Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Nighthawk12 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:13:
Zo, weer eens besloten mijn oude hobby op te pakken, wegens tijdgebrek hier nooit echt mee bezig kunnen zijn.

Ik heb de volgende set in gedachten, om opnieuw mee te beginnen, wou graag jullie mening hier eens over horen :

Nikon D90

Primes :

135 F/2.8 ( vooral voor portret )
20 F/1.8

24-105 F/4

Aangevuld met een Speedlite SB800

En dan eens weer lekker gaan fotograferen
Ik neem aan dat je de 135mm f/2.0 bedoelt van Nikkor?

Je bedoelt denk ik ook de 24-120mm, hele fijne lens! Maar wel op een FF camera. Ik zou groothoek missen. Maybe de 16-85mm iets voor je? Spaar je ook geld uit voor een andere lens of een tripje of zo.

De speedlite SB800 is super.

[ Voor 2% gewijzigd door Universal Creations op 15-10-2014 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een dSLR, mijn wensen zijn

1.Wat is je beschikbare budget?

max 700 euro, minder is fijn ;)

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?

Nee

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Algemeen, buitensport van de kinderen en heb interesse in vogels fotograferen

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Niet het hoofddoel, moet wel mogelijk zijn

5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?

Ja

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Een draaibaar lcd vind ik wel handig, verder heb ik graag een normale spiegelreflex qua grootte

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Ik denk aan 18-55 en 55-200(-250) ivm de natuurfoto;s van vogels

Merk: Canon of Nikon

Ik had al een voorkeur voor de Canon EOS 700 D, echter nu heeft de media markt een aanbieding waarin de Nikon D5100 + 18-55 VR + 55-200VR kit lenzen aangeboden wordt voor 444 euro. Het leek mij een scherpe aanbieding.

Ik heb al proberen te vergelijken maar ben daar te veel leek (nog) voor. Hebben jullie een idee of de D5100 nog een moderne camera is of is deze inmiddels al voorbij gestreefd en is er beters op de markt voor hetzelfde geld?
Zou de 55-200 lens genoeg zijn om vogels rondom het huis te fotograferen en daarna te croppen?

Alvast hartelijk dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom AF tijdens liveview? Want als je dat wil, vervalt de Nikon. Canon 700D eigenlijk ook. Enige dslr die dat fatsoenlijk kan, is de 70D (en de nieuwe 7D2) van Canon.

[ Voor 43% gewijzigd door Universal Creations op 23-10-2014 21:38 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Universal Creations schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 21:33:
Waarom AF tijdens liveview? Want als je dat wil, vervalt de Nikon. Canon 700D eigenlijk ook. Enige dslr die dat fatsoenlijk kan, is de 70D (en de nieuwe 7D2) van Canon.
Mijn A77 doet het ook prima ;) Of telt SLT niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

Sony Alpha SLT-A58 + 18-55mm + 55-200mm : € 620. Voldoet aan alle gestelde eisen, muv de LCD. Die is kantelbaar, maar niet te draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door EXX op 24-10-2014 09:33 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PWM schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 21:42:
[...]

Mijn A77 doet het ook prima ;) Of telt SLT niet.
Strikt genomen is het geen dslr.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 21:33:
Nikon heeft wel AF in liveview. Dat deze om te huilen is, is een ander verhaal. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat die onbruikbaar is en je veel beter nog even de spiegel kunt laten neerklappen en met fasedetectie laten scherpstellen en weer terug naar liveview (bij Canon heet dit quick-AF tijdens liveview). Dus vandaar dat ik de meeste Canon dslr's en alle Nikon dslr's al meteen wegstreep als dit een vereiste is.

Maar goed, we wachten in spanning af wat Koen graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst hartelijk dank voor de reacties,

Ik denk dan dat AF tijdens live view moet vervallen uit mijn eisenpakket, ik ben dan ook nog een beginner.
Ik had het er bij gezet omdat ik iets meer wil dan een echte beginnerscamera, zodat ik na 1 jaar niet direct een geavanceerde nodig heb. Maar AF tijdens live view, het is duidelijk een stap te ver.

Ter achtergrond, ik heb nu een Canon Powershot S3, dit is een geavanceerde compact camera, deze stamt uit 2006. Hij doet het nog wel, echter nu ik kinderen heb wil ik mooiere foto;s maken.
Ik vind het niet erg om lenzen te verwisselen en een grotere camera is ook geen probleem.
Daarom dacht ik aan een spiegelreflex want hiermee verwacht ik zeker wel mooiere foto's te maken in vergelijking tot mijn oude S3 (kunnen jullie dat bevestigen?)
Het budget is max 700 euro, echter dit is maar een richting, minder is fijn daarom werd ik ook getriggerd door die D5100 met 2 lenzen voor 444 euro, zien jullie daar wat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AF tijdens liveview heeft niets met gevorderden te maken. Het is handig met video, maar verder niet. Met die Nikon D5100 ga je sowieso veel hogere kwaliteit foto's maken (als je even de fotograaf als variabele achterwege laat). Met een dslr heb je snelle autofocus (vooral bij het volgen van spelende kinderen) en de beeldkwaliteit is hoog, vooral binnen zie je een groot verschil met je S3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-10 21:32
Ik denk dat het setje dat je gezien hebt, ruim voldoet aan je eisen en dat je daar geen buil aan gaat vallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-----

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:22
En dat vind je gek? Of wat wil je ermee zeggen? Het is nogal appels met peren vergelijken door een compactcamera te vergelijken met een DSLR, zelfs al is de DSLR in dit geval 10 jaar oud :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:45:
Ik heb pas recent mijn 10 jaar oude 300D vervangen door een nieuwe camera, omdat 'ie kuren begon te vertonen. Dus dat je na 1 jaar een geavanceerdere camera nodig zou hebben zou me verbazen.
Als je erachter komt dat je een specifieke vorm van fotografie erg leuk vindt, dan kan het best zijn dat je na een jaar een andere camera koopt. Voorbeeld: je hebt een D5100 en je wil graag sportfotografie gaan doen. Dan is de overstap naar een D7100 bijvoorbeeld geen vreemde keuze. Of als je veel meer landschappen of met kleine scherptediepte wil fotograferen, dan is de overstap naar een fullframe camera (D610 bijvoorbeeld) voor de hand liggend.
Ik wil niet zeggen dat dat niet gaat met een D5100, maar de D7100 en D10 zijn meer toegespitst op een bepaalde soort fotografie. Beginnen met een D5100 en 2 kitlenzen is een prima start en wil je doorgroeien, dan kun je altijd nog uitbreiden en/of vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

------

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 23:48:
@ Koen1979 Overigens heeft UC natuurlijk wel een punt. Zelf zou ik dus even nadenken over wat voor 'buitensport van de kinderen' je precies wil fotograferen. De D5100 doet 4fps en ik vond de 3fps van mijn 300D een van de weinige echte beperkingen (bij rally's). Ik zit nu op meer dan het dubbele met mijn camera en dat is erg prettig.
Tegelijkertijd is dit wel een gevaarlijke manier van denken; je gaat jezelf zodoende al snel overbodige functies/luxe aanpraten, waardoor je meer geld uitgeeft dan eigenlijk nodig is.

Als je geld wil besparen zal je vooral ook moeten accepteren dat je niet alles kan hebben; 4fps is voor veel mensen prima.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de adviezen, goed te horen dat ik er zeker op vooruit ga met de fotokwaliteit, dat maakt het makkelijker om te kijken naar iets leuks nieuws (en ook een nieuwe aanschaf te verkopen thuis 8) ).

Als ik buitensport van de kinderen kan specificeren zal dat voetbal of tennis zijn, geen motorcross, rally oid (hoop ik iig ;))
En ook spelende kinderen, hier schiet mijn huidige S3 schromelijk tekort, vooral mijn 2 jarig zoontje zit nooit stil en is moeilijk scherp te krijgen..

@ g_v_g En met vogels fotograferen lijkt een crop-sensor mij wel handig.

Hier ben ik even inhoudelijk een beetje lost, bedoel je bij een D5100 de cropfactor 1.5, oftewel voldoet deze?

@ link0007 Als je geld wil besparen zal je vooral ook moeten accepteren dat je niet alles kan hebben; 4fps is voor veel mensen prima.

