[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 63 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:27

Nakebod

Nope.

Ik heb een upgrade gehad naar 200/200.
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7373439695.png
Speedtest is wel wat positiever dan de praktijk :P

Snel testje (Op een trage virtuele machine op een i3 :+)
Download van 2GiB.bin rond de 24MB/s.
Upload van 2GiB.bin rond de 22MB/s.

Had voorheen 160/160, wat in de praktijk neerkwam op 175/180.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 12:08
JoepW schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:10:
[...]

Ik heb vergelijkbare getallen. Maar dat was al vanaf het begin zo.
Ding bleef bij mij altijd hangen op snelheid - 15Mbps, heb er toen ellenlange discussies over gehad met de XS4all helpdesk, volgens hen werd er in het profiel geen rekening gehouden met PPPoE en kwam je daardoor niet aan de beloofde 500Mbps. Moet ook wel zeggen dat ik al een jaartje of langer geen speedtests heb gedaan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ah, hier is de snelheidsverhoging gisteren om 18:10 doorgevoerd. Normaal gesproken gebeurt dat altijd tussen 01:00 -> 06:00.

FTP test 1 GB (200/200):
Upload: 1073741824 bytes sent in 38.96 seconds (26.28 MB/s)
Download: 1073741824 bytes received in 43.17 seconds (23.72 MB/s)

[ Voor 40% gewijzigd door epias op 07-06-2018 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 23:13
Theetjuh schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:44:
Iemand een tip voor een modem welke PPPoE aan kan en in bridge mode kan worden gezet zodat ik CARP kan gebruiken voor failover in pfSense?
Uiteraard moet deze wel VLAN’s ondersteunen voor het triple play gebeuren :)

Ik zat zelf te denken aan een Ubiquiti EdgeRouter X of Mikrotik HEX RB750GR3, deze zijn spot goedkoop, maar heb geen idee of deze alles ondersteunen :?
Niemand een idee of tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 15:03
Een edgerouter kan het, maar een edgerouter laten bridgen is :'( dat gebeurt in software en scheelt je een hoop performance. Tot 100 mbit is t op een er-lite nog te doen, maar bij een 500 mbit abo haal je die performance niet. Mss de nieuwe er-4? Heb er zelf 1 maar nog niet toegekomen aan het testen in bridge.

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:31
zo te zien is de verhoging ingegaan. Fritz 5490 met glas Smart:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7384959050.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahiko750
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 20:31
Het viel bij mij inderdaad ook al op. Normaal zat ik rond de 57 tot 58MB/s op usenet downloads en ik kwam gisteren tot mijn verbazing ruim boven de 61MB/s uit. De speedtests die ik gedaan had bleken ook allemaal ipv 493mbit download, een stukje boven de 500 te komen nu.

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/114481285547819016/455852248795447346/unknown.png

Het is niet veel en ook niet schokkend, maar toch leuk om te zien dat ik nu ook die laatste 10+mbit daadwerkelijk te zien krijg :).

[ Voor 31% gewijzigd door Yahiko750 op 12-06-2018 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Yahiko750 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:39:
Het viel bij mij inderdaad ook al op. Normaal zat ik rond de 57 tot 58MB/s op usenet downloads en ik kwam gisteren tot mijn verbazing ruim boven de 61MB/s uit. De speedtests die ik gedaan had bleken ook allemaal ipv 493mbit download, een stukje boven de 500 te komen nu.

[afbeelding]

Het is niet veel en ook niet schokkend, maar toch leuk om te zien dat ik nu ook die laatste 10+mbit daadwerkelijk te zien krijg :).
Wat grappig, toen ik bij KPN zat was het altijd 507-512.xMbit, bij XS4ALL 492.8 Mbit, nu inderdaad ook 512.x bij XS4ALL:
http://www.speedtest.net/result/7386647132
Zit je dan niet weer met een nieuwe single point of failure? pfSense op een ESXi cluster met HA en VSAN is de beste oplossing die ik zie. Al hoewel ook daar de NTU en eerste switch een SPOF zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door |sWORDs| op 12-06-2018 12:08 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hier (Lelystad) ook de snelheidsverhoging geactiveerd.
Ik zag een entry in de Even Log van de FRITZ!Box 5490 langskomen:

12.06.18 02:30:26 Internet connection established successfully. IP address: x.x.x.x, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.227, broadband PoP: dr16.d12
12.06.18 02:30:23 Internet connection cleared.

En daarna een hogere DL snelheid en vrijwel gelijkblijvende UL snelheid (die was altijd al zoiets van tegen de 120 Mbps)

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7389315040.pngAfbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7389319294.png

Blijf het toch altijd apart vinden, dat tijdens het runnen van de UL test, de waardes eerst >200Mbps aangeven om dan terug te zakken naar de uiteindelijk waarde. Terwijl de DL test direct rond het uiteindelijk getal begint en eindigt.

Nog 'leuker' is het om wat verweggistan bestemmingen te testen: :+
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7389324324.pngAfbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7389331203.pngAfbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7389333944.pngAfbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7389339540.png

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hier is de upgrade gister ook doorgevoerd:

Gelijk maar even getest (via WiFI AC):

speedtest

Mooi waardes, hoewel we hier eigenlijk al meer dan voldoende hebben aan 50Mbit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 23:13
Dafjedavid schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 00:31:
[...]

Een edgerouter kan het, maar een edgerouter laten bridgen is :'( dat gebeurt in software en scheelt je een hoop performance. Tot 100 mbit is t op een er-lite nog te doen, maar bij een 500 mbit abo haal je die performance niet. Mss de nieuwe er-4? Heb er zelf 1 maar nog niet toegekomen aan het testen in bridge.
Bedankt voor de info, daar maar niet aan beginnen dan ;)
Ik heb dacht ik ergens wel eens iets gelezen over een Asus of Draytek router die dit zou kunnen, maar kan helaas niks terug vinden.
|sWORDs| schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:52:
[...]

Zit je dan niet weer met een nieuwe single point of failure? pfSense op een ESXi cluster met HA en VSAN is de beste oplossing die ik zie. Al hoewel ook daar de NTU en eerste switch een SPOF zijn.
De single point of failure is nu een 5 poorts switch, dus als ik daar een ander device voor kan inzetten die ook nog eens pppoe doet en de ip’s kan doorzetten naar een intern ip, ben ik helemaal blij.
Betekend dat ik dan geen downtime heb bij een VM of zelfs host reboot/failure omdat pppoe altijd weer tijd nodig heeft om opnieuw een sessie op te bouwen bij een HA aktie.

[ Voor 31% gewijzigd door Theetjuh op 13-06-2018 17:11 . Reden: Extra quote en reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Ik heb de fritzbox vervangen met een Asus RT-AC88U router en dus ook in PPPoE modus. Ik heb nog een oude NTU waar een UTP kabel uit komt naar de router.

Maar ik heb al heel lang het probleem tijdens heavy load dat de router dicht klapt en het hele netwerk even weg valt voor 5 seconden en dan weer terug online komt. Heavy load is bij mij al wanneer ik een game, movie of serie stream naar andere pc of iets download (bittorrent).

Ik ben nogal een nietsnut op gebied van netwerken en begrijp daar maar weinig van.
Voor de instellingen in de router heb ik exact hetzelfde overgenomen uit deze post:
Verwijderd in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

Weet iemand wat het probleem kan zijn?

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahiko750
SpitfireNL schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:26:
Ik heb de fritzbox vervangen met een Asus RT-AC88U router en dus ook in PPPoE modus. Ik heb nog een oude NTU waar een UTP kabel uit komt naar de router.

Maar ik heb al heel lang het probleem tijdens heavy load dat de router dicht klapt en het hele netwerk even weg valt voor 5 seconden en dan weer terug online komt. Heavy load is bij mij al wanneer ik een game, movie of serie stream naar andere pc of iets download (bittorrent).

Ik ben nogal een nietsnut op gebied van netwerken en begrijp daar maar weinig van.
Voor de instellingen in de router heb ik exact hetzelfde overgenomen uit deze post:
Verwijderd in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

Weet iemand wat het probleem kan zijn?
Wegvallende verbinding voor een korte periode was bij mij de NTU die defect was ... XS4ALL zag de PPPOE sessie ook wegvallen, snel opgelost door een monteur die de NTU vervangen heeft (uiteraard moest ik eerst alle kabels vervangen tussen NTU en router).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Bij mij is begin 2017 al eens de NTU vervangen wegens aanhoudende storingen. Precies hetzelfde wat jij nu beschrijft had ik toen ook en zagen ze bij xs4all ook mijn verbinding wegvallen.

Misschien is dat nu dan nog een keer het geval. Ik had niet verwacht dat de NTU nog een keer defect zou raken en zo snel al. Dat gebeurd natuurlijk niet zomaar vanzelf.
Kunnen externe invloeden hiervan mogelijk de oorzaak zijn?
Yahiko750 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:21:
[...]

