Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ziet er netjes uit idd, dan wordt hij wel interessanter.
Maar aangezien ze beide ongeveer even duur zijn dan toch liever de M4.

Hoe staat het verder met de nieuwe OCZ serie dan? Is er al wat meer bekend over betrouwbaarheid?
Als OCZ weer kan concurreren met crucial/samsung/intel is dat natuurlijk alleen maar toe te juigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, ik heb gister de i5 in elkaar gehengeld met een 830 128GB. De eerste indruk was enigzins underwhelmed. De tweede indruk was dat het spul toch, als je even vergelijkt met een courante HDD, allemaal wel uiterst rap is. Installeren, kopiëren en dergelijke zaken gaat allemaal ontzettend rap. De derde indruk is dat het allemaal gaat als een tiet. Met name (ongetweakt) booten tussen de 30 en 45 seconden is erg fijn en ik merk ook dat ik veel meer met waar een computer bedoeld voor is bezig ben en minder met de computer zelf.

Ik denk dat mijn initiële terughoudendheid veroorzaakt werd door onrealistische verwachtingen. Hoe rap een systeem ook is, perfect en ultiem is het vooralsnog nooit. Aan absurde verwachtingen kan geen hardware voldoen. Echter merk ik nu wel hoe rap en soepel alles gaat, wat uiteraard evengoed door de i5 komt als door de 830 128GB.

Ik heb net even een benchmarkje gedraaid en volgens mij zit ik heel aardig in de juiste range. Het gaat om een i5 2500K (stock), Asrock P67 Extreme 4 Gen 3, 8 GB RAM met Windows 7 64-bit Professional. Asrock drivers, virusmeuk en Skyrim zijn op de schijf geïnstalleerd.

AS SSD benchmark Samsung 830 128 GB

Ik heb overigens nog wel even iets geks gehad bij de installatie. De schroeven die bij mijn Antec P180 kwamen om een schijf met siliconendopjes in de cage te hangen passen niet in de gaten van de Samsungbracket. De gaatjes zijn net te klein. Andersom passen de Samsungschroefjes wel in de HDD die eruit kwam en lijken daar ook net genoeg vlees te hebben om het ding vast te kunnen schroeven. De schroeven die Samsung meegeleverd heeft zijn alleen niet bruikbaar, gezien de afwijkende ophanging van de Antec (bij standaardgaatjes geen probleem). Ik ga vanavond nog maar even kijken of ik niets erg doms heb gedaan, want ik vind het een vreemd verhaal.

Ik zit nog even te kijken welke verdere tweaks ik wil doen om de writes naar de schijf zoveel mogelijk te beperken. Die RAM-disk van Snowwie lijkt me voor de Temp Files wel interessant, zijn er nog andere zaken die aan te raden zijn?

Ik ben op zich niet heel nerveus dat het ding te rap verslijt, maar als ik er dan toch mee bezig ben kan het maar beter netjes, niet?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2012 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:51
Ik vind de Corsair Performance Pro Series 256GB trouwens wel heel erg goed presteren in vergelijking met de rest en prijs zit ook wel aardig snor! :) Hij is nog beter dan de eerder geteste Plextor M2P 256GB maar ik me wat zorgen over de firmware updates van Corsair want daar zijn ze niet zo rap mee of ze releasen helemaal geen nieuwe firmware voor een SSD van hun. :X

[ Voor 4% gewijzigd door Bull op 24-01-2012 20:29 ]

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:44
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 19:10:
Zo, ik heb gister de i5 in elkaar gehengeld met een 830 128GB. De eerste indruk was enigzins underwhelmed. De tweede indruk was dat het spul toch, als je even vergelijkt met een courante HDD, allemaal wel uiterst rap is. Installeren, kopiëren en dergelijke zaken gaat allemaal ontzettend rap. De derde indruk is dat het allemaal gaat als een tiet. Met name (ongetweakt) booten tussen de 30 en 45 seconden is erg fijn en ik merk ook dat ik veel meer met waar een computer bedoeld voor is bezig ben en minder met de computer zelf.
Laat ik nou twee weken terug of zo ook een i5 (2400) met een Samsung 830 (256GB) gecombineerd te hebben... maar booten tussen 30 en 45 seconden? Van wanneer start jouw teller?
Ik denk dat het bij mij echt een stuk sneller is - de windows-7 opstartanimatie krijgt niet eens de kans op af te maken, dan is 'ie al klaar met de eerste boot-stap.
Overigens wel prima scores bij je AS-SSD benchmark.
Ik heb overigens nog wel even iets geks gehad bij de installatie. De schroeven die bij mijn Antec P180 kwamen om een schijf met siliconendopjes in de cage te hangen passen niet in de gaten van de Samsungbracket. De gaatjes zijn net te klein. Andersom passen de Samsungschroefjes wel in de HDD die eruit kwam en lijken daar ook net genoeg vlees te hebben om het ding vast te kunnen schroeven. De schroeven die Samsung meegeleverd heeft zijn alleen niet bruikbaar, gezien de afwijkende ophanging van de Antec (bij standaardgaatjes geen probleem). Ik ga vanavond nog maar even kijken of ik niets erg doms heb gedaan, want ik vind het een vreemd verhaal.
... en laat ik mijn systeem nou ook in een Antec P180 geplaatst hebben!
Heel herkenbaar, van die schroeven. Heb uit m'n voorraadbak boutjes uiteindelijk 4 gewone M3 (?) boutjes gepakt en daarmee vastgezet. Moet eigenlijk nog wel wat brede ringetjes ertussen zetten, maar het zit nu wel vast.

Ofwel, ik heb zowel een SSD als een fanloze voeding met trillingsvrije bevestigingsmaterialen vastgezet. Dat zorgt pas voor een *echt* stil systeem! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EJPostema schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 19:10:
Hoe staat het verder met de nieuwe OCZ serie dan? Is er al wat meer bekend over betrouwbaarheid?
Als OCZ weer kan concurreren met crucial/samsung/intel is dat natuurlijk alleen maar toe te juigen :)
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820227780

7, reviews. 2 failures. Niet voldoende om een oordeel te trekken, wel voldoende om te zeggen dat je nog een paar maanden moet wachten met je aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanaalten schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:35:
Laat ik nou twee weken terug of zo ook een i5 (2400) met een Samsung 830 (256GB) gecombineerd te hebben... maar booten tussen 30 en 45 seconden? Van wanneer start jouw teller?
Ik denk dat het bij mij echt een stuk sneller is - de windows-7 opstartanimatie krijgt niet eens de kans op af te maken, dan is 'ie al klaar met de eerste boot-stap.
Overigens wel prima scores bij je AS-SSD benchmark.
Die tijden zijn voor mij echt vanaf de knop indrukken tot de desktop met een idle CPU, inclusief inloggen en POST en de hele reutemeteut dus. De animatie speelt bij mij ook niet uit (al valt me wel op dat hij de ene keer verder komt dan de ander) en ik heb dan ook het sterke vermoeden dat mensen die zeggen dat ze een boot van 20 seconden hebben niet het hele proces rekenen, ook omdat hun omschrijvingen wel overeen komen met mijn ervaringen. Aangezien mij het gaat om de tijd die ik op een startende PC moet wachten gaat het mij om het hele gebeuren.

Ik heb het overigens met een klok meegeteld, het is geen inschatting. Ook die 30 seconden is in een oogwenk voorbij, daar verbaas ik me zelf over. Het zou overigens wel kunnen dat die 45 seconden nog te maken had met updates, want net was het weer 33.
... en laat ik mijn systeem nou ook in een Antec P180 geplaatst hebben!
Heel herkenbaar, van die schroeven. Heb uit m'n voorraadbak boutjes uiteindelijk 4 gewone M3 (?) boutjes gepakt en daarmee vastgezet. Moet eigenlijk nog wel wat brede ringetjes ertussen zetten, maar het zit nu wel vast.
Kan je misschien even nakijken welke maat je hebt gebruikt? Ik moet de boutjes er voor kopen en ik heb niet zoveel trek meerdere pakjes voor vier boutjes te kopen.

