http://snapsort.com/compare/Nikon-D5200-vs-Nikon-D5300MeltedForest schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 07:59:
Interessant, van welke website heb je dat?
Het grote probleem is dat dat eigenlijk niét interessant is, want de specs verschillen hoogstens op subtiele wijze. De beleving (iets wat niet valt uit te drukken in cijfers) is des te belangrijker wanneer de specs zo dicht bij elkaar liggen. Daarom, zoals iedereen hier al zei, is het best om zo veel mogelijk indrukken op te doen van alle apparaten die op je verlanglijstje staan, middels het lezen en bekijken van reviews en ook door zelf enkele modellen te betasten in winkels en bij vrienden. Ikzelf neem altijd lang de tijd om een aankoop te beargumenteren, zodat ik nadien niet voor (pijnlijke) verrassingen kom te staan.
Als echt verschil wil zien en je 150 euro blijkbaar in overweging hebt om extra uit te geven kan je die 150 euro beter uitgeven aan een lens dan aan een nieuwere type camera met wat extra gadgets. Met een betere lens zie je wel verschil in tegenstelling tot een nieuwe camera met een mindere lens.scifoflux schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:22:
Na wat zoeken zit ik terug met een dubbel gevoel.
Zou ik voor de Nikon D5200 met lens 18-140mm
of zou ik voor de Nikon D5300 met lens 18-105 mm gaan?
Wat is het verschil tussen de Nikon D5200 - D5300?
Dat is van snapsort.com maar die is niet altijd even accuraat heb ik gemerkt. Je kan beter eerst kijken op camerarocket.comMeltedForest schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 07:59:
[...]
Interessant, van welke website heb je dat?
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik zit met een vraag.
Het toestel is al beslist en wordt de D5200.
Nu vraag ik me af welke lens ik zou nemen.
De 18-105mm of 18-140mm. Ga ik niet van kwaliteit inboeten bij de 18-140mm? Omdat deze verder kan inzoomen?
Het toestel is al beslist en wordt de D5200.
Nu vraag ik me af welke lens ik zou nemen.
De 18-105mm of 18-140mm. Ga ik niet van kwaliteit inboeten bij de 18-140mm? Omdat deze verder kan inzoomen?
http://www.the-digital-pi...omp=1&FLIComp=0&APIComp=1
Ze hebben 2 exemplaren getest van de 18-140, waarbij de eerste minder goed is dan nr. 2 die in bovenstaande vergelijking is opgenomen. De 18-105 is optisch beter. Scherper, contrastrijker, minder CA wat ik zo in ieder geval zie.
Ze hebben 2 exemplaren getest van de 18-140, waarbij de eerste minder goed is dan nr. 2 die in bovenstaande vergelijking is opgenomen. De 18-105 is optisch beter. Scherper, contrastrijker, minder CA wat ik zo in ieder geval zie.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
ik zou voor de extra zoom bereik gaan, equipment is toch maar een klein deel van het maken van mooie foto's.
En met meer zoom bereik heb je meer mogelijkheden om mooie composities te maken. Daarbij kan de andere wel scherper zijn maar als je gaat croppen is die niet scherper. Lijkt mij zo...
Of het moet zijn dat je nog een 2de "tele" lens erbij wilt kopen.
En met meer zoom bereik heb je meer mogelijkheden om mooie composities te maken. Daarbij kan de andere wel scherper zijn maar als je gaat croppen is die niet scherper. Lijkt mij zo...
[ Voor 16% gewijzigd door Haas_nl op 09-06-2015 22:44 ]
Nee het is niet de bedoeling om een tweede lens erbij te nemen.Haas_nl schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:44:
ik zou voor de extra zoom bereik gaan, equipment is toch maar een klein deel van het maken van mooie foto's.
Want lensen wisselen zie ik niet zo goed zitten. Zou voor 1 lens willen gaan die een goede allrounder is.
Dus portretten, landschappen, evenementen, familie feestjes, vakantie, ltr kinderen enz...
Wil het liefst 1 lens, want als ik bv. op vakantie ben ga ik geen extra lens mee nemen. Wil ik het liefst één waar ik veel mee kan.
Waarom koop je dan niet gewoon een goede bridgecamera als je eigenlijk geen objectieven wilt wisselen? Een dslr of milc kopen met als uitgangspunt dat je geen objectieven wilt wisselenis namelijk een beetje inconsequent...
Een RX10 of een FZ1000 zou dan een heel mooi alternatief kunnen zijn. Kunnen bijna alles maar het objectief wisselen kan nu net niet... De beeldkwaliteit is behoorlijk zolang je niet echt duistere foto's maakt, en desnoods kan er gewoon een flitser op...
Een RX10 of een FZ1000 zou dan een heel mooi alternatief kunnen zijn. Kunnen bijna alles maar het objectief wisselen kan nu net niet... De beeldkwaliteit is behoorlijk zolang je niet echt duistere foto's maakt, en desnoods kan er gewoon een flitser op...
Uit deze rijtje onderwerpen zie ik serieus geen logische keuze voor 'meer zoom'.scifoflux schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 10:19:
Zou voor 1 lens willen gaan die een goede allrounder is.
Dus portretten, landschappen, evenementen, familie feestjes, vakantie, ltr kinderen enz...
Dit zijn onderwerpen waar de range 18-105mm ruimschoots voldoet. Deze lens lijkt imho -zeker met de betere scherpte- de betere keus.
Ik wil wel objectieven wisselen. Maar zou graag voor te starten een goede allrounder hebben.Sodela schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 10:52:
Waarom koop je dan niet gewoon een goede bridgecamera als je eigenlijk geen objectieven wilt wisselen? Een dslr of milc kopen met als uitgangspunt dat je geen objectieven wilt wisselenis namelijk een beetje inconsequent...
Volgende reden waarom ik een DSLR zou kopen is dat de alternatieven die jij bv opnoemt al enorm duur zijn in vergelijking met een DSLR.
RX10 = 812 euro
FZ1000 = 750 euro
De enige die in aanmerking zou komen is de coolpix P900 606 euro. Alleen is deze ook een grote jongen in omvang. Dus compact compact is dat ook niet.
Momenteel kan ik met de D5200 + 18-140mm nikon lens voor 676 euro hebben. Nog een UV-filter bij rekenen en kom op 700 euro. Dat toestel kan wel meer als een RX10 of FZ1000. Oké ja het is grooter en lomper. Geef ik toe. Maar ik denk dat ik kwalitatief de D5200 beter is.
Echter zit ik te twijfelen welke lens ik zou nemen om te starten en die me een eindje zou verder helpen.
18-105mm of de 18-140mm
Wie heeft je dat aangepraat?
Niet nodig. Als je meer met landschappen wil doen, is een polarisatiefilter misschien een nuttiger investering.
Zie mijn mening hierbovenEchter zit ik te twijfelen welke lens ik zou nemen om te starten en die me een eindje zou verder helpen.
18-105mm of de 18-140mm
Ja had net verstuur gedrukt en kreeg de reactie.Fireshade schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:02:
[...]
Wie heeft je dat aangepraat?
Niet nodig. Als je meer met landschappen wil doen, is een polarisatiefilter misschien een nuttiger investering.
[...]
Zie mijn mening hierboven
Van de UV-filter tip heb ik gekregen van een andere foto-vriend. Hij zegt ik laat dat erop steken en veranderd dat na 1.5 jaar een nieuwe op en mijn lens is weer als nieuw. De UV-filter beschermt de lens tegen krasjes enz...
Kan ik met die 18-105mm genoeg inzoomen? Alé zal ik geen spijt hebben op bv vakantie van had ik maar beter iets meer zoom?
Ik weet de beste zoom zijn u benen daar ben ik me van bewust. Maar soms is het niet mogelijk om dichter te komen door technische obstakels.
edit: Sorry voor deze misschien domme vragen. Maar heb de body al eens vast gehad van de D5200 alleen kan ik me bij al die lensen nog niet zoveel voorstellen. Heb al eens gewerkt met DSLR. Paar foto's genomen, maar echte theorie van lensen is voor mij nog ongekend terrein.
[ Voor 13% gewijzigd door scifoflux op 10-06-2015 11:09 ]
105-140mm is nou niet heel veel range. Ik weet niet hoe de 18-140 qua AF en optisch presteert ten opzichte van de 18-105 maar de 18-105 is een fijne range voor walkaround op vakantie.scifoflux schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:08:
[...]
Ja had net verstuur gedrukt en kreeg de reactie.
Van de UV-filter tip heb ik gekregen van een andere foto-vriend. Hij zegt ik laat dat erop steken en veranderd dat na 1.5 jaar een nieuwe op en mijn lens is weer als nieuw. De UV-filter beschermt de lens tegen krasjes enz...
Kan ik met die 18-105mm genoeg inzoomen? Alé zal ik geen spijt hebben op bv vakantie van had ik maar beter iets meer zoom?
Ik weet de beste zoom zijn u benen daar ben ik me van bewust. Maar soms is het niet mogelijk om dichter te komen door technische obstakels.
edit: Sorry voor deze misschien domme vragen. Maar heb de body al eens vast gehad van de D5200 alleen kan ik me bij al die lensen nog niet zoveel voorstellen. Heb al eens gewerkt met DSLR. Paar foto's genomen, maar echte theorie van lensen is voor mij nog ongekend terrein.
Ik vraag me nog altijd af hoe het prijsverschil tussen de 18-105 en 18-140 te rechtvaardigen is
Het prijs verschil tussen de twee is 87 euro.bartpostma schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:11:
[...]
105-140mm is nou niet heel veel range. Ik weet niet hoe de 18-140 qua AF en optisch presteert ten opzichte van de 18-105 maar de 18-105 is een fijne range voor walkaround op vakantie.
Ik vraag me nog altijd af hoe het prijsverschil tussen de 18-105 en 18-140 te rechtvaardigen is
Bij mediamarkt Belgie kost de 18-105mm 589 euro. (http://www.mediamarkt.be/...28,903376.html?langId=-17)
Bij kamera-express kost de 18-140mm 676 euro §http://www.kamera-express.be/product/12194608/nikon-d5200-18-140mm-vr/)
Welke zouden jullie nemen voor de prijs om te starten. Jullie voorkeur gaat meer uit naar de 105mm.
Nu hebben ze me ook wijs gemaakt dat een kit lens iets minder kwalitatief is dan een lens apart te kopen. Dus dat ik eigenlijk beter ben om body + lens apart te kopen. Is dit zo of is dit puur ficie?
Om die vraag te beantwoorden, kun je het beste naar je eigen vakantiefoto's kijken.scifoflux schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:08:
Is er bij jou altijd de noodzaak geweest om op vakanties dingen op afstand heel groot in beeld te krijgen (tele)? Of ging het in bijna alle gevallen om de 'complete' omgeving (wide)?
