Als ik de prijs zo bekijk lijkt het inderdaad eerder een model onder de Playbar in plaats van de opvolger daarvan. Daarnaast snap ik niet zo goed wat ik nou aan één HDMI poort heb. Als er geen extra audio-codecs komen en alle apparaten zijn ook niet aan te sluiten op de Beam, kan ik toch net zo goed gewoon een optische kabel gebruiken? In mijn ogen heeft het pas zin als er meerdere HDMI ingangen op zaten om zo de invoer via Sonos te regelen.
Grappig ding! En mooie prijs, zeker voor een nieuwe Sonos. Zou raar zijn als deze kan tippen aan de oude soundbar of soundbase... Maar zoals ik hierboven lees is dat ook niet zo dus. Mooi. Wel leuk design!
Je vergeet ARC & CEC even! Dat is wel echt heel erg handig hoorjordiv30 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:26:
Als ik de prijs zo bekijk lijkt het inderdaad eerder een model onder de Playbar in plaats van de opvolger daarvan. Daarnaast snap ik niet zo goed wat ik nou aan één HDMI poort heb. Als er geen extra audio-codecs komen en alle apparaten zijn ook niet aan te sluiten op de Beam, kan ik toch net zo goed gewoon een optische kabel gebruiken? In mijn ogen heeft het pas zin als er meerdere HDMI ingangen op zaten om zo de invoer via Sonos te regelen.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
arc is tov optisch vooral handig als je kunt doorlussen, dus al je ook een hdmi ingang op de beam hebt. Nu ben je gewoon 1 hdmi poort kwijt.DennusB schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:35:
[...]
Je vergeet ARC & CEC even! Dat is wel echt heel erg handig hoor
Cec kan handig zijn maar dat is afhankelijk van de implementatie, er zijn voorbeelden dat het net niet goed werkt tussen verschillende merken. Bij analoge tv gaat het misschien goed, maar ik zie ook niet hoe de beam een settopbox kan bedienen.
Er zijn meer voorbeelden dat CEC en ARC niet goed gaan, dan wél goed gaan. Dus ben benieuwd hoe het met de Beam gaat werken, anders wordt dat echt een probleem.
Het zou op 80% van nieuwe tv's gelijk goed werken
https://www.theverge.com/...mi-arc-price-release-date
https://www.theverge.com/...mi-arc-price-release-date
Dus ik prik mn Playstation op HDMI 1 en de Playbeam op HDMI 2, en dan heb ik het geluid op de Playbeam? Zie ik dat juist?
HDMI ARC zit altijd maar op 1 HDMI poort van je tv AFAIK. Meestal is dat HDMI 1, waarbij tussen haakjes staat ARCDCNY schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:00:
Dus ik prik mn Playstation op HDMI 1 en de Playbeam op HDMI 2, en dan heb ik het geluid op de Playbeam? Zie ik dat juist?
Ah op die manier. Tv is al een jaar of 8 oud, ben benieuwd of ik dat heb. Zal thuis eens kijkenThe Inquisitor schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:01:
[...]
HDMI ARC zit altijd maar op 1 HDMI poort van je tv AFAIK. Meestal is dat HDMI 1, waarbij tussen haakjes staat ARC
Alleen als jouw tv ARC op HDMI 2 van jouw tv heeft toegepast. Bij Sony is dit bv HDMI 4. Dus lees even je handleiding na of kijk op de achterkant van je tv.DCNY schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:00:
Eerste review ziet er wel goed uit: https://www.whathifi.com/sonos/beam/review
Geluid is niet zo groots en diep als een playbase/playbar, maar desondanks zeker goede kwaliteit en een hele goede upgrade van je tv geluid
Geluid is niet zo groots en diep als een playbase/playbar, maar desondanks zeker goede kwaliteit en een hele goede upgrade van je tv geluid
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Verwijderd
Nu is enkel de vraag of je voor €440 euro niet gewoon een betere soundbar kunt kopen. De Samsung 650 is bijvoorbeeld ook van dezelfde prijscategorie en die blaast zelfs een playbar weg. Maar voor een Sonos apparaat zeker een goede prijsverhouding.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2018 09:57 ]
Ja, maar dan mis je alle Sonos features. Zeker als je dat al hebt in huis wil je echt niets anders meer, ik niet iig!Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:53:
Nu is enkel de vraag of je voor €440 euro niet gewoon een betere soundbar kunt kopen. De Samsung 650 is bijvoorbeeld ook van dezelfde prijscategorie en die blaast zelfs een playbar weg. Maar voor een Sonos apparaat zeker een goede prijsverhouding.
Ik denk ook dat de Beam bedoeld is als instappertje in het Sonos-ecosysteem. Wie Sonos overweegt vanwege de mogelijkheid om meerdere speakers soepel op elkaar aan te sluiten, heeft nu een relatief goedkope optie. Voor iedereen die gewoon een standalone playbar zoekt, is dit prijstechnisch misschien niet de beste optie.Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:53:
Nu is enkel de vraag of je voor €440 euro niet gewoon een betere soundbar kunt kopen. De Samsung 650 is bijvoorbeeld ook van dezelfde prijscategorie en die blaast zelfs een playbar weg. Maar voor een Sonos apparaat zeker een goede prijs.
Is de beam ook gewoon te gebruiken in een 3.1 opstellen met twee keer een Play 1?
Ik heb namelijk al twee keer een Play 1, maar zoek nog iets voor het geluid van de tv..
Ik heb namelijk al twee keer een Play 1, maar zoek nog iets voor het geluid van de tv..
Ja. Zie het artikel van What Hi-Fi? daarvoor. Zij hebben de Beam getest met "two Sonos One speakers into play as rear speakers".Can2 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:15:
Is de beam ook gewoon te gebruiken in een 3.1 opstellen met twee keer een Play 1?
Dat is het inderdaad... Je mist dan de Sonos ervaring (goede app, updates, customer services..), de multi-room ervaring (dat heeft Samsung ook wel, maar kan het tippen aan Sonos?) en het feit dat je Play1/One's als rear kan uitbreiden wanneer je dat wilt, en vergeet de sub ook niet.DennusB schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:58:
[...]
Ja, maar dan mis je alle Sonos features. Zeker als je dat al hebt in huis wil je echt niets anders meer, ik niet iig!
Ja, ook dat laatste heeft Samsung een beetje, maar hetzelfde kan gezegd worden voor Bose en LG, maar toch is hun implementatie toch allemaal een stuk minder.
Oh, en Alexa integratie.
Sorry hoor, maar dit moet ik even kwijt!
Ik ben echt zwaar teleurgesteld in Sonos.
Het is 2018. Een home cinema audio set moet gewoon gangbare audio codecs als DTS en Dolby Truehd/Atmos kunnen afspelen. Helemaal voor een prijs van bijna 2000 euro voor de hele set. Nu zit ik vaak 4k HDR content in stereo te bekijken. Wat heb ik dan in godsnaam aan die draadloze achterspeakers?
Wat een bullshit. Wat een geld heb ik verspild aan dit bedrijf.
Ik zou iedereen Sonos gigantisch afraden als je het van plan bent te gebruiken voor je TV/woonkamer.
Helaas kwam ik er net als velen pas achter toen ik reeds alles gekocht had, dat Sonos weigert moderne audio codecs te ondersteunen. In mijn naiviteit heb ik aangenomen dat bij een bedrijf met zo een positionering dat wel gebakken zou zitten.
Ik ga al mijn Sonos dingen maar verkopen (3 amps, 2 play 1s, play 5, subwoofer, soundbar).
Het is 2018. Een home cinema audio set moet gewoon gangbare audio codecs als DTS en Dolby Truehd/Atmos kunnen afspelen. Helemaal voor een prijs van bijna 2000 euro voor de hele set. Nu zit ik vaak 4k HDR content in stereo te bekijken. Wat heb ik dan in godsnaam aan die draadloze achterspeakers?
Ik zou iedereen Sonos gigantisch afraden als je het van plan bent te gebruiken voor je TV/woonkamer.
Helaas kwam ik er net als velen pas achter toen ik reeds alles gekocht had, dat Sonos weigert moderne audio codecs te ondersteunen. In mijn naiviteit heb ik aangenomen dat bij een bedrijf met zo een positionering dat wel gebakken zou zitten.
Ik ga al mijn Sonos dingen maar verkopen (3 amps, 2 play 1s, play 5, subwoofer, soundbar).
