Je hebt helemaal gelijk. Met een Humax zit je ook wel in een luxepositie want de UPC Mediabox en Horizon box zijn ook echt rommel. Gelukkig zijn er ook voordelen aan de IPTV oplossing: zuinige decoders (zeker vergeleken bij die fUPC meuk), opnames beschikbaar op elke decoder in huis (zonder dat het over MoCa moet) en natuurlijk overal in huis aansluiten (maar als je coax in elke kamer hebt kan dat natuurlijk ook met een DVB-C decoder).dcl! schreef op zondag 14 mei 2017 @ 08:57:
[...]
Ja, maar...
Wat mij op dit moment nog steeds (helaas) aan de coax blijft vasthouden: iets opnemen, dat bepaal ik helemaal zelf. Kan zelfs de opname nog van mijn humax afhalen als ik zou willen. Dat gaat natuurlijk uitsterven, Ziggo werkt daar hard aan, allemaal aan de huurspullen troep en betalen per maand. Maar zolang het nog werkt hier, laat ik het zo.
Ik zie nog zoveel klachten over mislukte opnames bij xs/kpn spul, en de onzin er omheen (vanzelf gewist na een x-periode). Het zal wel nooit gebeuren maar ik hoop nog steeds op verbeteringen voor de klant hier, dan stap ik over.
Euh... KPN Play? Is in HD en loopt gewoon OTT. Op elke internetverbinding en met Chromecast en AirPlay ondersteuning.ehtweak schreef op zondag 14 mei 2017 @ 10:29:
[...]
Want hoe je het ook wendt of keert, als ik anno nu b.v. NPO1 HD of Discovery Channel HD zou willen zien, via slechts een 'gewone' Internetverbinding, dan kan dat niet...
Want een uitzendinggemist.nl of kijk.nl bieden gewoon geen fraaie kwaliteit aan. Noodgedwongen gebruik ik die wel eens, en dan erger me kapot aan de beroerde kwaliteit.
Uitzending gemist van de Nederlandse zenders in hoge kwaliteit gaat via NL Ziet en ook met Chromecast ondersteuning.
Er zijn dus best mogelijkheden hoor. Niet gratis maar dat is een gewoon TV abonnement ook niet.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
@Barre73 Was het maar waar... wat uitzendinggemist hoge kwaliteit noemt, is zeer zeker geen HD zoals ik dat gewend ben op de HD glas kanalen!
Dat is geen 1080i, laat staan 1080p.
En KPN Play is maar deels in HD. En voor zover ik kan zien in de online reviews; toch beperkte bitrate.
M.a.w. het is nog steeds enorm versnipperd en niet eenduidig.
Alle content providers schreeuwen om het hardst dat ze doen wat ze klanten vragen... maar dat betwijfel ik...

Alleen al het feit dat de content verkopers nogal 'vaag' doen over wat voor een kwaliteit ze leveren, geeft te denken. Je vindt zelden bij een aanbieder keurig gespecificeerd hoe/wat ze leveren. Zaken als bitrate, 720/1080, i of p, stereo of DTS 5.1 geluid, het blijft allemaal schimmig.
Meer in de trant van, laten we vooral niet precies zeggen wat we leveren, dan kunnen we er ook niet op aangesproken worden!
En KPN Play is maar deels in HD. En voor zover ik kan zien in de online reviews; toch beperkte bitrate.
Alle content providers schreeuwen om het hardst dat ze doen wat ze klanten vragen... maar dat betwijfel ik...

Alleen al het feit dat de content verkopers nogal 'vaag' doen over wat voor een kwaliteit ze leveren, geeft te denken. Je vindt zelden bij een aanbieder keurig gespecificeerd hoe/wat ze leveren. Zaken als bitrate, 720/1080, i of p, stereo of DTS 5.1 geluid, het blijft allemaal schimmig.
Meer in de trant van, laten we vooral niet precies zeggen wat we leveren, dan kunnen we er ook niet op aangesproken worden!

