Volgens het europees recht heb jij recht op 2 jaar. Apple geeft maar 1 jaar, maar het recht gaat boven apple, dus daar moet je je op beruchten. Kost wel moeite, maar de aanhouder wint.
Vind dit wel erg slecht van Apple.
1 jaar maar op een Macbook Pro van 1700,- die ik wil gaan aanschaffen.
1 jaar maar op een Macbook Pro van 1700,- die ik wil gaan aanschaffen.
Je kan je garantie verlengen.
Kost wat centen maar goed. Scheelt hoop tijd en gezeur mocht ie wel kapot gaan...
Kost wat centen maar goed. Scheelt hoop tijd en gezeur mocht ie wel kapot gaan...
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Het is niet zo zwart/wit als dat jij het nu laat lijken. In de Nederlandse electronica wet staat naar mijn weten nergens dat je 2 jaar garantie krijg bij een product maar er staat wel wat je naar redelijkheid mag verwachten dat een product een x aantal maanden mee gaat.Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 19:44:
Volgens het europees recht heb jij recht op 2 jaar. Apple geeft maar 1 jaar, maar het recht gaat boven apple, dus daar moet je je op beruchten. Kost wel moeite, maar de aanhouder wint.
Als dus bv na 18 maanden je Logic board kapot gaat is dat gewoon garantie/coulance. Je mag immers van een duur onderdeel verwachten dat het langer mee gaat.
Gaat bv na 14 maanden je accu kapot hoeft dit geen garantie te zijn, dit is immers een onderdeel wat aan slijtage onderheven is.
Na een door de rechter vast te stellen aantal maanden mag een bedrijf ook coulance kosten in rekening brengen. Bv je HDD gaat defect na de garantie periode, de HDD is dan coulance maar voor een backup/installatie mag dan weer wel wat geld gerekend worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 25-09-2011 00:49 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Verwijderd
Tenzij, zoals bij mij, de grootste chinees die ze konden vinden je schroefjes heeft vastgedraaid...( en ja ik heb een nieuwe PH00 schroevendraaier gebruikt). Ik heb nét mijn RAM vervangen maar vond dat toch even spannend toen ik twee schroefjes met geen mogelijkheid los kreeg...Kanarie schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 18:50:
[...]
Tot 1 jaar doet Apple makkelijk, daarna mag je lullen als brugman om je garantie te krijgen.
[...]
Een paar honderd man op dit forum alleen al. En ja, het is makkelijk.
Ja, dan kost je laptop ineens 2050 euro i.p.v. 1700 euro.Osxy schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 23:43:
Je kan je garantie verlengen.

Verwijderd
Ik ging er bij mij vanuit dat de vrager hetgeen als slijtage op bijv. een accu wel al zelf in zijn beredenering kon meenemen.Donstil schreef op zondag 25 september 2011 @ 00:47:
[...]
Het is niet zo zwart/wit als dat jij het nu laat lijken. In de Nederlandse electronica wet staat naar mijn weten nergens dat je 2 jaar garantie krijg bij een product maar er staat wel wat je naar redelijkheid mag verwachten dat een product een x aantal maanden mee gaat.
Als dus bv na 18 maanden je Logic board kapot gaat is dat gewoon garantie/coulance. Je mag immers van een duur onderdeel verwachten dat het langer mee gaat.
Gaat bv na 14 maanden je accu kapot hoeft dit geen garantie te zijn, dit is immers een onderdeel wat aan slijtage onderheven is.
Na een door de rechter vast te stellen aantal maanden mag een bedrijf ook coulance kosten in rekening brengen. Bv je HDD gaat defect na de garantie periode, de HDD is dan coulance maar voor een backup/installatie mag dan weer wel wat geld gerekend worden.
Het kan overigens zijn dat dat van 2 jaar nergens in de Nederlandse (electronica) wet staat, maar Europees recht is nog altijd hoger dan Nederlands recht. En het staat duidelijk in het Europees recht want ben er dagelijks mee bezig tijdens mijn studie, dus weet wel hoe en wat het zit.
Verwijderd
Kan ik een MBP aansluiten op een tv met een bepaalde kabel die HDMI aan de tv levert, en het audio signaal naar een versterker sturen?
Iemand ervaring hiermee vastwel toch
Iemand ervaring hiermee vastwel toch
Verwijderd
Ik wilde voor mijn studie een MBP aanschaffen maar ik heb me laten vertellen dat dit een ongunstig moment is ivm toekomstige updates en dat ik beter een Air kan nemen. Is dit daadwerkelijk zo?
Verwijderd
Dat is afhankelijk van wat jij ermee wilt doen. Ga je zware programma's draaien als Photoshop etc. dan zou ik je een MBP aanraden, ook al doe ik het zelf op een MBA 11 inch, een MBP zou beter zijn. Maar ga je alleen lichte programma's als word, excel en wat internet gebruiken dan zou ik je de MBA aanraden, dit omdat het licht gewicht etc. dan voordelig voor je is.
Er gaat het gerucht, let op gerucht, dat de MBP een update zou krijgen. Echter het is een gerucht en kan dus werkelijk komen of kan nog enkele weken, misschien twee maanden duren.
Er gaat het gerucht, let op gerucht, dat de MBP een update zou krijgen. Echter het is een gerucht en kan dus werkelijk komen of kan nog enkele weken, misschien twee maanden duren.
Klopt maar ik vind het persoonlijk het volledig waard.syltheboy schreef op zondag 25 september 2011 @ 11:57:
[...]
Ja, dan kost je laptop ineens 2050 euro i.p.v. 1700 euro.
Vorig jaar werd mijn vriendin's macbook van 1,5 jaar oud vervangen omdat ze een 3e keer probleem met moederbord had. Ze kreeg toen dus een nieuwe generatie macbook.
En dit zonder gezeur.
Dat mag zo zijn maar je moet er maar zin in hebben om Apple en/of reseller dan maar voor gerecht te slepen om je gelijk te halen op een product van 1700 euro.Verwijderd schreef op zondag 25 september 2011 @ 12:12:
[...]
Ik ging er bij mij vanuit dat de vrager hetgeen als slijtage op bijv. een accu wel al zelf in zijn beredenering kon meenemen.
Het kan overigens zijn dat dat van 2 jaar nergens in de Nederlandse (electronica) wet staat, maar Europees recht is nog altijd hoger dan Nederlands recht. En het staat duidelijk in het Europees recht want ben er dagelijks mee bezig tijdens mijn studie, dus weet wel hoe en wat het zit.
[ Voor 44% gewijzigd door Osxy op 25-09-2011 14:10 ]
Vindt het dan sowieso belachelijk, dat je dan garantie bij kan kopen. Had er gister ook over in de Icentre in Oss.
Er komt iets van 250, euro bovenop.
