Oh, is dat zo? Als je nou eens daadwerkelijk kijkt naar 3DMark, zie je dat bepaalde tests inderdaad beter lopen op AMD, maar andere tests stukken beter op NVIDIA. Ik heb een grafhekel aan 3DMark, maar ze testen wel vrij aardig "across the board". Sterke punten van een chip worden benadrukt, zwakheden worden meteen duidelijk. Jammer genoeg geeft dit nog steeds geen enkele garantie voor daadwerkelijke performance in games. Juist in games als BF3, waar DICE codepaths heeft voor specifieke architecturen aan beide kanten. Wellicht heb je het gemist, maar ergens in december kwam er een hele korte tweet langs waarin men snel even wat tests had gedaan bij DICE met de 7970 en toen bleek dat het GF110 codepath beter liep dan alle andere - op een 7970 dus. Dat is de reden dat je bij een fatsoenlijke game geen donder aan 3DMark hebt.
Het is overigens TWIMTBP en wat betreft je laatste opmerking: de meesten van ons hadden ook gelijk. Het zijn niet dezelfde SPs (of CUDA cores, als jij ze zo wil noemen) als in GF100/GF110
En dan nu even een muurtje met tekst - als iemand een domme opmerking ziet, zeg het even want ik typ dit nu vanuit m'n bed met een lekker griepje
Er is een boeiende post op het Beyond3D forum verschenen. De 7970 gebruiker heeft erg veel moeite gedaan om maar zo dicht mogelijk qua settings bij de GK104 afbeelding te komen. Zijn CPU is technisch gezien een stapje lager, maar voor de rest heeft hij dezelfde kloksnelheid ingesteld, dezelfde timings.
Er zijn wat vreemde dingen uit deze resultaten te halen. Laat ik er eerst even de 6 tests bijnemen:
Graphics Test 1: No tessellation, Heavy lighting with several shadow casting lights
Graphics Test 2: Medium tessellation, Medium lighting with few shadow casting lights
Graphics Test 3: Medium tessellation, One shadow casting light
Graphics Test 4: Heavy tessellation, Many shadow casting lights
Physics Test: Rigid body physics simulation with a large number of objects
Combined Test: Runs rigid body physics simulation on a moderate number of objects, Soft body physics using DirectCompute and the Bullet physics library running on the GPU, Medium tessellation, Medium lighting
CT komt het dichtst in de buurt bij een game die alles uit een PC perst wat er te halen valt. GT1 is een 100% shader test, GT2 haalt een beetje druk van de shaders af en voegt wat tessellation toe, GT3 test vooral tessellation met een enkele grote zware lichtbron, GT4 pusht beide tot het uiterste. De Physics test is een test om te zien hoe goed de CPU met de physics om kan gaan terwijl de GPU rendert; m.a.w. hoeveel tijd de CPU aan de physics kan besteden.
Stock Tahiti (XT) vs GK104: verliest GT1 hard, wint nipt in GT2, verliest nipt in GT3, wint aardig in GT4 en PT en vrijwel evenaart in CT.
Dit alleen al is een super vreemd beeld voor mij. Al jarenlang is het juist AMD geweest die keihard won in pure shader tests en dat gaat nu faliekant mis (zometeen meer). Echter wint AMD het nu ook ineens op tessellation, juist het vlak waar Nvidia de laatste twee jaar zo ver voor lag dankzij hun grote aantal tessellators. Ga je dan nog verder kijken zie je dat als alles samen wordt gegooid AMD toch niets achterligt uiteindelijk.
Een belangrijk punt in dit geheel is ook het Physics gedeelte; het lijkt er op dat Kepler een stukje meer CPU overhead nodig heeft om z'n werk te kunnen doen.
Tahiti XT @ GK104 clocks vs GK104: verliest GT1 nog steeds hard, maar wint de rest ruim.
Op gelijke clocks doet GK104 gewoon onder voor Tahiti. Dat AMD erg zuinig is geweest met de clocks wisten we al, maar het geeft GK104 dus een klein voordeel in reviews. Een ander punt dat mij opvalt is dat physics juist iets is terug gevallen; met andere woorden, een stock Tahiti hikt in 3DM11 niet tegen een GPU cap aan, maar op GK104 clocks komt die cap al dichter in de buurt. GK104 zit er zo te zien al vrijwel tegenaan.
Nu, waarom deze muur als ik toch geen waarde hecht aan 3DMark? Omdat het de "scores" zijn die mij niet boeien. Die zijn uit de lucht gegrepen en laten geen donder zien. Met de daadwerkelijke FPS van de tests kun je wel wat, maar die krijgen we niet altijd
Het grote punt dat ik hier uit haal, is dat ik wil weten hoe het straks daadwerkelijk met de overklokbaarheid van GK104 zit. Als hij niet veel verder kan terwijl Tahiti eigenlijk poep eenvoudig sowieso 1125 op de core haalt, dan zou Tahiti toch de betere keuze kunnen blijken; voor ons tweakers althans.
GK104 lijkt tot dusverre het knapste staaltje werk van Nvidia sinds GF104 (toevallig was dat ook het knapste staaltje werk sinds G80

), maar eerst zien, dan geloven. Alles wat ik heb gezien is heel wisselvallig en het lijkt er op dat er ook wat softwarematige truukjes toegepast worden.
Edit: overigens een kleine opmerking m.b.t. wat ik zei over tessellation: Nvidia heeft een tessellator per SM. AMD had er slechts 1 per "graphics engine" - 1 in Cypress dus, 2 in Cayman. Als je kijkt naar hoe tessellation zich gedroeg op kaarten van beide fabrikanten, zag je dat tot ~6 samples er geen verschil was ten tijde van Cypress, daarboven liep Nvidia gewoon weg. Met Cayman kwam die hit pas rond de 11 samples. Even afgezien van hoeveel samples nuttig zijn, is Nvidia's aanpak een van "divide & conquer" - met meer samples splitten zij die load even leuk op, althans daar lijkt het op. Zij voeren de handel gewoon parallel uit en dat werkt verdomd goed. Vandaar dat ik dus zei "vanwege hun grote aantal tessellators" - ik zou zelf namelijk dolgraag eens zien wat er was gebeurd als Cypress 4 tessellators had gehad tegenover GF100
[
Voor 7% gewijzigd door
Werelds op 19-03-2012 11:25
]