Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Die wifidongle met smartphone lijkt mij een stuk onhandiger dan een kantelbaar scherm. Het is nogal een gehannes als je die dongle in de camera moet doen en een verbinding opzetten met je telefoon omdat je even een foto wilt nemen uit een andere hoek. Met het kantelbare schermpje ben je veel sneller.bobcom schreef op maandag 06 januari 2014 @ 10:13:
"Test" is geen garantie - afgezien daarvan, zelfs bij 20000 clicks/jr is 100000 clicks 5 jaar schieten. Tilt/flip schermpje is makkelijk, vooral bij "neus-op-de-grond" macro's - maar met de d3200 kun je met een Wu 1a dongeltje van ook €70 je smartphone als remote schermpje / ontspanner gebruiken: is nog makkelijker. En die extra pixels zijn idd. handig voor wat extra cropvermogen.
productreview: Sony NEX-3NL + 16-50mm f/3.5-5.6 OSS Zwart review door Malfoi
(Ik zie dat zelf wat zonniger in. Dongletje is besteld - afaik kwestie van inpluggen, contact maken met je smartphone en de phone herkent de cam. Maar meer volgt als dingeltje binnen en geprobeerd is)Kwintessens schreef op maandag 06 januari 2014 @ 13:27:
[...]
Die wifidongle met smartphone lijkt mij een stuk onhandiger dan een kantelbaar scherm. Het is nogal een gehannes als je die dongle in de camera moet doen en een verbinding opzetten met je telefoon omdat je even een foto wilt nemen uit een andere hoek. Met het kantelbare schermpje ben je veel sneller.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Graag voorbeeldfoto's plaatsen in je review. Eventueel met een linkje naar een set op flickr (of wat je ook gebruikt). Dat versterkt je oordeel over kleuren en dergelijke. De 16-50 heeft overigens een paar slechte optische eigenschappen: veel ca, veel vervorming in de raw bestanden (wat dus gecorrigeerd moet worden ten koste van de kwaliteit), veel vignettering (wat ook gecorrigeerd moet worden) en de scherpte op kleine brandpuntsafstanden is aan de randen echt onder de maat.Malfoi schreef op maandag 06 januari 2014 @ 13:48:
Voor diegenen die nog twijfelen over een NEX-3N, ik heb gisteren een review geplaatst, na de camera een maand in gebruik te hebben.
productreview: Sony NEX-3NL + 16-50mm f/3.5-5.6 OSS Zwart review door Malfoi
Dus als jij foto's hebben die dat tegenspreken, graag laten zien in je review. Je doet namelijk een review van camera en lens.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Als ik het geld had, had ik het gedaanScaptic schreef op maandag 06 januari 2014 @ 08:39:
[...]
Als je "veel fotografie" gaat doen, kun je beter voor de D7100 gaan, aangezien deze getest is op 150000 sluiterbewegingen in plaats van 100000...

Dit kan misschien wel waardeloos zijn, maar wij komen van een tien jaar oude handycam van sony af, dus dit zal toch altijd wel beter zijn hoop ik?Kwintessens schreef op zondag 05 januari 2014 @ 22:57:
[...]
Ja, maar die EVF schijnt knap waardeloos te zijn. Hij heeft een zeer lage resolutie (230.000 pixels) en een slechte vergroting.
Verwijderd
Dat is maar de vraag, maar jij kan het opzoeken met het typenummer van de handycam.erikitweakt schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:43:
[...]
Dit kan misschien wel waardeloos zijn, maar wij komen van een tien jaar oude handycam van sony af, dus dit zal toch altijd wel beter zijn hoop ik?
Ik las de reactie van Kwintessens en ik schrok er best wel van. Ikzelf heb de VF-2, een EVF uit 2010 en die heeft er volgens mij al 1.440.000 Ik ben daar tevreden over, maar dat lijkt me anno 2014 toch wel het minimale wat je mag verwachten op een nieuwe camera.
Ik heb het serie nummer nu niet bij de hand, maar ik kan wel vertellen dat die nog op bandjes werkt.Verwijderd schreef op maandag 06 januari 2014 @ 17:02:
[...]
Dat is maar de vraag, maar jij kan het opzoeken met het typenummer van de handycam.
Ik las de reactie van Kwintessens en ik schrok er best wel van. Ikzelf heb de VF-2, een EVF uit 2010 en die heeft er volgens mij al 1.440.000 Ik ben daar tevreden over, maar dat lijkt me anno 2014 toch wel het minimale wat je mag verwachten op een nieuwe camera.
Ik heb me vergist, het lcd heeft 230.000 pixels, de zoeker zelfs nog minder, ongeveer 210.000. Dat is echt niet meer van deze tijd. Als ik een beetje rondlees in wat reviews, blijft me vooral bij dat de sensor en de batterijduur goed zijn, en de rest is flut. Trage AF, slechte zoeker, slechte lcd, slechte bouwkwaliteit. Alles zo goedkoop mogelijk. Ik zou verder kijken.erikitweakt schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:43:
[...]
Dit kan misschien wel waardeloos zijn, maar wij komen van een tien jaar oude handycam van sony af, dus dit zal toch altijd wel beter zijn hoop ik?
Misschien moet je eens zoeken of je nog ergens een Nikon V1 op de kop kunt tikken. Op MP zie ik een fotohandel die ze nog aanbiedt voor 299, nieuw in doos. Die heeft supersnelle AF, ook tijdens filmen. Goede beeldkwaliteit en een goede zoeker. Bovendien is hij mooi van formaat en stevig qua bouw. Je levert wel in op megapixels en sensorgrootte, 10 MP en 1 inch sensor.
[ Voor 22% gewijzigd door Kwintessens op 06-01-2014 23:25 ]
De reden voor aanschaf; vakantie naar Maleisië. Ik wil daar graag mooie foto's maken. Momenteel beschik ik al over een Sony Cybershot HX20V welke fantastisch mooie films (en ook wel foto's) maakt. Echter wil ik foto's waarbij je kunt zien dat het met een dSLR gemaakt is (scherpte/diepte etc.).
Ik twijfel tussen de 600D en 1100D. Foto kwaliteit moet nagenoeg het zelfde zijn wat ik las. De 600D heeft alleen wat meer MP. Handig voor afdruk op posters, al zal de 1100D vast ook nog wel goed lijken op a3 formaat?
Verder wil ik toch wel graag 2 lenzen erbij en kwam ik dus uit op de http://tweakers.net/price...ii-+-75-300-dc-zwart.html
Qua budget komt dit toestel wat beter uit, de 600D met dubbele lenskit is wat duurder.
Filmen doe ik toch met de Sony, ivm autofocus tijdens filmen en hogere resolute/fps.
Wat nu... 600D of 1100D?
Professioneel Heftruck Syndroom
Waarom Canon?NeFoRcE schreef op maandag 06 januari 2014 @ 23:23:
Ik zit met een zwaar twijfelgevoel. En wel tussen de 600D en 1100D.
De reden voor aanschaf; vakantie naar Maleisië. Ik wil daar graag mooie foto's maken. Momenteel beschik ik al over een Sony Cybershot HX20V welke fantastisch mooie films (en ook wel foto's) maakt. Echter wil ik foto's waarbij je kunt zien dat het met een dSLR gemaakt is (scherpte/diepte etc.).
Ik twijfel tussen de 600D en 1100D. Foto kwaliteit moet nagenoeg het zelfde zijn wat ik las. De 600D heeft alleen wat meer MP. Handig voor afdruk op posters, al zal de 1100D vast ook nog wel goed lijken op a3 formaat?
Verder wil ik toch wel graag 2 lenzen erbij en kwam ik dus uit op de http://tweakers.net/price...ii-+-75-300-dc-zwart.html
Qua budget komt dit toestel wat beter uit, de 600D met dubbele lenskit is wat duurder.
Filmen doe ik toch met de Sony, ivm autofocus tijdens filmen en hogere resolute/fps.
Wat nu... 600D of 1100D?
Goed gevoel bij, goede ervaring mee, huge community en fora, gewoon een prima degelijk merk. imo....
Ik vraag het omdat Nikon en Canon erg vergelijkbaar zijn en je jouw keuzemogelijkheden wel erg beperkt als je alleen naar Canon kijkt.NeFoRcE schreef op maandag 06 januari 2014 @ 23:28:
[...]
Goed gevoel bij, goede ervaring mee, huge community en fora, gewoon een prima degelijk merk. imo....
En waarom een spiegelreflex en geen systeemcamera? Die leveren hetzelfde resultaat (sensoren zijn vaak even groot als in spiegelreflexen) maar zijn vaak lichter en kleiner en daarom makkelijker om op vakantie mee te nemen.
Al eens in een winkel een aantal camera's vastgehouden om te weten of ze lekker in de hand liggen?
Dat is een goede. Systeemcamera's heb ik me nog niet echt in verdiept. M'n zus heeft een fijne dSLR en op m'n werk hebben we een fotograaf die dat ook heeft. De foto's van beide zijn verbluffend en het gevoel van dSLR spreekt mij gewoon erg aan. Het karakteristieke 'klik' geluidje, de scherptediepte etc. Heb je dit wel bij een systeemcamera?Kwintessens schreef op maandag 06 januari 2014 @ 23:34:
[...]
Ik vraag het omdat Nikon en Canon erg vergelijkbaar zijn en je jouw keuzemogelijkheden wel erg beperkt als je alleen naar Canon kijkt.
En waarom een spiegelreflex en geen systeemcamera? Die leveren hetzelfde resultaat (sensoren zijn vaak even groot als in spiegelreflexen) maar zijn vaak lichter en kleiner en daarom makkelijker om op vakantie mee te nemen.
Al eens in een winkel een aantal camera's vastgehouden om te weten of ze lekker in de hand liggen?
@universal creations:
Filmen ga ik niet doen, 720p wil ik niet in filmen, en mede doordat er geen stabilisatie in zit vind ik dit niet erg fijn. Foto's schieten zonder stabilisatie zal al met al niet zo'n groot probleem zijn denk ik. Heb een redelijk vaste hand, en anders is er de statief. Voor snelle actiefoto's pak ik toch de HX20V denk ik.
Budget is ongeveer 500 euro incl (twin)lens...
