[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 54 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 43 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:59
Waarom mag er geen negativiteit? Je zult me net zo hard op AMD in zien hakken als ze hun beloftes niet waarmaken dit jaar. Net zoals ik niet van hun grappen in Q3 (om er maar een duidelijk voorbeeld bij te nemen) gediend was. Het was ook alleen een reactie op de opmerking dat ze dat bij Cypress niet deden (en een bron zou ik ook al ver terug moeten gaan zoeken, was al meteen na release in Oktober 2009, ook weer via een persbericht of conference call). En daarmee bedoel ik niet dat AMD zulke grappen nooit uithaalt; het is de afgelopen jaren wel Nvidia die het meeste de publiciteit zoeken.

En ja, Surround is een softwarematige hack met Fermi - en er is nu niets veranderd, behalve dat er wat extra CSG's en display outputs in de chip zitten. Er zit geen enkele hardware ondersteuning voor ingebakken, vandaar ook dat je SLI nodig had voorheen (anders had je niet genoeg klok signalen, plain and simple). Het gaat ook niet alleen om het instellen van de schermen, ook voor de aansturing. AMD heeft er gewoon hardware aan besteed en ik weet uit eigen ervaring dat het gewoon goed werkt, mits de game niet op een fixed FOV zit. Ik ben dus ook heel benieuwd of Surround inmiddels lekkerder werkt, na een kleine verbouwing heb ik m'n derde monitor en zal ik het zelf zien. Ik vind het wel nog steeds jammer dat ze het nog steeds niet met slechts twee schermen ondersteunen; dat werkt in racegames namelijk prettiger dan 3 schermen (in cockpit view althans) en heb ik zelf veelvuldig met o.a. Grid, LFS en de Shift games gebruikt. Ik zou het graag nu eens proberen met m'n twee schermen voorlopig nog :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:39
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:40:
[...]Dit werkt gewoon net zo als AMD via de drivers want je moet daar nog altijd de schermen instellen.
AMD: drivers sturen de hardware controller aan, welke zich op de PCB bevindt (zie AnandTech story mbt Cypress).
nVidia: drivers doen software-matig de beelden combineren (zou best eens GPU power kunnen kosten en dus verklaren waarom de HD7970 daar minder FPS verlies heeft).
Als het goed is krijg ik mijn GTX680 morgen en dan kan ik mijn mening baseren op 2.5 jaartjes als Eyefinity gebruiker.

Telefoon typt langzaam. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 27-03-2012 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zaten toch ok nog voordelen aan surround, iets met de bezels of zo?
Kan het ook niet meer direct terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:29:
Nee liever een bron want niet iedereen die hier komt weet niet waar sommige mensen misschien wat meer of minder van af kunnen weten.
En hoe kunnen die mensen dan wel bepalen als de bron wel of niet betrouwbaar is? Kunnen ze dan net zo goed niet dus. Daarom liever geen bron van een persoon die weet waar die over praat dan wel een bron maar een bron die niet weet waar die het over heeft.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:59

superwashandje

grofheid alom

och van de andere kant mask: jij kan wel inschatten of een bron al dan niet betrouwbaar is. als je dus iemand hebt die er weinig van af weet en met een niet betrouwbare bron komt kun je dat toch mooi ontkrachten?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:02
Werelds schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:47:
En ja, Surround is een softwarematige hack met Fermi - en er is nu niets veranderd, behalve dat er wat extra CSG's en display outputs in de chip zitten. Er zit geen enkele hardware ondersteuning voor ingebakken, vandaar ook dat je SLI nodig had voorheen (anders had je niet genoeg klok signalen, plain and simple). Het gaat ook niet alleen om het instellen van de schermen, ook voor de aansturing. AMD heeft er gewoon hardware aan besteed en ik weet uit eigen ervaring dat het gewoon goed werkt, mits de game niet op een fixed FOV zit. Ik ben dus ook heel benieuwd of Surround inmiddels lekkerder werkt, na een kleine verbouwing heb ik m'n derde monitor en zal ik het zelf zien. Ik vind het wel nog steeds jammer dat ze het nog steeds niet met slechts twee schermen ondersteunen; dat werkt in racegames namelijk prettiger dan 3 schermen (in cockpit view althans) en heb ik zelf veelvuldig met o.a. Grid, LFS en de Shift games gebruikt. Ik zou het graag nu eens proberen met m'n twee schermen voorlopig nog :(
Amd "heeft er gewoon hardware aan besteed"?? wat voor hardware? volgens mij is er geen wezenlijk verschil tussen nvidia surround op een enkele 680 en eyefinity.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:59:
Er zaten toch ok nog voordelen aan surround, iets met de bezels of zo?
Kan het ook niet meer direct terug vinden.
Bezel correction? Heeft AMD ook. Catalyst 10.2 of 10.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een van de 2 kon dat iets mooier/beter of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Dat is die nieuwe feature waar alleen ik iets aan heb, on the fly aan/uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WilliamP schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:56:
@ Nvidia. Release GK110 tegelijk met Intel Ivy bridge aub. Dat zou perfect zijn!
*echo*
Agreed :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 14:03
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 17:08:
Een van de 2 kon dat iets mooier/beter of zo?
Voor zover ik weet kan AMD direct switchen tussen surround en alle schermen los (enorm voordeel voor buiten games). En, nog handiger, ik geloof dat AMD sinds kort een gecombineerd scherm virtueel weer kan opdelen in aparte schermen. Dan kun je bijvoorbeeld een browser maximaliseren op maar 1 scherm i.p.v. direct over alle schermen tegelijkertijd.

Om hetzelfde voor elkaar te krijgen bij NSurround moet je:
- Matrox Powerdesk gebruiken (wat eigenlijk niet hoort te werken)
- Niet te hoge verticale resolutie gebruiken (3x portrait en powerdesk werkt niet meer)

Het enige wat ik nog irritanter vind dan het handmatig resizen van schermen de hele tijd, is het handmatig switchen tussen surround en normale modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
http://www.nvidia.com/object/nview_display_us.html ? Geen W7 support. :F
En Windows Key + P --> Extend split ze niet van Surround naar losse?

[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 27-03-2012 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Max Hunt schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 18:05:
[...]
Voor zover ik weet kan AMD direct switchen tussen surround en alle schermen los (enorm voordeel voor buiten games). En, nog handiger, ik geloof dat AMD sinds kort een gecombineerd scherm virtueel weer kan opdelen in aparte schermen. Dan kun je bijvoorbeeld een browser maximaliseren op maar 1 scherm i.p.v. direct over alle schermen tegelijkertijd.

