Onmisbare tools & software voor macOS - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 23 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max2k9
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-05 13:31
Ik gebruik nu al een tijdje Musicbrainz Picard om mn muziek netjes te taggen.

Voordelen:
  • Gratis
  • Open source
  • Ondersteund veel audioformaten (o.a. mp3, flac, ogg, m4a, wma, wav)
  • Makkelijk groeperen van albums, multi-disc releases etc.
  • Meerdere bronnen voor album art
  • Kijkt eerst naar huidige tags om welke release het gaat, maar kan je files ook scannen en die fingerprint gebruiken om de juiste tags te vinden.
  • Veel mogelijkheden om de opbouw van je tags naar eigen wens te tweaken
  • Vind tot nu toe nagenoeg alles wat ik de tool gevoerd heb.
Nadeel:
  • Layout is niet top imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

funske schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:13:
[...]

Better Touch Tool is een geweldig programma; ik gebruik het al een paar jaar!
Ik gebruik het ook al jaren en het is altijd de eerste applicatie die ik installeer bij een schone installatie. Uiteraard voor window snapping en de gebaren, hieronder de setup van mijn trackpad (waar ik niet zonder kan). Kleine toelichting:

* Home en End (Voor het scrollen naar het begin en einde van een webpagina/forum)
* Brightness (Voor fotografiewerk, snel en makkelijk vegen en tikken op het trackpad)
* Printscreen (Gecustomized en een absolute must have, gebruik hem dagelijks)
* App expose (Handig als je bijvoorbeeld 4 Excel bestanden open hebt staan)

Btt

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

De lijst is iets groter geworden sinds de vorige keer, ook omdat ik een 15" MBP heb gekregen van den baasch. :*)
  • 1Password - letterlijk de eerste app die ik installeer
  • MacGesture - godlike; mouse gestures per app, in het hele OS
  • Net Monitor- onmisbaar; ik wil weten wat mijn verbinding wegzet aan bitjes
  • Little Snitch - onmisbaar; ik wil weten welk onderdeel van het OS naar buiten wil
  • BlockBlock - onmisbaar; WTF, waarom wil jij persistent worden?
  • KnockKnock - onmisbaar; wat voor meuk heb ik geïnstalleerd en wat doet dat daar?
  • f.lux - kill it with fire!
  • Carbon Copy Cloner - op één been kan je niet lopen, idem voor backups
  • Cookie 5 - kill it with fire!
  • TimeMachineEditor - elk uur een backup van TM vind ik onzin
  • Amphetamine - Apple heeft nog nooit een fatsoenlijke implementatie gehad van: aan, uit, stand-by, (beperkte) powermanagement etc @ een laptop. Met als laatste hoogtepunt: de laptop gaat aan als je deze openklapt: WTF Apple!? Wie verzint deze kolder in Cupertino? Eind jaren 90 was dit al prut, bijna 20 jaren later zuigt het nog... Gelukkig hebben we deze tooltjes
  • Tunnelblick - VPN in het OS zelf is gaar en dropt regelmatig. Met dit programma, en dezelfde VPN provider(!), kan ik 24h+ werken zonder gedoe; dikke prima!
  • Itsycal - klein kalender appje, eindelijk een custom layout van je kalender/tijd. En wanneer je op de tijd klikt dan zie je een kalender ipv preferences. Zo is de grove GUI fail van Apple netjes opgelost.
  • TripMode - een app om je datagebruik te beperken en monitoren wanneer je onderweg bent en roamt via 3G/4G. Zo staat de macOS appstore update uit wanneer ik roam; ideaal!
  • Yummy FTP Pro - wie kan er zonder een goede FTP client?

[ Voor 13% gewijzigd door Grin op 18-07-2017 22:25 . Reden: Itsycal, TripMode en Yummy FTP Pro :) ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
lijst met veel bekende apps, bedankt voor de bijdrage van Cookie5.
Grin schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:13:
De lijst is iets groter geworden sinds de vorige keer, ook omdat ik een 15" MBP heb gekregen van den baasch. :*)
  • Amphetamine - Apple heeft nog nooit een fatsoenlijke implantatie gehad van aan, uit, stand-by, (beperkte) powermanagement etc @ een laptop. Met als laatste hoogtepunt: de laptop gaat aan als je deze openklapt: WTF Apple!? Wie verzint deze kolder in Cupertino? Eind jaren 90 was dit al prut, bijna 20 jaren later zuigt het nog... Gelukkig hebben we deze tooltjes
Zal wel niet het juiste topic zijn voor een discussie hierover, maar ik ben toch wel benieuwd waarom het erg is dat een laptop aangaat wanneer je hem openklapt. Ik durf wel te stellen dat in 100% van de gevallen dat ik mijn laptop open dat ik deze ook wil gebruiken, dus stiekem wel handig dat hij dan aangaat...

ik gebruik amphetamine wel om te zorgen dat hij niet uitgaat wanneer ik hem dichtklap zonder netspanning

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

~60% van mijn gevallen. En dan nog, al was het 100%, dit soort gedrag moet je kunnen aanpassen. Maar dat is niet des Apple's; schraal powermanagement voor laptops is al decennia lang een issue voor mij, en het wordt zelfs slechter qua default gedrag... Dichtklappen == slapen? Huh WAT? Voor mij is dat een Starbucks-user/hipster feature, totaal niet denken aan de pro die wellicht achtergrondzaken aan het draaien is (of maak het netjes configurabel in het OS (zonder terminal!), dan hoor je me niet).
Maar enfin, het is wat is, al decennia...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik gebruikte Snapseed voor simpele fotobewerkingen, dat werd overgenomen door Google en mobile-only. Toen ben ik Analog gaan gebruiken, van Realmac Software, omdat ik LittleSnapper van dezelfde developer ook al had. Maar het handige LittleSnapper werd 'doorontwikkeld' in de vorm van het zinloze Ember, en Analog werd verkocht aan een developer die er niet echt meer iets mee deed.

Voor LittleSnapper heb ik nog geen alternatief gevonden. Iets als PicPick zou perfect zijn.

Voor Snapseed/Analog heb ik nu CameraBag Photo ontdekt en dat is precies wat ik zocht! Ik heb ook wel Creative Cloud maar Photoshop vind ik te uitgebreid.

Ik houd mijn Mac (en iPhone) tegenwoordig het liefst zo leeg mogelijk wat apps betreft. Dus naast de standaard apps heb ik alleen het volgende geïnstalleerd.Dock is ook leeg, daar staan dus alleen de actieve applicaties en Trash.
De clean Mac policy bevalt me prima :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:26

MazeWing

The plot thickens...

@Grin Kreeg je van je baas, buiten de MacBook Pro, ook een rol aluminiumfolie om een hoedje van te maken? :P

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

Hehehe: safe > sorry!
Een virusscanner voor de Mac is de grootste BS die er bestaat. Maar een aantal tooltjes om de zaken in de gaten te houden, daar voel ik me wel prettig bij.
Vind het best wel bijzonder dat ik een van de weinigen (enige?) ben die deze 'onmisbare' software aanhaalt, mi.i een must voor iedere ervaren macOS gebruiker.

@Canaria Leuke tool die Coconut Battery, ga ik eens ff proberen!