Maar optisch is de 75-300 niet zo goed. De 55-250 IS kan je beter kiezen.
Kortom deze kit? pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II + EF-S 55-250mm IS ZwartUniversal Creations schreef op maandag 06 januari 2014 @ 23:44:
De 600D kan trouwens wel in 1080p filmen. Daarnaast gok ik dat 720p met de 1100D er beter uitziet dan de HX20V op 1080p.
Maar optisch is de 75-300 niet zo goed. De 55-250 IS kan je beter kiezen.
Komend weekend ben ik in Den Haag. Ik zal daar eens even rondkijken en er wat meer in verdiepen.
De fotografiemogelijkheden inclusief het spelen met scherptediepte zijn gelijk. De typische klik hoor je ook bij de meeste systeemcamera's, omdat ze bijna allemaal gebruik maken van een mechanische sluiter. Bij een spiegelreflex hoor je ook nog het op en neer klappen van de spiegel. Dat hoor je niet bij systeemcamera's omdat die geen spiegel hebben. Vandaar dat ze ook wel 'mirrorless' worden genoemd.NeFoRcE schreef op maandag 06 januari 2014 @ 23:41:
[...]
Dat is een goede. Systeemcamera's heb ik me nog niet echt in verdiept. M'n zus heeft een fijne dSLR en op m'n werk hebben we een fotograaf die dat ook heeft. De foto's van beide zijn verbluffend en het gevoel van dSLR spreekt mij gewoon erg aan. Het karakteristieke 'klik' geluidje, de scherptediepte etc. Heb je dit wel bij een systeemcamera?
Ik vind dpreview een goede site om je verder te verdiepen in de verschillende camera's en merken. Elk merk heeft zijn voor- en nadelen, zowel qua spiegelreflexen als systeemcamera's.
Aan de andere kant zie ik steeds meer nitwits met DSLR's lopen, die denken dat een grotere camera ook mooiere foto's oplevert en die echt totaal niet begrijpen wat ze vasthebben en er vaak ook totaal geen interesse in hebben. Groter = beter denken deze mensen, maar dat gaat bij fotocamera's per definitie niet op. Mensen lijken maar niet te kunnen begrijpen dat elke camera een compromis is. Het is een flauw stokpaardje van me, maar het is niet anders.
Ik heb mijn rugzak met DSLR apparatuur ingeruild voor een panasonic G5 met lekkere lichte en kleine lenzen en mijn fotografie is er op vooruit gegaan, ook al was mijn vorige apparatuur (puur objectief en pixelpeepend gezien) gewoon beter. Ik heb mijn camera vaker bij, laat mijn macrolens minder vaak thuis en heb nu in een VEEEEEEEL kleinere en lichtere tas ook ruimte voor niché producten zoals een fisheye-lens.
Mis ik niets aan mijn DSLR? Nee, heel af en toe zou ik iets meer controle over scherptediepte willen, maar omgaan met beperkingen brengt ook weer creatieve mogelijkheden met zich mee. Geldt dat voor iedereen? Nee. Er zin absoluut mensen die doodongelukkig zouden worden van de switch die ik gemaakt heb en daar heb ik respect voor.
Het gaat niet om het hebben van het beste van het beste. Het gaat om het hebben van de apparatuur die je nodig hebt. Daarom is het niet verstandig om maar wat te kopen, maar om je eerst uitgebreid te verdiepen in wat je nu eigenlijk met je camera wilt en welke offers (financieel, gewicht, lenzen wisselen, learning curve, omvang apparatuur) je wilt brengen voor de foto's (en tegenwoordig video's) die je nodig acht.
Ik durf wel te stellen dat meer dan de helft van de DSLR bezitters (en zeker de mensen die er NU één aanschaffen) beter af zouden zijn met een systeemcamera, of zelfs een high-end compact camera. Ik dur zelfs te stellen dat een heel groot deel van de DSLR/systeemcamera kopers al hun fotografische wensen zouden kunnen vervullen met een goede compact camera, omdat ze toch maar 10% van de mogelijkheden van hun apparatuur willen begrijpen.
[ Voor 12% gewijzigd door Hoppa! op 07-01-2014 09:31 ]
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Ik ben het bijna helemaal eens met je betoog, maar ik hoop juist dat iedereen zoveel mogelijk heel duur spul koopt, zodat dat een keer goedkoper wordtHoppa! schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 09:27:
Ik begrijp best dat de karakteristieken van een DSLR aanspreken. Het heeft allemaal wel iets romantisch, die geluidjes, het opklappen van de spiegel. Om maar niet te spreken van het feit dat je gewoon een groot indrukwekkend apparaat vast hebt wat op veel mensen indruk maakt.
Aan de andere kant zie ik steeds meer nitwits met DSLR's lopen, die denken dat een grotere camera ook mooiere foto's oplevert en die echt totaal niet begrijpen wat ze vasthebben en er vaak ook totaal geen interesse in hebben. Groter = beter denken deze mensen, maar dat gaat bij fotocamera's per definitie niet op. Mensen lijken maar niet te kunnen begrijpen dat elke camera een compromis is. Het is een flauw stokpaardje van me, maar het is niet anders.
Ik heb mijn rugzak met DSLR apparatuur ingeruild voor een panasonic G5 met lekkere lichte en kleine lenzen en mijn fotografie is er op vooruit gegaan, ook al was mijn vorige apparatuur (puur objectief en pixelpeepend gezien) gewoon beter. Ik heb mijn camera vaker bij, laat mijn macrolens minder vaak thuis en heb nu in een VEEEEEEEL kleinere en lichtere tas ook ruimte voor niché producten zoals een fisheye-lens.
Mis ik niets aan mijn DSLR? Nee, heel af en toe zou ik iets meer controle over scherptediepte willen, maar omgaan met beperkingen brengt ook weer creatieve mogelijkheden met zich mee. Geldt dat voor iedereen? Nee. Er zin absoluut mensen die doodongelukkig zouden worden van de switch die ik gemaakt heb en daar heb ik respect voor.
Het gaat niet om het hebben van het beste van het beste. Het gaat om het hebben van de apparatuur die je nodig hebt. Daarom is het niet verstandig om maar wat te kopen, maar om je eerst uitgebreid te verdiepen in wat je nu eigenlijk met je camera wilt en welke offers (financieel, gewicht, lenzen wisselen, learning curve, omvang apparatuur) je wilt brengen voor de foto's (en tegenwoordig video's) die je nodig acht.
Ik durf wel te stellen dat meer dan de helft van de DSLR bezitters (en zeker de mensen die er NU één aanschaffen) beter af zouden zijn met een systeemcamera, of zelfs een high-end compact camera. Ik dur zelfs te stellen dat een heel groot deel van de DSLR/systeemcamera kopers al hun fotografische wensen zouden kunnen vervullen met een goede compact camera, omdat ze toch maar 10% van de mogelijkheden van hun apparatuur willen begrijpen.
Klopt, Zelf een beginnende speler. Maar het gaat al aardig lekker en wil niet meer terug naar een point en shoot camera'tje.
Als je er maar in verdiept en er uren in steekt. Maar dat is wat de meeste mensen dus niet doen.
[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 07-01-2014 11:29 ]
ora et labora
Hoewel ik zeker geen warme gevoelens koester jegens de Sony NEX camera's, kun je ze niet verwijten dat ze erg slecht presteren bij weinig licht. Dus als het voornamelijk de 'nacht'foto's zijn die je tegenvielen, dan denk ik dat je of met usererror te maken hebt, of je verwachtingen van de mogelijkheden van een digitale sensor moet bijstellen.Amaze86 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 10:51:
Wat raden jullie mij aan Nikom D3200 of D5200,zal vooral gebruikt worden om vakantiefoto's,verjaardagen,auto's,natuur (vooral bergen) Heb zelf een sony nex 5r gehad maar de kwaliteit viel mij tegen (vooral nachtfoto's die minder waren).
Er van uit gaande dat je alles goed doet en het optimale uit je NEX 5 hebt gehaald en je wilt toch echt een grote stap maken in het produceren van foto's bij weinig licht, dan kun je eigenlijk alleen naar een Fullframe camera. De Nikons die je noemt presteren nauwelijks beter (als ze al beter zijn) in slecht licht als de NEX 5. Er zijn geen APS-C's die echt noemenswaardig beter presteren, het is allemaal zeer vergelijkbaar met elkaar. Je wint hooguit één stop bruikbare ISO-waarde binnen het APS-C sensor gebied.
Nu ben ik op zoek naar de goedkoopste aanbieder. In de EU vind ik hem het goedkoopste aan 522 euro bij Topdeals.
Nu zie ik op Ebay een verkoper uit Japan, die hem aanbied aan 461 euro incl verzending. Het is een zogenaamde "topverkoper"met 100% positieve feedback, dus dat ziet er goed uit.
Toch wil ik eens vragen of jullie ervaring hebben met het kopen van Gear op ebay?
Verwijderd
Als ik je een tip mag geven. Wacht even de komende week af. Naar alle waarschijnlijkheid worden er weer nieuwe Olympus camera's aangekondigd en dat kan wel eens een positieve invloed hebben op de prijs van de huidige camera's.d--amo schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 11:54:
Ik ben op zoek naar een Olympus E-PL5 camera.
Nu ben ik op zoek naar de goedkoopste aanbieder. In de EU vind ik hem het goedkoopste aan 522 euro bij Topdeals.
Nu zie ik op Ebay een verkoper uit Japan, die hem aanbied aan 461 euro incl verzending. Het is een zogenaamde "topverkoper"met 100% positieve feedback, dus dat ziet er goed uit.
Toch wil ik eens vragen of jullie ervaring hebben met het kopen van Gear op ebay?
Ik heb ooit eens een compactcamera gekocht vanaf ebay (Een Olympus refurb, je zou eens kunnen kijken naar http://www.ebay.nl/usr/olympusmarket) en dat ging goed. Duurde wel lang...
