All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ergens zag ik ook de 13" MBA met 2 GB RAM en 128 GB SSD voor dezelfde prijs. Die was dus € 200,- goedkoper dan normaal. Dan zou ik eerlijk gezegd liever die nemen. Het enige nadeel is dat het werkgeheugen veel te weinig is. 4 GB moet je toch wel minimaal hebben om er een beetje fatsoenlijk mee te werken, denk ik.CyBeR schreef op donderdag 22 december 2011 @ 23:32:
Klinkt een beetje als hetzelfde als black friday, en was zodoende ook wel aan te zien komen.
Ligt eraan wat je ermee gaat doen, voor een beetje browsen etc en tekstverwerken, hd films etc wil een 11-inch MacBook Air met 2GB prima hoor, nooit geen problemen mee gehad. Ideaal voor op de bank als je even wat andere dingen wilt doen die je niet met je iPad kan, heb je tenminste niet zo'n bakbeest op je lichaam.syltheboy schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 01:00:
[...]
Ergens zag ik ook de 13" MBA met 2 GB RAM en 128 GB SSD voor dezelfde prijs. Die was dus € 200,- goedkoper dan normaal. Dan zou ik eerlijk gezegd liever die nemen. Het enige nadeel is dat het werkgeheugen veel te weinig is. 4 GB moet je toch wel minimaal hebben om er een beetje fatsoenlijk mee te werken, denk ik.

[quote]syltheboy schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 01:00:syltheboy schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 01:00:
[...]
Ergens zag ik ook de 13" MBA met 2 GB RAM en 128 GB SSD voor dezelfde prijs. Die was dus € 200,- goedkoper dan normaal. Dan zou ik eerlijk gezegd liever die nemen. Het enige nadeel is dat het werkgeheugen veel te weinig is. 4 GB moet je toch wel minimaal hebben om er een beetje fatsoenlijk mee te werken, denk ik.
[...]
Is dat niet de core 2duo en zonder verlicht toetsenbord en thunderbolt?
vogelaarke135
9,6% korting, nou wat een verschil.Nano2009 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 07:59:
Ik had toch wat meer verwacht van de korting op de MacBook, reclame op de radio, reclame in folders, reclame in de winkels en je krijgt niet eens 10% korting
Het blijft 100 euro.
[ Voor 3% gewijzigd door Osxy op 23-12-2011 15:44 ]
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
http://cl.ly/CrRf
Weet iemand toevallig een adres in Nederland voor onderdelen? ifixit en powerbookmedic doen altijd zo lang over het verzenden.
preciesOsxy schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 15:43:
[...]
9,6% korting, nou wat een verschil.
Het blijft 100 euro.
ben wel benieuwd of er ook iemand hier gebruik van die aanbieding heeft gemaakt
Ja ik heb er gebruik van gemaakt. Staat overigens snow leopard op, met gratis upgrade naar lion.zoeperman schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 09:20:
[...]
preciesen voor dat geld met een beetje meer heb je er een ssd in en dan heb je een vlotte machine.
ben wel benieuwd of er ook iemand hier gebruik van die aanbieding heeft gemaakt
Na dik 6 jaar mag t ook wel. Op termijn misschien eens een ssd in plaatsen.
vogelaarke135
Anoniem: 98248
Ik heb er ook gebruik van gemaakt (MC700). Bij iCentre Delft kreeg ik ook nog eens 6% studentenkorting waarmee de prijs op 890 euro uitkwam wat het wel heel interessant maakte.vogelaarke135 schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 10:57:
[...]
Ja ik heb er gebruik van gemaakt. Staat overigens snow leopard op, met gratis upgrade naar lion.
Na dik 6 jaar mag t ook wel. Op termijn misschien eens een ssd in plaatsen.
@vogelaarke135 Heb jij een upgrade DVD erbij gekregen voor Lion of online aangevraagd?

Mm studenten korting kon ik helaas in Utrecht in beide zaken (amac en iamstore) niet voor elkaar krijgen, dus dacht dat dat wel algemeen zo zou zijn.Lion is een online upgrade moet ik nog doen. Via www.Apple.com/nl/macosx/uptodate/Anoniem: 98248 schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 11:24:
[...]
Ik heb er ook gebruik van gemaakt (MC700). Bij iCentre Delft kreeg ik ook nog eens 6% studentenkorting waarmee de prijs op 890 euro uitkwam wat het wel heel interessant maakte.
@vogelaarke135 Heb jij een upgrade DVD erbij gekregen voor Lion of online aangevraagd?
vogelaarke135
Voor een Air uit 2010, is momenteel voor hetzelfde bedrag te krijgen. Het nadeel is dat daar geen verlicht toetsenbord opzit en mijn zus wilde dat wel graag, dus toen is ze voor de Pro gegaan.
Anoniem: 437453
Heb niet gekozen voor de air omdat ik de cd/dvd drive daar mis.
Heb tevens nog een iMac 21 inch besteld.
