Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 18:54:
* Wat is je beschikbare budget?
+- 500 euro
* Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
* Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Voornamelijk vakantiefoto's (landschappen)
* Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, maar zou wel mooi meegenomen zijn
* Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Geen voorkeur
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een Nikon. Is voor mijn doeleinde de D3200 18-55 voldoende? Of is een pakket met een extra 55-200 of 18-105 de meerprijs waard?
Je zal toch iets meer moeten vertellen over wat je ermee gaat doen, waarom je een dSLR wilt ipv een systeemcamera of goede compact, wat voor gewicht/formaat je acceptabel vindt, en of er nog andere mensen (partner, vrienden, kinderen) met de camera overweg moeten kunnen. Ga je ook foto's maken van mensen/gebouwen, wil je selfies kunnen nemen, welk deel van de wereld ga je heen (een bergtocht in Schotland heeft andere eisen dan een rondreis in Ghana of een vakantie in het Spaanse hooggebergte)..

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@link: Anne lijkt mij een vrouw, dus "vrouw, vriendin" is denk ik niet het geval (al kan het natuurlijk wel) ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Oeps, niet gelet op de username :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vishari Beduk schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 19:34:
Helemaal niet mee eens. Welke camera, welk merk je ook koopt, je moet altijd wennen aan iets nieuws.
Klopt, je moet altijd wennen. Maar er zit een groot verschil tussen duidelijke degelijke dedicated knoppen voor handmatige opties, en het 10 niveau's diep in een menu moeten duiken.
Als je foto momenten mist omdat je aan het priegelen ben in de menu's of met de knopjes wordt het hoog tijd om je spullen beter te leren kennen.
Of je moet het bij de automaat houden, of je hebt dan de verkeerde camera gekocht...
Neemt niet weg dat ik heel blij zal zijn als al mijn camera's touch screens zouden hebben; wat een verademing is dat.
Zodat je je instellingen met je wang of neus kunt aanpassen, en je camera dus helemaal verkeerd ingesteld staat als je door de zoeker een foto maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 18:54:
Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een Nikon. Is voor mijn doeleinde de D3200 18-55 voldoende? Of is een pakket met een extra 55-200 of 18-105 de meerprijs waard?

Daarnaast, is het verschil met een 3300 of 5200 groot? Mocht dat veel uitmaken dan rek ik graag mijn budget op. Ook sta ik open voor andere merken etc.
Waarom een Nikon? Is dat ergens op gebaseerd?

Kwalitatief ga je geen verschil zien tussen de D3300 en de D5200. Qua bediening wel. Als je bv de ISO instellingen wilt wijzigen, dan moet je op een D3300 meer moeite doen.

Een 18-55 mm lens is een standaard zoom. Een 18-105 is een perfecte lens, voor bijna alles (behalve safari), ideaal voor portretten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aan een touchscreen heb je inderdaad geen fluit als je met je oog door de zoeker kijkt. Maar als je zoals veel mensen de camera voor je houdt en liveview gebruikt, dan is een touchscreen wel heel handig. Kortom: gewoon op iedere camera toevoegen, want het kan alleen maar handig zijn en zodra je met je oog naar de zoeker gaat, wordt het display en dus ook touchscreen uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:33

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 22:52:
Aan een touchscreen heb je inderdaad geen fluit als je met je oog door de zoeker kijkt. Maar als je zoals veel mensen de camera voor je houdt en liveview gebruikt, dan is een touchscreen wel heel handig. Kortom: gewoon op iedere camera toevoegen, want het kan alleen maar handig zijn en zodra je met je oog naar de zoeker gaat, wordt het display en dus ook touchscreen uitgeschakeld.
Hoeft niet kan ook beidde

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@link: Als je een E-PL1 als referentie gaat gebruiken dan heb je gelijk. Ik zie zoiets als een D3200 als minimum.
ikweethetbeter schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 22:48:
Zodat je je instellingen met je wang of neus kunt aanpassen, en je camera dus helemaal verkeerd ingesteld staat als je door de zoeker een foto maakt?
Als jij dit echt denkt dan wordt het hoog nodig tijd dat jij eens wat filmpjes gaat bekijken wat er mogelijk is met moderne touch screens.
Juist dit probleem uitdaging wat jij noemt wordt door moderne implementaties netjes ondervangen, geen probleem.
En je kan touchscreen gebruiken om het focuspunt te selecteren terwijl je door de zoeker kijkt en je neus tegen het scherm hebt.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OK, ik ben overtuigd, een touchscreen heeft altijd nut!

Toch overleef ik het prima met mijn touchscreenloze camera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

link0007 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 21:32:
[...]

Je zal toch iets meer moeten vertellen over wat je ermee gaat doen, waarom je een dSLR wilt ipv een systeemcamera of goede compact, wat voor gewicht/formaat je acceptabel vindt, en of er nog andere mensen (partner, vrienden, kinderen) met de camera overweg moeten kunnen. Ga je ook foto's maken van mensen/gebouwen, wil je selfies kunnen nemen, welk deel van de wereld ga je heen (een bergtocht in Schotland heeft andere eisen dan een rondreis in Ghana of een vakantie in het Spaanse hooggebergte)..
Waarom een DSLR en geen systeemcamera? Eigenlijk voor mij de onbekendheid van een systeemcamera, de meeste mensen in mijn omgeving hebben een DSLR. Ik sta wel open voor suggesties voor systeemcamera's. Een goede compact? Op dit moment heb ik een compact, maar graag zou ik op den duur meer met de instellingen willen spelen.

Naast mij hoeven er geen andere mensen met de camera om te gaan, en selfies e.d. zijn ook geen hoofdzaak. Natuurlijk zullen er tijdens een vakantie ook wel eens gebouwen op de foto komen, maar voornamelijk natuur. Op dit moment staan Noorwegen, Nieuw-Zeeland en Schotland op programma.

Door alle spec's naast elkaar te legen, is het prima uit te vogelen wat de beste camera op papier is. Aan de andere kant, als beginner zullen veel functies niet gebruikt worden. In dit topic is vaak gezegd dat de D3200 een goede beginnerscamera is, daarom heb ik daar dan ook als eerste naar gekeken. Wel vind ik het lastig om te beslissen of er een extra lens nodig is naast de kitlens of dat deze eerst voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gezien je bestemmingen zou ik denken aan een goede groothoeklens naast een kitlens, maar dan moet je je budget wat oprekken. Volgens mij heeft Canon momenteel de beste groothoeklens voor mensen met een wat beperkter budget die niet qua prestaties veel willen inleveren. Namelijk de pricewatch: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM
Er zijn veel systeemcamera's en instapdslr's die gewoon net zo goed of beter zijn dan bijvoorbeeld de pricewatch: Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm IS II Zwart
Maar in combinatie met die 10-18 heb je een goede kit met groothoek lens voor een prijs die je niet zo makkelijk krijgt bij andere merken.
Er zijn ook nog andere opties: geen groothoek lens erbij, maar panorama's maken met de standaard kitlens. Het geld wat je dan bespaart, gebruik je voor de aanschaf van Lightroom. Dit programma is zo'n beetje de standaard als het gaat om fotobewerking en kan sinds de nieuwste versie ook panorama's in elkaar zetten. En om een beetje mijzelf en het idee van panorama's te "verkopen", dit is wat je er dan mee kunt bereiken: https://www.flickr.com/ph...ns/sets/72157646227493204
Niet allemaal panorama's, maar de meeste wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Natuur (landschappen) kunnen prima met een kitlens; daar heb je geen groothoek vanaf 10mm voor nodig. De meeste camera's kunnen zelf hele mooie panorama's maken, daar heb je geen Lightroom voor nodig.

Voor het (iets) dichterbij halen van vergelegen dingen (en voor mooie portretten) kun je je standaard lens vervangen door een lens met meer zoom (18-105 of 18-140) of een megazoom (bv een Tamron 18-270; is niet de beste keuze voor de kwaliteit, maar wel voor het gemak), of een extra zoom naast de kitlens.

Allemaal opties, en welke opties het worden hangt af van het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie panorama's met de camera zelf is niet te vergelijken met wat je met losse foto's en de juiste software kunt bereiken. En is beperkt tot enkele rij foto's. Noorwegen is overigens erg wijds en alhoewel ik vaak landschapfoto's maken met wat langere objectieven, heb ik daar toch echt veel panorama's en wijde foto's gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ikweethetbeter schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 16:55:
Natuur (landschappen) kunnen prima met een kitlens; daar heb je geen groothoek vanaf 10mm voor nodig. De meeste camera's kunnen zelf hele mooie panorama's maken, daar heb je geen Lightroom voor nodig.

Allemaal opties, en welke opties het worden hangt af van het gebruik.
Mijn ervaringen met kitlezen is dat ze nooit lekker scherp in de hoeken worden.

Over de extra grootgoek heb je gelijk, voor panorama's is brandpunt niet zo relevant, t bepaald alleen voor het aantal te schieten foto's.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:01

Barrycade

Through the...

Ik heb (nog) geen ervaring met Noorwegen, maar wel Schotland en Nieuw Zeeland.

Als je het fotograferen als een serieus onderdeel wil maken van de reis zou ik een lens nemen waar je een polarisatiefilter (en andere filters) makkelijk op kan monteren.

Dus dan kom je in de kitlens+ range. Van zowel de camera merken zelf als de 3rd parties.