Wegvallende verbinding voor een korte periode was bij mij de NTU die defect was ... XS4ALL zag de PPPOE sessie ook wegvallen, snel opgelost door een monteur die de NTU vervangen heeft (uiteraard moest ik eerst alle kabels vervangen tussen NTU en router).
Had jij dan ook dat de verbinding wegviel telkens bij grote data overdracht? Met normaal websites bezoeken is er niks aan de hand.

[ Voor 37% gewijzigd door SpitfireNL op 15-06-2018 11:54 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 127% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Mensen hier ook supertrage webtv zo rond de WK wedstrijden op NOS1? Het beeld wordt (vooral de avond wedstrijd) blokkerig en is niet meer vooruit te haggelen. Pak ik de NOS stream dan streamed er gewoon 1080p binnen zonder problemen, dus het ligt niet aan de verbinding maar lijkt een backend bottleneck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09 23:59
Ik heb regelmatig dat WebTV gewoon ermee ophoudt. Dan blijft het beeld stilstaan en stokt het geluid. Na een refresh in de browser gaat het dan wel weer verder maar het blijft irritant. Ook valt de beeldkwaliteit soms terug naar een onscherper beeld, wat dan ook alleen te verhelpen is met een browser refresh... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04:17

JoepW

iRacer & Home Assistant

janbrede schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:43:
Ik heb regelmatig dat WebTV gewoon ermee ophoudt. Dan blijft het beeld stilstaan en stokt het geluid. Na een refresh in de browser gaat het dan wel weer verder maar het blijft irritant. Ook valt de beeldkwaliteit soms terug naar een onscherper beeld, wat dan ook alleen te verhelpen is met een browser refresh... :(
Hetzelfde hier. :'(

En op de box zijn serieopnames af en toe netjes bij elkaar te vinden in 1 folder en soms staat de hele boel als losse afleveringen en nog erger soms staat een deel los en een deel in een folder. Grrrrrr :'(

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De web tv mag van mij ook nog wel verbeterd worden. Ik vind het vreemd dat ik met de app op mijn mobiel wel buiten de deur kan kijken, maar met mijn laptop lukt dat niet. Met de app log je ook in met je abonneenummer, dat moet met de web tv toch ook gewoon kunnen. De web tv van KPN biedt dit wel aan. Maar via deze kun je als Xs4all abonnee niet inloggen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:37
janbrede schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:43:
Vanmiddag rond de wedstrijd van 17:00 kreeg ik helemaal geen verbinding met web TV via mijn pc. Terwijl de app op mijn telefoon het wel deed.

Later op de middag/avond geen probleem meer met web TV. Laatste paar dagen veelvuldig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:14

GerkeP

Vragen mag altijd........

Is er al iemand die een goede config heeft voor een Ubiquiti USG Pro en die gewoon werkt met routed TV en zonder de Fritzbox?

Ik wil nu echt af van de FB op mijn glasvezel

GerkeP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 15:03
GerkeP schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:46:
Is er al iemand die een goede config heeft voor een Ubiquiti USG Pro en die gewoon werkt met routed TV en zonder de Fritzbox?

Ik denk als je zoekt naar USG KPN dat je al een eind komt...

Met deze twee (beetje combineren) is het mij gelukt:
https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn
https://www.byluke.nl/tut...nd-krijgen-kpn-glasvezel/

Dat voorgestelde script om de gateway te zetten niet gebruiken, die maakt t stuk.

Ik hoop dat ik het van de week kan gaan proberen met mijn ER-4

[ Voor 4% gewijzigd door Dafjedavid op 19-06-2018 15:21 . Reden: toevoeging ]

Who Needs Windows...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:14

GerkeP

Vragen mag altijd........

Dafjedavid schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:20:
[...]

Ik denk als je zoekt naar USG KPN dat je al een eind komt...

Met deze twee (beetje combineren) is het mij gelukt:
https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn
https://www.byluke.nl/tut...nd-krijgen-kpn-glasvezel/

Dat voorgestelde script om de gateway te zetten niet gebruiken, die maakt t stuk.

Ik hoop dat ik het van de week kan gaan proberen met mijn ER-4
THNX

Maar dat is dus met de USG, de Pro vereist nog wat extra handelingen heb ik begrepen. Daarnaast is de througput van de Pro een stuk beter.

Voip doe ik gewoon met de SIP instellingen op de telefoon

Eens kijken wanneer ik hier tijd voor vrij kan maken.

Ik hoop nog steeds dat xs4all dit gewoon gaat ondersteunen (dat was ook zo met AVM, stampvoetende gebruikers heeft er toen voor gezorgd dat de FB standaard werd)

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
GerkeP schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:09:
[...]

THNX

Maar dat is dus met de USG, de Pro vereist nog wat extra handelingen heb ik begrepen. Daarnaast is de througput van de Pro een stuk beter.

Voip doe ik gewoon met de SIP instellingen op de telefoon

Eens kijken wanneer ik hier tijd voor vrij kan maken.

Ik hoop nog steeds dat xs4all dit gewoon gaat ondersteunen (dat was ook zo met AVM, stampvoetende gebruikers heeft er toen voor gezorgd dat de FB standaard werd)
Heb ik wel moet ik alleen ff zoeken.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TFZ61 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:07:
[...]

Vanmiddag rond de wedstrijd van 17:00 kreeg ik helemaal geen verbinding met web TV via mijn pc. Terwijl de app op mijn telefoon het wel deed.

Later op de middag/avond geen probleem meer met web TV. Laatste paar dagen veelvuldig gehad.
Maak zelf gebruik van XS4ALL WEBBIE Player. Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:06
GerkeP schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:46:

Heb mijn USG achter mijn Fritzbox gezet... Dat werkt... maar nog niets zonder firtz box. Waarschijnlijk zullen ze dat ook niet ondersteunen...

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor XS4All maakt het echt niet uit of je de Fritzbox wel of niet gebruikt. Ze garanderen dat de Fritzbox in de standaard configuratie werkt, maar als je iets anders gebruikt dan is dat prima. Je moet alleen niet verwachten dat ze je kunnen helpen met de werking van je eigen apparatuur.

Wat betreft de USG moet dat gewoon kunnen werken. Ik maak zelf gebruik van de EdgeRouter Lite en die is achter de schermen gelijk aan de USG (maar dan zonder Unifi controller). Vroeger was het zo dat je niet alle benodigde configuratie rechtstreeks via de controller kon instellen en PPPoE of VLAN configuratie via JSON moest doen, ik weet niet of dat tegenwoordig nog steeds zo moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Misschien heb je hier wat aan: klik

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:37
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:58:
[...]

Maak zelf gebruik van XS4ALL WEBBIE Player. Geen enkel probleem.
Dat werkt inderdaad beter, maar ook daar had ik gisteravond veel vertraging in. (omschakelen naar een andere zender)

Als ik nu kijk, totaal geen probleem. (ook niet met de web versie) Zou het capaciteit zijn van XS4all?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 16:59
Joepie, DSL viel weg om 8 uur vanochtend en om 9 uur kwam ie terug met 222 Mbps ipv 112 Mbps.

Fourstack zegt dat het zonder pair bonding is. Kan dat ? Ik dacht dat vectored DSL ophield bij 100+ Mbps tenzij je echt op de stoep van de centrale zit.

Had al bijna mijn 7581 het raam uit gegooid, maar blijkbaar iemand in de wijkcentrale zitten rommelen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-09 11:55
loekf2 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:17:
Joepie, DSL viel weg om 8 uur vanochtend en om 9 uur kwam ie terug met 222 Mbps ipv 112 Mbps.

Fourstack zegt dat het zonder pair bonding is. Kan dat ? Ik dacht dat vectored DSL ophield bij 100+ Mbps tenzij je echt op de stoep van de centrale zit.

Had al bijna mijn 7581 het raam uit gegooid, maar blijkbaar iemand in de wijkcentrale zitten rommelen.
Dit is de omzetting naar VPlus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 13:58
loekf2 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:17:

https://channelconnect.nl...introductiedatum-vplus-2/

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 16:59
mad-dog schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:13:
[...]

Dit is de omzetting naar VPlus.
Toch leuk dat ze "aanraden" om een modem met een Broadcom chipset te gebruiken voor Vplus.

De Nexperia boxes van KPN en de fameuze Fritz!Box 7581 hebben een Broadcom chipset.

De 7590 en oudere Fritzen is Intel/Lantiq. Nou zou de 7590 volgens de specs ook Vplus moeten kunnen, maar geen idee wat er dan mis kan gaan... minder stabiele verbinding ?

7581 is nog steeds een modem dat niet 100% af is. Moet nog zien of er Fritz!OS 7.0 op komt. XS4ALL laat z'n klanten gewoon een "labor" versie draaien, dus een beta. Officiele firmware (6.85) is van mei vorig jaar ?

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 08:56
Niet doordraven @loekf2

Ik heb een FB 7581 en die doet het nagenoeg perfect na wel veel problemen in het begin, met eerdere firmware. Nu alleen nog wat kleine probleempjes, o.a. niet werken ECO-instelling van Dect.

