Sonos ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 ... 199 200 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JeppieW
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 00:46:
Hey jullie Apple music gebruikers, gebruiken jullie S1 of S2?
En als jullie muziek willen afspelen, zien jullie dan de namen van de Apple Music Playlists wel of niet in de lijst?
S2 op iOS. Als je met de namen van de playlist de titel en artiest die dan afspeelt bedoelt: ja, die zie ik.

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06:12
ASS-Ware schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 00:46:
Hey jullie Apple music gebruikers, gebruiken jullie S1 of S2?
En als jullie muziek willen afspelen, zien jullie dan de namen van de Apple Music Playlists wel of niet in de lijst?
Ik gebruik S2 software en zie de Apple Music Playlists wel in de Sonos app.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-11 21:57
Misschien toch maar upgraden naar S2 en de Sonos Connect er uit halen.

• ben1303
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:55
Ik heb de sonos arc ultra en 2 keer era 300 met 2x de sub gen 3
Ik heb ziggo als provider zowel tv als internet
En ziggo heeft de zenders bijna alles in HD overgezet,zo ook Espn maar ik mis daar wil het dolby digitaal geluid.
Nu is het zo dat als ik van een HD zender met dolby digitaal naar Espn ik het geluid een stuk harder moet zetten.
Is dit alleen bij ziggo of ook bij andere providers.

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-11 20:06

..Christiaan..

..zwll..

ben1303 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:09:
Ik heb de sonos arc ultra en 2 keer era 300 met 2x de sub gen 3
Ik heb ziggo als provider zowel tv als internet
En ziggo heeft de zenders bijna alles in HD overgezet,zo ook Espn maar ik mis daar wil het dolby digitaal geluid.
HD is beeld hè 😉.
Ondersteunt je tv dolby?

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• ben1303
Ik heb een sony xr-65a95l en die ondersteunt dit zeker

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

ben1303 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:15:
Ik heb een sony xr-65a95l en die ondersteunt dit zeker
Wat staat er in de app als je 't kijkt?

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• steppa87
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-11 17:03
Sinds september een nieuwe setup
Arc ultra
Sub gen 4
Icm LG oledG5

Nu ervaar ik de volgende problemen:
- Tv kijken via de apps op de tv levert geregeld een hapering op.
- Muziek streamen via spotify en AirPlay last van dat de bass af en toe weg valt.
- Het zelfde dat de bass af en toe weg valt als ik via de ps5 aan t gamen ben. (Muziek die afgespeeld wordt in het spel fc26)

Aangesloten via e arc
Sonos arc ultra en tv beiden met internet kabel aangesloten.
Trueplay uitgevoerd

PSN ID = steppa87

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:33
@steppa87 Waarschijnlijk een netwerk probleem. Update je router en controleer je kabels.

• dtacaptcave
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:48
steppa87 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:23:
Sinds september een nieuwe setup
Arc ultra
Sub gen 4
Icm LG oledG5

Nu ervaar ik de volgende problemen:
- Tv kijken via de apps op de tv levert geregeld een hapering op.
- Muziek streamen via spotify en AirPlay last van dat de bass af en toe weg valt.
- Het zelfde dat de bass af en toe weg valt als ik via de ps5 aan t gamen ben. (Muziek die afgespeeld wordt in het spel fc26)

Aangesloten via e arc
Sonos arc ultra en tv beiden met internet kabel aangesloten.
Trueplay uitgevoerd
Apart dat de bass af en toe wegvalt. Is dat de bass van je sub of van de Arc? Zoals hierboven al werd genoemd: probeer even alles te herstarten of terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
Wat betreft de haperingen op je tv: dat kan ook aan je HDMI-kabel liggen. De standaard HDMI-kabel van Sonos is volgens mij versie 1.4. Net als velen had ik ook last van haperingen, bij mij begon het na ongeveer 30 minuten. Alles werd opgelost toen ik de 1.4 kabel verving door een 2.1 kabel.

Je Ultra met een internet kabel verbinden is trouwens niet echt nodig, tenzij je wifi signaal slecht is.

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 03-11 16:10
Sonos lijkt nu ook via Spotify lossless te kunnen spelen.

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:11
Irritant dat je de Sonos beam gen2 niet gewoon uit kan zetten. Enige wat je kan doen is de microfoon uit zetten. Maar hij blijft gewoon onnodig stroom verbruiken.

Aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9i5U6-DGE65VkrUCSsTJi9QtA3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmFHU32zDpVB8dLfxfX5k0yM.jpg?f=fotoalbum_large

Uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-u4HJOZlYPPqfIP2_9w718WY6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VH5llR7kGhZ0gz969ZiGscg7.jpg?f=fotoalbum_large

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:41
@Asprine hier hangt alles van Sonos achter smart plugs, bij geen gebruik gaat dus alles uit.

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:02
Asprine schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:15:
Irritant dat je de Sonos beam gen2 niet gewoon uit kan zetten. Enige wat je kan doen is de microfoon uit zetten. Maar hij blijft gewoon onnodig stroom verbruiken.

