig en de 5500 was toch weer een flink stuk duurder.
Tomorrow is not today!
Verwijderd
Was een 35mm niet een betere optie geweest? Die is wat bruikbaarder als enige lens op een crop camera.Spacey23 schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:13:
Zojuist de Nikon D3400 gekocht in combinatie met de Nikon 50MM 1.8G lens. Totaalprijs zo'n 580 euro omgerekend. Dit is inclusief een 16GB opslag en tasje
Die hebben wij inderdaad ook getest, echter de prijs/kwaliteit verhouding vonden wij bij 50mm net wat beter. Wat versta jij verder onder bruikbaarder?Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:20:
[...]
Was een 35mm niet een betere optie geweest? Die is wat bruikbaarder als enige lens op een crop camera.
Tomorrow is not today!
Het is een uitstekende lens, daar niet van. Maar als je hem binnen wilt gebruiken (verjaardagen e.d.) is 50 mm vaak net te lang om alles wat je wilt op de foto te krijgen. Maar het hangt ervan af wat je zoal op de foto zet. Voor (halve) portretten en productfotografie is het juist wél weer leuk speelgoed.
The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.
En een E-M1 met een FT adapter? Kan je je oude objectieven blijven gebruiken op een recente mFT body.Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 09:55:
Ik zit weer rustig rond te kijken naar wat anders. Momenteel schiet ik nog steeds met mijn ouwe trouwe Olympus E300 (alweer dik 10 jaar in bezit) maar loop er toch steeds vaker tegenaan dat het een gedateerde camera is. Ik kan er in principe nog prima foto's mee maken maar op gebieden als bijvoorbeeld autofocus en hoge ISO is het huilen met de pet op. (om over het kleine scherm en viewfinder maar te zwijgen)
Verwijderd
Ik heb op meerdere plekken gelezen dat de autofocus snelheid er niet beter op wordt met deze adapters, ik zal nog eens wat reviews lezen maar in ieder geval bedankt voor je input![TAG]Speedy schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:14:
[...]
En een E-M1 met een FT adapter? Kan je je oude objectieven blijven gebruiken op een recente mFT body.
De toekomst is spiegelloos, dus overstappen op Canon of Nikon lijkt me niet de meest future-proof oplossing!Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 09:55:
...
Je hebt FT, dus kijk eerst eens bij MFT. Daarnaast heb je de Sony E-mount en de Fujifilm X-mount. Allemaal goede camera's en klaar voor de toekomst!
Verwijderd
Is er dan geen uitzicht op spiegelloze Canon/Nikon's met behoud van huidige mounts?ikweethetbeter schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:00:
[...]
De toekomst is spiegelloos, dus overstappen op Canon of Nikon lijkt me niet de meest future-proof oplossing!
Je hebt FT, dus kijk eerst eens bij MFT. Daarnaast heb je de Sony E-mount en de Fujifilm X-mount. Allemaal goede camera's en klaar voor de toekomst!
Advies gevraagd, ik ga er nog redelijk blanco in. Ik neig naar ILC, zodat het nog redelijk compact blijft voor de vakantie kiekjes. Ik overweeg de Sony Alpha A5000.
Wat is je beschikbare budget? Ergens om en nabij de € 500,-
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Ja, met name voor foto's in huis (binnenhuis architectuur). Geen/weinig macro's. Wel foto's met weinig daglicht.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, goede film en geluidsopname kwaliteit is belangrijk
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Foto's via WIFI naar GSM over kunnen brengen.
Gewenst bereik?
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Ja, met name voor foto's in huis (binnenhuis architectuur). Geen/weinig macro's. Wel foto's met weinig daglicht.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Gewenst bereik?
[ Voor 6% gewijzigd door PnD op 05-12-2016 15:08 ]
ikweethetbeter schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:00:
[...]
De toekomst is spiegelloos, dus overstappen op Canon of Nikon lijkt me niet de meest future-proof oplossing!
Je predikt je eigen mening als waarheid. Dat is niet constructief op een discussieplatform.
(en dit topic is niet het topic om het hier verder over te hebben).
