Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:09:
In eerste instantie wilde ik graag een superzoom (18-200mm), gezien ik het fijn vind als ik ook foto's van een afstand kan maken. Mijn vader had een Nikon D90 met deze lens en daar vond ik het bereik erg fijn en gebruikte ik de zoom ook vaak. Nu vind ik de prijs vrij hoog liggen in vergelijking met de medium telezoomobjectieven en neig ik dus naar het kopen van 2 lenzen.
De zeer goed beoordeelde pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart die in de pricewatch: Panasonic DMC-G6-K + 14-140mm F/3.5-5.6 Zwart kit zit is vergelijkbaar met een D90 + 18-200 wat betreft bereik, maar òòk in prestaties. Enkel vèèl lichter van gewicht, met een elektronische zoeker in plaats van een optische, zonder klapperende spiegel, en in dit geval goedkoper ook.
Mijn vraag is daarom ook of ik misschien te select heb gezocht en belangrijke dingen over het hoofd heb gezien. Of is dit een prima set om mee te beginnen en waar ik de komende tijd ook goed mee vooruit kan?
Je zou je kunnen afvragen waarom je een DSLR wil, want enkel voor de beeldkwaliteit hoef je het meestal niet te doen. Dat is al lang niet uniek meer voor een 'spiegelreflex'. Vandaar dus de Panasonic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:02
Ik heb de 14-140 met de dmc-G6 en heeft inderdaad een mooi bereik, en ik denk dat ik mijn telelens ook thuis ga laten op vakantie omdat ik beperkt ben met mijn gewicht en heel erg vind ik dat niet. Probleem met telelens op vakantie is dat je geen tijd hebt om te wisselen, meestal zie je iets en dan wil je foto maken maar moet je wisselen en ben je te laat.
Als ik zelf foto's ga maken beslis ik altijd of ik voor tele ga of niet. Op vakantie is het eigenlijk altijd landschap of macro, en mount ik de tele eigenlijk bijna nooit. Al heb ik 1 keer gehad dat ik erg baalde dat ik hem niet bij had.

[ Voor 55% gewijzigd door Haas_nl op 14-05-2015 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 12:49
Je hebt ook nog high-end bridge camera's, namelijk de Sony RX10 en de Panasonic FZ1000. Deze hebben relatief grote 1" BSI sensoren en lichtsterke f/2.8 zoomlenzen. Hoewel niet zo lichtsterk als een APS-C camera met f/2.8 lens, zijn ze lichtsterker dan een kitlens op een APS-C camera, en dat over de gehele zoomrange. Verder zijn ze compact en relatief goedkoop en hoef je geen lenzen te verwisselen (maar je kan dit dus ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voordeel van de G6 is natuurlijk wel dat je er nog een lichtsterke pancake bijvoorbeeld bij kan nemen, daar heb je dan veel meer aan in de situaties dat het ècht nodig is, binnen en wanneer het donker gaat worden dus. Terwijl de prestaties juist ook bij normaal daglicht doorgaans iets beter zijn met de 'grote' sensor en lens combinatie van de G6, dan de bridge camera's hebben. De vergelijking ging hier wel tegen een D90+18-200, en persoonlijk kan ik toch niet zeggen zonder te liegen dat die bridge camera's (hoe mooi ze ook zijn) op dat niveau zitten. De G6 naar mijn mening wel.

Of er zelfs voorbij als er uiteindelijk dus nog een pricewatch: Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 II ASPH Zwart bij zou komen. En het leuke is, in wat voor tasje de camera ook terecht komt, hij past er bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties!
Balance schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:17:
Ik zou voor wat lichtsterkere lenzen gaan waarmee je dus meer licht vangt en meer bokeh kan creëren. Neem een D5200 of D5300 met een Sigma 17-50mm f/2.8 of Sigma 17-70mm f/2.8-4. De eerste vangt iets meer licht, de tweede kan iets verder inzoomen. Mocht je er heel graag nog een telezoomlens bij willen kan je een Nikon 55-300mm f/4.5-5.6 kopen.
Ik ben toch al gauw automatisch rond gaan kijken naar kits, maar ik zal inderdaad nog verder kijken naar deze lenzen. Alhoewel ik de meeste foto's toch overdag en buiten zal gaan maken. Wellicht dat het dan niet nodig is?
ikweethetbeter schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:23:
[...]
Op reis is een superzoom ook handig, en die lenzen zijn vaak niet zo compact. Dan is de "noodzaak" om voor ILC te kiezen wat minder. Je kunt dan ook voor een niet al te grote DSLR kiezen (Nikon D3x00/D5x00, Sony A58, Canon 100D/1x00D) met een superzoom erop (bv de Tamron 18-270).

@Balance:
De vraagsteller wil ermee op reis. Wisselen is dan wellicht niet zo handig, hij had het over een superzoom. Twee zooms is voor de kwaliteit natuurlijk wel beter.
De Tamron 18-270 had ik nog niet in overweging genomen. Ik heb het idee van de superzoom wel wat van me afgezet hoor en helemaal als twee zooms beter is voor de kwaliteit vind ik het geen probleem om te wisselen. Ik denk dat je vaak van te voren toch wel kunt inschatten welke lens je nodig hebt. Wat ik nog wel lastig vind, is welk bereik ik dan het beste kan nemen. Er is zoveel keuze!18-55 en dan een 55-200/300 of 17-50/70 zoals hierboven genoemd en nog een telelens of dat ik beter eerst voor een 18-105/140 kan gaan, daarmee ga experimenteren en dan eventueel nog een telelens erbij koop?
Balance schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:42:
Je hebt ook nog high-end bridge camera's, namelijk de Sony RX10 en de Panasonic FZ1000.
Ik vind het zelf fijner als ik wel de mogelijkheid heb om de lenzen te verwisselen, gezien mogelijke uitbreiding van de set!
jesper86 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:27:
[...]

De zeer goed beoordeelde pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart die in de pricewatch: Panasonic DMC-G6-K + 14-140mm F/3.5-5.6 Zwart kit zit is vergelijkbaar met een D90 + 18-200 wat betreft bereik, maar òòk in prestaties. Enkel vèèl lichter van gewicht, met een elektronische zoeker in plaats van een optische, zonder klapperende spiegel, en in dit geval goedkoper ook.
Klinkt goed, ook hier ga ik me verder in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
jesper86 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:27:
[...]

[...]

Je zou je kunnen afvragen waarom je een DSLR wil, want enkel voor de beeldkwaliteit hoef je het meestal niet te doen. Dat is al lang niet uniek meer voor een 'spiegelreflex'. Vandaar dus de Panasonic. ;)
Wacht, 600 euro voor een 14-140 3.5 tot 5.6 lens???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Ik zit te kijken naar een nieuwe camera maar ik zou graag willen weten of ik een goede keuze heb gemaakt of dat het beter kan. Ik neem niet veel foto's aangezien mijn mobiliteit slecht is evenals evenwicht. Wat wil ik doen, wel hier in mijn stad foto's maken maar ook video opnames (beginnen met video podcasts). Ik heb een budget van maximaal 500 euro liefst minder.

Ik zat te kijken naar een Nikon 3200, 3300 of 5200 maar ik ben niet meer thuis in lenzen welke lens voor video te maken en welke lens voor opname in studio (denk aan beeldjes etc etc producten) landschap foto's en/of gebouwen. Voor mij is deze volgorde belangrijk video, studio, gebouwen, landschap.

Dit http://tweakers.net/categ...I8IQUl39qTdWhcl_-3PJYp_QB is mijn eigen lijst maar zoals gezegd lenzen daar zit ik even mee.

[ Voor 19% gewijzigd door we_are_borg op 15-05-2015 08:25 ]

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Voor video schijn je beter met canon uit de voeten te kunnen of met een mirrorless camera. Zou daar ook eens naar kijken als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 07:57:
De Tamron 18-270 had ik nog niet in overweging genomen. Ik heb het idee van de superzoom wel wat van me afgezet hoor en helemaal als twee zooms beter is voor de kwaliteit vind ik het geen probleem om te wisselen. Ik denk dat je vaak van te voren toch wel kunt inschatten welke lens je nodig hebt. Wat ik nog wel lastig vind, is welk bereik ik dan het beste kan nemen. Er is zoveel keuze!18-55 en dan een 55-200/300 of 17-50/70 zoals hierboven genoemd en nog een telelens of dat ik beter eerst voor een 18-105/140 kan gaan, daarmee ga experimenteren en dan eventueel nog een telelens erbij koop?
De beste kwaliteit haal je bij een prime (één brandpuntsafstand). Een zoomlens is een compromis tussen gemak en kwaliteit.

Over het algemeen geldt dat het compromis groter is als de zoomfactor toeneemt. Twee zooms (een standaard zoom en een telezoom) zijn doorgaans beter dan een superzoom.

Van de superzooms is de Tamron 18-270 wel één van de betere compromissen.

Mijn advies, als je voor Nikon gaat:

Neem een 18-105 mm zoomlens. Dit is een fantastisch zoombereik, super voor alles van landschap tot en met portretten. Alleen op safari heb je misschien behoefte aan meer zoom, maar buiten dat volstaat deze lens voor 95% van alle foto's die je wilt maken.