Aan:
[Afbeelding]

Uit:
[Afbeelding]
Dus je hebt 1 Beam en je bent bezorgd over het energieverbruik? Dan trek je de stekker er toch uit? Al is het wel grappig om te zien dat jou Beam meer energie verbruikt in stand-by dan mijn Arc Ultra. https://support.sonos.com...er-consumption-while-idle

LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic UB450

• dtacaptcave
Asprine schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:15:

Aan:
[Afbeelding]

Uit:
[Afbeelding]
Correct me if i'm wrong maar de beam (gen2) verbruikt dus 6.3 watts in idle modes. Als je dat omrekent: 0,00198 kW, als ik dat betrek op mijn eigen energie contract kom ik uit op 0.38 cent per maand als die volledig in idle mode zou staan, ik zou me er niet druk om maken haha

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

dtacaptcave schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

Correct me if i'm wrong maar de beam (gen2) verbruikt dus 6.3 watts in idle modes. Als je dat omrekent: 0,00198 kW, als ik dat betrek op mijn eigen energie contract kom ik uit op 0.38 cent per maand als die volledig in idle mode zou staan, ik zou me er niet druk om maken haha
Dan zal ik een rekenfoutje maken, of heb jij hele goedkope energie/geen energiebelasting ;)
6,3W levert een verbruik op van 151,2Wh per dag. Uitgaande van een maand van 30 dagen, levert dit een verbruik van 4,536kWh op. Bij mij is de gemiddelde stroomprijs (incl belastingen) dit jaar vooralsnog 26,98ct, levert een stroomverbruik van 1,22 euro per maand op. Vind ik behoorlijk.

Mijn reviews al gezien?

• dtacaptcave
PeacekeeperNL schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:16:
[...]

Dan zal ik een rekenfoutje maken, of heb jij hele goedkope energie/geen energiebelasting ;)
6,3W levert een verbruik op van 151,2Wh per dag. Uitgaande van een maand van 30 dagen, levert dit een verbruik van 4,536kWh op. Bij mij is de gemiddelde stroomprijs (incl belastingen) dit jaar vooralsnog 26,98ct, levert een stroomverbruik van 1,22 euro per maand op. Vind ik behoorlijk.
Kijk! Dan zit daar een fout bij mij inderdaad. Dankjewel voor de correctie.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:03

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06:12
Kun je lossless muziek met de app Spoyify alleen maar afspelen via de connect functie in de spotify app en niet via de Sonos App? Wel een gemiste kans van Sonos als dit zo maar misschien komt het nog?.

Moet wel zeggen dat lossless van AM beter klinkt dan lossless van Spotify op een Arc Ultra.

• ZesBarkiePK
Jeuvie schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:50:
Kun je lossless muziek met de app Spoyify alleen maar afspelen via de connect functie in de spotify app en niet via de Sonos App? Wel een gemiste kans van Sonos als dit zo maar misschien komt het nog?.

Moet wel zeggen dat lossless van AM beter klinkt dan lossless van Spotify op een Arc Ultra.
Als ik deze post van een Sonos medewerker lees dan lijkt het er op dat het nog niet werkt via de Sonos app.

https://www.reddit.com/r/...luded_in_spotify_premium/

Wat voor mij betekend dat ik voorlopig nog even bij Apple Music blijf, want ik doe alles via de Sonos app.

LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic UB450

• ASS-Ware
dtacaptcave schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

6,3Watt is 0,0063kW.
Per dag is dat 0,1512kWh.
Per 30 dagen is dat 4,536kWh.
Met een kWh tarief van 28 cent is dat 1.27 euro per maand.
Hoe kom jij op 0,38 cent?

• ipje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:14
Jeuvie schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:50:

Bij mij werkt dat wel, eerst in de Spotify app aangeven dat je via WiFi zonder kwaliteitsverlies wilt streamen. Daarna zie je in de Sonos app als je muziek afspeelt lossless staan. Of het ook zo is, dat is een tweede. Ben zelf van mening dat het meer een placebo effect is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGOGyLtFOt-avUSMFSFrJt55pZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKaXEX3KkX0fgm0Vsd0dFvdJ.jpg?f=fotoalbum_large

• ZesBarkiePK
Ik snap niet waarom je dat eerst in de Spotify app moet instellen? Met Apple Music is het zo dat de Sonos app automatisch het hoogste kwaliteit formaat van de Apple server afspeelt. Losless of Dolby Atmos, afhankelijk van wat je Sonos speaker/soundbar ondersteunt.

[ Voor 3% gewijzigd door ZesBarkiePK op 24-10-2025 00:16 ]

• U2maxi
  • Laatst online: 04-11 14:26
ZesBarkiePK schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:05:
Ik snap niet waarom je dat eerst in de Spotify app moet instellen? Met Apple Music is het zo dat de Sonos app automatisch het hoogste kwaliteit formaat van de Apple server afspeelt. Losless of Dolby Atmos, afhankelijk van wat je Sonos speaker/soundbar ondersteunt.
Daar zit ook de crux van het verhaal. Mijn ARC laat een Lossless logo zien bij de meeste nummers (niet alle). Op mijn Play:1's krijg ik dat nooit. Hardware zal wel te outdated zijn.

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-11 18:51

Pixelmagic

Ubergeek

Ik probeer een speaker te ontkoppelen maar kan nergens in de ios app iets vinden. Ik heb ondertussen de speaker een harde reset gegeven maar nu blijft in de app (en in Home Assistant) de speaker zichtbaar en uiteraard dat hij niet bereikbaar is.

Internet verteld dat Sonos het om de een of andere manier niet simpel maakt om iets te verwijderen, nou dat lijkt prima gelukt :+

Heeft iemand de gouden tip ?

