Sonos ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 ... 162 ... 200 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-11 20:43
Richard_AFC schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

Inderdaad niet te combineren. Goede deals.. op zich, 20% korting.
Bij Tink nu 30%

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-11 18:57
@Sahi_NL Mijn GA staat op Nederlands, maar het enige Engelse command dat ik gebruik (sync devices) werkt ook, zonder dat bij mijn weten Engels geïnstalleerd is.

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-11 21:04
Hi,

Ik heb momenteel een Beam gen 1 plus 2 One's. Tevreden mee alleen mis ik her en der wat bass. Twijfel nu wat te doen. Naar mijn idee heb ik 2 opties.

1) Ik voeg een mini sub toe
2) Ik verkoop de Beam en koop een Arc

Ik heb een woonkamer van 40-45m2, kijk af en toe films en draai wat muziek. Ik zoek geen pompende bass, maar wat meer bass dan ik momenteel heb voor een completer geluid.

Voordeel van de ARC is dat ik dan ook Atmos ondersteuning krijg (LG C2).

Hoe verhouden Beam gen 1 + 2 One's + Mini-sub zich tot Arc + 2 One's ?

Hopelijk kunnen jullie mij aan wat inzichten helpen.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
spaarpot schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:48:
Hi,

Ik heb momenteel een Beam gen 1 plus 2 One's. Tevreden mee alleen mis ik her en der wat bass. Twijfel nu wat te doen. Naar mijn idee heb ik 2 opties.

Ik heb een woonkamer van 40-45m2, kijk af en toe films en draai wat muziek. Ik zoek geen pompende bass, maar wat meer bass dan ik momenteel heb voor een completer geluid.

Voor bass kom je gewoon bij een sub uit. De arc is qua soundbar een forse stap, maar mist (uiteraard) nog veel laag.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:55

..Christiaan..

..zwll..

Dit lijkt mij het beste. In jouw opstelling denk ik dat je hier het meest van gaat merken.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:45
DennusB schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:50:
[...]

Voor bass kom je gewoon bij een sub uit. De arc is qua soundbar een forse stap, maar mist (uiteraard) nog veel laag.
En het mooie is: als je een Sub toevoegt aan een Beam of een Arc de bass juist uit de soundbar wordt gehaald en door de Sub wordt gedaan. Dan klinkt de soundbar nog beter.

Nou is mijn ervaring dat bij een Sub de bass juist uit de soundbar en surrounds lijkt te komen.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

• gr1542
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-01-2024
Na redelijk slechte ervaringen met spraakassistenten Google en Alexa op mijn Sonos Beam van de eerste generatie (simpele commando's als "stop" of "pause" werken gewoon totaal niet en ook afspelen Radio 538 geeft vage Amerikaanse zenders) zojuist toch maar Sonos Voice Control geprobeerd en tot mijn verbazing werkt dit dus wel goed. Vrouw ook weer blij. Ik hoop alleen dat ik niet tegen al mijn apparaten straks een andere taal moet spreken, als ze allemaal zelf spraak controle willen uitrollen 😂.

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:07
spaarpot schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:48:
Hi,

Ik heb enkele weken terug de Sub mini toegevoegd aan de Beam (G2) en 2 x one SL als rears.

Ik was altijd tevreden met Beam + rears maar soms wel het idee idd dat er wat laag ontbrak.
niet heel storend, maar als het beter kan dan is een uitbreiding natuurlijk het overwegen waard.
Ik vind het toch weer een beduidende upgrade. Aansluiten en in de setup toevoegen ging eenvoudig en het verschil is toch wel groot en direct merkbaar. Ik draai de Sub zelfs gewoon op standaard volume.
De hele audiomix voelt gewoon voller aan en ik heb geen moment meer de gedachte gehad dat ik meer laag nodig had. Schoten of zware motoren tijdens films klinken gewoon krachtig.

Voordeel van de Sub Mini is dat hij ook gewoon heel bescheiden in omvang is. De normale Sub die ik vorig jaar 2 dagen getest heb vond ik qua formaat behoorlijk storend in mijn toch al niet hele grote filmkamer.

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:28
Mick3112 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:50:
[...]

Ik heb enkele weken terug de Sub mini toegevoegd aan de Beam (G2) en 2 x one SL als rears.

Ik was altijd tevreden met Beam + rears maar soms wel het idee idd dat er wat laag ontbrak.
niet heel storend, maar als het beter kan dan is een uitbreiding natuurlijk het overwegen waard.
Ik vind het toch weer een beduidende upgrade. Aansluiten en in de setup toevoegen ging eenvoudig en het verschil is toch wel groot en direct merkbaar. Ik draai de Sub zelfs gewoon op standaard volume.
De hele audiomix voelt gewoon voller aan en ik heb geen moment meer de gedachte gehad dat ik meer laag nodig had. Schoten of zware motoren tijdens films klinken gewoon krachtig.

Voordeel van de Sub Mini is dat hij ook gewoon heel bescheiden in omvang is. De normale Sub die ik vorig jaar 2 dagen getest heb vond ik qua formaat behoorlijk storend in mijn toch al niet hele grote filmkamer.
Ik heb nu dezelfde opstelling; 1x Beam (G2) en 2x One SL.. maar ik mis dus nog een Sub. Tijdens het film-kijken (liefhebber bij 2 a 3 films per week). Mis ik echt nog diepgang. Dus ik wil eigenlijk deze maand (black-friday) gaan voor de laatste upgrade in mijn woonkamer.

Hierdoor ben ik dus overtuigd dat ik voor een Sub-mini ga O+

- The Neo and Only -

• Rallye
@gr1542 Nadeel is wel dat SVC niet in het Nederlands is en dat je je lampen, rolluiken etc. er niet mee kunt bedienen.

Mijn ervaring is bij GA dat “stop muziek” wel goed werkt. De verkeerde zender met GA is inderdaad een pest-punt van Google. Gelukkig zijn daar work arounds voor, zoals het instellen van een favoriete zender (en daarom vragen) of de plaatsnaam noemen bij de zenders.

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:47
Yonix schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:24:
Echt waar ... Wat is het toevoegen van bestaande speakers aan een nieuw netwerk toch een f*cking drama bij Sonos. Om te huilen gewoon. :')

Gisteren mijn router ertussenuit gehaald met als gevolg dat ik nu gebruikmaak van het WiFi-netwerk van mijn internetmodem. De Sonos-speakers vinden dit maar lastig en ze weigeren gewoon verbinding te maken. Bij één van de drie speakers is het gelukt en bij de andere twee lukt het gewoon niet. Waarschijnlijk moeten die gereset worden - maar daar heb ik nu echt geen zin in.

Dit moet toch makkelijker kunnen? :(
Jup, gaan we weer … Nieuw modem geïnstalleerd, want de oude is defect en ik ben inmiddels alweer twee uur bezig om mijn bestaande Sonos-systeem werkend te krijgen op het nieuwe netwerk via de S2-app.

Speakers die wel / niet worden gevonden, TruePlay Tuning die faalt en vooral veel ellende.

[rant]Wat een ongelooflijke €&(!@?-zooi! :([/rant]

Ben maar gestopt, wie weet flikker ik alles straks maar in de vuilnisbak.

• GerCor
Yonix schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:13:
[...]

Jup, gaan we weer … Nieuw modem geïnstalleerd, want de oude is defect en ik ben inmiddels alweer twee uur bezig om mijn bestaande Sonos-systeem werkend te krijgen op het nieuwe netwerk via de S2-app.

Speakers die wel / niet worden gevonden, TruePlay Tuning die faalt en vooral veel ellende.

[rant]Wat een ongelooflijke €&(!@?-zooi! :([/rant]

Ben maar gestopt, wie weet flikker ik alles straks maar in de vuilnisbak.
Je hebt vast even op de site van Sonos gekeken wat je moet doen bij een nieuw modem? Het handigst is als je de gegevens van jouw vorige modem voor het nieuwe modem gebruikt.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

• Rallye
Ik begrijp werkelijk niet waarom voor zoveel mensen, zelfs Tweakers, een nieuwe router gelijk staat aan een nieuw SSID en password.

