Verwijderd

Zonder verder in discussie te gaan, de D7100 is op praktisch alle vlakken een betere camera dan de D610 :P

Verwijderd

Ik heb nog voor de keus gestaan: een D7100 of een Pentax K-5IIs. Heb ze ook beiden even in de hand gehad. Daarna heel erg veel gelezen en uiteindelijk voor de Pentax gegaan. Ik heb er geen spijt van maar het is wel even wennen als die functies en features.

Ik vond de D7100 ook erg groot en bulky.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Ook dan de D5xxx serie. Ik snap het punt van UC, maar de D7xxx is om meer redenen aan te raden als upgrade. Voor mij omdat de bediening stukken beter geregeld is. De D5100 voelt hier simplistisch aan na een tijdje gebruik te maken van de D7100. Het formaat is iets groter, maar ik heb daar geen moeite mee.

...

Verwijderd

Je hebt op de D7100 gewoonweg meer toeters en bellen die je direct kan instellen zonder dat je daarvoor allerlei menu's in hoeft te duiken. Dat is het grote voordeel tegenover de D5xxx series.
Tsja, als je dingen direct wil instellen moet je bij Nikon al snel bij een D7xxx zijn... Of je koopt gewoon een Canon 760D of een Panasonic G7 ;) Niet zoeken in menu's of dubbele knoppen indrukken, simpel op een knopje drukken en klaar. Of wat te denken van de iso en AF-selectie verstellen op de D7xxx: je linkerhand van je lens afhalen (erg leuk met een beetje telelens van 1,5kg of meer) en dan een knopje indrukken met je linkerhand, je rechterduim loshalen van de grip (ja, die ene duim die nog enige kracht kan uitoefenen om je body in balans te houden) en daarmee tegelijkertijd aan een wieltje draaien. Nee, dat is handig...
[/einde nikon rant]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 21:36
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2016 @ 20:23:
Full Frame is toch wel te doen tweedehands? Of kijk je ook naar tweedehands D7100's?
Ik schaf al mijn lenzen tweedehands aan, maar body's vind iets riskanter. Ik weet niet of dat helemaal gerechtvaardigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Body's kan je tegenwoordig ook heel goed kopen via de bekende winkels. Die zijn nagekeken en komen vaak met een half jaar tot een jaar garantie. Ik zou er niet zo mee zitten als de shuttercount niet al te gek hoog is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luxicon
  • Laatst online: 18-07-2021
Deze punten ga je dus mee scoren op de D7xxx:

- Dingen zoals fine-tuning van lenzen.
- Het gevoel van een professionele camera.

Als je echt een beetje serieus bezig bent en zelfs professioneel denkt, zul je denk ik minimaal een D7xxx willen. Daarvoor hoef je niet zozeer in menu's te zoeken.

Dit kun je zoal instellen zonder een menu in te duiken, voordelen tegenover de D5100:
• Bracketing
• Soort lichtmeting
• Soort scherpstellen
• 2 functietoetsen (FN-toetsen)
• Switchen naar bijvoorbeeld 2 verschillende burstmodes (hoeveel foto's er per seconde worden gemaakt
• 2 persoonlijke modes U1 / U2 (instellingen direct laden die je per mode opgeslagen hebt)
• Iso
• Sluitertijd
• Diafragma (geen extra knopje indrukken zoals op de D5100)
• Witbalans

Afbeeldingslocatie: https://www4.pcmag.com/media/images/390404-nikon-d7100-rear-lcd.jpg?thumb=y

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N7GofyI.jpg

Wanneer je op 'play' drukt en dan op het knopje 'ok', zoom je direct in midden op de foto, zonder dat je steeds het + knopje in hoeft te drukken, zoals met de D5100. Zo kun je snel testen of de foto in focus is. De layout van het scherm 'professioneler' en heb je op de bovenkant van de body een extra schermpje waarop je 'alle' instellingen direct kunt aflezen. (dit scheelt ook veel batterij verbruik).

Er is plaats voor 2 geheugenkaarten, waarbij je per kaart kunt instellen hoe je de foto's / film wil opslaan (uiteraard kun je enkel 1 kaart gebruiken en als deze vol zou raken, overgaan op de anders). De body is groter, maar dat vind ik fijner, en heb zo meer grip op de body en ook weet ik de AE-L toets en functietoetsen erg goed te bereiken (bij de D5100 vind ik vooral de AE-L toets niet lekker geplaatst).

Je kunt ervoor kiezen om extra informatie te zien als je door de zoeker kijkt, zoals het zien van de horizon. Je ziet dus of je de camera recht houdt of niet.

Al met al een dikke vooruitgang lijkt me en ik denk niet dat ik alles nu benoemd heb.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Inrage schreef op donderdag 22 september 2016 @ 15:48:
[...]
Heb zelf de D3200 die hetzelfde AF systeem heeft als de D5100, 11 focus points waarvan enkel het middelste een crosstype is. Dat lijkt ook het enige focus punt te zijn dat je iets of wat kan vertrouwen, zeker in een actie shot maar ook bij stills. Focus en recompose met het middelste punt leidt bij mij toch ook wel vaak tot oof shots als ik wide open schiet met een prime. (ben verre van een pro uiteraard...) Dus ik kan wel begrijpen dat iemand wil upgraden naar meer AF points ook al is het voornamelijk voor landschappen en stills.

Recent kan ik ook al eens gebruik maken van de D7200 van mijn ouders, het is daarbij wel een verademing om meer nuttige focus points te hebben, en alles werkt ook gewoon sneller (zeer handig bij spelende kinderen). ISO performance is ook een tikkeltje beter, maar niks wereldschokkends, ik dacht eerst dat het wel zo was, maar ik heb gewoon meer in focus shots met de D7200. (ligt ook iets beter in de hand voor mij...)

De D500 staat nu vanboven op m'n lijstje, af en toe een overkill uitspattingkje mag wel ... ;)
Ik heb onlangs nog honderden foto's geschoten met een D3200 en een D7000 op een sociaal gebeuren (met veel kinderen en mensen ongeposeerd fotograferen).
Natuurlijk had de D7000 sneller focus te pakken, maar de AF van de D3200 was voor zo'n situatie met redelijk veel beweging gewoon prima bruikbaar. Echt maar bij een handvol fotomomenten een te trage focus gehad (geen misfocus) waardoor ik een moment miste, op honderden wel rake foto's. Bij echt snelle actie (rondrennende kids) was de D7000 uiteraard beter.
Maar ImmortalSoul doet aan urbex, portretten en productfoto's - dat zijn 'superstatische' gecontroleerde onderwerpen, dus dan blijft voor mij de vraag staan waarom hij zo vaak 'voor zijn gevoel' niet goed focust.

De D500 staat bij mij ook boven op mijn lijstje, hoor, maar zomaar aanraden om te kopen kan ik hem ook niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 21:36
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 00:01:
Body's kan je tegenwoordig ook heel goed kopen via de bekende winkels. Die zijn nagekeken en komen vaak met een half jaar tot een jaar garantie. Ik zou er niet zo mee zitten als de shuttercount niet al te gek hoog is.
Dat is wel een goed idee. Kan je via DM even wat tips geven voor winkels die ik kan checken?
Fireshade schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:22:
[...]

Ik heb onlangs nog honderden foto's geschoten met een D3200 en een D7000 op een sociaal gebeuren (met veel kinderen en mensen ongeposeerd fotograferen).
Natuurlijk had de D7000 sneller focus te pakken, maar de AF van de D3200 was voor zo'n situatie met redelijk veel beweging gewoon prima bruikbaar. Echt maar bij een handvol fotomomenten een te trage focus gehad (geen misfocus) waardoor ik een moment miste, op honderden wel rake foto's. Bij echt snelle actie (rondrennende kids) was de D7000 uiteraard beter.
Maar ImmortalSoul doet aan urbex, portretten en productfoto's - dat zijn 'superstatische' gecontroleerde onderwerpen, dus dan blijft voor mij de vraag staan waarom hij zo vaak 'voor zijn gevoel' niet goed focust.

De D500 staat bij mij ook boven op mijn lijstje, hoor, maar zomaar aanraden om te kopen kan ik hem ook niet :P
Nou, dat is niet het enige waar ik mijn camera voor gebruik. Die statische foto's maak ik me inderdaad geen zorgen om. Product fotografie is een beetje verkeerd gekozen naam, denk eerder richting lifestyle achtige foto's. Bijvoorbeeld: Ik moest laatst in een cafe wat foto's maken van mensen waarbij mijn instellingen ISO1600, f2.2 en 1/80s waren. Redelijk donker dus, voor het focussen moest ik per se gebruik maken van mijn middelste punt (de andere misten gewoon finaal, of mijn camera bleef hunten). Middelste punt gebruiken en focus & recompose zorgt voor OOF shots.

Ik had eerst ook een Nikon 85mm die last had van backfocus, dat wist ik en daarom was ik aangewezen op focussen met liveview (geen AF finetune).

