Wil je een interessante camera om je nek hebben hangen, of wil je gewoon mooie foto's maken?
V : Wat is je beschikbare budget?
A : Rond de 1000,- zou een mooi bedrag zijn (later kunnen we altijd nog de camera uitbouwen met benodigdheden)
Dat budget is ruim genoeg.
V : Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
A : Nee ik ben nieuw

Mooi, dan hoeven we daar niet op te letten, dan zijn alle keuzes nog te maken, en word je niet geremd in je keuzes. Je kunt nu dus echt de beste camera kiezen!
V : Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
A : Niet een speciaal doel, maar het zal vooral kiekjes van de kleinen en objecten zijn.
Dan volstaat een instapmodel van een willekeurig merk, voorzien van een leuke lens.
V : Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
A : Ja
In dat geval zou een ILC de voorkeur boven een DSLR hebben. En een lens die z'n werk snel en stil doet.
V : Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
A : Wel wenselijk.
Ook hier heeft een ILC de voorkeur.
V : Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
A : Niet van belang.
Zijn er geen eisen aan de draagbaarheid? Dat kan natuurlijk...
Zelf was ik al druk opzoek naar een leuke Canon 70D gegaan en wellicht een terug val naar de 700D maar aangezien daar de AF niet heel super van is vind ik dat een moeilijke terug stap.
Beide camera's hebben een goede AF, alleen die van de 70D is in LiveView beter.
Maar waarom Canon? Vanwege de naam? Advies vriend / familielid? Canon maakt goede camera's, maar er zijn nog 10 merken op te noemen die verdienstelijk camera's kunnen maken.
Als ik aan de slag zou willen gaan met een Canon 70D (als deze mij natuurlijk ook word geadviseerd) wat heb ik dan bijvoorbeeld nodig om de eerste foto's te schieten... denk de bijvoorbeeld aan geheugen kaartjes maar ook de eerste lens?
Heb je je zinnen al op een Canon 70D gezet, of heeft het nog zin om iets anders te adviseren? Misschien handig te vermelden, voordat iemand uitgebreid merk X of Y adviseert met onderbouwing en al, en jij toch voor de 70D gaat...
Elke body wordt geleverd met accu, maar misschien wil je een tweede voor erbij. Dat adviseer ik wel. Kijk even rond (bv Saake Shop) voor merkloze accu's, dat kan schelen.
Een kit komt (verrassing!) met een kitlens. Dit is een standaard lens, die in standaard omstandigheden prima voldoet. En het laat je relatief goedkoop kennismaken met je camera. Het is een goed startpunt voor een camera uitrusting. Een andere en/of betere lens kun je later kopen, als je weet wat je wilt en wat je mist met je huidige lens.
Een geheugenkaartje heb je ook nodig. Neem een kaartje dat voldoende groot is (bv 16GB) en voldoende snel (class 10 is snel, maar daarin zijn grote snelheidsverschillen; laat je voorlichten, maar niet oplichten).
Externe flitser, statief, dat heb je misschien wel of misschien niet nodig, maar dat heb je niet meteen nodig.
Vooral: bedenk wat voor foto's en films je wilt maken, en wat voor camera daar het beste bij past, en niet "ik wil een 70D, hoe kan ik m'n eisen zo draaien dat deze camera de uitkomst is"!