Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:03

Barrycade

Through the...

Wie overschat die kaartjes?
Gemiddelde gebruiker zal niets merken van de snelheid van een SD kaartje die je ergens bij een kitlenspakketje krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:01
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 07:10:
就個人而言,我不會去為18/55週五/非週五
你最好採取類似的鏡頭,去一百四十〇分之十八或更高

用於製造18/55vr只為我的動物圖片
但外面我還是使用其他鏡頭,擁有更多的berijk
這是因為你不會走與上級鏡頭和變化,然後就失踪照片
特別是隨著電動自行車的照片雕刻你不能總是接近,有時你站得遠
Heb ik nooit een probleem gevonden. Met een telelens op de camera ga je simpelweg andere foto's maken dan met een groothoeklens. Voordat je de foto maakt heb je als het goed is al een compositie in gedachten en het daarbij behorende objectief op de camera geschroefd.

Als je dan een moment mist, omdat je het verkeerde objectief op de camera hebt zitten, is dat jammer.
Het is ook jammer als een foto van mooi moment verkloot wordt door de bagger beeldkwaliteit van een superzoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 07:32:
Je kan ook de D5200 set van BCC kopen voor 449,--
Dan verpats je die 18-55VRII voor zeg 65,--
En koop je een Tamron 18-270 VC PZD voor 344,--
Dan heb je een TOPset voor 728,-- ( incl. tas en 8GB Class10 card )
Een lens van 75 euro verkoop je niet voor 65 euro! Neem gewoon het verlies...

Een Tamron 18-270 VC PZD is een top superzoom, maar geen top telezoom.
wappiewappie schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:50:
Als je dan een moment mist, omdat je het verkeerde objectief op de camera hebt zitten, is dat jammer.
Het is ook jammer als een foto van mooi moment verkloot wordt door de bagger beeldkwaliteit van een superzoom.
De Tamron superzoom levert goede kwaliteit voor een superzoom; een telezoom (tot 300 of 400 mm) levert een duidelijk mooiere foto!

Ik blijf bij mijn eerdere advies: koop de D5200 met 18-140 lens van de aanbieding. Zo leer je je camera kennen, en je kunt wat oefenen met zaken te fotograferen die iets verder weg zijn.

Middels croppen (op compact camera's heet dat vaak "digitaal zoomen") kun je nog steeds 6 megapixel foto's maken met de uitsnede van een 280mm lens (140 x 2). Vind je die vergroting genoeg, dan kun je bv een 70-300mm lens kopen. Is dat (veel) te weinig, dan kun je doorsparen voor bijvoorbeeld een 150-600mm lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:27
ikweethetbeter schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:22:
[...]

Een lens van 75 euro verkoop je niet voor 65 euro! Neem gewoon het verlies...
Volgens mij kost een Nikon 18-55VRII nog steeds rond de 139,-- bij losse verkoop ?

PW ; pricewatch: Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Barrycade schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:43:
Wie overschat die kaartjes?
Gemiddelde gebruiker zal niets merken van de snelheid van een SD kaartje die je ergens bij een kitlenspakketje krijgt
Niets is veel gezegd: probeer eens RAW+JPEG te schieten, of JPEG in burst, daarna meteen op het knopje te drukken om de gemaakte foto na te kijken en dan in twee seconden de laatste vijf foto's te overlopen. Gaat verschrikkelijk en frustrerend traag als je kaartje niet snel genoeg is. Niet vergeten dat de foto's van zo'n 24MP-sensor vrij groot zijn.

Daarbij komt dat snelle kaartjes niet eens zo duur moeten zijn: iets meer dan €20 voor een verschroeiend snel kaartje van 32GB. In mijn ogen gewoon dom om het niet te doen, áls het uitmaakt. Maar meestal doet het dat wel, meer dan de meesten toch denken dat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klopt dat als je in burst foto's schiet, en je hebt geen snel kaartje, dat het even duurt voor je weer verder kan, laat staan dat je een foto kan terug bekijken. Ik merk met de D5200 in burst mode dat het kaartje het niet kan bijbenen. Ik heb een class 10 30MB/s kaartje. Als ik in burst schiet dan kan ik er even niets mee. Ik schiet op de hoogste resolutie 6000x4000 RAW+jpeg fine = +/-55MB per foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:33:
[...]

Volgens mij kost een Nikon 18-55VRII nog steeds rond de 139,-- bij losse verkoop ?

Klopt probleem is
Ebay markplaats staan vol met die dingen
Ik heb zelf mijn18/70 non vr verkocht om een 18/55 vr te kopen
Allebij waren de zoom functie niet van belang omdat het te weinig is
Reden dat ik een vr 18/55 gekocht heb was voor dichtbij foto's te maken van mij dieren (vr geef me meer licht stop plus trillingen uit mijn handen )
Voor de rest zit er een tamron 24/260 er op als ik naar de dierentuin gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickM89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-12-2024
Goedemiddag tweaker(s),

Ik ben sinds een aantal dagen druk opzoek naar mijn eerste spiegel reflex camera en om mijn beslissing welke camera nu echt geschikt is doe ik nog een extra stap om mijn keuze bevestigd te krijgen.

V : Wat is je beschikbare budget?
A : Rond de 1000,- zou een mooi bedrag zijn (later kunnen we altijd nog de camera uitbouwen met benodigdheden)

V : Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
A : Nee ik ben nieuw :)

V : Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
A : Niet een speciaal doel, maar het zal vooral kiekjes van de kleinen en objecten zijn.

V : Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
A : Ja

V : Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
A : Wel wenselijk.

V : Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
A : Niet van belang.

Zelf was ik al druk opzoek naar een leuke Canon 70D gegaan en wellicht een terug val naar de 700D maar aangezien daar de AF niet heel super van is vind ik dat een moeilijke terug stap.

Als ik aan de slag zou willen gaan met een Canon 70D (als deze mij natuurlijk ook word geadviseerd) wat heb ik dan bijvoorbeeld nodig om de eerste foto's te schieten... denk de bijvoorbeeld aan geheugen kaartjes maar ook de eerste lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NickM89 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:34:
Ik ben sinds een aantal dagen druk opzoek naar mijn eerste spiegel reflex camera en om mijn beslissing welke camera nu echt geschikt is doe ik nog een extra stap om mijn keuze bevestigd te krijgen.
Wil je een interessante camera om je nek hebben hangen, of wil je gewoon mooie foto's maken?
V : Wat is je beschikbare budget?
A : Rond de 1000,- zou een mooi bedrag zijn (later kunnen we altijd nog de camera uitbouwen met benodigdheden)
Dat budget is ruim genoeg.
V : Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
A : Nee ik ben nieuw :)
Mooi, dan hoeven we daar niet op te letten, dan zijn alle keuzes nog te maken, en word je niet geremd in je keuzes. Je kunt nu dus echt de beste camera kiezen!
V : Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
A : Niet een speciaal doel, maar het zal vooral kiekjes van de kleinen en objecten zijn.
Dan volstaat een instapmodel van een willekeurig merk, voorzien van een leuke lens.
V : Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
A : Ja
In dat geval zou een ILC de voorkeur boven een DSLR hebben. En een lens die z'n werk snel en stil doet.
V : Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
A : Wel wenselijk.
Ook hier heeft een ILC de voorkeur.
V : Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
A : Niet van belang.
Zijn er geen eisen aan de draagbaarheid? Dat kan natuurlijk...
Zelf was ik al druk opzoek naar een leuke Canon 70D gegaan en wellicht een terug val naar de 700D maar aangezien daar de AF niet heel super van is vind ik dat een moeilijke terug stap.
Beide camera's hebben een goede AF, alleen die van de 70D is in LiveView beter.

Maar waarom Canon? Vanwege de naam? Advies vriend / familielid? Canon maakt goede camera's, maar er zijn nog 10 merken op te noemen die verdienstelijk camera's kunnen maken.
Als ik aan de slag zou willen gaan met een Canon 70D (als deze mij natuurlijk ook word geadviseerd) wat heb ik dan bijvoorbeeld nodig om de eerste foto's te schieten... denk de bijvoorbeeld aan geheugen kaartjes maar ook de eerste lens?
Heb je je zinnen al op een Canon 70D gezet, of heeft het nog zin om iets anders te adviseren? Misschien handig te vermelden, voordat iemand uitgebreid merk X of Y adviseert met onderbouwing en al, en jij toch voor de 70D gaat...

Elke body wordt geleverd met accu, maar misschien wil je een tweede voor erbij. Dat adviseer ik wel. Kijk even rond (bv Saake Shop) voor merkloze accu's, dat kan schelen.

Een kit komt (verrassing!) met een kitlens. Dit is een standaard lens, die in standaard omstandigheden prima voldoet. En het laat je relatief goedkoop kennismaken met je camera. Het is een goed startpunt voor een camera uitrusting. Een andere en/of betere lens kun je later kopen, als je weet wat je wilt en wat je mist met je huidige lens.

Een geheugenkaartje heb je ook nodig. Neem een kaartje dat voldoende groot is (bv 16GB) en voldoende snel (class 10 is snel, maar daarin zijn grote snelheidsverschillen; laat je voorlichten, maar niet oplichten).

Externe flitser, statief, dat heb je misschien wel of misschien niet nodig, maar dat heb je niet meteen nodig.

