Tegenlicht? Center weight metering, bitches! ;-)
gewoon exposure compensation bitchesDevilsProphet schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:00:
ora et labora
Dit zijn tips voor iemand die op de "Auto" stand begint met fotograferen!DevilsProphet schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:00:
Eerst moeten de basishandelingen geautomatiseerd zijn, dan kun je vanuit daar verder.
Dat is precies wat ik zei...
Daarnaast is AF/AE Lock ook een leuke functie...
[ Voor 26% gewijzigd door ikweethetbeter op 25-06-2015 10:45 . Reden: Reactie op latere reactie toevoegen ]
Ik heb sinds 1 dag een Nikon D5200 + NIKKOR 18-140 mm lens. (Ik ben dus nog erg een beginneling op het gebied van spiegelreflexcamera's. Nu vroeg ik me af of het een goed idee was om een filter te kopen om voor de lens te doen, het lijkt mij een beetje eng om de lens zo 'open' te houden. Wat is jullie mening hierover? En zo ja, welk filter raden jullie aan? (Redelijk geprijsd)
Geen lens, maar een zonnekap is een betere bescherming als je er mee rondloopt. Ze zijn ook nog eens spotgoedkoop en voorkomen eerder flares dan ze veroorzaken.
Voor de 18-140 heb je de HB-32 nodig, maar een namaak is een stuk goedkoper en echt niet slechter: http://www.ebay.nl/sch/i....hood&LH_PrefLoc=2&_sop=15
Voor de 18-140 heb je de HB-32 nodig, maar een namaak is een stuk goedkoper en echt niet slechter: http://www.ebay.nl/sch/i....hood&LH_PrefLoc=2&_sop=15
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Veel plezier ermee!The Unbelievabl schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 15:51:
Ik heb sinds 1 dag een Nikon D5200 + NIKKOR 18-140 mm lens. (Ik ben dus nog erg een beginneling op het gebied van spiegelreflexcamera's.
Er hoeft geen filter op, sterker nog, een filter zal je foto's doorgaans niet beter maken. Een zonnekap is een betere bescherming.Nu vroeg ik me af of het een goed idee was om een filter te kopen om voor de lens te doen, het lijkt mij een beetje eng om de lens zo 'open' te houden. Wat is jullie mening hierover? En zo ja, welk filter raden jullie aan? (Redelijk geprijsd)
Alleen aan zee of in de bergen kan een UV of skylight filter toegevoegde waarde hebben. Kies dan wel een redelijk goede, bv B+W.
Ik weet niet beter dat het glas wat voor de sensor zit, UV-straling blokkeert.ikweethetbeter schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 15:58:
Alleen aan zee of in de bergen kan een UV of skylight filter toegevoegde waarde hebben. Kies dan wel een redelijk goede, bv B+W.
Een CMOS of CCD sensor is niet gevoelig voor UV. Er wordt dus niets gefilterd. Puur UV heeft optisch gezien geen enkele nut voor digitale fotografie. Een skylight filter (1A) heeft wel toegevoegde waarde. UV filters die richting skylight gaan hebben een beetje toegevoegde waarde.Universal Creations schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 16:00:
Ik weet niet beter dat het glas wat voor de sensor zit, UV-straling blokkeert.
Als je je prettiger voelt met een UV filter op je lens, dan moet je dat doen. Maar het optisch nut is nihil tot 0.
Verwijderd
Het enige wat ik heb, en ik ben ook pas bezig met een dslr, is een zonnekap die meegeleverd is en een polarisatiefilter. Volgens mij dekt dat de basis.The Unbelievabl schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 15:51:
Ik heb sinds 1 dag een Nikon D5200 + NIKKOR 18-140 mm lens. (Ik ben dus nog erg een beginneling op het gebied van spiegelreflexcamera's. Nu vroeg ik me af of het een goed idee was om een filter te kopen om voor de lens te doen, het lijkt mij een beetje eng om de lens zo 'open' te houden. Wat is jullie mening hierover? En zo ja, welk filter raden jullie aan? (Redelijk geprijsd)
Ongeveer 1 jaar geleden waren volgens deze review van Tweakers dit 4 de beste dSLR's voor beginners:
Ik vroeg me het volgende af: moesten jullie nu 1 jaar later deze lijst kunnen updaten, welke 4 modellen zouden er dan aan bod komen, of zou er weinig gewijzigd zijn
?
- Nikon D3300
- Sony Alpha 58
- Pentax K-500
- Canon EOS 1200D
Ik vroeg me het volgende af: moesten jullie nu 1 jaar later deze lijst kunnen updaten, welke 4 modellen zouden er dan aan bod komen, of zou er weinig gewijzigd zijn
Verwijderd
Volgens mij is er bij de instappers weinig veranderd en zijn dit nog steeds de nieuwste modellen.
- Nikon D3300
- Sony Alpha 58
- Pentax K-500
- Canon EOS 1200D
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2015 18:15 . Reden: foutje ]
Dit zijn nog steeds prima camera's. Als het een DSLR moet worden, of als je het meeste camera voor je geld wilt hebben, doe je er goed aan om één van deze camera's te kopen.SanderH_ schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 17:05:
Ongeveer 1 jaar geleden waren volgens deze review van Tweakers dit 4 de beste dSLR's voor beginners:
Maar je zou je ook kunnen focussen op een ILC. Kost iets meer, maar doet niet onder voor een DSLR (als je maar geen Canon of Nikon neemt), en het is de toekomst.
Zelfs een D5000 / D3100 / D3200 is nog erg leuk om mee te beginnen.
Mooi dat jij er dan één van in de aanbieding hebt!WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 08:45:
D5000 en of D3100 zou ik persoonlijk niet meer aanraden gezien de leeftijd. Zeker de D5000 niet, de D5100 is al heel betaalbaar en heeft wel een betere sensor, de sensor van de d3200 is nog beter.WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 08:45:
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Tijd voor mij om hier ook eens te reageren, na het continu moeten lenen van de compact camera van mijn ouders (oudere sony Sybershot) en het tegen vinden vallen van de kwaliteit van diens foto's, ben ik samen met mijn vriendin opzoek naar een nieuwe camera.
Met oog op de toekomst zijn we ons daarom gaan oriënteren op een DSLR / spiegelreflex camera. Op het aanraden van mijn buurman (welke fotograaf is) zijn we vandaag bij City Foto in Eindhoven langs geweest.
Ons budget is € 600,-
We willen de camera voor een aantal zaken gebruiken:
1. Vakantie foto's;
-Landschappen;
-Portretten / personen;
2. We gaan een huis bouwen;
-Hiervan willen we graag de voortgang op foto vastleggen;
-Verder willen we nu graag wat details van bestaande huizen op foto vastleggen, zodat we deze voor kunnen leggen aan onze architect. (Ik denk dat zoom hiervoor belangrijk is)
Filmen is niet van belang, al is de mogelijkheid wel mooi meegenomen met het oog op kinderen in de toekomst (al zal dat nog wel wat jaartjes duren).
Tot slot zijn we beide een echte leek op het gebied van fotografie. Ons oog is gevallen op de Nikon D3300 met een 18-105 mm Lens. pricewatch: Nikon D3300 + AF-S DX 18-105mm G ED VR Zwart
Mijn vragen zijn,
1. Zijn er met dit budget betere alternatieven?
2. Wat is eigenlijk de levensduur van dit soort camera's?
3. Wat voor zaken dienen we nog meer aan te schaffen? (Geheugenkaart, bescherm hoesje?)
4. Zijn er nog zaken die ik over het hoofd heb gezien in het bovenstaande verhaal?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Met oog op de toekomst zijn we ons daarom gaan oriënteren op een DSLR / spiegelreflex camera. Op het aanraden van mijn buurman (welke fotograaf is) zijn we vandaag bij City Foto in Eindhoven langs geweest.
Ons budget is € 600,-
1. Vakantie foto's;
-Landschappen;
-Portretten / personen;
-Verder willen we nu graag wat details van bestaande huizen op foto vastleggen, zodat we deze voor kunnen leggen aan onze architect. (Ik denk dat zoom hiervoor belangrijk is)
Filmen is niet van belang, al is de mogelijkheid wel mooi meegenomen met het oog op kinderen in de toekomst (al zal dat nog wel wat jaartjes duren).
Tot slot zijn we beide een echte leek op het gebied van fotografie. Ons oog is gevallen op de Nikon D3300 met een 18-105 mm Lens. pricewatch: Nikon D3300 + AF-S DX 18-105mm G ED VR Zwart
Mijn vragen zijn,
3. Wat voor zaken dienen we nog meer aan te schaffen? (Geheugenkaart, bescherm hoesje?)
4. Zijn er nog zaken die ik over het hoofd heb gezien in het bovenstaande verhaal?
Eerst een vraag: waarom de Nikon D3300, en waarom de 18-105 lens? Hoe kom je bij die combinatie?Willem1990 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:58:
Mijn vragen zijn,
1. De Nikon D3300 met 18-105mm zoom is een prima camera. Voor dat geld kun je ook bij Canon, Sony of Pentax shoppen, en je kunt er ook een ILC voor kopen. Allemaal vergelijkbaar, dus niet beter, maar wel anders. Waarom wil je een DSLR?
2. Als je 'm niet in het water of het zand laat vallen, gaat-ie meer dan 5 jaar mee.
3. Voldoende groot geheugen (2 maal 16GB class 10 volstaat), extra accu, fototas met ruimte voor alles wat je meeneemt op reis (flits, tweede lens, opgeladen accu's, …), …
4. Onderbouwing van je keuze voor een DSLR / Nikon D3300 / 18-105mm lens.
Overigens vind ik die lens een perfect bereik hebben. Ideaal als standaardlens, en zeer geschikt voor portretten. Genoeg zoom, zonder de nadelen van een superzoom.
Ik werd nogal ambetant van het constant wachten op mijn "traag" kaartje van klasse 10. Voor een camera met een 24MP-sensor is een performant kaartje toch wel een goeie keuze, vanuit pragmatisch oogpunt. Het kaartje presteerde aanvaardbaar in de D80 met 8MP, maar meer is toch lastig.ikweethetbeter schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 22:38:
3. Voldoende groot geheugen (2 maal 16GB class 10 volstaat), extra accu, fototas met ruimte voor alles wat je meeneemt op reis (flits, tweede lens, opgeladen accu's, …), …
Klassen zijn vrij ingeburgerd, klasse 10 is de hoogste volgens die standaard. En dat volstaat voor het maken van enkele foto's en het maken van full HD films. UHS is de nieuwe aanduiding voor een snel SD kaartje.DevilsProphet schreef op zondag 28 juni 2015 @ 09:43:
Ik werd nogal ambetant van het constant wachten op mijn "traag" kaartje van klasse 10.
Bij het maken van seriefoto's, en dan het liefst RAW, dan ga je echt merken wat snelle kaartjes zijn. Of eigenlijk wat geen snelle kaartjes zijn.
Let, als je veel seriefoto's denkt te gaan maken, op de snelheid in MB/s, en/of op de indicatie UHS. Boven de 30 MB/s heb je een snel kaartje.
Alle modellen van Canon of Nikon die in je prijs categorie vallen voldoen aan je eisen.Willem1990 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:58:
Tijd voor mij om hier ook eens te reageren, na het continu moeten lenen van de compact camera van mijn ouders (oudere sony Sybershot) en het tegen vinden vallen van de kwaliteit van diens foto's, ben ik samen met mijn vriendin opzoek naar een nieuwe camera.
Ons budget is € 600,-
1. Vakantie foto's;
-Landschappen;
-Portretten / personen;
Mijn vragen zijn,
Sony en Pentax op zich ook, maar zijn relatief een klein platform en hierdoor niet zo aantrekkelijk omdat accessoires (vaak) duurder zijn.
De 18-105 lens is een mooi all-in-one model. Met voldoende groothoek om binnen de verbouwing te volgen en voldoende tele om details van huizen vast te leggen.
Canon heeft vergelijkbare lenzen. En er zijn ook nog lenzen van Sigma on deze klasse die op Canon en Nikon (en de andere merken passen).