Ik heb dus steeds minder vertrouwen op de AF van mijn camera, ik probeer ook vaak de D7100 van een vriend en daarbij heb ik de bovenstaande issues gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor donkere omgevingen gebruik ik een flitser. Niet zozeer om te flitsen (dat vaak ook wel), maar vanwege het handige AF hulplicht waarmee je in volkomen donker nog vlot en accuraat op een meter of 10 kunt fotograferen. En dat met een 5D2 met antiek focussysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je mocht hier de vragenlijst plakken? Zo niets, mijn excuses. Ik ben namelijk zeer benieuwd wat het beste bij mij zou passen.

1.Wat is je beschikbare budget?
Het liefst onder de €500,-, maar is een betere meer iets voor mij, dan moet ik nog even doorsparen ;-)

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Niets

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik wil graag potretfoto's en natuurfoto's maken met ook een goede optie tot close-up foto's van bv bloemen.

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, niet belangrijk.

5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Geen goede mening over.

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Dit maakt mij niet uit. Ik neig wel naar een Nikon.

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Groothoek en tele lenzen zou ik graag willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat versta je onder natuurfoto's?

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:12
TiP voor diegene die NU aan het zoeken zijn Nikon 18-105VR nu @ € 198,-- ( incl. porto ) ;

http://www.digitalstreet....info.php?products_id=9780

[ Voor 5% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 24-09-2016 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:31
Over een aantal weken krijgen wij bezoek van een nieuw leven; daarom zou ik graag een DSLR aanschaffen. Wij hebben al een compact camera (broekzak model) en daar heb ik prachtige plaatjes leeggeschoten.

Waarom een DSLR? Ik heb altijd al interesse gehad in fotograferen en nu wil ik het actief oppakken.

Tussen de 500 en 700 EUR voor het starterspakket.

Nee, maar wel ervaring met Nikon en Canon compact cameras.

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Actiefoto van sporten, baby fotos (portretten),

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, ik zou graag HD kunnen filmen.

Niet een absolute noodzaak, maar AF lijkt me wel prettig.

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het komt naast een compact camera, goede lenzen zijn een pre. Verder wel een LCD, liefst draaibaar.

Tele Lens (Vakantie) en Groothoek

Een paar jaar geleden vond ik Canon altijd creatiever dan Nikon, makkelijk te schieten.

Voorbeeld van foto met compact;

https://www.flickr.com/photos/maeslant/4800946815/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je ook wilt filmen kan je Nikon links laten liggen. Je wensen bekijkend zou ik dan voor deze camera met kitlens gaan en is een alleraardigste camera die binnen je budget past: pricewatch: Canon EOS 750D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor sportfoto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:15:
Als je ook wilt filmen kan je Nikon links laten liggen. Je wensen bekijkend zou ik dan voor deze camera met kitlens gaan en is een alleraardigste camera die binnen je budget past: pricewatch: Canon EOS 750D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart
Binnen dat budget kan je ook een Panasonic G7 krijgen. Als video dan toch een item is zou ik zeker voor een camera gaan die wel 4K kan filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 00:08
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 20:38:
Je mocht hier de vragenlijst plakken? Zo niets, mijn excuses. Ik ben namelijk zeer benieuwd wat het beste bij mij zou passen.

Het liefst onder de €500,-, maar is een betere meer iets voor mij, dan moet ik nog even doorsparen ;-)

Niets

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik wil graag potretfoto's en natuurfoto's maken met ook een goede optie tot close-up foto's van bv bloemen.

Nee, niet belangrijk.

Geen goede mening over.

Dit maakt mij niet uit. Ik neig wel naar een Nikon.

Groothoek en tele lenzen zou ik graag willen.
Voor Chris10e en eigenlijk iedereen die interesse heeft in een fotocamera met een (erg) goede kitlens maar verder weinig interesse heeft in actie en filmen is de Fujifilm X-E2 met 18-55 nu hier en daar erg goedkoop te krijgen. Hier zelfs nieuw voor 700 euro. Met firmware updates is deze camera gelijk aan het recent opgevolgede topmodel de x-t1. Groot voordeel aan deze combo is de lens, die scherp, optisch gecorrigeerd en lichtsterker is dan (bijna?) alle andere kitlenzen.

Wil je filmen of heb je tracking autofocus nodig dan kun je beter naar iets anders kijken. Wil je hele mooie foto's maken en that's it, het overwegen waard.

Als je bij Nikon wilt blijven, en sowieso bij instap dslrs dan vind ik de Nikon D3300 een erg mooie camera. Die kitlens is wat mij betreft niet om naar huis te schrijven maar Nikon heeft een prima 50mm f/1.8 prime die je er bij kunt kopen...

[ Voor 5% gewijzigd door Sluw op 27-09-2016 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
Zaalvoetbal, Voetbal, Wielrennen en Schaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maeslant schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:25:
[...]

Zaalvoetbal, Voetbal, Wielrennen en Schaatsen.
Pfff, indoor wordt lastig met dat budget. Misschien een body met iets van een 17-55 2.8, maar ik denk niet dat dat binnen het budget gaat passen. Anders een body icm. een 50 mm, maar dat is vrij lang voor all-round gebruik op een crop body.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2016 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:39:
[...]

Pfff, indoor wordt lastig met dat budget. Misschien een body met iets van een 17-55 2.8, maar ik denk niet dat dat binnen het budget gaat passen. Anders een body icm. een 50 mm, maar dat is vrij lang voor all-round gebruik op een crop body.
Maar je bedoelt dat ik een body moet kopen met meerdere lenzen?
0) Standaard kitlens (binnen budget)
1) Tele (Upgrade 1)
2) Sport (17-55 2,8) (Upgrade 2)
3) Groothoek

Maar de sportfunctie wil ik opzich wel laten varen als dat een extra grote kostenpost wordt.

Belangrijkste is portret en de standaard vakantie foto's. Maar daarmee wil graag filmen, en dan geen lange filmpjes, maar wel dat ik een kort filmpje kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maeslant schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:03:
[...]

Maar je bedoelt dat ik een body moet kopen met meerdere lenzen?
0) Standaard kitlens (binnen budget)
1) Tele (Upgrade 1)
2) Sport (17-55 2,8) (Upgrade 2)
3) Groothoek

Maar de sportfunctie wil ik opzich wel laten varen als dat een extra grote kostenpost wordt.

Belangrijkste is portret en de standaard vakantie foto's. Maar daarmee wil graag filmen, en dan geen lange filmpjes, maar wel dat ik een kort filmpje kan maken.
2) is een suggestie voor als je nog wat redelijk in budget wil kopen. Liever wil je meer bereik, maar dat kost een flink stuk meer als je minimaal op 2.8 wilt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-09 08:16

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Als je sportfoto's wilt zou je ook de Sony A6000 kunnen bekijken, al ligt dat qua budget wellicht iets te hoog.

En de eerder genoemde Panasonic G7 is ook goede optie met de 4K foto modus. Kun je mooi 8mp stills halen uit je 4K video beelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:20:
[...]

2) is een suggestie voor als je nog wat redelijk in budget wil kopen. Liever wil je meer bereik, maar dat kost een flink stuk meer als je minimaal op 2.8 wilt zitten.
Je kan ipv de Nikon 17-55 2.8 (die idd een klomp goud kost) ook een Sigma 17-50 2.8 overwegen. Samen met een instap DSLR heb je dan een mooie set waar je in vele omstandig heden meer uit tde voeten kan.

• Histamine
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-07-2024
Ik ben zelf van plan om de D5300 te bestellen met die sigma 17-50 f2.8 maar maesland heeft het ook over filmpjes, ik meen me te herinneren dat die Sigma lens wel vrij veel geluid maakt bij focussen wat mogelijk vervelend is bij filmen

• Inrage
Uit eigen ervaring vind ik de Sigma vrij stil, maar ik heb geen dB meter om dat objectief aan te tonen. Om wat filpjes te maken van vakantie landschappen ofzo kan hij wel altijd manual focus gebruiken. Voor sport of spelende kinderen ofzo wordt dat uiteraard wel wat lastiger...

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 00:08
Inrage schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:36:
Uit eigen ervaring vind ik de Sigma vrij stil, maar ik heb geen dB meter om dat objectief aan te tonen. Om wat filpjes te maken van vakantie landschappen ofzo kan hij wel altijd manual focus gebruiken. Voor sport of spelende kinderen ofzo wordt dat uiteraard wel wat lastiger...
Als je filmt en gebruik maakt van de microfoon in je body hoor je al heel snel de lens ook al hoor je 'm gewoonlijk bijna niet. Dat komt doordat er een solide connectie is tussen lens en body waardoor trillingen makkelijk worden overgebracht.

Ik zou zelf altijd met manual focus filmen, heb je ook geen last van focus hunting (ook al is het maar een heel klein beetje, toch irritant in film). Of ik zou gebruik maken van een externe microfoon.

De Canon STM lenzen zijn ook heel stil maar weet niet of je ook zoiets voor Nikon hebt.
Filmen met normale USM/HSM/... lenzen is dat ze "klapperen" tijdens autofocus met filmen. Dat maakt hoe dan ook geluid wat de interne microfoon opvangt. STM lenzen (of soortgelijke lenzen bij veel mirrorless camera's) functioneren anders en kunnen veel vloeiender focussen tijdens filmen.

