In dit topic
[KPN] Snelheids problemen op Glasvezel wordt al weer enige tijd gediscussieerd over een landelijk (?) issue m.b.t. snelheidsproblemen bij FttH klanten.
Nu ben ik zelf een Xs4all klant en ogenschijnlijk (na de eerdere performance problemen van enige tijd geleden) lijkt het nu goed te gaan.
Maar toch niet heus...
Voordat ik nu Xs4all HD weer eens ga bellen, was ik benieuwd hoe anderen dit ervaren?
Wanneer ik 'gewone' speedtestjes run, ziet het er op zich wel ok uit.

Alhoewel de downloadspeed de laatste week wel weer wat aan het inkakken is.
Gisteren e.e.a. zitten testen met een buurtgenoot (die KPN FttH klant is). En het meest schokkende wat we eigenlijk constateerden is dat de verbinding via Xs4all nogal fluctueerde. En bij de KPN klant in nog hogere mate! Terwijl wij beide op dezelfde fysieke wijkPOP zijn aangesloten.
Lokale apparatuur kunnen we eigenlijk wel uitsluiten. Daar hebben we al e.e.a. kruislings verwisseld, er tussenuit gehaald, andere switches gebruikt (hij zowel de EB8 als EB9, diverse modellen geprobeerd)
Uiteraard alles bedraad.
Wanneer ik nu de speedtest run via
http://speedtest.operator.nl
dan haal ik amper (zowel
server1 als
server2)
50Mb down en 25Mb up
wat echter veel irritanter is, is dat wanneer een test draait via die speedtest.operator, een VoIP telefonie verbinding (afgewikkeld door de Fritzbox) eerst begint te hakkelen en daarna gewoon wordt afgebroken!

En dat gebeurt consequent. Tijdens het draaien van een up/down test via speedtest.operator.nl knallen telefonieverbindingen er uit!
Wanneer ik nu, om de verbinding te stressen, bijvoorbeeld een aantal simultane downloads opzet van grote 10Gb binaire files en deze door laat kachelen, onderwijl speedtestjes draai (NIET de speedtest.operator van KPN) is het WEL mogelijk om telefonie verbindingen op te zetten en te laten continueren. Terwijl op dat moment m'n fysieke netwerkthroughput, vanaf m'n testmachine, ruim 200Mb (of meer zelfs) bedraagt! M.a.w. de interfaces op m'n PC, de switches, de Fritzbox, de NTU hebben hier geen problemen mee.
Maar zodra je die speedtest.operator.nl runt, gaat het fout! Dan knalt een telefonieverbinding er gewoon uit. Terwijl de netwerkthroughput op dat moment amper 100Mb bedraagt...
Iemand soortgelijke ervaringen c.q. testresultaten?