Qua grootboek is 18 mm op 1,5 crop wel voldoende. Maar een 17-50 of 16-85 of 17-70 hebben toch weer een mm-tje (of 2) meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mrc4nl
Kitlenzen zijn geen toplenzen, maar ze geven meestal een redelijke indicatie waartoe een camera in staat is. Met het diafragma iets meer gesloten kun je altijd de mooiste foto's maken.

Als je eerst alleen een kitlens gebruikt, dan kom je er achter wat je mist. Mis je groothoek, dan koop je groothoek. Mis je tele, dan koop je tele. Mis je licht, dan koop je een lichtsterke prime.

Mis je gemak, en wil je alles van panorama tot safari met één lens, dan koop je een superzoom (18-270).

Zoek je gemak, en wil je ook mooie portretten kunnen maken, koop dan een kwaliteitslens die de standaard zoom kan vervangen. Die zooms beginnen vaak bij 16, 17 of 18 mm, en lopen door tot 70, 80, 85, 105 of 135 mm. Zo'n lens, die door de cameramerken en door derde partijen wordt gemaakt, zal voor de meeste mensen volstaan.

@Barrycade
18 mm is meestal voldoende, alleen binnenshuis kan het wel eens handig zijn om daaronder te kunnen, vooral als en foto's in een niet al te grote kamer maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:41
ikweethetbeter schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 22:24:
Als je eerst alleen een kitlens gebruikt, dan kom je er achter wat je mist. Mis je groothoek, dan koop je groothoek. Mis je tele, dan koop je tele. Mis je licht, dan koop je een lichtsterke prime.
18 mm is meestal voldoende, alleen binnenshuis kan het wel eens handig zijn om daaronder te kunnen, vooral als en foto's in een niet al te grote kamer maakt.
Tweede opmerking is na die eerste eigenlijk overbodig... :P

Persoonlijk heb ik een paar jaar met een 17-50 rondgesjouwd, en als ik dan af en toe een 18-105 pakte dan miste ik vooral die ene mm groothoek, en niet alleen binnenshuis. Een klein beetje extra groothoek zorgt er soms voor dat je net dat beetje meer diepte in een foto kunt krijgen. Maar goed dat is dan ervaring na 30+ jaren fotograferen; als beginner zou ik me daar niet echt over druk maken, dan is 18mm groothoek inderdaad een goed startpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireb@ll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 08:51
Beste tweakers,

Ik ben in het bezit van een Canon is 200 compact toestel en wil wel eens wat serieuzere foto's gaan maken van mijn kinderen. Portret foto's vind ik erg interessant. Nu heb ik alleen geen idee waar ik moet beginnen. Een spiegelreflex, of een Systeem camera? Een kit lens of een Tele lens met een groot diafragma?
Ik hoop dat ik het juiste topic te pakken heb. Graag jullie advies :)
Nieuw of Marktplaats maakt mij eigenlijk niet uit.

Wat is je beschikbare budget? 300-500 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Portet en vakantie/Familie foto's.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.) -
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) -

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fireb@ll schreef op zondag 24 mei 2015 @ 14:33:
Ik ben in het bezit van een Canon is 200 compact toestel en wil wel eens wat serieuzere foto's gaan maken van mijn kinderen. Portret foto's vind ik erg interessant.
...
Wat is je beschikbare budget? 300-500 euro
Met andere woorden: je staat open voor alles!

Met een willekeurige APS-C camera (DSLR, SLT, ILC) met kitlens zou je al goed uit de voeten kunnen. Het zoombereik direct boven boven de 50mm is voor portretten erg bruikbaar. Dus een willekeurige body met bv de Sigma 17-70 f/2.8-4 is dan een leuke combinatie.

Een ILC is daarentegen compacter, en dat heeft ook zo z'n voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Fireb@ll schreef op zondag 24 mei 2015 @ 14:33:
Beste tweakers,

Ik ben in het bezit van een Canon is 200 compact toestel en wil wel eens wat serieuzere foto's gaan maken van mijn kinderen. Portret foto's vind ik erg interessant. Nu heb ik alleen geen idee waar ik moet beginnen. Een spiegelreflex, of een Systeem camera? Een kit lens of een Tele lens met een groot diafragma?
Weet je al wat voor soort foto's wil je gaan maken? Op verschillende foto sites kan je bekijken welke camera en lenzen er zijn gebruikt voor de foto's die je aanspreken.

bv Flickr heeft dat. Daar kan je dan redelijk wat info uit verzamelen. Dus zoeken op portrets / protret en dan kijken bij de foto's die je aanspreken of ze bv een 50 1.8 lens gebruiken of een compact ala NX100 of een ILC / dSLR.

Zo kan je een gevoel krijgen waar je naar moet zoeken. Portretten kan in principe met iedere camera namelijk. Maar of het resultaat dan wordt wat je er van verwacht is een 2e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireb@ll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 08:51
ikweethetbeter schreef op zondag 24 mei 2015 @ 19:45:
[...]

Met andere woorden: je staat open voor alles!

Met een willekeurige APS-C camera (DSLR, SLT, ILC) met kitlens zou je al goed uit de voeten kunnen. Het zoombereik direct boven boven de 50mm is voor portretten erg bruikbaar. Dus een willekeurige body met bv de Sigma 17-70 f/2.8-4 is dan een leuke combinatie.

Een ILC is daarentegen compacter, en dat heeft ook zo z'n voordelen.
Bedankt.
Barrycade schreef op maandag 25 mei 2015 @ 00:26:
[...]

Weet je al wat voor soort foto's wil je gaan maken? Op verschillende foto sites kan je bekijken welke camera en lenzen er zijn gebruikt voor de foto's die je aanspreken.

bv Flickr heeft dat. Daar kan je dan redelijk wat info uit verzamelen. Dus zoeken op portrets / protret en dan kijken bij de foto's die je aanspreken of ze bv een 50 1.8 lens gebruiken of een compact ala NX100 of een ILC / dSLR.

Zo kan je een gevoel krijgen waar je naar moet zoeken. Portretten kan in principe met iedere camera namelijk. Maar of het resultaat dan wordt wat je er van verwacht is een 2e.
Mooie tip. Ik ga eens zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 14:12:
In dit topic is vaak gezegd dat de D3200 een goede beginnerscamera is, daarom heb ik daar dan ook als eerste naar gekeken.
Ook DPReview vindt dat. Dat komt voor een groot deel door de Guide Mode die voor beginners handig is: het legt uit wat bepaalde functies doen, en wat je ermee kan bereiken in je resultaat.
Ik geloof dat dit idee echter ook al opgepikt is door andere fabrikanten, maar de Nikon D3xxx is er bekend mee geworden. Voor gevorderden wat armlastig omdat bijna alle instellingen via het LCD-scherm met cursorknop (menu's) gaan. Maar de 'smartphone' generatie weet vaak niet beter ;)
Verder is de D3xxx een heel capabele camera. Niks mis mee.
Wel vind ik het lastig om te beslissen of er een extra lens nodig is naast de kitlens of dat deze eerst voldoende is.
De nieuwe (huidige) 18-55mm kitlens van Nikon is gewoon heel goed voor een kitlens. Je kan je er niet echt een buil aan vallen. Het bereik is prima voor landschappen tot en met portretten. Dus de doorsnee vakantiefoto's vallen prima in dat bereik. Behalve als je safari's bedoelt, dan heb je telelenzen nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Ook ik ben in de race voor een ILC camera. Foto's maken vind ik leuk om te doen, maar mijn telefoon maakt inmiddels betere foto's dan de (overigens bejaarde) compact camera, die dus nooit meer gebruikt wordt. Ook filmen is leuk, maar minder belangrijk. Ik heb een poging gedaan, maar zonder OIS op de telefoon zijn de beelden veel te schokkerig. Ik ga later dit jaar waarschijnlijk naar Azië en wil daar wel serieus goede foto's/video's kunnen maken.

Wat is je beschikbare budget?
- Laten we zeggen, tot ongeveer €750 voor een body+kitlens.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
- Nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
- Nee, allround.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
- Ja. 1080p60fps met geode OIS zou leuk zijn! 4k video ook, maar niet een noodzaak als dit ten koste gaat van fotokwaliteit.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
- Nee, maar ik denk dat alle courante modellen dit wel doen?

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- Liefst APS of anders een Four/Thirds sensor.
- Moet nog wel draagbaar zijn met kitlens.
- EVF is geen noodzaak

- 18-55 mm (oid) kitlens lijkt mij prima om mee te beginnen. Kan er later zelf nog een tele bij kopen als ik dat nodig vind.

Ik twijfel nog over het nut van een EVF, vooral als ik zie dat het de prijs van een ILC met €150 kan laten stijgen (bijv. Sony A5100 vs Sony A6000), zou ik dus eerder voor de A5100 gaan.

Trouwens, ik had gehoopt dat MediaMarkt deze week met een vakantiegeldbonus 16% korting op alles zou geven net zoals voorgaande jaren, maar zo te zien gaat dat dit jaar niet gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 12:49
Heel stom advies: ff wachten. Binnen een maand lanceert Sony een Alpha 6100 of 7000, met waarschijnlijk IBIS en/of 4k video. Bovendien is dan de Panasonic G7 verkrijgbaar, de camera die ik nu zou aanraden voor video onder de €1000.

Als EVF geen noodzaak is is er trouwens wel een hele leuke camera op de markt: De Samsung NX500. Uitstekende fotokwaliteit, erg goede 1080p(60) video en redelijke 4k video. Komt met dezelfde uitstekende APS-C BSI sensor uit de Samsung NX1.