@ SD kaartjes, zolang de buffer in de meeste starters camera's de beperkende factor is heeft een snel kaartje alleen voordeel als je m in een bijbehorende snelle kaartlezer stopt om m over te zetten naar je PC. Maar een gemiddelde fotograaf gaat niet 2 x per dag 100-en foto's overzetten. Dus kan je in mijn ogen die 2/tientjes verschil met een Pro/Utra kaart beter in een extra accu steken. Daar heb je in de praktijk meer aan.
[ Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 28-06-2015 11:19 ]
Ik had een Nikon D3200 op de V&A aangetroffen voor 280 EUR, maar ik twijfel nu of het misschien niet beter is om het toestel gewoon nieuw aan te kopen. Hij staat bijvoorbeeld hier met dezelfde kitlens en 5 jaar garantie (tov de 4-5 maanden die nog resterend zijn bij de camera uit de V&A), blijkbaar is er net een actie.
Die dingen zullen waarschijnlijk best wel tegen een stootje kunnen, maar is die extra garantie de meerprijs waard?
Die dingen zullen waarschijnlijk best wel tegen een stootje kunnen, maar is die extra garantie de meerprijs waard?
Ik heb mijn D3100 al bijna 5 jaar en nooit problemen mee gehad.. totdat iemand 'm liet vallen op straat (maar hij was verzekerd). Maar 4 1/2 jaar langer garantie voor 70 euro is niet slecht. Heb er zelf gelukkig nog nooit gebruik van hoeven te maken bij mijn D3100 (eveneens niet bij mijn D7000 die ik nu 2 jaar met plezier gebruikSanderH_ schreef op zondag 28 juni 2015 @ 12:34:
Ik had een Nikon D3200 op de V&A aangetroffen voor 280 EUR, maar ik twijfel nu of het misschien niet beter is om het toestel gewoon nieuw aan te kopen. Hij staat bijvoorbeeld hier met dezelfde kitlens en 5 jaar garantie (tov de 4-5 maanden die nog resterend zijn bij de camera uit de V&A), blijkbaar is er net een actie.
Dankjewel voor jullie berichten, onze interesse voor de D3300 is met name gewekt omdat deze camera t.o.v. zijn direct concurrenten in deze prijsklasse (volgens review op tweakers en de dame in de winkel) de beste foto kwaliteit biedt (bijvoorbeeld Canon 1200D). Daarnaast biedt deze camera een hulpstand, wat voor ons wellicht erg handig is om wat beter te leren fotograferen.
De keuze voor de lens vanwege het bereik, hij biedt zowel de mogelijkheden voor eventuele "landschaps foto's" als portretten en details van eventuele huizen. En lijkt daar voor mij de completel lading van onze wensen mee af te dekken.
Tevens hebben we gekeken voor een systeem camera de Sony Alpha 5100, het kleine formaat is met name voor mijn vriendin prettig en utieraard wat makkelijker om mee te nemen. Echter, ik ben geen fan van sony (gebaseerd op een oude sony cybershot), de aanschafprijs inclusief vergelijkbare lens ligt hoger, daarnaast denk ik dat eventuele uitbreiding in de toekomst m.b.t. lenzen voor een systeem camera duurder is en minder mogelijkheden biedt t.o.v. een DSLR ook een stuk duurder is.
Tot slot heb ik wat grotere handen, waardoor ik een DSLR makkelijk in de hand pak, en bij een systeem of compact camera iedere keer bang ben dat ik het ding uit mijn handen laat vallen.
De keuze voor de lens vanwege het bereik, hij biedt zowel de mogelijkheden voor eventuele "landschaps foto's" als portretten en details van eventuele huizen. En lijkt daar voor mij de completel lading van onze wensen mee af te dekken.
Tevens hebben we gekeken voor een systeem camera de Sony Alpha 5100, het kleine formaat is met name voor mijn vriendin prettig en utieraard wat makkelijker om mee te nemen. Echter, ik ben geen fan van sony (gebaseerd op een oude sony cybershot), de aanschafprijs inclusief vergelijkbare lens ligt hoger, daarnaast denk ik dat eventuele uitbreiding in de toekomst m.b.t. lenzen voor een systeem camera duurder is en minder mogelijkheden biedt t.o.v. een DSLR ook een stuk duurder is.
Tot slot heb ik wat grotere handen, waardoor ik een DSLR makkelijk in de hand pak, en bij een systeem of compact camera iedere keer bang ben dat ik het ding uit mijn handen laat vallen.
Je doet het natuurlijk ook niet alleen voor de garantie, een camera heeft een bepaalde levensduur en een gloednieuwe camera zal vanzelfsprekend een stuk kan langer mee gaan dan een tweedehandse, als het verschil in prijs zo klein is zal ik altijd voor de nieuwe gaan, zeker als de tweedehands camera er al zo lang op heeft zitten.SanderH_ schreef op zondag 28 juni 2015 @ 12:34:
What you see is always what you get.
Het klopt dat sneller schieten een plus is met zo'n snel kaartje, maar als je je geschoten foto's gaat bekijken op het toestel zelf, dan merk je eveneens voordeel bij een snel kaartje (of nadeel bij een traag), waardoor het algauw frustrerend zal beginnen worden.ikweethetbeter schreef op zondag 28 juni 2015 @ 11:04:
[...]
Klassen zijn vrij ingeburgerd, klasse 10 is de hoogste volgens die standaard. En dat volstaat voor het maken van enkele foto's en het maken van full HD films. UHS is de nieuwe aanduiding voor een snel SD kaartje.
Bij het maken van seriefoto's, en dan het liefst RAW, dan ga je echt merken wat snelle kaartjes zijn. Of eigenlijk wat geen snelle kaartjes zijn.
Let, als je veel seriefoto's denkt te gaan maken, op de snelheid in MB/s, en/of op de indicatie UHS. Boven de 30 MB/s heb je een snel kaartje.
Ik zou zeker kiezen voor één van de snelste.
Vergelijk de oude Sony Cybershots niet met de van Minolta afgeleide DSLR / SLT / ILC modellen! Daar zit een wereld van verschil in!Willem1990 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 15:37:
Tevens hebben we gekeken voor een systeem camera de Sony Alpha 5100, het kleine formaat is met name voor mijn vriendin prettig en utieraard wat makkelijker om mee te nemen. Echter, ik ben geen fan van sony (gebaseerd op een oude sony cybershot),
Klopt, je hebt met een DSLR de mogelijkheid om goedkopere lenzen te kopen. Maar wat heb je (nu) nodig?de aanschafprijs inclusief vergelijkbare lens ligt hoger, daarnaast denk ik dat eventuele uitbreiding in de toekomst m.b.t. lenzen voor een systeem camera duurder is en minder mogelijkheden biedt t.o.v. een DSLR ook een stuk duurder is.
En een DSLR kan niet vallen?Tot slot heb ik wat grotere handen, waardoor ik een DSLR makkelijk in de hand pak, en bij een systeem of compact camera iedere keer bang ben dat ik het ding uit mijn handen laat vallen.
Of een camera iets voor jou is, kom je maar op één manier achter: probeer hem uit!
Verwijderd
Hoi allen,
Ik ben opzoek naar advies voor de aanschaf van mijn eerste DSLR. Ik ben inmiddels een tijdje bezig met het maken van foto's met geleende DSLR camera's en nu is het tijd om er zelf 1 te kopen.
Aangezien ik zeker weet dat ik verder ga met het maken van foto's wil ik graag met een kwalitatief goede body + lens instappen, zodat ik niet na een aantal maanden denk, had ik nou maar.....
Wat is je beschikbare budget?
+- 1000 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ten eerste wil ik heb gebruiken voor op verschillende vakantie's (natuurfoto's). Komende zomer mee met backpacken in midden Amerika, maar ik maak ook graag sportfoto's tijdens wintersport.
Ten tweede wil ik hem gebruiken om sportfoto's te maken in de gymzaal (tijdens het geven van gymles) en op het voetbalveld.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is niet erg belangrijk, maar altijd mooi meegenomen natuurlijk!
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Geen bittere noodzaak, maar ik zou zeker blij zijn als het erop zit.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Om de grip te testen van de desbetreffende camera's ben ik van plan om naar de winkel te gaan. Ik heb de D5200 en 700D al in me handen gehad. Voor de rest geen speciale eisen.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen))
Ik wil beginnen met 1 lens aangezien ik deze zowel wil gebruiken bij het reizen als bij het maken van de sportfoto's. (meerdere lenzen mee op reis wordt te zwaar!)
Het gewenste bereik vind ik nog lastig om te zeggen, maar in de winkel werd mij het volgende aangeraden: Tamron 18-270mm F/3.5-6.3.
In de winkel waar ik langs ben geweest werd mij aangeraden naar de volgende body's te kijken:
- Canon 700D
- Nikon D5200
In combinatie met de al eerder genoemde lens: Tamron 18-270mm F/3.5-6.3
Kunnen jullie mij advies geven voor een set (body + lens) en daarbij tips waar ik eventueel op moet letten?
Alvast bedankt!!!
Ik ben opzoek naar advies voor de aanschaf van mijn eerste DSLR. Ik ben inmiddels een tijdje bezig met het maken van foto's met geleende DSLR camera's en nu is het tijd om er zelf 1 te kopen.
Aangezien ik zeker weet dat ik verder ga met het maken van foto's wil ik graag met een kwalitatief goede body + lens instappen, zodat ik niet na een aantal maanden denk, had ik nou maar.....
+- 1000 euro
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ten eerste wil ik heb gebruiken voor op verschillende vakantie's (natuurfoto's). Komende zomer mee met backpacken in midden Amerika, maar ik maak ook graag sportfoto's tijdens wintersport.
Ten tweede wil ik hem gebruiken om sportfoto's te maken in de gymzaal (tijdens het geven van gymles) en op het voetbalveld.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Om de grip te testen van de desbetreffende camera's ben ik van plan om naar de winkel te gaan. Ik heb de D5200 en 700D al in me handen gehad. Voor de rest geen speciale eisen.
Ik wil beginnen met 1 lens aangezien ik deze zowel wil gebruiken bij het reizen als bij het maken van de sportfoto's. (meerdere lenzen mee op reis wordt te zwaar!)
Het gewenste bereik vind ik nog lastig om te zeggen, maar in de winkel werd mij het volgende aangeraden: Tamron 18-270mm F/3.5-6.3.
In de winkel waar ik langs ben geweest werd mij aangeraden naar de volgende body's te kijken:
- Canon 700D
- Nikon D5200
Kunnen jullie mij advies geven voor een set (body + lens) en daarbij tips waar ik eventueel op moet letten?
Alvast bedankt!!!
Als gewicht belangrijk is voor je zou je nog kunnen kijken naar systeemcamera's. Deze zijn vaak een stuk compacter en lichter, maar kwalitatief minstens zo goed als een DSLR. Voorbeelden hiervan zijn:Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 00:12:
Hoi allen,
+- 1000 euro
Nee
- Canon 700D
- Nikon D5200
Alvast bedankt!!!
pricewatch: Sony Alpha 6000 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS + E 55-210mm F4.5-6.3 OSS Zwart
pricewatch: Panasonic DMC-G6-K + 14-42mm F/3.5-5.6 + 45-150mm F/4.0-5.6 Zwart
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 II R + 40-150 mm 4-5.6 ED R Zilver
pricewatch: Nikon 1 J5 + VR 10-30mm f/3.5-5.6 PD + 30-110mm f/3.8-5.6 Zwart
om maar even wat voorbeeldjes te noemen.
Wat betreft de lens, hoe groter het bereik, hoe minder de beeldkwaliteit. Lenzen die voor een specifieke afstand gebouwd zijn, prime lenzen, zijn vaak beter dan die met een kort zoombereik, en die zijn dan weer beter dan die met een lang zoombereik. De Tamron heeft een lang zoombereik, en die doet de twee camera's die je genoemd hebt geen eer aan, er zijn betere lenzen. Je kan natuurlijk zeggen dat dat een compromis is wat je sluit, een groot bereik en dan maar wat minder scherp, die keuze is aan jou.