De medewerker van de winkel gaf het volgende advies; Hij vond de upgrade naar een ssd schijf, eventueel met een ATA 7200rpm schijf, qua prijs te duur net als de GB upgrade en raadde mij aan om de GB zelf te doen en te wachten met de ssd schijf tot na 06-2012 omdat hij dan verwacht dat de prijs zou gaan dalen.
Ik was bij icentre te Tilburg en daar was iemand voor mij die ook in aanmerking wilde komen voor de studentenkorting maar die kreeg geen korting op de aanbieding notebooks.vogelaarke135 schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 11:47:
![]()
[...]
Mm studenten korting kon ik helaas in Utrecht in beide zaken (amac en iamstore) niet voor elkaar krijgen, dus dacht dat dat wel algemeen zo zou zijn.Lion is een online upgrade moet ik nog doen. Via www.Apple.com/nl/macosx/uptodate/
Ik heb dus geen snow op mijn laptop. Zal wel van een latere versie zijn waarschijnlijk.
Anoniem: 437762
Een van de hoeken van mijn MacBook Pro 15" heeft stootschade opgelopen. De laptop zelf werkt nog prima maar ik probeer uit te zoeken wat mijn mogelijkheden zijn. Ik weet dat een Apple Repair Center soms het een en ander kan repareren. Ik heb alleen het idee dat dit me onnodig veel geld kost.
Kunnen jullie aangeven wat de alternatieven zijn? Wie heeft er bijvoorbeeld goede ervaringen met een bedrijf/instantie die (cosmetische) reparaties uitvoert tegen een redelijke prijs? Ik reken sowieso niet op garantie, maar mocht er een manier zijn hier alsnog gebruik van te maken zijn deze tips natuurlijk ook welkom.
Thanks!

Intel HD-video 3000 met 512MB?? Ben ik nou de weg kwijt of mijn MacBook?
Bij minder dan 8GB staat daar geloof ik 384 MB. Het is dus gewoon shared.
In de handleiding staat keurig hoe ik deze kan vervangen. echter, hoe zit het met het besturingssysteem? Hoe krijg ik Mac OS Lion geinstalleerd? Deze zat er fabriek-af op bij mij... en ik heb updates via de app store geinstalleerd (dus geen fysieke cd/dvd)
Kreeg met kerst een macbook pro als kado.. dit is het early 2011 model. Mac OS X zat er al standaard op (als ik me niet vergis was dit lion)... wel waren er enkele systeemupdates te vinden via app store.
hoe dan ook... ik ben niet in bezit van een cd/dvd.
Anoniem: 387647
Ik kreeg een sleutelhanger...Dacide schreef op woensdag 28 december 2011 @ 10:33:
Kreeg met kerst een macbook pro als kado..

Ik heb een 2011 model MacbookPro 15" (September2011) en ben aan het kijken naar een Tunderbolt Display.
Mijn vriendin wil echter ook een "vaste" werkplek thuis en kijkt daarom naar een iMac 27".
Nu heeft zijn nog een late 2009 17" model MacbookPro waar geen Tunderbolt op zit en dus geen Tunderbolt Display op aangesloten kan worden.
Daarom neigen we nu naar een iMac maar ik kan nergens vinden of je het scherm van je iMac kan gebruiken als 2de monitor voor je MBP2011.
Ik weet dat vroeger iMac's wel gebruikt konden worden als "slave" monitor maar er is op Google en de Apple site niets over te vinden.
Weet een MacbookPro En iMac gebruiker dat hier toevallig?
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Ooh dat is wel erg mooi!Canaria schreef op donderdag 29 december 2011 @ 00:30:
Ja, je kunt het scherm van een iMac met Thunderbolt gebruiken als tweede scherm voor een MacBook die ook Thunderbolt heeft
Bedankt voor je snelle antwoord.
Dan maar een iMac uit gaan zoeken na de jaar wisseling. Vervelend

zie dit filmpje: YouTube: How to use 27 inch iMac as a display. (Target Display Mode)Donstil schreef op donderdag 29 december 2011 @ 00:34:
[...]
Ooh dat is wel erg mooi!
Bedankt voor je snelle antwoord.
Dan maar een iMac uit gaan zoeken na de jaar wisseling. Vervelend
Thnx! Makkelijker kan het haast niet, raar dat ze er op de Apple site niets over vermelden dan.
Volgens het filmpje werkt het ook met Mini Displayport. Iets wat op mijn vriendin haar 17" model wel zit natuurlijk. EDIT: Ooh dit is een 2009 iMac 27". Nou goed dat wordt een kwestie van proberen.
Dat zou voor haar wel erg handig zijn namelijk.
[ Voor 17% gewijzigd door Donstil op 29-12-2011 01:09 ]
Anoniem: 59483
Als ik Preview start in OS X 10.7, heb ik regelmatig een spinning beachball voor ongeveer 3 á 4 seconden, voordat Preview daadwerkelijk op mijn scherm verschijnt.
Dit probleem heb ik ook gezien bij showmodels van dezelfde MacBook in winkels. De Core i7 varianten schijnen hier geen last van te hebben, en mijn vorige MacBook (Wit, Mid 2010) had dit probleem ook niet.
Is dit een 'bug' in de hardware ofzo?