Vooral: bedenk wat voor foto's en films je wilt maken, en wat voor camera daar het beste bij past, en niet "ik wil een 70D, hoe kan ik m'n eisen zo draaien dat deze camera de uitkomst is"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op zich is de 70D een prima camera om mee te filmen met AF (dus ook tijdens liveview), maar dan wel opletten dat je de 18-55 STM kitlens erbij krijgt. Verder zijn er vele ILC's die het filmen met AF net zo goed kunnen, maar een stuk compacter zijn.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 18:47
70D is een prima camera, maar persoonlijk zou ik lekker investeren in je glaswerk. Upgraden kan later nog altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 15:06
Enkele jaren terug wilde ik al een spiegelreflex camera aanschaffen, maar heb destijds gekozen voor de Canon Powershot S100. Een veelzijdige compactcamera met de instelmogelijkheden van een DSLR. Hiermee heb ik de basis onder de knie gekregen, of althans het heeft mij geholpen met het leren omgaan met diafragma, iso en sluitertijd. Nu vind ik het tijd om te gaan voor een DSLR, omdat ik vind dat de kwaliteit/detail van de foto's beter moet kunnen alsook de scherpte-diepte.

Op mijn werk, werk ik ook wel eens met een Canon 1000D. Ik zie al duidelijk een verschil in fotokwaliteit door de grotere sensor. Nadeel van deze camera vind ik de bereikbaarheid van sommige instellingen (focuspunt is maar 1 knopje, maar is altijd even zoeken. Evenals diafragma en sluitertijd instellen). Maar dat is misschien vooral te wijten aan het feit dat ik er gewoon niet zo vaak mee werk.

Het voordeel van de S100 vind ik het hebben van 2 instelringen met toe te kennen functies en het snelmenu waarbij je met enkele klikken o.a. de iso, bracketing, timer en focusframe verandert.

Dit zijn dingen die ik graag zou meenemen in de DSLR,

Wat is je beschikbare budget?
- Ik stel een bovengrens van €1150,- (body only), maar dan moet dit natuurlijk wel gerechtvaardigd zijn. Anderzijds, zoek ik de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
- Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
- Voornamelijk fotografie van statische objecten; Natuur, architectuur en mogelijk wat dieren.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
- Niet echt. Het filmgedeelte zal bij mij niet verder reiken dan een kort filmpje om de sfeer te proeven (bijvoorbeeld oorverdovende stilte in de natuur).
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
- Is moeilijk te zeggen. Ik weet dat ik bij mijn huidige camera wel eens vanuit lastige posities werk, waarbij het lcd-scherm beter zichtbaar is dan de zoeker. In dat geval neig ik dus naar een "ja".
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- Minimaal 20 mp zou fijn zijn. Mijn huidige camera heeft 2 instelwieltjes waarvan je de functie kunt instellen (bijv. sluitertijd en diafragma). Op zich is dat wel handig, maar misschien geen must.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
- Datgene wat voor mij doelstelling toereikend is. Denk meer richting de groothoek dan tele.

Ik heb al enkele reviews gelezen. Aanvankelijk leek de Canon 70d erg interessant, maar deze lijkt vooral gericht te zijn op de video-functie. Nikon blijkt uit alle reviews de betere fotokwaliteit te hebben t.o.v. een gelijkgeprijsde Canon. Hierdoor neig ik meer naar een Nikon. Na dit besluit leek de Nikon D7100 de perfecte camera. Maar na het lezen van reviews bleek de D5300 niet echt onder te doen hiervoor, ondanks dat deze veel goedkoper is. Na het lezen van reviews van deze camera, bleek de D3200 op zijn beurt weer niet onder te doen voor de D5300, met ook weer een aanzienlijk verschil in prijs. Eerlijk gezegd weet ik het nu ook niet meer en hoop wat advies te krijgen van jullie als ervaringsdeskundigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
Qua sensor zijn de Nikons vrijwel gelijk, het verschil zit 'm in andere zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je instelwieltjes wil is de d7100 de beste keuze. Voor zover in weet heeft de d500 er maar 1. De d3200 heeft er sowieso maar 1 en is wat minder goed in weinig licht dan de d7100. Bron: ik heb beide camera's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
@ LA-384 een D5200 is nu redelijk voordelig via BCC te koop met FREE goodies erbij.

Dit ; http://www.bcc.nl/nikon-s...5mm-vrii-objectief(77910) @ € 449,-- ( incl. porto ) met FREE tas en 8GB Class10 SDcard.

Dat ; YouTube: Nikon D5200 best for bucks

Zo ; http://www.photographyblo..._d5200_review/conclusion/

Bron ; Ik heb hem ook... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 09-08-2015 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Als ik het zo zie, valt de D3*00 serie sowieso af. teveel beperkingen.

Die D5200 blijft idd interessant, hoe werkt dat met 1 instelwieltje? is de functie makkelijk aan te passen? of zijn zaken als diafragma, sluitertijd, step-zoom makkelijk bereikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al die zaken zijn makkelijk te bedienen. Diafragmaknopje zit naast de sluiterknop en het wieltje zit bij de duimgrip. Sluitertijd is alleen het wieltje draaien. ISO is de fnknop en die zit aan de voorkant links van de D5200. Die is even wennen maar dat heb je snel door. Geen idee wat je met step zoom bedoeld.

Persoonlijk vind ik het een heel erg leuk toestel. Niet heel groot, niet zwaar en houdt lekker vast. Dat laatste is natuurlijk een persoonlijk dingetje. Het klapscherm is zeer handig en geeft je de mogelijkheid om zaken te fotograferen die anders misschien wel moeilijker vast te leggen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
LA-384 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 11:02:
Die D5200 blijft idd interessant, hoe werkt dat met 1 instelwieltje? is de functie makkelijk aan te passen? of zijn zaken als diafragma, sluitertijd, step-zoom makkelijk bereikbaar?
In de standen A en S stel je met dat ene wieltje respectievelijk diafragma en sluitertijd in. In P is het program shift. Alleen in M mis je mogelijk een tweede instelwieltje.

Zoomen doe je met een zoomring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Step-zoom is een optie van de Canon S100. Je zoomt naar vaste brandpuntsafstanden. Kan soms handig zijn wanneer de camera uit is geweest en je wilt een nieuwe foto maken op hetzelfde zoomniveau. Ik kan me voorstellen dat het bij een zoomlens anders werkt/geen issue is, daar deze waarschijnlijk op de laatst gekozen brandpuntsafstand zal blijven staan.

Ik zal beide modellen (D5200 en D7100) eens in de winkel gaan proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 09-08-2015 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Neem je ook (aub ) het prijsverschil mee in je beslissing een D5200 body kost momenteel € 404,xx
Hier ; https://azerty.nl/0-1118-...wart.html?channel_code=40
Een D7100 body € 848,xx das ruim 110% meer....
Daar ; http://www.erdelo.be/nikon-d7100-body-40001504/
Info ; http://snapsort.com/compare/Nikon-D5200-vs-Nikon-D7100
En ; http://www.imaging-resour...kon/d5200/vs/nikon/d7100/

[ Voor 3% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 09-08-2015 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firestarz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-09 16:55
Na 8 jaar met de canon 450D ben ik opzoek naar een nieuwe, betere dslr.

1600

canon ef-s 18-55 is, canon ef-s 15-85, tamron ef 70-200 f2.4, canon ef 50 f1.8

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Portret: studio en buiten, vakantie

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja lijkt me leuk, al kan dat ook met mijn xiaomi yi of eos m

Ik kijk eigenlijk altijd door de zoeker en gebruik nooit live view

Overige wensen aan de camera
Betere IQ, Betere iso prestaties, Betere AF bij low-light, meer DR

Ik ben vooral aan het twijfelen over naar full-frame gaan, de grotere dof sprak me vooral aan plus de iq, ik zou dan de 50 en 70-200 kunnen blijven gebruiken. Aan de andere kant vind ik het veel geld en vraag me af of ik niet net zo goed voor een 760d of 70d kan gaan.

Low-light hecht ik wel veel waarde aan net als lage ruis en maak zelden fotos met veel beweging/actie.

Opties zouden dan zijn:
760d, 70d en 6d

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een aps-c camera ga je maximaal 1 stop erop vooruit qua ruis. Met fullframe haal je meer, maar lever je ook standaard scherptediepte in (DoF wordt kleiner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:33:

Meerprijs €75, losse verkoop het dubbele, tweedehands waarde de helft.

Ik ben het eens met het advies: body met 18-140mm lens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
firestarz schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:29:
Na 8 jaar met de canon 450D ben ik opzoek naar een nieuwe, betere dslr.

1600

canon ef-s 18-55 is, canon ef-s 15-85, tamron ef 70-200 f2.4, canon ef 50 f1.8

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Portret: studio en buiten, vakantie

Ja lijkt me leuk, al kan dat ook met mijn xiaomi yi of eos m

Ik kijk eigenlijk altijd door de zoeker en gebruik nooit live view

Betere IQ, Betere iso prestaties, Betere AF bij low-light, meer DR

Ik ben vooral aan het twijfelen over naar full-frame gaan, de grotere dof sprak me vooral aan plus de iq, ik zou dan de 50 en 70-200 kunnen blijven gebruiken. Aan de andere kant vind ik het veel geld en vraag me af of ik niet net zo goed voor een 760d of 70d kan gaan.

Low-light hecht ik wel veel waarde aan net als lage ruis en maak zelden fotos met veel beweging/actie.

Opties zouden dan zijn:
760d, 70d en 6d
Blijf op APS-C, dan kun je al je lenzen blijven gebruiken (alleen de 18-55 zul je denk ik nu al niet meer gebruiken), en met de 70D kun je naast mooie foto's maken ook goed filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Nu online
Ik mag vanwege mijn afstuderen van m’n ouders een camera uitzoeken. Nu ben ik al even flink aan het zoeken geweest en ik wil graag een systeemcamera met evf.

