Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
tja het is maar net wat je zus wil. blijven het kinderfoto's met een kitlens dan is de Nikon 1 zeer geschikt.inquestos schreef op zondag 01 december 2013 @ 23:21:
In principe wordt het waarschijnlijk eerst alleen een kitlens, later mocht het bevallen een portretlens (~50mm op 35mm). Nexus NEX lijkt interessant, m4/3 is de sensor toch net wat kleiner, maar bedieningsgemak, en dan voornamelijk ook een goede focus zijn belangrijk. Een olympus PEN, of Sony NEX, maar welke modellen interessant zijn is voor mij nog een vraag.
En wellicht is een goede compact (rx100) toch handiger, uiteraard moet het in de praktijk worden getest wat goed bevalt.
met fasedetectie op de sensor ie is goed in volgen van je onderwerp, iets wat je veel zal tegenkomen bij rennende kinderen. En een andere reden is omdat ie heel snel 20 beelden maakt en dat je zelf de beste uit kan kiezen. ook snel bij video: de optie tot 400 fps video (op lage resolutie)
Wil ze doorgroeien met fotografie en meer zelf manuele controle uitvoeren,of speciale (portret)lenzen kopen, dan zijn de NEX/m43 camera's weer beter.
Als je echt een zachte achtergrond wil moet je het gewoon niet zoeken bij kitlenzen zoals een 18-55 f/3.5-f/5.6. Koop dan meteen een 18-55 f2.8 of een prime lens. zelfs de rx100 gaat niet veel zachte achtergronden opleveren. Alleen op groothoek heeft ie een voordeel maar dan zakt het diafragma al snel in.
just my 2 eurocents
ora et labora
De X-Trans sensor uit de X-M1 is gewoon erg goed, als je de reviews mag geloven. Ik kan zo snel geen review vinden van de X-A1, dus hoe goed die is, is moeilijk te zeggen. Volgens mij heeft Fuji niet eerder een camera met 16 megapixel CMOS in APS-C formaat in het assortiment gehad, en daarom zou het me niet verbazen als die sensor dezelfde is als in de Nikon D7000/D5100 en Pentax K5 werd gebruikt (hoewel... base ISO is 200sjaak81 schreef op maandag 02 december 2013 @ 12:45:
Ik heb even een vraag over de fuji x-A1 en de x-m1. De xm1 heeft de x trans sensor. De xa1 niet. Is deze sensor de meerwaarde van de xm1 waard? Ik kan dat niet echt vinden
De sensor uit de D7000/D5100/K-5 kan nog prima meekomen vandaag de dag.B64 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 16:36:
[...]
De X-Trans sensor uit de X-M1 is gewoon erg goed, als je de reviews mag geloven. Ik kan zo snel geen review vinden van de X-A1, dus hoe goed die is, is moeilijk te zeggen. Volgens mij heeft Fuji niet eerder een camera met 16 megapixel CMOS in APS-C formaat in het assortiment gehad, en daarom zou het me niet verbazen als die sensor dezelfde is als in de Nikon D7000/D5100 en Pentax K5 werd gebruikt (hoewel... base ISO is 200). Als het die sensor is: die is inmiddels wel wat 'op leeftijd' maar zou met een moderne camera-processor natuurlijk best nog wel hele mooie resultaten kunnen neerzetten.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Om eerst de vragen uit de weg te halen:
Wat is je beschikbare budget?
Aangezien het mijn eerste is wil er ik (nog) niet super veel aan kwijt. Laten we zeggen rond de 300-400 euro.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nope
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Niks speciaals
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
In geen noodzaak, wel een leuke extra.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Lastig. Wat ik ervan begrijp, als dit er niet op zit is de LV niet scherp? Maar wanneer ik een plaatje schiet, dan werkt AF wel en is de foto scherp..
Wanneer dit er dus wel een optie is, dan is LV wel scherp maar dit gaat ten kosten van de AF?
Of heb ik het hier nu mis?
Ik laat me hier graag over informeren wat beter is voor een beginner, ik heb zelf meer behoefte aan scherpere foto, dan een scherpe LV.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geen wensen
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Niet echt een gewenst bereik, Ik denk dat één van de standaard lenzen voldoende is voor nu. (lees: De 18-55 IS/VR/SAM/D-AL van Canon/Nikon/Sony/Pentax)
Nou heb ik zelf al wat gekeken, en is mijn oog gevallen op de Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR
http://tweakers.net/price...mm-f-35-56g-vr-zwart.html
Meerdere reviews geven aan dat het een goede beginnerscamera is, en daarnaast valt hij ook lekker in mijn prijsklasse.
Mocht iemand nog ideeën hebben dan hoor ik het graag.Alvast dank
I'm an Ironman!
De meeste beginners hebben de neiging altijd het LCD-scherm te gebruiken bij het foto's maken.Madstorm schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:28:
Lastig. Wat ik ervan begrijp, als dit er niet op zit is de LV niet scherp? Maar wanneer ik een plaatje schiet, dan werkt AF wel en is de foto scherp..
Wanneer dit er dus wel een optie is, dan is LV wel scherp maar dit gaat ten kosten van de AF?
Of heb ik het hier nu mis?
Ik laat me hier graag over informeren wat beter is voor een beginner, ik heb zelf meer behoefte aan scherpere foto, dan een scherpe LV.
Als je dit ook doet, dan is Live View dus belangrijk. In de meeste DSLR's gaat het scherpstellen in LV erg traag vanwege de gebruikte scherpsteltechniek ("'Contrast AF"). Bij die camera's is foto's maken en scherpstellen door de zoeker altijd sneller, want dan wordt een andere AF-techniek gebruikt: "Fase AF".
Sommige camera's gebruiken echter ook Fase AF in Live View. Als je vooral via het LCD-scherm foto's wil maken, zijn dat soort camera's dus handiger.
Voorbeelden zijn de mirrorless DSLR's van Sony en de Nikon 1 serie.
Als je productfoto's in een gecontroleerde omgeving maakt (dus zonder veel bewegingen, geen mensen), dan maakt de tragere Contrast AF weer niets uit.
Als Live View niet zo belangrijk is, dan is dit een ontzettende topper van een camera!Nou heb ik zelf al wat gekeken, en is mijn oog gevallen op de Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR
http://tweakers.net/price...mm-f-35-56g-vr-zwart.html
Meerdere reviews geven aan dat het een goede beginnerscamera is, en daarnaast valt hij ook lekker in mijn prijsklasse.
Ah, super. Ik denk wel foto's te maken van bewegende dingen (denk aan motoren 'ben zelf ook motor rijder' en dieren). Dus dan vind ik LV niet zo belangrijk. Daarnaast wil ik mezelf ook aanleren om de optische zoeker zo veel mogelijk te gebruiken.Fireshade schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:28:
[...]
De meeste beginners hebben de neiging altijd het LCD-scherm te gebruiken bij het foto's maken.
Als je dit ook doet, dan is Live View dus belangrijk. In de meeste DSLR's gaat het scherpstellen in LV erg traag vanwege de gebruikte scherpsteltechniek ("'Contrast AF"). Bij die camera's is foto's maken en scherpstellen door de zoeker altijd sneller, want dan wordt een andere AF-techniek gebruikt: "Fase AF".
Sommige camera's gebruiken echter ook Fase AF in Live View. Als je vooral via het LCD-scherm foto's wil maken, zijn dat soort camera's dus handiger.
Voorbeelden zijn de mirrorless DSLR's van Sony en de Nikon 1 serie.
Als je productfoto's in een gecontroleerde omgeving maakt (dus zonder veel bewegingen, geen mensen), dan maakt de tragere Contrast AF weer niets uit.
Als ik dit meeneem in mijn beslissing dan zou dus de camera die ik aangaf (http://tweakers.net/price...mm-f-35-56g-vr-zwart.html) wel een leuke beginners camera zijn? Of hebben jullie nog andere ideeën?
I'm an Ironman!
Om te beginnen, maar zeker ook later als je de ins en outs weet van fotograferen, is de D3200 een ideale camera qua prijs/prestatie. Het heeft een Guide Mode die je tips en uitleg geeft om zo meer te leren over de vele mogelijkheden en functies. Ik heb hem zelf ook gebruikt (naast een Nikon D7000 en Canon 600D), beviel me echt prima.Madstorm schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:45:
[...]
Ah, super. Ik denk wel foto's te maken van bewegende dingen (denk aan motoren 'ben zelf ook motor rijder' en dieren). Dus dan vind ik LV niet zo belangrijk. Daarnaast wil ik mezelf ook aanleren om de optische zoeker (denk dat het zo heet) zo veel mogelijk te gebruiken.
Als ik dit meeneem in mijn beslissing dan zou dus de camera die ik aangaf (http://tweakers.net/price...mm-f-35-56g-vr-zwart.html) wel een leuke beginners camera zijn? Of hebben jullie nog andere ideeën?
Ok, dankje.. Ik zal het onthouden maar zoals ik inderdaad aangaf, zal filmen niet mijn prioriteit hebben. En de vraag mbt zoom, voor in het begin lijkt me het ruim voldoende. Mocht ik in de toekomst nog behoefte hebben aan een betere lens kan dit altijd nog.jesper86 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:24:
Moet ik wel waarschuwen, als je hoopt te filmen dan is dat hetzelfde principe als live-view, maar voor af en toe is het goed te doen. En hoe verweg zijn die motoren? Want met de standaard 18-55 heb je maar beperkt zoom-bereik.
Dank voor jullie berichten. Ik denk dat ik gewoon een poging ga wagen en hem vanavond ga bestellen.
I'm an Ironman!
Leuke 5 december cadeau! Veel plezier er mee!Madstorm schreef op donderdag 05 december 2013 @ 15:11:
[...]
Ok, dankje.. Ik zal het onthouden maar zoals ik inderdaad aangaf, zal filmen niet mijn prioriteit hebben. En de vraag mbt zoom, voor in het begin lijkt me het ruim voldoende. Mocht ik in de toekomst nog behoefte hebben aan een betere lens kan dit altijd nog.
Dank voor jullie berichten. Ik denk dat ik gewoon een poging ga wagen en hem vanavond ga bestellen.
Het zou voor mij de eerste dSLR zijn, is dit een goed toestel om mee te beginnen en wat voor lenzen zouden jullie aanraden. Ik zal waarschijnlijk die 50mm lens kopen van Canon. En ik zou er dan een leuke zoomlens bij willen kopen nieuw of 2e hands. En eventueel een macro lens. Zijn er redelijk goedkope (totaal tussen de 400 tot 500 euro) lenzen te koop?
Ik wil alles een beetje proberen met foto's maken van landschappen/portret/macro. dus ik denk dat een lens met groot bereik dan nuttig is of kan ik beter een paar lenzen kopen?
Als ik nog wat meer info moet geven hoor ik het wel. Alvast bedankt
De 50D is een mooie camera, zelf de gelukkige bezitter van een 60D. Een mooie allround lens is de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM.Yerap schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 08:24:
Ik kan waarschijnlijk de Canon EOS 50D overnemen van mijn pa, hij heeft zelf een 70D gekocht en zou 200 euro terug krijgen van de winkel als hij de 50D in zou leveren. Ik heb gevraagd of ik hem voor 200euro kan overnemen en dat zou waarschijnlijk wel lukken. Het enige is dat er helemaal geen lenzen bij zullen zitten. En ik dat dus moet aanschaffen en zal natuurlijk ook wat gaan kosten.
Het zou voor mij de eerste dSLR zijn, is dit een goed toestel om mee te beginnen en wat voor lenzen zouden jullie aanraden. Ik zal waarschijnlijk die 50mm lens kopen van Canon. En ik zou er dan een leuke zoomlens bij willen kopen nieuw of 2e hands. En eventueel een macro lens. Zijn er redelijk goedkope (totaal tussen de 400 tot 500 euro) lenzen te koop?