Om hetzelfde voor elkaar te krijgen bij NSurround moet je:
- Matrox Powerdesk gebruiken (wat eigenlijk niet hoort te werken)
- Niet te hoge verticale resolutie gebruiken (3x portrait en powerdesk werkt niet meer)

Het enige wat ik nog irritanter vind dan het handmatig resizen van schermen de hele tijd, is het handmatig switchen tussen surround en normale modus.
http://forums.nvidia.com/...hp?showtopic=187417&st=20
blijkbaar ook gefixed (1 na laaste post), hebben ze wel lang over gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
Maar:
1: wat is er dan gefixed?
2: de laatste post zegt dat het niet is gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Max Hunt schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 18:48:
Maar:
1: wat is er dan gefixed?
2: de laatste post zegt dat het niet is gefixed.
dat als je niet zit te gamen je surround uit staat, zodat je venster als je hem fullscreen doet niet naar 3 schermen fullscreen gaat.

de laatste post wekt niet de indruk dat ie naar 301.10 heeft geüpdate, moet je ook klooien met een modded inf enzo, gewoon een kwestie van tijd voor er een 300 driver voor de ouwe kaarten komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBlueOne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-12-2024
Maximize an application to a single physical display when in Surround mode (enabled by default).
Confine the Windows Taskbar to the center display (enabled by default).
Enable bezel peeking – a feature which enables users to temporarily 'peak' behind the monitor bezels using a hotkey (Ctrl + Alt + B). This feature is designed to be used in conjunction with bezel corrected resolutions.

bron: http://uk.geforce.com/drivers/results/42956

Is alleen bij de driver voor de 680

@haarbal ja ik bedoel alleen dat de 5xx serie deze driver nog niet heeft en het nu dus alleen voor de 680 beschikbaar is.

[ Voor 15% gewijzigd door ThaBlueOne op 27-03-2012 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
werkt ongetwijfeld ook op andere kaarten met de 301.10 driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
't Lijkt erop dat ze dan inderdaad de inhaalslag hebben gemaakt + meer features erbij hebben dan AMD. Even niet meegeteld dat dit voornamelijk software-matige oplossingen zijn (en hardware-matig over het algemeen genomen een betere optie is), liggen ze toch wel voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Nou, gaan we dan, GPU Boost. We zaten allemaal wel mis, inclusief ikzelf :)

Allereerst: underclocken doet hij niet.
Game is Trackmania 2 (een replay van een van m'n runs), met alles voluit - maar zelfs dan is het een heel licht spel, best vergelijkbaar met CoD. Geen overklok toegepast, dit is dus met power target 100%, 0 GPU Clock Offset en 0 Mem Clock Offset. Frame rate target staat uit. Enfin, de grafiekjes van GPU-Z Sensor Log (klikbaar, let wel zijn PNG's van een MB of 5-6 :P):
Adaptive V-Sync: Afbeeldingslocatie: http://www.werelds.net/gpu/tm2-adaptive-vsync-thumb.png
Zoals verwacht, GPU usage blijft laag, power consumption ook, en deze lopen grotendeels evenwijdig op - de FPS was gedurende de replay constant 60. Het belangrijke punt is echter dat Boost nu dus helemaal niets doet. Hij underclockt niet, maar overklokt ook niet. De spike die je in kloksnelheid ziet is van het laden, op dat moment viel de "FPS" naar 10. Onthoud dit even voor de volgende grafiek.

V-Sync Off: Afbeeldingslocatie: http://www.werelds.net/gpu/tm2-vsync-off-thumb.png
Hey, dit is ineens een ander beeld. Usage ligt een stuk hoger, alsmede verbruik. En verrek, hij overklokt zowaar. De FPS lag nu dan ook op zo'n 140.

Dus, om het eens even duidelijk op een rijtje te zetten:
- Hij gaat *nooit en te nimmer* onder de base clock zitten omdat het spel "te licht" zou zijn. Zonder zelf overklokken is dat standaard dus 1006 MHz en dat is ook de ondergrens van Boost. Hij gaat niet "omlaag" klokken omdat hij überhaupt nooit omhoog is geklokt.
- Als het geen nut heeft meer frames te renderen (dus vanwege V-Sync, en waarschijnlijk ook vanwege een frame rate target), doet hij ook helemaal niets. Maakt niet uit hoe laag GPU Usage en stroomverbruik zijn, Boost doet er niets mee.
- Pas als GPU Usage hoog is, er ruimte qua verbruik is en er meer FPS gerenderd kunnen worden zonder dat deze verloren gaan, gaat Boost overklokken.

Wat betekent dat nu in het kort?
Situatie #1: >= 60 FPS met V-Sync of >= <Frame Rate Target>: niets. Kaart draait stock - hij gaat niet proberen stroom te besparen.
Situatie #2: <= 60 FPS met V-Sync of <= <Frame Rate Target>: hij gaat overklokken (hier wil ik ook nog wel een GPU-Z log van maken, in BF3 klokte m'n kaart met V-Sync aan wel gewoon over)
Situatie #3: >= 60 FPS zonder V-Sync en geen Frame Rate Target: hij gaat overklokken

Situatie #1 ben ik persoonlijk niet happy mee. Een game als BF3, Metro of Crysis wil best op 60 FPS draaien, maar dipt dan alsnog af en toe - als je dan een fatsoenlijke permanente overklok kunt hebben, kun je dat minimum iets opkrikken. Met andere woorden, mijn BF3 loopt 99% van de tijd op 60 FPS - hij kan echter best wel eens droppen naar 20 om wat voor reden dan ook. Met een permanente +200 overklok had dat waarschijnlijk een 5 FPS hoger gelegen.

Nogmaals, voor de leek is dit aardig, maar voor diegenen die weten wat ze doen met overklokken is dit toch wel nadelig. Ik had liever zelf permanent +200 of meer op de core gezet voor 3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Net mijn 580 lightning verkocht.. nu is het echt wachten op de 110. ik weet zeker dat die voor Q4 in de winkels ligt. ben nu net klaar met al die DX11 titles .. weer ff voortborduren op een GTX 280 ;). Wel ff wennen dat alles vrij slecht draait :P.

Maar lijkt me stug dat ze de 110 de GTX 685 gaan noemen ivm marketing. Zal wel GTX 780 worden!

[ Voor 20% gewijzigd door A87 op 27-03-2012 22:33 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lias schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:32:
Maar lijkt me stug dat ze de 110 de GTX 685 gaan noemen ivm marketing. Zal wel GTX 780 worden!
Nvidia kennende zullen ze wel weer vrij 'creactief' met de naamgeving omgaan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Idd :P.. vind de GTX 680 trouwens geen overstap waard van 580 af.

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik vind het wel de overstap waard...zit op een GTX275. Ik wacht alleen nog op de custom koeler van MSI :).
Kan niet wachten om Battlefield 3 voluit te spelen op 60 FPS continu :D

@Werelds, top uitleg. Geeft veel meer duidelijkheid hoe het allemaal werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door vinom op 27-03-2012 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 00:51

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik zag net dat EVGA zijn SC versie van de 680 heeft aangekondigd op hun facebook pagina.
Helaas nog wel helemaal stock zo te zien. Ik ben benieuwd wanneer we de directcu ii van Asus of de twinfrozr van MSI te zien gaan krijgen. Iemand daar toevallig al meer over gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Die SC is ook niet meer dan 52MHz meer dan stock, imho de naam niet waardig. Van MSI zullen we een model met de nieuwe TwinFrozr IV zien, ik kan je alleen niet vertellen wanneer ;) ASUS heeft wellicht een DirectCu III klaarstaan, maar dat zeg ik alleen maar (neem het dus niet direct aan als waar, itt die TF IV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 10:35
vinom schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:50:
Ik vind het wel de overstap waard...zit op een GTX275. Ik wacht alleen nog op de custom koeler van MSI :).
Kan niet wachten om Battlefield 3 voluit te spelen op 60 FPS continu :D
Ja hier nog een, ik ga mijn ouwe trouwe MSI N285GTX-T2D1G-OC vervangen voor een 680! Ik zit ook op de Twin Frozr versie te wachten van MSI, hopelijk komt die snel, want dan koop ik 'm direct :)

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 00:51

HKS-Skyline

Vroooom ?