M’n ouders hebben geen budget opgegeven, dat zou ik nog even moeten overleggen. Het zal iig om een body+kitlens gaan. Laten we voor nu even max 700 euro zeggen

Nee.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik ben een beginner, heb wel ervaring met de 600D van mijn moeder met fotograferen end it vond ik wel erg leuk. Het zal vooral om ‘algemene foto’s gaan. Ik vind het wel leuk om ‘s avonds met weinig licht te fotograferen.

(bijvoorbeeld oorverdovende stilte in de natuur).

Nee, hoogstens een klein flimpje a fen toe maar niks bijzonders.

Nee

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik wil het graag klein en licht houden, vandaar een systeemcamera. Ook wil ik wel graag de mogelijkheid van een viewfinder hebben, dus wil ik er graag een evf op.

Ik wil het graag compact en makkelijk mee te nemen houden, dus voorlopig geen telelens oid.

Ik heb al even het een en ander aan onderzoek gedaan, en dan kom ik eigenlijk op 2 mogelijkheden uit:
pricewatch: Sony Alpha 6000 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 EZ Zwart

Ik heb natuurlijk de tweakers roundup van vorig jaar gelezen, en daar kwamen deze 2 ook als beste uit. Verder heb ik reviews gelezen en filmpjes gekeken. Ook ben ik gisteren even naar de media markt gegaan en heb daar de a6000 uitgebreid kunnen proberen. Het viel me op dat hij erg snel was, en de menus zaten logisch in elkaar voor mij. Hij hield ook prima vast voor zover ik dat kon beoordelen (met al die draden van de MM eraan). Nadeel vond ik de 2 draaiwieltjes die best lastig te verstellen waren, maar dat is misschien een kwestie van wennen.

Ik heb nog even een +/- lijstje gemaakt tussen de 2 toestellen, misschien dat iemand me kan helpen om een goede keuze te maken?

A6000:
+ Snel, snelle autofocus
+ goede beeldkwaliteit door grote sensor
- Lensaanbod wat beperkt (klopt dit nog?)
- Draaiwieltjes

EM10
+Heel gebruiksvriendelijk
+ Groot lensaanbod (voor mij nu nog niet zo belangrijk omdat ik vooral met de kitlens wil beginnen)
+ touchscreen voor focus aan te geven
- Minder grote sensor dan de A6000

Ik wil de EM10 sowieso nog ergens gaan proberen, maar 1 vergelijkingsfilmpje gaf wel een goede conclusie had ik het idee: de A6000 geeft betere kwaliteit en is meer voor de ‘statsgeeks’ zoals ze het noemen die vooral op papier voor de beste kwaliteit willen gaan. De EM10 geeft iets minder kwaliteit maar foto’s maken met die camera is gewoon leuk om hoe die in elkaar zit. Nu reken ik mezelf wel een beetje als een 'statsgeek' maar aangezien ik begin met fotograferen is het misschien wel verstandig om eerst een camera te kopen die vooral makkelijk goed in te stellen is.

Iemand hier nog iets aan toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Misschien kun je ook kijken naar camera's zonder verwisselbare objectieven maar met een grotere sensor en EVF zoals de Sony RX100 III en de Panasonic LX100.

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor de Sony A6000 omdat niet duidelijk is of Sony hun APS-C camera's en objectieven nog doorontwikkeld. Ze leggen nu vooral de nadruk op hun fullframe A7-serie en hebben al geruime tijd geen nieuwe APS-C- objectieven uitgebracht.

De Olympus OMD E-M10 schijnt snel opgevolgd te worden, de verwachting is dat dat binnen een maand gebeurt. Dat kan de prijs van het oude model natuurlijk nog drukken.

Andere alternatieven:
  • Panasonic G7
  • Panasonic GM5
  • Panasonic GX7
  • Olympus OMD E-M5 (ouder model, maar nog steeds erg goed. Kitlens 12-50 is groter, maar heeft ook groter bereik en hele kit is spatwaterbestendig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
:P
Kwintessens schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:03:
Misschien kun je ook kijken naar camera's zonder verwisselbare objectieven maar met een grotere sensor en EVF zoals de Sony RX100 III en de Panasonic LX100.

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor de Sony A6000 omdat niet duidelijk is of Sony hun APS-C camera's en objectieven nog doorontwikkeld. Ze leggen nu vooral de nadruk op hun fullframe A7-serie en hebben al geruime tijd geen nieuwe APS-C- objectieven uitgebracht.

De Olympus OMD E-M10 schijnt snel opgevolgd te worden, de verwachting is dat dat binnen een maand gebeurt. Dat kan de prijs van het oude model natuurlijk nog drukken.

Andere alternatieven:
  • Panasonic G7
  • Panasonic GM5
  • Panasonic GX7
  • Olympus OMD E-M5 (ouder model, maar nog steeds erg goed. Kitlens 12-50 is groter, maar heeft ook groter bereik en hele kit is spatwaterbestendig)
Slechte adviezen (camera's met vaste lenzen en oudere ILC's) gecombineerd met FUD (dat Sony net wat lenzen voor FF heeft uitgebracht, betekent niet dat APS-C ophoudt te bestaan; Sony is helemaal gecommitteerd aan hun spiegelloze lijn).

@Bartske: jouw beide suggesties waren goed. Sony heeft een redelijk goed aanbod van lenzen, en ook derde partijen maken Sony E-mount lenzen.

Het draaiwieltje is waarschijnlijk gewenning.

MFT camera's zijn ook goede camera's, maar ik snap de keuze voor de kleinere sensor in de verkeerde verhouding niet. Als je daarmee kunt leven, dan zijn het prima camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:23
ICT Consultant schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 19:43:
:P
[...]

Slechte adviezen (camera's met vaste lenzen en oudere ILC's) gecombineerd met FUD (dat Sony net wat lenzen voor FF heeft uitgebracht, betekent niet dat APS-C ophoudt te bestaan; Sony is helemaal gecommitteerd aan hun spiegelloze lijn).
Meanwhile, quoting Sony.... Nu wil dat niet zeggen dat ze niks meer in APS-C maken, maar de strategie van Sony van de laatste paar jaar heeft wel meer u-bochten gemaakt.
@Bartske: jouw beide suggesties waren goed. Sony heeft een redelijk goed aanbod van lenzen, en ook derde partijen maken Sony E-mount lenzen.
Het aantal E-mount lenzen van bijv. Sigma en Tamron is heel beperkt, en verder zijn het vooral kleinere fabrikanten die objectieven zonder AF maken voor de E-mount. Die situatie is voor M4/3 overigens niet heel anders, alleen zijn het daar twee camera-fabrikanten (Olympus en Panasonic) die allebei een inmiddels vrij compleet aanbod hebben.
Het draaiwieltje is waarschijnlijk gewenning.

MFT camera's zijn ook goede camera's, maar ik snap de keuze voor de kleinere sensor in de verkeerde verhouding niet. Als je daarmee kunt leven, dan zijn het prima camera's.
Wat de één een verkeerde verhouding vindt, vind de ander juist de enige goede. 3:2 is ook maar een verhouding die door de industrie is verzonnen toen de 35mm film werd geïntroduceerd. Daar zijn hele generaties nu aan gewend geraakt, maar mensen die middenformaat gewend zijn hebben er nooit aan kunnen wennen, die willen 1:1, 5:4, 6:7 of welk formaat ze dan ook gebruikten. En snijden de foto's uit hun moderne DSLR nog steeds bij...

En de 4:3 verhouding van M4/3 heeft met name te maken met het feit dan digitale compactcamera's al jaaaaren die 4:3 verhouding hebben. Net als de beeldbuis-tv's van vroeger trouwens, en toen wist je ook niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
:?
[...]
Slechte adviezen (camera's met vaste lenzen en oudere ILC's)
Het is wel netjes om met argumenten te komen. Nu is het slechts jouw ongefundeerde mening.
gecombineerd met FUD (dat Sony net wat lenzen voor FF heeft uitgebracht, betekent niet dat APS-C ophoudt te bestaan; Sony is helemaal gecommitteerd aan hun spiegelloze lijn).
Paar feiten op een rij:
  • Meest recente APS-C lens van Sony is de 16-70 f4. Deze werd in augustus 2013 geïntroduceerd.
  • Sindsdien heeft Sony 15 (!) fullframe objectieven gelanceerd.
  • Sony zegt zelf dat ze zich vooral op fullframe concentreren, omdat daar meer groei in zit. (bron)
Betekent dit dat Sony stopt met de APS-C-lijn? Geen idee. Als hun APS-C-lijn compleet was, zou het ook niet zoveel uitmaken, maar voor MFT is toch echt een betere lens line-up beschikbaar.
Je hebt weinig kennis van de historie van fotografie blijkbaar. De 4:3-verhouding bestaat langer dan de 3:2 verhouding. De 3:2 verhouding kennen we doordat Oskar Barnack de Leica-camera bedacht en daarin film voor bewegende beelden gebruikte. In filmcamera's werden beeldjes van 24x18mm belicht en in de Leica werd dit 36x24. Dus 2 beeldjes met een 4:3 verhouding naast elkaar.