Waarom was de nieuwe Trueplay nodig? Spullen gereset?

• Yonix
Rallye schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:31:
Ik begrijp werkelijk niet waarom voor zoveel mensen, zelfs Tweakers, een nieuwe router gelijk staat aan een nieuw SSID en password.

Waarom was de nieuwe Trueplay nodig? Spullen gereset?
En ik begrijp werkelijk niet waarom het blijkbaar onmogelijk is voor een bekabelde Sonos-speaker om verbinding te maken met het nieuwe netwerk. Andere apparaten in huis hadden daar geen last van.

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:54
Bijzonder dat je zoveel problemen ervaart.. Hier nieuw huis en dus alles nieuw qua netwerk en binnen een minuut alles operationeel

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Rallye
@Yonix Een bekabelde speaker die moeite heeft met een nieuw netwerk. Vreemd. Ik las dat overigens niet in je eerdere bericht. Heb je de speaker rechtstreeks aan de router hangen? Hoe ziet je netwerk eruit? Welke speakers heb je hoe aangesloten?

• Yonix
Rallye schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:26:
@Yonix Een bekabelde speaker die moeite heeft met een nieuw netwerk. Vreemd. Ik last dat overigens nite in je eerdere bericht. Heb je de speaker rechtstreeks aan de router hangen? Hoe ziet je netwerk eruit? Welke speakers heb je hoe aangesloten?
De ARC hing rechtstreeks aan de router / het modem (FRITZ!Box), maar goed de problemen zijn verholpen en inmiddels werkt alles weer naar behoren.

Trouwens, TruePlay kon wel volledig uitgevoerd worden wanneer de netwerkkabel was losgekoppeld; deze oplossing kwam ik elders op het internet tegen. Daarna heb ik kabel weer teruggeplaatst.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
NeoFoX schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:02:
[...]

Ik heb nu dezelfde opstelling; 1x Beam (G2) en 2x One SL.. maar ik mis dus nog een Sub. Tijdens het film-kijken (liefhebber bij 2 a 3 films per week). Mis ik echt nog diepgang. Dus ik wil eigenlijk deze maand (black-friday) gaan voor de laatste upgrade in mijn woonkamer.

Ik heb exact dezelfde opstelling en de Sub-mini stond al een tijdje op het lijstje, dus nu aangeschaft voor €359,- euro bij Apollo.

• Schwarz
NeoFoX schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:02:
[...]

Heb zelf onlangs een complete set besteld bestaand uit:

- 1x Arc
- 2x Era 100
- 1x Sub Gen3

Alles werd los van elkaar geleverd (absoluut afrader om via Tink.nl te bestellen)
Voordeel was wel dat ik stapgewijs de set kon installeren en goed kon zien welke impact de verschillende onderdelen hadden.

Volgorde waarin ik alles binnen kreeg:
- 1x Era100
- Sub Gen3
- Arc
- 1xEra100

Ik moet zeggen dat de Sub wel echt de meeste impact heeft op de setup. Was verbluft over het geluid van 1 Era 100 + Sub. De sub geeft zoveel meer diepte. Nadeel was wel dat het toevoegen van de Arc een beetje 'meh' was :D

Heb de Era 100s trouwens op de volgende pootjes gezet. Zijn pas net beschikbaar en moet zeggen dat ze erg netjes zijn en eens scherpe prijs hebben.
https://www.bol.com/nl/nl...=free_shopping#modal_open

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-11 22:27

Nicap

Tsssk....

Ik heb op dit moment twee play 1's in twee hoeken(hoog) van de kamer hangen. Tevens heb ik een arc onder de TV. De Play 1's zitten niet samen met de arc in een groep. Ik gebruik de Play 1's voor het luisteren naar muziek en de arc alleen voor gebruik bij de TV. De bank staat tegenover de TV en links daarvan hangen de Play 1's. Wellicht dat ik ze later nog een keer als rear ga gebruiken(en dus verplaatsen).
Nu zit ik te dubben over een sub(eventueel een mini). Maar kan ik die sub op dit moment gebruiken voor zowel de Play 1's als de arc?

Dus dat als ik muziek luister, de sub meedoet met de Play 1's en als ik TV kijk de sub meedoet met de arc. Zonder daarvoor steeds instellingen te wijzigen in de app.

Wie heeft het antwoord daarop?

[ Voor 3% gewijzigd door Nicap op 11-11-2023 18:49 ]

• GerCor
Nicap schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:46:
Ik heb op dit moment twee play 1's in twee hoeken(hoog) van de kamer hangen. Tevens heb ik een arc onder de TV. De Play 1's zitten niet samen met de arc in een groep. Ik gebruik de Play 1's voor het luisteren naar muziek en de arc alleen voor gebruik bij de TV. De bank staat tegenover de TV en links daarvan hangen de Play 1's. Wellicht dat ik ze later nog een keer als rear ga gebruiken(en dus verplaatsen).
Nu zit ik te dubben over een sub(eventueel een mini). Maar kan ik die sub op dit moment gebruiken voor zowel de Play 1's als de arc?

Dus dat als ik muziek luister, de sub meedoet met de Play 1's en als ik TV kijk de sub meedoet met de arc. Zonder daarvoor steeds instellingen te wijzigen in de app.

Dat kan niet.

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:27

Wellicht is dit te regelen via Home Assistant?

• Denoes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-11-2024

Dit is niet mogelijk. Sonos ziet jouw setting als twee verschillende 'kamers'. De sub (mini) is alleen toe te voegen aan één kamer tegelijkertijd. Je zou de sub wel elke keer uit de ene kamer kunnen verwijderen en aan de andere kamer toe kunnen voegen, maar dit is best een gedoe en zorgt ervoor dat eventuele persoonlijke instellingen aan de sub elke keer worden gereset.
Het makkelijkst zou zijn om je Play 1's als rears (surround) in te stellen en daar de sub aan toe te voegen.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Denoes schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:55:
[...]

Dit is niet mogelijk. Sonos ziet jouw setting als twee verschillende 'kamers'. De sub (mini) is alleen toe te voegen aan één kamer tegelijkertijd. Je zou de sub wel elke keer uit de ene kamer kunnen verwijderen en aan de andere kamer toe kunnen voegen, maar dit is best een gedoe en zorgt ervoor dat eventuele persoonlijke instellingen aan de sub elke keer worden gereset.
Het makkelijkst zou zijn om je Play 1's als rears (surround) in te stellen en daar de sub aan toe te voegen.
Maar als ik de 1’s als rear instel. Dan heb je geen atmos meer met de arc?

• Nicap

Nicap

Tsssk....

FastForwardNL schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:39:
[...]

Wellicht is dit te regelen via Home Assistant?
Kun je via home assistant wel aparte speakers selecteren?
Probleem is dan wel dat HA in een ander vlan draait en sonos niet. Heb er wel naar gekeken om sonos ook in dat vlan te zetten, maar dat schijnt nogal lastig te zijn met de bediening van de app.
En mijn gezin moeten het ook simpel kunnen gebruiken.

Ik vermoed dat ik toch de 1’s zal moeten verplaatsen/upgraden.

• Rallye
Als je je Play 1’s als surround instelt hou je gewoon Atmos van de Arc en doet de Sub mee als je muziek speelt in de surround “kamer”. Bij de instelling “volledig” heb je dan stereo van de Play 1’s én de Arc. Is dat wat je wilt?

Het lijkt me niet dat je via Home Assistant iets anders kunt dan met Sonos zelf, maar ik gebruik Home Assistant niet, dus kan niets met zekerheid zeggen. Wat denk je te kunnen verbeteren met een verplaatsen van de Play 1’s, c.q. een upgrade?

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:46
Nicap schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:13:
[...]