Hier ben ik het helemaal mee eens, ik ben op zoek naar kwaliteit, naar voldoende mogelijkheden, echter geen overkill.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2014 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas, de openingsaanbieding bij de MM van de D5100 is al uitverkocht..
(Minpunten voor de winkel, na 2 dagen al alles weg, maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:21

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 10:48:
Helaas, de openingsaanbieding bij de MM van de D5100 is al uitverkocht..
(Minpunten voor de winkel, na 2 dagen al alles weg, maar goed).
Niet toevallig bij een andere mediamarkt nog wel aanwezig?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas, was alleen de openingsaanbieding in Eindhoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:37
De D5100 staat voor €377 op pagina 8 Mediamarkt folder. (met maar 1 lens, namelijk een 18-55 objectief)

Zie: http://www.spotta.nl/winkel/media-markt/folder

[ Voor 21% gewijzigd door Goof2000 op 26-10-2014 20:44 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJoostnl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-12-2021
Beste fotografie experts,

Ik studeer journalistiek. Daarvoor heb ik een goede spiegelreflexcamera nodig. Je weet maar nooit wat er gebeurt; De ene keer moet ik een representatieve foto maken van een politicus, en soms is het nodig om een zeer dynamische video op te nemen van bijvoorbeeld een ramp. Ik ben een leek op dit gebied, maar heb wel geprobeerd om me zo goed mogelijk in te lezen op dit gebied. Ik zal uiteindelijk fotoshoots willen maken in een eigen (tot nu toe amateuristische) studio.Ik denk dat vooral bij een fotoshoot donkere foto's daar gemaakt zullen worden. Ik houd namelijk van donkere settings. Maar, ik wil dat mijn camera ook in een lichte setting behoorlijk presteert. Bijvoorbeeld op vakantie.

Wat is je beschikbare budget?
600 - 700 Euro .Als er wat duurdere of goedkopere alternatieven zijn ben ik daartoe bereid om mijn budget te veranderen, mits het echt een betere invulling is die overeenkomt naar mijn wensen. Of dat jullie aanmerkingen hebben die zorgen voor een een verhoging van mijn budget. Ik ben dan wel op dit moment een beginner in fotografie, maar ik wil er goed in worden. Als journalist moet ik kwaliteit kunnen leveren, maar ook als fotograaf van bijvoorbeeld modellen wil ik gewoon echt goed worden zonder meteen een andere camera te moeten kopen alleen voor alleen dat.

Als jullie ook tips hebben voor een journalist qua accessoires. Ik ben benieuwd :)

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Ik weet niet eens wat objectieven zijn. Ik ga er vanuit dat het lenzen zijn, maar ik ben ik een leek op dit gebied. Omdat ik journalistiek studeer krijg ik er les in. Daarom moet ik ook een goede camera hebben.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Eigenlijk zou ik alle categorieën wel willen fotograferen, maar dat wordt volgens mij aardig moeilijk. Ik vind fotografie reuze interessant. Ik zal mijn camera voor een zo breed mogelijk scala van momenten willen gebruiken. Maar op dit moment heb ik mijn toekomstige camera voornamelijk nodig voor fotoshoots van personen (vaak met weinig licht), het FILMEN van gebeurtenissen(soms snel, en soms stil), maar soms ook gewoon voor de dagelijkse foto's zoals op vakantie. "Filmen' heb ik in hoofdletters gezet omdat dat toch echt een belangrijk deel is van mijn vakgebied. Als ik beter geen DSLR kan gebruiken, vertel me dat dan, want ik weet er niet veel van. Als ik wel gewoon mijn filmpjes kan maken in Full HD dan zou het ook erg handig zijn als ik een externe universele microfoon zou kunnen aansluiten. Daarbij wil ik natuurlijk niet het geluid hebben in mijn opname van de lens die aan het focussen is.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ik moet perfecte filmpjes kunnen afleveren met deze camera, maar ook perfecte foto's. Soms moet ik ook bewegen tijdens deze video's. Ik zal natuurlijk een statief kopen, maar het komst helaas vaak voor tijdens journalistieke bezigheden dat alles even snel moet. Een gyroscoop om de camera stabiel te houden zit er nog niet, dit is namelijk vrij prijzig(of niet?). Daarvoor moet ik echt wel professioneel bezig zijn. Alleen al deze camera kopen is voor een student een relatief grote uitgave. Is een DLSR btw goed genoeg om mee te filmen?

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Al het bovenstaande komt mij enorm onbekend voor, behalve de bouwkwaliteit. Natuurlijk wil ik dat de bouwkwaliteit goed is. Ik koop er sowieso een beschermende tas bij, maar bij het nemen van gewaagde foto's verwacht ik wel dat bij een val de camera nog in in orde is.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Ik denk dat ik genoegen neem bij een standaard kit-lens(tell me if i'm wrong). Ik zou ook niet weten wat voor een andere lens ik zou moeten kopen..
Ik zag zag bij de mediamarkt een camera van Nikon. Een D5300. Dat leek mij een goede optie. Maar de mediamarkt is ook niet alles. Daarom vraag ik het jullie.

NIKON D5300 Body + AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5 - 5.6G VR Zwart

Of hebben jullie andere alternatieve of tips?

Alvast heel erg bedankt DeJoostNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Als filmen echt zo een belangrijk onderdeel is, kijk dan verder dan Canon/Nikon. Panasonic maakt goede micro 4/3 camera's waarmee je uitstekend kan flimen, in HD en ook in 4K ( de opvolger van HD). De absolute topper op dit gebied in op dit moment de Sony A7s. De sensor in die camera kan zelfs bij maanlicht nog fatsoenlijke videos produceren. Nadeel: de A7s is stevig aan de prijs, en dan heb ik het nog niet over lenzen.

Naast video produceren beide camera's uitstekende foto's.

Leesvoer: De Panasonic GH4 vs. de Sony A7s

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beide zijn ver boven budget. Met een budget van €600-700,- is het echter ook niet mogelijk om volledig aan alle wensen te kunnen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 18:22

mrc4nl

Procrastinatie expert

EXX schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 09:35:
Als filmen echt zo een belangrijk onderdeel is, kijk dan verder dan Canon/Nikon. Panasonic maakt goede micro 4/3 camera's waarmee je uitstekend kan flimen, in HD en ook in 4K ( de opvolger van HD). De absolute topper op dit gebied in op dit moment de Sony A7s. De sensor in die camera kan zelfs bij maanlicht nog fatsoenlijke videos produceren. Nadeel: de A7s is stevig aan de prijs, en dan heb ik het nog niet over lenzen.

Naast video produceren beide camera's uitstekende foto's.

Leesvoer: De Panasonic GH4 vs. de Sony A7s
die gh4 is wel een leuke camera, maar met 1500 euro, iets boven zn buget van 600 ;)

alternatief zou dan een g6 zijn pricewatch: Panasonic DMC-G6-K Zwart
er zijn ook uitvoeringen met lens, maar neem niet de oude 14-42 of de powerzoom, die zijn slecht.

maar als er toch naar systeemcamera's wordt gekeken zou je ook naar een sony a5000 kunnen kijken.
die is ook erg goed.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Haha ooops, dat budget heb ik even overheen gelezen. My bad. Maar mijn advies blijft: als filmen zo belangrijk is, kijk even verder dan de traditionele DSLRs van Canon en Nikon. En inderdaad, een Sony A5000 (of zijn opvolger de A5100) zijn prima camera's. Er zijn overigens geruchten dat er een opvolger voor de Sony NEX-7 aan te komen, de A7000, en die zou nauwelijk duurder worden dan de A6000. Oftewel, het ligt in de lijn der verwachting dat de A6000 in prijs gaat zakken de komende tijd. Bron.

[ Voor 55% gewijzigd door EXX op 27-10-2014 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:38

Barrycade

Through the...

Ik zou gezien de ontwetendheid over het onderwerp eerst eens onderzoek gaan doen.

Wellicht kan je op school eens wat lenen ofzo en aan de hand van je ervaringen je mening en eisen wat bijslijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou zeker naar de A5100 kijken, deze heeft echt een geweldig nieuw AF systeem voor video welke ontzettend snel, zeker, en smooth de focus vind en vasthoud, je hebt bijna niet eens in de gaten dat het gebeurd. Voor journalistiek en bewegende onderwerpen onmisbaar. Het is niet zoals een iphone waar alles in focus is, met een echte camera heb je korte scherptediepte, dus als je afdwalende / huntende focus heb is de video meteen verziekt.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=cSyDpzaFAsU]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19
Na een (mislukte) zoektocht voor de ideale compactcamera denk ik dat mijn nieuwe camera toch een systeemcamera gaat worden. Vooral de grotere beeldsensor en lichtgevoeligheid speelt hierbij een rol. De camera gaat vooral gebruikt worden voor het fotograferen van onze kinderen, binnen en buitenshuis.

Nu heb ik vier systeemcamera's gezien die in aanmerking komen, en waar ik nog tussen twijfel:
  1. Panasonic GF6
  2. Fujifilm FinePix X-A1
  3. Sony A5000, valt eigenlijk al af, vond de autofocus te traag en het lcd scherm niet geweldig
  4. Samsung NX300, valt eigenlijk al af, losse flitser en geen acculader
Gevoelsmatig ga ik voor de GF6, deze heeft ook als plus een touchscreen, vind ik prettig in de hand liggen, reageert snel en heeft een vlotte autofocus.
Daarnaast lees ik veel goede verhalen over de X-A1, is erg gunstig geprijsd, heeft een grotere sensor, maar weer geen touchscreen.

Zijn er nog andere systeemcamera's die goed in dit rijtje passen? Budget is dus ongeveer 400 euro met kit lens. Welke camera zouden jullie mij aanraden?