Ik wil alles een beetje proberen met foto's maken van landschappen/portret/macro. dus ik denk dat een lens met groot bereik dan nuttig is of kan ik beter een paar lenzen kopen?
Als ik nog wat meer info moet geven hoor ik het wel. Alvast bedankt
Zelf heb ik deze er best vaak op zitten, naast mijn 50mm 1.4.
Één minpuntje is dat hij niet super lichtsterk is, wat deze voor binnen (zonder flitser) minder geschikt maakt.
Edit:
De prijs = rond de 650 euro, wellicht boven budget. Maar deze zijn af en toe ook 2de hands te vinden (reken rond de 350/400)
[ Voor 4% gewijzigd door Hokkie op 06-12-2013 08:33 ]
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM
Daar krijg je dan nog 50euro korting op en hij is 309euro dus uiteindelijk maar 260 euro. Is dat een beetje een geschikte lens?
Ik heb zelf goede ervaringen op mijn 60D met andere STM-lenzen, n.m. de 18-55 IS STM en de 40 STM.
Deze zijn ook goed.
Gewoon kopen zou ik zeggen en schieten maar.
Paul
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Misschien Tamron....
EDIT:
Prijs is nog wat duurder, zie ik... rond de 500
Tip, koop NU een goede, betaalbare all-rounder en koop later een macro! Want heb je bijvoorbeeld wel een statief? Macro zonder statief is no-go!
[ Voor 51% gewijzigd door Hokkie op 06-12-2013 09:38 ]
Voor mij is een statief een no-go bij macro. Het hangt dus helemaal van je werkwijze/omstandigheden af of je met of zonder statief werkt.Hokkie schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 09:36:
Macro zonder statief is no-go!
This footer is intentionally left blank
Ja, maar jij hebt dan waarschijnlijk veel ervaring met macro. Als beginner (en dat is hij), is dat niet aan te raden, want dan krijgt hij veel onscherpe foto's = negatieve ervaring = lens in de tas en komt er nooit meer uit...ajhaverkamp schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 09:42:
[...]
Voor mij is een statief een no-go bij macro. Het hangt dus helemaal van je werkwijze/omstandigheden af of je met of zonder statief werkt.
Met die Sigma 105mm is het niet heel vervelend dat je dan helemaal geen variabele zoom hebt, voor portret zal het niet echt vervelend zijn omdat je dan meestal een stap naar achter/voren gaat maar bij landschap lijkt het mij wel vervelend omdat je dan soms niet veel bewegingsruimte hebt en als iets dan niet mooi past dat je met die lens dan pech hebt toch?
De combinatie 18-135mm STM en 50mm 1.8 is echt een hele fijne combinatie (ik heb zelf de eerste wel met een 40mm STM, maar die is duurder en minder lichtsterk dan de 50mm). Met die 18-135mm kan je geloof ik op 30 cm van een object komen. Behoorlijk ingezoomd kan je best aardige macro's maken hoor (op statief dan) is mijn ervaring.Yerap schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 09:31:
Ja ik ga waarschijnlijk voor de 1.8 versie. Nog een vraagje is er ook een goedkope maar goede macro lens die goed is om daar ook ervaring mee op te doen om te kijken of ik dat leuk vind?
“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)
Misschien een beetje herhaling, maar koop eerst een goede allrounder. De rest van de lenzen moet je zien als aanvulling of specifiek voor bijvoorbeeld macro/tele/fisheye/etc.
Een vast brandpunt lens (50mm) heeft het grote voordeel dat deze minder bewegende onderdelen bevat en resulteert zich in vlijmscherpe foto's (ook de goedkopere 50mm 1.8).
Edit: je kunt ook 40mm pakken, maar das persoonlijke voorkeur. 50mm is de "standaard" in film/foto industrie, daarom zijn deze ook populair. Dit is echter wel op fullframe en de 50d heeft dacht ik een 1.6 crop. Met 40mm benader je dus meer de 50mm "standaard"
[ Voor 22% gewijzigd door Hokkie op 06-12-2013 10:10 ]
Goede keus! Ik had mijn vorige reactie trouwens nog aangevuld...Yerap schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:09:
ah die 105 was een macro, dat had ik niet gezien. Bedankt voor het advies allemaal, ik ga dan voorlopig voor die 18-135mm STM en de 50mm 1.8. dan ben ik zo rond de 350 euro voor de lenzen kwijt en dan nog 200 voor de camera. Valt toch behoorlijk mee voor een mooi setje.
Ik heb ook net als Streup de 18-135 STM en een 50 1.8 en ben daar erg blij mee. De 18-135 voor de meeste situaties buiten en overdag binnen, de 50 voor portretten en 's avonds binnen. Heb 2 weken terug een een 50mm 1.8 Mk1 van een mede-tweaker gekocht, leuk om met zo'n oude lens op een nieuwe body superscherpe foto's te maken.Yerap schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:09:
ah die 105 was een macro, dat had ik niet gezien. Bedankt voor het advies allemaal, ik ga dan voorlopig voor die 18-135mm STM en de 50mm 1.8. dan ben ik zo rond de 350 euro voor de lenzen kwijt en dan nog 200 voor de camera. Valt toch behoorlijk mee voor een mooi setje.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
SorryUniversal Creations schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:54:
Het is een Canon-lens, dus die zul je voor Nikon niet tegenkomen....
Er bestaat wel een recente Nikon tegenhanger in de vorm van een 18-140 als je al een 18-105 hebt lijkt mij dat geen goede upgrade
ora et labora
Je noemt landschappen/portret/macro. Later vervalt macro, dus blijven landschaps- en portretfotografie overYerap schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 08:24:
Hieruit mag ik concluderen dat je geen dramatisch zoombereik nodig hebt, wat vooral handig is om dieren te fotograferen (waarbij zoombereik nooit groot genoeg kan zijn
Daarom wil ik je een andere lens laten overwegen: de Canon EF-S 17-55mm.
Het bereik is meer bedoeld voor framing, niet zozeer inzoomen op verre objecten. Misschien meer passend voor jouw type fotografie. En hij is spotgoedkoop!
De 17-55mm is veel scherper en contrastrijker dan de 18-135mm. De 18-135mm heeft ook last van een grote mate van chromatische abberaties - ik werd daarmee eigenlijk gedwongen om in RAW te schieten - met de in-camera JPGs kon je niet meer aankomen, vond ik persoonlijk.
Het is de afweging of je lichtsterkte veel nodig denkt te hebben (op brandspunten anders dan de 50/1.8), of dat je liever wat meer tele bereik hebt. Op zich is een groter bereik niet verkeerd om te zien wat je zelf het meeste gebruikt bij het fotograferen, om zo later een meer onderbouwde keus te kunnen maken voor een andere lens. Aan de andere kant heb je met de 18-135 misschien eerder de neiging om een betere lens te zoeken voor het walk-around gebied (zoals bv. een 17-50/2.8 of een 15-85), wat weer extra kosten met zich meebrengt. Daarnaast kun je ook met een 17-50 uit vinden of je het telebereik mist of niet.
Jij hebt het over de oude 18-135 en niet over de nieuwe met STM. De nieuwe is echt wel goed. Maar een hele andere lens dan een 17-50/55 f/2.8. De 18-135 koop je voor zijn grote bereik, de 17-50/55 f/2.8 voor zijn lichtsterkte, waardoor je meer kunt spelen met scherptediepte en bij slecht lichtomstandigheden makkelijker uit de voeten kunt.Fireshade schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 15:41:
De 17-55mm is veel scherper en contrastrijker dan de 18-135mm. De 18-135mm heeft ook last van een grote mate van chromatische abberaties - ik werd daarmee eigenlijk gedwongen om in RAW te schieten - met de in-camera JPGs kon je niet meer aankomen, vond ik persoonlijk.
Uiteraard hebben die twee lenzen verschillende doeleinden - dat zeg ik ook.Universal Creations schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:52:
[...]
Jij hebt het over de oude 18-135 en niet over de nieuwe met STM. De nieuwe is echt wel goed. Maar een hele andere lens dan een 17-50/55 f/2.8. De 18-135 koop je voor zijn grote bereik, de 17-50/55 f/2.8 voor zijn lichtsterkte, waardoor je meer kunt spelen met scherptediepte en bij slecht lichtomstandigheden makkelijker uit de voeten kunt.
Ik stel alleen dat de 17-55 mm bereik waarschijnlijk geschikter is voor Yerap gezien zijn bedoelingen.
Maar goed... de nieuwe 18-135mm is dus flink verbeterd?
Tsja... de Sigma 17-50 f/2.8 OS (de Canon is echt veel te duur) heeft natuurlijk wel een paar sterke punten en voor portret is ie goed bruikbaar, al zou je ook kunnen kiezen voor een 18-135STM + Canon 50/1.8.Fireshade schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 18:07:
[...]
Uiteraard hebben die twee lenzen verschillende doeleinden - dat zeg ik ook.
Ik stel alleen dat de 17-55 mm bereik waarschijnlijk geschikter is voor Yerap gezien zijn bedoelingen.
http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0Maar goed... de nieuwe 18-135mm is dus flink verbeterd?
Tussen de 300 en 550 euro
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Wordt bijna vader, dus wil mn kind mooi op de foto zetten
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen mag, maar is zeker niet de belangrijkste optie
Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Goede plaatjes, ook in het donker met of zonder flits. Snelle AF. Ik zoek specifiek een systeem camera dus niet te groot. Gebruik veel op auto stand. Maar wil mogelijk wel met die camera mn kennis uitbreiden en dus ook zelf in kunnen stellen.
Een kitlens tot ca 60 is prima.
Zelf had ik het volgende lijstje:
Sony NEX 3N: 349,- Goede prijs, wat minder features
Sony NEX 5R: 479,- 130 euro duurder dan de 3N, is dat het waard tov de 3N?
Canon EOS M: 340,- Lees veel negatieve reviews mbt AF, maar de update maakt het beter. Echt veel beter?
Olympus pen E-PM2: 423,- Vind er wat minder over, maar lijkt ook echt prima te zijn.
Panasonic Lumix GF6: 449,- goede allrounder
Nikon 1 J3: 359,- Snel, maar in het donker wat minder.
SVP tips uit mijn shortlist, anders wordt het alleen maar lastiger :):)
Ik zie nu pas dat ik wat verwarring heb gezaaid. Ik bedoelde de Canon 18-55mm STM die nu voor rond de 100 euro in de pricewatch staat. Sorry, mensen!Universal Creations schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 18:14:
Tsja... de Sigma 17-50 f/2.8 OS (de Canon is echt veel te duur) heeft natuurlijk wel een paar sterke punten en voor portret is ie goed bruikbaar, al zou je ook kunnen kiezen voor een 18-135STM + Canon 50/1.8.
De kwaliteit daarvan is iets beter dan de 18-135 IS. Zelfs de 18-55mm IS voor 69 euro doet daar niet voor onder (binnen het gelijke zoombereik uiteraard).
Die is inderdaad een klap scherper!
Tussen de 500 en 800 euro
Nee
Wordt bijna vader, dus wil mn kind mooi op de foto zetten
Verder (wel wat minder belangrijk, en gebruik er nu een oude compact voor) duiken we ook graag, dus een betaalbare onderwaterbehuizing zou ook prettig zijn, uiteraard hoeft deze niet binnen het gestelde budget te vallen.
Nee
Goede foto's, ook in het donker met of zonder flits. Scherp en een snelle AF. Ik zoek een systeem camera dus niet te groot. Gebruik veel op auto stand. Verder de camera 's-avonds meenemen zonder enorme tas en eigenlijk in me broekzak te stoppen zou erg prettig zijn.