3XPER7 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:05:
Die SC is ook niet meer dan 52MHz meer dan stock, imho de naam niet waardig. Van MSI zullen we een model met de nieuwe TwinFrozr IV zien, ik kan je alleen niet vertellen wanneer ;) ASUS heeft wellicht een DirectCu III klaarstaan, maar dat zeg ik alleen maar (neem het dus niet direct aan als waar, itt die TF IV)
Nee idd, een SC versie met een 52 mhz overclock op een kaart die je met 2 vingers in de neus al hoger kan klokken is niet echt byzonder, en ik verwacht ook zeker dat MSI en Asus met dergelijke speeltjes klaar staan, maar wanneer die aan de hongerige tweakers gevoerd gaan worden is de vraag. Ik wil een 680, maar bij voorkeur een betere dan de stock kaart, deels vanwege de plaatsing van de power connectors, dat ziet er niet uit imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Wachten hier nog mensen op de 4GB versie van de 680? Begin namelijk steeds meer te denken dat de 4GB nu nog geen meerwaarde heeft of denken jullie van wel?

Het zou alleen zonde zijn als ik nu de 2 GB versie haal en over een jaartje er nog eentje bij prikken 2 GB de bottleneck gaat worden voor bijvoorbeeld BF4

[ Voor 33% gewijzigd door Wackmack op 27-03-2012 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chibi2k
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 20:40

Chibi2k

www.radicalbirds.nl

Versteegrob schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:50:
Wachten hier nog mensen op de 4GB versie van de 680? Begin namelijk steeds meer te denken dat de 4GB nu nog geen meerwaarde heeft of denken jullie van wel?

Het zou alleen zonde zijn als ik nu de 2 GB versie haal en over een jaartje er nog eentje bij prikken 2 GB de bottleneck gaat worden voor bijvoorbeeld BF4
Je kan echt wel een paar jaar vooruit met een 680 GTX..en games die binnen nu en een jaar uitkomen gaat echt niet zwaarder worden dan wat je nu ziet ( van de interessante aankomende releases )

Radical Birds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Chibi2k schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:54:
[...]

Je kan echt wel een paar jaar vooruit met een 680 GTX..en games die binnen nu en een jaar uitkomen gaat echt niet zwaarder worden dan wat je nu ziet ( van de interessante aankomende releases )
GTA V? Zal wel weer een console poort worden en makkelijk 2gb vram volvreten ...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chibi2k schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:54:
Waar haal je die glazen bol? Hier waren ze uitverkocht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 10:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Modbreak:De melding dat je ook een gtx680 gaat kopen of juist niet is misschien belangrijk nieuws voor jezelf, maar niet voor de rest van ons. Houd het voor ons allemaal interessant en post het niet hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Versteegrob schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:50:
Geheugen grootte is niet echt een probleem is vooral de geheugenbandbreedte van de GTX680 wat aan de krappe kant is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Maar je hebt ook enthousiastelingen die voor een triplemonitor setup gaan met 2 van deze kaarten in sli, bij een aantal spellen komt die 2GB dan makkelijk vol, de bandbreedte is niet zo'n probleem omdat je met 2 kaarten rendert.

maar goed, wel een beetje een niche, niet heel gek dat het reference model "slechts" 2GB heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Ik wil inderdaad voor drie schermen gaan dan heeft de 4gb toch sowieso meerwaarde? Dan wacht ik daar graag op en hopelijk is die versie niet veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Het is sowieso niet slechter, als je de settings hoog zet en de 2GB vram vol raakt vol dan zal het spel niet meer vooruit te branden zijn.

De vraag is alleen of je met die settings uberhaupt goede fps kan halen, ook als je genoeg vram hebt. Misschien moeten de settings sowieso wel naar beneden en kom je bij speelbare settings net onder die 2GB uit. De ene setting is natuurlijk de andere niet, texture quality zal je qua fps niet echt merken maar het vreet vram. Anti aliasing vreet ook vram, maar heeft ook een ernstige performance impact.

Als je wacht op de 4GB modellen kan je iig de textures lekker hoog zeggen :P, je kan ook proberen een evga kaart te bemachtigen met de step up program, kan je voor het prijsverschil 2GB-4GB upgraden naar 4GB modellen. evga is wel een van de gewilde merken volgens mij, ook vanwege de redelijk goeie garantie, misschien zijn ze uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
http://www.semiaccurate.c...hp?p=157842&postcount=753

Voor mensen die wat lager in willen zetten dan GTX680, ziet het er blijkbaar iets minder rooskleurig uit, als ze een nVidia kaart willen hebben.

Pas in mei zouden GTX670's verwacht worden en GK106 zou nog eens een stuk later kunnen verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Ach, wat is nou 4 tot 8 weekjes op een mensenleven? :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:52

XanderDrake

Build the future!

dahakon schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 05:54:
Pas in mei zouden GTX670's verwacht worden en GK106 zou nog eens een stuk later kunnen verschijnen.
Vind ik best nog te overzien.

Way to color the news dahakon ;)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werelds, bedankt voor de uitleg.
Hier ook nog een filmpje, van wat er gebeurd met de klocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
haarbal schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 00:49:
Maar je hebt ook enthousiastelingen die voor een triplemonitor setup gaan met 2 van deze kaarten in sli, bij een aantal spellen komt die 2GB dan makkelijk vol, de bandbreedte is niet zo'n probleem omdat je met 2 kaarten rendert.

maar goed, wel een beetje een niche, niet heel gek dat het reference model "slechts" 2GB heeft.
2GB trek je echt niet zo maar vol, geheugenbus blijft bij SLI ook 256 bit, dus dat is vooral het probleem.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n probleem lijkt dat niet te zijn. Zie de tripplemonitor test maar eens van HWI.
http://nl.hardware.info/r...-680-review-battlefield-3

Hij loopt wel wat terug maar haald altijd nog genoeg fps.

http://nl.hardware.info/r...review-total-war-shogun-2
Hier krijgt de gtx680 zelfs een inhaal slag door hogere instellingen. Hier zou dus volgens een paar hier de hd7970 een bottlnek heben in de geheugenbus. :)

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2012 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
-The_Mask- schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 08:46:
[...]

2GB trek je echt niet zo maar vol, geheugenbus blijft bij SLI ook 256 bit, dus dat is vooral het probleem.
Klopt maar met 2560x1600 zou het je misschien net kunnen lukken in bepaalde games. En met surround natuurlijk wat makkelijker. Maar voor de meeste zal 2GB voldoende zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Wat ik ook wel een belangrijk punt vind is de prijzen van 2560*1600 schermen. We hebben het dan over €1000!

2560*1440 is iets meer gangbaar voor ruim €500, maar verbruikt ook al 10% minder geheugen.

Ik denk dat een goede 85% van gamers niet verder gaat dan 1920*1200. Mij incluus.

Getallen zijn altijd beter dan gut-feeling: Volgens de Valve Hardware Survey hebben slechts 3% van alle gamers op Steam een resolutie hoger dan 1920*1200. En dat is inclusief alle multi-monitor setups.

Surround/Eyefinity is bedoeld een vrij marginale groep mensen, zelfs crossfire/SLI is een stuk populairder.