Zoals bartpostma ook schreef: dat 35mm verschil stelt in telestand weinig voor. Met de 24,1 megapixels op de D5200 kun je van de foto achteraf wat randjes afsnijden en je hebt daarmee ook ineens met 140mm (of meer) geschoten
Edit: probeer hier maar het verschil tussen 105mm en 140mm. Dat verschil lijkt me die 87 euro echt niet waard.
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikkor-lenses/simulator
[ Voor 10% gewijzigd door Fireshade op 10-06-2015 11:27 ]
De kogel is door de kerk. Vriendin en ik hebben eens goed nagedacht en het wordt de 105mm.Fireshade schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:20:
[...]
Om die vraag te beantwoorden, kun je het beste naar je eigen vakantiefoto's kijken.
Is er bij jou altijd de noodzaak geweest om op vakanties dingen op afstand heel groot in beeld te krijgen (tele)? Of ging het in bijna alle gevallen om de 'complete' omgeving (wide)?
Zoals bartpostma ook schreef: dat 35mm verschil stelt in telestand weinig voor. Met de 24,1 megapixels op de D5200 kun je van de foto achteraf wat randjes afsnijden en je hebt daarmee ook ineens met 140mm (of meer) geschoten
Edit: probeer hier maar het verschil tussen 105mm en 140mm. Dat verschil lijkt me die 87 euro echt niet waard.
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikkor-lenses/simulator
Nu is er nog 1 ding die ik al gehoord heb en dat is dat kit lensen. Dus lensen die met body worden verkocht kwalitatief iets minder zijn dan lensen apart. Of is dit puur praatjes maker van foto-winkels om meer winst te maken?
Overweeg je nu alleen de kitlens (en geen 18-105mm meer)?scifoflux schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:29:
Nu is er nog 1 ding die ik al gehoord heb en dat is dat kit lensen. Dus lensen die met body worden verkocht kwalitatief iets minder zijn dan lensen apart. Of is dit puur praatjes maker van foto-winkels om meer winst te maken?
Ik denk dat je in de praktijk met de 18-105mm geen kitlens lens nodig hebt.
Bedoel je dan de 18-55mm VR II kitlens?
Dat is echt een prima ding, hoor. Goed scherp, stil, licht en met verbeterde VR.
De 18-105 is niet een standaard kit lens, maar bij lenzen gaat het gezegde duurder is beter wel vaak op.
Die 18-105 is niets mis mee zeker niet voor het geld. Maar als referentie een 24-70 2.8 zal scherper zijn.
Waar mensen wel vaak voor gaan zijn de lenzen in het gebied 16-55 mm gebied met een constant diafragma van 2.8.
Dus pricewatch: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Nikon)
Of de Tamron variant daarvan; pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm Ni F/2.8 SP Di II VC (Nikon)
Maar die lenzen zitten rond de 350 euro en hebben minder bereik dan de 18-105.
Die 18-105 is niets mis mee zeker niet voor het geld. Maar als referentie een 24-70 2.8 zal scherper zijn.
Waar mensen wel vaak voor gaan zijn de lenzen in het gebied 16-55 mm gebied met een constant diafragma van 2.8.
Dus pricewatch: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Nikon)
Of de Tamron variant daarvan; pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm Ni F/2.8 SP Di II VC (Nikon)
Maar die lenzen zitten rond de 350 euro en hebben minder bereik dan de 18-105.
[ Voor 5% gewijzigd door Barrycade op 10-06-2015 11:44 ]
Nee de 18-55mm vind ik nogal strak in een keurslijf en de meeste raden ook aan om een beter lens te nemen.Fireshade schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:39:
[...]
Overweeg je nu alleen de kitlens (en geen 18-105mm meer)?
Ik denk dat je in de praktijk met de 18-105mm geen kitlens lens nodig hebt.
Bedoel je dan de 18-55mm VR II kitlens?
Dat is echt een prima ding, hoor. Goed scherp, stil, licht en met verbeterde VR.
Met kitlens bedoel ik dat body + lens in 1 doos worden verkocht. Dit is het geval bij mij. Want ik koop body en lens in 1 en dezelfde doos.
Dat maakt toch geen fluit uit. Alleen heeft je lens dan volgens mij een standaard doosje en niet een mooie versierde doos. Zo is het in ieder geval bij (een aantal) canon kits.
De keuze is gemaakt.
Allemaal hartstikke bedankt voor de hulp.
Na lang twijfel voor de 18-105mm gegaan en kan het verschil beter behouden voor later nog een ander lens te kopen.
Na lang twijfel voor de 18-105mm gegaan en kan het verschil beter behouden voor later nog een ander lens te kopen.
Excuses, ik had gekeken naar de prijzen van losstaande lenzen. Dan is de 18-105 €200 en de 18-140 €375.scifoflux schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:17:
[...]
Het prijs verschil tussen de twee is 87 euro.
Bij mediamarkt Belgie kost de 18-105mm 589 euro. (http://www.mediamarkt.be/...28,903376.html?langId=-17)
Bij kamera-express kost de 18-140mm 676 euro §http://www.kamera-express.be/product/12194608/nikon-d5200-18-140mm-vr/)
Welke zouden jullie nemen voor de prijs om te starten. Jullie voorkeur gaat meer uit naar de 105mm.
Nu hebben ze me ook wijs gemaakt dat een kit lens iets minder kwalitatief is dan een lens apart te kopen. Dus dat ik eigenlijk beter ben om body + lens apart te kopen. Is dit zo of is dit puur ficie?
De prijzen i.c.m met een body (dus als kit (body+lens)) zijn dus weer net wat anders
En zoals gezegd, enige verschil aan de kit is dat het in dezelfde doos zit. Er is niks anders aan die lenzen. Zowel de 18-55 als 18-105 als 18-140 zijn kitlensen. De 18-55 zat vaak bij de D3xxx en D5xxx serie. De D7xxx serie had de 18-105 (en tegenwoordig dan de 18-140).
[ Voor 12% gewijzigd door Selmer op 10-06-2015 13:02 ]
Je kan dat geld ook heel gemakkelijk 'kwijtraken' aan randzaken als een fototas, filters, statieven, geheugenkaarten, etc, etc...scifoflux schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:17:
De keuze is gemaakt.
Heel veel plezier ermee!
ik weet het, scifoflux heeft inmiddels al gekozen maar ik wil hier toch even op reagerenHaas_nl schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:44:
met meer zoom bereik heb je meer mogelijkheden om mooie composities te maken
als je het hebt over wilde dieren of sport fotograferen dan heeft telebereik zin
als je 'gewone' mensen fotografeert dan is 100m op crop al meer dan voldoende; 18-55 is een prima bereik op crop
juist van dichtbij maak je de mooiste foto's
weet het niet meer
Ja, maar het verschil tussen 105 en 140mm gaat niet echt iets uitmaken bij wilde dieren en sport. Als we het hebben over een 18-270 vs 18-105, dan hebben we het ergens over.Vishari Beduk schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 20:48:
[...]
ik weet het, scifoflux heeft inmiddels al gekozen maar ik wil hier toch even op reageren
als je het hebt over wilde dieren of sport fotograferen dan heeft telebereik zin
Ik gebruik zelf altijd sandisk 45 Mb/s. Mijn camera kan 6fps burst en met dit geheugenkaartje is de buffer van mijn camera de bottleneck en niet het kaartje.Reynouts schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 10:36:
Wat voor geheugenkaartjes raden jullie aan voor een camera zoals de Canon 70D? (grootte/merk/type)
Qua grootte is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Heb zelf een D7000 en kan er twee SD kaarten in kwijt. Momenteel heb ik een 32gb en een paar van 16gb.
Ze hebben ook nog 95 Mb/s maar die kosten het dubbele tov de 45 Mb/s versie. (16GB 45 Mb/s en 8GB 95 Mb/s liggen rond de €25. 32gb 45mbs en 16gb 95mbs liggen rond de €36).
Hier hebben ze de 70d getest met een hele rits aan verschillende memory cards:
http://www.cameramemoryspeed.com/canon-70d/fastest-sd-cards/
Op basis van de tabel waarin ze 30 seconden continuous shooting doen valt te zien dat de 45 Mb/s niet veel onderdoet goor de 95 Mb/s van Sandisk, terwijl het wel de helft scheelt qua prijs.
[ Voor 33% gewijzigd door Selmer op 11-06-2015 11:00 ]
Ik vind zelf het 64GB formaat nu heerlijk, de kaartjes kosten ongeveer €35 per stuk en toch kan je er duizenden foto's op krijgen! pricewatch: Transcend SDXC UHS-I U3 Ultimate 64GB is een erg snelle kaart met 95 MB/s read en 60 MB/s write, voor een zeer scherpe prijs van €32,20.Reynouts schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 10:36:
Wat voor geheugenkaartjes raden jullie aan voor een camera zoals de Canon 70D? (grootte/merk/type)
[img=416,377]http://static.tweakers.net/ext/f/UGADc49buAgT1f7kM9cDDeEa/full.png[/img]
Er zijn waarschijnlijk veel tests met kaartjes gebeurd, en dit zijn de tests waarop ik mijn aankoop van een sandisk extreme pro (95MB/s) 32GB heb gebaseerd:
http://www.cameramemorysp...00/fastest-sd-card-tests/
http://m.thewirecutter.com/reviews/best-sd-card/
http://blog.wadetregaskis...rates-varying-by-sd-card/
Ik heb die kaart trouwens €44 inclusief verzending betaald; direct het allerbeste, waar!
http://www.cameramemorysp...00/fastest-sd-card-tests/
http://m.thewirecutter.com/reviews/best-sd-card/
http://blog.wadetregaskis...rates-varying-by-sd-card/
Ik heb die kaart trouwens €44 inclusief verzending betaald; direct het allerbeste, waar!
[ Voor 22% gewijzigd door RuddyMysterious op 11-06-2015 12:48 ]
Hou er wel rekening mee dat je camera vaak de beperkende factor is omdat de controller in de camera zit in plaats van op de kaart. Maar een nieuwe camera als de 70D zal toch aardig rappe kaartjes aan moeten kunnen.
Zelf spreid ik liever mijn "risico" door kaartjes van 16GB te gebruiken
Zelf spreid ik liever mijn "risico" door kaartjes van 16GB te gebruiken
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Het is duidelijk dat je met een 70D heel goed uit de voeten kunt met een Sandisk Extreme 45MB/s. Natuurlijk gaat het kopiëren naar je computer via een usb 3.0 cardreader wel sneller met een sneller kaartje, maar in de camera maakt het eigenlijk geen verschil met een 95 MB/s kaartje. Zoals bartpostma al zei.