Verder is de firmware van de 7490 en 7590 nog ouder hoor, de 7490 zit nog op 6.84
De Labor versie op de 7581 is een tijdelijke oplossing om nog wat andere Dect-problemen op te lossen en dat werkt.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Mijn 7490 heeft 6.83 en vind geen nieuwe update.
Kan dus erger. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 18:59

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Grandisimo schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:34:
Mijn 7490 heeft 6.83 en vind geen nieuwe update.
Kan dus erger. d:)b
De 7490 bij mijn ouders heeft sinds Januari al 6.84 draaien hoor :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sQBosV9fk33z9JFPWXPKd8Cr/full.jpg

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
't is wel het Xs4all FttH topic hier hoor. >:)

@MisteRMeesteR en @Grandisimo
Maar wat f/w betreft:
https://avm.de/service/downloads/?product=fritzbox-7490
FRITZ!Box 7490 / FRITZ!OS 6.93

https://avm.de/fritz-labo...7490-und-7590/uebersicht/
Version: 06.98-57306 Datum: 19.06.2018

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 21-06-2018 20:34 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 18:59

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

ehtweak schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:31:
't is wel het Xs4all FttH topic hier hoor. >:)

@MisteRMeesteR en @Grandisimo
Maar wat f/w betreft:
https://avm.de/service/downloads/?product=fritzbox-7490
FRITZ!Box 7490 / FRITZ!OS 6.93

https://avm.de/fritz-labo...7490-und-7590/uebersicht/
Version: 06.98-57306 Datum: 19.06.2018
Het door mijn geposte screenshot was ‘live’.. :+

Tot zover ‘up to date’ aldus avm :P

[ Voor 4% gewijzigd door MisteRMeesteR op 21-06-2018 22:16 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 08:56
Zijn Duitse versies, dus niet internationaal.
Meer zeg ik er niet over want daar is een ander topic voor.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:19
Vanmorgen is bij mij een slimme energiemeter geplaatst en dus was de stroom ongeveer een half uur uit. Hierna weer alles opgestart, maar nu werkt m’n internet via glasvezel niet meer goed. De verbinding valt steeds weg. Als ik b.v, een speedtest (bij XS4ALL) doe, dan begint deze wel, maar al snel daalt de snelheid naar 0 en dan een error. Helpdesk gebeld en zij zagen ook dat de verbinding steeds wegviel, maar ze konden niet zien waaraan het lag. Ze willen me niet zomaar een nieuw modem opsturen (mijn modem is nog niet zo oud), maar eerst Gideon bij mij langs sturen. Maar dat kon pas op z’n vroegst volgende week dinsdag. :( Dus zit ik nu bijna 5 dagen zonder internet. Dat vind ik erg slechte service voor zo’n premium provider.

De errors die ik in de logging van het FRITZ!Box 7581 zie zijn:
IPv6 Internet connection was cleared; prefix no longer valid.
Internet connection cleared.
Timeout during PPP negotiation.

Wat ik verder zelf nog geprobeerd heb is:
- zowel NT als modem een keer helemaal uit en aan
- netwerkkabel tussen NT1 en modem vervangen door een andere kabel

Heeft iemand een idee wat hier het probleem zou kunnen zijn?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@PatrickC Ik vraag me dan meteen af, wat is er precies allemaal gebeurd toen die (zogenaamde) slimme energiemeter is geplaatst?

Zit alles (dus meter + FttH NTU + FRITZ!Box) allemaal in dezelfde meterkast?
Wat is er allemaal losgehaald c.q. weer aangesloten?
Is de glasinvoer richting NTU niet beschadigd?
Is je NTU voeding verplaatst/losgehaald? Probeer eens een andere voedingsadapter (gelijkwaardig)
Is de energiemeter installateur een beetje 'ruw' tewerkgegaan en heeft iets geraakt/beschadigd?
etc.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 14:43
PatrickC schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:16:
Vanmorgen is bij mij een slimme energiemeter geplaatst en dus was de stroom ongeveer een half uur uit. Hierna weer alles opgestart, maar nu werkt m’n internet via glasvezel niet meer goed. De verbinding valt steeds weg. Als ik b.v, een speedtest (bij XS4ALL) doe, dan begint deze wel, maar al snel daalt de snelheid naar 0 en dan een error. Helpdesk gebeld en zij zagen ook dat de verbinding steeds wegviel, maar ze konden niet zien waaraan het lag. Ze willen me niet zomaar een nieuw modem opsturen (mijn modem is nog niet zo oud), maar eerst Gideon bij mij langs sturen. Maar dat kon pas op z’n vroegst volgende week dinsdag. :( Dus zit ik nu bijna 5 dagen zonder internet. Dat vind ik erg slechte service voor zo’n premium provider.

De errors die ik in de logging van het FRITZ!Box 7581 zie zijn:
IPv6 Internet connection was cleared; prefix no longer valid.
Internet connection cleared.
Timeout during PPP negotiation.

Wat ik verder zelf nog geprobeerd heb is:
- zowel NT als modem een keer helemaal uit en aan
- netwerkkabel tussen NT1 en modem vervangen door een andere kabel

Heeft iemand een idee wat hier het probleem zou kunnen zijn?
Ik heb dit vaak gehad in het begin met deze router.
Geef de router nog eens een herstart, soms werkte het dan wel goed.
Heb je wel de laatste firmware?
Je kunt ook voor de komende dagen IPv6 uitzetten zodat deze niet de hele tijd een nieuwe prefix wil hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door tlpeter op 22-06-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
ehtweak schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:31:
@PatrickC Ik vraag me dan meteen af, wat is er precies allemaal gebeurd toen die (zogenaamde) slimme energiemeter is geplaatst?

Zit alles (dus meter + FttH NTU + FRITZ!Box) allemaal in dezelfde meterkast?
Wat is er allemaal losgehaald c.q. weer aangesloten?
Is de glasinvoer richting NTU niet beschadigd?
Is je NTU voeding verplaatst/losgehaald? Probeer eens een andere voedingsadapter (gelijkwaardig)
Is de energiemeter installateur een beetje 'ruw' tewerkgegaan en heeft iets geraakt/beschadigd?
etc.
Ja, alles zit in dezelfde meterkast.
De glasinvoer is erg strak langs de zijkant van de meterkast gemonteerd en zit dus een heel stuk van beide nieuwe meters af. Ik zie verder geen visuele schade aan kabels, NTU of modem.
De NTU voeding en modem zijn gewoon in het stopcontact blijven zitten. Het modem is wel even aan de kant geschoven in de meterkast tijdens de montage van de meters.
Een andere stroomadapter moet ik naar op zoek. De 3 lampjes op de NTU zijn gewoon allemaal groen.
Het enige wat ik zelf gisteravond al los had gehaald is de netwerkkabel naar een Youless energiemeter, omdat die op de oude meter gemonteerd zat.
De monteur heeft verder netjes gewerkt, maar ik heb hem niet constant op de vingers staan kijken.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
tlpeter schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:36:
[...]

Ik heb dit vaak gehad in het begin met deze router.
Geef de router nog eens een herstart, soms werkte het dan wel goed.
Heb je wel de laatste firmware?
Je kunt ook voor de komende dagen IPv6 uitzetten zodat deze niet de hele tijd een nieuwe prefix wil hebben.
Router is al meerdere malen herstart vanmorgen, maar ik zal dat nog eens proberen. Ik heb IPv6 gedeactiveerd inmiddels. M’n firmware versie is: FRITZ!OS 06.85-50446 PLUS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 14:43
Dat is de laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
@janbrede @JoepW @TweakDude|IA @TFZ61 dank voor jullie reacties, was ff druk helaas door overlijden PC dus niet eerder kunnen antwoorden.. denk dat ik binnenkort XS4all eens zal bellen om wat constructieve feedback te geven over de WebTV.. ik herken eigenlijk alles wat genoemd wordt, vastlopers, teruglopende kwaliteit en inderdaad missende inlog in de browser, volgens mij is hier met (relatief) weinig inspanning een hoop zaken te verbeteren..zeker als het bij een logge club als KPN al wel kan |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Lord_Dain op 23-06-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zit nu dik een maand bij XS4ALL. Over het algemeen erg tevreden.

Paar dingen vallen wel wat tegen...

Via de mail reageert men pas na 8 en 6 dagen (pas 2x gemaild), want 'het is druk'.
Dat vind ik voor XS4ALL wel echt slecht. Een reactietijd van meer dan 2 werkdagen is niet echt van deze tijd.
Zeker niet voor een First Class provider...

Verder heb ik af en toe dat de decoder mijn opnamens niet ziet. Procentueel zie je het wel van de ruimte afgehaald.
Ik moet hem dan helemaal uit zetten en aanzetten (wat lang duurt) voor ze zichtbaar zijn.

