[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 54 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 43 Laatste
Acties:

Verwijderd

Kepler flagship 45% sneller dan HD 7970?

http://lenzfire.com/2012/...price-release-date-43823/

Edit up to 45%.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2012 07:04 ]

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:32
madmaxnl schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 18:34:
[...]

Welke bron ?

Redblader laat anders zien dat het geen jij zegt niet erg aannemelijk is daar ATI en nVidia destijds gewoon aanelkaar gewaagd waren in CoJ benchmarks.

Daarnaast ontkracht Werelds ook nog eens wat jij zegt, weliswaar ook zonder bron, maar het heft elkaar op ;)
Added in origineel bericht ;)

Waar het in COJ om ging is dat Amd destijds geen hardware AA meer kon bieden met hun kaarten. Shader based AA gaf giga hit op de hardware voor beide partijen. In mijn optiek had Amd een verkeerde keus gemaakt door deze functie eruit te laten. Vervolgens werd er in CoJ wat richting het einde van ontwikkeling en met 'support' van het Gitg programma hardware based bewust eruit gesloopt, terwijl dit niet gunstig was voor de prestaties. Hierdoor leek het alsof Amd hardware niet meer zou inkakken bij het inschakelen van AA tov nvidia.
Nogmaals, het blijft een voorbeeld. Nu wel weer genoeg ouwe koeien geneuzel.

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
Specs en prestaties komen totaal niet overeen.
De buswidth van het topmodel lol.
De performance stijgingen...
16% meer sp met dezelfde clock geeft 30% meer performance.
30% meer sp met dezelfde clock (768 naar 1024) geeft 55% meer performance (-10% tegenover de 7970 tot +45%)

dit is een mix van geruchten op het net en zo incorrect als men maar kan bedenken.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

madmaxnl schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 23:21:
Hopelijk zijn reviewers hiervan op de hoogte en stellen ze een benchmark suite samen welke wel representatief is.
Alleen kun je maar een beperkt aantal games reviewen en zullen reviewers toch de grote games uit de diverse genres moeten testen (die ook enigzins een uitdaging voor de kaarten zijn).

Als gamer wil ik uiteindelijk namelijk wel weten hoe bijv. BF3 het op mijn evt. toekomstige kaart doet.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Devpartner schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 10:14:
[...]

Specs en prestaties komen totaal niet overeen.
De buswidth van het topmodel lol.
De performance stijgingen...
16% meer sp met dezelfde clock geeft 30% meer performance.
30% meer sp met dezelfde clock (768 naar 1024) geeft 55% meer performance (-10% tegenover de 7970 tot +45%)

dit is een mix van geruchten op het net en zo incorrect als men maar kan bedenken.
Plus het komt van lenzfire, dus het zal sowieso wel niet veel voorstellen. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:44

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
-The_Mask- schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 11:40:
[...]

Plus het komt van lenzfire, dus het zal sowieso wel niet veel voorstellen. :p
Ze hebben op één of andere manier een stukje juiste informatie die er nog niet was, en gaan er dan een hoop bullshit bij verzinnen. Zo moet je het dus niet doen...

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024

How big is the Kepler/GK104 die?

Blijkbaar heeft Charlie de die van GK104 nu ook onder ogen gehad en een grove meting kunnen doen. De chip blijkt groter dan hij had verwacht/begrepen, maar nog altijd wat kleiner dan Tahiti. Die-size zit ergens tussen de 324mm2 en 361mm2

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Sinds Charlies "Kepler vs GCN, Kepler will win" artikel komt er steeds meer naar buiten dat het toch allemaal niet zo rooskleurig als initieel gedacht.

Die size groter dan gedacht + beter prestaties dan GCN in bepaalde games wellicht niet helemaal 'authentiek'. Gooi er nog een respin overheen en wellicht nog wat anders dat voor vertraging kan zorgen en het valt allemaal wel een beetje mee.

Ondanks dit ben ik nog altijd optimistisch ben over Kepler t.o.v. GCN.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Wordt tijd dat NV wat nieuws naar buiten brengt wanneer de nieuwe GPU op de markt zal verschijnen!
Zit te wachten op 2x GTX680 in SLI mode :D

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

madmaxnl schreef op maandag 06 februari 2012 @ 19:19:
Sinds Charlies "Kepler vs GCN, Kepler will win" artikel komt er steeds meer naar buiten dat het toch allemaal niet zo rooskleurig als initieel gedacht.

Die size groter dan gedacht + beter prestaties dan GCN in bepaalde games wellicht niet helemaal 'authentiek'. Gooi er nog een respin overheen en wellicht nog wat anders dat voor vertraging kan zorgen en het valt allemaal wel een beetje mee.

Ondanks dit ben ik nog altijd optimistisch ben over Kepler t.o.v. GCN.
Op zich valt het me nog mee. Uit het laatste artikel van Charlie (uit dahakon's post hierboven) is de "performance-die grootte verhouding" ongeveer gelijk aan tahiti en het verbruik een stuk lager. Dit op zich zou al een grote verbetering voor nVidia zijn vergeleken met hoe de verhoudingen waren tussen de gtx2xx, 4xx en 5xx serie vergeleken met de AMD concurrentie. :) Dit waren destijds de belangrijkste "pijnpunten" bij de nVidia kaarten, de performance was al goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Tyranium op 06-02-2012 19:41 ]

• madmaxnl
Hoe zit het met de GPGPU prestaties van de GK104. Als deze bijlange na niet kan tippen aan Tahiti dan is het zo knap nog niet. Daarnaast moet je niet vergeten dat GK104 nog wel even op zich laat wachten en straks dus een hoop heeft in te halen. Als de prijs van de GK104 daarentegen goed is dan is dat binnen no-time voor elkaar, maar als nVidia hoog gaat zitten met de GK104 kaarten dan duurt het lang. Enkel en alleen al omdat door de hoge prijs vele mensen het niet zullen kopen omdat het buiten hun budget valt.

AMD is momenteel zijn yields met Tahiti aan het verbeteren (met als gevolg lagere kosten dan GK104?). Ook is AMD een voorraad aan het aanleggen. Als de HD7970 voor ongeveer 400 euro en de HD7950 voor ongeveer 300 euro zouden verkopen zou er gegarandeerd een tekort zijn omdat er nog niet genoeg 28nm productie capaciteit is omdat veel partijen hiervan gebruik maken. AMD heeft straks dus als het goed is een lading Tahiti kaarten liggen welke ze door er een eerlijke prijs voor te vragen zo kwijt kunnen raken en de GK104 -welke dan nog maar mondjes maat beschikbaar is- het gras voor de voeten wegmaaien.

Conclusie, AMD heeft alles voorhanden om het nVidia GK104 feestje niet door te laten gaan.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

madmaxnl schreef op maandag 06 februari 2012 @ 20:23:

AMD is momenteel zijn yields met Tahiti aan het verbeteren (met als gevolg lagere kosten dan GK104?). Ook is AMD een voorraad aan het aanleggen. Als de HD7970 voor ongeveer 400 euro en de HD7950 voor ongeveer 300 euro zouden verkopen zou er gegarandeerd een tekort zijn omdat er nog niet genoeg 28nm productie capaciteit is omdat veel partijen hiervan gebruik maken. AMD heeft straks dus als het goed is een lading Tahiti kaarten liggen welke ze door er een eerlijke prijs voor te vragen zo kwijt kunnen raken en de GK104 -welke dan nog maar mondjes maat beschikbaar is- het gras voor de voeten wegmaaien.