Mijn Arcadyan settop box loopt nu al een paar dagen tijdens tv kijken vast en start dan opnieuw op.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ik had het ook niet over uitzending gemist maar over NLZiet. De betaalde dienst om alle NPO, RTL en SBS programma's terug te kijken. 7,95 per maand.ehtweak schreef op zondag 14 mei 2017 @ 14:51:
@Barre73 Was het maar waar... wat uitzendinggemist hoge kwaliteit noemt, is zeer zeker geen HD zoals ik dat gewend ben op de HD glas kanalen!
Alle content providers schreeuwen om het hardst dat ze doen wat ze klanten vragen... maar dat betwijfel ik...![]()
Ik zal eens kijken of ik intern kan nagaan hoe Play wordt uitgezonden. Ik neem aan met dezelfde bitrates als de ITV HD zenders. Vind ik zelf minder belangrijk. Als de gebruikte codec maar goed is en de resolutie in 1080 is.
@Barre73 : dat is nou precies het punt! Vindt die informatie, als consument zijnde, maar eens!
Het is gewoon irritant hoe geheimzinnig c.q. verhullend er gedaan wordt over het (niet) beschikbaar zijn van full HD met top geluid.
De programma's worden ook gemaakt in hoge resolutie, dus waarom zelfs achter een paywall nog gelimiteerde sh*t?
BTW: de laatste dagen is het ook weer bar & boos met de settop box.
De 2260 blijft regelmatig hangen. Programma's zijn niet te verwijderen en/of weer eens niet door te spoelen. Beeld hikt weer af en toe. Zucht, het hele riedeltje begint weer van voren af aan... 
ehtweak in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"
etc...
Het lijkt wel alsof die ellende ieder half jaar weer terugkeert.
Het is gewoon irritant hoe geheimzinnig c.q. verhullend er gedaan wordt over het (niet) beschikbaar zijn van full HD met top geluid.
De programma's worden ook gemaakt in hoge resolutie, dus waarom zelfs achter een paywall nog gelimiteerde sh*t?
BTW: de laatste dagen is het ook weer bar & boos met de settop box.
etc...
Het lijkt wel alsof die ellende ieder half jaar weer terugkeert.
[ Voor 48% gewijzigd door ehtweak op 15-05-2017 00:16 ]
Vandaag is de snelheidsupdate hier doorgevoerd. Zit op koper. Haal nu 79,9 mbps om 22,50 mbps op de speedtest
Gewoon elke dag speedtest doen en dan een keer zien dat je geupdate bent? Of hoe wist je dit?supercop7373 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:17:
Vandaag is de snelheidsupdate hier doorgevoerd. Zit op koper. Haal nu 79,9 mbps om 22,50 mbps op de speedtest
- Ruud
idd. Gewoon even speedtest doen.Zaagmans schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:06:
[...]
Gewoon elke dag speedtest doen en dan een keer zien dat je geupdate bent? Of hoe wist je dit?
Ik ga misschien binnenkort overstappen vanaf tmobile naar xs4all.Cubic X schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:17:
Kort vraagje waar ik zelf niet helemaal het antwoord op heb, maar waarom zou ik voor glasvezel XS4all kiezen i.p.v. T-mobile? Ik heb aan 50/50 in principe genoeg en het prijsverschil is nogal fors: €32.50 bij T-mobile en €45 (na de prijsverhoging) voor XS4all 80/80. XS4all is dan wel 30Mb/s sneller, maar dat ga ik toch niet merken. Volgens mij gaan beide over het KPN netwerk dus daar kan het verschil in kwaliteit ook niet inzitten, wat veroorzaakt dan wel dit prijsverschil?
Ik raad je aan niet naar tmobile te gaan.
Lees de laatste pagina maar en je weet genoeg denk ik: \[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Wat er in het topic wat @Stravincy linkt staat vangt mijn ervaring met de voorgangen van T-Mobile Thuis (Vodaphone Thuis) goed samen en er is dus weinig tot niks veranderd. Als je de keuze hebt zou ik het niet doen, goedkoop is en blijft duurkoop.
Lord_Dain schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 10:02:
[...]
Helemaal mee eens. Hoeveel aanbiedingen Ziggo hier ook in de postbus achterlaat.. zo lang ze geen IPTV oplossing bieden en je nog met coax moet rotzooien..Mijn ouders zitten in een oud UPC gebied, dramatisch gewoon en de monteurs die ze langs sturen, die sluiten de boel verkeerd aan (inclusief labels) en vertellen mijn ouders; niet aanzitten. Kon ik de rotzooi weer opruimen
![]()
Dat KPN/Reggefiber geen haast maakt met de verdere uitrol is gewoon omdat er blijkbaar niet veel gewin te behalen valt in sommige regio als je de investering af zet tegen de baten.
[...]
Bij XS4all krijg je standaard wat meer vrijheid en mogelijkheden. E.e.a. is al meerdere keren genoemd in dit draadje, dus ff zoeken s.v.p. Overigens is T-Mobile wat voorheen 'Vodafone Thuis' is/was. Ik ben zelf een keer bijna over gestapt op Vodafone Thuis, maar uiteindelijk waren ze bijna net zo duur, omdat er extra betaald moest worden voor oa. opnemen en een 2e decoder.
Stravincy schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:52:
[...]
Ik ga misschien binnenkort overstappen vanaf tmobile naar xs4all.
Ik raad je aan niet naar tmobile te gaan.
Lees de laatste pagina maar en je weet genoeg denk ik: \[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Allemaal bedankt voor de reactie. Ik las online al meerdere mensen met problemen bij T-mobile en vanmiddag bij mijn buren in het nieuwe appartement gaven ze ook al aan problemen te hebben. Zojuist dus XS4all glas aangevraagd en nu maar wachtenWyriHaximus schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:00:
Wat er in het topic wat @Stravincy linkt staat vangt mijn ervaring met de voorgangen van T-Mobile Thuis (Vodaphone Thuis) goed samen en er is dus weinig tot niks veranderd. Als je de keuze hebt zou ik het niet doen, goedkoop is en blijft duurkoop.
[ Voor 52% gewijzigd door Cubic X op 17-05-2017 20:05 . Reden: quotes blijven moeilijk... ]
Hoe gaat intussen een verhuizing van een verbinding van glasvezel naar ADSL? We hebben een huis gekocht die helaas geen KPN glas heeft maar cogas (Caiway, dus gaan we zeker niet doen).. houden we in elk geval de tv opnames of zijn we dan alles kwijt?
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Je zou alles moeten houden als het goed is. Tot een jaartje geleden was dat niet zo maar nu zitten glas en DSL in één leverstraat en kan het wel.Jassy schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:08:
Hoe gaat intussen een verhuizing van een verbinding van glasvezel naar ADSL? We hebben een huis gekocht die helaas geen KPN glas heeft maar cogas (Caiway, dus gaan we zeker niet doen).. houden we in elk geval de tv opnames of zijn we dan alles kwijt?
Dank je wel, dat klinkt bemoedigend. Ondanks dat er glas ligt van een andere aanbieder ga ik naar DSL van XS4ALL en blijf ik hun goede product trouw. Via DSL haal ik 55Mb. Wellicht dat ze, omdat ik Internet Smart heb, mij ook wel aansluiten dmv Pair Bonding zodat er hogere snelheden haalbaar zijn.Barre73 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:00:
[...]
Je zou alles moeten houden als het goed is. Tot een jaartje geleden was dat niet zo maar nu zitten glas en DSL in één leverstraat en kan het wel.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Ik overweeg om straks in ons nieuwe huis een glasvezel all-in-one abonnement van xs4all te nemen. Echter ik heb een vraag waar de (1e lijn) support van xs4all mij ook niet mee kan helpen: kan ik zonder problemen de Fritzbox vervangen door mijn Ubiquity Unifi Gateway router?
Het liefst zie ik dat mijn Unifi router een extern IP krijgt, dit dus dé router wordt (geen bridge ellende of 2x NAT achter elkaar). Gaat dit goed? Wat is jullie ervaring hiermee?
Het liefst zie ik dat mijn Unifi router een extern IP krijgt, dit dus dé router wordt (geen bridge ellende of 2x NAT achter elkaar). Gaat dit goed? Wat is jullie ervaring hiermee?
[ Voor 27% gewijzigd door smeerbartje op 18-05-2017 08:28 ]
Ik heb geen Ubiquity router maar een pfsense systeem maar die werkt prima zonder de FritzBox. Geen enkel probleem dus.
Ja, dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik heb momenteel zelf een EdgeRouter hier draaien.
En nee, geen bridge ellende, dubbele NAT of dat soort ongein. Gewoon direct aan het internet.
Ik heb momenteel zelf een EdgeRouter hier draaien.
En nee, geen bridge ellende, dubbele NAT of dat soort ongein. Gewoon direct aan het internet.
Het kan prima. Voor de EdgeRouter zijn ook configuratie voorbeelden te vinden op Internet (voor het opzetten van PPPoE op het juiste VLAN, eventueel zoeken op KPN ipv XS4ALL), wellicht dat je daar iets aan hebt voor de unifi gateway.smeerbartje schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:25:
Ik overweeg om straks in ons nieuwe huis een glasvezel all-in-one abonnement van xs4all te nemen. Echter ik heb een vraag waar de (1e lijn) support van xs4all mij ook niet mee kan helpen: kan ik zonder problemen de Fritzbox vervangen door mijn Ubiquity Unifi Gateway router?
Ok, maar wat moet ik dan als modem gebruiken? Ik weet even niet hoe glasvezel technisch gezien binnenkomt. Wat komt er uit de aansluiting? Een glasvezel kabeltje of een UTP stekker?Bigs schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:42:
[...]
Het kan prima. Voor de EdgeRouter zijn ook configuratie voorbeelden te vinden op Internet (voor het opzetten van PPPoE op het juiste VLAN, eventueel zoeken op KPN ipv XS4ALL), wellicht dat je daar iets aan hebt voor de unifi gateway.
Achterliggende vraag: past de aansluiting rechtstreeks in m'n Unifi (die enkel RJ45 als WAN input heeft)?
Goeie vraag, voorheen kreeg je gewoon een RJ45 aansluitpunt maar tegenwoordig werken ze ook met directe glas aansluitingen. Ik weet niet of dat al voor _alle_ nieuwe aansluitingen geldt. Dan zou je een mediaconvertor moeten gebruiken of een router in combinatie met een SFP module (Edgerouter X SFP bijvoorbeeld). Info over beiden is in dit topic wel terug te vinden.smeerbartje schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:47:
[...]
Ok, maar wat moet ik dan als modem gebruiken? Ik weet even niet hoe glasvezel technisch gezien binnenkomt. Wat komt er uit de aansluiting? Een glasvezel kabeltje of een UTP stekker?
Achterliggende vraag: past de aansluiting rechtstreeks in m'n Unifi (die enkel RJ45 als WAN input heeft)?
[ Voor 4% gewijzigd door Bigs op 18-05-2017 08:59 ]
Deze week is mijn xs4all glasvezel modem vervangen omdat ik naar 500/500 ben geswitched en kreeg nu de Genexis Gigabit, welke 1 x RJ45 heeft. Mijn vorige Genexis had 4 poorten, maar had nog geen gigabit ...smeerbartje schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:47:
[...]
Ok, maar wat moet ik dan als modem gebruiken? Ik weet even niet hoe glasvezel technisch gezien binnenkomt. Wat komt er uit de aansluiting? Een glasvezel kabeltje of een UTP stekker?
Interessante vraag over het vervangen van de fritzbox want ik sluit niet uit dat ik binnenkort ook wat gear moet vervangen. Net lange tijd aan de telefoon met xs4all gezeten want ik haal bij lange na niet de 500/500, eerder rond de 250/250 (volgens de meting van xs4all zelf). Uiteindelijk was de conclusie dat m'n fritzbox 7390 de bottleneck kan zijn, dus ik krijg nu de 7581 opgestuurd. Echter, als ik die reviews vd fritzbox 7581 lees dan stemt me dat weinig hoopvol ...
Nu heb ik inmiddels 2 Unifi AC Pro's hangen waar ik so far zeer tevreden over ben, dus als die 7581 ruk blijkt te zijn, dan is wellicht een Ubiquiti EdgeRouter een optie op naartoe over te gaan. Ben erg benieuwd naar evt ervaringen van anderen!
NERDCORE FOR LIFE
Ik heb de 7581 en met 6.80 was het niet best maar na een tijdje werd dit beter.
Nu met 6.83 lijkt de boel stabiel. dus ik zou het doen, het word er alleen nog maar beter op.
Nu met 6.83 lijkt de boel stabiel. dus ik zou het doen, het word er alleen nog maar beter op.
Nu, met de nieuwste fw 06.83 lijkt de 7581 goed stabiel.
Zorg wel dat je eerst naar de nieuwe fw update, dan nog een factory reset doet en dan pas instellen.
Zorg wel dat je eerst naar de nieuwe fw update, dan nog een factory reset doet en dan pas instellen.
Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature
Waarom geen Unifi Gateway?Dr.Bob schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:33:
[...]
Deze week is mijn xs4all glasvezel modem vervangen omdat ik naar 500/500 ben geswitched en kreeg nu de Genexis Gigabit, welke 1 x RJ45 heeft. Mijn vorige Genexis had 4 poorten, maar had nog geen gigabit ...
Interessante vraag over het vervangen van de fritzbox want ik sluit niet uit dat ik binnenkort ook wat gear moet vervangen. Net lange tijd aan de telefoon met xs4all gezeten want ik haal bij lange na niet de 500/500, eerder rond de 250/250 (volgens de meting van xs4all zelf). Uiteindelijk was de conclusie dat m'n fritzbox 7390 de bottleneck kan zijn, dus ik krijg nu de 7581 opgestuurd. Echter, als ik die reviews vd fritzbox 7581 lees dan stemt me dat weinig hoopvol ...
Nu heb ik inmiddels 2 Unifi AC Pro's hangen waar ik so far zeer tevreden over ben, dus als die 7581 ruk blijkt te zijn, dan is wellicht een Ubiquiti EdgeRouter een optie op naartoe over te gaan. Ben erg benieuwd naar evt ervaringen van anderen!
Ja dit kan *mits* er een NTU aanwezig is.smeerbartje schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:25:
Als je op de nieuwe locatie een patchcover hebt dan zal je eventueel een spf->rj45 moeten hebben (iets wat een ntu anders doet) of een router hebben waar direct glas in kan dmv spf.
Verder is het net als KPN vlan6 en pppoe
Zie hier verder.
[ Voor 8% gewijzigd door DutchCrownNL op 19-05-2017 16:44 ]
Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |
Als je er nu een 7390 achter hebt hangen, heb je een NTU met RJ45.Dr.Bob schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:33:
[...]
Deze week is mijn xs4all glasvezel modem vervangen omdat ik naar 500/500 ben geswitched en kreeg nu de Genexis Gigabit, welke 1 x RJ45 heeft. Mijn vorige Genexis had 4 poorten, maar had nog geen gigabit ...
Daar kun je een ERL3 (EdgeRouter Lite) of een USG (Unifi Security Gateway) achter hangen.
Ik heb achter mijn NTU een ERL3 hangen en die doet 100Mbps met 3-5% CPU.
Een USG is hardwarematig hetzelfde, maar kan alleen via de Unifi software worden geconfigureerd.
Die Unifi software is gelukkig wel een stuk beter geworden; een tijd terug kreeg ik IPv6 heel moeilijk werkend.
PPPoE over VLAN6 was geen probleem.
Wel even in de gaten houden dat als je ook IPTV gebruikt, het een stuk complexer wordt als je het wil multiplexen over 1 LAN..
Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant
Nog wel wat rare dingen aan de 7581: m.n. omgewisselde poorten (LAN en analoog telefoon) en uitgaand nummer in eigenschappen analoge telefoon.
Ff zoeken om het werkend te krijgen, als je 't eenmaal weet werkt het goed. (vooralsnog)
Ff zoeken om het werkend te krijgen, als je 't eenmaal weet werkt het goed. (vooralsnog)
De 7581 inmiddels binnen, aangesloten, firmware upgrade (essentieel ivm eerdere klachten!), factory reset, en draaien als een malle! Snelheid nu perfect, dus kan volmondig bevestigen dat de Fritzbox 7390 de reden was dat ik de 500mbit bij lange na niet haalde en bovendien resultaten erg instabiel waren.Dr.Bob schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:33:
[...]
Uiteindelijk was de conclusie dat m'n fritzbox 7390 de bottleneck kan zijn, dus ik krijg nu de 7581 opgestuurd. Echter, als ik die reviews vd fritzbox 7581 lees dan stemt me dat weinig hoopvol ...
Dit krijg ik bij de 7581