Ik vind ook erg irritant dat alle zender in verschillende kwaliteit verspreid zitten.
Zorg dat je ergens globaal je kwaliteit kan instellen en geef dat voorrang o.i.d. zodat NPO 1 ook echt op 1 staat.

De app... Als je dus glasvezelkwaliteit opneemt kan je het niet terugkijken via de app. Moet je het dus eigenlijk dubbel opnemen in lagere kwaliteit om te kunnen zien via de app. Daar kunnen ze toch vast wel iets op bedenken?
Ook wel raar dat KPN nu tijdje Chromacast ondersteund en XS4ALL niet.

En inderdaad zoals hier eerder genoemd dat je niet buiten je netwerk gebruik kan maken van de WebTV.

Maar voor de rest best tevreden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mau_Maus schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:32:
Via de mail reageert men pas na 8 en 6 dagen (pas 2x gemaild), want 'het is druk'.
Dat vind ik voor XS4ALL wel echt slecht. Een reactietijd van meer dan 2 werkdagen is niet echt van deze tijd.
Zeker niet voor een First Class provider...
Veel providers maken vragen stellen per e-mail tegenwoordig praktisch onmogelijk. Je kan wel een vraag insturen maar krijgt de reactie per telefoon. Voor snelle reactie moet je bellen en dan kan je [bij veel providers] direct doorgeschakeld worden naar een tweede/derde lijn omdat de eerste lijn de mails écht niet kan beantwoorden.

Krijg je wel inhoudelijke reacties op de mails?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb XS4ALL inmiddels 2 keer per mail (of ja via het contactformulier op hun site, een email adres is niet te vinden) geprobeerd te benaderen om een PTR record voor IPv6 aan te laten maken. Heb daar beide keren gewoon helemaal geen reactie op gehad.

Moet daar nog steeds een keer achteraan bellen om het geregeld te krijgen. Zal wel gewoon te moeilijk zijn geweest voor de email helpdesk maar wel slecht dat ze dan gewoon helemaal niet reageren.

Voor de rest super tevreden over de diensten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
ANdrode schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:34:
[...]

Veel providers maken vragen stellen per e-mail tegenwoordig praktisch onmogelijk. Je kan wel een vraag insturen maar krijgt de reactie per telefoon. Voor snelle reactie moet je bellen en dan kan je [bij veel providers] direct doorgeschakeld worden naar een tweede/derde lijn omdat de eerste lijn de mails écht niet kan beantwoorden.

Krijg je wel inhoudelijke reacties op de mails?
Zou allemaal kunnen, maar van XS4ALL verwacht ik echt wel meer. En mijn ervaring met andere providers is veel beter eigenlijk met de mail. Ik vraag ook altijd als voorkeur via mail te antwoorden. A) 'Bewijs' en makkelijk na te lezen, B ) Men heeft er ook vaak een handje van onder werktijd onbekend te bellen en geen voicemail in te spreken. (Weet niet of XS4ALL dat doet, maar voor de zekerheid)

En inhoudelijk is het op zich wel. Beetje standaard.
Eerste mail ging over de verhoging... Die 5 juni was blijkbaar een 'vanaf' datum en kon de hele maand duren.
Maarja ze reageerde 8 dagen later en tegen de tijd van het antwoord had ik de snelheid al een paar dagen.
Wat opviel was dat de mail als ongewenst binnen kwam. Ik zag in de header dat hun server ergens op een blacklist stond.
Daar kreeg ik inhoudelijk een reactie op, maar beetje vreemd oplossing in mijn ogen. Ik kreeg als reactie op beide:

Excuses voor het lange wachten, wat ook nu weer gebeurt is. Helaas is het erg druk zowel op e-mail als bij onze telefonische wachtrij. We doen ons best om iedereen zo snel mogelijk te helpen. Hopelijk zal de drukte spoedig minder worden en kunnen we u weer sneller te woord staan.

Waarom de e-mail in uw spam terecht gekomen is is mij onbekend. Wel is het bij ons bekend dat het XS4ALL adres 194.109.24.22 op een blacklist bij SORBS staat. Het is echter onmogelijk om adressen hier vanaf te krijgen. Wij raden het gebruik van SORBS dan ook ernstig af. Zie ook 'Kan ik gebruikmaken van SORBS zwarte lijsten?' op https://www.xs4all.nl/ser...elde-vragen-over-spam.htm

Deze reactie duurde dan weer 6 dagen. Ik vind dat gewoon te lang.

"Wij raden het gebruik van SORBS dan ook ernstig af." Ja dat is ook niet echt iets wat ik kan aanpassen. Hotmail gebruikt dat uit zichzelf zover ik weet. Heb ik geen invloed op.

Maar goed. Als eerste mailervaring met het 'hoogstaande' XS4ALL viel mij dit toch wel tegen bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Vaag... Ik heb in het verleden een IP gehad van een provider welke op SORBS stond, na het aanmaken van een account daar en de stappen doorgelopen te hebben was deze er binnen een dag af.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 10:17
ik222 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:56:
Ik heb XS4ALL inmiddels 2 keer per mail (of ja via het contactformulier op hun site, een email adres is niet te vinden) geprobeerd te benaderen om een PTR record voor IPv6 aan te laten maken. Heb daar beide keren gewoon helemaal geen reactie op gehad.

Moet daar nog steeds een keer achteraan bellen om het geregeld te krijgen. Zal wel gewoon te moeilijk zijn geweest voor de email helpdesk maar wel slecht dat ze dan gewoon helemaal niet reageren.

helpdesk@xs4all.nl daar kan je op mailen. Vroeger wilden ze uitsluitend DNS records aanmaken via mail omdat dan de spelling en evt. Type fouten bij de klant lagen (zei delen gewoon copy-paste).

Krijg jewel bericht dat je mail/bericht ontavngen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Je krijgt dan zo'n melding dat het bericht verstuurd is op die site, verder niets. Maar ik zal helpdesk@xs4all.nl eens proberen, bedankt voor dat adres. Kon hem niet vinden bij de contactgegevens op xs4all.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
fast-server schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:47:
Vaag... Ik heb in het verleden een IP gehad van een provider welke op SORBS stond, na het aanmaken van een account daar en de stappen doorgelopen te hebben was deze er binnen een dag af.
Ja vreemd. Volgens XS4ALL:
"Het laten verwijderen van een IP-adres bij SORBS is erg lastig tot vrijwel onmogelijk, en resulteert vaak in een discussie met de SORBS medewerker over de gebruikte anti-spam oplossingen in het netwerk. De manier waarop en de toon waarmee de SORBS medewerker deze discussie voert is niet behulpzaam."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Mau_Maus schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:59:
[...]
Ja vreemd. Volgens XS4ALL:
"Het laten verwijderen van een IP-adres bij SORBS is erg lastig tot vrijwel onmogelijk, en resulteert vaak in een discussie met de SORBS medewerker over de gebruikte anti-spam oplossingen in het netwerk. De manier waarop en de toon waarmee de SORBS medewerker deze discussie voert is niet behulpzaam."
Eerlijke reactie toch? Van wat ik er over gehoord heb (niet i.c.m. XS4ALL) getuigen dit soort discussies vaak van een binair perspectief en gebrekkige interpersoonlijke ontwikkeling van één van de partijen.

Ik zie in mijn subnet een groot aantal sorbs entries. Dat is logisch voor een "vrij" netwerk. Als het een blacklist dan behaagt (persoonlijke, technische, of ad-hoc reden) om de range waarin een SMTP server valt op te nemen in de blacklist dan valt daar zonder "gekke keuzes" weinig aan te doen.

Effectief komt de keuze als ISP waarschijnlijk neer op "SMTP verplicht via een smarthost met onze filtering + geen eigen mailservers" óf een plek op blacklists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
Ik reageerde op de tegenstellende ervaring van fast-server. Dat stookt niet met hun reactie.
Verder inderdaad een eerlijk verhaal. Al vind ik wel dat ondanks het stroperig gaat dat XS4ALL wel altijd die moeite moet doen, maar goed dat is weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Mau_Maus schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:18:
[...]
Ik reageerde op de tegenstellende ervaring van fast-server. Dat stookt niet met hun reactie.
Verder inderdaad een eerlijk verhaal. Al vind ik wel dat ondanks het stroperig gaat dat XS4ALL wel altijd die moeite moet doen, maar goed dat is weer een ander verhaal.
Ik verwacht dat het er in zo'n situatie ook om gaat hoe vaak jij een "overtreding" maakt en wat voor netwerk je hebt. Als research netwerk kom je waarschijnlijk met meer weg dan een datacentre dan een ISP.

Het blijft wel bijzonder slordig als ISP als jouw uitgaande SMTP servers of hele ranges op een blacklist staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
ANdrode schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:56:
[...]
Ik verwacht dat het er in zo'n situatie ook om gaat hoe vaak jij een "overtreding" maakt en wat voor netwerk je hebt. Als research netwerk kom je waarschijnlijk met meer weg dan een datacentre dan een ISP.