Fotokwaliteit hangt trouwens veel meer van de lenzen af dan van de camera. Alle camera's met APS-C sensoren produceren ongeveer gelijkwaardige fotokwaliteit (oké die van Canon is iets slechter :P), en MFT zit er ook echt niet ver vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

MeltedForest schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:10:
- Moet nog wel draagbaar zijn met kitlens.
Jij zoekt een ILC die ook nog eens draagbaar is? :o

Ik ben a-sportief, heb dunne armpjes maar heb geen problemen met een full frame DSLR met 2.8 telezoom. Dus ik denk dat die eis geen probleem gaat worden.
Balance schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:05:
[...]
Heel stom advies: ff wachten.
Ik ben het er mee eens dat het een dom advies is om op vapourware te wachten. Er is zat aanbod; gewoon een keuze maken en lekker veel oefenen voor die tijd.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MeltedForest schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:10:
Ik twijfel nog over het nut van een EVF, vooral als ik zie dat het de prijs van een ILC met €150 kan laten stijgen (bijv. Sony A5100 vs Sony A6000), zou ik dus eerder voor de A5100 gaan.
Een EVF heeft nut bij felle zon. De A6000 heeft een zeer goede EVF, misschien vind je die wel prettiger dan het scherm achterop.
Alle camera's met APS-C sensoren produceren ongeveer gelijkwaardige fotokwaliteit (oké die van Canon is iets slechter :P), en MFT zit er ook echt niet ver vandaan.
ILC's lijken geen prioriteit te hebben bij Canon, dus vergeet deze (voorlopig). Olympus en Panasonic maken zeer goede camera's, alleen dat formaat... bij 4 bij 3 blijf je bijsnijden voor een goede compositie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 13:37
ikweethetbeter schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:42:
[...]

Een EVF heeft nut bij felle zon. De A6000 heeft een zeer goede EVF, misschien vind je die wel prettiger dan het scherm achterop.

[...]

ILC's lijken geen prioriteit te hebben bij Canon, dus vergeet deze (voorlopig). Olympus en Panasonic maken zeer goede camera's, alleen dat formaat... bij 4 bij 3 blijf je bijsnijden voor een goede compositie!
Er zijn weinig echt slechte camera's tegenwoordig. En bijsnijden blijf je toch wel. Is het niet voor een iets verschoven 2/3e verhouding dan is het wel voor een vierkanter 4/5e of 1/1 verhouding. Je kan beter een fractie te ruim schieten en achteraf bij snijden dan heel erg krap proberen te schieten en niet lekker uit komen. Pixels heb je tegenwoordig toch zat.

Met de volle zon op je schermpje zie je inderdaad niks meer. Een EVF is dan een heel prettig alternatief.

m4/3e is helemaal geen gek idee als draagbaarheid belangrijk is. Ze hebben een redelijk aantal compacte lenzen in de lineup. Ondanks dat bijvoorbeeld een A6000 een heel mooie APS-C ILC is zijn de lenzen vaak wat groter.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij 4 bij 3 blijf je bijsnijden voor een goede compositie!
Dat is een mening. Ik snij bijvoorbeeld zelden bij. 3 bij 4 is mijn verhouding bij voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Meh. Van mij mag je een 6000 kopen om er vervolgens achter te komen dat over twee a drie weken een opvolger verschijnt met weather sealing, (nog) snellere autofocus en IBIS en/of 4k video en weet ik het niet allemaal. In de meeste gevallen zou ik het met je eens zijn geweest, maar aangezien de opvolger van zo'n succesvolle camera zo snel op de stoep staat, zou ik nog even wachten als je niet morgen op vakantie vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:08:
Dat is een mening. Ik snij bijvoorbeeld zelden bij. 3 bij 4 is mijn verhouding bij voorkeur.
Dat klopt, dat is een mening, mijn mening.

Ik vind het een vreemde ontwikkeling. Televisies gingen van 4 bij 3 naar breedbeeld (16 bij 9), en MFT gaat van breedbeeld (3 bij 2, gelijk aan 14 bij 9) naar het oude tv formaat 4 bij 3. De verkeerde kant op.

Landschappen spreken meer als ze wijds zijn: 3 bij 2 of zelfs "panorama", maar niet 4 bij 3.

Portretten spreken (voor mij) doorgaans meer als ze 2 bij 3 zijn. Of vierkant, als er 2 personen op staan.

Het klopt, je snijdt altijd bij, maar bij een 3 bij 2 sensor minder dan bij een 4 bij 3 sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:38:
Of vierkant, als er 2 personen op staan.
4:3 zit dichter bij dat vierkant dan 3:2 ;)
Maar het is een kwestie van voorkeur inderdaad. Punt blijft dat het niet zoveel uitmaakt met welke verhouding je de foto maakt, want op het moment zelf bepaal je de compositie met die beeldverhouding. Ik schiet 3:2, maar als ik een 4:3 camera had of een 1:1 dan zou ik in principe ongeveer dezelfde foto's kunnen maken. En bij de 4:3 moet ik dan later misschien iets van de boven-/onderkant afsnijden, maar bij de 3:2 misschien wel iets links en rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Grappig, ik vond een EVF juist hondsirritant bij felle zon. Eén van de redenen dat ik nu een toestel met OVF heb. :P
Maar in vergelijking met alleen een scherm heb je inderdaad wel gelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2015 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

[...]

Heel stom advies: ff wachten. Binnen een maand lanceert Sony een Alpha 6100 of 7000, met waarschijnlijk IBIS en/of 4k video. Bovendien is dan de Panasonic G7 verkrijgbaar, de camera die ik nu zou aanraden voor video onder de €1000.

Als EVF geen noodzaak is is er trouwens wel een hele leuke camera op de markt: De Samsung NX500. Uitstekende fotokwaliteit, erg goede 1080p(60) video en redelijke 4k video. Komt met dezelfde uitstekende APS-C BSI sensor uit de Samsung NX1.

Fotokwaliteit hangt trouwens veel meer van de lenzen af dan van de camera. Alle camera's met APS-C sensoren produceren ongeveer gelijkwaardige fotokwaliteit (oké die van Canon is iets slechter :P), en MFT zit er ook echt niet ver vandaan.
Bedankt voor je reactie! In principe kan ik nog wel even wachten, ik heb de preview van de G7 gezien en dat is inderdaad een interessante camera, al ben ik wel benieuwd naar de uiteindelijke prijs.
Vishari Beduk schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:42:
[...]

Jij zoekt een ILC die ook nog eens draagbaar is? :o
:+
Ik bedoel eigenlijk dat hij (bij wijze van) in mijn jaszak moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:41
ikweethetbeter schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:38:
Televisies gingen van 4 bij 3 naar breedbeeld (16 bij 9), en MFT gaat van breedbeeld (3 bij 2, gelijk aan 14 bij 9) naar het oude tv formaat 4 bij 3. De verkeerde kant op.

Landschappen spreken meer als ze wijds zijn: 3 bij 2 of zelfs "panorama", maar niet 4 bij 3.

Portretten spreken (voor mij) doorgaans meer als ze 2 bij 3 zijn. Of vierkant, als er 2 personen op staan.

Het klopt, je snijdt altijd bij, maar bij een 3 bij 2 sensor minder dan bij een 4 bij 3 sensor.
Hoezo gaat MFT van breedbeeld naar 4 bij 3? FourThirds (de voorloper van MFT) is altijd 4 bij 3 geweest, dus ik snap die opmerking niet helemaal. En dat systeem was een beetje een poging van o.a. Olympus en Panasonic (beide voordien makers van vooral compactcamera's) om een voet alternatief systeem in de markt te zetten. Ze probeerden daarmee vooral gebruikers van compactcamera's over te halen over te stappen op het nieuwe systeem, en aangezien compactcamera's vrijwel allemaal een 4 bij 3 beeldverhouding hebben, is voor het nieuwe systeem dezelfde verhouding gekozen. Niet zo vreemd lijkt me, omdat de gebruikers die verhouding gewend waren. Het was dus zeker geen 'stap terug'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kleinbeeld was ook 3:2, dus dan kun je zeggen dat ze van 3:2 naar 4:3 zijn gegaan. Maar ja, er bestaan meer analoge fotoformaten die vierkanter zijn dan 3:2. Denk bijvoorbeeld aan zo'n beetje alle middenformaat filmformaten (6x4,5, 6x6, 6x7), of grootformaat met 4"x5" en 8"x10".
Je kunt wel zeggen dat het afwijkt van wat je ogen zien. Je ogen zien juist breedbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:17
Wat dacht je van 6x9 film, ook 3:2 :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 19:29:
Wat dacht je van 6x9 film, ook 3:2 :)
Ja en 6x17... Maar die formaten werden/worden bijna niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik ben op zoek naar een wat betere camera dan wat ik tot nu toe heb, namelijk een smartphone. Op dit moment heb ik de pricewatch: Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Zwart op het oog, maar ik zou graag jullie mening hebben.

Ik wil maximaal tot 400 euro gaan.
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee, niet echt. Ik wil hem vooral gaan gebruiken voor op vakantie en 's nachts, dus het is fijn als hij compact is en goed werkt bij weinig licht.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, ik wil er wel mee gaan filmen. 60 fps is fijn, maar geen must.
Nee, dit is niet nodig.
[b]Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?[b]
Zoals eerder genoemd is compactheid fijn, en een beetje stevigheid kan ook geen kwaad. Verder is goede kwaliteit in het donker ook fijn.
18-55 is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Sony A5000 die je op het oog hebt is goed, je zou ook de A5100 kunnen overwegen, of wachten dat de A6000 goedkoper wordt als de A6100 of A7000 uitkomt.