En mocht 105mm te weinig zijn, dan kun je croppen (digitaal zoomen) tot 210mm, waarbij je dan nog 6 megapixel foto's overhoudt, voldoende voor afdrukken op A4 formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
we_are_borg schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 08:23:
Ik zit te kijken naar een nieuwe camera maar ik zou graag willen weten of ik een goede keuze heb gemaakt of dat het beter kan. Ik neem niet veel foto's aangezien mijn mobiliteit slecht is evenals evenwicht. Wat wil ik doen, wel hier in mijn stad foto's maken maar ook video opnames (beginnen met video podcasts). Ik heb een budget van maximaal 500 euro liefst minder.
Waarom Nikon? De D5x00 gaan al over je budget heen. De D3x00 zijn perfect voor foto's, en redelijk voor video, maar het houdt niet over.

Als je voor onder de 500 euro een spiegelreflex / ILC zoekt, die ook nog goed kan filmen, dan heb je eigenlijk maar één keuze: de Sony A58. Stabilisatie zit in de body, zodat je met alle lenzen, ook met 20 jaar oude Minolta lenzen, onbewogen foto's kan maken, ook al kun je zelf niet zo goed je evenwicht bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

we_are_borg schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 08:23:

Ik zat te kijken naar een Nikon 3200, 3300 of 5200 maar ik ben niet meer thuis in lenzen welke lens voor video te maken en welke lens voor opname in studio (denk aan beeldjes etc etc producten) landschap foto's en/of gebouwen. Voor mij is deze volgorde belangrijk video, studio, gebouwen, landschap.

Dit http://tweakers.net/categ...I8IQUl39qTdWhcl_-3PJYp_QB is mijn eigen lijst maar zoals gezegd lenzen daar zit ik even mee.
Soms worden er mooie sets aangeboden via MP. D5XXX en D3XXX series kom je soms tegen met een heel uitgebreid accessoire pakket bij en als je geluk hebt met heel weinig clicks ;)
Succes in je zoektocht

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nouja, 1 keuze dat lijkt me heel sterk. Gewoon niet waar imho.

De pricewatch: Sony Alpha 5100 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart filmt al vele male beter (met XAVC-S) dan die oude Sony SLT met stervende A-mount. En behalve die super codec was het bovendien een van de eerste met het zeer aangename nieuwe AF-systeem speciaal ontwikkeld voor video. Tenminste, als je niet vies ben van bestellen in het duits bij Amazon, dan is hij 495,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:55
Sepp14 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 14:54:
[...]

Soms worden er mooie sets aangeboden via MP. D5XXX en D3XXX series kom je soms tegen met een heel uitgebreid accessoire pakket bij en als je geluk hebt met heel weinig clicks ;)
Succes in je zoektocht
Idd ik kocht onlangs een D3100 met 18-55VR en tas en doos voor € 185,--
En een D3200 met 18-55VR en tas en Wifi module voor € 240,--
Beide minder dan 2100 clicks ieders....!

Dit ; WiLLoW_TieN in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."

Dat ; WiLLoW_TieN in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jesper86 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 14:55:
Nouja, 1 keuze dat lijkt me heel sterk. Gewoon niet waar imho.
Een A58 met extra accu (met minimaal 600 shots op een volle accu geen absolute must) en tas zit nog onder de 500 euro.
Deze kost 500 euro, zonder extra accu, die je toch wel nodig hebt, omdat je 300 foto's op een volle accu haalt.
...filmt al vele male beter (met XAVC-S) dan die oude Sony SLT…
De codec bepaalt niet de kwaliteit in zo'n sterke mate.
met stervende A-mount.
Over een paar jaar is alles ILC. Dus inderdaad, alle DSLR's gaan verdwijnen, ook Canon en Nikon. Maar dat duurt nog wel even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De codec is technisch gezien gewoon AVC/h264 net als vrijwel elke andere camera. In dit geval heeft Sony het een eigen naam gegeven om duidelijk te maken dat dit dus wel iets nieuws betreft, en wel degelijk een compleet andere implementatie is normaal. Niet de 'codec' dus maar hoe ze deze gebruiken. Dit betreft meerdere waardevolle verbeteringen waaronder full-sensor readout, wat dus de verzamelnaam XAVC-S heeft gekregen. Het zit inmiddels in verschillende (veel duurdere) Sony camera's en er zijn veel lovende reviews over te vinden, maar dat mag je zelf opzoeken. Punt is, ik zeg echt niet zomaar wat, en als je niet weet waar ik het over heb zoek het dan eerst even op aub voor je gaat oordelen.

Wat betreft accuduur dat is zeker waar, maar dat zou ik persoonlijk niet zo sterk meewegen in de keuze van een systeem. Een extra accu kost niks op Amazon, en dankzij de reviews daar weet je ook of het goede zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door jesper86 op 15-05-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
jesper86 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 16:01:
De codec is technisch gezien gewoon AVC/h264 net als vrijwel elke andere camera. In dit geval heeft Sony het een eigen naam gegeven om duidelijk te maken dat dit dus wel iets nieuws betreft, en wel degelijk een compleet andere implementatie is normaal. Niet de 'codec' dus maar hoe ze deze gebruiken. Dit betreft meerdere waardevolle verbeteringen waaronder full-sensor readout, wat dus de verzamelnaam XAVC-S heeft gekregen. Het zit inmiddels in verschillende (veel duurdere) Sony camera's en er zijn veel lovende reviews over te vinden, maar dat mag je zelf opzoeken. Punt is, ik zeg echt niet zomaar wat, en als je niet weet waar ik het over heb zoek het dan eerst even op aub voor je gaat oordelen.
...
Je gaat wel behoorlijk kort door de bocht :P.

XAVC-S is een encoding format welke codeerd naar H.264 video in een MP4 container. De MP4 container bevat dan weer de video, de audio en de ondertiteling. De H.264 codec specificeerd hoe een video gedecodeerd moet kunnen worden. Alle h.264 video's moeten namelijk door dezelfde hard- en/of software gedecodeerd moeten worden op compatibel te zijn. Echter wordt er niet gespecificeerd hoe er exact gecodeerd moet worden. Alleen maar hoe het gedecodeerd moet kunnen worden. En dat is waar XAVC-S om draait. De manier waarop Sony van de rauwe sensor data een H.264 stream maakt, met alle stappen daar tussen in.

XAVC-S staat trouwens niet gelijk aan full-sensor readout. Alleen de RX100 III, RX10 en Alpha A7S downsamplen de gehele sensor elk frame. Alle andere camera's, of ze nu XAVC-S hebben of niet, gebruiken pixel binning, line skipping en/of een crop van de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Natuurlijk ga ik kort door de bocht, het was al niet de bedoeling om het er uberhaupt over te hebben. Dit is een camera advies topic, als we dieper op dingen in willen gaan dan kan men googlen of een dedicated topic opzoeken. :) En geen full-sensor readout!? Dat is nieuws voor mij. :/ Waar komt die info vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Moah, bij advies voor een Sony videocamera vind ik het best relevant.

Je hebt twee limitaties. 1) Sensor hitte en 2) dataverwerking.

1) Sensoren worden warm als ze filmen. Ze moeten 30 of zelfs 60 maal per seconde al hun opgeslagen elektronen van A naar Z verplaatsen, en dat zijn er nogal was. Daarbij treed weerstand op, zeker bij oude sensoren (lees: Alle m4/3, APS-C of fullframe sensoren uit 2013 en ouder, en (vrijwel) alles wat Canon maakt). Die weerstand komt uiteraard vrij in de vorm van hitte, en daar is je probleem. Zowel minder pixels als een kleinere sensor helpt, daarom lukt het Sony op hun 1" 20MP sensor (naast dat die op een koper process is gemaakt), want die is klein genoeg, en de A7S want die heeft maar 12MP waarvan 8.3 gebruikt worden in 16:9 video. Minder elektronen die zich hoeven te verplaatsen (bij minder pixels of een kleinere sensor) betekend minder weerstand en dus minder hitte.

Uiteraard moet je in dit soort gevallen even Samsung Semiconductor quoten, omdat zijn nu de markt leider zijn op sensor-bak-techniek:
In addition, the imager adopted Samsung’s advanced 65nm low-power copper process, which is well ahead of 180nm aluminium process, generally used in the camera sensor industry. Based on the finer ICs and the use of copper, the 65nm copper process enables power consumption to be reduced dramatically compared to an imager based on a previous process technology. As a result, the new S5KVB2 imager has less thermal emissions.
2) Laat mij even een schets geven. 24MP sensor. 30x per seconde. 12 bits per pixel. Dat is 8,640 gigabit (!) per seconden. Moet je nagaan wat er gebeurd als je met 60fps wilt filmen of een 36MP sensor wilt gebruiken. Je krijgt zo'n shitload aan data over je heen dat je heel, heel, veel processing power nodig hebt om al die data te kunnen verwerken. En je moet er ook nog behoorlijk wat mee doen voordat je van rauwe data naar gecodeerde video bent. Vaak wordt hier 2x2 pixelbinning gebruikt zodat je nog maar 1/4de van de pixels hebt die je uit moet lezen.

Je kan alle reviews er op naslaan, maar van Sony's consumenten camera's krijgen alleen de RX10, RX100 III en A7S het voor elkaar om de volledige sensor uit te lezen bij video.

