Excuses, zal er in het vervolg rekening mee houden!
Maar bedankt allemaal voor het advies, ik maak alsnog zelf een keuze hoor jongens, wees maar niet bang en geen ruzie maken!
Ik verwacht ook niet anders! Als dat "geruzie" ervoor heeft gezorgd dat je een voor jou betere camera gaat kopen omdat je er anders tegenaan bent gaan kijken, dan heeft het zin gehad!
DevilsProphet schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:50:
Ik weet dat je ingedekt bent met het woord 'vaak', maar toch wil ik aanhalen dat dat aan het verbeteren is: de ovf van de Nikon D3300 is vrij groot en licht, pákken beter dan de D40 indertijd. Tevens heb ik ervaring met de D80 en de D7000, dus heb ik toch enkele referentiepunten.
Ik heb veel foto's gemaakt met de D40 en de D90. Dat was, qua zoeker, een wereld van verschil!
De D40 heeft een reeks 10 MP opvolgers, die kwalitatief gelijk zijn (en dus naar de huidige maatstaven matig zijn): D40X, D60, D3000. Daarna kwamen de CMOS sensoren, en de iets betere zoekers (de D3300 heb ik nog nooit in mijn handen gehad, maar ik verwacht dat-ie vergelijkbaar is met die van de D3200), maar die halen het niet bij de EVF van bv de Sony A6000 of A77.
Alle zoekers van goedkope DSLR's hebben één ding gemeen: het zijn pentaspiegel zoekers. Goedkoper en lichter dan pentaprisma zoekers, maar ook minder helder en doorgaans kleiner beeld.
De D90 (opvolger van de D80 en de voorganger van de D7000) heeft een pentaprisma zoeker, en die is goed en helder. Doorgaans zijn pentaprisma zoekers beter dan EVF's.
Om te weten of een zoeker bevalt of niet, moet je niet de test lezen, maar de camera pakken en veel door de zoeker kijken, liefst onder verschillende omstandigheden.
[
Voor 15% gewijzigd door
ikweethetbeter op 12-09-2015 12:51
. Reden: Tweede reactie toegevoegd ]