Ik noem hier trouwens alleen de tools die ik aardig vind en een beetje bijzonder zijn: Affinity Photo, Iridient Developer/X-Transformer, complete Adobe suite, Firefox, Spotify, Transmission, VLC, SmugMug, Wireshark, VMware software en VM's van: Windows XP (voor bouwen/onderhouden van MS Visual C++ meuk)-10 + server versies, Fedora, etc. staan bewust niet in de lijst. Maar hierbij toch even genoemd ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Grin op 18-07-2017 21:49 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een voor mij onmisbaar stukje software is Irvue (http://irvue.tumblr.com)

Deze app haalt prachtige foto's op van Unsplash en stelt deze in als achtergrond op je Mac. Je kunt kiezen voor diverse intervals of handmatig aanpassen van de wallpaper. Ook kun je er voor kiezen om bij het gebruik van meerdere schermen dezelfde wallpaper op alle schermen te tonen of verschillende wallpapers per scherm.

Op Unsplash.com kun je collecties zoeken die je kunt toevoegen aan Irvue. Irvue kan dan op volgorde instellen of wanneer je dat wil een willekeurige foto pakken uit de collectie.

In de gratis versie kun je drie collecties toevoegen, als je de app aanschaft kun je zoveel collecties toevoegen als je wil.

Als je eerst wil zien welke foto's er zijn op Unsplash, neem dan even een kijkje op Unsplash.com.

Voor mij echt onmisbaar, want ik kijk graag regelmatig tegen iets anders aan op m'n desktop en laat me graag verrassen. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HVl19ln.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

funske schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:13:
Better Touch Tool is een geweldig programma; ik gebruik het al een paar jaar!
Ik mis alleen een soort van override systeem. Ik gebruik het met name om Touch Bar-loze apps te voorzien van commando's. Maar het zou fijn zijn als apps mét Touch Bar ondersteuning de BTT bar kunnen overriden, net als de dialoog vensters (bij bestanden verwijderen enzo).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Transmit 5 is inmiddels uit van Panic. De baas van alle FTP apps :)

[ Voor 31% gewijzigd door Executor16 op 28-07-2017 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:39
Executor16 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:33:
Transmit 5 is inmiddels uit van Panic. De baas van alle FTP apps :)
Een FTP app welke 45 euro kost vind ik geen baas.. Cyberduck doet het zelfde en is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Samplex schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:17:
[...]

Een FTP app welke 45 euro kost vind ik geen baas.. Cyberduck doet het zelfde en is gratis.
Duidelijk dat je deze nog niet uitgebreid gebruikt hebt. Ten eerste kost die 30 euro (35 USD) en heb je waarschijnlijk niet het verschil in performance getest en alle andere features die Transmit biedt. Ik betaal graag voor iets wat er ten eerste zeer gelikt uitziet en tevens al mijn ftp bookmarks synched naar andere apparaten (waaronder ook mobile). Daarnaast is het echt stukken sneller met file sync / upload / download van grote mappen met diverse bestanden

Het is maar net waarvoor je het gebruikt en wat je ervoor over hebt. Al was deze app 75 euro, was hij voor mij nog onmisbaar. Cyberduck was vroeger leuk om een iso te downloaden, maar niet voor mijn huidige workflow.

[ Voor 5% gewijzigd door Executor16 op 19-07-2017 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overtones
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:13
Wat een goede tip! Bedankt :) super cool dit
Frietsaus schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:30:

Deze app haalt prachtige foto's op van Unsplash en stelt deze in als achtergrond op je Mac. Je kunt kiezen voor diverse intervals of handmatig aanpassen van de wallpaper. Ook kun je er voor kiezen om bij het gebruik van meerdere schermen dezelfde wallpaper op alle schermen te tonen of verschillende wallpapers per scherm.

Op Unsplash.com kun je collecties zoeken die je kunt toevoegen aan Irvue. Irvue kan dan op volgorde instellen of wanneer je dat wil een willekeurige foto pakken uit de collectie.

In de gratis versie kun je drie collecties toevoegen, als je de app aanschaft kun je zoveel collecties toevoegen als je wil.

Als je eerst wil zien welke foto's er zijn op Unsplash, neem dan even een kijkje op Unsplash.com.

Voor mij echt onmisbaar, want ik kijk graag regelmatig tegen iets anders aan op m'n desktop en laat me graag verrassen. :)

[afbeelding]

|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 11:05
BlockBlock en KnockKnock kende ik nog helemaal niet.
Hier gelezen en gelijk maar even erop gezet! Goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Laatst online: 22-09 14:36
Kan iemand mij het verschil tussen KnockKnock en BlockBlock uitleggen? Ik snap niet zo goed wat het verschil is, want ze lijken hetzelfde te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
Vilscon schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:33:
Kan iemand mij het verschil tussen KnockKnock en BlockBlock uitleggen? Ik snap niet zo goed wat het verschil is, want ze lijken hetzelfde te doen.
KnockKnock:
"Who's there?" See what's persistently installed on your Mac.
Malware installs itself persistently, to ensure it is automatically executed each time a computer is restarted. KnockKnock uncovers persistently installed software in order to generically reveal such malware.

BlockBlock
Me: "please alert me anytime, anything is persistently installed"
BlockBlock: "you got it 😇"
Malware installs itself persistently, to ensure it's automatically re-executed at reboot. BlockBlock continually monitors common persistence locations and displays an alert whenever a persistent component is added to the OS.

Oftewel met KnockKnock doe je een handmatige scan, hij gaat kijken wat er allemaal persistent is.
BlockBlock is een app die in de gaten houdt wanneer er iets probeert persistent te zijn.
Dus op het moment dat je iets installeert dat persistent wilt zijn dan gaan de "alarm bellen" af en moet je toestemming geven.

In het kort:
KK = scanner
BB = monitor/blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Laatst online: 22-09 14:36
Of anders samengevat: KK is nu, BB is toekomstig.

En dan heb ik enkel de vraag: als de functionaliteit zo hetzelfde is, waarom niet één ding dat nu & altijd monitort, i.t.t gescheiden? Een monitor kan toch ook scannen? Het voelt zo onnodig om hier gescheiden apps van te maken. Om dezelfde reden hoe anti-virus programma's werken (want dit is deels hetzelfde?). Die scant regelmatig, maar houdt ook 'toekomstige' activiteiten in de gaten.

Ik zou haast denken dat wanneer er bij KK niks bijzonders uit komt, ik dit er weer af kan halen en vervolgens BB moet installeren & behouden. KK is onnodig, want alles -nu- zit wel snor.

[ Voor 17% gewijzigd door Sjeefr op 27-07-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
De reden waarom het gescheiden is durf ik je niet te zeggen.
Moet eerlijk zeggen dat ik het ook handiger had gevonden als ze er 1 app van hadden gemaakt.

M.b.t. eraf halen:
Er zijn mensen die KK gewoon eens in de zoveel tijd een scan laten doen.
Als extra veiligheidje. Dus eraf halen kan maar met 2.1MB zou ik hem lekker laten staan en af en toe eens een scan doen en de uitkomst checken of het nog allemaal snor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Laatst online: 21-09 21:05
kaassouffle schreef op zondag 16 juli 2017 @ 08:39:

Laatste is erg handig. Is een eigenlijk een screen recorder, dus niet meer nodig om de video eerst te rippen ;)
Is dit niet net zo goed mogelijk met quicktime? Heb momenteel geen OSX in de buurt maar kan me herinneren dat ik dit op die manier deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:37

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

erik23 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:03:
[...]