Je kan gewoon bitstreamen naar de Sonos toch? Dus dan kan je gewoon 5.1 doorsturen volgens mijTLLRS schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:51:
Als je dat artikel van Whathifi leest verklaren ze ook waarom geen Atmos, en ik kan me in die redenatie volledig vinden.TLLRS schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:51:
PSN: Flix20-NL
Volledig jouw keuze, maar umm...TLLRS schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:51:
Wat denk je dat Atmos gaat toevoegen aan een soundbar dan? Of een 5.1 setje? Helemaal niets. Je hebt geen plafond speakers met Sonos (dus ze doen ook niet alsof ze Atmos willen ondersteunen) dus die ervaring ga je echt niet missen.Het is 2018. Een home cinema audio set moet gewoon gangbare audio codecs als DTS en Dolby Truehd/Atmos kunnen afspelen.
Wat is het probleem nou dan? Je TV zou gewoon gewoon Dolby Digital er uit gooien wanneer je een andere Dolby track hebt. Daarnaast gebruikt Netflix, Videoland en andere streamingdiensten gewoon Dolby Digital, en dat is ook waar Sonos zicht op richt. DTS kan on-the-fly worden omgezet in Dolby door je tv of mediaplayer en dan heb je alsnog 5.1 surround.Helaas kwam ik er net als velen pas achter toen ik reeds alles gekocht had, dat Sonos weigert moderne audio codecs te ondersteunen.
Hoe krijg je dat voor elkaar dan? Zie hierboven, je kunt gewoon Dolby tracks luisterenNu zit ik vaak 4k HDR content in stereo te bekijken. Wat heb ik dan in godsnaam aan die draadloze achterspeakers?
Er zijn zeer weinig nieuwe Bluray / UltraHD Bluray releases, of wat dat betreft equivalente bestandsformaten die je over netwerk speelt met Dolby Digital audio track. Eigenlijk geen een. En dat is niet gek, omdat we het hebben over een audio standaard die 20 jaar oud is. Dat betekent inderdaad dat als ik iets van surround sound wil, er een apparaat tussen moet zitten die de transcoding voor Sonos doet.The Inquisitor schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:07:
[...]
Volledig jouw keuze, maar umm...
[...]
Wat denk je dat Atmos gaat toevoegen aan een soundbar dan? Of een 5.1 setje? Helemaal niets. Je hebt geen plafond speakers met Sonos (dus ze doen ook niet alsof ze Atmos willen ondersteunen) dus die ervaring ga je echt niet missen.
[...]
Wat is het probleem nou dan? Je TV zou gewoon gewoon Dolby Digital er uit gooien wanneer je een andere Dolby track hebt. Daarnaast gebruikt Netflix, Videoland en andere streamingdiensten gewoon Dolby Digital, en dat is ook waar Sonos zicht op richt. DTS kan on-the-fly worden omgezet in Dolby door je tv of mediaplayer en dan heb je alsnog 5.1 surround.
[...]
Hoe krijg je dat voor elkaar dan? Zie hierboven, je kunt gewoon Dolby tracks luisteren
Nu gebruik ik een Bluray speler van 800 euro (de Oppo UHD-203) omdat voor me te doen en DLNA om over het netwerk te streamen. Maar DLNA werkt slecht met subtitles. Liever gebruik ik iets als Plex direct op mijn TV, maar die transcode niet naar 5.1. Anyway veel gehannes allemaal omdat Sonos geen HDMI input heeft en geen moderne audio codecs support.
Mensen die geen dure bluray speler hebben die hebben dan geen geluid of slechts stereo. Daarnaast het verschil in een 5.1 setup tussen Atmos / TrueHD en Digital hoor je zeker wel... Digital is compressed. TrueHD en Atmos zijn lossless.
Sonos blijft maar komen met excuusjes om de nieuwe standaarden niet te ondersteunen terwijl veel alternatieven, playbar of receiver, vaak veel goedkoper, het wel ondersteunen.
80% van de topics op de home cinema forum van Sonos zijn van weer een gebruiker die er achterkomt dat zijn peperdure home cinema set geen surround sound geeft op de meerderheid van de content.
Ja Netflix support Dolby Digital 5.1. Maar Netflix heeft maar een beperkte hoeveelheid content (helemaal in 4k/HDR) en ik wil mezelf wat dat betreft niet beperken puur omdat ik aan Sonos vast zit.
Je wilt een audio set up die future proof is. Sonos is dat allesbehalve. Het vooruitzicht van jarenlang gehannes om maar surround sound te krijgen bij het kijken van films vind ik alles behalve aantrekkelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door TLLRS op 07-06-2018 11:35 ]
Sonos richt zich voornamelijk op streaming content en multiroom audio. Streamingservices zoals Netflix, Videoland, Amazon etc. ondersteunen (vooralsnog) geen DTS (gaat wss ook nooit gebeuren), Atmos etc.
HT van Sonos is duidelijk niet voor jou bedoeld (dit bedoel ik niet rot).
Uiteraard zul je in de topics op Sonos "veel" mensen zien die hier over klagen, maar dit is waarschijnlijk maar een zeer klein deel van de bezitters van de Playbar/Playbase die je nooit hoort omdat het simpelweg werkt voor hun behoeften.
HT van Sonos is duidelijk niet voor jou bedoeld (dit bedoel ik niet rot).
Uiteraard zul je in de topics op Sonos "veel" mensen zien die hier over klagen, maar dit is waarschijnlijk maar een zeer klein deel van de bezitters van de Playbar/Playbase die je nooit hoort omdat het simpelweg werkt voor hun behoeften.
Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-
Als je al dat soort dingen in een surround set zoekt, zit je bij Sonos gewoon aan het verkeerde adres.TLLRS schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:28:
[...]
Er zijn zeer weinig nieuwe Bluray / UltraHD Bluray releases, of wat dat betreft equivalente bestandsformaten die je over netwerk speelt met Dolby Digital audio track. Eigenlijk geen een. En dat is niet gek, omdat we het hebben over een audio standaard die 20 jaar oud is. Dat betekent inderdaad dat als ik iets van surround sound wil, er een apparaat tussen moet zitten die de transcoding voor Sonos doet.
Nu gebruik ik een Bluray speler van 800 euro (de Oppo UHD-203) omdat voor me te doen en DLNA om over het netwerk te streamen. Maar DLNA werkt slecht met subtitles. Liever gebruik ik iets als Plex direct op mijn TV, maar die transcode niet naar 5.1. Anyway veel gehannes allemaal omdat Sonos geen HDMI input heeft en geen moderne audio codecs support.
Mensen die geen dure bluray speler hebben die hebben dan geen geluid of slechts stereo. Daarnaast het verschil in een 5.1 setup tussen Atmos / TrueHD en Digital hoor je zeker wel... Digital is compressed. TrueHD en Atmos zijn lossless.
Sonos blijft maar komen met excuusjes om de nieuwe standaarden niet te ondersteunen terwijl veel alternatieven, playbar of receiver, vaak veel goedkoper, het wel ondersteunen.
80% van de topics op de home cinema forum van Sonos zijn van weer een gebruiker die er achterkomt dat zijn peperdure home cinema set geen surround sound geeft op de meerderheid van de content.
Ja Netflix support Dolby Digital 5.1. Maar Netflix heeft maar een beperkte hoeveelheid content (helemaal in 4k/HDR) en ik wil mezelf wat dat betreft niet beperken puur omdat ik aan Sonos vast zit.
Je wilt een audio set up die future proof is. Sonos is dat allesbehalve. Het vooruitzicht van jarenlang gehannes om maar surround sound te krijgen bij het kijken van films vind ik alles behalve aantrekkelijk.
diegene die je het kwalijk kan nemen dat je hier tegenaan loopt en nu alles wilt verkopen is denk ik niemand meer dan jezelf.
Je hebt een product gekocht die niet aansluit bij jouw eigen wensen.
Er zijn genoeg titels te downloaden met AC3 er in of AAC5.1, en deze laatste wordt ook netjes on the fly omgezet in Dolby door mijn TV voor de Sonos. DD+ wordt ook gewoon omgezet in DD, dus dat is ook geen probleem. Vrijwel elk apparaat kan DTS omzetten naar DD, wederom on the fly. Dus wat is dan het probleem?Er zijn zeer weinig nieuwe Bluray / UltraHD Bluray releasses, of wat dat betreft equivalente bestandsformaten die je over netwerk speelt met Dolby Digital audio track. Eigenlijk geen een. En dat is niet gek, omdat we het hebben over een audio standaard die 20 jaar oud is. Dat betekent inderdaad dat als ik iets van surround sound wil, er een apparaat tussen moet zitten die de transcoding voor Sonos doet.
Je speelt de film over het netwerk, naar wat dan? Sonos adviseert de soundbar/base op de TV aan te sluiten en je tv als hub te gebruiken. Wanneer je dat doet kun je streamen en doen wat je wilt, want je tv zet alles om in Dolby Digital via optical out.