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee, maar een telelens moet er echter nog wel bij komen (apart budget voor). Fuji heeft hier een leuke aanbieding in.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee, we hebben een aparte filmcamera. Al is het natuurlijk wel mooi meegenomen.

Overige wensen aan de camera? De camera hoeft niet supercompact te zijn. Wifi is wel vereist. Daarnaast vind ik een touchscreen handig, maar dat is meer nice to have. Daarnaast vind ik een losse oplader erg handig werken evenals een ingebouwde flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJoostnl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-12-2021
Heel erg bedankt voor het advies tot nu toe, ik waardeer het enorm!

Maar ik ben er toch niet helemaal tevreden mee.

Volgens mij gebruik je een spiegelreflex echt om mooie plaatjes mee te schieten. Een systeemcamera doet, naar mijn mening, een beetje onder ten opzichte van een spiegelreflex. Correct me if I'm wrong.
Misschien moet ik toch mijn eisen een beetje bijstellen. Mijn main goal is toch om mooie foto's te maken, ook in een donkere setting. Ik zoek wel een camera die bij het maken van filmpjes van bijvoorbeeld interviews goed genoeg presteert en geen geluid maakt tijden het focussen. Ik heb de specificaties bekeken van wat camera's en op de één of de andere manier kom ik telkens op de Nikon d5300. Deze neemt filmpjes op van 1080p met 60 frames per seconde. Ik weet alleen niet of je kan horen wanneer de lens aan het focussen is. Bij een filmpje van een interview mag dat niet gebeuren namelijk.

Ik ben nog een leek, dus dit wordt mijn beginnerstoestel. Ik moet daarmee maar tevreden zijn en ervan leren. Misschien dat ik laten een betere/duurdere camera zal kopen, maar voor nu wil ik een zo goed mogelijke camera halen die aan mijn wensen kan voldoen. Voor 600-700 euro verwacht ik best wel wat kwaliteit, en geen miskoop.

Ik heb op youtube een beetje gezocht naar filmopnames;
YouTube: Nikon D5300 low-light performance - "Good Night Budapest ! "

Deze video is met een D5300 gemaakt in het donker. Ziet er toch aardig goed uit, qua beeldkwaliteit? Of zie ik dingen over het hoofd? Jullie weten het beter dan ik, wees dus gewoon eerlijk :)

Ik wil echt meer doen op het gebied van fotografie en ik wil er goed in worden. Daarbij moet ik soms filmpjes maken. Het zal daarom fijn zijn als dat gewoon makkelijk kan worden gedaan met een kwaliteit die gewoon goed genoeg is. Ik verwacht niet dat ik meteen de nieuwe Stanley Kubrick word of course.
Oefening baart kunst :)

Nogmaals, heel erg bedankt voor jullie hulp!

DeJoostNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zou de spiegel volgens jou dan toevoegen aan de kwaliteit van de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-10 09:23
Wat Woutoud zegt. Doordat er geen spiegel in zit kan de body compacter worden. De genoemde Sony A6000 heeft bijna de zelfde sensor als de Nikon D5300 maar is veel beter voor video. Ook de Panasonic G6 wordt geroemd om z'n video en kan erg mooie foto's maken.

Het gaat om het sensor en niet om de body of het systeem. Je kunt natuurlijk wel een voorkeur voor een bepaald systeem hebben omdat de features of het formaat je aanspreken maar qua beeldkwaliteit verschillen een D5300 en A6000 bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeg nou niet bijna dan gaat hij straks nog twijfelen. :9

De sensor en de lens maken het beeld, niet het handvat dat er omheen zit. Als beide de laatste generatie sensor hebben is er GEEN verschil in beeldkwaliteit. Maar als de body of het systeem niet doet of kan wat je wil .. daar zit het verschil.

Zoek dus een body die bij je past en kijk daarbij naar het totaalplaatje van het systeem. De lenzen die je zou willen kopen, de accessoires die je nodig zou kunnen hebben, met een houvast, bediening en mogelijkheden die voor jou het meest intuitief aanvoelen. Wil je bijvoorbeeld de voordelen van een EVF, of de voordelen van een OVF, of schiet je liever via het display. Is een klapschermpje misschien van waarde, of heb je misschien speciale eisen aan goede accuduur en is daarbij een battery-grip misschien je ding, ik noem maar wat.

Beeldkwaliteit hoef je bij MFT-en-up geen enkele zorgen meer over te maken. Slechte beeldkwaliteit bestaat niet meer, alleen slechte lenzen, en slechte keuzes. Want géén systeem is perfect voor iedereen.

Persoonlijk zou ik never nooit meer een instap-DSLR willen simpelweg omdat de zoekers belachelijk klein en donker zijn. Neem dan liever een mid- of high-end body van marktplaats, want zelfs bij eerdere generaties zal beeldkwaliteit niet in de praktijk merkbaar verschillen, maar je zal er een heel stuk meer plezier aan beleven als je tenminste wat kan zien door die zoeker! Maar goed ik persoonlijk zou sowieso geen DSLR nemen, en voor jou denk ik ook niet aan te raden als je wil filmen mèt AF.

[ Voor 23% gewijzigd door jesper86 op 28-10-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:35

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

zeezuiper schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:15:
Budget is dus ongeveer 400 euro met kit lens. Welke camera zouden jullie mij aanraden?
Je budget is te krap :+
De camera's die je opnoemt zijn allemaal mooi en fantastisch. Probleem is het objectief dat erbij geleverd wordt; er komt zo weinig licht doorheen dat het fotograferen van rond rennende kinderen binnenshuis een uitdaging wordt.
Dus mijn advies; koop er in ieder geval een lichtsterke prime bij voor binnenshuis.
mee eens wat er anderen erover schrijven
ook voor jou is mijn advies; koop er in ieder geval een lichtsterke prime bij, in geval van Nikon die 35mm DX

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:04
Ik heb sinds een tijdje de RX100, prachtige camera. Ik heb een paar dagen geleden een bod van 425 euro gekregen van een vriend, dit heeft me aan het denken gezet. Ik lees nu al een paar dagen ervaringen over de EOS M, die inmiddels voor 319 is te verkrijgen volgens pricewatch. Na het lezen van forums van dpreview en tweakers, lijkt het dat de EOS M een iets beter IQ heeft, beter videos opneemt, iets slomer is en dat het (logischerwijs) groter is dan de RX100. Dit heb ik althans opgemaakt uit tig posts die ik heb doorgenomen.
Is de EOS M in dit geval echt een iets betere camera dan de RX100? Zo ja, dan kan ik ongeveer 100 euro in mijn zak houden en toch vooruit gaan op IQ. Of sla ik de plank helemaal mis? Het enige addertje onder de gras die ik kan bedenken, is de standaart lens die je bij de EOS M krijgt. Als die heel belabberd is, is de potentiele winst t.o.v. mijn RX100 natuurlijk nutteloos.

Het is een beetje belachelijk om nu al aan een andere camera te denken, de RX100 is natuurljk nog steeds super, maar dit leek me een mooie mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik jou was zou ik zeker niet investeren in een EOS M op dit moment. De RX100 is een heel goed manusje van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 08:46
Ik zou je RX100 aan hem verkopen en een nieuwe RX100 weer kopen. In de pricewatch staat hij nu voor 380 euro, wat je een nieuwe camera en 45 euro oplevert...

De EOS M is inmiddels best goedkoop, omdat het vanuit Canon momenteel onduidelijk is wat er gaat gebeuren met de M serie. Daarnaast is hij ook geflopt, mede door de trage focussing. Met de laatste firmware updates is het wel verbeterd, maar nog steeds niet erg goed.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Ik heb bij de camera een extra accu en een tas gekocht, totaal heeft het mij ongeveer 430 gekost. Als ik nogmaals de RX100 zou kopen, moet ik dus weer een accu en een tas kopen :) Het doel is ook niet winst maken, ik vroeg me alleen af of een upgrade nu al mogelijk was.
Ik heb wat meer gelezen over systeem camera's, de algehele conclusie lijkt te zijn "don't touch the standard lenses!". Met een gemiddelde prijs van 200 euro voor een goede lens, is een betere camera dan de RX100 op dit moment dus niet mogelijk binnen de 400 euro.

Ik had trouwens heel lang de NEX-5T in gedachten, uiteindelijk toch voor de RX100 gekozen ivm budget :'(

Bedankt voor de reacties, de EOS M is afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

mister_S schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 17:08:
Ik heb bij de camera een extra accu en een tas gekocht, totaal heeft het mij ongeveer 430 gekost. Als ik nogmaals de RX100 zou kopen, moet ik dus weer een accu en een tas kopen :) Het doel is ook niet winst maken, ik vroeg me alleen af of een upgrade nu al mogelijk was.
Ik heb wat meer gelezen over systeem camera's, de algehele conclusie lijkt te zijn "don't touch the standard lenses!". Met een gemiddelde prijs van 200 euro voor een goede lens, is een betere camera dan de RX100 op dit moment dus niet mogelijk binnen de 400 euro.