Is dit niet net zo goed mogelijk met quicktime? Heb momenteel geen OSX in de buurt maar kan me herinneren dat ik dit op die manier deed.
Screen recording ja dat kan, maar deze app is dan weer speciaal voor GIFs (en snel delen op Giphy site zelf voor hosten en delen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Laatst online: 21-09 21:05
kaassouffle schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:06:
[...]

Screen recording ja dat kan, maar deze app is dan weer speciaal voor GIFs (en snel delen op Giphy site zelf voor hosten en delen)
Ik trek mijn uitspraken terug O-) .
Even gecontroleerd. Gifjes maken is inderdaad niet mogelijk voor zover ik zie. Zal ik wel gewoon met ffmpeg gedaan hebben ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Super handig om tijdelijk of permanent snel een webdavserver in te richten: WebDAVNavServer
Hoe veilig het is weet ik niet (ben nu niet in staat om er meer aandacht aan te besteden). Wel https/certificaat optie.
Onder Debian hebben we sinds ca 2011 al een permanente webdavserver (zie postings destijds ivm problemen), maar dit is wel even snel/handig. Permanent goed genoeg?
https://itunes.apple.com/...-server/id747482894?mt=12
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/nGEJN5/2.png
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fbf3pk/3.png
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/gF8dN5/4.png
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jbdCh5/5.png

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2017 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Grin schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:57:
Hehehe: safe > sorry!
Een virusscanner voor de Mac is de grootste BS die er bestaat.
Om bij te dragen aan de algemene veiligheid op het interwebs, is een virusscanner op een Mac juist een groot goed. :) Al is het maar om te voorkomen dat je per ongeluk een trojan doorstuurt aan een Windows gebruiker.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Modbreak:Zullen we dit topic houden voor het posten van programma's waar je enthousiast over bent? :) De discussie over het nut van virusscanners op een Mac is al menigmaal gevoerd, en past dan ook beter in een apart discussietopic.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OkselFris
  • Laatst online: 14:43

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Waar ik momenteel erg enthousiast over ben is de app Luminar voor het bewerken van foto's.
Ik was ooit Aperture gebruiker en was overgestapt naar Lightroom, wat mij voor het beheer van foto's niet erg beviel. Nu gewoon naar Apple foto's gegaan en Afinity voor bewerken gekocht. Recentelijk echter Luminar erbij aangeschaft welke netjes via een plugin met Apple foto's samenwerkt.

Luminar is echt een baas van een App om foto's te verbeteren, de ingebouwde filters zijn geweldig. Daar kan geen lightroom tegen op. Samen met Afinity een prima combinatie.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:07

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

@OkselFris, dank voor de tip over Luminar :) Ik gebruik nog Aperture maar ben al om mij heen aan het kijken naar een alternatief.

Het enige wat ik mij afvraag, is hoe de plug-in werkt in combinatie met de Photo-app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-09 14:11
@OkselFris Hoe manage je dat met je iCloud Photo Library? Ik heb eerder al eens gemerkt dat het je iCloud storage nogal kan opvreten als ik RAW importeer.

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Froggle schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 15:01:
@OkselFris Hoe manage je dat met je iCloud Photo Library? Ik heb eerder al eens gemerkt dat het je iCloud storage nogal kan opvreten als ik RAW importeer.
Inderdaad RAW vreet veel ruimte, dus heb ik mijn iCloud storage verhoogd.
Nu ben ik geen Pro, maar schiet af en toe graag een plaatje met mijn spiegelreflex. Ik wil echter mijn foto's bijelkaar houden, dus ook degene welke ik met mijn iPhone schiet.
Lightroom bibliotheek beheer was voor mij niet prettig en te langzaam, voor mij werkt het zo prima en met tools als Afinity en Luminar heb ik de perfecte tools om ze te bewerken.

Een pro zal waarschijnlijk zijn neus ophalen voor Apple foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

DaMarcus schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:40:
@OkselFris, dank voor de tip over Luminar :) Ik gebruik nog Aperture maar ben al om mij heen aan het kijken naar een alternatief.

Het enige wat ik mij afvraag, is hoe de plug-in werkt in combinatie met de Photo-app.
Tip, Luminar ondersteunt ook Aperture,
Plug-ins integratie wordt volgens mij beter in macOS High Sierra, maar de plug-in betekent nu niets anders dat je de foto vanuit de foto app kan openen in een andere app en vervolgens weer opslaat in de foto App.
Nou werkt dat niet veel anders in Lightroom met Photoshop.
Met de third party tools welke ik i.c.m. Apple foto's gebruik, heb ik alle mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
OkselFris schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 16:16:
[...]

Inderdaad RAW vreet veel ruimte, dus heb ik mijn iCloud storage verhoogd.
Nu ben ik geen Pro, maar schiet af en toe graag een plaatje met mijn spiegelreflex. Ik wil echter mijn foto's bijelkaar houden, dus ook degene welke ik met mijn iPhone schiet.
Lightroom bibliotheek beheer was voor mij niet prettig en te langzaam, voor mij werkt het zo prima en met tools als Afinity en Luminar heb ik de perfecte tools om ze te bewerken.

Een pro zal waarschijnlijk zijn neus ophalen voor Apple foto's.
Sja, of gewoon eerst een selectie maken. Heb eens de app Fileloupe gekocht. Dit is een media browser die lekker soepel werkt. Daarmee zou je dan makkelijker een selectie kunnen maken van de kwaliteitsfoto's en die in RAW kwaliteit in de Photos.app kunnen droppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Executor16 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:49:
[...]
... Ik betaal graag voor iets wat er ten eerste zeer gelikt uitziet en tevens al mijn ftp bookmarks synched naar andere apparaten (waaronder ook mobile)...
iCloud doet dit standaard ? Chrome ook dacht ik ?
$35 om een beetje te ftp-en is erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

OkselFris schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:29:
Waar ik momenteel erg enthousiast over ben is de app Luminar voor het bewerken van foto's.
Ik was ooit Aperture gebruiker en was overgestapt naar Lightroom, wat mij voor het beheer van foto's niet erg beviel. Nu gewoon naar Apple foto's gegaan en Afinity voor bewerken gekocht. Recentelijk echter Luminar erbij aangeschaft welke netjes via een plugin met Apple foto's samenwerkt.

Luminar is echt een baas van een App om foto's te verbeteren, de ingebouwde filters zijn geweldig. Daar kan geen lightroom tegen op. Samen met Afinity een prima combinatie.
Gebruik je RAW in Apple's Photos? Mijn workflow was altijd: iPhone > Photos en dSLR > Aperture > Photos. Waarbij Aperture de RAW beelden in de bibliotheek had (op externe disk) en er een jpeg export naar Photos. Ik zoek dus eigenlijk een vervanger van Aperture (bewerken en bibliotheek) waarmee ik straks in HEIF kan exporteren (want dat zal Aperture wel niet krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 09:24
iAmRenzo schreef op zondag 30 juli 2017 @ 13:51:
[...]

