[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 62 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapp-it
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:32
ehtweak schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:05:
[...]

Idd!

Soortgelijke situatie hier.
Betaal nu all-in iedere maand zoiets van 70-75 euro, beetje afhankelijk van de belkosten.
Dat is voor FttH Internet Smart (nu nog 80/80, straks 100/100) + Bellen Basis + IPTV met 2 STB's + Mobiel Internet + TV Plus + extra zenderpakket + Spotify Premium.
Met daarbij de voordelen van KPN/Xs4all combi korting. M.a.w. op de KPN mobiel abo's 5 Euro korting + dubbele data + data verdelen + onderling bellen gratis.

Daarbovenop een prima FRITZ!Box 5490 met 'oneindige' garantie en omruilservice. Een gratis 1750E WiFi extender. + 5 F-Secure licenties. Inmiddels 25GB mailboxen en dat maal 5 met een best wel goed werkend spamfilter + DNS malwarefilter.
Oh ja, en een VoIP service die zelfs anonieme oproepen kan identificeren en in de toekomst kan blokkeren; ideaal tegen al die telefonische bagger.

Wat is goedkoop? Wat is duur? 8)
Je vergeet de RDNS en native IPv6 op te noemen die XS4ALL ook biedt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

En de mogelijkheid tot een /29 subnet die je nergens anders kunt krijgen. Ook zijn er flinke kortingen te krijgen, bovenop de eerder aangehaalde compleet en 120 euro kun je ook gratis Ziggo Sport bedingen.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-09 11:55
HoppyF schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:24:
[...]

Beetje krom dat een vooruitstrevende provider die zich het beste noemt nog geen eens 4k kan leveren.
De aangekondigde prijsverhoging kan ik ook niet waarderen.
Vorig jaar ben ik naar XS4all overgestapt en ben ook best tevreden maar de voordelen verdwijnen zo wel.
Klanten loyaliteit zal ook wel niet beloond worden dus ik twijfel of ik mijn abonnement wel ga verlengen.
Het vervelende is wel dat KPN en XS4all je feitelijk in een wurggreep houden als je het compleet pakket afneemt met mobiel erbij.
Zeg je het vaste deel op dan blijf je met het mobiele stuk zitten maar dan zonder korting.
Je wordt dus min of meer gedwongen om te blijven.
Ik vraag me af of dit wel toegestaan is.
Waarom zou dit niet toegestaan zijn? Die afhankelijkheid creëer je zelf, dat doet KPN/XS4ALL niet voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:31
Ik moet zeggen dat ik na een ochtend vergelijken wel op het randje van overstappen sta. Ik heb bij Xs4all alleen Internet Smart DSL en over 2 weken dus Smart glas. Max op DSL is 98mb op mijn adres. Glas 500mb.

Gebruik naast de gratis Spotify, 2x een F-Secure licentie en Newszilla. Webmail, mobiele Sim, IPv6, eigen website, servers draaien is niet aan mij besteed.

NLE biedt eigenlijk niets extra aan veiligheid aan als ik op internetten.nl kijk, Tele2 zou nog wat aan virusscan en spam doen. Tele2 zou ook nieuwsgroepen hebben, al moet ik nog kijken of dat echt wat is.

De mogelijkheid om over te stappen naar bijvb: NLE dsl 100mb(1jr €29,95, 2jr €32,45) of Tele2 DSL Internet extra 100mb €32) wordt langzaam wel erg verleidelijk.

Ik ga het de komende weken eens bekijken en volgen.

[ Voor 3% gewijzigd door supercop7373 op 08-05-2018 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:02
mad-dog schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:34:
[...]

Waarom zou dit niet toegestaan zijn? Die afhankelijkheid creëer je zelf, dat doet KPN/XS4ALL niet voor je
Die afhankelijkheid wordt wel degelijk door KPN en XS4all gecreëerd.
Ze koppelen twee producten en geven als dank hiervoor dat je twee diensten afneemt, wat korting.
Uiteraard kies je er zelf voor om deze diensten af te nemen, echter...

Gaat de prijs van één van de twee diensten omhoog (waar de klant dus NIET om gevraagd heeft) dan betekent dit wel dat je de twee diensten niet meer los van elkaar kunt zien.
Je kunt het vast pakket dan opzeggen ivm éénzijdige wijziging van het pakket maar je kunt vervolgens NIET de tweede dienst mobiele telefonie opzeggen.
Aan dat contract is immers niets gewijzigd.
Dit vind ik nogal een vreemde gang van zaken, want het is dan slikken of stikken.
Meer betalen doe je dan links- of rechtsom en je kunt niet meteen een goedkopere simonly abo of iets dergelijks gaan kiezen.

In pleit er dus eigenlijk voor om bij een prijsverhoging of wijziging van het pakket waar de klant niet om gevraagd heeft, de mogelijkheid te geven om kosteloos beide diensten op te kunnen zeggen.
Pas dan ben je immers weer vrij in je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 12:08
HoppyF schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:56:
[...]

Die afhankelijkheid wordt wel degelijk door KPN en XS4all gecreëerd.
Ze koppelen twee producten en geven als dank hiervoor dat je twee diensten afneemt, wat korting.
Uiteraard kies je er zelf voor om deze diensten af te nemen, echter...
Alleen waar het mank gaat is dat die korting een virtuele korting is. Het basisproduct wordt duurder en 'vaste klanten' krijgen korting maar betalen onder aan de streep nog meer€ per maand dan een paar jaar geleden, maar nog belangrijker, dan de budget providers die er ver onder zitten. VF/Ziggo ook zo'n mooi voorbeeld, vorig jaar zijn alle abonnementen vernieuwd en je krijgt daar ook korting als je bij VF gaat bellen en bij Ziggo internet. Alleen werden de basisabbo's duurder dus die korting is een sigaar uit eigen doos :+

Dus het levert amper iets op, of je moet veel gebruik maken van het pluspakket oid wat er ook bij zit? Het wisselgeld is dus een beetje je ziel verkopen aan verbinden aan 1 partij. Waardoor je lastiger loskomt omdat je op je gevoel wordt gespeeld door die 'combi korting'. Je zal zien als je loskoppelt dat je onder aan de streep goedkoper uit zal zijn. Reken eens uit zou ik zeggen!
HoppyF schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:56:
[...]
Dit vind ik nogal een vreemde gang van zaken, want het is dan slikken of stikken.
Maar dat had je op je klompen kunnen aanvoelen want de afgelopen jaren zijn abonnementen regelmatig verhoogd - waarom zou dit anders zijn bij gekoppelde producten waarbij de kans dubbel is dat er 1 van de 2 verhoogd wordt? Gewoon voorkomen dat ze je bij je ballen kunnen grijpen, daarom ben ik ook zo tegen die producten alles in 1. Bel ook zeker niet via vaste lijn meer, geen internet=thuis niet bereikbaar.

[ Voor 33% gewijzigd door Lord_Dain op 08-05-2018 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Lord_Dain schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:05:
[...]

Alleen waar het mank gaat is dat die korting een virtuele korting is. Het basisproduct wordt duurder en 'vaste klanten' krijgen korting maar betalen onder aan de streep nog meer€ per maand dan een paar jaar geleden, maar nog belangrijker, dan de budget providers die er ver onder zitten. VF/Ziggo ook zo'n mooi voorbeeld, vorig jaar zijn alle abonnementen vernieuwd en je krijgt daar ook korting als je bij VF gaat bellen en bij Ziggo internet. Alleen werden de basisabbo's duurder dus die korting is een sigaar uit eigen doos :+

Dus het levert amper iets op, of je moet veel gebruik maken van het pluspakket oid wat er ook bij zit? Het wisselgeld is dus een beetje je ziel verkopen aan verbinden aan 1 partij. Waardoor je lastiger loskomt omdat je op je gevoel wordt gespeeld door die 'combi korting'. Je zal zien als je loskoppelt dat je onder aan de streep goedkoper uit zal zijn. Reken eens uit zou ik zeggen!

[...]

Maar dat had je op je klompen kunnen aanvoelen want de afgelopen jaren zijn abonnementen regelmatig verhoogd - waarom zou dit anders zijn bij gekoppelde producten waarbij de kans dubbel is dat er 1 van de 2 verhoogd wordt? Gewoon voorkomen dat ze je bij je ballen kunnen grijpen, daarom ben ik ook zo tegen die producten alles in 1. Bel ook zeker niet via vaste lijn meer, geen internet=thuis niet bereikbaar.
Sigaar uit eigen doos is het inderdaad wel.
Echter er zijn ook wel voordelen vanwege de combinatie.
Meer mobiel belminuten en internet om maar iets te noemen en ook het Pluspakket.
De prijsverhoging maakt het zeker minder interessant en het zou nu wel eens kunnen zijn dat los koppelen onder aan de streep goedkoper is geworden.
Ik ga de rekensom wel maken.
Overstappen naar een andere provider heeft ook nadelen omdat zij immers ook de prijzen recent verhoogd hebben. Daarbij komt dat het onzeker is of mijn mobiele abonnement wel kosteloos beëindigd kan worden.
Kartelvorming bestaat dus nog steeds ook al kun je dit niet zwart op wit bewijzen. Zo slim zijn de providers immers wel maar iedereen kan zien dat dit meer dan toevallig is.
De compensatie van de prijsverhoging door een hogere download snelheid is onzinnig.
Daar kon je 10 jaar geleden goed mee wegkomen maar nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-09 15:31
JackSparrow schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:58:
[...]

Mede door de aangekondigde prijsverhoging toch nog maar eens even geinformeerd bij XS4All naar hun 4k ambities. Na de twee vorig zomer heb ik er helemaal niets meer over gehoord.

Bij de klantenservice van XS4All is op dit moment helemaal niets bekend van de 4k ambities op het TV platform. Wel grappig dat de meneer nog even zegt dat ze qua TV hetzelfde aanbieden als KPN...eh..maar KPN biedt dus wel 4k aan. Daar had hij helaas geen antwoord op....

