nescafe schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:11:
[...]
Als je 6 apparaten in je TV-meubel hebt, dan kun je net zo goed een switch plaatsen in het meubel.
Ikzelf heb dezelfde MikroTik in de meterkast en één tagged poort richting TV-meubel waarin een Netgear GS108E-switch staat. Op deze switch stel ik per poort/device de juiste vlan in (tagged vlan 4 voor iTV, untagged vlan 6 voor internet) en heb ik netjes gescheiden iTV en internet beschikbaar.
Hoi nescafe, zou je eens een sensitive export kunnen doen van je MikroTik config?
Ik ben zelf aan het stoeien met de RB2011UiAS-2HnD.
Ik heb de artikelen op netwerkje.com meerdere malen doorgenomen maar loop tegen diverse verwarringen op.
Goal: routed IPTV met de MikroTik ipv de FB7490 in combi met 2 VIP2952 STBs.
Draai momenteel op RouterOS v6.42.5 (stable).
De FB zit in de meterkast en er loopt 1 cat6 kabel richting TV meubel en 1 cat6 kabel via een loze leiding naar zolder welke uitkomen op unmanaged gigabit switches (beide zitten al kompleet vol).
Verder heb ik de TL-SG3210 switch aangeschaft om m'n huidige 8-ports unmanaged gigabit switch in de woonkamer te vervangen.
Ik heb o.a. een eigen DHCP server en DNS server al draaien in m'n LAN dus ik wil niet de dhcp server van de MikroTik gebruiken.
Ik gebruik geen winbox (geen windows machine voorhanden) dus ik ben de default config aan het aanpassen (RB2011 heb ik ontvangen met v6.40.7 en geupgrade naar 6.42.5).
PPPoE werkt en src en dst-nat ook (clients kunnen het internet op en port forwarding over IPv4 werkt ook alhoewel m'n NAT en filter rules verre van ideaal zijn).
Waar ik o.a. tegen aan ben gelopen is het opzetten van een DHCP client mbt VLAN 4 (netwerkje,com praat ineens over een interface die ik nergens in alle artikelen eerder heb gezien) en nog een hoop verwarring over IPv6.
Sinds m'n beide unmanaged switches vol zitten dacht ik aan 2 TP-Link switches waar ik de 2 huidige unmanaged switches aan wil koppelen voor meer access poorten.
Ik hoop dat een werkende config me zal kunnen tonen waar ik nog eea niet juist of volledig te werk ben gegaan (het zou me absoluut niets verbazen als ik eea over het hoofd heb gezien namelijk).