Ik had trouwens heel lang de NEX-5T in gedachten, uiteindelijk toch voor de RX100 gekozen ivm budget :'(

Bedankt voor de reacties, de EOS M is afgeschreven.
De RX100 is een erg capabele en vrij allround camera.
In je verhaal mis ik waarom je de RX100 eigenlijk niet (meer) wil. Als je (nog) een alternatief zoekt, dan is zulke informatie erg nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull93
  • Laatst online: 18-12-2023
Hallo,
Ik wil een camera voor vliegtuig spotten. Nu twijfel ik tussen de Nikon D3200 en de Nikon D5100.
Ze zijn nu bijna even duur. ( Scheelt bij de Media markt 1,-) Ik heb ze wel vergeleken en advies gevraagd, maar in de winkel zeiden ze dat ze eigenlijk zo goed als gelijk aan elkaar zijn. Alleen heeft de D3200 24 mp. en de D5100 16 mp. Dat lijkt mij een groot verschil. Zie je dit terug in de foto's? en kan ik met de D3200 beter foto's croppen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Bekijk deze link eens:
http://snapsort.com/compare/Nikon-D3200-vs-Nikon-D5100

Redelijk gelijk dus, met uitzondering van het aantal megapixels. Meestal geef ik als advies dat je daar niet naar moet kijken, maar als je veel gaat croppen ben je met 24MP wel in het voordeel ja. Is natuurlijk ook afhankelijk van welke lens je erop zet: je hebt meer aan een D5100 met telelens dan een D3200 met kitlens.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het objectief goed genoeg is, kun je de met D3200 verder croppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull93
Oke bedankt. Vind het nog steeds heel lastig. Voor de D5100 geldt bij de Media markt op=op. Dus ik wil niet te lang wachten met beslissen. Ik ben van plan om 1 van deze lenzen erbij te kopen:

Nikkor AF-S 55-300mm F4.5-5.6 G ED DX VR
http://www.fotokonijnenbe...300mm-f4-5-5-6-g-ed-dx-vr

Tamron 70-300mm F4.0-5.6 Di VC USD
http://www.fotokonijnenbe...-f4-0-5-6-di-vc-usd-nikon

Ik weet ook nog niet precies welke ik neem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Die laatste is voor een 70-300mm erg goed. In combinatie met een D3200 heb je dan een prima cameraset om mee te spotten!

Ook hier geldt trouwens dat je beide camera's het beste in de hand kunt houden om te beslissen. Soms voelt de een gewoon fijner aan dan de ander. Dat is persoonlijk en zal niemand je kunnen vertellen, daar kom je alleen zelf achter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Puur om het vliegtuig spotten zou ik de D3200 aanbevelen vanwege de grote cropruimte die je krijgt met 24 MP. Met cropping ga je ook met een telelens er economisch flink op vooruit.
Zou je 24 mp croppen naar 16 mp, dan is dat al een factor 1.5, die je mag vermenigvuldigen met het brandpuntsafstand van je lens.
Op DX is je 300 mm zoomstand effectief 450 mm. Na crop van 24 mp naar 16 mp heb je zelfs een tele van 675 mm :)

[ Voor 41% gewijzigd door Fireshade op 30-10-2014 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas, die laatste stap werkt anders. Van 24MP naar 16MP is weleens waar een factor 1,5x, maar dat is een oppervlaktemaat en millimeter is een lengtemaat. Dus je moet dan de wortel nemen van die 1,5. Wat ongeveer 1,25 is. In de praktijk valt het allemaal wel tegen. Omdat het oplossend vermogen van een lens vaak niet zo hoog is als mensen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:02
Koop een m4/3 met een panasonic 100-300 telelens en je hebt erg mooi bereik voor vliegtuig spotten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij maakt dat eigenlijk verrekte weinig uit qua pixels per vliegtuig vergeleken met de D3200 en 70-300. Daarnaast loopt de D3200 rondjes om menig m4/3 als het gaat om AF-tracking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull93
Oke. Veel nieuwe dingen en inzichten.
Universal Creations schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 21:02:
Volgens mij maakt dat eigenlijk verrekte weinig uit qua pixels per vliegtuig vergeleken met de D3200 en 70-300. Daarnaast loopt de D3200 rondjes om menig m4/3 als het gaat om AF-tracking.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ben nog niet zo heel lang met fotografie bezig.

Ik ben er nu zo goed als uit. Ik ga (denk ik) voor de D3200. Alleen zit ik nu nog met de keuze voor welk objectief ik ga. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Universal Creations schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 21:02:
Daarnaast loopt de D3200 rondjes om menig m4/3 als het gaat om AF-tracking.
:?

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bull93 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 21:37:
Oke. Veel nieuwe dingen en inzichten.

[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ben nog niet zo heel lang met fotografie bezig.

Ik ben er nu zo goed als uit. Ik ga (denk ik) voor de D3200. Alleen zit ik nu nog met de keuze voor welk objectief ik ga. :)
AF tracking is een bewegend object volgen terwijl je foto's maakt en het object in focus gehouden wordt door het AF systeem. Hier is meer voor nodig dan een snelle AF (iets wat mirrorless camera's wel hebben).
Omdat iedere dslr beter is in AF tracking dan de meeste mirrorless camera's. Zelfs mijn 5D2.

[ Voor 56% gewijzigd door Universal Creations op 30-10-2014 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sowieso heeft mirrorless (en vooral m/43) weinig voordelen te bieden voor vliegtuigfotografie. Mirrorless koop je voor formaat en discretie - iets waar je bij vliegtuigfotografie niet veel mee te maken zal hebben aangezien je er toch een dikke teletoeter opplakt.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
bull93 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:39:
Oke bedankt. Vind het nog steeds heel lastig. Voor de D5100 geldt bij de Media markt op=op. Dus ik wil niet te lang wachten met beslissen. Ik ben van plan om 1 van deze lenzen erbij te kopen:

Nikkor AF-S 55-300mm F4.5-5.6 G ED DX VR
http://www.fotokonijnenbe...300mm-f4-5-5-6-g-ed-dx-vr

Tamron 70-300mm F4.0-5.6 Di VC USD
http://www.fotokonijnenbe...-f4-0-5-6-di-vc-usd-nikon

Ik weet ook nog niet precies welke ik neem ;)
De 55-300 is prima maar de af is wat traag. Als je van dichtbij naar ver weg moet focussen ben je wel eens te laat. Wat zijn die dingen btw duur geworden! Ik betaalde 235 euro voor mijn 55-300.

[ Voor 5% gewijzigd door Cobiwan op 31-10-2014 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 18:22

mrc4nl

Procrastinatie expert

link0007 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 22:22:
Sowieso heeft mirrorless (en vooral m/43) weinig voordelen te bieden voor vliegtuigfotografie. Mirrorless koop je voor formaat en discretie - iets waar je bij vliegtuigfotografie niet veel mee te maken zal hebben aangezien je er toch een dikke teletoeter opplakt.
En het gebrek aan goede teleprimes. Ook voor m43.
Naast de nieuwe 40-150 2.8 is er niet zoveel.
En de 100-300 is gewoon geen pro lens

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull93
Sj44k13 schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 07:53:
[...]

De 55-300 is prima maar de af is wat traag. Als je van dichtbij naar ver weg moet focussen ben je wel eens te laat. Wat zijn die dingen btw duur geworden! Ik betaalde 235 euro voor mijn 55-300.
Oke. Zal de Tamron 70-300 een snellere af hebben?

Ik ga ervan uit dat de af van beide lenzen sneller zal zijn dan op mijn huidige camera, ik heb een Nikon p520.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Fireshade schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 11:36:
[...]

De RX100 is een erg capabele en vrij allround camera.
In je verhaal mis ik waarom je de RX100 eigenlijk niet (meer) wil. Als je (nog) een alternatief zoekt, dan is zulke informatie erg nuttig.
Ik denk dat ik mijn vraag onduidelijk heb geformuleerd. Gezien mijn vriend de camera wilde overnemen, wilde ik weten of ik een stap hogerop (MFT, APS-C etc) kon gaan met dezelfde mogelijkheden (compactheid, goede lens). Dit blijkt niet mogelijk helaas, gezien ik dan aan systeemcameras en 600 euro moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Universal Creations schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 22:17:
Omdat iedere dslr beter is in AF tracking dan de meeste mirrorless camera's. Zelfs mijn 5D2.
Ik weet het zo net nog niet;
De D3200 heeft een oud AF systeem die in AF-S mode al nauwelijks in staat is om die 24 miljoen pixels een beetje fatsoenlijk scherp te krijgen.
De meeste MFT's daarentegen zijn voorzien van het latest-and-greatest.
Ik weet dat jouw 5D2 bekend staat om de wat 'mindere' AF, maar toch schat ik die een stuk hoger/beter in dan die van de D3200. En daarbij heeft de 5D2 nog 4 hulp punten in AF-C.