Zoals hierboven al wordt aangegeven; dat ligt dan aan jou. De 5r heeft een van de beste sensoren op APS-c formaat van het moment, dus overstappen naar een andere camera met een zelfde sensor formaat zal je probleem niet oplossen. Ik denk dat je je geld beter uit kunt geven aan een boek of cursus.Amaze86 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 10:51:
Wat raden jullie mij aan Nikom D3200 of D5200,zal vooral gebruikt worden om vakantiefoto's,verjaardagen,auto's,natuur (vooral bergen) Heb zelf een sony nex 5r gehad maar de kwaliteit viel mij tegen (vooral nachtfoto's die minder waren).
Mocht je toch denken dat een nieuwe camera de manier is om betere foto's te maken dan is de D5200 beter, maar dat is logisch wat die is ook duurder.....
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Die laatste regel corrigeer ik rustig naar 1/3 stop ofzo. Als je gewoon met onbewerkte raws aan de slag gaat, presteren al die aps-c sensoren hetzelfde bij hogere iso's.Hoppa! schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 11:27:
[...]
Hoewel ik zeker geen warme gevoelens koester jegens de Sony NEX camera's, kun je ze niet verwijten dat ze erg slecht presteren bij weinig licht. Dus als het voornamelijk de 'nacht'foto's zijn die je tegenvielen, dan denk ik dat je of met usererror te maken hebt, of je verwachtingen van de mogelijkheden van een digitale sensor moet bijstellen.
Er van uit gaande dat je alles goed doet en het optimale uit je NEX 5 hebt gehaald en je wilt toch echt een grote stap maken in het produceren van foto's bij weinig licht, dan kun je eigenlijk alleen naar een Fullframe camera. De Nikons die je noemt presteren nauwelijks beter (als ze al beter zijn) in slecht licht als de NEX 5. Er zijn geen APS-C's die echt noemenswaardig beter presteren, het is allemaal zeer vergelijkbaar met elkaar. Je wint hooguit één stop bruikbare ISO-waarde binnen het APS-C sensor gebied.
Verder is het proberen te tarten met natuurkunde en dat verlies je
Toch ben ik dat niet helemaal met je eens. Mijn ervaring is dat met name het type ruis, en daarmee de mogelijkheid om het in RAW echt goed te corrigeren, nog wel eens wat verschilt. Maar inderdaad, in RAW zijn die verschillen echt kleiner dan wanneer je de out-of-camera JPG pakt. Maar gelet op de aard van de vraag ging ik er even vanuit dat Amaze86 geen ervaren RAW-bewerker is... ;-)Universal Creations schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 12:48:
[...]
Die laatste regel corrigeer ik rustig naar 1/3 stop ofzo. Als je gewoon met onbewerkte raws aan de slag gaat, presteren al die aps-c sensoren hetzelfde bij hogere iso's.
Verder is het proberen te tarten met natuurkunde en dat verlies je(in het geval van Amaze86)
Hoe dan ook, tot ISO 1600 zijn vrijwel alle merken APS-C en m43 camera's in staat om JPEG's te fabriceren die je rustig kunt afdrukken tot minimaal A4. Daarboven (ISO 3200 en verder) wordt het wat afhankelijk van de JPEG-engine en de agressie van de ruisonderdrukking. Mijn ervaring is dat je dan in ieder geval wel ongeveer een stop verschil hebt tussen de beste en de slechtste jongetjes in de klas.
Mijn ervaring is dat Sony in alle gevallen minimaal mee kan met de beste, maar dat bij extreem hoge ISO's de ruisonderdukking van Sony niet op kan tegen die van bijvoorbeeld Olympus. Maar nogmaals, de verschillen zijn zo klein dat het geen basis kan zijn voor een productkeuze.
Wat is een goede hoek voor landschappen? Zou zo'n 17-85 Canon lens wat zijn? Of moet je daarvoor nog lagere waarden hebben (<17)
Die 1mm scheelt niet zoveel, ik zou persoonlijk voor iets gaan met minder overlap, zoals een 10-22mm, maar is wel iets prijziger. Of wil je echt één lens hebben om mee rond te lopen? Ik heb zelf een 15-85mm.stefijn schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 13:22:
Ik heb een Canon 600D met 18-135 kitlens. Prima allemaal voor op de vakantie, het enige wat ik mis is dat ik met deze lens vaak net een landschap er (met name in de hoogte) niet goed op krijg.
Wat is een goede hoek voor landschappen? Zou zo'n 17-85 Canon lens wat zijn? Of moet je daarvoor nog lagere waarden hebben (<17)
De 15-85 was bij Canon ook mijn favoriete lens, en het verschil tussen 15 en 18 merk je echt wel tijdens de vakantie. Voor wolkenkrabbers in New York (bij wijze van) zou ik echter eerder voor de 10-22 gaan.iBasch schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 13:28:
[...]
Die 1mm scheelt niet zoveel, ik zou persoonlijk voor iets gaan met minder overlap, zoals een 10-22mm, maar is wel iets prijziger. Of wil je echt één lens hebben om mee rond te lopen? Ik heb zelf een 15-85mm.
En anders heeft Sigma een geweldige groothoek voor Canon, ik ben alleen even de brandpuntsafstanden van die lens vergeten.... Veel bejubeld die lens, beter nog dan de 10-22. Iemand? Een paar pagina's terug ging het er nog over.
8-16?Hoppa! schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 13:44:
[...]
De 15-85 was bij Canon ook mijn favoriete lens, en het verschil tussen 15 en 18 merk je echt wel tijdens de vakantie. Voor wolkenkrabbers in New York (bij wijze van) zou ik echter eerder voor de 10-22 gaan.
En anders heeft Sigma een geweldige groothoek voor Canon, ik ben alleen even de brandpuntsafstanden van die lens vergeten.... Veel bejubeld die lens, beter nog dan de 10-22. Iemand? Een paar pagina's terug ging het er nog over.
Dat moet hem zijn. Scoort bijzonder hoog op Photozone.de.
Klinkt goediBasch schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 13:28:
[...]
Die 1mm scheelt niet zoveel, ik zou persoonlijk voor iets gaan met minder overlap, zoals een 10-22mm, maar is wel iets prijziger. Of wil je echt één lens hebben om mee rond te lopen? Ik heb zelf een 15-85mm.
Ik wil graag inderdaad met één lens lopen, ik vind de camera al genoeg zeulen. Die kitlens kan ik dan gebruiken voor specifieke dingen, whalewatchtrip of zo. Voor net wat meer zoom (135mm is toch wel voldoende voor mij) en dan is de grote hoek minder belangrijk. Maar doorgaans zijn het toch landschapsfoto's.
Eens op marktplaats kijken.. hmm...weinig te krijgen en goeiekoop is anders
[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 07-01-2014 14:23 ]
Bedankt voor de tip.Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 12:02:
[...]
Als ik je een tip mag geven. Wacht even de komende week af. Naar alle waarschijnlijkheid worden er weer nieuwe Olympus camera's aangekondigd en dat kan wel eens een positieve invloed hebben op de prijs van de huidige camera's.
Ik heb ooit eens een compactcamera gekocht vanaf ebay (Een Olympus refurb, je zou eens kunnen kijken naar http://www.ebay.nl/usr/olympusmarket) en dat ging goed. Duurde wel lang...
Ik zie net dat Olympus nieuwe compacts gelanceerd heeft op CES. Geen vermelding van de PEN serie.. Kan het zijn dat ze deze alsnog lanceren gedurende CES?
Ik ben gister de D3200 wezen testen voor de 2e x, nu een eigen sd kaartje meegenomen en samples genomen, in zowel raw als jpeg ( fine ) En ik moet zeggen dat ik ook het draaiende scherm niet mis. Ook nog de d5200 geprobeerd vanwege het draaiende scherm, de d5100 was niet meer verkrijgbaar bij desbetreffende winkel vandaar.. maar met de d5200 geen enkel moment behoefte gehad aan live view. En heb toch een aardig half uurtje met beide camera's staan spelen.Sj44k13 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 06:54:
Ik heb zelf de d3200 en mis het draaiende scherm totaal niet. Ik gebruik dan ook bijna nooit live view. Live view gaat alleen aan als ik anders moet bukken of zo of als ik er camera aan een 'noob' geef om een foto te maken.
De 24mp gebruik ik juist wel, want daar kan je lekker mee croppen, bijvoorbeeld als je een vogel heb gefotografeerd.
Wat fijn is aan raw dat je naderhand de meeste ruis er wel uit hebt, op iso 1600 heb ik dan ook mooie scherpe fotos op 100% crop zonder de foto aan te tasten qua beeld.
Daarom heb ik mijn zinnen gezet op de D3200 en kan ik em als het goed is over een paar weekjes bestellen! Ik zal morgen de set met aantal sample shots plaatsen ( raws omgezet naar jpeg in lightroom waarvan 2 fotos enkel de exposure is aangepast )
Bedankt
JV
Verwijderd
Graag gedaan.d--amo schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 23:02:
[...]
Bedankt voor de tip.
Ik zie net dat Olympus nieuwe compacts gelanceerd heeft op CES. Geen vermelding van de PEN serie.. Kan het zijn dat ze deze alsnog lanceren gedurende CES?
Ik heb helaas nog geen nieuwe aankondigingen van Olympus voorbij zien komen van de CES. Heb je misschien een linkje? En als dat zo is heb ik eigenlijk geen idee of er later nog een presentatie is oid waar nieuwe PEN's worden aangekondigd.
Na een beetje onderzoek ben ik de Canon EOS M en de Sony NEX-3NL tegen gekomen en dit lijken me wel leuke modellen.
Weten jullie nog camera's die ook voor dit doel geschikt zijn en eventueel kan overwegen? Of is het misschien beter om in een hoogwaardige compact camera te investeren?
de Fuji X10japie06 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:17:
Voor mijn moeder ben ik op zoek naar een nieuwe camera. Ze heeft nu een panasonic point-en-click ding maar die is een beetje aan het einde van zijn latijn. Ze wil een spiegelreflex omdat "die zo mooie foto's maken" maar met een budget van rond de €350 zat ik meer aan een instapmodel systeem camera te denken. Ze zal het namelijk voornamelijk gebruiken voor huis-tuin en keuken foto's en voor op vakantie. Hoogst waarschijnlijk zal ze niet aan de haal gaan met verschillende lenzen etc. dus vandaar dat ik aan een systeem camera dacht. Filmen is niet heel belangrijk, maar wel fijn als het kan.