Ik heb tevens ook al een clean install van Lion gedaan, maar dit maakte geen verschil uit. Ik heb de MacBook ook voorzien van 8 GB RAM en een 1 TB harddisk.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 59483 op 31-12-2011 09:46 ]
Anoniem: 323791

Ik heb een 15" MBP early 2011, 2,0GHz standaard verder enkel hi res display. Nu heb ik de laatste tijd het idee dat hij zo nu en dan echt traag word, dat is dan vaak als ik 2 of 3 adobe progamma's (PS, AI, ID) open heb, en daarnaast nog chrome met wat tab's, word, itunes, skype, ical,mail.
Op het moment zit er 4GB 1333MHz DDR3 in. Ik neem aan dat dat 2 reepjes van 2 zijn. Zal het voldoende zijn om deze te vervangen door 2x 4GB? 2x 8GB lijkt me overkill, of niet?
En welke kan ik dan het beste aanschaffen?
Alvast bedankt!
Edit;
Oops, dit topic over het hoofd gezien. \[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2
[ Voor 8% gewijzigd door Igor92 op 03-01-2012 14:12 ]
Waardeloos.
http://support.apple.com/kb/HT1270 Hier vind je welke geheugenlatjes je nodig hebt qua specs en hoe je ze moet installeren. Via de pricewatch kan je dan wel goede latjes vinden, lijkt me.Igor92 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:57:
En welke kan ik dan het beste aanschaffen?
Alvast bedankt!
Zou het dan wel werken? Stel ik boek nu gewoon een X bedrag daarop, dat ie het dan wel een afschrijving van > 1k toelaat?keanu_ schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:09:
Dat wordt een eenmalige overboeking van 22,- naar je cc maken
Volgens mij heb je zo'n ding nodig:RnB schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:03:
Wat voor soort kabel moet ik gebruiken wil ik een digitaal audio (dolby digital/DTS) van mijn MBP naar mijn receiver sturen? Het moet aan de ene kant een TOSLINK en aan de andere kant een 3,5mm jack zijn, maar degenen die ik heb gezien, lijken mij niet geschikt om een digitaal signaal door te sturen.

Mini-TOSLINK
A mini-TOSLINK adapter
Mini-TOSLINK is a standardized optical fiber connector smaller than the standard square TOSLINK connector commonly used in larger consumer audio equipment.
The plug is almost exactly the same size and shape as the ubiquitous 3.5 mm stereo minijack. Adapters are available to connect a full-size TOSLINK plug to a mini-TOSLINK socket. There are combined 3.5 mm jack and mini-TOSLINK sockets which can accept a 3.5 mm jack or a mini-TOSLINK plug; mini-TOSLINK plugs are made 0.5mm longer than electrical jack plugs so that the latter are too short to touch and damage the LED of combined connectors. Many notebook computers use these connectors, e.g. for 3.5 mm electrical headphone output combined with TOSLINK digital output (not both at the same time), and for electrical microphone and TOSLINK line-in. Mini-TOSLINK jacks are commonly used on Apple computers and portable digital audio equipment.
[ Voor 46% gewijzigd door Helox-in-a-box op 03-01-2012 15:35 ]
Dankje, heb hetvolgende besteld;Ghehe schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:12:
[...]
http://support.apple.com/kb/HT1270 Hier vind je welke geheugenlatjes je nodig hebt qua specs en hoe je ze moet installeren. Via de pricewatch kan je dan wel goede latjes vinden, lijkt me.
pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9
Ben benieuwd of ik het ga merken, voor de prijs kun je het niet laten.
Toen ik mijn mbp aan mijn TV had hangen en een VLC window weg klikte viel de mbp spontaan uit en reageerde nergens meer op (aan/uit knop eenmaal indrukken of lang ingedrukt houden hielp niet).
Vanalles geprobeerd maar kreeg hem niet meer aan de praat totdat ik hem aan de adapter hing, toen ging hij vanzelf weer aan.
Accu was zeker niet leeg, hij had de hele avond aan de adapter gehangen en was nog maar een aantal minuten aan de tv aangesloten toen hij uitviel. Tevens gaf hij nadat hij weer opgestart was aan dat de accu nog voor 97% vol was.
Moet ik me nu zorgen gaan maken?
Yup, dat werkt. Eventueel positief saldo wordt bij je limiet opgeteld.apNia schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:19:
[...]
Zou het dan wel werken? Stel ik boek nu gewoon een X bedrag daarop, dat ie het dan wel een afschrijving van > 1k toelaat?
Als je het pinnetje er niet uitkrijgt, kan je ook eens kijken naar een namaak adapter. Via Ebay zijn deze rond de 30 dollar. Heb er een aantal gehad, werken allemaal goed. Ze hebben ook alleen de kabel, maar dan ben je ook tegen de 20 dollar kwijt.sQuare8 schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 15:22:
Ik heb mijn Macbook Pro nu van mei vorig jaar. Nu heeft mijn oplader/adapter het begeven. De pinnetjes die je in de laptop steekt, is er één van "ingetrokken". Hij werkt dus niet goed meer, is hier garantie op? In de online apple store vind ik zelfs geen oplader? in de lokale apple boer kost hij €80.00 euro.. iemand een eventuele oplossing voor dit probleem?