Het blijft wel bijzonder slordig als ISP als jouw uitgaande SMTP servers of hele ranges op een blacklist staan.
Oh ter info... Ik draai zelf niks.
Dit ging om hun mail richting mijn hotmail adres die werd aangemerkt als spam.
Wellicht was dat niet vanwege dat SORBS, maar daar kwamen ze zelf mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Mau_Maus schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 17:30:
[...]

Oh ter info... Ik draai zelf niks.
Dit ging om hun mail richting mijn hotmail adres die werd aangemerkt als spam.
Wellicht was dat niet vanwege dat SORBS, maar daar kwamen ze zelf mee.
Oh ik doelde op XS4ALL.

Ze nemen wat betreft blacklisting en abuse meer risico dan een "gewone" ISP waar veel meer gefiltered wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

ik222 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:56:

Vragen over DNS kun je beter direct sturen naar unixbeheer@ ipv helpdesk@
Dan komt het direct bij de techneuten terecht. Wel even de naam van je hoofdinlog meesturen....
Anders kun je het ook nog posten op https://groups.google.com/forum/m/#!forum/xs4all.general, daar lezen ook veel Xs4all medewerkers (in hun vrije tijd) mee.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
PatrickC schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:09:
[...]

Router is al meerdere malen herstart vanmorgen, maar ik zal dat nog eens proberen. Ik heb IPv6 gedeactiveerd inmiddels. M’n firmware versie is: FRITZ!OS 06.85-50446 PLUS
Het probleem is opgelost. De NTU is vervangen. Ik had er nog eentje (grijze) van meer dan 6 jaar oud en deze heeft de monteur vervangen door een nieuwe (witte). Monteur was verbaasd dat de oude wel gewerkt had op m’n 160Mb verbinding.

Bij het testen viel me trouwens op dat m’n snelheid nu op 200Mb down zit (test geeft zelfs zo’n 210 Mb aan). Het lijkt er op dat ik dus al de snelheidsverhoging heb? Misschien heeft dat wel mijn probleem getriggerd. Ik heb eerder problemen gehad bij de verhoging naar 160Mb en toen is mijn modem vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
PatrickC schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:49:
[...]

Bij het testen viel me trouwens op dat m’n snelheid nu op 200Mb down zit (test geeft zelfs zo’n 210 Mb aan). Het lijkt er op dat ik dus al de snelheidsverhoging heb?
https://www.xs4all.nl/klant/wijzigingen-2018.htm

Zou je een brief over moeten hebben gehad. Prijs en snelheidsverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Mau_Maus schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 23:22:
[...]

https://www.xs4all.nl/klant/wijzigingen-2018.htm

Zou je een brief over moeten hebben gehad. Prijs en snelheidsverhoging.
Dankjewel voor de info. Dan heb ik me waarschijnlijk vergist tussen decdatum van de snelheidsverhoging en de verhoging van het tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Niet online
ANdrode schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:34:
[...]

[small]Veel providers maken vragen stellen per e-mail tegenwoordig praktisch onmogelijk. Je kan wel een vraag insturen maar krijgt de reactie per telefoon. Voor snelle reactie moet je bellen en dan kan je [bij veel providers] direct doorgeschakeld worden naar een tweede/derde lijn omdat de eerste lijn de mails écht niet kan beantwoorden.
Over het algemeen vindt ik dit als consument een slechte ontwikkeling. E-mail is een volwaardig geaccepteerde communicatie middel en van een consument eisen dat alleen bellen (of chat) tot de mogelijkheden behoort is niet van deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Uhuruburu schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 07:50:
[...]
Over het algemeen vindt ik dit als consument een slechte ontwikkeling. E-mail is een volwaardig geaccepteerde communicatie middel en van een consument eisen dat alleen bellen (of chat) tot de mogelijkheden behoort is niet van deze tijd.
Ik ben het daar mee eens. Daarom zou ik een bepaalde kabelprovider en wat verzekeraars ook niet meer overwegen. Een reisverzekeraar heeft het helemaal bont gemaakt: Alleen opzeggen via chat, facebook of whatsapp. Kon niet op het portaal op de website en ook niet er e-mail.

Ik verstuur liever geen bijzondere persoonsgegevens via cobrowser chat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-09 19:36
Zo de verhuizing is compleet; glas ook al weer een weekie actief dus das mooi.

Alleen sinds vrijdag 11:00 continu een flappende glas verbinding. Met regelmaat er tot 5 minuten af. En alleen overdag, 's avonds en 's nachts werkt alles gewoon prima (of heb ik het niet door, zou ook kunnen ;) )
Tis oud XMS gebied in Leiden, zou het kunnen dat de POP met dit mooie zomerse weer oververhit raakt?

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
BushWhacker schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 18:01:
[...]

Vragen over DNS kun je beter direct sturen naar unixbeheer@ ipv helpdesk@
Dan komt het direct bij de techneuten terecht. Wel even de naam van je hoofdinlog meesturen....
Anders kun je het ook nog posten op https://groups.google.com/forum/m/#!forum/xs4all.general, daar lezen ook veel Xs4all medewerkers (in hun vrije tijd) mee.
Dank voor de tip, maar inmiddels is het ook gelukt via helpdesk@xs4all.nl. Dinsdag gemaild en vandaag antwoord gehad, misschien niet heel snel maar men wist wel gewoon direct wat ik bedoelde en heeft het record ook netjes meteen aangemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharz
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Welke fritz!box wordt momenteel door XS4all uitgeleverd bij glasvezel aansluitingen?
Ben benieuwd of die ook de dect centrale functionaliteit heeft of niet.

Nevermind. Wordt netjes door xs4all uitgelegd. Momenteel een FRITZ!Box 7581 met dect functionaliteit.

[ Voor 26% gewijzigd door pharz op 02-07-2018 10:38 . Reden: antwoord was al bekend ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
pharz schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:34:
Welke fritz!box wordt momenteel door XS4all uitgeleverd bij glasvezel aansluitingen?
Ben benieuwd of die ook de dect centrale functionaliteit heeft of niet.

Nevermind. Wordt netjes door xs4all uitgelegd. Momenteel een FRITZ!Box 7581 met dect functionaliteit.
Dat ligt eraan. Als je een nieuwer type FTU (grondplaat) hebt van Reggefiber dan krijg je een Fritzbox 5490 die een directe glasvezelingang heeft. Met dus een glasvezelpatchkabeltje vanaf de FTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
terror538 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 23:30:
Zo de verhuizing is compleet; glas ook al weer een weekie actief dus das mooi.

Alleen sinds vrijdag 11:00 continu een flappende glas verbinding. Met regelmaat er tot 5 minuten af. En alleen overdag, 's avonds en 's nachts werkt alles gewoon prima (of heb ik het niet door, zou ook kunnen ;) )
Tis oud XMS gebied in Leiden, zou het kunnen dat de POP met dit mooie zomerse weer oververhit raakt?
Oomf... Ze hadden de ticket gesloten want hij was ingeschoten onder 'geen verbinding' ipv klapperende verbinding :/

Zeer irritant; precies tussen 10 en 11 begint de verbinding eruit te vliegen, en dat gaat dan door tot een uurtje of 21:00 's avonds.
Sterkt wel meer mijn vermoeden dat het oververhitting is en dat tussen 10 en 11 de zon precies op de pop draait.....
Nou maar hopen dat XS4All/KPN/Reggefiber het opgelost krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Net mijn nieuwe verbinding gekregen, mag niet klagen.
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7444338383.png

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04:17

JoepW

iRacer & Home Assistant

peize9 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:52:
Net mijn nieuwe verbinding gekregen, mag niet klagen.
[afbeelding]
Netjes. Had ik ook. Ik heb net als test gedowngrade naar 100/100. Eens zien of dat met mijn hobby en server ook werkt. Scheelt toch weer een beetje geld en af en toe wat langer wachten kan ik wel mee leven..

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
JoepW schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:44:
[...]

Netjes. Had ik ook. Ik heb net als test gedowngrade naar 100/100. Eens zien of dat met mijn hobby en server ook werkt. Scheelt toch weer een beetje geld en af en toe wat langer wachten kan ik wel mee leven..
Ik heb in 10 minuten shadow of mordor in ~15 minuutjes gedownload en klaar gemaakt. I AM NEVER GOING BACK 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora_71
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-10-2024

Aurora_71

A/V enthusiast, gamer

nescafe schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:11:
[...]

Als je 6 apparaten in je TV-meubel hebt, dan kun je net zo goed een switch plaatsen in het meubel.

Ikzelf heb dezelfde MikroTik in de meterkast en één tagged poort richting TV-meubel waarin een Netgear GS108E-switch staat. Op deze switch stel ik per poort/device de juiste vlan in (tagged vlan 4 voor iTV, untagged vlan 6 voor internet) en heb ik netjes gescheiden iTV en internet beschikbaar.
Hoi nescafe, zou je eens een sensitive export kunnen doen van je MikroTik config?
Ik ben zelf aan het stoeien met de RB2011UiAS-2HnD.
Ik heb de artikelen op netwerkje.com meerdere malen doorgenomen maar loop tegen diverse verwarringen op.