Ach, er is toch nog geen 4k content >:)
Sowieso wel want want de mobiele tv app wacht nog steeds op chromecast ondersteuning die KPN en Telfort al weken bieden.
Mijn beeld was altijd dat KPN XS4ALL als premium label positioneert, voor een groot gedeelte klopt dat ook wel maar dan mag je met TV niet zover achter lopen, ik kan me niet voorstellen dat de klein zakelijke markt waar XS4ALL voor een groot gedeelte op draait dat niet wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Misschien persoonlijk maar die Chromecast ondersteuning voor de mobiele app vind ik echt totaal niet interessant. Op mijn televisies kijk ik wel via de prima settopboxen, dat beeld is echt veel beter als via de mobiele streams op een Chromecast.

Die mobiele app is alleen leuk voor remote opnemen en als je een keer buiten of op vakantie televisie wilt kijken op je mobiel / tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
ik222 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 19:38:
Misschien persoonlijk maar die Chromecast ondersteuning voor de mobiele app vind ik echt totaal niet interessant. Op mijn televisies kijk ik wel via de prima settopboxen, dat beeld is echt veel beter als via de mobiele streams op een Chromecast.

Die mobiele app is alleen leuk voor remote opnemen en als je een keer buiten of op vakantie televisie wilt kijken op je mobiel / tablet.
Nee.
Het gaat erom dat provider kpn maar ook telfort en vele anderen inspelen op vrijheid. Xs4all doet dat niet.
Vrijheid wil ik hebben als het gaat om waar en wanneer ik internet en vooral ook hoe ik het gebruik. Doordat er bijvoorbeeld geen chromecast ondersteuning is MOET ik wel de setup box gebruiken.

Ik zou het cool vinden als ze geld en ontwikkeling zouden steken in dit soort ontwikkeling. Leuk dat alles vast goed werkt maar ik wil ook onderweg goed geholpen zijn.

Neem de sim die er in zit. 10 euro voor 2gb?of 1?weet het even niet maar die verdubbeld niet doordat ik compleet ben. Dat is ook jammer.

Begrijp mij niet verkeerd ik vind Xs4all erg goed en stabiel en informeren goed. Maar kpn doet totaal niet onder voor ze. Ze zijn alleen minder ict.

Kpn levert gewoon ipv6, ik heb jaren kpn gehad met 1 ip adres. Enz enz.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Xs4all komt binnenkort met een update van de app, waarin de CC ondersteuning ook aanwezig.
Vernomen uit zeer betrouwbare bron..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWSAH
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-09 11:40
Even iets anders. Ben overgestapt van KPN Glas naar XS4ALL Glas. Moeder/dochter, ik weet het. Weloverwogen keuze. Anyway, ik had (heb nog even) de ExperiaBox V10 en ga over op een Fritzbox 5490. Nu ben ik als beetje leek benieuwd of ik hiermee er op vooruit ga of achteruit. Beide Dual Band en de FritzBox is meer open + meer connectiviteit (NAS oa). Maar hoe zijn de verhoudingen verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
CasperGraaf schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:45:
Even iets anders. Ben overgestapt van KPN Glas naar XS4ALL Glas. Moeder/dochter, ik weet het. Weloverwogen keuze. Anyway, ik had (heb nog even) de ExperiaBox V10 en ga over op een Fritzbox 5490. Nu ben ik als beetje leek benieuwd of ik hiermee er op vooruit ga of achteruit. Beide Dual Band en de FritzBox is meer open + meer connectiviteit (NAS oa). Maar hoe zijn de verhoudingen verder?
Ik vond de wifi drama maar die ging toch al via ubiquiti ac. Verder top ding.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:55

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

rhos schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 00:52:
[...]

Ik heb ooit ook issues gehad met 1 SSID icm de 2.4GHZ en 5 Ghz netwerken icm Fritzbox. Een client (iPad) bleef connecten disconnecten (switchen tussen 2.4ghz en 5ghz) etc. Of dat nu aan de client lag of aan de Fritzbox geen id.
Het ontvangst was twijfelachtig maar dat lag meer aan de locatie van de router (meterkast) dan aan de fritzbox zelf. Ondanks dat uitleindelijk toch overgestapt op een mikrotik oplossing met losse wAPac accesspoints en een centrale router waar de SFP FttH aansluiting direct op binnen komt. Tot de dag van vandaag ben ik daar content mee.

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:14

GerkeP

Vragen mag altijd........

rhos schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 00:52:
[...]

En nu nog standaard ondersteuning voor de USG van Ubiquiti vanuit xs4all.
Naast de niet fijne wifi is een reboot van de frtitzbox wekelijkse noodzaak omdat er (vermoedelijk) buffers vollopen waardoor je erg ongewenste en niet werkende apparaten krijgt.

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:40
Ik durf wel te stellen dat WIFI van de Fritz!box sowieso veel beter is dan van de Experiabox (incl. de V10). Qua bereik, snelheid en stabiliteit hoort WIFI op de Fritz!box echt wel in de hogere regionen van de routermarkt.

Dat je in bepaalde gevallen toch slechte WIFI kan ervaren ligt in mijn ogen met name aan de situatie (WIFI vanuit de meterkast, waar bv. glas vaak is afgemonteerd, blijft tricky).

Mede om die reden gebruik ook al een flinke tijd accesspoints van Ubiquiti. Onze woning is gewoon niet WIFI-vriendelijk dus heb sowieso al 2 strategisch geplaatste AP's nodig. Ubiquiti voorziet daar het beste in (mede door PoE voeding).

Overigens, ik gebruik hier ook een 5490 (maar dan via Tweak) en heb idd ook wel het idee dat die meer 'quirks' heeft dan wat ik met jaren 7490, 7390 en 7270 heb meegemaakt. Bv. dat je ineens geen extra por forwards meer kan definieren voor een bepaald apparaat.

Maar over het algemeen heb ik Fritz!boxen dus nog steeds best hoog staan.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier al jarenlang de 7490 van Xs4all en die doet op alle vlakken probleemloos zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
CasperGraaf schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:45:
Die overstap heb ik vorig jaar gemaakt.
Geen seconde spijt van gehad. De Fritzbox 5490 zoveel beter dan de Experiabox v10.
Daarbij had ik nog de gratis WiFi versterker die gebruik ik ook als ik ver in de tuin WiFi ontvangst wil hebben.
We hebben nogal een lange tuin.
Ik weet niet of de actie met de gratis WiFi nog bestaat maar het is een prima ding.

Verder gebruik ik de vaste telefonie nog, vooral voor het inbellen.
Uitbellen doe ik via een (erg) goedkope voip provider Frynga.
Dit kun je zelf instellen in de Fritzbox dat gaat je met de Experiabox echt niet lukken.

Mijn enige punt van onvrede zijn de prijsverhogingen die telkens terugkomen.
Meestal nog binnen het jaarcontract.
Bij KPN had ik dit al en nu bij XS4all dus weer.
Ik ga echter wel proberen om met wat korting te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
HoppyF schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:42:
Of anders met spijt de cirkel rond maken en door naar T-Mobile thuis. Wanneer je daar 750/750 voor het actietarief kan krijgen is dat ook een erg goede propositie…
Alleen IPv6... en de simkaart... etc :+

[ Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 09-05-2018 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tholef
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-11-2020
Wat is de prijsverhoging nu weer bij xs4all?
Hier nog geen bericht gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
tholef schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:08:
Wat is de prijsverhoging nu weer bij xs4all?
Hier nog geen bericht gehad.
2,50 voor basis, 3,50 voor compact, smart en plus, 2,50 voor pro. Bellen gaat van 11ct starttarief en per minuut naar 13ct
Snelheden:
Compact: 50mb
Smart: 100mb
Plus: 200mb

[ Voor 8% gewijzigd door mad-dog op 09-05-2018 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tholef
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-11-2020
Zozo, dat zijn weer redelijke bedragen. Maar ze gaan het allemaal weer doen. Wat is wijsheid in deze?
mad-dog schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:13:
[...]

2,50 voor basis, 3,50 voor compact, smart en plus, 2,50 voor pro. Bellen gaat van 11ct starttarief en per minuut naar 13ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
3,5% verhoging is meer dan de inflatie en mijn salarisstijging helaas. Stelletje boefjes!
Helaas is het gras aan de andere kant niet groener wat dat betreft. Ik blijf voorlopig zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
mad-dog schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:13:
[...]

Snelheden:
Compact: 50mb
Smart: 100mb
Plus: 200mb
Dat bellen slaat helemaal nergens op.
11 cent starttarief en 13 cent per minuut, dat zijn bedragen uit het verre verleden!

Via Frynga bel ik voor 0,3 cent (ja NUL komma DRIE) per minuut.
Geen starttarief. Naar mobiel 1,2 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
HoppyF schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:52:
[...]

Dat bellen slaat helemaal nergens op.
11 cent starttarief en 13 cent per minuut, dat zijn bedragen uit het verre verleden!

Via Frynga bel ik voor 0,3 cent (ja NUL komma DRIE) per minuut.
Geen starttarief. Naar mobiel 1,2 cent.
Check. Is het nog steeds zo dat je bij afsluiten alleen bij triple play een korting krijgt? Er staat mij bij dat ik indertijd verplicht bellen erbij moest nemen om in aanmerking te komen voor spotify. Na een maand bellen opgezegd en Spotify is na al die jaren nog steeds actief :P

Inderdaad loont het om gewoon een goedkope VOIP provider te nemen i.p.v. de XS4all dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Lord_Dain schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:59:
[...]