We zijn toch voor de 760d gegaan, we hebben er nu een oude sigma 18-125mm 1:3.5-5.6 lens op. Hier is niet heel netjes mee om gegaan, dus ik wil toch kijken voor iets vervangends.
Nu zag ik wat over de cashback actie van canon voor de lenzen 18-135, 10-18, 55-250 en 40mm. Vraag is of ik de huidige lens hou en er in de breedte eentje bij koop, of de 18-135 koop als echte allround vervanger.
Kan je de lens apart bestellen en registreren en krijg je die cashback dan ook? Ik kan er niet zoveel over vinden.
Nu zag ik wat over de cashback actie van canon voor de lenzen 18-135, 10-18, 55-250 en 40mm. Vraag is of ik de huidige lens hou en er in de breedte eentje bij koop, of de 18-135 koop als echte allround vervanger.
Kan je de lens apart bestellen en registreren en krijg je die cashback dan ook? Ik kan er niet zoveel over vinden.
Op de Canon site lees is ik dat de 760D niet cashback heeft maar de 18-135 lens wel (25 euro)
Hij hoort bij deze actie http://www.canon.nl/lens-cashback/eos-750d-760d/
Ik heb een vraag rondom aanschaf nieuwe body.
Ik bezit op dit moment een Canon 450d en heb in de loop der jaren een aantal goede lenzen aangeschaft. Nu wil ik mijn body gaan vervangen en twijfel ik tussen de 760D of toch naar de 70D te gaan.
Aangezien ik al aantal goede lenzen heb is overstap naar een ander merk niet wenselijk. Is het prijsverschil (iets meer dan 100 euro) de moeite waard om toch de stap naar 70D te nemen?
Ik maak voornamelijk landschaps/architectuur foto's en zo nu en dan wat portretkiekjes.
Iemand een goede tip/advies?
Ik bezit op dit moment een Canon 450d en heb in de loop der jaren een aantal goede lenzen aangeschaft. Nu wil ik mijn body gaan vervangen en twijfel ik tussen de 760D of toch naar de 70D te gaan.
Aangezien ik al aantal goede lenzen heb is overstap naar een ander merk niet wenselijk. Is het prijsverschil (iets meer dan 100 euro) de moeite waard om toch de stap naar 70D te nemen?
Ik maak voornamelijk landschaps/architectuur foto's en zo nu en dan wat portretkiekjes.
In de voorwaarden op de Canon site staat dit:Reynouts schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 12:32:
We zijn toch voor de 760d gegaan, we hebben er nu een oude sigma 18-125mm 1:3.5-5.6 lens op. Hier is niet heel netjes mee om gegaan, dus ik wil toch kijken voor iets vervangends.
Gevonden op onderstaande URL, onder Actievoorwaarden2.2.4. Het aanbod van cashback op lenzen uit het actieaanbod geldt alleen bij aankoop van een lens samen met een standaard camerakit.
Standaard kits zijn:
EOS 750D, alleen camera;
EOS 750D + EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS STM;
EOS 750D + EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS STM;
http://www.canon.nl/lens-cashback/eos-750d-760d/
Dus het gaat niet op als je achteraf de lens los koopt. Althans niet voor de 750D/760D actie.
Er zit nog wel een cashback actie op de losse lens van €25
[ Voor 9% gewijzigd door Selmer op 13-06-2015 15:26 ]
-Knip-
[ Voor 103% gewijzigd door Universal Creations op 14-06-2015 15:35 . Reden: Crosspost ]
PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93
Het prijsverschil is het absoluut waard! De 70D heeft ten opzichte van de 760D:Popovic schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:30:
Ik heb een vraag rondom aanschaf nieuwe body.
- Weather sealing, waardoor je ook in de regen kan blijven fotograferen
- Een grotere pentaprism viewfinder, die veel meer licht en detail doorlaat dan de kleinere pentamirror viewfinder van de 760D
- Een veel grotere batterij, waarmee je ~920 foto's kan maken tegenover 440 met de 760D
- 7 frames per seconden, tegenover 5 fps van de 760D
- 1/8000s
- Veel betere autofocus in live-view en met video
- Snellere sluiter: Max. 1/8000s tegenover 1/4000s
*knip*
Geen V&A of waardeschattingen op het forum. Daar hebben we op Tweakers http://tweakers.net/aanbod/ voor.
Geen V&A of waardeschattingen op het forum. Daar hebben we op Tweakers http://tweakers.net/aanbod/ voor.
[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2015 16:27 ]
Om wel even wat nuance in je rijtje te zetten; weather sealing; moet je lens dat ook wel hebbenBalance schreef op zondag 14 juni 2015 @ 15:58:
[...]
Het prijsverschil is het absoluut waard! De 70D heeft ten opzichte van de 760D:
- Weather sealing, waardoor je ook in de regen kan blijven fotograferen
- Een grotere pentaprism viewfinder, die veel meer licht en detail doorlaat dan de kleinere pentamirror viewfinder van de 760D
- Een veel grotere batterij, waarmee je ~920 foto's kan maken tegenover 440 met de 760D
- 7 frames per seconden, tegenover 5 fps van de 760D
- 1/8000s
- Veel betere autofocus in live-view en met video
- Snellere sluiter: Max. 1/8000s tegenover 1/4000s
5 VS 7 fps, moet je wel nodig hebben, ik zie de noodzaak niet als je landschappen en portretjes doet.
1/8000 VS 1/4000 ste. Tja mijn D7000 kan dat ook, maar denk van mijn 12k foto's met die camera dat je de 1/8000 ste foto's op 1 hand kan tellen.
Penta prisma heeft wellicht wel voordelen en een grotere capaciteit accu ook. Hoewel ik 400 shots wel erg weinig vind voor een dSLR.
De focus in live view of bij filmen, moet je wel gebruiken en bij de 760 D kan je ook je touchscreen gebruiken om in live view te focussen.
Maar de 760D is wel lekker licht qua gewicht. Dat is ook wat waard (als je daar waarde aan hecht)
Het is bar weinig verschil terwijl hij toch iets goedkoper en kleiner is. In de praktijk zal je 1/8000s vs 1/4000s niet merken tenzij je met héle lichtsterke primes werkt en wide-open wil schieten in de volle zon. In dat geval kun je vaak beter voor een ND filter gaan en zal je 1/8000s nog niet snel missen.
Enige grote voordeel is de zoeker van de 70D ten opzichte van de 760D die meer licht door laat en wat groter
Met @Barrycade ... als waarde hecht aan een wat lichtere en compacte body dan lijkt mij de 760D een winnaar
Enige grote voordeel is de zoeker van de 70D ten opzichte van de 760D die meer licht door laat en wat groter
Met @Barrycade ... als waarde hecht aan een wat lichtere en compacte body dan lijkt mij de 760D een winnaar
www.maartendeboer.net
Cijfertjes vergelijken is makkelijk, maar het zijn meestal maar cijfertjes.
Kortste sluitertijd, of aantal fps, dat zal weinig mensen kunnen boeien. Weather sealing is ook voor weinigen een selectiecriterium.
Accuduur en zoeker, dat zijn dealmakers of breakers!
En goede of slechte AF tijdens filmen of live view, of dat iets uitmaakt ligt aan hoe je je camera gebruikt.
Misschien wel het belangrijkste is niet in cijfers te vatten: het gevoel, hoe ligt de camera in de hand, kun je alle knoppen op de tast vinden, …
Met andere woorden: probeer beide camera's eens uit!
Kortste sluitertijd, of aantal fps, dat zal weinig mensen kunnen boeien. Weather sealing is ook voor weinigen een selectiecriterium.
En goede of slechte AF tijdens filmen of live view, of dat iets uitmaakt ligt aan hoe je je camera gebruikt.
Misschien wel het belangrijkste is niet in cijfers te vatten: het gevoel, hoe ligt de camera in de hand, kun je alle knoppen op de tast vinden, …
Wat dat laatste betreft geef ik je gelijk als je Nikon gebruikt of van merk wisselt maar Canon is vrij consistent wat knoppen betreft (uitzonderingen daar gelaten). Het verschil in bediening tussen de 760D (mini 70D) en de 70D is behalve wat extra knopjes en een draaiwiel niet veel anders dan de 760D.ikweethetbeter schreef op zondag 14 juni 2015 @ 20:23:
Cijfertjes vergelijken is makkelijk, maar het zijn meestal maar cijfertjes.
Ze liggen wel beide anders in de hand inderdaad, iets dat je alleen in de winkel echt kan merken. Bovendien zou ik het zonde vinden om een 760D met grip te gebruiken, daar is een 70D beter geschikt voor.
www.maartendeboer.net
Elk merk is redelijk consistent, in z'n eigen "range".Ventieldopje schreef op zondag 14 juni 2015 @ 20:50:
Wat dat laatste betreft geef ik je gelijk als je Nikon gebruikt of van merk wisselt maar Canon is vrij consistent wat knoppen betreft (uitzonderingen daar gelaten). Het verschil in bediening tussen de 760D (mini 70D) en de 70D is behalve wat extra knopjes en een draaiwiel niet veel anders dan de 760D.
Ze liggen wel beide anders in de hand inderdaad, iets dat je alleen in de winkel echt kan merken. Bovendien zou ik het zonde vinden om een 760D met grip te gebruiken, daar is een 70D beter geschikt voor.
De 760D is een link tussen de consumentenrange (tot en met de 750D) en de semi-pro range (vanaf de 70D), eigenlijk grotendeels door het toevoegen van lcd schermpje bovenop. Daardoor zit de modusknop links. De 760D mist wat knoppen tov de 70D, maar dat is niet het belangrijkste. Ligt-ie lekker in je hand, kun je de knoppen goed vinden, is-ie niet te licht of te zwaar, dat soort zaken.
In een winkel krijg je alleen een eerste indruk, meer niet. Maar als die al verkeerd is bij de ene body, dan kun je misschien beter de andere kopen.
Inderdaad, de 760D zou ik niet zo snel met een (batterij)grip gebruiken...
Ik zelf pas geleden ook de keuze gemaakt voor de 70D als upgrade van de 550D, na lang wikken & wegen.
Hoofd redenen voor mij om de 70D te kiezen boven de 760D zijn:
* 7 fps i.p.v. 5
* grotere buffer
* Mogelijkheid tot micro adjustments (* door cameraland bij aankoop gecontroleerd op mijn lenzen, voor allen (3) zijn er aanpassingen gedaan, vooral de 50mm II 1.8 had nodige back-focus)
Deze voordelen lijken me prettig voor fotografie op b.v. het circuit (en ik nu al tegenaan liep met de 550D).
Voor landschap fotografie is dit een non-issue mijn inziens.
Algemene voordelen in mijn beleving:
* pentaprism zoeker
* Hogere capaciteit batterij (scheelt wellicht aankoop van een 2e accu?)