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Verwijderd
Ik heb voor mezelf wel al de keuze gemaakt om voor een DSLR te gaan, omdat ik van plan ben om later meerdere lenzen aan te gaan schaffen en dat ik er graag een zoeker bij heb. Voor mijn reis ben ik dan ook van plan om een body + 1 lens mee te nemen. Vandaar dat ik een lens met een groter bereik heb gekozen. Scheelt dit echt zoveel in scherpte?elhopo schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 08:40:
[...]
Als gewicht belangrijk is voor je zou je nog kunnen kijken naar systeemcamera's. Deze zijn vaak een stuk compacter en lichter, maar kwalitatief minstens zo goed als een DSLR. Voorbeelden hiervan zijn:
pricewatch: Sony Alpha 6000 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS + E 55-210mm F4.5-6.3 OSS Zwart
pricewatch: Panasonic DMC-G6-K + 14-42mm F/3.5-5.6 + 45-150mm F/4.0-5.6 Zwart
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 II R + 40-150 mm 4-5.6 ED R Zilver
pricewatch: Nikon 1 J5 + VR 10-30mm f/3.5-5.6 PD + 30-110mm f/3.8-5.6 Zwart
om maar even wat voorbeeldjes te noemen.
Wat betreft de lens, hoe groter het bereik, hoe minder de beeldkwaliteit. Lenzen die voor een specifieke afstand gebouwd zijn, prime lenzen, zijn vaak beter dan die met een kort zoombereik, en die zijn dan weer beter dan die met een lang zoombereik. De Tamron heeft een lang zoombereik, en die doet de twee camera's die je genoemd hebt geen eer aan, er zijn betere lenzen. Je kan natuurlijk zeggen dat dat een compromis is wat je sluit, een groot bereik en dan maar wat minder scherp, die keuze is aan jou.
Zouden jullie me daarnaast nog advies kunnen geven of de genoemde camara's snel genoeg zijn om actie foto's mee te maken? Snelle AF etc? Of zijn er dan veel betere opties?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Op de Nikon 1 J5 na hebben alle camera's uit het bovenstaande lijstje een zoeker. Ook kan je voor alle genoemde camera's extra lenzen aanschaffen.Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 16:10:
[...]
Ik heb voor mezelf wel al de keuze gemaakt om voor een DSLR te gaan, omdat ik van plan ben om later meerdere lenzen aan te gaan schaffen en dat ik er graag een zoeker bij heb. Voor mijn reis ben ik dan ook van plan om een body + 1 lens mee te nemen. Vandaar dat ik een lens met een groter bereik heb gekozen. Scheelt dit echt zoveel in scherpte?
Zouden jullie me daarnaast nog advies kunnen geven of de genoemde camara's snel genoeg zijn om actie foto's mee te maken? Snelle AF etc? Of zijn er dan veel betere opties?
Alvast bedankt voor het meedenken!
De Tamron lens is voor het soort lens geen slechte lens, alleen zijn er betere lenzen verkrijgbaar als je niet alles in 1 wilt hebben. Je kan de lens opzoeken op DXOMark. Hij scoort daar 10 punten, maar als je een betere zoomlens met een korter bereik selecteert (17-55 bijvoorbeeld) scoort die 15 punten. De standaard Canonlens die je goedkoop bij een camera aan kan schaffen, de zgn. kitlens, scoort 13 punten. Echt goede zoomlenzen scoren rond de 20 punten en goede prime lenzen scoren zelfs rond de 30 (het record is geloof ik 42).
Het verschil kan je wel zien als je de foto's naast elkaar zou zien, maar aan de andere kant zal je voor een vergelijkbaar bereik vele honderden euro's meer moeten neertellen en dan heb je dus ook nog meerdere lenzen die je moet meenemen. Dat is dus het compromis, iets mindere kwaliteit, goedkoper en meer comfort, of meer geld kwijt, minder comfort en iets mooiere foto's. Die keus zal je denk ik zelf moeten maken.
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Die scores zeggen helemaal niets en daarnaast hangt het ook af op welke body ze gezet zijn.
Klopt.
De genoemde Tamron 18-270 is een mooie alles in één. Blinkt nergens uit, maar is ook nergens echt slecht. Combineert goed met de Canon 1200D, Nikon D3300 en Sony A58.
Wil je meer kwaliteit, dan heb je minder zoom. Nikon heeft dan bv de Nikkor 18-140, en Sony heeft de 18-135.
Wil je compacter, dan heb je de ILC's. De Nikon 1 serie is best goed, alleen het is geen APS-C, en ik heb geen vertrouwen in het systeem. Die zou ik dus niet nemen. En vergeet de Canon EOS-M ook. Verder kun je nemen wat je wilt, het is allemaal goed: Sony, Fujufilm, Samsung, Olympus, Panasonic, ...
De genoemde Tamron 18-270 is een mooie alles in één. Blinkt nergens uit, maar is ook nergens echt slecht. Combineert goed met de Canon 1200D, Nikon D3300 en Sony A58.
Wil je meer kwaliteit, dan heb je minder zoom. Nikon heeft dan bv de Nikkor 18-140, en Sony heeft de 18-135.
Wil je compacter, dan heb je de ILC's. De Nikon 1 serie is best goed, alleen het is geen APS-C, en ik heb geen vertrouwen in het systeem. Die zou ik dus niet nemen. En vergeet de Canon EOS-M ook. Verder kun je nemen wat je wilt, het is allemaal goed: Sony, Fujufilm, Samsung, Olympus, Panasonic, ...
Verwijderd
Je gaat een beetje snel ikweethetbeter. Olympus en Panasonic hebben ook geen APS-C-sensor, maar M4/3. De sensor van de Nikon 1 is wel nog kleiner dan dat, dat maakt de bodies echter ook weer kleiner.
De Canon EOS-M III is trouwens helemaal geen beroerd apparaat. Het glasaanbod voor EOS-M is echter wel klein, gezien er nu native 4 objectieven beschikbaar zijn. Niet iedereen heeft echter behoefte aan bijvoorbeeld een hele collectie primes.
Persoonlijk zou ik in het APS-C-segment echter wel kiezen voor Fujifilm, maar mij eisen aan het gebruikte glas liggen ook wel hoog.
De Canon EOS-M III is trouwens helemaal geen beroerd apparaat. Het glasaanbod voor EOS-M is echter wel klein, gezien er nu native 4 objectieven beschikbaar zijn. Niet iedereen heeft echter behoefte aan bijvoorbeeld een hele collectie primes.
Persoonlijk zou ik in het APS-C-segment echter wel kiezen voor Fujifilm, maar mij eisen aan het gebruikte glas liggen ook wel hoog.
Met een budget van €1000 is een Canon 100D ook een optie. Is ook behoorlijk compact. 24mm f/2.8 STM erbij voor als je compact onderweg wil zijn en 18-135STM voor als je meer bereik wil en toch goede kwaliteit. Je hebt dan ook nog budget over voor de 50/1.8 STM als portretlens of voor in een slecht verlichte gymzaal.
pricewatch: Canon EOS 100D + EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM Zwart
pricewatch: Canon EF-S 24mm f/2.8 STM
pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 STM
pricewatch: Canon EOS 100D + EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM Zwart
pricewatch: Canon EF-S 24mm f/2.8 STM
pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 STM
Klopt. Grote stappen, snel thuis.Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 19:44:
Je gaat een beetje snel ikweethetbeter.
Weet ik, en dat staat hier al honderden keren genoemd, dus mensen die zich hebben voorbereid voordat ze hier iets posten, die weten dat. Daarnaast zijn de toestellen goed en maken ze goede foto's, al heb ik niks met het 4 bij 3 formaat en vind ik het jammer dat je minder controle over de scherptediepte hebt.Olympus en Panasonic hebben ook geen APS-C-sensor, maar M4/3.
En nog minder controle over de scherptediepte, maar vooral een systeemcamera waarvoor ik geen toekomst zie.De sensor van de Nikon 1 is wel nog kleiner dan dat, dat maakt de bodies echter ook weer kleiner.
Niet beroerd, ook niet goed, en voor zijn geld een ronduit slechte keuze. Dit is de 3e EOS-M in 3 jaar, de eerste die hier echt te koop is (de eerste EOS-M was geen succes, de tweede is hier niet eens uitgekomen), maar geloof me: dit wordt 'm niet, want Canon lijkt het formaat niet te willen promoten.De Canon EOS-M III is trouwens helemaal geen beroerd apparaat.
Dom natuurlijk, want je kunt beter je eigen DSLR markt kannibaliseren, dan het marktaandeel door andere merken weg te laten halen. Maar dat hebben ze bij Canon niet door.
Dit is het bewijs dat Canon er zelf geen brood in ziet. Moet ik nog meer zeggen?Het glasaanbod voor EOS-M is echter wel klein, gezien er nu native 4 objectieven beschikbaar zijn. Niet iedereen heeft echter behoefte aan bijvoorbeeld een hele collectie primes.
Dat is de beste en duurste. Veel goed native glas.Persoonlijk zou ik in het APS-C-segment echter wel kiezen voor Fujifilm, maar mij eisen aan het gebruikte glas liggen ook wel hoog.
Ook zeer goed en betaalbaar: Sony. Best goed native glas. Kan met adapters ook topglas van Canon en Nikon gebruiken.
Ook goed maar momenteel met een wat beperkter lensaanbod (alleen al wel groter dan dat van de EOS-M): Samsung NX.
Ben ik weer. Het even wachten is nu wel voorbij en ik wil deze maand een keus maken. Voor wat ik de afgelopen maanden ben tegengekomen aan nieuws/reviews heb ik niks van een opvolger van een Sony A6000 gezien, en lijkt dat voor mij voor nu gewoon de beste koop.MeltedForest schreef op maandag 01 juni 2015 @ 08:28:
[...]
Ik kan dus nog wel even wachten, dan kan ik gelijk mijn ogen open houden voor goede aanbiedingen, of als door introductie van nieuwe modellen de prijs van de 6000 wat zakt is dat ook mooi meegenomen.
Ik heb onlangs een redelijk bedrag aan MediaMarkt cadeaubonnen gekregen, en ik zie vooralsnog de Panasonic G7 en de Fujifilm X-T10 daar nog niet te koop staan. Daarnaast zit de A6000 qua prijs nog wel aardig onder die van de G7 en de X-T10. Is er een reden om niet voor de Sony A6000 te gaan?
Dat is het nadeel aan bonnen van de Mediamarkt, ze hebben er vaak niet de beste producten in het assortiment en de prijzen zijn misschien wel heel groot afgedrukt, maar niet altijd even scherp
. De "laagste prijs garantie" heeft betrekking op een aantal onschuldige concurrenten en zijn niet gerelateerd aan de echte markt. Bij veel fotohandelaren kun je net zo duur of goedkoper en beter terecht en soms ook makkelijker na-onderhandelen.
Er is qua camera geen echte reden om niet voor de A6000 te gaan. De AF is goed, de bediening is beter dan de oude NEX-en, maar voor mij nog steeds niet consequent genoeg. Beedlkwaliteit is in orde, de JPEG's uit de camera zijn niet zo top. Maar misschien moet je ook even kijken naar wat erop komt: objectieven.
Sony heeft geen bijzonder APS-C glas, zeker in relatie tot de prijs. Zelfs de objectieven met Zeiss erop zijn geen garantie voor kwaliteit (16-70 bijvoorbeeld). Qua ontwikkeling is de lijn van APS-C objectieven dood gebloed. Men begint nu de FF-objectieven wat meer uit te bouwen. Dan worden ze groter en duurder dan je op een APS-C nodig hebt. Kwalitatief schijnen ze wel wat beter te worden, maar dat werd ook tijd. Blijft dan echter nog een dure optie als je echt wat wilt. Ze hebben wel als enige een FF optie.
Als het om de objectieven gaat is er bij Canon inderdaad niet veel te halen, dat wat er is is kennelijk van redelijke kwaliteit. De EOS adapter geeft je wel veel glas, maar dat schijnt ook niet een 1 op 1 functionaliteit te zijn, dus uiteindelijk ook alleen maar een noodgreep. De EOS 3 mist daarbij de EVF (wel als te dure extra optie). Geen uitblinker, maar inderdaad te duur vergeleken bij de buren. De AF schijnt nog steeds niet turbo te zijn, de JPEG's van Canon blinken niet uit vergeleken bij de buren.
