Het adres 239.255.255.250

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 353137

Topicstarter
Hallo allemaal,

Via Wireshark krijg ik continu pakketjes te zien die vanaf mijn router naar het adres 239.255.255.250 gaan. Het protocol is daarbij SSDP en het is vaak een notify pakketje ( staat er ). Een beetje googlen geeft dat het iets met multicast of met uPnP te maken heeft. Kan dit ook iets kwaadaardigs zijn?

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:36

D4NG3R

kiwi

:)

Ik copy/paste het adres in google en meteen het 1e resultaat geeft het antwoord:
Wikipedia: Simple Service Discovery Protocol

Beetje beter googlen de volgende keer :+ .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo ver was ik ook! :p
Maar dit is dus iets standaards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 11:54
239.255.255.250 is een Multicast-ip, een techniek waarbij een ip-pakketje "gebroadcast" wordt naar alle apparaten die naar een bepaalde poort binnen je netwerk luisteren gestuurd. Binnen ipv4 worden deze pakketjes niet doorgestuurd door de meeste routers naar externe ip-adressen, waarschijnlijk die van jou ook niet. Vermoedelijk is er een programma geïnstalleerd wat over LAN probeert te syncen... Heb je misschien Dropbox geïnstalleerd of iets dergelijks? Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken, want het komt het internet niet op :)

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:36

D4NG3R

kiwi

:)

"Although the IETF proposal has since expired,[1] SSDP was incorporated into the UPnP protocol stack, and a description of the final implementation is included in UPnP standards documents.[2]"

Niks om je zorgen over te maken dus, het is een onderdeel van UPnP.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
D4NG3R schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 19:50:
"Although the IETF proposal has since expired,\[1] SSDP was incorporated into the UPnP protocol stack, and a description of the final implementation is included in UPnP standards documents.\[2]"

Niks om je zorgen over te maken dus, het is een onderdeel van UPnP.
Ik heb Universal plug n play in de Router gedisabled..
Is dat raar? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat betekent vooral dat je router zelf geen poorten zal openen op basis van verzoeken van interne diensten.

Maar intern kan uPnP dan nog wel gebruikt worden voor het adverteren van diensten.

Je oorspronkelijke vraag was "Kan dit iets kwaadaardigs zijn". Dat kan dus nog steeds best! Ik zou zeker uPnP op de router uit laten staan en vervolgens eens met een uPnP-browser kijken welke diensten er nou allemaal op je netwerk zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
Windows gebruikt om UPnP devices te vinden ook SSDP. SSDP = Simple Service Discovery Protocol. Devices broadcasten om de 10 minuten een advertisement berichtje naar het multicast address dat je noemt. In het advertisement berichtje staat informatie als <IP address, MAC adress, Supported services, Home URL, Description, etc.>. Windows broadcast (naar hetzelfde address) bij opstarten een request aan alle devices om hun advertisement nog eens te sturen.

Er zijn sites waar het hele UPnP protocol staat uitgelegd. Neus daar maar eens rond, het is echt onschadelijk. Je router zal normaal gesproken geen UPnP berichten doorsturen naar het internet, of berichten van het internet naar jouw LAN sturen. Ook niet als UPnP aan staat. Als UPnP aanstaat is je router als UPnP "Internet Gateway" device te vinden op he LAN (en niet op internet).
Kijk bijv eens op www.upnp.org
Pagina: 1