* Ligt bij mij prettiger in de hand. Nadeel is wel meer gewicht mee te dragen.
* Groter/meer informatie LCD top display
* AF-ON button op body.
* verwachting minder snel tegen beperkingen aan te lopen wat ik nu bij de 550D had.
Aanvullend heeft Canon nu nog een actie voor de 70D waarbij je bij aanschaf een (small) Wacon Intuos Pro tekentablet ontvangt en jaar lang toegang tot Adobe Cloud voor Lightroom & Photoshop CC gebruik.
Als je tekentablet niet zou gebruiken, zou je deze wellicht nog kunnen doorverkopen en met bedrag daarvan komt je qua aanschafprijs min of meer gelijk uit op de 760D?
Uiteraard is denk beiden camera's x vasthouden wel zinvol om te ervaren hoe je 1e indruk is van beide camera's.
Denk dat welke camera je ook kiest, je met beiden veel plezier gaat beleven!
Succes in je keuze
Hoofd redenen voor mij om de 70D te kiezen boven de 760D zijn:
* 7 fps i.p.v. 5
* grotere buffer
* Mogelijkheid tot micro adjustments (* door cameraland bij aankoop gecontroleerd op mijn lenzen, voor allen (3) zijn er aanpassingen gedaan, vooral de 50mm II 1.8 had nodige back-focus)
Deze voordelen lijken me prettig voor fotografie op b.v. het circuit (en ik nu al tegenaan liep met de 550D).
Voor landschap fotografie is dit een non-issue mijn inziens.
Algemene voordelen in mijn beleving:
* pentaprism zoeker
* Hogere capaciteit batterij (scheelt wellicht aankoop van een 2e accu?)
* Ligt bij mij prettiger in de hand. Nadeel is wel meer gewicht mee te dragen.
* Groter/meer informatie LCD top display
* AF-ON button op body.
* verwachting minder snel tegen beperkingen aan te lopen wat ik nu bij de 550D had.
Aanvullend heeft Canon nu nog een actie voor de 70D waarbij je bij aanschaf een (small) Wacon Intuos Pro tekentablet ontvangt en jaar lang toegang tot Adobe Cloud voor Lightroom & Photoshop CC gebruik.
Als je tekentablet niet zou gebruiken, zou je deze wellicht nog kunnen doorverkopen en met bedrag daarvan komt je qua aanschafprijs min of meer gelijk uit op de 760D?
Uiteraard is denk beiden camera's x vasthouden wel zinvol om te ervaren hoe je 1e indruk is van beide camera's.
Denk dat welke camera je ook kiest, je met beiden veel plezier gaat beleven!
Succes in je keuze
I don't drive fast, I only fly low!
Klopt het dat de filters welke ik op de 18-55VR II niet kan gebruiken op bijvoorbeeld de 18-105VR (Type 1, wordt waarschijnlijk aangeschaft voor vakantie).
Ben ook wel in voor de 55-200 VR of de 55-300 VR... Maar goed het is maar voor vakantie om het zoombereik iets te vergroten, dus denk dat de 18-105 voldoende is.
De 18-200VRII zou goud zijn, maar momenteel buiten budget.
Ben ook wel in voor de 55-200 VR of de 55-300 VR... Maar goed het is maar voor vakantie om het zoombereik iets te vergroten, dus denk dat de 18-105 voldoende is.
( UV ) Filter van een Nikon 18-55VRII past idd niet op een Nikon 18-105VRSimpele1986 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:36:
Klopt het dat de filters welke ik op de 18-55VR II niet kan gebruiken op bijvoorbeeld de 18-105VR (Type 1, wordt waarschijnlijk aangeschaft voor vakantie).
Sterker nog een filter van een Nikon 18-55VR past ook niet op een Nikon 18-55VRII !
Filter van een Nikon 18-55VR past wel op een Nikon 55-200 ( rode ) VR
Dank voor de info!
Ik heb niet veel zin om elke keer te wisselen + dubbele filters te kopen, en die VRII ligt (nog) niet in het budget
Toch nog maar even verder sparen om de VRII aan te schaffen.
Ik heb niet veel zin om elke keer te wisselen + dubbele filters te kopen, en die VRII ligt (nog) niet in het budget
Toch nog maar even verder sparen om de VRII aan te schaffen.
neemt uiteraard niet weg dat als je veel wisselt tussen 2 lenzen je de hele tijd ook het filter aan het verplaatsen bent,en veel met verloopringen moet werken. Dan kan een extra filter wel handig zijn omdat je die dan op je lens kan laten.Orion84 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:54:
Of gewoon een iets groter filter kopen en een verloopring. Zo heb ik ook enkel 67mm filters, die ik met verloopringen ook op mijn primes kan gebruiken die 52mm en 56mm filterdraad hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 16-06-2015 09:59 ]
ora et labora
Daarom heb ik een Cokin setje filters gekocht. (p systeem)
Die kan ik bij mij voor elk formaat lens zetten. Enige wat ik dan erbij moet kopen is een adapterring maar die kost nog geen tientje.
En je klikt dat systeem er zo op of af wat ook handig is.
Zie ook het aparte filtertopic op got. Is hier wat offtopic
Die kan ik bij mij voor elk formaat lens zetten. Enige wat ik dan erbij moet kopen is een adapterring maar die kost nog geen tientje.
En je klikt dat systeem er zo op of af wat ook handig is.
Zie ook het aparte filtertopic op got. Is hier wat offtopic
[ Voor 14% gewijzigd door Harribo op 16-06-2015 10:06 ]
Bedankt voor de vele tips en afwegingen rondom verschil tussen 70D en 760D!
Ik heb laatst de 750D en de 70D in de hand gehad, de 760D was nog niet op voorraad. Ik ga zeker weer even kijken in de winkel.
Ik zie sowieso dat de 760D nog lang niet overal op voorraad is. Zou dat te maken hebben met de productiefout in de sensor?
En inderdaad ook de extra actie van Canon maakt de 70D weer ietsjes interessanter.
Ik heb laatst de 750D en de 70D in de hand gehad, de 760D was nog niet op voorraad. Ik ga zeker weer even kijken in de winkel.
Ik zie sowieso dat de 760D nog lang niet overal op voorraad is. Zou dat te maken hebben met de productiefout in de sensor?
En inderdaad ook de extra actie van Canon maakt de 70D weer ietsjes interessanter.
Heb afgelopen weekend zelf mijn 6 jaar oude 450D ingeruild, stond ook voor de keuze tussen 760D en 70DPopovic schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 08:39:
Naast de eerder al genoemde voordelen van de 70D schijnt ook dat de de video codec in de 70D een hogere kwaliteit video produceert dan die in de 760D (de bitrate is flink lager op de 760D).
Verder is de 760D is momenteel bijna nergens in voorraad en is er idd een actie op de 70D. Voor mij waren er in elk geval voldoende redenen om de 70D aan te schaffen, heb er geen spijt van!
Het zou niet best zijn als je na een paar dagen al spijt hebt!The_Big_Easy schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:04:
Heb afgelopen weekend zelf mijn 6 jaar oude 450D ingeruild, stond ook voor de keuze tussen 760D en 70D
... (knip)
heb er geen spijt van!
Let wel op, de 70D is van een andere klasse dan de 450D (en 7x0D). Naast dat-ie beter is, is-ie ook zwaarder, en dat zal niet iedereen even goed bevallen.
Ik heb afgelopen donderdag de 760D besteld bij Apollo en zaterdag was hij in huis. Was al wel een tijdje aan het rondkijken waar er voorraad was, maar opeens waren er een paar bij MaxICT beschikbaar (voorraadwekker). Door de vele negatieve recensies over deze winkel, meteen even een paar andere webshops gecheckt en zag dat hij bij Apollo ook beschikbaar was.Popovic schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 08:39:
Voor zover ik gezien heb heeft hij geen stofjes op de sensor. Echt een fijne camera en complete camera voor de hobbyist, hij is niet zwaar, niet waterdicht, maar de bediening is erg prettig en de foto's komen er super mooi uit in vergelijking tot onze oude Canon.
Als je toch voor de 760D wil gaan ipv de 70D, zou je Apollo kunnen mailen; goede en snelle reacties op mailtjes. Daarbij heb je een kleine cashback mogelijkheid op een aantal lenzen in combinatie met de 760D (zie ergens mijn posts eerder in dit topic).
Ik zit er aan te denken om een Sony A5100 te kopen. Grote sensor waardoor goede beeldkwaliteit maar toch redelijk compact wat mij ook aanspreekt. Tevens nog de mogelijkheid om een andere lens (1.8 of één met meer zoom) te gaan gebruiken.
In eerdere reacties las ik dat half juni de opvolger van de A6000 wordt geïntroduceerd (A6100/A7000?). Zou het de moeite waard zijn om hier op te wachten? Al is het alleen maar voor een eventuele prijsdaling.
In de eerste week van juli wil ik de camera uiterlijk aanschaffen.
In eerdere reacties las ik dat half juni de opvolger van de A6000 wordt geïntroduceerd (A6100/A7000?). Zou het de moeite waard zijn om hier op te wachten? Al is het alleen maar voor een eventuele prijsdaling.
In de eerste week van juli wil ik de camera uiterlijk aanschaffen.
[ Voor 9% gewijzigd door Digital_T op 18-06-2015 09:50 . Reden: link pricewatch toegevoegd ]
Verwacht dat je het dubbele kwijt, de opvolger van de A6000 wordt tussen de €800 en €1000 verwacht. Bovendien weet niemand iets van de release datum, dit kan alles van nu tot eind september zijn.
Als je budget rond de €500 ligt is de A5100 een geweldige camera om mee te beginnen
Een bedrag van > € 700 heb ik op dit moment niet over voor een nieuwe camera. De opvolger van de A6000 zal dan geen optie zijn.
De A6000 eventueel wel. De viewfinder van de A6000 is natuurlijk wel erg mooi maar ik vind het jammer dat je het scherm niet 180 graden naar boven kan klappen voor selfies. Dit kan bij de A5100 wel. En om nu zo'n € 170 meer te betalen voor alleen de viewfinder...
Of zijn er misschien nog andere goede alternatieven?
De A6000 eventueel wel. De viewfinder van de A6000 is natuurlijk wel erg mooi maar ik vind het jammer dat je het scherm niet 180 graden naar boven kan klappen voor selfies. Dit kan bij de A5100 wel. En om nu zo'n € 170 meer te betalen voor alleen de viewfinder...
Wat is je budget? Of lees ik daar overheen? Je kunt ook naar m43 camera's kijken. Daar zijn veel mooie lenzen voor.Digital_T schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:27:
Een bedrag van > € 700 heb ik op dit moment niet over voor een nieuwe camera. De opvolger van de A6000 zal dan geen optie zijn.