• Maeslant
Ik heb nu even zitten kijken, en ik ben een Nikon D5500 aan het overwegen. (vs 750D Canon)

Deze heeft een externe microfoon aansluiting, en verder geven de review aan dat de sensor kwaliteit beter is dan bij andere merken bij vergelijkbaar budget.

Volgens mij voldoet deze camera lig aan mijn eisen.

• Histamine
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-07-2024
Mijn opmerking qua focus geluid is dus zoals ik zei enkel gebaseerd op wat iemand in een review filmpje liet zien, gelukkig valt dit in de praktijk dus nog enigszins mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stoeber
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-11-2024
Hoi Allen,

2-3 weken geleden jullie advies gevraagd voor de aankoop van een eerste camera van mijn vriendin. We zijn vorige week naar een goede winkel in Urk geweest en daar vriendelijk geholpen.

Door het proberen en het voelen van de apparaten hebben we toch gekozen om niet voor een Nikon D5300 te gaan maar voor de systeemcamera Olympus OM-D E-M10 Mark II met 18-150mm lens. Nu een kleine week in gebruik en het bevalt haar zeer goed.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp en kan deze camera dan ook zeer aanraden voor andere starters!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Succes ermee en veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zou voor een APS-C camera, in mijn geval de Pentax K-5IIs een leuke landschapslens zijn. Ik had even gekeken naar de Sigma 10-20mm maar die is in de hoeken te soft en niet scherp. Of zou een groothoek prime een betere oplossing zijn? Bij die laatste heb ik een Samyang 14mm gevonden: https://tweakers.net/pricewatch/compare/294791;496181/ . Die is mooi scherp tot in de hoeken, maar heeft wat last van vervorming. Dat kan ik er wel uit krijgen met software lijkt me.

Budget ligt rond de €400,00.

Ik zie trouwens dat Ventieldopje er ook één heeft... :+

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2016 00:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik weet niet welke Sigma 10-20 je bedoelt, maar de f/3.5 versie is echt niet zo soft: http://www.the-digital-pi...p=963&FLIComp=0&APIComp=0
Vervorming kun je trouwens prima weghalen met een lensprofiel (bijvoorbeeld in Lightroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
stoeber schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 19:23:
Hoi Allen,

2-3 weken geleden jullie advies gevraagd voor de aankoop van een eerste camera van mijn vriendin. We zijn vorige week naar een goede winkel in Urk geweest en daar vriendelijk geholpen.

Door het proberen en het voelen van de apparaten hebben we toch gekozen om niet voor een Nikon D5300 te gaan maar voor de systeemcamera Olympus OM-D E-M10 Mark II met 18-150mm lens. Nu een kleine week in gebruik en het bevalt haar zeer goed.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp en kan deze camera dan ook zeer aanraden voor andere starters!
Cameranu? Goede winkel is dat inderdaad.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Laatst online: 12:03
Onder het mom van ‘altijd gewild nooit mee begonnen’ heb ik mij in september ingeschreven voor een fotocursus aan het HIK in België en volg nu enkele weken les. Het is een basiscursus van een half jaar met als doel (semi)manual te fotograferen. De bedoeling is hierna opvolgende cursussen te doen bij HIK. Ik ben super enthousiast en gemotiveerd dus dit gaat mijn nieuwe hobby worden. Ik gebruik nu een leentoestel Canon 500D, maar aangezien die in november terug moet, ben ik dus op zoek naar een eerste eigen dSLR.

Behalve standaard vakantiefoto’s maken met een cybershot en af en toe sporadisch klooien met de Canon 70D van mijn vriendinnetje, heb ik weinig ervaring. Welke richting ik precies op ga weet ik dan ook nog niet. Vooralsnog vind ik bijna alles leuk: landschap, portret, architectuur en productfotografie. Sportfotografie is niet echt mijn ding.

Ik ben zelf al in een paar winkels geweest en neig vanuit praktisch oogpunt naar een Canon aangezien mijn vriendinnetje al jaren Canon gebruikt en dat qua lenzen en accessoires dan het handigst is. Op zich is Canon geen absolute vereiste, maar ik wil een Canon óf Nikon. Modellen die ik van Canon heb bekeken zijn de 750D, 760D en 80D. Hierbij vind ik de 80D een beetje overkill als beginner, maar denk ik wel dit de beste keus op termijn is. De 750D en 760D lijken een beetje over te komen als gevalletjes net niet. Ik ben bang na een (paar) jaar snel tegen de beperkingen te lopen, al weet ik thans niet wat die dan precies zullen zijn. Wellicht hebben jullie nog goeie alternatieve van Canon.

Van Nikon heb ik nog niets concreet bekeken. Wat zou een goeie tegenhanger van de 80D zijn?

Wat is je beschikbare budget?
Op zich geen maximum budget, maar laten we zeggen dat het niet veel duurder moet worden dan € 1.200 voor body (+ lens als het Nikon is) Als er nu een ‘perfecte’ camera van € 1.500 is, dan zou dat ook wel kunnen. Maar ik wil liever niet in een keer heel veel geld uitgaven voor een nieuwe hobby en bovendien ben ik echt een beginnend fotograaf.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, maar ik kan wel enkele Canon lenzen gebruiken, zijnde een aantal kitlenzen 18-55 (die standaard bij 70D) en een 18-135. Verder heeft ze nog een vaste 50 mm. Ik zou deze al dan niet tijdelijk kunnen gebruiken en later een mooie lens bij kopen.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee, zie hierboven. Ik vind vooralsnog veel leuk en wil ook zoveel mogelijk gaan proberen.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, maar het zou tof zijn om sporadisch in full HD te kunnen filmen van een statief voor het vastleggen van de band waarin ik speel.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nee, niet specifiek. Ik heb grote klauwen dus een groter / zwaarder toestel is geen probleem. Verder zoek ik wel een beetje een praktisch toestel met diverse knoppen / opties aan de buitenkant. Ik wil niet steeds in een menu moeten klooien als ik net die ene vette foto snel wil maken.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Qua lenzen heb ik nog niet echt een goed beeld wat ik later allemaal ga gebruiken en willen. Ik vind een bokeh effect wel echt gaaf. Zie me daar wel op focussen. Ik denk dat ik vooralsnog het best af ben met een ‘standaard’ lens van 18-135 of 18-200. Wellicht hebben jullie aanraders.

Alvast ontzettend bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Koop een 80D voor je vriendin en neem zelf haar 70D :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Casual Ruud schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 13:06:
Onder het mom van ‘altijd gewild nooit mee begonnen’ heb ik mij in september ingeschreven voor een fotocursus aan het HIK in België en volg nu enkele weken les. Het is een basiscursus van een half jaar met als doel (semi)manual te fotograferen. De bedoeling is hierna opvolgende cursussen te doen bij HIK. Ik ben super enthousiast en gemotiveerd dus dit gaat mijn nieuwe hobby worden. Ik gebruik nu een leentoestel Canon 500D, maar aangezien die in november terug moet, ben ik dus op zoek naar een eerste eigen dSLR.

Behalve standaard vakantiefoto’s maken met een cybershot en af en toe sporadisch klooien met de Canon 70D van mijn vriendinnetje, heb ik weinig ervaring. Welke richting ik precies op ga weet ik dan ook nog niet. Vooralsnog vind ik bijna alles leuk: landschap, portret, architectuur en productfotografie. Sportfotografie is niet echt mijn ding.

Ik ben zelf al in een paar winkels geweest en neig vanuit praktisch oogpunt naar een Canon aangezien mijn vriendinnetje al jaren Canon gebruikt en dat qua lenzen en accessoires dan het handigst is. Op zich is Canon geen absolute vereiste, maar ik wil een Canon óf Nikon. Modellen die ik van Canon heb bekeken zijn de 750D, 760D en 80D. Hierbij vind ik de 80D een beetje overkill als beginner, maar denk ik wel dit de beste keus op termijn is. De 750D en 760D lijken een beetje over te komen als gevalletjes net niet. Ik ben bang na een (paar) jaar snel tegen de beperkingen te lopen, al weet ik thans niet wat die dan precies zullen zijn. Wellicht hebben jullie nog goeie alternatieve van Canon.

Van Nikon heb ik nog niets concreet bekeken. Wat zou een goeie tegenhanger van de 80D zijn?

Op zich geen maximum budget, maar laten we zeggen dat het niet veel duurder moet worden dan € 1.200 voor body (+ lens als het Nikon is) Als er nu een ‘perfecte’ camera van € 1.500 is, dan zou dat ook wel kunnen. Maar ik wil liever niet in een keer heel veel geld uitgaven voor een nieuwe hobby en bovendien ben ik echt een beginnend fotograaf.