Dank, ik hou het in gedachte! Voor nu krijg ik uitstekend resultaat met de 7581, maar wordt nog even afwachten hoe stabiel dat blijft.BushWhacker schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:17:
[...]
Als je er nu een 7390 achter hebt hangen, heb je een NTU met RJ45.
Daar kun je een ERL3 (EdgeRouter Lite) of een USG (Unifi Security Gateway) achter hangen.
[ Voor 4% gewijzigd door Dr.Bob op 21-05-2017 11:55 ]
NERDCORE FOR LIFE
Ik heb een oogje op een woning in een wijk waar glasvezel ligt (en waar het volgens Fourstack ook geleverd kan worden), maar in de omschrijving op Funda wordt geen glasvezel genoemd. Is er hier iemand die kan zien of er in de woning al glasvezel aanwezig is en zo nee, die kan vertellen of er wellicht nog gegraven moet worden?
Misschien dat @Barre73 je hier mee kan helpen.Out.of.Control schreef op zondag 21 mei 2017 @ 20:35:
Ik heb een oogje op een woning in een wijk waar glasvezel ligt (en waar het volgens Fourstack ook geleverd kan worden), maar in de omschrijving op Funda wordt geen glasvezel genoemd. Is er hier iemand die kan zien of er in de woning al glasvezel aanwezig is en zo nee, die kan vertellen of er wellicht nog gegraven moet worden?
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
@Out.of.ControlOut.of.Control schreef op zondag 21 mei 2017 @ 20:35:
Stuur maar een DM dan kijk ik even.
Gedaan en inmiddels al antwoord, bedankt!
Aankondiging van upgrade is al in april aangekondigd maar bij mij nog steeds is de snelheid niet verhoogd. Zijn er nog meer mensen waarbij de snelheidsverhoging nog moet plaatsvinden?
Die verhoging is nog niet overal doorgevoerd. Ik neem op verschillende locaties xs4all verbindingen af, waarvan 2 op dezelfde centrale welke nog niet is doorgevoerd en 1 op een centrale waar de wijziging al wel is doorgevoerd. Nog even geduld dus...
Al jaren lang zeer tevreden met xs4all als provider maar nu toch erg teleurgesteld.
Sinds gistermiddag geen internet meer van xs4all. De led glas op de NTU brand niet meer. Gisteren nog gebeld maar er kon opdat moment niets gedaan worden om het op te lossen. Er werd een ticket naar KPN ingelegd. Er zou zsm contact worden opgenomen. Maar tot heden geen reactie dus zelf maar weer gebeld. Na lang wachttijden wist men mij te vertellen dat ticket er wel was maar dat er storing was tussen de systemen van xs4all en kpn. Dit zou weleens tussen 1 en 4 dagen kunnem duren. Vind dit zeer onacceptabel en denk nu echt aan overstappen.
Sinds gistermiddag geen internet meer van xs4all. De led glas op de NTU brand niet meer. Gisteren nog gebeld maar er kon opdat moment niets gedaan worden om het op te lossen. Er werd een ticket naar KPN ingelegd. Er zou zsm contact worden opgenomen. Maar tot heden geen reactie dus zelf maar weer gebeld. Na lang wachttijden wist men mij te vertellen dat ticket er wel was maar dat er storing was tussen de systemen van xs4all en kpn. Dit zou weleens tussen 1 en 4 dagen kunnem duren. Vind dit zeer onacceptabel en denk nu echt aan overstappen.
Hmm dit is exact hetzelfde wat mij twee weken geleden is overkomen. Zat bij Telfort (glasvezel) en had van het ene op het andere moment geen signaal meer op de lijn (glas lamp ook uit). Bij Telfort kwamen ze er na een week stuntelen achter dat het om een storing tussen Telfort en KPN ging. Blijkbaar was de hele aansluiting uit het systeem van KPN verdwenen en er zou een nieuwe aansluiting moeten worden aangevraagd, dit zou ergens tussen de 5 en 10 werkdagen duren. Nu heb ik erg slechte ervaringen met Telfort en afspraken nakomen, dus heb het contract ontbonden in samenspraak met Telfort. Maar nu ik jou zo hoor lijkt het bijna alsof het aan een breder probleem is. Wellicht dat KPN zelf haar zaken niet op orde heeft?tholef schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:10:
Al jaren lang zeer tevreden met xs4all als provider maar nu toch erg teleurgesteld.
Na diverse keren bellen vandaag krijg ik dit idee ook. Bij het eerste gesprek vanmorgen was men al zeer onduidelijk, ticket ingeleg, storing tussen systemen kpn en xs4all., bezig zijn met de lijn e.d. Ik vroeg nog of de lijn mischien was op gezegd. Dat werd stellig ontkend. Het ergste is nog dat niemand contact met met je opneemt. Zojuist nogmaals gevraagd naar de status, wederom een wazig antwoord. Men is er mee bezig en daar moet je het mee doen. Had tot nu niet door hoe afhankelijk je van het internet bent. Zonder kun je net niks meer. Zal mij benieuwen waar ze morgen mee komen. 5 tot 10 klinkt wel erg zorgelijk mocht dat hier ook het geval zijn.Mx! schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:39:
[...]
Hmm dit is exact hetzelfde wat mij twee weken geleden is overkomen. Zat bij Telfort (glasvezel) en had van het ene op het andere moment geen signaal meer op de lijn (glas lamp ook uit). Bij Telfort kwamen ze er na een week stuntelen achter dat het om een storing tussen Telfort en KPN ging. Blijkbaar was de hele aansluiting uit het systeem van KPN verdwenen en er zou een nieuwe aansluiting moeten worden aangevraagd, dit zou ergens tussen de 5 en 10 werkdagen duren. Nu heb ik erg slechte ervaringen met Telfort en afspraken nakomen, dus heb het contract ontbonden in samenspraak met Telfort. Maar nu ik jou zo hoor lijkt het bijna alsof het aan een breder probleem is. Wellicht dat KPN zelf haar zaken niet op orde heeft?
Ik had vorige week dus ook 2 keer kort uitval van volledige glasvezel diensten. De eerste onderbreking rond 7u 's ochtends, alles leek online incl. NTU (alles groen). Na reboot van Fritzbox werkte alles weer.
Vervolgens een kwartier later weer downtime, ditmaal was de led van de glasverbinding uit, wat ongeveer een half uurtje duurde. Ik kwam er vervolgens achter dat dit te maken had met onderhoud aan de glasvezels bij ons in de straat - er worden op een veld tegenover ons een 9-tal woningen gebouwd en nu steken daar dikke oranje+groene kabels uit de grond..
Wat ik me alleen afvraag- waarom heb ik daar last van? Ze schieten toch nieuwe vezels door een pijp en maken een extra aftakking voor de nieuwe woningen?
Dan laat ik ff buiten beschouwing dat het voor bedrijven als Reggefiber dus heel normaal is om werkzaamheden uit te voeren op bestaande bekabeling en dat je daar als klant geen enkele notificatie van krijgt..
Vervolgens een kwartier later weer downtime, ditmaal was de led van de glasverbinding uit, wat ongeveer een half uurtje duurde. Ik kwam er vervolgens achter dat dit te maken had met onderhoud aan de glasvezels bij ons in de straat - er worden op een veld tegenover ons een 9-tal woningen gebouwd en nu steken daar dikke oranje+groene kabels uit de grond..
Wat ik me alleen afvraag- waarom heb ik daar last van? Ze schieten toch nieuwe vezels door een pijp en maken een extra aftakking voor de nieuwe woningen?
Dan laat ik ff buiten beschouwing dat het voor bedrijven als Reggefiber dus heel normaal is om werkzaamheden uit te voeren op bestaande bekabeling en dat je daar als klant geen enkele notificatie van krijgt..
[ Voor 12% gewijzigd door Lord_Dain op 22-05-2017 19:24 ]
Het lijkt mij toch dat de provider kan zien waar het signaal stopt. Lijkt er op dat ze weten wat er aan de hand is maar er nog niet mee voor de dag komen. De NTU zou toch ook defect kunnen zijn. Daar wordt niet over gesproken. Of sla ik daar de plank mis?
Het kan zijn dat de kabel niet toereikend was en er een nieuwe is verbonden. Of je bent in een verdeler omgezet.Lord_Dain schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:23:
Ik had vorige week dus ook 2 keer kort uitval van volledige glasvezel diensten. De eerste onderbreking rond 7u 's ochtends, alles leek online incl. NTU (alles groen). Na reboot van Fritzbox werkte alles weer.
Het is glas, moet er dan niet standaard gelast worden? Die verdelers zitten volgens mij gewoon in de straat in een oranje zak wat ik heb gezien..
Als er te weinig vezels zijn dan zal die inderdaad gebeuren.
Die nieuwbouw kan op vele manieren aangesloten worden. Vrije vezels in een DP, of een nieuw DP waarbij er door een lege minibuis een 96vz kabel wordt geblazen. Geen van de manieren houdt in dat een bestaande klant of aansluiting omgelast moet worden.
@Lord_Dain :
En als dat toch een keer nodig zou moeten zijn wordt dat altijd aangekondigd. Maar niet aan bewoners want dat mag Reggefiber niet (wet bescherming persoonsgegevens).
Reggefiber stuurt bericht naar de operator en die weer naar de aangesloten providers die dan hun klanten kunnen informeren. Zit ook een aantal weken wachttijd op (urgente storingen daargelaten uiteraard).
@Lord_Dain :
En als dat toch een keer nodig zou moeten zijn wordt dat altijd aangekondigd. Maar niet aan bewoners want dat mag Reggefiber niet (wet bescherming persoonsgegevens).
Reggefiber stuurt bericht naar de operator en die weer naar de aangesloten providers die dan hun klanten kunnen informeren. Zit ook een aantal weken wachttijd op (urgente storingen daargelaten uiteraard).
De upgrade is in april j.l. begonnen en als het goed is moet deze op 1 juli a.s. afgerond zijn.TVL schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:38:
Aankondiging van upgrade is al in april aangekondigd maar bij mij nog steeds is de snelheid niet verhoogd. Zijn er nog meer mensen waarbij de snelheidsverhoging nog moet plaatsvinden?
Bij mij is er wat veranderd. Dit een meting via draadloos 5 GHz.

De overdracht fluctueert nogal, maar dat kan het netwerk liggen. Morgenavond maar eens met een draadje testen.
Merkbaar op dit moment is een hoge ping. Dat had ik tot nu toe nooit....

