Onmisbare tools & software voor macOS - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@Juancho Ik ben echt een Magic Trackpad gebruiker, dus in plaats van al die shortcuts leren zijn het bij mij gewoon Swipes.

ik heb dus ook meerdere spaces met eigen apps en dan is het simpelweg 3 vingers naar links of rechts om te wisselen.

Heb je in een space/app meerdere van dezelfde vensters en wil je daarvan een overzicht zien of tussen wisselen dan heb ik het aangepast naar 4 vinger swipe down.

Mission Control heb ik zelf aan de rechterbovenhoek toegekend, dus zo kan ik dan weer heel snel van space 1 naar bijvoorbeeld space 6.

Tot slot gebruik ik ook nog BetterTouchTool, dan kan je nog veel meer gestures toewijzen aan je trackpad en customizen tot je de perfecte workflow hebt gevonden;)

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:55
@Greatsword ja een magic trackpad hoor ik goede verhalen over itt de magic mouse. Moet wel zeggen dat ik erg tevreden ben over mn Logitec muis. De trackpad komt er misschien nog wel een keer maar dan moet er net eens tegen aan lopen op marktplaats ofzo. Eerst maar eens goed wennen aan het swipen als ik puur op de laptop bezig ben. Dat trackpad vind ik trouwens mega fijn, niet te vergelijken met die van een Windows laptop.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54
DockLock Lite, is voor mij echt zo’n kleine macOS-tool die onmisbaar wordt zodra je met meerdere schermen werkt. Het voorkomt dat je Dock steeds onbedoeld naar een ander scherm springt en doel gaat resizen.

WINS heeft het nu ook en heb je gelijk extra opties, Snap Island, ⌘ Cmd-Tab Plus, 🔭 Dock Preview, 🪩 Mission Control Pro

[ Voor 24% gewijzigd door Samplex op 18-08-2026 03:58 ]

• Juancho
wins ziet er heel handig uit, maar wel betaald. Wat biedt deze dan echt veel meer dan Dockdoor die wel gratis is? Had die gister na de tip hier al even geinstalleerd en snel getest, maar die geeft iig handig de tabs weer bij de dock als je er over heen gaat, wat extra opties die je kan instellen zoals een app gelijk vanuit die preview quiten maar ook bijv. Command + Tab gebruiken.

Dat van van zetten Dock kan je toch ook via de Mac instellingen zelf regelen? Ik had dat laatst nog gezien in een video:
 → Systeeminstellingen → Bureaublad en Dock → Mission Control: Beeldschermen hebben afzonderlijke Spaces’
Als die aan staat, kan de Dock naar een ander scherm verplaatsen: beweeg je muis naar de onderrand van het gewenste scherm en houd hem daar heel even. De Dock springt vervolgens naar dat scherm.

[ Voor 37% gewijzigd door Juancho op 18-08-2026 10:14 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:15
Samplex schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 03:55:
DockLock Lite, is voor mij echt zo’n kleine macOS-tool die onmisbaar wordt zodra je met meerdere schermen werkt. Het voorkomt dat je Dock steeds onbedoeld naar een ander scherm springt en doel gaat resizen.

WINS heeft het nu ook en heb je gelijk extra opties, Snap Island, ⌘ Cmd-Tab Plus, 🔭 Dock Preview, 🪩 Mission Control Pro
Sowieso raar dat MacOS dit issue nog steeds heeft. Ik werk de hele dag met een tweede scherm aan de Mac. Soms gaat de dock ineens random naar het laptopscherm. Ook als ik gewoon aan het werk ben. Sinds de overstap naar Mac (2021) heb ik er "last" van. Maar goed, zal erbij horen. :)

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:43
Ik heb ook al wel gekeken naar een alternatief voor Launchpad. Ik had dit niet gedacht, maar dat Apps ding waar macOS Tofu mee aan kwam zetten vind ik geen verbetering tov. dat ook al niet fantastische pre-Tofu Launchpad.

Ik vind namelijk dat er veel teveel overlap zit met wat je ook in Spotlight kunt. Het zou een meerwaarde kunnen hebben als ik zelf de boel kon organiseren, maar dat kan niet. En Symlinks worden niet getoond (oude Spotlight deed dat wel), met als gevolg dat ik apps heb die ontbreken omdat de installatie wat afwijkend is en de app in de apps folder staat. (Voor de duidelijkheid, niet omdat ik rare dingen wil, maar omdat dit de default bij die app is.)

Maar on-topic: Ik heb nog geen geschikte third party app als Spotlight vervanger gevonden die ik enorm veel toe vind voegen en waar ik vertrouwen heb dat die stabiel is en niet weer stuk is na een update. En misschien word ik ook wel ouder en ligt de lat voor mij een stuk hoger om van het 'vanilla' OS af te wijken dan vroeger.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:44

Grin

Ride si sapis.