De 4:3 verhouding werd (en wordt) veel gebruikt in middenformaat camera's. Het is maar net wat je prettig vindt. Ik ken mensen die alleen maar in 16:9 willen fotograferen, omdat dat beter oogt op de tv. (Nope, geen portretten dus.) Ik vind zelf de 4:3 verhouding een mooie verhouding voor zowel liggende als staande foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Bartske schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:48:
Iemand hier nog iets aan toe te voegen?
Je kan eigenlijk geen slechte keus maken of het nou de Olympus, Sony of een andere ILC van dat geld kiest. Ieder merk heeft weer zijn eigen plussen en minnen.

Als beginneling in het meer serieuze camerawerk heb ik onlangs een A6000 gekocht, na hier advies te hebben ingewonnen. Deze trok mij juist meer aan dankzij de belachelijk snelle autofocus (ook in video's, wat ik zo te zien belangrijker vind dan jij) en de compacte body. De body van de Olympus was volgens mij ook net weer wat groter door de EVF die als het ware er bovenop ligt, waarbij die bij Sony ervoor zit.

Je zegt dat je met weinig licht wil fotograferen, dan is misschien juist wel de grotere sensor van de Sony beter geschikt, maar dat laat ik aan de experts over. Ik ervaar de wieltjes van de Sony niet als lastig te draaien, misschien komt het omdat er in de MediaMarkt wat teveel plakkende colahanden aan zitten :P

Over het lensaanbod.. tja Sony heeft er niet zoveel als Olympus maar de meest voorkomende lenzen zitten in het assortiment en als beginneling heb ik aan de kitlens en de pricewatch: Sony 55-210mm Zoom Lens Zwart voorlopig wel genoeg voor algemeen gebruik.

Wat uiteindelijk de doorslag gaf was de simpele reden dat de Sony wel in de MediaMarkt te koop is, en de Olympus niet (althans in mijn MM), en ik €150 + €175 via de lopende Essent actie in de winkel had uit te geven aan cadeaubonnen. :X

[ Voor 13% gewijzigd door MeltedForest op 12-08-2015 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Nu online
Bedankt voor jullie adviezen, dan gaat het voor mij de A6000 of de EM-10 worden.

Nog 1 vraagje, stel ik wil met minder licht gaan fotograferen, is het dan aan te raden er een prime bij te kopen (pricewatch: Sigma 19mm F2.8 DN Art Zwart (Four Thirds) zoiets bijvoorbeeld) of kan ik dan eerst ook nog wel met de kitlens uit de voeten als beginner?

Een voorbeeld: ik woon in budapest en daar hebben ze heel veel gebouwen mooi uitgelicht (voorbeeld), is het dan aan te raden om er zo'n lens bij te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Bartske schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:50:
Bedankt voor jullie adviezen, dan gaat het voor mij de A6000 of de EM-10 worden.

Nog 1 vraagje, stel ik wil met minder licht gaan fotograferen, is het dan aan te raden er een prime bij te kopen (pricewatch: Sigma 19mm F2.8 DN Art Zwart (Four Thirds) zoiets bijvoorbeeld) of kan ik dan eerst ook nog wel met de kitlens uit de voeten als beginner?

Een voorbeeld: ik woon in budapest en daar hebben ze heel veel gebouwen mooi uitgelicht (voorbeeld), is het dan aan te raden om er zo'n lens bij te kopen?
Dat soort foto's maak je niet uit de hand met een lichtsterk objectief maar met je camera op een statief. Dan kun je een lage iso-waarde en een langzame sluitertijd gebruiken. Je kunt daarvoor prima het kitobjectief gebruiken. Haal er een ministatief bij dat stevig genoeg is en makkelijk mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:01
Ik denk niet dat die foto vanaf een statief genomen is.
In de exif gegevens zie ik iso400, 1/6s en f4.5 staan. De foto is niet horizontaal en ook niet helemaal scherp.
Ik vermoed dat de fotograaf een hekje o.i.d. als steunt heeft gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
wappiewappie schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:07:
Ik denk niet dat die foto vanaf een statief genomen is.
In de exif gegevens zie ik iso400, 1/6s en f4.5 staan. De foto is niet horizontaal en ook niet helemaal scherp.
Ik vermoed dat de fotograaf een hekje o.i.d. als steunt heeft gebruikt.
Eens te meer een reden om dus wel een statief te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Nu online
Kwintessens schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:26:
[...]

Dat soort foto's maak je niet uit de hand met een lichtsterk objectief maar met je camera op een statief. Dan kun je een lage iso-waarde en een langzame sluitertijd gebruiken. Je kunt daarvoor prima het kitobjectief gebruiken. Haal er een ministatief bij dat stevig genoeg is en makkelijk mee te nemen.
Ok dan ga ik gewoon eerst lekker met de kitlens aan de slag en dan zie ik wel waar ik evt tegen beperkingen op ga lopen. Een ministatief is inderdaad wel een goede, die zal ik er ook bijhalen.

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen! Ik denk dat het inderdaad de a6000 gaat worden, maar niet voordat ik de em10 ook heb geprobeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Bartske schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:52:
[...]

Ok dan ga ik gewoon eerst lekker met de kitlens aan de slag en dan zie ik wel waar ik evt tegen beperkingen op ga lopen. Een ministatief is inderdaad wel een goede, die zal ik er ook bijhalen.

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen! Ik denk dat het inderdaad de a6000 gaat worden, maar niet voordat ik de em10 ook heb geprobeerd!
Veel succes met het kiezen! En veel plezier met welke camera het dan ook mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
Bartske schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:52:

Dat zijn beide prima camera's. Succes met je keuze!
[b]Kwintessens schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:10
Je hebt weinig kennis van de historie van fotografie blijkbaar. De 4:3-verhouding bestaat langer dan de 3:2 verhouding. De 3:2 verhouding kennen we doordat Oskar Barnack de Leica-camera bedacht en daarin film voor bewegende beelden gebruikte. In filmcamera's werden beeldjes van 24x18mm belicht en in de Leica werd dit 36x24. Dus 2 beeldjes met een 4:3 verhouding naast elkaar.
De ouderwetste tv bestaat langer dan de breedbeeld tv. Dat wil niet zeggen dat de ouderwetse tv beter is!

Landschappen zijn mooier als ze breder zijn, portretten als ze minder vierkant zijn. Deels smaak, grotendeels feit.

[ Voor 41% gewijzigd door Universal Creations op 12-08-2015 20:35 . Reden: Gebruik voortaan de "wijzig" knop ipv dubbelposten ]

Aspect ratio discussie is verplaatst: Beeldverhoudingen en voorkeuren
Ik moet nog wel wat stukjes gaan knippen en plakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb in juni mijn dSLR verkocht. Deze heb ik 2 jaar geleden gekocht met als doel het fotograferen tot hobby te maken omdat ik graag mijn huis 'volhang' met mooie, zelfgemaakte foto's van verre reizen. Na 2 vakanties kwam ik er achter dat het meeslepen van de dSLR te veel moeite kost en daarom heb ik deze verkocht. Daarom ben ik nu op zoek naar een compacte camera met goede prestaties (bij voorkeur grote sensor) tegen een gering budget.

250 - 400 euro. Bij voorkeur rond de 300.
Nee.
Koop je de camera met een specifiek doel?
Maken van familie foto's (kindje op komst), het maken van standaard vakantiefoto's en eigenlijk ben ik nog steeds heel erg geïnteresseerd in fotografie waardoor ik hoop hier in de toekomst meer mee te gaan doen bijvoorbeeld landschappen bij verre reizen. Lenzen wisselen zie ik mezelf (voorlopig) niet doen. Voornamelijk dus point-and-shoot.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Nee.
Gezien de bewegingen bij de baby is dat een pre.
Belangrijkste wens is zo compact mogelijk, goede en snelle autofocus en een goede kwaliteit foto's. Ik ga niet direct in low-light fotograferen maar goede prestaties in het donker vind ik niet onbelangrijk.

Welke opties heb je zelf gevonden?
pricewatch: Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Zwart : (relatief) compact, goede fotoprestaties in low-light, LCD-tilt, trage focus kan lastig zijn bij baby foto's, goede reviews.

pricewatch: Canon EOS M + EF-M 18-55 f/3.5-5.6 IS STM + Speedlite 90EX Zwart : is eigenlijk te groot met de kitlens.

pricewatch: Nikon 1 J4 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 Zwart : compact, snelle auto focus, kleinere sensor, ruis in low-light, laagste prijs. De vraag is of je als point-and-shoot fotograaf duidelijk het verschil qua fotokwaliteit gaat merken door de kleinere sensor tegenover bijvoorbeeld de A5000.

Alternatief
Een compactcamera zou een alternatief kunnen zijn wat qua compactheid natuurlijk het beste aansluit. Daarbij vind ik het dan wel weer jammer dat ik niet met lenzen kan experimenteren. De RX-100 zou dan een goede optie zijn, maar momenteel kan ik een Nikon P340 voor 150 euro kopen, ook interessant.

De Sony A5100 sluit goed aan vanwege de snelle autofocus maar is boven budget. Tweedehands ook niet aan te komen voor een mooie prijs en de voorkeur gaat uit naar nieuw.

Dubio
Fotokwaliteit is voor mij het belangrijkst, waarbij autofocus ook snel en goed moet werken. Bij voorkeur heb ik een zo groot mogelijke sensor met een zo compact mogelijke camera (RX-100). Als ik echter een compactcamera neem dan denk ik dat de P340 voor 150 euro gezien het prijsverschil met de RX-100 de beste koop is. Qua systeemcamera lijkt de Nikon 1 J4 het beste aan te sluiten vanwege de snelle auto focus, maar de A5000 schijnt beter te presteren, mogelijk door de grotere sensor.