Ik heb vaker wel dan geen 5.1 in mijn Sonos, en ja dat kostte wat gedoe, maar het is voor mij een prachtig systeem.
Exact. Toen ik het ooit in de winkel kocht heeft niemand mij gewezen op het feit dat deze high end cinema set (qua prijs) zeer beperkt is in zijn functionaliteit.Flix20 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:25:
[...]
Als je al dat soort dingen in een surround set zoekt, zit je bij Sonos gewoon aan het verkeerde adres.
diegene die je het kwalijk kan nemen dat je hier tegenaan loopt en nu alles wilt verkopen is denk ik niemand meer dan jezelf.
Je hebt een product gekocht die niet aansluit bij jouw eigen wensen.
Mijn conclusie, mede ook door de aankondiging van de Beam is dat Sonos niet het juiste merk voor mij is.
Ik had de hoop dat ze een nieuwe Soundbar zouden aankondigen met in ieder geval support voor 5.1 HD geluid als DTS en Dolby TrueHD. Helaas die komt er niet.
Op het Sonos user forum (home cinema) zijn veel mensen in het zelfde schuitje.
[ Voor 19% gewijzigd door TLLRS op 07-06-2018 13:39 ]
Ik moet zeggen ik vind de nieuwe beam ook teleurstellend.
Ik heb meer dan 10 jaar sonos maar ik twijfel sinds een jaar of drie om de boel te verkopen.
Dat is eigenlijk gekomen door de introductie van HEOS waardoor je pas echt merkt dat ze inmiddels ruim achterlopen.
Ik wil eigenlijk mijn ZP90 vervangen door een HEOS reciever, dan heb toch mooi geluid van de TV plus draadloze surrounds als ik dat wil voor echter 5.1
Ik heb meer dan 10 jaar sonos maar ik twijfel sinds een jaar of drie om de boel te verkopen.
Dat is eigenlijk gekomen door de introductie van HEOS waardoor je pas echt merkt dat ze inmiddels ruim achterlopen.
Ik wil eigenlijk mijn ZP90 vervangen door een HEOS reciever, dan heb toch mooi geluid van de TV plus draadloze surrounds als ik dat wil voor echter 5.1
Ik ben ook in de markt om in de Sonos wereld te stappen. Ik zou dan ook graag de beam i.c.m. 2 play 1 als surround speakers (eventueel nog een 2e handse sub) als 5.0 opstelling willen gebruiken.
Het enige wat ik me echt afvraag is of een doorsnee consument nou echt merkbaar verschil hoort tussen DD 5.1 en DTS HD/Dolby True HD?
Het enige wat ik me echt afvraag is of een doorsnee consument nou echt merkbaar verschil hoort tussen DD 5.1 en DTS HD/Dolby True HD?
Ja. Ik denk dat ik ook ga voor een Denon receiver / HEOS oplossing. Flexibel. Doet alles wat Sonos doet plus veel meer flexibiliteit en ondersteuning voor moderne HD surround sound codecs.leonbong schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:08:
Ik moet zeggen ik vind de nieuwe beam ook teleurstellend.
Sonos zegt dat zij zich alleen op streaming video richten en niet op blu-ray/ ultra hd-bluray.. Tenzij je op 4 streaming platforms zit, is je film aanbod redelijk beperkt.
Het gaat er niet om of je het hoort of niet. Je hebt bij bepaalde media gewoon geen geluid uit je Sonos. Je zult bij blurays/DVDs moeten kijken welke audio codec gebruikt wordt. Of je moet een transcoding device zoals een xbox, ps4 of een geavanceerde bluray speler er tussen zetten. Bij Netflix kun je nu nog vaak terugvallen op stereo of 5.1.Bobo221 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:13:
Ik ben ook in de markt om in de Sonos wereld te stappen. Ik zou dan ook graag de beam i.c.m. 2 play 1 als surround speakers (eventueel nog een 2e handse sub) als 5.0 opstelling willen gebruiken.
ik zit zelf te denken aan deze

Het gaat mij inderdaad niet om de je misschien verschil hoort tussen DD en DTS maar eerder dat er blu-ray's zijn met alleen DTS en dan heb je alleen stereo.

Het gaat mij inderdaad niet om de je misschien verschil hoort tussen DD en DTS maar eerder dat er blu-ray's zijn met alleen DTS en dan heb je alleen stereo.
[ Voor 122% gewijzigd door leonbong op 07-06-2018 14:23 ]
Is dit een feit, of zit dit tussen je oren omdat je weet dat kennelijk, niet alle signalen doorgestuurd worden?TLLRS schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:20:
[...]
Het gaat er niet om of je het hoort of niet. Je hebt bij bepaalde media gewoon geen geluid uit je Sonos. Je zult bij blurays/DVDs moeten kijken welke audio codec gebruikt wordt. Of je moet een transcoding device zoals een xbox, ps4 of een geavanceerde bluray speler er tussen zetten. Bij Netflix kun je nu nog vaak terugvallen op stereo of 5.1.
Ik heb nu bijna een jaar een Sonos surround set staan en de nodige uren Netflix/amazon Prime/YT, maar ook gamen via de PS4 en ik heb nog nooit een moment gehad waarvan ik merkte dat er een toon niet werd afgespeeld of dat er geen geluid uit kwam.
Het is vooral de vraag welke content speel je af, als je inderdaad voornamelijk gebruik maakt van streaming services (bv. netflix) dan is DD ondersteuning genoeg.
Gebruik je Blu-ray/DVD/download bron met DTS/Atmos of andere audio dan loop je met de sonos tegen de beperking aan.
5.0 wordt het sowieso niet, want je mist de 2 front speakers, dus wordt het een 3.1 oplossing.
Of je het verschil tussen een soundbar opstelling of een "echt" 5.1 systeem hoort, daar zijn topics genoeg over en van heel veel factoren afhankelijk.
Ik vind zelf de beam wel een interessante optie om te overwegen. Met name de prijs maakt het wel interessant, de playbar vind ik net te duur voor zijn beperkingen. De beam is dan net wat vriendelijker en tja, de beperkingen, daarvoor zou ik wel wat ruimte in de woonkamer terug krijgen.
Gebruik je Blu-ray/DVD/download bron met DTS/Atmos of andere audio dan loop je met de sonos tegen de beperking aan.
5.0 wordt het sowieso niet, want je mist de 2 front speakers, dus wordt het een 3.1 oplossing.
Of je het verschil tussen een soundbar opstelling of een "echt" 5.1 systeem hoort, daar zijn topics genoeg over en van heel veel factoren afhankelijk.
Ik vind zelf de beam wel een interessante optie om te overwegen. Met name de prijs maakt het wel interessant, de playbar vind ik net te duur voor zijn beperkingen. De beam is dan net wat vriendelijker en tja, de beperkingen, daarvoor zou ik wel wat ruimte in de woonkamer terug krijgen.
Ohhh kijk dat wist ik niet. Maar is DD niet algemeen goed voor het gross van alle films/series?TLLRS schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:20:
[...]
Het gaat er niet om of je het hoort of niet. Je hebt bij bepaalde media gewoon geen geluid uit je Sonos. Je zult bij blurays/DVDs moeten kijken welke audio codec gebruikt wordt. Of je moet een transcoding device zoals een xbox, ps4 of een geavanceerde bluray speler er tussen zetten. Bij Netflix kun je nu nog vaak terugvallen op stereo of 5.1.
De beam zelf is al een 3.0 opstelling, voeg daar 2 losse Play 1's als left rear & right rear en je hebt al een 5.0 oplossing.Joost79 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:27:
Het is vooral de vraag welke content speel je af, als je inderdaad voornamelijk gebruik maakt van streaming services (bv. netflix) dan is DD ondersteuning genoeg.
Ja je hebt gelijk een soundbar projecteert ook naar links en naar rechts en vervangt daarmee de front speakers.Bobo221 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:28:
[...]
De beam zelf is al een 3.0 opstelling, voeg daar 2 losse Play 1's als left rear & right rear en je hebt al een 5.0 oplossing.
Compromis, virtueel 3.0 dan
Voor mijn gevoel is elk getal een afzonderlijke speaker en telt een soundbar als 1, vandaar mijn opmerking. Waarmee ik overigens niet zeg dat een soundbar perse minder klinkt dan een individuele speaker opstelling.
https://www.onemorething.nl/2018/06/symfonisk-sonos-ikea/
Een mooie ontwikkeling om te volgen. Ik ben heel erg benieuwd naar de prijs/kwaliteit verhouding. In ieder geval ook Airplay 2 ondersteuning en integratie in het Sonos eco systeem. Ik wacht nog even met het vervangen van mijn receiver/speakers door Sonos.