[ Voor 39% gewijzigd door XanderDrake op 28-03-2012 09:05 ]

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
XanderDrake schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 08:56:
Wat ik ook wel een belangrijk punt vind is de prijzen van 2560*1600 schermen. We hebben het dan over €1000!

2560*1440 is iets meer gangbaar voor ruim €500, maar verbruikt ook al 10% minder geheugen.

Ik denk dat een goede 85% van gamers niet verder gaat dan 1920*1200. Mij incluus.
Klopt :) Er zijn niet veel mensen die zo iets hebben. Zelf heb ik er wel een dus ik kijk daar altijd naar maar de meeste mensen hebben 1080p of minder maar dat is maar de helft zo zwaar.

Nu de Ipad al een 2048xXXX scherm heeft hoop ik dat we ook hogere resolutie desktop schermen krijgen. Ik zou zelf best een 4K display willen hebben echter heb je deze op dit moment amper en als ze er al zijn zijn ze onbetaalbaar. met een 30" 4K display heb je geen dingen als AA nodig om de boel lekker scherp te houden. Ik geef zelf toch de voorkeur aan native resolutie ipv AA gebruiken. Maar op dit moment zijn de pixels gewoon niet klein genoeg dus is met AA gewoon veel mooier.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Astennu, is het ook niet zo dat de originele vorm van AA is dat je technisch je frame rendered op 2 keer (bij AA 2x) of 4 keer (bij AA 4x) de originele resolutie en vervolgens die pixel-kleur verdeling toepast op de helft of een kwart van de resolutie respectievelijk? Ja, dan heb je met een 4k scherm een native 2x AA vergeleken met de resoluties van huidige schermen :)

Trouwens, wat geheugen betreft, zo snel zal het niet lopen om 2GB VRAM te vullen. Waarom? Consoles. Xbox 720 en PS4 laten tot in ieder geval 2013 op zich wachten. Gezien de meeste grote games "goede" ports zijn, zal je niet zomaar tegen het limiet lopen. Skyrim en Mass Effect 3 draaiden ook volle mep op mijn 4 jaar oude SLI setup...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
XanderDrake schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:18:
Astennu, is het ook niet zo dat de originele vorm van AA is dat je technisch je frame rendered op 2 keer (bij AA 2x) of 4 keer (bij AA 4x) de originele resolutie en vervolgens die pixel-kleur verdeling toepast op de helft of een kwart van de resolutie respectievelijk? Ja, dan heb je met een 4k scherm een native 2x AA vergeleken met de resoluties van huidige schermen :)

Trouwens, wat geheugen betreft, zo snel zal het niet lopen om 2GB VRAM te vullen. Waarom? Consoles. Xbox 720 en PS4 laten tot in ieder geval 2013 op zich wachten. Gezien de meeste grote games "goede" ports zijn, zal je niet zomaar tegen het limiet lopen. Skyrim en Mass Effect 3 draaiden ook volle mep op mijn 4 jaar oude SLI setup...
Je rendered het beeld op sommige plaatsen dan dubbel en net iets versprongen. Maar daardoor kunnen je textures ook wat minder scherp worden. Daarom kun je nog steeds beter native hebben. want dan ga je niet overlappen.

Nou zo simpel is het denk ik niet. PC games hebben vaak toch wat mooiere textures en zo. Zie ook Mass effect op de PC of op de Xbox. Daar zit toch echt wel verschil in. Maar heel snel ga je er niet overheen nee maar het kan best wel gebeuren. Zeker met surround gaming. als je 1080p hebt zou ik me echt niet druk maken. 4GB is alleen interessant voor 2560x1600 en hoger.

Op welke reso draai je dat? en wat laat afterburner zien qua mem gebruik? Ik zal binnenkort eens bij mijn broer testen wat het mem gebruik is op zijn eyefinity setup. Hij heeft een 6970 2GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
De Xbox 360 en PS3 hebben dan ook meestal een resolutie van 720p (921600 pixels). Gooi daar nog lage kwaliteit textures bij (zie bv Skyrim) en dan is 't verschil met 7257600 pixels behoorlijk groot (met een high-reso texture pack). Voor single-monitor setups is alles wel best, maar ik ben benieuwd of ik mijn, vandaag hopelijk te ontvangen, GTX680 niet kom aan 't verkopen voor een 4GB model in de toekomst. We zullen het binnenkort wel weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
XanderDrake schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 08:08:
[...]

Vind ik best nog te overzien.

Way to color the news dahakon ;)
Ik brief alleen door wat ik lees. Die ~maand naar GTX670 is niet zo veel inderdaad, al herinner ik me nog wel de opmerkingen over HD7950 die een maandje later kwam. Die extra maand is nog wel te overzien, al geeft het HD7950 natuurlijk nog wel een maand extra zonder concurrentie.

Maar een nog onduidelijke launch van de GTX660's, anders dan een stuk later in het jaar is toch voor veel liefhebbers van nVidia's midrange x60 kaarten toch een iets minder aangename tijdsbepaling. Maar goed, noem het gekleurd als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik weet dat PC games hogere resoluties en betere textures hebben, maar als je consoles met hun 256mb RAM en nog veel minder VRAM als uitgangspunt en kleinste gemene deler neemt, moet je wel ERG je best doen om vervolgens bijv. 8gb RAM en 2gb VRAM te vullen.

Bijvoorbeeld bij Mass Effect 2 was er een high texture pack voor squad members. Deze mod verhoogde de texture resolution van de models van 512*512 en 1024*1024 naar 4096x4096. Het resultaat is verbluffend, je mond valt open als je de details van de characters ziet. Maar nog steeds konden mijn 6gb RAM en 512mb VRAM het zonder enkel probleem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
XanderDrake schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:01:
Ik weet dat PC games hogere resoluties en betere textures hebben, maar als je consoles met hun 256mb RAM en nog veel minder VRAM als uitgangspunt en kleinste gemene deler neemt, moet je wel ERG je best doen om vervolgens bijv. 8gb RAM en 2gb VRAM te vullen.

Bijvoorbeeld bij Mass Effect 2 was er een high texture pack voor squad members. Deze mod verhoogde de texture resolution van de models van 512*512 en 1024*1024 naar 4096x4096. Het resultaat is verbluffend, je mond valt open als je de details van de characters ziet. Maar nog steeds konden mijn 6gb RAM en 512mb VRAM het zonder enkel probleem aan.
Cool die kende ik niet :D ga em vanavond meteen proberen! Ben ME2 nu aan het uitspelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Astennu schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:04:
[...]

Cool die kende ik niet :D ga em vanavond meteen proberen! Ben ME2 nu aan het uitspelen :)
Wow, je gaat niet weten wat je overkomt!!! (Ik wou dat ik jou even kon zijn hehehe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
XanderDrake schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:06:
[...]

Wow, je gaat niet weten wat je overkomt!!! (Ik wou dat ik jou even kon zijn hehehe)
Ik ben heel erg benieuwd :D textures van ME2 waren tov ME1 al stukken beter dus dat wordt nog wat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 22:21

Pykow

Angelo OTR

dahakon schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:55:
[...]

Ik brief alleen door wat ik lees. Die ~maand naar GTX670 is niet zo veel inderdaad, al herinner ik me nog wel de opmerkingen over HD7950 die een maandje later kwam. Die extra maand is nog wel te overzien, al geeft het HD7950 natuurlijk nog wel een maand extra zonder concurrentie.