Ik zie dat je selfies wilt kunnen maken, ik zie ook dat veel klapschermpjes niet meer helemaal om kunnen draaien (bij de m43 camera's). De enige die ik nu zie is de panasonic GF7, die is 500 euro met de 12-32 (erg mooie scherpe compacte lens) dan heb je nog geld over voor een extra lens. Maar de 5100 blijft natuurlijk ook een erg goede camera!Digital_T schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:49:
Budget is zo'n € 650 max.
Er is wel wat meer keuze uit goede lenzen voor m43 voor als je uit zou willen breiden.
Edit: als je niet perse het schermpje helemaal om hoeft te kunnen draaien dan kun je ook naar de Panasonic GX7 en Olympus om-d e-m10 kijken. Die zou ik zelf bovend e GF7 verkiezen en hebben beide een viewfinder.
[ Voor 15% gewijzigd door Sluw op 18-06-2015 12:03 ]
De Samsung NX500 is ook nog een optie, maar heeft ook geen viewfinder (wel volledig omklapbaar touchscreen).
Toch denk ik dan dat de Alpha 5100 een hele goede keus is, voor €500 ga je echt geen betere kit krijgen!
Als er een A6100 of A7000 uitkomt, dan wordt de A6000 mogelijk goedkoper. Maar dat is speculatie.
Feit is dat je met een A5100 of A6000 een prachtige camera hebt.
Feit is dat je met een A5100 of A6000 een prachtige camera hebt.
Helaas is het aanbod betaalbare en tegelijk kwalitatieve lenzen minder goed bij Sony's E-mount. Er is geen keus die op alle vlakken de beste is, zo blijkt maar weer.
[ Voor 6% gewijzigd door RuddyMysterious op 18-06-2015 23:12 ]
ILC lenzen zijn nu nog duurder dan DSLR lenzen. Dus ook bij Sony. Doe de DSLR lensprijzen maal 1,5, en je hebt veel keuze, zowel van Sony als van Sigma, aan kwalitatief goede lenzen.DevilsProphet schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 23:11:
Helaas is het aanbod betaalbare en tegelijk kwalitatieve lenzen minder goed bij Sony's E-mount.
Maar gemiddeld is-ie wel de beste. Voor 500 euro krijg je geen betere APS-C systeemcamera. (Panasonic (OK, geen APS-C), Samsung en Fujufilm, ze maken allemaal goede spullen, maar je moet je portemonnee trekken als je over de A5100 met kitlens heen wilt gaan.Er is geen keus die op alle vlakken de beste is, zo blijkt maar weer.
Is de kitlens van de Alpha 5100/6000 niet zo belabberd als ik onlangs heb gelezen? Ik herinner mij thans het geweeklaag op dpreview forum dat het aantal goeie lenzen ten eerste beperkt is in aantal en ten tweede nogal duur zijn voor wat ze geven, naast het feit dat de kitlens op de APS-C E-mount verschrikkelijk onderpresteert in vergelijking met de kitlens van andere merken.
Misschien zat het feit dat ik aan het kijken was in het NikonDX-gedeelte van het forum er voor iets tussen en is het eigenlijk allemaal zo erg niet.
Mijn grootste ergernis met het systeem van Sony is die toch wel significante meerprijs. Tweemaal zo duur als een instap-DSLR met prime, maar is hij tweemaal zo goed? Ik had niet de chutzpah om mij eraan te wagen, excuses daarvoor.
Misschien zat het feit dat ik aan het kijken was in het NikonDX-gedeelte van het forum er voor iets tussen en is het eigenlijk allemaal zo erg niet.
Mijn grootste ergernis met het systeem van Sony is die toch wel significante meerprijs. Tweemaal zo duur als een instap-DSLR met prime, maar is hij tweemaal zo goed? Ik had niet de chutzpah om mij eraan te wagen, excuses daarvoor.
In het verleden het lijstje al eens ingevuld, maar nu de wensen en het budget wat bijgesteld vandaar ook het nieuwe lijstje.
Voorheen wilde ik graag een Nikon D7200 kopen, echter vraag ik mezelf af of ik al direct zoveel camera geweld nodig heb. Daarnaast verdubbeld het aankoopbedrag bijna, wil ik daar een mooie set mee maken. Dit heeft me aan het twijfelen gebracht.
Momenteel schiet ik met een Sony Alpha 100, dus een upgrade op de korte termijn is wel fijn
.
Tweedehands doe ik liever niet i.v.m. garantiekwesties.
Wat is je beschikbare budget?
850 euro (max plus 100 euro).
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee (wel voor de Alpha, maar ik wil niet perse bij Sony blijven).
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Natuur, portret, architectuur, macro, verder vind ik alle vormen van fotografie leuk. De eerst genoemde zijn momenteel de meest gebruikte. Ook ondergaande zon en nachtfotografie vindt ik leuk, echter gaat het dan om "stills" waarbij ik een lange sluitertijd kan gebruiken.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, leuk als het kan maar geen must.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Dit zou fijn zijn, maar voor mijn gevoel geen veel gebruikte functie. Een digitale zoeker vindt ik niets, ik vraag me daarom af hoe vaak ik dat ga gebruiken.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het liefste een "forse" camera, ik vind het fijn om het gevoel te hebben dat ik een goede camera vast heb. Wanneer mogelijk twee instelwieltjes, en de mogelijkheid tot grip (liefst zonder kabels). Touchscreen is geen noodzaak, knopjes zijn prima
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Extra
De Nikon D7200 lijkt me een fantastisch toestel, echter valt deze buiten het budget. Het budget zal niet veel ruimer worden, die optie wil ik dan ook niet meer bekijken. Ik koop liever een "lager" model om over een jaar of 2 tot 3 te upgraden en het andere toestel door te geven aan mijn wederhelft.
In de prijs had ik ook graag een geheugenkaart en wanneer mogelijk een extra objectief, andere accessoires (grip/tas). Nu weet ik dat het budget daarvoor aan de krappe kant is.
Bij Foka vertelde men dat ik het beste voor een D5200 of D5300 kan gaan. Na wat eigen onderzoek lijkt het daarbij dat de D5300 voor mij het beste is, met een betere grip, de Expeed 4 processor en het weglaten van een Low Pass Filter. Echter blijft ik denken aan het hogere segment toestel.
Daarom ben ik ook gaan kijken naar de iets oudere Nikon D7100, het gaat dan om de D7100 + 18-55mm VR. Deze heeft alles wat ik wil hebben, echter wel een oudere processor. Het voordeel is de ingebouwde focusmotor, waardoor ik oudere lenzen ook prima moet kunnen gebruiken. Nadelen zijn de lagere ISO en de Expeed 3. Maar in tot hoeverre ga ik daar last van hebben?
Ik weet dat ik bij de D7100 niet direct in de mogelijkheid ben tot het kopen van een extra objectief, een nieuwe tas etc. Echter heb ik hier nog een oudere snuit-tas welke ik tijdelijk zou kunnen gebruiken tot het moment dat ik een andere aan schaf.
Daarom de vraag:
Welk toestel raden jullie aan de hand van de lijst aan? Het liefste ga ik voor een Nikon, maar ik sta ook voor andere merken open
Voorheen wilde ik graag een Nikon D7200 kopen, echter vraag ik mezelf af of ik al direct zoveel camera geweld nodig heb. Daarnaast verdubbeld het aankoopbedrag bijna, wil ik daar een mooie set mee maken. Dit heeft me aan het twijfelen gebracht.
Momenteel schiet ik met een Sony Alpha 100, dus een upgrade op de korte termijn is wel fijn
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Natuur, portret, architectuur, macro, verder vind ik alle vormen van fotografie leuk. De eerst genoemde zijn momenteel de meest gebruikte. Ook ondergaande zon en nachtfotografie vindt ik leuk, echter gaat het dan om "stills" waarbij ik een lange sluitertijd kan gebruiken.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, leuk als het kan maar geen must.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Dit zou fijn zijn, maar voor mijn gevoel geen veel gebruikte functie. Een digitale zoeker vindt ik niets, ik vraag me daarom af hoe vaak ik dat ga gebruiken.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het liefste een "forse" camera, ik vind het fijn om het gevoel te hebben dat ik een goede camera vast heb. Wanneer mogelijk twee instelwieltjes, en de mogelijkheid tot grip (liefst zonder kabels). Touchscreen is geen noodzaak, knopjes zijn prima
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
- 18-55/70
- 18-105/140
- 50mm
Extra
De Nikon D7200 lijkt me een fantastisch toestel, echter valt deze buiten het budget. Het budget zal niet veel ruimer worden, die optie wil ik dan ook niet meer bekijken. Ik koop liever een "lager" model om over een jaar of 2 tot 3 te upgraden en het andere toestel door te geven aan mijn wederhelft.
In de prijs had ik ook graag een geheugenkaart en wanneer mogelijk een extra objectief, andere accessoires (grip/tas). Nu weet ik dat het budget daarvoor aan de krappe kant is.
Bij Foka vertelde men dat ik het beste voor een D5200 of D5300 kan gaan. Na wat eigen onderzoek lijkt het daarbij dat de D5300 voor mij het beste is, met een betere grip, de Expeed 4 processor en het weglaten van een Low Pass Filter. Echter blijft ik denken aan het hogere segment toestel.
Daarom ben ik ook gaan kijken naar de iets oudere Nikon D7100, het gaat dan om de D7100 + 18-55mm VR. Deze heeft alles wat ik wil hebben, echter wel een oudere processor. Het voordeel is de ingebouwde focusmotor, waardoor ik oudere lenzen ook prima moet kunnen gebruiken. Nadelen zijn de lagere ISO en de Expeed 3. Maar in tot hoeverre ga ik daar last van hebben?
Ik weet dat ik bij de D7100 niet direct in de mogelijkheid ben tot het kopen van een extra objectief, een nieuwe tas etc. Echter heb ik hier nog een oudere snuit-tas welke ik tijdelijk zou kunnen gebruiken tot het moment dat ik een andere aan schaf.
Daarom de vraag:
Welk toestel raden jullie aan de hand van de lijst aan? Het liefste ga ik voor een Nikon, maar ik sta ook voor andere merken open
My middle finger salutes you.
Je hebt een Sony A100, dat is een antiek toestel. Heb je objectieven die de moeite waard zijn? Dus niet de 18-70mm kitlens. Of heb je een Sony flitser?barktus schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 18:03:
Momenteel schiet ik met een Sony Alpha 100, dus een upgrade op de korte termijn is wel fijn.
Daarom de vraag:
Je gaat er met elke Sony body op vooruit. De A58 maakt prachtige foto's, en met jouw budget kun je ook een A77-II kopen.