Conclusie, AMD heeft alles voorhanden om het nVidia GK104 feestje niet door te laten gaan.
Zeker. Maar ik ga geen AMD kaarten in mm pc zetten, ik wacht gewoon tot nvidia goed beschikbaar is en de prijzen stabiliseren. Ik kan wachtten, zeker voor een bedrag van 180-250 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door mrc4nl op 06-02-2012 20:49 ]

ora et labora

Verwijderd

madmaxnl schreef op maandag 06 februari 2012 @ 20:23:
Ook is AMD een voorraad aan het aanleggen.
Dit weet ik zo net nog niet... Het is nogal een aparte stap voor een fabrikant (wat voor een je ook bent) om expres dingen op de plank 'als dood geld' te laten liggen. Ze weten nog helemaal niet eens zeker wat Nvidia straks doet, qua performance en prijs, dan zouden ze nu voor jan *** gpu's op de plank laten liggen die straks nog minder waard kunnen zijn ook. Nee, meestal kiest een fabrikant er niet expres voor om een tekort te creëren als dit niet nodig is. Verkopen wat je verkopen kan is toch echt in bijna alle gevallen de beste keuze. Er zijn voor AMD gewoon teveel onzekerheden om deze tactiek toe te passen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 21:21 ]

• madmaxnl
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:20:
[...]

Dit weet ik zo net nog niet... Het is nogal een aparte stap voor een fabrikant (wat voor een je ook bent) om expres dingen op de plank 'als dood geld' te laten liggen. Ze weten nog helemaal niet eens zeker wat Nvidia straks doet, qua performance en prijs, dan zouden ze nu voor jan *** gpu's op de plank laten liggen die straks nog minder waard kunnen zijn ook. Nee, meestal kiest een fabrikant er niet expres voor om een tekort te creëren als dit niet nodig is. Verkopen wat je verkopen kan is toch echt in bijna alle gevallen de beste keuze. Er zijn voor AMD gewoon teveel onzekerheden om deze tactiek toe te passen.
AMD verkoopt zijn videokaarten nu met een waarschijnlijk best leuke marge. Er is geen reden voor ze om nu de prijs te laten zakken. Doordat de prijs nu eigenlijk best hoog is ontstaat er een overschot welke ze wellicht straks gebruiken om het GK104 feestje te saboteren.

Dit is natuurlijk allemaal speculatie van mijn kant, maar ja, wat niet hé :)

• Jack77
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-10 10:53
Een tekort creëert AMD ook niet, want hun chips zijn opvallend laag geklokt als je naar de reviews kijkt. Dus yields maximaliseren en veel marge overhouden om hoger geklokte parts te lanceren wanneer Kepler een succes zou worden. De hoge prijzen nu maken ook dat de R&D kosten versneld worden terug betaald. Wat maakt dat ze naderhand mùisschien ook wel met kleinere marges kunnen werken... in het geval het écht écht écht nodig zou zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Jack77 op 06-02-2012 21:44 ]

• dahakon
Morgen schijnbaar een GK110 artikel op S|A.
Daarbij denk ik dat GK104 net als GF104/114 meer op games gericht zal zijn dan GK110 (of GF100/110 is). Verder zal AMD echt niet een stapel Tahiti's achter de hand houden. Bedenk dat het aantal waferstarts van 28nm nog steeds erg klein is en het aantal chips dat je uit een wafer kunt halen bij ~350mm2 ook niet heel erg hoog ligt.

• Devpartner
Tyranium schreef op maandag 06 februari 2012 @ 19:39:
[...]

Op zich valt het me nog mee. Uit het laatste artikel van Charlie (uit dahakon's post hierboven) is de "performance-die grootte verhouding" ongeveer gelijk aan tahiti en het verbruik een stuk lager. Dit op zich zou al een grote verbetering voor nVidia zijn vergeleken met hoe de verhoudingen waren tussen de gtx2xx, 4xx en 5xx serie vergeleken met de AMD concurrentie. :) Dit waren destijds de belangrijkste "pijnpunten" bij de nVidia kaarten, de performance was al goed.
Is wel zeer misleidend natuurlijk...
De 7870 die net trager gaat zijn gaat tegen de 260mm zitten met een nog lager verbruik. Dus of je kijkt naar de het traagste van de hogere serie of naar het snelste van de 2de serie. Typisch gaat de high end altijd een minder goede performance/w ratio hebben. Zeker gezien de DP capabiliteiten van de 79xx die volgens geruchten bij de 104 niet echt aanwezig zijn. (so to speak).
Tevens zou ik wel eens willen zien of die 104 wel degelijk minder verbruikt dan de 7950... want die zit echt al zeer laag (<160W)

[ Voor 5% gewijzigd door Devpartner op 06-02-2012 23:58 ]

• madmaxnl
Ik hoop dat ze het idle verbruik ook laag hebben gehouden. AMD kan in CF kaarten na genoeg helemaal uitschakelen in idle. Kijken of nVidia dat ook heeft. 20Watt meer in load is irrelevant als het idle verschil 10 watt is.

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Devpartner schreef op maandag 06 februari 2012 @ 23:57:
[...]

Typisch gaat de high end altijd een minder goede performance/w ratio hebben.
Je weet dat de 7950 (dacht ik) een betere Perf/W ratio heeft dan de koning van de afgelopen jaren, de 5450. Het is volgens mij voor het eerst een high-end kaart zoiets presteert.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• Devpartner
neliz schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 06:04:
[...]

Je weet dat de 7950 (dacht ik) een betere Perf/W ratio heeft dan de koning van de afgelopen jaren, de 5450. Het is volgens mij voor het eerst een high-end kaart zoiets presteert.
Nee ik dacht dat afhangend van de resolutie de 5450 nog net iets beter was.

Maar toch verwacht ik dat de 78xx en de 77xx daar nog een schepje bijdoen.

Verwijderd

Zit ik wel in het goede topic? }:O

Ben wel benieuwd naar de nieuwe Kepler serie. Vind de GCN structuur ook niet persee super voor gaming, ongeveer 20-30% gemiddelde prestatie winst.
Voor supercomputing is die structuur waarschijnlijk wel best goed.
De prijs kwaliteit is ook maar net iets beter dan van nVidia 5xx serie, dus daar kan wel wat tegenover komen te staan.

• Devpartner
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 12:53:
Zit ik wel in het goede topic? }:O

Ben wel benieuwd naar de nieuwe Kepler serie. Vind de GCN structuur ook niet persee super voor gaming, ongeveer 20-30% gemiddelde prestatie winst.
Voor supercomputing is die structuur waarschijnlijk wel best goed.
De prijs kwaliteit is ook maar net iets beter dan van nVidia 5xx serie, dus daar kan wel wat tegenover komen te staan.
euhm GNC geeft 40-45% prestatie winst... zonder diesize of TDP te verhogen bij een kleiner procedee ivm hun vorige high end lineup. Als nvidia gelijkaardige winst weet te boeken tegenover hun huidige linup dan gaan we al heel tevreden mogen zijn denk ik. Wat zou overeenkomen met een 104 die gelijk presteerd aan een 580+-~10%.