Ook wel fijn om te weten dat ik toch niet gek ben, want ik begon ernstig aan mijzelf te twijfelen. Toch raar, voor zover ik (en de webshop waar die Samsung vandaan komt) weet is het toch altijd dezelfde maat.
Ofwel, ik heb zowel een SSD als een fanloze voeding met trillingsvrije bevestigingsmaterialen vastgezet. Dat zorgt pas voor een *echt* stil systeem! ;)
Heh :p Het gaat mij er meer om dat het anders wat lastig vastzetten is en bovendien vind ik het netter als het allemaal op dezelfde manier vastzit.

Een beetje OCD is best okee, zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:19:
[...]

Die tijden zijn voor mij echt vanaf de knop indrukken tot de desktop met een idle CPU, inclusief inloggen en POST en de hele reutemeteut dus. De animatie speelt bij mij ook niet uit (al valt me wel op dat hij de ene keer verder komt dan de ander) en ik heb dan ook het sterke vermoeden dat mensen die zeggen dat ze een boot van 20 seconden hebben niet het hele proces rekenen, ook omdat hun omschrijvingen wel overeen komen met mijn ervaringen. Aangezien mij het gaat om de tijd die ik op een startende PC moet wachten gaat het mij om het hele gebeuren.
Inderdaad. Mijn PC doet ongeveer 22 seconden, maar dat is exclusief het bios. (van bootloader tot startpagina). Op dit punt is het niet eens de SSD die de bottleneck is, maar bepaalde drivers. Daarom start de gemiddelde ultrabook ook zo snel, de drivers zijn daarvoor nog eens onder de loep genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Laatst online: 18-09 15:28
... ik heb dan ook het sterke vermoeden dat mensen die zeggen dat ze een boot van 20 seconden hebben niet het hele proces rekenen, ook omdat hun omschrijvingen wel overeen komen met mijn ervaringen. Aangezien mij het gaat om de tijd die ik op een startende PC moet wachten gaat het mij om het hele gebeuren.
...
Dat valt denk ik wel mee. Vooral een schone installatie (wat geen ongebruikelijke situatie is voor gebruikers die net een SSD hebben gekocht), zonder overbodige BIOS instellingen -zoals een actieve, ongebruikte 2e SATA controller- kan best onder de 20 seconden booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_H_G_ schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:04:
Dat valt denk ik wel mee. Vooral een schone installatie (wat geen ongebruikelijke situatie is voor gebruikers die net een SSD hebben gekocht), zonder overbodige BIOS instellingen -zoals een actieve, ongebruikte 2e SATA controller- kan best onder de 20 seconden booten.
Je omschrijft precies mijn situatie ;) Gezien de omschrijvingen blijf ik het vermoeden hebben dat we eigenlijk over hetzelfde praten, dat sommige mensen de boel graag rooskleurig zien (niet onbegrijpelijk als je net veel geld voor hardware hebt neergelegd) en dat sommigen misschien niet heel accuraat zijn in hun tijdwaarneming.

Het zou het makkelijkst vergelijken zijn als iedereen een filmpje postte van z'n bootende bak :p

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2012 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Duidelijk. Ik tel inderdaad vanaf dat de BIOS klaar is met z'n ding doen. Ook omdat dat per moederbord weer anders kan zijn, je ziet dan dus niet alleen de invloed van de SSD.

Ach, er kunnen zoveel dingen een rol spelen. Mijn vorige systeem, met een Athlon XP3200 (geloof ik) kon ik aanzetten door de spatiebalk in te duwen. Nu moet ik eerst de stoel van het bureau afduwen, gaan zitten, deurtje van de P180 open, aan-knop induwen... *dat* kost allemaal tijd, zeg! ;)
Kan je misschien even nakijken welke maat je hebt gebruikt? Ik moet de boutjes er voor kopen en ik heb niet zoveel trek meerdere pakjes voor vier boutjes te kopen.
Yep, maar dat wordt dan niet eerder dan dit weekend... even geen zin om er eerder voor in het stof te kruipen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanaalten schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:13:
Duidelijk. Ik tel inderdaad vanaf dat de BIOS klaar is met z'n ding doen. Ook omdat dat per moederbord weer anders kan zijn, je ziet dan dus niet alleen de invloed van de SSD.
True, maar ik ben dan ook niet alleen geïnteresseerd in de rol van de SSD. Wil je die echt isoleren zul je toch dieper de materie in moeten duiken om te zien wanneer wat nu vertragingen oplevert. Op zich vind ik het namelijk ook best interessant welke moederborden een lange POST hebben (heet dat nog zo met UEFI?) en welke niet en het liefst ook hoe dat dan komt.
Ach, er kunnen zoveel dingen een rol spelen. Mijn vorige systeem, met een Athlon XP3200 (geloof ik) kon ik aanzetten door de spatiebalk in te duwen. Nu moet ik eerst de stoel van het bureau afduwen, gaan zitten, deurtje van de P180 open, aan-knop induwen... *dat* kost allemaal tijd, zeg! ;)
Dan heb je ook geen vergelijking van één systeem met het andere meer :) Maar goed, dat begreep je geloof ik zelf ook al :p
Yep, maar dat wordt dan niet eerder dan dit weekend... even geen zin om er eerder voor in het stof te kruipen...
Tof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:28
Nog terug komend op mijn SSD problemen met OCZ agility 3 en de marvell 9128 controller op de gigabyte moderbord...

Ik heb keurig bij Alternate mijn SSD kunnen inruilen voor een nieuwe. Gekozen op advies en op internet voor de Crucial M4 128 SSD.
Aangezien ik op forums ook weer wat positivere berichten las met de nieuwe firmware op de marvell controler toch eigenwijs mijn SSD hierop gezet en alles clean install op AHCI mode.

resultaat op CristalDiskMark:
______read mb/s_____write mb/s
seq:_____385,9_________184.3
512k_____323.3_________180.3
4k_______25.15_________55.23
4kqd32___220.0 ________ 155.7

al met al een aanzienlijke verbetering ten opzichte van mijn OCZ agility 3 en ondanks de wat rotte marvell 9128 controler lijkt met de nieuwe firmware (althans dat denk ik kan niet meer testen met de oude)
de prestaties meer als acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik loop nu tegen een vreemd probleem aan in OpenIndiana met de Samsung 830-ssd's die ik wil gebruiken voor het benchen van l2arc-performance. Ik heb vier poorten beschikbaar voor vier ssd's maar er wordt er slechts één herkend door OpenIndiana als ik het format-commando doe. De ssd's zijn aangesloten op een LSI SAS2008-controller. In het bios van de controller zijn de ssd's wel te zien. Het maakt niet uit of ik de ssd's aansluit op de onboard sas-controller of een IBM m1015 (beide LSI SAS208-based met LSI SAS9211-8i firmware in IT-modus). Probeer ik andere ssd's zoals een OCZ Vertex, Adata S511 of Corsair Force GT dan zie ik wel meerdere drives verschijnen. De Samsung 830's heb ik zonet geupgrade naar de nieuwste firmware maar dat haalt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mede-tweakers,

Ik heb dit weekend eindelijk de knoop door gehakt en een nieuwe pc gekocht.
Zelf ben ik erg in mn nopjes met de 128 GB SSD van Crucial.