Daarnaast heeft Samsung ook aardige toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-10 21:04

copykat

Good copy isn't bad

B64 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 19:04:
[...]

Hoezo gaat MFT van breedbeeld naar 4 bij 3? FourThirds (de voorloper van MFT) is altijd 4 bij 3 geweest, dus ik snap die opmerking niet helemaal. En dat systeem was een beetje een poging van o.a. Olympus en Panasonic (beide voordien makers van vooral compactcamera's) om een voet alternatief systeem in de markt te zetten. Ze probeerden daarmee vooral gebruikers van compactcamera's over te halen over te stappen op het nieuwe systeem, en aangezien compactcamera's vrijwel allemaal een 4 bij 3 beeldverhouding hebben, is voor het nieuwe systeem dezelfde verhouding gekozen. Niet zo vreemd lijkt me, omdat de gebruikers die verhouding gewend waren. Het was dus zeker geen 'stap terug'.
Ik had eerst mijn camera op 16:9 ingesteld , inderdaad vanwege de TV verhoudingen, maar na hier wat informatie inwinnen over formaten ben ik over gestapt naar 4:3. (bij het testen van de diverse formaat instellingen voor de foto bleek de 16:9 een crop te zijn van de 4:3.)
(ook in Raw word die ingestelde verhouding meegenomen)

Nu gebruik ik in mijn softwarebewerking de mogelijkheid de vaste verhouding met crop. 16:9 over de 4:3 en kan ik iets naar boven of beneden schuiven om de compositie te verbeteren zonder beeld verlies aan de zijkant en verkrijg ik alsnog die 16:9 die voor landschap foto's en op TV bekijken fijn is. Bij gebouwen en andere foto's die meer hoogte verlangen is de 4:3 prima. (ook met portretstand is 4:3 beter.) (als je geen 3000 foto's moet langslopen/verwerken kost die ene extra handeling niet veel extra tijd)

Dus ik denk dat de verhouding van je sensor (maximaal rendement van je sensor-oppervlak) je eerste instellingsfactor is en daarna je favoriete afdruk ratio.

Onder het moto: Te veel beeld wegsnijden kan altijd nog, maar een strookje toevoegen niet meer :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Hij komt van een smartphone af, dat is dat platte ding welke je altijd bij je hebt waar een minuscuul sensortje in zit. Denk je nou echt dat hij het verschil gaat merken tussen een A5000 of een A6000??
De grote revoluties in camera land zijn voorbij, nu komen fabrikanten iedere zoveel maanden met een incrementele update. Dat maakt het wachten redelijk zinloos. Ook omdat de euro waarschijnlijk gaat zakken wat de aziatische producten duurder kan maken.
En daarbij, het grootste probleem van die Sony instappers is de bijgeleverde pancake zoom, niet de camera zelf.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09-2024
ikweethetbeter schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 12:47:
De Sony A5000 die je op het oog hebt is goed, je zou ook de A5100 kunnen overwegen, of wachten dat de A6000 goedkoper wordt als de A6100 of A7000 uitkomt.

Daarnaast heeft Samsung ook aardige toestellen.
Dan word het waarschijnlijk de A5000, ik heb het eerlijk gezegd niet zo op samsung.
Ook vind ik de aanbieding van 300 euro bij amazon.de erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 17:36:
Dus ik denk dat de verhouding van je sensor (maximaal rendement van je sensor-oppervlak) je eerste instellingsfactor is en daarna je favoriete afdruk ratio.

Onder het moto: Te veel beeld wegsnijden kan altijd nog, maar een strookje toevoegen niet meer :+
Klopt helemaal! Gebruik je sensor optimaal, en crop / snij naar behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vishari Beduk schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 18:07:
Hij komt van een smartphone af, dat is dat platte ding welke je altijd bij je hebt waar een minuscuul sensortje in zit. Denk je nou echt dat hij het verschil gaat merken tussen een A5000 of een A6000??
Ja. Dat gaat hij merken. Niet in fotokwaliteit, maar die EVF die de A6000 standaard heeft is geen optie op de A5000.

Dus ik noem het als optie, dan kan hydrargyrum zelf beslissen wat hij met die info doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 18:07:
[...]

De grote revoluties in camera land zijn voorbij, nu komen fabrikanten iedere zoveel maanden met een incrementele update. Dat maakt het wachten redelijk zinloos. Ook omdat de euro waarschijnlijk gaat zakken wat de aziatische producten duurder kan maken.
En daarbij, het grootste probleem van die Sony instappers is de bijgeleverde pancake zoom, niet de camera zelf.
Welk zoom objectief zou: beter zijn, net zo klein (indien niet in gebruik) en niet (veel) duurder? het is toch altijd een compromis.
Ik vind het een betere lens dan m'n nikon 18-55vr (kit lens) met trage en relatief rumoerige focus aandrijving en bovendien lomp formaat tov de sony 16-50 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

bite schreef op zondag 31 mei 2015 @ 12:32:
[...]

Welk zoom objectief zou: beter zijn, net zo klein (indien niet in gebruik) en niet (veel) duurder? het is toch altijd een compromis.
Ik vind het een betere lens dan m'n nikon 18-55vr (kit lens) met trage en relatief rumoerige focus aandrijving en bovendien lomp formaat tov de sony 16-50 ;)
Daar doe ik geen uitspraak over.
Mijn belangrijkste punt is dat wachten op een volgende iteratie weinig zinvol is.
Daarnaast wil ik aangeven dat als je betere kwaliteit wil, dat het dan zinvoller is om de zwakste schakel aan te pakken (dus de pancake zoom i.p.v. de body).

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
copykat schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 17:36:
[...]

Als je RAW schiet is de uitsnede altijd nog aan te passen.

Ik schiet een groot deel van mijn foto's op 3:2, ook al is mijn sensor 4:3. Niet zozeer omdat ik 4:3 geen mooie verhouding vind, maar 3:2 is een veel praktischere verhouding voor fotoboeken en prints. Het lijkt soms alsof de afdruk-industrie aanneemt dat alleen compactcamera's 4:3 schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-10 21:04

copykat

Good copy isn't bad

link0007 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 13:45:
...
Als je RAW schiet is de uitsnede altijd nog aan te passen.
.....
ik weet niet precies waarom maar als ik in mn RW2 archief kijk dan is de 16:9 ratio ook terug te zien in mn RAW programma (silkypix) en ook de 4:3 verhouding. (evenals in win voorbeeld) Dus ik ga er van uit dat de ratio instelling ook van invloed is op de RAW-file(althans bij mijn camera (inderdaad compactsensor) en niet alleen op de camera geproduceerde Jpeg.
Vandaar dat ik nu op 4:3 schiet. De reden is meer praktisch dan esthetisch.
(ik probeer wel steeds meer de "vrije crop ratio" te vermijden en gebruik te maken van fixt crop ratio 3:2 of 4:3 of 16:9 om het totaal resultaat minder rommelig te maken.) :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
copykat schreef op zondag 31 mei 2015 @ 15:14:
[...]

ik weet niet precies waarom maar als ik in mn RW2 archief kijk dan is de 16:9 ratio ook terug te zien in mn RAW programma (silkypix) en ook de 4:3 verhouding. (evenals in win voorbeeld) Dus ik ga er van uit dat de ratio instelling ook van invloed is op de RAW-file(althans bij mijn camera (inderdaad compactsensor) en niet alleen op de camera geproduceerde Jpeg.
Vandaar dat ik nu op 4:3 schiet. De reden is meer praktisch dan esthetisch.
(ik probeer wel steeds meer de "vrije crop ratio" te vermijden en gebruik te maken van fixt crop ratio 3:2 of 4:3 of 16:9 om het totaal resultaat minder rommelig te maken.) :)
In lightroom snijdt hij ook uit in de gekozen verhouding, maar als je dan naar de crop-tool gaat zie je dat de echte foto 4:3 is.

Ik kan me haast niet voorstellen dat een raw-bestand niet de hele sensor bevat. De bedoeling van een raw is namelijk juist dat je álle sensor-informatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik weet niet hoe het bij andere merken camera's gaat, maar bij (recente) Sony's slaat hij toch echt de RAW's in een andere aspect ratio (en dus een crop van de sensor) op. Het idee erachter is dat je ruimte bespaart, langer kan bursten en sneller je buffer leeg schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Balance schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:31:
[...]

Meh. Van mij mag je een 6000 kopen om er vervolgens achter te komen dat over twee a drie weken een opvolger verschijnt met weather sealing, (nog) snellere autofocus en IBIS en/of 4k video en weet ik het niet allemaal. In de meeste gevallen zou ik het met je eens zijn geweest, maar aangezien de opvolger van zo'n succesvolle camera zo snel op de stoep staat, zou ik nog even wachten als je niet morgen op vakantie vertrekt.
Ik kan dus nog wel even wachten, dan kan ik gelijk mijn ogen open houden voor goede aanbiedingen, of als door introductie van nieuwe modellen de prijs van de 6000 wat zakt is dat ook mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IzoOoo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06-2021
Beste tweakers,

Aangezien ik binnenkort vader wordt ben ik toe aan een nieuwe digitale camera.
Momenteel heb ik een eenvoudige compact camera, de Sony DSC-W230.