Maar een nog onduidelijke launch van de GTX660's, anders dan een stuk later in het jaar is toch voor veel liefhebbers van nVidia's midrange x60 kaarten toch een iets minder aangename tijdsbepaling. Maar goed, noem het gekleurd als je wilt.
waarom moet de GTX660 zolang op zich laten wachten.
misschien toch maar meer geld uitgeven aan een nieuwe pc en voor de GTX680 gaan.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Pykow schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:14:
[...]

waarom moet de GTX660 zolang op zich laten wachten.
misschien toch maar meer geld uitgeven aan een nieuwe pc en voor de GTX680 gaan.
Of niet :) Wachten kan ook of naar een product van de concurrent kijken. HD78xx zijn ook hele mooi kaartjes. Qua performance zit de HD7870 heel dicht op de HD7950. Soms was hij zelfs sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Er was toch een flink architecturisch verschil tussen de HD 7870 en de HD 7950 of was dat bij de HD 7770?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
XanderDrake schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:20:
Er was toch een flink architecturisch verschil tussen de HD 7870 en de HD 7950 of was dat bij de HD 7770?
Uhmm ik weet niet of de architectuur echt anders is. Het in volgens mij vooral de verdeling die anders is. De 78xx heeft dezelfde frontend als de 79xx alleen minder shaders, texture units en een 256 bit bus. Maar wel een hogere clockspeed. Daardoor is de raw tesselation power van de HD78xx serie hoger. en kan de 7870 prima met de 7950 mee komen of zelfs verslaan want de 79xx lijkt een te kleine frontend te hebben voor de shaderpower die daar in zit.

Het zou me ook niets verbazen als de opvolger van de HD79xx een zwaardere frontend krijgt en qua balans meer lijkt op de HD78xx

Edit:

Even wat harde feiten:
Interestingly, unlike Tahiti, Cape Verde;s CUs are organized slightly differently. GCN is designed around 4 CUs in each CU Array, with the 4 CUs sharing a read-only L1 instruction cache and a read-only L1 data cache. This is how both the 7970 and 7950 are organized, with the 7950 simply lopping off a whole CU array. However with Cape Verde 10 CUs doesn;t cleanly divide into groups of 4, so for the first time AMD has built something a bit different. In Cape Verde there are 3 CU arrays, populated in a 4/3/3 manner. With regards to performance there shouldn;t be a huge difference, but this does mean that there;s a bit less cache pressure on the CUs occupying the smaller CU arrays.
Pitcairn is +- 2x een Cape Verde:
So what exactly is Pitcairn? In a nutshell, take Cape Verde (7700) and double it, and you have Pitcairn. Pitcairn has twice the number of CUs, twice the number of ROPs, twice the memory bandwidth, and of particular importance twice as many geometry engines on the frontend. This works out to 1280 SPs among 20 CUs ; organized as a doubling Cape Verde;s interesting 4/3/3 configuration ; 80 texture units, 32 ROPs, 512KB L2 cache, and a 256-bit memory bus. Compared to Tahiti, Pitcairn still has 12 fewer CUs and as a result less shader and texturing performance along with the narrower memory bus, but it has the same number of ROPs and the same frontend as its bigger brother, which as we;ll see creates some very interesting situations.
Dus het is vooral het verschil in de frontend.

[ Voor 59% gewijzigd door Astennu op 28-03-2012 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
Ik heb afgelopen zomer overwogen om over te stappen op 2 580's met 3Gb geheugen maar naar tests van bijv. Vega (zie hardocp) bleek dat 3Gb pas echt nuttig was met triple of quad SLI met Surround (hij heeft geloof ik 3 30" schermen). Met 2 kaarten kon je 1,5Gb geheugen wel vol krijgen maar met 2 3Gb varianten bleek gewoon dat de kaarten zelf niet snel genoeg waren.

Het is natuurlijk wel vrij gemakkelijk om je geheugen vol te krijgen. Ik zat wat met SGSSAA te spelen en toen had Mass Effect 2 opeens 1,5Gb vram nodig.

Voor Surround zou ik persoonlijk wel voor de 4Gb variant gaan. Steeds vaker loop ik tegen dingen aan waar ik eerst van dacht "dat dit voldoende zou zijn" en later bleek het soms te weinig (RAM, HDD's, kast, monitor etc.). Voor een paar tientjes meer, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
-The_Mask- schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 08:46:
[...]

Dat de bus op een kaart 256bit blijft boeit niet, de kaarten werken semi onafhankelijk van elkaar, dus beide kaarten hebben hun volledige 256bit bus beschikbaar en kunnen dus tot 2x zo snel zijn.

en met battlefield 3 kom je iig boven de 2GB als je op 3x 1080p ultra draait.

[ Voor 8% gewijzigd door haarbal op 28-03-2012 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
De originele Een vorm van SSAA is dat je technisch je frame rendered op 2 keer (bij 4x SSAA 2x) of 4 keer (bij 8x SSAA 4x) de originele resolutie en vervolgens die pixel-kleur verdeling toepast op de helft of een kwart van de resolutie respectievelijk? Ja, dan heb je met een 4k scherm een native 2x AA 4x SSAA vergeleken met de resoluties van huidige schermen
2x MS-/SSAA, betekend dat je maar 2 extra kleur samples per pixel pakt. Dat is dus een indeling van 1x2 of 2x1. Met 2x FSAA zal je dus altijd last blijven houden van Aliasing.
Tenzij je Temporal-algorithmes gaat gebruiken, zoals in TXAA de bedoeling zal zijn.

4x 'conventionele' SSAA heeft overigens nog steeds behoorlijk wat aliasing bij diagonalen. Het alternatief daarvoor is Rotated-Grid SSAA die veel beter met diagonalen om kan gaan, maar daar lever je behoorlijk wat scherpte voor in.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Astennu schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:18:
[...]

Of niet :) Wachten kan ook of naar een product van de concurrent kijken. HD78xx zijn ook hele mooi kaartjes. Qua performance zit de HD7870 heel dicht op de HD7950. Soms was hij zelfs sneller.
ik gebruik al jaren nvidia en zal niet overstappen naar een AMD om verschillende redenen.
Driver problemen die je regelmatig hoort
geen dynamic physic of hoe dat ook al weer heette. het verschil is echt mooi om te zien bij Mafia II
Digital vibrance waardoor ik de kleuren wat helderder kan maken, in games als BF3 ziet er het een stuk beter uit, omdat de kleuren scherper/helderder zijn

heb op dit moment een GTX460 in mijn systeem zitten en ben er opzich wel tevreden mee, alleen jammer dat ik BF3 niet hoger kan spelen dan op LOW settings. ik lees overal dat de kaart High aan moet kunnen, maar dan zit mijn FPS onder de 60 en onspeelbaar voor mij. Ik ben een Frames player. dus ik wil altijd 60 FPS hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Pykow schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 11:54:
[...]

ik gebruik al jaren nvidia en zal niet overstappen naar een AMD om verschillende redenen.
geen dynamic physic of hoe dat ook al weer heette. het verschil is echt mooi om te zien bij Mafia II
Digital vibrance waardoor ik de kleuren wat helderder kan maken, in games als BF3 ziet er het een stuk beter uit, omdat de kleuren scherper/helderder zijn

heb op dit moment een GTX460 in mijn systeem zitten en ben er opzich wel tevreden mee, alleen jammer dat ik BF3 niet hoger kan spelen dan op LOW settings. ik lees overal dat de kaart High aan moet kunnen, maar dan zit mijn FPS onder de 60 en onspeelbaar voor mij. Ik ben een Frames player. dus ik wil altijd 60 FPS hebben
Tja ik hoor dat al jaren als argument. Maar ik werk zelf al jaren met zowel AMD als nVidia en heb met beide nooit problemen dus ik snap het gezeur niet. Enige manier is gewoon zelf proberen en niet altijd luisteren naar wat andere zeggen want vaak is het een hoop fanboy gezeur om niets.