Ik heb ook een 13" macbook pro 2011. I7 weliswaar maar ik verbaas me er juist over hoe koel deze blijft. Is dit eigenschap van i7 of is er inderdaad iets mis met jou mbp?syntesia schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 20:43:
ik heb nu een tijdje die mbp 13 inch instapmodel early 2011 en ik merk echt dat hij echt warm word vergeleken met mijn oude mbo 13 early 2010. hij word niet normaal heet bij het kijken van een filmpje of spelen van flash spelletje en dan gaat die fan ook nog eens enorm hard tekeer. heb dus een beetje gegoogled en zag dat er meer mensen last van hadden. zijn er hier ook mensen die er last van hebben ? en is dit gewoon een foutje van apple en valt dit te repareren ? want dit voelt niet goed voor mijn gevoel.
dat weet ik dus niet of het echt aan m'n mbp ligt of aan misschien een hele batch.FAD schreef op zondag 25 september 2011 @ 14:44:
[...]
Ik heb ook een 13" macbook pro 2011. I7 weliswaar maar ik verbaas me er juist over hoe koel deze blijft. Is dit eigenschap van i7 of is er inderdaad iets mis met jou mbp?
Maar ik zie ook een topic op het apple forum over dit probleem en waarschijnlijk zou het de videokaart zijn die dus ook was omgeruild voor die HD 3000
Ene kant wel andere kant, ik weet 100% zeker dat ik 3 jaar lang volledige 100% dekking heb van hardware problemen. Het is duur maar vind het waard.Krishh schreef op zondag 25 september 2011 @ 14:31:
Vindt het dan sowieso belachelijk, dat je dan garantie bij kan kopen. Had er gister ook over in de Icentre in Oss.
Ik werk bij een AASP en ik kan je vertellen dat Apple helemaal niet moeilijk doet over de Europese consumenten wet.
Ik kan je wel vertellen dat er bepaalde dingen niet onder vallen en dus standaard ook afgewezen worden tenzij je zelf om een uitzondering vraagt.
-Batterijen
-Geheugen
-Trackpad (kapotte klikker)
-Toetsenborden (intern en extern)
-Cosmetische schade
-HDD's
-ODD's
-Fan
Kan zijn dat ik iets ben vergeten maar een defect aan deze onderdelen wordt standaard afgewezen.
Als er iets is met je Macbook of iMac dat hier buiten valt dan kan je gewoon verwachten dat je er zonder kosten vanaf komt in het 2e jaar met je aankoopbewijs.
Ik kan je wel vertellen dat er bepaalde dingen niet onder vallen en dus standaard ook afgewezen worden tenzij je zelf om een uitzondering vraagt.
-Batterijen
-Geheugen
-Toetsenborden (intern en extern)
-Cosmetische schade
-HDD's
-ODD's
-Fan
Kan zijn dat ik iets ben vergeten maar een defect aan deze onderdelen wordt standaard afgewezen.
Als er iets is met je Macbook of iMac dat hier buiten valt dan kan je gewoon verwachten dat je er zonder kosten vanaf komt in het 2e jaar met je aankoopbewijs.
Niet moeilijk doet? Moet je die lijst zien man dat is wel degelijk moeilijk doen.
-Cosmetische schade
-batterijen
-HDD (ivm vallen oid)
Die drie kan ik wel begrijpen maar waarom zouden ze bv geheugen afwijzen? Dat kan gewoon defect buiten de schuld van de gebruiker om.
-Cosmetische schade
-batterijen
-HDD (ivm vallen oid)
Die drie kan ik wel begrijpen maar waarom zouden ze bv geheugen afwijzen? Dat kan gewoon defect buiten de schuld van de gebruiker om.
Mechanische onderdelen worden onderworpen aan slijtage en dus valt dit niet onder de Europese consumenten wet.Donstil schreef op zondag 25 september 2011 @ 16:17:
Niet moeilijk doet? Moet je die lijst zien man dat is wel degelijk moeilijk doen.
-Cosmetische schade
-batterijen
-HDD (ivm vallen oid)
Als er vanuit de fabriek wat mis is met het geheugen (een fabrikagefout) dan hoort dit zich al te presenteren in het eerste jaar.
En met cosmetische schade bedoelde ik een deuk/vervormingen, krasjes enzo wordt niet naar gekeken.
Let wel op dat dit niet mijn persoonlijke mening hierover is, dit is hoe apple naar deze zaken kijkt.
Geheugen en mechanische schade?Verklaar je nader.
Wat ik wel weet is dat Apple Resellers het ontzettend belangrijk vinden om te hameren op AppleCare.
Citaat uit een vergaderverslag van een reseller:
Wat ik wel weet is dat Apple Resellers het ontzettend belangrijk vinden om te hameren op AppleCare.
Hieruit valt echt op te maken dat men ontzettend bezig is om AppleCare bij de onwetende consument door de strot te duwen, terwijl we hier heel goed onze consumentenrechten hebben afgeschermd.Verwachting 2011
target applecare:
50% iMac, 30% totaal (is in Apple Q1 al behaald)
Sorry, had het duidelijker neer moeten zetten, met de mechanische slijtage doelde ik op de HDD.sypie schreef op zondag 25 september 2011 @ 16:42:
Geheugen en mechanische schade?Verklaar je nader.
[...]
Hieruit valt echt op te maken dat men ontzettend bezig is om AppleCare bij de onwetende consument door de strot te duwen, terwijl we hier heel goed onze consumentenrechten hebben afgeschermd.
Bij geheugen is er gewoon geen bewijslast dat dit door een tekortkoming is van de fabrikant of het product omdat hier constant naar geschreven en vanaf gelezen wordt.
Daarom hoort een fout van het product zich te presenteren in het eerste jaar, wij mogen het niet vervangen in het 2e jaar en als je het toch probeert wordt het afgewezen.
en inderdaad, bij resellers wordt er echt keihard op gehamerd om applecare te verkopen aan een klant.. dit brengt ook de nodige bonus met zich mee als je dit lukt (dacht ik)
[ Voor 8% gewijzigd door joon op 25-09-2011 16:50 ]
Grappig, ik heb destijds net binnen mijn eerste jaar garantie nog Applecare aangeschaft via de TD van Apple. Meneer TD van Apple (kan zijn naam nog wel terugvinden in mijn mailbak) gaf aan dat de kapotte klikker binnen Applecare viel.joon schreef op zondag 25 september 2011 @ 14:57:
Ik werk bij een AASP en ik kan je vertellen dat Apple helemaal niet moeilijk doet over de Europese consumenten wet.
Ja, dat klopt, niet onder ECW jammer genoeg heb er soms een hoop gezeik van.DaMarcus schreef op zondag 25 september 2011 @ 17:17:
[...]
Grappig, ik heb destijds net binnen mijn eerste jaar garantie nog Applecare aangeschaft via de TD van Apple. Meneer TD van Apple (kan zijn naam nog wel terugvinden in mijn mailbak) gaf aan dat de kapotte klikker binnen Applecare viel.