PVoutput van mijn 4950Wp

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Pixelmagic schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:02:
Ik probeer een speaker te ontkoppelen maar kan nergens in de ios app iets vinden. Ik heb ondertussen de speaker een harde reset gegeven maar nu blijft in de app (en in Home Assistant) de speaker zichtbaar en uiteraard dat hij niet bereikbaar is.

Internet verteld dat Sonos het om de een of andere manier niet simpel maakt om iets te verwijderen, nou dat lijkt prima gelukt :+

Heeft iemand de gouden tip ?
Verwijderen uit de app van Sonos, of uit Home Assistant?

Na een reset (en niet opnieuw toevoegen in je netwerk) duurt het een paar dagen en dan verdwijnt ie 'vanzelf'. Althans, zo was het bij mijn Beam na verwijderen

Mijn reviews al gezien?

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-11 08:59
PeacekeeperNL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:28:
[...]

Na een reset (en niet opnieuw toevoegen in je netwerk) duurt het een paar dagen en dan verdwijnt ie 'vanzelf'. Althans, zo was het bij mijn Beam na verwijderen
Precies. Dat proces zouden ze ook eens moeten aanpassen. Waarom moet het nog steeds dagen duren?

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

• ipje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:14
PeacekeeperNL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:28:
[...]

Klopt, na een aantal dagen is ie verdwenen.

• ASS-Ware
Ik de stoute schoenen aangetrokken, de Sonos Connect er uit gegooid en de rest ge-upgrade naar S2.
Moet nog wennen aan de app, maar alles werkt.

Tot ik vandaag tijdens de afwas een lekker album opzette en merkte dat sommige Apple Music tracks niet willen afspelen.
Wat is dit nu?

Het begon goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pl7tyaSDdyKAAn1zQHDyK_jGKd0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TSqLbdQNAw60fuS4alZKDkOV.png?f=fotoalbum_large

3 keer een foutmelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d43Vi3zJyqp13s6uiSU7V71LyAw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sHLVxwltM8yTG0pUPf07nl11.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdyS-luknr___CnAVCAsVlUpTqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nP6gXFcHGIVbsMvmFUlb03mI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQWTGlTJVWX2bHUNkx2rgVvyxb8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6av3sSpkNceWxZd0UaD8XIyf.png?f=fotoalbum_large

En daarna speelde hij weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YGvOQSTLp_8oGwnOZv2LrtdA-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hebk1nYdVqvfVFUZPbUzcuf7.png?f=fotoalbum_large

Herkent iemand dit?

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:51
Gisteren de Arc Ultra samen met 2x Era 300 mogen ontvangen (30% upgradekorting <3).
In overleg met @dtacaptcave voor deze setup gegaan, waarvoor dank!

De setup staat als soundbar onder mijn tv en de Era 300’s staan daar links en rechts van, dus als fronts.
Nu komt het: ik heb op basis van de verhalen over de SonoSequencer hiervoor gekozen. Het instellen van de Era 300’s als fronts zou mogelijk moeten zijn. Het instellen lijkt goed te gaan in de SonoSequencer-app, maar de Arc Ultra geeft geen geluid wanneer ik gewoon stereo-geluid afspeel. De Era 300’s doen het goed zoals ingesteld, maar nu mis ik de sound van de Arc Ultra bij het afspelen van muziek.

Uiteraard heb ik met behulp van ChatGPT gekeken. Deze geeft aan dat ik de Arc Ultra moet instellen met “Channel Role”, zodat deze als “Full Range” ingesteld kan worden. Echter verschijnt deze functie niet in mijn SonoSequencer-app.

In oudere instructies en video’s zie je dat dit prima werkt via de webinterface van SonoSequencer: je zet Server Mode uit, Web Interface aan en krijgt dan een link zoals http://<ip-adres>:8000 om de Channel Role per speaker aan te passen. De grote vraag is of dat daadwerkelijk nodig is via deze omweg?

Alleen: op de huidige iOS-versie (laatste App Store-build, iOS 26) verschijnt geen IP-link meer.
De melding “Starting web interface…” blijft hangen en er komt niets in beeld.
Zelfs met correcte lokale netwerktoegang, VPN uit en iPhone op hetzelfde subnet (10.10.10.x) blijft het op Loading.

Een paar mensen (onder andere via GPT-advies) geven aan dat de webinterface in de nieuwste iOS-versie niet meer goed start, mogelijk door een Apple-beperking op lokale webservers zonder expliciet IP-adres.

Heeft iemand dit recent nog wél aan de praat gekregen?

Want de grote vraag is of ik nu f*cked ben op basis van het draaien van de nieuwste software, of zie ik iets over het hoofd? Stel ik het verkeerd in?

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:25
Waarom kies je gelijk voor een dergelijke opstelling als deze? zou je niet gewoon eerst de boel normaal instellen met de Sonos app. en die era's als rear speakers , vind het overigens wel een hele dure keuze om die Arc ultra als center te degraderen maar goed keuzes.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• UninPro
merlin1201 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:36:
Waarom kies je gelijk voor een dergelijke opstelling als deze? zou je niet gewoon eerst de boel normaal instellen met de Sonos app. en die era's als rear speakers , vind het overigens wel een hele dure keuze om die Arc ultra als center te degraderen maar goed keuzes.
Heb alles op dit moment via de Sonos app “normaal” ingesteld. Ik heb alleen niet de mogelijkheid om de ERA300’s achter mijn bank te plaatsen dus staan ze voor mij.
Arc Ultra functioneert voor de media (TV, AppleTV, PS5) zoals hij hoort.