De overdracht fluctueert nogal, maar dat kan het netwerk liggen. Morgenavond maar eens met een draadje testen.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Het kan ook gewoon een fout zijn. Mijn ervaring hier (oud-OnsBrabantNet gebied) is dat de glasvezelmonteur van BAM zo'n slechte documentatie meekreeg van Reggefiber dat het totaal niet duidelijk was welke vezel hij moest gebruiken. Bij het maken van de aftakking had hij in eerste instantie dus ook de vezel te pakken die reeds door de buren in gebruik was. Hij heeft toen netjes alles opgeschreven en in kaart gebracht maar wist eigenlijk al dat met die informatie niets ging gebeuren op het hoofdkantoor.Lord_Dain schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:23:
[..]
Ergens verbazend dat zo'n jong netwerk al zo'n puinhoop is, maar van de andere kant is het ook allemaal explosief gegroeid en daarna overgenomen en er zal best wel wat gerommeld zijn in de beginfase.
Ach toen ik nog bij een fiber zat heeft iemand (BAM / Reggefiber / whoever) in ons dorpverdeelstation mijn kabel losgetrokken en ook nog netjes een dopje op gedaan.Bigs schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:39:
[...]
Het kan ook gewoon een fout zijn. Mijn ervaring hier (oud-OnsBrabantNet gebied) is dat de glasvezelmonteur van BAM zo'n slechte documentatie meekreeg van Reggefiber dat het totaal niet duidelijk was welke vezel hij moest gebruiken. Bij het maken van de aftakking had hij in eerste instantie dus ook de vezel te pakken die reeds door de buren in gebruik was. Hij heeft toen netjes alles opgeschreven en in kaart gebracht maar wist eigenlijk al dat met die informatie niets ging gebeuren op het hoofdkantoor.
Ergens verbazend dat zo'n jong netwerk al zo'n puinhoop is, maar van de andere kant is het ook allemaal explosief gegroeid en daarna overgenomen en er zal best wel wat gerommeld zijn in de beginfase.
Het effect was dat ik ca. 6 weken geen internet had omdat niemand mijn verhaal wilde geloven. Ik wist het namelijk zeker dat er iemand die bewuste ochtend in het verdeelstation was geweest omdat ik de auto had gezien en de deur zag open staan.
Uiteindelijk toen er een graafploeg kwam (omdat men overtuigd was van een kabelbreuk) kon ik de leider overtuigen dat er goed gezocht moest worden.... en ja hoor binnen 10 minuten de loshangende kabel gevonden en weer verbinding.
Dus tja het kan ook zoiets zijn
JoepW schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 15:46:
[...]
Ach toen ik nog bij een fiber zat heeft iemand (BAM / Reggefiber / whoever) in ons dorpverdeelstation mijn kabel losgetrokken en ook nog netjes een dopje op gedaan.
Het effect was dat ik ca. 6 weken geen internet had omdat niemand mijn verhaal wilde geloven. Ik wist het namelijk zeker dat er iemand die bewuste ochtend in het verdeelstation was geweest omdat ik de auto had gezien en de deur zag open staan.
Uiteindelijk toen er een graafploeg kwam (omdat men overtuigd was van een kabelbreuk) kon ik de leider overtuigen dat er goed gezocht moest worden.... en ja hoor binnen 10 minuten de loshangende kabel gevonden en weer verbinding.
Dus tja het kan ook zoiets zijn

Zit je niet op een Mac met Safari? Die hebben altijd hogere pingtijden met speedtest, probeer dan https://www.ziggo.nl/speedtest/ eens of Chrome.JoepW schreef op maandag 22 mei 2017 @ 22:51:
Bij mij is er wat veranderd. Dit een meting via draadloos 5 GHz.
[afbeelding]
Windows/IOS Speedtest fluctueert hier ook behoorlijk met auto server, softlayer of speedtest Amsterdam kiezen als server werkt wel goed (zelfs servers in de UK geven maar 12ms).
[ Voor 13% gewijzigd door |sWORDs| op 23-05-2017 16:45 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Zit er wel goed uit zo...|sWORDs| schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 16:37:
[...]
Zit je niet op een Mac met Safari? Die hebben altijd hogere pingtijden met speedtest, probeer dan https://www.ziggo.nl/speedtest/ eens of Chrome.
Windows/IOS Speedtest fluctueert hier ook behoorlijk met auto server, softlayer of speedtest Amsterdam kiezen als server werkt wel goed (zelfs servers in de UK geven maar 12ms).
Ziggo

Ookla (Amsterdam)

De oorzaak van de internet storing die hier al vanaf zondag middag duurd zou te maken hebben met de snelheids verhoging, aldus een medewerker van xs4all. Tijdens het uitvoeren van de order loopt deze vast in het systeem van kpn. Men kan niet zeggen hoe lang dit nog kan duren.
Ik weet dat dit een oude quote is maar ik heb hetzelfde probleem. Misschien doe ik iets heel doms (zie ik iets over het hoofd) dus ik zal mijn setup even posten. Herstarten / resetten / factory reset van iptv (HMB2260) heeft geen resultaat. Dit is voor het eerst dat ik met VLANs werk, maar ik wil die iptv decoder niet in m'n lokale LAN. Misschien ben ik para maar een door de provider te configureren blackbox wil ik niet op hetzelfde LAN als m'n nassen. Ik gebruik toch geen netflix/meer tv op de STB. Eerst kon ik het via de Fritzbox maar het profiel voor IPTV is weg.Newjersey schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:15:
Ik heb geen XS4All glasvezel maar VDSL2. Techniek qua vlan's is hetzelfde dus post ik mijn vraag toch hier
Qua configuratie heb ik een eigen modem en vlan4 en vlan6 door gebridged naar mijn eigen router. Vervolgens de poorten van de STB doorgebridged naar vlan4. Dit werkte tot voorkort prima. Afgelopen weekend heb ik mijn STB opnieuw opgestart en sindsdien blijft deze hangen op het laatste blokje waar staat dat je 10 minuten moet wachten.
Dit scherm blijft staan en het opstarten gaat niet verder. Nadat ik de orginele fritzbox heb aangesloten werkte de STB wel normaal. Vervolgens STB in standby gezet en deze weer aangesloten op eigen infra. et voila, alles werkt weer.
Nu blijft dit een vreemd probleem. Hebben meer mensen hier last van? Dit probleem treft volgens mij alleen mensen die eigen infra gebruiken (d.w.z. vlan's doorbridgen naar eigen router).
Here goes:
Mijn managed switch is een goedkope TP-LINK TP-SG105E
Managed Switch:
Port 1 -> NTU
Port 2 -> FB7490
Port 3 -> IPTV decoder
Setup switch:
VLAN ID | VLAN Name | Member Ports | Tagged Ports | Untagged Ports |
1 | Default_VLAN | 1-5 | - | 1-5 |
4 | IPTV | 1,3 | 1,3 | - |
6 | Internet | 1-2 | 1-2 | - |
Ik heb de zoekfunctie gebruikt en de handleiding van XS4All erbij gepakt, en ik heb oprecht het idee dat ik het goed doe.
IGMP snooping staat aan (verder geen opties) maar er verschijnt wel na het opstarten:
IP Address | Ports |
239.255.255.250 | 1 |
224.3.2.6 | 3,5 |
Iemand een idee? Werkt de STB alleen nog in Routed mode?
Dat zou gewoon moeten werken zover ik kan zien.Mfpower schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 20:34:
[...]
Ik weet dat dit een oude quote is maar ik heb hetzelfde probleem. Misschien doe ik iets heel doms (zie ik iets over het hoofd) dus ik zal mijn setup even posten. Herstarten / resetten / factory reset van iptv (HMB2260) heeft geen resultaat. Dit is voor het eerst dat ik met VLANs werk, maar ik wil die iptv decoder niet in m'n lokale LAN. Misschien ben ik para maar een door de provider te configureren blackbox wil ik niet op hetzelfde LAN als m'n nassen. Ik gebruik toch geen netflix/meer tv op de STB. Eerst kon ik het via de Fritzbox maar het profiel voor IPTV is weg.
Here goes:
Managed Switch:
Port 1 -> NTU
Port 2 -> FB7490
Port 3 -> IPTV decoder
Setup switch:
VLAN ID VLAN Name Member Ports Tagged Ports Untagged Ports 1 Default_VLAN 1-5 - 1-5 4 IPTV 1,3 1,3 - 6 Internet 1-2 1-2 -
Ik heb de zoekfunctie gebruikt en de handleiding van XS4All erbij gepakt, en ik heb oprecht het idee dat ik het goed doe.
IGMP snooping staat aan (verder geen opties) maar er verschijnt wel na het opstarten:
IP Address Ports 239.255.255.250 1 224.3.2.6 3,5
Heb je al eens je NTU laten herstarten toevallig?
Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |
je moet je STB untagged in VLAN4 hangen, deze snapt vziw geen dot1q tags, dus tagged verkeer wordt gedropt.Mfpower schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 20:34:
[...]
Ik weet dat dit een oude quote is maar ik heb hetzelfde probleem. Misschien doe ik iets heel doms (zie ik iets over het hoofd) dus ik zal mijn setup even posten. Herstarten / resetten / factory reset van iptv (HMB2260) heeft geen resultaat. Dit is voor het eerst dat ik met VLANs werk, maar ik wil die iptv decoder niet in m'n lokale LAN. Misschien ben ik para maar een door de provider te configureren blackbox wil ik niet op hetzelfde LAN als m'n nassen. Ik gebruik toch geen netflix/meer tv op de STB. Eerst kon ik het via de Fritzbox maar het profiel voor IPTV is weg.
Here goes:
Managed Switch:
Port 1 -> NTU
Port 2 -> FB7490
Port 3 -> IPTV decoder
Setup switch:
VLAN ID VLAN Name Member Ports Tagged Ports Untagged Ports 1 Default_VLAN 1-5 - 1-5 4 IPTV 1,3 1,3 - 6 Internet 1-2 1-2 -
IP Address Ports 239.255.255.250 1 224.3.2.6 3,5
www.google.nl
Dat had ik nog niet gedaan, ga ik vanmiddag na mijn werk eens proberen.MisteRMeesteR schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 23:16:
[...]
je moet je STB untagged in VLAN4 hangen, deze snapt vziw geen dot1q tags, dus tagged verkeer wordt gedropt.
Aanvulling:
Gedaan, nu komt de STB niet eens voorbij het eerste gele streepje en geeft meteen een foutcode 12. Iemand nog goede ideeën? Is er sowieso nog iemand die de STB's in bridge heeft draaien?
[ Voor 25% gewijzigd door Mfpower op 24-05-2017 15:25 ]
Ja, ik heb mijn STB's in bridge draaien.
Ik heb er nu een Juniper EX2300C en Netgear GS108Tv2 switch tussen zitten, maar ik heb de 8 poorts versie van jouw TP-Link op de plank liggen. Die wil ik ook wel even testen morgen.
Ik heb er nu een Juniper EX2300C en Netgear GS108Tv2 switch tussen zitten, maar ik heb de 8 poorts versie van jouw TP-Link op de plank liggen. Die wil ik ook wel even testen morgen.
If it ain't broken, tweak it!
MTU size verhogen.Mfpower schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 10:34:
[...]
Dat had ik nog niet gedaan, ga ik vanmiddag na mijn werk eens proberen.
Aanvulling:
Gedaan, nu komt de STB niet eens voorbij het eerste gele streepje en geeft meteen een foutcode 12. Iemand nog goede ideeën? Is er sowieso nog iemand die de STB's in bridge heeft draaien?
www.google.nl
Ik heb een tijdje (jaar+) terug iemand met een SG105E Tp-Link geholpen om dit up and running te krijgen. Het kan dus echt wel met die switch. Hoe ik dat heb gedaan weet ik niet meer precies, uiteindelijk heb ik met teamviewer meegekeken omdat het via chat berichten niet lukte.
Wat ik nog wel zie in de chat historie is dat ik heb aangerade om bij IGMP Snooping VLAN ID op 4 in te stellen (dit is nl. default VLAN ID = 1). Heb je dat al geprobeerd? Poorten naar de IPTV ontvangers zijn inderdaad altijd untagged. Voor de rest (behalve dat IGMP niet goed gaat) lijkt me dit een simpele setup.
Ook met je je PVID goed instellen. Deze moet ook 4 zijn voor porten met IPTV ontvanger:
VLAN → 802.1Q VLAN PVID Setting (handleiding, pagina 35).
Dus je port 3 moet er zo uitzien:
Untagged VLAN 4 (PVID 4) -> Het kan geen kwaad om daarna nog een keer bij de IGMP snooping instellingen te controleren of je op dat moment kan kiezen over welk VLAN IGMP snooping wordt gestuurd.
Wat ik nog wel zie in de chat historie is dat ik heb aangerade om bij IGMP Snooping VLAN ID op 4 in te stellen (dit is nl. default VLAN ID = 1). Heb je dat al geprobeerd? Poorten naar de IPTV ontvangers zijn inderdaad altijd untagged. Voor de rest (behalve dat IGMP niet goed gaat) lijkt me dit een simpele setup.
Ook met je je PVID goed instellen. Deze moet ook 4 zijn voor porten met IPTV ontvanger:
Dus je port 3 moet er zo uitzien:
Untagged VLAN 4 (PVID 4) -> Het kan geen kwaad om daarna nog een keer bij de IGMP snooping instellingen te controleren of je op dat moment kan kiezen over welk VLAN IGMP snooping wordt gestuurd.
[ Voor 25% gewijzigd door Lord_Dain op 24-05-2017 18:42 ]
Dank!!Lord_Dain schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 18:36:
Af en toe ben ik erg blij met dit forum, het is al erg lang geleden dat ik een technische vraag heb gesteld.
Ik dacht dat door VLAN 4 op port 3 untagged te zetten de switch de inkomende pakketjes zelf wel weer zou taggen, maar daarvoor moet je de PVID op de juiste poort blijkbaar ook instellen. Hij deed het dus eerst half met aan het einde een foutmelding omdat de untagged pakketjes van de STB via VLAN 1 en port 5 (die ik gebruik om de switch te kunnen benaderen) m'n normale netwerk weer opgingen.
Weer wat geleerd.
En over de snooping: ik kan geen opties instellen maar hij lijkt zelf IGMP te detecteren op VLAN 4:
IP Address | VLAN ID | ports |
224.3.2.6 | 4 | 1,3 |
224.0.251.134 | 4 | 1,3 |
239.255.255.250 | 1 | 5 |
Ik snap niet waarom hij nog iets vindt op VLAN 1 en port 5, kan dat met de FB7490 te maken hebben, die een IGMP proxy aan heeft staan standaard?
[ Voor 3% gewijzigd door Mfpower op 24-05-2017 21:27 ]
Het adres 239.255.255.250Mfpower schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:25:
[...]
Ik snap niet waarom hij nog iets vindt op VLAN 1 en port 5, kan dat met de FB7490 te maken hebben, die een IGMP proxy aan heeft staan standaard?
www.google.nl
Na de recente ingreep van xs4all had ik er genoeg van en maakte ik de overstap naar telfort.
Dat zorgde voor nogal wat onrust bij xs4all blijkbaar want ik werd zojuist gebeld.
Aan het (ruige) prijsverschil met telfort ( 17,50 per maand.. ) wilden ze niet meteen iets doen maar de extra's moesten wel even worden besproken...
Mooi die snelheidsverhoging van 100/100 naar 160/160 maar het is nog altijd niet de 200/200 die gewoon op het kpn/reggefiber netwerk staat en die telfort wél aanbied.
Bovendien hebben de x4all abo's daar wel een paar prijsverhogingen moeten slikken...
Leuk die simkaart voor mobiele data maar zodra je aangeeft een laptop met ingebouwd modem te hebben ( waar een kpn simkaart gewoon in werkt ) word het ineens stil bij xs4all...
Je moet natuurlijk wel een usb modem bij ze kopen om gebruik te kunnen maken van je 'gratis' simkaart...
Aangezien ik meerdere klanten over de vloer krijg met setjes waar f-secure op staat en nog steeds de nodige infecties heeft laat ik dat graag aan me voorbij gaan...
Daar had men weinig op terug maar er kwam toch nog een mooi aanbod.
Ik zou nu 55 euro gaan betalen voor het nieuwe 160/160 abo maar ze boden me 500/500 aan voor slechts 53 euro per maand
Op mijn vraag hoe lang die korting zou gelden kwam de merkbaar teleurgestelde reactie ; "1 jaar" ..
Leuke poging xs4all maar zusje telfort bied me meer snelheid zonder de ( voor mij onnodige ) extraatjes voor een veel lagere prijs..
Dat zorgde voor nogal wat onrust bij xs4all blijkbaar want ik werd zojuist gebeld.
Aan het (ruige) prijsverschil met telfort ( 17,50 per maand.. ) wilden ze niet meteen iets doen maar de extra's moesten wel even worden besproken...
Mooi die snelheidsverhoging van 100/100 naar 160/160 maar het is nog altijd niet de 200/200 die gewoon op het kpn/reggefiber netwerk staat en die telfort wél aanbied.
Bovendien hebben de x4all abo's daar wel een paar prijsverhogingen moeten slikken...
Leuk die simkaart voor mobiele data maar zodra je aangeeft een laptop met ingebouwd modem te hebben ( waar een kpn simkaart gewoon in werkt ) word het ineens stil bij xs4all...
Je moet natuurlijk wel een usb modem bij ze kopen om gebruik te kunnen maken van je 'gratis' simkaart...