Check. Is het nog steeds zo dat je bij afsluiten alleen bij triple play een korting krijgt? Er staat mij bij dat ik indertijd verplicht bellen erbij moest nemen om in aanmerking te komen voor spotify. Na een maand bellen opgezegd en Spotify is na al die jaren nog steeds actief :P

Inderdaad loont het om gewoon een goedkope VOIP provider te nemen i.p.v. de XS4all dienst.
In neem nog steeds vaste telefonie af alleen doet Xs4all het inbellende verkeer.
Dat kost mij verder niets.
Uitbellen gaat via Frynga.
De persoon die ik bel ziet gewoon mijn vaste nummer dus daar is niets aan veranderd.
Inbellende gesprek buiten XS4all laten lopen kan ook maar dat is niet gratis en het nummer porteren moet dan ook nog goed gaan. Dat laat ik dus maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapp-it
HoppyF schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:05:
[...]

In neem nog steeds vaste telefonie af alleen doet Xs4all het inbellende verkeer.
Dat kost mij verder niets.
Uitbellen gaat via Frynga.
De persoon die ik bel ziet gewoon mijn vaste nummer dus daar is niets aan veranderd.
Inbellende gesprek buiten XS4all laten lopen kan ook maar dat is niet gratis en het nummer porteren moet dan ook nog goed gaan. Dat laat ik dus maar zo.
Inkomend gaat bij mij ook via XS4ALL (gratis bellen met andere XS4ALL abo's onderling) uitgaand bellen via simpel € 7,50 mobiel voor onbeperkt bellen in NL, vast en mobiel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWSAH
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-09 11:40
Dank allen voor de reacties. Klinkt dus als een vooruitgang. De V9 van KPN was qua dekking dramatisch, de V10 een stuk beter. Zit helaas ook gebonden aan de meterkast maar het huis is geen kasteel. Bescheiden rijtjeswoning.
HoppyF schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:42:
[...]

Die overstap heb ik vorig jaar gemaakt.
Geen seconde spijt van gehad. De Fritzbox 5490 zoveel beter dan de Experiabox v10.
Daarbij had ik nog de gratis WiFi versterker die gebruik ik ook als ik ver in de tuin WiFi ontvangst wil hebben.
We hebben nogal een lange tuin.
Ik weet niet of de actie met de gratis WiFi nog bestaat maar het is een prima ding.

Verder gebruik ik de vaste telefonie nog, vooral voor het inbellen.
Uitbellen doe ik via een (erg) goedkope voip provider Frynga.
Dit kun je zelf instellen in de Fritzbox dat gaat je met de Experiabox echt niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
CasperGraaf schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:50:
Dank allen voor de reacties. Klinkt dus als een vooruitgang. De V9 van KPN was qua dekking dramatisch, de V10 een stuk beter. Zit helaas ook gebonden aan de meterkast maar het huis is geen kasteel. Bescheiden rijtjeswoning.

[...]
Bij mij komt de glasvezel van buiten af de huiskamer binnen, naast dat punt staat de Fritzbox en voorheen de Experiabox. Binnen de huiskamer en daarbuiten dus prima WiFi bereik.
De Fritzbox gaat echter verder en is dual band ac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Allen,

Momenteel nemen wij internet via KPN met de Experiabox v10 af en ben ik bezig om mijn eigen apparatuur te plaatsen in plaats van de Experiabox. het internet gedeelte gaat goed. Ik kom alleen nog niet verder met het IP TV gedeelte.

Huidige setup

HP 1810-8G

Poort 1 VLAN 4,6 tagged ( geen telefonie )
Poort 2 VLAN 6 untagged (acces)
Poort 3 VLAN 4 tagged

Poort 2 naar Sonicwall TZ215 X1 interface met een PPOE sessie.
X0 interface naar het LAN, daarachter diverse switches en apparatuur. dat werkt verder prima. ( DHCP via sonicwall )
Multicast enabled op de X1/X0 interface en in de firewall settings ( enable reception of all multicast addresses ) any/any tussen de multicast/WAN zone

Nu heb ik eerst geprobeerd om IPTV via de experiabox te laten lopen.
Poort 3 (VLAN4 tagged) naar WAN experiabox. maar de experiabox krijgt geen link. is er nog iets wat ik in de experiabox (lokaal) moet instellen?

En mocht ik IPTV via de sonicwall willen laten lopen, hoe kan ik dat het beste instellen.
Een virtuele subinterface VLAN4 aan X1? met multicast enabled. ( las op netwerkje.com dat je een aantal dhcp opties mee moet geven en een aantal NAT rules.
Heeft iemand dit toevallig met een sonicwall draaien, die mij er doorheen kan helpen?

dank voor de reacties alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 07:08
Is er een mogelijkheid de Fritzbox elke week een automatische reboot te laten doen?
Ik heb dit niet kunnen vinden in de router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zit momenteel op Edutel maar die stoppen ermee (sterker: ik ben vandaag afgesloten, maandag komt XS4All pas :/ maar goed). Nu heb ik momenteel de glasvezel recht naar een OpenBSD bakkie lopen waarop ik de vaste IP's op heb ingesteld en gaan met die banaan. Nu lees ik dat XS4All iets anders werkt (vlans en PPPOE en weet-ik-het). Ik wil die Fritzbox niet; ik wil alles houden op m'n OpenBSD bak (pf etc). Kan iemand me zijn/haar config delen of wijzen waar ik moet zijn om dat a.s. maandag zsm. geregeld te krijgen? Ik neem aan dat de monteur de Fritzbox aansluit en kijkt of 'ie iets kan pingen en 'n dan smeert. Dan trek ik er die Fritzbox uit en duw de UTP recht in het glas-dinges en dan?

Ik vind wel e.e.a. (dit bijvoorbeeld) maar dat lijkt me outdated / specifiek voor A'dam? Ik zit in regio E'hoven.

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 11-05-2018 12:03 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56
RobIII schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:01:
Ik zit momenteel op Edutel maar die stoppen ermee (sterker: ik ben vandaag afgesloten, maandag komt XS4All pas :/ maar goed). Nu heb ik momenteel de glasvezel recht naar een OpenBSD bakkie lopen waarop ik de vaste IP's op heb ingesteld en gaan met die banaan. Nu lees ik dat XS4All iets anders werkt (vlans en PPPOE en weet-ik-het). Ik wil die Fritzbox niet; ik wil alles houden op m'n OpenBSD bak (pf etc). Kan iemand me zijn/haar config delen of wijzen waar ik moet zijn om dat a.s. maandag zsm. geregeld te krijgen? Ik neem aan dat de monteur de Fritzbox aansluit en kijkt of 'ie iets kan pingen en 'n dan smeert. Dan trek ik er die Fritzbox uit en duw de UTP recht in het glas-dinges en dan?

Ik vind wel e.e.a. (dit bijvoorbeeld) maar dat lijkt me outdated / specifiek voor A'dam? Ik zit in regio E'hoven.
Welke diensten heb je afgenomen bij XS4ALL?
Er zijn namelijk 2 VLANS in gebruik, VLAN6 voor internet en VLAN4 voor TV.

Voor internet zet je over VLAN6 een PPPoE verbinding op. TV zijn verschillende methodes voor, maar weet niet of je dat besteld hebt.

Als ik je goed begrijp heb je nu je glasvezel direct op je OpenBSD server aangesloten, dat kan (vermoedelijk) ook met XS4ALL.
Heb je je installatiepakket al ontvangen, zoja, welke Fritz!Box is er geleverd?

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Geen TV. Alleen internet.
DutchCrownNL schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:35:
Als ik je goed begrijp heb je nu je glasvezel direct op je OpenBSD server aangesloten
Jep
dat kan (vermoedelijk) ook met XS4ALL.
Dat is wel de bedoeling ja :P
Heb je je installatiepakket al ontvangen, zoja, welke Fritz!Box is er geleverd?
Ja. Welke weet ik zo 1, 2, 3 niet. Zou ik even moeten kijken Fritzbox 5490

[ Voor 93% gewijzigd door RobIII op 11-05-2018 13:13 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
Ah check!
RobIII schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:37:
Ja. Welke weet ik zo 1, 2, 3 niet. Zou ik even moeten kijken Fritzbox 5490
Oke, dan kan je vermoedelijk de huidige setup gewoon behouden.
De Fritz!Box 5490 zal anders ook direct op de glaslijn worden aangesloten :)

Mocht je nog instellingen nodig hebben, XS4ALL heeft op de website een overzichtje;
https://www.xs4all.nl/ser...an-fritzbox-instellen.htm

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
DutchCrownNL schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:28:
Mocht je nog instellingen nodig hebben, XS4ALL heeft op de website een overzichtje;
https://www.xs4all.nl/ser...an-fritzbox-instellen.htm
Ja, die had ik al wel gevonden (thanks overigens hoor ;) ) maar daarmee heb ik nog niet helder hoe ik mijn OpenBSD moet aanpassen instellen (if at all?) (en dan wil ik dus zonder die Fritzbox werken als het enigszins mogelijk is).

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 11-05-2018 13:40 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

RobIII schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:39:
[...]

Ja, die had ik al wel gevonden (thanks overigens hoor ;) ) maar daarmee heb ik nog niet helder hoe ik mijn OpenBSD moet aanpassen instellen (if at all?) (en dan wil ik dus zonder die Fritzbox werken als het enigszins mogelijk is).
Eigenlijk alleen PPPoE op VLAN6, waarbij username en wachtwoord niet uitmaken. Daarna is het gewoon weer DHCP op de PPPoE interface.

[ Voor 11% gewijzigd door |sWORDs| op 11-05-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dus dan moet ik met zoiets of zoiets er wel uit komen?

Maar bij de een lees ik een hostname.vlan6 aanmaken, bij de ander een hostname.pppoe0 aanmaken met totaal andere zaken erin. Uiteindelijk kom ik er wel uit maandag met wat trial en error en googlen (over LTE :P), daar ben ik niet bang voor, maar als iemand al een werkende setup heeft en de relevante zaken zou kunnen delen zou dat fijn zijn (en een mooie aanvulling voor dit topic). FWIW: Ik draai OpenBSD 6.3; nogal een verschil met de 4.x die ik veel tegen kom als ik zoek.