Nu we een baby gaan krijgen moeten we toch altijd een tas met babyspullen meenemen, dus een tas met een systeemcamera erbij is dan ook weer niet zo erg.

Het lastige aan reviews vind ik dat ik zelf geen expert ben en dus niet in kan schatten of ik op de Auto stand het verschil ga zien tussen een P340 en een A5000 en het verschil ga merken tussen de Nikon 1 J4 (snelle auto focus) en de A5000 (trage auto focus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
Rx100 is beste optie als je niet wil zeulen en geen lenzen gaat wisselen.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:23
Furfoot schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:15:
Die afweging had XeNeRgY ook al gemaakt, maar blijkbaar was het bekraste scherm niet het enige probleem. Altijd lastig als camera-keuzes van iemand in twee verschillende forumtopics wordt besproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:39

bobcom

Dedicated dabbler

(jarig!)
Met een beetje rondneuzen kun je ook een Fuji x-a1 met 16-50 mm vinden binnen je budget. Een stap verder: zie een x-e1 body en een 16-50 bij elkaar te sprokkelen (gebruikt, momenteel min. €375 op mp), dan heb je een leuke eerste schrede op een mirrorless groeipad gezet.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Furfoot schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:15:
De vraag die ik vooral heb is of het verschil in foto kwaliteit tussen de RX-100 en bijvoorbeeld de A5000 (vanwege de grotere sensor) duidelijk zichtbaar is. Het lastige is het vinden van reviews tussen een compact en een systeem camera die echt een goed vergelijk maken en niet alleen de 'specs' sites. Wat ik op dpreview lees is dat de RX-100 zeker niet minder is als de A5000 met de kitlens. Op andere websites lees je echter weer dat een systeemcamera dSLR kwaliteit haalt, dat doet een compactcamera natuurlijk niet. Al is de laatste compactcamera die ik gebruikt heb zo'n 8 jaar oud :+
bobcom schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:26:
Met een beetje rondneuzen kun je ook een Fuji x-a1 met 16-50 mm vinden binnen je budget. Een stap verder: zie een x-e1 body en een 16-50 bij elkaar te sprokkelen (gebruikt, momenteel min. €375 op mp), dan heb je een leuke eerste schrede op een mirrorless groeipad gezet.
Dat rondneuzen is gelukt, maar ik zie wel dat de 16-50mm bij de Fuji enorm veel groter is dan bij de J4 of A5000 op Camerasize. Wel een fantastische camera qua fotokwaliteit als ik dat zo lees.

[ Voor 30% gewijzigd door Aghanim op 17-08-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Ik heb wat voor je rondgezocht. De Canon M staat bekend om trage AF, dus zou ik niet doen. Met een systeemcamera heb je meer uitbreidingsmogelijkheden als je weer zin hebt in fotograferen, maar een compactcamera is kleiner.

Als de grootte geen probleem is, zou ik kiezen voor de G6, omdat die ook erg goed filmt en een zoeker heeft. Dat filmen is erg prettig als je een kleintje hebt en die zoeker is heerlijk als je buiten in de zon de lcd niet goed kunt zien.

Lijstje:
Demo Panasonic GF6 met lens €229
http://www.fotohanskeuzek...zwart--14-42mm--demo.html

Occasion Panasonic G6 met lens €299
http://www.fotohanskeuzek...6--14-42mm-als-nieuw.html

Nieuwe Panasonic GF6 met lens €339
http://www.fotokonijnenbe...mix-dmc-gf6-zwart-14-42mm

Nieuwe Panasonic GM1 met lens €399
http://www.fotokonijnenbe...mix-dmc-gm1-12-32mm-zwart

Nieuwe Olympus E-PL6 met lens €319
http://www.kamera-express...zwart-14-42mm-ii-r-zwart/

Nieuwe Sony A5000 met lens €349
http://www.foka.nl/outlet...16-50mm-zwart-foka-outlet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Kwintessens schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:43:
[...]

Ik heb wat voor je rondgezocht. De Canon M staat bekend om trage AF, dus zou ik niet doen. Met een systeemcamera heb je meer uitbreidingsmogelijkheden als je weer zin hebt in fotograferen, maar een compactcamera is kleiner.

Als de grootte geen probleem is, zou ik kiezen voor de G6, omdat die ook erg goed filmt en een zoeker heeft. Dat filmen is erg prettig als je een kleintje hebt en die zoeker is heerlijk als je buiten in de zon de lcd niet goed kunt zien.

Lijstje:
Demo Panasonic GF6 met lens €229
http://www.fotohanskeuzek...zwart--14-42mm--demo.html

Occasion Panasonic G6 met lens €299
http://www.fotohanskeuzek...6--14-42mm-als-nieuw.html

Nieuwe Panasonic GF6 met lens €339
http://www.fotokonijnenbe...mix-dmc-gf6-zwart-14-42mm

Nieuwe Panasonic GM1 met lens €399
http://www.fotokonijnenbe...mix-dmc-gm1-12-32mm-zwart

Nieuwe Olympus E-PL6 met lens €319
http://www.kamera-express...zwart-14-42mm-ii-r-zwart/

Nieuwe Sony A5000 met lens €349
http://www.foka.nl/outlet...16-50mm-zwart-foka-outlet
Bedankt voor de moeite, echt top! Ik ga eens aan het vergelijken. De GM1 vind ik ook een interessante optie, eens kijken of die eventueel tweedehands te koop is. Heb overigens een X-A1 gevonden met 16-50 voor 200 euro, wellicht is dat ook een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Aghanim schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 22:10:
[...]

Bedankt voor de moeite, echt top! Ik ga eens aan het vergelijken. De GM1 vind ik ook een interessante optie, eens kijken of die eventueel tweedehands te koop is. Heb overigens een X-A1 gevonden met 16-50 voor 200 euro, wellicht is dat ook een goede optie.
Een X-A1 met 16-50 voor €200 is een koopje. Neem aan tweedehands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Kwintessens schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 22:57:
[...]

Een X-A1 met 16-50 voor €200 is een koopje. Neem aan tweedehands?
Ja tweedehands, vandaag opgehaald. Camera is van oktober 2014 inclusief aankoopbon en ziet er als nieuw uit. Alles wat ik zo'n beetje kon testen werkt prima, de verkoper was een echte hobbyist die ook 2 topmodellen van Fuji in gebruik had. Daarom gebruikte hij deze camera niet meer. Heeft nog vanalles uitgelegd en als de camera de komende dagen niet bleek te bevallen moest ik maar even contact opnemen om hem terug te brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Cool. Mooie deal waar je veel plezier van gaat hebben. Gefeliciteerd! 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Kwintessens schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:07:
[...]

Cool. Mooie deal waar je veel plezier van gaat hebben. Gefeliciteerd! 😃
Thx! Eerste indruk is in elk geval goed. Wel even wennen aan het gewicht van de lens in relatie tot de camera maar dat komt vanzelf goed. Bedankt voor het meedenken in elk geval, erg fijn :)

Verwijderd

Tot €1.000
Nog niks
-Landschappen –Personen –De Maan!
Niet super belangrijk
Nee
Liefst oplaadbare batterij, liefst normale geheugenkaart (dat is SD dacht ik?) en het geeft niet als die compact of groot is.
Hiervoor koop ik wel verschillende lenzen

Is bijvoorbeeld de Canon EOS 7D een geschikt type voor mij volgens jullie?
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

7D zou ik niet doen en al helemaal niet met dit budget en pakt ook geen normale geheugenkaarten (Moet Compact Flash in). Met alleen de body zit je al bijna aan je budget en dan hou je bijna geen geld over voor objectieven.

Zou ik denk ik eerder naar een wat goedkopere body kijken zodat je nog wat geld overhoud voor een lichtsterke lens (voor personen portretten) en eventueel een tele lens (voor de maan). Bijvoorbeeld een Nikon D5200 met kitlens waardoor je nog wat overhoud voor een extra lens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:23:
Is bijvoorbeeld de Canon EOS 7D een geschikt type voor mij volgens jullie?
_/-\o_
Dit is net zoiets alsof je vraagt of je met een Passat van Utrecht naar Amsterdam kunt rijden. Ja, dat kan! Maar dat kan ook met een Fiat 500, en ook met de NS.

Wat je wilt is vrij standaard, behalve die maanfoto's. Wat verwacht je daar precies van? Het advies (voor de lens, maar misschien ook voor de body) hangt daar grotendeels vanaf.

Overigens zou ik nu geen 7D meer kopen, er zijn nu veel betere camera's op de markt, met een modernere en betere sensor.

Verwijderd

Bedankt voor het antwoord en meedenken! Mijn broertje had het toevallig over een Nikon D5300, dus dan ga ik hier verder naar kijken en de juiste lenzen erbij zoeken.
Als je de maan een beetje beetje beeldvullend wil hebben, dan heb je veel millimeters nodig.

• WiLLoW_TieN
D5200 idd en dan nog wat glas kopen ;)

B.v ; http://www.bcc.nl/nikon-s...5mm-vrii-objectief(77910)
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2015 @ 16:51:
Bedankt voor het antwoord en meedenken! Mijn broertje had het toevallig over een Nikon D5300, dus dan ga ik hier verder naar kijken en de juiste lenzen erbij zoeken.
Jij bent makkelijk om te praten van een Canon naar een Nikon!

Niet dat me dat iets uitmaakt wat voor merk je uiteindelijk kiest, maar het lijkt er niet op alsof er een visie achter zit.