Lees dit interview eens. Hier gingen ze met een Samsung NX1 (28MP, APS-C BSI sensor) 6.5k video met 240fps schieten en ondertussen een honkbal volgen die harder dan 100 km/h vloog. Dat soort leuke dingen kan je gaan doen als je Samsung Semiconductor heet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat leek me daarom inderdaad bizar dat de A5100 dit zou kunnen. Maar desalniettemin, komen ze tot hetzelfde resultaat met deze techniek waar ze dus op de 'XAVCS' manier oversamplen, in combinatie met hun laatste nieuwe manier van processing. De helft van 24 is ook 12MP, als ze dus de helft skippen, of driekwart wat dat betreft, dan heb je alsnog veel meer dan nodig, waardoor je dat mooie pixel-perfect beeld krijgt eenmaal terug gesampled naar 1080p. Dat gecombineerd met de slimme AF die zo goed werkt in video, maakt het imho een heel wat interessantere optie voor video dan de meeste andere cameras, afgezien van de echt serieuze videograven dan. En daar ging het toch uiteindelijk om, wat je het best kan kopen voor je €500, nietwaar? =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil een spiegelreflex camera aan gaan schaffen en nu heb ik mijn oog laten vallen op de D3300 en de D5200.

De D3300 zou in combinatie zijn met 2 objectieven, namelijk de 18-55MM F3.5-5.6G VR II en de 55-200MM F4-5.6G AF-S DX VR. Dit alles voor een bedrag van €585.

De D5200 zou in combinatie zijn met de AF-S DX 18-140 G ED VR. Dit voor een bedrag van €649 (incl. WIFI adapter en 8GB SD kaartje, al vind ik WIFI onbelangrijk en het kaartje lijkt mij erg weinig met bovendien weinig schrijfsnelheid)

Heb nog geen ervaring met fotografie, maar ben wel bereid me er in te verdiepen. Zal de camera gebruiken voor fotografie van hoofdzakelijk mijn familie (zowel thuis als op vakantie). Wat zou jullie keus zijn en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Sony A5100 heeft, net als de A6000, een combinatie van fase en contrast detectie voor de autofocus. Dat is de beste AF die je kunt krijgen!

De Sony A58 heeft alleen fase detectie AF. Maar, in tegenstelling tot andere DSLR's (de A58 is een bijzondere SLR, nl een SLT), werkt deze ook bij het filmen!

Waarom de A58 voor mij zonder twijfel boven de A5100 staat, is hierom:
- de A58 heeft een EVF, de A5100 niet, en het is zelfs geen optie;
- de A58 heeft een hot shoe (voor de flitser), de A5100 niet, en het is zelfs geen optie;
- de A58 heeft een grotere accu waarmee je 2 maal zoveel foto's kunt maken;
- er zijn meer en goedkopere lenzen voor de A58;
- de A58 is meer camera voor je geld.

Als geld geen issue is, dan zou ik voor een Sony A6000 gaan: prachtige camera, zonder de nadelen van de A5100, alleen de accu is beperkt, maar dat "probleem" is op te lossen middels een extra accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het AF systeem voor video is zeker niet hetzelfde in de A6000. De A5100 kwam namelijk later met de genoemde verbeteringen. En de A6000 heeft dus ook gèèn XAVC-S waar we het net over hebben gehad. Dan zou je wss op de A6100 moeten wachten. Maar geld is dus wel een issue want de meneer waar het om ging (die waarschijnlijk al lang is vertrokken na deze ongein) wilde al geen cent meer dan €500 uitgeven.

De A58 is alleen 'meer camera voor je geld' als je daadwerkelijk meer waarde hecht die genoemde eigenschappen, dan wat de A5100 biedt. Persoonlijk zou ik nooit van mijn leven meer een SLR willen en zeker geen stervende SLT systeem (naar mijn mening meer na dan voordelen), en stervende A-mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jesper86
Ik denk dat dit niet echt de plek is om jouw heilige oorlog uit te vechten! Alle D-SLR mounts zullen uitsterven, ILC is de toekomst.

De vraag van we_are_borg ging over een DSLR onder de 500 euro die goed is in filmen. Camera's die zich goed lenen om mee te filmen, zijn ILC's. Maar die zijn vaak niet onder de 500 euro, of ze missen wat zaken (EVF, hot shoe). De enige uitzondering is een ILC die eruit ziet als een D-SLR, en dat is de Sony A3000. Die is goedkoop, heeft een EVF (geen OLED helaas) en een hot shoe. En een toekomstvaste E-mount lensaansluiting!

Maar daarnaast is de Sony SLT A58 de meest serieuze optie als goede camera voor foto's en films voor onder de 500 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan kan je veel beter voor de Panasonic G6 gaan. Die overklast de A3000 op elk gebied. En is voor onder de 500 verkrijgbaar met kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:24:
@jesper86
Ik denk dat dit niet echt de plek is om jouw heilige oorlog uit te vechten! Alle D-SLR mounts zullen uitsterven, ILC is de toekomst.
Doe dat dan zelf ook niet door zulke statements te maken. Bij deze het verzoek om deze discussie te laten rusten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:29:
Dan kan je veel beter voor de Panasonic G6 gaan. Die overklast de A3000 op elk gebied. En is voor onder de 500 verkrijgbaar met kitlens.
Dat klopt, op de sensor na (de 20MP Sony is iets beter, en het APS-C formaat heeft mijn voorkeur) klopt de Panasonic G6 de Sony A3000 op alle punten. Alleen die kost dan ook 200 euro meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:27:
[...]

Dat klopt, op de sensor na (de 20MP Sony is iets beter, en het APS-C formaat heeft mijn voorkeur) klopt de Panasonic G6 de Sony A3000 op alle punten. Alleen die kost dan ook 200 euro meer.
200 euro die het meer dan waard zijn. E-mount APS-C wordt al niet meer voor ontwikkeld door Sony. Dus zo toekomstvast is het niet. Tenzij je natuurlijk te dure, grote en zware objectieven wil kopen voor je APS-C sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 16:41

EXX

EXtended eXchange

Je schijnt aardig op de hoogte zijn mbt de interne plannen van Sony. :P Stervende A-mount, uitgerangeerde APS-C E-mount, toe maar.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 21:25

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Er is nog een nieuwe FF e mount ILC op komst, evenals een aps-c... Alleen de aps-c lenzen zijn al een tijdje niet uitgebreid, niet dat ze slecht zijn 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EXX schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 21:27:
Je schijnt aardig op de hoogte zijn mbt de interne plannen van Sony. :P Stervende A-mount, uitgerangeerde APS-C E-mount, toe maar.
Ik heb geen stervende A-mount aangehaald. Maar ja, dat ligt in de lijn der verwachtingen.

Dat er al heel lang geen enkel teken van leven is qua lensontwikkeling van APS-C E-mount objectieven lijkt me ook een algemeen bekend gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 16:41

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 21:40:
[...]

Ik heb geen stervende A-mount aangehaald. Maar ja, dat ligt in de lijn der verwachtingen.
Oops, dat was een ander zie ik nu, die ook al blijkbaar weet hoe de interne planning van Sony is :P
Dat er al heel lang geen enkel teken van leven is qua lensontwikkeling van APS-C E-mount objectieven lijkt me ook een algemeen bekend gegeven.
Dat wil niet zeggen dat APS-C E-mount opgegeven is. Sony concentreert terecht op dit moment zijn resources op full frame E-mount om zo de grootste in deze markt te worden. Maar dan zegt niks over de lange termijn plannen met APS-C E-mount en A-mount.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En tot zover de speculaties. Het is prima om bij een advies iets te zeggen over de toekomst van een "ecosysteem", maar het moet geen doel op zich gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:28
Je kunt E-mount APS-C natuurlijk gewoon gebruiken met de FE objectieven. De discussie is inderdaad wat onzinnig. Het ecosysteem heet E-mount een ondergroep die nog steeds leeft en die heet APS-C. Het verschil zit hem dan in de prijzen van de body's, FF is groter en duurder, APS-C is de instap.
Het APS-C zal op termijn dus nooit meer zo klein zijn als het theoretisch zou kunnen met specifieke objectieven omdat de nieuwe objectieven "overkill" zijn. Daarvoor heb je misschien wel grotere maar ook betere objectieven door de kleinere beeldcirkel van APS-C. Lichtafval en randonscherpte zouden dan immers niet meer zo nadrukkelijk aanwezig mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Ik heb verder gekeken naar de Nikon d5200 die heeft een shoe en zo te zien in de specificaties een evf. Even voor de duidelijkheid video opties is een extra als ik hier een duurdere lens voor nodig zou hebben dan spaar ik hier voor. De video opnames zijn extra's voor mij en wordt eigenlijk alleen gebruikt voor mijn gezicht in beeld te brengen niet om rond te lopen en te filmen.

Als ik later toch het filmen beter wil hebben dan ga ik voor een film camera.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we_are_borg schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:59:
Ik heb verder gekeken naar de Nikon d5200 die heeft een shoe en zo te zien in de specificaties een evf. Even voor de duidelijkheid video opties is een extra als ik hier een duurdere lens voor nodig zou hebben dan spaar ik hier voor. De video opnames zijn extra's voor mij en wordt eigenlijk alleen gebruikt voor mijn gezicht in beeld te brengen niet om rond te lopen en te filmen.

Als ik later toch het filmen beter wil hebben dan ga ik voor een film camera.
Een OVF. Een optische zoeker. Daar heb je met het filmen helemaal niets aan.
Maar verder een prima fotocamera hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
we_are_borg schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:59:
Ik heb verder gekeken naar de Nikon d5200
Volgens mij is dat de enige camera waar je naar gekeken hebt! Waarom heb je hier om advies gevraagd als je je besluit toch al genomen had?