[ Voor 4% gewijzigd door Devpartner op 07-02-2012 13:22 ]

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
GK110 heeft 384-bit geheugenbus, TDP rond 300 watt en 550mm2 die size.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-11 18:25

Format-C

Tracing Rays

Hier vandaan gehaald?

GK110 tapes out at last. Big Kepler is big, long cat is longer

Edit; dus de GK110 zit rond de 300W PCI-e power spec? Ook een stroomslurper dus?

Edit;
Either way, late Q3 2012 is a decent mental placeholder.
Dat duurt nog even zeg! :o

[ Voor 69% gewijzigd door Format-C op 07-02-2012 14:08 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-10 00:27
Dat is wel aardig huge zeg. Geen small-die strategie voor nV dus.

• Devpartner
Ook nog redelijk wat speculatie over de high end chip van nvidia. Natuurlijk als die net taped out is... en verschillende mensen zeggen dat Q3 optimistisch is... dan kunnen we natuurlijk nog niet veel weten.

lijkt dus even groot als de vorige 480/580 met ?verhoogde TDP? In dat geval kunnen prestaties wel meer dan 60% hoger zijn dan de 580. Maar dan verbruiken ze wel 120W meer dan de concurrentie.

anway als die inderdaad ten vroegste in Q3 komt lijkt het me niet nuttig om erover te praten of speculeren zolang we geen architectuur details weten.

Tevens al die voorbijkomende sheets zijn dus helemaal uit de lucht gegrepen. Dus terug naar de wachtzaal op nieuw nieuws mbt nvidia lineup.

• dahakon
TomasH schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 13:54:
GK110 heeft 384-bit geheugenbus, TDP rond 300 watt en 550mm2 die size.
Wel zo netjes om de volgende keer ook de bron er gewoon even bij te vermelden. Mocht je Semi een beetje volgen, dan zou je kunnen weten hoe een tyfushekel Charlie heeft aan plagierende internet 'journalisten'.

• madmaxnl
Devpartner schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 14:21:
Ook nog redelijk wat speculatie over de high end chip van nvidia. Natuurlijk als die net taped out is... en verschillende mensen zeggen dat Q3 optimistisch is... dan kunnen we natuurlijk nog niet veel weten.
Juist wel, als de GK110 nu pas zijn tape out heeft gehad kun je wel degelijk stellen dat we hem op zijn vroegst in het derde kwartaal van 2012 gaan zien. Als er iets fout gaat of de yields vallen tegen dan krijgen we nog één a twee respins. Voor een chip van 550mm2 is één respin of twee niet ongewoon, kijk maar naar de voorgaande nVidia chips met een dergelijke die size.

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
dahakon schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:48:
[...]

Wel zo netjes om de volgende keer ook de bron er gewoon even bij te vermelden. Mocht je Semi een beetje volgen, dan zou je kunnen weten hoe een tyfushekel Charlie heeft aan plagierende internet 'journalisten'.
Ik schreef dat vanaf mijn telefoon, en ik heb daarop helaas geen kopieerfunctie. Gezien de lengte van het bericht is dat volgens mij wel duidelijk.

Uiteraard vermeld ik bronnen normaal gesproken altijd netjes, evenals in mijn artikel hierover.

• dahakon
TomasH schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 18:16:
Ik schreef dat vanaf mijn telefoon, en ik heb daarop helaas geen kopieerfunctie. Gezien de lengte van het bericht is dat volgens mij wel duidelijk.
Lame phone :P

Maar goed, ook zonder copieerfunctie, kun je nog altijd aangeven dat de informatie van een artikel op SemiAccurate komt.

Verwijderd

TomasH schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 18:16:
[...]

Uiteraard vermeld ik bronnen normaal gesproken altijd netjes, evenals in mijn artikel hierover.
Uit jouw artikel;

"De opvolger van de GTX 580 komt dus pas als de ‘HD 8970′ alweer bijna klaarstaat."

Tahiti komt ~13 maanden na Cayman, laat de opvolger van Tahiti ook weer na 13 maanden komen, zit je in februari/maart 2013. Opvolger GTX580 komt ~Q3 (wellicht eind), dan zit er toch nog steeds bijna een half jaar (4-5 maanden) tussen de 'GTX680' en de HD8970? Dat ie al bijna klaar staat is wel heel optimistisch.... ;)

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:53
Ik heb even een vraagje, op een Quadro 600 kun je als het goed is 2 monitoren aansluiten om je bureaublad uit te breiden. Er zit een Dual DVI en DP aansluiting op. Als je alleen DVI en of VGA op je monitoren hebt kun je dan met een DP to DVI/VGA ook je bureaublad uitbreiden op een 2e scherm?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:03
Wel even niet vergeten dat Tahiti vooral op zich liet wachten i.v.m. 28nm. Je kunt best stellen dat ze in de periode van Q3 alweer ver klaar zijn met iets nieuws en dat de tijd tussen een HD8970 en de GTX680 waarschijnlijk kleiner is dan de HD7970 t.o.v. de GTX680.

• madmaxnl
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 22:18:
[...]

Uit jouw artikel;

"De opvolger van de GTX 580 komt dus pas als de ‘HD 8970′ alweer bijna klaarstaat."

Tahiti komt ~13 maanden na Cayman, laat de opvolger van Tahiti ook weer na 13 maanden komen, zit je in februari/maart 2013. Opvolger GTX580 komt ~Q3 (wellicht eind), dan zit er toch nog steeds bijna een half jaar (4-5 maanden) tussen de 'GTX680' en de HD8970? Dat ie al bijna klaar staat is wel heel optimistisch.... ;)
Van Cypress naar Barts (is niet de opvolger -I know- maar het is wel een geoptimaliseerd Cypress architectuur) duurde 12 maanden. Waarbij Barts en ook Cayman sneller ten tonelen waren gekomen als men het 32nm productie procedé niet had gecanceld. Aangezien de opvolger van Tahiti gewoon op het 28nm productie procedé gemaakt zal worden zal deze waarschijnlijk geen 13 maanden op zich laten wachten. Ik zou er eerder 9 maanden van maken. M.a.w. voor kerst dit jaar kun je de opvolger van Tahiti onder je boom verwachten.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Gait schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 22:35:
Ik heb even een vraagje, op een Quadro 600 kun je als het goed is 2 monitoren aansluiten om je bureaublad uit te breiden. Er zit een Dual DVI en DP aansluiting op. Als je alleen DVI en of VGA op je monitoren hebt kun je dan met een DP to DVI/VGA ook je bureaublad uitbreiden op een 2e scherm?
hier ben je aan het verkeerde adres.
dit gaat over nieuws/speculaties.

als je al gezocht maar niet gevonden hebt kun je altijd nog een topic openen.

ora et labora

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:46

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Nog even over de 'trucjes' van nV om AMD te dwarsbomen;

Ik ben zelf heel erg gevoelig voor oneerlijkheid, en uitdagingen werken bij mij als een vlag op een rode stier.
Ik wou eerst even zien wat Keppler zou gaan brengen maar nu ga ik weer terug naar het rode kamp en mijn 7970 staat in de bestelling.

Oneerlijkheid moet overal bestreden worden. Met de wind meewaaien, de weg van de minste weerstand, daar win je geen oorlogen mee... dan hadden we nu allemaal Duits gepsproken.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
"All that is necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing."