Waarom koos je voor een Canon 7D? Waarom kies je nu voor een Nikon D5300?

Knopjes, bediening, degelijkheid, kwaliteit, snelheid, kleurechtheid, mogelijkheden, ...

WiLLoW_TieN heeft een Nikon D5200 met een Tamron 18-270 lens. Zijn advies is dan ook zijn body, en als je 'm een suggestie laat doen voor een lens, dan zal hij een Tamron 18-270 aanbevelen. En als je een Sony A58 koopt met dezelfde Tamron 18-270 erbij, dan ben je voor 700 euro zelfs helemaal klaar!

Daar is helemaal niks mis mee, je kunt daar prachtige foto's mee maken. Alleen heb je voor landschappen misschien meer aan een 35mm prime, en moet je voor de maan een goed stevig statief hebben met een 600mm lens.

Bedenk wat je voor je hobby nodig hebt, en controleer hoe je dat bij elkaar kunt krijgen, voordat je je 1000 euro uit gaat geven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Soulia

Ik denk dat ik voor nu een aardig bereik heb met de D5200: kitlens 18-105mm en een Tamron 70-300mm. Dat moet te verkrijgen zijn voor onder de €850,00 en dan kan je een hele tijd vooruit en sparen voor wat prime lenzen voor portret of landschappen.

Zo zou ik het doen. Eh, zo doe ik het ook :)
Maar fotografeer jij ook de maan, Tuintje?

• WiLLoW_TieN
ikweethetbeter schreef op donderdag 03 september 2015 @ 19:21:
[...]

WiLLoW_TieN heeft een Nikon D5200 met een Tamron 18-270 lens. Zijn advies is dan ook zijn body, en als je 'm een suggestie laat doen voor een lens, dan zal hij een Tamron 18-270 aanbevelen.
Nee dat zou ik niet doen ! Maar een D5200 is een erg goede camera voor die prijs.
Welke lens iemand koopt moet diegene helemaal zelf weten. Niet iedereen wil een superzoom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op donderdag 03 september 2015 @ 19:21:
[...]

Jij bent makkelijk om te praten van een Canon naar een Nikon!

Niet dat me dat iets uitmaakt wat voor merk je uiteindelijk kiest, maar het lijkt er niet op alsof er een visie achter zit.

Waarom koos je voor een Canon 7D? Waarom kies je nu voor een Nikon D5300?

Knopjes, bediening, degelijkheid, kwaliteit, snelheid, kleurechtheid, mogelijkheden, ...

WiLLoW_TieN heeft een Nikon D5200 met een Tamron 18-270 lens. Zijn advies is dan ook zijn body, en als je 'm een suggestie laat doen voor een lens, dan zal hij een Tamron 18-270 aanbevelen. En als je een Sony A58 koopt met dezelfde Tamron 18-270 erbij, dan ben je voor 700 euro zelfs helemaal klaar!

Daar is helemaal niks mis mee, je kunt daar prachtige foto's mee maken. Alleen heb je voor landschappen misschien meer aan een 35mm prime, en moet je voor de maan een goed stevig statief hebben met een 600mm lens.

Bedenk wat je voor je hobby nodig hebt, en controleer hoe je dat bij elkaar kunt krijgen, voordat je je 1000 euro uit gaat geven!
Eens met je advies, maar dat van die 35mm voor landschappen snap ik niet helemaal. Waarom dat?

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op donderdag 03 september 2015 @ 19:31:
Maar fotografeer jij ook de maan, Tuintje?
Nee, maar ik snap ook niet helemaal wat dat te heeft met wat ik heb, en wat een optie zou kunnen zijn om te starten. Let wel, ik doe geen aanbeveling van welk toestel hij moet kopen. De D5200 is geen heilig toestel, er zijn ook andere merken die een leuk toestel op de markt gezet hebben. Maar het is wel een ontzettend fijn toestel en je kan er de maan mee fotograferen als je wilt en er het juiste objectief voor hebt.

Maar waarom vraag je zoiets aan mij? Waar wil je naar toe met je vraag?

• ICT Consultant
Universal Creations schreef op donderdag 03 september 2015 @ 20:39:
[...]

Eens met je advies, maar dat van die 35mm voor landschappen snap ik niet helemaal. Waarom dat?
Ik zou een (Sigma) 18-35 f/1.8 overwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, bij nader inzien zou ik voor landschappen ook een voor APS-C echte groothoek kiezen. Het was gewoon de eerste prime die me te binnen schoot.
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:35:
[...]

Nee, maar ik snap ook niet helemaal wat dat te heeft met wat ik heb, en wat een optie zou kunnen zijn om te starten. Let wel, ik doe geen aanbeveling van welk toestel hij moet kopen. De D5200 is geen heilig toestel, er zijn ook andere merken die een leuk toestel op de markt gezet hebben. Maar het is wel een ontzettend fijn toestel en je kan er de maan mee fotograferen als je wilt en er het juiste objectief voor hebt.

Maar waarom vraag je zoiets aan mij? Waar wil je naar toe met je vraag?
Jij geeft een advies. Dan mag je verwachten dat je je inleeft in de situatie van de vraagsteller, dat je niet gewoon datgene wat jij hebt als ultieme set voor alles presenteert.

[ Voor 73% gewijzigd door Universal Creations op 04-09-2015 09:40 . Reden: Dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik presenteer helemaal niet dat de D5200 met what ever lens het walhalla is, dat zeg ik ook niet integendeel zelfs. Ik geef aan wat ik heb en met welke lens en dat je daar een mooie set aan hebt. Daarnaast kan je door sparen voor betere lenzen of prime lenzen.

Landschappen/personen/maan. Voor die eerste twee kan je voor eerst uit de voeten met een 18-105mm kitlens en een aanvulling als de 70-300mm of een prime. Wat je voor de maan nodig hebt geen idee, maar wel wat meer dan 300mm.

Je kan ook alleen een body kopen en een prime naar keuze en of interesse.

Gebruik even de 'wijzig' knop, dan heb je geen dubbelpost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 00:34:
Ik presenteer helemaal niet dat de D5200 met what ever lens het walhalla is
Dat zeg je ook niet, je zegt dat het een goede set is als antwoord op Soulia (je begint met "@Soulia").

Dus dan moet je er landschappen en de maan mee moeten kunnen fotograferen.
dat zeg ik ook niet integendeel zelfs.
Dus nu zeg je dat het een slechte set is??? 8)7
:)
Ik geef aan wat ik heb en met welke lens en dat je daar een mooie set aan hebt. Daarnaast kan je door sparen voor betere lenzen of prime lenzen.
Goede sets… neem een willekeurige actuele DSLR met kitlens, en je hebt een goede set om mee te beginnen. Beetje algemeen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:03

Barrycade

Through the...

Wellicht zou je wat minder naar je nickname moeten reageren....

Als hij 1000 euro aan een camera wil stuk slaan. Wie zijn wij om daar over te oordelen?

We geven hier allemaal goed bedoelde adviezen. Dus ga nu niet iemand afzeiken omdat hij de D5200 adviseert.

Ik zou eerder een D3300 / 750D met 17-50/55 2.8 adviseren. En als het budget het toelaat dat te upgraden naar een D5300 of een 760D.

Betere lens dan de kitlenzen en ook betere verkoop waarde indien de hobby toch niet lekker uitpakt. Die 18-35 1.8 is gaaf, maar beperkt in mijn ogen voor een starter.

Maar hé dit is ook maar een mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit:

Sorry, laat maar.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2015 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barrycade schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 11:26:
Wellicht zou je wat minder naar je nickname moeten reageren....
Wellicht zou je geen barricades voor anderen moeten opwerpen...

Een nickname is een nickname, beoordeel de bijdrage op de inhoud! Ik zie een vraag van Soulia, en probeer rekening te houden met de wensen van hem in mijn antwoord.
Als hij 1000 euro aan een camera wil stuk slaan. Wie zijn wij om daar over te oordelen?
Prima. Van mij mag hij 10.000 euro uitgeven aan een body plus lenzen. Dat boeit me niks! Maar hij stelt hier een vraag, hij verwacht dat hij met zijn camera en objectieven foto's van landschappen en de maan kan maken. En dan kun je je afvragen of die 1000 euro goed besteed is. Dat is, neem ik aan, ook de reden dat hij hier een vraag stelt.
We geven hier allemaal goed bedoelde adviezen. Dus ga nu niet iemand afzeiken omdat hij de D5200 adviseert.
Ik zeik niemand af. Ik zet alleen een reactie in perspectief. Als iets goed werkt voor Jan, dan hoeft het nog niet goed te zijn voor Kees of Piet, dat hangt van verschillende zaken af.
Ik zou eerder een D3300 / 750D met 17-50/55 2.8 adviseren. En als het budget het toelaat dat te upgraden naar een D5300 of een 760D.
Ja, dat kan, alleen dat is een grotere investering dan een body met kitlens. Dat doe je dus voornamelijk als die extra investering meerwaarde heeft voor de vraagsteller.
Betere lens dan de kitlenzen en ook betere verkoop waarde indien de hobby toch niet lekker uitpakt. Die 18-35 1.8 is gaaf, maar beperkt in mijn ogen voor een starter.
Wel beperkt, maar zoals ICT Consultant aangaf, wel geschikt voor landschappen. En, op 35mm, ook enigszins te gebruiken voor portretten.
Maar hé dit is ook maar een mening.
Klopt. Het is aan de vraagsteller om alle meningen bij elkaar te vegen en te wegen, zodat hij een weloverwogen besluit kan nemen om z'n geld aan op te maken.