Maar goed, het is een prima fotocamera, dus veel plezier met je aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb even een vraag uit een ander topic in dit topic geplaatst: Verwijderd in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid_Stevie
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Heel erg bedankt voor de reacties en advies. :)
(en ook alle andere berichten in dit topic, ook door vragen/antwoorden van anderen word ik wijzer!)

Ben hierdoor weer verder gaan kijken en heb mij wat kunnen verdiepen in bepaalde cameras en heb er ondertussen een aantal in mijn handen gehad. Zit nu nog een klein beetje te kijken naar de Canon D70, maar neig op dit moment erg naar de Sony A77 ii, maar ben ook nog de Nikon D7200 tegen. Naar mijn idee is de A77 ii een goede allround camera voor zowel foto als video.

Welke van deze camera zouden jullie aanraden en zijn er hier mensen met ervaring met deze camera's?
Of zie ik een vergelijkbare camera over het hoofd?

En een ander vraagje, weet niet of dat hier thuis hoort, maar voor het filmen wil ik misschien een steadicam of iets dergelijks aanschaffen. Hoef niet een heel harnas, maar gewoon dat het beeld net iets stabieler is bij het lopen of draaien. Zijn hier mensen die een dergelijk iets hebben/gebruiken, waar moet ik op letten?

Voor het gemak, mijn vorige post:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou eventueel in dit topic terecht kunnen: Het video-dSLR hardware topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid_Stevie
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Dankjewel, heb dit topic nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kid_Stevie schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:31:
Ben hierdoor weer verder gaan kijken en heb mij wat kunnen verdiepen in bepaalde cameras en heb er ondertussen een aantal in mijn handen gehad. Zit nu nog een klein beetje te kijken naar de Canon D70, maar neig op dit moment erg naar de Sony A77 ii, maar ben ook nog de Nikon D7200 tegen. Naar mijn idee is de A77 ii een goede allround camera voor zowel foto als video.
Het zijn allen prima camera's!

Als je al Canon lenzen hebt, dan zou je voor de 70D kunnen kiezen.
Als je al Nikon lenzen hebt, dan zou je voor de D7200 kunnen kiezen.
Als je al Sony of Minolta lenzen hebt, dan zou je voor de A77-II kunnen kiezen.

Als video echt heel belangrijk voor je is, dan kun je ook een ILC overwegen (alleen vergeet dan Canon en Nikon; de merken die daar interessant zijn, zijn Fujifilm, Sony, Samsung, Olympus en Panasonic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op maandag 18 mei 2015 @ 16:06:
[...]

Als video echt heel belangrijk voor je is, dan kun je ook een ILC overwegen (alleen vergeet dan Canon en Nikon; de merken die daar interessant zijn, zijn Fujifilm, Sony, Samsung, Olympus en Panasonic).
Sla Fujifilm maar over als je video wil, daar lopen ze duidelijk achter met de X-Trans sensor. Prima voor foto's, matig voor video. Je bent dan een heel stuk beter af bij de andere genoemde merken.

[ Voor 3% gewijzigd door Bundin op 18-05-2015 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bundin: Dat wist ik niet, ik heb alleen maar gefotografeerd met de Fujifilm X-T1, en daar was ik erg van onder de indruk.

Ik extrapoleerde mijn ervaringen met de Sony A6000 foto en video prestaties naar Fujifilm, die als fotocamera zeer goed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

ikweethetbeter schreef op maandag 18 mei 2015 @ 07:29:
[...]

Volgens mij is dat de enige camera waar je naar gekeken hebt! Waarom heb je hier om advies gevraagd als je je besluit toch al genomen had?

Maar goed, het is een prima fotocamera, dus veel plezier met je aankoop!
Nee ik heb ook naar andere Nikons en Canons gekeken en ook nog andere merken maar ik ben niet echt weg van Pentax. Sony heb ik op me werk gehad op specificatie gekocht en nooit spijt gehad alleen momenteel voel ik niet echt een connectie met Sony momenteel hoewel de A58 er leuk uit ziet misschien dat iemand me kan overtuigen. Ik weet dat de duurde modellen momenteel zeer goed zijn alleen ver buiten mijn budget. Waarom verder met de D5200, omdat er gezegd werd over hot shoe en EVF, maar in de specificatie staat dat het aanwezig is.

Ik heb in het begin mijn budget op 500 euro gezet ik kan misschien naar 600 gaan maar dan zit ik aan mijn max. Het budget is ook een limiet op waar ik op kan zoeken. Ik heb ook gekeken naar megapixels en ik zie dat canon minder heeft dan Nikon. Ik weet dat megapixels niet heilig zijn maar heb er wel naar gekeken en het verschil tussen b.v. 18 a 19 tegen over 24 vind ik vrij veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
we_are_borg schreef op maandag 18 mei 2015 @ 16:37:
Waarom verder met de D5200, omdat er gezegd werd over hot shoe en EVF, maar in de specificatie staat dat het aanwezig is.
Voor de goede orde: alle D-SLR's hebben een optische zoeker (optical view finder, OVF) en een flitser aansluiting (hot shoe).

Alle SLT's hebben een elektronische zoeker (electronic view finder, EVF) en een flitser aansluiting (hot shoe).

Sommige ILC's hebben een elektronische zoeker (electronic view finder, EVF) en een flitser aansluiting (hot shoe): hier moet je dus op letten als je voor een ILC kiest en er prijs op stelt!

De duurdere D-SLR's hebben een pentaprisma OVF, de goedkopere hebben een pentamirror OVF.

Een goede (OLED) EVF is helderder dan een pentamirror OVF, en vaak beter, en een pentaprisma OVF is voor foto's de beste zoeker (maar voor video heb je niks aan een OVF).
Ik heb ook gekeken naar megapixels en ik zie dat canon minder heeft dan Nikon. Ik weet dat megapixels niet heilig zijn maar heb er wel naar gekeken en het verschil tussen b.v. 18 a 19 tegen over 24 vind ik vrij veel.
Als je je enigszins verdiept in de fotografie, dan weet je dat het aantal megapixels (in de huidige camera's; het tijdperk van 6MP is voorbij) weinig uitmaakt. Dus het is niet automatisch zo dat een 24MP sensor beter is dan een 18MP sensor.

Nu is de 18MP sensor van Canon wel een mindere sensor. 5 jaar geleden was-ie goed, maar Sony (Nikon gebruikt ook Sony) heeft Canon aan alle kanten ingehaald. En ook de 20MP sensor van Canon blijft achter bij de Sony sensoren.

Maar toch, als je een Canon camera koopt, dan zul je moeite moeten doen om het verschil in sensorkwaliteit te kunnen zien. Slechte Canon D-SLR's bestaan niet, ook niet als er een "mindere" 18MP sensor in zit.

Maar goed, als jij je prettig voelt bij een Nikon camera, dan moet je die vooral kopen. Nikon maakt prima camera's! Alleen gebruik wel "eigenlijke" argumenten om je keuze te motiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

ikweethetbeter schreef op maandag 18 mei 2015 @ 16:54:
[...]

Voor de goede orde: alle D-SLR's hebben een optische zoeker (optical view finder, OVF) en een flitser aansluiting (hot shoe).

Alle SLT's hebben een elektronische zoeker (electronic view finder, EVF) en een flitser aansluiting (hot shoe).

Sommige ILC's hebben een elektronische zoeker (electronic view finder, EVF) en een flitser aansluiting (hot shoe): hier moet je dus op letten als je voor een ILC kiest en er prijs op stelt!

De duurdere D-SLR's hebben een pentaprisma OVF, de goedkopere hebben een pentamirror OVF.

Een goede (OLED) EVF is helderder dan een pentamirror OVF, en vaak beter, en een pentaprisma OVF is voor foto's de beste zoeker (maar voor video heb je niks aan een OVF).

[...]

Als je je enigszins verdiept in de fotografie, dan weet je dat het aantal megapixels (in de huidige camera's; het tijdperk van 6MP is voorbij) weinig uitmaakt. Dus het is niet automatisch zo dat een 24MP sensor beter is dan een 18MP sensor.

Nu is de 18MP sensor van Canon wel een mindere sensor. 5 jaar geleden was-ie goed, maar Sony (Nikon gebruikt ook Sony) heeft Canon aan alle kanten ingehaald. En ook de 20MP sensor van Canon blijft achter bij de Sony sensoren.

Maar toch, als je een Canon camera koopt, dan zul je moeite moeten doen om het verschil in sensorkwaliteit te kunnen zien. Slechte Canon D-SLR's bestaan niet, ook niet als er een "mindere" 18MP sensor in zit.

Maar goed, als jij je prettig voelt bij een Nikon camera, dan moet je die vooral kopen. Nikon maakt prima camera's! Alleen gebruik wel "eigenlijke" argumenten om je keuze te motiveren.
Kijk dit is informatie waar ik dus op zat te wachten dit maakt alles wat hier boven geschreven werd over de Sony duidelijk. Nu begrijp ik dus ook waarom Canons toch nog mee spelen in de opties die gegeven worden.

Ik begin nu ook te begrijpen dat de optie filmen met een foto camera je concessies moet doen.

Als ik nu filmen laat vallen met een foto camera, ik kijk wel een keer naar een film camera, welke camera springt er dan uit en geef opties om te kiezen tot maximaal 500 a 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je de optie filmen laat vallen, dan heb je met een D-SLR of SLT het meeste camera voor je geld. Of dat Nikon (D5x00), Canon (700D/75-D) of Sony (A58, A77) wordt, is afhankelijk van je voorkeuren.