Edit: ik zie nu onder tweakers nieuws staan.
Een mooie ontwikkeling om te volgen. Ik ben heel erg benieuwd naar de prijs/kwaliteit verhouding. In ieder geval ook Airplay 2 ondersteuning en integratie in het Sonos eco systeem. Ik wacht nog even met het vervangen van mijn receiver/speakers door Sonos.
Edit: ik zie nu onder tweakers nieuws staan.
[ Voor 6% gewijzigd door meesje op 07-06-2018 15:16 ]
Uitstekende keus om richting Sonos te gaan, laat je niet afleiden door de mensen hier.Bobo221 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:13:
Je hoort echt geen verschil tussen DD en DTS HD op een soundbar van een meter. Sommige mensen geilen gewoon op het feit dat het lampje DTS HD of ATMOS gaat branden op hun receiver, maar dat wilt nog niet zeggen dat het geluid beter is dan bij iemand met een kwalitatief beter speaker met een Dolby signaal.
Met Sonos heb je ook nog eens een mooie wifi streamer die auomatisch switcht naar TV wanneer je de tv aan doet (niet nodig om eerst muziek te stoppen), en dialoogversterking en nachtmodus maken TV kijken altijd mogelijk.
De films waarbij er alleen een DTS track zit zijn volgens mij ook op 1 hand te tellen, en zelfs dan: DTS wordt dus omgezet in DD door je tv of bluray speler. Geen probleem dus.
Wat vinden jullie van de Playbase? Is deze ook geschikt als puur audio afspelen in de woonkamer?
Ik heb ook gekeken naar de Playbar en de nieuwe Beam. Echter beide zijn net te hoog als ik 'm voor de tv plaats. De voet van mijn tv (Sony W829b) is net te laag. De Playbar/Beam blokkeert dan net de onderkant van het scherm.
Ik heb ook gekeken naar de Playbar en de nieuwe Beam. Echter beide zijn net te hoog als ik 'm voor de tv plaats. De voet van mijn tv (Sony W829b) is net te laag. De Playbar/Beam blokkeert dan net de onderkant van het scherm.
Ik spreek voor mijzelf: Nee, je hoort het verschil pas als je een referentiekader hebt.Bobo221 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:13:
Met een Beam en 2 x play1 zal je hooguit wat bass missen, maar verder nog steeds redelijk goed geluid horen.
Ja en nee tegelijk. Ja omdat het geluid en vooral de bass echt wel goed is, maar nee omdat het nog steeds een enkele setup is die je kamer niet geheel in balans brengt. Indien je je kamer in balans kan brengen door bv 2 x play 1 te plaatsen, zodat je op meerdere plaatsen een symmetrisch geluidservaring hebt, dan is het prima ding.meesje schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:48:
Wat vinden jullie van de Playbase? Is deze ook geschikt als puur audio afspelen in de woonkamer?
[ Voor 38% gewijzigd door Delerium op 07-06-2018 15:51 ]
Jammer om te horen. Ik wil namelijk mijn huidige stereo receiver (Marantz SR5023) met twee Monitor Audio Bronze 5 speakers vervangen door een Sonos systeem. Ik ben niet echt een audiofiel, maar heb mijn opstelling destijds wel bewust gekozen en in een speciale ruimte beluisterd.Delerium schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:49:
Ja en nee tegelijk. Ja omdat het geluid en vooral de bass echt wel goed is, maar nee omdat het nog steeds een enkele setup is die je kamer niet geheel in balans brengt. Indien je je kamer in balans kan brengen door bv 2 x play 1 te plaatsen, zodat je op meerdere plaatsen een symmetrisch geluidservaring hebt, dan is het prima ding.
Met een Playbase dacht ik direct klaar te zijn en gelijk een extraatje te hebben voor beter tv geluid. Surround vind ik niet echt heel belangrijk. Is dat wellicht 2 x Sonos One een beter idee?
Ik zou eigenlijk dan aanraden om ff te luisteren bij een mediamarkt oid. Ik ben wel een beetje audiofiel en hang sterk op de balans in de woonkamer.
Dat gezegd hebbende, mijn playbase heeft een half jaar zonder extra's mogen werken en ik mag niet echt klagen daarover.
Dat gezegd hebbende, mijn playbase heeft een half jaar zonder extra's mogen werken en ik mag niet echt klagen daarover.
Je zou altijd met de playbase kunnen beginnen en altijd nog uitbreiden met de One's.meesje schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:03:
[...]
Jammer om te horen. Ik wil namelijk mijn huidige stereo receiver (Marantz SR5023) met twee Monitor Audio Bronze 5 speakers vervangen door een Sonos systeem. Ik ben niet echt een audiofiel, maar heb mijn opstelling destijds wel bewust gekozen en in een speciale ruimte beluisterd.
Met een Playbase dacht ik direct klaar te zijn en gelijk een extraatje te hebben voor beter tv geluid. Surround vind ik niet echt heel belangrijk. Is dat wellicht 2 x Sonos One een beter idee?
Of andersom, eerste de One's en daarna een playbase.
Dat is, naar mijn mening, het voordeel van Sonos.
Ikzelf ben ook begonnen met enkel de playbar (deze zit ook net aan de onderzijde van mijn TV (samsung Ks7000 50") maar niet storend en niet voor het beeld, enkel de lijst.
Dit was in een woonkamer van 35m2 prima, maar een kleine 2 maanden later 2x Play:1 erbij aangeschat en dit maakt het toch wel af en vult de ruimte goed.
Op de planning staat om dit nog uit te gaan breiden met een sub.
Klinkt een beetje tegenstrijdig (maar dat geef je eigenlijk al gelijk aan).Delerium schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:07:
Ik zou eigenlijk dan aanraden om ff te luisteren bij een mediamarkt oid. Ik ben wel een beetje audiofiel en hang sterk op de balans in de woonkamer.
M.a.w. het is heel persoonlijk. Achteraf gezien vind ik het redelijk overdreven dat ik mijn set in een geluidsstudio heb beluisterd. Hoe vaak heb ik nu echt naar de muziek geluisterd zoals in zo'n studio? In mijn geval: nooit. Bij mij staat alleen Spotify aan. Ik heb geen CD, SACD of LP.
Ik ga vanavond nog even goed opmeten. Kijken of de hoogte van de Playbar of Beam bij mij ook alleen de lijst afschermt. Dat zou voor mij ook geen probleem zijn.Flix20 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:14:
[...]
Je zou altijd met de playbase kunnen beginnen en altijd nog uitbreiden met de One's.
Of andersom, eerste de One's en daarna een playbase.
Dat is, naar mijn mening, het voordeel van Sonos.
Ikzelf ben ook begonnen met enkel de playbar (deze zit ook net aan de onderzijde van mijn TV (samsung Ks7000 50") maar niet storend en niet voor het beeld, enkel de lijst.
Dit was in een woonkamer van 35m2 prima, maar een kleine 2 maanden later 2x Play:1 erbij aangeschat en dit maakt het toch wel af en vult de ruimte goed.
Op de planning staat om dit nog uit te gaan breiden met een sub.
Edit: ik lees nu dat de Playbar 85mm hoog is en de Beam 68,5mm. Dat scheelt toch weer. Vanavond dus goed opmeten.
[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 07-06-2018 16:22 ]
Jup is zeker persoonlijk.meesje schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:17:
[...]
Klinkt een beetje tegenstrijdig (maar dat geef je eigenlijk al gelijk aan).
M.a.w. het is heel persoonlijk. Achteraf gezien vind ik het redelijk overdreven dat ik mijn set in een geluidsstudio heb beluisterd. Hoe vaak heb ik nu echt naar de muziek geluisterd zoals in zo'n studio? In mijn geval: nooit. Bij mij staat alleen Spotify aan. Ik heb geen CD, SACD of LP.
Ik ben ook begonnen met een Playbase, en was zo verliefd dat ik binnen een paar weken 2x Play1 erbij kocht. Maar een playtbase is echt wel beter dan 2x One hoor, no doubt. De Playbase kan veel diepere tonen produceren en klinkt gewoon beter. Natuurlijk klinkt het allemaal NOG beter met 2 play1's erbij, maar een playbase alleen komt echt heel goed tot zijn recht. Tenzij je een enorme woonkamer hebt denk ik...Maar ik ben niet rijk genoeg voor een enorm huis, dus voor mij was het meer dan zat.
Maar ik wilde gewoon surround natuurlijk
Nu heb ik een playbase+2xplay1 en in de andere kamer 2x play1, de Playbase maakt echt een groot verschil tussen die 2 kamers.