:P ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 08-02-2012 15:00 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• madmaxnl
Tijgert schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 13:17:
Oneerlijkheid moet overal bestreden worden.
offtopic:
Niet iedereen is idealistisch en bereid een centje meer te betalen als ze daarmee iets goeds doen. Mammon has poisoned their souls.

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:19
Beste tweakers,

Ik lees net op Bouweenpc dat er weer een probleem met de soldeer van de 400 serie is ?.
http://www.bouweenpc.nl/n...idia-gtx-400-videokaarten
Er staat: ''Naar aanleiding van een topic op GoT stromen de meldingen binnen van kapotte GTX 480′s en GTX 470′s.''
Ik neem aan dat dit tweakers is ?.
Maar goed.
Zou toch een beetje sneu zijn voor mensen met een 400 serie kaart.
Ik post het hier, omdat dit een nVidia topic is en aangezien jullie hier wel iets van zullen weten..

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-10 11:46

Darkasantion

Just keep swimming!

madmaxnl schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 23:08:
[...]

Van Cypress naar Barts (is niet de opvolger -I know- maar het is wel een geoptimaliseerd Cypress architectuur) duurde 12 maanden. Waarbij Barts en ook Cayman sneller ten tonelen waren gekomen als men het 32nm productie procedé niet had gecanceld. Aangezien de opvolger van Tahiti gewoon op het 28nm productie procedé gemaakt zal worden zal deze waarschijnlijk geen 13 maanden op zich laten wachten. Ik zou er eerder 9 maanden van maken. M.a.w. voor kerst dit jaar kun je de opvolger van Tahiti onder je boom verwachten.
Echt waar :o ? Ik hou van de kerstman, dat ik dat met de kerst krijg van hem. :+ ;)

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• dahakon
Mosin schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 22:00:
Beste tweakers,

Ik lees net op Bouweenpc dat er weer een probleem met de soldeer van de 400 serie is ?.
http://www.bouweenpc.nl/n...idia-gtx-400-videokaarten
Er staat: ''Naar aanleiding van een topic op GoT stromen de meldingen binnen van kapotte GTX 480′s en GTX 470′s.''
Ik neem aan dat dit tweakers is ?.
Maar goed.
Zou toch een beetje sneu zijn voor mensen met een 400 serie kaart.
Ik post het hier, omdat dit een nVidia topic is en aangezien jullie hier wel iets van zullen weten..
Ik heb dat topic eigenlijk nog helemaal niet voorbij zien komen. Maar goed, zoals ik wel eens eerder aangaf, heeft Charlie in den verleden toch gewaarschuwd dat nVidia wederom de underfill heeft gepakt die ook voor zulke hardnekkige problemen heeft gezorgd bij de 8k serie. Zal daar dan toch een waarheid in gezeten hebben?

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:32
Ik hoop toch echt van niet. Hoe heerlijk m'n 8800 ook was, ook ik was slachtoffer van dat staaltje prutswerk. Voor de 480 eigenaren hoop ik dat het *als* het klopt, het ook erg binnenkort gebeurt; het zou nu nog binnen de garantie periode vallen. Bakken is leuk en aardig, maar ik heb het zelf bewust niet gedaan en ik zou het nu ook niet doen. Voor een product van die prijs mag je beter verwachten.

• Paprika
Werelds schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 22:22:
Hoe heerlijk m'n 8800 ook was, ook ik was slachtoffer van dat staaltje prutswerk. Voor de 480 eigenaren hoop ik dat het *als* het klopt, het ook erg binnenkort gebeurt;
De meesten met een GTX480 hebben inmiddels toch al een GTX580, HD7970 etc. Ook bij de 88XX-serie/98XX-serie waren het meestal de 2e eigeneraren (dus na een verkoop) die de zak waren. Bij de 8 & 9-series hadden de mainstream en budget kaarten hier echter ook last van, en dat zijn vaak de mensen die wel regelmatig langer met een kaart doen. Als het alleen de high-end van de 400-serie blijkt te zijn, zullen het dus vooral 2e hands aankopen zijn met problemen, wat het allemaal extra lastig maakt (ook met feedback na een verkoop etc).

• Jasper 99
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:55
pfff ik heb nog steeds een 8800 in me dl pc, doet het al sinds release dus ja vind het best prima eigenlijk. En verder vroeg hij of er problemen waren met soldeer geen bronnen niks dus mwa.

• madmaxnl
Jasper 99 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 23:04:
pfff ik heb nog steeds een 8800 in me dl pc, doet het al sinds release dus ja vind het best prima eigenlijk. En verder vroeg hij of er problemen waren met soldeer geen bronnen niks dus mwa.
Eén zwaluw maakt nog geen zomer.
Paprika schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 22:53:
[...]

De meesten met een GTX480 hebben inmiddels toch al een GTX580, HD7970 etc. Ook bij de 88XX-serie/98XX-serie waren het meestal de 2e eigeneraren (dus na een verkoop) die de zak waren. Bij de 8 & 9-series hadden de mainstream en budget kaarten hier echter ook last van, en dat zijn vaak de mensen die wel regelmatig langer met een kaart doen. Als het alleen de high-end van de 400-serie blijkt te zijn, zullen het dus vooral 2e hands aankopen zijn met problemen, wat het allemaal extra lastig maakt (ook met feedback na een verkoop etc).
Duidelijk, geen tweedehands GTX4xx kaart kopen.

• spNk
Paprika schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 22:53:
[...]

Het ergste waren IMO de mobiele versies, en dan met name de 8600m GS, hoeveel dode laptops ik met deze kaart erin heb zien langs komen is niet op 4 handen te tellen..

• Paprika
Klopt, die telde ik even voor het gemak mee bij de mainstream/budget kaarten, omdat je daar meestal ook zo lang mee doet (of hoopt te doen) als je laptop zelf.

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 22:14
Te lezen bij de buren. ;)

Prijs en prestaties van nVidia GTX 600 serie uitgelekt?
De nVidia GTX 600 serie lijkt dus sneller te gaan worden dan de AMD Radeon HD 7000 serie, waardoor concurrentie vooral op prijs plaats zal vinden. Alles gaat dus afhangen van de prijs die de GTX 680 gaat krijgen en die adviesprijs ligt momenteel $100 boven de adviesprijs van de AMD HD 7970, waarmee nVidia een betere deal lijkt neer te zetten. De GTX 670 zou zelfs iets goedkoper worden en toch sneller dan de HD 7970.

Toch is er ook slecht nieuws te melden: de gebruikte GK110 chip in de GTX 680 heeft een die size van 550 mm2 waarin ongeveer 6,4 miljard transistors zijn verwerkt. Dit is ondanks de procesverkleining 30mm2 groter dan de al complexe GF110 chip die gebruikt werd in de GeForce GTX 580. AMD heeft een die size van 365 mm2, fors kleiner dus dan de chips van nVidia waardoor AMD uit dezelfde wafer meer chips kan halen en dus ook lagere productiekosten heeft. Theoretisch gezien heeft AMD hiermee een veel grotere marge om haar prijzen te verlagen en is nVidia gebonden aan relatief hoge productiekosten. Hoewel nVidia dus de snelste videokaarten zal gaan aanbieden, kan AMD eenvoudig haar prijzen verlagen om hiervoor te compenseren.
Ben erg benieuwd wat de uiteindelijke prijs/performance van de GTX600 serie zal zijn (en het antwoord van AMD hierop). :)

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 22:14
Oeps, sry...