Greatsword schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:51:
@Juancho Ik ben echt een Magic Trackpad gebruiker, dus in plaats van al die shortcuts leren zijn het bij mij gewoon Swipes.

ik heb dus ook meerdere spaces met eigen apps en dan is het simpelweg 3 vingers naar links of rechts om te wisselen.

Heb je in een space/app meerdere van dezelfde vensters en wil je daarvan een overzicht zien of tussen wisselen dan heb ik het aangepast naar 4 vinger swipe down.

Mission Control heb ik zelf aan de rechterbovenhoek toegekend, dus zo kan ik dan weer heel snel van space 1 naar bijvoorbeeld space 6.

Tot slot gebruik ik ook nog BetterTouchTool, dan kan je nog veel meer gestures toewijzen aan je trackpad en customizen tot je de perfecte workflow hebt gevonden;)
In plaats van swipes op een 2de apparaat - de trackpad als primaire input voor een desktop heeft niet mijn voorkeur - gebruik ik xGestures. Deze tool gebruik ik sinds de beginjaren van het moderne OS X (10.2-10.3 *gokje*) en bevalt uitstekend.

Een simpele maar doeltreffende tool: (rechter, midden, whatever)muisknop + muisbeweging == actie/toetsencombinatie (in een bepaald programma of <XYZ> in het gehele OS).

NewsBlur || My Fujifilm gear

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11
Inspired schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:15:
[...]

Sowieso raar dat MacOS dit issue nog steeds heeft. Ik werk de hele dag met een tweede scherm aan de Mac. Soms gaat de dock ineens random naar het laptopscherm. Ook als ik gewoon aan het werk ben. Sinds de overstap naar Mac (2021) heb ik er "last" van. Maar goed, zal erbij horen. :)
Of dat als je een tweede scherm loskoppelt het dock weg is.

XXXVI

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:58
Inspired schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:15:
[...]

Ik kwam er onlangs achter dat 'ie dat doet als je onderkant scherm aanraakt met de cursor. Blijkbaar een (nutteloze) feature.

• Juancho
emile schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:28:
[...]

Ik kwam er onlangs achter dat 'ie dat doet als je onderkant scherm aanraakt met de cursor. Blijkbaar een (nutteloze) feature.
Dat had ik eerder al hierboven gepost. Dat is gewoon een instelling idd. En die kan je dus ook uitzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 19-08-2026 13:35 ]

• Jinoh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:13
Samplex schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 03:55:

Heb even Wins uitgeprobeerd dat er wel interessant uit zag, maar het is niet goed in staat om apps te excluden, zoals de advanced settings feature aanduid. Ik heb bijv mijn password manager en authenticator apps erin gezet als exclusions, maar toch blijven ze met CMD+TAB en Dock previews komen. Uiteindelijk is dit toch voor mij de reden om dan er niet er verder naar te willen kijken. Ik heb Dockdoor gebruikt en daar ging het wel goed mee, maar niet echt veel nodig meer sinds ik met mission control en shortcuts en nu sinds een week Magic Trackpad werk.

Maar ik merk dat er wel meer apps zijn waar exclusions niet goed in werken. En denk dat er mogelijk iets mis is met de manier waarop aparte apps worden aangesproken in Mac OS. Ook ervaar ik issues met clipboard managers waarbij ze toch niet luisteren naar de exclusions en alsnog mijn authenticator apps blijven meenemen en bijvoorbeeld mijn Safari password manager extensions. Is toch de reden dat ik deze twee soorten apps ga vermijden (clipboard managers en dock/tab previewers)

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15

NoTimeRemains

I know

Voor mij is In Your Face onmisbaar. Het geeft een volledige overlay zodra een afspraak start (of 15 min vooraf als je dat ingesteld heeft). Hierdoor is het haast onmogelijk om afspraken te missen. Voornamelijk omdat ik met meerdere agenda's werk is dit heel erg handig.

This is the Way.

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:01

Pixelmagic

Ubergeek

Ik zag net een filmpje op YT over de Powertoys maar dan voor Mac, genaamd Vorssaint. Geen enkele hit hier op GoT dus bijzonder. Zijn er mensen die het al gebruiken hier?

PVoutput van mijn 4950Wp

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:11
Pixelmagic schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:40:
Ik zag net een filmpje op YT over de Powertoys maar dan voor Mac, genaamd Vorssaint. Geen enkele hit hier op GoT dus bijzonder. Zijn er mensen die het al gebruiken hier?
Nu wel! Mooi progje! Thnx voor de tip.