Na een beetje onderzoek ben ik de Canon EOS M en de Sony NEX-3NL tegen gekomen en dit lijken me wel leuke modellen.
Weten jullie nog camera's die ook voor dit doel geschikt zijn en eventueel kan overwegen? Of is het misschien beter om in een hoogwaardige compact camera te investeren?
Is wat oudere camera maar voor casual gebruik erg goed, compact, zoom, erg goede resultaten, en ruim binnen budget.
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Verwijderd
pricewatch: Olympus PEN E-PM2 + M.Zuiko D 3,5-5,6/14-42 II R Zwart
Sony RX100, Canon G16, Canon G1X of elke andere compactcamera met een grote sensor. Dit zijn ze zo'n beetje allemaal:japie06 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:17:
Voor mijn moeder ben ik op zoek naar een nieuwe camera. Ze heeft nu een panasonic point-en-click ding maar die is een beetje aan het einde van zijn latijn. Ze wil een spiegelreflex omdat "die zo mooie foto's maken" maar met een budget van rond de €350 zat ik meer aan een instapmodel systeem camera te denken. Ze zal het namelijk voornamelijk gebruiken voor huis-tuin en keuken foto's en voor op vakantie. Hoogst waarschijnlijk zal ze niet aan de haal gaan met verschillende lenzen etc. dus vandaar dat ik aan een systeem camera dacht. Filmen is niet heel belangrijk, maar wel fijn als het kan.
http://www.dpreview.com/p...dyType=LargeSensorCompact
Als ze niet met lenzen wil gaan zeulen of wisselen is er geen enkele reden om een spiegelreflex of systeemcamera te kopen. Zo simpel is het gewoon. De objectieven in de high-end compactcamera's zijn vaak van betere kwaliteit dan de kitlenzen op instap spiegelreflexen of systeemcamera's. En haar argument klopt niet, die camera's maken geen mooiere foto's. Ze stellen je in de gelegenheid om beter te leren om zelf mooiere foto's te maken. Maar als je niet weet wat je doet, worden foto's met een spiegelreflex niet mooier, eerder het tegendeel is waar...
De beste keuze zou een compact zijn met een APS-C sensor, dan heeft ze hetzelfde sensorformaat als een instap spiegelreflex, maar die zijn weer wat boven budget.
Alle compactcamera's met grote sensor (1" of groter): http://tweakers.net/categ...NDQWElHKTexAswxMlCqra0FAA
Bedankt, ik zal me gaan verdiepen in compact camera's APS-C sensors. Ik weet zelf ook wel dat ze niks heeft aan een dslr,vandaar dat ik eerst aan een systeem camera dacht.Hoppa! schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:41:
[...]
Sony RX100, Canon G16, Canon G1X of elke andere compactcamera met een grote sensor. Dit zijn ze zo'n beetje allemaal:
http://www.dpreview.com/p...dyType=LargeSensorCompact
Als ze niet met lenzen wil gaan zeulen of wisselen is er geen enkele reden om een spiegelreflex of systeemcamera te kopen. Zo simpel is het gewoon. De objectieven in de high-end compactcamera's zijn vaak van betere kwaliteit dan de kitlenzen op instap spiegelreflexen of systeemcamera's. En haar argument klopt niet, die camera's maken geen mooiere foto's. Ze stellen je in de gelegenheid om beter te leren om zelf mooiere foto's te maken. Maar als je niet weet wat je doet, worden foto's met een spiegelreflex niet mooier, eerder het tegendeel is waar...
De beste keuze zou een compact zijn met een APS-C sensor, dan heeft ze hetzelfde sensorformaat als een instap spiegelreflex, maar die zijn weer wat boven budget.
De spiritueel opvolger van de legendarische Sony R1, alleen dan kleiner. En dat zeg ik, terwijl ik doorgaans niets positiefs te melden heb over Sony..... In dat segment zou dit mijn eerste keus zijn. Ik houd alleen te veel van lensjes wisselen en zooi meedragen.
Hij ligt hier in Nederland wel duidelijk boven je zoekprijs van € 350,-.In de VS echter is de RX100 inmiddels incidenteel voor 399 dollar te krijgen tijdens Ebay-aanbiedingen. Als je het juiste moment afwacht kun je hem binnen het budget op de kop tikken, zeker omdat de opvolger (die zijn meerprijs eigenlijk niet echt waard is) nu ook op de markt is.
[ Voor 6% gewijzigd door Hoppa! op 08-01-2014 14:31 ]
Ik heb wat hulp nodig voor mijn eerste dslr.
- Wat is je beschikbare budget? 1.100 euro incl. lens
- Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Neen
- Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Neen
- Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?Ja, ik wil wel een lens hebben die Full Time Manual Focus heeft
- Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
- Overige wensen aan de camera? Grote grip (heb grote handen), 2 instelwieltjes gewenst, degelijk bouwkwaliteit, minimale resolutie is 16mp.
- Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)Wil beginnen met 50mm standaard lens om te leren. Maar op een cropfactor camera wordt dit snel 80mm. Eventueel 35mm lens halen.
- Image Stabilizer niet noodzakelijk.
- Zelf al veel gebruik gemaakt van een compact camera, wil nu de overstap maken naar dslr.
- Heb me al goed ingestudeerd in alle termen en technieken die gebruikt kunnen worden. Maar kan altijd nog wat erbij leren.
- Wil de camera vooral gebruiken om te hobbyen.
- Zat nog te twijfelen over de Canon 50mm f1.8 II en de Canon 50mm f1.4. Maar de eerste blijkt een niet zo mooie bokeh te hebben en de bouwkwaliteit is ook niet bepaald super. De tweede lens heeft problemen met de AF-ring. Blijkt een micro USM ring te hebben die (volgens gebruikers) snel kapot gaat.
- Is wenselijk om een lens erbij te hebben met een EF mount.
Enige suggesties of commentaar?
Graag en dankje!
Ik denk dat je aardig op weg bent. Wel is 50mm op een crop inderdaad wel al een behoorlijk lange brandpuntsafstand. Ik zou het zelf tamelijk irritant vinden in veel situaties als ik er niet ook nog een ander objectief bij zou hebben.Vonkjeb93 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:46:
*verhaal* ;-)
Enige suggesties of commentaar?
Graag en dankje!
Ik zou eerder kiezen voor een hoogwaardig zoomobjectief (standaard 18-55-ish bereik), in combinatie met de 50mm 1.8, of beter nog, de 85mm 1.8 als ik scherpe foto's met een vast brandpunt wil om (bijvoorbeeld) mijn onderwerp te isoleren.
De 17-55 van Canon is erg goed en geeft je bovendien ook nog een redelijke lichtsterkte van 2.8.
[ Voor 29% gewijzigd door Hoppa! op 09-01-2014 14:25 ]
Ik zou eigenlijk wel gewoon een primelens hebben om mee te beginnen. Kun je lekker creatief werken en zoomen met je voetenHoppa! schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 14:19:
[...]
Ik denk dat je aardig op weg bent. Wel is 50mm op een crop inderdaad wel al een behoorlijk lange brandpuntsafstand. Ik zou het zelf tamelijk irritant vinden in veel situaties als ik er niet ook nog een ander objectief bij zou hebben.
Ik zou eerder kiezen voor een hoogwaardig zoomobjectief (standaard 18-55-ish bereik), in combinatie met de 50mm 1.8, of beter nog, de 85mm 1.8 als ik scherpe foto's met een vast brandpunt wil om (bijvoorbeeld) mijn onderwerp te isoleren.
De 17-55 van Canon is erg goed en geeft je bovendien ook nog een redelijke lichtsterkte van 2.8.
Ook zal ik nog even aanpassen dat ik wel per se een EF mount wil hebben, aangezien ik (misschien) later nog over wil stappen naar een FF camera.
Ik vind het zoeken naar prime lenzen maar moeilijk. Heb veel reviews en testen gelezen, maar dan kom ik tot de conclusie dat ze allemaal 'bagger' zijn!

Of je moet meer dan 1.2k overhebben voor een L lens.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Canon EOS 60D Zwart | € 617,- | € 617,- |
1 | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM | € 88,- | € 88,- |
1 | Sigma 30mm F1.4 DC HSM Art (Canon) | € 399,- | € 399,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.104,- |
Tja, hier sluit ik me bij aan. Een 30mm prime is op een APS-C camera per definitie een betere keuze dan een 50mm als je jezelf niet te veel wilt beperken. Ik wist niet dat Sigma een betaalbare lichtsterke 30mm had.Universal Creations schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 14:55:
# Product Prijs Subtotaal 1 Canon EOS 60D Zwart € 617,- € 617,- 1 Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM € 88,- € 88,- 1 Sigma 30mm F1.4 DC HSM Art (Canon) € 399,- € 399,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.104,-
'Zoomen en met je voeten' en lekker creatief zijn met een vast brandpunt is leuk, maar als dat vaste brandpunt te lang is en je hebt geen alternatief bij je, dan is het vooral frustrerend en een garantie voor gemiste foto's.
En voor wat betreft reviews en testen en dat dan alles bagger lijkt.... Je moet een beetje door de beperkingen van een lens heenlezen. De 50mm 1.8 wordt ook vaak afgekraakt, maar je kunt er fantastische foto's mee maken. Elke lens heeft een beperking, het is de kunst om daar mee te leren leven. En geen één prime van Canon is echte bagger.
[ Voor 7% gewijzigd door Hoppa! op 09-01-2014 15:11 ]
- Wat is je beschikbare budget? € 900,- incl lens
- Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nog geen in bezit
- Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) geen specifiek doel
- Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? wel film mogelijkheden gewenst, geen specifieke film-optie-voorkeuren
- Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? geen noodzaak, maar lijkt me wel handig, ook met filmen
- Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? resolutie is niet zo van belang, de voorkeur gaat uit naar een recent model (toekomstbestendig)
- Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) normaal bereik, liever iets meer groothoek dan tele
Nikon D3200 / D5300 (D7100 gaat denk te veel richting professional)
Canon EOS 100D / 700D / 60D
Het lijkt vooral de afweging tussen de D5300 en de 700D te worden (tenzij jullie een van de twee afraden of een ander sterk aanraden natuurlijk).