Ik heb trouwens even een AF-C testje gedaan met de GF6, en ik moet zeggen dat het niet tegen viel.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Of de d3200 beter scherpstelt dan een 5d2 weet ik niet, maar in af-s kan hij toch echt wel hele scherpe foto's produceren... Tracking valt me dan wel weer een beetje tegen, maar dat komt doordat hij maar 11 focuspunten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb mijn 5D2 getest tegen de E-M1 en de E-M1 ging veel meer de mist in dan mijn 5D2 bij een fietser die op je af komt en voorbij rijdt op redelijk korte afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-10 11:55
Jo Tweakers,

Misschien dat jullie advies kunnen geven. Ik heb sinds november 2013 een Sony NEX-3N. Hier ben ik erg tevreden over maar toch ben ik er nu een beetje op uit gekeken. Ik wil meer doen met fotografie en dacht toen dat het een goede instap zou zijn. Nou, nu loop ik toch een beetje tegen de beperkingen aan (weinig mogelijkheid tot uitbreiden).

Vandaar dat ik zit te kijken naar een spiegelreflex. Heb me er al enigszins in verdiept en nu kwam ik op Tweakers een tweedehands Sony A58 tegen met wat accessoires. Nu ben ik net even bij de Mediamarkt naar binnen gehopt en toevallig stond de Sony daar op de kopstelling samen met een 1200D en een D3200. Na een beetje voelen en kijken vond ik de A58 toch wel het fijnst qua mogelijkheden (burstmode van 8/sec, kantelbaar scherm, moduswiel links) en qua ergonomie.

Maar nu de vraag, welke opties heb ik nog meer? Dacht nog aan een hoger model ILC (NEX-6 of 7) of een A6000 maar dan ga je alweer flink omhoog met de prijs.

Is de A58 een leuke upgrade als je van een NEX-3N komt? Misschien dat er ervaringsdeskundigen zijn? En, maar verschilt per persoon, hoe ervaren jullie het verschil tussen een elekronische zoeker of een 'normale'?

Hopelijk heeft iemand antwoorden en/of suggesties.

Edit: zie net dat een A58 geen 'echte' DSLR is, maar eentje met een 'half lichtdoorlatende spiegel'. Hoe zit dit precies?

[ Voor 5% gewijzigd door Malfoi op 31-10-2014 21:03 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:02
@malfoi heb je de openings post gelezen?

Trouwens over die m43 vs spiegelreflex.
Lijkt me toch steeds terug te komen op dat er groot verschil is tussen high end spiegelreflex en low end...
En dat de m43 in fotografie, kan vergelijken met de low end range. En als je hier gaat vragen om welke lens je wilt dan zoek je naar mijn idee geen pro-lens en heb je een beperkt budget en dan zit je al snel in de low end range.
En naar mijn idee heeft m43 iets meer bang voor bucks in de low end range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Wat bedoel je met weinig uitbreidmogelijkheden? Wat mis je en waar loop je concreet tegen aan?

Waarom moet je dan 'upgraden' naar een dslr, een spiegel voegt niks toe qua beeldkwaliteit. Wel kan het zijn dat je vind dat je een DSLR lekkerder vind vasthouden door het grotere gewicht, maar dat kan ook juist het nadeel van DSLR zijn.

Je zegt dat alles je beter aanstaat bij de A58 maar bij 1 eigenschap vraag ik me af of je die werkelijk nodig hebt. Gebruik je burstmode vaak? Ik moet namelijk eerlijk bekennen dat ik toen ik een DSLR ging kopen daar ook naar keek, in de praktijk gebruik ik het NOOIT. Af en toe een salto van m'n broertje lukt ook prima met 3,7 fps. Kijk en daarom vraag ik ook waar je concreet tegen aanliep. Was dit fps? Dan is A58 een mogelijke upgrade. Zo niet heb je ook nog ander upgrades als je toch wilt overstappen, vergeet ook niet te kijken naar Nikon D5200 of Canon 700D. De D3200 en 1200D zijn namelijk niet de directe concurrenten van de A58.

Betreft dat de A58 geen echte DSLR is omdat zoals je zelf aangaf, geen opklappende spiegel heeft. Deze spiegel laat een deel van het licht gelijk door naar de sensor en de AF-unit. Daardoor heeft de a58 ook een snellere burstrate, de spiegele hoeft niet zo snel op een neer te klappen, alleen de sluiter voor de sensor. Door dit ontwerp heb je ook een elektronische zoeker, en geen optische zoeker. De nikon en Canon concurrenten hebben allebei een optische zoeker, wat je fijner vind moet je zelf bepalen. Ik vind een elektronische zoeker minder fijn, zeker bij weinig licht (wordt ruizig en krijgt lag). Maar het kan ook wat voordelen bieden. Dit moet je in de winkel gewoon even ervaren.

Waarom zoek je de upgrade in een body, zijn er geen lenzen die een upgrade kunnen zijn? Daarom, wat zijn concreet de beperkingen waar je tegen aan liep?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plus dat de A-mount vrijwel ten dode is opgeschreven, terwijl de E-mount juist in volle bloei is (vooral ook voor fullframe). Vraag me af wat je onder uitbreidingsmogelijkheden verstaat dus inderdaad, want die heb je al enorm. Ik zou persoonlijk een mooie lens kopen, een andere camera maak je niet ineens mooiere foto's mee, maar als je echt een body wil met meer mogelijkheden zou ik naar de A6000 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wie mij enige pagina´s geleden advies heeft gegeven hartelijk dank!
Even terugkoppelen wat ik met de adviezen gedaan heb:
Ik ben sinds gisteren een trotse bezitter van een Nikon D5100 + 18-55 VR + 55-200VR kit lens.
De wereld van spiegelreflex gaat nu voor mij open, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen96
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:04
Hoi Allemaal,

Ik ga aankomende zomer op vakantie naar Amerika, en voor deze reis zou ik een nieuwe camera willen aanschaffen, graag zou ik jullie advies hierin willen krijgen! Graag wil ik wel een systeemcamera.

~ €600

Geen

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee, voor meerdere doelen.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is leuk, maar absoluut geen hoofdzaak

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geen

Het liefste een groot bereik, dus van 18-200, mogen ook twee lenzen zijn bijvoorbeeld.

Ik zit te denken aan pricewatch: Sony Alpha 6000 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart of pricewatch: Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS + 55-210mm F4.5-6.3 OSS Zwart. De 5000 is een stuk leuker geprijsd en heeft ook twee lenzen, indien ik voor de 6000 zou gaan heb ik dit bereik niet.. Wat zouden jullie aanraden? Of misschien iets heel anders dan deze twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
@ Mr Pingu
Bij de NEX-3N vind ik het meest vervelende dat ie geen zoeker heeft (verschil in optisch/evf maakt even daargelaten) en dat er geen aansluiting is voor een remote. Ik ben namelijk van plan meer aan nachtfotografie te gaan doen en daarvoor leek het me handig om een combinatie van statief en remote te hebben (naast o.a. een lichtsterke lens natuurlijk). Daarbij komt ook dat ik een hoog fps handig vind voor sportopnames, voornamelijk wintersport (actiefoto's waarop het onderwerp verschillende posities heeft die je later merged tot één foto). Daarbovenop komt dat de NEX-3N verre van ergonomisch is.

Met het bovenstaande de in gedachten dacht ik dat een ilc upgrade ook een optie zou zijn, zoals ik al noemde een NEX-6 of Alpha 600, Maar die laatste gaat weer flink boven budget.

@ Jesper
Oh kijk, dat wist ik dus niet. Ik dacht juist dat het lenzenaanbod voor A-mount lenzen een stuk groter is. Op zich is dat nu goof ik ook wel, maar dat kan/zal dus veranderen volgens jou?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Jeroen96 schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 00:33:
Hoi Allemaal,

Ik ga aankomende zomer op vakantie naar Amerika, en voor deze reis zou ik een nieuwe camera willen aanschaffen, graag zou ik jullie advies hierin willen krijgen! Graag wil ik wel een systeemcamera.

Ik zit te denken aan pricewatch: Sony Alpha 6000 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart of pricewatch: Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS + 55-210mm F4.5-6.3 OSS Zwart. De 5000 is een stuk leuker geprijsd en heeft ook twee lenzen, indien ik voor de 6000 zou gaan heb ik dit bereik niet.. Wat zouden jullie aanraden? Of misschien iets heel anders dan deze twee.
De 5000 is de opvolger van de NEX3, de 5100 is de opvolger van de NEX5 en de 6000 is de opvolger van de NEX6. Er zitten dus nog wat series tussen. Daarnaast is de 5000 ietsje ouder waardoor de winkelprijzen ook al wat gezakt zijn, vandaar dat de prijs zo her en der een stuk lager ligt. Een paar verschillen:

De 5000 is meer een instapmodel, de 6000 is wat geavanceerder.
De 6000 heeft een EVF, wat als voordeel heeft dat wanneer je in de volle zon staat en je niets meer kan zien op je schermpje je in de EVF kan kijken om alsnog een goede foto te kunnen maken. De AF van de 6000 is veel sneller omdat deze ook fasedetectie kan gebruiken. Voor wat meer diepgang, kijk even naar:

http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-a6000

Een nadeel van deze alfa serie vind ik persoonlijk de beschikbaarheid van lenzen. Je zou nog kunnen kijken naar de Fujifilm camera's (X-M1 met dubbele lens zou kunnen) of naar het Micro 4/3 segment (Panasonic en Olympus).