Olympus en Panasonic hebben hele leuke objectieven en best wel veel, dus geen slechte keuze. De camera's zijn ook wel goed, dus waarom niet (de sensor is wel wat kleiner dan APS-C...)? AF is goed, JPEG's zijn ook goed (in ieder geval Olympus). De video van de Panasonic is meestal erg goed.
Fuji bouwt consequent zijn gamma met hoogwaardige objectieven uit. De prijzen zijn hoog maar gerelateerd aan de kwaliteit is daar niets mis mee. Na de nieuwste update is er ook niet meer veel te klagen over de snelheid van de AF. Beeldkwaliteit en JPEG's zijn bijzonder goed, bediening is "ouderwets" goed
. Video liefhebbers zullen hier minder plezier aan beleven. Fuji gaat er wel voor en blinkt uit in het firmware-support. Met voegt eigenlijk als enige met enige regelmaat gewoon nieuwe functionaliteiten aan de bestaande camera's toe, dat scheelt je al snel een generatie kopen
.
Er is qua camera geen echte reden om niet voor de A6000 te gaan. De AF is goed, de bediening is beter dan de oude NEX-en, maar voor mij nog steeds niet consequent genoeg. Beedlkwaliteit is in orde, de JPEG's uit de camera zijn niet zo top. Maar misschien moet je ook even kijken naar wat erop komt: objectieven.
Sony heeft geen bijzonder APS-C glas, zeker in relatie tot de prijs. Zelfs de objectieven met Zeiss erop zijn geen garantie voor kwaliteit (16-70 bijvoorbeeld). Qua ontwikkeling is de lijn van APS-C objectieven dood gebloed. Men begint nu de FF-objectieven wat meer uit te bouwen. Dan worden ze groter en duurder dan je op een APS-C nodig hebt. Kwalitatief schijnen ze wel wat beter te worden, maar dat werd ook tijd. Blijft dan echter nog een dure optie als je echt wat wilt. Ze hebben wel als enige een FF optie.
Als het om de objectieven gaat is er bij Canon inderdaad niet veel te halen, dat wat er is is kennelijk van redelijke kwaliteit. De EOS adapter geeft je wel veel glas, maar dat schijnt ook niet een 1 op 1 functionaliteit te zijn, dus uiteindelijk ook alleen maar een noodgreep. De EOS 3 mist daarbij de EVF (wel als te dure extra optie). Geen uitblinker, maar inderdaad te duur vergeleken bij de buren. De AF schijnt nog steeds niet turbo te zijn, de JPEG's van Canon blinken niet uit vergeleken bij de buren.
Olympus en Panasonic hebben hele leuke objectieven en best wel veel, dus geen slechte keuze. De camera's zijn ook wel goed, dus waarom niet (de sensor is wel wat kleiner dan APS-C...)? AF is goed, JPEG's zijn ook goed (in ieder geval Olympus). De video van de Panasonic is meestal erg goed.
Fuji bouwt consequent zijn gamma met hoogwaardige objectieven uit. De prijzen zijn hoog maar gerelateerd aan de kwaliteit is daar niets mis mee. Na de nieuwste update is er ook niet meer veel te klagen over de snelheid van de AF. Beeldkwaliteit en JPEG's zijn bijzonder goed, bediening is "ouderwets" goed
Thanks voor je uitgebreide post 
Ik denk dat ik niet superveel objectieven erbij ga kopen, ik ben vooralsnog een beginner op dit vlak.
Een EVF lijkt mij inderdaad wel een must met filmen en fotograferen met veel licht. Ik vind filmen net zo belangrijk als fotograferen, al zal er in de praktijk minder video geschoten worden. Ik twijfel vooral tussen de Sony en de Fuji, maar ik moet nog even bij de lokale MM gaan kijken of ze die hebben (en tegen welke prijs). Ik zou met de cadeaubonnen later natuurlijk ook nog een mooie telelens kunnen kopen en de camera ergens anders... Keuzes keuzes...
Ik denk dat ik niet superveel objectieven erbij ga kopen, ik ben vooralsnog een beginner op dit vlak.
Een EVF lijkt mij inderdaad wel een must met filmen en fotograferen met veel licht. Ik vind filmen net zo belangrijk als fotograferen, al zal er in de praktijk minder video geschoten worden. Ik twijfel vooral tussen de Sony en de Fuji, maar ik moet nog even bij de lokale MM gaan kijken of ze die hebben (en tegen welke prijs). Ik zou met de cadeaubonnen later natuurlijk ook nog een mooie telelens kunnen kopen en de camera ergens anders... Keuzes keuzes...
[ Voor 4% gewijzigd door MeltedForest op 08-07-2015 11:21 ]
Wat een onzin!Sodela schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 10:04:
Qua ontwikkeling is de lijn van APS-C objectieven dood gebloed.
Sony heeft driekwart van zijn ontwikkelwerk op ILC / E-mount gezet. Ze houden de A-mount in stand (dus de DSLR / SLT modellen), de E-mount (ILC) wordt snel uitgebreid.
Het gros van de ILC markt, is de APS-C markt. Daarvoor zijn er, voor de E-mount, al verschillende Sony en derde partij objectieven beschikbaar. Full frame was er niet, en door de (zeer succesvolle) A7 reeks moest Sony dus snel een hele serie E-mount FF glas uitbrengen. Wat ze dus hebben gedaan.
Ze zijn dan ook net voor APS-C bedoeld; mooi dat het kan, net als andersom, maar in principe kies je APS-C glas voor een APS-C body en FF glas voor een FF body.Men begint nu de FF-objectieven wat meer uit te bouwen. Dan worden ze groter en duurder dan je op een APS-C nodig hebt.
Je weet het niet zeker, maar toch heb je er een negatieve mening over. Wat heeft de vraagsteller aan dit advies?Kwalitatief schijnen ze wel wat beter te worden, maar dat werd ook tijd. Blijft dan echter nog een dure optie als je echt wat wilt.
Gelukkig maar dat kopers een ruime keus aan E-mount objectieven hebben, zowel van Sony als van Samyang, Sigma en Tamron. Dezelfde bedrijven dus die ook lenzen voor Canon en Nikon maken.
Klopt, Sony is al klaar voor het post-DSLR tijdperk. Canon en Nikon nog niet.Ze hebben wel als enige een FF optie.
Klopt, Fujifilm maakt al jaren goede ILC's en levert er goed glas bij. Dat zie je overigens ook aan de prijs: ze zijn duur, een echte goedkope instap ILC van Fujifilm is er niet.Fuji bouwt consequent zijn gamma met hoogwaardige objectieven uit. De prijzen zijn hoog maar gerelateerd aan de kwaliteit is daar niets mis mee. Na de nieuwste update is er ook niet meer veel te klagen over de snelheid van de AF. Beeldkwaliteit en JPEG's zijn bijzonder goed, bediening is "ouderwets" goed. Video liefhebbers zullen hier minder plezier aan beleven. Fuji gaat er wel voor en blinkt uit in het firmware-support. Met voegt eigenlijk als enige met enige regelmaat gewoon nieuwe functionaliteiten aan de bestaande camera's toe, dat scheelt je al snel een generatie kopen
.
Er is niks mis mee om te beginnen met een kitlens.MeltedForest schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 11:21:
Thanks voor je uitgebreide post
De MediaMarkt is niet altijd de goedkoopste, gewoon goed vergelijken voordat je gaat kopen. Dat kan heel goed via Tweakers.
Ik heb goede ervaringen met zowel Sony als Fujifilm, waarbij de laatste wat beter is met foto's en de eerste met video. Maar ze zijn beide gewoon goed in alles, dus een echte miskoop zul je niet doen.
[ Voor 18% gewijzigd door Universal Creations op 08-07-2015 15:12 . Reden: dubbelpost ]
Heren, bedankt! Ik denk dat ik gewoon voor de pricewatch: Sony Alpha 6000 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart ga. Staat nu bij MM voor 749, maar daar kan vast wel 50 vanaf. Als ik dan de cadeaubonnen erbij doe, blijft er nog ongeveer 550 euro over om te betalen, en dan kan ik hopelijk de komende jaren met plezier op pad.
Die is op verschillende plekken voor 699 euro te koop, dus daar moet inderdaad iets vanaf kunnen!
Ik ben op zoek naar een systeemcamera voor op vakantie, en waar ik in NL op kan terugvallen als mijn Nikon D5100 (drie lenzen, zware rugzak) even niet zo flexibel is.
Het zou fijn zijn als de camera zonder teveel moeite ook foto's maakt in een donkere situatie, snel en eenvoudig in bediening is.
Waar ik op dit moment naar kijk, zijn "instapmodellen":
Olympus E-PL6
Samsung NX3000
Sony Alpha A5000
Wat denken jullie wat in dit geval de beste keuze is? Of zie ik misschien nog een model over het hoofd?
Budget rond de € 400,-.
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Edit: Als ik dit zo lees:
http://www.imaging-resour.../a5000/vs/samsung/nx3000/
Neig ik meer naar de Samsung.
De Olympus is schijnbaar al een oud model (in een nieuw jasje), met oudere specs.
Het zou fijn zijn als de camera zonder teveel moeite ook foto's maakt in een donkere situatie, snel en eenvoudig in bediening is.
Olympus E-PL6
Samsung NX3000
Sony Alpha A5000
Wat denken jullie wat in dit geval de beste keuze is? Of zie ik misschien nog een model over het hoofd?
Budget rond de € 400,-.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Edit: Als ik dit zo lees:
http://www.imaging-resour.../a5000/vs/samsung/nx3000/
Neig ik meer naar de Samsung.
De Olympus is schijnbaar al een oud model (in een nieuw jasje), met oudere specs.
[ Voor 15% gewijzigd door Protax op 14-07-2015 21:27 ]
Ze hebben allen een sensor die ook bij weinig licht redelijk tot goed presteert. Alleen snel met focussen kun je de Sony A5000 niet noemen.Protax schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 20:38:
Olympus E-PL6
Samsung NX3000
Sony Alpha A5000
De Sony A6000 is wel erg snel, maar ligt buiten jouw budget. De Sony A5100 is net zo snel, mist een EVF (net als de concurrenten die je noemt), maar is wel een stuk goedkoper. Zonder lens past hij ruim binnen je budget, met 16-50mm kitlens ligt-ie er net buiten. Maar hij is de moeite waard. Net als de Samsung overigens.
Ik ben gistermiddag bij Foka geweest, en om eerlijk te zijn is het nu nog lastiger voor me geworden.
Toen ik binnenkwam en vertelde wat voor soort apparaat ik zocht, kreeg ik de Sony A5000 en de Samsung NX3000 als advies (qua budget).
Met name de Samsung NX3000 is een mooi apparaat, al voelt hij niet echt stevig aan en zo compact is een systeemcamera ook weer niet.
Daarnaast vertelde de verkoper dat de Samsung eruit gaat, en er een nieuw model aankomt, maar die waarschijnlijk ook wat duurder worden (+500).
Op het gegeven moment hebben we wat testfoto's genomen, en kwam de verkoper met het advies om ook naar een compactcamera te kijken, dit aangezien ik op zoek ben naar een camera voor naast mijn spiegelreflex (D5100).
Ik kreeg de Nikon Coolpix 9900 in mijn handen, en dat voelde direct heel vertrouwd aan.
Toen ik doorvroeg kwam ik echter tot de ontdekking dat een dergelijk apparaat toch wel beperkingen heeft, qua opties.
Bijv. het niet kunnen fotograferen in RAW formaat, en ook merkte ik dat het scherpte/diepte verhaal lastig is vast te leggen met een compactcamera.
Ik ben hierna maar weggegaan, omdat ik geen keuze kon maken.
Wat ik wil, en voor mijn budget... Is er denk ik niet?