Komt er nog een mening van mij bij:
Een Nikon D5200 of D5300 met 18-140mm lens (let op kitaanbiedingen) en een Sigma 150-600 telezoom. Geschikt voor bijna alles, inclusief de maan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een dikke telelens aanschaffen voor enkel maanfoto's vind ik beetje onzin. Je kunt dan nog beter kijken voor een 500mm spiegellens voor dat soort doeleinden. De maan is erg helder en een foto van de maan vereist geen mooie bokeh, dus een spiegellens is dan prima en goedkoop.
Als je veel tele nodig hebt voor andere doeleinden, zoals vogels fotograferen, dan is een Tamron of Sigma 150-600 wel een mooie, maar zeker geen goedkope optie (vergeleken met andere 600mm lenzen wel goedkoop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 23:18
Ik heb de maan geprobeerd met een spiegellens (800mm), was niet tevreden, te wazig.
Ik heb ook met mijn 70-300vr de maan gefotografeerd. Iets kleiner maar betere kwaliteit waardoor ik hem ook nog inzoomen, dat zag je nauwelijks (tenminste als je hem niet op een poster afbeeldt).

En inderdaad, de maan fotografeer je vaak maar 1x, dat is 1 goede foto, zonde om er zoveel extra geld in te stoppen. Tenzij je andere plannen hebt natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt ook slechte spiegellenzen. De Tamron 500/8 schijnt best goed te zijn, maar de Samyang 500/8 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:35:
Je hebt ook slechte spiegellenzen. De Tamron 500/8 schijnt best goed te zijn, maar de Samyang 500/8 niet.
Dat is vreemd dan
Het is de zelfde lens namelijk
Je heb er ook een sigma versie van
En veel anderen spook merken
Er is trouwens een update van die
Lens
500/6 merk ( sigma tamron )
Kosten 140euro op ebay

Acties:
  • 0 Henk 'm!
500/6? Daarnaast is de Tamron al een hele oude lens en bovendien niet zo slecht als je denkt: http://www.photozone.de/R...view--test-report?start=1
Is die Sigma wel dezelfde? Ziet er anders uit. De Samyang (en Rokinon etc.) zijn sowieso nieuwer en ander ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41

EXX

EXtended eXchange

Voor spiegellenzen geldt hetzelfe als voor refractorlenzen: "if you pay peanuts, you get monkeys".

Ik gebruik zelf een Minolta AF 500mm F8 Reflex. Die was (voor Sony het lens uit het assortiment nam) iets van 750 euro. Omdat deze lens AF heeft, zal het duurder zijn dan een "standaard" spiegellens, maar toch: voor 150 euro kan het nooit veel soeps zijn.

Hou er ook rekening mee dat je bij een maanfoto door kilometers atmosfeer zit te fotograferen. Weersomstandigheden zijn dan nogal van invloed; het kan vrijwel nooit een haarscherpe foto opleveren.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:23:
500/6? Daarnaast is de Tamron al een hele oude lens en bovendien niet zo slecht als je denkt:
Hoi heb je gemailt met foto's en type van deze modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EXX schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 21:00:
Voor spiegellenzen geldt hetzelfe als voor refractorlenzen: "if you pay peanuts, you get monkeys".

Ik gebruik zelf een Minolta AF 500mm F8 Reflex. Die was (voor Sony het lens uit het assortiment nam) iets van 750 euro. Omdat deze lens AF heeft, zal het duurder zijn dan een "standaard" spiegellens, maar toch: voor 150 euro kan het nooit veel soeps zijn.

Hou er ook rekening mee dat je bij een maanfoto door kilometers atmosfeer zit te fotograferen. Weersomstandigheden zijn dan nogal van invloed; het kan vrijwel nooit een haarscherpe foto opleveren.
Het is ook de enige met AF... Dat maakt ook wel een behoorlijk verschil in prijs. Er zijn genoeg oude 150euro primes die goed presteren, dus prijs hoeft niet bepalend te zijn. Een spiegellens heeft veel nadelen, maar voor astrofotografie vallen die nadelen wel mee. De eerder genoemde Tamron 500/8 is een prima spiegellens, maar niet te vergelijken qua beeldkwaliteit met een moderne zoom/prime telelens zoals bijvoorbeeld een Tamron 150-600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Niet vergeten dat je met veel pixels op je sensor meer kan croppen om het onderwerp beeldvullend te krijgen, ook iets dat misschien belangrijk kan zijn. Enfin, dan ben je eigenlijk je sensoroppervlak aan het verkleinen, niet altijd even wenselijk. Toch, birdies (fotografen die vogels fotograferen) geilen vaak op reach, zelfs als dat een kleinere sensor betekent; heb ik toch de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een kleinere sensor heb je ook minder pixels doorgaans....
Vandaar dat het gaat om pixeldichtheid en niet om cropfactor in dergelijke situaties. Met een 5Ds heb je evenveel bereik als met een 70D bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Doorgaans wel, maar de huidige APS-C-sensoren met 24MP hebben een dichtheid die pas overtroffen wordt door de top van de fullframes: 5Ds, ɑ7RII, etc.

[ Voor 9% gewijzigd door RuddyMysterious op 05-09-2015 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een revieuw
Over de tamron 500mm spiegel lens
Leuk als je de maan wilt schieten
Lenzen kan je vinden voor 100euro tot 200 euro via ebay

http://www.photozone.de/R...nikon-review--test-report

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 23:18
Universal Creations schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:35:
Ok ik had een Samyang (ja ander merk maar was hetzelfde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 12:17:
Hier een revieuw
Over de tamron 500mm spiegel lens
Leuk als je de maan wilt schieten
Lenzen kan je vinden voor 100euro tot 200 euro via ebay

http://www.photozone.de/R...nikon-review--test-report
Ahum: Universal Creations in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik (+gf) ben ook op zoek naar een nieuwe digitale camera.
Hij zal gebruikt gaan worden binnenshuis (baby en familie pix, kleine op komst), maar ook uitstapjes vakanties kinderboerderij etc etc. Maak graag foto's zonder flits om sfeer te behouden en nachtfoto's buiten vind ik ook gaaf.
Filmpjes maken moet hij ook kunnen, maar van ondergeschikt belang. Als ik dat gebruik graag wel met vlotte focus.
Daarnaast wil ik hem zelf gebruiken voor auto- en architectuurfotografie. Met name dit laatste is de reden voor mij om een serieuzer camera te kopen en liefst een dslr. Ik irriteer mij namelijk rot aan de AF van compactcamera's die altijd net op iets focussen op alles behalve mijn onderwerp.
Mijn broer en zus hebben erg fijne compacte camera's; de Sony RX100 (MK1) en een Sony Alpha5000. Erg Prettige dingen maar ik mis een handige handmatige focus. Mijn broer gebruikt op zijn RX100 wel handmatige focus, maar dan met de gele stipjes om te zien wat scherp is. Werkt niet echt optimaal en snel vind ik zelf.
Na het rondkijken en vasthouden is erg nog de Panasonic GF7 bijgekomen.

Die is lekker snel en nog compacter was wel handig is om mee te nemen. Maar aan de andere kant in een babytas of kinderwagen past ook wel een dslr vind ik (gf is nog niet helemaal overtuigd :P).

Een canon 700d vind ik tot nu toe ook wel wat wat betreft dslr. Nadeel is de prijs en het formaat tov de anderen.

Budget wat we in ons hoofd hadden was namelijk tegen de 350 euro. Maar voor een goede dslr zonder nadelen ben ik wel bereid wat meer te betalen.

Iemand nog andere aspecten waar op te letten? Of tips ter overweging.

[ Voor 13% gewijzigd door DopdeDouwer op 06-09-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 12:49
Kijk eens naar een Sony Alpha 5100 + 16-50 mm kitlens (of een 6000 als dat nog in je budget ligt). Uitstekende camera's op elk gebied, lees eens een paar reviews voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 20:13
Wat is je beschikbare budget? 600-700 euro bij een mooi model is er een mogelijkheid tot een kleine uitbreiding van het budget
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Mijn broer en vriendin hebben beide een Canon body incl. lenzen hiervoor. Tevens werkt school met Canon dus daar kan ik aan ''leen'' lenzen komen
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) speficiek doel is school, maar zal vooral er mee buiten de opdrachten mee gaan urbexen en actie gerelateerde fotos maken.
Graag zou ik een camera willen hebben met 60fps op 1080p (zodat er slomo's kunnen worden gemaakt) tevens een klapbaar schermpje, dit i.v.m. dit erg prettig vind met Urbexen.

Ik heb zelf al modellen van Sony gevonden, maar niet een duidelijk antwoord als deze modellen ondersteuning voor Canon lenzen bieden (want als dit zo is dan is de keuze makkelijk haha) verder lijkt me de 600D of eventueel een 2e handse 70D ook leuk, alleen filme deze geen 60fps op 1080p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
@Joey54:
Sony systeemcamera's bieden geen echte ondersteuning voor Canon lenzen. Je kunt ze met adapters ('dom' of slim) wel gebruiken maar dan zonder autofocus of zeer trage autofocus (icm een slimme adapter met contacten). De enige Sony camera waarmee dit wel redelijk goed werkt is de A7R II dankzij een nieuw AF systeem, maar ook alleen met een select aantal lenzen. Maar die camera ligt ver buiten budget.