Ik ben wel benieuwd bij wie de bewijslast zou liggen als na 1,5jaar je geheugen defect is. Het is natuurlijk onzin dat geheugen altijd in het eerste jaar defect gaat en Apple kan het afkeuren maar als een consument er werk van maakt zullen ze het toch moeten vervangen of ze nou willen of niet.
Ik heb op grond van consumenten recht trouwens eens mijn scherm vervangen gekregen. Ik had toen een NonUnobody 15" welke allemaal whitespots had op het scherm, Apple wilde dit niet vervangen en gooide het op "onweers vliegjes" raar genoeg (die zijn zwart en niet wit natuurlijk). Na hevig contact tussen Apple en mijn rechtsbijstand verzekering is het toen alsnog vervangen. Toen ik hem kwam halen moest de apr mij er nog wel even bij vertellen dat Apple hèt niet uit service had vervangen, de arrogantie zeg.
Ze maken fijne producten maar stiekem is het best een kut bedrijf. Althans AppleNL dan, met AppleStores hier in de vs heb ik niets dan fijne ervaringen.
Ik heb op grond van consumenten recht trouwens eens mijn scherm vervangen gekregen. Ik had toen een NonUnobody 15" welke allemaal whitespots had op het scherm, Apple wilde dit niet vervangen en gooide het op "onweers vliegjes" raar genoeg (die zijn zwart en niet wit natuurlijk). Na hevig contact tussen Apple en mijn rechtsbijstand verzekering is het toen alsnog vervangen. Toen ik hem kwam halen moest de apr mij er nog wel even bij vertellen dat Apple hèt niet uit service had vervangen, de arrogantie zeg.
Ze maken fijne producten maar stiekem is het best een kut bedrijf. Althans AppleNL dan, met AppleStores hier in de vs heb ik niets dan fijne ervaringen.
de winnaar zal altijd de klant zelf zijn, je moet het wel goed spelen naar apple toe.Donstil schreef op zondag 25 september 2011 @ 17:21:
Ik ben wel benieuwd bij wie de bewijslast zou liggen als na 1,5jaar je geheugen defect is. Het is natuurlijk onzin dat geheugen altijd in het eerste jaar defect gaat en Apple kan het afkeuren maar als een consument er werk van maakt zullen ze het toch moeten vervangen of ze nou willen of niet.
Normaliter zouden ze over die vlekjes niet moeilijk hadden mogen doen, ik vervang dat ook gewoon zonder enige problemen.
Maar als ze ergens over kunnen mieren doen ze dat gewoon.
Verwijderd
ik ben in de markt voor een nieuwe mbp, heb er nu een mid 2009 met 2 gig etc.
Ik gebruik em voornamelijk zakelijk maar wil ook nog wel eens world of warcraft spelen. Eigenlijk wil ik mijn desktop eruit knikkeren. Is het nieuwere model 13 inch met de i5 processor goed genoeg om hier knap op te warcraften icm een externe monitor? Of is de intel chip hier toch nog niet goed genoeg voor
Ik gebruik em voornamelijk zakelijk maar wil ook nog wel eens world of warcraft spelen. Eigenlijk wil ik mijn desktop eruit knikkeren. Is het nieuwere model 13 inch met de i5 processor goed genoeg om hier knap op te warcraften icm een externe monitor? Of is de intel chip hier toch nog niet goed genoeg voor
Een korte vraag.
Wat voor schroevendraaier heb ik nodig om de onderkant van mijn Macbook Pro 15" 2011 open te maken?
Wat voor schroevendraaier heb ik nodig om de onderkant van mijn Macbook Pro 15" 2011 open te maken?
[ Voor 7% gewijzigd door Florissant op 26-09-2011 18:34 ]
Mini kruiskok schroevendraaier. Je kan die heel makkelijk bij een hobby zaak halen.Florissant schreef op maandag 26 september 2011 @ 18:32:
Een korte vraag.
Wat voor schroevendraaier heb ik nodig om mijn Macbook Pro 15" 2011 open te maken?
Om de DVD-speler en/of hardeschijf te vervangen heb je een Torx maatje 6 schroevendraaier nodig.Florissant schreef op maandag 26 september 2011 @ 18:32:
Een korte vraag.
Volgens mij is de precieze maat phillips 00. Kijk voor guides anders op ifixit.Recon24 schreef op maandag 26 september 2011 @ 18:34:
[...]
Mini kruiskok schroevendraaier. Je kan die heel makkelijk bij een hobby zaak halen.
Als je wilt WoW wilt spelen op een externe monitor, dan is een 15" toch aan te raden ivm discrete graphics.Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 13:13:
ik ben in de markt voor een nieuwe mbp, heb er nu een mid 2009 met 2 gig etc.
Ik maak hier de aanname dat het om 1080p gaat, misschien kan iemand hier benchmarken ?
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Zijn er hier eigenlijk mensen die hun MBP gebruiken voor development? (PHP, Java, misschien C/C++) Zoja, hoe verloopt dat zo?
Zelf ben ik van zin om mijn huidige desktop en laptop te vervangen door een degelijke laptop maar ik ben er nog niet goed uit of ik beter af ben met een MBP of een Thinkpad (of iets dergelijks).
Zelf ben ik van zin om mijn huidige desktop en laptop te vervangen door een degelijke laptop maar ik ben er nog niet goed uit of ik beter af ben met een MBP of een Thinkpad (of iets dergelijks).
Ik zat ook te twijfelen tussen die twee (MBP v. X220 Tablet). Uiteindelijk voor de Mac gegaan, min of meer geforceerd omdat ik ook Xcode nodig heb om iPhone apps te ontwikkelen. Maar ik heb er zeker geen spijt van. Is uiteindelijk nog een stuk goedkoper ook en het heeft imo meer (hardwarematige) voordelen dan de Lenovo.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik kom net van de AppleStore vandaan en nu blijkt het dat de retail stores geen 1680x1050 15" modellen op voorraad hebben. Best wel balen aangezien ik hem hier in de vs voor een leuke prijs kon kopen.
Ik snap dat jullie hier weinig mee kunnen maar ik dacht ik meld het toch ff. Handig voor iemand die de zoekfunctie gebruikt.
Ik snap dat jullie hier weinig mee kunnen maar ik dacht ik meld het toch ff. Handig voor iemand die de zoekfunctie gebruikt.
Zijn er nog recente rumors/reports over de verwachte specbump van de MBP?
Verder nog een vraag: Ik ga mijn MBP 13" te koop zetten. Zou deze beter verkopen met een 640GB 5400rpm of met een Seagate XT Hybrid 500GB? De Seagate kan ik ook makkelijk los verkopen voor een goede prijs.
Verder nog een vraag: Ik ga mijn MBP 13" te koop zetten. Zou deze beter verkopen met een 640GB 5400rpm of met een Seagate XT Hybrid 500GB? De Seagate kan ik ook makkelijk los verkopen voor een goede prijs.