• ZesBarkiePK
Als ik het zo hoor, zou ik die Era 300’s gewoon los houden voor de muziek. Daar haal je volgens mij veel meer plezier uit, want anders schakel je niet alleen drivers van je Arc Ultra uit, maar ook die van de Era 300. Of kun je met SonoSequencr alle drivers van de Era 300 wél ingeschakeld laten? Het klinkt in ieder geval alsof je het jezelf onnodig moeilijk maakt. No offense.

• UninPro
De Era 300’s zijn nu dus als surroundspeakers ingesteld en doen als fronts echt geweldig werk. Ik wilde een zo volledig mogelijk geluidsbeeld creëren aan de voorzijde in plaats van achter me.

Ik heb de standaard surround setup uiteraard eerst getest via de Sonos app, maar wilde daarna experimenteren met de mogelijkheden van SonoSequencer. De 300’s moeten nu eenmaal wegens ruimte op de tv kast staan, maar dat is tegelijk functioneel omdat ik het systeem vooral gebruik voor muziek (woonkamer en keuken). De muziekfunctie gebruik ik veel vaker dan tv geluid, en ik ben nu al heel blij met hoe de Era 300’s klinken bij muziek.

Alleen voelt het zonde dat de Arc Ultra niet meedoet bij stereo, terwijl dit dus wel mogelijk is via de juiste instelling in de SonoSequencer app. Althans, dat is wat ik begrijp van verschillende forums.

Ik wil de discussie nu niet afleiden van het probleem. De mogelijkheid moet er zijn met de Sonosequencr app, echter lijkt de functie niet (meer) zichtbaar in mijn app omgeving.

Edit:
Ik lijk het voor nu te hebben opgelost met de wel bekende GPT:

Bij stereo-muziek (Spotify, AirPlay, Sonos Radio):
De Arc speelt het volledige stereo-geluid.
De Era 300’s doen standaard niets, tenzij je dat aanpast.
Je kunt dat zelf instellen in de Sonos S2-app:
Instellingen → Systeem → [kamernaam Arc] → Surround-audio → Muziek-weergave → Volledig.
Zet je dit op “Volledig”, dan spelen de Era 300’s gewoon mee bij muziek (als extra stereo-kanaal).
Zet je dit op “Omgevingsgeluid”, dan blijven ze zachter op de achtergrond.
👉 Dat is de simpele manier om muziek via álle speakers te horen, zonder SonoSequencer.

[ Voor 24% gewijzigd door UninPro op 25-10-2025 18:13 ]

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

UninPro schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:10:

Alleen voelt het zonde dat de Arc Ultra niet meedoet bij stereo, terwijl dit dus wel mogelijk is via de juiste instelling in de SonoSequencer app. Althans, dat is wat ik begrijp van verschillende forums.
Stereo is toch 2 speakers?

• GerCor
De Era 300 kopen om naar stereo te kunnen luisteren.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

• UninPro
dtacaptcave schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:59:
[...]

Klopt! Het is in feite een hele dure center speaker.. maar word er wel beter op. Eigenlijk zoals alles met Sonos haha. Ik zou het alleen aanraden als je echt het beste wilt en geld er voor over hebt. Een huis tuin en keuken persoon zal het niks interesseren.

@DON PAPA Het zat een tijd geleden in de beta, Sonos is er mee bezig. Maandje geleden heeft de nieuwe CEO er een reddit post over geschreven die ik niet meer kan vinden (staat op het Sonos reddit kanaal). Hij vertelde dat ze er al een tijd mee bezig zijn, ze krijgen het alleen nog niet goed genoeg voor elkaar om alles samen goed te laten klinken. Volgens mij kwam het er op neer dat de Arc en Ultra hier prima geschikt voor zijn maar een beam en 2x era 300 bijvoorbeeld niet. De era 300's hebben veel meer power.

Mocht ik de post nog terug kunnen vinden dan zal ik hem hier even linken.
Ik zou trouwens 2 era 100's bij coolblue bestellen en ze dan weer terug sturen als je het niks vind
@merlin1201 Goede feedback! Het was onder andere naar aanleiding van het bovenstaande gesprek dat ik het wilde proberen om de ERA 300’s te “tweaken” met de SonoSequencr-app. We zitten hier tenslotte op een Tweakers-forum, dus ik wilde gewoon wat experimenteren. Natuurlijk is het niet mijn bedoeling om de Arc Ultra te verzwakken of te degraderen wanneer dat niet nodig is.

Het is meer zoals @ZesBarkiePK al navraagt: ik had begrepen dat de drivers van de ERA 300 actief zouden blijven. Maar je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk dat ik het mezelf alleen maar moeilijker maak. Misschien kan @dtacaptcave er nog zijn licht over laten schijnen.
Ter geruststelling voor onder andere @GerCor: nergens is gezegd dat ik de ERA 300’s heb aangeschaft voor stereogebruik, en dat is ook niet het geval.