Kun je via home assistant wel aparte speakers selecteren?
Nee. Home Assistant ziet de "kamers" in Sonos als mediaplayer entities, waar je audio naar kan streamen. De individuele speakers worden in Home Assistant (in ieder geval met de standaard integratie) niet zichtbaar.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Rallye schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:26:
Als je je Play 1’s als surround instelt hou je gewoon Atmos van de Arc en doet de Sub mee als je muziek speelt in de surround “kamer”. Bij de instelling “volledig” heb je dan stereo van de Play 1’s én de Arc. Is dat wat je wilt?

Het lijkt me niet dat je via Home Assistant iets anders kunt dan met Sonos zelf, maar ik gebruik Home Assistant niet, dus kan niets met zekerheid zeggen. Wat denk je te kunnen verbeteren met een verplaatsen van de Play 1’s, c.q. een upgrade?
Ik denk dat dat de beste manier is voor mij idd.
Dat wordt verplaatsen dus.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Wootism schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:16:
Vandaag mijn surround speakertjes een upgrade gegeven met nieuwe bamboe frontjes. oOo

[Afbeelding]
Van bamboe-frontje in 2021 naar full-bamboe in 2023 :p

De hardware van mijn Symfonisk speakers paste precies in twee IKEA saladekommetjes.
Wat een schatjes hè <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRReUCbwuDLT3Ne_bqUbEQ-b1I0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V5U9x8z592gyFmkQTbZLLen1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUYuflvbtwgaYrsSyeBrRMsJh4A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ABFll7Iqp1KylhxQu2nnYjMd.jpg?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Wootism op 13-11-2023 16:32 ]

• gomp123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:38
ik heb een oude onkyo receiver die aan vervanging toe is. Deze is gekoppeld aan twee Focal 816V en aan twee Focals domes (in de keuken)
Deze speakers wil ik (voor nu) graag houden.

Ik zit te denken om een SONOS Amp te kopen (of als alternatief Bluesound Powernode). Het idee is om de twee zuilspeakers als fronts (naast TV) aan te sluiten op de Sonos AMP. Aangezien de woonkamer vrij groot is (55m2) met open keuken zou ik het liefst of mijn domes ook willen aansluiten (parallel, allebei 8 Ohm, dus kan net) OF 1 of 2 Sonos speaker in de keuken te plaatsen. Maar voorwaarde is dat het geluid synchroon loopt. Dus zowel van de front speaker als de keukespeaker moet hetzelfde kunnen afspelen.

Ik kom er niet achter of dat dit kan met een Sonos amp icm de Sonon app.

Weet iemand dat dit? Want als het niet kan ben ik geneigd om alles de deur uit te doen en 100% over te stappen op Sonos (bv Era 300).

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11 13:56

Stefano

Ondertitel Not Found

gomp123 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:33:

Ik kom er niet achter of dat dit kan met een Sonos amp icm de Sonon app.

Weet iemand dat dit? Want als het niet kan ben ik geneigd om alles de deur uit te doen en 100% over te stappen op Sonos (bv Era 300).
Ik gebruik een amp, als ik die groepeer met andere “kamers”, loopt alles volledig synchroon.

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:38
Wootism schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:36:
[...]

Van bamboe-frontje in 2021 naar full-bamboe in 2023 :p

De hardware van mijn Symfonisk speakers paste precies in twee IKEA saladekommetjes.
Wat een schatjes hè <3

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel leuk! Hoe is het geluid?

Freelance Drupal Developer

• gomp123
Stefano schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:40:
[...]

Ik gebruik een amp, als ik die groepeer met andere “kamers”, loopt alles volledig synchroon.
Mag ik vragen wat jou setup is? welke sonos speaker je bv gebruikt?

• Stefano

Stefano

Ondertitel Not Found

gomp123 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:51:
[...]

Mag ik vragen wat jou setup is? welke sonos speaker je bv gebruikt?
Tuin: Amp met 2x Sonance
Keuken: Arc, Sub, 2x Five
Werkkamer: 2x One
Slaapkamer: 2x Play:1
Woonkamer: Port op/via Denon AVR-X2800H
Waar het uitkomt: 2x Sonos Roam

• gomp123
Stefano schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:59:
[...]

Tuin: Amp met 2x Sonance
Keuken: Arc, Sub, 2x Five
Werkkamer: 2x One
Slaapkamer: 2x Play:1
Woonkamer: Port op/via Denon AVR-X2800H
Waar het uitkomt: 2x Sonos Roam
/

Mooie setups hoor. En al je ruimtes zijn aparte kamers dus en die kun je makkelijk groeperen als ware 1geheel

• Stefano

Stefano

Ondertitel Not Found

gomp123 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:12:
[...]

/

Mooie setups hoor. En al je ruimtes zijn aparte kamers dus en die kun je makkelijk groeperen als ware 1geheel
Correct, dus in jouw geval de woonkamer en de keuken

• Rallye
Als je de Amp en de Sonos speakers groepeert zijn ze synchroon als je muziek speelt via Spotify. Als je de speakers groepeert terwijl TV-uitzendingen weergeeft ijlen de gegroepeerde speakers 70ms na.

• DennusB
  • Niet online
Rallye schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:10:
Als je de Amp en de Sonos speakers groepeert zijn ze synchroon als je muziek speelt via Spotify. Als je de speakers groepeert terwijl TV-uitzendingen weergeeft ijlen de gegroepeerde speakers 70ms na.
Dat is met de Arc niet hoor. Als ik die groepeer met m’n Move terwijl ik TV kijken is t echt synchroon

• gomp123
Mijn beoogde setup (synchronisatie) is met name bedoeld voor het afspelen van muziek. Ik ben nog niet zo thuis in Sonos maar kun je als je TV kijkt de 'andere speaker' (in mijn geval in de keuken) uitzetten. En vice versa, dus kun je als je keuken en kamer groepeert de keukenspeakers onafhankelijk laten spelen van de huiskamer? Of werkt dat niet zo?

• DennusB
  • Niet online
gomp123 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:36:
[...]

Mijn beoogde setup (synchronisatie) is met name bedoeld voor het afspelen van muziek. Ik ben nog niet zo thuis in Sonos maar kun je als je TV kijkt de 'andere speaker' (in mijn geval in de keuken) uitzetten. En vice versa, dus kun je als je keuken en kamer groepeert de keukenspeakers onafhankelijk laten spelen van de huiskamer? Of werkt dat niet zo?
Ja hoor dat kan :) Je kan als je TV kijkt je audio van je woonkamer (waar de TV staat) ook naar andere Sonos speakers sturen, maar je kan daar ook iets heel anders beluisteren!

• Dj Daniel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-11 14:57
Ben al lang gebruiker van Sonos, huidige opzet is beam + sub in de woonkamer.

Nu wil ik mijn platenspeler aansluiten, en heb daarvoor denk ik een Sonos Port nodig.

Nu zie ik dat je die ook aansluiten via een Sonos Move 2. Hoe realistisch is het dat ik via die adapter aansluit op de Move, dat ik dan die speaker op dat moment enkel gebruik als input voor de beam+sub?

Op andere momenten/kamers kan ik dan de Move uiteraard gewoon gebruiken als speaker (los).

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Wat zou de reden zijn? Specifiek spotify vs tv-uitzendingen dan?

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-11 21:06

Canis Lupus

Vosbot

Dj Daniel schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:54:
Ben al lang gebruiker van Sonos, huidige opzet is beam + sub in de woonkamer.

Nu wil ik mijn platenspeler aansluiten, en heb daarvoor denk ik een Sonos Port nodig.

Nu zie ik dat je die ook aansluiten via een Sonos Move 2. Hoe realistisch is het dat ik via die adapter aansluit op de Move, dat ik dan die speaker op dat moment enkel gebruik als input voor de beam+sub?