Bedankt voor je reactie. Er gaat dus een streep door 2 x Sonos One. T.o.v. de Playbar gaat mijn voorkeur uit naar de Playbase, omdat deze ondersteuning krijgt voor Airplay 2 (de One trouwens ook). De nieuw Beam krijgt ook deze ondersteuning. Als ik de Sonos website mag geloven is de Beam 'lichter' dan de Playbase. Klinkt ook wel logisch gezien het prijsverschil.The Inquisitor schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:32:
[...]
Jup is zeker persoonlijk.
Ik ben ook begonnen met een Playbase, en was zo verliefd dat ik binnen een paar weken 2x Play1 erbij kocht. Maar een playtbase is echt wel beter dan 2x One hoor, no doubt. De Playbase kan veel diepere tonen produceren en klinkt gewoon beter. Natuurlijk klinkt het allemaal NOG beter met 2 play1's erbij, maar een playbase alleen komt echt heel goed tot zijn recht. Tenzij je een enorme woonkamer hebt denk ik...Maar ik ben niet rijk genoeg voor een enorm huis, dus voor mij was het meer dan zat.
Nu heb ik een playbase+2xplay1 en in de andere kamer 2x play1, de Playbase maakt echt een groot verschil tussen die 2 kamers.
Zojuist zag ik dat de nieuwe Heos HomeCinema HS2 ook ondersteuning krijgt voor Airplay 2.
https://www.homecinemamag...enon-heos-homecinema-hs2/
Prijstechnisch best een interessant produkt. Wellicht beter dan een Playbase?
Ik ben na twee jaar gebruik van Sonos als Home Cinema het absoluut niet met je eens dus. Als je een beetje tweaker bent, media pc wellicht, af en toe een blu ray, PS4, dan is Sonos als Home Cinema set een keuze waar je snel spijt van gaat hebben.The Inquisitor schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:35:
[...]
Uitstekende keus om richting Sonos te gaan, laat je niet afleiden door de mensen hier.
Je hoort echt geen verschil tussen DD en DTS HD op een soundbar van een meter. Sommige mensen geilen gewoon op het feit dat het lampje DTS HD of ATMOS gaat branden op hun receiver, maar dat wilt nog niet zeggen dat het geluid beter is dan bij iemand met een kwalitatief beter speaker met een Dolby signaal.
Met Sonos heb je ook nog eens een mooie wifi streamer die auomatisch switcht naar TV wanneer je de tv aan doet (niet nodig om eerst muziek te stoppen), en dialoogversterking en nachtmodus maken TV kijken altijd mogelijk.
De films waarbij er alleen een DTS track zit zijn volgens mij ook op 1 hand te tellen, en zelfs dan: DTS wordt dus omgezet in DD door je tv of bluray speler. Geen probleem dus.
Ik zou je ook uitnodigen om eens rond te kijken op het officiele Sonos forum. De eerste drie reacties vatten het debat ongeveer goed samen. We hoeven dat hier dus allemaal niet te herhalen.
https://en.community.sono...atmos-6767029/index1.html
[ Voor 5% gewijzigd door TLLRS op 07-06-2018 16:58 ]
Ik hoor altijd een hoop klagen over de nieuwe audioformaten, maar niemand beseft schijnbaar dat Atmos en andere HD formaten kansloos zijn op een soundbar en je dit verschil niet gaat horen. Zolang al die formaten gedownscaled worden naar DD zie ik het probleem niet.TLLRS schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:56:
[...]
Ik ben na twee jaar gebruik van Sonos als Home Cinema het absoluut niet met je eens dus. Als je een beetje tweaker bent, media pc wellicht, af en toe een blu ray, PS4, dan is Sonos als Home Cinema set een keuze waar je snel spijt van gaat hebben.
Ik zou je ook uitnodigen om eens rond te kijken op het officiele Sonos forum. De eerste drie reacties vatten het debat ongeveer goed samen. We hoeven dat hier dus allemaal niet te herhalen.
https://en.community.sono...atmos-6767029/index1.html
Nu alleen de Sub nog..The Inquisitor schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:32:
[...]
Jup is zeker persoonlijk.
Ik heb de playbase en 2 x play 1 tegelijk gekocht en geen moment spijt van gehad! Recent de Sub aangeschaft en ik neig naar het aanschaffen van een Play One voor erbij..
Zonder de Play 1's klinkt het geluid al goed, maar alles bij elkaar maakt het nog meer genieten!
Sub staat nu bovenaan het lijstje, en dat is jullie schuld!bvsteyn schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:37:
[...]
Nu alleen de Sub nog..![]()
Ik heb de playbase en 2 x play 1 tegelijk gekocht en geen moment spijt van gehad! Recent de Sub aangeschaft en ik neig naar het aanschaffen van een Play One voor erbij..
Zonder de Play 1's klinkt het geluid al goed, maar alles bij elkaar maakt het nog meer genieten!
Daarna nog een One voor de keuken en de badkamer denk ik. Daarna staat mijn huisje een beetje te vol met Sonos en is het weer klaar om te stoppen.
Of niet
Die beam lijkt me wel een geinig ding. Vind de Playbase lelijk met die afgeronde hoeken en de Playbar te groot (en te oud). 5x 1/Ones staan nu met een Play:5.
Beam onder de TV misschien wel handig en dan een keer een sub.
Beam onder de TV misschien wel handig en dan een keer een sub.
Haters everywhere but I don’t really care
Oke, vorige week zondag een playbar besteld met de vakantiegekte bij Mediamarkt. Ik woon in een appartement met momenteel 1 play1 speaker. Nu de Beam uit is gekomen begin ik te twijfelen.
Wat raden jullie aan in een huurappartement? Voldoet de Beam of is de Playbar toch significant beter? Zit ook in mijn achterhoofd dat de playbar al een product is uit 2013z
Wat raden jullie aan in een huurappartement? Voldoet de Beam of is de Playbar toch significant beter? Zit ook in mijn achterhoofd dat de playbar al een product is uit 2013z
Playbar is beter, Beam is mooier (maar over smaak valt niet te twisten). De Beam heeft een microfoon dus biedt Alexa support, Playbar niet. Beam krijgt AirPlay 2 support, Playbar niet. Beam heeft HDMI en optical, Playbar alleen optical.
Niemand van ons heeft de Beam nog gehoord dus we kunnen er verder weinig uitspraak over doen. Met een playbar kun je voorlopig vooruit, zeker als je geen behoefte hebt aan HDMI, Alexa of AirPlay2 (en die laatste 2 kun je ook krijgen door een One toe te voegen).
Niemand van ons heeft de Beam nog gehoord dus we kunnen er verder weinig uitspraak over doen. Met een playbar kun je voorlopig vooruit, zeker als je geen behoefte hebt aan HDMI, Alexa of AirPlay2 (en die laatste 2 kun je ook krijgen door een One toe te voegen).
Dan zou ik 'm retourneren en voor de Base gaan. Indien deze in juli niet bevalt, kun je 'm altijd weer retourneren.Shadow343 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 20:34:
Oke, vorige week zondag een playbar besteld met de vakantiegekte bij Mediamarkt. Ik woon in een appartement met momenteel 1 play1 speaker. Nu de Beam uit is gekomen begin ik te twijfelen.
Als je een Sonos one toevoegt, heb je inderdaad Airplay 2. Echter dan moeten de overige (oude) sonos speakers wel in dezelfde ruimte staan.The Inquisitor schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 20:50:
Playbar is beter, Beam is mooier (maar over smaak valt niet te twisten). De Beam heeft een microfoon dus biedt Alexa support, Playbar niet. Beam krijgt AirPlay 2 support, Playbar niet. Beam heeft HDMI en optical, Playbar alleen optical.
Verdorie zeg, mijn max hoogte is echt 60mm. Dan is de beam helaas ook te hoog. Het enige dat ik nog zou kunnen doen is onder de voet van de Sony W829b vier rubberen voetjes te plaatsen, van zeg maar 1cm hoog. Maar of dat fraai is (en stabiel) is...... Echt balen dit. Tv aan de muur heb ik geen zin.meesje schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:17:
[...]
Edit: ik lees nu dat de Playbar 85mm hoog is en de Beam 68,5mm. Dat scheelt toch weer. Vanavond dus goed opmeten.
Vind de base echt verschrikkelijk lelijk haha excuus. De vrouw is blij met de komst van de beam want:meesje schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 20:51:
[...]
Dan zou ik 'm retourneren en voor de Base gaan. Indien deze in juli niet bevalt, kun je 'm altijd weer retourneren.