Gebruik je RAW in Apple's Photos? Mijn workflow was altijd: iPhone > Photos en dSLR > Aperture > Photos. Waarbij Aperture de RAW beelden in de bibliotheek had (op externe disk) en er een jpeg export naar Photos. Ik zoek dus eigenlijk een vervanger van Aperture (bewerken en bibliotheek) waarmee ik straks in HEIF kan exporteren (want dat zal Aperture wel niet krijgen).
Al eens naar darktable gekeken? Ik gebruik dat naar tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Uit interesse ook even Darktable geprobeerd, maar wat werkt die app traag. Verder vind ik de interface ook niet je van het. Heb ik misschien iets over het hoofd gezien?

Ben ondertussen ook wel geïnteresseerd in Luminar, maar voor ik 60 euro uit geef wilde ik wel even alle opties bekeken hebben.
[...]

Je zou die workflow dus om kunnen draaien. Of eigenlijk je iCloud Photo Library gebruiken en bewerken vanuit Photos.app via extensies met andere apps.

[ Voor 51% gewijzigd door Froggle op 30-07-2017 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Froggle schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:34:
Je zou die workflow dus om kunnen draaien. Of eigenlijk je iCloud Photo Library gebruiken en bewerken vanuit Photos.app via extensies met andere apps.
Dan ben ik binnen de kortste keren door m'n opslag ruimte heen. Ik bewaar RAW liever Offline als bron. En de jpeg/HEIF versies voor 'dagelijks consumeren' in Photos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

[...]

Ja, elke RAW foto staat bij mij in Apple Photo, van daaruit bewerk ik het via een plugin in een extern programma. m.a.w. Apple Photo heeft Aperture vervangen voor bibliotheek beheer en 2 externe tools voor de bewerking. (Afinity en Luminar)
De flow die jij gebruikt, was exact wat ik deed met lightroom.

Al blijf ik het nog eeuwig zonde dat Aperture naar de eeuwige jachtvelden is gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:26

MazeWing

The plot thickens...

Gisteren eens Luminar uitgeprobeerd maar ben er niet echt van onder de indruk. De filters geven een typisch "filter" effect en de gehele applicatie voelde ook niet bepaald snel aan. Daarnaast zijn filters niets anders dan een set parameters en 1 op 1 vergelijkbaar met de presets in Lightroom.

Alhoewel Lightroom een draak van een programma is met zat problemen, is er helaas nog steeds geen waardig en compleet alternatief.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
MazeWing schreef op maandag 31 juli 2017 @ 08:16:
Gisteren eens Luminar uitgeprobeerd maar ben er niet echt van onder de indruk. De filters geven een typisch "filter" effect en de gehele applicatie voelde ook niet bepaald snel aan. Daarnaast zijn filters niets anders dan een set parameters en 1 op 1 vergelijkbaar met de presets in Lightroom.

Alhoewel Lightroom een draak van een programma is met zat problemen, is er helaas nog steeds geen waardig en compleet alternatief.
Luminar is een geweldig programma en de filters kun je as-is gebruiken maar ook niet gebruiken. Dan heb je net als bij Lightroom de schuifjes om een en ander in te stellen. Vooral het nieuwe AI-filter geeft wel erg gemakkelijk een erg goed resultaat.

Ander voordeel van Luminar is dat het ook goed samenwerkt met de andere CreativeKit programma's van MacPhun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartoon
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
PDF Expert nu met 50% korting en met coupon code PDFEXPERTWIN betaal je er uiteindelijk EUR 19 voor. Had soms wel behoefte aan zo'n app, maar te sporadisch om de reguliere prijs van EUR 60 te legitimeren. Nu gedownload en even gecheckt en ziet er goed uit. Merk alleen dat bij het aanpassen van tekst de opmaak verloren gaat, maar wellicht is dat een instelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Froggle
iAmRenzo schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:02:
[...]
Dan ben ik binnen de kortste keren door m'n opslag ruimte heen. Ik bewaar RAW liever Offline als bron. En de jpeg/HEIF versies voor 'dagelijks consumeren' in Photos.
Die heb ik ernaast als systeembibliotheek.

Open eens de Foto's.app met "option" ingedrukt. Dan krijg je de optie een nieuwe bibliotheek aan te maken. Deze is standaard niet de systeembibliotheek, en wordt dan ook niet geüpload. Noem 'm gewoon RAW-bibliotheek.photoslibrary. Nu opent wel standaard de laatste bibliotheek die je open hebt gehad, dus wanneer je terug wil naar je systeembibliotheek zul je deze met "alt", of gewoon vanuit het .photoslibrary bestand deze moeten openen.

Het kan zelfs nog mooier. Staan je RAW files op je NAS, dan vink je onder Voorkeuren > Importeren: Kopieer onderdelen naar Foto's-bibliotheek, uit! :) (omdat je geen bibliotheek kan openen vanaf een NAS)

[ Voor 12% gewijzigd door Froggle op 03-08-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Froggle schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 19:52:
Die heb ik ernaast als systeembibliotheek.

Open eens de Foto's.app met "option" ingedrukt. Dan krijg je de optie een nieuwe bibliotheek aan te maken. Deze is standaard niet de systeembibliotheek, en wordt dan ook niet geüpload. Noem 'm gewoon RAW-bibliotheek.photoslibrary. Nu opent wel standaard de laatste bibliotheek die je open hebt gehad, dus wanneer je terug wil naar je systeembibliotheek zul je deze met "alt", of gewoon vanuit het .photoslibrary bestand deze moeten openen.

Heb kan zelfs nog mooier. Staan je RAW files op je NAS, dan vink je onder Voorkeuren > Importeren: Kopieer onderdelen naar Foto's-bibliotheek, uit! :) (omdat je geen bibliotheek kan openen vanaf een NAS)
Dat is nog wel een goede ja. Nu prefereer ik Aperture toch nog als editing programma maar ik zal eens naar de opties hierboven kijken. Ze staan niet op mijn NAS, wireless over SMB/AFP gaat dat toch te traag... ik heb ze op een externe harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@Froggle Super, die kende ik nog niet. Vooral ook dat laatste om je foto's op de nas te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karel1
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Duplicati is een prima backup programma; gratis; goede support; veel nuttige opties, m.n. client side encryptie vind ik belangrijk. zie: https://www.duplicati.com/news/Beta-Announcement/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 15:48
Vereist het mono framework. Jammer; ik prefereer native apps namelijk. Ken je Arc backup?
karel1 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:52:
Duplicati is een prima backup programma; gratis; goede support; veel nuttige opties, m.n. client side encryptie vind ik belangrijk. zie: https://www.duplicati.com/news/Beta-Announcement/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Froggle
Luminar is een fijn appie hoor. Duidelijke interface, prima intergratie met Apple Photos, uitgebreide collectie aan filters. Presets ga ik denk ik weinig gebruiken. Ik heb al een rijtje filters die ik bij veel foto's gebruik apart gezet zodat ik ze snel erop kan zetten. Misschien kan ik nog presets maken waarmee deze filters er meteen allemaal op staan en dan alleen nog hoef te tweaken. Eerste indruk is in elk geval goed. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuRRaCaNe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-07 21:02
Vandaag heb ik de IINA media speler ontdekt. Na 2 minuten met de applicatie spelen heb ik meteen VLC verwijderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@HuRRaCaNe Ziet er modern uit, wat was voor jou de reden om VLC te verwijderen?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

MazeWing schreef op maandag 31 juli 2017 @ 08:16:

Kijk eens op de site van Luminar hoe je foto's kan aanpassen. Je hebt inderdaad de voorgedefinieerde presets, maar die kan je langs laten liggen. Je kan zelf filters toevoegen en bijna oneindig aanpassingen doen. Ik kom hiermee echt veel verder dan Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuRRaCaNe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-07 21:02
Unidentified schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:32:
Om een aantal dingen op te noemen:
  • De interface is mooi gemaakt voor OS X. Stijlvol, simpel, en functioneel
  • Links/rechts 'swipen/scrollen' door een videobestand gaat veel vlotter dan in VLC, tot op het punt waar het zelfs echt bruikbaar is :9 (in VLC was het hit-and-miss afhangende van het videobestand)
  • Fantastische touch bar support!
Maar de grootste reden is toch dat de software er prachtig uitziet, en "het werkt gewoon" :) VLC ook, maar is minder geïntegreerd in OS X :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 12:26

Masselink

Voor de dorst

HuRRaCaNe schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:10:
Vandaag heb ik de IINA media speler ontdekt. Na 2 minuten met de applicatie spelen heb ik meteen VLC verwijderd :)
Mooie player! Als ze kunnen casten (Chromecast/Apple TV) ga ik met je mee, tot die tijd blijf ik nog even bij SODA

Koffie en meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Unidentified schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:32:
Ik had hetzelfde, VLC was binnen een minuut verwijderd.
- Het heeft een mooiere interface, meer Apple-like. Ik houd daar toch van.
- Support voor de touchbar.
- Ik mis nog niets wat VLC wel had.

Overigens gebruik ik CiderTV, een remote voor de Apple TV. Maar om die nu onmisbaar te noemen... het is een vrij onhandige app, maar bij gebrek aan beter (waarom is er geen kleine handige app die ook in de sidebar past?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:26
Support for subtitles zit er ook in vermoed ik?

edit: Ja dus

[ Voor 14% gewijzigd door Lyca op 18-08-2017 11:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
IINA is een nieuwe media player waar ik erg over te spreken ben. Wat ik heel fijn vind is dat IINA ook preview thumbnails laat zien als je door te timeline hovert met je muis. En als je scrolled met je muis seeked de app 5-sec terug of vooruit. Het heeft een gelikte interface en ondersteund alle media formaten, waaronder YouTube links. De settings zijn erg customisable. IINA is gratis en open source.

Afbeeldingslocatie: https://lhc70000.github.io/iina/images/sc/network.png

[ Voor 0% gewijzigd door andromedaan op 18-08-2017 23:01 . Reden: typo ]

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smeerbartje
Beste backup tool: Arq. Backup naar alle online cloud oplossingen, maar OOK naar een SFTP server die je in eigen beheer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartoon
  • Niet online
Ik heb vandaag [url=https://itunes.apple.com/nl/app/yoink-improved-drag-drop-file-management/id457622435?mt=12"]yoink[/url] ontdekt. Wanneer je iets sleept (bestand, tekst, etc.) wordt er een veld geopend waar je het gesleepte kunt droppen. Vervolgens kun je het weer makkelijk eruit slepen en in een andere app of scherm oid kunt plakken. Met 8 euro niet heel cheap, maar het speed mijn workflow wel lekker op.

[ Voor 15% gewijzigd door Cartoon op 28-08-2017 14:57 ]

Verwijderd

Acorn is in de aanbieding momenteel. Ik gebruik ‘t met plezier en veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Voor de gene die het gebruiken: las net de aankondiging van VMWare Fusion 10 (Pro).
Ein-de-lijk is er support om je ESXi host deels te managen direct vanuit Fusion Pro. Shut down, reboot, naar maintenance mode zetten, et cetera.

Wel een behoorlijk dure upgrade als je vanaf 8.5 komt. Wordt volgende maand uitgebracht. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Verwijderd

De update van Safari lijkt inderdaad wel te werken. Kom nog maar weinig ongevraagde advertenties tegen.

• Havelock
  • Laatst online: 08:10
Grin schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:13:
  • 1Password - letterlijk de eerste app die ik installeer
  • MacGesture - godlike; mouse gestures per app, in het hele OS
  • Net Monitor- onmisbaar; ik wil weten wat mijn verbinding wegzet aan bitjes
  • Little Snitch - onmisbaar; ik wil weten welk onderdeel van het OS naar buiten wil
  • BlockBlock - onmisbaar; WTF, waarom wil jij persistent worden?
  • KnockKnock - onmisbaar; wat voor meuk heb ik geïnstalleerd en wat doet dat daar?
  • f.lux - kill it with fire!
  • Carbon Copy Cloner - op één been kan je niet lopen, idem voor backups
  • Cookie 5 - kill it with fire!
  • TimeMachineEditor - elk uur een backup van TM vind ik onzin
  • Amphetamine - Apple heeft nog nooit een fatsoenlijke implementatie gehad van: aan, uit, stand-by, (beperkte) powermanagement etc @ een laptop. Met als laatste hoogtepunt: de laptop gaat aan als je deze openklapt: WTF Apple!? Wie verzint deze kolder in Cupertino? Eind jaren 90 was dit al prut, bijna 20 jaren later zuigt het nog... Gelukkig hebben we deze tooltjes
  • Tunnelblick - VPN in het OS zelf is gaar en dropt regelmatig. Met dit programma, en dezelfde VPN provider(!), kan ik 24h+ werken zonder gedoe; dikke prima!
  • Itsycal - klein kalender appje, eindelijk een custom layout van je kalender/tijd. En wanneer je op de tijd klikt dan zie je een kalender ipv preferences. Zo is de grove GUI fail van Apple netjes opgelost.
  • TripMode - een app om je datagebruik te beperken en monitoren wanneer je onderweg bent en roamt via 3G/4G. Zo staat de macOS appstore update uit wanneer ik roam; ideaal!
  • Yummy FTP Pro - wie kan er zonder een goede FTP client?
Van deze tools word ik wel heel erg blij van het zijn bijna het hele lijstje die je op noemt erg bruikbaar scheelt weer zoeken op het internet 8)

• Havelock
  • Laatst online: 08:10
neonite schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:02:
Deze tools gebruik ik momenteel in mijn workflow;

Airmail - Email client
nvAlt - Lichtgewicht notebook met markdown ondersteuning
Papers - Handig voor opzoeken van bronnen voor studieverslagen
Pages - Tool waarin alle verslagen worden gemaakt
iThoughtsX - Ideale tool om gedachten op een digitaal canvas te zetten
OmniPlanner - Vooruit plannen van projecten
OmniOutliner - Tool voor outlines/informatie opslag/administratie
PyCharm - Voor het Python geweld
Atom - Voor het overige programmeerwerk
OmniFocus - ToDo list, cross platform waarmee ik nooit meer een deadline mis
Balsamiq Mockups 3 - Maken van Mockups van websites en applicaties
OmniGraffle/Sketch - Maken van visualisaties voor in verslagen
CloudMounter - Tool waarmee alle coulddiensten worden beheert, voordeel hiervan is dat de clouddiensten zelf geen data op de schijf innemen
VMWare Fusion - Draaien van virtuele omgevingen
Be Focused - Tool om werktijd mee in de gaten te houden en pauzes in te lassen
Focus - Tool waarmee afleiding kan worden uitgeschakeld
CleanMyMac - Opschonen van Mac
1Password - Wachtwoord manager
Spotify - Muziek
Keka - .zip/.rar tool
Transmission - Torrent client
SABnzbd icm. nzbserver.com - Nieuwsgroepen downloads
Bartender - Beheren taakbalk
Clean - Archiveert dagelijks bestanden op desktop
Avast Antivirus
Paragon NTFS - NTFS ondersteuning
BetterSnapTool - Window beheer á la Windows
ForkLift - FTP Client
Homebrew - beheren van unix based tools
En deze lijst is ook geweldig bijna alle tools ga ik waarschijnlijk gebruiken uit deze lijst ik ben wel even bezig :)

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Frietsaus schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:30:

[afbeelding]
Zeker een mooie app voor een verrasend muurpapier!