Op andere momenten/kamers kan ik dan de Move uiteraard gewoon gebruiken als speaker (los).
Mijn tip: koop een 2e hands Sonos Connect (S2).
Voor rond de 200 EUR op Marktplaats te vinden en zo een stuk goedkopere oplossing dan een Port, Move of Five :)

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• gomp123
Amos_x schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:03:
[...]

voor mij zou dit inderdaad de opzet zijn: bij gelegenheid het geluid van de tv via mijn hudige zuilspeakers< zonder de keuken speaker.
Maar bij muziek wil ik en de zuilspeakers en de keuken speaker (s) synchroon hebben. En het liefst ook nog de keuken speaker apart kunnen laten afspelen, maar weet niet of dit binnen de mogelijkheden van Sonos valt

• DennusB
  • Niet online
gomp123 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:47:
[...]

voor mij zou dit inderdaad de opzet zijn: bij gelegenheid het geluid van de tv via mijn hudige zuilspeakers< zonder de keuken speaker.
Maar bij muziek wil ik en de zuilspeakers en de keuken speaker (s) synchroon hebben. En het liefst ook nog de keuken speaker apart kunnen laten afspelen, maar weet niet of dit binnen de mogelijkheden van Sonos valt
Ja dat kan allemaal zonder problemen :)

• GerCor
gomp123 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:47:
[...]

Ja hoor, dat kan prima. Jouw AMP met de zuilspeakers vormen een, wat Sonos noemt, Kamer. En de speaker in de keuken is ook een Kamer. In feite hebben ze niks met elkaar te maken.

Kijk, mijn zoon heeft een surroundopstelling in zijn slaapkamer. Als hij muziek luistert of TV kijkt merk ik daar in de woonkamer, waar ook een surroundopstelling staat, helemaal niks van. Ik kan het zien in de Sonos app maar verder merk ik er dus niks van.

Ik heb ook 2 speakers in ons kantoortje. Als mijn vrouw thuiswerkt luistert zij naar muziek. En ik kijk TV en geniet van mijn surroundopstelling. En mijn zoon speelt bijvoorbeeld een spelletje op de Xbox/PS5. Dus, allemaal Kamers.

Maar het kan ook zo zijn dat wanneer ze aan het schoonmaken is, en er verder niemand gebruik maakt van de speakers, zij muziek wil horen op alle speakers in ons huis. Dan groepeert zij de speakers op het kantoortje met de speaker in onze slaapkamer en de beide surroundopstellingen in de slaapkamer van mijn zoon en de woonkamer. Dus, het is maar wat je wilt.

• gomp123
GerCor schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:20:
[...]

Ja hoor, dat kan prima. Jouw AMP met de zuilspeakers vormen een, wat Sonos noemt, Kamer. En de speaker in de keuken is ook een Kamer. In feite hebben ze niks met elkaar te maken.

Kijk, mijn zoon heeft een surroundopstelling in zijn slaapkamer. Als hij muziek luistert of TV kijkt merk ik daar in de woonkamer, waar ook een surroundopstelling staat, helemaal niks van. Ik kan het zien in de Sonos app maar verder merk ik er dus niks van.

Ik heb ook 2 speakers in ons kantoortje. Als mijn vrouw thuiswerkt luistert zij naar muziek. En ik kijk TV en geniet van mijn surroundopstelling. En mijn zoon speelt bijvoorbeeld een spelletje op de Xbox/PS5. Dus, allemaal Kamers.

Maar het kan ook zo zijn dat wanneer ze aan het schoonmaken is, en er verder niemand gebruik maakt van de speakers, zij muziek wil horen op alle speakers in ons huis. Dan groepeert zij de speakers op het kantoortje met de speaker in onze slaapkamer en de beide surroundopstellingen in de slaapkamer van mijn zoon en de woonkamer. Dus, het is maar wat je wilt.
Helder! dat geeft wel maximale flexibiliteit! Dnak voor alle antwoorden.

Nu alleen nog even uitzoeken welke speaker(s) ik in de keuken ga plaatsen. One sl/ one/ era 100. De keuze is reuze :-)

• GerCor
gomp123 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:26:
[...]

Helder! dat geeft wel maximale flexibiliteit! Dnak voor alle antwoorden.

Nu alleen nog even uitzoeken welke speaker(s) ik in de keuken ga plaatsen. One sl/ one/ era 100. De keuze is reuze :-)
De Sonos One SL is natuurlijk de goedkoopste. Ik denk niet dat de Era 100 in de aanbieding komt tijdens Black Friday. Vorig jaar hebben mij zoon en ik voor € 134 per stuk 4 One SL gekocht. Nu zie ik ze voor € 145 staan. Dat is dus een flinke korting t.o.v. de Era 100. Zou je bijna 2 One SL kunnen kopen voor de prijs van 1 Era 100.

• gomp123
GerCor schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:43:
[...]

De Sonos One SL is natuurlijk de goedkoopste. Ik denk niet dat de Era 100 in de aanbieding komt tijdens Black Friday. Vorig jaar hebben mij zoon en ik voor € 134 per stuk 4 One SL gekocht. Nu zie ik ze voor € 145 staan. Dat is dus een flinke korting t.o.v. de Era 100. Zou je bijna 2 One SL kunnen kopen voor de prijs van 1 Era 100.
Ik zag inderdaad ook die aanbieding van de SL. keurige prijs lijkt me. Enige verschil met de ' gewone' one is dat er geen spraaksteuring op zit. Maar of dat je dat gaat missen, kan ik niet inschatten.
Heb nog twijfel over 1 of 2 Ones of 1 era 100. De Era 100 geeft op zichzelf al een iets breder geluid (meer tweeters en een grote woofer) maar of dat doorslaggevend is.....
Voor 145 voor One SL kun je je geen buil vallen lijkt me

• DeDirecteur
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-11 06:53
Ik heb een sonos one gen 2, kan ik daar nu de sub mini aan toevoegen of moet ik een tweede one hebben dan?
De sub mini heeft een prima prijs nu maar als ik er nog een sonos one aan toe moet voegen wordt het wel een stuk duurder.

• DennusB
  • Niet online
DeDirecteur schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:26:
Ik heb een sonos one gen 2, kan ik daar nu de sub mini aan toevoegen of moet ik een tweede one hebben dan?
De sub mini heeft een prima prijs nu maar als ik er nog een sonos one aan toe moet voegen wordt het wel een stuk duurder.
Je kan hem ook combineren met 1 One!

• DeDirecteur
  • Laatst online: 11-11 06:53
Ah top! Thnx DennusB

• GerCor
Dj Daniel schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:54:
Nu zie ik dat je die ook aansluiten via een Sonos Move 2. Hoe realistisch is het dat ik via die adapter aansluit op de Move, dat ik dan die speaker op dat moment enkel gebruik als input voor de beam+sub
Dit is, voor mij dan, wel even een hersenkraker. Wat bedoel je precies met 'enkel gebruik als input voor Beam en Sub'?

Wat wil je bereiken wanneer je de platenspeler aansluit op de Move 2 en wat heeft dat met de Beam en Sub te maken?

• Dj Daniel
GerCor schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:14:
[...]

Dit is, voor mij dan, wel even een hersenkraker. Wat bedoel je precies met 'enkel gebruik als input voor Beam en Sub'?

Wat wil je bereiken wanneer je de platenspeler aansluit op de Move 2 en wat heeft dat met de Beam en Sub te maken?
Ik wil het geluid van de platenspeler over de beam+sub (woonkamer) laten gaan, kan ik daarvoor Move 2 gebruiken (dus het geluid komt niet uit de Move 2)? Dus kan ik de line-input van de Move 2 gebruiken om 'ergens anders' af te spelen?

(Uiteraard kan dit met de Port of oude Connect gen 2, maar stel het kan ook met de Move 2, dan heb ik ook een mooie speaker die ik ergens anders ook kan gebruiken)

[ Voor 12% gewijzigd door Dj Daniel op 17-11-2023 13:04 ]

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
rens-br schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:57:
[...]