1 kitlens van +- 12 tot 35/40 en een extra lens met wat zoom tot ongeveer 150mm
Zelf heb ik de opties terug weten te brengen tot de onderste 3:
Olympus pen E-PM2: 639- 2 lensen, goede reviews, nadeel geen flits (wel een opzetflits)
Panasonic Lumix GM1: 699,- KLEIN!!!, net uit nog geen uitgebreide dpreview/of veel ervaringen, nadeel duur, 699 is met slechts 1 lens
Nikon 1 J3: 529,- Snel, goedkoop en 2 lenzen. Nadeel de 1" sensor, waarschijnlijk binnenkort een update met de J4?
Na nog meer lezen heb ik mijn keuze ( voorlopig ) beperkt naar de Panasonic GF6 en de Olympus E PM2.Sevenhunt schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 20:35:
Na zelf een aantal opties bekeken te hebben voor een nieuwe systeemcamera kom ik toch hier naar een advies vragen. Ik heb meerdere opties en vind het lastig de definitieve keuze te maken.
Tussen de 300 en 550 euro
Nee
Wordt bijna vader, dus wil mn kind mooi op de foto zetten. Daarnaast neem kik de camera gewoon mee op vakantie
Nee
Goede plaatjes, ook in het donker met of zonder flits. Snelle AF. Ik zoek specifiek een systeem camera dus niet te groot. Gebruik veel op auto stand. Maar wil mogelijk wel met die camera mn kennis uitbreiden en dus ook zelf in kunnen stellen.
Een kitlens tot ca 60 is prima.
Zelf had ik het volgende lijstje:
Sony NEX 3N: 349,- Goede prijs, wat minder features
Sony NEX 5R: 479,- 130 euro duurder dan de 3N, is dat het waard tov de 3N?
Canon EOS M: 340,- Lees veel negatieve reviews mbt AF, maar de update maakt het beter. Echt veel beter?
Olympus pen E-PM2: 423,- Vind er wat minder over, maar lijkt ook echt prima te zijn.
Panasonic Lumix GF6: 449,- goede allrounder
Nikon 1 J3: 359,- Snel, maar in het donker wat minder.
SVP tips uit mijn shortlist, anders wordt het alleen maar lastiger :):)
Prijs is bijna gelijk, pana meer opties, olympus iets beter in het donker.....
Lastig.
Check het m43topic voor een enorm goede prijs voor de epm2 met twee lenzen. Let wel dat je voor goede foto's in het donker nog wel moet uitkijken naar een lichtsterke prime. 20mm f/1.7 of olympus 45mm f/1.8 lijken dan logische keuzes.Roynaldinho schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 10:39:
Na zelf een aantal opties bekeken te hebben voor een nieuwe systeemcamera kom ik toch hier naar een advies vragen. Ik heb meerdere opties en vind het lastig de definitieve keuze te maken.
Tussen de 500 en 800 euro
Nee
Wordt bijna vader, dus wil mn kind mooi op de foto zetten. Daarnaast voor op vakantie, reizen veel naar verre bestemmingen, dus rondsjouwen met zwaar apperatuur is geen optie.
Verder (wel wat minder belangrijk, en gebruik er nu een oude compact voor) duiken we ook graag, dus een betaalbare onderwaterbehuizing zou ook prettig zijn, uiteraard hoeft deze niet binnen het gestelde budget te vallen.
Nee
Goede foto's, ook in het donker met of zonder flits. Scherp en een snelle AF. Ik zoek een systeem camera dus niet te groot. Gebruik veel op auto stand. Verder de camera 's-avonds meenemen zonder enorme tas en eigenlijk in me broekzak te stoppen zou erg prettig zijn.
1 kitlens van +- 12 tot 35/40 en een extra lens met wat zoom tot ongeveer 150mm
Zelf heb ik de opties terug weten te brengen tot de onderste 3:
Olympus pen E-PM2: 639- 2 lensen, goede reviews, nadeel geen flits (wel een opzetflits)
Panasonic Lumix GM1: 699,- KLEIN!!!, net uit nog geen uitgebreide dpreview/of veel ervaringen, nadeel duur, 699 is met slechts 1 lens
Nikon 1 J3: 529,- Snel, goedkoop en 2 lenzen. Nadeel de 1" sensor, waarschijnlijk binnenkort een update met de J4?
Zag de aanbieding voorbij komen, hoewel die met 2 lenzen kon ik niet vinden, maar bij cameranu.nl is de set nu € 589,- wat hem wel steeds aantrekkelijker maakt. ( de GM1 inmiddels voor € 649,- gevonden)Teun_2 schreef op zondag 08 december 2013 @ 19:46:
[...]
Check het m43topic voor een enorm goede prijs voor de epm2 met twee lenzen. Let wel dat je voor goede foto's in het donker nog wel moet uitkijken naar een lichtsterke prime. 20mm f/1.7 of olympus 45mm f/1.8 lijken dan logische keuzes.
Als ik de reviews zo lees is er op het gebied van fotokwaliteit weinig verschil tussen de GM1 en de e-pm2 (met standaard kitlenzen).
Eigenlijk merk ik dat ik de Nikon wel heb laten afvallen, maar twijfel dus nog tussen de Olympus en de Panasonic.
Wie trekt me over de streep???
Het is de GM1 geworden...morgen komt hij binnen....kan niet wachten
[ Voor 4% gewijzigd door Roynaldinho op 11-12-2013 16:39 ]
Wat een bullshit man. Ik maak al mijn Macro zonder statief.[message=41367151,noline]Hokkie schreef op vrijdag 06 december 2013
Macro zonder statief is no-go!
Lekker vriendelijk weer!Hoppa! schreef op zondag 08 december 2013 @ 20:36:
[...]
Wat een bullshit man. Ik maak al mijn Macro zonder statief.
Hij is beginner fotograaf, dan is zonder statief no-go! Misschien moet je eerst wat posten lezen voordat je opmerkingen plaatst?!
De EPM2 heeft stabilisatie in de sensor mocht je een lichtsterke prime erbij willen. Als ik je hoor zeggen dat lowlight een vereiste is, lijkt me dat toch wel een voordeel. Ik zou dan ook eerder kijken naar een toetsel met kitlens en dan een 20mm f/1,7 erbij ipv een telezoom. Ik heb zelf een ep3 (hopelijk morgen een gx7) met een samyang 7,5mm, oly 12mm, pana 20mm, oly 45mm en oly 45-150mm zoom. Die laatste gebruik ik haast nooit.Roynaldinho schreef op zondag 08 december 2013 @ 19:56:
[...]
Zag de aanbieding voorbij komen, hoewel die met 2 lenzen kon ik niet vinden, maar bij cameranu.nl is de set nu € 589,- wat hem wel steeds aantrekkelijker maakt. ( de GM1 inmiddels voor € 649,- gevonden)
Als ik de reviews zo lees is er op het gebied van fotokwaliteit weinig verschil tussen de GM1 en de e-pm2 (met standaard kitlenzen).
Eigenlijk merk ik dat ik de Nikon wel heb laten afvallen, maar twijfel dus nog tussen de Olympus en de Panasonic.
Wie trekt me over de streep???En vooral met welke argumenten.
Show us (ik zie geen foto's van je staan op GoT). Het is wel mogelijk, maar bij 1:1 vergroting of nog meer is licht een groot probleem, zeker als je nog enige scherptediepte wil overhouden.Hoppa! schreef op zondag 08 december 2013 @ 20:36:
[...]
Wat een bullshit man. Ik maak al mijn Macro zonder statief.
[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 08-12-2013 23:11 ]
Nee, het is vriendelijk om mensen nodeloos op kosten te jagen met matig advies... Maar goed, je hebt gelijk. Ik had subtieler moeten reageren.Hokkie schreef op zondag 08 december 2013 @ 20:55:
[...]
Lekker vriendelijk weer!
Hij is beginner fotograaf, dan is zonder statief no-go! Misschien moet je eerst wat posten lezen voordat je opmerkingen plaatst?!
Toch blijft het onzin. 1:1 vergroting is prima te doen zonder statief. Sterker nog, bij die vergroting is het onzin om met een statief te werken, omdat het je alleen beperkt (dat laatste is mijn persoonlijke mening). En een gemiddelde macrolens binnen dit budget gaat niet verder dan 1:1. Overigens (en dat is weer mijn persoonlijke mening) is het begrip 'macro' door de industrie wel behoorlijk om zeep geholpen, waardoor er ook nogal eens definitieverwarring ontstaat (vooral door merken die op elke zoom die binnen 5cm kan focussen een macro-sticker plakken). Tegenwoordig noemt men elke foto van een bloem al macro, terwijl de term natuurlijk voorbehouden is aan foto's die een daadwerkelijke 1:1 representatie zijn van een 35mm fotorolletje +/- een FF-sensor. Wanneer je met een APS-C of MFT sensor een 1:1 vergroting realiseert ten opzichte van de op dat moment gebruikte sensor, is dat natuurlijk een nog kleiner gebied en een grotere vergroting ten opzichte van een 1:1 vergroting op een FF.
Dat alles zorgt er voor dat macro, voor mij persoonlijk althans, meer een gevoel is dat een foto oproept dan een keiharde spec. Immers, wanneer je met een standaard macrolens gaat fotograferen zal (zeker als je ook kijkt naar compositie) het merendeel van je foto's een kleinere vergrotingsfactor hebben dan 1:1 en dus geen 'echte' macro zijn.
Als je een beginner al een tip geeft, dan is dat om te beginnen met een lens die 1:1 capabel is en pas verder te gaan als hij dat onder de knie heeft. En er dan bijvermelden dat, in eerste instantie, de compositie het belangrijkste is en dat scherpte op pixelniveau en 1:1 vergroting en verder wel komen op het moment dat de situatie zich daar voor leent en iemand wat beter weet hoe hij eea voor elkaar moet krijgen. En laat spelen met compositie nou een stuk eenvoudiger zijn zonder statief (bij macrofotografie).
Daarbij: 1:1 bij F12 of zelfs F16 gaat prima zonder statief op een zonnige ochtend of met een zelf geknutselde macroflitser of reflector. Elk hulpmiddel wat je gebruikt bij macro is zowel hulp als beperking, zeker als je beestjes fotografeert en het (net als ik) belachelijk vindt om je insecten eerst in te vriezen of vast te prikken met een naaldje zodat ze niet bewegen. Een statief gebruiken terwijl dat niet nodig is, dat is gewoon het jezelf moeilijker maken dan nodig is.
[ Voor 52% gewijzigd door Hoppa! op 09-12-2013 08:23 ]
Deze (jonge) man heeft nu geen spiegelreflex en kan voor weinig één overnemen van zijn vader. Ik impliceer/ doe een aanname dat hij geen kennis van zaken heeft, laat staan ervaring met fotografie. Daarbij komt dat dit een "beginners" topic is en ook op dat niveau "advies" wil geven.
Zelf ben ik een enthousiaste amateur en weet heel goed hoe het was om een startpakket te kopen. En voor je het weet ben je 1000 euro armer en heb je mooie lenzen in huis, maar dan? Je word met technische uitleg om de oren geslagen, waarbij je vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Ik reageer dan ook op zijn vraag. Wellicht is macro (niet te verwarren met een bloemetje fotograferen, maar daadwerkelijk 1:1) prima uit de hand te doen, maar hiervoor dien je wel degelijk ervaring te hebben met je camera! Je moet namelijk exact weten hoe jouw camera reageert op bepaalde lichtsituaties al dan niet aangevuld met flitsers. Ook dien je kennis te hebben van de verschillende omstandigheden en welke instellingen hiervoor het beste gebruikt kunnen worden.