NRG

• WRT54G
Iemand een aanbeveling voor een mooie radio app?
Liefste eentje die werkt vanuit de menu bar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eryq
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 19:05
Marcel_EA schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:12:
Deze gebruik ik zelf http://radioformac.com/. Bevalt erg goed.

• WRT54G
Ziet er goed uit! Ga hem eens checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:05
Ik gebruik nog steeds Radium.
https://itunes.apple.com/...t-radio/id597611879?mt=12

[ Voor 14% gewijzigd door Ronvgs op 28-09-2017 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 20:13

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik gebruik al jaren myTuner Radio Pro. :) Doet precies wat je zoekt.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
Dat is idd precies wat ik zoek!
Ziet er goed uit.

Dank allen voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:03
Heuj, Bartender 3 is uit, geschikt voor High Sierra! https://www.macbartender.com

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
*snip* Zoals in de topicwaarschuwing staat: Dit topic is bedoeld om programma's te posten waar je enthousiast over bent. Het is dus niet de bedoeling om hier requests te plaatsen voor software met een bepaalde doel of functionaliteit.

Mocht je opzoek zijn naar een stuk software, raadpleeg dan eerst Google, MacUpdate, of Softpedia. Kom je er dan niet uit, dan mag je een topic openen, waarin je duidelijk vermeldt wat je zoekt, wat je gevonden hebt en waarom dat niet voldeed.

[ Voor 91% gewijzigd door Daedalus op 05-10-2017 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Kwam er vandaag achter dat Bartender3 op High Sierra blijkbaar grove problemen veroorzaakt.
Dus opzoek gegaan naar een alternatief. Daar kwam ik Vanilla tegen. Het is gratis te gebruiken, en voor een paar extra features (niet heel spannend maar wel erg handig) betaal je slechts eenmalig €3,55. (T.o.v. Bartender is dat ongeveer een tientje minder.)

Onder High Sierra 3 functioneert dit bijna zoals Bartender, het enige verschil is dat het geen pop-up menu geeft maar een "slider" opent in je menubar.

De enige 2 nadelen die ik heb ervaren tot nu toe met deze tool:
1.) Geen optie om tijdelijk iconen die wijzigen te tonen. Bartender kan je dat wel instellen. (Eg: toon icoon voor 5 seconden bij activiteit). Ik heb aan de developer voorgesteld dat hier ook in te bouwen.
2.) Het is op dit moment nog niet 100% goed functionerend. Zo reserveert ie een te groot deel van je menubar waardoor bij applicaties die bijzonder veel menubar opties hebben (eg: Powerpoint) een deel wegvalt tenzij je Vanilla expand. Dit is een bug, ik neem aan dat ze dit gaan oplossen.

Ondanks de 2 kleine tekortkomingen ben ik er tot dusver blij mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
WhatsappHack schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:45:
Kwam er vandaag achter dat Bartender3 op High Sierra blijkbaar grove problemen veroorzaakt.
Dus opzoek gegaan naar een alternatief. Daar kwam ik Vanilla tegen. Het is gratis te gebruiken, en voor een paar extra features (niet heel spannend maar wel erg handig) betaal je slechts eenmalig €3,55. (T.o.v. Bartender is dat ongeveer een tientje minder.)

Onder High Sierra 3 functioneert dit bijna zoals Bartender, het enige verschil is dat het geen pop-up menu geeft maar een "slider" opent in je menubar.

De enige 2 nadelen die ik heb ervaren tot nu toe met deze tool:
1.) Geen optie om tijdelijk iconen die wijzigen te tonen. Bartender kan je dat wel instellen. (Eg: toon icoon voor 5 seconden bij activiteit). Ik heb aan de developer voorgesteld dat hier ook in te bouwen.
2.) Het is op dit moment nog niet 100% goed functionerend. Zo reserveert ie een te groot deel van je menubar waardoor bij applicaties die bijzonder veel menubar opties hebben (eg: Powerpoint) een deel wegvalt tenzij je Vanilla expand. Dit is een bug, ik neem aan dat ze dit gaan oplossen.

Ondanks de 2 kleine tekortkomingen ben ik er tot dusver blij mee. :)
Welke problemen bedoel je?
Ik zelf heb BT3 draaien maar nog geen problemen ondervonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Marcel_EA schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 18:00:
[...]

Welke problemen bedoel je?
Ik zelf heb BT3 draaien maar nog geen problemen ondervonden...
Ook kwam er vandaag een update uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Ik zie het idd. Kan alleen geen changelog vinden.
Moet eerlijk zeggen dat ik geen problemen had met BT3.
Enige wat weleens gebeurde is dat de icoontjes niet stonden zoals ik ze neer had gezet.
Kwam heel af en toe voor.

[EDIT]
Changelog/releasenotes:
https://www.macbartender.com/release_notes/

[ Voor 16% gewijzigd door WRT54G op 05-10-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
WhatsappHack schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:45:
Wat voor problemen ondervind je? Hier nergens last van.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartoon
  • Niet online
Bartender heeft toch een beta voor macos high Sierra? Ik draai zonder problemen.

Edit: check https://www.macbartender.com/blog/High-Sierra-Beta-2/

[ Voor 30% gewijzigd door Cartoon op 06-10-2017 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Ook hier geen enkel probleem met Bartender 3.
De werking is alleen wat anders, maar die kan je zo instellen dat de werking zo goed als hetzelfde is als Bartender 2

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
JSt1983 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:00:
Bartender heeft toch een beta voor macos high Sierra? Ik draai zonder problemen.

Edit: check https://www.macbartender.com/blog/High-Sierra-Beta-2/
Dat gaat om beta 2 van High Sierra. We zitten nu op de public release, zegt dus niets over de huidige situatie.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Bartender veroorzaakt freezes van het OS onder bepaalde condities (CoreDisplay/WindowServer worden overbelast en kab crashen als er dan intensieve apps worden gedraaid) en verhoogde CPU load, genereert honderden fouten per minuut in Console.

Daarnaast werkt het gewoon voor geen meter met die nieuwe opzet, echt super onhandig. Jammer, want Bartender was altijd juist een hele fijne app - zonde dat ze het zo destructief aangepast hebben.

Die bug met WindowServ lossen ze vast op, maar ik moet ook echt niets hebben van die nieuwe brakke opzet. Zonde van ‘t geld, maar ale... Gelukkig zijn er alternatieven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
WhatsappHack schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:25:
Daarnaast werkt het gewoon voor geen meter met die nieuwe opzet, echt super onhandig. Jammer, want Bartender was altijd juist een hele fijne app - zonde dat ze het zo destructief aangepast hebben.