Als Sony je qua bediening bevalt, dan zul je weinig problemen met de bediening van Nikon hebben. Voor 90% is een D7200 overkill.
Waarom heb je voorkeur voor Nikon? Goede ervaringen? Of kwaliteit?
Wat jij wilt, dat kan met alle merken: Canon, Nikon, Sony, Pentax, …
Wat je je af moet vragen, is of je een DSLR wilt hebben, of een ILC.
Mijn advies: koop nu geen goedkope Nikon om later een dure te kopen. Hou je geld op de bank, koop een Sony A58, dan kun je je Sony 70-200 lens nog blijven gebruiken. En je hoeft geen grip te kopen (de meeste mensen doen dat voor de extra accu capaciteit); je kunt de A100 accu als reserve accu gebruiken.
Over een paar jaar kun je opnieuw uitzoeken: nieuwe top Nikon, of ILC, of …
Succes!
Kan je dat staven? Mij lijkt dat namelijk perfect geldig advies, temeer omdat bodies niet zo snel hun waarde verliezen als andere elektronica. Ik vind het namelijk nogal zot dat men vaak aanraadt om toch te gaan voor duurdere bodies, ondanks dat mensen daar amper een meerwaarde aan gaan hebben terwijl ze toch honderden pleuro's extra kwijt zijn.ikweethetbeter schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 19:04:
Mijn advies: koop nu geen goedkope Nikon om later een dure te kopen.
Mijn advies, van iemand die dus voorzichtig is met het uitgeven van veel geld: koop die goedkope body, als je tenminste min of meer zeker bent dat je die nadien makkelijk en zonder veel verlies kan doorverkopen, zodat je kan voelen dat je iets mist, als dat zo is. Zo niet: tweemaal prijs ,want niet veel geld uitgegeven!
Mijn case in point, alhoewel het redelijk extreem is: schoonmoeder die een D7000 gebruikt om enkel met haar kitlens op full-auto te schieten in JPEG-only, om daar dan enkele gradients en kaders bij te tekenen in fotosjop. Ze kon beter €600 besparen door een goedkopere body te kopen en met dat geld iets leuk te doen; iets dat zeker meer waarde zal geven dan de extra knopjes die ze toch niet gebruikt. Toegegeven: het autofocus-systeem en de algehele kwaliteit van de foto's waren vroeger uiteraard beter op de duurdere bodies dan op de goedkopere, maar dat is nu een minder geldig argument.
@ barktus waarom niet een nette 2de hands D3200 en dan de rest uitgeven aan lenzen en accesoires ?
Verwijderd
Ik sluit me aan bij DevilsProphet, koop niet gelijk een body aan de bovenkant van de markt. Met een D3300 of D5300 (of model van een willekeurig ander merk) kun je net zulke mooie foto's maken, helemaal als beginner heeft zo'n geavanceerdere body niet veel meerwaarde. Het geld dat je over houdt kun je beter steken in leuk glas en een goede tas bijvoorbeeld.
Weet je zeker dat je een dSLR wil barktus? Mirrorles toestellen zijn ook erg leuk tegenwoordig.
Weet je zeker dat je een dSLR wil barktus? Mirrorles toestellen zijn ook erg leuk tegenwoordig.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2015 19:46 ]
1. Ik heb een HVL-F5AM welke er bij aankoop bij zat, maar die gebruik ik zelden. Bovendien maakt die gebruik van de oude Sony hotshoe meen ik? Daarnaast een Minolta 50mm F1.7 AF. De rest is niet noemenswaardig, ook de 70-200 niet.ikweethetbeter schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 19:04:
[...]
Je hebt een Sony A100, dat is een antiek toestel. Heb je objectieven die de moeite waard zijn? Dus niet de 18-70mm kitlens. Of heb je een Sony flitser?
Je gaat er met elke Sony body op vooruit. De A58 maakt prachtige foto's, en met jouw budget kun je ook een A77-II kopen.
Als Sony je qua bediening bevalt, dan zul je weinig problemen met de bediening van Nikon hebben. Voor 90% is een D7200 overkill.
Waarom heb je voorkeur voor Nikon? Goede ervaringen? Of kwaliteit?
Wat jij wilt, dat kan met alle merken: Canon, Nikon, Sony, Pentax, …
Wat je je af moet vragen, is of je een DSLR wilt hebben, of een ILC.
Mijn advies: koop nu geen goedkope Nikon om later een dure te kopen. Hou je geld op de bank, koop een Sony A58, dan kun je je Sony 70-200 lens nog blijven gebruiken. En je hoeft geen grip te kopen (de meeste mensen doen dat voor de extra accu capaciteit); je kunt de A100 accu als reserve accu gebruiken.
Over een paar jaar kun je opnieuw uitzoeken: nieuwe top Nikon, of ILC, of …
Succes!
2. Door net wat over het budget te gaan komt de A77-II inderdaad in beeld. Echter heeft deze lag in het menu (althans als ik de reviews mag geloven) en het grootste nadeel, een digitale viewfinder. Dat vindt ik persoonlijk niet fijn. Hierdoor heb ik niet het gevoel dit de camera voor mij is.
3. Point taken
4. Ik heb in de winkel, zowel Sony, Canon en Nikon vast gehad. Bij Sony zit ik met de viewfinder. Bij Canon kreeg ik het advies dat de processoren alweer vier jaar oud waren, behalve als ik een high-end model nam. De Nikon voelde goed aan, en geeft me het gevoel waar voor m'n geld te geven. Helemaal als het om de D7000 and up gaat. Vind ze fijn in de hand liggen.
5. Zoals ik aangaf, wil ik het gevoel hebben een camera vast te hebben. Dat is puur persoonlijke voorkeur (mijn koptelefoon moet bijvoorbeeld ook niet te licht zijn
6. De huidige Sony heeft twee accu's, de aanschaf van een Sony zou dan een derde accu opleveren. Echter kan ik bijv. de D7100 kopen in een set met twee accu's. Dus daar heeft het voor mij geen voordeel. De Sony gaat bij de keuze van een ander merk door naar mijn wederhelft, waarvoor de camera nog meer dan goed genoeg is
In het geval van de D5300 zou deze in de toekomst bij aankoop van een hoger model doorgaan naar mijn wederhelft. Die de passie voor fotografie deelt maar hier niet zo actief mee bezig gaat als mij. Van de tien. keer dat ik foto's ga maken, gaat ze waarschijnlijk twee keer mee. De body zou ik dan ook niet verkopen, maar gewoon geven.DevilsProphet schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 19:17:
[...]
Kan je dat staven? Mij lijkt dat namelijk perfect geldig advies, temeer omdat bodies niet zo snel hun waarde verliezen als andere elektronica. Ik vind het namelijk nogal zot dat men vaak aanraadt om toch te gaan voor duurdere bodies, ondanks dat mensen daar amper een meerwaarde aan gaan hebben terwijl ze toch honderden pleuro's extra kwijt zijn.
Mijn advies, van iemand die dus voorzichtig is met het uitgeven van veel geld: koop die goedkope body, als je tenminste min of meer zeker bent dat je die nadien makkelijk en zonder veel verlies kan doorverkopen, zodat je kan voelen dat je iets mist, als dat zo is. Zo niet: tweemaal prijs ,want niet veel geld uitgegeven!
Mijn case in point, alhoewel het redelijk extreem is: schoonmoeder die een D7000 gebruikt om enkel met haar kitlens op full-auto te schieten in JPEG-only, om daar dan enkele gradients en kaders bij te tekenen in fotosjop. Ze kon beter €600 besparen door een goedkopere body te kopen en met dat geld iets leuk te doen; iets dat zeker meer waarde zal geven dan de extra knopjes die ze toch niet gebruikt. Toegegeven: het autofocus-systeem en de algehele kwaliteit van de foto's waren vroeger uiteraard beter op de duurdere bodies dan op de goedkopere, maar dat is nu een minder geldig argument.
Ik wil zelf ook niet te snel uit de camera groeien. Bij de Sony loop ik tegen beperkingen aan. Het gaat voor mij niet als huis tuin en keuken toestel werken. Alles wordt in RAW geschoten, nabewerkt en ik vind het heerlijk om met de instellingen te spelen. Maar ook om op termijn andere objectieven aan te schaffen.
Mede daarom ook mijn twijfel tussen de D5300 en de D7100. Heel kort door de bocht zie ik het momenteel zo: D5300 = meer accessoires + direct een extra objectief, D7100 = Een body zoals ik hem wil, met tijdelijk alleen de kitlens (de set die ik wil kopen heeft al wel een extra accu, SD-kaart en een uv-filter, dit door pakketvoordeel).
Zoals ik in het begin aangaf wil ik geen tweedehands, dit in verband met garantie. Op het moment dat ik voor Nikon kies, zal dat voor de lange termijn zijn. Dit betekend dat ik geen haast heb met aanschaf van nieuwe objectieven. Een 50mm op korte termijn zou leuk zijn, maar kan ook best nog een aantal maanden wachten.WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 19:39:
@ barktus waarom niet een nette 2de hands D3200 en dan de rest uitgeven aan lenzen en accesoires ?
Point takenVerwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 19:44:
Ik sluit me aan bij DevilsProphet, koop niet gelijk een body aan de bovenkant van de markt. Met een D3300 of D5300 (of model van een willekeurig ander merk) kun je net zulke mooie foto's maken, helemaal als beginner heeft zo'n geavanceerdere body niet veel meerwaarde. Het geld dat je over houdt kun je beter steken in leuk glas en een goede tas bijvoorbeeld.
Ja, ik wil graag een DSLR
De 50mm lens is een erg mooie lens, die heb ik ook.barktus schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 19:47:
1. Ik heb een HVL-F5AM welke er bij aankoop bij zat, maar die gebruik ik zelden. Bovendien maakt die gebruik van de oude Sony hotshoe meen ik? Daarnaast een Minolta 50mm F1.7 AF. De rest is niet noemenswaardig, ook de 70-200 niet.
De HVL-F56AM is een prachtige flitser. Sony doet het met draadloos en high speed sync beter dan de concurrentie. Middels een blokje van 25 euro kun je je flitser blijven gebruiken.
Ik vind een goede EVF (A58, A77-II) beter dan alle pentamirror OVF's die er zijn. Dus ik vind de zoeker van de A58 beter dan die van de Nikon D5x00 camera's.2. Door net wat over het budget te gaan komt de A77-II inderdaad in beeld. Echter heeft deze lag in het menu (althans als ik de reviews mag geloven) en het grootste nadeel, een digitale viewfinder. Dat vindt ik persoonlijk niet fijn. Hierdoor heb ik niet het gevoel dit de camera voor mij is.
Wanneer de OVF een pentaprisma is, is het een ander verhaal.