En zonder filmen is de Nikon D5200 een hele mooie camera, misschien wel de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
we_are_borg schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:28:
Als ik nu filmen laat vallen met een foto camera, ik kijk wel een keer naar een film camera, welke camera springt er dan uit en geef opties om te kiezen tot maximaal 500 a 600 euro.
Waarom later nog kijken voor een losse filmcamera? Er zijn genoeg fotocamera's op de markt waarmee je goed kunt filmen, inclusief AF. Zonde als je gaat kijken voor een losse fotocamera die minder goed is in filmen, waardoor je later nog een extra apparaat moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Uit een verkeerd topic geknipt:

Heeft iemand de 760d al?

Ik wil deze graag kopen en ben benieuwd hoe de camera bevalt en wanneer de camera's te koop zijn in de winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom ben je zo geïnteresseerd in die camera? Er zijn veel concurrenten, dus er is vast een reden waarom je daarvoor kiest. Daarnaast: waarvoor ga je hem gebruiken en heb je ook bepaalde lenzen in gedachten? En wat is je totale budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
Universal Creations schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:34:
Waarom ben je zo geïnteresseerd in die camera? Er zijn veel concurrenten, dus er is vast een reden waarom je daarvoor kiest. Daarnaast: waarvoor ga je hem gebruiken en heb je ook bepaalde lenzen in gedachten? En wat is je totale budget?
Bedankt voor het antwoord. Uit je opmerking maak ik op dat het misschien niet zo een goede keuze is voor het geld! Dus ik ben benieuwd wat de betere keuze zou zijn.

Situatieschets:
Op dit moment hebben we een oud beestje: Canon EOS 300D. Daarbij hebben we deze lens (Sigma 18-125mm).

Op zich een prima camera om wat foto's mee te leren maken, maar heb het idee dat de kwaliteit van de foto's zelf een stuk beter kan. Ook het gebruikersgemak laat te wensen over, alsmede de instelmogelijkheden voor de ISO-waarde.

We zijn op zoek naar een upgrade, een nieuwe all-round instapcamera die weer eventjes mee kan. Mijn vriendin maakt veel landschapsfoto's, gebouwen, dat soort dingen (kunstacademie). Daarnaast willen we de nieuwe camera ook gebruiken om mee te filmen (de 300D kan dit niet).

Met onze wensen en budget kwamen we uit bij de 750D, maar aangezien er voor een kleine meerprijs voor de 760D een zeer handig LCD-schermpje bovenop zit, leek ons dit een goede keuze.

Het budget wat we kunnen besteden ligt rond de 700 euro voor de body, waar we onze oude lens op kunnen gebruiken.

Misschien is er inderdaad een andere camera die ons ook goed zou passen, voor een vergelijkbare prijs. Ik heb het idee dat de lens die we hebben redelijk all-round is en we er best mee vooruit kunnen, maar misschien zijn hier ook mooie alternatieven voor. Een groothoeklens zou een mooie aanvulling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de lens hoef je in ieder geval niet bij Canon te blijven. Het nieuwste model kiezen is ook niet altijd handig qua prijs (bij geen enkel merk). Qua groothoeklens is Canon momenteel wel heel aantrekkelijk vanwege de goede en goedkope Canon 10-18 IS. Dit samen met bijvoorbeeld een 70D (zodat je ook een schermpje bovenop hebt) en de 18-55 IS STM kitlens, zou een mooie set zijn. Uiteraard hebben andere merken prima sets, maar ik heb zo even geen echt tegenhanger van de 10-18 in mijn hoofd bij de concurrentie. Maar gelukkig lopen hier meer kenners rond en die weten vast wel een goede set voor hetzelfde geld of minder samen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer €500, ik kijk ook op MP. Tweedehands vind ik niet erg.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Algemene fotografie en sport (boksen)
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Als het ermee kan is het een voordeel.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Handig als het kan.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nee
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Wij zijn thuis ook al een tijdje aan het kijken voor een camera. Na allerlei foto's met telefoon willen wij wel eens een goede camera aanschaffen. De Nikon D5200 heeft mijn voorkeur.

Waar ik hem voor ga gebruiken is voor sportfotografie en af en toe filmen.
Zelf denk ik dat ik met de D5200 wel goed zit.
Nu zie ik bij de MM deze aanbieding http://www.mediamarkt.nl/...5,1977396.html?langId=-11.
Deze brengt mij aan het twijfelen. Is deze set goed voor wat ik wil?

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Wat voor sport? Dammen of wielrennen op de (binnen) baan? ;)

De D5200 heeft ook de focuspunten uit de D7000 dus die is die meer aan te bevelen dan de D3200 als het gaat om sport waar bewogen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de D5200 een kleine twee weken en ik moet eerlijk zeggen dat ik het een hele fijne dSLR vind. Het is weliswaar mijn eerste dSLR (hiervoor de NEX/6 systeemcamera gehad) maar heb er tot nu toe absoluut geen spijt van. Ik heb heel veel instappers vergeleken en van de D5200 wordt gezegd dat het eigenlijk geen instapper is, meer semi professioneel. Nu heb ik daar geen verstand van dus dat heb ik aangenomen als waarheid. Op meerdere forums gelezen.

Het voordeel van de D5200 vind de vele tutorails op YouTube, blogs en forums. Als je die allemaal een beetje doorleest dan weet je hoe je de camera moet bedienen en je objectief. En dan heb je een prachtig toestel waar je zeer veel plezier mee kan hebben. Ik heb hem gekocht met een 18-105 objectief. Schijnt een goed objectief te zijn en voor allround kan je er aardig mee uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 00:00:
Ik heb de D5200 een kleine twee weken

hiervoor de NEX/6 systeemcamera gehad
Sepp14 wil een Nikon DSLR kopen, maar wil ook filmen. Misschien kan jij hem hierover adviseren, waarmee kon je beter filmen, met de Sony NEX-6 of de Nikon D5200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
Universal Creations schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:19:
Voor de lens hoef je in ieder geval niet bij Canon te blijven. Het nieuwste model kiezen is ook niet altijd handig qua prijs (bij geen enkel merk). Qua groothoeklens is Canon momenteel wel heel aantrekkelijk vanwege de goede en goedkope Canon 10-18 IS. Dit samen met bijvoorbeeld een 70D (zodat je ook een schermpje bovenop hebt) en de 18-55 IS STM kitlens, zou een mooie set zijn. Uiteraard hebben andere merken prima sets, maar ik heb zo even geen echt tegenhanger van de 10-18 in mijn hoofd bij de concurrentie. Maar gelukkig lopen hier meer kenners rond en die weten vast wel een goede set voor hetzelfde geld of minder samen te stellen.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb inderdaad ook de 70D bekeken, maar deze is toch weer een stuk duurder dan de 760D. Ik lees dat de bouwkwaliteit wel beter is en het gewoon wat meer "waar" voor je geld is. Toch heb ik het gevoel dat ik dat geld beter in een extra lens zou kunnen steken. Het is niet dat de camera dagelijks gebruikt gaat worden voor professioneel werk, het is echt hobby-matig.

Waarmee is het prijsverschil van de 70D vs 760D te rechtvaardigen? (~750 vs 900 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Reynouts schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 08:46:

Waarmee is het prijsverschil van de 70D vs 760D te rechtvaardigen? (~750 vs 900 euro)
De 70D is technisch meer geavanceerd, maar je moet zelf beslissen of je dat nodig hebt.
Zo kan de 70D tegen een regenbui (maar je lens moet daar dan ook tegen kunnen), hij schiet sneller continu (vooral handig als je sport fotografeert), gaat langer mee op een accu, hij heeft een betere en snellere autofocus (altijd handig) - ook in video.
De 760D is in die opzichten allemaal wat minder of niet, maar hij kent ook zijn eigen voordelen: ietsje kleiner, zo'n 2 ons lichter, 4 megapixels meer detail (meer megapixels = een must voor gebouwen en landschappen), zijn sensor is iets lichtgevoeliger en hij heeft touchscreen bediening (kan ook nadeel zijn natuurlijk). En uiteraard wat goedkoper.

Zo voor hobby alledaags en landschappen schieten uit je verhaal zou ik voor de 760D gaan. Het overgebleven geld kun je evt sparen voor betere lenzen of accesoires (tas, draagriem, ND- en polarisatiefilters, etc.). Je moet dan alleen in de winkel testen of de autofocus in video van de 760D voldoet aan je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 00:48:
[...]

Sepp14 wil een Nikon DSLR kopen, maar wil ook filmen. Misschien kan jij hem hierover adviseren, waarmee kon je beter filmen, met de Sony NEX-6 of de Nikon D5200?
Met de NEX-6 heb ik eens een filmpje gemaakt voor mijn website. De website is er nog steeds, het filmpje is er nooit gekomen. Ik vond de NEX-6 schokkerig filmen. Er was voldoende licht, de instellingen stonden goed. Ik was er niet tevreden over in ieder geval.

Ik gebruik een class 10 30MB/s kaartje van SanDisk. Deze heb ik ook gebruikt in de NEX-6 en zit nu in de D5200. Ik ben niet zo'n filmer maar ik heb net even snel wat gefilmd en als snap ik de auto focus niet helemaal als je filmd, het ziet er zeker beter uit dan met de NEX-6.

