Alweer een paar posts geleden, maar na volgende week heb ik een weekje vrij en wil ik wat op pad gaan incl m43 systeem.
De 20mm f/1.7 is ondertussen onderweg, dus het wordt tijd om de knoop door te hakken op een body... Ik zal mijn gedachtegang posten zodat jullie mij er misschien mee kunnen helpen of dat het anderen kan helpen.
Let wel, op dit moment is het een 100% momentopname van wat er op de markt is en voor welke prijs.
Ik heb mijn opties nu teruggebracht tot deze:
Olympus E-PM1 (€250,- incl 14-42mm)
- goedkoop (zeker als ik de kit lens voor €80 tot 110 kan verkopen).
- klein
- geen kantelscherm (handig voor macro en fish eye).
- mindere controls / te weinig knoppen.
- ISO 1600 is absoluut max met ruis en daar zie ik al wisselende resultaten van op flickr (soms erg goed, soms belabberd al op ISO 800, denk dat dat door gebrekkige PP skills komt).
Olympus E-PL3 (€315,- incl 14-42mm)
- nog steeds redelijk goedkoop, mooie middenweg voor betere controls en kantelscherm
- zie e-pm1
Olympus E-PL5 (€700,- incl 14-42mm en FlashAir card)
- geweldige sensor in zijn klasse
- touch screen (en volgens reviews een goeie implementatie ervan)
- bij nader inzien biedt de flashair nog best wat leuke opties als ik de aanname doe dat er betere apps voor komen.
- veel geld voor wat het is en hij zal wel relatief snel in prijs zakken, de prijsontwikkeling van de e-pl3 was echter zo'n 40% zakken in ongeveer een jaar tijd.
Uiteindelijk komt het erop neer dat ik mijn DSLR kit te groot vind om te reizen. Ik denk dat als ik een m43 kit heb dat ik daar ook wel wat in kan snijden. Wellicht ga ik dan mijn tweede body en 2 a 3 lenzen verkopen. In dat licht kan ik beter voor de e-pl5 gaan omdat ik daar niet direct teleurstellende iso performance van verwacht, en op lage ISO's lijken de resultaten van die sensor zelfs beter dan die van mijn 40D.
De e-pm1/pl3 is prima op lage ISO's, maar ik wil natuurlijk liever de betere sensor en touch screen lijkt me fijn te werken voor candids met een korte DoF.
Zie ik hier nog iets gigantisch over het hoofd?
Excuses dat ik jullie verveel met mijn besluiteloosheid, ik worstel met wat de beste beslissing is