Apple heeft een heleboel mooie manieren en toetsenbord combinaties om je te helpen om bij een foutje (bv OS weg van je oude iMac) weer een nieuw os erop te krijgen.
Helaas is in de praktijk nogal eens het geval dat de Mac te oud is (sorry update server reageert niet) of je internet (zelfs al heb je een T1 ter beschikking) is te traag voor 'over het internet' recovery.
Dus vaak kom je dan uit bij een Apple website waar je linkjes krijgt aangeboden naar de
Appstore of voor de wat oudere OS-en een
website waar je een file kunt downloaden.
In beide gevallen moet je dan met de terminal aan de gang om er een bootable device van te maken (of
install disc creator) om in je Mac te steken en je met gekruiste vingers en heel veel hoop aan de slag gaat om toch een OS op je oude liefde

te kunnen krijgen (wat heel vaak niet lukt om heel veel verschillende redenen).
Ik heb dit dit weekeind gehad en vond vanmiddag een oplossing (via google) die uiteindelijk erg simpel wel heeft gewerkt. En die deel ik graag met mijn tweaker vrienden.
Het Programma (app, tooltje) heet
Mist en is te downloaden via
Github.
A Mac utility that automatically downloads macOS Firmwares / Installers. (en je dus helpt om daar een bootable device van te maken)
Het is mij hiermee erg rap en simpel gelukt om de laatste compatibele versie van Mac OS te downloaden voor die iMac en hij maakte er ook nog eens een bootable device van (op een partitie van een externe HDD).
Ik ben nog nooit zo happy geweest na een weekeindje proberen en proberen. Ik deel dit graag met jullie.