Ook een aand=rader: Hou ze even vast in de winkel. Wat voor jou handig is is niet voor iedereen handig. Zo vinden mensen de menu's van de Sony vaak niet handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

@jeroen96, zijn twee hele mooie camera's ;) Het grote verschil zit hem in dat de a6000 in alles een stukje beter is. De a6000 heeft een zoeker, snellere Auto-focus, iets meer MP, sneller burst rate en een hogere resolutie schermpje. Alles gewoon een stukje beter, maar het grote verschil vind ik alleen de zoeker en de snellere AutoFocus. Die andere dingen zijn in mijn ogen maar kleine verbeteringen en een leuke bonus. Ben je veel bewegende onderwerpen van plan te gaan fotograferen is de a6000 aanzienlijk beter, door de snellere AF. Maarja daar betaal je wel voor. De AF-snelheid is te vergelijken met gewone compacts waar de a6000 eerder richting de echte spiegelreflexen gaan qua AF-snelheid.
Kleine vergelijking kan je hier vinden:
http://snapsort.com/compa...vs-Sony-Alpha-A6000/specs
Mijn gedachte zou zijn; Weinig bewegende onderwerpen zoals landschapjes en stil zittende mensen, a5000 met 2 lenzen. Wil je spelende kinderen en andere bewegende dingen dan zul je blij zijn met de a6000. Je kan ook gewoon met de a6000 kijken of het je bevalt en misschien voor een lager bedrag die lens tweedehands oppiken.

Daarnaast neem ook zeker mee wat elhopo hierboven zegt, kijk ook even naar de olympus, panasonic en fujifilm. Hoewel de laatste over het algemeen wat duurder is, is het kwalitatief zeer goed in orde.

@Malfoi, wat is je budget? Wat jesper86 probeert te zeggen is dat sony alles op Mirrorless gokt, dus de ax000 serie, de vraag is of Sony ooit terug gaat naar DSLR's met spiegels. De A-mount lenzen die er nu zijn zullen waarschijnlijk nog wel een tijdje beschikbaar blijven, maar de vraag is of er nieuwe bij zullen komen. Daarbij is het wel waar dat er op dit moment meer A-mount lenzen zijn dan E-Mount, maar langzaam maar zeker wordt dat aanbod ook steeds iets groter. Aan jou eisen te horen valt de a5000 gewoon af, weinig fps en geen zoeker. Dan kan je net zo goed bij je Nex-3 blijven. Zie ook bovenstaand bericht. Het voordeel is als je een a6000 gaat kopen dat je in principe geen nieuwe lens hoeft, aangezien je bij je nex-3 al een lens hebt. Daarnaast loont het volgens mij ook als je even in het MFT kamp (Olympus, Panasonic) kijkt wat daar te vinden is.

Maak even een kort lijstje met je eisen en budget, zodat het voor ons EN jezelf precies duidelijk is wat er sowieso op moet zitten. Dan kan je makkelijk modellen gaan afstrepen. Denk ook dat als je een budget heb dat je soms niet alles kunt wensen wat je wilt en dan zal je of moeten sparen of keuzes maken wat je het belangrijkst vind.

@Koen, gefeliciteerd en veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Tja, budget ligt tussen de 350 en 500 euro (zonder extra lenzen, wel kitlens). Thanks voor de uitleg voor wat betreft de mounts en de 'spiegel'. Maar om het e.e.a. nog even duidelijk te maken:

350 tot 500 euro

Enkel de kitlens van de NEX-3N (16-50mm, f3.5-5.6) en een Sony lens (16mm f2.8)

Voornamelijk random gebruik. Maar vind landschapsfotografie erg leuk, evenals architectuur. Daarnaast ben ik dus van plan vliegtuigen te fotograferen. En soms sportbeelden.

Filmen is redelijk belangrijk. Maak regelmatig filmpjes (maar bewerk ze niet).

[b]Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheeugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Sowieso een zoeker! Daarnaast graag een aanluiting voor een remote (al dan niet draadloos). GPS is leuk, maar geen noodzaak. Een klapbaar scherm heb ik altijd wel handig gevonden, dus ook dat zou leuk zijn.

Groot bereik, maar op zich mag het dus vanaf 50mm omdat ik al een kitlens heb. Dacht zelf aan een 70-210mm?

Misschien daarom toch wel een idee om binnen het ILC segment te blijven?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Ik wil voor mezelf een CSC kopen, de RX100 gebruikt mijn vrouw tegenwoordig bijna fulltime :) Ik kan maar niet wennen aan de dimensies van de RX100 en een dSLR is te log. Ik ben ook van plan om later een zoomlens te kopen. De twee opties die ik voor ogen heb zijn de A5000 en de NX300(M). Uit reviews maak ik uit dat de twee aan elkaar gewaagd zijn, dus veel verschil in kwaliteit zal er niet zijn. De NX300 heeft handige extras en Lightroom (welke ik wil leren/gebruiken), hierdoor heb ik me gericht op de NX300(M).
Ik heb helaas geen duidelijke info over de low light IQ van de NX300 kunnen vinden. Ik neem aan dat de IQ bij goede licht prima zal zijn. Low light IQ is zeer belangrijk gezien ik geen flash wil gebruiken als ik in de avonden mijn kleine meisje fotografeer. De camera doet het blijkbaar heel goed bij ISO van 3200 of zelfs 6400, maar betekent dit gelijk dat de low light IQ ook heel goed is? Dit begrijp ik niet helemaal. Mijn refentie is de RX100, die het heel goed doet zonder al te veel licht, gevoelsmatig zou ik zeggen dat de NX300 net zo goed moet zijn (APS-C). De lens op de RX100 lijkt me echter beter dan de kitlens van de NX300 (of zie ik dit verkeerd?), dus dan kan de grotere sensor teniet worden gedaan. Ik begrijp eigenlijk niet helemaal de vertaling van theorie naar praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Mister_S, denk dat de kwaliteit van A5000 en NX300 gelijkwaardig is qua lowlight, het zal elkaar iig niet veel ontlopen. Echter je RX100 heeft een groter lensopening dan je kitlens van beide en heeft inderdaad een goede lens. Echter zodra je van plan bent meerdere lenzen te gebruiken voldoet een RX100 niet meer en kan een ILC een goede upgrade zijn. De RX100 is gewoon een hele goede camera maar heeft NIET het voordeel van verwisselbare lenzen. En je hebt gelijk betreft lowlight performance, hoe hoger de ISO kan zonder ruis te geven hoe beter de lowlight performance over het algemeen. Echter hoe hoger f/x.x hoe minder lichtsterk de lens. De lens van de RX100 is echt aardig lichtsterk (hangt ook af van welke versie). Ik heb ook niet echt een idee hoeveel de lens/sensor combinatie elkaar ontlopen maar een camera met verwisselbare lenzen heeft meer potentie maar niet per se in combinatie met de kitlens

@malfoi, tja de a6000 is de eigenlijk de enige die in aanmerking komt voor je eisen. Aangezien je al een sony hebt kan je die lenzen gewoon meenemen en scheelt je dat wat geld. Wel zal je daarna nog moeten investeren in een telelens als je dat wilt. De A5000 zie ik niet als upgrade en aangezien je al een 16mm f2.8 hebt zou ik bij Sony blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
@Mr Pingu
TJa, dat zag ik al een beetje aan komen. Niet dat het erg is hoor. Maar bedankt voor je reactie!

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanaf 35mm geeft een aps-c camera met kitlens al zo'n 1,5-2 stops voordeel t.o.v. een RX100 in scherptediepte en ook bijna in ruisprestaties.
Als je ongeveer zelfde prestaties wil met een compacte als met een aps-c + kitlens: Canon G7X of GX1-II.
Wil je beter: Panasonic LX100.

Overzichtjes met scherptedieptes (en bijna analoog aan ruisprestaties (lager is beter)):

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews/canon-powershot-g1-x-mark-ii/images/apertures2.png
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/previews/panasonic-lumix-dmc-lx100/images/Equiv_Ap.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@UC: Was dat een reactie op mijn post? Ik wilde weten of een NX300 net zo goed werkt als een RX100 in low light, niet andersom dus. We hebben al een RX100, ik ben nu op zoek naar een systeemcamera.

@Pingu: Als ik het goed begrijp moet ik in theorie niet dezelfde prestaties met low light verwachten van de NX300 t.o.v. mijn RX100 mk1. Het mag dan een APS-C hebben ten opzichte van een 1", maar de kitlens is een stuk slechter dan die van de RX100. Heb ik dit goed begrepen?

