Ik kom van een Dali set, kan me je ervaring wel voorstellen. Had precies hetzelfde.Dick schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:00:
Een maand of twee geleden zijn wij ook overgestapt op Sonos (ARC en een Sub). Komende vanaf twee vloerstaanders was dat best even wennen. Dat het geluid er niet beter op zou worden was natuurlijk te verwachten. Echter, zelfs met dit in het achterhoofd vind ik de Sonos set toch wel erg tegenvallen.
Bij muziek klinkt de ARC bij veel nummers wat schel en mist hij diepte. Hogere volumes zijn eigenlijk niet te doen, dat doet pijn aan je oren. Niet vanwege het volume, want zo hard kan de ARC niet, maar vanwege de belabberde kwaliteit. Bij films is de sub veel te veel aanwezig. We zijn hierdoor continue de instellingen in de app aan het aanpassen, erg irritant. Een van de redenen om op Sonos over te stappen was juist om minder te hoeven instellen. Het virtuele surround effect is overigens ook totaal niet te horen.
Gelet op het grote aantal tevreden gebruikers kan ik mij slecht voorstellen dat dit echt is hoe de set hoort te klinken. Ik vraag mij daarom af of er mensen zijn die bovenstaande ervaring met de ARC+Sub herkennen én hier een oplossing voor hebben gevonden? Trueplay heb ik uiteraard al ingesteld. De ARC is aangesloten middels HDMI eARC op een wat oudere (2018) LG TV. De TV geeft (volgens de Sonos app) Dolby Atmos door bij films.
Wij sloten hier de Arc aan en vonden het ook veel minder dan de dali set. Al snel een upgrade gemaakt met de sub gen 3 en de era 300’s. Helemaal tevreden nu wat betreft home cinema. Muziek vind ik iets minder, maar daarvoor gebruik ik de set ook bijna niet. Wat wel opmerkelijk is dat als ik over de era 300’s + sub muziek speel dat echt fantastisch klinkt!
De wife factor, design, plug & play en kids maken Sonos voor ons de juiste keuze. Volume gaat hier zelden boven de 25 in de app. Vergelijkbare sets van Samsung en Sony in dezelfde prijsklasse zijn misschien het overwegen waard voor je. Het YouTube kanaal NeverEnoughTech maakt altijd wel fijne vergelijkingen