Nee, maar ik kan wel enkele Canon lenzen gebruiken, zijnde een aantal kitlenzen 18-55 (die standaard bij 70D) en een 18-135. Verder heeft ze nog een vaste 50 mm. Ik zou deze al dan niet tijdelijk kunnen gebruiken en later een mooie lens bij kopen.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee, zie hierboven. Ik vind vooralsnog veel leuk en wil ook zoveel mogelijk gaan proberen.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, maar het zou tof zijn om sporadisch in full HD te kunnen filmen van een statief voor het vastleggen van de band waarin ik speel.

Nee.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nee, niet specifiek. Ik heb grote klauwen dus een groter / zwaarder toestel is geen probleem. Verder zoek ik wel een beetje een praktisch toestel met diverse knoppen / opties aan de buitenkant. Ik wil niet steeds in een menu moeten klooien als ik net die ene vette foto snel wil maken.

Qua lenzen heb ik nog niet echt een goed beeld wat ik later allemaal ga gebruiken en willen. Ik vind een bokeh effect wel echt gaaf. Zie me daar wel op focussen. Ik denk dat ik vooralsnog het best af ben met een ‘standaard’ lens van 18-135 of 18-200. Wellicht hebben jullie aanraders.

Alvast ontzettend bedankt
Ik zou dat hele Nikon gewoon vergeten: al je ervaringen tot nu toe zijn met Canon (scheelt leercurve), je kan direct gebruik maken van een rits Canon-lenzen (scheelt geld). Met een Nikon mag je een nieuw interface gaan aanleren, en je bent bakken meer geld kwijt aan lenzen. Waarom overweeg je nog Nikon eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Laatst online: 12:03
@ Canaria, mijn vriendin kwam ook al met die oplossing met de mededeling dat de 70D 'echt heel veel makkelijker' te leren was. ^^

@ Fireshade, persoonlijk maakt Nikon / Canon mij geen bal uit. Als Nikon om wat voor reden dan ook (veel) beter zou zijn, dan wil ik die. Kiezen voor iets omdat het nu eenmaal makkelijker is, lijkt me persoonlijk het minst handig. Onder gelijke omstandigheden heeft Canon natuurlijk de voorkeur. Ik heb overigens niet de illusie dat Nikon nu echt veel beter of slechter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Canon is natuurlijk een prima optie. Jij en jouw vriendin kunnen dan samen gaan bouwen (indien gewenst hoor, maar je hebt al snel last van GAS in deze hobby) aan een mooie verzameling objectieven.

Als je vriendin Canon gebruikt en het systeem beviel jou ook, waarom dan verder kijken? Alle fabrikanten maken tegenwoordig prima camera's. Het ene moment loopt de ander een klein beetje voor en een paar jaar later is het weer andersom. Als ik jou was zou ik puur uit praktisch oogpunt dus Canon kiezen als je een dSLR wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Casual Ruud
Heel zwart-wit: Nikon heeft betere sensoren, en Canon heeft beter glas. En laat je nu net beide nodig hebben om een foto te maken...

Je zou ook verder kunnen kijken dan het Canikon duopolie, en verder dan DSLR's. Zo maken Sony, Fujifilm, Olympus en Panasonic heel aardige MILC's.

Zoveel opties, waarbij de Canon 80D misschien wel de eenvoudigste is. Maar of dat de beste is, is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:30:
@Casual Ruud
Heel zwart-wit: Nikon heeft betere sensoren, en Canon heeft beter glas. En laat je nu net beide nodig hebben om een foto te maken...
We hebben het nu over de 80D met verbeterd dynamisch bereik. En ja, de Sony sensoren (zoals in de Nikons) kun je 5 stops onderbelichten, maar als je dat nodig hebt, moet je eerst eens een basiscursus fotografie volgen. Kortom: in de praktijk merk je daar never nooit iets van.
Ik heb laatst voor de eerste keer het idee gehad dat ik meer dynamisch bereik nodig had met mijn antieke (en door Nikonians verguisde) 5D2, welke minder dynamisch bereik heeft dan de 80D. En dat dus na 7 jaar en 100.000+ foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Universal Creations schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:40:
We hebben het nu over de 80D met verbeterd dynamisch bereik. En ja, de Sony sensoren (zoals in de Nikons) kun je 5 stops onderbelichten, maar als je dat nodig hebt, moet je eerst eens een basiscursus fotografie volgen. Kortom: in de praktijk merk je daar never nooit iets van.
Dat zou ik niet persé zeggen. Je kan het ook zien als dat je minder gauw hoeft te bracketen voor een HDR, maar dat je gewoon een enkele foto nog kan redden. Mits RAW geschoten, natuurlijk. Dat je met de jaren om de beperkingen van je gear hebt leren te werken, betekend niet dat die beperkingen er niet zijn.

Het probleem met de Canon sensoren was (ook is, maar in mindere mate), de banding die je al vrij gauw kon krijgen als je de schaduwen wat op wilde trekken. Sony sensoren zijn hier stukken beter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ik heb op dit moment een Canon EOS 750D maar zit te twijfelen om over te stappen op een ILC camera, en dan met name de EOS M3. Waarom wil ik dit dan? Ik ben vrij nieuw met fotografie, maar waar ik verliefd op ben geworden is timelapses maken en sterrenfotografie. Voor de timelapses heb ik een intervalometer gekocht en dat werkt als een tierelier. Echter, heel veel timelapses maken met een DSLR gaat de levensduur nogal van achteruit. Er zijn maar een beperkt aantal 'clicks' te maken. In Februari gaan we voor 3 maanden reizen en ik wil eigenlijk volledig los kunnen gaan met de timelapses en het gewicht ook wat lager. Mijn oog viel op de M3, maar wil ook jullie mening. Daarom de onderstaande vragenlijst ingevuld:

Inruil van de EOS750D + nog wat extra euro (+/- 250).

Een speciale sterrenlens (EF-S mount): Samyang 16mm f/2.0 ED AS UMC CS.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Sterren, timelapses.

Nee

De standaard 18mm-55mm vind ik prima, maar ik weten of mijn Samyang 16mm met EF-S naar EF-M adapter in gaat leveren. Met de EOS750D heb ik een 1,6 crop en met een eventuele M3 ook, alleen ik weet niet of de adapter dan nog bijdraagt.

Mijn oog was gevallen op de EOS M3. Wat is jullie mening daarover (met het oog op mijn Samyang lens).

EDIT: Ik zie zojuist dat de M3 helemaal geen externe remote ondersteund en time-lapses dan ook wel erg moeilijk worden....

[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 12-10-2016 20:01 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
armageddon_2k1 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:57:
Ik heb op dit moment een Canon EOS 750D maar zit te twijfelen om over te stappen op een ILC camera, en dan met name de EOS M3. Waarom wil ik dit dan? Ik ben vrij nieuw met fotografie, maar waar ik verliefd op ben geworden is timelapses maken en sterrenfotografie. Voor de timelapses heb ik een intervalometer gekocht en dat werkt als een tierelier. Echter, heel veel timelapses maken met een DSLR gaat de levensduur nogal van achteruit. Er zijn maar een beperkt aantal 'clicks' te maken. In Februari gaan we voor 3 maanden reizen en ik wil eigenlijk volledig los kunnen gaan met de timelapses en het gewicht ook wat lager. Mijn oog viel op de M3, maar wil ook jullie mening. Daarom de onderstaande vragenlijst ingevuld:

Inruil van de EOS750D + nog wat extra euro (+/- 250).

Een speciale sterrenlens (EF-S mount): Samyang 16mm f/2.0 ED AS UMC CS.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Sterren, timelapses.

Nee

De standaard 18mm-55mm vind ik prima, maar ik weten of mijn Samyang 16mm met EF-S naar EF-M adapter in gaat leveren. Met de EOS750D heb ik een 1,6 crop en met een eventuele M3 ook, alleen ik weet niet of de adapter dan nog bijdraagt.

Mijn oog was gevallen op de EOS M3. Wat is jullie mening daarover (met het oog op mijn Samyang lens).

EDIT: Ik zie zojuist dat de M3 helemaal geen externe remote ondersteund en time-lapses dan ook wel erg moeilijk worden....
Zolang je een camera kiest met een mechanische sluiter, blijf je hetzelfde probleem houden als met een dslr. Het aantal clicks is namelijk gerelateerd aan het aantal sluiterbewegingen (de spiegel wordt doorgaans niet meegenomen in de levensduur). Waar je daar naar moet zoeken, is een camera met een elektronische sluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Universal Creations schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:05:
[...]