[ Voor 14% gewijzigd door Philflow op 28-09-2011 09:04 ]
Tot nu toe is er niks meer bekend gemaakt over de refresh/specbump van de MBP of iMac Late 2011.
Hopelijk tijdens de evenement op 4 oktober tijdens one more thing. De meeste verwachten meer een stille toevoeging van een nieuwe CPU of een GPU als optie bij BTO.
Ik zit er zelf op te wachten zodat ik een nieuwe iMac en een oude MBP kan scoren.
Ik zou de MBP 13" met de 640GB 5400rpm verkopen en de Seagate XT Hybrid 500GB apart in de verkoop doen.
Hopelijk tijdens de evenement op 4 oktober tijdens one more thing. De meeste verwachten meer een stille toevoeging van een nieuwe CPU of een GPU als optie bij BTO.
Ik zit er zelf op te wachten zodat ik een nieuwe iMac en een oude MBP kan scoren.
Ik zou de MBP 13" met de 640GB 5400rpm verkopen en de Seagate XT Hybrid 500GB apart in de verkoop doen.
[ Voor 16% gewijzigd door muhda op 28-09-2011 18:14 ]
Over welke hardware matige voordelen hebben we het dan?fsfikke schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 23:29:
Ik zat ook te twijfelen tussen die twee (MBP v. X220 Tablet). Uiteindelijk voor de Mac gegaan, min of meer geforceerd omdat ik ook Xcode nodig heb om iPhone apps te ontwikkelen. Maar ik heb er zeker geen spijt van. Is uiteindelijk nog een stuk goedkoper ook en het heeft imo meer (hardwarematige) voordelen dan de Lenovo.
Zelf heb ik al artikels gelezen dat Apple nu niet meteen het platform is voor development, tenzij je natuurlijk iOS/OS X development doet. Zo zou je volledig afhankelijk zijn van Apple als het aankomt op Java, Apache en PHP, omdat enkel Apple deze releases van eerder genoemde software verdeelt. Nu vraag ik mij af of dit iets is om, als developer, je "zorgen" over te maken?
Ik sta op het punt om een 13" MBP te kopen, maar ik zit heel erg te twijfelen tussen het i5 model en het i7 model. Als het verschil in snelheid verwaarloosbaar is heb ik natuurlijk liever de goedkopere. Ik heb proberen te zoeken op internet, maar ik kom allemaal 'vage antwoorden' tegen. Zijn er mensen die er hier wat over te zeggen hebben, of iemand die wel benchmarks kon vinden.
Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor foto- en videobewerking.
Het verschil is er alleen tijdens bewerkingen die de CPU 100% belasten, bijvoorbeeld als je een video gaat converteren. Het verschil is vrijwel evenredig gelijk aan het verschil in kloksnelheid tijdens deze bewerkingen.chocolade-reep schreef op woensdag 28 september 2011 @ 18:14:
Ik sta op het punt om een 13" MBP te kopen, maar ik zit heel erg te twijfelen tussen het i5 model en het i7 model. Als het verschil in snelheid verwaarloosbaar is heb ik natuurlijk liever de goedkopere. Ik heb proberen te zoeken op internet, maar ik kom allemaal 'vage antwoorden' tegen. Zijn er mensen die er hier wat over te zeggen hebben, of iemand die wel benchmarks kon vinden.
De Core i5 heeft een piek van 2.9 GHz, de i7 een piek van 3.4 GHz. M.a.w. de i7 is 0.6 GHz sneller, zeg maar 20% maar tijdens CPU intensieve bewerkingen dus.
De meeste mensen doen niet veel CPU intensieve bewerkingen en zullen het verschil nooit merken. Mensen die intensief met foto en video bewerking aan de slag gaan kunnen het wel merken.
Er is echter 1 maar, de i7 in de 13" MBP zal sneller de CPU lager klokken door hitte dan de i5 (throttlen). Dit betekent dat de i7 de 20% hogere snelheid niet lang kan volhouden. Een en ander wordt uitgelegd door Notebookjournal.de: http://www.notebookjourna...ly-2011-mc724da-nkst-1305
Gisteren mijn twee maanden oude 13" maar eens voorzien van 8GB RAM en een Crucial M4, t kleine opdondertje vliegt overal doorheen en het migreren ging super eenvoudig met timemachine. Alleen jammer dat 1 schroefje schuin zit, de draad lijkt een beetje schuin te zitten, maar de rest zit wel perfect. Hmmm van het weekend nog maar eens naar kijken...
Andere korte vraag..
Is het mogelijk om je processor te laten vervangen door apple?
Ik heb de 2008 MB unibody, en vroeg me af of ik de 2 Ghz processor kon laten vervangen door een zuinigere versie...
Is het mogelijk om je processor te laten vervangen door apple?
Ik heb de 2008 MB unibody, en vroeg me af of ik de 2 Ghz processor kon laten vervangen door een zuinigere versie...
Met Macports of Homebrew bepaal je helemaal zelf welke apache en php je op je Mac hebt staan.Pyr0wl schreef op woensdag 28 september 2011 @ 11:30:
[...]
Zo zou je volledig afhankelijk zijn van Apple als het aankomt op Java, Apache en PHP, omdat enkel Apple deze releases van eerder genoemde software verdeelt. Nu vraag ik mij af of dit iets is om, als developer, je "zorgen" over te maken?
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
En hoe vallen deze package managers mee ten opzichte van de Linux concurrentie?Kanarie schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 12:39:
[...]
Met Macports of Homebrew bepaal je helemaal zelf welke apache en php je op je Mac hebt staan.
Zijn er hier mensen die een 15" high-res non glossy scherm hebben?
Ik ben woensdag bij een Apple retail store geweest en ze hebben een 15" in de "actie". Voor $2750,- krijg je dan alles wat een 15" model te bieden heeft behalve een 256gb SSD. Dit model is alleen wel voorzien van een Non-glossy scherm, ik had hiervoor 2x een glossy scherm en eigenlijk nooit naar de non-glossy gekeken.
Ik weet dat de kleuren iets fletser kunnen overkomen maar kon dit in de Apple store niet echt terug vinden. Althans het was er wel maar het viel me echt reuze mee.
Zijn er nog meer nadelen/voordelen aan het Glossyscherm behalve dan de kleuren en uiteraard de spiegeling?
Vandaag zou de CPU upgrade moeten komen, mocht dat niet zo zijn dan wacht ik nog tot dinsdag en dan ga ik een van de twee maar halen.
Ik ben woensdag bij een Apple retail store geweest en ze hebben een 15" in de "actie". Voor $2750,- krijg je dan alles wat een 15" model te bieden heeft behalve een 256gb SSD. Dit model is alleen wel voorzien van een Non-glossy scherm, ik had hiervoor 2x een glossy scherm en eigenlijk nooit naar de non-glossy gekeken.