Voor nu moet (en dat heeft hij reeds gedaan) hij een all-round lens kopen, mee gaan experimenteren, veel, heel veel forto's gaan schieten. Vanaf dit punt bepalen wat je 'mist' tijdens het schieten en bekijken of het resultaat voor jou voldoende is en daar (eventueel) hardware voor kopen. Hetzij een flitser, hetzij een andere lens (tele/macro/prime), een statief en wellicht in de toekomst een modernere body.
stap-voor-stap...
[ Voor 8% gewijzigd door Hokkie op 09-12-2013 10:11 ]
Daar ben ik het volledig mee eens. Een macro-lens is per definitie niet iets om mee te beginnen. Het is veel beter om eerst 'aan te kloten' met een (bijvoorbeeld) 50mm 1.8 met een set Kenko tussenringen, of wat voorzetlensjes.Hokkie schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:07:
Ok, thnx voor je reactie Hoppa en een mooi uitleg.
Deze (jonge) man heeft nu geen spiegelreflex en kan voor weinig één overnemen van zijn vader. Ik impliceer/ doe een aanname dat hij geen kennis van zaken heeft, laat staan ervaring met fotografie. Daarbij komt dat dit een "beginners" topic is en ook op dat niveau "advies" wil geven.
Zelf ben ik een enthousiaste amateur en weet heel goed hoe het was om een startpakket te kopen. En voor je het weet ben je 1000 euro armer en heb je mooie lenzen in huis, maar dan? Je word met technische uitleg om de oren geslagen, waarbij je vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Ik reageer dan ook op zijn vraag. Wellicht is macro (niet te verwarren met een bloemetje fotograferen, maar daadwerkelijk 1:1) prima uit de hand te doen, maar hiervoor dien je wel degelijk ervaring te hebben met je camera! Je moet namelijk exact weten hoe jouw camera reageert op bepaalde lichtsituaties al dan niet aangevuld met flitsers. Ook dien je kennis te hebben van de verschillende omstandigheden en welke instellingen hiervoor het beste gebruikt kunnen worden.
Voor nu moet (en dat heeft hij reeds gedaan) hij een all-round lens kopen, mee gaan experimenteren, veel, heel veel forto's gaan schieten. Vanaf dit punt bepalen wat je 'mist' tijdens het schieten en bekijken of het resultaat voor jou voldoende is en daar (eventueel) hardware voor kopen. Hetzij een flitser, hetzij een andere lens (tele/macro/prime), een statief en wellicht in de toekomst een modernere body.
stap-voor-stap...
De volgende stap is dan een macrolens, tenminste, als de resultaten via een andere weg niet voldoende tot tevredenheid stemmen. En dan begint het hele riedeltje opnieuw. Eerst aankloten met diy belichting en als dat niet tot tevredenheid stemt een dedicated macroflits.
Leuke hobby dat fotograferen, als het niet zo godsallejezus duur zou zijn als je veeleisend bent.
Ik ben blij dat ik zelf de keuze heb gemaakt om al mijn dure en zware spiegelreflex apparatuur te verkopen en in het MFT-systeem te stappen. Wel jammer dat ik me onlangs toch weer heb laten overhalen tot de aanschaf van een macrolens en ik me nu weer zit op te bokken over het feit dat mijn cheapass flitsertje toch niet echt goed belicht voor macro..... And so it begins. Again.
Wat mij vooral trekt aan de pentax is de betere support voor oude lenzen. Ik ben een arme student en als ik dan bijvoorbeeld oude 50mm Manual primes kan kopen scheelt dat natuurlijk aardig wat geld. Er is mij verteld dat MF op de pentax veel beter is dan op de D5100 dus vandaar. Maar voordat ik dat doe ga ik eerst met mijn "kit"lenzen spelen en in heb begrepen dat de Nikon daarin beter is? Alleen de reviews over de nikon lenzen zijn over het algemeen lovend maar van de pentax zijn de meningen verdeelt...
Wat zouden jullie mij aanraden? Gezien ik nog geen geldboom heb geplant en eigenlijk heel de zomer voor een camera gewerkt heb wil gewoon de meeste bang voor mijn buck. Evt goedkope latere lenzen is dus sowieso een pluspunt.
Kortom : K-30 + 18-55 + 50-200 of D5100 + 18-55VR + 55-200VR
Wat zouden jullie doen?
Bij voorbaat dank
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Als je oude MF primes wil gaan gebruiken, kun je nog beter kijken naar een Canon dslr (daar passen zowel alle pentax lenzen als alle nikon lenzen op). Voor nog meer keuze is een mirrorless een nog betere optie.Mr Pingu schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:19:
Wat mij vooral trekt aan de pentax is de betere support voor oude lenzen. Ik ben een arme student en als ik dan bijvoorbeeld oude 50mm Manual primes kan kopen scheelt dat natuurlijk aardig wat geld. Er is mij verteld dat MF op de pentax veel beter is dan op de D5100 dus vandaar.
Ik ben geen Nikon-kenner, maar van wat ik mij heb laten vertellen hebben hogere Nikon modellen (vanaf D7000) betere ondersteuning voor Nikon 'legacy' Ai lenzen, dan Pentax bodies met legacy Pentax glas.Mr Pingu schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:19:
Wat mij vooral trekt aan de pentax is de betere support voor oude lenzen. Ik ben een arme student en als ik dan bijvoorbeeld oude 50mm Manual primes kan kopen scheelt dat natuurlijk aardig wat geld.
Bij Pentax werkt elke Pentax k-mount lenzen gewoon op elke body zonder dat je adapters nodig heb oid, enkel 'M' lenzen werken ietswat omslachtig omdat er geen mechanisch diafragma-hendel in de body zit, je moet eerst op een knopje drukken voor de lichtmeting (als je je diafragma niet wide-open heb staan). In de M-reeks zitten wel leuke lenzen, zoals de compacte M-135 F/3.5 en de 40mm pancake, die over het algemeen geen fluit kosten.
Voor ~40E/st heb je echter uitstekende 'A' lenzen zoals de 50mm F/1.7 en 28mm F/2.8, die electronisch werken (dus op de body instelbare diafragma, en met lens info in de EXIF), op manual focus na.
'Analoge' autofocus lenzen van Pentax en third parties werken 100% hetzelfde zoals moderne lenzen, en hier zitten zeer goede lenzen tussen (bv. Pentax-F 35-70mm) die je voor een habbekrats van Marktplaats of eBay kan halen.
Kit-lenzen van Pentax zijn vergelijkbaar met de rest (IIRC had Pentax 5 jaar geleden de scherpste kit lens), maar op de 35mm prime na, zijn de rest van hun moderne lenzen overpriced niet goedkoop. Nikon en Canon hebben simpelweg een veel groter aanbod aan 'consumer-oriented' lenzen.
Misschien een optie (als adapters geen issue zijn). Maar daar zit je toch te klooien met (zonder) focus confirmation en heb je een donkere zoeker zodra je niet wide-open een foto wil maken?Als je oude MF primes wil gaan gebruiken, kun je nog beter kijken naar een Canon dslr
[ Voor 32% gewijzigd door SirNobax op 10-12-2013 15:07 ]
Pentaxiaan
Maak het me nou niet nog moeilijkerUniversal Creations schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:37:
[...]
Als je oude MF primes wil gaan gebruiken, kun je nog beter kijken naar een Canon dslr (daar passen zowel alle pentax lenzen als alle nikon lenzen op). Voor nog meer keuze is een mirrorless een nog betere optie.
Ja precies mijn punt. Op marktplaats is ook veel Pentax-a te vinden en als dienet zo werken als moderne lenzen heb ik met de pentax in 1x wel een veel groter betaalbaar aanbod. Ik blijf immers een arme studentSirNobax schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:45:
[...]
Ik ben geen Nikon-kenner, maar van wat ik mij heb laten vertellen hebben hogere modellen (vanaf D7000) van betere ondersteuning heeft voor Nikon 'legacy' Ai lenzen, dan Pentax bodies met legacy Pentax glas.
Bij Pentax werkt elke Pentax-K lens gewoon op elke body zonder dat je adapters nodig heb, maar werken 'M' lenzen ietswat omslachtig omdat er geen mechanisch diafragma in de body zit.
Voor ~40E/st heb je echter uitstekende 'A' lenzen zoals de A-50/1.7 en A-28/2.8, die electronisch werken, op manual focus na. 'Analoge' autofocus lenzen van Pentax en third parties werken 100% hetzelfde zoals moderne lenzen, en hier zitten zeer lenzen tussen (Pentax-F 35-70mm) die je voor een habbekrats van Marktplaats of eBay kan halen.
Kit-lenzen van Pentax zijn vergelijkbaar met de rest (IIRC had Pentax 5 jaar geleden de scherpste kit lens), maar op de 35mm prime na, zijn de rest van hun lenzen zijn overpriced niet goedkoop. Nikon heeft simpelweg een veel groter aanbod aan 'consumer-oriented' lenzen.
optie.
Maar daarentegen is het aanbod bij Nikon sowieso hoger dus vandaar mijn grote dilemma... Aan de camera's zelf ligt het niet. Het zijn beide goede camera's maar welke is het meeste toekomstvast?
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Dan ben je verkeerd ingelicht, want qua iso-prestaties is Canon absoluut niet slechter. Het enige punt is dat wanneer je bij lage iso-waarden flink onderbelicht, je dit bij Pentax en Nikon beter kunt optrekken (dynamisch bereik bij lage iso-waarden).Mr Pingu schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:05:
Maak het me nou niet nog moeilijkerCanon heb ik over het algemeen laten vallen omdat ik gelezen en mij in de winkel verteld was dat ze een beetje achterlopen op iso-prestaties.
Klopt, die A-lenzen werken perfect. (ik heb m'n vorige post overigens nog een paar keer aangepast)Mr Pingu schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:05:
Ja, precies mijn punt. Op marktplaats is ook veel Pentax-A te vinden en als die net zo werken als moderne lenzen heb ik met de pentax in 1x wel een veel groter betaalbaar aanbod.
En bovendien, zo ben ook begonnen, maar dan zelfs zonder kit-lens. M'n eerste lens was een Pentax-M 80-200mm (

Inmiddels heb ik een stuk of 15 lenzen, waarvan je de meeste nog steeds voor weinig geld kan aanschaffen.
Pentaxiaan
Sorry, maar dat laatste lijkt me dus gewoon "achterlopen op ISO-prestaties", zoals Mr. Pingu is ingelicht.Universal Creations schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:16:
[...]
Dan ben je verkeerd ingelicht, want qua iso-prestaties is Canon absoluut niet slechter. Het enige punt is dat wanneer je bij lage iso-waarden flink onderbelicht, je dit bij Pentax en Nikon beter kunt optrekken (dynamisch bereik bij lage iso-waarden).
Nee, dat is dynamisch bereik. Met iso-prestaties wordt (nagenoeg) altijd ruisprestaties bij hoge iso-waarden bedoeld.Fireshade schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:18:
[...]
Sorry, maar dat laatste lijkt me dus gewoon "achterlopen op ISO-prestaties", zoals Mr. Pingu is ingelicht.
Zou jij mij dan een 600D aanraden boven een D5100 of K-30?Universal Creations schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:16:
[...]
Dan ben je verkeerd ingelicht, want qua iso-prestaties is Canon absoluut niet slechter. Het enige punt is dat wanneer je bij lage iso-waarden flink onderbelicht, je dit bij Pentax en Nikon beter kunt optrekken (dynamisch bereik bij lage iso-waarden).
Het zijn alledrie geen slechte bodies en zeker een vooruitgang ten opzichte van Powershot A720IS, maar welke is het meeste waar voor het geld? Daarbij meegenomen tegen welke prijs is toekomstig (voor mij) glas beschikbaar. Met adapters wil ik liever in het begin niet aan de gang. Handmatige belichting liever ook niet, maar MF vind ik denk ik geen probleem
Ik ga even kijken wat er beschikbaar is op MP, wellicht hoef ik dan alleen de 18-55 kit te kopen en daarbij 1 tele en 1 prime voor dezelfde prijs. Dat is natuurlijk nog interessanter.SirNobax schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:17:
[...]