Zolang je een camera kiest met een mechanische sluiter, blijf je hetzelfde probleem houden als met een dslr. Het aantal clicks is namelijk gerelateerd aan het aantal sluiterbewegingen (de spiegel wordt doorgaans niet meegenomen in de levensduur). Waar je daar naar moet zoeken, is een camera met een elektronische sluiter.
Oeps, daar had ik inderdaad niet bij stil gestaan. Ik dacht in mijn haast dat dat hetzelfde was als een ILC, wat dus helemaal niet zo is.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu snap ik even niet wat je bedoelt. ILC betekent gewoon een camera met wisselbare lenzen. Dat is eigenlijk een systeemcamera (deze term wordt door 99% van bevolking verkeerd gebruikt als aanduiding voor spiegelloze systeemcamera's). Onder ILC valt een spiegelloze systeemcamera (zoals de M3), maar ook een DSLR, maar dus ook camera's met enkel mechanische sluiters als camera's die ook een elektronische sluiter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:07
Allereerst is dit een vraag voor mijn vrouw aangezien er tegenwoordig teveel bomen in het bos van camera's zijn met ongeveer dezelfde kwaliteiten.
Mijn vrouw gebruikt mijn oude 350D met bijbehorende 18-55 kitlens. Ikzelf heb een 7D met 2 lenzen (zie hieronder).
Mijn vrouw is een beetje aan het spelen en heeft een basiscursus gehad, daarbij heeft ze interesse om ook in Blijdorp de cursus te doen aangezien we daar ook regelmatig rondlopen met de kleine meid.
Daarbij komt, dat ze mijn camera wel mag gebruiken, maar ze de body al veel te zwaar vind en uiteraard is de 17-55 ook aardig aan het gewicht. Ze zal dus nooit mijn 17-55 op haar body schroeven, maar waarschijnlijk wel de 55-250.
Daarbij wil ze haar haakwerkjes voor het blog ook gaan fotograferen met een fotobox. Maar dat staat eigenlijk een beetje los van de vraag.

Iets rekbaar. Tussen de 1300d en de 760d in met losse "beste" kitlens. Waarbij je dus rond de 850 euro uit komt.
Ikzelf ben in het bezit van de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM en de Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS STM.
Van alles en nog wat. Dierentuin, dochtertje, photobox haakwerkjes met flitser (ik heb zelf de 4 serie flitser, maar wellicht moet er nog eentje bij komen). Dus eigenlijk alles wat los en vast zit, maar waarschijnlijk geen sporten, theater etc.
Ik vind van niet, maar het is niet mijn camera. Ze filmt (terwijl ze een mooie FHD Canon camera heeft) nu ook zo nu en dan met de compact camera (Powershot 270x oid)
Tja, zit het er op, dan wel, maar vraag mezelf af of ze liveview veel zal gebruiken.
Ze is de 350D gewend en wil gewoon beter, daarbij heeft ze een Canon Pixma met WiFi en wil dus ook graag WiFi in de camera hebben om zo makkelijk af te drukken vanaf de camera.
Ze twijfelt heel erg of de meerprijs het extra wieltje het waard is. De 350D is ook een knopje ingedrukt houden en draaien voor diafragma. De grootte van de camera maakt wel uit, de 7D is veel te groot. De 350D is prima, maar kleiner mag ook wel. Grip heb ik voor de 350D, maar daar vind ze hem weer te zwaar mee worden. Ze is gecharmeerd van de witte 100D met het speciale tasje (don't ask, vrouwen ding), maar die heeft dan weer geen WiFi en valt eigenlijk al af.
Tja, het liefst gewoon de laatste kitlens omdat die lekker licht is en ze gewend is. Daarbij kan ze de 55-250 STM gebruiken, dus meer range hoeft ze niet. Ikzelf zal nog een 10-22 of oid kopen en een 85mm prime. Die kan ze allemaal gebruiken. De Kit zal haar main walkaround worden in mijn ogen.

Onze keuzen voor haar zijn deze:
pricewatch: Canon EOS 1300D Zwart
pricewatch: Canon EOS 760D Body Zwart
pricewatch: Canon EOS 750D Body Zwart

pricewatch: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM

Ik heb reviews gezocht, ik heb het internet afgestruind en vergeleken, maar ik kom er totaal niet uit of de 750D of de 760D de meer prijs het waard is.
De 760D is iets beter dan de 750D en heeft wat dingetjes zoals extra draaischijf erbij zitten.

De kitlens is eigenlijk als dat de beste is, een no-brainer.
De 1300D lijkt me prima, maar wellicht dat ik daar dingen over het hoofd zie.
De 750D of eerder de 760D zou mijn voorkeur hebben, maar het is mijn geld niet. Die laatste alleen al vanwege het extra wieltje.

[ Voor 60% gewijzigd door Arunia op 19-10-2016 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:45

gwystyl

Beugeltje dan maar?

De760D heeft naast dat extra wieltje volgens mij ook een display bovenop zitten waar je de instellingen op kan zien? Zie ook reviews: Canon EOS 760D: één camera in twee smaken. Ik vond het de extra investering niet waard bij Nikon (was aan het kijken naar D5300 of D7200, daar was het prijsverschil nog wat groter)

btw, je hebt volgens mij wat enthousiast gecopy-paste, je bericht staat er 3x.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Een 1300D gebruikt nog dezelfde sensor als je 7D, een 750D/760D heeft een nieuwere 24MP sensor, alhoewel die ook maar marginaal beter lijkt te zijn.

Een 760D lijkt me niet direct iets voor haar, ik zou zelf de extra knopjes e.d. wel fijn vinden, maar als ze al gewend is aan de instellingen via LCD te controleren / zetten. Wellicht dat een touchscreen een voordeel voor haar zou zijn, ik geloof niet dat de 1300D die heeft, maar een 750D/760D wel.

Het AF systeem van de 750D/760D is wel beter en uitgebreider dan dat van de 1300D, wellicht dat dat ook een voordeel voor haar is als ze een bewegelijke dochter vast wil leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Bedankt voor de reacties.
Ik geloof dat ze richting de 750d gaat. 760d is 105 euro duurder en dat lijkt het haar niet waard.

De kitlens? Is de stm variant de beste keuze? Voor zover de nieuwste en dacht ook macro mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik weet niet tot welke vergroting de 18-55 STM kan gaan, maar het is optisch best een goede lens. Ik zou me met dat formaat geen betere keus kunnen bedenken zo gauw (buiten primes of misschien een systeemcamera).

Enige dat misschien nog een optie zou zijn is M3 of M5 met een kitlens (en een adapter voor de EF-S lenzen), maar dan ben je denk ik een stuk duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Een systeemcamera wil ze niet. Ik heb er voor mezelf ipv de 7d wel aan zitten denken, maar uiteindelijk zou ik dan mijn lenzen blijven gebruiken en dat maakt de grootte en het gewicht er niet veel lager op.

Ze gaat vandaag even de 750d en 760d vast houden in de MM. Wellicht dat ze dan toch de 760d kiest, maar dat verwacht ik niet.
Heb zelf gisteren ook aan haar aangegeven dat ik me afvraag of ze wel zo'n dure aankoop zou moeten doen. Voor mij is de 7d al eigenlijk meer dan ik er ooit uit zal halen. Doe er eigenlijk te weinig mee, maar wellicht wordt zij wel de fotograaf van het jaar. ;)

Ze zit ook aan de Canon connect te denken. Maar het is eigenlijk een soort "gemakkelijke" opslag. Alhoewel alleen voor de camera's met nfc chip en wifi. De rest moet je het kaartje in steken. Daarbij hebben we zelf al een server met 6TB. Een NUC straks als HTPC waarbij ze ook makkelijk de bestanden naar de server kan pushen.
Maar dat is al weer een ander verhaal.

Denk dat ze haar keuze al wel gemaakt heeft. Ze kan het uv filter en wellicht de zonnekap van de eerste kitlens overzetten naar de nieuwe. Enige is dat de zonnekap rond is ipv met zo'n uitstulping.
Het filer is een B+W aangezien ik eigenlijk altijd dat merk koop. Die zou ze zeker mee moeten nemen. Zitten voor zover ook geen beschadigingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arunia schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 08:49:
Een systeemcamera wil ze niet. Ik heb er voor mezelf ipv de 7d wel aan zitten denken, maar uiteindelijk zou ik dan mijn lenzen blijven gebruiken en dat maakt de grootte en het gewicht er niet veel lager op.

Ze gaat vandaag even de 750d en 760d vast houden in de MM. Wellicht dat ze dan toch de 760d kiest, maar dat verwacht ik niet.
Als je twijfelt tussen een professionele 7d en de consumentencamera's 750d en een 760d, dan zou ik zeker ook naar de prosumer modellen 70d en 80d kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
ikweethetbeter schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:49:
[...]

Als je twijfelt tussen een professionele 7d en de consumentencamera's 750d en een 760d, dan zou ik zeker ook naar de prosumer modellen 70d en 80d kijken!
Ik vertel een beetje over mezelf, maar ik heb zelf de 7d al in het bezit. Toendertijd kwam net de 60d uit en deze verschilde qua prijs niet heel erg veel met de 7d, maar was wel meer plastic fantastich. Hierop heb ik dus automatisch de 7d aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweedehands kun je nu ook makkelijk een 60D kopen voor een stuk minder dan een 760D. Je hebt dan alleen geen touchscreen en geen wifi. De autofocus is goed genoeg voor de meeste fotografie en de body is wel een stukje steviger dan een 760D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Universal Creations schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:33:
Tweedehands kun je nu ook makkelijk een 60D kopen voor een stuk minder dan een 760D. Je hebt dan alleen geen touchscreen en geen wifi. De autofocus is goed genoeg voor de meeste fotografie en de body is wel een stukje steviger dan een 760D.
Dat is idd ook zo, nadeel alleen:
Ze moet en ze zal wifi hebben. Want, dan kan ze op verjaardagen e.d. foto's makkelijk weggeven. Don't ask. Ik zie het nut er niet van in, maar ben jarengeleden gestopt met mijn vrouw op andere gedachten te brengen. Probeer wel uit te leggen dat het functies zijn die ze uiteindelijk nauwelijks zal gebruiken. Maar ja. Slaap liever graag in bed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een tweedehands 70D is ook goedkoper dan een nieuwe 760D en biedt ook zeer goede AF tijdens video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arunia schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:35:
[...]