Kleur instellingen kun je bij AMD ook gewoon aanpassen. Physx is het enige wat niet werkt omdat nVidia dat nVidia only wilt houden. En games gebruiken tot nu toe helaas nog geen DX11 Physics. Want dan zouden alle DX11 kaarten dit kunnen. PhysX is Cuda based en dus nVidia only.

Maar goed van wat ik er van gezien heb moet je echt snelle kaarten hebben of twee om PhysX goed te kunnen gebruiken. Midrange kaarten zijn te traag om alles max + physX te kunnen doen. Dus kom je al weer uit bij de GTX680 of GTX670.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 20:10
Pykow schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 11:54:
[...]

Ik ben ook in het bezit van een GTX460 (de 1GB, Cyclone OC versie van MSI) en ik draai BF3 op High waarbij ik dat rare blur uitgezet heb. De shadows heb ik ook als ik me niet vergis deels uitgezet. FPS is tussen de 40 en 60 o open maps op 1920x1200, in mijn geval goed speelbaar. Op de map Metro heb ik 60+ FPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf iets meer problemen gehad met CF maar niet met een enkele kaart. Ik had heel af en toe een keer dat in het begin van een game dat cf wat problemen gaf, echter had ik hier alleen last van in BFBC2 van wat mijn nog bekent staat. SLI zal vast ook wel her en der problemen hebben, maar nog niet ondekt.
Wat mij beteft is er geen betere qua drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CF gaat met grote sprongen vooruit. Maar daar heb ik 2 jaar terug ook wel wat dingen gemerkt die niet goed waren. Ik had het hier boven vooral over single card.

Ik vind het gewoon jammer dat die drivers altijd als rede aangevoerd worden terwijl veel mensen niet eens beide kaarten getest hebben. Maar het zeggen omdat ze het ergens gelezen hebben. Die tijd dat dat zo was is allang voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt dat is wel minder. Het zijn ook vaak eigen fouten bij het installeren en of vervangen van kaarten als er wat fout gaat. Ik heb 2 jaar lang 2 hd5870's gehad en had nooit echt problemen die ik wel vaak las. Eenige was dan BFBC2 van die zwarte strepen. Maar dat was na een maand of 2 hooguit ook weg met verbeteringen. Nu heb ik zelf ook wel problemen met sli in BF3 gehad, zoals flickerende schaduwen en opjecten in de verte, Geen enkele driver zal ook perfect zijn wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Voyage schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:08:
[...]

Ik ben ook in het bezit van een GTX460 (de 1GB, Cyclone OC versie van MSI) en ik draai BF3 op High waarbij ik dat rare blur uitgezet heb. De shadows heb ik ook als ik me niet vergis deels uitgezet. FPS is tussen de 40 en 60 o open maps op 1920x1200, in mijn geval goed speelbaar. Op de map Metro heb ik 60+ FPS.
heb zelf de GTX460 EVGA FTW Editie 1GB stond hoog aangeschreven.
speel zelf op 1920x1080 en op maps als golf of oman zak ik terug naar 35 fps en dan weer en tijd 60 fps. maar de drops zijn vervelend.

ik moet toegeven dat ik Mafia II op max settings heb gespeeld en physX aan op een resolutie van 1440x900 (zelfde PC) en dan zat ik op 50 - 60 FPS en voor een offline game is dat goed.

ik wacht eerst op de prijzen van de GTX670 en GTX660 en de review.
dit jaar gaat er sowiso een nieuwe pc komen voor mij, mijn pc op dit moment heeft regelmatig bluescreens etc en ben wel eens toe aan een nieuwe PC met SSD etc ;)

ik zal een AMD alleen overwegen als de GTX660 of GTX670 een belachelijke prijs/qualiteit verhouding krijgen.
GTX460 was gewoon lekker goedkoop toen ik hem kocht net voor de release van de gtx560 en draai alle games vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
Misschien niet met de drivers op zich, maar hoe zit dat bijvoorbeeld met de snelheid wanneer je de drivers krijgt? Ik houd het niet echt bij dus ik zou het fout kunnen hebben, maar was er zelfs in januari nog een probleem met de 7970 dat de drivers gewoon niet op tijd waren? Of dat voor bepaalde spellen het soms 1+ maand duurt voor er drivers voor zijn en dat het anders niet / slecht speelbaar is?

Nvidia kan er ook wat van (begin 2011 zouden de Surround veranderingen al komen die er nu pas net zijn) maar ik heb geloof ik nog nooit last gehad van het niet kunnen spelen van een spel omdat de drivers er nog niet voor waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Max Hunt schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:15:
Misschien niet met de drivers op zich, maar hoe zit dat bijvoorbeeld met de snelheid wanneer je de drivers krijgt? Ik houd het niet echt bij dus ik zou het fout kunnen hebben, maar was er zelfs in januari nog een probleem met de 7970 dat de drivers gewoon niet op tijd waren? Of dat voor bepaalde spellen het soms 1+ maand duurt voor er drivers voor zijn en dat het anders niet / slecht speelbaar is?

Nvidia kan er ook wat van (begin 2011 zouden de Surround veranderingen al komen die er nu pas net zijn) maar ik heb geloof ik nog nooit last gehad van het niet kunnen spelen van een spel omdat de drivers er nog niet voor waren.
AMD komt iedere maand met een nieuwe WHQL driver. Dat kun je van nVidia niet zeggen. De laatste tijd komen ze ook regelmatig met beta's of preview drivers zodat je 2 maanden eerder al van die verbeteringen kan profiteren.

Waar jij het over hebt zijn vooral dingen met Crossfire. Maar tegenwoordig kun je zelf crossfire profielen maken dus kun je zelf kijken welke CF mode het beste werkt voor dat spel.

Wat helaas ook wel eens gebeurt is dat nVidia opzettelijk er voor zorgt dat AMD Kaarten slecht presteren in TWIMTBP games. Dat is bv met Batman gebeurt en een ander mooi voorbeeld wat Assins Creed waar de DX ondersteuning werd terug gedraaid omdat nVidia nog geen kaart had die dat aan kon.

In starcraft II schijnt ook voor een bepaalde render methode gekozen te zijn die minder optimaal is voor beide kaarten maar een aanzienlijk minder grote hit geeft op nVidia kaarten.

nVidia maakt mooie spullen ik ben verder helemaal tevreden over mijn GTX570M. Maar door de dingen die ik hierboven beschrijf vind ik het geen goed bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
AMD geeft minder vaak drivers vrij (in principe maandelijks), dat klopt. Daar staat wel tegenover dat het maar heel zelden voorkomt dat hun WHQL drivers ook maar enig probleem geven. In de afgelopen 30 maanden heb ik er pakweg 20-22 op AMD gezeten en ik heb geen enkele keer een oudere versie hoeven installeren. De enige keer dat ik ook problemen had met een spel waarvoor wat fixes in een latere driver zaten was RAGE en dat spel was gewoon hartstikke kapot aangezien die problemen zich ook op Nvidia voordeden. Sterker nog, met BF3 was mijn performance vanaf het begin van de beta al nagenoeg perfect, terwijl Nvidia toch aardig wat problemen had.