Maar nu heb ik de volgende vraag:

Standaard wil hij veel installeren op mn C schijf (de SSD schijf dus)
Bij enkele programma's heb ik dit voorkomen door in het register het program files (64 en 32bits) pad aan te passen naar de D:
Maar nu installeerde ik gister spotify en er werd nog niets gevraagd of hij stond al op de SSD.
Ook mijn profiel (documenten afbeeldingen etc,) staat op de SSD, hoe krijg ik deze op de D:?

Ik maak gebruik van een nederlandse windows 7 64-bit.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsdc
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 18:49
Femme schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:27:
Ik loop nu tegen een vreemd probleem aan in OpenIndiana met de Samsung 830-ssd's die ik wil gebruiken voor het benchen van l2arc-performance. Ik heb vier poorten beschikbaar voor vier ssd's maar er wordt er slechts één herkend door OpenIndiana als ik het format-commando doe. De ssd's zijn aangesloten op een LSI SAS2008-controller. In het bios van de controller zijn de ssd's wel te zien. Het maakt niet uit of ik de ssd's aansluit op de onboard sas-controller of een IBM m1015 (beide LSI SAS208-based met LSI SAS9211-8i firmware in IT-modus). Probeer ik andere ssd's zoals een OCZ Vertex, Adata S511 of Corsair Force GT dan zie ik wel meerdere drives verschijnen. De Samsung 830's heb ik zonet geupgrade naar de nieuwste firmware maar dat haalt niets uit.
Staan de drives wel in je /dev directory? Ik kan me vaag iets herinneren van samsung drives met een lange WWN, die dan in je device naam afgekort worden tot hetzelfde nummer voor al je drives. Dat was geloof ik wel onder linux, maar freebsd zou iets soortgelijks kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

nielsdc schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:59:
[...]

Staan de drives wel in je /dev directory? Ik kan me vaag iets herinneren van samsung drives met een lange WWN, die dan in je device naam afgekort worden tot hetzelfde nummer voor al je drives. Dat was geloof ik wel onder linux, maar freebsd zou iets soortgelijks kunnen hebben.
Ik heb wat verder geklooid en zie ze in napp-it bij de lsi sas2-info wel staan en de Samsung's hebben inderdaad allemaal dezelfde GUID. Ik heb nog geen idee of en hoe ik dit kan oplossen.

De drives die ik volgens mij niet terug in /dev/dsk.

[ Voor 8% gewijzigd door Femme op 25-01-2012 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:53:
Ook mijn profiel (documenten afbeeldingen etc,) staat op de SSD, hoe krijg ik deze op de D:?
Moet je maar een googlen op "move my documents folder windows 7". Krijg je voldoende response op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsdc
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 18:49
Femme schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:06:
Ik heb wat verder geklooid en zie ze in napp-it bij de lsi sas2-info wel staan en de Samsung's hebben inderdaad allemaal dezelfde GUID. Ik heb nog geen idee of en hoe ik dit kan oplossen.

De drives die ik volgens mij niet terug in /dev/dsk.
Ik heb gevonden waar ik het eerder was tegengekomen, op tweakers nog wel:

jadjong in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

En de oplossing:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jobr schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 18:29:
[...]

Moet je maar een googlen op "move my documents folder windows 7". Krijg je voldoende response op :)
Thnx voor je reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

nielsdc schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 19:14:
[...]

Ik heb gevonden waar ik het eerder was tegengekomen, op tweakers nog wel:

En de oplossing:

Thanks! Dit heeft mijn probleem opgelost. Ik kon er werkelijk niets zinvols over vinden via Google. Knappe jongen die op het idee komt om een of andere vage multipath-optie in de driver van de sas-controller uit te schakelen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Femme schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 20:14:
[...]

Thanks! Dit heeft mijn probleem opgelost. Ik kon er werkelijk niets zinvols over vinden via Google. Knappe jongen die op het idee komt om een of andere vage multipath-optie in de driver van de sas-controller uit te schakelen :) .
Pfew, ik was al bang dat ik hier een Koreaan over lastig moest gaan vallen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08 21:16
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:53:
Hallo mede-tweakers,

Ik heb dit weekend eindelijk de knoop door gehakt en een nieuwe pc gekocht.
Zelf ben ik erg in mn nopjes met de 128 GB SSD van Crucial.

Maar nu heb ik de volgende vraag:

Standaard wil hij veel installeren op mn C schijf (de SSD schijf dus)
Bij enkele programma's heb ik dit voorkomen door in het register het program files (64 en 32bits) pad aan te passen naar de D:
Maar nu installeerde ik gister spotify en er werd nog niets gevraagd of hij stond al op de SSD.

Ik maak gebruik van een nederlandse windows 7 64-bit.

Alvast bedankt!
En als je de kans krijgt bij een installatie, altijd voor custom kiezen. Hier kan je vaker de directory kiezen waar hij installeert.
Vaak heb je wel een paar programma's waar je niet mag kiezen, maar die zijn meestal ook niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

arnoud_h schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 21:34:
[...]

Pfew, ik was al bang dat ik hier een Koreaan over lastig moest gaan vallen :+
Het is alsnog niet zo heel handig dat de Samsung 830's dit probleem hebben terwijl andere ssd's wel een unieke GUID krijgen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

of zoek hier op tweakers eens op profile locator ;-)

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 20:33
Na 10 tabs op tweaker over SSD schijven te hebben geopend post ik hier maar gewoon een "simpele" vraag w.b.t SSD's.

Ik ben van plan een SSD Intel 320 120GB te kopen.

Ik weet dat je een SSD niet voor opslag koopt maar met name om je OS op te plaatsen voor een snelle opstart tijd en kennelijk dus een algemeen snellere OS ervaring. Wat ik niet weet maar wat ik wel cruciaal vind. Heeft het nu om ook hier veel gebruikte programma's ( met name games) op te installeren?

Alvast bedankt,
Joost

http://speedtest.net/result/2130203198.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 22:13
joostsozee schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 13:39:
Na 10 tabs op tweaker over SSD schijven te hebben geopend post ik hier maar gewoon een "simpele" vraag w.b.t SSD's.

Ik ben van plan een SSD Intel 320 120GB te kopen.

Ik weet dat je een SSD niet voor opslag koopt maar met name om je OS op te plaatsen voor een snelle opstart tijd en kennelijk dus een algemeen snellere OS ervaring. Wat ik niet weet maar wat ik wel cruciaal vind. Heeft het nu om ook hier veel gebruikte programma's ( met name games) op te installeren?

Alvast bedankt,
Joost
Juist: een SSD maakt alles snel, dus ook de programmas die erop staan. Denk bijvoorbeeld aan Photoshop of Office, Photoshop ging van ~ 10 seconden startup naar ~ 1 hier. :)

Maar ook games e.d. kan je er opzetten. Loadingtimes zijn dan vrijwel verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 20:33
Mooi *op de toon van Rutte :) *

Dan heb ik toch nog wat vervolg vraagjes. Moet je per se windows 7 opnieuw installeren of kan je het ook overzetten (hoe?)?

site question: Ik las ook ergens dat W7 installatie rond de 15/20GB zit dus dat je in feite genoeg hebt aan 60GB. Samen met andere programma's vind ik dit erg weinig dus 120GB is wel minimaal. De vraag, hoe komt men aan die 15/20GB. Mijn :C schijf is een stuk groter en in principe installeer ik programma's op een andere partitie en downloads op nog weer een andere.

http://speedtest.net/result/2130203198.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
joostsozee schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:07:
Mooi *op de toon van Rutte :) *

Dan heb ik toch nog wat vervolg vraagjes. Moet je per se windows 7 opnieuw installeren of kan je het ook overzetten (hoe?)?

site question: Ik las ook ergens dat W7 installatie rond de 15/20GB zit dus dat je in feite genoeg hebt aan 60GB. Samen met andere programma's vind ik dit erg weinig dus 120GB is wel minimaal. De vraag, hoe komt men aan die 15/20GB. Mijn :C schijf is een stuk groter en in principe installeer ik programma's op een andere partitie en downloads op nog weer een andere.
Je kan het overzetten met bepaalde tools, ze zijn hier een aantal keren besproken maar zelf raad ik eigenlijk aan om voor een nieuwe installatie te gaan. Dan is alles altijd toch lekker vers en geoptimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
(Over het monteren van een Samsung 830 in een Antec P180 kast)
Even opgemeten:
de boutjes die ik heb gebruikt om de Samsung inbouwframe vast te zetten in de harddisk-cage van de P180 hebben een (schroefdraad)diameter van 2.7mm. Volgens Google komt dat overeen met een M3 boutje. De gebruikte boutjes zijn 20mm lang - en dat is waarschijnlijk langer dan nodig. Maar goed, omdat de SSD gecentreerd zit op het frame heb je geen probleem bij te lange boutjes.