Klopt, die A-lenzen werken perfect. (ik heb m'n vorige post overigens nog een paar keer aangepast)
En bovendien, zo ben ook begonnen, maar dan zelfs zonder kit-lens. M'n eerste lens was een Pentax-M 80-200mm () en kort daarna een M-50 F/1.7.
Inmiddels heb ik een stuk of 15 lenzen, waarvan je de meeste nog steeds voor weinig geld kan aanschaffen.
Maar als het dynamisch bereik minder is dan is dat misschien niet iso-prestaties maar heeft wel uitwerking op de uiteindelijke beeldkwaliteit, dus er zijn wel ergens prestaties die achterlopen... Of zeg ik nu gekke dingen?Universal Creations schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:57:
[...]
Nee, dat is dynamisch bereik. Met iso-prestaties wordt (nagenoeg) altijd ruisprestaties bij hoge iso-waarden bedoeld.
Als je steekhoudende argumenten hebt om wel voor bijv 600D te gaan tov de andere bovengenoemde dan hoor ik dat graag. Heb hier echter niet echt naar gekeken, ook omdat video mij niets boeit en hier zou de Canon dan wel beter in zijn.
Dus nogmaals wat raden jullie aan gezien mijn
En hartstikke bedankt voor julie reacties.
Nouja niet willen is wel erg hard uitgedrukt, maar meer van een adapter kost ook weer 2-3 tientjes dusja. Wat ik probeer is voor €600 een complete set samen te stellen: Nieuwe body, standaard kitlensje en 1 tele en geheugenkaartje en tas. Dus ik richt me eigenlijk op 550 voor de body + glas en dan de rest wat er bij komt moet 600 of net iets meer makenUniversal Creations schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 18:56:
Als je niet met adapters aan de slag wil (kleine moeite overigens), dan heeft de 600D geen meerwaarde (behalve dan het meest uitgebreide beschikbare AF lenzensysteem). Wat noem je trouwens handmatige belichting?
Handmatige belichting bedoel ik dat door de lens auto iso, diafragma en sluitertijd niet meer werkt
Toevoeging: Handmatig scherpstellen lijkt me dan wel in mijn mogelijkheden liggen als beginner, maar de belichtingsdriehoek durf ik me nog niet aan te wagen dus vandaar
Waarom heeft de 600D meerwaarde als je adapters wilt gebruiken? Kan een adapter niet gewoon voor elk merk naar elke mount gemaakt worden dan?
[ Voor 7% gewijzigd door Mr Pingu op 10-12-2013 19:08 ]
Voor zo'n set kun je bij ieder merk terecht.Mr Pingu schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 19:06:
Nouja niet willen is wel erg hard uitgedrukt, maar meer van een adapter kost ook weer 2-3 tientjes dusja. Wat ik probeer is voor €600 een complete set samen te stellen: Nieuwe body, standaard kitlensje en 1 tele en geheugenkaartje en tas. Dus ik richt me eigenlijk op 550 voor de body + glas en dan de rest wat er bij komt moet 600 of net iets meer maken
Auto iso en sluitertijd werken gewoon prima op een Canon dslr, alleen diafragma moet je op de lens instellen i.p.v. op de camera (is niet meer moeite tenzij je het automatisch wil laten doen, wat ik dus nooit wil).Handmatige belichting bedoel ik dat door de lens auto iso, diafragma en sluitertijd niet meer werktDat is namelijk het geval als je oude lenzen op een Nikon body dumpt.
Helaas, want de afstand die de lens tot aan de sensor moet hebben scheelt per type. Een Nikonlens moet bijvoorbeeld op groter afstand van de sensor geplaatst worden dan een canon, waardoor je dus wel Nikon om Canon kunt plaatsen met een ring ertussen en niet andersom.Waarom heeft de 600D meerwaarde als je adapters wilt gebruiken? Kan een adapter niet gewoon voor elk merk naar elke mount gemaakt worden dan?
Dat begreep ik. Alleen nu met het oog op de toekomst en wat het minste kost wanneer ik wil uitbreiden.Universal Creations schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 19:11:
Voor zo'n set kun je bij ieder merk terecht.
Ja ik ben zo'n persoon die eerst goed (en teveel) onderzoek doet naar wat ie moet kopen en dan niet meer kan kiezen
Later kan ik daar ook inkomen, maar nu nog niet...Universal Creations schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 19:11:
Auto iso en sluitertijd werken gewoon prima op een Canon dslr, alleen diafragma moet je op de lens instellen i.p.v. op de camera (is niet meer moeite tenzij je het automatisch wil laten doen, wat ik dus nooit wil).
OK, bedankt.Universal Creations schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 19:11:
Helaas, want de afstand die de lens tot aan de sensor moet hebben scheelt per type. Een Nikonlens moet bijvoorbeeld op groter afstand van de sensor geplaatst worden dan een canon, waardoor je dus wel Nikon om Canon kunt plaatsen met een ring ertussen en niet andersom.
Niets mis mee!Mr Pingu schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 19:31:
Dat begreep ik. Alleen nu met het oog op de toekomst en wat het minste kost wanneer ik wil uitbreiden.
Ja ik ben zo'n persoon die eerst goed (en teveel) onderzoek doet naar wat ie moet kopen en dan niet meer kan kiezen
Bij een compactcamera is het instellen van het diafragma enkel boeiend voor de hoeveelheid licht die je in je foto wil en kan je dus prima automatisch laten regelen. Bij een spiegelreflexcamera (of een andere grote sensor camera) heeft het diafragma een behoorlijk zichtbaar effect op de scherptediepte en dat verandert je foto behoorlijk. Vandaar dat je, denk ik, al vrij snel hier toch rekening mee gaat houden en zelf wilt instellen.Later kan ik daar ook inkomen, maar nu nog niet...
Voor meer info over "alternatieve objectieven" (lenzen die oorspronkelijk niet voor het type camera gemaakt zijn): Alternatieve objectieven
[...]
Niets mis mee!
Dat jullie nog niet gek van mij zijn, ik wel een beetje van mezelf namelijk
Ja zoiets had ik begrepen maar nog niet echt mee kunnen spelen betreft Diafragma / scherptediepteUniversal Creations schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:01:
Bij een compactcamera is het instellen van het diafragma enkel boeiend voor de hoeveelheid licht die je in je foto wil en kan je dus prima automatisch laten regelen. Bij een spiegelreflexcamera (of een andere grote sensor camera) heeft het diafragma een behoorlijk zichtbaar effect op de scherptediepte en dat verandert je foto behoorlijk. Vandaar dat je, denk ik, al vrij snel hier toch rekening mee gaat houden en zelf wilt instellen.
Voor meer info over "alternatieve objectieven" (lenzen die oorspronkelijk niet voor het type camera gemaakt zijn): Alternatieve objectieven
Toch is oude lenzen geen doel opzich, meer een middel om toch aan glas te komen ondanks mijn blijvend beperkte budget. En als ik dan een lensje voor 40 euro op kan pikken zonder extra kosten van adapter is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Zaterdag ga ik in ieder geval even kijken in de grote winkels, heb me vader bereid gevonden om naar Rotterdam te gaan (:
Nu werk ik zelf niet met alternatieve objectieven so correct me if I'm wrong.
Ik heb destijds om te beginnen een tweedehands Canon 550D gekocht, waar ik nu 1,5 jaar later nog steeds mee schiet en deze bevalt me nog prima. Nu zou ik graag een betere body willen, maar dat heeft niets met de prestaties van de 550D te maken maar meer met de ergonomie.
Wellicht dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Ik wil een nieuwe lens voor foto's van de omgeving (woon in de buurt van duin en strand en ga daar vaak wandelen met de hond). Heb mijn camera ook een keer meegenomen naar voetbalveld en daar stelde hij ook niet goed scherp bij kunstlicht (lichten stonden aan) dus daar moet hij ook voor bestand zijn.
De prijs die het objectief mag kosten is ongeveer 200 ~ 300 euro.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Ik denk dat je het beste af bent met een Canon body met kit en telelens - binnen je budget de meeste mogelijkheden voor nu en straks. Wind je niet op over die halve stop betere DR die je op een Nikon of Pentax zou hebben. Tegen de tijd dat je de nadelen daarvan hebt ontdekt heb je al zoveel meer gehad van je DSLR tov van je Powershot dat je allang uit de kosten bent - en dan kan je nog eens beginnen te spelen met oud glas.
Lezen, wikken en wegen? Been there, done that. Heeft me geleid van Canon naar Nikon en Sony, en morgen is er weer een andere optie. Maar de foto's die je vandaag maakt met de camera die je hebt kan je morgen niet maken met de camera die je nog kopen moet.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Ik denk dat je het voor die prijs wel kunt vergeten met 1 objectief. Zeker gelet op je gevarieerde gebruik wil je toch een lens met een groot bereik. Die zijn doorgaans niet zo lichtsterk en zullen dus wat meer moeite hebben met scherpstellen bij weinig licht. Welkom in de wereld van de systeemcamera's! Beter=duur.FRGert schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:48:
Ik heb onlangs een Canon 600D body gekocht met een Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di-II LD ASP IF Macro (Canon) lens. Maar nu merk ik toch dat die Tamron lens af en toe veel moet scherpstellen en wil ik kijken of er een andere (potentiële) lens te kopen is.
Wellicht dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Ik wil een nieuwe lens voor foto's van de omgeving (woon in de buurt van duin en strand en ga daar vaak wandelen met de hond). Heb mijn camera ook een keer meegenomen naar voetbalveld en daar stelde hij ook niet goed scherp bij kunstlicht (lichten stonden aan) dus daar moet hij ook voor bestand zijn.
Of je moet compromissen sluiten. Wil je veel tele, of meer groothoek? Of wil je een lichtsterke standaardzoom? Reken in ieder geval op ongeveer het dubbele van je budget als je tenminste iets fatsoenlijks wil. Anders kom je uit bij de standaard 18-55mm IS kitlens....
Om een indruk te geven:
http://www.cameranu.nl/nl...iNDk0IjpbIkNhbm9uK0VGIl19
En rond je prijsklasse:
http://www.cameranu.nl/nl...sInByaWNlIjpbMTAwLDQwMF19
Dit is misschien nog wel je beste optie, net buiten je budget, maar dan lever je wel veel telebereik in:
pricewatch: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Canon)
Redelijk lichtsterk en niet al te duur.
[ Voor 15% gewijzigd door Hoppa! op 12-12-2013 15:43 ]
Zo'n adapter kun je voor meer lenzen gebruiken natuurlijk. Ik heb bijvoorbeeld 1 M42-adapter waar ik alle M42 lenzen die ik heb mee op mijn Canon kan zetten.Mr Pingu schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:43:
[quote]Universal Creations schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:01:
Toch is oude lenzen geen doel opzich, meer een middel om toch aan glas te komen ondanks mijn blijvend beperkte budget. En als ik dan een lensje voor 40 euro op kan pikken zonder extra kosten van adapter is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Zaterdag ga ik in ieder geval even kijken in de grote winkels, heb me vader bereid gevonden om naar Rotterdam te gaan (:
Je koopt dan 1 adapter met AF-confirm chip erop (dat is wel zo handig) voor 10-15euro op Ebay en je kunt er -tig lenzen voor kopen (zoveel je nodig hebt
600€
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Geen
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, film sowieso niet veel, dus geen Must-Have
5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Wel makkelijk als het kan, maar geen noodzaak
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- Licht in gewicht
- Gebruiksgemak
- Snelheid van AF (nemen van foto’s van kinderen die niet stilzitten
- Accuduur
- Mogelijkheid tot externe flitser indien noodzakelijk
- Mogelijkheden om ook zo goed als “ruisvrije” foto’s te kunnen maken in mindere lichtcondities
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Van groothoek tot zoom , geen specifieke waardes
Canon 100D?Postman_Pat schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:35:
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- Licht in gewicht
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
500-600 euro
Niks
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Voornamelijk huis/tuin/keuken/vakantie-fotografie. Echter lijkt het me ook leuk om eens bij schiphol te kijken om het e.e.a. aan vliegtuigen vast te leggen.