Wat is je beschikbare budget? +- 400 euro
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Ik wil veel foto's en filmpjes van de kleine gaan maken, veel zullen er binnen gemaakt worden. Om de baby zo min mogelijk lastig te vallen wil ik dit zoveel mogelijk zonder flits gaan doen. Wat ook erg belangrijk is: ik wil gewoon snel een foto kunnen maken, het is dus van belang dat de camera vrij snel opstart en het liefst ook snel kan scherpstellen
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Filmen vind ik wel belangrijk, ook lijkt me een kantelbaar schermpje een leuke toevoeging. AF tijdens live view niet noodzakelijk
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Ik vind grip een belangrijk punt, mijn huidige camera is erg klein en ik zou mijn volgende camera graag goed vast kunnen houden , het liefst ook met een "handvat/grip" aan de body (sorry kan even niet op de naam komen). Grote camera: Ik vind een spiegelreflex te groot. Ik sluit een compact camera zeker nog niet uit, mits deze goed vast te houden is
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Voorlopig zal ik weinig zoom nodig hebben, ik verwacht dat een standaard lens voorlopig voldoende zal zijn, al zou het toch ook wel mooi zijn om in de toekomst een extra lens met wat groter bereik te kunnen toevoegen.

Momenteel heb ik de volgende camera's op het oog:
SONY ALPHA 5000 + 16-50
Samsung NX300M + 16-50

Ik begrijp dat Sony binnenkort met nieuwe modellen gaat komen, wellicht interessant om nog heel even te wachten? Ik kan de aankoop nog wel een maand uitstellen.

Door het vele lezen op dit forum is de Sony RX100 ook in mijn hoofd opgekomen, ik ben alleen bang dat ik deze camera te klein vindt. Ook kan ik met die camera niet uitbreiden naar meer zoom (mocht ik daar later behoefte aan krijgen)
Is er naast deze RX100 een vergelijkbare compact camera met een wat grotere body? (en wellicht wat meer zoom?)

Ik sta open voor andere merken en eventueel ook voor een andere keuze (compact camera die aan mijn eisen voldoet)

[ Voor 3% gewijzigd door IzoOoo op 07-06-2015 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intuos
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-07-2024
Beste Tweakers,
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, maar mijn kennis over DSLR's is nog beperkt.

500-600 euro
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel?
Architectuur en landschapsfoto's is waar ik me in eerste instantie op richt. Ik zou later textures kunnen maken, het kunnen fotograferen van maquettes is wat mij betreft een pré.
Niet specifiek, al zal ik het wel gaan gebruiken, een doorsnee filmpje van 1080p op 30fps voldoet dan al. Slowmotion ed. is voor mij meer om wat mee te spelen.
Een goede Live view is voldoende.
Wat ik belangrijk vind is het snel in kunnen stellen van iso, witbalans (en sluitertijd), omdat ik toch vrij veel handmatig instel. Verder zal ik foto's bewerken binnen Photoshop en evt. Lightroom. Het aantal megapixels van Nikon (~24) spreekt me dan ook meer aan dan dat van Canon (~19).
Vorige camera
De Panasonic Lumix DMC TZ40. Ik vind deze camera wel tegenvallen, omdat de instellingen vrij veel handelingen vergen om aan te passen. Verder zijn de foto's regelmatig overbelicht, zonder dat ik daar wat aan kan doen in de instellingen (het gaat al snel erg kunstmatig lijken).
Gewenst bereik?
Aangezien dit mijn eerste DSLR wordt, heb ik hier nog geen ervaring mee.
Mijn opties:
Nikon 3300, 5200 en de 5300, de 3200 lijkt me minder geschikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Intuos op 07-06-2015 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

IzoOoo schreef op zondag 07 juni 2015 @ 11:19:
Beste tweakers,
Wat ook erg belangrijk is: ik wil gewoon snel een foto kunnen maken, het is dus van belang dat de camera vrij snel opstart en het liefst ook snel kan scherpstellen
Allemaal prima keuzes. Wat betreft 'te klein': dat moet je echt in de winkel uitproberen. Ook al is de body klein, soms is net die ene bult of nok voldoende om hem genoeg 'grip' te geven.

Wat betreft snelheid:
Sony Alpha 5000 met 16-50 powerzoom kitlens:
the Alpha 5000 once again pays the price for its kit lens, with a start-up time over two seconds (that's two seconds from hitting "ON" to shooting a first photo).
Samsung NX300M met 18-55 lens
(Waarom in hemelsnaam een trage 16-50mm powerzoom?)
start-up time of less than a second
Sony RX100 (III):
Average start-up times when the card had been used previously were around 2.5 seconds.

Mocht je nog een instap DSLR overwegen: de opstartsnelheid van die dingen is praktisch nul.

[ Voor 3% gewijzigd door Fireshade op 07-06-2015 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Intuos schreef op zondag 07 juni 2015 @ 12:26:
Beste Tweakers,
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, maar mijn kennis over DSLR's is nog beperkt.

500-600 euro
Nee
Architectuur en landschapsfoto's is waar ik me in eerste instantie op richt. Ik zou later textures kunnen maken, het kunnen fotograferen van maquettes is wat mij betreft een pré.
Niet specifiek, al zal ik het wel gaan gebruiken, een doorsnee filmpje van 1080p op 30fps voldoet dan al. Slowmotion ed. is voor mij meer om wat mee te spelen.
Wat ik belangrijk vind is het snel in kunnen stellen van iso, witbalans (en sluitertijd), omdat ik toch vrij veel handmatig instel. Verder zal ik foto's bewerken binnen Photoshop en evt. Lightroom. Het aantal megapixels van Nikon (~24) spreekt me dan ook meer aan dan dat van Canon (~19).
Vorige camera
De Panasonic Lumix DMC TZ40. Ik vind deze camera wel tegenvallen, omdat de instellingen vrij veel handelingen vergen om aan te passen. Verder zijn de foto's regelmatig overbelicht, zonder dat ik daar wat aan kan doen in de instellingen (het gaat al snel erg kunstmatig lijken).
Gewenst bereik?
Aangezien dit mijn eerste DSLR wordt, heb ik hier nog geen ervaring mee.
Mijn opties:
Nikon 3300, 5200 en de 5300, de 3200 lijkt me minder geschikt.
Je schrijft dat je de foto's normaliter zal bewerken in bijv. Lightroom (of een andere RAW-programma). Dan hoef je bij wijze van spreken niet zoveel in te stellen (witbalans bijv.). Je fotografeert ook 'rustige' dingen (architectuur, landschappen), waarbij je niet constant sluiter- en diafragma hoeft te veranderen.
In dat opzicht zou ik de goedkoopste van je rijtje nemen (D3200) en mijn geld investeren in een goede en scherpe wide angle (zoom)lens.
Video-AF bij deze Nikon DSLR's hebben mij altijd teleurgesteld, helaas (teveel hunting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IzoOoo
Fireshade schreef op zondag 07 juni 2015 @ 12:28:
[...]

Allemaal prima keuzes. Wat betreft 'te klein': dat moet je echt in de winkel uitproberen. Ook al is de body klein, soms is net die ene bult of nok voldoende om hem genoeg 'grip' te geven.

Wat betreft snelheid:
Sony Alpha 5000 met 16-50 powerzoom kitlens:
the Alpha 5000 once again pays the price for its kit lens, with a start-up time over two seconds (that's two seconds from hitting "ON" to shooting a first photo).
Samsung NX300M met 18-55 lens
(Waarom in hemelsnaam een trage 16-50mm powerzoom?)
start-up time of less than a second
Sony RX100 (III):
Average start-up times when the card had been used previously were around 2.5 seconds.

Mocht je nog een instap DSLR overwegen: de opstartsnelheid van die dingen is praktisch nul.
Bedankt voor je reactie.
Wat betreft je opmerking over de Samsung NX300M "waarom in hemelsnaam een trage powerzoom"
Waarom heet dit "powerzoom" terwijl het ook 18-55 is en waarom is dat traag? Ik begrijp dat deze camera voor mij dus eigenlijk af valt omdat hij trager is dan de andere 2 genoemde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Powerzoom houdt in dat de zoomfunctie gemotoriseerd is, net zoals bij een compactcamera (of videocamera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intuos
Bedankt voor de reactie! Zelf denk ik dat een foto met de juiste instellingen en daaroverheen de bewerking het beste resultaat geeft. Anderzijds ben ik niet van plan om alle foto's te bewerken, voornamelijk degene die toepasbaar zijn bij het photoshoppen (opwerken) van een render. Daar had ik misschien wat duidelijker over moeten zijn.
Verder vind ik het kantelbare display en het ontbreken van een optisch low-pass-filter van de 5x00 serie interessant.