pricewatch: Olympus PEN E-PL6 + M.Zuiko Digital 3,5-5,6/14-42 II R Zwart
Die Pen lijkt me toch wel de beste ook als die bij FOKA 300 euro is.
En die heeft prima specs.
Die Pen lijkt me toch wel de beste ook als die bij FOKA 300 euro is.
En die heeft prima specs.
Die camera's maken mooie foto's, ze zijn responsief, alleen verwacht van de A5000 geen supersnelle AF. Daarvoor moet je de nieuwere A5100 hebben.Protax schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 09:30:
Toen ik binnenkwam en vertelde wat voor soort apparaat ik zocht, kreeg ik de Sony A5000 en de Samsung NX3000 als advies (qua budget).
Zo gaat dat...Met name de Samsung NX3000 is een mooi apparaat, al voelt hij niet echt stevig aan en zo compact is een systeemcamera ook weer niet.
Daarnaast vertelde de verkoper dat de Samsung eruit gaat, en er een nieuw model aankomt, maar die waarschijnlijk ook wat duurder worden (+500).
Een andere Nikon voelt meteen vertrouwd aan, en je zult ook meteen goed overweg kunnen met bv een Sony. Maar alles gaat wennen, dus ook een Samsung of Panasonic.Ik kreeg de Nikon Coolpix 9900 in mijn handen, en dat voelde direct heel vertrouwd aan.
Een camera zoals de Sony RX100 heeft een grote sensor (1", crop factor van 2,7; jouw spiegelreflex heeft een crop factor van 1,5). Daardoor heb je redelijk wat controle over de scherptediepte, en je hebt ook de mogelijkheid handmatig zaken in te stellen en in RAW te fotograferen.Toen ik doorvroeg kwam ik echter tot de ontdekking dat een dergelijk apparaat toch wel beperkingen heeft, qua opties.
Bijv. het niet kunnen fotograferen in RAW formaat, en ook merkte ik dat het scherpte/diepte verhaal lastig is vast te leggen met een compactcamera.
Dat is er vast wel. Een Sony RX100 of een Panasonic Lumix MFT systeemcamera. Alleen je keuze wordt er niet eenvoudiger op!Ik ben hierna maar weggegaan, omdat ik geen keuze kon maken.
Wat ik wil, en voor mijn budget... Is er denk ik niet?
Bedankt voor je reactie!
Ik liep zojuist het volgende tegen het lijf:
http://www.bcc.nl/foto-en...tes&utm_source=kieskeurig
Dus de Samsung NX3000 + twee lenzen voor € 479,- euro.
Lijkt me geen gekke deal.
Of raadt jij aan voor een compact (bijv. die Sony RX100) te gaan als je al beschikt over een spiegel reflex?
De NX3000 ken ik niet, maar wel andere NX modellen, en dat zijn mooie camera's. De aanbieding ziet er goed uit!
ILC's kunnen met gemak jouw DSLR vervangen. Als dat jouw doel is, ga dan voor een ILC, bv een Samsung, een Fujifilm, of een Sony A6000 (met een erg mooie zoeker). Dan heb je wel wat meer budget nodig.
Zoek je een camera voor naast je DSLR, dan is een compactere camera misschien een betere keuze.
ILC's kunnen met gemak jouw DSLR vervangen. Als dat jouw doel is, ga dan voor een ILC, bv een Samsung, een Fujifilm, of een Sony A6000 (met een erg mooie zoeker). Dan heb je wel wat meer budget nodig.
Zoek je een camera voor naast je DSLR, dan is een compactere camera misschien een betere keuze.
Wait whut?
Dus als vervanging van je D5100 ga je een dubbel set aanschaffen waarvan de body wellicht wat kleiner is maar de lenzen sowieso niet eens zo veel.
Ik zal je niet tegenhouden als je geld wilt smijten, maar wat is er mis met een 17-70 lens kopen en een snuittasje voor als je er op uit gaat?
Of alleen je kitlens?
Dus als vervanging van je D5100 ga je een dubbel set aanschaffen waarvan de body wellicht wat kleiner is maar de lenzen sowieso niet eens zo veel.
Ik zal je niet tegenhouden als je geld wilt smijten, maar wat is er mis met een 17-70 lens kopen en een snuittasje voor als je er op uit gaat?
Of alleen je kitlens?
Ik ben met mijn zoektocht naar een 'leuke' systeemcamera uitgekomen bij de Olympus E-M10. Nu wordt deze in de winkel met de 14-42mm pancake lens aangeboden voor 599 (100 euro retour actie) en op de webshop interessant neergezet met de nieuwe 14-150mm II lens (699 euro).
Laatstgenoemde Is een prettig all-round reis lens, maar hoe verhoudt deze zich kwalitatief t.O.v. de 14-42mm pancake? Focussnelheid, enzovoort. Doet de een merkbaar onder voor de ander (afgezien van bereik).
Ben (nog) niet van plan een losse flitser te kopen. Gebruik de built in flash voor invul. Ik vermeld t maar omdat ik niet weet of de grotere lens de built in flash in de weg kan zitten.
Laatstgenoemde Is een prettig all-round reis lens, maar hoe verhoudt deze zich kwalitatief t.O.v. de 14-42mm pancake? Focussnelheid, enzovoort. Doet de een merkbaar onder voor de ander (afgezien van bereik).
Ben (nog) niet van plan een losse flitser te kopen. Gebruik de built in flash voor invul. Ik vermeld t maar omdat ik niet weet of de grotere lens de built in flash in de weg kan zitten.
[ Voor 7% gewijzigd door Gim op 16-07-2015 20:49 ]
Ik weet niet wat de 14-150 lens los kost, maar als je ING-klant bent zou je met je rentepunten goedkoper uit kunnen zijn als je E-M10 in de rentepuntenwinkel koopt, nu voor 459,- met twee lenzen (helaas tijdelijk niet leverbaar).Gim schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 20:36:
Ik ben met mijn zoektocht naar een 'leuke' systeemcamera uitgekomen bij de Olympus E-M10. Nu wordt deze in de winkel met de 14-42mm pancake lens aangeboden voor 599 (100 euro retour actie) en op de webshop interessant neergezet met de nieuwe 14-150mm II lens (699 euro).
Edit: Zag ik net in het aanbiedingen topic:
JesterK schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:15:
[...]
Voor de e-m10 met nieuwe 14-150 ii lens kun je ook bij Olympus zelf kijken. Normaal is dat niet de moeite waard ivm adviesprijzen, maar momenteel staat deze e-m10 kit erop voor 699,--
En Olympus doet daar zelf nog de zomeractie overheen door een 100 euro voucher op te sturen voor een volgende aankoop in hun webshop. Deze heb ik net binnen gekregen.... nu wordt de 25mm 1.8 wel heel interessant![]()
https://shop.olympus.eu/NL-nl/camera-s/om-d-c-103.htm
[ Voor 23% gewijzigd door Paulus73 op 17-07-2015 09:09 ]
De post over de kit aanbieding op de webshop was aanleiding voor mijn vraag. Een afweging om voor de pancake of de langere zoom te gaan. Heb de langere zoom niet perse nodig, maar als de lens naast bereik en Weather sealing een betere kwaliteit geeft qua focussnelheid, fotokwaliteit enzo, dan kan t een overwegen waard zijn. Denk momenteel nog aan de pancake vanwege t compacte formaat en hij schijnt heel netjes te performen.Paulus73 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 09:07:
[...]
Ik weet niet wat de 14-150 lens los kost, maar als je ING-klant bent zou je met je rentepunten goedkoper uit kunnen zijn als je E-M10 in de rentepuntenwinkel koopt, nu voor 459,- met twee lenzen (helaas tijdelijk niet leverbaar).
Edit: Zag ik net in het aanbiedingen topic:
[...]
Ben geen ING klant. Om welke twee lenzen gaat het sowieso? Ik vermoed twee zooms die qua bereik in elkaars verlengde liggen. Vermoedelijk niet de pancake versie maar de II versie. Toch bedankt voor t vermelden :-)
De 14-150mm van Olympus zou ik dan niet doen, die levert toch wel in op kwaliteit (en macro) vergeleken met beide de normale 14-42mm en de pancake. Met de 14-140mm II van Panasonic is dat niet het geval, deze doet het een stuk beter, en is nu in combinatie met de G6 een goede deal. Ik ben persoonlijk ook meer van de Olympus, die hebben toch een bepaalde stijl en manier van werken, maar de 14-150mm II van hun is helaas een oud optisch ontwerp in een nieuw jasje, waar Panasonic met v2 de lens en optiek op werkelijk alle punten heeft verbeterd tegenover zichzelf van v1 èn de Olympus. Dus ja, een dilemma. ^^
Duidelijk. Pancake van olympus en mocht ik straks toch een groter bereik willen dan Is de pano een optie.jesper86 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 10:06:
De 14-150mm van Olympus zou ik dan niet doen, die levert toch wel in op kwaliteit (en macro) vergeleken met beide de normale 14-42mm en de pancake. Met de 14-140mm II van Panasonic is dat niet het geval, deze doet het een stuk beter, en is nu in combinatie met de G6 een goede deal. Ik ben persoonlijk ook meer van de Olympus, die hebben toch een bepaalde stijl en manier van werken, maar de 14-150mm II van hun is helaas een oud optisch ontwerp in een nieuw jasje, waar Panasonic met v2 de lens en optiek op werkelijk alle punten heeft verbeterd tegenover zichzelf van v1 èn de Olympus. Dus ja, een dilemma. ^^
Had zelf naar de gx7 gekeken maar de viewfinder van de Olympus vond ik prettiger. Ben left eye dominant, wellicht dat dat ook van invloed is. Vind sowieso de retro look van de Em10 geweldig.
Inderdaad, Panasonic blijft toch meer de digitale gadget look en bediening houden. Maar wat bedoel je met 'pano', de tele lens? Probleem is dat de 14-140II los €589 kost, en met G6 erbij €689. Als je eerst een Olympus koopt ben je dus een stuk duurder uit. Dat bedoelde ik met dilemma.Gim schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 10:15:
[...]
Duidelijk. Pancake van olympus en mocht ik straks toch een groter bereik willen dan Is de pano een optie.
Had zelf naar de gx7 gekeken maar de viewfinder van de Olympus vond ik prettiger. Ben left eye dominant, wellicht dat dat ook van invloed is. Vind sowieso de retro look van de Em10 geweldig.
Natuurlijk blijft de pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm 1:4.0-5.6 R Zwart een koopje indd, los of niet, maar dan moet je wel wisselen, en neemt iets meer ruimte in je tas in. Ook niet heel erg.
[ Voor 18% gewijzigd door jesper86 op 17-07-2015 10:26 ]
Klopt en nu met de G7 in de markt is, is de optie: G6+14-140mm en Olympus body kopen en de G6 meteen verkopen ook niet meer zo van zelfsprekend. (Al moet je altijd toch 300 euro moeten kunnen halen.jesper86 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 10:22:
[...]
Probleem is dat de 14-140II los €589 kost, en met G6 erbij €689. Als je eerst een Olympus koopt ben je dus een stuk duurder uit. Dat bedoelde ik met dilemma.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Die 40-150 lens is inderdaad de lens die bij de genoemde 'ing-aanbieding' zit. Evenals de standaard 14-42 lens.
Met pano bedoelde ik in die zin idd de tele lens. Kopen om te verkopen, hehe zo had ik nog niet gedacht. Had t vooral bekeken vanuit de Oly kits die aangeboden worden. Voor de meeste situaties kan ik goed uit de voeten met weinig bereik. Mocht t veranderen... 2e hands/occasion? Geen idee of de tele lens vaker aangeboden wordt.jesper86 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 10:22:
[...]
Inderdaad, Panasonic blijft toch meer de digitale gadget look en bediening houden. Maar wat bedoel je met 'pano', de tele lens? Probleem is dat de 14-140II los €589 kost, en met G6 erbij €689. Als je eerst een Olympus koopt ben je dus een stuk duurder uit. Dat bedoelde ik met dilemma.
Natuurlijk blijft de pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm 1:4.0-5.6 R Zwart een koopje indd, los of niet, maar dan moet je wel wisselen, en neemt iets meer ruimte in je tas in. Ook niet heel erg.