Heb het "nieuws van Lenzfire" over het hoofd gezien. :$

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-10 15:51
http://www.rambus.com/us/...releases/2012/120208.html
The agreement covers the use of Rambus patented innovations in a broad range of integrated circuit (IC) products offered by NVIDIA.
Het lijkt me slechts om het patent gezeur te ontlopen, maar mogelijk dat een volgende generatie chips er een slaatje uit slaat.

• Jasper 99
madmaxnl schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 23:12:
[...]

Eén zwaluw maakt nog geen zomer.

[...]

Duidelijk, geen tweedehands GTX4xx kaart kopen.
Nee de vraag is juist zijn de klachten niet de zwaluw en de goede kaarten juist de standaard, negatief nieuws van gebruikers zelf zul je altijd eerder vinden dan positief nieuws. Mijn 580 doet het goed dus je zal me er niet over horen was hij kapot dan had ik vast al in veel verschillende fora erover gepraat. En ja ik ken het 8800 ervaring topic met veel mensen die bakken but still :)

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Jasper 99 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 13:04:
[...]

Nee de vraag is juist zijn de klachten niet de zwaluw en de goede kaarten juist de standaard, negatief nieuws van gebruikers zelf zul je altijd eerder vinden dan positief nieuws. Mijn 580 doet het goed dus je zal me er niet over horen was hij kapot dan had ik vast al in veel verschillende fora erover gepraat. En ja ik ken het 8800 ervaring topic met veel mensen die bakken but still :)
Het is een feit dat de gebruikte underfill gewoon niet goed was bij oa. de 8xxx-serie en het lijkt er nu op dat er bij in ieder geval de 4xx-serie weer gebruik van is gemaakt om een of andere reden.
Dat het bij nog maar weinig GTX 4xx-serie kaarten voor komt is waarschijnlijk eerder omdat deze kaarten nog veel nieuwer zijn, dus de problemen zullen voor veel mensen pas later opduiken.

Je hebt het nu over je eigen GTX 580 (5xx-serie dus) die ook weer veel nieuwer is, logisch dat je nergens last van hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Redblader op 09-02-2012 13:21 ]

• dahakon
De reden om terug te gaan naar de oude underfill zou te maken hebben met dat de underfill van de GT200 serie nog vele malen eerder kapot zou gaan met GF100 (en wellicht dus ook GF110), waardoor nVidia gegarandeerd binnen een half jaar zou kunnen beginnen met kaarten omruilen. Deze informatiecis ook terug te lezen in het artikel waarin gesteld wordt dat nVidia weer terug ging naar de oude underfill.

• madmaxnl
lightdestroyer schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 15:58:

Rambus Patents are Invalidated

[...]

[...]

Blijkbaar is nVidia (mss tegen wil en dank volgens sommige mensen op dit forum ..) soms toch nog eens goed voor ons als consumenten >:)
Maw blijkbaar heeft nvidia er toch goed aangedaan om niet in te gaan op de "afpersing". Of ATI/AMD ooit hun geld terug gaan zien... kvrees ervoor. In ieder geval zullen ze naar alle waarschijnlijkheid toch snel stoppen met verder betalen als alles verder loopt zoals nu het geval is.
Ik geloof ook dat nVidia ooit reserves boekhoudkundig heeft opgebouwd voor het proces tegen RAMBUS, die zullen mogelijks al dit jaar als winst kunnen ingeboekt worden, voor diegene die graag nVidia aandelen opkopen en weer verkopen, tis je moment :+
madmaxnl schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 17:00:
AMD en ATI kunnen weldegelijk geld terug vorderen/eisen. Desnoods zal Rambus failliet gaan en zullen alle patenten verkocht worden waarna de schulden van Rambus aan AMD en ATI terug betaald zullen worden. Rambus kan AMD en ATI ook betalen in patenten.

nieuws: Nvidia neemt Rambus-technologie in licentie

Jasper 99 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 13:04:
[...]

Klopt, maar daar hoor ik nVidia boys nooit over als het over AMD drivers gaat. Dan is het opeens iedereen die last heeft van AMD drivers omdat er twee mensen zijn die dit zeggen in x forum/topic.

[ Voor 20% gewijzigd door madmaxnl op 09-02-2012 13:38 ]

• spNk

There are two GK104/Kepler variants

Beter goed gejat dan slecht bedacht zullen we maar zeggen :).

[ Voor 24% gewijzigd door spNk op 09-02-2012 21:24 . Reden: Verkeerde link op het klembord :? ]

• Jasper 99
Redblader schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 13:17:
[...]

Het is een feit dat de gebruikte underfill gewoon niet goed was bij oa. de 8xxx-serie en het lijkt er nu op dat er bij in ieder geval de 4xx-serie weer gebruik van is gemaakt om een of andere reden.
Dat het bij nog maar weinig GTX 4xx-serie kaarten voor komt is waarschijnlijk eerder omdat deze kaarten nog veel nieuwer zijn, dus de problemen zullen voor veel mensen pas later opduiken.

Je hebt het nu over je eigen GTX 580 (5xx-serie dus) die ook weer veel nieuwer is, logisch dat je nergens last van hebt.
Ok fair enough, wist niet dat de underfill niet goed was teminste blijkbaar niet goed genoeg. Mijn 580 gebruikte ik als voorbeeld, dat negatieve posts eerder worden geplaatst dan positieve en daardoor dingen nog wel eens uit proportie raken. Maarja we gaan het zien i geuss.

@max.
Mij zal je er niet echt heel veel over horen nooit amd kaarten gehad wel bij vrienden ingebouwd en zelf vind ik de drivers niet echt naar mijn liking maarja verder te weinig ervaring mee om iets over te zeggen.

• madmaxnl
spNk schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:29:

There are two GK104/Kepler variants

Beter goed gejat dan slecht bedacht zullen we maar zeggen :).
Het zegt wel weer genoeg over de yields, denk ik.

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-10 13:08
Dat die waarschijnlijk (een stuk) beter zullen zijn als bij Fermi?

• spNk
Nou dat niet, ze kunnen alleen meer met de slechte chips.

• Max Hunt
Dan heb je toch een betere yield?

• madmaxnl
Max Hunt schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 09:55:
Dan heb je toch een betere yield?
Yield rate is relatief. Je kunt de lat zo hoog leggen als jezelf wil. De nVidia GF104 had 384 shaders, maar we hebben die chip nooit in die hoedanigheid gezien (GF104=GF114 niet meegenomen). De GF104 had maximaal maar 336 shaders geactiveerd waardoor de yield rate omhoog ging. Idem dito voor de GF100.

Ze hebben er nu voor gekozen om de chip dusdanig op te bouwen dat ze bepaalde dingen beter en makkelijker kunnen uitschakelen. Zo hebben ze bepaalden dingen los van elkaar getrokken zodat het uitschakelen van het een niet het anderen ook meteen uitschakelt. M.a.w. 'binning' wordt makkelijker en ze verknoeien minder.

Ze hadden dus heel erg veel vertrouwen in de yields die ze gingen halen, not.

• dahakon
madmaxnl schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:37:
Ze hadden dus heel erg veel vertrouwen in de yields die ze gingen halen, not.
Vanuit dat oogpunt zou je moeten stellen dat AMD nooit vertrouwen heeft in de yields...