Dat is idd ook zo, nadeel alleen:
Ze moet en ze zal wifi hebben. Want, dan kan ze op verjaardagen e.d. foto's makkelijk weggeven. Don't ask. Ik zie het nut er niet van in, maar ben jarengeleden gestopt met mijn vrouw op andere gedachten te brengen. Probeer wel uit te leggen dat het functies zijn die ze uiteindelijk nauwelijks zal gebruiken. Maar ja. Slaap liever graag in bed. ;)
Is Canon een must? Want snapbridge van Nikon werkt voor dat soort dingen erg goed heb ik horen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:39:
[...]

Is Canon een must? Want snapbridge van Nikon werkt voor dat soort dingen erg goed heb ik horen zeggen.
Waar heb jij dat horen zeggen? Het is een bluetooth verbinding met allerlei haken en ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:48:
[...]

Waar heb jij dat horen zeggen? Het is een bluetooth verbinding met allerlei haken en ogen.
Blogs, fora etc. Mijn vergelijkingsmateriaal is wifi van Sony....en dat is niet fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:39:
[...]

Ik heb zelf een Canon 7d met een aantal lenzen welke ze kan gebruiken. De 17-55 f/2.8 is haar te zwaar, maar de 55-250 zal ze wel gaan gebruiken naast de kitlens en wellicht later een 10-22 of equivalent en een 85mm prime.

Dan is Canon idd wel een must. Zonde om aanwezige en toekomstig aan te schaffen lenzen wellicht dubbel aan te moeten schaffen.

Ik verwacht al met al dat ze gewoon de 750d zal gaan halen. Er valt weinig meer te halen uit een 760d voor haar en ik verwacht dat ze de 60d ook al te groot en te lamp zal vinden.

Ik ben iig erg dankbaar voor de hulp en de aangegeven opties. Waardeer dat heel erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:51
Arunia schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:59:
[...]

Ik heb zelf een Canon 7d met een aantal lenzen welke ze kan gebruiken. De 17-55 f/2.8 is haar te zwaar, maar de 55-250 zal ze wel gaan gebruiken naast de kitlens en wellicht later een 10-22 of equivalent en een 85mm prime.

Dan is Canon idd wel een must. Zonde om aanwezige en toekomstig aan te schaffen lenzen wellicht dubbel aan te moeten schaffen.

Ik verwacht al met al dat ze gewoon de 750d zal gaan halen. Er valt weinig meer te halen uit een 760d voor haar en ik verwacht dat ze de 60d ook al te groot en te lamp zal vinden.

Ik ben iig erg dankbaar voor de hulp en de aangegeven opties. Waardeer dat heel erg.
17-55 f2.8 = 0.645 kg
85mm f1.2 = 1.025 kg

De 17-55 zwaar noemen, zeker voor zo een prachtige non L lens die qua beeldkwaliteit op niveau van L lenzen staat, is echt not done :p

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom uberhaupt een DSLR? Dit klinkt als een M43 gevalletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02
Omdat je dan al je Canon glas ook de deur uit kan doen en niet van elkaar kan gebruiken (of een adapter moet kopen maar dat is een beetje uit balans).

Ik denk dat "zwaar" een beetje een eerste reactie is. Ga je er mee werken dan valt dit uiteindelijk wel mee, zeker met een instap body / lenzen :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 18:39:
Omdat je dan al je Canon glas ook de deur uit kan doen en niet van elkaar kan gebruiken (of een adapter moet kopen maar dat is een beetje uit balans).

Ik denk dat "zwaar" een beetje een eerste reactie is. Ga je er mee werken dan valt dit uiteindelijk wel mee, zeker met een instap body / lenzen :)
Een m43 setje is niet veel duurder dan de modellen waar hij nu naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-09 23:00

Fjeze

AllesPerfect!

EUR 300,- tot 400,- 2de hands is gezien het budget zeker een optie

Nee, momenteel niks in bezig

De camera is voor mijn broertje, hij heeft een kleine van iets meer dan 1 jaar oud en wilt hier graag foto's van maken. Zowel binnen als buiten.
Ze hebben nu een simpele compact van Samsung maar willen wat meer kwaliteit.

Nee, hebben een losse film camera.

Ik denk dat dit wel handig is voor ze, ze zullen het scherm denk ik vaker gebruiken dan de viewfinder.

Ik fotografeer zelf met een Fuji X-T10 en de nodige lenzen erbij. Nu willen ze zelf ook graag wat scherpere foto's kunnen maken als dat nu lukt met de compact camera en telefoon.

Ik begrijp dat de lens ook erg belangrijk is voor het resultaat en dat heb ik ook gezegd. Echter geloof ik wel dat ze zelfs met een betere camera op auto stand scherpere foto's kunnen maken dat met hun camera van nu.

Ik denk dat een "standaard" 18-55 lens prima voldoet.

Ik heb in het verleden met een Nikon D90 gefotografeerd samen met de Tamron 17-50 2.8, ik denk dat zoiets prima is voor ze. Stuk beter dan een "kit" lens over het algemeen, zeker ook voor binnen.

Verder zullen ze de camera veel op de auto stand gebruiken, ik zie ze niet snel echt een fotografie cursus gaan doen.
Uiteraard zal ik ze de nodige uitleg geven, ook hoe ze de camera bijvoorbeeld in de Aperture stand kunnen gebruiken.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Fjeze schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:35:
EUR 300,- tot 400,-
Probleem is dat als je zo'n kwalitatieve standard zoom wil dat je al 300€ van je budget kwijt bent.
pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Canon)

Je bent dus aangewezen op een high end compact of een 2de hands aankoop vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Inrage schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:49:
[...]

Probleem is dat als je zo'n kwalitatieve standard zoom wil dat je al 300€ van je budget kwijt bent.
pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Canon)

Je bent dus aangewezen op een high end compact of een 2de hands aankoop vrees ik.
Toevallig net aangepast dat inderdaad 2de hands gezien het budget ook zeker een optie is.

Een High end compact is ook zeker een optie.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnieminnie
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-05 22:11
Ik ben geïnteresseerd geraakt in de aanschaf van een spiegelreflex camera. Ik heb nog geen ervaring en ben op zoek naar een tweede-hands instap-model. Ik zou hem voornamelijk voor fotografie gebruiken buiten bij uitstapjes etc. Nu heb ik twee mooie tweede-hands toestellen gevonden:
- Nikon D7000 + 18-105mm kitlens : 600 euro
- Canon 650D + Canon EF-S 18-135 IS STM + extra's : 450 euro
De eerste camera is meer recent, maar ik heb moeite om in te schatten of de nieuwe features voor mij van belang gaan zijn. Bovendien heb ik begrepen dat ik de kitlens zal moeten vervangen om echt optimaal van de camera te kunnen genieten.
De tweede camera is goedkoper en heeft bovendien een aantal extra's zoals een extra accu die het een mooi compleet instapmodel maken.
Graag ontvang ik van jullie feedback of dit goede instapmodellen zijn, of te ingewikkeld voor een beginnende hobbyist, of het geld niet waard voor een tweede-hands camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van elke camera zal je de kitlens moeten vervangen om de sensor optimaal te laten presteren. De lens bij de Canon is wellicht iets beter (weet ik niet) maar zal ook niet geweldig zijn.

Een extra accu is leuk, maar die heb ik bij een MILC al niet nodig als ik bijvoorbeeld een dag naar de dierentuin ga, bij een dSLR zal je die helemaal niet nodig hebben als je gewoon hobbymatig bezig bent.

Ik verwacht dat de sensor in de Nikon iets beter zal zijn maar hoeveel je daarvan in de praktijk zal merken is maar de vraag.

Het zijn beide prima instapmodellen.
https://www.dpreview.com/reviews/nikond7000
https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-650d-rebel-t4i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De D7000 is een stapje hoger dan een 650D qua body (wat groter, meer knopjes voor instellingen, schermpje bovenop om je instellingen te controleren). De D7000 sensor zal ietsjes beter zijn dan die van de 650D, welke zeker op hoge ISOs gewoon erg matig is.

Aan de andere kant is een 18-135 STM denk ik wel een optisch betere lens dan de 18-105 (wel even controleren dat het echt de STM versie is, anders gaat dit niet persé op).

En je kijkt nu naar een dSLR, maar waarom niet ook een MILC van bv. Sony of Fuji overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of naar een Olympus E-M10. Die heb je nu met kitlens al voor 550 euro nieuw.
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 II R Zwart
Of zijn opvolger voor ietsje meer;
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + M.Zuiko DIGITAL 14‑42mm 1:3.5&...

