Beste fotografie experts,
Ik studeer journalistiek. Daarvoor heb ik een goede spiegelreflexcamera nodig. Je weet maar nooit wat er gebeurt; De ene keer moet ik een representatieve foto maken van een politicus, en soms is het nodig om een zeer dynamische video op te nemen van bijvoorbeeld een ramp. Ik ben een leek op dit gebied, maar heb wel geprobeerd om me zo goed mogelijk in te lezen op dit gebied. Ik zal uiteindelijk fotoshoots willen maken in een eigen (tot nu toe amateuristische) studio.Ik denk dat vooral bij een fotoshoot donkere foto's daar gemaakt zullen worden. Ik houd namelijk van donkere settings. Maar, ik wil dat mijn camera ook in een lichte setting behoorlijk presteert. Bijvoorbeeld op vakantie.
Wat is je beschikbare budget?
600 - 700 Euro .Als er wat duurdere of goedkopere alternatieven zijn ben ik daartoe bereid om mijn budget te veranderen, mits het echt een betere invulling is die overeenkomt naar mijn wensen. Of dat jullie aanmerkingen hebben die zorgen voor een een verhoging van mijn budget. Ik ben dan wel op dit moment een beginner in fotografie, maar ik wil er goed in worden. Als journalist moet ik kwaliteit kunnen leveren, maar ook als fotograaf van bijvoorbeeld modellen wil ik gewoon echt goed worden zonder meteen een andere camera te moeten kopen alleen voor alleen dat.
Als jullie ook tips hebben voor een journalist qua accessoires. Ik ben benieuwd
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Ik weet niet eens wat objectieven zijn. Ik ga er vanuit dat het lenzen zijn, maar ik ben ik een leek op dit gebied. Omdat ik journalistiek studeer krijg ik er les in. Daarom moet ik ook een goede camera hebben.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Eigenlijk zou ik alle categorieën wel willen fotograferen, maar dat wordt volgens mij aardig moeilijk. Ik vind fotografie reuze interessant. Ik zal mijn camera voor een zo breed mogelijk scala van momenten willen gebruiken. Maar op dit moment heb ik mijn toekomstige camera voornamelijk nodig voor fotoshoots van personen (vaak met weinig licht), het FILMEN van gebeurtenissen(soms snel, en soms stil), maar soms ook gewoon voor de dagelijkse foto's zoals op vakantie. "Filmen' heb ik in hoofdletters gezet omdat dat toch echt een belangrijk deel is van mijn vakgebied. Als ik beter geen DSLR kan gebruiken, vertel me dat dan, want ik weet er niet veel van. Als ik wel gewoon mijn filmpjes kan maken in Full HD dan zou het ook erg handig zijn als ik een externe universele microfoon zou kunnen aansluiten. Daarbij wil ik natuurlijk niet het geluid hebben in mijn opname van de lens die aan het focussen is.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ik moet perfecte filmpjes kunnen afleveren met deze camera, maar ook perfecte foto's. Soms moet ik ook bewegen tijdens deze video's. Ik zal natuurlijk een statief kopen, maar het komst helaas vaak voor tijdens journalistieke bezigheden dat alles even snel moet. Een gyroscoop om de camera stabiel te houden zit er nog niet, dit is namelijk vrij prijzig(of niet?). Daarvoor moet ik echt wel professioneel bezig zijn. Alleen al deze camera kopen is voor een student een relatief grote uitgave. Is een DLSR btw goed genoeg om mee te filmen?
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Al het bovenstaande komt mij enorm onbekend voor, behalve de bouwkwaliteit. Natuurlijk wil ik dat de bouwkwaliteit goed is. Ik koop er sowieso een beschermende tas bij, maar bij het nemen van gewaagde foto's verwacht ik wel dat bij een val de camera nog in in orde is.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik denk dat ik genoegen neem bij een standaard kit-lens(tell me if i'm wrong). Ik zou ook niet weten wat voor een andere lens ik zou moeten kopen..
Ik zag zag bij de mediamarkt een camera van Nikon. Een D5300. Dat leek mij een goede optie. Maar de mediamarkt is ook niet alles. Daarom vraag ik het jullie.
NIKON D5300 Body + AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5 - 5.6G VR Zwart
Of hebben jullie andere alternatieve of tips?
Alvast heel erg bedankt DeJoostNL