Wat voor de canon 700D spreekt is het kantelbare schermpje welke een touchscreen is, en hij is bijna 200 euro goedkoper.
Verder spreekt het meeste voor de nikon d5300:
Grotere sensor (is doorgaans betere beeldkwaliteit toch?), iets kleiner en lichter, GPS, 60 fps video en AF tijdens filmen, en een aantal sites noemen betere beeldkwaliteit (zoals iets hogere kleurdiepte, iets hogere dynamic range en minder ruis bij hogere iso).
Morgen gaan we ze bekijken, vasthouden etc. Wellicht geeft de ergonomie/bediening de doorslag, maar van te voren heb ik een aantal vragen:
- De Nikon heeft WiFi, wat zijn voorbeelden van toepassingen van WiFi op een camera?
- Hebben de 39 AF punten van de Nikon t.o.v. de 9 AF punten van de Canon nog meerwaarde voor ons als beginners?
- Waarschijnlijk zal de aankoop incl kit lens zijn, is wellicht de Canon kit lens beter dan de Nikon kit lens of anders om en een rede om toch voor de Canon te kiezen?
- Is de beeldkwaliteit van de Nikon inderdaad beter? De specificaties spreken voor de Nikon maar wat zijn de ervaringen?
- Zijn er verder nog verschillen die ik over het hoofd zie, of aanbevelingen om voor de een of de ander te gaan (of voor bijv. de d3200 of de 100d te gaan)?
P.S. Ik zie hier en daar ook berichten over de nikon d3300 opduiken. Is het de moeite hier op te wachten? We hebben binnenkort wel een gelegenheid waar we de camera voor willen gebruiken, maar daarvoor kunnen we desnoods nog van iemand een goede camera lenen.
De introductieprijs van de D3300 ligt (met vernieuwde kitlens) op 650 dollar, wat hier dus waarschijnlijk 650 euro gaat worden.
Voor die prijs kun je ook een D7000 halen.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Beide camera's hebben gewoon contrast AF tijdens het filmen, volgens mij is de 70D nog steeds de enige DSLR met fase focus tijdens het filmenUniversal Creations schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:38:
Grotere sensor is waar, maar het gaat hier om een mini beetje groter en in de praktijk is daar niets van te merken. De D5300 heeft geen AF tijdens het filmen, de 700D juist wel.
Verwijderd
100d dacht ik ook, maar die is ook van canon. Sony Slt hebben ook PD tijdens het filmen. Verder zijn er weinig dslrs met die functie.Wel veel zonder spiegel, zoals Nikon 1.Roobje schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 17:41:
[...]
Beide camera's hebben gewoon contrast AF tijdens het filmen, volgens mij is de 70D nog steeds de enige DSLR met fase focus tijdens het filmen
ora et labora
Omdat het voor mij meer een mogelijk begin is van een hobby wil ik tweedehands aan gaan schaffen, maar nu kom ik er niet uit.
Wat is je beschikbare budget? € 300,- incl lens, meer is mogelijk maar niet gewenst, liever in fases.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nog geen in bezit
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Nee!
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Geen idee..
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Natuurlijk graag zo toekomstbestendig mogelijk, en omdat ik ook wat wil spelen buiten de auto modus liefst meer dan minder instelwieltjes.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Liefst 50mm, pancake lijkt me ook erg mooi om mee te beginnen.
Ik heb thuis nog oude OM lensen, ik zou het mooi vinden deze ook met een adapter te kunnen gebruiken. Misschien naast een kitlens?
Nu mijn eigen zoektocht zover:
550d,was mijn eerste keus maar onder het mom van de beste camera is degene die je bij je hebt, liever een kleinere.
Panasonic G3: Mooi apparaat, valt al wat goedkoper te vinden. Voor zover ik gelezen heb geen stabilisatie in de body en Olympus wel, maakt dit uit voor legacy lensen?
Olympus PM-1PM-2
Olympus E-P1,P2
Olympus PL-1,PL-2
Bij Olympus zie ik de bomen door het bos niet meer.. Het liefst zou ik mijn zinnen zetten op een model wat voor mij het best is, en dat model in de loop van de tijd van marktplaats of V&A plukken wanneer er een goede tussen staat.
Wie kan mij helpen?
- Wat is je beschikbare budget? 750 +/- Euro (body only)
- Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nikon af-s 18-55mm Kitlens, af Nikon 70-300mm f4-5.6, Nikon Speedlight SB-600
- Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Ik zou graag meer Nachtfotografie willen doen en willen filmen
- Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Filmen is zeker belangrijk, dit is ook 1 van de opties dat ik een nieuwe DSLR wil omdat de D3000 geen videofunctie heeft.
- Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Geen noodzaak. Zou wel fijn zijn.
- Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Het moet uiteraard wel een upgrade zijn van mijn D3000 en ik hij zou 1 stapje proffesioneler moeten zijn dus meer fysieke knoppen voor het instellen
- Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) : Normaal bereik
Echter denk ik dan ook weer dat je achter de feiten aanloopt omdat je eigenlijk een camera koopt die al een paar jaar oud is.
Dus wat raden jullie mij aan qua Nikon? Of zou ik helemaal niet in de Nikon hoek moeten kijken maar ook een ander merk moeten overwegen in verband met mijn voorkeuren van het filmen?
Qua afmetingen (niet qua prijs) zou een Canon 100D een mooie optie zijn. Dan kun je mooi objectieven uitwisselen met je vriendin, en het is een heerlijk compacte spiegelreflex (de kleinste in de handel nu).baumann schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:05:
*knip*
Panasonic G3: Mooi apparaat, valt al wat goedkoper te vinden. Voor zover ik gelezen heb geen stabilisatie in de body en Olympus wel, maakt dit uit voor legacy lensen?
Olympus PM-1PM-2
Olympus E-P1,P2
Olympus PL-1,PL-2
Bij Olympus zie ik de bomen door het bos niet meer.. Het liefst zou ik mijn zinnen zetten op een model wat voor mij het best is, en dat model in de loop van de tijd van marktplaats of V&A plukken wanneer er een goede tussen staat.
Wie kan mij helpen?
Dat gezegd hebbende, een G3 is natuurlijk ook een prachtige camera. Is zijn opvolger (de G5) tweedehands niet al binnen je budget te vinden? Dat is echt een enorme upgrade namelijk.
Voor wat betreft beeldstabilisatie:als je legacy-objectieven wilt gebruiken is stabilisatie in de body wel echt een pré (tenzij het legacy lenzen met ingebouwde stabilisatie zijn, maar dat lijkt me heel sterk...).
Wanneer je nieuwe objectieven gebruikt heeft stabilisatie in de body zijn voor- en nadelen. Helemaal afhankelijk van wie je het vraagt wat je zal worden aangeraden. Hoewel ik zelf een Panasonic G5 heb, zou ik toch graag een camera willen met stabilisatie in de body, het geeft je toegang tot heel veel (met name tele-)objectieven die dan ineens een stuk bruikbaarder worden. Ik heb echter voor de Panasonic gekozen, omdat de videofuncties bij Panny gewoon beter zijn en dat voor mij belangrijk was.
Gezien je wensenlijstje en je budget, is een D7000 inderdaad een hele goede optie. Is inderdaad al een wat oudere camera, maar nog steeds behoorlijk actueel. De D5200/D5300 hebben iets uitgebreidere videomogelijkheden dan de D7000, maar nauwelijks meer instelknoppen en -wieltjes dan de D3x00.Quendo schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:11:
Beste allemaal, na lang zoeken en dubben ben ik denk toch genoodzaakt om jullie hulp te vragen. Ik een aantal jaar gelelden begonnen met DSLR fotografie in combinatie met een Nikon D3000. Echter is nu de tijd voor mij aangebroken om toch 1 stapje omhoog te gaan in het segment.
[...]
Zelf was ik eigenlijk terecht gekomen op de Nikon D5200/ D5300 / D7000. Mijn eigen voorkeur nu staat meer richting de Nikon D7000 omdat dat net een beetje professioneler is er makkelijke te bedienen is als je bijvoorbeeld in manual zit. (Een ander groot voordeel vond ik dat de D7000 beschikt over een scherpstel motor in de body zelf waardoor ik mijn 70-300 lens gewoon met autofocus kan gebruiken i.p.v. manual focus)
Echter denk ik dan ook weer dat je achter de feiten aanloopt omdat je eigenlijk een camera koopt die al een paar jaar oud is.
Dus wat raden jullie mij aan qua Nikon? Of zou ik helemaal niet in de Nikon hoek moeten kijken maar ook een ander merk moeten overwegen in verband met mijn voorkeuren van het filmen?
[ Voor 7% gewijzigd door N14 op 12-01-2014 01:02 ]
De gewone IS, hoezo?Universal Creations schreef op zondag 12 januari 2014 @ 01:01:
Welke kitlens bedoel je dan? De 18-55 STM? Of de gewone IS?
Heb overigens de eerste paar weken ook een Sigma 18-200 f3.5-6.3 DC tot beschikking
Maar is het bijvoorbeeld dan de moeite waard om de de D7000 te nemen + een lens. Of kan ik beter de D7100 halen zodat ik up to date ben?B64 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 22:22:
[...]
Gezien je wensenlijstje en je budget, is een D7000 inderdaad een hele goede optie. Is inderdaad al een wat oudere camera, maar nog steeds behoorlijk actueel. De D5200/D5300 hebben iets uitgebreidere videomogelijkheden dan de D7000, maar nauwelijks meer instelknoppen en -wieltjes dan de D3x00.
Het argument "up to date" zijn vind ik nooit erg sterk. Kijk naar de verschillen in functionaliteit en bepaal of je dat de meerprijs waard vindt. Ook met "oudere" modellen kun je prima plaatjes schieten. Zeker als je een beginner bent is het imo de moeite waard om juist naar het op-één-na nieuwste model te kijken zodat je voor een redelijke prijs een goede camera hebt.Quendo schreef op zondag 12 januari 2014 @ 04:25:
[...]
Maar is het bijvoorbeeld dan de moeite waard om de de D7000 te nemen + een lens. Of kan ik beter de D7100 halen zodat ik up to date ben?