Prijs
Kleur
Geen stof materiaal dus geen extra aantrekking tot stof > schoonmaak reductie haha
Ik ben blij met de komst van de beam want:
Kleiner dan de playbar (55 inch tv)
Prijs
En ben vrij gek op de nieuwste snufjes. En het speelt continue in mijn achterhoofd dat de playbar van 2013 is.
Bedankt voor jullie antwoorden! Twijfel nog wel maar de reden om maar beam te gaan wordt we groter.
Oeps...... ik heb echt ‘base’ gezegd, maar ik bedoelde in mijn reactie ‘beam’. Gaan voor de base, euh.... beam.Shadow343 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 22:56:
[...]
Vind de base echt verschrikkelijk lelijk haha excuus. De vrouw is blij met de komst van de beam want:
Prijs
Kleur
Geen stof materiaal dus geen extra aantrekking tot stof > schoonmaak reductie haha
Ik ben blij met de komst van de beam want:
Kleiner dan de playbar (55 inch tv)
Prijs
En ben vrij gek op de nieuwste snufjes. En het speelt continue in mijn achterhoofd dat de playbar van 2013 is.
Bedankt voor jullie antwoorden! Twijfel nog wel maar de reden om maar beam te gaan wordt we groter.
@meesje Soundbar aan de muur boven de TV kan ook prima. Ook kan je de playbar met beugels aan de VESA mount van de TV bevestigen, dan kan die er boven zonder in de muur te boren.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Er boven is qua geluid echt niet ideaal hoor, het liefst hangt of staat hij er onder.Tassadar32 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 07:40:
@meesje Soundbar aan de muur boven de TV kan ook prima. Ook kan je de playbar met beugels aan de VESA mount van de TV bevestigen, dan kan die er boven zonder in de muur te boren.
Haha top! Ik ga voor de Beam.meesje schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 22:58:
[...]
Oeps...... ik heb echt ‘base’ gezegd, maar ik bedoelde in mijn reactie ‘beam’. Gaan voor de base, euh.... beam.
Ook 1 besteld. Kan binnen 100 dagen terug als het niks is.
Haters everywhere but I don’t really care
Zou je de beam ook kunnen aansluiten op een receiver? Dus:
hdmi beam --> input receiver
hdmi output --> hdmi tv
Ik heb inmiddels naar volle tevredenheid 2x one staan en vind het heerlijk. De boxen die gekoppeld staan aan de receiver zijn ook niet heel geweldig. Dus wellicht is het mogelijk om een leuke set te creëren met Beam en de Sub.
Iemand enig idee?
hdmi output --> hdmi tv
Ik heb inmiddels naar volle tevredenheid 2x one staan en vind het heerlijk. De boxen die gekoppeld staan aan de receiver zijn ook niet heel geweldig. Dus wellicht is het mogelijk om een leuke set te creëren met Beam en de Sub.
Iemand enig idee?
Dit lijkt me niet. Aangezien de HDMI op de Beam een input is. Ik verwacht niet dat er signaal uit gaat.aschja schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 11:48:
Zou je de beam ook kunnen aansluiten op een receiver? Dus:
hdmi output --> hdmi tv
Iemand enig idee?
De HDMI op de Beam is een input, en je wilt die aansluiten op een input van een versterker. Die laatste is bedoeld om geluid weer over andere speakers te krijgen, in plaats van op het apparaat die op de input van de versterker staat...
@aschja Als je receiver ARC heeft zou dat prima moeten werken. De beam kan ook een soort "testbeeld" over HDMI uitsturen, mocht je receiver HDMI zonder beeld niet accepteren. Overigens kan de Beam ook optisch input krijgen dus als je receiver dat kan is het ook prima. Overigens is met optisch de Playbar ook een uitstekende optie.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Maar de receiver die ARC ontvangt doet dat op de uitput naar de TV. Nu wil je een ARC apparaat (beam) aansluiten op een ARC output van een receiver... vervolgens gaat er niets gebeuren. De Beam stuurt geen geluid via ARC naar de receiver, want het is geen TV, en de receiver stuurt geen geluid naar de Beam, want het is een output van beeld, en stuurt geen geluid naar deze poort omdat er een TV aangesloten hoort te zijn.Tassadar32 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 15:05:
@aschja Als je receiver ARC heeft zou dat prima moeten werken. De beam kan ook een soort "testbeeld" over HDMI uitsturen, mocht je receiver HDMI zonder beeld niet accepteren. Overigens kan de Beam ook optisch input krijgen dus als je receiver dat kan is het ook prima. Overigens is met optisch de Playbar ook een uitstekende optie.
Begin dit jaar heb ik nieuwe Sonos speakers gekocht waarbij ik in de toekomst graag Airplay 2 ondersteuning zou willen. Aangezien het voor de One al bekend was heb ik bij de klantenservice van Sonos navraag gedaan of ik beter de One kon kopen of dat het ook op de PLAY:1 beschikbaar zou komen. Van de klantenservice heb ik te horen gekregen dat het naar alle Sonos speakers zou komen, aangezien het hier een software update betreft. Helaas heb ik om die reden toch voor een stereopaar PLAY:1's gekozen, terwijl deze nu dus geen Airplay 2 ondersteuning krijgt.
Nu wil de klantenservice hier helemaal niks meer van weten als ik hun hier op aanspreek. Persoonlijk had ik van een merk als Sonos wel wat betere service verwacht. Ze vragen genoeg geld voor hun producten, dan mag je ook wat service verwachten.
Desondanks moet ik wel zeggen dat twee PLAY:1's als stereopaar fantastisch klinken t.o.v. een PLAY:3. Heb zelf een paar jaar enkel een PLAY:3 gebruikt, maar moet zeggen dat ik erg blij ben dat ik nu voor een stereopaar ben gegaan.
Nu wil de klantenservice hier helemaal niks meer van weten als ik hun hier op aanspreek. Persoonlijk had ik van een merk als Sonos wel wat betere service verwacht. Ze vragen genoeg geld voor hun producten, dan mag je ook wat service verwachten.
Desondanks moet ik wel zeggen dat twee PLAY:1's als stereopaar fantastisch klinken t.o.v. een PLAY:3. Heb zelf een paar jaar enkel een PLAY:3 gebruikt, maar moet zeggen dat ik erg blij ben dat ik nu voor een stereopaar ben gegaan.
Is het mogelijk en/of zinvol om de centerspeaker uit mijn 5.1 opstelling te vervangen door een Sonos Beam?
De Beam heeft geen speaker aansluiting, Dus dat zal niet lukken. Maar waarom zou je dat doen?marsclone schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 19:53:
Is het mogelijk en/of zinvol om de centerspeaker uit mijn 5.1 opstelling te vervangen door een Sonos Beam?
Beter geluid uit mijn tv, snel even een muziekje opzetten voor de kids.yorroy schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 19:59:
[...]
De Beam heeft geen speaker aansluiting, Dus dat zal niet lukken. Maar waarom zou je dat doen?
Eerste begin voor home automation middels spraak.
5.1 opstelling wordt gebruikt voor het kijken van films en series.
Kunnen ze naast elkaar werken of komen ze dan in elkaars vaarwater?
@marsclone De beam werkt als voorste 3 speakers in een 5.1 opstelling. Als achterspeakers kan je een paar Play:1/3/5/ones gebruiken en de .1 is een Sonos Sub. Alles van Sonos koppelt via WiFi en werkt dus compleet anders dan een normale 5.1 set met receiver en speakerkabels. Combineren kan je proberen maar ik zou dan direct de overstap maken naar een volledig Sonos systeem. Voordeel is dat je dan niet hoeft te switchen tussen Sonos en je eigen 5.1 systeem en je muziek beter klinkt met achterspeakers en een sub die meehelpen. Overigens schijnt de Playbar beter te klinken dan de Beam dus als je geen Airplay2 support of Alexa nodig hebt is dat nog een alternatief.
Dat lijkt me stug want vanaf het begin werd al meteen aangekondigd dat AirPlay 2 op de One zou komen. Er werd nooit gesproken over andere modellen in de officiële tweetstimt1996 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 16:55:
Begin dit jaar heb ik nieuwe Sonos speakers gekocht waarbij ik in de toekomst graag Airplay 2 ondersteuning zou willen. Aangezien het voor de One al bekend was heb ik bij de klantenservice van Sonos navraag gedaan of ik beter de One kon kopen of dat het ook op de PLAY:1 beschikbaar zou komen. Van de klantenservice heb ik te horen gekregen dat het naar alle Sonos speakers zou komen, aangezien het hier een software update betreft. Helaas heb ik om die reden toch voor een stereopaar PLAY:1's gekozen, terwijl deze nu dus geen Airplay 2 ondersteuning krijgt.