Ik weet dat de kleuren iets fletser kunnen overkomen maar kon dit in de Apple store niet echt terug vinden. Althans het was er wel maar het viel me echt reuze mee.
Zijn er nog meer nadelen/voordelen aan het Glossyscherm behalve dan de kleuren en uiteraard de spiegeling?
Vandaag zou de CPU upgrade moeten komen, mocht dat niet zo zijn dan wacht ik nog tot dinsdag en dan ga ik een van de twee maar halen.
Niet. Deze package managers zijn echt een drama op OS X. Als het even mogelijk is bouw ik packages liever zelf vanuit de source code. Kost wat meer tijd, en voor grotere programma's met veel dependencies niet te doen (alhoewel deze vaak OS X binaries beschikbaar hebben), maar werkt stukken beter. Ik zou liever zien dat Apple de Unix legacy in OS X omarmt en zelf een goede geintegreerde package manager bouwt. Helaas zie ik dit niet snel gebeuren.Pyr0wl schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:09:
[...]
En hoe vallen deze package managers mee ten opzichte van de Linux concurrentie?
Homebrew en macports compileren alles zelf en zijn enigszins crippled t.o.v. bijv. apt. Voor een developer bak vind ik het prima voldoen, het is simpel om alle packages die ik nodig heb te installeren en up to date houden.Pyr0wl schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:09:
[...]
En hoe vallen deze package managers mee ten opzichte van de Linux concurrentie?
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Fletser betekent ook kleur echter. Voor mensen in de grafische industrie is een anti-glare scherm eigenlijk onmisbaar. Verder weet ik eigenlijk geen voor- of nadelen.. maar de mensen die ik ken met een AG scherm zijn daar zeer tevreden mee. Je doet er sowieso geen miskoop meeDonstil schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:43:
Och dat valt best mee. Meestal maak je toch eerst tientallen test printjes en drukken of werk je direct met de kleurcodes (van een huisstijl bv) dus zo belangrijk is een kleurecht scherm niet in de praktijk. Ken geen enkele vormgever die het heeft.
This space is occupied
Bedankt voor je replyjoke_name schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 16:20:
@likecare,
helaas kan dat niet. Je zal dus een nieuwe mac moeten kopen..
Een nieuwe kopen zal ik niet, daar is het ongemak van de korte accuduur niet groot genoeg voor, maar dan weet ik iig hoe het zit.
Ik wil een Macbook Pro kopen 15". Ik wil dit op marktplaats doen maar is er een enorm verschil in C2D 2,44/2,53 of 2,66GHZ want ik heb in mijn iMac nu 2,66 i5 maar vraag me af waarin ik het ga merken. Autodesk software en monteren in iMovie blijf ik op mijn iMac doen. Het is puur voor presentaties/internet/office eigenlijk totaal geen zwaar werk maar bestanden sneller verplaatsen is altijd mooi.
Bedankt!
Bedankt!
[ Voor 19% gewijzigd door Vitruvius op 30-09-2011 23:29 ]
waarom 15" als secondary computer?Robberto schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 23:28:
Ik wil een Macbook Pro kopen 15". Ik wil dit op marktplaats doen maar is er een enorm verschil in C2D 2,44/2,53 of 2,66GHZ want ik heb in mijn iMac nu 2,66 i5 maar vraag me af waarin ik het ga merken. Autodesk software en monteren in iMovie blijf ik op mijn iMac doen. Het is puur voor presentaties/internet/office eigenlijk totaal geen zwaar werk maar bestanden sneller verplaatsen is altijd mooi.![]()
Bedankt!
Voor naar school. Ik heb nu een 18,4" en wil een stapje terug.
If onlyjoke_name schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 16:20:
@likecare,
helaas kan dat niet. Je zal dus een nieuwe mac moeten kopen..
Er staan regelmatig leuke C2D cpu's in de V&A die ik wil graag in mijn MBP zou willen
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Sowiso zou ik eigenlijk als je nu een i5 hebt geen C2D machine kopen, puur omdat je die machine gegarandeerd extreem traag gaat vinden. Als je het budget hebt zou ik op zoek gaan naar een nieuwe generatie MBP.Robberto schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 23:28:
Ik wil een Macbook Pro kopen 15". Ik wil dit op marktplaats doen maar is er een enorm verschil in C2D 2,44/2,53 of 2,66GHZ want ik heb in mijn iMac nu 2,66 i5 maar vraag me af waarin ik het ga merken. Autodesk software en monteren in iMovie blijf ik op mijn iMac doen. Het is puur voor presentaties/internet/office eigenlijk totaal geen zwaar werk maar bestanden sneller verplaatsen is altijd mooi.![]()
Bedankt!
Mocht je toch voor een C2D gaan, dan is het verschil minimaal, 2,44 > 2,66 is een ruwe 10% performanceverschil. Dus, in principe zou het qua prijs ook niet meer dan dat uit mogen maken.
Of je een 2,44GHz MBP 'extreem traag' gaat vinden zal vooral liggen aan de harde schijf. Met een 5400rpm zal het inderdaad traag aanvoelen. Met een SSD (of hybrid) zal het snel aanvoelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 01-10-2011 09:25 ]
Oke, want ik had een laptop en die had ook 2,4GHz C2D en daar was gewoon op te werken en ik verwacht dat dat met Mac OSX lion niet minder is. Het gaat om een late 2008 model van Apple, de standaar modellen hadden een 5400-rpm schijf, zal ik opzoek gaan naar een 7200-rpm schijf?
Een goede 7200 rpm schijf of een Seagate XT. Ik zou zelf voor die laatste gaan. (heb nog een vrijwel nieuwe 500GB XT liggen voor wie interesse heeft, zal ook nog een ad op V&A zetten)
Dat zegt me niks, maar dat is waarschijnlijk zelf inbouwen?
Ja is eenvoudig in te bouwen.
productreview: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm review door Philflow
Scorpio Blacks zijn ook goed maar die willen nog weleens lawaai en/of trillingen veroorzaken.
productreview: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm review door Philflow
Scorpio Blacks zijn ook goed maar die willen nog weleens lawaai en/of trillingen veroorzaken.
Hmm, wist niet dat een combinatie bestond, klinkt inderdaad wel interessant. Zie net dat mijn oude laptop een 4500-rpm had. Dus vooruit ga ik sowieso al! Eens kijken wat de kosten zijn en of ik praktijk ga merken dat het wat traag werkt! Bedankt!
Ik zou als ik jou was voor een SSD gaan. En eventueel je oude HD in een externe casing proppen voor muziek, filmpjes en andere meuk.Robberto schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 11:22:
Oke, want ik had een laptop en die had ook 2,4GHz C2D en daar was gewoon op te werken en ik verwacht dat dat met Mac OSX lion niet minder is. Het gaat om een late 2008 model van Apple, de standaar modellen hadden een 5400-rpm schijf, zal ik opzoek gaan naar een 7200-rpm schijf?
woei!