Bedankt voor je informatie! Misschien heb je wel gelijk over die 100d, maar veel objectieven zijn er niet om uit te wisselen.Hoppa! schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:27:
[...]
Qua afmetingen (niet qua prijs) zou een Canon 100D een mooie optie zijn. Dan kun je mooi objectieven uitwisselen met je vriendin, en het is een heerlijk compacte spiegelreflex (de kleinste in de handel nu).
Dat gezegd hebbende, een G3 is natuurlijk ook een prachtige camera. Is zijn opvolger (de G5) tweedehands niet al binnen je budget te vinden? Dat is echt een enorme upgrade namelijk.
Voor wat betreft beeldstabilisatie:als je legacy-objectieven wilt gebruiken is stabilisatie in de body wel echt een pré (tenzij het legacy lenzen met ingebouwde stabilisatie zijn, maar dat lijkt me heel sterk...).
Wanneer je nieuwe objectieven gebruikt heeft stabilisatie in de body zijn voor- en nadelen. Helemaal afhankelijk van wie je het vraagt wat je zal worden aangeraden. Hoewel ik zelf een Panasonic G5 heb, zou ik toch graag een camera willen met stabilisatie in de body, het geeft je toegang tot heel veel (met name tele-)objectieven die dan ineens een stuk bruikbaarder worden. Ik heb echter voor de Panasonic gekozen, omdat de videofuncties bij Panny gewoon beter zijn en dat voor mij belangrijk was.
m4/3 dus, ik ga zeker even naar die G5 kijken! Als stabilisatie wel een pre is, welke van de genoemde oly body's zijn dan aan te raden?
Verwijderd
Olympus PM-1PM-2
Olympus E-P1,P2
Olympus PL-1,PL-2
Dan ligt het een beetje aan je eisen.
De E-PM2 heeft de beste sensor (16MP tegenover 12MP van alle andere die je noemt).
De E-PL1 (zelf gehad) zal ik afraden ivm het gebrek aan draaiwieltjes.
Als je voor IQ (en compactheid) gaat dan zal ik echt de E-PM2 aanraden. Dit gaat wel ten koste van bedieningsmogelijkheden. Aan de andere kant heb je een touchscreen wat ook wel makkelijk kan zijn voor het instellen van het focuspunt.
Erg bedankt voor je informatie, ik denk dat het een pm2 wordt!Verwijderd schreef op zondag 12 januari 2014 @ 13:40:
Als de keuze is tussen deze:
Olympus PM-1PM-2
Olympus E-P1,P2
Olympus PL-1,PL-2
Dan ligt het een beetje aan je eisen.
De E-PM2 heeft de beste sensor (16MP tegenover 12MP van alle andere die je noemt).
De E-PL1 (zelf gehad) zal ik afraden ivm het gebrek aan draaiwieltjes.
Als je voor IQ (en compactheid) gaat dan zal ik echt de E-PM2 aanraden. Dit gaat wel ten koste van bedieningsmogelijkheden. Aan de andere kant heb je een touchscreen wat ook wel makkelijk kan zijn voor het instellen van het focuspunt.
Verwijderd
Een prima keuze. Mooie compacte camera met een goede sensor. Het kitobjectief is zoals alle kitobjectieven niet lichtsterk maar wel razendsnel met focussen. Een druk op het touchscreen (inzien zo gewenst) en hij focust en schiet de foto binnen een fractie van een seconde.baumann schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:46:
[...]
Erg bedankt voor je informatie, ik denk dat het een pm2 wordt!
Vergeleken met de xxD camera's die meerdere kruissensoren hebben, lijkt mij dat de AF van een 6D een beetje karig is met 9 AF-punten waarvan er maar 1 van het kruistype is. Mijn 7D heeft er nl. 19 verspreid over een groot gedeelte maar ik vraag mij af of ik wel volledig gebruik maak van de capaciteiten die een 7D mij biedt. Waarschijnlijk niet.
Ik wil graag naar FF-body maar ben ik niet beter af met een andere camera zoals een 2e hands 5Dmk2 of een nieuwe 5Dmk3, waarvan de laatste wel erg buiten het budget is? De zaken die ik schiet bewegen over het algemeen niet of zeer weinig maar een incidenteel sportevenement is ook wel fijn om te fotograferen.
Het topic 7D vs 5Dmk2 op t.net had ik al doorgelezen maar de vergelijking met de 6D was vrij summier. Diverse video's en reviews gelezen over de 6D én in vergelijking met de 7D/5Dmk3 maar er hangt altijd wel een zure spruitjesreviewlucht aan vast dat de 6D wel ok is maar altijd wordt er weer die opmerking over de AF-unit genoemd.
Als het een beetje meezit tijdens de MM BTW dagen zou je een 6D voor €1321 kunnen krijgen en een 5Dmk3 voor pak hem beet €2130. Een 2e hands 5Dmk2 gaat weg voor rond de 900 a 1100 €.
Wat te doen...

Een 5D3 kan alles, maar daar betaal je dan ook voor.
Als ze die 6D nou eens dezelfde AF hadden gegeven als een 7D (met misschien wat minder AF-punten, of desnoods van een 60/70D) en niet hadden bezuinigd op sommige ergonomische functies, dan was het niet moeilijk geweest. Maar ergens snap ik het wel. Het gewicht is daarentegen wel een voordeel. Dat deze een boven- en onderkant heeft van kunststof is geen argument om direct "nee" te zeggen.
+- €850
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Canon EF-S 18-55mm F 3.5-5.6
Canon EF 55-200/4.5-5.6 II USM
Canon EF 50mm f/1.8 II
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Allround. :-)
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, ik koop een dslr om mee te fotograferen, filmen is een leuke bijzaak.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee.
Overige wensen aan de camera?
Momenteel heb ik een Canon 400D. Oud beestje met bijbehorende kwaaltjes. Ik ben aan het kijken naar een vervanger. Daarbij houd ik in mn achterhoofd dat ik geen hoogstaande glasset heb, dus ik overweeg ook een overstap naar Nikon. Momenteel twijfel ik tussen de 700D en de D5200. Qua specs en gevoel komt de D5200 voor mij iets beter uit de bus. Maar als ik overstap, moet het ook de moeite waard zijn om mijn huidige glasverzameling in te wisselen.
Zou ik voor de D5200 kiezen, overweeg ik om daarbij de Nikon 50mm 1.8, en een Sigma 17-70 2.8-4,5 (tweedehands) aan te schaffen. Daarbij kan ik of een simpele zoomlens (55-200/70-300) aanschaffen, of daarmee wachten en doorsparen voor een kwalitatief beter ding.
De kitlenzenset is ook een optie (18-55 en 55-200), hoewel ik bang ben dat ik daar snel op uitgekeken ben.
Zou ik voor de 700D kiezen, kan ik daarbij mijn huidige verzameling nog gebruiken. Ik heb dan voorlopig een bereik van 18-200 en heb meer tijd om te kijken naar een kwalitatief beter alternatief voor een mooie prijs.
Ik kan wel wat hulp gebruiken om tot een weloverwogen keuze te komen.
Als je een paar posts terug leest zie je dat ik vorige week voor een soortgelijk dilemma stondJoadiw schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:52:
Wat is je beschikbare budget?
...
Ik kan wel wat hulp gebruiken om tot een weloverwogen keuze te komen.
Hope it helps
edit: herschreven voor vergelijking met d5200 ipv d5300
edit2: goed overzicht vergelijking: http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-700D-vs-Nikon-D5200
[ Voor 53% gewijzigd door N14 op 17-01-2014 12:24 ]
Hierbij wat extra info en tips voor je overweging:Quendo schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:11:
Beste allemaal, na lang zoeken en dubben ben ik denk toch genoodzaakt om jullie hulp te vragen. Ik een aantal jaar gelelden begonnen met DSLR fotografie in combinatie met een Nikon D3000. Echter is nu de tijd voor mij aangebroken om toch 1 stapje omhoog te gaan in het segment.Zelf was ik eigenlijk terecht gekomen op de Nikon D5200/ D5300 / D7000. Mijn eigen voorkeur nu staat meer richting de Nikon D7000 omdat dat net een beetje professioneler is er makkelijke te bedienen is als je bijvoorbeeld in manual zit. (Een ander groot voordeel vond ik dat de D7000 beschikt over een scherpstel motor in de body zelf waardoor ik mijn 70-300 lens gewoon met autofocus kan gebruiken i.p.v. manual focus)
- Wat is je beschikbare budget? 750 +/- Euro (body only)
- Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nikon af-s 18-55mm Kitlens, af Nikon 70-300mm f4-5.6, Nikon Speedlight SB-600
- Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Ik zou graag meer Nachtfotografie willen doen en willen filmen
- Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Filmen is zeker belangrijk, dit is ook 1 van de opties dat ik een nieuwe DSLR wil omdat de D3000 geen videofunctie heeft.
- Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Geen noodzaak. Zou wel fijn zijn.
- Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Het moet uiteraard wel een upgrade zijn van mijn D3000 en ik hij zou 1 stapje proffesioneler moeten zijn dus meer fysieke knoppen voor het instellen
- Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) : Normaal bereik
Wat betreft "achterlopen": dat valt heel erg mee, hoor. Je zal in de praktijk weinig verschil merken.
Al je genoemde modellen hebben AF tijdens video. De D5300 presteert daarvan als de betere (snellere). Ik vind de video-AF bij de D7000 te vaak hunten (die moet je echt meer zien als fotocamera). Als je 'serieus' video wil doen met een DSLR, dan is dat zwenkscherm van de D5x00 serie erg handig in de filmpraktijk (zicht op het beeldscherm tijdens camerabewegingen of moeilijke posities).
Je zou de D5300 boven de D5200 moeten verkiezen als je WiFi en GPS wil, want verder zijn die twee best vergelijkbaar.
Alle genoemde modellen hebben ook hetzelfde 39-punten AF-systeem voor fotografie. De D7x00 serie heeft meer (semi)professionele features (weathersealing, dual card slots, etc.) en er valt meer aan te customizen, plus natuurlijk die AF-motor waar je het over had. Zelf vind ik dat kleine zeer energiezuinig LCD-schermpje van de D7x000 bovenop erg handig. Je hebt meer fysieke controls om instellingen te doen zonder het menu nodig te hebben, waardoor hij ook langer meegaat op een accu.