Aangezien ik meerdere klanten over de vloer krijg met setjes waar f-secure op staat en nog steeds de nodige infecties heeft laat ik dat graag aan me voorbij gaan...
Daar had men weinig op terug maar er kwam toch nog een mooi aanbod.
Ik zou nu 55 euro gaan betalen voor het nieuwe 160/160 abo maar ze boden me 500/500 aan voor slechts 53 euro per maand
Op mijn vraag hoe lang die korting zou gelden kwam de merkbaar teleurgestelde reactie ; "1 jaar" ..
Leuke poging xs4all maar zusje telfort bied me meer snelheid zonder de ( voor mij onnodige ) extraatjes voor een veel lagere prijs..
I live in darkness , i exist in the shadow
wegwezen
Mja, het is een keuze shicomm.
Die sim kaart kan in een (oude) mobiele telefoon met usb tethering of als wifi access point ingesteld.
Virusscanner; ik heb zelf nooit last gehad van f-secure, maar tegen ransomware e.d. heb je niet genoeg aan een simpele anti-virus oplossing, welke afhankelijk is van pattern updates. Het zwakke punt blijft hier (de onwetende) gebruiker. Ik gebruik hem overigens niet op mijn eigen PC (ben zelf netwerk beheerder dus regel het op mijn manier).
Als je de sim en de virusscanner niet gebruikt blijven er nog steeds een paar leuke zaken over die een Telfort niet biedt, maar je moet zelf kijken of het jou dat waard is.
Overigens kan ik een ieder aanraden elk jaar bij aflopen contractperiode te bellen. Als je opzegt of aangeeft dat je een nieuw contract wil afsluiten kan je vaak een leuke aanbieding krijgen zoals nieuwe klanten krijgen, of een vaste korting per maand (voor een jaar).
Succes bij Telfort.. laat nog eens weten hoe het daar gaat of wanneer/als je besluit terug te komen
PS. K*lere het verschil is nog groter dan 20€ per maand.. ja, dat is wel geld.
Die sim kaart kan in een (oude) mobiele telefoon met usb tethering of als wifi access point ingesteld.
Virusscanner; ik heb zelf nooit last gehad van f-secure, maar tegen ransomware e.d. heb je niet genoeg aan een simpele anti-virus oplossing, welke afhankelijk is van pattern updates. Het zwakke punt blijft hier (de onwetende) gebruiker. Ik gebruik hem overigens niet op mijn eigen PC (ben zelf netwerk beheerder dus regel het op mijn manier).
Als je de sim en de virusscanner niet gebruikt blijven er nog steeds een paar leuke zaken over die een Telfort niet biedt, maar je moet zelf kijken of het jou dat waard is.
Overigens kan ik een ieder aanraden elk jaar bij aflopen contractperiode te bellen. Als je opzegt of aangeeft dat je een nieuw contract wil afsluiten kan je vaak een leuke aanbieding krijgen zoals nieuwe klanten krijgen, of een vaste korting per maand (voor een jaar).
Succes bij Telfort.. laat nog eens weten hoe het daar gaat of wanneer/als je besluit terug te komen
PS. K*lere het verschil is nog groter dan 20€ per maand.. ja, dat is wel geld.
[ Voor 9% gewijzigd door Lord_Dain op 26-05-2017 19:07 ]
en blijkbaar is men nu helemaal in paniek want ik werd zojuist nogmaals gebeld..
Heb nogmaals m'n verhaal gedaan.
Men blijft toch vooral hameren op de snelheid (" telfort heeft geen 500/500 ! " ) en dat het in elk geval een jaar goedkoper is...
Dat zal allemaal wel maar toch blijft die vieze smaak...
Al was het maar omdat ik nu ik ga overstappen er ineens wél iets van de prijs af kan...
Op mijn vraag waarom er in hemelsnaam voor 160/160 is gekozen i.p.v. de 200/200 die al op het netwerk staat kwam de reactie " onze apparatuur kan niet met die snelheid overweg.. "
Erg , erg genant xs4all !
Heb nogmaals m'n verhaal gedaan.
Men blijft toch vooral hameren op de snelheid (" telfort heeft geen 500/500 ! " ) en dat het in elk geval een jaar goedkoper is...
Dat zal allemaal wel maar toch blijft die vieze smaak...
Al was het maar omdat ik nu ik ga overstappen er ineens wél iets van de prijs af kan...
Op mijn vraag waarom er in hemelsnaam voor 160/160 is gekozen i.p.v. de 200/200 die al op het netwerk staat kwam de reactie " onze apparatuur kan niet met die snelheid overweg.. "
80/x en 160/x kan zowel via xDSL en glasvezel. Ik snap het dat ze een consistente prijs willen rekenen naar consumenten voor zowel xDSL als glasvezel.shicomm schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:00:
offtopic:
Groot nadeel aan bijvoorbeeld NLE: Prijs lijkt voordelig maar is opeens hoger via glasvezel
Groot nadeel aan bijvoorbeeld NLE: Prijs lijkt voordelig maar is opeens hoger via glasvezel
Heeft iemand ervaring met waar die 160/160 op gelimiteerd wordt?
Je hebt kans dat ze hier meelezen. Ik snap echt alleen ff niet waarom XS4all met hetzelfde netwerk niet dezelfde snelheden kan leveren als KPN? Ik haal hier over glas met gemak 500mbps.. is het een beperking op de DSL techniek dat ze daar alleen 180mbps op aankunnen? Zo ja dan heeft KPN hier toch ook een beperking op?shicomm schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:00:
Die vieze smaak ga je bij (bijna) al die clubjes krijgen. Alle keren dat ik ooit een abbo (dan wel mobiel, dan wel internet connectie) wilde opzeggen, kreeg ik korting. Nu gebruik ik dat in mijn voordeel. De enigen die er niet aan wilden voor bestaande klanten waren Ziggo; daar ben ik al een tijdje weg en kom er niet meer terug
160/160; imho is die keuze (zoals in dit topic al eerder besproken is), vanwege het feit dat er wel degelijk een 200/200 profiel wordt afgenomen bij KPN Wholesale, maar dat vrijwel nooit die 200/200 precies gehaald wordt.
Door het product nu te verkopen als 160/160 (FttH) en de werkelijke waarden daar ruimschoots bij in de buurt komen c.q. er over heen gaan, hoeft de klant zich niet teleurgesteld te voelen.
Allemaal marketing, allemaal marketing...
Zie ook hier: ehtweak in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"
Net ff snel een testje gedaan:

Ook iets om rekening mee te houden:
Nog ff wat FTP testjes gedraaid.
Twee simultane FTP downloads via FileZilla + een FTP download via de browser (FF) (totaal zo'n 20Gb aan binaire files), geeft een piek download in z'n totaliteit van ca. 140-150Mbps.
Wel opmerkelijk dat de processorbelasting van m'n FRITZ!Box 7390 op dat moment 99% is!
Nog afgezien van het feit dat die 160/160, of 200/200 of 100/100 of hoe je ze ook wilt noemen, snelheden, alleen op korte geografische afstanden gehaald worden.
Zodra je wat verder van huis gaat (letterlijk & figuurlijk) haal je die snelheden toch niet meer...
Bijgaand wat ver-weg glasvezel verbindingen aan de andere kant van de oceanen.
Bijvoorbeeld Newfoundland:

of Sydney:

Noordelijk in Europa, Tromsø:

Halverwege de Atlantische Oceaan, Kaapverdië:

Dus tja, wat is nou snel?
Aan wie ligt het nou of je nou wel krijgt of niet, wat je hebt afgenomen als product?
En, in hoeverre, heeft de ISP daar invloed op?
Binnen Nederland maakt het b.v. wel wat uit of je een Xs4all, KPN, of b.v. Ziggo klant bent qua routering richting de AMS-IX. Xs4all heeft vrijwel altijd de kortste route/de minste hops.
Maar ga je dat echt merken?
Zodra je ons land verlaat, maakt het niet zo veel meer uit en zal de Nederlandse ISP weinig tot geen invloed meer hebben op de routering van jouw datastream.
Door het product nu te verkopen als 160/160 (FttH) en de werkelijke waarden daar ruimschoots bij in de buurt komen c.q. er over heen gaan, hoeft de klant zich niet teleurgesteld te voelen.
Zie ook hier: ehtweak in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"
Net ff snel een testje gedaan:

Ook iets om rekening mee te houden:
Nog ff wat FTP testjes gedraaid.
Twee simultane FTP downloads via FileZilla + een FTP download via de browser (FF) (totaal zo'n 20Gb aan binaire files), geeft een piek download in z'n totaliteit van ca. 140-150Mbps.
Wel opmerkelijk dat de processorbelasting van m'n FRITZ!Box 7390 op dat moment 99% is!
Nog afgezien van het feit dat die 160/160, of 200/200 of 100/100 of hoe je ze ook wilt noemen, snelheden, alleen op korte geografische afstanden gehaald worden.
Zodra je wat verder van huis gaat (letterlijk & figuurlijk) haal je die snelheden toch niet meer...
Bijgaand wat ver-weg glasvezel verbindingen aan de andere kant van de oceanen.
Bijvoorbeeld Newfoundland:

of Sydney:

Noordelijk in Europa, Tromsø:

Halverwege de Atlantische Oceaan, Kaapverdië:

Dus tja, wat is nou snel?
Aan wie ligt het nou of je nou wel krijgt of niet, wat je hebt afgenomen als product?
En, in hoeverre, heeft de ISP daar invloed op?
Binnen Nederland maakt het b.v. wel wat uit of je een Xs4all, KPN, of b.v. Ziggo klant bent qua routering richting de AMS-IX. Xs4all heeft vrijwel altijd de kortste route/de minste hops.
Maar ga je dat echt merken?
Zodra je ons land verlaat, maakt het niet zo veel meer uit en zal de Nederlandse ISP weinig tot geen invloed meer hebben op de routering van jouw datastream.
[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 26-05-2017 23:54 ]
Eigenlijk boeit met me niet zo enorm veel of het nu 160 of 200 is.
Het voelt door de prijsverhogingen toch nog steeds als een sigaar uit eigen doos.
De smoes dat hun hardware niet overweg kan met 200 is lachwekkend aangezien er geen enkel probleem is om 500 te leveren...
Bovendien had men toen de 200/200 optie op het netwerk kwam er totaal geen behoefte aan om die in het assortiment op te nemen aangezien "het prijsverschil met 500 te klein zou worden"
Natuurlijk kan ik die simkaart in een mobiel of dongle steken maar dat is m'n punt niet.
Ik heb een laptop met 3g modem er in en ik weet dat ie met een kpn kaart kan werken , als xs4all er prat op gaat dat hun klantenservice zoveel beter is ( daar betaal je tenslotte ook voor.. ) dan is het toch niet zo heel erg lastig om een klant op weg te helpen ?
Al was het maar omdat ik hier bij herhaling over heb geklaagd en precies op dit punt nooit iets heb terug gehoord. ( behalve het gebruikelijke "koop een dongle of hotspot " )
Het voelt door de prijsverhogingen toch nog steeds als een sigaar uit eigen doos.
De smoes dat hun hardware niet overweg kan met 200 is lachwekkend aangezien er geen enkel probleem is om 500 te leveren...
Bovendien had men toen de 200/200 optie op het netwerk kwam er totaal geen behoefte aan om die in het assortiment op te nemen aangezien "het prijsverschil met 500 te klein zou worden"
Natuurlijk kan ik die simkaart in een mobiel of dongle steken maar dat is m'n punt niet.
Ik heb een laptop met 3g modem er in en ik weet dat ie met een kpn kaart kan werken , als xs4all er prat op gaat dat hun klantenservice zoveel beter is ( daar betaal je tenslotte ook voor.. ) dan is het toch niet zo heel erg lastig om een klant op weg te helpen ?
Al was het maar omdat ik hier bij herhaling over heb geklaagd en precies op dit punt nooit iets heb terug gehoord. ( behalve het gebruikelijke "koop een dongle of hotspot " )
Als het zo is dan hoop ik dat het bij hun intern iets kan veranderen...Je hebt kans dat ze hier meelezen
[ Voor 6% gewijzigd door shicomm op 28-05-2017 03:39 ]
Ik denk dat je op zich dichtbij de waarheid zit met die redenering maar niet omdat ze de 200/200 vrijwel nooit precies halen, maar vanwege de VDSL aansluitingen.ehtweak schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 23:15:
160/160; imho is die keuze (zoals in dit topic al eerder besproken is), vanwege het feit dat er wel degelijk een 200/200 profiel wordt afgenomen bij KPN Wholesale, maar dat vrijwel nooit die 200/200 precies gehaald wordt.
Je ziet dat XS4all op zowel VDSL als Glas dezelfde downloadsnelheden wil aanbieden (behalve de 500 uiteraard).
Op VDSL kunnen veel aansluitingen met bonded VVDSL richting de 200 maar 160 is dan wel een veel veiliger grens om te kunnen leveren volgens contract. En hetzelfde geldt voor het andere abonnement, de 80Mbit. Veel aansluitingen die met VVDSL rond de 100 Mbit kunnen halen maar je kan beter een 80 Mbit verkopen, om teleurstelling te voorkomen. En zo verder met de 40 (50 Mbit profiel) etc...
En dan hoef je alleen nog maar aan te geven dat je op VDSL 1/10 van die snelheid haalt (minimaal) en op glas dezelfde upload. En zo stel je zo min mogelijk klanten teleur.
Zoals je al aangeeft: slimme marketing die door 90% van Nederland niet gezien wordt.
Danku, danku.Barre73 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:02:
[...]
...[gewoon een beetje goed nadenken]...
Zoals je al aangeeft: slimme marketing die door 90% van Nederland niet gezien wordt.
Terwijl het zo simpel kan zijn; gewoon zeggen wat je doet en doen wat je zegt.
Hoe moeilijk kan het zijn? Hoef je ook al die leugens niet te onthouden
Er is trouwens nog een mogelijkheid wat betreft die 'afwijkende' snelheidsprofielen;
Via een insider hoorde ik een verhaal dat niet alles wat KPN Wholesale in z'n publieke prijslijsten heeft staan, per se het hele leveringsgamma weergeeft... M.a.w. er zouden best wel eens diensten kunnen zijn waar andere ISPs nog geen gebruik van maken...
Ik ben het hier helemaal mee eens. Het doel is om geen klanten teleur te stellen.Barre73 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:02:
[...]
En dan hoef je alleen nog maar aan te geven dat je op VDSL 1/10 van die snelheid haalt (minimaal) en op glas dezelfde upload. En zo stel je zo min mogelijk klanten teleur.
Hoe vaak hebben we hier niet gelezen dat iemand 100 mbit niet haalt door PPPOE overhead en/of doordat er een TV aanstaat? Dat komt niet meer voor.
De snelheden zijn simpeler. Er is geen technische uitleg nodig en je maakt de belofte waar, underpromise/overdeliver.
Gechargeerd:
Klant: Ik haal mijn snelheid niet bij speedtest! Ik haal 90/95 en bij Ziggo krijg je wel gewoon 150!
Helpdesk: U heeft 100/100 maar door overhead en doordat er een TV aanstaat is het minder
Klant: Jullie liegen!
Ik ben het hier ook 100% mee eens. Heb in mijn begintijd met xs4all veel aan de telefoon gehangen over het hoe en waarom ik de beloofde 100mbps down niet haalde. Dit had volgens het NOC te maken met de gebruikte profielen en de PPPoE overhead.. ik heb toen zelfs aangegeven dat Ziggo dat toch slimmer aanpakte en voorgesteld of het dan niet slimmer zijn om in de profielen wat overhead mee te nemen.ANdrode schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:50:
[...]
Ik ben het hier helemaal mee eens. Het doel is om geen klanten teleur te stellen.
Hoe vaak hebben we hier niet gelezen dat iemand 100 mbit niet haalt door PPPOE overhead en/of doordat er een TV aanstaat? Dat komt niet meer voor.
[...]
Nu doen ze het dan eindelijk .. alleen doen ze het nu tegelijkertijd met een tariefverhoging. Slimme marketing zou zijn om het overhead verhaal te verkopen als een snelheidsverhoging en mensen de optie te geven te downgraden naar het pakket daaronder (wat ook zou kunnen voldoen) met evt. later pas een tarief aanpassing.
Onderaan de streep zijn ze op dit moment natuurlijk wel een stukkie duurder dan een Telfort, meer dan 20€ in de maand zet zelfs mij aan 't denken wanneer in augustus mijn jaar abonnement verloopt.
Sorry voor de woordkeuze, maar dat lijkt me echt onzin. KPN is zo strak onder controle dat ze dat ook echt niet zouden doen. Dat zou schending zin van het eerste beginsel, namelijk non-discriminatoire behandeling.ehtweak schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:29:
[...]
Danku, danku.![]()
Terwijl het zo simpel kan zijn; gewoon zeggen wat je doet en doen wat je zegt.
Hoe moeilijk kan het zijn? Hoef je ook al die leugens niet te onthouden![]()
Er is trouwens nog een mogelijkheid wat betreft die 'afwijkende' snelheidsprofielen;
Via een insider hoorde ik een verhaal dat niet alles wat KPN Wholesale in z'n publieke prijslijsten heeft staan, per se het hele leveringsgamma weergeeft... M.a.w. er zouden best wel eens diensten kunnen zijn waar andere ISPs nog geen gebruik van maken...
Er zijn wel (in het verleden) pilots geweest met afwijkende dingen, maar die worden als pilot aangemeld en daarom mag het Maar dat is kleine schaal werk hoor. En de meeste pilots zijn voor alle providers beschikbaar (denk aan de Vplus veldtest).
@ANdrode : Dat is precies wat er gebeurt. Ik noem het marketing maar eigenlijk ben ik het er van harte mee eens als het zo geleverd wordt. Dat voorkomt een heleboel teleurstelling bij klanten.
Ok, ik zal het zeggen tegen die KPN insider; dat hij voortaan geen onzin meer moet uitkramen...Barre73 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:02:
[...]
Sorry voor de woordkeuze, maar dat lijkt me echt onzin. KPN is zo strak onder controle dat ze dat ook echt niet zouden doen. Dat zou schending zin van het eerste beginsel, namelijk non-discriminatoire behandeling.
...
Als je 500/500 besteld staat er dit in de orderbevestiging. Dit had ik niet verwacht, dit is verwarrend:
De maximaal haalbare downloadsnelheid op uw locatie is 524 mbit/s en de maximale uploadsnelheid is 524 mbit/s*
Op http://netco-fpi-info.fourstack.nl krijg je hetzelfde te zien, staat zo bij KPN in het systeem. Ik gok dat ze de overhead ook meenemen, op mijn adres is 55Mbit mogelijk via DSL. Klopt ook aangezien mijn modem momenteel op 55Mb verbonden is, maar zonder overhead is het precies 50Mb
Korte vraag, ik ben nog geen XS4all klant maar ben benieuwd welke interactieve TV box er geleverd wordt als je nu klant wordt.
Verder las ik dat er een AVM Fritz! 1750E WLAN repeater gratis wordt meegeleverd.
Is deze in bruikleen of eigendom?
Verder las ik dat er een AVM Fritz! 1750E WLAN repeater gratis wordt meegeleverd.
Arcadyan HMB2260HoppyF schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:02:
Korte vraag, ik ben nog geen XS4all klant maar ben benieuwd welke interactieve TV box er geleverd wordt als je nu klant wordt.
https://www.xs4all.nl/ser...ficaties-tv-ontvanger.htm
Bruikleen.
It ain't stupid if it works!
Ik lees nergens dat die 1750E in bruikleen wordt gegeven, ik lees gewoon gratis. https://www.xs4all.nl/klant/wijzigingen-2017.htm
Bedankt!vr6-only schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:00:
[...]
Arcadyan HMB2260
https://www.xs4all.nl/ser...ficaties-tv-ontvanger.htm
Bruikleen.
Lijkt dezelfde te zijn die KPN ook levert.
Gaat toch min of meer om dezelfde infrastructuur.
Gratis WiFi zag ik ook dus dat blijkt eigendom te zijn en geen bruikleen.
Tv decoders zijn voor alle drie de KPN providers gelijk. Dus ook voor Telfort en XS4all.HoppyF schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:45:
[...]
Bedankt!
Lijkt dezelfde te zijn die KPN ook levert.
Gaat toch min of meer om dezelfde infrastructuur.
Gratis WiFi zag ik ook dus dat blijkt eigendom te zijn en geen bruikleen.
De FB1750E: Het lijkt op gratis eigendom maar de actievoorwaarden op de site zijn nog niet bijgewerkt en gaan nog over acties tot 4 juli. En deze WiFi versterker actie is vanaf 4 juli...
Dus het is nog niet helemaal duidelijk wat mij betreft.
[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 30-05-2017 09:01 ]
Let wel op: Bij een migratie van KPN naar XS4ALL is er in verband met de migratie een maand opzegtermijn. Wil je per 1 juli ontbinden dan moet je op zeer korte termijn bestellen.HoppyF schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:02:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de 1750E te leen was met een boete van 75 euro voor niet retourneren. Kan dat op dit moment niet meer terugvinden, dus neem deze opmerking met een korreltje zout
Poosje geleden was hier een discussie gaande hoe de snelheid geregeld wordt. In de nieuwsgroep vond ik nu deze tekst van een XS4All medewerker:
Downstream wordt je verkeer beperkt door de BRAS (router) van XS4ALL
waar je PPP sessie eindigt. Die heeft bij het opzetten van de sessie
contact met de RADIUS server, die vertelt hem wat je maximale downstream
is. Dat gebeurt mede om congestie te voorkomen (stel dat je 10 Mbit down
hebt, en ergens staat iets naar je te blazen met 100 Mbit. Dat betekent
congestie in het KPN deel, en dus problemen voor iedereen. Als de BRAS
netjes op 10Mbit beperkt hebben anderen er geen last van).
Upstream shapen kan net zo goed, alleen moet dat aan jouw kant gebeuren,
in je fritzbox, en die heeft geen idee van op hoeveel....
Downstream wordt je verkeer beperkt door de BRAS (router) van XS4ALL
waar je PPP sessie eindigt. Die heeft bij het opzetten van de sessie
contact met de RADIUS server, die vertelt hem wat je maximale downstream
is. Dat gebeurt mede om congestie te voorkomen (stel dat je 10 Mbit down
hebt, en ergens staat iets naar je te blazen met 100 Mbit. Dat betekent
congestie in het KPN deel, en dus problemen voor iedereen. Als de BRAS
netjes op 10Mbit beperkt hebben anderen er geen last van).
Upstream shapen kan net zo goed, alleen moet dat aan jouw kant gebeuren,
in je fritzbox, en die heeft geen idee van op hoeveel....
Zojuist contact gehad met KPN Webcare via chat.ANdrode schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:20:
[...]
Let wel op: Bij een migratie van KPN naar XS4ALL is er in verband met de migratie een maand opzegtermijn. Wil je per 1 juli ontbinden dan moet je op zeer korte termijn bestellen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de 1750E te leen was met een boete van 75 euro voor niet retourneren. Kan dat op dit moment niet meer terugvinden, dus neem deze opmerking met een korreltje zout
Er geldt GEEN opzegtermijn. Ik kan dus opzeggen per 14 juni om maar iets te noemen.
XS4ALL kiest een datum v30 dagen in de toekomst als je voor een migratie-order kiest. En een migratie werd mij door KPN via de telefoon aangeraden.HoppyF schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 17:10:
[...]
Zojuist contact gehad met KPN Webcare via chat.
Er geldt GEEN opzegtermijn. Ik kan dus opzeggen per 14 juni om maar iets te noemen.
Als het geen probleem is om enkele dagen geen internet te hebben is het allemaal makkelijker.
offtopic:
Géén poging tot retentie toen ik KPN belde om te vragen hoe deze opzegging dan werkte. En migratiedatum voor 1 juli
Géén poging tot retentie toen ik KPN belde om te vragen hoe deze opzegging dan werkte. En migratiedatum voor 1 juli
Als ik zou kiezen om van KPN naar XS4all over te stappen mag XS4all de overstap regelen.ANdrode schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 17:26:
[...]
XS4ALL kiest een datum v30 dagen in de toekomst als je voor een migratie-order kiest. En een migratie werd mij door KPN via de telefoon aangeraden.
Als het geen probleem is om enkele dagen geen internet te hebben is het allemaal makkelijker.
offtopic:
Dit bieden ze immers zelf aan.
De overstapservice is ook bedoeld om zo soepel mogelijk over te stappen om te voorkomen dat je zonder diensten komt te zitten.
De wens datum moet uiteraard niet te kort op de bestelling liggen anders heeft de nieuwe provider geen tijd om wat te regelen.
Als mijn (Gigabit) Genexis NTU aangeeft dat hij met 100 Mbit een connectie heeft naar mijn switch, kan ik er dan vanuit gaan dat XS4ALL nog steeds geen upgrade naar 160 Mbit heeft gedaan hier? En ik kan hier 500 krijgen, dus als het goed is geen oude wijkapparatuur 
Zag op mijn managed switch dat hij maar op 100Mbit hangt, en gezien ik ook nog geen 160 Mbit haal.. Voor de zekerheid net als test ook even de fritzbox eraan, en het blijft 100.
Als ik de NTU reboot is hij heel kort even verbonden met gigabit, maar als de NTU echt opgestart is valt hij terug naar 100.
Zag op mijn managed switch dat hij maar op 100Mbit hangt, en gezien ik ook nog geen 160 Mbit haal.. Voor de zekerheid net als test ook even de fritzbox eraan, en het blijft 100.
Als ik de NTU reboot is hij heel kort even verbonden met gigabit, maar als de NTU echt opgestart is valt hij terug naar 100.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Hier zelfde verhaal. Het glasvezelnetwerk is hier aangelegd in de tijd dat 100 Mbit de hoogste snelheid was, pas later zijn snelheden daarboven mogelijk geworden. Ik zal dus nog wel op de oude apparatuur aangesloten zijn en dat zal waarschijnlijk ook voor jou gelden.
Ik verwacht dat er in de komende weken iemand m'n aansluiting zal ompatchen naar gigabit-apparatuur. Zo niet, dan ga ik begin juli maar eens navraag doen bij XS4ALL.
Ik verwacht dat er in de komende weken iemand m'n aansluiting zal ompatchen naar gigabit-apparatuur. Zo niet, dan ga ik begin juli maar eens navraag doen bij XS4ALL.
[ Voor 0% gewijzigd door Out.of.Control op 30-05-2017 22:18 . Reden: typo ]
Het overstapproces lijkt uit te gaan van een maand opzegtermijn. Ik had "zo spoedig mogelijk" ingevuld en kreeg bij de bevestiging een geplande datum die een maand na mijn aanvraag lag.HoppyF schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:00:
[...]
De wens datum moet uiteraard niet te kort op de bestelling liggen anders heeft de nieuwe provider geen tijd om wat te regelen.
Ik heb er ook niet over gebeld, haast had het niet hier, zolang het maar voor 1 juli was
Ja zoiets denk ik ook.Out.of.Control schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:17:
Hier zelfde verhaal. Het glasvezelnetwerk is hier aangelegd in de tijd dat 100 Mbit de hoogste snelheid was, pas later zijn snelheden daarboven mogelijk geworden. Ik zal dus nog wel op de oude apparatuur aangesloten zijn en dat zal waarschijnlijk ook voor jou gelden.
Op Twitter melde XS4ALL mij ruim een maand geleden dat het gefaseerd zou gaan, en ongeveer een maand zou duren. Nieuwsberichten van de upgrade spraken allemaal van "vanaf nu", dus even nagevraagd toen ik het nog niet had
Als het simpel 1 scriptje uitvoeren zou zijn dan zou dat vast geen maand duren, dus fysiek op locatie wat moeten ompatchen klinkt nog best aannemelijk.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Vandaag telefonisch de bestelling bij XS4all geplaatst. KPN opgezegd.ANdrode schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:27:
[...]
Het overstapproces lijkt uit te gaan van een maand opzegtermijn. Ik had "zo spoedig mogelijk" ingevuld en kreeg bij de bevestiging een geplande datum die een maand na mijn aanvraag lag.
Ik heb er ook niet over gebeld, haast had het niet hier, zolang het maar voor 1 juli was
Zoals in in het KPN topic al zei kan overstappen snel en zonder de normale opzegtermijn van 1 maand.
Dit omdat KPN contractbreuk pleegt.
Overstap service gebruiken was geen goed plan volgens helpdesk medewerker. Vandaar deze stappen.
Installatie door de monteur ivm glasvezel. Modem wordt direct op glas aangesloten en niet via ethernet zoals bij Experiabox blijkbaar.
Prima.
Dat klinkt alsof het nu al niet heel goed gaat gaat... XS4all gebruikt alleen een modem direct op glas als er een nieuwe FTU hangt. Ik weet vrij zeker dat jouw woning de vorige FTU heeft (die met die twee oranje of witte kappen). Dus gewoon dezelfde mediaconverter als KPN en geen monteur nodig.HoppyF schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:52:
[...]
Vandaag telefonisch de bestelling bij XS4all geplaatst. KPN opgezegd.
Zoals in in het KPN topic al zei kan overstappen snel en zonder de normale opzegtermijn van 1 maand.
Dit omdat KPN contractbreuk pleegt.
Overstap service gebruiken was geen goed plan volgens helpdesk medewerker. Vandaar deze stappen.
Installatie door de monteur ivm glasvezel. Modem wordt direct op glas aangesloten en niet via ethernet zoals bij Experiabox blijkbaar.
Prima.
Ja gaat wel goed. Je krijgt een Fritz!Box 5490 (glas) en een glasvezel kabeltje die je direct op de aansluiting van Reggefiber kan klikken. Werkt erg goed.
Ik heb echter de KPN FTU behouden om mijn ASUS router aan te kunnen sluiten. (Las ergens in dit forum dat er gebruik gemaakt werd/wordt van een media converter, maar op marktplaats worden nog wel KPN FTU omvormers geleverd. Dit wekt naar mijn idee makkelijker en zonder extra kabels.
Dit wordt geleverd (bij mij was dit al geheel voorbereid, dus kon er zo opgeklikt worden -wat eigenlijk door een monteur gedaan wordt-): https://youtu.be/5AuvQrQ8t74
Ik heb echter de KPN FTU behouden om mijn ASUS router aan te kunnen sluiten. (Las ergens in dit forum dat er gebruik gemaakt werd/wordt van een media converter, maar op marktplaats worden nog wel KPN FTU omvormers geleverd. Dit wekt naar mijn idee makkelijker en zonder extra kabels.
Dit wordt geleverd (bij mij was dit al geheel voorbereid, dus kon er zo opgeklikt worden -wat eigenlijk door een monteur gedaan wordt-): https://youtu.be/5AuvQrQ8t74
[ Voor 18% gewijzigd door Mark-NL op 02-06-2017 14:16 ]
Even voor de duidelijkheid: Een FTU is de grondplaat van Reggefiber. Een NT of MC is van KPN/XS4all. Wat jij een FTU omvormer noemt is een mediaconverter die speciaal gemaakt is op direct op de FTU te klikken. Meestal van Genexis of ZTE.Mark-NL schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:10:
Ja gaat wel goed. Je krijgt een Fritz!Box 5490 (glas) en een glasvezel kabeltje die je direct op de aansluiting van Reggefiber kan klikken. Werkt erg goed.
Reggefiber plaatst sinds juli vorig jaar bij nieuwe woningen een FTU die het makkelijk maakt om direct een patchkabel in te klikken en een Fritbox op glas aan te sluiten (dus geen mediaconverter nodig).
Bij die FTU's gebruikt XS4all al een tijdje die kabel+FB5490.
Bij alle vorige modellen FTU's gebruikt XS4all naar mijn beste weten de KPN oplossing met een opklikbare mediaconverter zoals HoppyF die nu al heeft, en een ethernetkabel naar een FB 7581.
Als jij nu stelt dat ook bij oudere FTU's zoals diegene in jouw filmpje ze dit zo doen met een glaskabeltje dan zou dat geheel nieuw voor mij zijn.
Ik heb deze oplossing toch echt zo geleverd gekregen. Ik heb dat ding met die twee witte kappen waarbij links een KPN ZTE NT(?) zit, die vervangen moet worden voor de oplossing in het filmpje zodat er rechtstreeks glas op de geleverde Fritz!Box 5490 kan.
Alleen heb ik daar dus de KPN ZTE op laten zitten om mijn ASUS router aan te kunnen sluiten. De 5490 zit weer gekoppeld middels de LAN1 poort met de ASUS om VoIP werkend te krijgen.
Alleen heb ik daar dus de KPN ZTE op laten zitten om mijn ASUS router aan te kunnen sluiten. De 5490 zit weer gekoppeld middels de LAN1 poort met de ASUS om VoIP werkend te krijgen.
[ Voor 27% gewijzigd door Mark-NL op 02-06-2017 17:15 ]
Mij is (door KPN) juist het gebruik van de overstapservice aangeradenHoppyF schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:52:
[...]
Prima.