Ik denk dat onderstaand filmpje op YouTube wel reprensatief is voor de D5200.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=V_zejWZek_w]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Barrycade schreef op maandag 18 mei 2015 @ 23:18:
Wat voor sport? Dammen of wielrennen op de (binnen) baan? ;)

De D5200 heeft ook de focuspunten uit de D7000 dus die is die meer aan te bevelen dan de D3200 als het gaat om sport waar bewogen wordt.
Was misschien niet helemaal duidelijk in de post, de sport is boksen. :)
Ik heb de D5200 een kleine twee weken en ik moet eerlijk zeggen dat ik het een hele fijne dSLR vind. Het is weliswaar mijn eerste dSLR (hiervoor de NEX/6 systeemcamera gehad) maar heb er tot nu toe absoluut geen spijt van. Ik heb heel veel instappers vergeleken en van de D5200 wordt gezegd dat het eigenlijk geen instapper is, meer semi professioneel. Nu heb ik daar geen verstand van dus dat heb ik aangenomen als waarheid. Op meerdere forums gelezen.

Het voordeel van de D5200 vind de vele tutorails op YouTube, blogs en forums. Als je die allemaal een beetje doorleest dan weet je hoe je de camera moet bedienen en je objectief. En dan heb je een prachtig toestel waar je zeer veel plezier mee kan hebben. Ik heb hem gekocht met een 18-105 objectief. Schijnt een goed objectief te zijn en voor allround kan je er aardig mee uit de voeten.
Dan zal het uiteindelijk de D5200 worden heb ik zo een idee van. In het begin met een standaard kitlens. Al weet je nooit op wat voor een aanbieding je kunt stuiten ;)
Eerst goed de camera onder de knie krijgen lijkt mij verstandiger.

Het filmgedeelte ziet er goed uit. Het filmen zal bij mij dan meer actiesport zijn als ik het doe. Net als ik aangaf als het ermee kan is het een voordeel. Gaat mij meer om de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:57:
[...]

Met de NEX-6 heb ik eens een filmpje gemaakt voor mijn website. De website is er nog steeds, het filmpje is er nooit gekomen. Ik vond de NEX-6 schokkerig filmen. Er was voldoende licht, de instellingen stonden goed. Ik was er niet tevreden over in ieder geval.
Is het mogelijk dat de shutter speed te hoog was? Soms is schokkerig beeld het resultaat van een heel snelle sluitertijd, bv. 1/500e of 1/250e.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:05

ITsEZ

parttime all-rounder

Ik heb sinds eind februari een D5200, destijds gekocht voor 360 euro inclusief 18-55mm lens tijdens de btw actie. Daar naast heb ik enige tijd geleden de tamron 70-300 lens er bij gekocht voor 300 euro, ik kan je vertellen, wat een prachtige camera ik ben eerlijk gezegd nog steeds tegen geen enkel limiet aangelopen bij de camera. Ik kan hem je dan ook van harte aanbevelen, kijk wat filmpjes, leer de mogelijkheden van je camera benutten en je zult er niks aan missen ;)

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fireshade schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:15:
De 760D is in die opzichten allemaal wat minder of niet, maar hij kent ook zijn eigen voordelen: ietsje kleiner, zo'n 2 ons lichter, 4 megapixels meer detail (meer megapixels = een must voor gebouwen en landschappen), zijn sensor is iets lichtgevoeliger en hij heeft touchscreen bediening (kan ook nadeel zijn natuurlijk). En uiteraard wat goedkoper.
Hoezo is de sensor lichtgevoeliger? En de 70D heeft ook een touchscreen.
Zo voor hobby alledaags en landschappen schieten uit je verhaal zou ik voor de 760D gaan. Het overgebleven geld kun je evt sparen voor betere lenzen of accesoires (tas, draagriem, ND- en polarisatiefilters, etc.). Je moet dan alleen in de winkel testen of de autofocus in video van de 760D voldoet aan je wensen.
Als het gaat om fotografie en niet om video, dan zou ik eerder voor Nikon gaan, maar.... lenzen maken misschien wel weer het verschil. De 760D zou ik sowieso niet kiezen als ik voor Canon ging en dan eerder nog bijvoorbeeld de 60D pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

link0007 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:23:
[...]

Is het mogelijk dat de shutter speed te hoog was? Soms is schokkerig beeld het resultaat van een heel snelle sluitertijd, bv. 1/500e of 1/250e.
Shutterspeed bij filmen? Volgens mij staat je sluiter dan open. Ik heb geen idee waarom het zo schokkerig was. Er werd gefilmd op 1080P 25 fps als ik mij kan herrinneren. Dit is ook de instelling die ik gebruik bij de D5200.
ITsEZ schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:43:
[...]

Ik heb sinds eind februari een D5200, destijds gekocht voor 360 euro inclusief 18-55mm lens tijdens de btw actie. Daar naast heb ik enige tijd geleden de tamron 70-300 lens er bij gekocht voor 300 euro, ik kan je vertellen, wat een prachtige camera ik ben eerlijk gezegd nog steeds tegen geen enkel limiet aangelopen bij de camera. Ik kan hem je dan ook van harte aanbevelen, kijk wat filmpjes, leer de mogelijkheden van je camera benutten en je zult er niks aan missen ;)
Ik heb de D5200 met een 18-105mm objectief. Maar daar gaan in de toekomst nog wel andere objectieven bij komen. Inderdaad een prachtige camera, en ik vind hem gebruiksvriendelijk en goed in de handliggend. Ik heb al heel veel filmpjes gezien en veel gelezen. Onderstaande links hebben mij heel erg geholpen bij het instellen van de D5200 en wat je er mee kan doen.

Blog: http://kenrockwell.com/nikon/d5200/users-guide/
Videokanaal: https://www.youtube.com/user/DigitalRevCom

Vooral dat videokanaal is geweldig. Leuk gebracht hoe alles werkt, reviews, how to's. Die heb ik bekeken voor ik over ging tot aanschaf van een dSLR.

Als Sepp14 hier gaat kijken na aanschaf van een D5200 dan komt het helemaal goed. Ik vind het een supergoede dSLR voor zijn prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Universal Creations schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:56:
[...]
Hoezo is de sensor lichtgevoeliger? En de 70D heeft ook een touchscreen.
De 760D heeft een hogere maximale ISO gevoeligheid. Maar dat stelt eigenlijk niets voor, normaliter schiet niemand op 25600 ISO.
En inderdaad, de touchscreen zit ook op de 70D. Corrected :)
Als het gaat om fotografie en niet om video, dan zou ik eerder voor Nikon gaan, maar.... lenzen maken misschien wel weer het verschil.
Inderdaad vanwege de zeer betaalbare wide angle 10-18 IS zoom-lens. Dat is extreem handig voor gebouwen en landschappen, vandaar.
Daarnaast zijn Reynouts en zijn vriendin al bekend met de Canon UI, dus voor iets hobbymatigs ook erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 12:13:
[...]

Shutterspeed bij filmen? Volgens mij staat je sluiter dan open. Ik heb geen idee waarom het zo schokkerig was. Er werd gefilmd op 1080P 25 fps als ik mij kan herrinneren. Dit is ook de instelling die ik gebruik bij de D5200.
Dan nog heb je een shutter speed, ook al is 't een electronic shutter. Als het goed is, is je shutterspeed 1/50s op 25fps en 1/60s op 30fps; je shutterspeed hoort grofweg de helft van de framespeed te zijn. Anders krijg je schokkerig beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof je gelijk. Maar de NEX-6 filmde niet lekker in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:57:
Heel raar. Dat is niet mijn ervaring met deze reeks (de goedkopere NEX-5). Met filmen op 1080p25 met verder alles op automatisch heb ik zeer goede ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb meerdere filmpjes gemaakt, maar ze waren een voor een schokkerig. Geen idee waar het aan gelegen heeft, en ik geloof best dat het aan mij gelegen heeft op een of andere manier. De NEX-6 heb ik niet meer, daar is de D5200 voor in de plaats gekomen. Maar er komt wel weer een systeemcamera t.z.t. puur omdat ze zo handig zijn en compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:16

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Universal Creations schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:56:
De 760D zou ik sowieso niet kiezen als ik voor Canon ging en dan eerder nog bijvoorbeeld de 60D pakken.
mod break :+

Dit is best een opmerkelijke uitspraak; ik zou zelf het omgekeerde verwachten (betere AF, betere sensor, touchscreen, WiFi). Dus zou het prettig zijn als je deze uitspraak ook enigzins onderbouwd.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 60D is goedkoper (wel alleen 2dehands te koop), wat groter, grotere pentaprisma zoeker (760D heeft pentamirror) en 1/8000sec sluiter. De AF van de 60D met 9 crosstype punten is meer dan toereikend voor de meeste mensen en zeker voor wie het nu bedoeld is. Betere sensor... tsja, zal iets verschil maken, maar geen groot verschil in ieder geval en wifi kan handig zijn, maar is niet genoemd als eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:24
Twijfel erg tussen canon 700D en Nikon d5200, de camera zal vooral gebruikt worden voor babyfoto's,verjaardagen en vakanties (af en toe een natuurfoto,auto)

Zal ik het verschil merken als ik de 700D koop ipv nikon d5200 (18 vs 24 mp sensor)