Vandaag een Sonos One gekocht, echter krijg ik de powerkabel er niet helemaal in hij blijft iets uitsteken zodat hij beetje wankel staat, is het normaal dat die iets uitsteekt of moet die helemaal plat met de bodem zijn hij komt nu net boven de achterste voetjes. Met geweld ging die ook niet verder erin.
Volgende week de Play 3 voor 222 euro bij de mediamarkt in de aanbieding. Mooie prijs dacht ik zo
Vergeet niet de 15% korting/cashback van Sonos/Spotify vanwege vaderdag.yorroy schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 09:52:
Volgende week de Play 3 voor 222 euro bij de mediamarkt in de aanbieding. Mooie prijs dacht ik zo
https://sonos-promotions.com/nl/nl/pages/cashback/home
Dan kost ie nog maar 188,70 euro. Via cashbacksites ook nog 2,5% cashback.
Voor deze prijs kun je bijna 2 keer play 3 overwegen ipv 2 keer play 1.
[ Voor 29% gewijzigd door meesje op 09-06-2018 10:48 ]
Bij mijn 1 (dus niet One) gaat ie er volledig in... zou ook moetenCyclonic schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 00:15:
Vandaag een Sonos One gekocht, echter krijg ik de powerkabel er niet helemaal in hij blijft iets uitsteken zodat hij beetje wankel staat, is het normaal dat die iets uitsteekt of moet die helemaal plat met de bodem zijn hij komt nu net boven de achterste voetjes. Met geweld ging die ook niet verder erin.
Ze vragen daar om een code, moet je die hebben gehad in je mail?meesje schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:30:
[...]
Vergeet niet de 15% korting/cashback van Sonos/Spotify vanwege vaderdag.
https://sonos-promotions.com/nl/nl/pages/cashback/home
Dan kost ie nog maar 188,70 euro. Via cashbacksites ook nog 2,5% cashback.
Voor deze prijs kun je bijna 2 keer play 3 overwegen ipv 2 keer play 1.
Check maar https://fathersday.sonos.com/?lang=nl-NLThe Inquisitor schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 12:33:
[...]
Ze vragen daar om een code, moet je die hebben gehad in je mail?
Hij moet inderdaad gelijk met de bodem uitkomen, maar je moet redelijk hard duwen. Misschien een keer eruit wurmen en opnieuw proberen? Dat eruit wurmen is lastig, duurde bij mij een paar minuten voor het lukte, maar was nodig om hem op een Flexson poot te zetten.Cyclonic schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 00:15:
You’re welcome!
Ter vervanging van mijn stereo receiver en goede staande luidsprekers overweeg ik een paar Sonos speakers.
Wat is volgens jou de beste keuze?
2 x sonos play 1
2 x sonos one
2 x sonos play 3
Qua muziekkwaliteit zit er tussen de play 1 en One geen verschil. Rechtvaardigt airplay2 en alexa het prijsverschil?
Is de muziekkwaliteit en volume van de play 3 echt een stuk beter dan de play 1/one?
Zelf heb ik het idee dat qua volume een paar play 3’s een betere vervanging zijn van mijn hifi opstelling.
Ik zou (nu) gaan voor 2 x Sonos One dit ivm airplay en spraakbesturing. Wellicht gebruik ik het niet vaak, maar de mogelijkheid is wel leuk. Overigens heb ik al een playbase, dus voor airplay hoef ik het niet te doen. Ik moet overigens nog wel een toepassing bedenken voor airplay aangezien ik al vaak chromecast gebruik vanaf de mac en ik dus op die manier het geluid over mijn Sonos speakers heb.meesje schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 13:38:
[...]
You’re welcome!
Ter vervanging van mijn stereo receiver en goede staande luidsprekers overweeg ik een paar Sonos speakers.
Wat is volgens jou de beste keuze?
2 x sonos play 1
2 x sonos one
2 x sonos play 3
Qua muziekkwaliteit zit er tussen de play 1 en One geen verschil. Rechtvaardigt airplay2 en alexa het prijsverschil?
Is de muziekkwaliteit en volume van de play 3 echt een stuk beter dan de play 1/one?
Zelf heb ik het idee dat qua volume een paar play 3’s een betere vervanging zijn van mijn hifi opstelling.
De play 3 zou qua geluid juist de minste zijn als je kijkt naar de Play 1(One), 3 en 5. Dus in jouw geval zou ik sowieso de play 1/One overwegen of kijken of juist naar de (duurdere) Play 5.
Ik heb bij de installatie van mijn Sonos Play 1 het voor elkaar gekregen een klein stukje plastic van een draadbinder af te breken. Dat is, hoe bizar, precies in de aansluiting terecht gekomen waardoor ook mijn play 1 wankel stond. Misschien even een zaklamp erbij pakket, een sateprikker en met "geluk" heb jij net zoiets bizars voor elkaar gekregen.Cyclonic schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 00:15:
Automatiseren kun je leren
Is de geluidskwaliteit echt het minste van de drie. De play1/one is echt beter? Of moet je een dergelijke opmerking interpreteren als zijnde dat de play1/one een prijs/kwaliteit verhouding (tov de oorspronkelijke prijs)?bvsteyn schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 14:15:
[...]
Ik zou (nu) gaan voor 2 x Sonos One dit ivm airplay en spraakbesturing. Wellicht gebruik ik het niet vaak, maar de mogelijkheid is wel leuk. Overigens heb ik al een playbase, dus voor airplay hoef ik het niet te doen. Ik moet overigens nog wel een toepassing bedenken voor airplay aangezien ik al vaak chromecast gebruik vanaf de mac en ik dus op die manier het geluid over mijn Sonos speakers heb.
De play 3 zou qua geluid juist de minste zijn als je kijkt naar de Play 1(One), 3 en 5. Dus in jouw geval zou ik sowieso de play 1/One overwegen of kijken of juist naar de (duurdere) Play 5.
Op en.community.sonos.com lees ik dat velen toch ervaren dat de play3 een beter geluidskwaliteit levert.
Ook hier: https://www.whathifi.com/advice/which-best-sonos-speaker-you
While the Play:3 matches its smaller sibling for features, the reason for choosing it lies in its better sound. Its extra driver and bass radiator bring more bass weight and depth, volume and power to the table.
Nee, 3 is beter dan de 1/One, want er zitten meer tweeters in. Ik vind persoonlijk alleen de 3 lelijk, dus ik heb er nooit voor gekozen. Nu is de prijs de komende week echter wel erg goed, dus voor bijna dezelfde prijs als 1/One heb je dan een 3. Voor de adviesprijzen is de 3 het verschil tegenover de 1 het niet waard, daarom is deze het minst populair model.meesje schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 19:09:
[...]
Is de geluidskwaliteit echt het minste van de drie. De play1/one is echt beter? Of moet je een dergelijke opmerking interpreteren als zijnde dat de play1/one een prijs/kwaliteit verhouding (tov de oorspronkelijke prijs)?
Op en.community.sonos.com lees ik dat velen toch ervaren dat de play3 een beter geluidskwaliteit levert.
Ook hier: https://www.whathifi.com/advice/which-best-sonos-speaker-you
While the Play:3 matches its smaller sibling for features, the reason for choosing it lies in its better sound. Its extra driver and bass radiator bring more bass weight and depth, volume and power to the table.
Maar de 3 is dus wel beter dan de 1.
Ze zijn inderdaad ook het minst mooi. Ik twijfel enorm, mijn eerst voorkeur zou zijn om te gaan voor 2 keer een sonos one. De voornaamste reden: modern, voorzien van alexa (later google assistant en siri) en ook airplay2. Dus helemaal bij de tijd.The Inquisitor schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 19:57:
[...]
Nee, 3 is beter dan de 1/One, want er zitten meer tweeters in. Ik vind persoonlijk alleen de 3 lelijk, dus ik heb er nooit voor gekozen. Nu is de prijs de komende week echter wel erg goed, dus voor bijna dezelfde prijs als 1/One heb je dan een 3. Voor de adviesprijzen is de 3 het verschil tegenover de 1 het niet waard, daarom is deze het minst populair model.
Maar de 3 is dus wel beter dan de 1.
Op dit moment zijn er ook leuke bundel aanbiedingen bij bol.com. Bv 2 keer sonos one voor 392 euro. En dan nog 15% sonos cashback levert een prijs op van 166,60 euro p/st. De play 3 is tov de one 22 euro duurder (uitgaande prijs MM en 15% sonos cashback).
Moeilijk, moeilijk....... Betere geluidskwaliteit versus mooier design + modern (one).
Misschien maar bij bol.com 2 x one bestellen en bij mm 2 x play 3 en dan thuis goed beluisteren.