Nou een externe drive aan een MBP werkt wel dus daar kan het helaas niet aan liggen.Froggle schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:17:
Apple zal nl. vast het systeem hebben wijsgemaakt; "Het is een MacBook Pro, heeft al een Superdrive, dus extern is die niet nodig.". Dat moet dus even veranderd worden,
(Ik heb een Samsung USB DVDRW voor het geval dat en die werkt prima)
Geen truukjes nodig, alleen een USB-poort die voldoende prik kan leveren. Heb zelf mijn superdrive er ook uitgehaald en deze werkt die enkele keer dat ik hem nodig heb prima in een $7 usb behuizing van ebay.Froggle schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:17:
Vanmiddag een Superdrive behuizing binnen gekregen. De Superdrive die ik een paar weken uit m'n MBP had gehaald erin gezet, en de USB ingeprikt. Hij werkt, maar niet helemaal. M'n MBP herkent 'm namelijk nog niet. Zijn er toevallig drivers of andere terminal trucjes om dit werkend te krijgen? Apple zal nl. vast het systeem hebben wijsgemaakt; "Het is een MacBook Pro, heeft al een Superdrive, dus extern is die niet nodig.". Dat moet dus even veranderd worden, alleen kom ik op Google alleen maar de problemen tegen en niet de oplossingen.
C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)
Nou heb ik wat vragen over de accu/batterij. Moet ik 'm nu eerst helemaal opladen, of is dat een beetje ouderwetse mumbo jumbo? Hier lijkt Apple het wel aan te raden, maar heeft het tijdens het opladen ook over een onscreen display (maw, hij staat al aan). Kan ik 'm al aanzetten of ff wachten tot het lampje groen wordt?
Tweede vraag: ik zal 99% van de tijd hem gewoon aan het netstroom gebruiken. Nou wil ik de batterij niet moe maken door hem constant kleine beetjes te dechargen (neem aan als ie uit staat) en dan te chargen zoals met m'n huidige notebook is gebeurd. Het liefst zou ik hem er gewoon uithalen en inzetten als ik bijvoorbeeld gebruik maak van de batterij. Zijn hier best practices voor?
1x per 2 maanden calibreren zoals aangegeven op de Apple site voldoet. Als je de Macbook constant aan het netstroom hangt en de accu bereikt 100% dan zal de accu automatisch uitgeschakeld worden, alleen netstroom wordt dan gebruikt, zodat je accu niet 'moe' wordt.apNia schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:12:
Ik heb zojuist mijn Macbook Pro 13" binnen! YAY!
Nou heb ik wat vragen over de accu/batterij. Moet ik 'm nu eerst helemaal opladen, of is dat een beetje ouderwetse mumbo jumbo? Hier lijkt Apple het wel aan te raden, maar heeft het tijdens het opladen ook over een onscreen display (maw, hij staat al aan). Kan ik 'm al aanzetten of ff wachten tot het lampje groen wordt?
Tweede vraag: ik zal 99% van de tijd hem gewoon aan het netstroom gebruiken. Nou wil ik de batterij niet moe maken door hem constant kleine beetjes te dechargen (neem aan als ie uit staat) en dan te chargen zoals met m'n huidige notebook is gebeurd. Het liefst zou ik hem er gewoon uithalen en inzetten als ik bijvoorbeeld gebruik maak van de batterij. Zijn hier best practices voor?
En mag ik 'm nu al aanzetten?
Het is zo lastig nu die hier staat en ik hem niet eens aan kan zetten.
Je kunt hem ook gewoon gebruiken tíjdens 't opladen. Dus gewoon de stekker in 't stopcontact en in je MBP, vervolgens je MBP aanzetten en genieten van je Mac.
Ik heb mijn laptop ook bijna continue aan de stroom hangen (ook 's nachts). Laptops, zeker in standby verbruiken nauwelijks stroom. Eens in de maand haal ik de stroom eraf en gebruik ik de laptop tot Mac OS begint te zeuren dat hij in standby gaat (bij 7% ofzo); dan gaat de stekker er weer in.
Na 1.5 jaar heeft de batterij nog 95% van z'n initiële jus.
Al dat ge-optimaliseer op de vierkantie millimeter. ......
[ Voor 94% gewijzigd door Smultie op 05-01-2012 15:05 ]

Waar het mij om gaat is dat ie nog lang meegaat als ie NIET op het stroom zit. Snap je? Ik wil gewoon de best mogelijke performance daaruit halen ALS ik het een keer nodig heb.
[ Voor 53% gewijzigd door apNia op 05-01-2012 15:07 ]
Niet moeilijk doen en gewoon gebruiken! Batterijen zijn tegenwoordig echt wel goed en kunnen hier prima mee omgaan. Je maakt het alleen maar vervelend voor jezelf als je je hier druk om gaat maken. Bovendien zit er garantie op de batterij dat als deze na 300 cycles minder dan 80% health heeft, ze hem vervangen.apNia schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:06:
* apNia gaat proberen een man te zijn en drukt op het aan-knopje
Waar het mij om gaat is dat ie nog lang meegaat als ie NIET op het stroom zit. Snap je? Ik wil gewoon de best mogelijke performance daaruit halen ALS ik het een keer nodig heb.
bedankt voor je reactie. helaas ben ik niet zo'n ebay fanRuudBurger schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:22:
[...]