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 11-05-2018 14:02 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
Eh, je weet toch dat daar gewoon man pages voor zijn? ;)

https://man.openbsd.org/pppoe.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

RobIII schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:00:
Dus dan moet ik met zoiets of zoiets er wel uit komen?

Maar bij de een lees ik een hostname.vlan6 aanmaken, bij de ander een hostname.pppoe0 aanmaken met totaal andere zaken erin. Uiteindelijk kom ik er wel uit maandag met wat trial en error en googlen (over LTE :P), daar ben ik niet bang voor, maar als iemand al een werkende setup heeft en de relevante zaken zou kunnen delen zou dat fijn zijn (en een mooie aanvulling voor dit topic). FWIW: Ik draai OpenBSD 6.3; nogal een verschil met de 4.x die ik veel tegen kom als ik zoek.
Die tweede ziet er prima uit, gewoon de VLAN4/em1/bridge4 spullen overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
EnigmA-X schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:07:
Eh, je weet toch dat daar gewoon man pages voor zijn? ;)

https://man.openbsd.org/pppoe.4
Ja, dat weet ik, maar daarmee heb ik nog niet de instellingen die voor XS4All nodig/handig zijn, wijsneus ;)

Maar goed, ik ga maandag wel puzzelen.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Ik zou me overigens meer verdiepen in hoe jouw edutel zat aangesloten en hoe xs4all aangesloten gaat worden. Dikke kans dat je een fiber aansluiting moet realiseren in je bsd bak, als je een NTU krijgt met daarop een fiber aansluiting. Dat betekent dat je waarschijnlijk de juiste SFP in je bsd bak moet schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

RobIII schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:09:
[...]

Ja, dat weet ik, maar daarmee heb ik nog niet de instellingen die voor XS4All nodig/handig zijn, wijsneus ;)

Maar goed, ik ga maandag wel puzzelen.
Het is erg standaard, gewoon zoals elke andere PPPoE verbinding alleen dan op VLAN6 en username/password doen er niet toe, gewoon iets invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
|sWORDs| schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:12:
[...]

Het is erg standaard, gewoon zoals elke andere PPPoE verbinding alleen dan op VLAN6 en username/password doen er niet toe, gewoon iets invullen.
Ik heb nooit iets gedaan met PPPoE en VLAN's dus voor mij is 't weinig 'standaard' :P
Maar ik kom er wel uit ;)
Ik gebruik OpenBSD omdat ik PF fijn vind en werk met Unbound en NSD en die kan ik prima configureren / gebruiken maar de netwerk-config is vrij chinees voor me :X
EnigmA-X schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:11:
Ik zou me overigens meer verdiepen in hoe jouw edutel zat aangesloten en hoe xs4all aangesloten gaat worden. Dikke kans dat je een fiber aansluiting moet realiseren in je bsd bak, als je een NTU krijgt met daarop een fiber aansluiting. Dat betekent dat je waarschijnlijk de juiste SFP in je bsd bak moet schuiven.
Neeje, neeje. Komt gewoon UTP / RJ45 uit.

[ Voor 46% gewijzigd door RobIII op 11-05-2018 14:22 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
RobIII schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:18:
Nogmaals, dat ligt eraan wat er bij jou gemonteerd is/gaat worden. Als je in de onderstaande link optie 1 hebt, dan krijg je een NTU met alleen een fiber connectie waar je een BX-module voor nodig hebt als je niet de Fritzbox wilt gebruiken.

Anders gezegd, de media converter in de NTU die er vroeger altijd op zat, is niet standaard meer. Zie ook: XS4ALL FIBER FTTH eigen switch welke SFP module en cable?

[ Voor 19% gewijzigd door EnigmA-X op 11-05-2018 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

RobIII schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:18:
[...]

Ik heb nooit iets gedaan met PPPoE en VLAN's dus voor mij is 't weinig 'standaard' :P
Maar ik kom er wel uit ;)
Ik gebruik OpenBSD omdat ik PF fijn vind en werk met Unbound en NSD en die kan ik prima configureren / gebruiken maar de netwerk-config is vrij chinees voor me :X

[...]

Misschien toch eens naar pfSense kijken? Twee keer klikken, iets intypen bij username en password en klaar:
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.cc/i79biam8r/Screen_Shot_2018-05-11_at_2.30.13_PM.png

[ Voor 14% gewijzigd door |sWORDs| op 11-05-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
|sWORDs| schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:29:
[...]

Misschien toch eens naar pfSense kijken?
Ik wil graag bij mijn oude, vetrouwde, bekende OpenBSD blijven. Ik heb er 0 problemen mee. Punt is dat ik nu moet gaan klooien met m'n netwerk omdat Edutel ermee stopt anders had ik daar nog tot in 't einde der tijden prima gezeten. Ik heb er ook allemaal niet om gevraagd. Maar noodgedwongen dus maar voor XS4all gekozen. Ik wil m'n netwerk houden zoals 't is; ik wil alleen 't stukje Edutel -> OpenBSD nu aangepast hebben naar Xs4All -> OpenBSD (en dan 't liefst zonder die Fritzmeuk ertussen dus).

En zoals gezegd; met even klooien kom ik er vast uit / krijg ik 't geheid werkend. Ik hoopte gewoon even "vooruit te denken" en eens te informeren of iemand al een werkende setup had en die wou delen. Of 't een kwestie was van xyz.conf aanpassen en een reboot of dat er nog door 25 hoepels gesprongen moet worden voor 't werkt.

Desnoods blijft dat Fritzding er tussen zitten; ik hoopte 't alleen te kunnen voorkomen want 't is een extra schakel in de ketting die (IMHO) niet nodig is / niks doet (tenzij er idd geen UTP uit de NTU-dinges komt).

[ Voor 30% gewijzigd door RobIII op 11-05-2018 14:35 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 13:58
EnigmA-X schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:11:
Inderdaad. Als je nu een oude Edutel aansluiting hebt (packet front FTU) dan komt er ook een FTU ombouw bij. Dan krijg je altijd de nieuwste TK01 FTU van Reggefiber. En daarop klikt XS4ALL een patchcover zodat er een glaskabel direct opgeklikt kan worden die dan in de Fritzbox gaat. Geen aparte NTU met UTP uitgang dus.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-09 15:31
RobIII schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:31:
[...]

....

Desnoods blijft dat Fritzding er tussen zitten; ik hoopte 't alleen te kunnen voorkomen want 't is een extra schakel in de ketting die (IMHO) niet nodig is / niks doet (tenzij er idd geen UTP uit de NTU-dinges komt).
Als XS4ALL een 5490 opstuurt zal er geen media convertor geleverd worden en zul je dat zelf moeten regelen met een losse convertor of iets in je router. Aansluiting op het glasvezel netwerk is met een SC/PC connector, andere kant is je eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Barre73 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:50:
[...]

Inderdaad. Als je nu een oude Edutel aansluiting hebt (packet front FTU) dan komt er ook een FTU ombouw bij. Dan krijg je altijd de nieuwste TK01 FTU van Reggefiber. En daarop klikt XS4ALL een patchcover zodat er een glaskabel direct opgeklikt kan worden die dan in de Fritzbox gaat. Geen aparte NTU met UTP uitgang dus.
Ben ik inmiddels ook achter (eega even foto laten maken van 't meegeleverde kastje dinges, ik zit op m'n werk)...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8Han0csC9353Gd7oMTXdcVaO/medium.jpg

f*ck. Dat wordt dus de Fritz in bridge-mode zetten o.i.d. :/
Ik had de inhoud van de doos nog niet (zo goed) bekeken... crap crap crap. Ik dacht dat daar een UTP uit kwam... fuuuuuuuuuuuuuuu

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 11-05-2018 16:59 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 13:58
RobIII schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:51:
[...]

Ben ik inmiddels ook achter (eega even foto laten maken van 't meegeleverde kastje dinges, ik zit op m'n werk)...

[afbeelding]

Ik had de inhoud van de doos nog niet (zo goed) bekeken... crap crap crap. Ik dacht dat daar een UTP uit kwam... fuuuuuuuuuuuuuuu
Of een eigen mediaconverter halen. TP link MC220L wordt veel gebruikt bij Tweakers.
Of met geluk een NTU op marktplaats scoren die je zelf op je nieuwe FTU kan schuiven. Je vindt deze alleen nog niet veel op MP.
Zie dit bericht voor de juiste (voor jou de onderste drie foto's):

Barre73 in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Barre73 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:25:
Of een eigen mediaconverter halen. TP link MC220L wordt veel gebruikt bij Tweakers.
Dat wordt deze dan. Meteen maar bestellen. Thanks! d:)b

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:11
Heb je er ook een SFP bij besteld?

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
nescafe schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:34:
Heb je er ook een SFP bij besteld?
Ben nog even aan 't inlezen / bekijken wat 't allemaal is / uitzoeken welke ik nodig heb :P

Edit: Ik denk dat ik dat volgende week maar eens ga uitvogelen. Ne geen zin meer in. Jezus wa'n gedoe. Ik doe wel (tijdelijk) met die Fritz ertussen... pffff....

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 11-05-2018 17:42 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:11
In principe heb je een SC SFP-module nodig, maar SFP's met LC-connectoren zijn gangbaarder. Daarom zou ik een SC-SC-koppelstuk en een SC-LC-kabel bestellen samen met de LC SFP-module die ik hier heb voorgesteld:

nescafe in "XS4ALL FIBER FTTH eigen switch welke SFP module en cable?"