Wel zou ik ook nog ringetjes erbij kopen om tussen de rubber ringen en bout te doen - anders draai je de boutjes *door* het rubber en schroefgat heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 22:13
Holy! Ik volg al maanden het nieuws van de nieuwe Intel Cherryville (520) SSD's en het lijkt erop dat ze erg snel gaan worden. Een aantal buitenlandse winkels heeft ze al op voorraad zelfs.

Sommige mensen hebben ze ook al ontvangen: http://www.xtremesystems....16&viewfull=1#post5042216

Die benchmarks zijn niet mis! Ik hoop dat Nederlandse retailers snel volgen, want ik kan niet wachten. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Rprp schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 21:13:
Holy! Ik volg al maanden het nieuws van de nieuwe Intel Cherryville (520) SSD's en het lijkt erop dat ze erg snel gaan worden. Een aantal buitenlandse winkels heeft ze al op voorraad zelfs.

Sommige mensen hebben ze ook al ontvangen: http://www.xtremesystems....16&viewfull=1#post5042216

Die benchmarks zijn niet mis! Ik hoop dat Nederlandse retailers snel volgen, want ik kan niet wachten. :9~
Houd er wel rekening mee dat het in raid is, maar dat zijn inderdaad mooie getalletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

K1pje schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:21:
[...]

Wordt de Vertex nog wel herkend wanneer je een jumper op de SSD plaatst zodat ie in engineeringmode gaat? De SSD krijgt dan tevens een aparte naam, maar dan kan wel geflashd worden dan. Zo'n flash kan je vervolgens aanvragen op het OCZ forum (destructive flash).
Dat zou ik ook nog kunnen proberen als het niet lukt om hem te RMA'en, de RMA support doet erg moeilijk namelijk: ze willen hem niet aannemen omdat ik hem tweedehands heb gekocht, de garantie kan volgens hen niet overgedragen worden.

Heb ze nu gewezen op de fabrieksgarantie want ik vind dit toch wel erg slap van OCZ hoor, of heb ik mijn huiswerk niet zo goed gedaan en hebben zij toch gelijk? :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben net bezig geweest met het creëeren van een RAMdisk volgens het filmpje van Snowwie en dat ging allemaal naar wens, behalve het aanpassen van de tempfile van Firefox. Ik kan browser.cache.disk.parent_directory niet vinden waar hij zou moeten staan. Die variabele lijkt niet te bestaan. Het betreft Firefox 9.0.1.

Ik heb het idee dat dat wellicht komt doordat deze versie van Firefox nieuwer is, maar wat ik er aan kan doen weet ik niet. Iemand een idee?

Je moet 'm gewoon handmatig zelf toevoegen als stringvariabele :) Het werkt allemaal (en het is vrij bevredigend alle Youtubemukdata op de RAMdisk te zien verschijnen), al zie ik nog steeds iedere seconde harddisk acces gebeuren. Een korte blip per seconde, zeg maar. Iemand een idee wat dat is en of daar nog een mooie oplossing voor is?

Ik heb overigens alles met Magician uitgezet dat uitgezet dient te worden: Super Fetch uit, Defragmentatie uit en Indexing uit.
MensionXL schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:14:
Heb ze nu gewezen op de fabrieksgarantie want ik vind dit toch wel erg slap van OCZ hoor, of heb ik mijn huiswerk niet zo goed gedaan en hebben zij toch gelijk? :)
Goed bezig, die jongens. Nog even en ze hebben helemaal geen reputatie waar je mee gezien wilt worden meer.

Volgens mij heb je gewoon recht op garantie, overigens.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2012 04:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

(jarig!)
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 03:39:
Ik heb overigens alles met Magician uitgezet dat uitgezet dient te worden: Super Fetch uit, Defragmentatie uit en Indexing uit.
Mijn advies is om e.e.a. nog even na te lopen. Vertrouwen is goed, controleren is beter.
De meegeleverde software moet m.i. nog een beetje werken aan zijn "magician skills".

In mijn geval zorgde deze toolkit namelijk voor een mislukte firmware update en bleek indexering nog gewoon aan te staan, ondanks dat ik in het tabje 'OS optimization' het zaakje getuned dacht te hebben.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:57
Ik heb nog steeds de problemen van enige tijd terug. Dat Windows 7 niet meer voorbij het logo opstart. Sinds vorige week eigenlijk niet maar opgestart gekregen. Image gemaakt naar een standaard schijf. en dat werkte zonder problemen.

Mijn moederbord Asrock Alive Dual eSataII heeft wel AHCI en RAID voor de SATA poorten (SATAII en SATA).
Zat pas te bedenken of het wellicht iets zou doen om deze niet op AHCI te zetten, maar op RAID zonder een extra schijf toe te voegen daaraan.
Heb het nog niet kunnen testen omdat bij het clonen er iets mis is gegaan waardoor de het boot gedeelte het niet meer doet. Dus binnenkort toch maar even controleren of dat het hele probleem verhelpt.

Wel gaar om van SSD naar HDD te gaan. Dat is zo'n wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 07:40
MensionXL schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:14:
[...]

Dat zou ik ook nog kunnen proberen als het niet lukt om hem te RMA'en, de RMA support doet erg moeilijk namelijk: ze willen hem niet aannemen omdat ik hem tweedehands heb gekocht, de garantie kan volgens hen niet overgedragen worden.

Raar dat OCZ hier moeilijk over doet. Ik heb het namelijk wel een keer gedaan bij een 2de hands SSD, waarbij ik uiteraard wel een bon had en daar deden ze absoluut niet moeilijk over. Kreeg gewoon een nieuwe SSD vanuit Taiwan opgestuurd die 2 weken later in de bus lag.

In ieder geval blijft support vanaf het OCZ forum sneller, destructive flash heb je vaak binnen een dag toegezonden gekregen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus253
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:28

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

Zojuist een M4 in m'n laptop gezet, maar toch even een vraagje: 'Vroeger' (een jaar geleden) hadden we een heel stappenplan om de ssd optimaal te laten werken, zoals deze: http://www.micdigital.be/ssd.html