Als er een beetje leuk mee is te filmen op HD-kwaliteit vind ik het al goed.
Geen absolute noodzaak, kan wel handig zijn.
-Niet te zwaar, maar hoeft niet perse de lichtste te zijn. Ik twijfel of ik een kantelbaar scherm wil of niet.
-Snelle AF
-Beetje redelijke accuduur
liever iets meer dan de standaard kit-lens, maar geen dure zoomlens
Momenteel neig ik naar de Nikon D3200 met 18-105mm lens. Ergens wil ik liever de D5200, maar dat is omdat deze nieuwer is (en als iets nieuwer is wil ik dat liever
Verder lees ik meerdere malen dat de 18-105mm lens een betere start geeft dan de standaard 18-55 kit lens. Die wil ik dus sowieso liever hebben. Zou dit echter al voldoende zijn om bijv. vliegtuigen een beetje leuk vast te leggen? Of kan ik dat beter vergeten met deze lens? Ik kan me voorstellen dat daar meer zoom voor nodig is om echt mooie foto's te maken, maar ik ben wel benieuwd of er al wat leuks mogelijk is met deze lens. Ik wil sowieso eerst als beginner het toestel onder de knie krijgen voor ik andere lenzen ga aanschaffen, maar dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten
[ Voor 7% gewijzigd door Southern Sun op 13-12-2013 23:16 ]
Ik heb de http://tweakers.net/price...-135mm-f35-56-is-stm.html bij een 650D en ben daar erg tevreden mee als walkaround lens. Hij is nu verkrijgbaar vanaf €299. Ik gebruik hem ook vaak in de duinen en ik mis eigenlijk geen bereik aan het eind (resolutie is hoog genoeg om te croppen). Scherpstellen gaat erg goed (bij kunstlicht/schemering iets minder maar dat is logisch) en de kwaliteit van de foto´s is prima.FRGert schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:48:
Ik heb onlangs een Canon 600D body gekocht met een Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di-II LD ASP IF Macro (Canon) lens. Maar nu merk ik toch dat die Tamron lens af en toe veel moet scherpstellen en wil ik kijken of er een andere (potentiële) lens te kopen is.
“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)
Dat word dan gewoon een lichtsterke lens. Van 1" sensor tot aps-c, met een standaard kitzoom ga je geen fotos maken bij lamplicht. Want die lenzen zijn domweg te donker.Het liefst zou je een f1.4 lens gebruiken omdat ie goed lichtsterk is, maar die zijn duurder. Dat word dan een 35mm f1.8. bijna elk merk/systeem heeft dat wel tegenwoordig (of iets daar in de buurt)Postman_Pat schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:35:
- Licht in gewicht
- Gebruiksgemak
- Snelheid van AF (nemen van foto’s van kinderen die niet stilzitten)
- Accuduur
- Mogelijkheden om ook zo goed als “ruisvrije” foto’s te kunnen maken in mindere lichtcondities
ora et labora
Dat is nauwelijks een verbetering ten opzichte van zijn huidige objectief. De 18-135 heeft in ieder geval geen betere autofocus, is niet lichtsterker en heeft minder bereik.Streup schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 09:12:
[...]
Ik heb de http://tweakers.net/price...-135mm-f35-56-is-stm.html bij een 650D en ben daar erg tevreden mee als walkaround lens. Hij is nu verkrijgbaar vanaf €299. Ik gebruik hem ook vaak in de duinen en ik mis eigenlijk geen bereik aan het eind (resolutie is hoog genoeg om te croppen). Scherpstellen gaat erg goed (bij kunstlicht/schemering iets minder maar dat is logisch) en de kwaliteit van de foto´s is prima.
FRGert wil eigenlijk iets onmogelijks in de prijsklasse waar hij in zoekt. Fotoapparatuur is compromissen sluiten, als je een lichtsterke lens zoekt waarmee je foto's wilt maken aan het strand (groothoek?) en bij een voetbalwedstrijd (tele?) en die ook nog eens goed focust bij matig licht, dan moet je gewoon heel stevig je portemonnee trekken. En eigenlijk kan het gewoon niet met één objectief en zul je er twee nodig hebben, omdat lichtsterke 10x zooms gewoon niet bestaan voor systeemcamera's. Das maar goed ook, want die zouden 10 kilo wegen en vreselijk groot en duur zijn.
Wat zoek ik dus in een camera:
- grote sensor (ACP-S of M43 van de laatste generatie)
- Kantelbare LCD
- Veeeeel knoppen (zoveel mogelijk voor alle instellingen)
Ik heb al wat zitten zoeken en ik kwam uit op de volgende toestellen:
Fuji X-A1 met dubbele kitlens -> Kantelbaar scherm, grote sensor, 2 lenzen erbij. Veel knoppen, gewoon klassieke bediening. Wel zijn de Fujinon lenzen erg duur
Fuji X100-> Mooie camera, alles handmatig, hele goed zoeker alleen geen kantelbaar scherm. Alleen geen verwisselbare lens of zoom, al heb ik wel gelezen dat een 35mm lens erg flexibel is en heel veel kan
Sony NEX-7-> goede bediening, klapbaar scherm, hele goed evf. Goede sensor, veel lenzen. Geen fysieke PASM knop maar wel veel andere knoppen. Veel features
Ook twijfel ik over een DSLR. Geen compromissen qua bediening of fotokwaliteit. Alleen zo zwaar en groot...
Wie heeft er één van bovenstaande camera's en kan er wat over zeggen of heeft nog andere tips?
Bedankt! Kreeg donderdag mail van fotoklein dat deze week de 600D kit voor 379 te koop was. Daar boven op een cashback van 30 + cursus. Dus ik wist het zeker ik ging vandaag 600D halen. Kom ik daar is het ineens 419 dus maar afgezien want de verkoper zei dat volgende week misschien nog een keer wordt aangeboden voor dat bedrag. Beetje jammer weer, maar ik ben er wel zeker van dat ik de 600D ga halen dus allen bedankt die mij geholpen hebben. Als ik de verkoper had moeten geloven waren deze camera's sowieso een slechte keuze, Sony's zijn veeeeel beter... Yeah surebobcom schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:35:
@Mr Pingu, ik zou me niet blind staren op de goedkopere oudere lenzen op wat voor body ook. Oude Nikon-compatibele lenzen werken alleen prettig op D7x00 en Dx00-bodies (en full frame) - boven je budget of tweedehands. Oude lenzen op Canon-bodies vragen om een adapter - met AF-confirm, en dan nog blijft je belichting een kwestie van trial and error. Enige alternatief is naast een adapter ook Magic Lantern (free) op een Canon-body - maar dat is iets voor later (net als die oudere lenzen overigens).
Ik denk dat je het beste af bent met een Canon body met kit en telelens - binnen je budget de meeste mogelijkheden voor nu en straks. Wind je niet op over die halve stop betere DR die je op een Nikon of Pentax zou hebben. Tegen de tijd dat je de nadelen daarvan hebt ontdekt heb je al zoveel meer gehad van je DSLR tov van je Powershot dat je allang uit de kosten bent - en dan kan je nog eens beginnen te spelen met oud glas.
Lezen, wikken en wegen? Been there, done that. Heeft me geleid van Canon naar Nikon en Sony, en morgen is er weer een andere optie. Maar de foto's die je vandaag maakt met de camera die je hebt kan je morgen niet maken met de camera die je nog kopen moet.

Dat lees ik best vaak (over 1 zaak)
Als je niet weet of je de d5200 nodig heb lijkt me de d3200 een betere keuze. Koop er een 55-300 lens bij en vliegtuigen fotograferen moet prima lukken. Je zit dan nog binnen budget volgens mij.Southern Sun schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 23:11:
Vorig jaar voor de vakantie besloten een compactcamera te kopen ipv een dslr wegens gemak, echter liep ik er tegenaan dat er maar weinig mogelijk was (bijv. maar 2 f-waardes in te stellen) en dat de kwaliteit van de foto's toch niet echt geweldig was . Nou wil ik toch een dslr gaan kopen en me daarin verdiepen. Ik heb een klein beetje door wat diafragma, sluitertijd en ISO-waarde in houdt, echter ben ik nog altijd een absolute beginner als we het hebben over het begrijpen van de balans/verhoudigng ervan en het komen tot een hele mooie foto.
500-600 euro
Niks
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Voornamelijk huis/tuin/keuken/vakantie-fotografie. Echter lijkt het me ook leuk om eens bij schiphol te kijken om het e.e.a. aan vliegtuigen vast te leggen.
Als er een beetje leuk mee is te filmen op HD-kwaliteit vind ik het al goed.
Geen absolute noodzaak, kan wel handig zijn.
-Niet te zwaar, maar hoeft niet perse de lichtste te zijn. Ik twijfel of ik een kantelbaar scherm wil of niet.
-Snelle AF
-Beetje redelijke accuduur
liever iets meer dan de standaard kit-lens, maar geen dure zoomlens
Momenteel neig ik naar de Nikon D3200 met 18-105mm lens. Ergens wil ik liever de D5200, maar dat is omdat deze nieuwer is (en als iets nieuwer is wil ik dat liever), maar eerlijk gezegd betwijfel ik ten zeerste of ik 200+ euro meer wil uitgeven aan een camera die in principe geen hele grote verschillen heeft. De D5200 heeft een kantelbaar scherm, maar ga ik daar heel veel gebruik van maken? Waarschijnlijk maar af en toe. Kan iemand wat meer vertellen over de D5200 ten opzichte van de D3200?
Verder lees ik meerdere malen dat de 18-105mm lens een betere start geeft dan de standaard 18-55 kit lens. Die wil ik dus sowieso liever hebben. Zou dit echter al voldoende zijn om bijv. vliegtuigen een beetje leuk vast te leggen? Of kan ik dat beter vergeten met deze lens? Ik kan me voorstellen dat daar meer zoom voor nodig is om echt mooie foto's te maken, maar ik ben wel benieuwd of er al wat leuks mogelijk is met deze lens. Ik wil sowieso eerst als beginner het toestel onder de knie krijgen voor ik andere lenzen ga aanschaffen, maar dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten
Idd, bijna elk bericht dat over foto klein of camera.nl (hoort bij elkaar) langskomt gaat over zooi (overpriced geheugenkaartjes etc.) dat ze proberen aan te smeren en dat Sony toestellen veel beter zijn.Southern Sun schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 15:56:
[...]
Dat lees ik best vaak (over 1 zaak)
Zouden ze van Sony zakken geld krijgen toegeschoven om dat soort uitspraken te maken?
[ Voor 4% gewijzigd door AdmiralSnipe op 14-12-2013 19:10 ]
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Denk idd dat de 3200 voldoende moet zijn. Begin dan liever met de 18-105mm om behendiger te worden. Daarna een xx-300mm lens en ooit daarna een F1.8 primeSj44k13 schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 17:55:
[...]
Als je niet weet of je de d5200 nodig heb lijkt me de d3200 een betere keuze. Koop er een 55-300 lens bij en vliegtuigen fotograferen moet prima lukken. Je zit dan nog binnen budget volgens mij.
[ Voor 5% gewijzigd door Southern Sun op 15-12-2013 10:23 ]
Ik heb mijn vriendin vorig jaar een Canon 600D cadeau gedaan met de standaard kitlens erbij.