Als je het pinnetje er niet uitkrijgt, kan je ook eens kijken naar een namaak adapter. Via Ebay zijn deze rond de 30 dollar. Heb er een aantal gehad, werken allemaal goed. Ze hebben ook alleen de kabel, maar dan ben je ook tegen de 20 dollar kwijt.
Gr
Die van mij (standaard 15" MBP Early 2011 met 8 GB RAM) heb ik sinds eind augustus en is nu (volgens coconutBattery) zo'n 7 maanden oud (heb hem via marktplaats) en de batterij-capiciteit is nog 94%. Ik heb hem nog niet gekalibreerd, maar ik gebruik hem vooral draadloos (op de accu). Dit omdat ik hem gekocht heb vanwege de lange batterijduur. Soms laad ik hem pas op als ik de melding krijg dat ik hem moet opladen, maar vaak laad ik hem ook op als hij op 20 á 30% zit.tarlitz schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:55:
[...]
Niet moeilijk doen en gewoon gebruiken! Batterijen zijn tegenwoordig echt wel goed en kunnen hier prima mee omgaan. Je maakt het alleen maar vervelend voor jezelf als je je hier druk om gaat maken. Bovendien zit er garantie op de batterij dat als deze na 300 cycles minder dan 80% health heeft, ze hem vervangen.
Dit is nieuw voor mij? Ik heb een mid 2009 met 309 cycles en 77% health. Kan ik gewoon naar een APR stappen? Hoe werk zoiets?tarlitz schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:55:
[...]
Niet moeilijk doen en gewoon gebruiken! Batterijen zijn tegenwoordig echt wel goed en kunnen hier prima mee omgaan. Je maakt het alleen maar vervelend voor jezelf als je je hier druk om gaat maken. Bovendien zit er garantie op de batterij dat als deze na 300 cycles minder dan 80% health heeft, ze hem vervangen.
Edit: Zo te lezen geldt dat dus alleen binnen het eerste jaar na aankoop.
[ Voor 6% gewijzigd door new_born89 op 06-01-2012 15:27 ]
300 cycles zit je zo aan! Heb me huidige pro pas maand en zit al op de 60 cycles!tarlitz schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:55:
[...]
Nu heb ik al een hoop verwijderd, maar het geheugen bij Disk utility en bij System information blijven maar aangeven dat ik nog 114GB vrij heb, terwijl finder wel gewoon aangeeft dat ik inmiddels 217GB vrij heb.
Nu heb ik mijn macbook al meerdere keren gereboot, eens leek het opgelost te zijn, maar toen is het geheugen weer teruggegaan naar de 114GB vrij.
De prullenbak is geleegd, dus daar komt het niet door.
Iemand een idee waardoor dit komt? En hoe ik dit evt. oplos?
Niet over nadenken is het beste.apNia schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:33:
Jamaar 's avonds decharged ie weer iets als ik 'm unplug. Met andere worden hij laadt steeds hele kleine beetjes op. Moet ik 'm op het netstroom laten? Is dat WEL handig dan?
Ja natuurlijk. Het is een Apple-product. Apple weet hoe ze hun producten moeten verpakken: zodanig dat ze bij uitpakken direct werken en dat je niet eerst nog drie uur moet opladen, dan drie kwartier installeren, etc. Gewoon openmaken, aanzetten en gebruiken die hap.En mag ik 'm nu al aanzetten?![]()
Het is zo lastig nu die hier staat en ik hem niet eens aan kan zetten.
Dan heeft 'ie ergens heel lang op voorraad gestaan. Bij Apple vandaan komen ze normaal gesproken opgeladen.syltheboy schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 00:52:
De standaard 13" MBP (Early 2011) van m'n zusje moest al na ongeveer 10min aan de lader, toen hij voor het eerst uit de doos kwam.
Ja, dat zal dan wel. Er stond ook nog Snow Leopard op, dus vandaar. En de officiële upgrade naar Lion werkte niet. Hij gaf namelijk een fout aan bij het serienummer. Bij de APR waar we hem kochten kwamen ze bij de aankoop meteen al met een 0900-nummer aanzetten, dus dat is dan ook al vreemd.CyBeR schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 01:10:
[...]
Dan heeft 'ie ergens heel lang op voorraad gestaan. Bij Apple vandaan komen ze normaal gesproken opgeladen.
Daar willen ze denk ik alleen maar aan verdienen, of misschien dat andere mensen achter bepaalde serienummers zijn gekomen. Nu staat er dus een "illegale" versie op en dat werkt ook prima.
Verdienen? Nee hoor, even bellen en je krijgt gewoon Lion legaal.syltheboy schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 14:26:
[...]