Ik heb exact dezelfde opstelling en de Sub-mini stond al een tijdje op het lijstje, dus nu aangeschaft voor €359,- euro bij Apollo.
Dat zijn de betere prijzen en doen mij heel sterk twijfelen. Opstelling nu is een Beam Gen2 met Symfonisk Bookshelves als surrounds. Op zich een hele dikke prima, maar het kan nog altijd leuker met een Sub mini er bij.

Kan iemand iets delen over de resonanties? Heb nog onderburen om te vriend te houden. Heb het al eens bij ze gecheckt, als het daar stil ik kon ik vanaf volume 35 horen dat er wat aan stond maar kon je het nummer er nog niet uit opmaken. Sinds ik de Beam bovenop het tv-meubel heb staan horen ze sowieso al minder dan de voorafgaande losse Bluetooth speaker in een nis van datzelfde meubel.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:21
GerCor schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:43:
[...]

Hier staan ze voor 129,-

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• GerCor
Dan is mijn leesbril waarschijnlijk kapot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyhuQkvCEHJO8jd3dSBNMWokca4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bPmycH8gehMuk9MWr0rWnSC.jpg?f=fotoalbum_large

• M@cer
huh, via de link kom hier op uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sp4nqPvOtaJf2RxzH1OwLrdDwI4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vMXq7ITWQZdqI9RVaQmXX5SJ.jpg?f=user_large

Misschien omdat het winkelvoorraad betreft.. Zou dat het verschil zijn

[ Voor 12% gewijzigd door M@cer op 17-11-2023 14:41 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:18

Mr. Freeze

¡GO!

M@cer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:39:
huh, via de link kom hier op uit

[Afbeelding]

Misschien omdat het winkelvoorraad betreft.. Zou dat het verschil zijn
Ook als je de speaker in de winkelmand doet? Hier ook 149,-

XBL gamertag StayingPow3r

• M@cer
Mr. Freeze schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:42:
[...]

Ook als je de speaker in de winkelmand doet? Hier ook 149,-
Nope in winkelwagen nog steeds 129,-

Probeer het eens via Beerepoot , misschien maakt dat het verschil.

Directe link vanuit de folder

[ Voor 13% gewijzigd door M@cer op 17-11-2023 14:46 ]

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:18

Mr. Freeze

¡GO!

M@cer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:45:
[...]

Nope in winkelwagen nog steeds 129,-

Probeer het eens via Beerepoot , misschien maakt dat het verschil.
idd, nu ook 129,- :)

XBL gamertag StayingPow3r

• GerCor
@Dj Daniel Ik snap nu wat je bedoelt. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar nog nooit van gehoord/over gelezen heb want je kon een platenspeler al jaren geleden aansluiten op een Five. En ik heb toch al heel veel vragen de revue zien passeren maar deze nog niet.

Je hebt er verder niks aan maar volgens mij kan dat niet, wat jij graag wil.

Misschien dat Sonos daar zelf ook over nagedacht heeft en toen tot de conclusie kwam: waarom en aan wie verkopen wij dan nog een Port?

• GerCor
Maar goed. Aanbiedingen mogen niet in dit topic. Kan zomaar zijn dat een moderator ingrijpt. 🤝

• Schwarz
R-R-L schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:44:
[...]

Dat zijn de betere prijzen en doen mij heel sterk twijfelen. Opstelling nu is een Beam Gen2 met Symfonisk Bookshelves als surrounds. Op zich een hele dikke prima, maar het kan nog altijd leuker met een Sub mini er bij.

Kan iemand iets delen over de resonanties? Heb nog onderburen om te vriend te houden. Heb het al eens bij ze gecheckt, als het daar stil ik kon ik vanaf volume 35 horen dat er wat aan stond maar kon je het nummer er nog niet uit opmaken. Sinds ik de Beam bovenop het tv-meubel heb staan horen ze sowieso al minder dan de voorafgaande losse Bluetooth speaker in een nis van datzelfde meubel.
Sonos Subs trillen zelf niet/nauwelijks. Contactgeluiden zijn daarmee denk ik ook veel minder.
Ben hier niet in de kruipruimte gaan luisteren. Maar als ik op de verdiepingsvloer sta hoor ik de sub nauwelijks bij volume 45+
Zou het gewoon uitproberen.

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:07
Sub mini naar 399 overal nu.

mooie prijs voor een produkt waar ik goede ervaringen mee heb. :*)

[ Voor 58% gewijzigd door Mick3112 op 17-11-2023 16:23 ]

• Schwarz
https://www.bright.nl/nie...oundbars-arc-en-beam.html

Ik herken het probleem niet. Maar wellicht anderen wel hier?

• Rallye
Amos_x schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:03:
[...]

Dat heeft te maken met de buffer die Sonos toepast om speakers synchroon te kunnen laten klinken bij groeperen. Bij Spotify of TuneIn merk je daar niets van: alle speakers lopen synchroon. Bij TV-geluid werkt zo’n buffer niet - dan ben je niet meer in sync met het beeld. Dus hanteert met daar de buffer niet, maar voor de gegroepeerde speaker is die wel nodig. Gevolg: 75ms vertraging bij de gegroepeerde speakers.

Dit geldt bijvoorbeeld ook voor analoge aansluitingen. Als jij bij een platenspeler de naald op de plaat zet krijg je 75ms later pas geluid van je Port. Als je Port het geluid van een gewone versterker haalt lopen gegroepeerde speakers achter op die versterker.

• DiJerno
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-03 06:26
Hey sonos liefhebbers,

Sinds vorige week ben ik eigenaar van een ARC ter vervanging van mijn actieve Pioneer dj monitors. (Vrouw vond dit echt niet meer passen in de living.)

Ik ga eerlijk zijn, het geluid is wisselvallig. De ene keer denk ik “wauw, dit is echt goed”, naar “oei, dit klinkt heel geforceerd”, afhankelijk van de bron denk ik dan, toch hadden mijn actieve speakers hier minder moeite mee om het geluid natuurlijk weer te geven.

Mijn tv ondersteund geen Atmos. Hij kan dit geluid dus niet doorgeven. De tv ontvangt van mijn Apple TV 4K en de tv stuurt via arc het geluid door naar de ARC. (De beam was geen optie omdat hij maar 1x een tweeter heeft en hiermee kan je geen natuurlijk stereo geluidsbeeld creëren.) achter ons staan er 2x play1 voor surround. (Die had ik al)

Ik bekijk nu of een sub mini het geluid kan verbeteren, wat is jullie ervaring? Een grote sub is voor de vrouw geen optie en onze zithoek is een 20m2 groot, dus een mini zou moeten volstaan lijkt me?

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-11 21:06

Canis Lupus

Vosbot

DiJerno schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 07:34:
Hey sonos liefhebbers,

Sinds vorige week ben ik eigenaar van een ARC ter vervanging van mijn actieve Pioneer dj monitors. (Vrouw vond dit echt niet meer passen in de living.)

Ik ga eerlijk zijn, het geluid is wisselvallig. De ene keer denk ik “wauw, dit is echt goed”, naar “oei, dit klinkt heel geforceerd”, afhankelijk van de bron denk ik dan, toch hadden mijn actieve speakers hier minder moeite mee om het geluid natuurlijk weer te geven.

Ik bekijk nu of een sub mini het geluid kan verbeteren, wat is jullie ervaring? Een grote sub is voor de vrouw geen optie en onze zithoek is een 20m2 groot, dus een mini zou moeten volstaan lijkt me?
Heb je al Trueplay Tuning kunnen doen? (anders even vriend met een iPhone uitnodigen).

Ik heb sinds gister ook een Arc ter vervanging van Beam,en hoewel zeker een verbetering, ben ik nog niet weggeblazen. Maar ik weet wat Trueplay voor positief verschil maakt, dus ik wacht nog even af. (even die vriend uitnodigen dus 🤪)

Daarbij heb ik wel al een Sub en 2x Play 1 als surround,dat helpt ook. Die Sub Mini zou ik zeker doen, goede deals nu met Black Friday

[ Voor 15% gewijzigd door Canis Lupus op 18-11-2023 08:23 ]

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• DiJerno
Canis Lupus schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:21:
[...]
Heb je al Trueplay Tuning kunnen doen? (anders even vriend met een iPhone uitnodigen).