Je mening mag je prima plaatsen, maar onderbouw het en geef aan dat het je eigen mening is en niet de enige juistheid
Verwijderd
Zoals eerder voorgesteld heb ik gekeken naar wat een Olympus EM1+adapter kost, dan ben ik ook zo 1200 euro verder. Daarnaast zit ik dan ook nog met het vermeende tragere autofocus probleem.Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 09:55:
Ik zit weer rustig rond te kijken naar wat anders. Momenteel schiet ik nog steeds met mijn ouwe trouwe Olympus E300 (alweer dik 10 jaar in bezit) maar loop er toch steeds vaker tegenaan dat het een gedateerde camera is. Ik kan er in principe nog prima foto's mee maken maar op gebieden als bijvoorbeeld autofocus en hoge ISO is het huilen met de pet op. (om over het kleine scherm en viewfinder maar te zwijgen)
Ik denk dat ik mezelf een voorlopig budget opleg van 1000-1250 euro en even de opties ga afwegen.
[knip]Nomad schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:44:
[...]
Je predikt je eigen mening als waarheid. Dat is niet constructief op een discussieplatform.
(en dit topic is niet het topic om het hier verder over te hebben).
Je mening mag je prima plaatsen, maar onderbouw het en geef aan dat het je eigen mening is en niet de enige juistheid
edit:
Zoals ik toch duidelijk zei, discussie niet in dit topic. Stuur maar een DM als je het nodig vind
Zoals ik toch duidelijk zei, discussie niet in dit topic. Stuur maar een DM als je het nodig vind
[ Voor 39% gewijzigd door Nomad op 05-12-2016 16:50 ]
Zit er rek in je budget voor een A5100 / A6000? Deze focussen een stuk sneller!PnD schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:50:
Advies gevraagd, ik ga er nog redelijk blanco in. Ik neig naar ILC, zodat het nog redelijk compact blijft voor de vakantie kiekjes. Ik overweeg de Sony Alpha A5000.
Gewenst bereik?
Nee, die is er niet!Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:49:
Is er dan geen uitzicht op spiegelloze Canon/Nikon's met behoud van huidige mounts?
De spiegelloze Canon is er, dat is de EOS-M (EF-M) mount, die is niet compatibel met de EOS (EF) mount.
Er is ook een spiegelloze Nikon, de Nikon 1 serie, maar die heeft een veel kleinere sensor. Het zijn erg leuke toestelletjes, maar zijn duidelijk onder de DSLR's gepositioneerd. Ze kunnen de DSLR niet vervangen. En de lenzen zijn niet uitwisselbaar.
Sony E-mount en Fujifilm X-mount zijn volwaardige DSLR vervangers.
edit Nomad: En nu is het klaar met stellingen deponeren als waarheid die ook nog eens niet waar zijn. Zie de edits. Blijf gelieve gewoon uit dit topic weg, je manier van discussieren is absoluut niet fijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Nomad op 05-12-2016 17:05 ]
Verwijderd
[knip]
[ Voor 98% gewijzigd door Nomad op 05-12-2016 16:51 . Reden: Reageer liever niet en maak een TR aan :) ]
Niet "native", er is een adapter hoorikweethetbeter schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:29:
[...]
Nee, die is er niet!
De spiegelloze Canon is er, dat is de EOS-M (EF-M) mount, die is niet compatibel met de EOS (EF) mount.
Er is ook een spiegelloze Nikon, de Nikon 1 serie, maar die heeft een veel kleinere sensor. Het zijn erg leuke toestelletjes, maar zijn duidelijk onder de DSLR's gepositioneerd. Ze kunnen de DSLR niet vervangen. En de lenzen zijn niet uitwisselbaar.
Sony E-mount en Fujifilm X-mount zijn volwaardige DSLR vervangers.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
Ik heb van mensen die praktijkervaring met de E-M1 Mark II en oude 4/3 dSLR lenzen hebben dat het net zo snel werkt als op de E-5 zo niet sneller. Met de mark 1 is het niet zo goed als de E-5 maar volgens velen nog prima te doen.Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:54:
[...]
Ik heb op meerdere plekken gelezen dat de autofocus snelheid er niet beter op wordt met deze adapters, ik zal nog eens wat reviews lezen maar in ieder geval bedankt voor je input!
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2016 17:35 ]
Ja op zich wel, jammer dat de A5100 geen wifi heeftikweethetbeter schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:25:
[...]
Zit er rek in je budget voor een A5100 / A6000? Deze focussen een stuk sneller!
A5100 geen wifi? De specs zeggen van wel: 802.11b/g/n met NFC.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Het is nee, helaas kan ik er geen ja van maken. Helaas, want een "ja" zou simpeler zijn.Ventieldopje schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:56:
Niet "native", er is een adapter hoorWat vzviw de zelfde mogelijkheden geeft als een native mount. Vind je nee(!) dus wel wat stellig.