Goal: routed IPTV met de MikroTik ipv de FB7490 in combi met 2 VIP2952 STBs.

Draai momenteel op RouterOS v6.42.5 (stable).
De FB zit in de meterkast en er loopt 1 cat6 kabel richting TV meubel en 1 cat6 kabel via een loze leiding naar zolder welke uitkomen op unmanaged gigabit switches (beide zitten al kompleet vol).
Verder heb ik de TL-SG3210 switch aangeschaft om m'n huidige 8-ports unmanaged gigabit switch in de woonkamer te vervangen.
Ik heb o.a. een eigen DHCP server en DNS server al draaien in m'n LAN dus ik wil niet de dhcp server van de MikroTik gebruiken.
Ik gebruik geen winbox (geen windows machine voorhanden) dus ik ben de default config aan het aanpassen (RB2011 heb ik ontvangen met v6.40.7 en geupgrade naar 6.42.5).
PPPoE werkt en src en dst-nat ook (clients kunnen het internet op en port forwarding over IPv4 werkt ook alhoewel m'n NAT en filter rules verre van ideaal zijn).
Waar ik o.a. tegen aan ben gelopen is het opzetten van een DHCP client mbt VLAN 4 (netwerkje,com praat ineens over een interface die ik nergens in alle artikelen eerder heb gezien) en nog een hoop verwarring over IPv6.
Sinds m'n beide unmanaged switches vol zitten dacht ik aan 2 TP-Link switches waar ik de 2 huidige unmanaged switches aan wil koppelen voor meer access poorten.

Ik hoop dat een werkende config me zal kunnen tonen waar ik nog eea niet juist of volledig te werk ben gegaan (het zou me absoluut niets verbazen als ik eea over het hoofd heb gezien namelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:11
Ja hoor, enige tijd later heb ik het omgezet naar routed mode m.b.v. multicast-package.
Dus vlans alleen aan de wan-zijde. Qua config komt ongeveer op het volgende neer:

(Quote ivm automatisch inklappen)
# feb/17/2016 07:31:01 by RouterOS 6.34rc34
# software id = NGYQ-WG13
#
/interface bridge
add name=bridge-local protocol-mode=none
/interface ethernet
set [ find default-name=ether1 ] name=ether1-master
set [ find default-name=ether2 ] master-port=ether1-master
set [ find default-name=ether3 ] master-port=ether1-master
set [ find default-name=ether4 ] master-port=ether1-master
set [ find default-name=ether5 ] master-port=ether1-master
set [ find default-name=ether6 ] name=ether6-master
set [ find default-name=ether7 ] master-port=ether6-master
set [ find default-name=ether8 ] master-port=ether6-master
set [ find default-name=ether9 ] master-port=ether6-master
set [ find default-name=ether10 ] master-port=ether6-master
set [ find default-name=sfp1 ] auto-negotiation=no
/interface vlan
add interface=sfp1 name=sfp1-vlan4 vlan-id=4
add interface=sfp1 name=sfp1-vlan6 vlan-id=6
/interface pppoe-client
add add-default-route=yes allow=pap default-route-distance=1 disabled=no \
interface=sfp1-vlan6 keepalive-timeout=20 max-mru=1500 max-mtu=1500 name=\
pppoe-xs4all password=kpn use-peer-dns=yes user=FB7490@xs4all.nl
/ip dhcp-client option
add code=60 name=iptv value="'IPTV_RG'"
/ip pool
add name=dhcp ranges=192.168.88.10-192.168.88.254
/ip dhcp-server
add address-pool=dhcp disabled=no interface=bridge-local name=default
/ipv6 dhcp-server
add address-pool=xs4all-v6prefix interface=bridge-local lease-time=1h name=\
/interface bridge port
add bridge=bridge-local interface=ether1-master
add bridge=bridge-local interface=ether6-master
/ip firewall connection tracking
set tcp-established-timeout=4h
/ip address
add address=192.168.88.1/24 interface=bridge-local network=192.168.88.0
/ip dhcp-client
add add-default-route=special-classless default-route-distance=32 \
dhcp-options=iptv,hostname,clientid disabled=no interface=sfp1-vlan4 \
use-peer-dns=no use-peer-ntp=no
/ip dhcp-server network
add address=192.168.88.0/24 dns-server=192.168.88.1 domain=home.local \
gateway=192.168.88.1
/ip dns
set allow-remote-requests=yes cache-max-ttl=30m
/ip dns static
add address=192.168.88.1 name=router.home.local
/ip firewall filter
add chain=input comment=established,related connection-state=\
established,related
add action=drop chain=input comment="drop invalid" connection-state=invalid
add chain=input comment="accept icmp" protocol=icmp
add chain=input comment="accept igmp (iptv)" in-interface=sfp1-vlan4 \
protocol=igmp
add chain=input comment="accept udp (iptv)" in-interface=sfp1-vlan4 \
protocol=udp
add chain=input comment="accept from lan" in-interface=bridge-local
add action=drop chain=input comment="default drop"
add action=fasttrack-connection chain=forward comment=established,related \
connection-state=established,related
add chain=forward comment=established,related connection-state=\
established,related
add action=drop chain=forward comment="drop invalid" connection-state=invalid
add chain=forward comment="accept dnat/upnp" connection-nat-state=dstnat \
in-interface=pppoe-xs4all out-interface=bridge-local
add chain=forward comment="accept udp (iptv)" in-interface=sfp1-vlan4 \
protocol=udp
add chain=forward comment="accept from lan" in-interface=bridge-local
add action=drop chain=forward comment="default drop"
/ip firewall nat
add chain=srcnat comment="no masquerade ipsec" ipsec-policy=out,ipsec \
out-interface=pppoe-xs4all
add action=masquerade chain=srcnat comment="masquerade wan" out-interface=\
pppoe-xs4all
add action=masquerade chain=srcnat comment="masquerade iptv" dst-address=\
10.142.64.0/18 out-interface=sfp1-vlan4
add action=masquerade chain=srcnat comment="masquerade iptv" dst-address=\
213.75.112.0/21 out-interface=sfp1-vlan4
add action=masquerade chain=srcnat comment="masquerade lan (Hairpin NAT)" \
dst-address=192.168.88.0/24 out-interface=bridge-local src-address=\
192.168.88.0/24
/ip upnp
set enabled=yes
/ip upnp interfaces
add interface=bridge-local type=internal
add interface=pppoe-xs4all type=external
/ipv6 address
add address=2001:xxx:xxxx::1 from-pool=xs4all-v6prefix interface=bridge-local
/ipv6 dhcp-client
add interface=pppoe-xs4all pool-name=xs4all-v6prefix pool-prefix-length=62 \
request=prefix
/ipv6 firewall filter
add chain=input comment=established,related connection-state=\
established,related
add chain=input comment="accept icmp" protocol=icmpv6
add chain=input comment=ntp-service dst-port=123 limit=10,5 protocol=udp
add chain=input comment="DHCPv6-prefix ontvangen van XS4ALL" dst-port=546 \
protocol=udp src-address=fe80::/10
add chain=input comment="accept from lan" in-interface=bridge-local
add action=drop chain=input comment=drop
add chain=forward comment=established,related connection-state=\
established,related
add chain=forward comment="accept icmp" protocol=icmpv6
add chain=forward comment="accept from lan" in-interface=bridge-local
add action=drop chain=forward comment=drop
/ipv6 nd
set [ find default=yes ] advertise-dns=yes interface=bridge-local
/ipv6 nd prefix
add autonomous=no interface=bridge-local
/routing igmp-proxy
set quick-leave=yes
/routing igmp-proxy interface
add alternative-subnets=10.142.64.0/18,213.75.0.0/16 interface=sfp1-vlan4 \
upstream=yes
add interface=bridge-local
/snmp
set enabled=yes
/system clock
set time-zone-autodetect=no time-zone-name=Europe/Amsterdam
/system ntp client
set enabled=yes primary-ntp=194.109.22.18 secondary-ntp=64.4.10.33 \
server-dns-names=time.xs4all.nl,time.windows.com
/system package update
set channel=release-candidate
/system routerboard settings
set cpu-frequency=700MHz

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Yahiko750 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:21:
[...]

Ik zit nog steeds met mijn internet aansluiting te sukkelen. Omdat ik nog geen tijd gehad heb met xs4all af te spreken een monteur bij mij langs te sturen.

Maar ik vraag mezelf eerst nog iets af. Ik heb vorig jaar dus al mijn NTU laten vervangen met reden dat mijn internet steeds kort weg viel. En nu is het dus weer nodig te laten vervangen omdat het weer steeds weg valt.