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

vinnieminnie schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:48:
Ik ben geïnteresseerd geraakt in de aanschaf van een spiegelreflex camera. Ik heb nog geen ervaring en ben op zoek naar een tweede-hands instap-model. Ik zou hem voornamelijk voor fotografie gebruiken buiten bij uitstapjes etc. Nu heb ik twee mooie tweede-hands toestellen gevonden:
- Nikon D7000 + 18-105mm kitlens : 600 euro
- Canon 650D + Canon EF-S 18-135 IS STM + extra's : 450 euro
De eerste camera is meer recent, maar ik heb moeite om in te schatten of de nieuwe features voor mij van belang gaan zijn. Bovendien heb ik begrepen dat ik de kitlens zal moeten vervangen om echt optimaal van de camera te kunnen genieten.
De tweede camera is goedkoper en heeft bovendien een aantal extra's zoals een extra accu die het een mooi compleet instapmodel maken.
Graag ontvang ik van jullie feedback of dit goede instapmodellen zijn, of te ingewikkeld voor een beginnende hobbyist, of het geld niet waard voor een tweede-hands camera.
Laat je niet gek maken met commentaar over hoe slecht kitlenzen wel niet zijn. Ze zijn gewoon prima voor het dagelijkse werk. Zeker in de zoombereiken die je hier voorstelt.
Wat functies betreft: ik zou zeggen dat je nooit teveel kan hebben - just in case voor later.
Heb je die camera's al in je hand gehad? Let daar ook op: welk model hanteert prettiger?
En zoals Thorgrem eerder schreef: een extra accu heb je bijna nooit nodig bij een DSLR. Ga je constant foto's op het LCD display kijken of constant de interne flitser gebruiken, dan ga je natuurlijk wel meer energie verbruiken. Maar bij gewoon fotograferen en bij elke foto op het scherm even checken of je onderwerp scherp is, haal je gewoon enkele honderden foto's per dag op een volle lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnieminnie
Fireshade schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:54:
[...]

Laat je niet gek maken met commentaar over hoe slecht kitlenzen wel niet zijn. Ze zijn gewoon prima voor het dagelijkse werk. Zeker in de zoombereiken die je hier voorstelt.
Wat functies betreft: ik zou zeggen dat je nooit teveel kan hebben - just in case voor later.
Heb je die camera's al in je hand gehad? Let daar ook op: welk model hanteert prettiger?
En zoals Thorgrem eerder schreef: een extra accu heb je bijna nooit nodig bij een DSLR. Ga je constant foto's op het LCD display kijken of constant de interne flitser gebruiken, dan ga je natuurlijk wel meer energie verbruiken. Maar bij gewoon fotograferen en bij elke foto op het scherm even checken of je onderwerp scherp is, haal je gewoon enkele honderden foto's per dag op een volle lading.
Bedankt voor de tip, dat maakt de zoektocht een stuk makkelijker. Een dedicated lens kan ik altijd nog op termijn aanschaffen.

Hoe vergelijkt die Olympus E-M10 met de Nikon D7000 bijvoorbeeld? Ik krijg de indruk dat de Nikon D7000 toch wel in een stuk hoger segment ligt. Ik heb er geen probleem mee om een tweedehands camera aan te schaffen.

MILC's had ik nog niet bekeken omdat ik niet van het bestaan af wist. Er is minder tweedehands aanbod van deze modellen. Had je een model zoals de Sony A6000 in gedachten voor mij? Wat zouden belangrijke voordelen zijn voor mij behalve de compactere formfactor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vinnieminnie schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 15:28:
[...]

MILC's had ik nog niet bekeken omdat ik niet van het bestaan af wist. Er is minder tweedehands aanbod van deze modellen. Had je een model zoals de Sony A6000 in gedachten voor mij? Wat zouden belangrijke voordelen zijn voor mij behalve de compactere formfactor?
Groot voordeel van een MILC is dat je direct kan zien wat voor invloed je instellingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Het voordeel van DSLR is volgens mij toch dat je echt gaat leren wat voor invloeden diafragma iso en sluitertijd in combinatie met de weersomstandigheden je kan geven.
En dat is heel anders dan kijken naar een impressie van de Evf, de camera dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnieminnie
De compacte vormfactor van een mirrorless camera spreekt me toch wel aan. Nu ga ik geen Sony A6000 op de tweedehands markt vinden, maar een Sony NEX-5 of NEX-5N kan ik nog wel vinden voor ronde de 250 euro. Nu heb ik het idee dat de mirrorless cameras een flinke evolutie hebben meegemaakt sinds het moment dat ze voor het eerst op de markt kwamen. Stond Sony met de NEX-5N nog een beetje in zijn kinderschoenen, of is dit gewoon een solide apparaat waarmee ik tevreden ga zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:08

EXX

EXtended eXchange

paulmedusa schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 11:52:
Het voordeel van DSLR is volgens mij toch dat je echt gaat leren wat voor invloeden diafragma iso en sluitertijd in combinatie met de weersomstandigheden je kan geven.
Sorry hoor, maar dit vind ik echt onzin. Een EVF geeft je alleen de mogelijkheid om vooraf te zien wat de verschillende instellingen voor een effect hebben. Voor de rest is het niet anders dan bij een klassieke DSLR met OVF.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

vinnieminnie schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 15:23:
De compacte vormfactor van een mirrorless camera spreekt me toch wel aan. Nu ga ik geen Sony A6000 op de tweedehands markt vinden, maar een Sony NEX-5 of NEX-5N kan ik nog wel vinden voor ronde de 250 euro. Nu heb ik het idee dat de mirrorless cameras een flinke evolutie hebben meegemaakt sinds het moment dat ze voor het eerst op de markt kwamen. Stond Sony met de NEX-5N nog een beetje in zijn kinderschoenen, of is dit gewoon een solide apparaat waarmee ik tevreden ga zijn?
Dat zou ik niet meer doen, te oud maar vooral omdat de nex5n is erg beperkt qua knopjes. Je zal voor veel het menu in moeten duiken, een touchscreen heeft ie niet. flitsschoen evenmin. En voor 250 euro lijkt mij veel, je kan voor dat geld betere en nieuwere camera's kopen tweedehands. Met de nieuwere a6300 heeft sony de bediening veel beter voor elkaar (camera is ver boven budget, maar geeft wel aan wat een goede layout bied.)

Dus ik zou niet meer voor de nex5n gaan, of je moet m vinden voor ~150 euro

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paulmedusa schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 11:52:
Onzin. Een EVF laat direct zien wat voor invloed die instellingen hebben, bij een DSLR moet je maar afwachten wat het doet. Lekker chimpen als beginner dus :z . Een EVF is geen impressie, het is wat de camera ziet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2016 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Wat denken jullie van de Fujifilm X-M1 met de 16-50 kit lens?

Mijn broertje wilt een camera kopen welke vooral gebruikt zal worden voor het fotograferen van hun kleine van iets meer dan 1 jaar oud.

Ze willen een makkelijke camera welke goede foto's maakt. Kennissen hebben een Canon 1000d met kitlens en dat vonden ze al hele goede kwaliteit foto's.

Nu fotografeer ik zelf met de Fujifilm X-T10 en vind dat een fijne camera.
Ik denk dat de X-M1 een fijne camera is met goede JPEG kwaliteit zodat ze weinig hoeven te doen met Lightroom of iets.
Ze gaan zich namelijk niet daar in verdiepen en zullen de camera vooral op de auto stand gebruiken.

Denken jullie dat dit een goede camera is voor ze?
(2de hands voor rond de 325,- gezien)
Budget ligt rond de 300-350 euro.

Of zijn er betere alternatieven? (Ook 2de hands eventueel)

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn meer dan genoeg alternatieven van elk merk wel. Maar de Fuji zal prima voldoen voor deze toepassing, net zoals alle andere alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:54:
Er zijn meer dan genoeg alternatieven van elk merk wel. Maar de Fuji zal prima voldoen voor deze toepassing, net zoals alle andere alternatieven.
Ik begrijp dat er genoeg alternatieven zijn, echter voor het budget van +/- 350,- wordt het al wat lastiger.

Zouden jullie bijvoorbeeld een Nikon D3300 of een Canon 1000d prefereren boven deze Fujifilm?

Ze zullen geen lenzen bij gaan kopen, of zich echt in fotografie gaan verdiepen.
Vandaar dat ik dacht deze camera met de in camera JPEG opties van fuji voor bijvoorbeeld zwart wit en degelijke leek het mij een zeer geschikte camera.

(Ikzelf heb de Fujifilm X-T10 met een aantal lenzen en ben daar zeer tevreden over. Maar ik verdiep me er meer in en koop ook lenzen bij)

Fly or Die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:32

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Fjeze schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:37:
Wat denken jullie van de Fujifilm X-M1 met de 16-50 kit lens?
Gaan ze lenzen verwisselen? Anders is een 2e hands premium compact misschien ook een goede optie - bijv. een Sony RX100.