Ja, dat zal dan wel. Er stond ook nog Snow Leopard op, dus vandaar. En de officiële upgrade naar Lion werkte niet. Hij gaf namelijk een fout aan bij het serienummer. Bij de APR waar we hem kochten kwamen ze bij de aankoop meteen al met een 0900-nummer aanzetten, dus dat is dan ook al vreemd.
Daar willen ze denk ik alleen maar aan verdienen, of misschien dat andere mensen achter bepaalde serienummers zijn gekomen. Nu staat er dus een "illegale" versie op en dat werkt ook prima.
Zie, bij een reseller gekocht. Die ontvangenze ze van Apple (opgeladen), en laten ze dan voor onbepaalde tijd in de schappen staan. Idealiter natuurlijk zo kort mogelijk want voorraad is duur, maar dat lukt niet altijd. Daar ben je dus tegen het self-discharging gebeuren van batterijen aangelopen.syltheboy schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 14:26:
[...]
Ja, dat zal dan wel. Er stond ook nog Snow Leopard op, dus vandaar. En de officiële upgrade naar Lion werkte niet. Hij gaf namelijk een fout aan bij het serienummer. Bij de APR waar we hem kochten kwamen ze bij de aankoop meteen al met een 0900-nummer aanzetten, dus dat is dan ook al vreemd.
OSX werkt niet met serienummers, dus daar is iets anders mis.Daar willen ze denk ik alleen maar aan verdienen, of misschien dat andere mensen achter bepaalde serienummers zijn gekomen. Nu staat er dus een "illegale" versie op en dat werkt ook prima.
Een 0900-nummer is anders niet gratis...Osxy schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 15:58:
Verdienen? Nee hoor, even bellen en je krijgt gewoon Lion legaal.

Om die upgrade te krijgen moest ik het serienummer van de Mac invoeren en daarbij ging het meteen al mis.CyBeR schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 16:17:
OSX werkt niet met serienummers, dus daar is iets anders mis.
Kijk hier maar.
[ Voor 47% gewijzigd door syltheboy op 08-01-2012 00:54 ]
Die 5 hele centen per minuut?!syltheboy schreef op zondag 08 januari 2012 @ 00:48:
[...]
Een 0900-nummer is anders niet gratis...
[...]
Om die upgrade te krijgen moest ik het serienummer van de Mac invoeren en daarbij ging het meteen al mis.![]()
Kijk hier maar.
En inderdaad verkeerde link.
https://uptodate.apple.com/nl/uptodate/macosx/
[ Voor 8% gewijzigd door Osxy op 08-01-2012 12:14 ]
Anoniem: 323791
Zijn er nog mensen die niet op een MBP werken( ongeacht of ze er nu wel of niet 1 hebben) maar op een ouderwetse powerbook 17 inch uit 2005/06 en er nog steeds veel plezier van hebben?
Oh ja, misschien zat daar het probleem. Maar goed, Lion draait nu prima op de MBP van m'n zusje.Osxy schreef op zondag 08 januari 2012 @ 12:14:
[...]
Die 5 hele centen per minuut?!
En inderdaad verkeerde link.
https://uptodate.apple.com/nl/uptodate/macosx/
Hier de screen :

Mogelijk door local timemachine backups. Klik eens op appeltje > About this Mac > More Info...Igor92 schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 00:34:
Ik ben afgelopen week mijn macbook maar eens gaan opruimen, de bestanden dan. Want dat was al een tijdje niet gebeurd, en mijn bureaublad staat/stond vol met rommel.
Nu heb ik al een hoop verwijderd, maar het geheugen bij Disk utility en bij System information blijven maar aangeven dat ik nog 114GB vrij heb, terwijl finder wel gewoon aangeeft dat ik inmiddels 217GB vrij heb.
Nu heb ik mijn macbook al meerdere keren gereboot, eens leek het opgelost te zijn, maar toen is het geheugen weer teruggegaan naar de 114GB vrij.
De prullenbak is geleegd, dus daar komt het niet door.
Iemand een idee waardoor dit komt? En hoe ik dit evt. oplos?
Onder het tabblad zie je hoeveel ingenomen wordt door Backups op de schijf. Met een terminal commando kun je dat uitzetten, dan geeft hij de ruimte weer vrij, en vervolgens weer aanzetten. Hij ruimt het btw ook zelf op als je de ruimte nodig hebt.
Hm, spannend.Droned schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:03:
Sinds hiernet heb ik een vervelend probleem. De menubar bovenaan is niet meer goed "aligned" waardoor het dus moeilijk is goed met de macbook pro te werken. Ik heb dit nog eens voorgehad en een reboot was de oplossing, echter wil ik nu weten waarom het komt en wat ik eventueel kan doen zonder te moeten rebooten.
Hier de screen : [afbeelding]
Wat je zou kunnen doen is de Dock even killen, die wil nog wel 's over dat soort dingen gaan.
Nee, maar ik gebruik nog wel een PowerPC Mac mini 1.25, in essentie alleen voor ircAnoniem: 323791 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 12:23:
Even tussen alle MBP geweld door:
Zijn er nog mensen die niet op een MBP werken( ongeacht of ze er nu wel of niet 1 hebben) maar op een ouderwetse powerbook 17 inch uit 2005/06 en er nog steeds veel plezier van hebben?