Pre-productie A77-II had wat problemen, maar de huidige firmware niet. Maar als jij de camera hebt geprobeerd en er geen goed gevoel bij hebt: niet doen.
Ik vind alle Sony SLT's en Nikon DSLR's en de duurdere Canon DSLR's lekker in de hand liggen. Canon loopt qua sensoren achter op Sony en Nikon.4. Ik heb in de winkel, zowel Sony, Canon en Nikon vast gehad. Bij Sony zit ik met de viewfinder. Bij Canon kreeg ik het advies dat de processoren alweer vier jaar oud waren, behalve als ik een high-end model nam. De Nikon voelde goed aan, en geeft me het gevoel waar voor m'n geld te geven. Helemaal als het om de D7000 and up gaat. Vind ze fijn in de hand liggen.
De cameraset moet in balans zijn. Met een kitlens of een lichtsterke 50mm kan een compacte (ILC) body zeker voordelen hebben. Maar dat is inderdaad persoonlijk.5. Zoals ik aangaf, wil ik het gevoel hebben een camera vast te hebben. Dat is puur persoonlijke voorkeur (mijn koptelefoon moet bijvoorbeeld ook niet te licht zijn). Een juist dat biedt een ILC me niet als ik naar de body kijk.
Een grip heeft voordelen als je veel vanuit de hand in portretstand schiet, of als je vaak een serie van 1000 foto's of meer maakt. Anders is het gewoon iets dat je camera groter en zwaarder maakt, dus hooguit interessant voor grote tele(zoom)lenzen.6. De huidige Sony heeft twee accu's, de aanschaf van een Sony zou dan een derde accu opleveren. Echter kan ik bijv. de D7100 kopen in een set met twee accu's. Dus daar heeft het voor mij geen voordeel. De Sony gaat bij de keuze van een ander merk door naar mijn wederhelft, waarvoor de camera nog meer dan goed genoeg is. Een grip is ook meer een voorkeur, niet iets wat direct moet.
Allemaal keuzes, waarvan er meerdere goed zijn: lastig! Succes ermee.
Wat je in de praktijk alleen terug gaat zien in de schaduwen als je die op gaat trekken. ETTR is key bij Canon en als je dat doet merk je weinig verschilikweethetbeter schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:59:
[...]
Ik vind alle Sony SLT's en Nikon DSLR's en de duurdere Canon DSLR's lekker in de hand liggen. Canon loopt qua sensoren achter op Sony en Nikon.
[...]
Instap camera's zijn vaak aan de kleine kant als je wat grotere handen hebt of zware lenzen er aan hebt hangen. Een grip zorgt er dan voor dat je al je vingers kan gebruiken om de camera vast te houden zonder dat je pink voor spek en bonen er onder bungelt. Grotere bodies hebben dat probleem al iets minder maar het ligt er natuurlijk aan hoe groot je handen zijn.ikweethetbeter schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:59:
[...]
Een grip heeft voordelen als je veel vanuit de hand in portretstand schiet, of als je vaak een serie van 1000 foto's of meer maakt. Anders is het gewoon iets dat je camera groter en zwaarder maakt, dus hooguit interessant voor grote tele(zoom)lenzen.
Allemaal keuzes, waarvan er meerdere goed zijn: lastig! Succes ermee.
www.maartendeboer.net
Ik had in een eerdere post al gezegd dat je met alle merken DSLR's mooie foto's kunt maken, dus ook met Canon. Alleen blijft Canon een beetje achter als het om sensoren gaat. Gelukkig is er meer dan de sensor, een goede lens is bijvoorbeeld belangrijker. En buiten testfoto's in het lab zie je het verschil in sensor waarschijnlijk niet.Ventieldopje schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 22:17:
Wat je in de praktijk alleen terug gaat zien in de schaduwen als je die op gaat trekken. ETTR is key bij Canon en als je dat doet merk je weinig verschilNikon (of eigenlijk Sony dus) hebben wel meer energie in hun sensoren gestoken en hebben een iets groter dynamisch bereik en hogere resolutie maar het verschil is voor veel mensen miniem in de praktijk.
Er zijn geen grips beschikbaar voor instapcamera's...Instap camera's zijn vaak aan de kleine kant als je wat grotere handen hebt of zware lenzen er aan hebt hangen. Een grip zorgt er dan voor dat je al je vingers kan gebruiken om de camera vast te houden zonder dat je pink voor spek en bonen er onder bungelt. Grotere bodies hebben dat probleem al iets minder maar het ligt er natuurlijk aan hoe groot je handen zijn.
Zijn zat grips beschikbaar voor instap camera's, alleen vaak niet van de merken zelf maar wel zat namaak (Jupio, Meike etc.)
Bij canon zijn ze er vanaf de xxxD series ook origineel te vinden en bij Nikon vanaf de D80/D90 en D7xxx series.
Ze zijn er dus wel degelijk!
Ze zijn er dus wel degelijk!
www.maartendeboer.net
Inderdaad, Jupio levert voor alle camera's een battery grip, dus ook voor de Nikon D3200 en de Canon 1200D. Alleen de merken zelf doen dat niet.
Waar de merk-grips de body een meer professionele uitstraling geven, ziet de Jupio combi, die vaak voor meerdere modellen is (voor bv de hele D3x00 en D5x00 is er maar één Jupio grip) er niet stoer maar eerder gekunsteld uit.
Wel passen er 2 accu's in een Jupio grip, dus je hebt wel het voordeel van de langere accuduur.
Waar de merk-grips de body een meer professionele uitstraling geven, ziet de Jupio combi, die vaak voor meerdere modellen is (voor bv de hele D3x00 en D5x00 is er maar één Jupio grip) er niet stoer maar eerder gekunsteld uit.
Wel passen er 2 accu's in een Jupio grip, dus je hebt wel het voordeel van de langere accuduur.
Dus ... ik snap je punt niet helemaal. Er zijn gewoon grips zoals ik al aangaf waarop je zei "nee die zijn er niet", en nu weer wel?
Qua bouwkwaliteit verschillen ze maar dat maakt voor entry level bodies vaak toch niet uit, die zijn niet volledig van magnesium en gewoon van plastic (net als de namaak grips). Ze bieden vaak toch het extra comfort bij grotere handen en natuurlijk een langere accu duur
Qua bouwkwaliteit verschillen ze maar dat maakt voor entry level bodies vaak toch niet uit, die zijn niet volledig van magnesium en gewoon van plastic (net als de namaak grips). Ze bieden vaak toch het extra comfort bij grotere handen en natuurlijk een langere accu duur
www.maartendeboer.net
Ik durf wel te wedden dat hij inmiddels al een dag of wat een D7100 heeftFireshade schreef op maandag 22 juni 2015 @ 19:39:
[...]
Even je keuze stress verhogen:
https://www.nikonactie.nl/summercashback/
T/m 31 juli
Dat zou zomaar kunnenWiLLoW_TieN schreef op maandag 22 juni 2015 @ 20:52:
[...]
Ik durf wel te wedden dat hij inmiddels al een dag of wat een D7100 heeft
is het zo dat je met een compact camera hoeft niet telkens instellingen wijzigen om een goede foto te maken en dat je hem bijv op auto zet en dat hij de rest zelf doet?
Ik heb review gelezen van die Panasonic lx100 en er wordt gezegd dat ie meer geschikt is voor meer ervaren fotografen, betekent dit dat die camera niet geschikt is voor een beginner zoals ik?
Ik heb review gelezen van die Panasonic lx100 en er wordt gezegd dat ie meer geschikt is voor meer ervaren fotografen, betekent dit dat die camera niet geschikt is voor een beginner zoals ik?
[ Voor 4% gewijzigd door kardox op 23-06-2015 21:58 ]
Je kunt iedere camera wel in de auto-stand laten staan en foto's ermee maken. Als je dat in het begin doet, maar ondertussen wel leert werken met de andere niet (volledig) automatische standen, kun je prima een LX100 aanschaffen. Maar als je alleen maar in de autostand schiet, vraag ik me af of je niet beter een standaard compactcamera kunt aanschaffen.
Dat heb ik geprobeerd op de vakantie met een dslr camera Nikon 3100.Universal Creations schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:04:
Je kunt iedere camera wel in de auto-stand laten staan en foto's ermee maken. Als je dat in het begin doet, maar ondertussen wel leert werken met de andere niet (volledig) automatische standen, kun je prima een LX100 aanschaffen. Maar als je alleen maar in de autostand schiet, vraag ik me af of je niet beter een standaard compactcamera kunt aanschaffen.
Veel fotos gemaakt en geoefent met de standen. Op autostand schot vaak de flitser naar buiten en fotos zijn niet echt mooi en niet realistisch. En met manualstand veel leuke foto momenten gemist omdat het zolang duurde om de juiste stand te kiezen, en uiteindelijk op de computer zie ik dat de foto of te donker is , of te waazig op de achtergrond etc...
Daarom denk ik om een compact camera te gaan halen. Rond 700 euro is mijn budget. Na veel zoeken denk ik dat die Sony rx100 iii en panasonic lx100 de beste zijn voor die prijs. Alleen die zoom is niet veel. Zoom tot 20 x zou fijn zijn.
En je denkt dat het met een dergelijke compact heel anders is dan met die D3100?
Voordat je op vakantie gaat moet je experimenteren, niet tijdens je vakantie.
Ja ik dacht dat met een compact camera voordeel is dat je zelf niks hoeft in te stellen en dat hij alles perfect voor je maaktUniversal Creations schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:32:
En je denkt dat het met een dergelijke compact heel anders is dan met die D3100?
Dan prik ik je bubbel hierbij door, qua auto stand verschillen camera's niet heel erg veel en zal je bij een compact camera vaker de flitser nodig hebben dan bij een DSLR. Zou er dus zeker geen 700 euro tegen aan gooien als je geen zin hebt om er echt tijd en moeite in te steken
www.maartendeboer.net
Lol!Ventieldopje schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:45:
Dan prik ik je bubbel hierbij door, qua auto stand verschillen camera's niet heel erg veel en zal je bij een compact camera vaker de flitser nodig hebben dan bij een DSLR. Zou er dus zeker geen 700 euro tegen aan gooien als je geen zin hebt om er echt tijd en moeite in te steken
Dan denk ik dat ik een cursus moet gaan volgen, want fotograferen is echt niet makkelijk!
Nu is de auto stand op een consumenten compact wat slimmer dan een Nikon dSLR is mijn ervaring.
Compactjes herkennen tegenlicht, portretten en vaak wat andere lastige situaties zoals strand etc.
Een Nikon dSLR is erg scheutig met zijn flitser op de autostand idd. Maar op de P(programma) stand gaat het meestal goed. Maar dan helpt hij niet in de lastige situaties, daar moet je dan zelf op anticiperen.