Ja, probleem is echter dat de MBP 15inch met SSD die te koop worden aangeboden meteen extreem duur zijn. Dan kan ik beter een C2D kopen met 5400rpm en bovenstaande schijf inbouwen (of werkt dat niet soepel met een C2D, lijkt me van wel, alleen minder dan i5).
Persoonlijk zou ik geen 7200rpm schijf nemen vanwege het geluid, de trilling en het stroomverbruik. Een hoge capaciteit 5400rpm schijf is net zo snel in gebruik, daar merk je echt geen verschil tussen. Overigens is het ook makkelijk om een optibay in een late 2008 unibody te bouwen, dan kun je er zowel een SSD inzetten en een grote capaciteit harddisk. Zeker een aanrader!Robberto schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 11:22:
Waarom een optibay?
- Garantie op de late 2008 is toch al verlopen
- Heel makkelijk in te bouwen
- Snelheid van een SSD + capaciteit van een tweede harddisk
- Optical drive is na zolang waarschijnlijk toch al overleden, die dingen staan er om bekend niet lang mee te gaan. Als hij overleden is en er nog inzit is het dood gewicht en verbruikt hij stroom voor niks.
[ Voor 19% gewijzigd door thaan op 01-10-2011 12:02 ]
Verwijderd
Ik heb naast mijn MBA een MBP uit 2008, daar is de optical drive echt niet van overleden. Hij gaat dus nog goed mee.
Oke, ik ga eerst een MBP kopen, merk ik dat ie langzaam is dan kom ik hier terug, er zijn mogelijkheden zat!
Oke, het ligt een beetje aan het gebruik. Ik heb hier ook een Mac Mini uit 2009 waarvan de optical drive het nog doet, maar die is misschien dan ook maar 1 keer gebruikt sinds 2009. Maar bij een beetje gebruik, DVD's branden etc. overlijdt hij in no-time.Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 12:06:
Ik heb naast mijn MBA een MBP uit 2008, daar is de optical drive echt niet van overleden. Hij gaat dus nog goed mee.
Ik zit hier dus op te wachten, zodra die upgrade er is bestel ik hem meteen. Bij de MyCom uiteraard, heb je tenminste 3 jaar probleemloos garantie zonder extra kosten.Donstil schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:43:
Was er maar wat meer info over de upgrade, of was hij er nu maar gewoon!
Het is an sich wel logisch.Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 13:12:
Ik betwijfel of die er überhaupt aan zit te komen. Is niks meer over bekend.
Intel heeft de nieuwe Ivy Bridge processors uitgesteld, en die zullen dus pas mid 2012 oid uitkomen. De laatste refresh van de MBP lijn is uit februari 2011, dus om anderhalf jaar lang dezelfde MacBooks in het assortiment te houden is iets te lang. Ze zitten momenteel al over het gemiddelde van 215 dagen voor een refresh (volgens MacRumors).
Een snelle 7200rpm schijf presteert veel beter dan een hoge capaciteit 5400rpm schijf. Genoeg reviews van te vinden die dat laten zien. O.a.: http://www.notebookreview...l+scorpio+blue+wd6400bevtthaan schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 12:01:
[...]
Persoonlijk zou ik geen 7200rpm schijf nemen vanwege het geluid, de trilling en het stroomverbruik. Een hoge capaciteit 5400rpm schijf is net zo snel in gebruik, daar merk je echt geen verschil tussen.
http://www.notebookreview...fault.asp?newsID=6071&p=2
Verder verbruikt de optibay oplossing (HDD+SSD) net zo veel stroom als een 7200rpm HDD.
De Seagate Momentus XT en Hitachi 7K500 maken geen lawaai of trillingen. De WD Scorpio Black hebben dat regelmatig wel.
[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 01-10-2011 17:59 ]
@thaan. Dat Macrumors ding klopt niet. Moet je ze zelf maar eens optellen en delen door de laatste 5 x. Dan kom je op een gemiddelde van 270 ofz.
Verbruik van een HDD + SSD meten tegen een enkele 7200rpm HDD is niet interessant. De performance per Watt is echter wel interessant, en die is met een HDD + SSD een stúk beter dan met een 7200rpm hdd.Philflow schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 17:51:
[...]
Een snelle 7200rpm schijf presteert veel beter dan een hoge capaciteit 5400rpm schijf. Genoeg reviews van te vinden die dat laten zien. O.a.: http://www.notebookreview...l+scorpio+blue+wd6400bevt
Verder verbruikt de optibay oplossing (HDD+SSD) net zo veel stroom als een 7200rpm HDD.
De Seagate Momentus XT en Hitachi 7K500 maken geen lawaai of trillingen. De WD Scorpio Black hebben dat regelmatig wel.
Verschil tussen een 5400rpm en een 7200rpm schijf voel je in normaal gebruik echt niet, je hoort de herrie van de 7200rpm alleen. En als je naast de 5400rpm een SSD gooit ren je rondjes om de 7200rpm.
Ik zeg ook niet dat je de scorpio black moet nemen, god, ik heb zelf de WD5000BEVT (de blue is dat) en die vind ik al lawaaierig. Ik heb liever een nog stillere schijf, ik hoor de 5400rpm al.
Ah, die is inderdaad niet echt lekker. Daar moet je je dus niet op blindstaren nee. Neemt echter niet weg dat een update tussen februari en Ivy Bridge in de zomer, nu een mooi moment isDonstil schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 17:53:
@thaan. Dat Macrumors ding klopt niet. Moet je ze zelf maar eens optellen en delen door de laatste 5 x. Dan kom je op een gemiddelde van 270 ofz.
[ Voor 15% gewijzigd door thaan op 01-10-2011 18:31 ]
De meeste mensen die een laptop kopen zijn juist wel geinteresseerd in hoe lang ze op de acuu kunnen werken bijvoorbeeld als ze bijvoorbeeld aan het surfen zijn en wat torrents downloaden tegelijkertijd.thaan schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 18:29:
[...]
Verbruik van een HDD + SSD meten tegen een enkele 7200rpm HDD is niet interessant.
Als je een optibay hebt hou je dus en de SSD en de HDD bezig. In dat soort situaties gaat de 7200rpm gewoon langer mee op de accu.
Ik weet niet wat jij allemaal merkt en niet merkt maar voor mij zijn de verschillen eenvoudig te merken.Verschil tussen een 5400rpm en een 7200rpm schijf voel je in normaal gebruik echt niet
Dat is ook terug te zien in diverse real world reviews. Het verschil is zo'n 20% tot 40% in booten en applicaties openen. Met multi tasken kunnen de verschillen oplopen tot meer dan 100%. Bronnen:
http://www.laptopmag.com/...e/intel-x25-m.aspx?page=6
Puur als data schijf kan een 5400rpm prima voldoen. Voor je OS is een 7200rpm merkbaar sneller, zoals duidelijk blijkt uit de reviews hierboven.