[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 08-01-2012 19:22 ]
Ah, dat zou goed kunnen! Zie afbeeldingthaan schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:09:
[...]
Mogelijk door local timemachine backups. Klik eens op appeltje > About this Mac > More Info...
Onder het tabblad zie je hoeveel ingenomen wordt door Backups op de schijf. Met een terminal commando kun je dat uitzetten, dan geeft hij de ruimte weer vrij, en vervolgens weer aanzetten. Hij ruimt het btw ook zelf op als je de ruimte nodig hebt.
Bovenaan is diskutility, midden finder, onder about this mac.

Keuze 1: 15" - 2.5Ghz versie - 4GB RAM - 128 SSD - Ontspiegeld = +/- 2700 Euro
Keuze 2: 15" - 2.2Ghz versie - 8GB RAM - 128 SSD - Ontspiegeld = +/- 2350 euro
De MBP zal voornamelijk voor professioneel gebruik zijn, webdevelopment, photoshop, enz.. Ik wil deze MBP ook liefst een tijdje houden, hij moet minstens 3 jaar kunnen meegaan, maar wat is de beste keuze?
2.2 Ghz heeft maar 6MB cache op z'n chip, waar de 2.5 Ghz er 8 heeft, en natuurlijk zit er in de 2.5Ghz versie een GFX met 1GB en in de andere 512 (hoewel ik denk dat voor photoshop de 512 ook wel voldoende moet zijn)
't Komt er dus op neer.. weegt extra ram meer door dan extra processor snelheid & cache, met natuurlijk ook het prijsverschil. Wat zijn jullie ervaringen / bedenkingen?
Bedrijf : Webtrix
Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600
Misschien dan toch best dit even lezen:apNia schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:10:
Geen antwoord op je vraag, maar for all I know leunt Photoshop niet op je grafische kaart. Da's voornamelijk CPU en geheugen. Dus staar je daar niet blind op.
http://kb2.adobe.com/cps/...main_About_GPU_and_OpenGL
Foto materiaal:
Koop nooit RAM bij Apple, voor +/- 35euro kun je 8GB aanschaffen en het is zeer gemakkelijk in te bouwen. Scheelt je al gauw een euro of 170. Aangezien je voor SSD gaat is sowieso alles al een stuk sneller, dus ik zou voor de 2.2ghz gaan.imp4ct schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:23:
Hoi iedereen, ik wil me binnenkort een MBP aanschaffen. Nu zit ik te twijfelen tussen 2 verschillende processor versies.
Keuze 1: 15" - 2.5Ghz versie - 4GB RAM - 128 SSD - Ontspiegeld = +/- 2700 Euro
Keuze 2: 15" - 2.2Ghz versie - 8GB RAM - 128 SSD - Ontspiegeld = +/- 2350 euro
De MBP zal voornamelijk voor professioneel gebruik zijn, webdevelopment, photoshop, enz.. Ik wil deze MBP ook liefst een tijdje houden, hij moet minstens 3 jaar kunnen meegaan, maar wat is de beste keuze?
2.2 Ghz heeft maar 6MB cache op z'n chip, waar de 2.5 Ghz er 8 heeft, en natuurlijk zit er in de 2.5Ghz versie een GFX met 1GB en in de andere 512 (hoewel ik denk dat voor photoshop de 512 ook wel voldoende moet zijn)
't Komt er dus op neer.. weegt extra ram meer door dan extra processor snelheid & cache, met natuurlijk ook het prijsverschil. Wat zijn jullie ervaringen / bedenkingen?
Terminal -> "killall Finder"Droned schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:03:
Sinds hiernet heb ik een vervelend probleem. De menubar bovenaan is niet meer goed "aligned" waardoor het dus moeilijk is goed met de macbook pro te werken. Ik heb dit nog eens voorgehad en een reboot was de oplossing, echter wil ik nu weten waarom het komt en wat ik eventueel kan doen zonder te moeten rebooten.
Hier de screen : [afbeelding]
Verder eens zoveel mogelijk zut uitzetten. Ergens zal wel iets zitten dat het vernaggelt.
"To speed up some functions."imp4ct schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:19:
[...]
Misschien dan toch best dit even lezen:
http://kb2.adobe.com/cps/...main_About_GPU_and_OpenGL
Dan gaat het over dingen als zooming die sinds CS3 (?) via OpenGL plaatsvinden en hoogstwaarschijnlijk ook de 3D render functies. De meeste functionaliteiten vinden nog doodgewoon in de CPU plaats. Het zijn geen GPU intensieve taken, therefore is een vet geheugen op je videokaart niet nodig en is CPU nog steeds (samen met memory) belangrijker in Photoshop. Dus goed beter even goed lezen wat er staat
Is het waar dat je in deze nieuwe MBP tot 16GB aan ram kan duwen? Op de Apple site staat wel maar max 8GB, maar ik lees op't internet veel verhalen van 16GB.. werkt het echt? Want dan is m'n keuze snel gemaakt.PBP schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:59:
[...]