(Prijzen excl. EUR 6,60 verzendkosten vanuit DE en excl. BTW)

Let ook even op de connectoren, SC (blauw) of APC-SC (groen). Die moeten matchen (hoewel ik regelmatig groen/blauw heb gemixt en nooit problemen door ondervonden).

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
d:)b thanks! (Da's nie duur nie! :o )

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:49
@RobIII Heb je bij XS4ALL alleen internet of ook TV? Ik gebruik ook OpenBSD en dat werkt prima voor internet. Mijn TV loopt via de coax.
Je hebt (met em0 als voorbeeld voor je WAN interface:
/etc/hostname.em0:
up mtu 1508
/etc/hostname.vlan6:
vnetid 6 parent em0
mtu 1508
up
/etc/hostname.pppoe0:
zie voorbeeld in man page. username/pass (authname en authkey) mag je willekeurig invullen, als er maar iets staat. Wel even 'mtu 1500' toevoegen zodat je niet met een MTU van 1492 komt te zitten.

Verder forwarding aanzetten en de rest van je interne netwerk configureren, maar dat zal het probleem niet zijn, denk ik.

En verder gebruik ik nog het dhcpcd package om een IPv6 prefix aan te vragen. Ook al is die statisch, je moet PD doen om IPv6 werkend te krijgen.

Laat maar weten of je meer info nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Out.of.Control schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:41:
En verder gebruik ik nog het dhcpcd package om een IPv6 prefix aan te vragen. Ook al is die statisch, je moet PD doen om IPv6 werkend te krijgen.

Laat maar weten of je meer info nodig hebt.
Ik heb 't werkend zonder de Fritzbox ertussen. UTP vanuit de meterkast recht naar de server met VMWare, die haalt VLan6 er al uit en zet 'm door naar m'n OpenBSD machine.

Daar heb ik in /etc/hostname.vmx1 (mijn WAN interface) staan:
up mtu 1580

Vervolgens in /etc/hostname.pppoe0 staat:
#Na lang klooien bleek dit de enige manier om pppoe0 betrouwbaar "up" te krijgen
!/bin/echo "Sleeping 90 seconds before enabling pppoe0"
!/bin/sleep 90

inet 0.0.0.0 255.255.255.255 NONE mtu 1500 \
        pppoedev vmx1 authproto pap \
        authname 'xs4all' authkey 'none' up
dest 0.0.0.1
inet6 eui64
!/sbin/route add default -ifp pppoe0 0.0.0.1
!/sbin/route add -inet6 default -ifp pppoe0 fe80::%pppoe0

Zoals je kunt zien heb ik een kleinigheidje; de pppoe0 blijft/bleef steken op state: initial en PADI sent: 0; om e.o.a. reden wil OpenBSD (6.3) dus geen PADI versturen... totdat ik rebootte en 't opeens werkte... totdat ik rebootte en 't opeens niet meer werkte.... en toen weer wel, toen weer niet...

Na wat googlen lijkt/leek 't me te liggen aan een 'pppoe' sessie die niet goed afgesloten wordt o.i.d. die waarna OpenBSD besluit de sessie (die nog zou bestaan) niet opnieuw op te zetten tijdens boot (raar, maar daar lijkt 't dus op).

Ik heb in /etc/rc.shutdown het volgende gezet:
echo "Shutting down pppoe0"
ifconfig pppoe0 down

En, zoals je al zag, in de /etc/hostname.pppoe0 staat een sleep van 90 seconden. Dat vertraagt het opstarten aanzienlijk, maar kan ik voorlopig mee leven; de OpenBSD bak start maar een paar keer per jaar opnieuw op worst case, dus die 90 seconden neem ik dan maar voor lief. De verbinding komt hiermee wel stabiel tot stand; haal ik die sleep eruit dan is 't 50/50. Raar maar waar.

Het enige dat ik nog niet werkend heb is IPv6. Dus als je daar nog iets van een handig linkje of een config hebt dan stel ik dat zeer op prijs; anders puzzel ik dat zelf komende tijd wel een keer uit.

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 14-05-2018 22:47 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
OpenBSD stuurt alleen een PADT (Termination) met 'ifconfig pppoe0 down link0'. Nu heb je hier natuurlijk niets aan als de spanning weg valt. Die 90 seconden heb ik er ook in zitten, alleen doe ik dat in /etc/boot.conf.

Trouwens Unbound houdt er niet zo van als een interface (pppoe0) zomaar wegvalt (bv. tijdens een ISP storing), misschien hebben ze dat ondertussen gefikst. Als je enorme Unbound logfiles ziet, weet je waar het door komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
@RobIII Ik zal mijn IPv6 configuratie hier nog even neerzetten, maar dat wordt op z'n vroegst vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
epias schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 04:18:
OpenBSD stuurt alleen een PADT (Termination) met 'ifconfig pppoe0 down link0'.
Zonder 'link 0' dus niet? Heb 't aangepast, kan 't vanavond pas testen.
Nu heb je hier natuurlijk niets aan als de spanning weg valt.
Nope.
Die 90 seconden heb ik er ook in zitten, alleen doe ik dat in /etc/boot.conf.
Is inderdaad misschien netter; ik zal eens kijken vanavond.
Trouwens Unbound houdt er niet zo van als een interface (pppoe0) zomaar wegvalt (bv. tijdens een ISP storing), misschien hebben ze dat ondertussen gefikst. Als je enorme Unbound logfiles ziet, weet je waar het door komt.
Handig om te weten d:)b Thanks!
Out.of.Control schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:09:
@RobIII Ik zal mijn IPv6 configuratie hier nog even neerzetten, maar dat wordt op z'n vroegst vanavond.
Rustig aan, geen haast :P ;)

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 15-05-2018 11:04 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:12
Hebben er hier meer mensen problemen met het updaten van de software van de decoder icm een Mikrotik router? Bij mij knalt hij er elke keer bij 31% software downloaden uit. Uiteindelijk de Fritzbox maar aangesloten en toen kon ik wel updaten. Na het updaten toch de Mikrotik weer geprobeerd en ik kan wel zonder problemen tv kijken nu. Draai 6.42.1 op een hEX, Max MTU/MRU = 1500 op de pppoe client, IGMP Snooping aan op de bridge en Fast Leave aan op de IGMP Proxy. Voor de rest heb ik eigenlijk gewoon de config van netwerkje.com overgenomen.
RobIII schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:51:
[...]
Toen ik met de klantenservice belde en zei dat ik mijn eigen router wilde aansluiten hebben ze aan Guidion doorgegeven dat de monteur een NTU mee moest nemen. Ik had overigens ook nog een oude PacketFront, dus eerst Reggefiber langs voor de FTU en een dag later de Guidion monteur die de FTU patch cover weer eraf heeft gehaald en toen er een NTU patch cover erop heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
pimlie schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:26:
Toen ik met de klantenservice belde en zei dat ik mijn eigen router wilde aansluiten hebben ze aan Guidion doorgegeven dat de monteur een NTU mee moest nemen. Ik had overigens ook nog een oude PacketFront, dus eerst Reggefiber langs voor de FTU en een dag later de Guidion monteur die de FTU patch cover weer eraf heeft gehaald en toen er een NTU patch cover erop heeft gezet.
RobIII schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:45:
Ik heb 't werkend zonder de Fritzbox ertussen.
Vriend van me had nog zo'n NTU liggen. Die gebruikt, FritzBox aan de kant gelegd, opgelost :P d:)b

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
RobIII schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:03:
[...]

Zonder 'link 0' dus niet? Heb 't aangepast, kan 't vanavond pas testen.
Stukje uit de source:
Setting link0 will make the link passive, i.e. it will be marked as being administrative openable, but won't be opened to begin with. Incoming calls will be answered, or subsequent calls with -link1 will cause the administrative open of the LCP layer.

Wat er zonder link0 gebeurt, is dat na een 'ifconfig pppoe0 down' de link gelijk weer up gaat. Dus voor
down doe je 'ifconfig pppoe0 down link0' voor up 'ifconfig pppoe0 up -link0'. volgens mij kun je up zelfs weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
@RobIII Nog even mijn ipv6 config:
  • dhcpcd package installeren
  • ik heb het volgende in /etc/dhcpcd.conf
    noipv6rs
    ipv6only
    persistent
    nohook lookup-hostname, resolv.conf
    allowinterfaces pppoe0

interface pppoe0
      iaid 1
      ia_pd 2

Het interne netwerk heb ik verder statisch geconfigureerd. Je kunt dhcpcd ook je interne interfaces van IPv6 adressen laten voorzien (handig als de prefix die je krijgt dynamisch is), maar aangezien je prefix statisch is, stel ik het liever zelf in. Het enige dat dhcpcd dan doet is de prefix aanvragen en dat is noodzakelijk om IPv6 überhaupt te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Is dat de volledige inhoud?
Mijne ziet er (default) zo uit:
# A sample configuration for dhcpcd.
# See dhcpcd.conf(5) for details.