Weet niet of de gx7 veel meer gadget bediening heeft. De viewfinder vond ik niet fijn.
Ik heb al een paar keer me verbaast over de give away value als set in vergelijking met de twee los.Gim schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 12:31:
[...]
Met pano bedoelde ik in die zin idd de tele lens. Kopen om te verkopen, hehe zo had ik nog niet gedacht.
Ergens betaal je dus te veel voor de body of voor de lens.
Dus als je al een goede body hebt en je wilt de lens dan is de g6 body meteen door verkopen vermoedelijk financieel het slimst. (100/200 euro krijg je er altijd voor en mischien wel 300,-- of meer)
Heb je al gekeken voor de G7? (gx7 sensor en goede ergonimics wel (vermoedelijk) minder robust (plastic) en groter.Gim schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 12:31:
[...]
Weet niet of de gx7 veel meer gadget bediening heeft. De viewfinder vond ik niet fijn.
Ik moet zeggen de aanbieding met de olympus em-10 is erg aanlokkelijk maar ik lees heel erg veel over de "horrible" menu structuur en de onlogische bediening hierin.Wat zeker als je niet dagelijks in de menu's zit een hel kan zijn op het moment supreme.
En de em-10 is niet weathersealed overigens. of bedoelde je alleen de lens?
dit is best interessant om te lezen wat die gebruikers er over te zeggen hebben om een beeld te krijgen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
De een is lovend over de em10, de ander over de gx7 en vice versa. Heb erg t gevoel dat t persoonlijk is en gewenning. Heb toevallig die posts al gelezen. De een Is voorstander van de EM10, de ander van de G6, weer een ander vind dat ze beide goede en slechte kanten hebben en dat t maar net Is waar je hem voor gebruikt. Video Is in elk geval van ondergeschikt belang voor mij. Beide camera's zullen in dat opzicht voldoen.copykat schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 14:55:
[...]
Ik heb al een paar keer me verbaast over de give away value als set in vergelijking met de twee los.
Ergens betaal je dus te veel voor de body of voor de lens.
Dus als je al een goede body hebt en je wilt de lens dan is de g6 body meteen door verkopen vermoedelijk financieel het slimst. (100/200 euro krijg je er altijd voor en mischien wel 300,-- of meer)
[...]
Heb je al gekeken voor de G7? (gx7 sensor en goede ergonimics wel minder robust (plastic) en groter.
Ik moet zeggen de aanbieding met de olympus em-10 is erg aanlokkelijk maar ik lees heel erg veel over de "horrible" menu structuur en de onlogische bediening hierin.Wat zeker als je niet dagelijks in de menu's zit een hel kan zijn op het moment supreme.![]()
En de em-10 is niet weathersealed overigens. of bedoelde je alleen de lens?
dit is best interessant om te lezen wat die gebruikers er over te zeggen hebben.
Had ook een review video gezien van de Em10 met een Sony. Sony scoorde op punten, maar de em10 scoorde oa op plaatsing van knoppen en wieltjes en dergelijke. Prettig gebruik.
Ik kan niet zoveel over t menu zeggen. Had een paar filmpjes gezien en dat leek vrij duidelijk? Kan zijn dat Panasonic er geweldig in scoort. Weet niet If dat olympus gelijk slecht maakt.
Terugkomend op de G7, die is net uit toch? Zover mij bekend nog vrij prijzig (buiten budget). Ik wil sowieso 'groter' proberen te voorkomen. Zat in eerste instantie bij GM1 te kijken, maar dat was me te klein.
[ Voor 22% gewijzigd door Gim op 17-07-2015 16:17 ]
Klopt. De belangrijkste vraag voor jou: denk je dat jij er aan kunt wennen?Gim schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 15:33:
De een is lovend over de em10, de ander over de gx7 en vice versa. Heb erg t gevoel dat t persoonlijk is en gewenning.
Beste Tweakers,
Ik twijfel momenteel voor mijn eerste DSLR tussen een Nikon D3200 en een D3300.
Wat is hiertussen zou het grote verschil en is dat die €100,00 extra waard?
Hier zeggen ze bijvoorbeeld dat het enige verschil is dat hij geen low-pass filter heeft en daardoor iets scherper zou moeten zijn (hoe merkbaar is dat?) en meer foto's per seconde kan maken. Daarnaast zit er volgens mij ook nog precies de zelfde lens bij
?
Hier zeggen ze bijvoorbeeld dat het enige verschil is dat hij geen low-pass filter heeft en daardoor iets scherper zou moeten zijn (hoe merkbaar is dat?) en meer foto's per seconde kan maken. Daarnaast zit er volgens mij ook nog precies de zelfde lens bij

Vanwaar die smiley bij dezelfde lens?dakong schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:10:
Beste Tweakers,
Hier zeggen ze bijvoorbeeld dat het enige verschil is dat hij geen low-pass filter heeft en daardoor iets scherper zou moeten zijn (hoe merkbaar is dat?) en meer foto's per seconde kan maken. Daarnaast zit er volgens mij ook nog precies de zelfde lens bij?
Omdat dat de verschillen nog kleiner maakt? Terwijl als ik reviews kijk benoemen ze de inschuifbare kitlens als een van de grote verschillen met de D3200 + kitlens.Universal Creations schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:20:
[...]
Vanwaar die smiley bij dezelfde lens?
Het maakt het verschil niet kleiner, maar blijft even groot. Veel camera's worden met dezelfde kitlens uitgebracht, totdat er een nieuwe versie komt. Maar dat laatste gebeurt niet zo vaak. Of die €100 verschil het waard is om voor de D3300 te gaan, is aan jou. Wij kunnen niet bepalen of jij het verschil groot genoeg vindt. Bekijk voorbeeldfoto's onder dezelfde omstandigheden of je verschil ziet tussen wel of geen AA-filter.dakong schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:32:
Omdat dat de verschillen nog kleiner maakt? Terwijl als ik reviews kijk benoemen ze de inschuifbare kitlens als een van de grote verschillen met de D3200 + kitlens.
http://tweakers.net/price...ting/371156;364750/D3300/
Grootste veranderingen zitten volgens mij in het gewicht 100 gram lichter de body is toch aanzienlijk en op 60 fps kunnen filmen kan wellicht ook interessant zijn.
Of jij er 100 euro meer voor over hebt os aan jou. De kitlens die er bij zit is bij beide de laatste versie. Waar verder niet zo veel mis mee is. Wil je het maximale uit de camera persen zal je toch aan andere lenzen moeten.
Grootste veranderingen zitten volgens mij in het gewicht 100 gram lichter de body is toch aanzienlijk en op 60 fps kunnen filmen kan wellicht ook interessant zijn.
Of jij er 100 euro meer voor over hebt os aan jou. De kitlens die er bij zit is bij beide de laatste versie. Waar verder niet zo veel mis mee is. Wil je het maximale uit de camera persen zal je toch aan andere lenzen moeten.
Is compact belangrijk? Dan zou je ook naar de Canon 100D of de Sony A6000 kunnen kijken.dakong schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:32:
Omdat dat de verschillen nog kleiner maakt? Terwijl als ik reviews kijk benoemen ze de inschuifbare kitlens als een van de grote verschillen met de D3200 + kitlens.
Verder: speel eens met de camera's, vergelijk de foto's (zelf even een SD kaartje meenemen), en besluit dan wat het wordt.
Voordeel: echt slechte camera's heb je niet meer in de instapklasse, je kunt zo ongeveer elke DSLR kopen en er mooie foto's mee maken.
Geen drogredenen die we al 65449161644654x hebben gehoord, want daar schiet niemand wat mee op
[ Voor 88% gewijzigd door Universal Creations op 19-07-2015 17:17 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Na jaren van plezier met meerdere DSLR camera's, heb ik besloten om toch een stapje terug te doen. Ik merk dat het continu meeslepen van een rugzak met X lenzen en grote body een steeds groter bezwaar wordt.
Ik wil daarom overstappen naar een degelijke systeemcamera met redelijke allround lens (of max 2 lenzen, maar liever niet ivm lens wisselen/sjouwen). Heb daarom even het vragenlijstje ingevuld voor de zekerheid
#1 pricewatch: Sony Alpha 6000 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart
#2 pricewatch: Samsung NX500 + 16-50mm F3.5-5.6 Power Zoom Zwart
+ Een hele lange/saaie vergelijkingsvideo: YouTube: Samsung NX500 vs Sony A6000
Heb op de één of andere manier toch m'n bedenkingen bij Samsung. Pluspunt bij de Samsung is de kwaliteit van het scherm en het feit dat het een touchscreen is om zo je focuspunt eenvoudig(er) te kiezen. Qua reviews komt de Sony er goed uit en heeft een viewfinder, maar wordt al ietsje ouder(?) - weet niet of dat voor mij uit zou moeten maken.. De video geeft vooral aan dat de Samung completer is qua functies en heeft bijvoorbeeld 4K video mogelijkheden. De Sony wordt vooral getipt als een 'vervanger voor je DSLR' en dat is dan weer precies wat ik ga doen ;-). Vandaar dat ik deze keuze ook even aan jullie voor wilde leggen...
Daarnaast stonden eerder nog op mijn longlist de:
#3 pricewatch: Nikon 1 J5 + VR 10-30mm f/3.5-5.6 PD-Zoom Zilver (zoombereik te klein, de 10mm is wel een plus!)
#4 pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 EZ Zwart (te groot)
Ik wil daarom overstappen naar een degelijke systeemcamera met redelijke allround lens (of max 2 lenzen, maar liever niet ivm lens wisselen/sjouwen). Heb daarom even het vragenlijstje ingevuld voor de zekerheid
Zelf heb ik op de shortlist staan (in die volgorde):Wat is je beschikbare budget?
Max 800
Niet voor systeemcamera's (in DSLR tijd: 8-16mm / 18-200mm / 35mm)
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Af en toe nachtfotografie (ik bewaar mijn statief), dus manual functie is een musthave. Verder is het vooral landschappen en architectuur. Met name door dat laatste een lichte behoefte aan een groothoek.
Nee, geen harde eisen omtrent filmen (tegenwoordig kunnen de meeste camera's toch wel HD 1080 filmen met 30 of zelfs 60fps). Dat is ruim voldoende.
#1 pricewatch: Sony Alpha 6000 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart
#2 pricewatch: Samsung NX500 + 16-50mm F3.5-5.6 Power Zoom Zwart
+ Een hele lange/saaie vergelijkingsvideo: YouTube: Samsung NX500 vs Sony A6000
Heb op de één of andere manier toch m'n bedenkingen bij Samsung. Pluspunt bij de Samsung is de kwaliteit van het scherm en het feit dat het een touchscreen is om zo je focuspunt eenvoudig(er) te kiezen. Qua reviews komt de Sony er goed uit en heeft een viewfinder, maar wordt al ietsje ouder(?) - weet niet of dat voor mij uit zou moeten maken.. De video geeft vooral aan dat de Samung completer is qua functies en heeft bijvoorbeeld 4K video mogelijkheden. De Sony wordt vooral getipt als een 'vervanger voor je DSLR' en dat is dan weer precies wat ik ga doen ;-). Vandaar dat ik deze keuze ook even aan jullie voor wilde leggen...
Daarnaast stonden eerder nog op mijn longlist de:
#3 pricewatch: Nikon 1 J5 + VR 10-30mm f/3.5-5.6 PD-Zoom Zilver (zoombereik te klein, de 10mm is wel een plus!)
#4 pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 EZ Zwart (te groot)
[ Voor 16% gewijzigd door ReneDD op 24-07-2015 14:38 ]
Zoombereik is gewoon zelfde als de andere opties en die 10mm is qua beeldhoek ook ongeveer hetzelfde. Sterker nog, 10mm op de Nikon 1 is minder wijd dan die 16mm op eerder genoemde Sony en Samsung camera's.ReneDD schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:07:
Bedankt voor de feedback, dit was me nog niet eens opgevallen. Ik kon de cropfator van de Nikon niet direct vinden (staat ook niet in de tweakers specs) en ging er voor het gemak vanuit dat het gelijk zou zijn met de meeste concurrenten, maar na wat googlen ben ik er achter. De Nikon heeft een cropfactor van 2.7x t.o.v. 1.5x/1.6x op de Sony/Samsung camera's. In dat geval is het belangrijkste pluspunt van de Nikon de prijs denk ik.Universal Creations schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:46:
[...]