Iets anders:

GK104 pops up in the wild

Niet zo lang verhaal nog korter:
AIB's beginnen eerste batches van vroege samples te ontvangen voor productvoorbereiding. Verwachte launchdatum (Charlie's verwachting) nog altijd eind maart/begin april.

[ Voor 37% gewijzigd door dahakon op 10-02-2012 16:39 ]

• spNk
dahakon schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 16:17:
[...]

Vanuit dat oogpunt zou je moeten stellen dat AMD nooit vertrouwen heeft in de yields...
En terecht, ze zijn afhankelijk van een derde partij. Enige die dit niet hoeft te doen is Intel.

• dahakon
spNk schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 18:29:
En terecht, ze zijn afhankelijk van een derde partij. Enige die dit niet hoeft te doen is Intel.
Erhm, het maakt niet zoveel uit hoor, of de Fab die je chips bakt van jezelf zijn of van een ander bedrijf. De specsheets die geleverd worden waarin alles over het te gebruiken proces moeten in orde zijn. Aan de hand daarvan kunnen dan chips gebakken worden die zich binnen de gegeven specs begeven. Mochten specs niet helemaal 100% overeenkomen met de werkelijkheid en je neemt dat niet mee in je uiteindelijke productie-stepping, dan krijg je een GF100.

Ook Intel kan problemen met yields hebben. Als dat aan het process ligt, dan mag de Fab hard aan het werk om dat op te lossen, maar ondertussen kan Intel nog steeds geen massaproductie starten.

Punt is, je hoeft niet bang te zijn voor slechte yields als je je huiswerk doet. Als er onverhoopt toch minder goede yields komen, dan zit je hoogst waarschijnlijk nog altijd veilig door contracten waarin bepaalde minimum yields beloofd worden, of je krijgt een 'per goede die' betalingsregeling voor elkaar.

Verwijderd

Ik ben toch wel erg benieuwd wat de nieuwe 6XX serie gaat doen. Als de verhalen van een GTX 660 die net zo snel zijn als een GTS 580 kloppen is het een erg interessante generatie, maar ik heb dergelijke uitspraken eerder gelezen. Eerst zien en dan geloven.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Nvidia world iconSources are now telling SemiAccurate that Nvidia has two variants of the GK104 in the pipe. These two variants hint at a finer grained fusing ability for the end product.

The two siblings are said to be GK104-400 and GK104-335, basically a full working and partially fused off version of the same chip. The -400 is said to be an “8 group” device, the -335 described as “7 group’. If you recall the sad tale of Fermi/GF100, the chip had large swathes of shaders turned off, the ability to do less radical surgery was not there. This is a fairly painful way to deal with defects, the more granular you can make the disabling, the better off you are.

Nothing comes for free in the silicon world, and the art of chip design is balancing granularity with cost. Nvidia botched this badly in Fermi, and paid a high price. The only good that came of it was the entertainment in seeing their spokespeople spin ever increasing leaps of logic in public. This however doesn’t placate investors much, even if they do smile.

With this new description of the -400 and -335 variant of GK104, it looks like Nvidia has implemented what AMD has been doing since at least the R700 (HD4000) chips, if not earlier. Instead of being forced to fuse off large blocks of shaders as a minimum, it looks like they can now do much smaller chunks. In Fermi terms, instead of taking a CU at a whack, they can now do portions of a CU too.

This should greatly improve yields, allow for endless SKU variations, and generally make things better. Of course, it comes at a die size penalty, but after the last learning experience, it would be foolish to do otherwise.S|A
SA is erg lastig te bereiken at the moment, even een c/p'tje :)

• rickyy
  • Laatst online: 10-02 11:10
Ik heb een paar maanden geleden een MSI GTX460 (hawk talon attack editie) gekocht met nog garantie erop via de originele eigenaar.

Nu gaf deze vandaag plots een raar roze scherm met aan de bovenkant een beetje deformatie aan de bovenzijde. Na een reboot was dit weg, maar het zet me aan het denken.

Wat als ik deze kaart (die nieuw best duur was) RMA opstuur. Wat zou ik dan terug kunnen krijgen? Een GTX560 (ti)? Of gewoon dezelfde kaart?

Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
rickyy schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 17:25:
Ik heb een paar maanden geleden een MSI GTX460 (hawk talon attack editie) gekocht met nog garantie erop via de originele eigenaar.

Nu gaf deze vandaag plots een raar roze scherm met aan de bovenkant een beetje deformatie aan de bovenzijde. Na een reboot was dit weg, maar het zet me aan het denken.

Wat als ik deze kaart (die nieuw best duur was) RMA opstuur. Wat zou ik dan terug kunnen krijgen? Een GTX560 (ti)? Of gewoon dezelfde kaart?
Gewoon een GTX 460 waarschijnlijk, maar dit is niet het juiste topic hiervoor. ;)

• madmaxnl
dahakon schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 16:17:
Nee uiteraard heeft AMD nooit vertrouwen in de yields, ze maken hun GPUs niet voor niets heel erg binneable. Ze doen ook niet voor niets sommige productie procedés 'verkennen' met bijvoorbeeld een HD4770. nVidia begint nu dus ook met beter binneable GPUs, nu alleen het verkennen nog.

[ Voor 8% gewijzigd door madmaxnl op 11-02-2012 22:59 ]

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

madmaxnl schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 22:58:
[...]

Nee uiteraard heeft AMD nooit vertrouwen in de yields, ze maken hun GPUs niet voor niets heel erg binneable. Ze doen ook niet voor niets sommige productie procedés 'verkennen' met bijvoorbeeld een HD4770. nVidia begint nu dus ook met beter binneable GPUs, nu alleen het verkennen nog.
En NVIDA doet hetzelfde (3 spins voor een release product met slechts 15/16de actieve units (GF100) en de bugfix daar van na wat respins als nieuw product uitbrengen (GF110) en dan zorgen dat slecht yieldende GPUs in zoveel mogelijk varianten gebruikt kunnen worden (590/580/570/560-448)

NVIDIA werkt ook qua "pipecleaner" producten hetzelfde, RV740 wordt altijd aangehaald als AMD's legendarische 40nm transitie maar in de realiteit had NVIDIA al twee GPUs klaar (GT216 & GT218).

• madmaxnl
neliz schreef op zondag 12 februari 2012 @ 09:50:
NVIDIA werkt ook qua "pipecleaner" producten hetzelfde, RV740 wordt altijd aangehaald als AMD's legendarische 40nm transitie maar in de realiteit had NVIDIA al twee GPUs klaar (GT216 & GT218).
Niet realistisch. De GT218 is 57mm2 groot en de GT216 is 100mm2 groot. De RV740 daarentegen is 137mm2 groot. nVidia 'verkende' het 40nm productie procedé met veel te kleine chip t.o.v. wat ze er uiteindelijk wilde gaan bakken, namelijk de GF100 die 529mm2 groot is. ATI kwam niet verder dan 334mm2 met zijn Cypress chips.

[analogie]
Als nVidia een zigeunerkamp was dat ging verhuizen, dan zoude ze in een Fiat Panda 'verkennen' en de route bepalen. Om vervolgens achteraf vast te komen zitten met een dikke vrachtwagen.

'Huh ? Met de Panda ging het toch prima, yea right...'. [/analogie]

Wat je zegt klopt. AMD is zeker niet de enige die productie procedés verkent, maar AMD is wel de enige die dat fatsoenlijk doet.