Die bug met WindowServ lossen ze vast op, maar ik moet ook echt niets hebben van die nieuwe brakke opzet. Zonde van ‘t geld, maar ale... Gelukkig zijn er alternatieven. :)
Dit probleem had ik ook, maar je kunt bijv. alles wat normaal op je menubalk staat ook in de nieuwe versie laten staan en met verschuiven van de icoons kun je bijna hetzelfde bereiken dan met versie 2

Normale menubalk

Bartender menubalk

Op deze manier valt er prima mee te werken vind ik. :+

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben er eigenlijk niet echt een voorstander (content is niet gratis in mijn ogen) maar toch is het wel handig dat er donationware programmaatjes zijn als ClipGrab: https://clipgrab.org

Voor bijvoorbeeld de iOS app Samplr is het toch wel handig lokaal een filmpje bij de hand te hebben om af te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
WhatsappHack schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:25:
Bartender veroorzaakt freezes van het OS onder bepaalde condities (CoreDisplay/WindowServer worden overbelast en kab crashen als er dan intensieve apps worden gedraaid) en verhoogde CPU load, genereert honderden fouten per minuut in Console.

Nieuwe release zojuist, dit is de changelog:

Bartender 3

Bartender 3 has been rewritten for modern macOS.
Using the latest technologies and best practices Bartender 3 is more reliable, capable and lays the foundation for future innovations.

Bartender 3 is a FREE update for all Bartender 2 users.

New Features / Improvements
Completely rewritten for modern macOS
Bartender 3 has been completely rewritten from the ground up in Swift using best practices to work with modern macOS, it also paves the way for many new features we have planned.
The biggest change is we no longer require a helper to be installed in menu item apps to control them. This means we no longer do anything that SIP (System Integrity Protection) is interested in and can work with any menu bar app including those with increased security (Such as Apple System items).
What this does now mean though is that Bartender is no longer able to display the Bartender Bar beneath the menu bar but instead displayed it in the main menu bar removing normally shown items to display the Bartender Bar items.

macOS High Sierra Compatibility
Full macOS High Sierra compatibility. We did consider calling it High Bartender but thought better of it.

iStat Menus Individual item control
We 💚 iStat Menus and now Bartender 3 can control iStat menus items individually.

Bug Fixes
Multiscreen issues
With previous versions there was a bug that would effect setups with multiple screens (items out of position, showing as not working, slow transitions), this should now be fixed. We recommend restarting macOS after updating if you use multiple screens.

AppleConnect menu item not controllable
This now works.

Menu item positioning
Some users have been experiencing items not keeping their position (especially AirPlay Display), this version should improve on this, if not totally fix it, we are still working on getting this spot on.

Search not searching all items
Search would only search items with settings, this has been fixed.

Search not displaying correctly
When Bartenders menu item was hidden the search menu would not display correctly, this has been fixed.

About window showing trial info after licensing
The about window would show trial information after a license was applied. This has been fixed.

Not able to change System Item Settings in Preferences
Version 3.0.9 could not change the preferences of System items. This is fixed.

Show for updates issues
A number of bugs when showing for updates have been fixed, this should be a lot better.

Quit Button in Preferences
Previously if you have the Bartender menu item hidden, you could not quit Bartender, we added in a Quit button to the About Preferences tab.

Items showing for updates on space change
Items should no longer show for updates on a space change.

In Preferences some menu items would sometimes show in Apps with Settings instead of Active Menu Bar Items
This has been fixed.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
funske schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:20:
Ook hier geen enkel probleem met Bartender 3.
De werking is alleen wat anders, maar die kan je zo instellen dat de werking zo goed als hetzelfde is als Bartender 2
Je hebt er nu een extra compacte modus bij gekregen. Door alle items op "show in menu bar" te zetten zul je die alleen zien wanneer je de menu bar ziet. De Bartender menu bar zal over deze items komen wanneer je die activeert. Op een 12" en zelfs 13" display is dat een hele fijne feature omdat het niet direct conflicteert met het menu van de actieve app.

Wil je echter de oude manier terug dan moet je kiezen voor "always show on menu bar". De items die deze setting hebben zullen dan niet door de Bartender menu bar worden vervangen. Handig voor wie icoontjes op een bepaalde plek verwacht. Nadeel is wel dat dit meer ruimte in beslag neemt en je hier wel een conflict met het menu van de actieve app zult hebben.

Overigens werkt door de wijziging naar Swift de andere oude manier niet meer: het tonen van de Bartender menu bar onder de Apple menu bar (staat gelukkig ook in de release notes gemeld).

[ Voor 8% gewijzigd door ppl op 07-10-2017 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
ppl schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 01:55:
Wil je echter de oude manier terug dan moet je kiezen voor "always show on menu bar". De items die deze setting hebben zullen dan niet door de Bartender menu bar worden vervangen. Handig voor wie icoontjes op een bepaalde plek verwacht. Nadeel is wel dat dit meer ruimte in beslag neemt en je hier wel een conflict met het menu van de actieve app zult hebben.
Dat is dus precies wat ik bedoel; zoveel is er niet veranderd.
Ik had dit hier al laten zien.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Welke tools worden gebruikt om je mac te beveiligen/encrypteren? Bovenop de build-in.

Veracrypt is tot hiertoe wat ik gebruik. Zijn dr nog andere tools om je mac te beveiligen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
JustSys schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 00:15:
Welke tools worden gebruikt om je mac te beveiligen/encrypteren? Bovenop de build-in.

Veracrypt is tot hiertoe wat ik gebruik. Zijn dr nog andere tools om je mac te beveiligen
Op welk niveau/gebied? Beetje detailloze vraag zo. :P
Ik kan bijvoorbeeld Little Snitch en BlockBlock aanraden, maar geen idee waar je nou eigenlijk naar op zoek bent/wat je wil bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparcle
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

sparcle

ondertitel

beste tool tot nu toe: gezonde verstand!
:9

en verder:

DHS
KextViewr
KnockKnock
OverSight
Suspicious Package
Taskexplorer
WhatsYourSign

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Modbreak:Zoals duidelijk in de topicwaarschuwing staat: Dit topic is bedoeld om programma's te posten waar je enthousiast over bent. Het is dus niet de bedoeling om hier requests te plaatsen voor software met een bepaalde doel of functionaliteit.

Mocht je opzoek zijn naar een stuk software, raadpleeg dan eerst Google, MacUpdate, of Softpedia. Kom je er dan niet uit, dan mag je een topic openen, waarin je duidelijk vermeldt wat je zoekt, wat je gevonden hebt en waarom dat niet voldeed.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Voor wie gezeik hebben sinds High Sierra dat je browser je media control keys gewoon hijacked en niet meer teruggeeft, daar is een tooltje voor waarmee je er omheen kan werken. Is al eens eerder genoemd hier voor High Sierra, kan me voorstellen dat het nu relevanter is geworden voor meer mensen.

https://github.com/beardedspice/beardedspice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
WhatsappHack schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:13:
Voor wie gezeik hebben sinds High Sierra dat je browser je media control keys gewoon hijacked en niet meer teruggeeft, daar is een tooltje voor waarmee je er omheen kan werken. Is al eens eerder genoemd hier voor High Sierra, kan me voorstellen dat het nu relevanter is geworden voor meer mensen.

https://github.com/beardedspice/beardedspice
Hier geen last van, wel van van het feit dat de remote-IR-sensor opeens weer werkt. Ik had deze via preferences/security/advanced expliciet UITGEZET. Deze staat nu dus nog steeds uit, maar de iMac reageert helaas wel op de afstandsbediening. Zwaar irritant! Elke kaar als ik nu de applieTV op pauze zet, begint iTunes op de iMac te spelen ;( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Daedalus schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:32:
[...]
[modbreak]Zoals duidelijk in de topicwaarschuwing staat: Dit topic is bedoeld om programma's te posten waar je enthousiast over bent. Het is dus niet de bedoeling om hier requests te plaatsen voor software met een bepaalde doel of functionaliteit.