En dan heb ik het nog over gewone 7200rpm drives. Met een Momentus XT worden de verschillen nog groter.
Bekend probleem. De WD5000BEVT is relatief luidruchtig voor een 5400rpm. Sommige 7200rpm schijven maken nog minder geluid. Het voordeel van de WD5000BEVT is dat ie in de praktijk relatief snel is, sneller dan de 640GB en 750GB Blue.thaan schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 18:29:
[...]
ik heb zelf de WD5000BEVT (de blue is dat) en die vind ik al lawaaierig. Ik heb liever een nog stillere schijf, ik hoor de 5400rpm al.
[ Voor 21% gewijzigd door Philflow op 01-10-2011 20:18 ]
Om te zien vind ik een non glare ook mooier(de kleuren enz) maar Dat zwarte scherm heb ik persoonlijk nooit mooi gevonden.jelle. schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 22:08:
[...]
Fletser betekent ook kleur echter. Voor mensen in de grafische industrie is een anti-glare scherm eigenlijk onmisbaar. Verder weet ik eigenlijk geen voor- of nadelen.. maar de mensen die ik ken met een AG scherm zijn daar zeer tevreden mee. Je doet er sowieso geen miskoop mee
Daarbij komt ook nog eens dat ik eigenlijk alleen Photoshop op mijn Mbp en dan zou een non-glare misschien wel beter zijn.
Ik ga 4 oktober na de keynote toch nog maar even kijken bij een Apple store en dan neem ik gewoon wat foto's mee van mezelf zodat ik even kan kijken wat die doen op dat scherm.
Ik heb nog zo'n WD Scorpio Black liggen dus heb ik die maar eens in m'n MBP gezet naast m'n Vertex 3. Maar man wat produceert dat ding veel trillingen en lawaaiPhilflow schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 18:56:
[...]
Bekend probleem. De WD5000BEVT is relatief luidruchtig voor een 5400rpm. Sommige 7200rpm schijven maken nog minder geluid. Het voordeel van de WD5000BEVT is dat ie in de praktijk relatief snel is, sneller dan de 640GB en 750GB Blue.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Yep hier hetzelfde. 2 keer een WD5000BEKT geprobeerd maar beide produceerde een irritante trilling. Nu heb ik een Seagate Momentus XT 7200rpm die totaal stil is en geen trilling produceert.fsfikke schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 20:52:
[...]
Ik heb nog zo'n WD Scorpio Black liggen dus heb ik die maar eens in m'n MBP gezet naast m'n Vertex 3. Maar man wat produceert dat ding veel trillingen en lawaai. Snel is ie wel tov een 5400 schijf maar ik heb hem er toch heel snel weer uit gehaald
Ook Hitachi 7200rpm schijven hebben een goede reputatie qua stilte (en prestaties).
Ik ben een fan van mijn Macbook Pro 13" maar het zou best kunnen dat mijn volgende laptop een Samsung 7 series wordt: Iets kleiner, lichter en goedkoper dan de Macbook Pro 13" , maar dan met 14" scherm, 1600x900 resolutie en een dikke dedicated GPU.
http://www.samsung.com/us...ook-style-speed-and-power
http://www.samsung.com/us...s/NP700Z3A-S01US-features
Samsung timmert leuk aan de weg. Ben erg benieuwd naar de reviews.
Windows of OS X maakt mij persoonlijk weinig uit.
[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 02-10-2011 17:15 ]
De nieuwe Lenovo U300 / U400 zijn om dezelfde redenen ook erg interessant als alternatief.
Echter verwacht ik dat apple simpelweg bij nieuwe releases ook een dedicated GPU gaat aanbieden.
Mijn huidige MBP kan nog zeker twee jaar meekomen, dus ik heb nog ff
(tenzij DIII omspeelbaar is op dit systeem ^^)
Echter verwacht ik dat apple simpelweg bij nieuwe releases ook een dedicated GPU gaat aanbieden.
Mijn huidige MBP kan nog zeker twee jaar meekomen, dus ik heb nog ff
(tenzij DIII omspeelbaar is op dit systeem ^^)
Oke moet je doen.Philflow schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 16:41:
Ik ben een fan van mijn Macbook Pro 13" maar het zou best kunnen dat mijn volgende laptop een Samsung 7 series wordt: Iets kleiner, lichter en goedkoper dan de Macbook Pro 13" , maar dan met 14" scherm, 1600x900 resolutie en een dikke dedicated GPU.
Edit: Dikke dedicated gpu? Als ik de specs van het 14" model op zoek komt er een ATI6490 naar voren, verre van dik als je het mij vraagt.
[ Voor 9% gewijzigd door Donstil op 02-10-2011 18:21 ]
Dik vergeleken met de Intel HD3000 
Eerst eens de reviews afwachten
[ Voor 70% gewijzigd door Philflow op 02-10-2011 18:21 ]
Ja reviews lezen is bij Samsung notebooks wel aan te raden, ik werk er op het werk helaas wel is mee en de bouw kwaliteit is vaak om te huilen.
Ja Samsung zal zich eerst moeten bewijzen. Zelfs de dure 9 serie kent nogal wat problemen. Maar op papier lijkt het me een interessante laptop met ook nog eens een mooi uiterlijk.
Wat uiterlijk betreft: het haalt het toch echt niet bij de Macbook, mijn mening dan. En over een paar maandjes is er natuurlijk weer een nieuwe Macbook die de specs van die Samsung gaat evenaren of waarschijnlijk overtreffen. Maar als je liever Windows hebt dan OS X lijkt het me een goede optie. Hoewel de nieuwe Dell XPS me dan weer mooier lijkt.
Eigenlijk is heel dat liever Windows dan OSX verhaal krom, omdat we gewoon Windows mbv Bootcamp of Parallels/VMWare kunnen draaien. Ik draai voor wat games speciaal Windows 7 en ik heb geen klachten, het werkt allemaal net zo lekker als op mijn oude Lenovo.
Dus met de MBP heb je best of both worlds, dan hebben we nog geen eens gekeken naar de hardware..
Dus met de MBP heb je best of both worlds, dan hebben we nog geen eens gekeken naar de hardware..
Zolang het multi-touchpad van Apple mist op een laptop is het een dikke no-go. Die touchpads van andere merken is niet mee te werken.
Net alsnog maar een MBP gekocht.
De verwachte update is uitgebleven (voor het einde van de maand werd verwacht) en morgen zal er ook geen update komen. Anders kan hij binnen een x aantal dagen altijd nog retour.
Het is het 15" highres non-glare model geworden wat de Apple retail store hier standaard levert.
Dat betekend dan dus dat scherm. De i7 2.3ghz en de "luxere" videokaart. Verder de standaard zaken (750gb HDD / 4gb geheugen).