Vergelijkbaar met een systeemcamera maar vaak makkelijker in gebruik (wel iets minder geavanceerde opties) en de lens is beter dan een standaard kitlens.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Premium compact lijkt mij dan ook een betere oplossing: [Aankoopadvies] Premium compactcamera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
Langs deze weg zou ik een advies willen vragen aan jullie;

Onlangs heb ik mijn dSLR en diverse lenzen weggedaan. Reden; ik merk dat ik sinds ik kinderen heb gewoon geen zin meer heb om zoveel gear mee te nemen. Om die reden wil ik wat compacter. Na lang speurwerk zit ik er aan te denken om nu voor de Olympus OM-D E-M10 Mark II te gaan.

Ik ben echter enorm aan het dubben over de lenzen. Ik maak voornamelijk 'straatshots' als ik met mijn gezin weg ben (Efteling, dierentuin; kortom, dagjes weg 'dingen') of portret foto's.

Vanuit die gedachten twijfel ik of ik gewoon voor de kitlens moet gaan (de 14-42) of een combinatie van twee prime lenzen. En t.a.v. dat laatste heb ik dan in gedachte de:
- Panasonic Lumix G 20MM F/1.7 II (allround, straatfotografie)
- Olympus 45 mm f/1.8 ED M.Zuiko Digital (portret)

Het verschil in euro's: alleen kitlens is €799... body + 2 primes is €1340

Iemand ervaringen met genoemde lenzen cq. combinaties? Of tips in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb lange tijd met 2 primes geschoten. De 12mm f/2 en de 45mm f/1.8. De 12mm zat eigenlijk 9 van de 10 keer op de camera. Ik vond 12mm heerlijk. Die heb ik uiteindelijk vervangen voor de 12-40, voornamelijk voor het gemak van een zoom. De 45 moet nog weg omdat die nu helemaal niet meer gebruikt wordt.

De 20mm is een prima objectief, maar zou mij te nauw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

kattapult schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:54:
Na lang speurwerk zit ik er aan te denken om nu voor de Olympus OM-D E-M10 Mark II te gaan.

Vanuit die gedachten twijfel ik of ik gewoon voor de kitlens moet gaan (de 14-42) of een combinatie van twee prime lenzen. En t.a.v. dat laatste heb ik dan in gedachte de:
- Panasonic Lumix G 20MM F/1.7 II (allround, straatfotografie)
- Olympus 45 mm f/1.8 ED M.Zuiko Digital (portret)
Geen echte ervaring, maar besef wel dat je met de prime optie van 20mm + 45mm wat breedhoek mist t.o.v. van de 14mm van de kitlens. In principe heb je dat voor portretten enzo niet nodig, maar toch iets om even bij stil te staan.

Persoonlijk vond ik de 14-42 kitlens bij de OM-D E-M10 Mark II niet fijn werken. Het dingt is mega plat en zeker niet slecht, maar het mist een traditionele zoomring die je zeg maar kunt doordraaien. Deze werkt meer als een switch. Werkt mooi vloeiend voor video, maar voor stills vond ik die zoomactie echt te traag/onprettig werken. Dus probeer hem vooral zelf even uit in de winkel.

De lichtsterkte van beide primes is natuurlijk hetgeen dat bij portretten erg fijn is voor een beperkte scherptediepte. Ook handig voor situaties met weinig licht. Dat hebben ze duidelijk vóór op de 14-42 kitlens. Maar goed, de kitlens is natuurlijk wel handiger in de zin dat je niet snel zal hoeven te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

Hoi allemaal,

De afgelopen weken heb ik van mijn vader zijn oude Nikon D70 te leen gehad, hij heeft zelf een D7200 gekocht. Dit is toch wel érg leuk speelgoed en ik ben nu dus op zoek naar een dslr voor mezelf. Mijn voorkeur gaat uit naar Nikon, omdat ik dan af en toe lenzen zou kunnen lenen.

Wat ga ik ermee doen: vooral natuurfotografie, zo af en toe een activiteit van mijn studentenvereniging vastleggen en vooral veel prutsen. Ik heb de auto-functie van de D70 niet aangeraakt, dus veel presets als portretten en sport verwacht ik niet nodig te hebben.

Beperkende factor: het budget, ik ben maar een arme student :P, dus ik wil het eigenlijk onder de 400 euro houden. Ik heb bij de Mediamarkt al even bij een D3300 staan kijken, maar die vind ik eigenlijk te klein om prettig vast te houden (heb vrij grote handen) en ik mis allemaal functies die de 12 jaar oude D70 wél heeft (LCD bovenop, tweede instelwieltje, knopjes voor metering/AF/ISO/witbalans-instellingen).

Daarom ben ik door oudere high-end camera's gaan bladeren op marktplaats en heb onder andere de D90 en D300(s) gevonden. Die vallen samen met bijvoorbeeld een 18-135 of 18-105VR kitlens (met een 35mm 1.8 op de verlanglijst voor de toekomst) binnen mijn budget. Daarbij neig ik naar de D300 omdat hij iets groter is en simpelweg meer knopjes heeft om mee te prutsen :9~.

Mijn vraag is nu: is het handig om zo'n oude camera te kopen? Het lijkt me leuker speelgoed dan een D3300, maar ik ben een beetje huiverig dat ik last ga krijgen van de gedateerde sensor en slechtere autofocus. Ik ga volgend weekend in elk geval een D300 bekijken, maar misschien hebben jullie nog tips voor andere camera's die ik ook (of vooral niet) mee moet nemen in mijn keuze?

Mijn vaders D70 overnemen is misschien ook een optie, de sensor heeft een paar kapotte pixels in een hoekje en de AF is l-a-n-g-z-a-a-m dus niet geschikt voor dingen die ook maar een beetje bewegen.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De moderne Nikons hebben meer dynamisch bereik, dus als je veel schaduwen gaat optrekken in je nabewerking hebben die een voordeel. Doe je dat niet, dan zou ik lekker voor een D300 gaan met 18-105. Machtige camera die goed in de hand ligt. De 18-105 is de beste keuze qua kitlenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:53
Voor max €400,- heb je tegenwoordig ook al een tweedehands Nikon D7000.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:44
Ik heb een d3100, d7000 gehad en heb nu een d7100.
Ik zou in jouw geval inderdaad voor een d7000 of d300 gaan. Eventueel een d90.
Die 18-105 lens is inderdaad heel fijn.

Een kameraad van mij heeft een d60 met 18-55 lens. Was hij met zijn gezin op Vlieland, heeft ie prachtige foto's gemaakt. Moet zeggen dat hij ook genoeg licht had maar toch.

[ Voor 34% gewijzigd door Harribo op 08-11-2016 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

Dank voor de tips allemaal! Ik zal ook eens daar de D7000 gaan kijken, maar ik denk dat die toch wat buiten budget is als er ook nog een lens bij moet. Maar wie weet, misschien kom ik een meevaller tegen :)

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Laatst online: 17:11
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:00:
Van bijna elke camera zal je de kitlens moeten vervangen om de sensor optimaal te laten presteren. De lens bij de Canon is wellicht iets beter (weet ik niet) maar zal ook niet geweldig zijn.
De kitlens die bij mijn camera zat (18-55, 2.8-4.0, metaal) is behoorlijk goed moet ik zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeyJey schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:19:
[...]

De kitlens die bij mijn camera zat (18-55, 2.8-4.0, metaal) is behoorlijk goed moet ik zeggen..
En nog steeds zal je met een betere zoomlens een flinke upgrade gaan zien. Laat staan een prime. Ik weet niet wat er op Fuji te krijgen is, maar bijvoorbeeld de 55 1.8 op Sony E-mount is bizar veel scherper dan zelfs de 24-70 2.8 GM zoomlens. Waarbij die laatste natuurlijk weer veel beter is dan de kitlens op eigenlijk alle punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Egocentrix1 schreef op maandag 07 november 2016 @ 21:11:
Beperkende factor: het budget, ik ben maar een arme student :P, dus ik wil het eigenlijk onder de 400 euro houden. Ik heb bij de Mediamarkt al even bij een D3300 staan kijken, maar die vind ik eigenlijk te klein om prettig vast te houden (heb vrij grote handen) en ik mis allemaal functies die de 12 jaar oude D70 wél heeft (LCD bovenop, tweede instelwieltje, knopjes voor metering/AF/ISO/witbalans-instellingen).
Misschien beetje naïeve suggestie, aangezien ik niet weet hoe de precieze stufi-regeling vandaag de dag eruit ziet, maar kun je niet tijdelijk je stufi verhogen en daarmee jezelf een iets hoger budget geven? Dan heb je ook wat meer keus. De rente is toch bijna verwaarloosbaar en gaat op termijn zelfs richting de 0, las ik laatst ergens.

Hoe dan ook, persoonlijk zou ik toch eerder kiezen voor een huidig model dan een relatief verouderde DSLR. Er komt tenslotte straks ook wel weer een tijd met meer budget, en dan lijkt het me beter om in ieder geval een moderne DSLR als vertrekpunt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:12
@ Egocentrix1 je hebt net een TiP ontvangen over een zeer nette super complete D3100 set ;)
Pagina: 1 ... 86 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's