Mocht je opzoek zijn naar een stuk software, raadpleeg dan eerst Google, MacUpdate, of Softpedia. Kom je er dan niet uit, dan mag je een topic openen, waarin je duidelijk vermeldt wat je zoekt, wat je gevonden hebt en waarom dat niet voldeed.[/]
sparcle schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:29:
DHS
KextViewr
KnockKnock
OverSight
Suspicious Package
Taskexplorer
WhatsYourSign
Misschien is het wel handig om een kleine beschrijving te geven van de software en waarom je het onmisbaar vindt. Het is al vervelend dat requests niet mogen, maar als iedereen gewoon een lijst met namen neer zet kun je 't topic ook zo goed als op slot gooien, nietwaar?
wat zou het toch fijn zijn als er gewoon een discussie, request en alternatieven topic mocht op tweakers... zoals weer blijkt is dat dus heel veel behoefte aan

[ Voor 6% gewijzigd door iAR op 23-10-2017 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparcle
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

sparcle

ondertitel

[qoute]
Misschien is het wel handig om een kleine beschrijving te geven van de software en waarom je het onmisbaar vindt. Het is al vervelend dat requests niet mogen, maar als iedereen gewoon een lijst met namen neer zet kun je 't topic ook zo goed als op slot gooien, nietwaar?
wat zou het toch fijn zijn als er gewoon een discussie, request en alternatieven topic mocht op tweakers... zoals weer blijkt is dat dus heel veel behoefte aan
[/quote]

Je hebt helemaal gelijk.

DHS -
Dylib Hijack Scanner or DHS, is a simple utility that will scan your computer for applications that are either susceptible to dylib hijacking or have been hijacked.

KextViewr -
Modules that are loaded into the kernel are called kernel extension, or 'kexts.' They run at the OS's highest privilege level; ring-0. KextViewr displays all loaded kexts, along with their signing status, full path, VirusTotal detection ratios, and more!

KnockKnock -
Malware installs itself persistently, to ensure it is automatically executed each time a computer is restarted. KnockKnock uncovers persistently installed software in order to generically reveal such malware.

Oversight -
Houdt in de gaten wanneer camera en/of microfoon worden geactiveerd en door welke applicatie. Je kunt het dan ook ongedaan maken.

Suspicious Package -
Kijk dieper in .dmg bestanden

TaskExplorer -
Quickly see a task's signature status, loaded dylibs, open files, network connection, and much more!

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

iAmRenzo schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:12:
[...]
Daarom is het ook beter om elk verzoek in een apart topic te zetten, dan is er tenminste ruimte voor discussie :)

[ Voor 25% gewijzigd door Daedalus op 23-10-2017 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

sparcle schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:02:
DHS -
Dylib Hijack Scanner or DHS, is a simple utility that will scan your computer for applications that are either susceptible to dylib hijacking or have been hijacked.

KextViewr -
Modules that are loaded into the kernel are called kernel extension, or 'kexts.' They run at the OS's highest privilege level; ring-0. KextViewr displays all loaded kexts, along with their signing status, full path, VirusTotal detection ratios, and more!

KnockKnock -

Oversight -
Houdt in de gaten wanneer camera en/of microfoon worden geactiveerd en door welke applicatie. Je kunt het dan ook ongedaan maken.

Suspicious Package -
Kijk dieper in .dmg bestanden

TaskExplorer -
Quickly see a task's signature status, loaded dylibs, open files, network connection, and much more!
Thanks!!
Hoe betrouwbaar zijn apps als Oversight. Kun je dat makkelijk bypassen als malafide software?
Daedalus schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:54:
[...]
Daarom is het ook beter om elk verzoek in een apart topic te zetten, dan is er tenminste ruimte voor discussie :)
Smaken verschillen. Alles in een topic lijkt mij handiger. Dat gaat met het iOS 11 ervaringen topic ook. De kans dat mensen in aparte topics gaan kijken is kleiner dan als er in één topic allerlei Mac software aangeboden (zoals dit topic nu) en besproken wordt en je makkelijk naar alternatieven of nieuwe applicaties kan vragen, dat dan ook weer een trigger kan zijn om mooie software te posten.
Maar die discussie is helaas al gevoerd. Maar het triggert mij elke keer weer als er een modbreak komt omdat iemand toch een request vraagt... vrij frequent >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

iAmRenzo schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:03:
[...]
Smaken verschillen. Alles in een topic lijkt mij handiger. Dat gaat met het iOS 11 ervaringen topic ook. De kans dat mensen in aparte topics gaan kijken is kleiner dan als er in één topic allerlei Mac software aangeboden (zoals dit topic nu) en besproken wordt en je makkelijk naar alternatieven of nieuwe applicaties kan vragen, dat dan ook weer een trigger kan zijn om mooie software te posten.
Maar die discussie is helaas al gevoerd. Maar het triggert mij elke keer weer als er een modbreak komt omdat iemand toch een request vraagt... vrij frequent >:)
Die discussie is inderdaad regelmatig gevoerd (grote verzameltopics vs. losse topics), en er is destijds besloten dat losse topics beter werken (zie Invulling en behandeling Grote Topics aangepast). Van tijd tot tijd hierover discussiëren is prima, om te kijken of het huidige beleid nog voldoet, of veranderd moet worden. Daarvoor kunnen we het beste, als je wil, doorgaan in MS Feedback of Lieve Adjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 13:39
Handige tool is jitouch, een soort BetterTouch Tool voor je trackpad maar dan gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 13:42

-SaveMe-

-klik-

Samplex schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:45:
Handige tool is jitouch, een soort BetterTouch Tool voor je trackpad maar dan gratis.
Aaaaah! Thanks! Die gebruikte ik altijd, maar na een reinstall wist ik niet meer hoe de tool heette! _/-\o_

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 10:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

ScreenRecycler! Leuk als je een oude imac/macbook hebt en wilt gebruiken als extra monitor!

https://www.screenrecycler.com/ScreenRecycler.html

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Nu online

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Is er een MAC alternatief voor Inssider, waarmee je Wifi netwerken en channels bij jou in de buurt in kaart kunt brengen? Ik heb zelf inmiddels Wifi Explorer en iStumbler gevonden, maar eerlijk gezegd vind ik die aan de prijzige kant voor die 2x per jaar dat ik er even doorheen wil grasduinen.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Pagina: 1 ... 18 ... 23 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om programma's te posten waar je enthousiast over bent. Het is dus niet de bedoeling om hier requests te plaatsen voor software met een bepaalde doel of functionaliteit.