Of een premium compact net zo slim is als zijn consumenten broertjes weet ik niet. Daar heb ik geen ervaring mee.
Maar zou toch aan willen raden om je nog wat te verdiepen in je D3100. Dus wellicht een cursus te volgen om bekender te worden met de camera en fotografie in het algemeen. Is sowieso goedkoper dan een premium compact aan te schaffen.
Want dat kan anders net zo'n deceptie worden en dan ben je niet veel verder gekomen alleen meer geld kwijt.
Compactjes herkennen tegenlicht, portretten en vaak wat andere lastige situaties zoals strand etc.
Een Nikon dSLR is erg scheutig met zijn flitser op de autostand idd. Maar op de P(programma) stand gaat het meestal goed. Maar dan helpt hij niet in de lastige situaties, daar moet je dan zelf op anticiperen.
Of een premium compact net zo slim is als zijn consumenten broertjes weet ik niet. Daar heb ik geen ervaring mee.
Maar zou toch aan willen raden om je nog wat te verdiepen in je D3100. Dus wellicht een cursus te volgen om bekender te worden met de camera en fotografie in het algemeen. Is sowieso goedkoper dan een premium compact aan te schaffen.
Want dat kan anders net zo'n deceptie worden en dan ben je niet veel verder gekomen alleen meer geld kwijt.
Tsja... de technische kant van het fotograferen is natuurlijk 1 aspect. En dat is een stuk sneller te leren dan de niet technische kant van fotografie.kardox schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:49:
[...]
Lol!
Dan denk ik dat ik een cursus moet gaan volgen, want fotograferen is echt niet makkelijk!
Nou er zijn zoveel momenten en je camera heeft zoveel instellingen, je moet weten op welke moment welke instelling je moet hebben om een perfecte foto te maken pffff veelste moeilijkUniversal Creations schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:52:
[...]
Tsja... de technische kant van het fotograferen is natuurlijk 1 aspect. En dat is een stuk sneller te leren dan de niet technische kant van fotografie.
Cursus volgen lijkt me een goed plan!Barrycade schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:52:
Nu is de auto stand op een consumenten compact wat slimmer dan een Nikon dSLR is mijn ervaring.
[ Voor 55% gewijzigd door kardox op 23-06-2015 22:59 ]
Dag verandert niet opeens in nacht en een landschap verandert niet opeens in een voorbij razende tijger. Om maar iets te noemen. Denk je dat een fotograaf continu aan zijn knopjes zit te klooien? Hooguit voor wat finetuning, maar meestal is het veel van hetzelfde. En door slimme keuzes te maken, hoef je zelf niet veel te doen, maar is het resultaat wel veel beter.kardox schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:55:
Nou er zijn zoveel momenten en je camera heeft zoveel instellingen, je moet weten op welke moment welke instelling je moet hebben om een perfecte foto te maken pffff veelste moeilijk
Lol eerlijk gezegd dat heb ik altijd gedacht! Dat de fotografen iedere keer aan die knoppen zitten voordat ze een foto schieten. Ok ik had totaal een verkeerd beeld van fotografieUniversal Creations schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:06:
[...]
Dag verandert niet opeens in nacht en een landschap verandert niet opeens in een voorbij razende tijger. Om maar iets te noemen. Denk je dat een fotograaf continu aan zijn knopjes zit te klooien? Hooguit voor wat finetuning, maar meestal is het veel van hetzelfde. En door slimme keuzes te maken, hoef je zelf niet veel te doen, maar is het resultaat wel veel beter.
Daarom heb ik zoveel foto momenten gemist tijdens de vakantie
[ Voor 4% gewijzigd door kardox op 23-06-2015 23:14 ]
Als je denkt dat iedere foto er perfect uit gaat rollen als je maar de goede camera hebt, gaat het het niet worden.
Je hobbelt over mijn reactie heen, maar denk dat een cursus volgen je zal helpen over de instellingen angst heen te komen.
Maar dan zullen er nog steeds geen perfecte foto's automatisch uit gaan rollen. Dan zullen ze waarschijnlijk technisch beter zijn.
Maar dan heb je nog alle ruimte om bv de compositie om zeep te helpen
Wat mij heeft geholpen is in het test topic te kijken naar de foto's en de reacties daarop en ook zelf foto's te posten waarvan ik niet snapte waarom ze niet de oemph hadden.
Leren is proberen is het motto.
Je hobbelt over mijn reactie heen, maar denk dat een cursus volgen je zal helpen over de instellingen angst heen te komen.
Maar dan zullen er nog steeds geen perfecte foto's automatisch uit gaan rollen. Dan zullen ze waarschijnlijk technisch beter zijn.
Wat mij heeft geholpen is in het test topic te kijken naar de foto's en de reacties daarop en ook zelf foto's te posten waarvan ik niet snapte waarom ze niet de oemph hadden.
[ Voor 19% gewijzigd door Barrycade op 23-06-2015 23:17 ]
Ik zie van mijn koop af. Ik ga maar eens beginnen met goed oefenen met die geleende nikon van mijn broer en op internet verdiepen naar tips en miss ook nog een cursus nemen. Bedankt voor jullie informaties, het is helder geworden nu.
Fotos plaatsen voor een beoordeling dat een goeie! thanks!Barrycade schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:14:
Als je denkt dat iedere foto er perfect uit gaat rollen als je maar de goede camera hebt, gaat het het niet worden.
[ Voor 64% gewijzigd door Universal Creations op 24-06-2015 00:08 ]
Je had me in een bericht om een advies gevraagd, en ik had dat niet gegeven, omdat ik zo even geen kant en klaar antwoord had, en daarna was ik het vergeten. Gelukkig heb je je vraag ook op het forum gesteld, en heb je daar waardevolle adviezen gekregen.kardox schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:23:
Ik zie van mijn koop af. Ik ga maar eens beginnen met goed oefenen met die geleende nikon van mijn broer en op internet verdiepen naar tips en miss ook nog een cursus nemen. Bedankt voor jullie informaties, het is helder geworden nu.
Een Nikon D3100 met kitlens op de stand "Auto" reageert vergelijkbaar als een compact camera op de stand "Auto". Daarbij heeft de D3100 het voordeel dat het waarschijnlijk kan beschikken over een groter bereik qua diafragma, sluitertijd en ISO.
Een Nikon D3100 met kitlens op de stand "Auto" levert doorgaans goed belichte foto's op. Of het mooie foto's zijn, hangt af van onder andere de compositie en het moment van de foto.
Maak veel foto's, probeer wat dingen uit (verander van standpunt, zoom uit of in, vermijd tegenlicht of maak juist tegenlichtfoto's, eventueel met zelf in te stellen belichtingscorrectie), haal je onderwerp eens uit het midden (zoek maar eens op gulden snede), en analyseer achteraf wat de mooiste, meest sprekende, foto's oplevert.
Met de camera op stand "Auto" bepaalt de camera wat je fotografeert: actie, portret, landschap, macro, ... Als je je (geleende) camera wat beter leert kennen, dan kun je zelf eens de scene instellingen doen. Zet 'm op portret als je een foto van een persoon maakt.
De ouderwetse "Auto" stand heet "P" (programma automaat): de camera bepaalt zelf de beste belichting, zonder dat hij er een type scene aan probeert te hangen. Dat lijkt een nadeel, maar dat hoeft niet. Je hebt, middels je draaiwieltje, de mogelijkheid tot "program shift", in één keer diafragma en sluitertijd aanpassen met behoud van goede belichting, als je het niet eens bent met de voorgestelde A en S instellingen.
Als je weet wat het effect van de diafragma-opening is, dan kun je de A (aperture, diafragma op z'n Nederlands) stand gebruiken. S (sluitertijd) wordt door de camera bepaald. Fotografeer je actie, dan is de S stand waarschijnlijk beter.
Je ziet, er is genoeg om uit te proberen. En het mooie is: het kost niks, foute foto's hoef je niet af te drukken.
bedankt voor je handige tips!ikweethetbeter schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 11:11:
[...]
Je had me in een bericht om een advies gevraagd, en ik had dat niet gegeven, omdat ik zo even geen kant en klaar antwoord had, en daarna was ik het vergeten. Gelukkig heb je je vraag ook op het forum gesteld, en heb je daar waardevolle adviezen gekregen.
Een Nikon D3100 met kitlens op de stand "Auto" reageert vergelijkbaar als een compact camera op de stand "Auto". Daarbij heeft de D3100 het voordeel dat het waarschijnlijk kan beschikken over een groter bereik qua diafragma, sluitertijd en ISO.
Een Nikon D3100 met kitlens op de stand "Auto" levert doorgaans goed belichte foto's op. Of het mooie foto's zijn, hangt af van onder andere de compositie en het moment van de foto.
Maak veel foto's, probeer wat dingen uit (verander van standpunt, zoom uit of in, vermijd tegenlicht of maak juist tegenlichtfoto's, eventueel met zelf in te stellen belichtingscorrectie), haal je onderwerp eens uit het midden (zoek maar eens op gulden snede), en analyseer achteraf wat de mooiste, meest sprekende, foto's oplevert.
Met de camera op stand "Auto" bepaalt de camera wat je fotografeert: actie, portret, landschap, macro, ... Als je je (geleende) camera wat beter leert kennen, dan kun je zelf eens de scene instellingen doen. Zet 'm op portret als je een foto van een persoon maakt.
De ouderwetse "Auto" stand heet "P" (programma automaat): de camera bepaalt zelf de beste belichting, zonder dat hij er een type scene aan probeert te hangen. Dat lijkt een nadeel, maar dat hoeft niet. Je hebt, middels je draaiwieltje, de mogelijkheid tot "program shift", in één keer diafragma en sluitertijd aanpassen met behoud van goede belichting, als je het niet eens bent met de voorgestelde A en S instellingen.
Als je weet wat het effect van de diafragma-opening is, dan kun je de A (aperture, diafragma op z'n Nederlands) stand gebruiken. S (sluitertijd) wordt door de camera bepaald. Fotografeer je actie, dan is de S stand waarschijnlijk beter.
Je ziet, er is genoeg om uit te proberen. En het mooie is: het kost niks, foute foto's hoef je niet af te drukken.
Geen dank, graag gedaan!
Het is een begin, gewoon veel foto's maken, je wordt dan vanzelf beter.
Zelf zit ik ook nog steeds in de ontdekkingsfase: na het bepalen van de compositie (uitsnede en licht) gewoon foto's maken, niet de situatie helemaal kapotanalyseren, want voor je het weet is het fotomoment voorbij. Ik denk van tevoren wel na over tegenlicht en wel of niet compenseren en een paar andere zaken.
Het mooie van digitale fotografie: je ziet het resultaat meteen, dus je kunt het vaak overdoen als het even niet helemaal goed was.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's