Koop nooit RAM bij Apple, voor +/- 35euro kun je 8GB aanschaffen en het is zeer gemakkelijk in te bouwen. Scheelt je al gauw een euro of 170. Aangezien je voor SSD gaat is sowieso alles al een stuk sneller, dus ik zou voor de 2.2ghz gaan.
Gewoon de 2.2 versie met 16GB geheugen.. en vliegen maar :-)
Foto materiaal:
Ja zo te zien moet dat geen probleem zijnimp4ct schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:31:
[...]
Is het waar dat je in deze nieuwe MBP tot 16GB aan ram kan duwen? Op de Apple site staat wel maar max 8GB, maar ik lees op't internet veel verhalen van 16GB.. werkt het echt? Want dan is m'n keuze snel gemaakt.
Gewoon de 2.2 versie met 16GB geheugen.. en vliegen maar :-)
2 van deze bijvoorbeeld
pricewatch: Corsair CMSO8GX3M1A1333C9
LOL voor een goeie 120 euro.. gewoon 16GB RAM .. mja daar kan zelfs een 2.5GHz dan niet tegen op.PBP schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:36:
[...]
Ja zo te zien moet dat geen probleem zijn![]()
2 van deze bijvoorbeeld
pricewatch: Corsair CMSO8GX3M1A1333C9
Bedankt!
Foto materiaal:
120 Euro valt toch wel mee?imp4ct schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:40:
[...]
LOL voor een goeie 120 euro.. gewoon 16GB RAM .. mja daar kan zelfs een 2.5GHz dan niet tegen op.
Bedankt!
Ik heb voor mijn 4x 4GB sticks van Corsair 130 betaald.
An a day keeps the doctor away.
Dat is toch ook wat ik zeg? :-)HardCoreGamer schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:58:
[...]
120 Euro valt toch wel mee?
Ik heb voor mijn 4x 4GB sticks van Corsair 130 betaald.
Foto materiaal:
LOL voor een goeie 120 euro.. gewoon 16GB RAM ..
Op internet heeft iedereen een pokerface op, ik dacht eerder dat je het veel vond.
Edit: Ik zit te twijfelen tussen een Air en Pro, de Air heeft een SSD, weegt minder en heeft meer pixels, een Pro heeft een iets betere batterij, betere CPU, geheugen kun je upgraden (16GB is een must voor videoediting)... Maar dan de prijs: door de prijs zal en kan ik alleen voor een 13'' versie gaan, 15'' kost al gauw meer dan 1500 euro wat ik niet heb. 13'' Air vs 13'' Pro, dan ziet de Air er beter uit omdat in de 13'' Pro geen 'goeie' videokaart van AMD in zit... Of niet?
[ Voor 43% gewijzigd door iApp op 10-01-2012 15:18 ]
An a day keeps the doctor away.
Foto materiaal:
[ Voor 16% gewijzigd door syltheboy op 12-01-2012 08:47 ]
De Air van vorig jaar was anders prima geschikt voor games met die Nvidia 320m gpu. Gamen op mijn 2010 MB met dezelfde gpu gaat als een trein onder W7. Ik ben niet helemaal op de hoogte van de huidige prestaties van de onboard gpu in the SB intels, maar die zouden minstens net zo goed moeten zijnsyltheboy schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 08:45:
Voor af en toe een simpel online spelletje is de Air natuurlijk ook zeer geschikt. Een Air is meer geschikt voor alledaagse bezigheden, zonder dat je hem voor je werk nodig hebt. Natuurlijk zijn er ook veel hobbyisten die van de programma's van Adobe en andere programma's die veel van je computer/laptop vragen, maar veelal is het toch voor je werk. En voor gamen hoef je toch al helemaal geen Mac te kopen. Dan ben je beter af bij een game-computer/laptop met Windows 7 erop.
Oké, nou dan heb ik daar verkeerd over gedacht. Je moet natuurlijk niet al te zware spellen erop doen, want dat gaat gewoon niet. Maar wat oudere spellen kan de Air allicht makkelijk aan.tarlitz schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 09:07:
[...]
De Air van vorig jaar was anders prima geschikt voor games met die Nvidia 320m gpu. Gamen op mijn 2010 MB met dezelfde gpu gaat als een trein onder W7. Ik ben niet helemaal op de hoogte van de huidige prestaties van de onboard gpu in the SB intels, maar die zouden minstens net zo goed moeten zijnHet probleem met gamen op een MBA lijkt me eerder de beperkte grootte van de SSD. Dual boot met Windows + games neemt toch redelijk wat ruimte in. Maar het werkt uitstekend!!
1. Macbook Pro 13" i5, uitbreiden met 8gb, en de superdrive vervangen door een 128gb ssd.
2. Macbook Pro 13" i7.
Ik wil wel graag vloeiend HD films van 40gb af kunnen spelen. Ik ben nu een Laptop gewend met een core i7 2,7ghz, 6gb, hybride hdd (die gaat ook over) en een Nvidia GT540m.
Dit topic is gesloten.
Maak voor specifieke vragen en problemen een nieuw topic. Dan krijgt je vraag of probleem de aandacht die het verdient en het topic blijft goed te volgen.