Mijn dilemma is het volgende: Ik moet sowieso nog een nieuwe smartphone kopen, waarbij de LG G4 qua camera een behoorlijk resultaat geeft (inclusief RAW ondersteuning en instellingen). Dit geeft echter geen DSLR resultaat, maar kan best voor een jaar volstaan. Vervolgens is de D5500 wat in prijs gezakt en is er misschien een betere (High-End) keuze mogelijk. Voor mij is het geen kwestie van nu hebben, maar eerder een mogelijkheid en anders komt het volgend jaar wel. Overigens kan ik dan ook wachten met kopen tot er bijvoorbeeld een BTW actie is bij een Mediamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Intuos schreef op zondag 07 juni 2015 @ 12:26:
Canon heeft een leuke betaalbare groothoekzoom die optisch erg goed is.
Filmen gaat het best met een (op volgorde) ILC, Sony SLT, duurdere Canon of Nikon met fase detectie pixels in de sensor, betaalbare Canon, betaalbare Nikon. Jouw Nikons zijn hier dus niet de meest logische keuze.
Zie het lijstje bij filmen...
Fireshade schreef op zondag 07 juni 2015 @ 12:45:
Je schrijft dat je de foto's normaliter zal bewerken in bijv. Lightroom (of een andere RAW-programma). Dan hoef je bij wijze van spreken niet zoveel in te stellen (witbalans bijv.). Je fotografeert ook 'rustige' dingen (architectuur, landschappen), waarbij je niet constant sluiter- en diafragma hoeft te veranderen.
In dat opzicht zou ik de goedkoopste van je rijtje nemen (D3200) en mijn geld investeren in een goede en scherpe wide angle (zoom)lens.
Video-AF bij deze Nikon DSLR's hebben mij altijd teleurgesteld, helaas (teveel hunting).
RAW betekent niet dat je niks in hoeft te stellen. Witbalans is goed achteraf in te stellen, maar goed belichten is nog steeds belangrijk. Daarbij heb je juist bij architectuur voordeel van zaken als HDR, en dat werkt niet in RAW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:55
Idd bv een D5200 met 18-140VR ofzo ;)

bv ; http://www.mediamarkt.nl/...5,1244778.html?langId=-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op zondag 07 juni 2015 @ 18:10:
Filmen gaat het best met een (op volgorde) ILC, Sony SLT, duurdere Canon of Nikon met fase detectie pixels in de sensor, betaalbare Canon, betaalbare Nikon. Jouw Nikons zijn hier dus niet de meest logische keuze.
Tussen Sony SLT en Canon met fase detectie pixels zit nog een categorie: Canon met dual-pixeltechnologie. Deze zijn echt een stuk beter dan de rest. Qua vloeiende AF i.c.m. STM lenzen misschien zelfs wel het fijnste van alle dslr's/systeemcamera's. Maar goed. Je betaald ook best wel wat voor een 70D, dus is een systeemcamera waarschijnlijk de beste optie. Panasonic doet het dan eigenlijk het beste voor video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op zondag 07 juni 2015 @ 18:24:
Tussen Sony SLT en Canon met fase detectie pixels zit nog een categorie: Canon met dual-pixeltechnologie. Deze zijn echt een stuk beter dan de rest. Qua vloeiende AF i.c.m. STM lenzen misschien zelfs wel het fijnste van alle dslr's/systeemcamera's. Maar goed. Je betaald ook best wel wat voor een 70D, dus is een systeemcamera waarschijnlijk de beste optie. Panasonic doet het dan eigenlijk het beste voor video.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook met "dure Canon" (als je een budget van 400 euro hebt): de 70D, en dan vooral met een STM lens, is naast fotocamera ook een mooie filmcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intuos
Thanks voor de suggesties. Het viel me later eigenlijk pas op dat 1080p filmen met een spiegelreflex eigenlijk nog helemaal niet zo vanzelfsprekend is (of in iedergeval niet bij de instapmodellen). Dat terwijl smartphones en het merendeel van de compact camera's dit al wel kunnen.

Wat betreft HDR vraag ik me af hoe effectief het is zonder statief, bovendien zullen er in een stad regelmatig mensen voor/ door de foto lopen. Is het dan niet een nadeel om in HDR te schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-10 10:45
Ik heb even geken naar een sony 5100 maar als ik de reviews lees zijn de lenzen niet veel soeps? Mijn d80 vind ik erg log en zorgt ervoor dat ik vaak in een stad mijn camera niet mee wil nemen omdat hij te groot is. Ook is op dit moment de spiegel niet 100 % meer, kanw aarschijnlijk gewoon schoon gemaakt worden maar het wordt eens tijd voor iets nieuws.

7 September vertrek ik voor 4 maanden lang naar azie en wil voor die tijd een nieuwe camera hebben.

Ik wil maximaal tot 700 euro gaan.
Nikon AF-S 18-135mm F/3.5-5.6 G DX iF ED (Kit lens)voor mijn Nikon D80
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee, niet echt. Ik wil hem vooral gaan gebruiken voor op vakantie en 's nachts, dus het is fijn als hij compact is en goed werkt bij weinig licht.
Nee ik koop daar een gopro voor
Nee, dit is niet nodig.
Klein en ook een betere lens voor snachts. Ook gebruik ik het zoomen erg vaak
18-135, maar mag met twee lenzen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:41
Ik ben een echte beginner in de dSLR wereld. Maar wil me wel in verdiepen en zou vooral een SLR kopen voor later. Volgend jaar ga ik alleen wonen met mijn vriendin dus gaan we dit samen aankopen. Ons budget is rond de 600 euro. We gaan het vooral gebruiken als goede camera. Later als kinderen er zijn, als we reizen maken, familie uitstappen enz... allemaal vastleggen met kwalitatief betere foto's. Momenteel hebben we een sony compact camera. Deze doet zijn dienst, maar probleem is dat er vaak heel wazig foto's doorkomen of niet zo reactief is... .
Ik zou de camera nu kopen, omdat we begin juli een doortocht maken in Andalusië met de wagen.

Ik wil maximaal tot 600euro gaan.
Helemaal geen. Enkel een compact camera van Sony.
Vooral gebruiken om vakantie foto's en de later kinderen en familie uitstappen. Misschien indien de microbe me heeft gebeten beginnen met andere zakens.
Nee helemaal niet.
Nee
Liefst een Nikon. Mijn vriendin wilt geen Canon. Reden is dat de Canon niet goed foto's neemt als het donker is. We zijn al eens langs geweest bij Media Markt en die persoon melde dat ons ook. Daarom dat we voor Nikon zouden gaan.

Ik had al een modeltje op het oog. Namelijk de Nikon D5200 met een objectief van 18-105mm erop.Valt mooi in de prijsklasse. Nu is mijn vraag hoe lang kan deze camera mee. Want de 5200 is al een tijdje uit en bij smartphones loop je dan al tegen frustraties aan. Is dit hier ook het geval?

dit model zou het gaan.
http://www.mediamarkt.be/...28,903376.html?langId=-17
Enige suggestie waar ik nog een goedkopere winkel vindt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
scifoflux schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:49:
.........

Dit model zou het gaan.
http://www.mediamarkt.be/...28,903376.html?langId=-17
Enige suggestie waar ik nog een goedkopere winkel vindt? :)
Is deze aanbieding ( van 60,-- meer ) niet veel beter oa vanwege de betere lens ( 18-140 ) en

de gratis accesoires ( Wifi module & 8GB card )

Dit ; http://www.mediamarkt.nl/...5,1244778.html?langId=-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

muffstuff schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:31:
Ik heb even geken naar een sony 5100 maar als ik de reviews lees zijn de lenzen niet veel soeps? Mijn d80 vind ik erg log en zorgt ervoor dat ik vaak in een stad mijn camera niet mee wil nemen omdat hij te groot is. Ook is op dit moment de spiegel niet 100 % meer, kanw aarschijnlijk gewoon schoon gemaakt worden maar het wordt eens tijd voor iets nieuws.

7 September vertrek ik voor 4 maanden lang naar azie en wil voor die tijd een nieuwe camera hebben.

Ik wil maximaal tot 700 euro gaan.
Nikon AF-S 18-135mm F/3.5-5.6 G DX iF ED (Kit lens)voor mijn Nikon D80
Nee ik koop daar een gopro voor
Nee, dit is niet nodig.
Klein en ook een betere lens voor snachts. Ook gebruik ik het zoomen erg vaak
18-135, maar mag met twee lenzen zijn.
Gebruik je nu veel de 2 wieltjes en het display van je D80? Want dan zal het wel wennen worden met een stapje lager.

Maar qua grootte: D3300 pricewatch: Nikon D3300 Body Zwart met een 35 1.8 pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G en dan je 18-135 van je D80 is een leuk klein setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

ikweethetbeter schreef op zondag 07 juni 2015 @ 18:10:
RAW betekent niet dat je niks in hoeft te stellen.
Dat zeg ik toch ook niet? :P
maar goed belichten is nog steeds belangrijk.
Uiteraard, maar de camera doet tegenwoordig heel aardige voorstellen die in 9 van de 10 keren goed zijn.
Met RAW heb je daarin uiteraard nog meer speelruimte.
Al met al heb je bij landschapsfotografie niet al die directe instelknoppen 'nodig' zoals bij actiefotografie waar het echt op het moment aankomt en waarbij je liefst nog vooraf je instellingen voorbereidt op de voorziene situatie (die alsnog kan veranderen). Dat was mijn punt.
Daarbij heb je juist bij architectuur voordeel van zaken als HDR, en dat werkt niet in RAW.
Dat werkt heel aardig in RAW imho :P Met RAW kun je behoorlijk wat aanpassen wat betreft schaduwen en hooglichten. Daarbij geldt wel dat hoe beter de bron (i.e. weinig ruis), des te meer rek in het materiaal zit.
Maar misschien bedoel je die extreme HDR-stijl die een paar jaar terug zo'n hype was. Persoonlijk vind ik dat erg onnatuurlijk uitzien - niet mijn smaak. Als je zulke extremen opzoekt in belichting zal je wel meerdere opnamen nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Intuos schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:27:
bovendien zullen er in een stad regelmatig mensen voor/ door de foto lopen.
Met een statief, hoogfactor ND-filters en veel tijd kun je redelijk mensloze stadsfoto's maken.
(lollig voorbeeld: YouTube: Cool Long Exposure Photography Ideas)
Is het dan niet een nadeel om in HDR te schieten?
Het is nooit een 'nadeel', het is een optie :)
HDR schieten is zeker leuk om te proberen :) Maar zoals ik eerder commentarieerde op ikweethetbeter: met RAW bewerkingsprogramma's kom je een heel eind.
Voorbeeld: http://articles.j-roumagn...nt/images/raw/dynamic.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Fireshade op 08-06-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
WiLLoW_TieN schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:45:
[...]

