XS4ALL is een charmeoffensief begonnen. Enkele dagen geleden werd ik gebeld door iemand van XS4ALL over een eerder ontvangen brief dat de extra IPv4 subnet-dienst gaat ophouden.
Dit gesprek leek twee doelen te hebben:
- Bevestigen dat de brief is ontvangen en dat bekend is dat de extra dienst 1 oktober stopt. Niemand houdt er tenslotte van als zelf gehoste diensten plots niet meer werken.
- Damage control. Er werden excuses gegeven voor waarom XS4ALL dit doet, en een verwijzing naar een aanbieding KPN voor als iemand een zakelijk abonnement kan afsluiten (KvK nummer vereist).
De excuses over waarom XS4ALL hiertoe zou besluiten waren zwak. XS4ALL zou geen verschil maken tussen consumenten en zakelijke klanten, en de extra dienst zou te duur zijn voor XS4ALL om aan te blijven bieden. Dat laatste lijkt mij sterk. Het is 10 EUR per maand extra voor effectief niets doen. Enkel bij het starten en het stoppen ervan worden er (geautomatiseerde) processen uitgevoerd.
Verder was de medewerker er heilig van overtuigd dat er niets zou veranderen ondanks dat de situatie nu anders is dan 18 maanden geleden, dat XS4ALL zou blijven, en dat KPN totaal geen invloed had op deze beslissing. Verder wist de medewerker ook niet uit te leggen waar de opmerking in de brief vandaan komt dat mettertijd en de eigen vaste IPv4+v6 adressen overgezet worden naar KPN (inclusief nieuwe IP adressen). Volgens hem waren zijn collega's en hij daar sterk verbaasd over, want er zou niets op de planning staan.
De medewerker had niet veel aan mijn opmerkingen over de tegenstrijdigheden in zijn verhaal, en over de strategie die KPN expliciet heeft uitgezet (en publiekelijk kenbaar heeft gemaakt). Er kunnen twee zaken van toepassing zijn:
• De medewerker gelooft dit echt.
• De medewerker liegt.
Ik weet niet wat erger is.
De belangrijkste conclusie uit dit gesprek was dat vanaf 1 oktober 2021 het afgenomen extra subnet niet meer doorgegeven wordt, en dat dit een geldige reden is om een lopend jaarcontract open te breken zonder kosten. Op dat laatste vroeg de medewerker nog of XS4ALL iets kan doen (behalve het extra subnet) voor het behouden van een klant. Zo nee, dan is er de vrijheid om een andere provider te kiezen en op 1 oktober de verbinding over te laten zetten conform de standaardprocedure daarvoor.
De conclusie voor mij was al duidelijk: XS4ALL is over. Dit zijn de laatste stuiptrekkingen. Er is bijna niets meer wat XS4ALL onderscheidt van KPN, en wat over (gegarandeerde vaste IPv4+IPv6 adressen) zal naar van wat ik verwacht ook binnen een jaar verdwijnen. Het is tijd om naar de toekomst te kijken.
[
Voor 6% gewijzigd door
The Zep Man op 18-06-2021 06:17
]