Nvidia heeft veel vaker beta's, maar ook "veel vaker" bugs waardoor mensen een rollback moeten uitvoeren - zelfs met de WHQL drivers. Daarnaast gebeurt het bij Nvidia ook veel vaker dat een nieuwere driver de performance in oudere games vernaggelt of waar een compatability fix voor de ene game de andere kapot maakt. Dit komt juist doordat ze meer drivers achter elkaar uit de grond stampen. Het is goed voor nieuwe games, maar de test procedures zijn dus ook een stuk korter en minder intensief waardoor er makkelijker kleine bugs verschijnen.

Nee, qua drivers kan ik niet zeggen dat er veel verschil is, er gaat aan beide kanten van alles mis. Wel is NVCP een stuk beter dan CCC onder Windows (in Linux is het juist andersom, NVCP daar heeft vrijwel geen instellingen, hoewel beide wel probleemloos werken). De verhalen over AMD drivers stammen van een jaar of 4 geleden, toen was het wel bar slecht gesteld. Wat velen echter vergeten of simpelweg niet weten is dat Nvidia een jaar of 6-7 geleden (pre-G80) juist erg veel problemen had.

In de huidige staat zijn de drivers van beide bedrijven gewoon goed; iemand die beweert dat ze slecht zijn heeft duidelijk nog niet zo lang met de drivers gewerkt. Ik heb het al eerder gezegd, maar ik bouw inmiddels toch al een jaartje of 18 m'n eigen PC's en ik heb altijd gezellig tussen Nvidia en AMD/ATI geschakeld (althans, toen 3DFX weg was, daarvoor was het altijd 3DFX). Ik heb aan beide kanten tal van problemen gehad en ik kan echt zeggen dat sinds pakweg 2007 de drivers aan beide kanten gigantisch zijn verbeterd, ze zitten nu op het punt waar problemen eerder uitzondering dan regel zijn en dat was "vroeger" gewoon niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
De enige issue die ik met nvidia drivers heb gehad is dat de experimentele gpu accelleration in vlc niet meer werkte. Ati werkt met single card meestal ook prima, zeker bij de mainstream spellen.
Maar goed, ik speel wel eens arma 2 en daar veroorzaken de drivers van het rode kamp vaak issues, zoals stutter terwijl de fps goed is (vaak zelfs hoger dan bij nvidia, maar dan weer diepere drops), bomen die plotseling allemaal witte pixels bij de randen hebben, dat soort grappen.
Zeker crossfire schijnt een ramp te zijn, sli werkt prima. Arma staat gewoon laag op de todo lijst van het rode driverteam, wat op zich begrijpelijk is, het is toch een beetje een obscuur spel.

Over het elke maand een whql, dat zal mij een worst wezen, liever niet eigenlijk, zet gewoon whql bij als ie door de test heen komt en anders niet. Als je per se een nieuwe feature wil dan installeer je toch lekker de beta? die hebben bij mij ook altijd vlekkeloos gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Werelds schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:33:
Nee, qua drivers kan ik niet zeggen dat er veel verschil is, er gaat aan beide kanten van alles mis. Wel is NVCP een stuk beter dan CCC onder Windows (in Linux is het juist andersom, NVCP daar heeft vrijwel geen instellingen, hoewel beide wel probleemloos werken). De verhalen over AMD drivers stammen van een jaar of 4 geleden, toen was het wel bar slecht gesteld. Wat velen echter vergeten of simpelweg niet weten is dat Nvidia een jaar of 6-7 geleden (pre-G80) juist erg veel problemen had.
Grappig ik heb juist altijd ruzie met dat nVidia control center :D kan niets terug vinden :P Het lukt uiteindelijk wel maar het duurt een tijd voor ik het gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:48
Maakt het nog verschil welk merk je neemt bij de GTX 680?

Zo kost een EVGA GTX 680 rond de 450, terwijl een MSI rond de 510 euro kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de contol centers beide wel goed te doen. Ik moet alleen even zoeken als ik na een hele poos weer overstap naar de andere partij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Helix schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:53:
Maakt het nog verschil welk merk je neemt bij de GTX 680?

Zo kost een EVGA GTX 680 rond de 450, terwijl een MSI rond de 510 euro kost?
Volgens mij is die EVGA gewoon niet leverbaar en zal die ook niet leverbaar worden voor die prijs. Wellicht wel voor rond de 480.

Volgens mij zijn het tot nu toe allemaal Refferenced kaarten dus hooguit verschil in de spullen die er bij zitten en de garantie die ze op de kaart geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
  • Laatst online: 13:45
hij is zeker wel leverbaar, echter is de vraag veeeeel te hoog, wilde hem zelf bestellen heb overal gebeld maar wel 80 orders vaak terwijl er dan 10 binnen kwamen. Dus ja hoge vraag :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Die vragen over of het merk uitmaakt bij het kopen van een reference videokaart (GTX 680 of welke dan ook) zijn zo oud als de weg naar Rome en komen me de keel uit.
Misschien tijd voor een waarschuwing bij het posten??

[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 28-03-2012 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Astennu schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:56:
[...]
Volgens mij is die EVGA gewoon niet leverbaar en zal die ook niet leverbaar worden voor die prijs. Wellicht wel voor rond de 480.
Gisteren waren er nog 5 leverbaar voor 450 euro. Had meteen nadat ze online beschikbaar kwamen al iemand van thuis aan de lijn (had geen identifier bij me voor iDeal en Credit Cards accepteren ze niet). Kon halverwege al zeggen "Laat maar.". Ze waren al weg na ~10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
XanderDrake schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:18:
Die vragen over of het merk uitmaakt bij het kopen van een reference videokaart (GTX 680 of welke dan ook) zijn zo oud als de weg naar Rome en komen me de keel uit.
Misschien tijd voor een waarschuwing bij het posten??
Altijd fijn deze reacties. Ik heb al wat zitten zoeken hier op het forum, maar kon het antwoord niet vinden. Heb ik dan niet goed gezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Helix schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:32:
Altijd fijn deze reacties. Ik heb al wat zitten zoeken hier op het forum, maar kon het antwoord niet vinden. Heb ik dan niet goed gezocht?
Sorry, ik bedoelde het niet persoonlijk ofzo. Maar dat neemt niet weg dat deze exacte vraag gisteren werd gesteld, namelijk deze:
roeltjow schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 08:41:
mischien een stomme vraag, maar zit er een verschil tussen deze 2 behalve de prijs?

club3d kaart
evga kaart

als ik het zo zie zijn het dezelfde kaarten met exact dezelfde specs alleen een andere merk, maar 50 euro minder voor de evga vind ik dan weer raar. is daar een verklaring voor?

ik zit er namenlijk aan te denken om een 680 te kopen, maar heb geen idee of er bijvoorbeeld een superieur merk is.
Wat ik bedoelde is dat er als iemand wil posten DIRECT een waarschuwing bovenin staat dat reference kaarten allemaal hetzelfde zijn, de prijs verschillen zijn óf aanbiedingen, óf verschillen in garantie/service waar je voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Helix schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:32:
[...]