Er zijn verschillende adapters voor de verschillende systemen. Sommige met alle mogelijkheden, sommige met een subset aan mogelijkheden. De adapters die alle mogelijkheden bieden zijn vaak erg duur, waardoor de lens wel erg speciaal moet zijn om te kiezen voor een adapter ipv een nieuwe speciaal voor die mount gemaakte lens. Je kiest bv voor een adapter als je als professional een goede en dure set Canon lenzen hebt en je deze op je nieuwe Sony A7* body wilt gebruiken.
Over het algemeen geldt dat je met een originele lens meer snelheid, meer mogelijkheden en meer gemak hebt dan met een lens met adapter.
Als je kiest voor een nieuw systeem, dan kies je ook voor nieuwe lenzen, tenzij je een (semi) professional bent met veel goed glas.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Inderdaad ja! De vergelijking bij Coolblue klopt niet. Mooi toestel, ga me eens verder erin verdiepen.EXX schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:17:
A5100 geen wifi? De specs zeggen van wel: 802.11b/g/n met NFC.
Is het zeker. Het is de A6000 zonder viewfinder. Maar waar heb je eigenlijk wifi voor nodig? Zuipt stroom. Bij mij staat ie uit.PnD schreef op donderdag 8 december 2016 @ 17:20:
[...]
Inderdaad ja! De vergelijking bij Coolblue klopt niet. Mooi toestel, ga me eens verder erin verdiepen.
Verwijderd
Heel handig. Je camera op statief buiten in de kou. Jij binnen in de warmte mooie foto's maken van het landschap. Of om foto's op je telefoon te krijgen op vakantie om ze te delen.Bart2005 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:22:
[...]
Is het zeker. Het is de A6000 zonder viewfinder. Maar waar heb je eigenlijk wifi voor nodig? Zuipt stroom. Bij mij staat ie uit.
Het is "handig" inderdaad. Maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen wat mij betreft. Your mileage may vary.Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:22:
[...]
Heel handig. Je camera op statief buiten in de kou. Jij binnen in de warmte mooie foto's maken van het landschap. Of om foto's op je telefoon te krijgen op vakantie om ze te delen.
Verwijderd
Dan zet je het toch uit? Lijkt me een vrij open deur.Bart2005 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:37:
[...]
Het is "handig" inderdaad. Maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen wat mij betreft. Your mileage may vary.
Er zitten wel meer verschillen tussen. Je hebt ook minder bedieningsknoppen, minder grip, minder fps in burst, geen hotshoe en een minder krachtige ingebouwde flitser. Kortom: het is een camera met een grote sensor en je kunt lenzen wisselen, maar verder....Bart2005 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:22:
[...]
Is het zeker. Het is de A6000 zonder viewfinder. Maar waar heb je eigenlijk wifi voor nodig? Zuipt stroom. Bij mij staat ie uit.
Nou ja, het is dezelfde hardware intern. In principe kun je er precies dezelfde foto mee maken als met de A6000. Even afgezien van burst en stuf.Universal Creations schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:34:
[...]
Er zitten wel meer verschillen tussen. Je hebt ook minder bedieningsknoppen, minder grip, minder fps in burst, geen hotshoe en een minder krachtige ingebouwde flitser. Kortom: het is een camera met een grote sensor en je kunt lenzen wisselen, maar verder....
Ja, maar het is lastiger om bepaalde instellingen te veranderen. Het is op deze manier gewoon een point & shoot camera met een aps-c sensor.Bart2005 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:52:
[...]
Nou ja, het is dezelfde hardware intern. In principe kun je er precies dezelfde foto mee maken als met de A6000. Even afgezien van burst en stuf.
Verwijderd
Maar in alles zal je merken dat het de mindere camera van de 2 is. En juist met een stuk gereedschap maken de zaken die UC noemt uit.Bart2005 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:52:
[...]
Nou ja, het is dezelfde hardware intern. In principe kun je er precies dezelfde foto mee maken als met de A6000. Even afgezien van burst en stuf.
Ik heb een E-PL1 en E-P3 gehad. In beide zat dezelfde sensor, hadden dezelfde vormfactor en miste een evf. Toch was het een wereld van verschil, waar de E-PL1 voor mij regelmatig frustrerend was bleek de E-P3 een geweldig fijne camera.
Niets mis mee. De beperkingen zijn w.s. softwarematig zo. Ik ga ook voor de 6000. Maar als de 120 euro verschil een probleem is of als je er niet zoveel voor over hebt is het een fantastisch alternatief natuurlijk. Zijn sowieso powerhouses qua techniek.Universal Creations schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:00:
[...]
Ja, maar het is lastiger om bepaalde instellingen te veranderen. Het is op deze manier gewoon een point & shoot camera met een aps-c sensor.