Zoombereik is gewoon zelfde als de andere opties en die 10mm is qua beeldhoek ook ongeveer hetzelfde. Sterker nog, 10mm op de Nikon 1 is minder wijd dan die 16mm op eerder genoemde Sony en Samsung camera's.
1. Wat is je beschikbare budget?
€400 (indien er voor een beetje meer geld iets flink beters beschikbaar is sta ik open voor suggesties)
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Ja, een AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II lens die ik van iemand gekregen heb (deze persoon heeft ook gekregen dus geen idee of de lens ook daadwerkelijk functioneert maar hij lijkt NIB)
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Een beetje van alles dus geen specifiek doel.
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, het zou een leuke bonus zijn maar het is zeker geen must.
5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Oef, dit is een lastige vraag. Ik wil wel eens een foto nemen uit een rare hoek (extreem hoog of laag bijvoorbeeld) dus geen absolute noodzaak maar wel iets wat ik erg op prijs zou stellen.
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Niet echt.
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Eerst beginnen met een kit lens en misschien doosparen voor een prime.
Mijn huidige camera is een Panasonic Lumix DMC-FZ8 wat een behoorlijk oud beestje is maar de voornaamste reden dat ik wil upgraden naar een dSLR is omdat ik deze camera compleet ontgroeid ben en ik me onderhand meer erger aan de camera dan dat ik lol heb aan mijn hobby.
Ik ben op het moment aan het kijken naar de Nikon D3200 of de Canon 1200D. Prima camera's en beide een GROTE upgrade vergeleken mijn huidige camera.
Een keus maken is voor mij iets lastiger. De D3200 heeft een iets betere sensor, ik heb er een lens voor en een 35mm prime is een stuk goedkoper maar de Canon ligt fijner in de hand en is (iets) goedkoper.
Wat adviseren jullie?
Voor de gene die interesse hebben hier zijn een paar foto's van mij.
€400 (indien er voor een beetje meer geld iets flink beters beschikbaar is sta ik open voor suggesties)
Ja, een AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II lens die ik van iemand gekregen heb (deze persoon heeft ook gekregen dus geen idee of de lens ook daadwerkelijk functioneert maar hij lijkt NIB)
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Oef, dit is een lastige vraag. Ik wil wel eens een foto nemen uit een rare hoek (extreem hoog of laag bijvoorbeeld) dus geen absolute noodzaak maar wel iets wat ik erg op prijs zou stellen.
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Niet echt.
Mijn huidige camera is een Panasonic Lumix DMC-FZ8 wat een behoorlijk oud beestje is maar de voornaamste reden dat ik wil upgraden naar een dSLR is omdat ik deze camera compleet ontgroeid ben en ik me onderhand meer erger aan de camera dan dat ik lol heb aan mijn hobby.
Ik ben op het moment aan het kijken naar de Nikon D3200 of de Canon 1200D. Prima camera's en beide een GROTE upgrade vergeleken mijn huidige camera.
Een keus maken is voor mij iets lastiger. De D3200 heeft een iets betere sensor, ik heb er een lens voor en een 35mm prime is een stuk goedkoper maar de Canon ligt fijner in de hand en is (iets) goedkoper.
Wat adviseren jullie?
Waarom ben je je Panasonic ontgroeid? Als dat is om een gebrek aan knoppen, dan zijn de camera's die je noemt niet echt een optie, aangezien je dan alsnog veel in het menu zit.memsys schreef op zondag 26 juli 2015 @ 01:13:
Niet echt.
Wat adviseren jullie?
Mijn Panasonic is traag en de interface is behoorlijk log.Sj44k13 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 10:12:
Waarom ben je je Panasonic ontgroeid? Als dat is om een gebrek aan knoppen, dan zijn de camera's die je noemt niet echt een optie, aangezien je dan alsnog veel in het menu zit.
AF is dermate traag dat ik actief moet compenseren voor de tijd die de camera nodig heeft voor AF (ik durf te wedden dat met een (d)SLR sneller handmatig kan focussen) . Het is mogelijk om handmatig focussen maar deze functie is zo log en brak dat ik het na twee keer proberen heb opgegeven en dus maar met regelmaat tegen de AF loop te vechten om te bereiken wat ik wil.
Het wegschrijven van een foto (7MP) is ook behoorlijk traag, de 14MP compact camera van mijn moeder heeft minder tijd nodig om een foto weg te schrijven op het zelfde SD kaartje.
Alles boven 800 ISO is onbruikbaar doordat je foto's meer ruis zijn dan daadwerkelijke foto en omdat de camera een kleine sensor heeft zit je snel aan een hoge ISO.
Ik maak amper tot geen gebruik meer van de zoom omdat dit behoorlijk veel stroom vreet en ik anders maar een paar foto's kan maken (ik vind een nieuwe accu kopen niet meer de moeite waard).
Een fatsoenlijke hoeveelheid dedicated knoppen is natuurlijk erg prettig maar als het menu fatsoenlijk in elkaar zit redelijk snel te navigeren is vind ik het prima.
Daarvoor heb je een instap DSLR van Nikon, Canon, Sony of Pentax, met kitlens.memsys schreef op zondag 26 juli 2015 @ 01:13:
Dat is de kitlens, die je overal gratis dan wel voor weinig bij krijgt. Je kunt dus stellen dat je geen lenzen hebt.2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Ga voor een Nikon D3200, Nikon D3300, Sony A58 of Sony A5100. Die doen het allemaal prima, en maken mooie foto's!
Geen lenzen?? Die kitlens is niet verkeerd hoor, met VR II zelfs.ikweethetbeter schreef op zondag 26 juli 2015 @ 19:11:
[...]
Dat is de kitlens, die je overal gratis dan wel voor weinig bij krijgt. Je kunt dus stellen dat je geen lenzen hebt.
Zou dan ook lekker gaan voor een D3200 (of 3100/3300). Je geeft aan dat je weinig te besteden hebt en je hebt al een goede kitlens van Nikon.
Ik heb jaren een D3100 gehad, qua (instap)DSLR een topper.
ikweethetbeter schreef op zondag 26 juli 2015 @ 19:11:
Dat is de kitlens, die je overal gratis dan wel voor weinig bij krijgt. Je kunt dus stellen dat je geen lenzen hebt.

Kitlens krijg je er inderdaad bij, maar doet minimaal 75 euro.
Dus op een budget van max 400 is dit een aanzienlijk bedrag.
Vooruit je maakt het nog een beetje goed.Ga voor een Nikon D3200, Nikon D3300, Sony A58 of Sony A5100. Die doen het allemaal prima, en maken mooie foto's!
Maar ik zou adviseren om eerst te kijken of de kitlens OK is (bv bij de winkel) dan hebt je voor 280 euro een D3200 body pricewatch: Nikon D3200 Zwart waar je prima voor weinig mee voorruit bent geholpen.
[ Voor 6% gewijzigd door Barrycade op 27-07-2015 16:20 ]
@Barrycade: Je hebt een punt, de Nikon kitlens is een prima kitlens, en past prima op een instap body!
Maar ga eens zoeken, bijvoorbeeld bij de MediaMarkt. Daar heb je voor 280 euro al een nieuwe Canon 1200D met 18-55mm kitlens! En een Nikon D3200 is, met lens, soms in de aanbieding voor net iets meer!
Het verschil is dus geen 75 euro, maar een stuk minder.
Wat ik de vraagsteller heb proberen te vertellen: kijk verder dan de kitlens die je hebt. Het is leuk, maar meer niet.
Mijn tip tot slot: de Nikon D3200 mag dan wel iets duurder zijn dan de Canon 1200D, maar is die meerprijs m.i. zeker waard!
Maar ga eens zoeken, bijvoorbeeld bij de MediaMarkt. Daar heb je voor 280 euro al een nieuwe Canon 1200D met 18-55mm kitlens! En een Nikon D3200 is, met lens, soms in de aanbieding voor net iets meer!
Het verschil is dus geen 75 euro, maar een stuk minder.
Wat ik de vraagsteller heb proberen te vertellen: kijk verder dan de kitlens die je hebt. Het is leuk, maar meer niet.
Mijn tip tot slot: de Nikon D3200 mag dan wel iets duurder zijn dan de Canon 1200D, maar is die meerprijs m.i. zeker waard!
Verwijderd
Dat mag je niet zo stellen, verschilt namelijk per persoon. Er zijn genoeg mensen die ruim klaar zijn met een goede kitlens. Bovendien kun je een kitlens nog prima later aanvullen, mocht dat nodig zijn.ikweethetbeter schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:49:
Inderdaad, de meeste mensen zijn klaar met een goede kitlens!Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:05:
Dat mag je niet zo stellen, verschilt namelijk per persoon. Er zijn genoeg mensen die ruim klaar zijn met een goede kitlens. Bovendien kun je een kitlens nog prima later aanvullen, mocht dat nodig zijn.
Maar een kitlens levert je doorgaans een voordeel van een paar tientjes op. Mijn advies aan de vraagsteller was: laat niet je hele systeemkeuze van die ene kitlens afhangen. Het is een prima lensje, maar geen toplens van 1000 euro.
Daarna gaf ik aan dat ik het Nikon DSLR systeem een prima systeem vind, en de D3200 een prima camera is. Het kan dus een prima keuze zijn, maar het is niet noodzakelijk de beste camera voor iedereen.
Verwijderd
Het reeds hebben van een kitlensje (oid) kan een vervelende beperkende factor zijn, denk aan "de wet van de remmende voorsprong".Barrycade schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:18:
[...]
Kitlens krijg je er inderdaad bij, maar doet minimaal 75 euro.
Dus op een budget van max 400 is dit een aanzienlijk bedrag.
Als Canon gebruiker blijf ik Canon gebruiken, alleen omdat m'n tassen er al mee vol zitten, een andere rationele reden voor verdere aankopen van dat merk heb ik niet.
Met Nikon zou ik ongetwijfeld even happy zijn, maar ik zou die keuze niet willen laten afhangen van een "reeds aanwezig" budget kitlensje.
De eerdere redenering het aantal "in bezit hebbende lenzen" maar lekker op nul te zetten is dus nog niet zo vreemd.

Op een budget van €400,- is het misschien een bedrag, op een beetje uit de hand gelopen uitrusting stelt het gewoon niets meer voor.
Ja maar hij heeft een budget van 400 dus geen uit de hand gelopen uitrusting.Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2015 @ 20:22:
[...]
Met Nikon zou ik ongetwijfeld even happy zijn, maar ik zou die keuze niet willen laten afhangen van een "reeds aanwezig" budget kitlensje.
De eerdere redenering het aantal "in bezit hebbende lenzen" maar lekker op nul te zetten is dus nog niet zo vreemd.![]()
Op een budget van €400,- is het misschien een bedrag, op een beetje uit de hand gelopen uitrusting stelt het gewoon niets meer voor.
Ken jij wel die Nikon kitlens als Canon gebruiker? Kijk maar eens rond, dat is helemaal geen slecht lensje.
In jouw geval zou ik eerst proberen (fotozaak of kennis) of die ktlens geen problemen heeft. Zijn die er niet dan weerhoudt niets je ervan een Nikon 3200-body te nemen plus een 1.8-35 dx prime - kosten even over de € 400,-en je bent gelijk twee stappen verder op je upgrade-pad: body met goede sensor, zoomlens van echt wel redelijke kwaliteit en een prime waarmee je een smid aan zijn balg kunt fotograferen zonder overdadige ruis.memsys schreef op zondag 26 juli 2015 @ 01:13:
..................
........
Is de kitlens die je hebt niet tof, dan kun je alsnog gaan kijken welke kant het op gaat: dslr of milc - voor de kitlens die er bij de set van je keuze komt betaal je dan alleen weinig in plaats van niets, en je moet alsnog gaan sparen voor een prime.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
@ iedereen, bedankt voor de reacties.