Even ter verduidelijkingen waarom ik ineens een systeemcamera wil naast mijn RX100. Ik wil graag wat meer gewicht en bulk in mijn handen. Hiernaast zou het heel handig zijn als ik een verre zoom optie (andere lens) heb als we in de toekomst naar verre oorden gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door mister_S op 02-11-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Nou UC weet zojuist aan te tonen dat APS-C in alle bijna alle gevallen beter lowlight performance geeft dan de RX100, kijk maar naar de grafiekjes, hoe lager hoe beter ;) Deze grafiekjes tonen eigenlijk de totale lichtsterkte met daarin de sensor grootte en lichtsterkte van de lenzen meegenomen. Canon Rebel + 18-55 STM kan je zien voor iedere camera met APS-C sensor en kitlens, dus ook de NX300. Dit omdat de kitlenzen van willekeurige fabrikant allemaal ongeveer hetzelfde presteren.
Ik wist niet helemaal zeker of de grootte van de sensor, maar minder lichtsterkte kitlens(APS-C camera met kitlens) het kon winnen van kleinere sensor en lichtsterke lens (RX100). Maar dit is dus wel zo, dus je gaat er hoe dan ook op vooruit. Daarbij is jouw (rx100-1) minder lichtsterk op het tele einde dan de nieuwe RX100. Kortgezegd is APS-C dus over het algemeen lichtsterker, dus beter in lowlight. Helemaal als je een nog lichtsterkere lens dan de kitlens erop schroeft.

Waar ik niet de concrete gegevens had om mijn gedachten te onderbouwen, heeft UC de gegevens aangeleverd. Dus ja UC gaf een reactie op jouw post (en mijn post)

Echter weet ik niet hoe een kitlens zich verhoud tot de RX100 qua lens scherpte, al is scherpte over het algemeen bij de meeste kitlenzen anders prima in orde, dus daar zou ik me niet te druk over maken. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Mr Pingu op 02-11-2014 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verhoudingsgewijs zal de RX100 wel iets beter presteren als de lijntjes aangeven, omdat deze gebruik maakt van een BSI sensor. Door een andere indeling te gebruiken (geen elektronica nog tussen lens en fotodiodes) komt er effectief meer licht op de sensor en zijn de prestaties ongeveer 0,5-0,7 stops beter dan bij een normale sensor van dat formaat.
Maar dan win je nog altijd zeker een stop met een aps-c + kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Bedankt heren, nu is het helemaal duidelijk. Nu nog even beslissen of het de NX300, of toch de A5000 wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:14
Beste Tweakers,

Afgelopen twee jaar een compact camera gebruikt (sony hx20v) en ben op zoek naar een spiegelreflex camera.

€550
Nog geen lenzen in bezit
Nee random foto's maken
Hoofdzaak is fotograferen, filmen is een leuke bijzaak
De grootste wens is dat de camera makkelijk te bedienen is voor een beginner. In de toekomst makkelijk uit te breiden.
Standaard lens 18-55mm eventueel een groter bereik.

Heb zelf gekeken naar de D3300 + 18-105mm lens. Lastig om keuzes te maken. Ben benieuwd wat jullie er van vinden en welke alternatieven er zijn.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Bo0bz schreef op zondag 02 november 2014 @ 21:46:
Beste Tweakers,

Afgelopen twee jaar een compact camera gebruikt (sony hx20v) en ben op zoek naar een spiegelreflex camera.

€550
Nog geen lenzen in bezit
Nee random foto's maken
Hoofdzaak is fotograferen, filmen is een leuke bijzaak
De grootste wens is dat de camera makkelijk te bedienen is voor een beginner. In de toekomst makkelijk uit te breiden.
Standaard lens 18-55mm eventueel een groter bereik.

Heb zelf gekeken naar de D3300 + 18-105mm lens. Lastig om keuzes te maken. Ben benieuwd wat jullie er van vinden en welke alternatieven er zijn.
Je eigen eerste keuze voor de D3300 is erg geschikt voor een beginner, vooral omdat die User Interface instellingen uitlegt en tips geeft (Guide Mode).

Je grootste wens is echter wat moeilijk te interpreteren:
In principe kan elke beginner elke DSLR aan - ook geavanceerdere. Ten eerste omdat er normaliter een Auto stand op zit :P Ten tweede hangt dat ook van de inzet en motivatie van de beginner af om het ding te leren gebruiken. Of bedoel je dat de hele familie ermee moet kunnen fotograferen? Dit laatste is met de Auto-stand natuurlijk ook geen punt meer.
Elke DSLR is ook in de toekomst 'makkelijk uit te breiden' - had je specifieke uitbreidingen in gedachte?
Wil je bijvoorbeeld bracketing? Of time lapses schieten? Alhoewel je dit soort functies beter in de body kunt zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mister_S schreef op zondag 02 november 2014 @ 12:09:
Bedankt heren, nu is het helemaal duidelijk. Nu nog even beslissen of het de NX300, of toch de A5000 wordt.
Als je budget het toelaat, dan zou ik voor de A5100 gaan. Dat model heeft de body van de A5000, maar de sensor van de A6000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Fireshade schreef op maandag 03 november 2014 @ 11:48:
[...]

Je eigen eerste keuze voor de D3300 is erg geschikt voor een beginner, vooral omdat die User Interface instellingen uitlegt en tips geeft (Guide Mode).

Je grootste wens is echter wat moeilijk te interpreteren:

[...]

In principe kan elke beginner elke DSLR aan - ook geavanceerdere. Ten eerste omdat er normaliter een Auto stand op zit :P Ten tweede hangt dat ook van de inzet en motivatie van de beginner af om het ding te leren gebruiken. Of bedoel je dat de hele familie ermee moet kunnen fotograferen? Dit laatste is met de Auto-stand natuurlijk ook geen punt meer.
Elke DSLR is ook in de toekomst 'makkelijk uit te breiden' - had je specifieke uitbreidingen in gedachte?
Wil je bijvoorbeeld bracketing? Of time lapses schieten?
Het idee achter de aanschaf van een DSLR is dat ik me meer wil verdiepen in fotografie. De camera word gewoon gebruikt door mij en mijn vriendin. Hierin is een guide mode erg handig!

Ik ben totaal niet bekend in deze wereld en wil een DSLR waar ik over enkele jaren nog gewoon lenzen/accesoires voor kan kopen. Omdat ik niet bekend ben met fotografie zal ik ongetwijfeld tegen technieken aanlopen waar ik mij in wil verdiepen. Dan is de vraag of ik beperking ga merken aan de D3300. Timelapse en bracketing is dat gewoon mogelijk met deze camera?

Zijn er alternatieven die beter presteren dan de D3300 in dezelfde prijs range? En voldoet een 18-105mm lens voor een beginner? Of is het beter twee lenzen te nemen 18-55 en 55-200mm?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Bo0bz schreef op zondag 02 november 2014 @ 21:46:
Beste Tweakers,

...

Kijk ook eens naar de mirrorless / systeemcamera's. Doordat in deze camera's geen spiegel zit zijn ze veel compacter en vaak ook lichter. Hierdoor hoef je dus ook minder mee te zeulen als je gaat fotograferen. Kwalitatief doen ze niet meer onder voor spiegelreflex camera's en er zijn zelfs steeds meer professionele fotografen die overschakelen op systeemcamera's. Daarnaast hebben ze ook gewoon verwisselbare lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
elhopo schreef op maandag 03 november 2014 @ 12:03:
[...]

Kijk ook eens naar de mirrorless / systeemcamera's. Doordat in deze camera's geen spiegel zit zijn ze veel compacter en vaak ook lichter. Hierdoor hoef je dus ook minder mee te zeulen als je gaat fotograferen. Kwalitatief doen ze niet meer onder voor spiegelreflex camera's en er zijn zelfs steeds meer professionele fotografen die overschakelen op systeemcamera's. Daarnaast hebben ze ook gewoon verwisselbare lenzen.
Als ik een d3300 afzet tegen een systeemcamera merk ik dat alleen in gewicht/grootte van de camera? Heb je aanraders in deze klasse? Heb in het verleden wel eens gekeken naar de sony NEX serie. Ben van plan einde middag even een winkel binnen te lopen om de camera's vast te kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Ik ben zelf ooit eerst voor een D3200 gegaan als beginner, maar merkte uiteindelijk wel dat ik meer wilde, omdat de bedieningsmogelijkheden beperkt zijn. Daarom heb ik nu (minder dan een jaar later =)) een D7100 gekocht. Die zou ik echter niet aanraden als echte beginnerscamera, want hij is zwaarder en vooral bijna 3x zo duur als een D3200/3300.

Een systeemcamera is ietsje kleiner dan een D3300, maar de lenzen zijn vaak duurder en er is vaak een kleiner aanbod aan lenzen. Ik zou voor de D3300 gaan in jouw geval (of voor 100 minder voor een D3200).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Timelapse, daar heb je of een (timed) remote voor nodig. Of is er ook iets zoals Magic Lantern voor Nikon, of zit dat ingebouwd bij duurdere modellen?

Voor bracketing heb je een Nikon modelletje hoger nodig: vanaf de 5xxx serie. Je kan natuurlijk ook zonder bracketing een bracket maken. Door middel van de instellingen handmatig te veranderen kan je ook een bracket maken. Met bracketing verandert de camera de instelling over een paar foto's automatisch, maar de instellingen die je kan ook gewoon zelf bewerkstelligen.