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Pixelmagic schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:40:
Eerste indruk is verrassend goed, hier de link naar de Github-page:
https://github.com/vorssaint/vorssaint-utils

• Juancho
MrAcid schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:26:
Voor het eerst in 20 jaar een schone macOS Install aan het doen, dus ik kom weer even wat meer 'exotische' dingen tegen die hier wellicht ook handig zijn voor mensen.

MOS is een utility voor als je een externe muis gebruikt en het Magic Mouse/Trackpad gevoel wil benaderen. Gratis. Link: https://mos.caldis.me
Deze was me even ontschoten maar nu ik ook een Peble muis heb voor on the go (als een muis gewoon net wat handiger is dan het fijne trackpad) is MOS wel erg fijn! Heel smooth ipv dat hokkerige scroll gedrag. Nice, goede tip!
Hidden Bar met al die utilities word je menubar vrij vol - hiermee kun je de icoontjes elegant verbergen zonder dat je alles per app uit moet zetten (en 'vergeet' dat het draait).
Ik had deze dus al wel draaien maar vond het soms niet heel prettig. Ik heb nu de app Ice hiervoor in testgebruik en daar ben ik veel meer tevreden over! Link: https://icemenubar.app/

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:20
Juancho schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:

Ik heb nu de app Ice hiervoor in testgebruik en daar ben ik veel meer tevreden over! Link: https://ice.macupdate.com/
Waarom een link naar MacUpdate? Dat is een website die als verzamelbak voor een heleboel applicaties fungeert. Helaas zitten daar ook louche applicaties tussen.

Het is in dit geval veel aardiger om een link naar de website van de developer te geven. Gunstiger voor hem. Bij deze dus: https://icemenubar.app.

• Juancho
sonderpa schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:11:
[...]

Waarom een link naar MacUpdate? Dat is een website die als verzamelbak voor een heleboel applicaties fungeert. Helaas zitten daar ook louche applicaties tussen.

Het is in dit geval veel aardiger om een link naar de website van de developer te geven. Gunstiger voor hem. Bij deze dus: https://icemenubar.app.
Omdat ik pas sinds een paar weken een eerste Macbook heb en geen idee heb wat welke website doet. Ik zocht het op en kwam op die link uit. Zo'n ramp? Anyway, ik zal het aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 30-08-2026 15:45 ]

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54
Hierbij nog een menubar alternatief die veel lijkt ook Bartender is Thaw: https://github.com/thaw-app/Thaw

• Juancho
*snip* vragen horen in een eigen topic. Dit topic is enkel bedoeld voor het posten van apps waar je enthousiast over bent. Zie ook de topic waarschuwing.

[ Voor 88% gewijzigd door Daedalus op 30-08-2026 22:31 ]

• Juancho
Dus je mag niks vragen over een app die getipt wordt? Vreemd maar ok, het zal wel dan.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Juancho schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 23:04:
Dus je mag niks vragen over een app die getipt wordt? Vreemd maar ok, het zal wel dan.
Commentaar op moderaties mag via DM, niet in dit topic. Daarnaast had je een algemene vraag over de menubar en niet een over een specifieke app. Omdat dit topic puur en alleen bedoeld is voor het posten van je favoriete apps, passen vragen en discussies over gebruik beter in een eigen topic.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Slash
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-09 14:56
Juancho schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:03:
[...]

Komend van Windows mis ik wel 1 ding veel in praktijk: de previews van je vensters per app die je ook gelijk kan selecteren. Lost deze app dat op? Bijv 4 chrome tabs of outlook met 2 tabs (overzicht mail en een los venster van een nieuw te schrijven mail) etc.

Ik weet dat ik niet te veel Mac en Windows naast elkaar moet leggen en verder vind ik de dock van Mac ook gewoon prima en fijn werken hoor. Maar ik nou eenmaal vest snel een x aantal vensters open per app.
Heb je al eens naar Vorssaint ( https://github.com/vorssaintapp/vorssaint-utils ) gekeken? Dit is een (gratis) collectie van handige macOS tools/tweaks. Een soort PowerToys voor macOS.

App Switcher en/of Dock Preview zijn de functies waar je waarschijnlijk naar op zoek bent

[ Voor 4% gewijzigd door Slash op 31-08-2026 16:21 ]

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om programma's te posten waar je enthousiast over bent. Het is dus niet de bedoeling om hier requests te plaatsen voor software met een bepaalde doel of functionaliteit.

Mocht je opzoek zijn naar een stuk software, raadpleeg dan eerst Google, MacUpdate, of Softpedia. Kom je er dan niet uit, dan mag je een topic openen, waarin je duidelijk vermeldt wat je zoekt, wat je gevonden hebt en waarom dat niet voldeed.