Voor nu ben ik ontzettend blij met de upgrade van een Play 5 (generatie 1) en een Play 1 (generatie 1, in de keuken) naar de Arc Ultra met 2x ERA 300 en 1x ERA 100. Alles ingesteld zoals gewenst vanuit Sonos, en het geluid is gewoon grandioos te noemen. Ik kan niet anders zeggen.
Ik heb een soundbar nooit gemist bij mijn LG G3 tv, maar nu ik er een heb, vraag ik me toch af waarom ik die keuze niet eerder heb gemaakt.

Vooral het Plug & Play effect (als je niet gaat pielen met de sonosequencr app :+ ) is fenomenaal en heeft mij in positieve zin verbaasd.

• ben1303
Uninipro
Heel goed dat je het heb geprobeerd
Ik was ook benieuwd hoe dat zou werken.
Ik heb ook de arc ultra en 2 keer de era300 en 2 x de sub
Ik zou het fijn vinden als sonos hier wat mee doet om ook 2 era 300 aan de voorkant erbij te kunnen zetten maar dan in de huidige app.
Dan ga je echt een top geluid krijgen.

• dtacaptcave
Wat @UninPro heeft gedaan, is in zijn situatie de beste setup creëren met de speakers die hij nu heeft. Dankzij de Era 300’s heeft hij nu echte, losse links- en rechtskanalen, waardoor het geluidsbeeld een stuk breder en natuurlijker wordt. Natuurlijk blijft het bij stereo-content gewoon stereo, maar dat is ook niet de reden waarom je deze setup aanschaft ;)

@ben1303 Het zat een tijd geleden in de beta, daarom is dit allemaal mogelijk. Sonos heeft via reddit wel is gezegd dat ze hier nog steeds mee bezig zijn maar hoelang het gaat duren weet niemand.. ik gok dat het nog wel even duurt aangezien hun niet de snelste zijn haha, zie: https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14:43
Ik zat hier laatst te klagen over traagheid in de Sonos app en tracks die uit het niets stopten of doorspringen. Ik heb de rare reden gevonden en dacht deel hem voor het geval anderen zoiets meemaken.

Ik had tijdelijk twee huizen en dus 2 wifi netwerken. Ik vond het slim om een + achter eentje te zetten. Het leesteken was de boosdoener. Vrij bizar maar na twee dagen met een SSID zonder leestekens blijft de app snel en speelt muziek normaal af.

• GerCor
@UninPro Ik zeg ook niet dat je ze gekocht hebt om naar stereo muziek te luisteren. Je hebt ze gekocht voor links en rechts voor bij video audio. Maar muziek is veelal in stereo, zeker als je naar radiozenders luistert. Maar goed, in een surroundopstelling is het de bedoeling dat je voor en achter geluid hebt. Veel TV zenders zenden in 5.1 uit.
Kijk, als jij het fenomenaal vindt, is het toch prima. Ik denk alleen dat je dat met de Era 100 ook had kunnen bereiken, dat link en rechts voor. Daar hoef je geen Dolby Atmos speakers voor te kopen.

• ASS-Ware
Ik ben sinds kort over op de S2 app en probeer wat zenders te vinden in Sonos radio.
Zoek ik op "Slam", dan zie ik "An eror occurred with Sonos Radio. Try again later."
Zoek ik op "538", dan zie ik "An eror occurred with Sonos Radio. Try again later."
Kijk ik naar "Recently Played", dan zie ik Veronica, tap ik daar op, dan krijg ik "Can't play Radio Veronica. It's not encoded correctly".
Ja zo is die dienst niet zo zinnig voor mij.

Hebben jullie hier geen last van?

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

ASS-Ware schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:30:
Nee ik krijg dit als ik zoek op Slam of 538
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzGqD_Av0kGRrGPv5UG5oLENdok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbzQgYktggUrGGIS2uNNhYCA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOcH1H6BXTppwqTTo-JWncA0T1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvvReukspD1VaHwka5jLoxvE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door DON PAPA op 27-10-2025 16:37 ]

• ASS-Ware
Vreemd.

En dat terwijl 2 speakers in de garage wel al dagen Veronica afspelen en als ik die team met de 2 speakers in mijn kantoor, dan speelt Veronica af in het kantoor.
Haal ik het team weer weg en probeer ik in het kantoor Veronica af te spelen, ja hoor, error.

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-11 18:59
team=groepeer?

• ASS-Ware
Yip, sorry, verkeerde woordkeuze.

• JeppieW
  • Niet online
ASS-Ware schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:30:
Ik ben sinds kort over op de S2 app en probeer wat zenders te vinden in Sonos radio.
Zoek ik op "Slam", dan zie ik "An eror occurred with Sonos Radio. Try again later."
Zoek ik op "538", dan zie ik "An eror occurred with Sonos Radio. Try again later."
Kijk ik naar "Recently Played", dan zie ik Veronica, tap ik daar op, dan krijg ik "Can't play Radio Veronica. It's not encoded correctly".
Ja zo is die dienst niet zo zinnig voor mij.