Nu loopt ze echter tegen een muur aan qua zoom-mogelijkheden. Ze gebruikt haar dSLR vooral om portretfoto's te nemen en om paarden te fotograferen. De kitlens voldoet voor de portretfoto's maar nu had ze graag een tweede lens om toch dieren van verder te kunnen fotograferen. Echter weet ik te weinig van lensen om goed advies te kunnen geven dus hoop ik op deze manier meer hulp te krijgen.
Het budget van de nieuwe lens is ongeveer 500EUR. De lens moet degelijk kunnen inzoomen en makkelijk een DOF-effect kunnen maken.
Alvast bedankt voor de moeite.
De 70-200 kan trouwens ook dienst doen als portretlens.
Ik zie net dat een canon 700d 18-55mm IS STM bijna op de zelfde prijs uit komt als de nikon d3200 18-105 mm VR.Southern Sun schreef op zondag 15 december 2013 @ 10:23:
[...]
Denk idd dat de 3200 voldoende moet zijn. Begin dan liever met de 18-105mm om behendiger te worden. Daarna een xx-300mm lens en ooit daarna een F1.8 primelijkt me een mooi plan. Morgen eerst maar eens kijken hoe de camera in de hand ligt
Op papier wint volgens snapsort de d3200 het nog van de canon, maar als ik samples en reviews bekijk ben ik toch ook wel onder de indruk van de canon. Enige nadeel is weer het beperktere bereik van de lens. Zou dan toch de d3200 kwalitatief beter blijken?
Hartelijk bedankt voor de tips ;)!Universal Creations schreef op zondag 15 december 2013 @ 18:33:
@eSCe: pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II is prima voor meer inzoomen, maar met een budget van 500euro is er nog wel wat beters te krijgen in de vorm van de pricewatch: Canon EF 70-200mm f/4L USM tweedehands.
De 70-200 kan trouwens ook dienst doen als portretlens.
150 euro, max 200 als het echt noodzakelijk is
Helemaal niets aanwezig
Koop je de camera met een specifiek doel?
huis, tuin en keukenfotografie
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Niet echt, maar moet wel film-functie hebben.
Overige wensen aan de camera
1. Zo klein/compact mogelijk
2. Binnen budget
3. Mogelijkheid tot spelen met scherptediepte (dat is dan ook de reden om voor een systeemcamera te gaan)
4. Lichtsterker dan mijn Canon Ixus (vandaar systeemcamera ipv compactcamera)
Het toestel wordt gebruikt voor alledaags gebruik. We zijn de enorme partijen met ruis beu die waar we nu mee te maken hebben bij onze Canon Ixus.
Gewenst bereik?
Maakt eigenlijk niets uit.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
maakt autofocus jou veel uit als je wil spelen met scherptediepte?, meeste systeemcamera's hebben hulpjes om de focus manueel goed te leggen. Punt is dat een gewone lens geschikt weinig scherptediepte al snel veel kost waardoor je buiten budget komt.wcduck schreef op zondag 15 december 2013 @ 21:51:
Let op: ik wil voor een 2e hands model gaan!
150 euro, max 200 als het echt noodzakelijk is
2. Binnen budget
3. Mogelijkheid tot spelen met scherptediepte (dat is dan ook de reden om voor een systeemcamera te gaan)
4. Lichtsterker dan mijn Canon Ixus (vandaar systeemcamera ipv compactcamera)
Het toestel wordt gebruikt voor alledaags gebruik. We zijn de enorme partijen met ruis beu die waar we nu mee te maken hebben bij onze Canon Ixus.
Gewenst bereik?
Maakt eigenlijk niets uit.
Oude manuele lenzen bieden goede scherpte en zijn vooral erg voordelig om toch nieuwe toepassingen aan te kunnen (portret, telelens).
ik heb bijv een 50mm f2 kunnen kopen voor 2 euro vijftig. als je minder geluk hebt zon 20 euro.
een 50mm is een goedkoop begin voor kleine scherptediepte.
over de camera:
wil je echt iets kleins-> Panasonic gf3
beetje jammer dat knakkers op marktplaats 100 euro voor alleen de body vragen, voor dat geld heb je een nieuwe body bij fotobooms
reken zon 60 euro extra als je een kitzoom erbij wil. maakt de camera wel weer een stuk groter
olympus pen camera's blijken niet leuk geprijsd te zijn (ja de hele oude, zoals de epl1 naar verhouding te duur)
De Sony nex 3 is een goed alternatief, kleine body maar redelijk grote (standaard) lenzen
[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 15-12-2013 23:18 ]
ora et labora
Ten eerste bedankt voor je reactieHoppa! schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:37:
[...]
Ik denk dat je het voor die prijs wel kunt vergeten met 1 objectief. Zeker gelet op je gevarieerde gebruik wil je toch een lens met een groot bereik. Die zijn doorgaans niet zo lichtsterk en zullen dus wat meer moeite hebben met scherpstellen bij weinig licht. Welkom in de wereld van de systeemcamera's! Beter=duur.
Of je moet compromissen sluiten. Wil je veel tele, of meer groothoek? Of wil je een lichtsterke standaardzoom? Reken in ieder geval op ongeveer het dubbele van je budget als je tenminste iets fatsoenlijks wil. Anders kom je uit bij de standaard 18-55mm IS kitlens....
Om een indruk te geven:
http://www.cameranu.nl/nl...iNDk0IjpbIkNhbm9uK0VGIl19
En rond je prijsklasse:
http://www.cameranu.nl/nl...sInByaWNlIjpbMTAwLDQwMF19
Dit is misschien nog wel je beste optie, net buiten je budget, maar dan lever je wel veel telebereik in:
pricewatch: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Canon)
Redelijk lichtsterk en niet al te duur.
Hartelijk dank voor je reactie. De standaard Panasonic GF3 pancake lens van 14mm is lekker klein, maar als ik het goed begrijp dan kan deze niet zoomen. Ik zal dan dus voor de Panasonic GF3X moeten gaan, welke een 14-42mm pancake lens heeft zonder veel groter te zijn (2 mm). Nu nog deze 2e hands zien te vinden voor een schappelijke prijs. Het valt me op dat ze op marktplaats vaak evenveel vragen als de nieuwprijs. Dat schiet niet zo op. Wellicht koop in de body nieuw (100 euro zoals jij aangaf). Dat hoef ik alleen nog maar de lens zien te vinden.mrc4nl schreef op zondag 15 december 2013 @ 23:17:
[...]
maakt autofocus jou veel uit als je wil spelen met scherptediepte?, meeste systeemcamera's hebben hulpjes om de focus manueel goed te leggen. Punt is dat een gewone lens geschikt weinig scherptediepte al snel veel kost waardoor je buiten budget komt.
Oude manuele lenzen bieden goede scherpte en zijn vooral erg voordelig om toch nieuwe toepassingen aan te kunnen (portret, telelens).
ik heb bijv een 50mm f2 kunnen kopen voor 2 euro vijftig. als je minder geluk hebt zon 20 euro.
een 50mm is een goedkoop begin voor kleine scherptediepte.
over de camera:
wil je echt iets kleins-> Panasonic gf3
beetje jammer dat knakkers op marktplaats 100 euro voor alleen de body vragen, voor dat geld heb je een nieuwe body bij fotobooms
reken zon 60 euro extra als je een kitzoom erbij wil. maakt de camera wel weer een stuk groter
olympus pen camera's blijken niet leuk geprijsd te zijn (ja de hele oude, zoals de epl1 naar verhouding te duur)
De Sony nex 3 is een goed alternatief, kleine body maar redelijk grote (standaard) lenzen
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
jep,die x lens is compact en ideaal op een kleine body. maar kost 2e hands al zon 180 euro.wcduck schreef op maandag 16 december 2013 @ 10:21:
[...]
Hartelijk dank voor je reactie. De standaard Panasonic GF3 pancake lens van 14mm is lekker klein, maar als ik het goed begrijp dan kan deze niet zoomen. Ik zal dan dus voor de Panasonic GF3X moeten gaan, welke een 14-42mm pancake lens heeft zonder veel groter te zijn (2 mm). Nu nog deze 2e hands zien te vinden voor een schappelijke prijs. Het valt me op dat ze op marktplaats vaak evenveel vragen als de nieuwprijs. Dat schiet niet zo op. Wellicht koop in de body nieuw (100 euro zoals jij aangaf). Dat hoef ik alleen nog maar de lens zien te vinden.
of dat het waard is in vergelijking met de grote 14-42 moet je zelf kijken. beide lenzen maken foto's dus dat is niet zo'n verschil
kijk op marktplaats ook naar de gf5, ietsjes nieuwer en vaak voor een vergelijkbare prijs te krijgen als de gf3
ora et labora
Dat was ook een optie om buiten de kitlenzen in elk geval 1 prime alvast aan te schaffen.mrc4nl schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 11:40:
[...]
Dat word dan gewoon een lichtsterke lens. Van 1" sensor tot aps-c, met een standaard kitzoom ga je geen fotos maken bij lamplicht. Want die lenzen zijn domweg te donker.Het liefst zou je een f1.4 lens gebruiken omdat ie goed lichtsterk is, maar die zijn duurder. Dat word dan een 35mm f1.8. bijna elk merk/systeem heeft dat wel tegenwoordig (of iets daar in de buurt)
Maar het is wel aan te raden om voor een DSLR te gaan ipv ILC?
Dat ligt er 100% aan wat je nu eigenlijk wilt. Wil je hetzelfde 18-200 bereik, dan kun je het schudden in één lens. Wil je een lens die lichtsterker is dan je huidige, met hetzelfde bereik, dan zit je sowieso aan minimaal 2 objectieven. 1 voor het +/- 18-50 bereik en 1 voor het bereik 70-200 (of verder).FRGert schreef op maandag 16 december 2013 @ 08:35:
[...]
Ten eerste bedankt voor je reactie. Heb op dit moment een 18-200 mm lens van Tamrom, maar was even aan het oriënteren welke alternatieven er waren. Rond welk budget zijn er "goede" objectieven ?
Je zult kritisch moeten kijken naar wat je nu precies nodig hebt, want een lichtsterke alles-in-één bestaat gewoonweg niet voor systeemcamera's. Dus: waar ligt je prioriteit? Ook lichtsterke lenzen met een klein bereik zijn relatief duur.
Ik heb, toen ik nog Canon schoot, altijd met de 15-85 IS geschoten, als walk-around lens. Geen idee wat die nu kost, maar denk niet dat je hem voor onder de € 500,- kunt kopen. En ook voor dat objectief geldt dat het een compromis is, want je levert (ten opzichte van je huidige lens) in op bereik en krijgt er geen lichtsterkte voor terug. Je krijgt wel een lens die scherper is, beter focust en wat minder weegt.
Grofweg zijn je keuzes:
- Een betere alles-in-één, maar die wordt alleen wat scherper en je wint mogelijk iets op je autofocus-nauwkeurigheid.
-Overstappen naar 2 objectieven voor hetzelfde bereik maar die wel dezelfde lichtsterkte hebben als je huidige objectief. Je wint dan nog meer scherpte en AF-nauwkeurigheid, maar moet wel objectieven wisselen.
-Overstappen naar lichtsterkere lenzen, waardoor je automatisch in een andere kwaliteitsklasse komt. Je gaat veel meer betalen, moet wisselen om het hele bereik van 18-200 te kunnen coveren en je neemt een zooi meer gewicht met je mee.
Ik geloof niet dat ik de keuze leuker kan maken. Ik kan je wel vertellen dat elke optie je minimaal € 500,- gaat kosten, en de derde optie minimaal tegen de € 1000,- (of daar ver overheen, zo gek als je het wilt maken).