Als je echt heel veel gaat filmen, dan zou je misschien moeten kijken naar dedicated HD-videocamera's. Volgens de Duitse Stiftung Warentest doen die in het algemeen niet of nauwelijks onder voor een consumenten midrange DSLR in videoprestaties. Daarbij hebben videocamera's vaak een aardige zoomlens en is zoomen tijdens filmen vaak onhoorbaar. Bij een DSLR is zoomgeluid per objectief verschillend. De betere videocamera's hadden verrassend genoeg ook een beter kleurbereik en minder kleurafwijking in de videobeelden.
Een conclusie daarbij was dat bij filmen met een DSLR meer voorbereiding en filmervaring nodig is, omdat je de beste resultaten krijgt met handmatige instellingen - een beetje zoals filmen op de set, zeg maar. Videocamera's zijn veel meer 'ready to shoot' en leveren daardoor direct vaak betere resultaten op, handiger voor ongescripte situaties. Maar over je toepassingssituatie kan ik weinig zeggen uiteraard.
Dat heb je verkeerd begrepen. Canon heeft in geen enkele body een ingebouwde focusmotor, die zit in alle gevallen in de lens. Nikon is die overstap aan het maken, maar duurdere bodies hebben over het algemeen nog een focusmotor in de body om de compatibiliteit te behouden met oudere lenzen die geen focusmotor in de lens hebben zitten.N14 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 12:05:
build-in focus motor (dus over het algemeen iets goedkopere lenzen)
Voor alle nieuwe lenzen is er in dit geval dus geen verschil, deze hebben voor zowel Canon als Nikon een focusmotor in de lens.
Daarnaast zou ik bij gelijke prijzen vooral eens kijken welke body het fijnst in de hand ligt (ik vind persoonlijk de D5200 wat fijner in de hand liggen dan een 700D, maar een D7100 of 70D is toch veel fijner) en welke bediening het fijnst lijkt (denk aan layout van de knoppen, menustructuur, e.d.). Voor foto's is de Nikon wat beter. De hoge ISO ruis vind ik vrij lelijk op de Canon 18 MP sensor (die o.a. in de 700D, 60D en 7D zit).
Ah ben ik verkeerd geïnformeerd door de verkoper inderdaad! Hier staat het ook nog verkeerd dan. Wat Googlen geeft verduidelijking (en tweede link bevestigd).henkie196 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:27:
[...]
Dat heb je verkeerd begrepen. Canon heeft in geen enkele body een ingebouwde focusmotor, die zit in alle gevallen in de lens. Nikon is die overstap aan het maken, maar duurdere bodies hebben over het algemeen nog een focusmotor in de body om de compatibiliteit te behouden met oudere lenzen die geen focusmotor in de lens hebben zitten.
Voor alle nieuwe lenzen is er in dit geval dus geen verschil, deze hebben voor zowel Canon als Nikon een focusmotor in de lens.
Daarnaast zou ik bij gelijke prijzen vooral eens kijken welke body het fijnst in de hand ligt (ik vind persoonlijk de D5200 wat fijner in de hand liggen dan een 700D, maar een D7100 of 70D is toch veel fijner) en welke bediening het fijnst lijkt (denk aan layout van de knoppen, menustructuur, e.d.). Voor foto's is de Nikon wat beter. De hoge ISO ruis vind ik vrij lelijk op de Canon 18 MP sensor (die o.a. in de 700D, 60D en 7D zit).
Even beide cameras in de hand nemen is inderdaad aan te raden, ik vond de 700D fijner dan de D5300 (neem aan dat het ongeveer gelijk is aan de D5200), maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Hoge ISO ruis kan ik beamen, die merk zelfs ik als beginner op.
Ik heb vijf jaar geleden eens een Samsung simpele digitale camera gekocht die ik enkel gebruikte voor vakanties.
Nu wil ik een nieuwe camera kopen
't rijtje:
Wat is je beschikbare budget?
Eigenlijk wil ik niet meer uitgeven dan € 200,- evt. op te schroeven richting de € 250,-.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Neen.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee niet specifiek. Babyfoto's binnenshuis / af en toe buitenshuis en voor op vakanties.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nope.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nope.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Hoeft niet te klein te zijn, maar ook weer niet te groot. Type geheugenkaart liefst SDHC.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik denk dat in het begin gewoon standaard voldoende is.
Ik lees al enkele weken mee in dit topic en ik ben wel geïnteresseerd in de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GF5K Zwart. Hij is dan wel wat ouder maar heeft ook een hele grote prijssprong gemaakt.
Is deze voldoende voor mijn doeleinden of hebben jullie misschien alternatieven?
Dank alvast
toettoett
Veel keus is er dan niet (vooral niet onder de 250 Euro), maar wellicht kun je eens naar de Nikon 1 J2 kijken (mits de kleur je aanstaat
Afgezien van de wat mindere AF-snelheid is de Panasonic GF5 geen slechte camera.
Je budget is trouwens wel heel erg beperkt voor een dSLR of ILC, in de PW vind je voor dat geld eigenlijk alleen de GF5, J2 en de Samsung NX1000. Je zou ook eens kunnen kijken op de 2e-hands markt, of naar high-end compacts binnen je budget, zoals een Olympus XZ-1 of XZ-10, Canon S110 of Fujifim X-F1.
Verwijderd
Schattig apparaatje is het trouwens en veel goedkoper dan gelijk presterende compact. Het touchscreen is minder responsive dan dat van een smartphone of de EOS M, maar er zitten ook gewoon knopjes op om dingen te doen.
Verwijderd
Voor het gebruik van Thecola dus een prima cameratje en zo compact dat hij ook zeer gemakkelijk meegaat naar opa en oma en andere gelegenheden.
Thanks! :-) Ik heb de D5200 gisteren in mn handen gehad, het menu is een allereerste keer even goed kijken maar als dat eenmaal bekend is ook appeltje eitje. Het verschil is misschien ook dat ik geen absolute beginner ben, maar een enthousiaste amateur die een jaar of 7 met een 400D heeft rondgelopen. De body voelt fijn en goed te gebruiken, heb me ook niet gestoord aan de interface. Omdat ik bij Canon waarschijnlijk ook nieuwe lenzen zal kopen... is het prijsverschil niet enorm. Ik denk dat het neerkomt op de 50 cashback en de aanschaf van een 50mm 1.8N14 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 12:05:
[...]
Als je een paar posts terug leest zie je dat ik vorige week voor een soortgelijk dilemma stond(zonder een range aan lenzen en de d5300 ipv de d5200). Hier dan maar nogmaals een samenvatting van mijn overwegingen: De D5200 heeft inderdaad waarschijnlijk net een betere beeldkwaliteit, meer megapixels en meer AF punten. Toch heb ik voor de 700D gekozen om de volgende redenen: in jou geval nu nog 50 euro goedkoper (ze zijn ongeveer gelijk in prijs volgens price watch maar t/m 19 januari krijg je nog 50 euro cashback van Canon, in mijn vergelijking was het 240 euro goedkoper, iets groter verschil dus), build-in focus motor (dus over het algemeen iets goedkopere lenzen) en betere algemene uitstraling (nettere en meer inzichtelijke/intuïtievere interface, iets meer aansprekende - minder drukke - afwerking, et cetera). Verder verwacht ik dat ik als beginner het verschil in beeldkwaliteit maar minimaal zal herkennen. Voor jou als extra voordeel dat je je lenzen kunt blijven gebruiken. Achteraf vind ik het touchscreen ook erg handig, makkelijk om snel wat aanpassingen aan je instellingen te doen. De kitlens die ik er bij gekocht heb (de 18-55 IS STM, heb toch de IS II terug gebracht en ergens anders de STM gekocht) vind ik ook echt een aanrader voor 90 euro! AF is door de extra stepper motor bijzonder snel en geruisloos (ik dacht eerst dat de lens kapot was, zo plots en stil was het de eerste keer scherp
).
Hope it helps. Aan jezelf dus de vraag of een iets betere sensor, meer MP en meer AF punten, 50 euro + de verdere investering in nieuwe lenzen waard is.
edit: herschreven voor vergelijking met d5200 ipv d5300
edit2: goed overzicht vergelijking: http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-700D-vs-Nikon-D5200
De snapsort vergelijking heb ik inderdaad in mn achterhoofd.
Het is een ideaal cameraatje en redelijk eenvoudig te bedienen. Al zijn de knopjes wat slecht afleesbaar (de tekens zijn natuurlijk ook miniatuur). Maar het touchscreen is verder goed afleesbaar en prima te gebruiken. Het flitsertje is zelfs nog wat te verstellen voor bouncen. Powerzoom werkt niet razendsnel, maar wel vloeiend. Statiefschroef zit netjes midden achter de lens wat ik persoonlijk wel een pluspunt vind.Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 17:59:
Dat vat het wel zo'n beetje samen denk ik.Alhoewel jij de versie met x objectief hebt en Thecola het over het standaardobjectief heeft (groter maar geen powerzoom).
Voor het gebruik van Thecola dus een prima cameratje en zo compact dat hij ook zeer gemakkelijk meegaat naar opa en oma en andere gelegenheden.
Deze is denk ik niet (meer) bij de mediamarkt verkrijgbaar of wel? Ivm de btw korting over een paar weken.
toettoett
Verwijderd
Je zal versteld staan wat je bij de MediaMarkt nog allemaal tegenkomt aan overjarig spul. Veruit het meeste van het assortiment eigenlijk. Maar ook met de BTW actie moet je nog steeds goed naar de prijs blijven kijken. Het kan zo maar zijn dat met BTW actie de MM nog duurder is dan andere zaken.Thecola schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 18:45:
Oké thanks, dan denk ik dat het de Panasonic wordt!
Deze is denk ik niet (meer) bij de mediamarkt verkrijgbaar of wel? Ivm de btw korting over een paar weken.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee, geen.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Mijn eerste doel is om mooie plaatjes te kunnen maken tijdens mijn werk. Ik ben werkzaam in theater en live concert situaties. Ik denk dus dat het vooral belangrijk is de camera goed kan omgaan met donkere omstandigheden. (?)