Is dat nu nog steeds nodig met de huidige generatie ssd's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die pagina een beetje doorgelezen en het is wel een béétje onzin:
  • AHCI instellen is inderdaad nuttig dat wordt goed uitgelegd
  • Chipset drivers installeren is optioneel; je kunt ook prima de Microsoft AHCI driver gebruiken. Intel driver kan net iets sneller zijn en is dus als je ook RAID wilt gebruiken. Verder zou ik deze drivers bij Intel downloaden en niet van de fabrikant. Installeer ook nooit drivers vanaf de cd die bij je moederbord komt, omdat die oudere drivers bevatten.
  • Defragmentatie en superfetch uitschakelen wordt standaard al gedaan als je vers op een SSD installeert. Er zijn wel reports dat soms Windows 7 de SSD niet als een SSD detecteert. Je krijgt dan een drive performance index (WEI) score van 5,9 wat de maximale score is voor een mechanische hardeschijf met hoge seektimes.
  • Het artikel laat bij stap 6 een methode zien om te controleren of TRIM werkt. Deze methode is onzin, zoals veelvuldig uitgelegd op dit forum. Je kunt beter met AS SSD kijken of je een TRIM-capable driver draait, zoals Intel (iastor), AMD (amdsata) of Microsoft (pciide / msahci).
  • Hibernation uitzetten met powercfg -h off is inderdaad nuttig, om ruimte vrij te maken op je SSD. Het kleiner maken of uitschakelen van de pagefile is ook zeker een nuttige optie als je voldoende RAM hebt.
  • Bij stap 9 wordt gezegd:
    Een SSD mag niet uitvallen als de computer aanstaat. (ook ivm trim)
    Dit heeft enkel nut bij draaiende schijven.
    Dit is onzin. Bij gebruik van Intel drivers met een tweak zou je DIPM moeten kunnen gebruiken, wat zorgt voor een 10 keer lager stroomverbruik van je SSD. Dat je geen stroombesparing zou mogen gebruiken omdat de SSD niet mag uitvallen is onzin, de SSD krijgt hier volgens ATA standaard commando's voor en dat hoort allemaal goed te werken.
    Wel geldt dat sommige SSDs geen correcte ondersteuning hebben voor DIPM. Hieronder vallen de SSDs met Sandforce controller. Vandaar dat OCZ aanraadde om de Microsoft AHCI driver te gebruiken ipv de Intel driver.
  • Stap 12 staat een hoop foute info in, maar dit is wel correct: "Windows 7 maakt altijd alignde partities aan"
Dus tja. Het lijken 'tweaks' voor je SSD, maar het zijn meer keuzes. Hoef je niet te hibernaten (suspend-to-disk), en heb je voldoende RAM? Dan kun je al 15GB of meer ruimte besparen op je SSD. Voor de rest stellen die punten niet veel voor. Windows 7 gaat ouf of the box goed om met SSDs, als je maar vers installeert. Doe je geen verse installatie maar een clone van HDD naar SSD, zoals veel mensen helaas doen, dan wil je wel wat tweaks uitvoeren zoals uitschakelen van Defrag en SuperFetch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorruchie schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 10:16:
Mijn advies is om e.e.a. nog even na te lopen. Vertrouwen is goed, controleren is beter.
De meegeleverde software moet m.i. nog een beetje werken aan zijn "magician skills".

In mijn geval zorgde deze toolkit namelijk voor een mislukte firmware update en bleek indexering nog gewoon aan te staan, ondanks dat ik in het tabje 'OS optimization' het zaakje getuned dacht te hebben.
Ik heb TRIM wel gecontroleerd via de console, de rest nog niet. Ik heb wel geprobeerd Defragmentatie te controleren, maar dat wil om onduidelijke redenen helemaal niet opstarten.

Edit: het schijnt te komen doordat defrag geen GUI meer heeft. Hoe je kunt controleren dat Windows 7 je SSD niet defragmenteert en de rest wel weet ik niet.

Nu lees ik elders dat er toch een GUI is voor defrag. Nu ben ik in de war. Is het raar dat ik niets krijg als ik niets te zien krijg als ik de Disk Defragmenter opstart?
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 18:35:
• Het artikel laat bij stap 6 een methode zien om te controleren of TRIM werkt. Deze methode is onzin, zoals veelvuldig uitgelegd op dit forum. Je kunt beter met AS SSD kijken of je een TRIM-capable driver draait, zoals Intel (iastor), AMD (amdsata) of Microsoft (pciide / msahci).
Waarom is dat onzin? Het werkt volgens mij net zo goed, het is alleen een andere methode.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2012 04:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Laatst online: 18-09 15:28
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 03:31:
Waarom is dat onzin? Het werkt volgens mij net zo goed, het is alleen een andere methode.
In de tijd dat je het hebt getikt, had je ook deze draad kunnen doorzoeken op DisableDeleteNotify ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_H_G_ schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 09:24:
In de tijd dat je het hebt getikt, had je ook deze draad kunnen doorzoeken op DisableDeleteNotify ;)
Waarom had ik dat willen doen en hoe was ik op dat idee gekomen? Bij iets dat niet erg voor de hand ligt en relatief weinig is langsgekomen kan je dergelijke vragen verwachten :)

Maar ik begrijp dat er geen directe manier is om TRIM te verifiëren, alleen het feit dat mijn SSD-driver iastor is zou betekenen dat het werkt?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2012 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:46

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 09:31:
[...]

Waarom had ik dat willen doen en hoe was ik op dat idee gekomen? Bij gebrekkige informatie kan je dergelijke vragen verwachten, het is niet alsof het zo voor de hand ligt :)
Goed punt, het ligt inderdaad niet voor de hand. Een mogelijke uitleg:
fsutil is een tooltje dat gebruikt wordt om de parameters voor NTFS te beinvloeden. Zoals de naam eigenlijk al aanduidt, het is een filesystem-tool. Waar de veronderstelling dat het hardware instellingen zou uitvragen en kan instellen vandaan komt weet ik niet, maar het is inderdaad een onzinnige veronderstelling.
Als je 'fsutil' intikt in een command window zul je de mogelijkheden zien en dan zul je ook zien staan 'Control file system behavior' Inclusief uitbundig gebruik van spaties :)

Als je NTFS gebruikt op bijvoorbeeld een al wat ouder SAN kun je hiermee het filesystem dusdanig beinvloeden dat specifieke taken beter getuned zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld jaren terug het restoren van hele volumes ca. 30% kunnen versnellen door de access times van de files niet te updaten tijdens de restore.
Ook het gebruik van de MFT en de ruimte die het in beslag neemt kan een studie waard zijn: een filesystem met enige miljoenen files heeft een andere opbouw nodig dan een filesystem met een database.

Enfin, fsutil heeft dus betrekking op het filesystem en kan gezien worden als de NTFS tegenhanger van tunefs bij Unix: het heeft geen enkele verbinding met de onderliggende hardware. Dat het dus ergens een 'trim' parameter kan ophalen en beinvloeden is daarom onzinnig. Neem een willekeurige HDD met NTFS en gebruik de veelgenoemde parameter: je zult zien dat het normaal ingesteld kan worden naar jouw wensen. Iemand zou dan kunnen roepen dat die HDD 'dus' ook 'trim' ondersteunt, maar ...

Hoe is die 'trim' dan wel te controleren? Heel bot: niet. Vanuit het OS zul je de hardware moeten bevragen en daarbij moet je door de driver heen, naar de hardware. Beide lagen gebruiken verschillende vormen van translatie en 'verstoppen' zaken voor het OS. De hardware van een SSD zelf 'verstopt' dan ook nog wat zaken: de eigenlijke controller presenteert een soort disk aan de SATA controller, die uiteindelijk de computer laat weten dat 'ie een normale SATA disk is en als zodanig wil worden aangesproken.
Zo zie je dat 'trim' een interne functie is van de hardware controller die vier lagen diep, onbereikbaar is voor het OS. Alleen een eigen tool van de fabrikant die door dat alles heen kan prikken, met een interface die dat door alle lagen heen kan terugmelden zou iets kunnen betekenen hierin, zeg maar: op dezelfde wijze als het updaten van firmware.

tl;dr: fsutil is geen hardware tool, het is een filesystem tool en NTFS only.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Die vraag komt relatief vaak langs en daar is ook al relatief vaak een opmerking over gegeven, over DisableDeleteNotify.

Ik zal nog maar eens uitleggen waarom deze methode zinloos is.

DisableDeleteNotify; Met deze check, vraag je het OS, of hij ondersteuning heeft voor het TRIM commando en dit ook doorgeeft.
De overige communicatie punten moeten natuurlijk ook het TRIM commando kennen, zoals de driver enzo...