Volgens mij heb ik hier ook wel eens last van gehad. Dan bleek altijd dat ik in de S2 app niet meer was aangemeld bij mijn Sonos service. Misschien kan je dat controleren om te zien of jij daar ook last van hebt. (Je Services -> Verbonden services -> Sonos Radio)

• ASS-Ware
Bedoel je hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIfysZ-pbx7BP5yR6_Y7_Cn8tMk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ODFuu7mmkROHCXzrS8160d0m.png?f=fotoalbum_large

• UninPro
GerCor schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:44:
@UninPro Ik zeg ook niet dat je ze gekocht hebt om naar stereo muziek te luisteren. Je hebt ze gekocht voor links en rechts voor bij video audio. Maar muziek is veelal in stereo, zeker als je naar radiozenders luistert. Maar goed, in een surroundopstelling is het de bedoeling dat je voor en achter geluid hebt. Veel TV zenders zenden in 5.1 uit.
Kijk, als jij het fenomenaal vindt, is het toch prima. Ik denk alleen dat je dat met de Era 100 ook had kunnen bereiken, dat link en rechts voor. Daar hoef je geen Dolby Atmos speakers voor te kopen.
Je doet nogal wat aannames. Het feit dat je meteen begint over radiozenders en tv zegt eigenlijk al genoeg. Ik gebruik dit systeem niet om Sky Radio te luisteren, maar voor Apple Music (Dolby Atmos) en films, met name via blu-ray. De Era 300’s zijn daar letterlijk voor ontworpen, met hun specifieke drivers. De Era 100 kan dat fysiek niet, die doet gewoon stereo.

Dus nee, dat “zelfde resultaat” haal je er niet uit, tenzij je zelf ook nog in stereo denkt.

Mijn setup is gebouwd voor moderne content en een grote open woonkamer, niet voor lineaire tv uit 2009.
Maar hé, ieder z’n prioriteiten. Sommigen willen surround voor de talkshows, anderen willen gewoon goed geluid bij muziek.

• GerCor
UninPro schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:15:
[...]

Je doet nogal wat aannames. Het feit dat je meteen begint over radiozenders en tv zegt eigenlijk al genoeg. Ik gebruik dit systeem niet om Sky Radio te luisteren, maar voor Apple Music (Dolby Atmos) en films, met name via blu-ray. De Era 300’s zijn daar letterlijk voor ontworpen, met hun specifieke drivers. De Era 100 kan dat fysiek niet, die doet gewoon stereo.

Dus nee, dat “zelfde resultaat” haal je er niet uit, tenzij je zelf ook nog in stereo denkt.

Mijn setup is gebouwd voor moderne content en een grote open woonkamer, niet voor lineaire tv uit 2009.
Maar hé, ieder z’n prioriteiten. Sommigen willen surround voor de talkshows, anderen willen gewoon goed geluid bij muziek.
Ik doe inderdaad wat aannames want deze informatie was mij niet bekend. Prima verder. Wat ik wel heb begrepen is dat jij de Era 300 gekoppeld hebt aan de Arc Ultra. En wanneer je die koppelt aan de Arc Ultra worden een aantal drivers van de Era 300 uitgeschakeld. In ieder geval de naar voren gerichte drivers en ik dacht ook de binnenste drivers. De vraag die ik nog nergens beantwoord heb gezien is: maakt die SonoSequencer app dat ongedaan? Want zo niet, dan blijf ik bij mijn standpunt dat je ook net zo goed de Era 100 kunt gebruiken. Dolby Atmos via 2 van de 4 drivers lijkt mij niet fenomenaal.

En verder, dit is discussieforum hè. Voel je niet aangevallen door mij. Ik ben gewoon nieuwsgierig. Ik kan mij er namelijk weinig bij voorstellen. Wel de wens aan de voorkant een breder geluid te hebben dan alleen een soundbar.

• JeppieW
  • Niet online
Ja. Zo te zien ben je niet aangemeld, anders had ik bij ‘Connected account’ een optie verwacht om naar dat account te gaan. Daar kan je dan ‘Opnieuw autoriseren’
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NsK2q-BxYsfBjB64K68pwImmSQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g9VJGRowEdSe4dm0yURFFHFX.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksPJhB1Y_d3A-tFT6dBzK6pf-Ig=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vv5KG78wwID3Sv2XlLqVjyrL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door JeppieW op 28-10-2025 09:06 ]

• ASS-Ware
Sja, hoe meld ik me dan aan?
Ik kan het nergens vinden.
In de Windows app kan ik het wel vinden, reauthorize, inloggen en klaar.
Heb de app al gereset, verwijderd, opnieuw geïnstalleerd, maar ik kan nergens de optie vinden om in te loggen of reauthorizen.

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-11 18:59
Edit: laat maar.
Edit 2: gaat dit nou over inloggen bij Sonos of bij Sonos Radio?

[ Voor 158% gewijzigd door Rallye op 29-10-2025 13:17 ]

• JeppieW
  • Niet online
ASS-Ware schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:50:
Sja, hoe meld ik me dan aan?
Ik kan het nergens vinden.
In de Windows app kan ik het wel vinden, reauthorize, inloggen en klaar.
Heb de app al gereset, verwijderd, opnieuw geïnstalleerd, maar ik kan nergens de optie vinden om in te loggen of reauthorizen.
Inloggen doe je denk ik met je Sonos account, rechtsboven bij dat icoontje van het persoontje.

Maar misschien kan de Sonos helpdesk je verder helpen als dat het ook niet is. Mijn ervaring houd hier op 🤷‍♂️

• ASS-Ware
JeppieW schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:27:
[...]

Inloggen doe je denk ik met je Sonos account, rechtsboven bij dat icoontje van het persoontje.
Daar ben ik ingelogd en daar zie ik mijn email adres staan.

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14:43
ASS-Ware schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 00:02:
[...]