Zodra ik weer in Nederland ben gaat er pas een SSD in.
Vanavond maar eens me klooien en al mijn software installeren.
De verwachte update is uitgebleven (voor het einde van de maand werd verwacht) en morgen zal er ook geen update komen. Anders kan hij binnen een x aantal dagen altijd nog retour.
Het is het 15" highres non-glare model geworden wat de Apple retail store hier standaard levert.
Dat betekend dan dus dat scherm. De i7 2.3ghz en de "luxere" videokaart. Verder de standaard zaken (750gb HDD / 4gb geheugen).
Zodra ik weer in Nederland ben gaat er pas een SSD in.
Vanavond maar eens me klooien en al mijn software installeren.
Glare: Hogere brightness, kleurweergave.
Anti-Glare: Beide lager t.o.v. een glare scherm. Het voordeel hiervan is alleen wel dat, zoals de naam doet vermoeden, er minder weerspiegeling is.
Beide hebben hun voor en nadelen. Personlijk prefereer ik de mogelijkheid om in 't zonnetje te werken boven een weergave kwalitatief beter beeld.
Anti-Glare: Beide lager t.o.v. een glare scherm. Het voordeel hiervan is alleen wel dat, zoals de naam doet vermoeden, er minder weerspiegeling is.
Beide hebben hun voor en nadelen. Personlijk prefereer ik de mogelijkheid om in 't zonnetje te werken boven een weergave kwalitatief beter beeld.
Donstil schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 20:31:
[...]
Om te zien vind ik een non glare ook mooier(de kleuren enz) maar Dat zwarte scherm heb ik persoonlijk nooit mooi gevonden.
Daarbij komt ook nog eens dat ik eigenlijk alleen Photoshop op mijn Mbp en dan zou een non-glare misschien wel beter zijn.
Ik ga 4 oktober na de keynote toch nog maar even kijken bij een Apple store en dan neem ik gewoon wat foto's mee van mezelf zodat ik even kan kijken wat die doen op dat scherm.
Glare heeft levendige kleuren, voor kleur echtheid moet je anti glare hebben.blix schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 08:00:
Glare: Hogere brightness, kleurweergave.
Contrast is hoger en zwart is dieper bij glare.
Lang genoeg gewacht op de verwachte speedbump. Als er vanavond bij de keynote geen woord over valt morgen dan eindelijk een 15inch MBP halen!
Als hij over n maand zou komen kan je m waarschijnlijk alsnog omruilen voor een nieuw model. Net zoals bij de ipad 2 waar iedereen die net een ipad 1 had gekocht toch nog de 2 kon krijgen. Was dat bij de release van de Air ook?JesseSebastian schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 11:35:
Lang genoeg gewacht op de verwachte speedbump. Als er vanavond bij de keynote geen woord over valt morgen dan eindelijk een 15inch MBP halen!
Maar ik denk sowieso dat er pas een nieuwe in 2012 komt, met nieuw design en speedbumb.
Iets anders, m'n magsafe adapter zat met de kleine stopcontact plug direct in het stopcontact en heeft een iets te harde tik gehad waardoor de 2 plugs los zitten. Lijm heeft niet geholpen en nu hangt hij een beetje los aan het stopcontact

Zo'n ding kan nooit duur zijn, maar weet iemand waar je die kleine plug kan kopen? Op ifixit kan ik alleen de US versie vinden en op apple.com kan je m niet apart kopen. Weet iemand een shop die zo'n ding apart verkoopt?
http://www.dealextreme.co...apter-plug-european-13354Scirocco schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:19:
[...]Weet iemand een shop die zo'n ding apart verkoopt?
Verwijderd
Probeer een HP elitebook 8560w ;-) Ook glazen trackpad met 3 buttons, werkt minstens even zacht en vlot als dat van een mbp.The Great HooD schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 21:45:
Zolang het multi-touchpad van Apple mist op een laptop is het een dikke no-go. Die touchpads van andere merken is niet mee te werken.
De ganse lijn van de HP probooks heeft trouwens een groter trackpad tegenwoordig. Enkel de elitebooks hebben een glazen (met ondersteuning van multi-touch gestures)
Voor zover ik weet niet en lijkt me eerlijk gezegd ook heel sterk (bij een notebook), heb er in elk geval nog nooit iets over gehoord.Scirocco schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:19:
Als hij over n maand zou komen kan je m waarschijnlijk alsnog omruilen voor een nieuw model. Net zoals bij de ipad 2 waar iedereen die net een ipad 1 had gekocht toch nog de 2 kon krijgen. Was dat bij de release van de Air ook?
Die dingen heten "duckhead", Google maar eens op, dan vind je wel een shopIets anders, m'n magsafe adapter zat met de kleine stopcontact plug direct in het stopcontact en heeft een iets te harde tik gehad waardoor de 2 plugs los zitten. Lijm heeft niet geholpen en nu hangt hij een beetje los aan het stopcontact![]()
Zo'n ding kan nooit duur zijn, maar weet iemand waar je die kleine plug kan kopen? Op ifixit kan ik alleen de US versie vinden en op apple.com kan je m niet apart kopen. Weet iemand een shop die zo'n ding apart verkoopt?
Dealextreme heeft ze voor een paar euro dacht ik, maar dan zul je wel even geduld moeten hebben met de levering
[ Voor 5% gewijzigd door jelle. op 04-10-2011 14:44 ]
Is Apple zo flexibel daarin? dacht dat je maar 14 dagen de tijd had om om te ruilen.Scirocco schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:19:
[...]
Als hij over n maand zou komen kan je m waarschijnlijk alsnog omruilen voor een nieuw model. Net zoals bij de ipad 2 waar iedereen die net een ipad 1 had gekocht toch nog de 2 kon krijgen. Was dat bij de release van de Air ook?
Maar ik denk sowieso dat er pas een nieuwe in 2012 komt, met nieuw design en speedbumb.
Ik sta dus ook op het punt om een 15" MBP te halen, maar een upgrade zou wel zo fijn zijn ja. En bij de Apple store kopen was ik niet van plan, aangezien je bij de MyCom 3 jaar garantie krijgt (tov 1 jaar bij de Apple Store). Maarja, what to do, nog even wachten op enig teken van leven van een upgrade, of nu gewoon kopen?jelle. schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:43:
[...]
Voor zover ik weet niet en lijkt me eerlijk gezegd ook heel sterk (bij een notebook), heb er in elk geval nog nooit iets over gehoord.
Verwijderd
Dit topic is gesloten.
Let op:
Maak voor specifieke vragen en problemen een nieuw topic. Dan krijgt je vraag of probleem de aandacht die het verdient en het topic blijft goed te volgen.
Maak voor specifieke vragen en problemen een nieuw topic. Dan krijgt je vraag of probleem de aandacht die het verdient en het topic blijft goed te volgen.