Maar ik heb nog een oudere model NTU waar een UTP kabel uit komt naar je router. Als ik nu eens om een nieuwer model vraag waar tegenwoordig een glasvezelkabel uit gaat naar je router is dat dan stabieler? Want ik heb weinig zin om mijn NTU jaarlijks te laten vervangen wegens het een jaar later eventueel weer terugkeren van deze storing.

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dat zal niet zomaar gedaan worden want dan moet Reggefiber eerst ook een andere FTU komen lassen waar die patchcover kit overheen past. Daarbovenop moet XS4ALL dan een Fritzbox 5490 sturen.

Overigens kan je natuurlijk altijd wel zelf een patchkabel + media converter (of SFP voor direct in je switch kopen) waardoor je de NTU niet nodig hebt. Maar dan moet je wel weten wat je doet, anders zou ik dit niet aanraden om diverse redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ik222 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:49:
Dat zal niet zomaar gedaan worden want dan moet Reggefiber eerst ook een andere FTU komen lassen waar die patchcover kit overheen past. Daarbovenop moet XS4ALL dan een Fritzbox 5490 sturen.

Overigens kan je natuurlijk altijd wel zelf een patchkabel + media converter (of SFP voor direct in je switch kopen) waardoor je de NTU niet nodig hebt. Maar dan moet je wel weten wat je doet, anders zou ik dit niet aanraden om diverse redenen.
Dat vervangen van de FTU is niet zeker. Hangt af van de FTU die hij nu heeft.
@SpitfireNL : welke FTU/grondplaat heb je nu?

Voor info, zie ook: Barre73 in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahiko750
SpitfireNL schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:25:
[...]

Ik zit nog steeds met mijn internet aansluiting te sukkelen. Omdat ik nog geen tijd gehad heb met xs4all af te spreken een monteur bij mij langs te sturen.

Maar ik vraag mezelf eerst nog iets af. Ik heb vorig jaar dus al mijn NTU laten vervangen met reden dat mijn internet steeds kort weg viel. En nu is het dus weer nodig te laten vervangen omdat het weer steeds weg valt.

Maar ik heb nog een oudere model NTU waar een UTP kabel uit komt naar je router. Als ik nu eens om een nieuwer model vraag waar tegenwoordig een glasvezelkabel uit gaat naar je router is dat dan stabieler? Want ik heb weinig zin om mijn NTU jaarlijks te laten vervangen wegens het een jaar later eventueel weer terugkeren van deze storing.
Hmm ik heb ook nog NTU met een normale netwerkkabel. Je zou eesn kunnen proberen je NTU zachtjes naar beneden te drukken zodat je zeker weet dat ie goed in de pigtail/fiberkabel zit.

Als je naar een fiber oplossing gaat heb je automatisch ook een nieuwe routert nodig. In any case, je hebt een verbinding met wegvallende PPPOE, laat XS4ALL het lekker oplossen :).

[ Voor 4% gewijzigd door Yahiko750 op 06-07-2018 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ehvs5EF7XzCTIkRqFiRFpxu8/medium.jpg

Ik heb nu een TY01 / U-FTU.
Deze is ongeveer 2 tot 3 jaar geleden geplaatst net na toen er nieuw glasvezel door de wijk was gelegd.
Ik had toen meteen F/UTP Cat 6a kabels door het hele huis aangelegd en ook tussen NTU en router.

[ Voor 23% gewijzigd door SpitfireNL op 06-07-2018 17:21 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
SpitfireNL schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 17:16:
[afbeelding]

Deze is ongeveer 2 tot 3 jaar geleden geplaatst net na toen er nieuw glasvezel door de wijk was gelegd.
Ik had toen meteen F/UTP Cat 6a kabels door het hele huis aangelegd en ook tussen NTU en router.
Dan kan je in principe (als je XS4all gek genoeg krijgt) ook een patchcover krijgen met een glaspatchkabel etc..
In die link die ik had geplaatst met soorten FTU's zie je ook een afbeelding van de patchcover voor deze UFTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 00:35:
[...]

Dat vervangen van de FTU is niet zeker. Hangt af van de FTU die hij nu heeft.
@SpitfireNL : welke FTU/grondplaat heb je nu?

Voor info, zie ook: Barre73 in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"
Ah oké, ik ging er vanuit dat XS4ALL indien mogelijk altijd de patchcover kit leverde ipv een NTU. Maar blijkbaar dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Ik was toen idd een van de laatste die nog een NTU kreeg. Had ik toen zelf naar gevraagd omdat ik mijn eigen router wilde gebruiken met UTP kabel.
Maar nu twijfel ik of dat de juiste beslissing was want NTU gaan snel kapot. nu de tweede kapot al in 2 jaar tijd.

welke opties heb ik als ik nu om een patchcover kit vraag(dus met glas) naar mijn eigen router? kan ik dat glaskabeltje en signaal omzetten naar UTP?

[ Voor 47% gewijzigd door SpitfireNL op 06-07-2018 20:05 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora_71

Aurora_71

A/V enthusiast, gamer

nescafe schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:47:
Ja hoor, enige tijd later heb ik het omgezet naar routed mode m.b.v. multicast-package.
Dus vlans alleen aan de wan-zijde. Qua config komt ongeveer op het volgende neer:

(Quote ivm automatisch inklappen)

[...]
Bedankt voor je config nescafe! _/-\o_
In een eerdere post gaf je aan dat je een Netgear switch gebruikt.
Doe je nog steeds IGMP snooping op die switch of is dat nu niet langer het geval nu je naar een route mode bent omgeschakelt?
Terwijl ik jouw MikroTik config aan het doornemen ben ter voorbereiding om mijn RB2011 te gaan gebruiken heb ik momenteel nog de FB7490 in gebruik met het XS4ALL FTTH profiel (routed mode).
Als ik op zolder op de tp-link (cat6 kabel vanuit meterkast komt rechtstreeks binnen op de tp-link) IGMP snooping enable op port 4 (switch draai ik nog met default config met enkel VLAN 1 (management VLAN) daar zit de VIP2952 op) dan krijg ik de beruchte "zender niet beschikbaar".
Zet ik snooping uit dan krijg ik weer beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 12:09
Niet echt een glasvezel vraag maar waarom heeft XS4ALL nog steeds de oude ITV app, en niet zoals KPN de nieuwe app met Chromecast ondersteuning? Komt dat er nog binnenkort aan?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Jassy schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:58:
Niet echt een glasvezel vraag maar waarom heeft XS4ALL nog steeds de oude ITV app, en niet zoals KPN de nieuwe app met Chromecast ondersteuning? Komt dat er nog binnenkort aan?
Gaat er aankomen(uit 100% betrouwbare bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Aurora_71 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 01:42:
[...]

Bedankt voor je config nescafe! _/-\o_
In een eerdere post gaf je aan dat je een Netgear switch gebruikt.
Doe je nog steeds IGMP snooping op die switch of is dat nu niet langer het geval nu je naar een route mode bent omgeschakelt?
Terwijl ik jouw MikroTik config aan het doornemen ben ter voorbereiding om mijn RB2011 te gaan gebruiken heb ik momenteel nog de FB7490 in gebruik met het XS4ALL FTTH profiel (routed mode).
Als ik op zolder op de tp-link (cat6 kabel vanuit meterkast komt rechtstreeks binnen op de tp-link) IGMP snooping enable op port 4 (switch draai ik nog met default config met enkel VLAN 1 (management VLAN) daar zit de VIP2952 op) dan krijg ik de beruchte "zender niet beschikbaar".
Zet ik snooping uit dan krijg ik weer beeld.
Juist met routed mode als de STB's in hetzelfde VLAN en subnet zitten als je andere clients heb je IGMP snooping nodig. Alleen je moet het dan wel aanzetten op alle poorten (en om alleen de STB te laten werken minimaal op zowel de poort naar de STB als ook op de uplink poort want anders werkt het totaal niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora_71

Aurora_71

A/V enthusiast, gamer

ik222 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:59:
[...]

Juist met routed mode als de STB's in hetzelfde VLAN en subnet zitten als je andere clients heb je IGMP snooping nodig. Alleen je moet het dan wel aanzetten op alle poorten (en om alleen de STB te laten werken minimaal op zowel de poort naar de STB als ook op de uplink poort want anders werkt het totaal niet).
Ja natuurlijk, dom van me om niet aan de uplink poort te denken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsDenis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-07 13:52
Jassy schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:58:
Dat wordt inderdaad eens tijd! Raar dat het bij xs4all zoveel langer duurt als bij KPN. Nu nog HD op 1 en het wordt nog wel eens iets :)

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 12:09
OnsDenis schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:01:
[...]

Dat wordt inderdaad eens tijd! Raar dat het bij xs4all zoveel langer duurt als bij KPN. Nu nog HD op 1 en het wordt nog wel eens iets :)
Op het KPN forum stond dat alle klanten voor week 40 zijn omgezet naar HD op 1.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsDenis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-07 13:52
Jassy schreef op zondag 8 juli 2018 @ 17:07:
[...]