Systeemcamera's en dslr verschillen in principe alleen in gewicht en grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Timelapse kan prima met een dslr, maar ga je het veel doen, dan is een (spiegelloze) camera met elektronische sluiter een goed alternatief als je niet na een paar jaren de sluiter wil moeten vervangen. En wat betreft bracketing: da's gewoon handmatig te doen, zoals Mr Pingu hierboven al aangeeft. Het ontbreken ervan zou voor mijn nooit een reden zijn om een bepaalde camera links te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Bedankt voor al het advies. Ik loop vanavond de Mediamarkt binnen om een aantal camera's uit te proberen. Kom dan ongetwijfeld nog terug met vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Mr Pingu schreef op maandag 03 november 2014 @ 13:48:
Timelapse, daar heb je of een (timed) remote voor nodig. Of is er ook iets zoals Magic Lantern voor Nikon, of zit dat ingebouwd bij duurdere modellen?
Die weg is mogelijk, maar bij de D5x00 en hoger zit die functie al kant-en-klaar in de body, en heet het "Interval Timer Shooting".
tobiasvs schreef op maandag 03 november 2014 @ 14:05:
En wat betreft bracketing: da's gewoon handmatig te doen, zoals Mr Pingu hierboven al aangeeft. Het ontbreken ervan zou voor mijn nooit een reden zijn om een bepaalde camera links te laten liggen.
Bracketing kan je uiteraard handmatig - wat niet? :)
In dit geval bedoel ik de automatische vorm wat in bepaalde situaties ontzettend handig kan zijn vanwege snelheid en gemak. Voor professioneel gebruik kan het ontbreken van de bracketing functie daarom wel degelijk een dealbreaker zijn :)

[ Voor 27% gewijzigd door Fireshade op 03-11-2014 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Bo0bz schreef op maandag 03 november 2014 @ 11:58:
[...]
Timelapse en bracketing is dat gewoon mogelijk met deze camera?
Interessant vraag. Niet het antwoord erop maar de reden waarom jij dit vraagt.
Laat ik de vraag omdraaien; waarom denk jij dat jij timelapse en/of bracketing nodig zult hebben?

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Vishari Beduk schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:40:
[...]

Interessant vraag. Niet het antwoord erop maar de reden waarom jij dit vraagt.
Laat ik de vraag omdraaien; waarom denk jij dat jij timelapse en/of bracketing nodig zult hebben?
Nodig hebben is niet zozeer de reden waarom ik dit vraag. Het is alleen leuk om dit te proberen! Dus voor mij is dit niet doorslaggevend :)

EDIT: Gisteren even een aantal camera's vastgehouden. De D3300 is een mooie camera. Ga ik meer plezier hebben aan een 18-55mm lens of 18-105mm lens? Is de 18-105 lens ook intrekbaar zoals de 18-55 lens?

[ Voor 18% gewijzigd door Bo0bz op 04-11-2014 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Bo0bz schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:46:
Ga ik meer plezier hebben aan een 18-55mm lens of 18-105mm lens? Is de 18-105 lens ook intrekbaar zoals de 18-55 lens?
Dan moet je misschien eerst je stelling wat duidelijker uitleggen :) :
Nee random foto's maken
In principe is de 18-105mm meer allround, maar beeldkwalitateit is iets minder dan de 18-55mm (deze kitlens is werkelijk een toplens voor zijn geld). Maar dit ga je eigenlijk alleen merken bij vergrotingen.
Daarnaast is de 18-105mm groter en zwaarder. Als je 'nooit' meer dan 55mm gaat, dan is dat alleen maar overbodige ballast.

[ Voor 4% gewijzigd door Fireshade op 04-11-2014 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Fireshade schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 14:20:
[...]

Dan moet je misschien eerst je stelling wat duidelijker uitleggen :) :

[...]

In principe is de 18-105mm meer allround, maar beeldkwalitateit is iets minder dan de 18-55mm (deze kitlens is werkelijk een toplens voor zijn geld). Maar dit ga je eigenlijk alleen merken bij vergrotingen.
Daarnaast is de 18-105mm groter en zwaarder. Als je 'nooit' meer dan 55mm gaat, dan is dat alleen maar overbodige ballast.
Dan ga ik voor de 18-55 lens en indien ik toch groter ga neem ik er een 2e lens erbij. Nu nog een shop zoeken die mijn zuurverdiende geld krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Bo0bz schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:46:
[...]
Nodig hebben is niet zozeer de reden waarom ik dit vraag. Het is alleen leuk om dit te proberen! Dus voor mij is dit niet doorslaggevend :)
Time lapse is een (tijd rovende) tak van filmen. Bracketing is iets totaals anders en heb je in verschillende soorten. Beide zijn nou niet echt 'beginners' features. Mijn advies zou zijn om dat niet in je eisen pakket op te nemen.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Zo, vrijdag maar eens richting Urk om twee sets uit te proberen:

* Fuji X-T1 met 23/1.4 en 56/1.2 (qua zoom wacht ik liever nog even op de 16-55/2.8 die gaat komen)
* Olympus E-M1 met 12-40/2.8, 75/1.8 en Panasonic 20/1.7 (evt. Olympus 17mm)

Dit ter vervanging van m'n D700 met 35/1.8 en 24-120/4, voornamelijk gebruikt voor landschappen en wat straatfotografie. Deze combi geeft mooie plaatjes maar het weegt toch aanzienlijk meer dan bovenstaande combinaties. Zeker als ik ook nog een telelens mee ga nemen (70-300VR) wat ik trouwens niet zo vaak doe.

Bij de Fuji set mis ik een beetje een goede telelens (prime). De Olympus 75/1.8 geeft een vergelijkbaar beeld als een 150mm lens. Voor de Fuji komt er wel een 90mm (135mm equivalent) en het is even afwachten wat dat wordt.

Voor echt groothoek werk is er de Fuji 14mm (met een 16mm op komst) en bij Olympus komt de 7-14 er nog aan dus dat zit wel goed. Maar sla ik nu even over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom ga je niet voor een A7R voor landschappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Universal Creations schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:17:
Waarom ga je niet voor een A7R voor landschappen?
De A7 is inderdaad het overwegen waard al schat ik gezien de opmerking over gewicht dat dat het probleem is. De A7 is een erg kleine camera (voor FF) maar de meeste lenzen zijn toch wel fors (wat er beschikbaar is).

@kdbruin ben benieuwd wat je ervaringen zijn! Mooie camera's! De dynamic range van de Fuji bestanden is erg goed (14 bit raw en sowieso een fijne sensor) misschien wel fijn voor landschappen.

Edit: waar wil je de tele prime voor gebruiken? De 90mm is inderdaad aangekondigd en er zijn geruchten over een "long telephoto prime". Buiten dat zijn de telezooms heel erg goed (50-140 WR, 55-200 en 50-230 elk in hun klasse).

[ Voor 49% gewijzigd door Sluw op 05-11-2014 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluw schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:51:
De A7 is inderdaad het overwegen waard al schat ik gezien de opmerking over gewicht dat dat het probleem is. De A7 is een erg kleine camera (voor FF) maar de meeste lenzen zijn toch wel fors (wat er beschikbaar is).
Voor landschapsfotografie is geen native AF-lens nodig en volstaat een goede (groothoek) manueel focus lens die niet al te groot is. Voor straatfotografie zijn er de 35 en 55mm lenzen die goed tot heel goed presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Universal Creations schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:36:
[...]

Voor landschapsfotografie is geen native AF-lens nodig en volstaat een goede (groothoek) manueel focus lens die niet al te groot is. Voor straatfotografie zijn er de 35 en 55mm lenzen die goed tot heel goed presteren.
Je hebt gelijk, dat zijn mooie lenzen en AF is niet altijd nodig (wel erg fijn). Hij gaf in een ander forum aan een 35 en 85mm equivalent te willen en ook tele bereik, vooral dat laatste wordt wat groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Ik wil toch nog even terug komen op mijn vraag van twee pagina's terug. Daar werd mij door o.a. Mr. Pingu een Alpha 6000 aangeraden. Terwijl ik de A58 op het oog had. Nu zijn het op zich wel een paar goede argumenten voor de Alpha 6000, maar weegt de prijs daarvan op tegen de prijs voor de (tweedehands) A58 hier op tweakers. Neem je dezelfde setup dan zit je voor die A58 + 18-200mm lens op 350 euro. Ga je voor de 6000 dan ben je ruim 1000 euro kwijt voor dezelfde setup.

Is dit prijsverschil het waard, mede met het oog op de verwachte terugloop van het aanbod A-Mount lenzen?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluw schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:13:
[...]

Je hebt gelijk, dat zijn mooie lenzen en AF is niet altijd nodig (wel erg fijn). Hij gaf in een ander forum aan een 35 en 85mm equivalent te willen en ook tele bereik, vooral dat laatste wordt wat groot.
85mm hoeft niet zo groot te zijn hoor. Is maar net wat voor lichtsterkte je wil en of je per se AF wil.

Pagina: 1 ... 58 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's