Daar ben ik ingelogd en daar zie ik mijn email adres staan.
Reauthorize doe je zo op Android:
Poppetje bovenin klikken ->
Content services ->
Klik op de service die wil hernieuwen->
Klik op primary account->
Klik op Reauthorize

[ Voor 3% gewijzigd door Exactor it op 29-10-2025 14:26 ]

• ASS-Ware
Sja, na service die ik wil vernieuwen krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMGCXxN3j1ckU3Jun5SsmEaxBYA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ic4UvSCMQeMrlxVcqkpqXXyO.png?f=fotoalbum_large

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:41
Weet iemand wat voor audio kanaal nlziet uitzend? Ik heb namelijk een idee dat het geen stereo is en mijn achterspeakers doen helemaal niets.
Ik zie in de Sonos app “Dolby multichanel pcm 2.0” staan

• ben1303
Zat vandaag even te vergelijken over het centerspeaker van de sonos arc ultra, Ik vind het te schel klinken bij een tv uitzending.
Ik heb de arc ultra en 2 keer de sub gen3 en 2 keer de era 300
En mijn tv is de sony xr-65a95l en die geeft een volle geluid als de sonos arc ultra ķwa center.
Ik heb de arc ultra bass op plus 2 staan en de subs staan op 0.
Ik heb ook de trueplay gedaan maar heeft geen effect.
Ik snap dat sonos bezig is met de app maar zou het ook fijn vinden als ze zich bezig houden met hardware van hun producten
Zou graag een wat volle geluid willen in het center gedeelte,iedergeval wat warmer geluid.

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:35

Mr. Freeze

¡GO!

ben1303 schreef op maandag 3 november 2025 @ 00:30:
Zat vandaag even te vergelijken over het centerspeaker van de sonos arc ultra, Ik vind het te schel klinken bij een tv uitzending.
En mijn tv is de sony xr-65a95l en die geeft een volle geluid als de sonos arc ultra ķwa center.
Ik snap dat sonos bezig is met de app maar zou het ook fijn vinden als ze zich bezig houden met hardware van hun producten
Zou graag een wat volle geluid willen in het center gedeelte,iedergeval wat warmer geluid.
Heb je de EQ settings ook nagelopen?

XBL gamertag StayingPow3r

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:05
ben1303 schreef op maandag 3 november 2025 @ 00:30:
Spraakversterking aanstaan?

• benjans68
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:46
ik heb de spraakversterking op medium staan

• benjans68
en de EQ settings vind ik toch wat beperkt
ik mis toch een beetje de warmte in de spraak gedeelte.

hoop dat sonos ooit de EQ setting gaat uitbreiden met meer mogelijkheden.
ik hoor sonos alleen maar over de app praten maar kijk ook is verder naar de hardware.
en luister vooral is naar je gebruikers wat zei zouden willen.
je kan wel iemand wegsturen maar deze CEO die er nu zit snapt het ook niet helemaal.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Je beseft je wel dat tv uitzendingen niet echt een goede benchmark zijn he?

• benjans68
ja dat besef ik zeker,maar een iets uitgebreider EQ zou er wel bij helpen.
volgens mij moet met de arc ultra wel kunnen daar is softwarematig nog wel wat mee te doen

• Hieperdepiep
Bij tv kijken, welke audio kwaliteit weergaven krijgen jullie in de app te zien?

• dtacaptcave
Hieperdepiep schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:20:
Weet iemand wat voor audio kanaal nlziet uitzend? Ik heb namelijk een idee dat het geen stereo is en mijn achterspeakers doen helemaal niets.
Ik zie in de Sonos app “Dolby multichanel pcm 2.0” staan
Het klopt inderdaad dat NLZIET stereo is, “Dolby Multichannel PCM 2.0” is gewoon stereo.
Dat “Dolby Multichannel” klinkt alsof het surround is, maar de “2.0” betekent twee kanalen, links en rechts, dus geen echt 5.1-geluid. Daarom doen je achterspeakers niks.

Ik gok alleen dat jij je surround-audio settings niet goed hebt staan.
Om toch geluid te krijgen uit je achter speakers moet je even naar je instellingen gaan.
Instellingen - Audio van surroundspeakers - Muziek afspelen: vol
Daarmee laat Sonos ook bij stereo-bronnen een lichte upmix horen, het systeem verdeelt dan een deel van het stereogeluid over de achterspeakers, zodat het wat ruimtelijker klinkt.

Maar echte surround krijg je natuurlijk pas bij een bron die ook echt 5.1 of Atmos uitzendt.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

benjans68 schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:14:
ik heb de spraakversterking op medium staan
Hoeveel Tweakers accounts heb je precies? ;)
Verwarrend dit.

• benjans68
wat is er verwarrend aan je ziet toch een account staan

• Hieperdepiep
dtacaptcave schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:24:
[...]

Het klopt inderdaad dat NLZIET stereo is, “Dolby Multichannel PCM 2.0” is gewoon stereo.
Dat “Dolby Multichannel” klinkt alsof het surround is, maar de “2.0” betekent twee kanalen, links en rechts, dus geen echt 5.1-geluid. Daarom doen je achterspeakers niks.