Ik heb sinds gister ook een Arc ter vervanging van Beam,en hoewel zeker een verbetering, ben ik nog niet weggeblazen. Maar ik weet wat Trueplay voor positief verschil maakt, dus ik wacht nog even af. (even die vriend uitnodigen dus 🤪)

Daarbij heb ik wel al een Sub en 2x Play 1 als surround,dat helpt ook. Die Sub Mini zou ik zeker doen, goede deals nu met Black Friday
Ik heb truetone uitgevoerd, genoeg Apple devices in huis hoor. Net daar loop ik dus niet warm van. Het geluid is niet meer neutraal na truetone. Er komt een EQ overheen en dat is jammer.

Vooral het sissende geluid in de S klanken en het “binnensmonds praten” effect hoor ik vaak voorbij komen, nu vanzodra ik een gekochte film via Apple TV afspeel, is dit dus veel minder en klink de sonos fantastisch naargelang zijn grootte.

Ik denk dat de ARC klanken zo letterlijk weergeeft dat slechte audiobronnen gewoon heel duidelijk hoorbaar zijn.

Ik vind het moeilijk uit te leggen maar ik denk dat van zodra er een sub aanhangt en de ARC ontlast is van bastonen er meer detail en beter geluid uit de bar zou moeten komen. Ben ik juist met mijn gedachten?

• Rallye
Dat is wel het normale effect van een sub. Sonos raadt de Sub aan in plaats van de Sub Mini, maar je zou de Mini kunnen proberen (en als hij niet bevalt terugsturen).

• Amos_x
Rallye schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:07:
[...]

Dat heeft te maken met de buffer die Sonos toepast om speakers synchroon te kunnen laten klinken bij groeperen. Bij Spotify of TuneIn merk je daar niets van: alle speakers lopen synchroon. Bij TV-geluid werkt zo’n buffer niet - dan ben je niet meer in sync met het beeld. Dus hanteert met daar de buffer niet, maar voor de gegroepeerde speaker is die wel nodig. Gevolg: 75ms vertraging bij de gegroepeerde speakers.

Dit geldt bijvoorbeeld ook voor analoge aansluitingen. Als jij bij een platenspeler de naald op de plaat zet krijg je 75ms later pas geluid van je Port. Als je Port het geluid van een gewone versterker haalt lopen gegroepeerde speakers achter op die versterker.
Duidelijk (y)

Dacht dat het te maken had met een mogelijk verschil tussen
- ofwel alle speakers op wifi
- arc/beam op utp, en alle satellieten verbonden aan de soundbar

Voor audio maakt een delay inderdaad niets uit, je kijkt niet simultaan mee met iets anders. Zo'n delay is dan onmerkbaar.

Gebeurt dat bufferen van +-70ms enkel bij het groeperen van verschillende kamers/groepen? Een eenvoudige surround setup via een sonos arc bijvoorbeeld, aangesloten aan de tv, moet niet op die manier bufferen?

Persoonlijk heb ik 1 beam. En heb ik een tijdje de beschikking gehad over een arc. Heel erg leuk materiaal, werkt goed, klinkt goed, en is gemakkelijk in gebruik. En geen kabels, stofhappende receivers... Gewoon clean.

Tegen eindejaar verhuis ik, en denk ik na over de tv-setup in de woonkamer. Nu speelt ook mee dat renovaties nooit binnen budget vallen, dus erg veel wil ik er niet aan uit geven.

Maar ook, ondanks dat ik sonos wel vertrouw (het s1/s2 verhaal is uiteindelijk toch nog redelijk correct opgelost) ben ik er niet super happig op om me weer in te sluiten in een erg gesloten ecosysteem. Ik begrijp zeker wel de voordelen van een gesloten ecosysteem. Want het biedt aan de klant een gecureerde, gestroomlijnde ervaring zonder getweak, geklooi, enz... En de kwaliteit is gewoon goed.

Maar ik zit al (met veel plezier overigens) in zo'n walled garden, namelijk dat van apple. En je maakt er jezelf toch erg afhankelijk van.

Het andere wat ik zie, is dat het met 1 speaker begint, en je in no time 10-15 sonos speakers in huis haalt, of wil halen >:) En daar heb ik nu even het budget niet voor.

Ik neig lichtjes naar sonos voor individuele kamers. 1 of 2 speakers. In het bureau, eentje op de slaapkamer. (era 300, era 100 als de kamer kleiner is), keuken, enz... Ongecompliceerde, casual setups van goed werkende multiroom wifi speakers.

En voor de woonkamer dan iets bouwen dat me minder 'bindt' aan sonos, en vooral de soundbar en de subwoofer. Een kleine 2.1 receiver met goede staanders en een eenvoudige sub trekt me meer dan een soundbar en toch wel erg dure sub die je toch wel nodig hebt om de setup te vervolledigen.

Surround geef ik minder om, dat mis ik niet zo erg eigenlijk. Ik kijk ook nauwelijks 'blockbusters' die hard leunen op dat immersieve gevoel van een disney attractie of zo. Gewoon een setup die het goed doet voor tv en vooral muziek (60%+ van de tijd muziek in de woonkamer)

Volledig off-topic natuurlijk, mijn excuses. Maar misschien leest iemand mee die zelf ook worstelt met de basis setup van een nieuwe inrichting. Dus bij deze mijn gedachtengang.

• tim.w
  • Laatst online: 11-11 21:16
Momenteel ben ik me aan het oriënteren voor twee Sonos speakers die aangesloten zullen worden op een nog te kopen platenspeler. Ik twijfel heel erg tussen twee Sonos Five of twee Sonos Era 300. De Five lijkt een iets beter geluid te hebben, de Era 300 meer functies en daarmee wat meer future proof. Als ik de acties zo bekijk ontlopen de twee elkaar qua prijs niet veel. Heeft iemand hier ervaring met beide en welke zouden jullie aanraden?

Ze zullen primair gebruikt worden voor muziek via de platenspeler en Spotify.

[ Voor 20% gewijzigd door tim.w op 18-11-2023 16:10 ]

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-11 20:51
DiJerno schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 07:34:
Hey sonos liefhebbers,

Mijn tv ondersteund geen Atmos. Hij kan dit geluid dus niet doorgeven. De tv ontvangt van mijn Apple TV 4K en de tv stuurt via arc het geluid door naar de ARC. (De beam was geen optie omdat hij maar 1x een tweeter heeft en hiermee kan je geen natuurlijk stereo geluidsbeeld creëren.) achter ons staan er 2x play1 voor surround. (Die had ik al)

Ik gebruik een Arc en een Sub Mini, ik ben er tevreden over. Iig ter ondersteuning van muziek, film is oké.

• DiJerno
Jeuvie schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:07:
[...]

Ik gebruik een Arc en een Sub Mini, ik ben er tevreden over. Iig ter ondersteuning van muziek, film is oké.
Hoe groot is jouw woonkamer zo?
Mist hij kracht bij films? Of valt zijn detail weg en begint hij te dreunen?

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:48
Zijn er hier meer mensen die Sonos icm Apple Music gebruiken?
Ik zie onder andere in Albums dat de letter waar je naartoe scrolt niet overeenkomt met de titels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjfn2Y2p_xFxmqrpngiHKpqTaRo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VEEtAkvoCf0OeWHsdGMrtogp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfkjamyfHDKhB2gH2e18TFaM2uk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hQwFXQ6ud4iScsb3gR7WOswl.png?f=fotoalbum_large

• Rallye
@Amos_x Je zegt:
“Dacht dat het te maken had met een mogelijk verschil tussen
- ofwel alle speakers op wifi
- arc/beam op utp, en alle satellieten verbonden aan de soundbar

Voor audio maakt een delay inderdaad niets uit, je kijkt niet simultaan mee met iets anders. Zo'n delay is dan onmerkbaar.