Dus je kan het ook zo zien, Hey OS, kan jij Chinees(TRIM) praten? Jah? Das mooi!
Maar dan kom je bij de driver en die is zo van, die kan toevallig geen Chinees, dus alles wat je daartegen zegt in normaal Engels begrijp hij, alleen dat ene stukje Chinees sla hij over want dat kan hij toch niet vertalen en doorgeven.
Enzovoorts...

Dus is er geen controle voor TRIM

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 28-01-2012 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 10:03:
Die vraag komt relatief vaak langs en daar is ook al relatief vaak een opmerking over gegeven, over DisableDeleteNotify.
Sinds september net over de 10 keer, niet ontzettend veel.

Beiden heren uiteraard bedankt voor de input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Om de week vind ik vaak als je het zo benadert haha :P

[ Voor 57% gewijzigd door Swordlord op 28-01-2012 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we het erop houden dat het verkeerde antwoord het wel lastig maakt te weten dat je naar het juiste antwoord moet zoeken :) Maar genoeg hierover.

Vannacht nog een bench gedraaid. Ja, dat zijn echte cijfers, maar helaas was het mijn RAMdisk en niet de SSD. Wel leuk ter vergelijking.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pmDoUtfpeeWWUMUgmBw7K6qG/full.png

[ Voor 202% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2012 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Leuke results :P

Hoe heb je die RAMdisk aangemaakt?
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 28-01-2012 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus253
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:28

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 18:35:
Die pagina een beetje doorgelezen en het is wel een béétje onzin:
[ul]
• AHCI instellen is inderdaad nuttig dat wordt goed uitgelegd
• Chipset dr......

.......el mensen helaas doen, dan wil je wel wat tweaks uitvoeren zoals uitschakelen van Defrag en SuperFetch.
Thx voor de uitleg CiPHER! Ik leer elke dag weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:48

Convoy

g44p

Swordlord schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 10:44:

Zelf al gezocht? Want google heeft hier meerdere antwoorden op :+

http://www.google.nl/#scl...f629a17b&biw=1440&bih=787

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 10:44:

Wel jammer dat de 4K niet wilde draaien.

De videohandleiding van Snowwie maakt het makkelijk. Het lijkt goed te werken, ik kan dagelijks zien dat ik een paar honderd MB aan schrijfacties bespaar en het verdwijnt uiteraard ook weer netjes als je je PC uitzet. Het kost wel even wat RAM, maar die heb ik voorlopig toch wel genoeg.

Ghehe, laat ik mijn mond maar houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
freekweb schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 10:57:
[...]

Zelf al gezocht? Want google heeft hier meerdere antwoorden op :+

http://www.google.nl/#scl...f629a17b&biw=1440&bih=787
Er zijn veel tools en manieren om ramdisks te maken, ik was gewoon nieuwsgierig naar hoe hij het had gedaan en deels ook zijn ervaring ermee wilde ik weten.

Het is fijner om zo direct te horen van iemand die het heeft en getest heeft. Dan zelf op de bonnefooi gaan rond kloten. Had al dingen gelezen over DataRam en zat ook te denken om deze te gebruiken.
Maar als je gebruik kan maken van hands on ervaring over een onderwerp, dan is dat fijn en doe je dat...

Simpele opzoek dingen die echt overal staan denk ik hetzelfde over jah...

[ Voor 14% gewijzigd door Swordlord op 28-01-2012 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieum
  • Laatst online: 04-04 15:38
Hallo,

Even het volgende, ik wil mijn huidige pc een upgrade geven d.m.v. een SSD. Ik heb de SSD inmiddels al in mijn bezit, namelijk de Samsung 830 128 gb versie. Ik zit wel met het volgende: mijn pc setup stamt nog van het 2007 era.

Het belangrijkste van mijn systeem even als volgt:

-moederbord:Gigabyte DS3P socket 775 P35 chipset Rev. 1.0 (zie onderstaande link)

http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=2639#ov

- processor: Intel core2duo E6850 3.0 GhZ

- geheugen: 4 gb kit DDR2 800 GEIL geheugen (4 x 1 gb)

- hard disks: 3 x 500 GB Samsung (Samsung SpinPoint T166 HD501LJ) Sata2

Momenteel staan de disks in RAID0 opgesteld, maar wil ik met de komst van de SSD de raid setup verbreken, en een nieuwe Windows 7 versie op de SSD installeren. De disks wil ik dan gewoon los naast de SSD draaien. Ik zal dan back-ups gaan maken via bijv. Shadow Protect, en instellen dat deze geschreven moet worden naar 1 van de 500 gb disks.

Alleen het volgende, is het verstandig om de 3 disks op dezelfde sata-controller te laten draaien naast de SSD? Er zitten ook nog 2 aparte SATA aansluitingen op, die over een Jmicron controller lopen. Uiteraard wil ik de SSD dan aansluiten op de ICH9R chipset, aangezien de TRIM-feature dan werkt, en mijn schijf niet snel zal gaan degraderen over tijd.

Verder is het verstandig om het BIOS te flashen naar de nieuwste versie? Momenteel draait deze nog op stock, en is eigenlijk niet geflashed (F4 versie, als je op de website van gigabyte kijkt.)

Uiteraard zal ik de samsung SSD disk ook flashen naar de nieuwste versie.

Ik weet dat het niet het nieuwste systeem meer betreft, maar zou toch nog even met deze setup door willen gaan.

Graag hoor ik van wat mensen een advies, zodat ik niet naderhand of tijdens installatie pas achter bepaalde dingen ga komen, alhoewel je dat niet helemaal in de hand hebt gezien de setup.

[img]http://www.passmark.com/baselines/V9/images/80255749186.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Ik zeg, alles draaien op de ICH9R... Die dingen kunnen het makkelijk aan. Ga vooral niet kloten met extra controllers als de Intel controller nog niet volledig is bezet.

BIOS enzo, zou ik niet gaan upgraden, onder motto: Als het werkt, laat het werken...

Je SSD firmware is wel iets meer cruciaal om die up to date te brengen.

[ Voor 44% gewijzigd door Swordlord op 28-01-2012 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

(jarig!)
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 03:31:
[...]Ik heb TRIM wel gecontroleerd via de console, de rest nog niet. Ik heb wel geprobeerd Defragmentatie te controleren, maar dat wil om onduidelijke redenen helemaal niet opstarten. [...]
Als defragmentatie niet opstart is het prima, dan is het uitgeschakeld.
Indexering kun je controleren door met de rechtermuisknop op de SSD drive te klikken en kiezen voor 'properties'. De checkbox voor 'allow files on this drive to have contents indexed in addition to file properties' moet leeg zijn. Als dit nog aangevinkt is wordt gevraagd om de reeds aangemaakte indexen weg te gooien => yes please! :Y

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

als je in de properties van apparaatbeheer kijkt bij beleidsregels over schrijfcache die moeten die aan of uit staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Schrijfcache inschakelen, aanvinken.

Leegmaken van schrijfcache uitschakelen, NIET aanvinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulpje1974
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-07 21:25

Pulpje1974

Gaming is a fulltime job.

Ik heb sinds gisteren de OZC agility 3 en die wil ik als opstart schijf maken voor mijn pc. Nu wil het geval dat ik in de huidige windows 7 de firmware niet kan updaten want hij ziet geen OCZ schijf.
Ik heb een asus striker extreem mobo en die heeft geen ahci die ik kan aan zetten, dus heb ik gezocht en gevonden dat ik de schijf in een raid 0 moet zetten en dan zou het moeten werken. Maar helaas de OCZToolbox ziet nog steeds geen schijf. In me verkenner staat hij wel, weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Intel core i7-6700k, Asus Z170 pro gaming, Crosair vengeance lpx 8GB. Asus Geforce GTX 960

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je weet dat de toolbox aleen de firmware kan updaten van drives waar niet je OS op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Linux bootable OCZ tools: Probeer dit eens..

http://www.ocztechnologyf...CZ-SandForce-Driven-SSD-s

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 29-01-2012 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulpje1974
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-07 21:25

Pulpje1974

Gaming is a fulltime job.