Ik weet dat het een (oudere) kitlens is en niet perse de keus moet beïnvloeden vandaar dat ik ook de D3200 EN 1200D benoem in mijn eerste post.Dat is de kitlens, die je overal gratis dan wel voor weinig bij krijgt. Je kunt dus stellen dat je geen lenzen hebt.
AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II, dus helaas zonder image stabilization.Geen lenzen?? Die kitlens is niet verkeerd hoor, met VR II zelfs.
Dat doe ik ook. De lens die ik al heb is leuk maar ik loop meer te twijfelen over betere specs VS iets betere ergonomie en het aanbod wat er is aan lenzen voor beide mounts.Wat ik de vraagsteller heb proberen te vertellen: kijk verder dan de kitlens die je hebt. Het is leuk, maar meer niet.
Ik ben zeker van plan om binnenkort de lens die ik heb te testen.In jouw geval zou ik eerst proberen (fotozaak of kennis) of die ktlens geen problemen heeft.
Verwijderd
Ben ooit met minder begonnen en kom nú eens naar de schade kijken...Harribo schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:01:
[...]
Ja maar hij heeft een budget van 400 dus geen uit de hand gelopen uitrusting.

Je mist geloof ik een beetje het punt, ik hoef de lens niet te kennen.Ken jij wel die Nikon kitlens als Canon gebruiker? Kijk maar eens rond, dat is helemaal geen slecht lensje.
Als ik weer from scratch zou moeten beginnen, dan zou ik wel andere prioriteiten hebben dan een reeds aanwezig instaplensje, hoe goed dan ook.
Al was het een Zeiss Otus 1.4/85.
(al zou deze laatste de keuze wel erg moeilijk maken)
Ben ooit aan analoog Olympus begonnen en als die jongens nu op tijd het digitale domein waren ingestapt met fatsoenlijke digi kleinbeeld bodies, zoals de OM3 of OM4 dat ooit waren, dan had ik nu op de berg Olympus gezeten ipv op Canon.
Waarmee ik maar wil zeggen dat je richting in hoge mate bepaald kan worden door wat je reeds in huis hebt en dat hoeft niet noodzakelijk het beste eindpunt voor je te zijn.
De crux van deze aankoopcarrière zit hem in het punt waar "de wissel" ligt en op dat wisselpunt zou ik voor mijzelf graag betere argumenten willen zien dan een toevallig aanwezig budget lensje.
Uuuh.... Die II is VR II. Nieuwste vr techniek, dus top image stabilisatiememsys schreef op maandag 27 juli 2015 @ 22:30:
@ iedereen, bedankt voor de reacties.
AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II, dus helaas zonder image stabilization
Verwijderd
Uuuh... nee. Want dan heb je VR in de naam staan. Nikon heeft ook nog steeds een 18-55mm II zonder VR in het assortiment, met de ED in de naam. Die heeft dus niet de nieuwe VR techniek. Dan zul je toch echt de VR II moeten hebben.Harribo schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 08:09:
[...]
Uuuh.... Die II is VR II. Nieuwste vr techniek, dus top image stabilisatie
AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II: linkie
AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR II: linkie
Ooooo ok!Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 08:25:
[...]
Uuuh... nee. Want dan heb je VR in de naam staan. Nikon heeft ook nog steeds een 18-55mm II zonder VR in het assortiment, met de ED in de naam. Die heeft dus niet de nieuwe VR techniek. Dan zul je toch echt de VR II moeten hebben.
AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II: linkie
AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR II: linkie
dank! Ben ik weer wijzer!
Geen vr, daar zou ik zeker niet voor gaan
Het liefst zit ik ronde de €700.- maar iets meer mag ook, zolang het maar onder de 900.- blijft.
Ik ben compleet nieuw in fotoland, maar mijn moeder heeft een Panasonic lumix FZ50 waar ik zo af en toe foto's mee maak.
Evenementen zoals motorraces of vliegtuigshows of van de omgeving op vakantie. Daarnaast vind ik het leuk om vliegtuigen te fotograferen, ofwel snelle objecten.
Nee, alleen het zou wel een leuke bonus zijn.
Ik zoek een stevige camera waar ik lang mee vooruit kan en niet dat ik hem volgend jaar weg kan doen omdat hij verouderd is. Daarnaast ben ik een student die graag een goede aankoop doet.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik ben op zich al te vrede met een kitlens, maar wanneer ik naar evenement ga zou ik toch wel vanaf een afstand mooie plaatjes willen schieten. Ik verwacht dan dat ik de camera in mijn hand heb en niet op een statief. Dus een telelens met stabilisatie zou goed van pas kunnen komen.
Ik heb weinig verstand van lenzen en body's maar ik heb me wel ingelezen in eventuele opties die (denk ik) voor mij geschikt zijn:
200/300mm telelens.
Het liefst zit ik ronde de €700.- maar iets meer mag ook, zolang het maar onder de 900.- blijft.
Ik ben compleet nieuw in fotoland, maar mijn moeder heeft een Panasonic lumix FZ50 waar ik zo af en toe foto's mee maak.
Evenementen zoals motorraces of vliegtuigshows of van de omgeving op vakantie. Daarnaast vind ik het leuk om vliegtuigen te fotograferen, ofwel snelle objecten.
Nee, alleen het zou wel een leuke bonus zijn.
Ik zoek een stevige camera waar ik lang mee vooruit kan en niet dat ik hem volgend jaar weg kan doen omdat hij verouderd is. Daarnaast ben ik een student die graag een goede aankoop doet.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik ben op zich al te vrede met een kitlens, maar wanneer ik naar evenement ga zou ik toch wel vanaf een afstand mooie plaatjes willen schieten. Ik verwacht dan dat ik de camera in mijn hand heb en niet op een statief. Dus een telelens met stabilisatie zou goed van pas kunnen komen.
Ik heb weinig verstand van lenzen en body's maar ik heb me wel ingelezen in eventuele opties die (denk ik) voor mij geschikt zijn:
200/300mm telelens.
Ik zou met dat budget ( en wensen* ) voor een Nikon D5200 ( met 18-55VRII ) gaan ( @ € 449,-- ) ~~>
http://www.bcc.nl/nikon-s...5mm-vrii-objectief(77910)
( incl. tas en 8GB card )
Dan heb je nog € 251,-- over tbv bv een 2de lens ( bv 55-200VR ) cq statief of externe flitser
* oa vanwege de 39AF points net als bij een D7000.
http://www.bcc.nl/nikon-s...5mm-vrii-objectief(77910)
( incl. tas en 8GB card )
Dan heb je nog € 251,-- over tbv bv een 2de lens ( bv 55-200VR ) cq statief of externe flitser
* oa vanwege de 39AF points net als bij een D7000.
[ Voor 36% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 02-08-2015 19:27 ]
De vraag:
In eerste instantie denk je dat elke spiegelreflex met kitlens zal voldoen, eventueel aangevuld met een 55-200mm lens.
Het fotograferen van vliegtuigen kan met alle camera's, echter, indien voldoende snel en voorzien van de juiste lens zijn de resultaten aanzienlijk beter.
Je zou dan kunnen denken aan een Nikon D7200, Canon 70D of Sony A77-II. Die telezoom (met een bereik tot 300 of 400 mm) valt dan in eerste instantie buiten het budget.
Het antwoord:remondoo schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 18:42:
…
...
200/300mm telelens.
Mijn antwoord:WiLLoW_TieN schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 18:44:
Ik zou met dat budget ( en wensen* ) voor een Nikon D5200 ( met 18-55VRII ) gaan ( @ € 449,-- )
In eerste instantie denk je dat elke spiegelreflex met kitlens zal voldoen, eventueel aangevuld met een 55-200mm lens.
Het fotograferen van vliegtuigen kan met alle camera's, echter, indien voldoende snel en voorzien van de juiste lens zijn de resultaten aanzienlijk beter.
Je zou dan kunnen denken aan een Nikon D7200, Canon 70D of Sony A77-II. Die telezoom (met een bereik tot 300 of 400 mm) valt dan in eerste instantie buiten het budget.
Wat ik nu in gedachten heb is een d5300 met een 18-55VRII + 55 -200 mm VR.
Is dit een leuk starterspakket? Of is er nog een reden om voor 300mm i.p.v. 200mm te kiezen voor +- 50 euro meer? Of kan ik die beter besteden aan een tas + geheugenkaart?
Is dit een leuk starterspakket? Of is er nog een reden om voor 300mm i.p.v. 200mm te kiezen voor +- 50 euro meer? Of kan ik die beter besteden aan een tas + geheugenkaart?
Dat is voor 99% het advies van WiLLoW_TieN…remondoo schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 23:57:
Ja, dat is een zeer leuk starterspakket!
Vraag: hoe belangrijk is het fotograferen van snel bewegende onderwerpen? Hoe beeldvullend moet je vliegtuig zijn?
Als dat belangrijk is, ga dan voor een toestel met een geavanceerde en snelle AF, en ga voor een serieuze zoom.
@ remondoo en waarom de 150,-- duurdere D5300 ipv de D5200 voor de WiFi & GPS ?
[ Voor 3% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 03-08-2015 07:47 ]
Als je je zinnen toch op een Nikon D5x00 hebt gezet: de D5200 met 18-140mm lens en wifi adapter is nu 599 euro bij de MediaMarkt!remondoo schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 23:57:
Ik heb me zinnen nog niet gezet op een specifiek model. Ik heb me wel ingelezen op verschillende modellen oa de 5200/5300. Als ik het zo lees is die 5200 inderdaad een topper. Alleen vraag ik me af of ik voor 170 euro meer de d5300 moet nemen met een paar betere features. Maar de vraag is of ik dat nodig heb als amateur die bij een motorrace of op vakantie graag wat plaatjes wil schieten. Niet dat ik straks het 'had ik maar' effect krijg. En wat willow tien al aangeeft, voor mij heeft wifi en gps zeker geen extra waarde.
[ Voor 8% gewijzigd door remondoo op 04-08-2015 00:01 ]
Verwijderd
Persoonlijk zal ik niet voor de 18/55 vr/non vr gaan
Kan je beter gelijk een lens nemen die 18/140 gaat of hoger
Gebruikt de 18/55vr alleen voor me dieren foto te maken
Maar voor buiten gebruik ik toch een anderen lens die meer berijk heb
Dit omdat je niet met meerderen lensen gaat wandelen en wisselen en dan net die foto mist
Zeker met motor fiets foto graveren kan je niet altijd dicht bij staan en sta je soms te ver weg
Lullige als je dan met een 18/55 staat
Kan je beter gelijk een lens nemen die 18/140 gaat of hoger
Gebruikt de 18/55vr alleen voor me dieren foto te maken
Maar voor buiten gebruik ik toch een anderen lens die meer berijk heb
Dit omdat je niet met meerderen lensen gaat wandelen en wisselen en dan net die foto mist
Zeker met motor fiets foto graveren kan je niet altijd dicht bij staan en sta je soms te ver weg
Lullige als je dan met een 18/55 staat
Voor shots van vliegtuigshows en vliegtuigen wil je wel de 70-300 VR hebben Of de tamron 70-300 VC. Dan zou ik voor een d5200 gaan icm met 1 van die 2 lenzen en een kitlens.
I can't wait to shoot!
Je kan ook de D5200 set van BCC kopen voor 449,--
Dan verpats je die 18-55VRII voor zeg 65,--
En koop je een Tamron 18-270 VC PZD voor 344,--
Dan heb je een TOPset voor 728,-- ( incl. tas en 8GB Class10 card )
Dan verpats je die 18-55VRII voor zeg 65,--
En koop je een Tamron 18-270 VC PZD voor 344,--
Dan heb je een TOPset voor 728,-- ( incl. tas en 8GB Class10 card )
Bijgeleverde kaartjes zijn overrated, je kan beter zelf een zeer snel kaartje kiezen en kopen, wat erg zal bijdragen tot de positieve ervaring. Raar dat zoiets zo vaak wordt onderschat.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's