Heb sony nex 5 gehad,maar vond de foto's tegenvallen als ik ze vergeleek met canon 550D die me zwager gebruikt.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amaze86 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 01:03:
Heb sony nex 5 gehad,maar vond de foto's tegenvallen als ik ze vergeleek met canon 550D die me zwager gebruikt.
Nofi, maar de fotograaf maakt de foto's... Want de NEX-5 is echt wel een camera waar je hele nette foto's mee kunt maken die echt niet onderdoen voor die van een D5200 of 700D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://m.youtube.com/watch?v=eV8fqd27444

Ik heb zo ook zitten kl....
Bijna een verplichte film om te kijken voor je een dslr begint
Ik merk dat ik met vervelen en proberen steeds beter mijn d80 gaat begrijpen
Al paar keer complete reset gedaan omdat ik te veel veranderd heb in de instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Amaze86 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 01:03:
...
Misschien moet je jezelft eens met je zwager vergelijken ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 01:38:
https://m.youtube.com/watch?v=eV8fqd27444

Al paar keer complete reset gedaan omdat ik te veel veranderd heb in de instellingen
Ik heb al heel veel fimpjes gezien van hun videokanaal en ze brengen het gewoon erg leuk en educatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 01:38:
YouTube: Expectation vs Reality: Buying Your First DSLR

Voor de echte beginners:
Er zijn veel mogelijkheden voor starters om een korte basiscursus te doen van een dagje. Nikon biedt dat bijvoorbeeld aan met hun Quick Start workshops (http://www.nikon-quick-start.nl/) - je hoeft daar geen Nikon te gebruiken overigens.
Vaak wel voldoende om de beginselen te begrijpen. Alle mogelijke instellingen op een DSLR verkennen en uitproberen is inderdaad andere koek :)

Maar inderdaad...ook oppassen geblazen met het "DSLR-gevoel" bij de aankoop:
YouTube: Kamerautstyr - Gjør noe smart med dumme kjøp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
Universal Creations schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 01:09:
[...]

Nofi, maar de fotograaf maakt de foto's... Want de NEX-5 is echt wel een camera waar je hele nette foto's mee kunt maken die echt niet onderdoen voor die van een D5200 of 700D.
Bij minder licht is die nex5 veel minder,en vind hem te klein.

Goede vid

[ Voor 9% gewijzigd door Amaze86 op 20-05-2015 18:13 ]

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:17
Amaze86 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:11:
[...]

Bij minder licht is die nex5 veel minder,en vind hem te klein.

Goede vid
[video]
Om dan terug te komen op je vraag ... ik denk eerlijk niet dat je het verschil gaat merken tussen de 700D en D5200 onafhankelijk van de technische specificaties. Zoals UC ook al zei, het grootste deel ligt echt bij de fotograaf om een mooie foto te schieten.

Zou aanraden om naar de winkel te gaan waar ze beide modellen hebben en ze eens goed te proberen voordat je er een koopt. De bediening zit nogal verschil in en wat makkelijker werkt is voor iedereen weer anders.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Video werkt niet (ook niet met knippen en plakken van de link), maar de NEX-5 doet niet onder voor een 550D, 700D of D5200: http://www.dpreview.com/r...358&y=-0.5574876433577024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
Vid gefixt,zal komende weekend naar MM gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Let we wel op dat ze bij de MM vaak leeg zijn en je ze alleen letterlijk vast kan houden en niet kan gebruiken. Je kunt dan wel beetje een indruk krijgen hoe dingen werken maar ik zou echt aanraden om naar een foto zaak te gaan (KameraExpress bijv.) die ze op voorraad heeft en je een werkend model kan proberen.

De werking is erg verschillend, mijn ervaring met budget Nikon's is dat er dingen die ik belangrijk vind vaak in het menu verstopt zitten en niet alle menu's even duidelijk zijn. Destijds ben ik daarom voor Canon gegaan omdat ik er sneller mijn weg kon vinden en de knopjes die er op zitten wat logischer vind. Dit zijn dingen waar je pas achter komt als je de camera ook daadwerkelijk vast hebt en kan gebruiken.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vishari Beduk schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:21:
mod break :+

Dit is best een opmerkelijke uitspraak; ik zou zelf het omgekeerde verwachten (betere AF, betere sensor, touchscreen, WiFi). Dus zou het prettig zijn als je deze uitspraak ook enigzins onderbouwd.
Nog even een reactie op hetzelfde bericht, dit naar aanleiding van dit filmpje:
Zo te zien is de AF van de 60D met slechts 9 focuspunten (zelfde als in de in het filmpje gebruikte T5i volgens mij) erg goed en zelfs beter dan de 19 focuspunten van de Nikon D5200 ;) Dus dat bevestigt des te meer mijn opmerking over het goede AF systeem van de 60D. Ik heb hem ook weleens in de praktijk zelf getest tegen die van de 5D2 en de Olympus EM1 (zie ook review van de EM1 op het forum).

Nog even een opmerking over het filmpje: ik zie geen NEX5 test ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Ventieldopje schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 19:07:
Destijds ben ik daarom voor Canon gegaan omdat ik er sneller mijn weg kon vinden en de knopjes die er op zitten wat logischer vind. Dit zijn dingen waar je pas achter komt als je de camera ook daadwerkelijk vast hebt en kan gebruiken.
Dat klinkt wel heeeel erg oppervlakkig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb weleens een reeks workshops gegeven en dan kreeg ik van allerlei merken in mijn handen. Natuurlijk kan ik het snelst uit de voeten met iedere Canon camera, maar van de andere merken was Nikon het meest onbegrijpbaar en duurde het langst voor ik doorhad hoe ik bepaalde dingen moest veranderen. Als je het eenmaal weet, zal het allemaal wel ongeveer even vlot gaan, maar als het gaat om intuïtief werken, dan scoort Nikon voor mij ook niet bepaald hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet eerlijk bekennen dat ik alles aardig weet te vinden op de D5200 en ik heb hiervoor nog nooit een dSLR in handen gehad. Nu heb ik wel het een en ander opgezocht op het internet en met die pagina bij de hand loop je er zo door en vind je het snel in je menu.

Net wat je zegt: als je het eenmaal weet. Maar ik ben geen ervaringsdeskundige, verre van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@UC: ik heb eigenlijk helemaal geen zin om een discussie te houden over 60D versus 750D
maar ik denk dat iedereen (beginner en gevorderden) profijt heeft van meer AF punten
en een touchscreen vind ik echt helemaal 100% super; net zoiets als live view en filmen hoort dat gewoon op een moderne camera

en wat de betreft die 'epic shootout'; als je de beeldsensor die in de AF sensoren bekijkt en je de streepjes patronen bekijkt dan kan je de resultaten wel verklaren
m.a.w. in die situaties die hij kiest heeft het ene systeem inderdaad een voordeel boven andere systeem maar had hij de camera ingesteld zoals de fabrikant het bedoelt had dan waren de uitkomsten anders

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
ITsEZ schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 23:08:
[...]

Tsja, noem dan op zijn minst ook waarom en hoe jij het ziet.. Ik vind je reactie wat oppervlakkig ;)

Ik kan prima overweg met zo'n beetje elk merk camera maar als ik zelf zou kiezen vind ik voor mij zelf Canon het meest logische werken. En hoe kom je daar achter? Door de camera te gebruiken :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
ITsEZ schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 23:08:
[...]

Klinkt wel oppervlakkig, maar is het absoluut niet; uiteindelijk is het toch het belangrijkst hoe de camera je ligt. En juist in de menustructuren, vormgeving en ergonomie ligt het grootste verschil tussen camera's.

Dus eigenlijk is het juist een van de belangrijkste factoren om op te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Ventieldopje schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 00:35:
[...]

Tsja, noem dan op zijn minst ook waarom en hoe jij het ziet.. Ik vind je reactie wat oppervlakkig ;)

Ik kan prima overweg met zo'n beetje elk merk camera maar als ik zelf zou kiezen vind ik voor mij zelf Canon het meest logische werken. En hoe kom je daar achter? Door de camera te gebruiken :)
Ik zou zeggen kijk eerder naar de technische mogelijkheden en andere details zoals beschikbare lenzen, de kosten van deze lenzen, snelheid, sensor, focuspunten. De interface leer je vanzelf mee om te gaan, hier spreeks wel iemand die geen canon gebruikt dus misschien mis ik wel heel veel O-). Persoonlijk vind ik de instellingen bij nikon prima te bedienen hierbij praat ik over de instellingen zoals bijvoorbeeld iso, zodra je wat geavanceerdere dingen zoals de geluidjes die de camera maakt in wil stellen wordt het ingewikkelder maarja, die stel je ook niet dagelijks in neem ik aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grote (professionele) body's, kleine (consumenten) body's, veel knoppen, weinig knoppen, duidelijke knoppen op logische plekken, priegelknopjes op onmogelijke plekken, met duidelijke grip of een rechthoekig blokje zonder grip, er zijn vele camera's.

Net zoals er vele mensen zijn, met grote handen of kleine handen, die alleen in de Auto of P stand fotograferen, of die alles met de hand in willen stellen.

Met elke camera (en daarmee bedoel ik de courante D-SLR's, SLT's en ILC's) kun je prachtige foto's maken. Een geduldige pro maakt met een Canon EOS M of een Nikon 1 mooiere foto's dan een ongeduldige amateur met een Canon EOS 5mk3.