# Allow users of this group to interact with dhcpcd via the control socket.
#controlgroup wheel

# Inform the DHCP server of our hostname for DDNS.
hostname

# Use the hardware address of the interface for the Client ID.
#clientid
# or
# Use the same DUID + IAID as set in DHCPv6 for DHCPv4 ClientID as per RFC4361.
# Some non-RFC compliant DHCP servers do not reply with this set.
# In this case, comment out duid and enable clientid above.
duid

# Persist interface configuration when dhcpcd exits.
persistent

# Rapid commit support.
# Safe to enable by default because it requires the equivalent option set
# on the server to actually work.
option rapid_commit

# A list of options to request from the DHCP server.
option domain_name_servers, domain_name, domain_search, host_name
option classless_static_routes
# Respect the network MTU. This is applied to DHCP routes.
option interface_mtu

# Most distributions have NTP support.
#option ntp_servers

# A ServerID is required by RFC2131.
require dhcp_server_identifier

# Generate SLAAC address using the Hardware Address of the interface
#slaac hwaddr
# OR generate Stable Private IPv6 Addresses based from the DUID
slaac private

Ik zie weinig tot geen overeenkomsten :P

Ik lijk overigens (min-of-meer) dit probleem te hebben; na een reboot moet ik pf een trap geven voordat mijn portforwardings 'actief' worden. En waarschijnlijk ook na X tijd; vanmiddag kon ik opeens niet meer remote bij m'n machine; een reload van pf (pfctl -f /etc.pf.conf) lostte het op. Maar dat betekent dus wel dat ik nu mag gaan uitpuzzelen of dit idd iets te maken heeft met 't down gaan van de pppoe interface (of de 'sessie' of whatever) en hoe ik dat netjes ga oplossen met linkdown/linkup scripts ofzo, hoe ik die weer configureer (ze hebben 't over /etc.rc.d/ppp start; ik héb niet eens een ppp...?) enz

Nee, dan was Edutel een stuk simpeler... :X

[ Voor 19% gewijzigd door RobIII op 16-05-2018 20:57 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 23:13
Iemand een tip voor een modem welke PPPoE aan kan en in bridge mode kan worden gezet zodat ik CARP kan gebruiken voor failover in pfSense?
Uiteraard moet deze wel VLAN’s ondersteunen voor het triple play gebeuren :)

Ik zat zelf te denken aan een Ubiquiti EdgeRouter X of Mikrotik HEX RB750GR3, deze zijn spot goedkoop, maar heb geen idee of deze alles ondersteunen :?

[ Voor 3% gewijzigd door Theetjuh op 16-05-2018 21:02 . Reden: Toevoeging Mikrotik HEX RB750GR3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
@RobIII Dat stukje hierboven is echt alles. Je link gaat naar een FreeBSD forum, maar jij gebruikte toch OpenBSD? /etc/rc.d/ppp lijkt me een FreeBSD ding, dat gaat niet werken onder OpenBSD (en zou ook niet nodig moeten zijn).

Bedenk wel dat dhcpcd zowel een IPv4 als IPv6 client is. Geen idee wat dhcpcd doet met jouw config. Best kans dat hij via dhcp een publiek IPv4 adres wil configureren (en dat gaat niet lukken, aangezien XS4ALL PPPoE gebruikt) en dat hij daarbij je PPPoE verbinding sloopt.
Heb je die problemen ook als je dhcpcp niet gebruikt (en dus gewoon via /etc/hostname.if de PPPoE verbinding opzet? Dat zou gewoon stabiel moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Out.of.Control schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:02:
@RobIII Dat stukje hierboven is echt alles. Je link gaat naar een FreeBSD forum, maar jij gebruikte toch OpenBSD? /etc/rc.d/ppp lijkt me een FreeBSD ding, dat gaat niet werken onder OpenBSD (en zou ook niet nodig moeten zijn).
Klopt; OpenBSD (daarom zei ik ook "min-of-meer"; het gaat me meer om 't probleem als de daadwerkelijke oplossing).
Out.of.Control schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:02:
Bedenk wel dat dhcpcd zowel een IPv4 als IPv6 client is. Geen idee wat dhcpcd doet met jouw config. Best kans dat hij via dhcp een publiek IPv4 adres wil configureren (en dat gaat niet lukken, aangezien XS4ALL PPPoE gebruikt) en dat hij daarbij je PPPoE verbinding sloopt.
Heb je die problemen ook als je dhcpcp niet gebruikt (en dus gewoon via /etc/hostname.if de PPPoE verbinding opzet? Dat zou gewoon stabiel moeten zijn.
Ik had de problemen vanmiddag toen dhcpcd nog niet aanwezig was op de machine (en inmiddels ook niet meer; IPv6 kan wachten wmb, ik wil eerst een betrouwbare verbinding hebben met portforwardings die 't blijven doen dus ik heb dhcpcd weer verwijderd).

De inhoud van mijn configs staan hier beschreven.

Net nog eens gechecked. Na een reboot moet ik een pfctl -f /etc/pf.conf doen voordat m'n portforwardings werken.

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 16-05-2018 22:47 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
Dat komt omdat je pppoe0 interface er nog niet is, als PF de ruleset laad. Haal die sleep function eens weg uit je hostname.pppoe0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
epias schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:58:
Haal die sleep function eens weg uit je hostname.pppoe0.
Zonder die sleep komt pppoe helemaal niet (goed) up in 50% van de gevallen (en start, als gevolg, ntpd bijvoorbeeld ontzettend traag).

Als ik zonder die sleep boot en pppoe werkt niet en ik geef meteen erna een reboot werkt 't daarna wel. Als ik dan een stuk of 10 keer reboot achter elkaar is 't (zo'n beetje?) om-en-om dat pppoe werkt. Met die sleep erin werkt 't, reproduceerbaar, elke keer wel (althans; dat pppoe up komt; PF moet ik dan nog altijd een 'trap' geven; NAT werkt dan wel maar m'n portforwardings niet...).

En ik baal best een beetje; OpenBSD bevalt me al jaren prima. Unbound, nsd, OpenSSH, PF. Allemaal geweldig. Nooit geen problemen mee gehad. Maar heel dat pppoe gebeuren ligt me op de e.o.a. manier denk ik niet want het gros ervan is chinees voor me en veel googlen en (man) lezen levert me alleen maar méér vragen op dan dat ik oplossingen vind :P

[ Voor 80% gewijzigd door RobIII op 17-05-2018 00:23 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
Zet die 'sleep' in:

/etc/boot.conf
set timeout 90

Het /etc/netstart script houdt geen rekening met een 90 seconde vertraging. Ik heb het zo werken met 2 PPPoE verbindingen (failover) en dat gaat altijd goed. Ben juist naar OpenBSD gegaan vanwege de betere (simplere) PPPoE stack. Dit draait nu al weer een paar jaar enorm stabiel, beter dan FreeBSD met MPD5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

RobIII schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 00:08:
[...]

Zonder die sleep komt pppoe helemaal niet (goed) up in 50% van de gevallen (en start, als gevolg, ntpd bijvoorbeeld ontzettend traag).

Als ik zonder die sleep boot en pppoe werkt niet en ik geef meteen erna een reboot werkt 't daarna wel. Als ik dan een stuk of 10 keer reboot achter elkaar is 't (zo'n beetje?) om-en-om dat pppoe werkt. Met die sleep erin werkt 't, reproduceerbaar, elke keer wel (althans; dat pppoe up komt; PF moet ik dan nog altijd een 'trap' geven; NAT werkt dan wel maar m'n portforwardings niet...).

En ik baal best een beetje; OpenBSD bevalt me al jaren prima. Unbound, nsd, OpenSSH, PF. Allemaal geweldig. Nooit geen problemen mee gehad. Maar heel dat pppoe gebeuren ligt me op de e.o.a. manier denk ik niet want het gros ervan is chinees voor me en veel googlen en (man) lezen levert me alleen maar méér vragen op dan dat ik oplossingen vind :P
Alles wat je noemt zit in pfSense en dat werkt zonder ook maar een config file te hoeven editten. Aangezien je toch een VM draait, waarom probeer je het niet? De extra mogelijkheden en eenvoudigheid zouden je best eens kunnen bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
|sWORDs| schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 02:59:
Alles wat je noemt zit in pfSense en dat werkt zonder ook maar een config file te hoeven editten. Aangezien je toch een VM draait, waarom probeer je het niet? De extra mogelijkheden en eenvoudigheid zouden je best eens kunnen bevallen.
Snap ik, en je bedoeling is goed, maar ik ga toch niet een compleet nieuwe machine inrichten alleen omdat m'n verbinding veranderd is? :X Ik heb die machine door de jaren heen gefinetuned, ge-upgrade bij elke nieuwe release (sinds 2.6 ofzo) enz. Er zit zo veel werk (en liefde :P ) in die machine met zoveel subtiliteiten etc. waarvan ik van een aantal waarschijnlijk niet eens meer weet dat ze er in zitten en dan ga ik alles overboord kieperen omdat ik pppoe niet (goed) aan de gang krijg? 8)7 Nee, zo werkt Robbie niet :>

Ik ben vrij goed thuis in OpenBSD behalve de 'networking' kant (en dan doel ik dus op de interfaces, pppoe en dat soort stuff; daarentegen zijn PF, NSD, Unbound etc. (ook 'networking') me prima duidelijk). En dat frustreert. Ik besef terdege dat iemand niet overal goed in kan zijn en dan is een beetje hulp soms wel welkom ;)

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 17-05-2018 10:35 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
Zo zie je ineens weer goed wat tweaker zijn nu echt inhoudt.
En dat is zeker niet lullig bedoeld.

[ Voor 24% gewijzigd door janbal op 17-05-2018 10:45 ]

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
Gisteren overgezet van DSL smart naar glas met een Fritz 5490. Haal vooralsnog 85/120.