Is deze aanbieding ( van 60,-- meer ) niet veel beter oa vanwege de betere lens ( 18-140 ) en

de gratis accesoires ( Wifi module & 8GB card )

Dit ; http://www.mediamarkt.nl/...5,1244778.html?langId=-11
Helaas niet in België. En ik woon helaas in België.
Wil wel een ritje naar Nerdeland maken. Echter kan ik heel goedkoop aan SD-kaarten geraken via mijn studentenwerk. En de wifi hoeft niet bepaald.
Ook is de prijs wel forser. De aanbieding die ik zag was 589 euro dat is 110 euro meer.
Liest zou ik wel die lens willen, maar alle rest hoeft niet. Misschien een opbergzakje enz.

Is de lens van 18-105 niet goed? Sorry voor de simpele vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zei je inderdaad niet. Ik stipte het alleen maar aan, om het ook voor de vraagsteller duidelijk te maken!
Uiteraard, maar de camera doet tegenwoordig heel aardige voorstellen die in 9 van de 10 keren goed zijn.
Met RAW heb je daarin uiteraard nog meer speelruimte.
Met RAW heb je de mogelijkheid om bepaalde beslissingen (witbalans, ruisreductie, ...) uit te stellen. Wanneer je camera bij fotograferen in JPEG een foto verkeerd interpreteert, en bv de witbalans daardoor verkeerd instelt, dan kost corrigeren vrijwel altijd kwaliteit, terwijl dat bij RAW niet of minder het geval is.
Dat werkt heel aardig in RAW imho :P Met RAW kun je behoorlijk wat aanpassen wat betreft schaduwen en hooglichten. Daarbij geldt wel dat hoe beter de bron (i.e. weinig ruis), des te meer rek in het materiaal zit.
Maar misschien bedoel je die extreme HDR-stijl die een paar jaar terug zo'n hype was. Persoonlijk vind ik dat erg onnatuurlijk uitzien - niet mijn smaak. Als je zulke extremen opzoekt in belichting zal je wel meerdere opnamen nodig hebben.
In-camera HDR anno 2015 is volwassen. En het is ook in de echte wereld toepasbaar, zonder dat je de extrema opzoekt.

Zonder HDR in je camera, met RAW en bracketing kom je een heel eind, maar HDR biedt vaak meer dan dat. Zo wordt er vaak een elektronische sluiter gebruikt ipv de fysieke, wat minder tijdsverschil tussen de opnamen oplevert. En je camera kan in een milliseconde wat jou in Lightroom minstens een paar minuten kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
@ scifoflux de aanbieding is voorbij. Die set die ik noemde was vanochtend nog 649 ?
Ik heb een 18-105VR dit simpelweg omdat ik een 18-140VR niet 2de hands kon vinden voor een normale prijs. De 18-140VR is wel heel wat meer lens dan de 18-105VR.

[ Voor 4% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 08-06-2015 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
WiLLoW_TieN schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:17:
@ scifoflux de aanbieding is voorbij. Die set die ik noemde was vanochtend nog 649 ?
Ik heb een 18-105VR dit simpelweg omdat ik een 18-140VR niet 2de hands kon vinden voor een normale prijs. De 18-140VR is wel heel wat meer lens dan de 18-105VR.
Heb hem ergens anders ook nog gevonden voor een prijs dat ik eventueel kan opbrengen.
Heb hem bij kamera-express gevonden voor 676 euro met enkel de camera en lens van 18-140mm.
Nu is de meerprijs dat geld waard voor een begineling in het allerbegin? }:O

Of is de 18-105mm lens ook al een goede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
scifoflux schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:21:
[...]

Ik ben ook een beginner ! En mij bevalt die 18-105VR erg goed !

Is een verademing tov de "standaard" 18-55VR ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
WiLLoW_TieN schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:23:
[...]

Ik ben ook een beginner ! En mij bevalt die 18-105VR erg goed !

Is een verademing tov de "standaard" 18-55VR ;)
Zal dan een goed nadenken wat ik ga doen.
Bij de 18-140VR kan ik beter inzoomen veronderstel ik. Of zijn er nog verbeter punten t.o.v. de 18-105VR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:17:
In-camera HDR anno 2015 is volwassen. En het is ook in de echte wereld toepasbaar, zonder dat je de extrema opzoekt.

Zonder HDR in je camera, met RAW en bracketing kom je een heel eind, maar HDR biedt vaak meer dan dat. Zo wordt er vaak een elektronische sluiter gebruikt ipv de fysieke, wat minder tijdsverschil tussen de opnamen oplevert. En je camera kan in een milliseconde wat jou in Lightroom minstens een paar minuten kost.
Maar in-camera heb je geen controle meer. Met Lightroom (of een andere programma) heb je die controle wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

scifoflux schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:21:
[...]

Heb hem ergens anders ook nog gevonden voor een prijs dat ik eventueel kan opbrengen.
Heb hem bij kamera-express gevonden voor 676 euro met enkel de camera en lens van 18-140mm.
Nu is de meerprijs dat geld waard voor een begineling in het allerbegin? }:O

als de 18-140 wil kan je misschien beter voor de sigma 18-200 gaan, die is optish erg goed, heeft meer zoom, meer close focus capaciteit, en is wat goedkoper, iedeale walk arround lens dus :)

pricewatch: Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM (Nikon)
vs pricewatch: Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140 f/3.5-5.6G ED VR

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 08-06-2015 13:30 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
mrc4nl schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:28:
[...]

als de 18-140 wil kan je misschien beter voor de sigma 18-200 gaan, die is optish erg goed, heeft meer zoom, meer close focus capaciteit, en is wat goedkoper, iedeale walk arround lens dus :)

pricewatch: Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM (Nikon)
vs pricewatch: Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140 f/3.5-5.6G ED VR
Indien je over nieuw praat ga ik hier volledig in mee.
De Sigma 18-200 Contemporary staat ook nog op mijn "verlanglijstje" ;)

De Nikon 18-105VR is op bv marktplaats(.nl) wel te vinden rond de 115,--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

WiLLoW_TieN schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:32:
[...]

Indien je over nieuw praat ga ik hier volledig in mee.
De Sigma 18-200 Contemporary staat ook nog op mijn "verlanglijstje" ;)

De Nikon 18-105VR is op bv marktplaats(.nl) wel te vinden rond de 115,--
In dat geval lekker voor de 18-105 gaan en sparen voor de sigma (of andere lens)
De nikon 18-105vr is zeker niet slecht en heeft als voordeel van de 18-55 dan hij in het stukje van 18-55 iets lichtsterker is. :)

Ik heb hier thuis zowel de nikon 18-105 als de sigma 18-200 Contemporary liggen
Nikon ligt te verstoffen :+

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 08-06-2015 13:36 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-10 10:45
Barrycade schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:58:
[...]

Gebruik je nu veel de 2 wieltjes en het display van je D80? Want dan zal het wel wennen worden met een stapje lager.

Maar qua grootte: D3300 pricewatch: Nikon D3300 Body Zwart met een 35 1.8 pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G en dan je 18-135 van je D80 is een leuk klein setje.
Hoewel het een kleinere body is dan de d80 vind ik het nog steeds een behoorlijk apparaat. vandaar dat ik ook mijn oog liet vallen op systeemcamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
mrc4nl schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:35:
[...]
In dat geval lekker voor de 18-105 gaan en sparen voor de sigma (of andere lens)
De nikon 18-105vr is zeker niet slecht en heeft als voordeel van de 18-55 dan hij in het stukje van 18-55 iets lichtsterker is. :)

Ik heb hier thuis zowel de nikon 18-105 als de sigma 18-200 Contemporary liggen
Nikon ligt te verstoffen :+
Ik zal eerst eens kijken of ik het financieel aankan om de 18-140mm lens te nemen. Anders wordt het de 18-105mm.

De D5200 kan toch nog een beetje mee voor een beginnende hobbyist die af en toe eens foto's maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

scifoflux schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:47:
[...]

Ik zal eerst eens kijken of ik het financieel aankan om de 18-140mm lens te nemen. Anders wordt het de 18-105mm.

De D5200 kan toch nog een beetje mee voor een beginnende hobbyist die af en toe eens foto's maakt?
D5200 is een prima camera, zelfs voor gevordenen :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IzoOoo
IzoOoo schreef op zondag 07 juni 2015 @ 11:19:
Beste tweakers,

Aangezien ik binnenkort vader wordt ben ik toe aan een nieuwe digitale camera.
Momenteel heb ik een eenvoudige compact camera, de Sony DSC-W230.