Dit forum is bedoeld om al die verschillende mensen een passende camera te bezorgen. En dat is niet altijd de camera die jij toevallig bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ITsEZ schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:45:
De interface leer je vanzelf mee om te gaan, hier spreeks wel iemand die geen canon gebruikt dus misschien mis ik wel heel veel O-). Persoonlijk vind ik de instellingen bij nikon prima te bedienen hierbij praat ik over de instellingen zoals bijvoorbeeld iso,
Ik fotografeer al jaren met Sony (en daarvoor decennia met Minolta), die menu's ken ik. Met Nikon heb ik geen problemen, de knoppen voelen vertrouwd aan, alleen het lastige is dat je op de D3200 al de menu's in moet duiken om de ISO instellingen te veranderen. Vanaf de D5x00 bestaan die nadelen niet meer.

Er zijn veel Canon's in mijn omgeving. Ik heb jaren geleden een vriend van mij geholpen een D-SLR uit te zoeken, en daar kwam een Canon uit. Dat voelde bij hem het meest vertrouwd.
zodra je wat geavanceerdere dingen zoals de geluidjes die de camera maakt in wil stellen wordt het ingewikkelder maarja, die stel je ook niet dagelijks in neem ik aan :P
Dat doe je bij de initiële installatie, net zoals het instellen van de datum en tijd, daarna kom je er doorgaans niet meer aan. Alleen die zomertijd, dat dat nog niet automatisch kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Een body is een persoonlijke keuze. Je moet echt kijken wat bij jou past.
Jaaaaren geleden daarom voor een nikon d70 gegaan. Omdat deze 2 verstel wielen had tov de canon die er toen slechts 1 had. Veel sneller aan was. En veel lekkerder in mijn handen voelde.

Onlangs zelf weer voor de keus gestaan voor een nieuwe body. En zat voor mijzelf te twijfelen tussen een d5500 en een d7100.
Voor mij was de 5xxx serie te klein en te licht om vast te houden. Voelt ielig en voor mij niet prettig.
De 7xxx serie voelt veel fijner. Heeft 2 verstel knoppen en veel knoppen om zaken direct in te stellen alsmede de U1 en U2 knoppen.

De 5xxx serie is verder een goede serie en zal echt niet onderdoen qua foto kwaliteiten. Dat moet je toch echt zelf doen. Maar de manier waarop je om kunt gaan met je camera is voor mij belangrijk.

Zal daarom altijd goed gaan 'spelen' met verschillende camera's om te kijken wat bij jou past en waarmee je kunt groeien.
Kijk ook naar oude modellen deze zijn goedkoper (de 7100 bv is ongeveer even duur als de laatse 5500)
Dit geld ook voor Canons. Zo kunt je toch een beter model krijgen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
[...]
Persoonlijk vind ik de instellingen bij nikon prima te bedienen hierbij praat ik over de instellingen zoals bijvoorbeeld iso, zodra je wat geavanceerdere dingen zoals de geluidjes die de camera maakt in wil stellen wordt het ingewikkelder maarja, die stel je ook niet dagelijks in neem ik aan :P
ikweethetbeter schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:57:
[...]

Dat doe je bij de initiële installatie, net zoals het instellen van de datum en tijd, daarna kom je er doorgaans niet meer aan. Alleen die zomertijd, dat dat nog niet automatisch kan...
Er zijn meer "geavanceerde" instellingen dan de datum en tijd en geluidjes ;) Denk aan de focus modus, reactie snelheid (tracking etc.) van de focus mode, bracketing, mirror lockup, highlight tone priority/active d-lighting, shooting/metering mode, picture styles/picture control (voor mensen die in jpg schieten).

De meeste van die dingen (vooral de laatste) heb ik in een custom menu gepropt zodat ik er altijd snel bij kan. Bij nieuwere Canon's heb je een quick menu waardoor je snel een overzicht hebt van je instellingen en die aan kan passen met je joystick/knopjes/touchscreen.

That said, ik kan prima overweg met Nikon, Pentax, Sony en andere merken hoor, DSLR of niet dat maakt niet veel uit. Ik zeg dus ook niet dat ze niet te bedienen zijn alleen dat ik ze persoonlijk vaak minder logisch geplaatst vind, dat is een persoonlijke mening nogmaals die je niet met mij hoeft te delen ;)

Laten we snel maar weer on-topic gaan en hier over ophouden, DM me anders maar als je er over door wil gaan ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
[...]

Ik zou zeggen kijk eerder naar de technische mogelijkheden en andere details zoals beschikbare lenzen, de kosten van deze lenzen, snelheid, sensor, focuspunten. De interface leer je vanzelf mee om te gaan, hier spreeks wel iemand die geen canon gebruikt dus misschien mis ik wel heel veel O-). Persoonlijk vind ik de instellingen bij nikon prima te bedienen hierbij praat ik over de instellingen zoals bijvoorbeeld iso, zodra je wat geavanceerdere dingen zoals de geluidjes die de camera maakt in wil stellen wordt het ingewikkelder maarja, die stel je ook niet dagelijks in neem ik aan :P
Ik zie het juist andersom: op technisch vlak zijn de meeste camera's wel ongeveer gelijk. Zo'n groot verschil zit daar niet tussen.

Maar het verschil in bediening en ergonomie is gigantisch, en als het je niet bevalt loop je daar continu tegenaan te hikken en mis je belangrijke foto-momenten omdat je aan het priegelen bent in menu's en met verkeerd geplaatste knopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
link0007 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:27:
Ik zie het juist andersom: op technisch vlak zijn de meeste camera's wel ongeveer gelijk. Zo'n groot verschil zit daar niet tussen.

Maar het verschil in bediening en ergonomie is gigantisch, en als het je niet bevalt loop je daar continu tegenaan te hikken en mis je belangrijke foto-momenten omdat je aan het priegelen bent in menu's en met verkeerd geplaatste knopjes.
Helemaal mee eens! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* Wat is je beschikbare budget?
+- 500 euro
* Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
* Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Voornamelijk vakantiefoto's (landschappen)
* Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, maar zou wel mooi meegenomen zijn
* Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Geen voorkeur
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een Nikon. Is voor mijn doeleinde de D3200 18-55 voldoende? Of is een pakket met een extra 55-200 of 18-105 de meerprijs waard?

Daarnaast, is het verschil met een 3300 of 5200 groot? Mocht dat veel uitmaken dan rek ik graag mijn budget op. Ook sta ik open voor andere merken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor camera gebruik je nu? En heb je al gedacht aan een systeemcamera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

link0007 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:27:
[...]
Helemaal niet mee eens. Welke camera, welk merk je ook koopt, je moet altijd wennen aan iets nieuws.
Als je foto momenten mist omdat je aan het priegelen ben in de menu's of met de knopjes wordt het hoog tijd om je spullen beter te leren kennen.
Neemt niet weg dat ik heel blij zal zijn als al mijn camera's touch screens zouden hebben; wat een verademing is dat.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 19:34:
[...]

Helemaal niet mee eens. Welke camera, welk merk je ook koopt, je moet altijd wennen aan iets nieuws.
Als je foto momenten mist omdat je aan het priegelen ben in de menu's of met de knopjes wordt het hoog tijd om je spullen beter te leren kennen.
Neemt niet weg dat ik heel blij zal zijn als al mijn camera's touch screens zouden hebben; wat een verademing is dat.
Nu lijk je er van uit te gaan dat iedere camera alles even makkelijk toegankelijk heeft. Dat is natuurlijk niet waar; voor sommige functies moet je bij sommige camera's tot aan je ellebogen in menu's graaien. En sommige camera's missen gewoon draaiwieltjes en speciale functieknoppen. Dan moet je opeens een twee-level menu ingaan om de ISO te veranderen, of 5 knopjes drukken om de sluitertijd aan te passen.

Op de e-pl1 moest ik voor bijna iedere instelling >5 keer op een knopje drukken. Zelfs om van LCD naar EVF te schakelen moest ik op een knopje drukken en een seconde wachten. Op de e-m5 heb ik voor veel dingen wel een functieknop, en heb ik twee draaiwieltjes om instellingen te wijzigen.
Maar dan nog had ik graag nog 4 extra functieknoppen gehad.

Even een simpel voorbeeld: stel je bent macrofoto's aan het maken op de e-pl1. Je hebt 'm op a-mode staan met f6,3 en ISO400. Dan zie je plots een eekhoorn langskomen. Je moet nu naar s-mode schakelen om je sluitertijd op 1/500e te zetten en je ISO moet op auto gezet worden. Hoe doe je dat op de e-pl1:
1) mode dial naar s-mode; sluitertijd staat op 1/40e
2) dus je drukt omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog (twaalf keer drukken dus). Yes, 1/500e.
3) Druk OK
4) Druk OK
5) Druk links, links, links, links, links. ISO staat nu op 'Auto'.
6) Druk OK

Nu kan je pas gaan schieten. Dat heeft je dus 21 handelingen gekost om twee basale instellingen te veranderen.

Dat gaat echt stukken soepeler als je draaiknoppen hebt en een ISO-knop. Misschien dat je zelfs wat custom modes kan aanmaken op de mode-dial, dan kan je een mode aanmaken voor snelle actie. Dan heb je ipv 21 handelingen maar één of drie handelingen nodig.

Zelfs op de E-M5 mis ik gewoon bepaalde knoppen die ik graag zou hebben gehad; ISO, focus-modes, metering-type, AEL, back-button focusing, bracketing, dial-lock..

Pagina: 1 ... 68 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's