Alles wat ik noemde was hardwarematig.Bart2005 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:05:
Niets mis mee. De beperkingen zijn w.s. softwarematig zo.
Als de 5100 dezelfde hardware heeft, wat ie heeft dan zijn de beperkingen kunstmatig.Universal Creations schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:06:
[...]
Alles wat ik noemde was hardwarematig.
Ja. Duh. Ze zijn beide minder dan de A6300. En een camera een "stuk gereedschap" noemen... Gereedschap kan niet duur genoeg zijn. En er is altijd baas boven baas op dat gebied. Maar daar ging het niet over.Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:01:
[...]
Maar in alles zal je merken dat het de mindere camera van de 2 is. En juist met een stuk gereedschap maken de zaken die UC noemt uit.
Verwijderd
....Het ging om de vergelijking tussen de A6xxx en de A5xxx serie. Daar reageerde ik op. Man man man...Bart2005 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:12:
[...]
Ja. Duh. Ze zijn beide minder dan de A6300. En een camera een "stuk gereedschap" noemen... Gereedschap kan niet duur genoeg zijn. En er is altijd baas boven baas op dat gebied. Maar daar ging het niet over.
Het zal je misschien verbazen maar hardware is wel wat meer dan enkel hetgeen waar jij nu aan denkt. Daarnaast kan gereedschap ook zeker wel duur genoeg zijn, ook dat zijn vele afwegingen en compromissen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2016 22:15 ]
@Bart2005: er zijn -tig camera's met ongeveer dezelfde sensor, maar de hardware er omheen bepaalt hoe makkelijk en snel je de juiste foto maakt. Mijn 5D2 heeft een mooie sensor, maar de AF maakt hem een slechte sportcamera. Terwijl een 1DX met een niet heel andere sensor, daar wel uitermate voor geschikt is.
Snap ik. Maar hoe kwamen we hier op? Hij vond de 5100 geweldig. Alleen geen wifi. Die hij wel blijkt te hebben. Simpel as that. En wij weer aan de gang met de lengte van onze e-penissen...Universal Creations schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:21:
@Bart2005: er zijn -tig camera's met ongeveer dezelfde sensor, maar de hardware er omheen bepaalt hoe makkelijk en snel je de juiste foto maakt. Mijn 5D2 heeft een mooie sensor, maar de AF maakt hem een slechte sportcamera. Terwijl een 1DX met een niet heel andere sensor, daar wel uitermate voor geschikt is.
Bedankt voor de discussie. WIFI vind mijn vrouw belangrijk, die foto's snel naar haar telefoon wilt verplaatsen voor haar instagram hobby.
We zijn beide (nog) simpele point and shoot gebruikers. Mijn vrouw begint zich wel te interesseren om wat te spelen met de instellingen om haar indoor foto's mooier te krijgen (door beperkt licht meestal).
Vandaar lijkt mij de A5100 nog de voorkeur te hebben. Ook vanwege de touch functionaliteit waarmee je makkelijk je focus kan bepalen. Dat gebruikt ze nu ook veel op de huidige camera (powershot S110).
We zijn beide (nog) simpele point and shoot gebruikers. Mijn vrouw begint zich wel te interesseren om wat te spelen met de instellingen om haar indoor foto's mooier te krijgen (door beperkt licht meestal).
Vandaar lijkt mij de A5100 nog de voorkeur te hebben. Ook vanwege de touch functionaliteit waarmee je makkelijk je focus kan bepalen. Dat gebruikt ze nu ook veel op de huidige camera (powershot S110).
Ja, maar het punt is dat je niet handig dingen kunt instellen op de a5100. Dus als je vrouw dat wil doen op de a5100, dan voelt dat al snel beperkt. Voor dat zelfde geld heb je ook een canon 1300d met lens en wifi, maar wel met zoeker en allerlei knopjes om instellingen snel te veranderen. Helaas geen touchscreen. Daarvoor moet je bij Canon omhoog naar bijvoorbeeld de 750D.
Daar heb ik inderdaad ook naar zitten kijken. Die is qua formaat natuurlijk minder aantrekkelijk voor het overige gebruik (vakanties e.d.). Heeft dat naast de knopjes meer voordelen?
edit: mmm interessante aanbieding: http://www.marktplaats.nl...d2&previousPage=lr&pos=11
edit: mmm interessante aanbieding: http://www.marktplaats.nl...d2&previousPage=lr&pos=11
[ Voor 39% gewijzigd door PnD op 09-12-2016 10:56 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's