Ik gok alleen dat jij je surround-audio settings niet goed hebt staan.
Om toch geluid te krijgen uit je achter speakers moet je even naar je instellingen gaan.
Instellingen - Audio van surroundspeakers - Muziek afspelen: vol
Daarmee laat Sonos ook bij stereo-bronnen een lichte upmix horen, het systeem verdeelt dan een deel van het stereogeluid over de achterspeakers, zodat het wat ruimtelijker klinkt.

Maar echte surround krijg je natuurlijk pas bij een bron die ook echt 5.1 of Atmos uitzendt.
Klopt de kwaliteit van het geluid dus wel, wat hij via de app van Sonos aangeeft?
Moet ik een andere instelling doen op de LG tv?
Kan er van 2.0 naar 5.1 geüpgraded worden?

• GerCor
Hieperdepiep schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:58:
[...]

Klopt de kwaliteit van het geluid dus wel, wat hij via de app van Sonos aangeeft?
Moet ik een andere instelling doen op de LG tv?
Kan er van 2.0 naar 5.1 geüpgraded worden?
Ik weet niet welke LG tv je hebt maar een recente LG doet Dolby Atmos. De app geeft, als je de TV-instellingen goed hebt staan, aan wat er wordt uitgezonden.

TV zenders tot Dolby 5.1. Streamen tot Dolby Atmos.

Daarnaast herken ik dat soms schelle stemmen ook. Ik besef me echter dat geluid door de makers wordt ingesteld. Er is heel veel verschil merkbaar.

Zo vind ik het geluid van een muziekdienst als FUNX helemaal top en een streamingsdienst als Spotify gewoon slecht. En daar zitten veel varianten tussen.

• Hieperdepiep
GerCor schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 00:42:
[...]

Ik weet niet welke LG tv je hebt maar een recente LG doet Dolby Atmos. De app geeft, als je de TV-instellingen goed hebt staan, aan wat er wordt uitgezonden.

TV zenders tot Dolby 5.1. Streamen tot Dolby Atmos.

Daarnaast herken ik dat soms schelle stemmen ook. Ik besef me echter dat geluid door de makers wordt ingesteld. Er is heel veel verschil merkbaar.

Zo vind ik het geluid van een muziekdienst als FUNX helemaal top en een streamingsdienst als Spotify gewoon slecht. En daar zitten veel varianten tussen.
Begrijp ik uit je verhaal dat dus een uitzending van nlziet dus door de tv naar dolby athmos moet kunnen opgrade? Ik heb overgens een LG g4 77”. Als ik een film via Netflix kijk krijg ik wel in de app dolby athmos tezien

• dtacaptcave
Hieperdepiep schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:22:
[...]

Begrijp ik uit je verhaal dat dus een uitzending van nlziet dus door de tv naar dolby athmos moet kunnen opgrade? Ik heb overgens een LG g4 77”. Als ik een film via Netflix kijk krijg ik wel in de app dolby athmos tezien
Nee, een uitzending van NLZIET kun je niet “upgraden” naar Dolby Atmos of 5.1, dat werkt helaas niet zo.
Wat je tv of Sonos app laat zien (zoals Dolby Multichannel PCM 2.0) geeft aan wat er daadwerkelijk binnenkomt qua audiokanalen. En bij NLZIET is dat gewoon stereo (2.0).

Je Sonos kan dat stereo-signaal wel bewerken of ruimtelijker maken (zogeheten upmixing), maar dat is niet hetzelfde als echte 5.1 of Atmos. Er worden dan geen nieuwe surroundkanalen “bedacht”, het geluid wordt alleen iets verspreid over de achter kanalen zodat het wat voller klinkt. (Dit is het antwoord op je oorspronkelijke vraag)

Om er nog iets dieper op in te gaan zodat je wat meer info hebt en het beter kan begrijpen:
Netflix is anders: daar wordt wel in Dolby Digital 5.1 of Dolby Atmos uitgezonden, dus dan zie je die aanduiding ook echt in de Sonos-app en hoor je je achterspeakers actief meedoen.

Maar let dus op: elke video, elk kanaal, elke app heeft een andere vorm van audio doorsturen. Dit gaat dus van stereo helemaal naar Atmos en alles wat daar tussen zit.

Om je gelijk even te helpen (en er zeker van te zijn) dat je tv instellingen kloppen (ik heb de zelfde tv):
Zorg dat je HDMI kabel van je sonos naar de e-arc poort gaat van je tv. Daarna ga je naar instellingen op je tv en zorg je er voor dat passthrough: aan staat. Alle AI instellingen zet je uit. Geluidsuitvoer: Bitstream (niet pcm).

• Hieperdepiep
Heeft er iemand bij de originele Sonos era 300 standaard, de stroomkabel en internet kabel via de interne goot kunnen krijgen? Hoe heb je het anders netjes op kunnen lossen?

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hieperdepiep schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:46:
Heeft er iemand bij de originele Sonos era 300 standaard, de stroomkabel en internet kabel via de interne goot kunnen krijgen? Hoe heb je het anders netjes op kunnen lossen?
Ik heb alleen de stroomkabel er door heen lopen en kan me niet voorstellen dat daar ook nog een ethernetkabel bij past.

• Hieperdepiep
EagleTitan schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:40:
[...]

Ik heb alleen de stroomkabel er door heen lopen en kan me niet voorstellen dat daar ook nog een ethernetkabel bij past.
Dat gevoel heb ik dus ook, alleen hoe hebben/zouden jullie het afwerken dan?
Pagina: 1 ... 199 200 Laatste

Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.