Grin schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:00:
Ik heb iMazing in dit topic nog niet genoemd maar heb het
wel degelijk geïnstalleerd sinds deze zomer.
Ben er erg over te spreken en kan het aanraden. Zeer regelmatig updates en werkt als een trein. Ik heb maar 50GB aan iCloud dus zet niet al mijn devices als backup in de cloud. Via deze software heb ik toch wekelijks een volledige backup. Geen omkijken naar, zodra ze op het thuisnetwerk komen maakt deze software een backup. Ben er erg over te spreken! Helemaal voor die ~15 euro!
D'accord

Het is echt heerlijke software voor iedereen met iPhone/iPad.
Als je er meerdere hebt met veel opslag en je hebt Family Sharing, dan scheelt het ook qua iCloud kosten op de lange termijn omdat je van die maandelijkse prijs afbent.
Het is ook niet enkel beschikbaar op MacOS overigens, dus wat dat betreft is het ook een "Onmisbare tool" voor iPhone/iPad bezitters die geen Mac maar een Windows PC hebben.
Ik heb net een Windows 10 VM ingericht op m'n Synology (zit alleen te twijfelen of ik niet beter voor Windows Server had kunnen gaan, W10 lijkt nogal wat resources te willen slurpen al is het ergste voorbij na alle updates

) en daar iMazing ook op gezet. Heb toch die Universal licentie die op 1 windows én 1 mac kan, dus dat kwam mooi uit. Het idee is dat die NAS instance de automatische backups gaat maken omdat die toch 24/7 draait. De backups stonden al op de NAS, dus dat scheelt - want dat kreng zou een first archive maken nooit aankunnen tenzij ik een week wacht tot ie klaar is.
Dan kan die VM mooi de automatische backups regelen (gezien de resources op de NAS redelijk gelimiteerd zijn qua CPU (Celeron geval, om te janken - maar het is dan ook maar een NASje

) denk ik dat 1x per week de frequentie gaat zijn; en dan op een dag dat vrouwlief d'r TV shows zit te kijken en die NAS dus toch niets aan het doen is

) en kan ik op m'n Macbook Pro in de gaten houden of de backups goed worden gemaakt en kan je daar gewoon iMazing blijven gebruiken op basis van die backups. (Dus content bekijken, files extracten, backups herstellen (dat kan je beter NIET via de NAS doen i.v.m. resources), et cetera.) De backups zijn ook gelijk overigens, dus ze zijn cross-compatible; het maakt niet uit of je ze op Windows of MacOS genereert. Het enige wat echt vol uit den boze is om ze allebei automagische backups te laten maken, dat raden ze ook met klem af. Logisch, want stel dat ze tegelijk een backup gaan draaien dan kan dat behoorlijk mis gaan.
... Althans, dit was mijn idee. De Windows versie heeft echter helaas nog geen iMazing Mini die de automatische backups regelt.

Dat komt voor of rond de kerst van dit jaar uit. Tot die tijd moet ik het nog ff manual doen en ik ben nog in gesprek met die gasten of er geen commando is om naar de .exe te sturen. (Ze hebben shell, maar daar doen ze heel geheimzinnig over.) Of misschien kan ik een beta versie aan ze ontfutselen, maar dat zal wel niet.
Dus zo heb ik denk ik het beste van twee werelden:
- De NAS (Windows VM) maakt alle backups, volautomatisch - zolang de toestellen maar boven de 30% accu zijn
- Op de Mac kan ik ze in de gaten houden en blijft alle functionaliteit werken, zonder dat deze zélf de backups hoeft te maken.
Dat is het plan in ieder geval, ik ga van de week nadat die Windows-bak een paar backups heeft gemaakt mooi eerst even kijken of ze überhaupt willen herstellen op m'n test telefoon. Ik ga er vanuit van wel, maar toch.
Voor mij scheelt dit enorm gezien m'n Mac niet 24/7 aanstaat en ik soms ook een tijdje weg ben, dan wil ik wel dat alle overige devices blijven back-uppen. Daarnaast kan ik op die NAS ook mooi rsync draaien om de encrypted backups ook nog weg te schrijven naar een beveiligde externe server en hatsjikidee... Je hebt iCloud voor backups niet meer nodig. En dat is voor mij wel een prettig gevoel, want i.p.v. enkel de iCloud-wachtwoorden heb je dan ook de decryption-key nodig om überhaupt de backup te kunnen openen.

Was wel wat gekloot met de Firewall, want ik wil dus dat die Windows-bak onder geen beding een verbinding naar buiten heeft *behalve* voor handmatige update controles én 1x per week rsync. Uiteindelijk bood Netlimiter een oplossing
Enfin, dat is het plan. Ik dacht ik post het maar voor het geval het mensen op ideeën brengt en de tool ook graag op zo'n manier willen inzetten, kan je mooi een hybride setup maken met het beste van twee werelden. Mocht het goed werken als iMazing Mini for Windows eenmaal uit is dan zal ik misschien een keer een tutorial schrijven. De resources van die Celeron CPU zijn op dit moment het grootste probleem. Voor een iPhone 5S met nauwelijks data erop had ie al even wat moeite, straks m'n iPhone X proberen; even timen hoe lang het duurt, vooral de "Archiving" en "Finishing" stappen zijn CPU-intensief, met 1 core op een reeds rampzalige CPU lijkt ie het niet te redden... Maar dat is mogelijk eenmalig zwaar omdat ie de backups gemaakt vanaf de Mac moest analyseren. -EDIT- Yep, de eerste keer indexeren duurde +/- 15 minuten (met één core), maar daarna werkt het prima eigenlijk. Natuurlijk een stukje trager dan op de Mac, maar niet onoverkoombaar kak.
-edit-
Bovenstaande problemen bleken veroorzaakt te worden door kak performance van de NAS i.c.m. Windows 10. Windows 7 er op gezet en halleluja, alles werkt. Nauwelijks CPU belasting ook.

Backup +/- 10 minuten (incl. archiving) en gemiddeld 33% CPU belasting. Zou de VM dus zelfs terug kunnen zetten naar één core. Woei.
[
Voor 7% gewijzigd door
WhatsappHack op 09-11-2018 00:52
]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)