Bij mij moet waarschijnlijk eerst de afkoelperiode voorbij zijn voordat het proces echt in gang gezet wordt. Jouw variant (expliciet opzegging) is veiliger. Ik ga zelf half juni controleren of de opzegging ontbinding goed verwerkt is bij KPN. Anders kan ik altijd nog per direct ontbinden.
Ik vermoed dat het bij mij ook zo zal gaan.Mark-NL schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 17:12:
Ik heb deze oplossing toch echt zo geleverd gekregen. Ik heb dat ding met die twee witte kappen waarbij links een KPN ZTE NT(?) zit, die vervangen moet worden voor de oplossing in het filmpje zodat er rechtstreeks glas op de geleverde Fritz!Box 5490 kan.
Ik heb nu die twee witte kappen en direct erboven de Experiabox.
Ongeveer 30cm verderop de TV box.
Alles zit bij mij in de huiskamer naast de TV.
Glasvezel komt ook precies vanaf de tuin daar binnen, dat was de beste oplossing bij aanleg van glas.
In de meterkast is absoluut geen ruimte, ik woon in een oud huis van voor de oorlog.
De XS4all medewerker zei ook dat ik zelf niet even de ethernet kabel kon ompluggen en de Experiabox vervangen. Het was meer en bij installatie door de monteur wordt er ook garantie gegeven op de goede werking.
Over ongeveer twee weken zou ik de spullen gaan ontvangen dan zie ik wel wat er in het pakket zit.
Best vreemd.ANdrode schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 17:48:
[...]
Mij is (door KPN) juist het gebruik van de overstapservice aangeraden. Wel met een overstapdatum die voor 1-7 valt. Daarnaast kon ik kiezen voor een levering zonder monteur. Volgens mij gaan wij allebei een ander proces in.
Bij mij moet waarschijnlijk eerst de afkoelperiode voorbij zijn voordat het proces echt in gang gezet wordt. Jouw variant (expliciet opzegging) is veiliger. Ik ga zelf half juni controleren of de opzegging ontbinding goed verwerkt is bij KPN. Anders kan ik altijd nog per direct ontbinden.
Ik heb dan ook eerst telefonisch contact gehad met XS4all en uitgelegd gekregen dat de overstapservice niet gebruikt moest worden.
Daarna KPN gebeld en zelf opgezegd en ook daar uitgelegd waarom de overstapdatum 22 juni zou gaan worden. De KPN medewerker begreep dit helemaal en zei ook dat een overstap naar XS4all zo gaat.
Overstappen naar een KPN dochter wordt blijkbaar soepel behandeld.