Merk wel dat het WiFi signaal sterker is van de 5490 dan mijn 7360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
supercop7373 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 07:21:
Gisteren overgezet van DSL smart naar glas met een Fritz 5490. Haal vooralsnog 85/120.
Da's mooi toch? Dat zijn ook de up/down waardes die ik hier haal, met een 5490:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7322222242.pngAfbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7322226755.png

En je tracert tijden? B.v. naar tweakers.net?
C:\>tracert www.tweakers.net

Tracing route to www.tweakers.net [213.239.154.31]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms fritz.box [192.168.178.1]
2 3 ms 3 ms 3 ms lo0.dr16.d12.xs4all.net [194.109.5.227]
3 3 ms 3 ms 3 ms 0.ae26.xr4.3d12.xs4all.net [194.109.7.141]
4 3 ms 3 ms 3 ms 0.et-1-1-0.xr1.sara.xs4all.net [194.109.5.1]
5 4 ms 3 ms 6 ms et-0-3-0-0.eun-mx480-01.true.nl [80.249.208.171]
6 11 ms 7 ms 7 ms et-0-0-0-0.eun-spine-01.true.nl [87.233.21.1]
7 11 ms 15 ms 6 ms et-0-0-48-0.eun-leaf-04.true.nl [87.233.21.20]
8 4 ms 17 ms 4 ms 87.233.241.110
9 4 ms 4 ms 4 ms tweakers.net [213.239.154.31]

Trace complete.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7322614814.png
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7322590392.png

http://xs4all.speedtestcustom.com

traceroute is gestart…

traceroute to www.tweakers.net (213.239.154.30), 64 hops max, 72 byte packets
1 fritz.box (192.168.178.1) 1.672 ms 0.583 ms 0.381 ms
2 lo0.dr11.d12.xs4all.net (194.109.5.175) 3.190 ms 2.827 ms 2.866 ms
3 0.ae21.xr3.3d12.xs4all.net (194.109.7.173) 2.908 ms 2.887 ms 2.809 ms
4 0.et-1-1-0.xr1.tc2.xs4all.net (194.109.5.7) 3.229 ms 3.192 ms 4.133 ms
5 et-0-3-0-0.eun-mx480-01.true.nl (80.249.208.171) 3.822 ms 3.765 ms 3.846 ms
6 et-0-0-0-0.eun-spine-01.true.nl (87.233.21.1) 14.600 ms 10.957 ms 8.269 ms
7 et-0-0-48-0.eun-leaf-03.true.nl (87.233.21.16) 11.375 ms 11.202 ms 7.987 ms
8 87.233.231.90 (87.233.231.90) 12.467 ms 5.005 ms 4.112 ms
9 tweakers.net (213.239.154.30) 4.492 ms 4.181 ms 3.902 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 25-09 11:42
Ik betaal nu ongeveer 65 euro per maand :
- internet smart (80/80)
- korting internet smart
- 2 tv ontvangers
- bellen basis
- tv fox sport (7,50)
- gratis spotify

nu denk ik eraan om NLZIET te nemen voor 8 euro per maand
- nlziet 8 euro
- xs4all 40/40 internet voor 40 euro
- spotify voor 9 euro per maand via xs4all
- tv fox sport (pas na de zomer weer) 7,50

dan ben ik dus duurder uit voor minder snelheid en met nlziet

is dit het volg van de prijsverhoging ?

vraag me af of ik niet beter naar tmobile of kpn kan overstappen.
ben wel erg gehecht aan een goede router. wifi heb ik zelf geregeld met ubiquiti

UPDATE :

Bijzonder... Voor klanten die spotify hebben VOOR 4 juli 2017 : die houden dat gratis ongeacht of het bellen abbo wordt opgezegd.
Dus ik heb nu mijn 80/80 verlengd en het bellen opgezegd
Ik hou mijn 10 euro korting die ik heb per maand.
Resultaat :
Per 3 juli 2018 betaal ik de verhoging en krijg ik 100/100mbit.

Totaal: 56 euro per maand met dus 2 ontvangers, 100mbit en spotify

[ Voor 130% gewijzigd door kevertje1977 op 23-05-2018 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-09 09:25
kevertje1977 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:33:
...
Bijzonder... Voor klanten die spotify hebben VOOR 4 juli 2017 : die houden dat gratis ongeacht of het bellen abbo wordt opgezegd.
Dus ik heb nu mijn 80/80 verlengd en het bellen opgezegd
Ik hou mijn 10 euro korting die ik heb per maand.
Resultaat :
Per 3 juli 2018 betaal ik de verhoging en krijg ik 100/100mbit.

Totaal: 56 euro per maand met dus 2 ontvangers, 100mbit en spotify
Ik heb met de klantenservice gebeld en die meldde mij dat downgraden met behoud van Spotify niet mogelijk was. Een andere afdeling waar ik naar werd doorverbonden vertelde mij dat dat wel degelijk mogelijk is. Ik heb alleen Internet Plus + gratis Spotify. Ik ga dus van 160 naar 200 Mbit/s, maar dat heb ik niet echt nodig. Ik heb mijn abonnement nu laten downgraden naar Internet Smart mét behoud van Spotify. Dus nu voor € 48,50 heb ik 100 Mbit/s met Spotify. Een downgrade betekent dus zeker niet dat je je Spotify verliest. Anders was ik naar T-Mobile overgestapt: 100 Mbit is daar 36 euro, tel daar Spotify bij op en je komt op ongeveer hetzelfde bedrag uit.

Ik neem aan dat ik ook meteen op 100 Mbit/s ben gezet:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7334169995.png

Zo niet? Dan zou het mooi zijn als daar nog weer 20 Mbit/ bij op komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
goedendag, ik heb een vraag over de aansluiting van de Fritzbox. Ik heb nu KPN en heb een netwerkkabel tussen FTU in de meterkast naar de V10 in de kamer. Kan dit niet met de Fritzbox?

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
marcellux schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:04:
goedendag, ik heb een vraag over de aansluiting van de Fritzbox. Ik heb nu KPN en heb een netwerkkabel tussen FTU in de meterkast naar de V10 in de kamer. Kan dit niet met de Fritzbox?
Absoluut wel. Ik gebruik zelf een 7581 op een KPN glasabo. Ook de 5490 kan hiervoor gebruikt worden, echter moet je dan LAN1 gebruiken als WAN-poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
marcellux schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:04:
...Kan dit niet met de Fritzbox?
Waarom denk je dat dat niet zou kunnen?

Het staat, keurig per type modem, uitgelegd alhier:
https://www.xs4all.nl/ser.../glasvezel-aansluiten.htm

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:24

mvz

muziek verslaafde

hier sinds gister eindelijk over van 100Mb glas naar 500Mb glas.. in Westerbork 8)7
Toch grappig dat zo'n klein dorp daarin weer wel voorzien is.
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7334509548.png

In eerste instantie na oplevering ineens internet weg, was de boel op het verkeerde adres opgeleverd.
Maar slechts 2 uur later stond er een 2 man sterk fiber team op de stoep, die alles gelijk fixed.
Hulde aan XS4ALL hiervoor :P

Sinds aanschaf glasvezel 2 jaar terug eigenlijk nooit problemen gehad, altijd rock-solid.

Nu maar wachten op gbit abbo's :)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-09 11:19
RobIII schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:32:
[...]

Snap ik, en je bedoeling is goed, maar ik ga toch niet een compleet nieuwe machine inrichten alleen omdat m'n verbinding veranderd is? :X Ik heb die machine door de jaren heen gefinetuned, ge-upgrade bij elke nieuwe release (sinds 2.6 ofzo) enz. Er zit zo veel werk (en liefde :P ) in die machine met zoveel subtiliteiten etc. waarvan ik van een aantal waarschijnlijk niet eens meer weet dat ze er in zitten en dan ga ik alles overboord kieperen omdat ik pppoe niet (goed) aan de gang krijg? 8)7 Nee, zo werkt Robbie niet :>
...
Normaal gesproken had je een nieuwe fritzbox gekregen bij je nieuwe abbo. en dan had je die helemaal opnieuw moeten leren kennen en configureren. Dus zo raar is het niet om de situatie te bekijken bij een nieuwe verbinding...
Daarnaast; waarom een OS houden waarvan de basis netwerk configuratie voor jou ingewikkeld is om in te stellen. Als het om mijn internet zou gaan zou ik een systeem will waarbij ik volledig snap hoe ik het moet configureren, of waarbij er een UI is (console of web maakt voor mij niet uit) die me gebruiksvriendelijkheid kan bieden bij het configureren.

Dat laatste kan ik uit eigen bron zeggen dat pfSense daarin voor mij ruim voldoende in is geslaagd.

pfSense is in basis BSD, misschien kun je een nieuwe tijdelijke (virtuele) machine inrichten met pfSense en op die manier of alles omzetten van BSD naar pfSense machine of andersom, je mikt dan je bestaande (voorheen) werkende machine niet aan de kant. Maar zo kun je wel of de juiste config bekijken en eventueel toepassen op jou eigen BSD installatie, en je ziet een nieuw/ander OS die je direct kan uitproberen.
Blijkt dan uiteindelijk er één voordelen over de andere te hebben dan kun je alsnog een keuze maken.

Zo vanuit de installatie heb ik nu 3 jaar dezelfde pfSense draaien icm 500/500 XS4ALL en daarvoor dezelfde installatie van pfSense voor kabel modem en tussendoor nog Lijbrandt / telfort fiber, Ooit vanuit een forum wat kleine tweaks vanuit de UI gedaan, en inmiddels met de laatste update en upgrade. Nog niet één keer gezeur gehad maar nog steeds wel 't maximale uit mijn verbinding. De fritzbox die we toen bij XS4ALL kregen kon de 500/500 verbinding niet goed aan, dus weer oude backup van pfSense uitgerold, instellen voor XS4ALL was simpel (met hulp van internet instructies) En nooit weer terug gegaan, tijdje de Fritzbox als luxe AP gehouden, nu inmiddels vervangen voor die gratis te krijgen Extender 1750 (die ook prima as AP kan functioneren: 860Mbit/s Down 760Mbit/s up @5GHz )