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee filmen is totaal niet mijn intentie.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee, ik verwacht geen live view te gebruiken.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Nee geen speciale wensen. Hoe groot de camera speelt ook geen rol aangezien ik niet licht bepakt op weg hoef.
Gewenst bereik? het worden vooral totaal plaatjes in eerste instantie.
Ik heb in het verleden al vaak geëxperimenteerd met een spiegelreflex van mijn ouders, maar zie mijzelf zeker als beginner. Ben zelf technisch aangelegd en ben al een tijdje bezig om me te verdiepen in de materie, ben zeker van plan om alle technische mogelijkheden te gaan benutten.
Hopelijk kan iemand mij een eind op weg helpen voor een mooi instap model.
Verwijderd
Ondanks dat de AF van SLT's als één van de beste bekend staat, is het geluid van de AF met de lenzen die ik heb gewoon storend. Ik heb daarom besloten om voor het videogedeelte een dedicated camcorder aan te schaffen. Het is daarnaast ook veel makkelijker in gebruik. Keuze voor de cam heb ik al gemaakt (Sony GW66ve).
Nou ben ik aan het twijfelen wat ik met de A33 ga doen: overstappen op Micro 4/3-csc, Nex of een andere DSLR. Ik wil bij voorkeur iets kleiners. Must is een betaalbare lichtsterke lens/low light performance en snelle AF. Dit lijkt wel 'mutual exclusive': Klein is Nex en Micro 4/3's, maar deze hebben allen een relatief trage AF en hebben geen lichtsterke betaalbare lenzen.
Andere optie is een goede compact camera (RX100, Pana DMC-TZ40), maar ben bang dat dit te beperkt is qua mogelijkheden (DOF, low light performance).
Iemand misschien een optie die ik over het hoofd heb gezien?
Ik vind de af van Nex en M43 niet traag. Zeker die van M43 is erg snel. Heb je ze wel eens geprobeerd? En wat vind jij betaalbare lichtsterke lenzen?Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 20:16:
Ik ben sinds een kleine 3 jaar in het bezit van de Sony A33. Ik gebruik het voor foto's en video's te maken van mijn gezin en hobbies. Ik heb destijds de kitlens verkocht en heb een Minolta 50mm f/1.7 en een Tamron 17-50mm f/2.8 gekocht, waarvan ik het gros van de tijd de laatste erop heb zitten.
Ondanks dat de AF van SLT's als één van de beste bekend staat, is het geluid van de AF met de lenzen die ik heb gewoon storend. Ik heb daarom besloten om voor het videogedeelte een dedicated camcorder aan te schaffen. Het is daarnaast ook veel makkelijker in gebruik. Keuze voor de cam heb ik al gemaakt (Sony GW66ve).
Nou ben ik aan het twijfelen wat ik met de A33 ga doen: overstappen op Micro 4/3-csc, Nex of een andere DSLR. Ik wil bij voorkeur iets kleiners. Must is een betaalbare lichtsterke lens/low light performance en snelle AF. Dit lijkt wel 'mutual exclusive': Klein is Nex en Micro 4/3's, maar deze hebben allen een relatief trage AF en hebben geen lichtsterke betaalbare lenzen.
Andere optie is een goede compact camera (RX100, Pana DMC-TZ40), maar ben bang dat dit te beperkt is qua mogelijkheden (DOF, low light performance).
Iemand misschien een optie die ik over het hoofd heb gezien?
Ik moet (kan) nu dus een nieuwe camera aanschaffen, en omdat mijn vriendin en ik tijdens de reizen die we maakten toch wel eens zaten te mopperen op de nex3 hebben we besloten om niet blind voor hetzelfde model te gaan, maar ons weer even opnieuw te orienteren.
We waren over het algemeen zeer te spreken over het enigszins compacte formaat van de nex3, en hebben er echt schitterende foto's mee gemaakt. Wat dat betreft hebben we eigenlijk geen klachten, echter ik (want ik deed de foto's, mijn vriendin de verhalen) merkte wel dat ik, toen ik eenmaal de trucjes een beetje door begon te krijgen met sluitertijd, iso, etc, het onhandig vond om steeds via het menu dit soort instellingen te moeten wijzigen. Om deze reden wil ik misschien nu toch overstappen op een dslr.
Een tweede punt van kritiek was de 18-55mm lens. Hierbij merkten we toch dat we objecten in de verte er niet lekker op kregen (logisch ook natuurlijk). Ook in de breedte mistte ik wat bereik. Ik had mij al even verdiept in een extra E-mount lens, maar die prijzen liegen er niet om.
Na wat spelen met de Canon EOS + tamron 18-270 (weet de precieze benamingen niet) van mn ma, ben ik eens rond gaan kijken en zodoende kwam ik uit bij de Nikon d3200 als body. Alleen wat lens betreft kom ik er niet helemaal uit. In deze volgorde twijfel ik nu een beetje tussen de volgende 3 sets:
http://www.kamera-express.../nikon-d3200-18-105mm-vr/
http://www.kamera-express...on-18-200mm-xr-di-ii-tas/
http://www.kamera-express...0-18-55mm-vr-55-200mm-vr/
Ik ben geen fotograaf, maar wil mij wel wat verder kunnen verdiepen in de materie, vandaar mijn keuze voor deze body. Ik verwacht daar voorlopig goed mee uit de voeten te kunnen en vind hem aantrekkelijk geprijsd. De canon 600d lijkt me ook wel een goede optie.Wat lenzen betreft: wij gebruiken de camera vooral op reizen, dus 1 of 2 lenzen kan maar een hele koffer wordt te gek. Mijn voorkeur heeft eigenlijk 1 goede allround lens (bv de 18-105 kit), en eventueel los nog een lens(je) voor specifieke gevallen (zie de 35mm vaak als optie voorbij komen). Wat zouden jullie mij in dezen adviseren?
Ik vind 500 euro wel een redelijk budget. Iets erboven is ook geen probleem.
Ik zou de 18-105 VR kiezen omdat ik persoonlijk de combinatie 18-55 + 55-200 geen fijne vind. Zelf fotografeerde ik veel rond die 55mm en zat constant te wisselen tussen die twee lenzen.werkenslaap schreef op zondag 19 januari 2014 @ 18:15:
Hallo! Ik heb ook een kort vraagje over het aanschaffen van een dSLR. Bij een recente woninginbraak is onze Sony nex3 met 18-55 lens gestolen. Heel vervelend natuurlijk, maar daar gaat het even niet om.
Ik moet (kan) nu dus een nieuwe camera aanschaffen, en omdat mijn vriendin en ik tijdens de reizen die we maakten toch wel eens zaten te mopperen op de nex3 hebben we besloten om niet blind voor hetzelfde model te gaan, maar ons weer even opnieuw te orienteren.
We waren over het algemeen zeer te spreken over het enigszins compacte formaat van de nex3, en hebben er echt schitterende foto's mee gemaakt. Wat dat betreft hebben we eigenlijk geen klachten, echter ik (want ik deed de foto's, mijn vriendin de verhalen) merkte wel dat ik, toen ik eenmaal de trucjes een beetje door begon te krijgen met sluitertijd, iso, etc, het onhandig vond om steeds via het menu dit soort instellingen te moeten wijzigen. Om deze reden wil ik misschien nu toch overstappen op een dslr.
Een tweede punt van kritiek was de 18-55mm lens. Hierbij merkten we toch dat we objecten in de verte er niet lekker op kregen (logisch ook natuurlijk). Ook in de breedte mistte ik wat bereik. Ik had mij al even verdiept in een extra alpha-lens, maar die prijzen liegen er niet om.
Na wat spelen met de Canon EOS + tamron 18-270 (weet de precieze benamingen niet) van mn ma, ben ik eens rond gaan kijken en zodoende kwam ik uit bij de Nikon d3200 als body. Alleen wat lens betreft kom ik er niet helemaal uit. In deze volgorde twijfel ik nu een beetje tussen de volgende 3 sets:
http://www.kamera-express.../nikon-d3200-18-105mm-vr/
http://www.kamera-express...on-18-200mm-xr-di-ii-tas/
http://www.kamera-express...0-18-55mm-vr-55-200mm-vr/
Ik ben geen fotograaf, maar wil mij wel wat verder kunnen verdiepen in de materie, vandaar mijn keuze voor deze body. Ik verwacht daar voorlopig goed mee uit de voeten te kunnen en vind hem aantrekkelijk geprijsd. De canon 600d lijkt me ook wel een goede optie.Wat lenzen betreft: wij gebruiken de camera vooral op reizen, dus 1 of 2 lenzen kan maar een hele koffer wordt te gek. Mijn voorkeur heeft eigenlijk 1 goede allround lens (bv de 18-105 kit), en eventueel los nog een lens(je) voor specifieke gevallen (zie de 35mm vaak als optie voorbij komen). Wat zouden jullie mij in dezen adviseren?
Ik vind 500 euro wel een redelijk budget. Iets erboven is ook geen probleem.
Bovendien is de 18-105 naar mijn mening net iets sneller dan de 18-55. Ook heb je geen roterend frontelement wat handig is als je ooit nog filters wilt gaan gebruiken. De 35mm f/1.8 is een van de best betaalbare DX lenzen die erg scherp is. Echt een aanrader als je verwacht veel in situaties met weinig licht te gaan fotograferen, maar laat die prime voor het begin nog maar achterwege, die kun je er altijd nog bij halen.
En what about die tamron 18-200 lens?
[ Voor 6% gewijzigd door werkenslaap op 19-01-2014 21:08 ]
Ik denk ook dat over de gehele linie die 'work-around' 18-105 het best aansluit bij je wensen. Als je dan toch bereik tekort komt kun je er altijd nog een echte tele(zoom) bijkopen. Wel eens gedacht aan een hebride trouwens, de Panasonic Lumix DMC-FZ200 bijvoorbeeld, hoef je geen lenzen te wisselen, heb je 24x zoom (25-600) met over het hele bereik f/2.8.
Ga ook de systeem camera's nog eens bekijken en de panasonic wellicht ook. Bedankt voor de tip(s)!
Dit topic is gesloten.
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's