Zoals ik boven al aangaf is volgens mij voor jou mijn Canon 18-135mm STM een betere lens die betere kwaliteit foto's maakt. Ok, hij is niet lichtsterker, maar je hoeft hem minder af te stoppen en de volgens de reviews is de kwaliteit van de foto's beter voor de Canon. Ik heb voor de aanschaf van mijn gear ook een 18-200 overwogen maar de reviews zeggen vaak dat de range te groot is en dat er daardoor over de hele range kwaliteit verloren wordt. Ik moet wel zeggen dat ik geen ervaring heb met de 18-200.FRGert schreef op maandag 16 december 2013 @ 08:35:
[...]
Ten eerste bedankt voor je reactie. Heb op dit moment een 18-200 mm lens van Tamrom, maar was even aan het oriënteren welke alternatieven er waren. Rond welk budget zijn er "goede" objectieven ?
Verder kan je kijken naar een tweedehands Canon 15-85mm maar die zijn zelfs dan vaak nog boven je budget van €300.
Lichtsterkere aardige lenzen binnen budget zijn eigenlijk alleen maar tot 50/55mm, bv Sigma 18-50mm f/2.8-4.5 of Tamron 17-50mm f/2.8
Bottom line: Je moet keuzes maken mbt range en lichtsterkte. Mijn ervaring (met redelijk gelijk uitgangspunt als jij) is dat ik meer range wilde dan de kitlens en zo na ruimschoots onderzoek in de mogelijkheden uitkwam op de 18-135mmSTM.
De D3200 met 18-105mm had ik bovenaan m'n lijstje staan, helaas is deze te klein

Nou gaat het dus tussen de D5200 en de 700D. Deze Nikon met 18-105mm ligt echter nog boven budget, dus zou ik de eerste tijd e.e.a. moeten leren met de kitlens. Nou las ik wel al meerdere malen dat de kitlens van de D5200 redelijk slecht presteert, waar de STM kitlens van Canon het best aardig schijnt te doen.
Dit maakt m'n keuze dus vrij lastig
Ik neig zelf meer naar Nikon, (ook qua aanbod van lenzen), maar Canon ligt weer prettiger in m´n hand.
Had dit wel even onderschat van tevoren.
[ Voor 3% gewijzigd door Southern Sun op 16-12-2013 16:45 ]
Waarom niet de Canon 600D? Qua formaat hetzelfde als de 700D. Niet de nieuwste features en de 700D heeft een wat beter AF-systeem. Maar het scheelt behoorlijk in de prijs.Southern Sun schreef op maandag 16 december 2013 @ 16:44:
Goed, ik ben zojuist in de winkel geweest om de diverse modellen eens te proberen.
De D3200 met 18-105mm had ik bovenaan m'n lijstje staan, helaas is deze te kleinVoelde vrij snel al wat verkrampt dus toch weggestreept. De D5200 voelde al prettiger. De Canon 700D lag het fijnst in de hand.
Nou gaat het dus tussen de D5200 en de 700D. Deze Nikon met 18-105mm ligt echter nog boven budget, dus zou ik de eerste tijd e.e.a. moeten leren met de kitlens. Nou las ik wel al meerdere malen dat de kitlens van de D5200 redelijk slecht presteert, waar de STM kitlens van Canon het best aardig schijnt te doen.
Dit maakt m'n keuze dus vrij lastigDe een zegt dat de Nikon de betere sensor heeft en uiteindelijke fotokwaliteit, en de ander is weer lyrisch over de Canon prestaties.
Ik neig zelf meer naar Nikon, (ook qua aanbod van lenzen), maar Canon ligt weer prettiger in m´n hand.
Had dit wel even onderschat van tevoren.
Waarom neig je meer naar Nikon vanwege de lenzen? Welke Nikon lenzen vind je interessant die Canon niet heeft?
Precies wat ik dacht. Waarom niet 1 modelletje lager/ouder, scheelt aanzienlijk in prijs en zoveel nieuwe features zijn er niet. Ja alles is een beetje vebeterd maar dat is in mijn inziens marginaal en niet de prijs waard maar dat is persoonlijk. DaaromUniversal Creations schreef op maandag 16 december 2013 @ 17:15:
[...]
Waarom niet de Canon 600D? Qua formaat hetzelfde als de 700D. Niet de nieuwste features en de 700D heeft een wat beter AF-systeem. Maar het scheelt behoorlijk in de prijs.
Waarom neig je meer naar Nikon vanwege de lenzen? Welke Nikon lenzen vind je interessant die Canon niet heeft?
zou ik zeggen kijk ook even naar de D5100 of 600D. Hou je nog wat over voor een 2e lens, een budget telezoom of een lichtesterke prime zoals een 35(nikon) of 50mm(beide merken).
Ik stond ongeveer in dezelfde schoenen als jij met ongveer het zelfde budget. Ongeveer 600 en dat inclusief tas en geheugenkaartje. Zo heb ik gisteren een 600D kit + een budget telezoom (55-250mm IS II) gekocht. Lijkt mij een leuke startersset zo.
Op papier is de Nikon beter en volgens de reviews ook maar is dat verschil nou zo groot dat je dat reallofe gaat merken? Zeker als je er vanuit gaat dat het je eerste DSLR wordt. In mijn mening niet, ik denk dat ik eerder de beperkende factor ben en niet de camera.
Voor een bedrag van 600 euro kan je dus bijna een 600d 18-55 + 55-250 + 1.8 50mm krijgen. Dat lijkt mij toch aanzienlijk beter dan een d5200 met alleen de 18-105 kitlens.
Wat de fotoklein verkoper mij zei was dat ergens deze week 600d kit (18-55) weer vpor 379 te verkrijgen was. -30 van de canon cashback Heb je voor 350 een mooie body kan je nog 250 aan glas uitgeven
[ Voor 6% gewijzigd door Mr Pingu op 16-12-2013 17:58 ]
Correct me if i'm wrong, maar ik had het idee dat de 35 en 35mm f1.8 lenzen betaalbaarder zijn, evenals de 18-105mm wat mee een mooie algemene lijkt ipv de standaard kitlens. Tevens heeft een vriend een Nikon.Universal Creations schreef op maandag 16 december 2013 @ 17:15:
[...]
Waarom niet de Canon 600D? Qua formaat hetzelfde als de 700D. Niet de nieuwste features en de 700D heeft een wat beter AF-systeem. Maar het scheelt behoorlijk in de prijs.
De 18-135 van Canon is weer een stuk prijziger, dus samengevat: ik heb het idee dat Nikon een betaalbaarder aanbod heeft van lenzen die me aanspreken. De 700D sprak me vooral aan omdat ie nieuwer is en qua prijs ongeveer gelijk uit komt met de D5200.
Waar het volgens mij vooral op neer komt is mijn eigenschap dat ik vooral de nieuwe modellen wil, heb dat met allesMr Pingu schreef op maandag 16 december 2013 @ 17:55:
[...]
Precies wat ik dacht. Waarom niet 1 modelletje lager/ouder, scheelt aanzienlijk in prijs en zoveel nieuwe features zijn er niet. Ja alles is een beetje vebeterd maar dat is in mijn inziens marginaal en niet de prijs waard maar dat is persoonlijk. Daarom
zou ik zeggen kijk ook even naar de D5100 of 600D. Hou je nog wat over voor een 2e lens, een budget telezoom of een lichtesterke prime zoals een 35(nikon) of 50mm(beide merken).
Ik stond ongeveer in dezelfde schoenen als jij met ongveer het zelfde budget. Ongeveer 600 en dat inclusief tas en geheugenkaartje. Zo heb ik gisteren een 600D kit + een budget telezoom (55-250mm IS II) gekocht. Lijkt mij een leuke startersset zo.
Op papier is de Nikon beter en volgens de reviews ook maar is dat verschil nou zo groot dat je dat reallofe gaat merken? Zeker als je er vanuit gaat dat het je eerste DSLR wordt. In mijn mening niet, ik denk dat ik eerder de beperkende factor ben en niet de camera.
Voor een bedrag van 600 euro kan je dus bijna een 600d 18-55 + 55-250 + 1.8 50mm krijgen. Dat lijkt mij toch aanzienlijk beter dan een d5200 met alleen de 18-55 kitlens.
[ Voor 60% gewijzigd door Southern Sun op 16-12-2013 18:27 ]
De canon 50mm 1.8 is de goedkoopste die je gaat vinden. Voor nog geen €100 Euro ben jij eigenaar van de 50mm van Canon. Een goedkope 35mm bestaat voor Canon helaas niet.Southern Sun schreef op maandag 16 december 2013 @ 17:57:
[...]
Correct me if i'm wrong, maar ik had het idee dat de 35 en 35mm f1.8 lenzen betaalbaarder zijn, evenals de 18-105mm wat mee een mooie algemene lijkt ipv de standaard kitlens. Tevens heeft een vriend een Nikon.
De 18-135 van Canon is weer een stuk prijziger, dus samengevat: ik heb het idee dat Nikon een betaalbaarder aanbod heeft van lenzen die me aanspreken. De 700D sprak me vooral aan omdat ie nieuwer is en qua prijs ongeveer gelijk uit komt met de D5200.
Nikon daarentegen heeft 2 zeer scherp geprijsde 35 en 50mm lenzen voor de beide ongeveer €170
Ik ken het, ik dacht zeker te weten voor een D5100 te gaan, want deze was op het papier het beste. Echter lag de Canon mij lekkerder in de hand, maar ook vond ik de menu's van Canon veel fijner dan Nikon en de daling van de prijs van 600D en de cashback trokken mij daadwerkelijk over de streep. Morgen komt hij als het goed is aanSouthern Sun schreef op maandag 16 december 2013 @ 17:57:
Waar het volgens mij vooral op neer komt is mijn eigenschap dat ik vooral de nieuwe modellen wil, heb dat met allesIk zal ook zeker eens naar de D5100 en 600D kijken. Hoewel de 5100 volgens mij ook weer kleiner is dan de 5200, en die laatste vind ik qua formaat wel het minimum. De D600 ligt dan een stuk prettiger in de hand. Waar ik me ook een beetje op blind zat te staren was het feit dat de Nikon op papier veel beter scoort. Die vriend van me zei "nikon voor foto's met betere sensor/kwaliteit, canon voor film", maar inderdaad.. ik zal zelf eerder een beperkende factor zijn gok ik. En aangezien canon het prettigst hanteert, toch maar eens overwegen
Tja nieuwste modellen trekken ons allemaal aan, de kracht van marketing... Ik had ook graag een nog betere en nieuwere gekocht, maar dat betekent dat je meer geld moet oogsten van je geldboom... Persoonlijk zou ik altijd gaan wat het meeste waar voor je geld heeft, en de verbetering van D5200 tov de D5100 of 700D tov 600D zijn voor mij het prijsverschil niet waard. Of jij dat ook vind is aan jou. Als het nieuwste echt belangrijk voor je is zou ik daar wel voor gaan want anders ga je spijt krijgen, dan kan je beter nu even wat meer uitgeven dan dat je heel de tijd denkt: Had ik maar... Maarja weer keuzes die je zelf moet maken
Ik wil alleen even bobcom quoten, die heeft mij wel even aan het denken gezet:
bobcom schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:35:
@Mr Pingu, ik zou me niet blind staren op de goedkopere oudere lenzen op wat voor body ook. Oude Nikon-compatibele lenzen werken alleen prettig op D7x00 en Dx00-bodies (en full frame) - boven je budget of tweedehands. Oude lenzen op Canon-bodies vragen om een adapter - met AF-confirm, en dan nog blijft je belichting een kwestie van trial and error. Enige alternatief is naast een adapter ook Magic Lantern (free) op een Canon-body - maar dat is iets voor later (net als die oudere lenzen overigens).
Dit topic is gesloten.
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's