Gebeurt dat bufferen van +-70ms enkel bij het groeperen van verschillende kamers/groepen? Een eenvoudige surround setup via een sonos arc bijvoorbeeld, aangesloten aan de tv, moet niet op die manier bufferen?”

Dat bufferen gebeurt bij alle speakers behalve bij de surround set up als het gaat om TV. Dan wordt de buffer omzeild in verband met lip sync. Verder geeft iedere aansluiting de 70ms vertraging. Als je een Port aansluit op je platenspeler duur het even voordat je geluid hebt als de naald op de plaat zet.

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-11 20:51
DiJerno schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:51:
[...]

Hoe groot is jouw woonkamer zo?
Mist hij kracht bij films? Of valt zijn detail weg en begint hij te dreunen?
38m2. Voor films vind ik het voldoende maar het blaast je niet weg… Ik heb een afweging gemaakt tussen stylish of lomp… Daarom voor de mini gekozen.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nou, de kogel is hier ook door de kerk. Mijn 14 jaar oude KEF speakerset (5.1) gaat eruit en Sonos komt ervoor terug. We hebben gekozen voor een Beam, 2x Era 100, een Sub Mini en voor in de keuken/buiten een Roam.

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat klinken en of ik geen spijt ga krijgen van het wegdoen van de hele fijne KEF speakers…

• Amos_x
wolly_a schreef op maandag 20 november 2023 @ 00:15:
Nou, de kogel is hier ook door de kerk. Mijn 14 jaar oude KEF speakerset (5.1) gaat eruit en Sonos komt ervoor terug. We hebben gekozen voor een Beam, 2x Era 100, een Sub Mini en voor in de keuken/buiten een Roam.

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat klinken en of ik geen spijt ga krijgen van het wegdoen van de hele fijne KEF speakers…
Op dit moment gebruik ik sonos als 'losse' wifi speaker. En 1 beam op een tv setup in een kamer.

En ik twijfel nog steeds over een all-in woonkamer setup met sonos of niet. En geloof het of niet, ik neig eerder naar een simpele 2.1 via een simpele 2.1 amplifier.

Ik vind sonos prachtig spul, en als multiroom prima. Maar ik vind het een beetje flexibiliteit missen voor de woonkamer. En als je veel muziek luistert (meer dan film zoals in mijn geval) is een 2.1 met echte stereo separatie zoveel fijner! Die soundstage heb ik niet uit een arc weten te krijgen. Maar het is prima spul en ik ben/was tevreden van de geluidskwaliteit, dat wel.

Klein minpuntje dat ik had is dat als ik iets luider naar muziek luisterde, dat de volgende die de arc gebruikte voor tv een hartverzakking kreeg omdat het volume hoog bleef staan.

• Rallye
@Amos_x Een Amp met twee speakers kan dan ook. Het laatste punt dat je noemt is niet specifiek Sonos, dat zou een ouderwetse homecinema-receiver of een 2.1 setje ook hebben.

• gomp123
Rallye schreef op maandag 20 november 2023 @ 07:45:
@Amos_x Een Amp met twee speakers kan dan ook. Het laatste punt dat je noemt is niet specifiek Sonos, dat zou een ouderwetse homecinema-receiver of een 2.1 setje ook hebben.
Dat kan ik onderschrijven. Ik heb zaterdag, na consultatie in dit topic, een sonos AMP gehaald en een era 100. Amp staat in woonkamer met mijn 2 zuilspeakers en de era 100 staat in de keuken als ondersteuning.
Ik moet zeggen dat het geluid echt prima is, vooral met de twee zuilspeaker. En de flexibiliteit tussen woonkamer en keuken is echt heel goed geregeld.
Alleen de ARC aansluiting met de tv en de amp werkt nog niet, maar dat heeft ook geen prioriteit.

Kortom aangenaam verrast door het geluid en het gebruiksgemak

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

TimDJ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:51:
[...]

Heel leuk! Hoe is het geluid?
Geluid is erg goed! Naar mijn idee zelfs iets warmer/voller. Komt wellicht door de stijvere behuizing ipv dat dunne plastic.

• Sjuuls92
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-11 18:48
Rallye schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:44:
Dat is wel het normale effect van een sub. Sonos raadt de Sub aan in plaats van de Sub Mini, maar je zou de Mini kunnen proberen (en als hij niet bevalt terugsturen).
Hier ben ook benieuwd naar. Ik heb zelf een ARC en 2x Play 1 als Surround. De normale sub vind ik te lomp

• Dj Daniel
GerCor schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:47:
@Dj Daniel Ik snap nu wat je bedoelt. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar nog nooit van gehoord/over gelezen heb want je kon een platenspeler al jaren geleden aansluiten op een Five. En ik heb toch al heel veel vragen de revue zien passeren maar deze nog niet.

Je hebt er verder niks aan maar volgens mij kan dat niet, wat jij graag wil.

Misschien dat Sonos daar zelf ook over nagedacht heeft en toen tot de conclusie kwam: waarom en aan wie verkopen wij dan nog een Port?
Ja, ik had uiteraard al even gegoogled, maar heb inderdaad nog geen antwoord gevonden. Ik denk dat ik sowieso ga voor een 2e hands Connect gen2 om gewoon netjes een line-in te hebben.

Dank voor het meedenken!

Wellicht zijn hier mensen met een Move 3 met lijn ingang én andere Sonos speakers die mij hierin kunnen helpen?

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:15
Dj Daniel schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:02:
[...]

Ik wil het geluid van de platenspeler over de beam+sub (woonkamer) laten gaan, kan ik daarvoor Move 2 gebruiken (dus het geluid komt niet uit de Move 2)? Dus kan ik de line-input van de Move 2 gebruiken om 'ergens anders' af te spelen?

(Uiteraard kan dit met de Port of oude Connect gen 2, maar stel het kan ook met de Move 2, dan heb ik ook een mooie speaker die ik ergens anders ook kan gebruiken)
Als de lijningang van de move 2 werkt zoals die van de Era 100 en amp gaat dat gewoon. Alle lijningangen verschijnen in de sonos-app onder line-in, voor elke kamer in huis kan ik kiezen voor een lijningang van om het even welke kamer.

Bluetooth is echter wel beperkt, daar speelt het altijd in de kamer waarmee je telefoon/tablet/... verbonden is, en kan je andere kamers toevoegen, maar niet de muziek afzetten (of iets anders spelen) in de kamer die ontvangt.

Als voorbeeld heb ik het geluid van mijn laptop op mijn werkplek via een Era 100 USB-C line-in naar de woonkamer gestreamd, terwijl ik op mijn werkplek een sonos radiostation heb opgezet (op de luidspreker die tegelijk dus de line-in verwerkte). Je ziet bij de audio voor de woonkamer de naam van de kamer waaruit je streamt, de naam van de line-in kan je zelf kiezen. In dit geval een computermonitor, heb op een stereopaar eras 2 line-in koppelingen voor computergeluid van laptop/desktop.

Werkt tevens fantastisch met bvb een chromecast audio en autoplay, zo kan je een chromecast aansluiten waar je hem netjes kan wegwerken (in mijn geval achter een amp) en kiezen om deze automatisch in een andere kamer te laten spelen zodra er iets gecast wordt. Op deze manier heeft ons sonos-systeem praktisch native google-cast ondersteuning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEVGxsnGFcww5O5v66jAszRsfxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m90F4D1nm6bnIaTGj8opO12f.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door bertware op 20-11-2023 21:08 . Reden: screenshot toegevoegd, extra voorbeelden ]

• Rallye
@Dj Daniel Een Move 3? De 2 is toch pas uit?

Zie hier de uitleg over de ingang van de Move 2: https://support.sonos.com...ay-line-in-on-your-move-2
Je kiest dus gewoon de lijningang van de Move, wat op elke speaker kan. Net als op de Port, Five of Era’s.

@GerCor Voordeel van de Port is dat hij ook kan worden gebruikt om een ouder systeem van streaming te voorzien of om daarmee muziek af te spelen die op je computer staat - dat laatste is de oorsprong van Sonos.