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

madmaxnl schreef op zondag 12 februari 2012 @ 19:31:
Wat je zegt klopt. AMD is zeker niet de enige die productie procedés verkent, maar AMD is wel de enige die dat fatsoenlijk doet.
Ik zeg er niet bij dat de verkenning van het procedé goed ging he?
GT218/216 waren eerder klaar dan RV740, maar de laatsgenoemde was wel veel eerder op de markt, dat zegt van zichzelf toch al genoeg over de ervaringen of het geluk dat beide partijen hadden?

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-10 02:14

edward2

Schieten op de beesten

Afbeeldingslocatie: http://we.pcinlife.com/data/attachment/forum/201202/12/220329m6tnt4axtfl8tnif.png

http://we.pcinlife.com/thread-1831876-1-1.html

[ Voor 53% gewijzigd door edward2 op 13-02-2012 23:24 ]

Niet op voorraad.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
GTX590 prestaties voor de GK104, best veelbelovend maar imo ambitieus.
GK110 rond 7950 lijkt wel te doen, maar at what price.

*disclaimer:bovenstaande is nergens op gebaseerd.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik hoop van wel maar denk ook dat het wat ambitieus is....

PC Specs

• -The_Mask-
  • Niet online
Al zou het niet ambitieus zijn, plaatjes zoals deze ver voordat een videokaart er is kloppen in principe toch nooit.

AMD Nieuwsdiscussie

• dahakon
In de forums van SemiAccurate is deze ook al voorbij gekomen en daarbij werd er gesteld dat in het draadje zelf al duidelijk werd dat het een fake is. Schijnt ook eenzelfde discussie op HardOCP te zijn, met dezelfde inslag van fake.

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:19

superwashandje

grofheid alom

-The_Mask- schreef op maandag 13 februari 2012 @ 23:36:
Al zou het niet ambitieus zijn, plaatjes zoals deze ver voordat een videokaart er is kloppen in principe toch nooit.
dit...
pas als er een week voor introductie (en die zullen we wel aan horen komen) slides van nvidia uit beginnen te lekken zullen er ook sites komen met evt. echte info lijkt me.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Max Hunt
Op hardware.info wordt gespeculeerd dat Nvidia komende vrijdag een demonstratie zal gaan geven.
- Link

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Max Hunt schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 08:56:
Op hardware.info wordt gespeculeerd dat Nvidia komende vrijdag een demonstratie zal gaan geven.
- Link
1024 shaders zou mij niet eens verbazen (680), als je ziet wat er gebeurde na de 8800 GTX > GTX 280 > GTX 480.. its possible. Zou raar zijn als ze met een 768 shader model komen, raar in de zin van onlogisch ten opzichte van de vorige generaties.

Daarnaast is Fermi al weer 2.5 jaar oud.

[ Voor 35% gewijzigd door A87 op 14-02-2012 21:04 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• spNk
Je moet wel even de verschillen in TDP's van die 3 kaarten in acht nemen...

• madmaxnl
Lias schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:01:
[...]

1024 shaders zou mij niet eens verbazen (680), als je ziet wat er gebeurde na de 8800 GTX > GTX 280 > GTX 480.. its possible.
Inderdaad wat spNk zegt, de kaarten hadden steeds intensievere koeling nodig, m.a.w. ze werden warmer omdat het verbruik was toe genomen.

8800GTX TDP 155watt
8800GTX Ultra TDP 175watt
GTX280 TDP 236watt
GTX285 TDP 204watt
GTX480 TDP 250watt
GTX580 TDP 244watt

Als we dan ook nog eens in acht nemen dat de koeling als maar beter is worden en dat nVidia het minder nauw is gaan nemen met de TDP... GTX680 met een TDP van 300watt is niet ondenkbaar.

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Max Hunt schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 08:56:
- Link
Pers event van NV zelf is pas in Maart, rustig aan :)

• A87
  • Niet online

A87

madmaxnl schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:20:
[...]

Als we dan ook nog eens in acht nemen dat de koeling als maar beter is worden en dat nVidia het minder nauw is gaan nemen met de TDP... GTX680 met een TDP van 300watt is niet ondenkbaar.
van mij mogen ze 1200w verstoken op een 10x10cm gpu, als het maar snel is, kom maar op.

Mijn huidige single GPU zit ook al op 2x 8-pin met een 1.25v erop

[ Voor 28% gewijzigd door A87 op 15-02-2012 11:33 ]

Verwijderd

Er zal natuurlijk wel wat winst gehaald kunnen worden met 28nm wat het verbruik aangaat, dat zie je ook bij AMD van de hd6970 naar de hd7970. de hd6970 was niet veel zuiniger ten opzichte van de gtx580, waar die wel iets sneller was, als die trend zich doorzet bij gk104 kan het meevallen. 32nm wordt overgeslagen bij de gpu-fabrikanten, 40nm naar 28nm (correct me if i'm wrong) is toch een aardige stap. Yields en daaruit voortvloeiende werkende chips maken misschien nog wel meer uit, als er maar 5% als gtx verkocht kan worden met flinke voltages is het meer een virtuele prestatiekroon dan wat anders.

Maargoed, heb geen vergaande kennis van die materie, en dat is wel vereist om enigzins goede uitspraken er over te doen. Daar komen ook nog de specifieke eigenschappen van een chip er bovenop.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2012 14:49 ]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Als de mid range meer verbruikt dan een 275 ga ik mooi over naar hét AMD kamp.
Nvidia heeft weinig moeite gedaan om energie verbruik terug te dringen
Alhoewel, de 560ti doet het ook erg netjes, 2e hands prijs al helemaal.

ora et labora

Verwijderd

mrc4nl schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:54:
Als de mid range meer verbruikt dan een 275 ga ik mooi over naar hét AMD kamp.
Nvidia heeft weinig moeite gedaan om energie verbruik terug te dringen
Alhoewel, de 560ti doet het ook erg netjes, 2e hands prijs al helemaal.
Iets met voorbarige conclusies? Kom op, we moeten gewoon wachten op de final specs en zelfs op de eerste reviews totdat we echte verbruik cijfers gaan zien. Opgegeven TDP's zeggen de laatste jaren ook niet veel meer. En niet alleen Nvidia maakt daar een potje van, AMD kan dat ook.

Ik vind zelf de ingame verbruik cijfers op tweaker en Anand reviews erg interessant, want daar gaat het voornamelijk om (buiten idle). En dan zie je nu ook nu weer dat zo'n langzamere HD7770 maar 10 watt minder tot zich neemt t.o.v. een HD6850.
De TDP cijfers zijn als volgt; HD7770: 80 watt, HD6850: 127 watt.
Energieverbruik systeem - Ingame van HD7770: 187 watt, HD6850: 197 watt.
Wat klopt hier niet?

Ook bij de HD6970 zag je dat de GTX570 bij gamen gewoon niet onzuinger is dan de HD6970, terwijl je dit uit TDP vergelijkingen wel zou redeneren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2012 16:10 ]

• Devpartner
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:05:
[...]

Iets met voorbarige conclusies? Kom op, we moeten gewoon wachten op de final specs en zelfs op de eerste reviews totdat we echte verbruik cijfers gaan zien. Opgegeven TDP's zeggen de laatste jaren ook niet veel meer. En niet alleen Nvidia maakt daar een potje van, AMD kan dat ook.