Nog even verdiept in de integratie met Alexa. Wat ik zo snel gelezen heb op het forum zijn er vrij veel problemen met Alexa op de One. Een groot issue vind ik dat de microfoons minder gevoelig zijn dan bv de Echo Dot. Het advies is om voor een paar tientjes een Dot te kopen. Ook is het volume van Alexa te hard op de Sonos One.
Natuurlijk kan Sonos nog van alles verbeteren middels firmware updates, maar soms houdt dat ook op als de hardware limieten bereikt zijn.
Natuurlijk kan Sonos nog van alles verbeteren middels firmware updates, maar soms houdt dat ook op als de hardware limieten bereikt zijn.
Ik vind Alexa op de One juist erg goed luisteren. Heb geen ervaring met een Dot oid, maar ik kan prima van circa 10 meter afstand met Alexa praten.meesje schreef op zondag 10 juni 2018 @ 11:24:
Nog even verdiept in de integratie met Alexa. Wat ik zo snel gelezen heb op het forum zijn er vrij veel problemen met Alexa op de One. Een groot issue vind ik dat de microfoons minder gevoelig zijn dan bv de Echo Dot. Het advies is om voor een paar tientjes een Dot te kopen. Ook is het volume van Alexa te hard op de Sonos One.
Goed om te weten! Misschien dat wat ik gelezen heb ik op en.community.sonos.com soms al weer achterhaald is. Een Dot is toch weer een extra apparaat. Alleen twee keer Sonos One is een stuk rustiger. En je zit niet vast aan 1 standaard: google assistant en siri komen er ook aan. Dat is het kenmerk van Sonos, ze willen zo breed mogelijk ondersteuning bieden.Beekforel schreef op zondag 10 juni 2018 @ 11:30:
[...]
Ik vind Alexa op de One juist erg goed luisteren. Heb geen ervaring met een Dot oid, maar ik kan prima van circa 10 meter afstand met Alexa praten.
Dan toch maar bij bol.com een set van twee stuks bestellen. Daar ie is nu het goedkoopst (als set). Bol.com valt ook onder de voorwaarden van de Sonos actie.
Ik sta ook op het punt om de nodige Sonos speakers te bestellen, maar lees in de voorwaarden van de ‘vaderdag-actie’ dat speakersets zijn uitgesloten.meesje schreef op zondag 10 juni 2018 @ 13:28:
[...]
Goed om te weten! Misschien dat wat ik gelezen heb ik op en.community.sonos.com soms al weer achterhaald is. Een Dot is toch weer een extra apparaat. Alleen twee keer Sonos One is een stuk rustiger. En je zit niet vast aan 1 standaard: google assistant en siri komen er ook aan. Dat is het kenmerk van Sonos, ze willen zo breed mogelijk ondersteuning bieden.
Dan toch maar bij bol.com een set van twee stuks bestellen. Daar ie is nu het goedkoopst (als set). Bol.com valt ook onder de voorwaarden van de Sonos actie.
Hoe zouden ze omgaan met zo’n bundel van 2 speakers!?
Dat zou wel balen zijn....Ancent schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:21:
[...]
Ik sta ook op het punt om de nodige Sonos speakers te bestellen, maar lees in de voorwaarden van de ‘vaderdag-actie’ dat speakersets zijn uitgesloten.
Hoe zouden ze omgaan met zo’n bundel van 2 speakers!?
Ze verkopen ook Play 1 'startersets' wat gewoon een doos is met 2 play 1's erin. Dus dat lijkt me geen probleem, maar voor de zekerheid kun je Sonos even berichten via Messenger of per telefoon, ze antwoorden altijd wel snel.
Ik heb zelf nog totaal geen ervaring met Sonos, maar zou graag voor mijn nieuwe huis een Sonos-systeem willen opzetten in de woonkamer/keuken (30/40 m2). Ik heb geen idee wat dan handig is. zou 2 x play 1 voldoende zijn? Die bol.com bundel zou dan wel top zijn.
Scheelt wel dat je het later nog kan uitbreiden
Scheelt wel dat je het later nog kan uitbreiden
https://www.flickr.com/photos/tosemime/
Ik zal ze morgen even bellen, zal het hier laten weten.The Inquisitor schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:55:
Ze verkopen ook Play 1 'startersets' wat gewoon een doos is met 2 play 1's erin. Dus dat lijkt me geen probleem, maar voor de zekerheid kun je Sonos even berichten via Messenger of per telefoon, ze antwoorden altijd wel snel.
@Tosemime Sja, dat blijft persoonlijk. Ik vind 2 play 1’s best volwassen klinken. Mijn referentiekader is aardig audiofiel (B&W 8, Wilson Benesch, Naim), dat is Sonos zeker niet!
Ik kies voor 2x play 5’s woonkamer, 2x one’s keuken en 1 play 1 badkamer + play 1 in de veranda.
[ Voor 27% gewijzigd door Ancent op 10-06-2018 19:42 ]
Bedankt voor je reactie. Ik lees alleen net dat je de play 1 niet op een tv kunt aansluiten, dat kan alleen met een playbar of playbase. Zo veel weet ik dus van sonosAncent schreef op zondag 10 juni 2018 @ 19:38:
[...]
Ik zal ze morgen even bellen, zal het hier laten weten.
@Tosemime Sja, dat blijft persoonlijk. Ik vind 2 play 1’s best volwassen klinken. Mijn referentiekader is aardig audiofiel (B&W 8, Wilson Benesch, Naim), dat is Sonos zeker niet!
Ik kies voor 2x play 5’s woonkamer, 2x one’s keuken en 1 play 1 badkamer + play 1 in de veranda.
https://www.flickr.com/photos/tosemime/
Ik bel morgen ook even (gratis 0800 nummerAncent schreef op zondag 10 juni 2018 @ 19:38:
[...]
Ik zal ze morgen even bellen, zal het hier laten weten.
Zelf heb ik een Marantz SR5023 stereo receiver met twee Monitor Audio Bronze 5 speakers. Ik ben bang als ik voor 2 x sonos one of 2 x sonos play 3 (aanbieding MM) ga, ik spijt ga krijgen. Mijn set is dus redelijk audiofiel, echter ik zie mezelf niet als een audiofiel. Ik stream nu Spotify via AppleTV > TV > Stereo. Ik vind dat allemaal wel best. Maar een echte audioliefhebber zou ik er denk ik van gruwen. Sowieso zal die denk ik niet streamen.
Top @meesje dan weten we het zekermeesje schreef op zondag 10 juni 2018 @ 19:48:
[...]
Ik bel morgen ook even (gratis 0800 nummer). Als we hetzelfde antwoord krijgen, dan moet het wel kloppen.
Zelf heb ik een Marantz SR5023 stereo receiver met twee Monitor Audio Bronze 5 speakers. Ik ben bang als ik voor 2 x sonos one of 2 x sonos play 3 (aanbieding MM) ga, ik spijt ga krijgen. Mijn set is dus redelijk audiofiel, echter ik zie mezelf niet als een audiofiel. Ik stream nu Spotify via AppleTV > TV > Stereo. Ik vind dat allemaal wel best. Maar een echte audioliefhebber zou ik er denk ik van gruwen. Sowieso zal die denk ik niet streamen.
Hoe vaak ga je er echt nog voor zitten om muziek te luisteren? Ik stream alleen maar via spotify (mp3) en het staat aan op de achtergrond. Daarom set (met name de kabelzooi) eruit en Sonos erin!
Dat is inderdaad bij mij ook het geval. Destijds in een geluidsstudio de marantz icm monitor audio speakers beluisterd. Dat klonk super. De praktijk is dat de muziek vrij zacht staat.Ancent schreef op zondag 10 juni 2018 @ 20:04:
[...]
Top @meesje dan weten we het zeker![]()
Hoe vaak ga je er echt nog voor zitten om muziek te luisteren? Ik stream alleen maar via spotify (mp3) en het staat aan op de achtergrond. Daarom set (met name de kabelzooi) eruit en Sonos erin!
Welke Sonos heb jij in de woonkamer staan?
Nog niks, maar paar post terug staat de Sonos-to-be-setmeesje schreef op zondag 10 juni 2018 @ 20:23:
[...]
Dat is inderdaad bij mij ook het geval. Destijds in een geluidsstudio de marantz icm monitor audio speakers beluisterd. Dat klonk super. De praktijk is dat de muziek vrij zacht staat.
Welke Sonos heb jij in de woonkamer staan?
Update: net gesproken met Rob van Sonos promotions, telnr 0207997073. Hij zegt: een bundel is een speakerset en is uitgesloten van de actie
[ Voor 28% gewijzigd door Ancent op 11-06-2018 09:46 ]
Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.