Op het KPN forum stond dat alle klanten voor week 40 zijn omgezet naar HD op 1.
Dat zou goed nieuws zijn. Later HD glas op 1! Moeten iets te wensen hebben toch?

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahiko750
SpitfireNL schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 17:16:
[afbeelding]

Dit is dezelfde setup als ik heb :). Ook de witte NTU etc. Ben je nog verder gekomen met je issue?

[ Voor 3% gewijzigd door Yahiko750 op 09-07-2018 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
https://blog.xs4all.nl/mesh4all/

Vereende krachten

Als eerste internetprovider in Nederland ondersteunen wij binnenkort namelijk ‘mesh’. Dit is slimme software die ervoor zorgt dat uw modem en alle WiFi-versterkers samen één draadloos netwerk vormen. Uw telefoon, tablet en laptop hoeven daardoor niet meer over te schakelen tussen verschillende WiFi-punten in uw huis. Heerlijk zorgeloos internetten dus. De mesh-technologie is op dit moment al te koop, maar alleen voor diegene die voor een paar honderd euro een apart systeem aanschaft. XS4ALL installeert de technologie dit najaar gratis en automatisch als software-update bij al onze klanten die gebruikmaken van een recent modem en onze WiFi-versterker.

Eén inlog & meer inzicht

Mesh heeft nog meer voordelen. Voortaan heeft u namelijk nog maar één netwerknaam (SSID) en wachtwoord nodig om WiFi in uw hele huis te kunnen gebruiken. Bovendien wordt ook het instellingenscherm van uw modem vernieuwd, waardoor u beter en gemakkelijker inzicht heeft in welke apparaten er allemaal op uw WiFi zitten.

Hoe u gebruik kunt maken van mesh

Op dit moment zijn we druk bezig met het testen van de bèta-software. Op 9 juli start een test met enkele XS4ALL-klanten en in het najaar zullen we mesh gaandeweg installeren op de modems van steeds meer klanten. Klanten met een FRITZ!Box 7490-modem zullen als eersten van de mesh-technologie gebruik kunnen maken en daarna volgen FRITZ!Box types 5490 en 7581. Mesh werkt wanneer u gebruik maakt van minimaal twee WiFi-punten, bijvoorbeeld uw modem en een WiFi-versterker. Hardware naast de hiervoor genoemde modems die mesh-technologie ondersteunen zijn onder andere de FRITZ!WLAN 1750E WiFi-versterker, de FRITZ!Powerline 1260E en de FRITZ!Box 4040 en 1160.

Doet iemand mee, vanaf 9 juli, met die test?
Ben wel benieuwd eigenlijk wat ze nou precies gaan uitrollen? Of is het gewoon de mesh-functionaliteit die AVM biedt?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-09 11:31
Ik heb sinds een paar dagen een Fritzbox 7590 en zowel die als mijn bestaande Fritzbox 4040 (review-model van Tweakers / AVM) en ik dacht zelfs mijn Fritz!WLAN 1750E ondersteunen als Mesh. Het is dus niet uniek voor XS4All, maar ik denk eerder dat het nieuw is voor de genoemde modellen Fritz apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
Het klapperen van de verbinding (Leiden 2312) gaat nog steeds door... Steevast zodra het weer wat mooier wordt vliegt de verbinding er om de haverklap uit

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dwRSz8/verbinding.png

's nachts is de verbinding prima, en bij minder mooi weer ook.

Ticket staat ondertussen ook gewoon al 2 weken open...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@terror538 Maar als dat probleem van die klapperende verbinding niet alleen bij jou optreedt, dan zouden andere FttH klanten, aangesloten op dezelfde wijkPoP daar toch ook last van moeten hebben? :?

Als het idd een hitteprobleem in die PoP is, waardoor er b.v. fiber switches beginnen te haperen en de lokale koeling onvoldoende funktioneert, dan zou er iets fout kunnen gaan. Maar dan nog; meestal sterft de h/w dan uiteindelijk af. En er wordt echt wel hardware gemonitored.
Zou wel erg bijzonder zijn als het alleen die fysieke poort is, waar jij op bent aangesloten...
Maar ja, alles kan. ;)

Misschien dat je via @Barre73 wat meer info kunt krijgen?

Wat ik zelf wel eens gedaan heb, is gewoon bij mijn FttH wijkPoP eens gaan luisteren of dat ding als geheel meer herrie maakt bij hitte dan bij meer gematigde omgevingstemperaturen.

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 12-07-2018 16:41 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
@ehtweak geen idee waar die POP exact zit, anders zou ik er inderdaad even langsfietsen. Ik kan me weinig anders voorstellen dan oververhitting, maar mijn informatie is natuurlijk ook niet compleet ;) Ik weet in ieder geval zeker dat het niet mijn eigen apparatuur is (het is het glaslampje wat uitgaat op de ZTE NTU), dat het niet aan de NTU ligt (ding is geswapped en ik heb ook getest met mijn eigen TP-Link mediaconverter).
Volgens de vorige monteur is er in de pop de spf geswapped, daar is het probleem dus ook niet in.
En het is gewoon een feit dat de storingen alleen overdag plaatsvinden; en voor zover ik kan correleren ook alleen als het weer 'mooi' is.

Eerlijk gezegd hoop ik dat het /niet/ de koeling is, want dat is moeilijker uit te breiden dan brakke hardware vervangen ;) (vergunning technisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
terror538 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 16:45:
@ehtweak geen idee waar die POP exact zit, anders zou ik er inderdaad even langsfietsen. Ik kan me weinig anders voorstellen dan oververhitting, maar mijn informatie is natuurlijk ook niet compleet ;) Ik weet in ieder geval zeker dat het niet mijn eigen apparatuur is (het is het glaslampje wat uitgaat op de ZTE NTU), dat het niet aan de NTU ligt (ding is geswapped en ik heb ook getest met mijn eigen TP-Link mediaconverter).
Volgens de vorige monteur is er in de pop de spf geswapped, daar is het probleem dus ook niet in.
En het is gewoon een feit dat de storingen alleen overdag plaatsvinden; en voor zover ik kan correleren ook alleen als het weer 'mooi' is.

Eerlijk gezegd hoop ik dat het /niet/ de koeling is, want dat is moeilijker uit te breiden dan brakke hardware vervangen ;) (vergunning technisch)
Als je je adres in een DM stuurt kan ik in ieder geval kijken waar de PoP zit. En ik ken ook wel mensen die het alarmlogboek kunnen inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
Barre73 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 18:12:
[...]

Als je je adres in een DM stuurt kan ik in ieder geval kijken waar de PoP zit. En ik ken ook wel mensen die het alarmlogboek kunnen inzien.
merci! dm gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
ehtweak schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:41:
https://blog.xs4all.nl/mesh4all/

Vereende krachten

Als eerste internetprovider in Nederland ondersteunen wij binnenkort namelijk ‘mesh’. Dit is slimme software die ervoor zorgt dat uw modem en alle WiFi-versterkers samen één draadloos netwerk vormen. Uw telefoon, tablet en laptop hoeven daardoor niet meer over te schakelen tussen verschillende WiFi-punten in uw huis. Heerlijk zorgeloos internetten dus. De mesh-technologie is op dit moment al te koop, maar alleen voor diegene die voor een paar honderd euro een apart systeem aanschaft. XS4ALL installeert de technologie dit najaar gratis en automatisch als software-update bij al onze klanten die gebruikmaken van een recent modem en onze WiFi-versterker.

Eén inlog & meer inzicht

Mesh heeft nog meer voordelen. Voortaan heeft u namelijk nog maar één netwerknaam (SSID) en wachtwoord nodig om WiFi in uw hele huis te kunnen gebruiken. Bovendien wordt ook het instellingenscherm van uw modem vernieuwd, waardoor u beter en gemakkelijker inzicht heeft in welke apparaten er allemaal op uw WiFi zitten.

Hoe u gebruik kunt maken van mesh

Op dit moment zijn we druk bezig met het testen van de bèta-software. Op 9 juli start een test met enkele XS4ALL-klanten en in het najaar zullen we mesh gaandeweg installeren op de modems van steeds meer klanten. Klanten met een FRITZ!Box 7490-modem zullen als eersten van de mesh-technologie gebruik kunnen maken en daarna volgen FRITZ!Box types 5490 en 7581. Mesh werkt wanneer u gebruik maakt van minimaal twee WiFi-punten, bijvoorbeeld uw modem en een WiFi-versterker. Hardware naast de hiervoor genoemde modems die mesh-technologie ondersteunen zijn onder andere de FRITZ!WLAN 1750E WiFi-versterker, de FRITZ!Powerline 1260E en de FRITZ!Box 4040 en 1160.

Doet iemand mee, vanaf 9 juli, met die test?
Ben wel benieuwd eigenlijk wat ze nou precies gaan uitrollen? Of is het gewoon de mesh-functionaliteit die AVM biedt?
Dat laatste, maar dat doet er toch niet toe?
Pagina: 1 ... 63 ... 108 Laatste