GerCor schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:18:
@
EN-IS Hoe klinken de Era 300 als surrounds bij Dolby Digital 5.1? Ik krijg toch steeds meer het idee dat het Dolby Atmos speakers zijn. Wat Dolby Atmos en Dolby Digital 5.1 met de Arc Ultra betreft: ik hoor weinig tot geen verschil uit de Arc Ultra.
Hoe klinken ze, in een surroundopstelling, als je muziek speelt?
Bij de aanschaf van mijn speakers heb ik het direct ingezet als (rear) surround speakers icm de Arc en Sub (Gen 3). Ik heb bewust gekozen voor de ERA 300 in verband met Dolby Atmos en films/series. Ik heb het niet als stereo met muziek getest en of muziek in DA vorm (Apple music). Onze opstelling is heel standaard, bank staat centraal vrij in de woonkamer net zoals de TV en de Arc. De rear speakers staan schuin achter de bank met ongeveer 30 graden gedraaid richting de tv. Sub is onder de bank op zijn zij.
Ik ervaar hier, met verschillende situaties, wel een verschil met Dolby Atmos (7.1) en Dolby Digital (Multichannel 5.1).
Simpelweg DA klinkt veel beter, er wordt optimaal gebruik gemaakt van de rear speakers en het is in balans, de sub wordt ook goed ingezet. Ik heb niet het idee dat iets overheersend is (wel vind ik het met de Arc dat stemgeluid iets teveel centraal staat, dit is iets waar ik nog aandacht aan wil besteden met trueplay en of met de nieuwe Arc Ultra (zit op een goede aanbieding te wachten)).
Bij DA wordt de Arc veel meer ingezet, de rear speakers zijn dan ook veel minder aanwezig, het geluid uit de Arc klinkt ook minder goed als met 7.1. De Arc overheerst sowieso al het andere en (stem)geluid is prominenter uit de Arc. De rear speakers vallen wat weg wat jammer is.
Met muziek, dit klinkt het beste wanneer je op de bank zit, het is net alsof je in een doos zit en het geluid van alle kanten komt. De front speakers van de ERA 300 worden niet ingezet. Onze eettafel staat schuinrechts achter de rechter ERA, en als er muziek wordt afgespeeld dan klinkt het prima alleen is het net of je een stukje geluid mist

Als ik vervolgens op de bank ga zitten dan zit ik er midden in