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
H00GiE schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:29:
Normaal gesproken had je een nieuwe fritzbox gekregen bij je nieuwe abbo. en dan had je die helemaal opnieuw moeten leren kennen en configureren. Dus zo raar is het niet om de situatie te bekijken bij een nieuwe verbinding...
Ik had een 'modem' dat volledig transparant (bridge) was. Dat wil ik nu ook/weer. Dat kan (schijnbaar) met die Fritzdinges maar ik wil die Fritzbox helemaal niet (slechte ervaringen mee).
Het kan prima zonder Fritzbox (werkt al een week ofzo stabiel).
Daarnaast; waarom een OS houden waarvan de basis netwerk configuratie voor jou ingewikkeld is om in te stellen.
Het enige probleem (voor mij) is het PPPoe verhaal (zoveel tegensprekende informatie op het web); maar die OpenBSD bak doet veel meer dan 'gateway' zijn. Dat heb ik eerder ook al duidelijk aangegeven.
Als het om mijn internet zou gaan zou ik een systeem will waarbij ik volledig snap hoe ik het moet configureren, of waarbij er een UI is (console of web maakt voor mij niet uit) die me gebruiksvriendelijkheid kan bieden bij het configureren.
Ik heb geen probleem met een gebrek aan een UI en ik heb geen probleem met OpenBSD; ik heb alleen een (tijdelijk) probleem met de interface goed configureren. Je maakt er veel meer poeha van dan nodig.
Dat laatste kan ik uit eigen bron zeggen dat pfSense daarin voor mij ruim voldoende in is geslaagd.
Dat kan wel zo zijn en het zal vast allemaal helemaal de bomshizzle zijn maar ik wil het niet. Zo moeilijk is dat toch niet? Wat jij allemaal doet en wil moet je lekker zelf weten :>
pfSense is in basis BSD, misschien kun je een nieuwe tijdelijke (virtuele) machine inrichten met pfSense en op die manier of alles omzetten van BSD naar pfSense machine of andersom, je mikt dan je bestaande (voorheen) werkende machine niet aan de kant.
Ik ben niet gek ;) Ik weet dondersgoed wat pfSense is; heb er in 't verleden ook mee gewerkt/gespeeld.
Maar zo kun je wel of de juiste config bekijken en eventueel toepassen op jou eigen BSD installatie, en je ziet een nieuw/ander OS die je direct kan uitproberen.
pfSense = FreeBSD; die wijkt (doorgaans) (te) veel af van OpenBSD om daar iets zinnigs over te zeggen. Daarbij kan (en zal) de configuratie van dat PPPoE gebeuren verspreid zitten over meerdere files, misschien wel extra services en weet-ik-het. Zoiets neem je niet "zo effe" over.
Blijkt dan uiteindelijk er één voordelen over de andere te hebben dan kun je alsnog een keuze maken.

Zo vanuit de installatie heb ik nu 3 jaar dezelfde pfSense draaien icm 500/500 XS4ALL en daarvoor dezelfde installatie van pfSense voor kabel modem en tussendoor nog Lijbrandt / telfort fiber, Ooit vanuit een forum wat kleine tweaks vanuit de UI gedaan, en inmiddels met de laatste update en upgrade. Nog niet één keer gezeur gehad maar nog steeds wel 't maximale uit mijn verbinding. De fritzbox die we toen bij XS4ALL kregen kon de 500/500 verbinding niet goed aan, dus weer oude backup van pfSense uitgerold, instellen voor XS4ALL was simpel (met hulp van internet instructies)
Nogmaals: blij voor je dat jij helemaal happy bent met pfSense d:)b maar ik wil 't niet. Ik zou je suggestie van tijdelijke VM idd nog eens kunnen overwegen om te 'spieken' in configs o.i.d. maar daar houdt het op.

Het is ranzig en krakkemikkig maar wat ik nu heb wérkt (in basis) al prima. Het is alleen een wat trage boot (boeie; het ding (re)boot hooguit een paar keer per jaar, lekker interessant) en pf moet zo nu en dan even een reloadje hebben om m'n port-forwardings 'actief' te houden (waarschijnlijk door onderliggende PPPoE verbinding die een nieuwe 'sessie' krijgt ofzo). Dat moet ik nog even uitpuzzelen maar vooralsnog helpt een cronjobje die pf reload prima. Het is een thuisomgeving dus daar is 't al helemaal niet interessant als m'n RDP forward een keer 5 minuten niet werkt.

Overigens is pfSense ook veel resource-hungrier dan OpenBSD, maar dat is verder in mijn situatie (resources zat) niet heel spannend.

Verder was mijn intentie (zie het stuk dat je zelf quote ;) ) vrij duidelijk dacht ik zo :>
En nooit weer terug gegaan, tijdje de Fritzbox als luxe AP gehouden, nu inmiddels vervangen voor de Extender 1750 (die ook prima as AP kan functioneren: 860Mbit/s Down 760Mbit/s up @5GHz )
Yeah, also not gonna happen. Heb heel m'n huis volgehangen met Amplify, dan ga ik niet terug naar dat soort dingen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 24-05-2018 15:50 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

RobIII schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:40:
[...]

Yeah, also not gonna happen. Heb heel m'n huis volgehangen met Amplify, dan ga ik niet terug naar dat soort dingen ;)
Dat is een goed begin, nou nog een een fatsoenlijke router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapp-it
Vandaag een verhuizing doorgegeven aan XS4ALL van glas naar glas, zo vaak verhuis ik gelukkig niet :) Maar gewoon een maand overlap aangeboden gekregen (deze service is nieuw voor mij van XS4ALL), dus op het oude adres i-net en op het nieuwe adres ook i-net tijdens de verhuizing van mijn abo. Netjes hoor _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
[...]
Daarnaast; waarom een OS houden waarvan de basis netwerk configuratie voor jou ingewikkeld is om in te stellen.
In het begin is alles ingewikkeld. Om dan maar bij de eerste de beste tegenslag gelijk een heel OS te vervangen gaat wel heel ver. Als je werkelijk totaal geen interesse in de materie hebt, dan kan ik mij dat voorstellen, anders niet.

Tegenwoordig moet alles met één druk op de knop werken. Niemand snapt nog hoe de onderliggende techniek werkt. PPPoE stampt uit 1999 (!) FreeBSD en dus ook pfSense, ondersteunde voor lange tijd niet eens RFC 4638 (MTU>1492).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
epias schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 02:12:
[...]
Tegenwoordig moet alles met één druk op de knop werken. Niemand snapt nog hoe de onderliggende techniek werkt. PPPoE stampt uit 1999 (!) FreeBSD en dus ook pfSense, ondersteunde voor lange tijd niet eens RFC 4638 (MTU>1492).
Daarbij wil ik persoonlijk wel toegeven dat de RFC's an sich niet lastig zijn maar dat het goed configureren en overzicht krijgen van alle techniek erg lastig is.

Ik had zelf enige tijd MTU < 1492 omdat dit niet goed werkte. Mijn shaper gebruikte de verkeerde MTU. Dit kon ik "alleen" debuggen door op meerdere (virtuele) interfaces packet captures te maken.

Wil je zelf controleren of RFC 4638 bij jouw verbinding werkt? De speedguide.net analyzer werkte voor mij goed.
Heb je een Ziggo Connect Box en zie je een kleinere MTU? Dat klopt, dat deze in routed/bridge/ds-lite (weet niet zeker welke) stand

[ Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 25-05-2018 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Laatst online: 21:27

Arjan A

Cenosillicafoob

Zapp-it schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 21:11:
Vandaag een verhuizing doorgegeven aan XS4ALL van glas naar glas, zo vaak verhuis ik gelukkig niet :) Maar gewoon een maand overlap aangeboden gekregen (deze service is nieuw voor mij van XS4ALL), dus op het oude adres i-net en op het nieuwe adres ook i-net tijdens de verhuizing van mijn abo. Netjes hoor _/-\o_
Topservice. Hoe doen ze dat met vast IP-adressen? Of kan je maar op één plek tegelijk verbonden zijn?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapp-it
Wat ik begreep van XS4ALL is dat je op het nieuwe adres een tijdelijk IP adres krijgt en na de daadwerkelijke verhuizing je op het nieuwe adres je bestaande IP adres weer krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Zapp-it schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:53:
Wat ik begreep van XS4ALL is dat je op het nieuwe adres een tijdelijk IP adres krijgt en na de daadwerkelijke verhuizing je op het nieuwe adres je bestaande IP adres weer krijgt.
Incorrect, je krijgt een nieuw IP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapp-it
mad-dog schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:30:
[...]

Ik zal het navragen bij XS4ALL want het is mij nog niet geheel duidelijk wat daarmee wordt bedoeld...

[ Voor 135% gewijzigd door Zapp-it op 25-05-2018 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
Zapp-it schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:53:
Dit geldt niet voor het IP-adres maar voor het telefoonnummer, als je telefoon van XS4All hebt.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapp-it
mad-dog schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:30:
[...]

Yep je hebt gelijk, net even gebeld met de helpdesk en inderdaad bij een verhuizing krijg je een nieuw IPv4 adres en een nieuwe IPv6 range. Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 20:22
Zijn er al mensen die zijn ge-upgrade naar de nieuwe snelheidsprofielen van XS4ALL? Ik heb het gisteren en vandaag nog niet kunnen testen, maar ik meende in de brief te hebben gelezen dat deze per 5 juni in zou gaan, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Laatst online: 21:27

Arjan A

Cenosillicafoob

awenger schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:23:
Zijn er al mensen die zijn ge-upgrade naar de nieuwe snelheidsprofielen van XS4ALL? Ik heb het gisteren en vandaag nog niet kunnen testen, maar ik meende in de brief te hebben gelezen dat deze per 5 juni in zou gaan, toch?
Vanaf 5 juni. Geen idee of dat betekent dat ze nog jaren door kunnen gaan :P
https://www.xs4all.nl/klant/wijzigingen-2018.htm

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
awenger schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:23:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7373366434.png
Nou, bij mij is de download in ieder geval 500Mbps, dat was altijd 480Mbps en een beetje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04:17

JoepW

iRacer & Home Assistant

Lord_Dain schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:53:
[...]

[afbeelding]
Nou, bij mij is de download in ieder geval 500Mbps, dat was altijd 480Mbps en een beetje :P
Ik heb vergelijkbare getallen. Maar dat was al vanaf het begin zo.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Pagina: 1 ... 62 ... 108 Laatste