Ja weet ik Darkstone. Daarom wil ik eerst de firmware updaten en daarna pas windows 7 installeren.
ok ik ga die eens proberen Swordlord.

Intel core i7-6700k, Asus Z170 pro gaming, Crosair vengeance lpx 8GB. Asus Geforce GTX 960

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
OOh trouwens, nu ik erbij nadenk...

Nvidia 680i Chipset...
Blargh voor SSD's, zijn problematisch soms met detecteren, daarbij ook niet de Nvidia nforce storage drivers gebruiken, maar de standaard MS-AHCI driver van Windows,

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 29-01-2012 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Swordlord schreef op zondag 29 januari 2012 @ 10:47:
Schrijfcache inschakelen, aanvinken.

Leegmaken van schrijfcache uitschakelen, NIET aanvinken...
thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorruchie schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 19:26:
Als defragmentatie niet opstart is het prima, dan is het uitgeschakeld.
Indexering kun je controleren door met de rechtermuisknop op de SSD drive te klikken en kiezen voor 'properties'. De checkbox voor 'allow files on this drive to have contents indexed in addition to file properties' moet leeg zijn. Als dit nog aangevinkt is wordt gevraagd om de reeds aangemaakte indexen weg te gooien => yes please! :Y
Goed dat je het zegt, daar had ik ook nog iets raars mee. Als ik het via jouw methode doe dan staat het ingeschakeld. Dat zet ik het uit, lijkt Windows iets te doen met een progressiebalk en allerlei bestandsnamen die voorbij schieten, maar vervolgens staat het weer ingeschakeld de volgende keer dat ik er naar kijk.

Echter, als ik het via deze methode doe via services.msc dan staat Windows Search netjes op Disabled.

Ik ga er maar vanuit dat dat laatste meer low level is en het inderdaad dus uit staat, maar ik vind het wel wat verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dat klopt. Indexeren op c: uitvinken wil zeggen dat windows geen bestanden indexeert. Een programma als outlook zal nog wel indexeren. In outlook is indexeren wel erg handig overigens. Service disablen is dus rigoureuzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gianni Rombios schreef op zondag 29 januari 2012 @ 18:35:
Dat klopt. Indexeren op c: uitvinken wil zeggen dat windows geen bestanden indexeert. Een programma als outlook zal nog wel indexeren. In outlook is indexeren wel erg handig overigens. Service disablen is dus rigoureuzer.
Maar het klopt dan dus niet. Als de service uitstaat dan zou hij nooit moeten kunnen indexeren. De vink bleef wel bij het indexeren staan, terwijl de service uit stond :)

Echter zie ik nu dat de vinkjes verdwenen zijn, nu ik even heb zitten pielen met de Adminaccount (een zelf aangemaakte versus de hidden account). Ik weet niet precies waarom, maar het is nu zoals het hoort.

Overigens gebruik ik geen Outlook, dus daarvoor hoeft het van mij niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2012 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 12:30
...onder motto: Als het werkt, laat het werken...
If it ain't broke, don't fix it zoals de Fransen zeggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toad schreef op zondag 29 januari 2012 @ 18:54:
If it ain't broke, don't fix it zoals de Fransen zeggen >:)
Dat is er eentje die praktisch overal bij werkt, maar bij computers nog wel eens mank gaat. Updates zijn soms best relevant, ook al werkte het voorheen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Sla je slag, een Corsair Performance Pro 256GB voor maar 1 cent! ;)

http://www.comcom.nl/p/co...ce_pro/?referrer/hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het totaalbedrag voldoet niet aan de minimale of maximale eisen van de webwinkel om af te mogen rekenen.
Dat is nu jammer :( :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2012 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 Jaar garantie erbij nemen, dan lukt het wel.. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2012 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 00:43:
3 Jaar garantie erbij nemen, dan lukt het wel.. >:)
Klopt, heb voor 36 euro eentje besteld. Zometeen nog maar even eentje dan :')

EDIT: Haha wat een dilemma, ik heb er nu twee besteld voor mijn netbook en netbook van mn vriendin.
Nu begin ik me af te vragen of ik ook eentje voor mn desktop moet nemen.

Daar zit een goed werkende agility 3 in (echt waar het kan). Mijn plan was die er nog een jaar in te laten zitten en zodra de nieuwe generatie er is een nieuwe voor mn desktop kopen en de agility mn netbook in.

Maar welke SSD is beter, de agility 3 of de corsair... Over beide gaan niet echt goede verhalen rond namelijk

[ Voor 50% gewijzigd door EJPostema op 30-01-2012 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorig week een agility 3 120 gb besteld en in werking gesteld. Ongeloofelijk hoe snel dit gaat.... Moet zeggen, egt 1 van me betere koopjes:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy

Convoy

g44p

EJPostema schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:33:
[...]

Maar welke SSD is beter, de agility 3 of de corsair... Over beide gaan niet echt goede verhalen rond namelijk
Lees die eens door zou ik zeggen 8)

reviews: Drie nieuwe ssd's onder de loep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Ja ik snap dat de corsair rondjes rent om de agility 3 in de benchmark. Het gaat me meer om betrouwbaarheid.
Ik heb nooit zo op de posts mbt corsair gelet in dit topic omdat het niet interessant voor mij was.

Maarja ik loop wel wat op de zaken vooruit natuurlijk, de SSD zal wel niet worden geleverd.

Als je trouwens één keer de extra garantie koopt kan je zoveel SSD's kopen als je wil :P
Maar laten we het aub 'netjes' houden. Als er iemand 100 gaat bestellen dan wordt het natuurlijk nooit geleverd >:) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy

Convoy

g44p

EJPostema schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:00:
[...]

Ja ik snap dat de corsair rondjes rent om de agility 3 in de benchmark. Het gaat me meer om betrouwbaarheid.
Ik heb nooit zo op de posts mbt corsair gelet in dit topic omdat het niet interessant voor mij was.

Maarja ik loop wel wat op de zaken vooruit natuurlijk, de SSD zal wel niet worden geleverd.

Als je trouwens één keer de extra garantie koopt kan je zoveel SSD's kopen als je wil :P
Maar laten we het aub 'netjes' houden. Als er iemand 100 gaat bestellen dan wordt het natuurlijk nooit geleverd >:) :P
Ik heb er ook eentje besteld, and now we wait ;) zou mooi zijn voor €35 8)

De Plextor SSD's zijn trouwens ook in de uitverkoop:

http://www.comcom.nl/c/so.../0/filter_stock/0/sort/10

[ Voor 12% gewijzigd door Convoy op 30-01-2012 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

EJPostema schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:00:
[...]

Dat kan ik je nu al zeggen....deze worden nooit geleverd voor die prijs ;)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banus19
  • Laatst online: 29-08 13:40
Bull schreef op maandag 30 januari 2012 @ 00:02:
Sla je slag, een Corsair Performance Pro 256GB voor maar 1 cent! ;)

http://www.comcom.nl/p/co...ce_pro/?referrer/hardware
Heb er ook maar 1'tje besteld, echter haal ik dit uit hun disclaimer:

Disclaimer
Hoewel de inhoud van de site met de grootste zorg is samengesteld, kan ComCom.nl niet uitsluiten dat
bepaalde informatie op de site onjuistheden bevat. Zolang ComCom.nl geen ernstige nalatigheid kan
worden verweten wijst ComCom.nl iedere vorm van aansprakelijkheid voor schade, direct of indirect
voortvloeiend uit eventuele onjuistheden of onvolledigheden op de site af.