Ik vind zelf de ingame verbruik cijfers op tweaker en Anand reviews erg interessant, want daar gaat het voornamelijk om (buiten idle). En dan zie je nu ook nu weer dat zo'n langzamere HD7770 maar 10 watt minder tot zich neemt t.o.v. een HD6850.
De TDP cijfers zijn als volgt; HD7770: 80 watt, HD6850: 127 watt.
Energieverbruik systeem - Ingame van HD7770: 187 watt, HD6850: 197 watt.
Wat klopt hier niet?

Ook bij de HD6970 zag je dat de GTX570 bij gamen gewoon niet onzuinger is dan de HD6970, terwijl je dit uit TDP vergelijkingen wel zou redeneren.
in game:
6970: 370W
570: 392W
580: 425W

22W op ~200 is toch >10% meer
55W op ~200 is toch >25%

TDP van de 6970 en de 7970 is gewoon 250W (powertune settings). dus boven de gelijste TDP van de 570 en de 580.

Hoop dat nvidia bij Kepler toch wat meer met een juist cijfer op de proppen komt. Weet iemand of Kepler een hardwarematige limitatie meekrijgt? ipv een softwarematige

[ Voor 19% gewijzigd door Devpartner op 15-02-2012 16:49 ]

Verwijderd

Prima, maar hoe verklaar je HD7770 t.o.v. HD6850?

Oja, en hier is GTX570 en HD6970 allebei 285 watt. En AMD goochelt er op los met hun powertune naar mijn mening.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2012 17:49 ]

• dahakon
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 17:47:
Prima, maar hoe verklaar je HD7770 t.o.v. HD6850?

Oja, en hier is GTX570 en HD6970 allebei 285 watt. En AMD goochelt er op los met hun powertune naar mijn mening.
Beetje verkeerde draadje om het te hebben over powerdraw van AMD kaarten, maar als je het dan toch wilt weten, kijk dan bijvoorbeeld eens naar TPU's charts, waar de werkelijke draw van de kaart bekeken wordt:

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_7770/24.html

Peak: 73W vs 96W
Max: 83W vs 118W

NVidia's GK107 zou hier tegenover moeten staan, maar er is de laatste tijd maar weinig meer vernomen van die chips. Maar zoals bovenstaande cijfers aangeven, betekenen de opgegeven TDP waarden van AMD nog steeds een boel. Dat dit helaas niet van nVidia gezegd kan worden, doet daar niets aan af.

• madmaxnl
offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:05:
niet onzuinger
[/quote]

Is dus zuiniger. Ik heb niks tegen verkeerde spelling, omdat ik het ook meer dan vaak verkloot, maar zodra het cryptisch wordt...

• A87
  • Niet online

A87

Ben ook benieuwd naar de beeldkwaliteit, net nog een 8800 GTX er in gestopt voor de fun.. Heb ook een GTX 580.

beeld kwaliteit was echt zeer slecht tov 580.... zelfde settings zelfde scherm ja. echt in 5 games ... je ziet het duidelijk. Kleuren worden fletser en korreliger. met een 6800 was de kwaliteit wederom weer een stuk lager.

Analoog naar digitaal... speelt ook altijd nog een grote rol, meeste mensen zien dit overigens niet.

[ Voor 61% gewijzigd door A87 op 15-02-2012 21:36 ]

Verwijderd

Devpartner schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:46:
[...]

in game:
6970: 370W
570: 392W
580: 425W

22W op ~200 is toch >10% meer
55W op ~200 is toch >25%

TDP van de 6970 en de 7970 is gewoon 250W (powertune settings). dus boven de gelijste TDP van de 570 en de 580.

Hoop dat nvidia bij Kepler toch wat meer met een juist cijfer op de proppen komt. Weet iemand of Kepler een hardwarematige limitatie meekrijgt? ipv een softwarematige
Verschilt per game, maar voor een chip die in feite al meegaat sinds de gtx480 zijn het helemaal geen slechte resultaten.
http://www.tomshardware.c...-6950-cayman,2818-21.html
Hier liggen de 570 en 6970 kort bij elkaar, al heeft de 6970 een klein voordeel, is trouwens geen cherry-picked review maar de eerst hit op gtx 570 vs hd6970 power draw. Nu weet ik ook dat de gf110 optimalisaties heeft gekregen etc. wat bij discussies van iets andere aarde graag aangehaald wordt (gtx580 is eindelijk een gf100 in volle gedaante, is wat de gtx480 (gtx380 zelfs) had moeten zijn enzovoorts.

Ben het met MW1F eens, voorbarige conclusies. Zal er ook wel aan liggen dat nVidia relatief veel bash ontvangt tov AMD, wat nog altijd de underdog is en meer sympathie ontvangt.
Ik zal verder geen uitingen maken over AMD want dat wordt toch direct weer weggewuifd. Mocht die kepler een ramp worden dan haal ik me een 7870 oid, maakt geen snars uit, de beeldjes die op mijn monitor verschijnen zijn alleen door een getraind oog te onderscheiden van elkaar.

• -The_Mask-
  • Niet online
Als je verbruik gaat vergelijken gebruik dan ook site's die het echt kunnen meten, anders krijg je van die grote afwijkingen.

AMD Nieuwsdiscussie

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

-The_Mask- schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 23:44:
Als je verbruik gaat vergelijken gebruik dan ook site's die het echt kunnen meten, anders krijg je van die grote afwijkingen.
bedoel je dus geen totaal verbruik (cpu+ram etc)?

er zijn wel een hoop grafiekjes.
maar het zou pas echt mooi zijn als iemand een benchmark doet en kijkt hoeveel (kw/u) de kaart heeft verbruikt na de benchmark, en dat dan ook nog gaat normaliseren naar prestaties :)
2x prestaties met 1.7x verbruik is natuurlijk altijd beter.

*mrc4nl heeft wacht gespannen af naar de midrange kaarten, en of zo ook echt beter zijn dan de 560TI 8)

ik hoop dat nvidia weer grote verbeteringen aanbrengt, en dat het niet zo zal verlopen als de 8800/9800.
mijn verwachte preformance winst voor de 600 serie 20-30 procent tov fermi, maar met welk verbruik kan het alle kanten op :/ ik zou het echt niet weten

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 15-02-2012 23:58 ]

ora et labora

Verwijderd

-The_Mask- schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 23:44:
Dan moet ik eerlijk toegeven dat ik daar niet de beste site voor weet, maar het principe blijft hetzelfde.
Er zit altijd een verschil in, al zal er uiteindelijk een rode draad uit elke review getrokken kunnen worden, bijvoorbeeld als 9 van de 10 sites zeggen dat de hd6970 zuiniger is dan een gtx570, dan kun je daar rustig van uitgaan.

Nu wil ik niet als een cocky professional overkomen want dat ben ik niet, is alleen om mijn punt te maken :)

Mijn voorkeur blijft bij nVidia liggen omdat ik al jaren naar volle tevredenheid hun videokaarten gebruik, mijn ervaring met AMD is helaas minder. Is persoonlijk, ik ga niemand benijden als ze een AMD gpu hebben.
Integendeel, een vriend van me heeft bijvoorbeeld een hd5870, welke sneller is dan mijn gtx460, ook al loopt die op 900mhz core, we zijn beiden tevreden en kunnen tegen elkaar spelen op een lanparty, dan maakt dat merk niks uit imo.
Maar ik dwaal af :z
Pagina: 1 ... 16 ... 43 Laatste