Ik heb lang geleden bij XS4all gewerkt, al na de overname door KPN. Bij die overname heeft men toen afgesproken dat XS4all nog een bepaalde periode onder eigen management mocht draaien, ik meen 10 jaar.
Ik ben er vertrokken toen die 10 jaar voorbij waren. Toen al was KPN er mee aan het morrelen. In eerste instantie had men gehoopt dat men het systeem van XS4all (provisioning etc) gewoon 1:1 kon overpoten naar de eigen providers (zoals planet) maar dat bleek nog niet zo makkelijk, deels ook omdat het bij xs4all veel houtje-touwtje werk was. Je het systemen als NSA, CIA (ja zo heetten die systemen daadwerkelijk) en voor sommige oplossingen hadden ze zelfs 2 identieke systemen, waarvan de één in python geschren was en de ander in perl, omdat een devver op een bepaald moment dacht 'dit kan ook in perl', en xs4all een bedrijf was wat daar de ruimte voor gaf.
In die tijd wilde men van xs4all de zakelijke provider maken. Ook toen werd er al gesproken over het hernoemen van xs4all naar iets kpn-nigs. Dat plan bestaat dus al zeker 10 jaar, en het zat er aan te komen.
Ook qua helpdesk was er toen al een draaipunt, op Eekholt had je op de 2e verdieping eigenlijk 2 helpdesken zitten, de oorspronkelijke xs4all helpdesk en een groep mensen geleverd door Unamic (een callcenter partij).
Uiteindelijk leverdere xs4all gewoon kpn diensten toen, en nu ook. Alle orders gingen 1:1 door naar wat toen 'mxstream' heette. Wat XS4all was, was de helpdesk en het stuk provisioning (email, webruimte, etc) er omheen.
KPN had toen meerdere providers, en allemaal draaiden ze hun eigen systeem. Zoals gezegd was men toen al zoekende naar een 'one size fits all' systeem. Dikke kans dat ze nu zo ver zijn dat alle providers hetzelfde systeem draaien, en dat zou de nekslag zijn voor het xs4all zoals wij het nu kennen.
XS4all is ooit begonnen als partij waar je zelfs met je computer naartoe kon gaan als je internet niet werkte. De anekdotes van klanten die hun PC bij de receptie afleverden, ken ik nog. Die tijd is echt voorbij.
[
Voor 5% gewijzigd door
SuperJoker op 10-01-2019 23:39
]
Het best te consumeren met 1kg JOZO.