• GerCor
Rallye schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:31:
@GerCor Voordeel van de Port is dat hij ook kan worden gebruikt om een ouder systeem van streaming te voorzien of om daarmee muziek af te spelen die op je computer staat - dat laatste is de oorsprong van Sonos.
De functie van de Port ken ik. Overigens niet dat van de muziek op een computer en ik wist ook niet dat dat de oorsprong is van Sonos. Wel een geinig kastje maar ik ben te modern om nog muziek op mijn computer te hebben staan dus voor mij heeft zo'n Port geen toegevoegde waarde.

• Aalst13
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-08-2024
Even een vraagje, die zal overigens al wel vaker gesteld zijn, maar ik kan het niet vinden. Ook op internet staat het niet echt beschreven.

Het klopt dat je bij de Sonos One (SL) altijd een voedingskabel erin moet hebben om hem als achterspeaker te gebruiken?

Is dit bij de nieuwe Sonos Era 100 ook?

Zo nee, wat is de accuduur?

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-11 16:46

Jeoh

blaat

Aalst13 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:18:
Even een vraagje, die zal overigens al wel vaker gesteld zijn, maar ik kan het niet vinden. Ook op internet staat het niet echt beschreven.

Het klopt dat je bij de Sonos One (SL) altijd een voedingskabel erin moet hebben om hem als achterspeaker te gebruiken?

Is dit bij de nieuwe Sonos Era 100 ook?

Zo nee, wat is de accuduur?
Ja, deze speakers hebben geen accu

• Aalst13
Jeoh schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:35:
[...]

Ja, deze speakers hebben geen accu
Welke speakers hebben wel een accu die je aan kunt sluiten op de Arc als achterspeaker?

• GerCor
Aalst13 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:43:
[...]

Welke speakers hebben wel een accu die je aan kunt sluiten op de Arc als achterspeaker?
Geen enkele.

Alleen de Roam, de Roam SL, de Move en de Move 2 hebben een accu. Die kun je niet gebuiken als achterluidsprekers. Je kunt ze wel groeperen.

• Aalst13
GerCor schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:46:
[...]

Geen enkele.

Alleen de Roam, de Roam SL, de Move en de Move 2 hebben een accu. Die kun je niet gebuiken als achterluidsprekers. Je kunt ze wel groeperen.
Dan noemen ze het draadloos, maar dat is het alles behalve :(

Ik wil een muurbeugel zodat ik de speaker hoger op de muur kan plaatsen. Anders zit de speaker op zo'n 10 centimeter m'n oor. Dan heb ik een lelijke kabel of kabelgoot over mijn muur lopen om de voedingskabel aan te sluiten. Gek dat een duur en groot merk als Sonos geen ECHT draadloze achterspeakers maakt. Ach ja, het is niet anders.

• GerCor
Aalst13 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:50:
[...]

Dan noemen ze het draadloos, maar dat is het alles behalve :(

Ik wil een muurbeugel zodat ik de speaker hoger op de muur kan plaatsen. Anders zit de speaker op zo'n 10 centimeter m'n oor. Dan heb ik een lelijke kabel of kabelgoot over mijn muur lopen om de voedingskabel aan te sluiten. Gek dat een duur en groot merk als Sonos geen ECHT draadloze achterspeakers maakt. Ach ja, het is niet anders.
Ik denk dat je je een beetje teveel richt op jouw situatie. Zo'n accu gaat ook leeg. Of wil jij elke dag de achterluidsprekers opladen? Dan heb je toch ook een voedingskabel nodig? Of vind je dat een briljante oplossing? Zelf denk ik dat je dat na een weekje wel goed zat bent.

Waar je bij een conventionele audio-installatie alle individuele luidsprekers verbindt met een kabel aan een versterker werkt die verbinding bij Sonos draadloos.

• Rallye
@GerCor Je vraag was “waarom en aan wie verkopen (wij van Sonos) dan nog een Port”, nu er meer speakers zijn die een analoge aansluiting hebben. De mogelijkheid om Sonos-geluid in je ouderwetse stereo-installatie te krijgen is het USP van de Port. Ik heb nog een Connect en gebruik deze feature daarop ook niet -mijn CD-speler (met Connect) staan onder mijn TV. Daar een Era 100 neerzetten staat wat vreemd…….

Hier een leuk stukje over het begin van Sonos: https://www.sonos.com/en-us/how-it-started

[ Voor 3% gewijzigd door Rallye op 21-11-2023 12:09 ]

• GerCor
Rallye schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:08:
@GerCor Je vraag was “waarom en aan wie verkopen (wij van Sonos) dan nog een Port”, nu er meer speakers zijn die een analoge aansluiting hebben. De mogelijkheid om Sonos-geluid in je ouderwetse stereo-installatie te krijgen is het USP van de Port. Ik heb nog een Connect en gebruik deze feature daarop ook niet -mijn CD-speler (met Connect) staan onder mijn TV. Daar een Era 100 neerzetten staat wat vreemd…….

Hier een leuk stukje over het begin van Sonos: https://www.sonos.com/en-us/how-it-started
Maar ik vertelde er ook bij dat ik het niet weet en je daarom niks aan mijn antwoord hebt. In eerste instantie, en ik vroeg ook om verduidelijking, begreep ik de vraag niet eens. En.... ik had de vraag nog nooit eerder gezien op een forum.

Nogmaals, allemaal onwetendheid van mijn kant. Maar daarom zit ik ook op een forum. Om anderen te helpen maar ook om zelf te leren. Ik ben ook ooit begonnen met nul kennis van Sonos. d:)b

• quility323
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-11 13:19
Momenteel heb ik een 5.0 surround opstelling staan met de Sonos Playbar en 2x Sonos Play:1
Nu met de aankomende black friday wil ik hier een Sonos Sub mini aan toevoegen.
Ik zit ook te denken om de playbar te vervangen door de Beam gen2 maar ik lees dubbele verhalen, waarbij sommige zeggen dat de Playbar nog prima voldoet en in sommige gevallen zelfs beter is dan de Beam gen2 ondanks de missende nieuwe features.

Ik zou het zelf halen voor Dolby Atmos maar in verre gaat dit iets toevoegen c.q. wat denken jullie?

TV: LG C9
En ik gebruik voornamelijk een Google TV voor de aansturing.

• DiJerno
quility323 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:47:
Momenteel heb ik een 5.0 surround opstelling staan met de Sonos Playbar en 2x Sonos Play:1
Nu met de aankomende black friday wil ik hier een Sonos Sub mini aan toevoegen.
Ik zit ook te denken om de playbar te vervangen door de Beam gen2 maar ik lees dubbele verhalen, waarbij sommige zeggen dat de Playbar nog prima voldoet en in sommige gevallen zelfs beter is dan de Beam gen2 ondanks de missende nieuwe features.

Ik zou het zelf halen voor Dolby Atmos maar in verre gaat dit iets toevoegen c.q. wat denken jullie?

TV: LG C9
En ik gebruik voornamelijk een Google TV voor de aansturing.
Als je nu een playbar hebt vrees ik dat je het vermogen van de playbar gaat missen in een beam. Hou er ook rekening mee dat een beam maar 1x tweeter heeft voor de hogere frequenties. Dat was voor mij dé reden om geen beam te nemen. Ik wil op zijn minst stereo geluid en dat kan je nooit met maar 1x tweeter.
Daarom heb ik zelf gekozen voor een arc en tot nu toe ben ik zeer tevreden in films. Muziek is minder maar ook oké.

Intussen ben ik nog aan het zoeken naar een sub of sub mini. Zo graag wil ik een sub gen3 maar vrouwlief vind een sub al teveel. Laat staan die grote kast.

• Rallye
De Playbar heeft van zichzelf al een redelijke basweergave. Ik vraag mij af of een Sub Mini daaraan wel iets toevoegt. Benieuwd naar je ervaringen.
Pagina: 1 ... 162 ... 200 Laatste

Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.