Wat is je beschikbare budget? +- 400 euro
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Ik wil veel foto's en filmpjes van de kleine gaan maken, veel zullen er binnen gemaakt worden. Om de baby zo min mogelijk lastig te vallen wil ik dit zoveel mogelijk zonder flits gaan doen. Wat ook erg belangrijk is: ik wil gewoon snel een foto kunnen maken, het is dus van belang dat de camera vrij snel opstart en het liefst ook snel kan scherpstellen
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Filmen vind ik wel belangrijk, ook lijkt me een kantelbaar schermpje een leuke toevoeging. AF tijdens live view niet noodzakelijk
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Ik vind grip een belangrijk punt, mijn huidige camera is erg klein en ik zou mijn volgende camera graag goed vast kunnen houden , het liefst ook met een "handvat/grip" aan de body (sorry kan even niet op de naam komen). Grote camera: Ik vind een spiegelreflex te groot. Ik sluit een compact camera zeker nog niet uit, mits deze goed vast te houden is
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Voorlopig zal ik weinig zoom nodig hebben, ik verwacht dat een standaard lens voorlopig voldoende zal zijn, al zou het toch ook wel mooi zijn om in de toekomst een extra lens met wat groter bereik te kunnen toevoegen.

Momenteel heb ik de volgende camera's op het oog:
SONY ALPHA 5000 + 16-50
Samsung NX300M + 16-50

Ik begrijp dat Sony binnenkort met nieuwe modellen gaat komen, wellicht interessant om nog heel even te wachten? Ik kan de aankoop nog wel een maand uitstellen.

Door het vele lezen op dit forum is de Sony RX100 ook in mijn hoofd opgekomen, ik ben alleen bang dat ik deze camera te klein vindt. Ook kan ik met die camera niet uitbreiden naar meer zoom (mocht ik daar later behoefte aan krijgen)
Is er naast deze RX100 een vergelijkbare compact camera met een wat grotere body? (en wellicht wat meer zoom?)

Ik sta open voor andere merken en eventueel ook voor een andere keuze (compact camera die aan mijn eisen voldoet)
Zojuist kwam ik deze aanbieding tegen:
http://www.kamera-express...n-1-j4-10-100mm-vr-zwart/

hiermee heb ik ook direct een groot zoom bereik, zodat ik daar in de toekomst geen extra geld aan uit hoef te geven.(wellicht handig voor toekomstige vakanties etc.)

Hoe zou deze het doen ten opzichte van de Samsung A5000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

muffstuff schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:45:
[...]

Hoewel het een kleinere body is dan de d80 vind ik het nog steeds een behoorlijk apparaat. vandaar dat ik ook mijn oog liet vallen op systeemcamera's.
Ik kom van een D80 (twee jaar gebruikt) en heb tussentijds voor twee maanden een D7000 kunnen gebruiken, maar heb nu zelf een D3300 gekocht. Het verschil in grootte maar vooral gewicht is merkbaar. Wat leuk is aan de D3300 tov de D80 is dat hij een veel beter scherm heeft, veel sneller werkt en mooiere plaatjes kan schieten. Ook is de kwaliteit van hoge ISO-waarden veel beter dan bij de D80.

Helaas is de autofocus-module even antiek (ze moeten toch op iets besparen), waardoor je daar misschien onblij van kan worden. Gelukkig is er de mogelijkheid om te gaan voor een D5300 of D5500 met dezelfde AF-module als de D7000, en toch zijn die bodies kleiner en lichter dan de lijn van D80-D90-D7000.

Wat trouwens ook belangrijk is bij foto's die hoge resolutie kunnen schieten: de snelheid van je geheugenkaartje: heb onlangs een sandisk extreme plus (95MB/s) gekocht, toch wel een verademing. Zowel het schieten in burst als het snel "bladeren" tussen geschoten foto's zijn merkbaar sneller en dus aangenamer om te doen. Niet vergeten dat de D80 mààr 8MP heeft, tegen 24MP voor de D3300. Dat scheelt enorm, zeker als je altijd RAW+JPEG schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

DevilsProphet schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:44:
[...]
Helaas is de autofocus-module even antiek (ze moeten toch op iets besparen), waardoor je daar misschien onblij van kan worden. Gelukkig is er de mogelijkheid om te gaan voor een D5300 of D5500 met dezelfde AF-module als de D7000, en toch zijn die bodies kleiner en lichter dan de lijn van D80-D90-D7000.
Wel wat betreft het aantal autofocus punten, maar de D7000 serie heeft een motor in de body waardoor het met alle autofocus lenzen overweg kan in tegenstelling tot de D5000 serie.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

IzoOoo schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:20:
[...]

hiermee heb ik ook direct een groot zoom bereik, zodat ik daar in de toekomst geen extra geld aan uit hoef te geven.(wellicht handig voor toekomstige vakanties etc.)
Tja de nikon 1 heeft èèn Groot nadeel t.o.v de andere aps-c camera's, de kleine sensor (2.7x crop)
je zal dus moeten oppassen met ruis, zeker omdat de 10-100 helemaal niet zo lichtsterk is

Dezelfde sensor vind je ook in de high end compact/bridge camera's zoals de sony rx100 of de panasonic fz1000. en die hebben dan ook nog eens "lichtsterke"* f2.8 lenzen, of zelfs nog nog lichtsterker

*f2.8 op 2.7x crop is te vergelijken met f5.6 op aps-c of f8 op Full frame

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:17
Overdag is er prima mee te schieten maar foto's zonder ruis zal je vrijwel niet maken. In de avond is het echt niet te gebruiken zonder flitser vanwege de kleine sensor, als je op ISO 800 zit dan is dat vergelijkbaar met ISO 2170 op een fullframe camera en zal je een aardige bak ruis krijgen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je bedoelt de RX10 of RX100 neem ik aan i.p.v. de RX1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op maandag 08 juni 2015 @ 16:12:
Je bedoelt de RX10 of RX100 neem ik aan i.p.v. de RX1.
rx100 , whoeps

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 16:46

NLF

Iemand ervaring met webshop rhinocamera.nl? Ik overweeg om daar een camera te kopen vanwege de aantrekkelijke prijs. Scheelt daar 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NLF schreef op maandag 08 juni 2015 @ 16:42:
Iemand ervaring met webshop rhinocamera.nl? Ik overweeg om daar een camera te kopen vanwege de aantrekkelijke prijs. Scheelt daar 40 euro.
Daar is het Shopping Forum voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sorry voor de off-topic reactie, maar nee, SF is niet bedoeld voor dergelijke simpele "heeft iemand ervaring met shop X" vragen. Voor shopervaringen hebben we de Shopreviews, waar deze shop helaas nog niet in is opgenomen. Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie zou je de nodige handvatten moeten geven om zelf een beslissing te maken of de shop betrouwbaar is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:12
NLF schreef op maandag 08 juni 2015 @ 16:42:
Scheelt het 40 euro vergeleken met een Nederlandse winkel/webshop? Voor die 40 euro zou ik het gewoon in Nederland bestellen. Rhinocamera schijnt ergens vanuit Gibraltar te verzenden en het is allemaal grijze import wat ze leveren. De ervaringen die ik tegen gekomen ben zijn nou niet bepaald positief te noemen. Geopende dozen waar kabels uit ontbreken, dubieuze verzendingen en door een hobbyist uitgeprinte handleidingen die ze meeleveren. Het kan best zijn dat ze gebruikte zooi toesturen want bij een nieuw product horen geen onderdelen te missen of een zelf uitgeprinte handleiding te zitten.
Kortom, voor die 40 euro verschil zou ik het risico niet willen lopen, je weet niet eens hoe het met de garantie gaat, ik las ook dat ze nogal snel gaan dreigen met een advocaat.
Met een grote boog omheen dus.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IzoOoo schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:20:

Hoe zou deze het doen ten opzichte van de Samsung A5000?
De Nikon 1 J4 is een aardige camera, alleen naast de al genoemde nadelen (veel ruis bij weinig licht) moet je ook rekening houden met minder controle over de scherptediepte door de kleinere sensor.

Ik zou voor de Sony A5000 gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orion84 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:06:
Sorry voor de off-topic reactie, maar nee, SF is niet bedoeld voor dergelijke simpele "heeft iemand ervaring met shop X" vragen. Voor shopervaringen hebben we de Shopreviews, waar deze shop helaas nog niet in is opgenomen. Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie zou je de nodige handvatten moeten geven om zelf een beslissing te maken of de shop betrouwbaar is.
My bad.... gelukkig wordt er nog gecorrigeerd. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
Na wat zoeken zit ik terug met een dubbel gevoel.
Zou ik voor de Nikon D5200 met lens 18-140mm
of zou ik voor de Nikon D5300 met lens 18-105 mm gaan?

Wat is het verschil tussen de Nikon D5200 - D5300? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
scifoflux schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:22:
Na wat zoeken zit ik terug met een dubbel gevoel.
Zou ik voor de Nikon D5200 met lens 18-140mm
of zou ik voor de Nikon D5300 met lens 18-105 mm gaan?

Wat is het verschil tussen de Nikon D5200 - D5300? :?
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/LvvPVXRtMcyHT22nUyYAql67/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
Welke zou ik het best nemen?
Zou ik zo'n verschil zien tussen de D5200 en D5300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
scifoflux schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:28:
[...]

Welke zou ik het best nemen?
Zou ik zo'n verschil zien tussen de D5200 en D5300.
Qua fotokwaliteit niet. Qua features, bediening en ergonomie misschien. Je kan ze het best beide een keer vasthouden in een winkel om een goede indruk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Interessant, van welke website heb je dat?
Pagina: 1 ... 69 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's