Ik weet niet hoe realistisch het is dat je van iedereen continu lenzen leent (is niet altijd handig en mogelijk), maar als dit erg belangrijk is, dan zou ik inderdaad voor een Canon kiezen. In dat geval heb je echter ook een of meer lenzen nodig, want je wilt neem ik aan niet 100% afhankelijk zijn van anderen. Dat maakt een goed antwoord lastig. Wat voor lens of lenzen zou je willen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joey54
Adapters er tussen is niet echte een optie
Die adapters met full af opties en zoom voor lens motor zijn erg duur
Kosten kunnen oplopen tot wel 300euro voor zo adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Joey54:
Yero heeft al een mooi verhaal verteld, waar ik het helemaal mee eens ben.

Als je lenzen lenen belangrijk vindt, ga dan voor een Canon DSLR.

Als je filmen belangrijk vindt, ga dan voor een ILC, die camera's zijn daar doorgaans wat beter voor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
Geen systeemcamera van sony maar de dslr (a58k bijv)

Yero heeft idd een heel mooi verhaal, ik denk ook dat ik dan voor de canon ga.

Qua lenen, ik wil zelf ook lenzen gaan kopen, echter als ik bepaalde gelegenheden een bepaalde lens nodig he. Is het wel handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joey54 schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:03:
Geen systeemcamera van sony maar de dslr (a58k bijv)
Begrijp ik je goed, heb je nu een Sony A58?

Kwalitatief gezien is dat een goede camera met een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding! Daar gaat een Canon body met kitlens niet overheen.

Als je gebruik wilt maken van Canon toplenzen, dan snap ik dat je voor een Canon body kiest. Maar als je gewoon leuk foto's en films wilt maken, koop dan een Sony A58 met Sony 18-135mm lens erbij! De 20 megapixel Sony sensor uit de A58 zet alle Canon 18 megapixel sensoren te kijk, en maakt ook "gehakt" van de Canon 20 megapixel sensor.

Voordat je denkt dat Canon slecht is: wees gerust, dat is niet zo. Canon maakt zeer goede camera's, en er kan weinig tippen aan een Canon body (zelfs één met een 18 MP sensor) met een top L objectief; het glas is vaak belangrijker dan de sensor.

Maar toch, vlak de A58 niet uit, dat is een camera die tot veel meer in staat is dan z'n prijs doet vermoeden! En door z'n SLT ontwerp is hij beter in filmen dan de meeste D-SLR's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:14:
[...]

Als je gebruik wilt maken van Canon toplenzen, dan snap ik dat je voor een Canon body kiest. Maar als je gewoon leuk foto's en films wilt maken, koop dan een Sony A58 met Sony 18-135mm lens erbij! De 20 megapixel Sony sensor uit de A58 zet alle Canon 18 megapixel sensoren te kijk, en maakt ook "gehakt" van de Canon 20 megapixel sensor.
Dat is wel wat overdreven hoor. Die Sony sensor is goed maar maakt echt geen gehakt van de Canon APS-C sensoren. Enige waarin die sensor het iets beter doet is Dynamic Range bij ISO 100. Daarna is het verschil zo klein en na ISO 400 is over het algemeen de Canon Sensor de betere door dat er geen lichtdoorlatende spiegel voor zit welke 1/3 stopt licht tegen houd. Daarnaast is de 20MP sensor van Canon qua ruis over de hele range net iets beter. Dus gehakt maken van Canon sensors is wat overdreven.

De 70D is een goede optie ook als video belangrijk is gecombineerd met een STM lens heb je een goede combinatie welke ook goed is in AF tijdens video en vloeiend en goed de AF verplaatst. Veel andere camera's doen dit veel minder vloeiend en laten nog wel eens het effect zien dat ze voorbij de focus gaan en dan weer terug. Dat gecombineerd met een lens die nog al last heeft van focus breathing geeft dat geen goede resultaten. Dus dat blijft opletten bij kiezen van camera en lens.

Dus als je de Canon 70D met een 18-135mm STM of 18-55mm STM kan vinden 2de hands dan heb je een mooie camera die ook goed geschikt is voor video dat gecombineerd met een Touchscreen om de focus aan te tikken en ook nog het draaibare scherm heb je een goede set. Enige wat je mist is de 60 fps tijdens het filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:00
ikweethetbeter schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:14:
[...]

Begrijp ik je goed, heb je nu een Sony A58?

Kwalitatief gezien is dat een goede camera met een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding! Daar gaat een Canon body met kitlens niet overheen.

Voordat je denkt dat Canon slecht is: wees gerust, dat is niet zo. Canon maakt zeer goede camera's, en er kan weinig tippen aan een Canon body (zelfs één met een 18 MP sensor) met een top L objectief; het glas is vaak belangrijker dan de sensor.

Maar toch, vlak de A58 niet uit, dat is een camera die tot veel meer in staat is dan z'n prijs doet vermoeden! En door z'n SLT ontwerp is hij beter in filmen dan de meeste D-SLR's.
Mwa, heb aardig zitten pielen maar eigenlijk lijkt de 700D het aardig veel beter te doen en op alle ISO's meer detail te tonen: http://www.dpreview.com/r...8422&y=0.5295527458010947

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Laatst online: 12:06

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ventieldopje schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:22:
[...]

Mwa, heb aardig zitten pielen maar eigenlijk lijkt de 700D het aardig veel beter te doen en op alle ISO's meer detail te tonen: http://www.dpreview.com/r...8422&y=0.5295527458010947
Maar ook iets meer ruis, vooral in het donkere gebied rondom het borsteltje valt het op. Die D5300 is aardig clean :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
@ikweethetbeter. Nee momenteel heb ik er (nog) geen. Maar het was meer een verbetering:) .

Ik denk inderdaad dat ik ga kijken voor een 2e handse 70D. Dan mis ik maar het op 1080p 60fps filmen. Want er wordt me al afgeraden om met adapters te gaan werken en zelf zag ik al dat het aanbod van lensen (nieuw of 2ehands) voor een canon of nikon vele male groter is als sony. Tevens als ik een Canon 70d (of 700d ?) haal kan ik al iets meer mee uit de voeten omdat ik daar al wat lenzen voor kan lenen. Bedankt voor de tips!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr Pingu schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:40:
Maar ook iets meer ruis, vooral in het donkere gebied rondom het borsteltje valt het op. Die D5300 is aardig clean :)
Cleaner maar minder detail op sommige plekken. Ruisreductie zit helaas dus al in de RAW van de D5300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Joey54

Je moet inderdaad niet met adapters gaan werken op een DSLR, op een (top) mirrorless zoals de A7 kan dat eventueel wel; doordat de spiegelconstructie mist, moet er sowieso extra afstand worden gecreëerd als je een SLR lens op een mirrorless body zet.

Een 70D doet het, door z'n fasedetectie op de sensor, goed met filmen. Er past Canon kwaliteitsglas op. Zet er een snelle stille lens op en je maakt prachtige foto's en films!

En 60 fps… het nut daarvan vind ik overschat, tenzij je veel met slowmotion effecten doet. Maar dan is 120 of 240 fps nog weer beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joey54
Ik zelf gebruik een dslr voor foto's
Maar voor films gebruik ik een
Panasonic gf2 met hacksoftware
De software geeft mij 1080p 30fps

Die panasonic kost gebruik niet zo veel (150euro heb je er al een) (sony nex-5 kan je ook vinden)

Misschien dat je opdezelfde manier meer opties heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:00
Met een GF2 zit je wel weer met adapters waardoor je AF wel grotendeels kan vergeten, de 70D doet dat veel beter door de speciale AF pixels. Goed, naar mijn mening moet je AF tijdens het filmen sowieso niet gebruiken maar toch.

Voor de 70D is er Magic Lantern waar je oa. ook de bitrate mee kan bepalen en met sommige modellen zelfs RAW kan filmen. Als je niet in RAW filmt blijf je welliswaar te maken hebben met de wat zachtere output en de codec die wat ruk is maar de verhoogde bitrate verzacht dit leed wat. Het is maar net wat je er mee wil :) Persoonlijk film ik veel liever met een DSLR dan met een lichte camera, daar ga je zo van trillen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:15:
Met een GF2 zit je wel weer met adapters waardoor je AF wel grotendeels kan vergeten
Ik neem aan dat de 70D dan voor foto's is bedoeld, en de GF2, met z'n eigen lenzen, voor video. Dus geen adapters...
Goed, naar mijn mening moet je AF tijdens het filmen sowieso niet gebruiken maar toch.
Waarom niet? Stoppen met filmen, focussen, en weer beginnen met filmen? Of alleen stilstaande onderwerpen filmen? AF werkt doorgaans veel fijner dan MF!
Persoonlijk film ik veel liever met een DSLR dan met een lichte camera, daar ga je zo van trillen.
Een DSLR is niet gemaakt om lang in de filmhouding vast te houden, daar is een videocamera meer geschikt voor. Met een eenbeen statief kun je makkelijke trillingvrij filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:25:
Waarom niet? Stoppen met filmen, focussen, en weer beginnen met filmen? Of alleen stilstaande onderwerpen filmen? AF werkt doorgaans veel fijner dan MF!
Uhm nee, gewoon filmen en dan manueel focussen tijdens het filmen. Zoals ze al een eeuw in de filmwereld doen.
Een DSLR is niet gemaakt om lang in de filmhouding vast te houden, daar is een videocamera meer geschikt voor. Met een eenbeen statief kun je makkelijke trillingvrij filmen.
Als je filmen echt serieus neemt, neem je een rig en hang je daar je camera in. Een monopod kun je ook prima onder een dslr plaatsen ;)

Pagina: 1 ... 72 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's