Vishari Beduk schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 19:34:
[...]
Helemaal niet mee eens. Welke camera, welk merk je ook koopt, je moet altijd wennen aan iets nieuws.
Als je foto momenten mist omdat je aan het priegelen ben in de menu's of met de knopjes wordt het hoog tijd om je spullen beter te leren kennen.
Neemt niet weg dat ik heel blij zal zijn als al mijn camera's touch screens zouden hebben; wat een verademing is dat.
Nu lijk je er van uit te gaan dat iedere camera alles even makkelijk toegankelijk heeft. Dat is natuurlijk niet waar; voor sommige functies moet je bij sommige camera's tot aan je ellebogen in menu's graaien. En sommige camera's missen gewoon draaiwieltjes en speciale functieknoppen. Dan moet je opeens een twee-level menu ingaan om de ISO te veranderen, of 5 knopjes drukken om de sluitertijd aan te passen.
Op de e-pl1 moest ik voor bijna iedere instelling >5 keer op een knopje drukken. Zelfs om van LCD naar EVF te schakelen moest ik op een knopje drukken en een seconde wachten. Op de e-m5 heb ik voor veel dingen wel een functieknop, en heb ik twee draaiwieltjes om instellingen te wijzigen.
Maar dan nog had ik graag nog 4 extra functieknoppen gehad.
Even een simpel voorbeeld: stel je bent macrofoto's aan het maken op de e-pl1. Je hebt 'm op a-mode staan met f6,3 en ISO400. Dan zie je plots een eekhoorn langskomen. Je moet nu naar s-mode schakelen om je sluitertijd op 1/500e te zetten en je ISO moet op auto gezet worden. Hoe doe je dat op de e-pl1:
1) mode dial naar s-mode; sluitertijd staat op 1/40e
2) dus je drukt omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog (twaalf keer drukken dus). Yes, 1/500e.
3) Druk OK
4) Druk OK
5) Druk links, links, links, links, links. ISO staat nu op 'Auto'.
6) Druk OK
Nu kan je pas gaan schieten. Dat heeft je dus 21 handelingen gekost om twee basale instellingen te veranderen.
Dat gaat echt stukken soepeler als je draaiknoppen hebt en een ISO-knop. Misschien dat je zelfs wat custom modes kan aanmaken op de mode-dial, dan kan je een mode aanmaken voor snelle actie. Dan heb je ipv 21 handelingen maar één of drie handelingen nodig.
Zelfs op de E-M5 mis ik gewoon bepaalde knoppen die ik graag zou hebben gehad; ISO, focus-modes, metering-type, AEL, back-button focusing, bracketing, dial-lock..