Alle prijzen op deze site zijn in euro's, exclusief 19% BTW, tenzij anders is aangegeven. De informatie die
op deze site wordt aangeboden is onder voorbehoud, hierbij inbegrepen de prijzen en specificaties van
producten. Alle genoemde handelsmerken zijn eigendom van de desbetreffende eigenaar. De getoonde
afbeeldingen worden slechts ter illustratie gebruikt en kunnen afwijken van de aangeduide producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
SJEES....
Die SSD wordt nooit geleverd voor die prijs, gebruik jullie gezond verstand. Want dat zullen jullie ook als reactie terug krijgen van de webshop... Dat dit overduidelijk foutief is en jullie beter hadden moeten weten.

Dus wil iedereen nou niet melden, oohh ik heb hem besteld...
Om dan alleen over 2 dagen maar hier opnieuw te kunnen posten/flamen dat jullie hem niet hebben gekregen...

[ Voor 21% gewijzigd door Swordlord op 30-01-2012 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Laatst online: 23:04
Swordlord schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:32:
SJEES....
Die SSD wordt nooit geleverd voor die prijs, gebruik jullie gezond verstand. Want dat zullen jullie ook als reactie terug krijgen van de webshop... Dat dit overduidelijk foutief is en jullie beter hadden moeten weten.
Afbeeldingslocatie: http://profileimages.torn.com/5ea814f3-117d-8b62-1019122.jpg

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:37
We bezorgen hun alleen een boel administratieve rompslomp voor hun slordigheid :)

Prijs is nu weer normaal overigens

[ Voor 19% gewijzigd door Bartske op 30-01-2012 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Dank je wel voor deze zinnige bijdrage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Swordlord schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:45:
[...]

Dank je wel voor deze zinnige bijdrage...
Ik vond hem toch wel erg leuk hoor een beetje humor kan nooit kwaad zolang we hier maar niet overdrijven het is geen HK natuurlijk 8)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt sowieo alleen kans dat het wordt geleverd als de prijs reallistisch is, ergo, 50% korting, misschien meer. Voor 1 cent kan elke sloerrie meteen zien dat het een fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
psy schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:47:
[...]

Ik vond hem toch wel erg leuk hoor een beetje humor kan nooit kwaad zolang we hier maar niet overdrijven het is geen HK natuurlijk 8)
Idd, net zoals dat iedereen weet dat ze nooit geleverd gaan worden, maar iedereen het toch stiekem probeerd :P

Maar goed ik zal hier wel niet gaan flamen dan hoe ongelovelijk verdrietig ik ben als ik te horen krijg dat mijn product niet geleverd kan worden en daarna ga vragen welke juridische stappen ik kan ondernemen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:48:
Je hebt sowieo alleen kans dat het wordt geleverd als de prijs reallistisch is, ergo, 50% korting, misschien meer. Voor 1 cent kan elke sloerrie meteen zien dat het een fout is.
50% korting bij die webshop, hmmm dan zit je eindelijk op realistische prijzen xD
EJPostema schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:50:
[...]

Idd, net zoals dat iedereen weet dat ze nooit geleverd gaan worden, maar iedereen het toch stiekem probeerd :P

Maar goed ik zal hier wel niet gaan flamen dan hoe ongelovelijk verdrietig ik ben als ik te horen krijg dat mijn product niet geleverd kan worden en daarna ga vragen welke juridische stappen ik kan ondernemen :')
Haha good one ;)

Maar in het verleden is het vaak genoeg voor gekomen dat mensen massaal een underpriced SSD kochten, en dan het forum vol spammen erna met geklaag... |:( Daarom de opmerking...

[ Voor 49% gewijzigd door Swordlord op 30-01-2012 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy

Convoy

g44p

Swordlord schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:51:
[...]

Maar in het verleden is het vaak genoeg voor gekomen dat mensen massaal een underpriced SSD kochten, en dan het forum vol spammen erna met geklaag... |:( Daarom de opmerking...
zou ik niet echt wakker van kunnen liggen dus bespaar jezelf die moeite zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
De SSD kost nu weer 403 Euro, netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Brad Pitt schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:27:
De SSD kost nu weer 403 Euro, netjes :)
Nu €390,11 maar dat is nog steeds zo'n €30 meer dan de laagste momenteel in de pricewatch, wat €358,99 is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Bull schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:37:
Nu €390,11 maar dat is nog steeds zo'n €30 meer dan de laagste momenteel in de pricewatch, wat €358,99 is. ;)
En ook €355 meer dan waarvoor een paar mensen hem hier op zéker gaan krijgen ;) Zie in mijn bevestiging dat ik blijkbaar alleen maar heb geklikt op de uitgebreide garantie en niet op de SSD zélf. Echt super jammer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:16
Helaas mijn paar weken oude samsung 830 128gb ssd terug kunnen sturen. die had ook de geest gegeven.

meer mensen die daar last van hadden/gehad hebben of had ik gewoon een blauwe maandag model?

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat jij de 3e of 4e bent, De samsung blijkt toch een stuk minder betrouwbaar dan ik had gedacht. Maar dat moet op de lange termijn nog blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Toch eerst dus maar mooi bij de Crucial uitgeruste SSD's controller chips blijven blijkt nu wel. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het nog niet. Op newegg is er slechts een gestorven uit 43. De rest van de lage sterren gaan over slechte customer support.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2012 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:41

Grudgie

PSN: Grudgie7

Ik heb nu ook al een tijdje de Samsung 830 128GB versie, nog nergens last van gehad. Doet het nog uitstekend.

Om nou gelijk te zeggen dat de Samsung ook minder betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:16
rare is dat het apperaat echt maar een paar uur heeft gedraait in totaal. ik schat op zo'n 40 uren verdeeld over een week of 4.

dus ikzelf ga uit van een blauwe maandag model. kan gebeuren. krijg wel netjes een nieuwe van azerty dus daar maak ik me geen zorgen om. gebeurd het weer dan stap ik over op de plextor of de crucials.

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Grudgie schreef op maandag 30 januari 2012 @ 17:28:
Ik heb nu ook al een tijdje de Samsung 830 128GB versie, nog nergens last van gehad. Doet het nog uitstekend.

Om nou gelijk te zeggen dat de Samsung ook minder betrouwbaar is.
Samsung 830 heeft zich nog niet bewezen op lange termijn...

Andere merken die moeten zich vanaf punt 0 bewijzen en worden direct afgedaan als niet aan te raden omdat betrouwbaarheid niet is bewezen....
Het is dat Samsung een goed reputatie had met de 470 eerst en dat de 830 hierop kon mee liften...

Wie weet wordt de volgende sandforce de meest betrouwbare controller ooit, alleen wilt niemand dat gaan geloven, door de historie...
en wie weet wordt de volgende intel drive een ramp...
Maar je weet maar nooit... Het kan alle kanten uitgaan...

[ Voor 19% gewijzigd door Swordlord op 30-01-2012 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Swordlord schreef op maandag 30 januari 2012 @ 17:46:
[...]

Wie weet wordt de volgende sandforce de meest betrouwbare controller ooit, alleen wilt niemand dat gaan geloven, door de historie...
en wie weet wordt de volgende intel drive een ramp...
Laat die toevallig volgens de geruchten een Sandforce-controller aan boord hebben ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nog steeds niet bevestigd. Alleen wat specs die toevallig overeenkomen met die van verschillende sandforce drives.

Het duurt trouwens wel lang. Ik zou zweren dat de geruchten een jaar terug het over '11Q3 hadden. Daar zijn we nu bijna een half jaar overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

We zien het wel ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet jij soms meer dan ik? :+
Pagina: 1 ... 24 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.