Nee waarschijnlijk werkt dat niet voor de GTX 680 omdat de kaart net nieuw is en er ook nog geen ervaringendraadje is..

Met een beetje logisch nadenken kun je zelf heus wel zien dat het geen ruk uitmaakt, wij worden er gewoon moe van om dit soort vragen keer op keer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
Naja garantie voorwaarden enzo moet je gewoon op kiezen, evga altijd wel leuk en de upgrade optie als er binnen een maand een betere release is. Verder is het allemaal gelijk allemaal reference allemaal stock etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
3XPER7 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 15:00:
[...]

Nee waarschijnlijk werkt dat niet voor de GTX 680 omdat de kaart net nieuw is en er ook nog geen ervaringendraadje is..

Met een beetje logisch nadenken kun je zelf heus wel zien dat het geen ruk uitmaakt, wij worden er gewoon moe van om dit soort vragen keer op keer te krijgen.
Wat voor jullie logisch is, hoeft voor een ander met minder kennis op dit gebied niet logisch te zijn. Ik had inderdaad al een vermoeden dat er geen verschil in zat, maar dat wou ik graag even zeker weten.

Desondanks bedankt voor de informatie iedereen hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Helix schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 16:20:
Wat voor jullie logisch is, hoeft voor een ander met minder kennis op dit gebied niet logisch te zijn. Ik had inderdaad al een vermoeden dat er geen verschil in zat, maar dat wou ik graag even zeker weten.
Ik vind vaak ook dat GoTters erg elitair en onvriendelijk tegen newbies kunnen zijn. Ik probeer mezelf wat in te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:54
De instelling van dit forum is dat men zelf probeert achter het antwoord te komen voordat het wordt gevraagd.
Het is geen goeievraag.nl

Een beetje vriendelijker mag wel af en toe inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Met zo'n houding kunnen gebruikers maar beter naar het forum van HelpMij.nl gaan, of hun vraag stellen bij Yahoo! Answers. Maar van een beetje Googlen heeft bijna elke nieuwe registrant blijkbaar nog nooit gehoord en ook de policies en FAQ's zijn er zo te zien voor niks.

Dan kun je wel de softe aanpak blijven hanteren maar gooi dan gelijk even alle policies en FAQ's in de prullenbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBlueOne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-12-2024
http://tweakers.net/benchdb/testcombo/3050

Tweakers.net is dus bezig met de review?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Laatst online: 09-08-2022
Blijkbaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

Mbt AMD vs nVidia drivers is het enige wat ik tot nu toe nog aan heb te merken dat sommige games nog steeds geen fatsoenlijke CF-perf hebben, bv. The Witcher2 (icm ubersambling flinke framerates dips op sommige plaatsen), COD Black Ops en GTAIV draaien als een oude krant met CF.

Dan is er nog een grijs gebied in een aantal games waarin de driver niet crasht, maar gewoon nog niet ideaal presteert wat zich uit in haperingen net na een levellload (Skyrim zei het al sterk vermindert met de laatste drivers). Wat mogelijk met load optimalisaties te maken heeft van de content.

Met rotated grid SSAA of sparsegrid SSAA, wat AMD gebruikt, is nu in alle gevallen lodcorrectie (mbv negatieve lodbias) actief waardoor je geen scherpte meer inlevert.

Over het algemeen vind in dit bij nV net een fractie beter, maar niet groot genoeg voor een aankoop afweging.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Vraagje over de 680 VS 7970

Hier zie ik weer dat nu de 7970 beter is bij BF3

http://www.hardwareheaven...review-battlefield-3.html

Hoe maken jullie de keuze tussen de 7970 VS 680 GTX?

Eerst wilde ik de 7970 p, toen de 689 GTX en nu twijfel ik weer

Wil straks gaan spelen op een triple setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Afbeeldingslocatie: http://vipeax.org/03T2R54528Z57d.png

Afbeeldingslocatie: http://vipeax.org/03R6B4y228f58C.png

Verschil is daar toch juist nihil/misschien wel lichtjes in 't voordeel van de GTX680?

[ Voor 16% gewijzigd door Paprika op 28-03-2012 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het verschil tussen een HD7970 en GTX 680 is dan ook erg klein op drie full HD schermen bij BF3. Verschil zal hem ook in de instellingen zitten. Welke je kiest is dan ook persoonlijk, de ene zal een HD7970 kiezen omdat er met overklokken meer prestaties is uit te halen terwijl een andere een GTX 680 kiest omdat die het met één scherm vaker wint.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Gezien ze aardig aan elkaar gewaagd zijn zou ik kijken welke voor jou de beste features heeft (die 1-2 FPS ga je echt niet merken, gezien de een in het ene spel wint en de andere in het andere). Daarbij zou ik voor de HD7970 gaan als je lang met de kaart wilt doen (3GB is net iets handiger dan de 2GB van de GTX680 in dat geval). Zelf weet ik dat ik later dit jaar toch wel weer iets nieuws zal hebben (GTX780(? als dat de naam wordt) of HD8970 (refresh?)) en heb dan ook een GTX 680 klaar liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Paprika op 28-03-2012 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Dat kan natuurlijk ook nog Vipeax. Dat ik eerst speel met de 680 GTX voor een tijdje en deze dan verkoop en voor een kaart ga met 3GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
Versteegrob schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 00:22:
Dat kan natuurlijk ook nog Vipeax. Dat ik eerst speel met de 680 GTX voor een tijdje en deze dan verkoop en voor een kaart ga met 3GB
Als je op 1080p gaat gamen is het sowieso een makkelijke keus zie een aantal pagina's terug de review van de reviews :P waar gewoon staat hoeveel beter de 680 het doet op welke resolutie, maar op voor een tripple monitor set-up is de 680 toch net iets beter (blijkt uit de gemiddelde review) verder ligt het ook aan je voorkeur, maar als je voor de evga versie gaat van 450 zul je nog wel moeten wachten tot 20 april (blijkt uit de info van verschillende webshops die ik heb gebeld) de andere kaarten zijn gewoon 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er al zicht op de GTX 670 of 660 (al dan geen Ti)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eind april misschien GTX670, anders mei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Versteegrob schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 00:22:
Ik geloof er nog steeds niks van dat 3GB een nuttige toevoeging is boven 2GB, is het niet mogelijk om softwarematig 1GB bij een HD7970 uit te schakelen?

Verschil tussen performance van een 1GB en 2GB HD6950 was er bijna al nooit zelfs niet op 2500x1600, de enige reden dat een GTX 680 steeds minder presteert naarmate de resolutie/instellingen omhoog gaan is volgens mij gewoon de geheugenbandbreedte en met SLi wordt het dus alleen maar erger instellingen kunnen immers omhoog en moet er nog geen informatie door een geheugenbus die even groot blijft in beide videokaarten moet immers dezelfde informatie in het geheugen zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
@TheMask, ik denk zelf ook dat de limieten elders liggen voorlopig en dat 2GB nog wel vooruit kan, maar als ik wist dat ik met mijn verse aankoop minimaal 1.5 jaar zou willen doen --> HD7970 > GTX680.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 00:38:
Verschil tussen performance van een 1GB en 2GB HD6950 was er bijna al nooit zelfs niet op 2500x1600
BF3 schijnt wel degelijk een verschil in performance te vertonen, maar compenseert dat zelf weer deels door kijkafstanden o.i.d. te reduceren.
Pagina: 1 ... 29 ... 43 Laatste